Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Nu online
Ahja peterselie is het, bedankt.
Dan heb ik een foutje gemaakt met het opschrijven.

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jaapio
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 16:27
Laatst even wat uien geplant op de moestuin van m'n moeder. Natuurlijk even de boombox mee met dikke agrarische gangster rap non stop. Zonnebril op, overall met afgetrapte airmax 90's en lauwe blikken schultenbrau tegen de dorst.

Hatsikidee. Laet 't maer groei'n ja.

I live inside that bubble. Reality of the naive.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17-11 11:46

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Zo, ik heb ook nog eens tijd voor een progress pic. Ik oogst net voor het eerst tijm en salie. De pepers zijn inmiddels getopt en werken aan hun herstel. Grappig om te zien dat planten die het het ene jaar niet goed doen, het volgende voorop kunnen lopen. Mijn tijm gaat als een malle, terwijl het nu de rozemarijn is die ik niet van grond krijg.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 15:04
Het weer zit niet mee voor de pepers. Staan nu zo'n 10 dagen buiten, en er zijn er een groot aantal die niet goed gaan helaas... De harde wind (hier aan de kust) helpt ook niet mee. Hoe staan de pepers er bij jullie bij?

• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17-11 21:07

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Pepers gaan hier eindelijk goed in de (goedkope) serre (in nl is dat een kast? irc) De eerste maand buiten hadden ze gemiddeld te koud en deden ze eigenlijk niks. Maar sinds een week of drie zijn ze er eindelijk aan begonnen. Twee soorten bloeien al. De andere beginnen eindelijk op snel tempo te groeien. Zowel bladontwikkeling en lengte.
Zelfs de eerste pepers zijn reeds aan het groeien op mijn purple serrano. Schitterend mooie bloemen trouwens.

• Tonkey
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19:17
Joindry schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 07:47:
Pepers gaan hier eindelijk goed in de (goedkope) serre (in nl is dat een kast? irc) De eerste maand buiten hadden ze gemiddeld te koud en deden ze eigenlijk niks. Maar sinds een week of drie zijn ze er eindelijk aan begonnen. Twee soorten bloeien al. De andere beginnen eindelijk op snel tempo te groeien. Zowel bladontwikkeling en lengte.
Zelfs de eerste pepers zijn reeds aan het groeien op mijn purple serrano. Schitterend mooie bloemen trouwens.
Wat in België serre genoemd wordt noemen we "hier" een kas. Dit jaar geen pepers, wel paprika's. Gaan hard in de kas! Eerste paprika is een paar cm doorsnede. Hebben er wat varianten in en hebben ook nog kleinere planten. Courgette buiten gaat nog wel traag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Buiten gaat het hier ook nog niet overal even fantastisch. Net als vorig jaar krijg ik de pompoen niet goed op gang; toen op grond, nu op kratky. Hij heeft wel bloemen maar is nog erg compact. De courgette op kratky gaat een stuk beter.

olijf, courgette (10l), pompoen (20l), broccoli (10l)

het enige dat echt staat te knallen buiten is m'n vijg. 8)

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

• aergrimm374
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16:00
In onze tuin willen wij een moestuin maken, we hebben hier best de ruimte voor zo'n 20-30m². Omdat ik niet zo'n grote moestuin wil, en mn vriendin niet zo groot is, heb ik bedacht om hier verhoogde moestuinbedden/bakken in te maken. Dat is opzich geen probleem, het worden waarschijnlijk 4 bakken van 1,2m*1,7m a 40cm hoog. Tot zo ver eitje.

(1,2m breed, zodat je er van beide kanten bij kan tot het midden, en de 1,7m is arbitrair, zo kan ik 4 bakken redelijk symmetrisch plaatsen)

Ware het niet dat er asfalt ligt:

Wat zijn mijn opties?
  • bakken koud op het asfalt zetten
  • asfalt eruit slopen (veel werk, en duur qua afvoeren)
  • Gaten boren voor afwatering.
Zelf neig ik naar de laatste optie. Bakken plaatsen en gaten boren voor de afwatering. Zou dit voldoende zijn in combinatie met 40cm grond/aarde?

aergrimm374 wijzigde deze reactie 29-05-2019 13:44 (4%)

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:58

Sabbi

je denkt aan mij.

@aergrimm374

Ik weet niet of gaten boren erg veel gaat helpen. Zolang het asfalt een beetje afloopt zou het meeste water ook zelf wel weg moeten stromen. Wel zou ik een 5cm grind of kleine stenen onderin leggen en afdekken met worteldoek, en daar pas aarde overheen doen. Anders kan het water niet weg.

• aergrimm374
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16:00
Sabbi schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:33:
@aergrimm374

Ik weet niet of gaten boren erg veel gaat helpen. Zolang het asfalt een beetje afloopt zou het meeste water ook zelf wel weg moeten stromen. Wel zou ik een 5cm grind of kleine stenen onderin leggen en afdekken met worteldoek, en daar pas aarde overheen doen. Anders kan het water niet weg.
Dan zou ik misschien ook wicking beds kunnen maken, zoals eerder genoemd.

"Helaas" hebben we gister Big Dreams, Small Spaces gekeken. Dus twijfelen we weer over de inrichting en indeling. En bij ons is het meer big space, small budget ;)

Gelukkig zijn we er wel achter dat ons plan van geen meter klopte, want de fruitboompjes stonden in de zon van de moestuinbakken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jaapio
Panzer Dean schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:06:
Het weer zit niet mee voor de pepers. Staan nu zo'n 10 dagen buiten, en er zijn er een groot aantal die niet goed gaan helaas... De harde wind (hier aan de kust) helpt ook niet mee. Hoe staan de pepers er bij jullie bij?
De pepers gaan hier prima, enkele soortjes hangen al helemaal vol. Heb ze al een week of 3? compleet buiten staan.

Mijn prachtige madamme jeanette op hydro is helaas bezweken aan stamrot.

En mijn antep aci dolma hydro hangt zo vol met grote pepers dat de takken bezwijken.

Verder niets te klagen. Sommige planten redelijk verbrand in de zon, maar die herstellen goed. En 1 keer moeten spuiten met water en zeep tegen luizen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Een vraagje wat betreft hydroponics. Ik ben van plan om een NFT-setje te maken naast m'n moestuinbakken. Puur experimenteel. Buitenlucht dus.

Nou zie ik veel mensen (youtube) PVC buizen gebruiken. Zijn PVC-buizen in NL eigenlijk wel veilig voor voedsel? De grotere zijn riool/waterafvoerbuizen. Als PVC opgewarmd worden, dan komen toch giftige stoffen vrij? Of is dit enkel bij zacht PVC?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaapio
kmf schreef op zondag 2 juni 2019 @ 02:00:
Een vraagje wat betreft hydroponics. Ik ben van plan om een NFT-setje te maken naast m'n moestuinbakken. Puur experimenteel. Buitenlucht dus.

Nou zie ik veel mensen (youtube) PVC buizen gebruiken. Zijn PVC-buizen in NL eigenlijk wel veilig voor voedsel? De grotere zijn riool/waterafvoerbuizen. Als PVC opgewarmd worden, dan komen toch giftige stoffen vrij? Of is dit enkel bij zacht PVC?
Ik zie ook veel van deze setups op diverse fora, lijkt me opzich niet zo'n probleem, al heeft PVC wel een slechte naam qua voedselveiligheid.

https://www.ahealthylife....elke-soorten-zijn-veilig/

Bovenstaande link bevat wat informatie.

Polypropeen en Polyethyleen (PP HDPE/LDPE) zijn altijd goed, bijna alle bloempotten zijn hier ook van gemaakt. Let er maar eens op.

Je zou kunnen gaan voor PP buizen, deze zijn echter niet verlijmbaar dus je zult met rubberen afsluiters moeten werken of een lasnaad moeten leggen om af te sluiten. Daarnaast kosten ze een klein vermogen vergeleken met PVC buizen.

Aangezien er veel mensen zijn die al met PVC hydro setups hebben gemaakt zal het qua voedselveiligheid wel meevallen. Je bewaart je eten er ook niet rechtstreeks in, de plant zal eventuele toxische stoffen ook nog op moeten nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JustM3
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 16:59
Iemand enig idee wat er met chillipeper forum is gebeurt? site is nu al een week offline.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

JustM3 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 17:41:
Iemand enig idee wat er met chillipeper forum is gebeurt? site is nu al een week offline.
Geen idee, maar het is niet voor het eerst dat ie eruit ligt...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Hier gaat het goed hard:

Ook de moestuin doet het zeer goed met de huidige regen en warmte. Enige nadeel is dat ook de slakken het heel goe doen.

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 20:53
JustM3 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 17:41:
Lijkt erop dat de rekening niet is betaald of dat er kwaadaardige code is gevonden op de site. Maar schijnbaar door de hoster offline gehaald zo te zien.
Joindry schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:00:
Hier gaat het goed hard:
[Afbeelding]

Ook de moestuin doet het zeer goed met de huidige regen en warmte. Enige nadeel is dat ook de slakken het heel goe doen.
Hier is het een beetje wisselend. Tomaten doen het erg goed onder hun afdakje. De knoflook gaat ook goed (al moeten we nog zien hoe de bollen er over een maandje uit zien). Paprika's gaan wel ok, maar de pepers gaan niet heel erg lekker. Het lijkt erop of de afwatering van mijn potten niet meer goed werkt. Ook toen het niet zoveel regende bleef de aarde kletsnat.
De komkommers doen het wel ok, maar het lijkt of er vooralsnog alleen mannelijke bloemen aan komen... :?

barrymossel wijzigde deze reactie 08-06-2019 16:37 (54%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Iemand trouwens enig idee hoe ik kan zien wanneer mijn purple serrano klaar zijn?

Ze zijn al donker van aan het begin. Dus wachten tot wanneer ze niet groen meer zijn is geen optie.

Gisteren is de kleine serre geteisterd door zware rukwinden (tot 90km/u blijkbaar) In het slechte weer extra touwen moeten slaan over het plastic. Anders had ik deze ochtend wss niks meer over. Ik denk niet dat de constructie twee zomers gaat meegaan als er nog vaak dergelijk weer afkomt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• barrymossel
Joindry schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:35:
Iemand trouwens enig idee hoe ik kan zien wanneer mijn purple serrano klaar zijn?

Ze zijn al donker van aan het begin. Dus wachten tot wanneer ze niet groen meer zijn is geen optie.
Proeven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaapio
Joindry schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:35:

[Afbeelding]

Gisteren is de kleine serre geteisterd door zware rukwinden (tot 90km/u blijkbaar) In het slechte weer extra touwen moeten slaan over het plastic. Anders had ik deze ochtend wss niks meer over. Ik denk niet dat de constructie twee zomers gaat meegaan als er nog vaak dergelijk weer afkomt.
Wellicht wachten tot 1 van de pepers begint rood te kleuren? Dan weet je dat de rest ook tegen het rijpe aanzit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Joindry schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:00:
Hier gaat het goed hard:
[Afbeelding]

Welke kas heb jij staan? Ik heb sinds die van de Lidl uit elkaar viel (het plastic werd broos) geen nieuwe meer gehaald. Niet dat ik die nodig heb, aantal planten is toen niet lang daarna flink verminderd door bladluis :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Raven schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:02:
[...]

Welke kas heb jij staan? Ik heb sinds die van de Lidl uit elkaar viel (het plastic werd broos) geen nieuwe meer gehaald. Niet dat ik die nodig heb, aantal planten is toen niet lang daarna flink verminderd door bladluis :/
Komt van Tectake.nl . Maar ik heb de laatste maanden gemerkt dat ze ze overal verkopen. Hubo, Makro, Amazon, verkopen exact dezelfde. Gewoon rebranded.
Jaapio schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:30:
[...]

Wellicht wachten tot 1 van de pepers begint rood te kleuren? Dan weet je dat de rest ook tegen het rijpe aanzit.
De serrano zitten veruit op kop qua groeicurve. De andere planten staan nog in bloei. Daarop wachten lijkt me niet zo een goed idee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
Joindry schreef op maandag 10 juni 2019 @ 12:03:
[...]

Komt van Tectake.nl . Maar ik heb de laatste maanden gemerkt dat ze ze overal verkopen. Hubo, Makro, Amazon, verkopen exact dezelfde. Gewoon rebranded.
[...]

De serrano zitten veruit op kop qua groeicurve. De andere planten staan nog in bloei. Daarop wachten lijkt me niet zo een goed idee.
Hmmm nee idd. Ik bedoelde 1 pepertje van dezelfde plant, ook de purple serrano wordt uiteindelijk rood geloof ik? Ik las dat ze van groen naar paars naar rood gaan.

Hoe dan ook duurt het soms lang voordat ze rijpen. Hier ook al een hele lichting pepers aan de planten, sommige al meer dan 6/7 weken nu. En nog niets rijp.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Moestuin gaat hier hard vooruit. Al heb ik het na vorige keer vervloekt. Na redelijk stormweer is de plastiek serre wat beschadigd geraakt. Enkele scheurtjes in het plastiek. Frame beetje gebogen ook. Ik heb nu het plastiek wat vastgelegd met touw en fietsrekkers (5 euro oplossing uit action) Touwen zijn zichtbaar op de 2e foto. Gisteren ook de gootjes rond de tomatenplanten verwijderd en plastiek flessen half ingegraven. Dat zou moeten helpen minder onkruid te hebben rond mijn planten. Voordeel van het serretje is dat ik het volgend jaar gewoon ergens anders kan zetten en de grond voor iets anders gebruiken. Iets wat geen extra warmte hoeft.

De moestuin zelf is goed bezig, al heb ik gisteren wel opgemerkt dat er coloradorupsen op de aardappelplanten zitten. Ik zit daarbij een beetje vast tussen twee keuzes. We hebben veel vogels, die eten veel van die dingen op. Maar indien het evenwicht zich niet tijdig hersteld, ben ik wel al mijn aardappelen kwijt. Sproeien doe ik ook liever niet, maar geen aardappelen hebben is ook geen optie.

Wij 80 euro over heeft, en deze tent een beetje uit de wind en in de zon kan zetten (!!), zal hier zeker geen buil aan vangen. Tomaten groeien dubbel zo snel of zonder serre.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jaapio
Het gaat hier ook heerlijk, de pepers staan gewoon buiten, niet in een kas maar lijken het prima te vinden. Hele slechte week achter de rug met veel regen en bewolking.

Aankomende week komt de zon. Eens kijken hoe ze gaan exploderen *O*

Het is op de foto's slecht te zien, (dankzij de prachtige contrast ratio van mijn chinaphone) maar de planten hangen boordevol knopjes en jonge pepers.

De cherrytomaatjes doen het ook leuk, die zijn pas in april gezaaid.

Verder heb ik nog wat uien op een moestuin staan, eind dit jaar ga ik plannen maken om toch maar een tuintje te huren. De volkstuintjes staan op zo'n 3 minuten lopen van ons huis af in de wijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• barrymossel
Ziet er oprecht goed uit @Joindry en @Jaapio! Hier gaat het ook prima (even geen foto's). Helaas is één van de pepers door vraat (volgens mij geen slakken) een beetje achtergebleven. Maar verder doen de tomaten het erg goed (alleen hebben ze zon nodig voor de tomaten zelf) en beginnen er ook al paprika's te vormen. Ook begint er net een komkommer te vormen (waren vooral mannelijke bloemen).
Ik ben vooral benieuwd naar de knoflook. Die zal ergens volgende maand geoogst kunnen gaan worden. Wij zijn echte knoflooketers, dus daar verheugen we ons echt op. De bladeren en bloemstengels zijn trouwens ook heerlijk (lekker scherp ook).

En waarschijnlijk kunnen we een moestuin krijgen komend jaar. Mooie is dat ik daar iedere (werk)dag langs fiets. Ideaal!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Mijn outdoor-kratky gaat aardig. Ik merk dat er de afgelopen weken enorm veel regen in de emmers is bijgekomen. Die van 20liter had ik voor 4 liter gevuld en zat voor meer dan de helft vol. Misschien toch maar een kapje over maken. De verdunde oplossing lijkt vooral voor de pompoen te weinig: de onderste bladeren worden geel. De broccoli heeft nergens last van en groeit gewoon door. Volgend jaar doe ik geen pompoenen meer denk ik, die planten zijn te veeleisend. De eerste courgette hangt er intussen ook aan dus daar ben ik wel benieuwd naar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:09

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Oh man dat ziet er allemaal goed uit mannen!

Ik heb gisteren de rest van de planten in 16L root pouches gezet. Ben erg benieuwd hoe dat gaat straks.

Pepers doen het over het algemeen wel goed, maar ze hebben te lang in te kleine potjes in de aanbouw gestaan. Lessons learned voor volgend seizoen.

Baal wel dat er geen enkele van de 5 Aji Pineapples is uitgekomen, daar keek ik stiekem wel naar uit.

Misschien doe ik nog een poging en dan laat ik hem in de winter binnen verder groeien...

Acties:
  • +8Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
De eerste oogst is binnen (radijsjes),dus eens even een timelapse gemaakt.

De plantjes hebben flink geleden onder de hoosbuien van de afgelopen weken, een paar plantjes moest ik herplanten en er zijn bladeren met lelijke gaten. Maar het gaat de goede kant op.

(de storm heeft wel de camera beetje gedraaid)

De plantjes zijn nu ook zo groot geworden dat ik niet meer van bovenaf hoeft water te geven. Dus geef ik nu 1x per week water door de pijpen. Het water wordt vanzelf naar boven getrokken. De aarde blijft ook vochtig (maar niet nat). Terwijl de afgelopen dagen toch echt niet heeft geregend en het heel heet/zonnig was.

Naja, de plantjes vinden het prima.

before:after

• Jaapio
Mooie berichten en foto's allemaal! Super leuk.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
De hitte vinden m'n wormen ook niks.

Ze zitten samengeklonterd en de voedselresten rotten ook snel weg. Sommige etages vind ik te vochtig en beginnen ook te ruiken.

Deze "klassieke" wormenbak met meerdere etages vind ik ook niet heel handig wat betreft gebruik.

Ik ga deze week dan ook een nieuwe wormenbak beginnen. Een zogenaamde Continous Flow wormenbak. Hierbij gooi je steeds eten boven op, en het compost klauter je dan vanaf de bodem er weer uit. Meer info van het bouwproces volgt.

Maarrrrr... wat is het effect nou van de compost? Nou, vier dagen moest ik een bak legen en heb ik het wormencompost verdeeld over de moestuinbakken (en rest van de tuin).
Het resultaat:

(of komt dat toch door het warme weer?)

BTW: sinds het toevoegen van het compost waarbij ik deze goed in de grond doorspoelt, heb ik geen extra water hoeven geven. Het reservoir houdt de aarde vochtig, al 4 dagen lang en met deze hitte. Op het zuiden.

kmf wijzigde deze reactie 24-06-2019 21:44 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:12

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik heb een vraag over het water geven van mijn kruidentuin en dan met name over de harde kruiden zoals tijm en rozemarijn. Voor andere planten zoals basilicum en peterselie is het vrij eenvoudig, als de boel slap gaat hangen is het echt tijd om water te geven.

Maar hoe bepaal je dat voor de tijm en rozemarijn? De blaadjes gaan immers niet slap hangen en de planten houden van een droge grond. Maar hoe droog en hoe weet je of er toch water gegeven moet worden?

Ze staan in de volle zon in zwart plastic potten van 15x15x20, gevuld met standaard potaarde.

Mijn tuintje met oregano, rode basilicum, tijm, dragon, rozemarijn, peterselie, gewone basilicum, chinese bieslook, notenkruid en koriander:

Specs

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik heb die houtachtige kruiden hier gewoon op hydro staan en ze gaan als een malle. Dus die verhalen over 'tijm wil geen natte voeten' zou ik met een korreltje zout nemen. Ik vermoed dat het veel meer gaat om een constante omgeving. Een keer per week het schoteltje vullen? Wat doe je nu? Het ziet er wel goed uit dus heel veel anders zou ik het ook niet aanpakken.

• bvk

bvk

Tektoon schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:48:
Ik vermoed dat het veel meer gaat om een constante omgeving.
Ik probeer het inderdaad zo constant mogelijk te houden, alsof ze in vaste bodem zouden staan.
Een keer per week het schoteltje vullen? Wat doe je nu?
Schoteltje? Maar wat ik nu doe is de pot even optillen en het gewicht voelen. Omdat de bovenlaag vanwege de zon natuurlijk snel droog wordt en met je vinger in de aarde voelen ook geen beste indicatie geeft hoop ik zo te bepalen of ook de onderlaag droog staat of niet. En er dus water gegeven moet worden of niet.
Het ziet er wel goed uit dus heel veel anders zou ik het ook niet aanpakken.
Het gaat inderdaad best aardig, maar ik probeer het optimale uit de kruiden te halen ;)

Specs

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Even in de categorie van toebehoren van moestuin. Het voorbij jaar werk gemaakt van renovatie van het tuinhuis. Deels nieuwe dakstructuur, geïsoleerde dakpanelen erop, nieuw lekje verf aan de buitenkant en van 4 kapotte paletten een werktafel gemaakt. Vooral dat laatste ben ik trots op. Het linkse dient voor mechanische werken en het rechtse voor planten en verpotten. Alle benodigdheden staan binnen handbereik.Het werkblad werd zorgvuldig geschuurd/vernist tot drie keer toe. Geen risico meer op splinters.

Twee pepers die vandaag nog verpot zijn geweest naar een 10l pot.
In een huis met een schreeuwende baby is dit mijn heilig/veilig plekje. :+

• barrymossel
bvk schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:18:
[...]
Het gaat inderdaad best aardig, maar ik probeer het optimale uit de kruiden te halen ;)
Zoals een Tweaker betaamt! ;)

Gisteren me toch laten verleiden om een knoflook boven de grond te halen, maar die zijn echt nog niet klaar. Ik denk eind juli... Dan wil ik dat deel van de bak volplanten met rozemarijn en tijm (gebruik ik relatief veel in de keuken). Voor zaaien ben ik te laat, dus ik ga eens zien waar ik genoeg plantjes voor weinig geld kan krijgen...

• Jaapio
Joindry schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:23:
Even in de categorie van toebehoren van moestuin. Het voorbij jaar werk gemaakt van renovatie van het tuinhuis. Deels nieuwe dakstructuur, geïsoleerde dakpanelen erop, nieuw lekje verf aan de buitenkant en van 4 kapotte paletten een werktafel gemaakt. Vooral dat laatste ben ik trots op. Het linkse dient voor mechanische werken en het rechtse voor planten en verpotten. Alle benodigdheden staan binnen handbereik.Het werkblad werd zorgvuldig geschuurd/vernist tot drie keer toe. Geen risico meer op splinters.
[Afbeelding]

Twee pepers die vandaag nog verpot zijn geweest naar een 10l pot.
In een huis met een schreeuwende baby is dit mijn heilig/veilig plekje. :+
Daar mag je met alle oprechtheid zeker trots op zijn, ziet er keurig uit!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ja, onder je pot/bak, zodat je van onderen kan vullen en de hydrokorrels onderin het water kunnen vasthouden. Of heeft de bak waarin je tijm staat geen gaten?

Ik eet hier twee keer per week van:

Tijm en oregano op hydro in een 1liter emmertje. De salie smaakt me ook erg goed moet ik zeggen.

• bvk

bvk

Tektoon schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:52:
[...]

Ja, onder je pot/bak, zodat je van onderen kan vullen en de hydrokorrels onderin het water kunnen vasthouden. Of heeft de bak waarin je tijm staat geen gaten?

Ik eet hier twee keer per week van:
[Afbeelding][Afbeelding]
Tijm en oregano op hydro in een 1liter emmertje. De salie smaakt me ook erg goed moet ik zeggen.
Oh, zo bedoel je dat. Ja, de potten hebben onderin wel gaten, maar juist de tijm en rozemarijn hebben geen hydrokorrel laag. De andere later verkregen en verpotte planten wel.

Maar de aarde is dus duidelijk té droog geweest. Net even een flinke plens water gegeven omdat de bakken nu wel erg licht aanvoelden en het water liep er aan de onderkant zo weer uit.... Even gewacht tot de aarde wel wat water op kon nemen en nog een keer bewaterd. Nu zijn de potten al een stukje zwaarder, maar even afwachten wat daarvan het resultaat is.

Want bij de rozemarijn zag je aan de onderkant wat blaadjes vergelen en bij de tijm juist in de toppen van de takken. De term "droge grond" heb ik dus waarschijnlijk net iets te letterlijk genomen ;)

Specs

• Jaapio
bvk schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:25:
[...]

Oh, zo bedoel je dat. Ja, de potten hebben onderin wel gaten, maar juist de tijm en rozemarijn hebben geen hydrokorrel laag. De andere later verkregen en verpotte planten wel.

Maar de aarde is dus duidelijk té droog geweest. Net even een flinke plens water gegeven omdat de bakken nu wel erg licht aanvoelden en het water liep er aan de onderkant zo weer uit.... Even gewacht tot de aarde wel wat water op kon nemen en nog een keer bewaterd. Nu zijn de potten al een stukje zwaarder, maar even afwachten wat daarvan het resultaat is.

Want bij de rozemarijn zag je aan de onderkant wat blaadjes vergelen en bij de tijm juist in de toppen van de takken. De term "droge grond" heb ik dus waarschijnlijk net iets te letterlijk genomen ;)
Ook zonder hydrokorrels kun je prima je potten in schaaltjes zetten en van onderen bewateren. Potgrond werkt als een spons, en zal het water opzuigen. Vooral als de potten erg droog staan kan dit handig zijn. Dan loopt het water niet zo snel langs de droge grond de pot uit.

Maar zo te zien hebben je kruiden het prima naar hun zin!

• kmf
  • Niet online
Zoals gezegd was ik niet helemaal tevreden over mijn oude wormenbak. Het is te klein om al m'n koffieresten te behuizen.
Te veel werk om al die dozen elke keer te shuffelen. En er zijn altijd wel eigenwijze wormen die in de onderste bak met wormencompost wilt blijven.

Dus ben ik overgestapt naar het Continous Flow systeem. Een wormenbak waarbij je boven GFT in gooit, en van beneden het compost verzameld.

Ik had nog een oude kliko staan die niet gebruikt werd (en op marktplaats maar 20 euro waard was), dus die hebben we even aangepast.

Onder een vierkant vak waar een opvangbak voor leachette (welke eigenlijk niet mag voorkomen in zo'n systeem)

Voor en achter vier grote gaten waar afgezaagde metalen poten in worden geschoven. (de poten zijn van de bekende Antilop kinderstoel van ikea (welke niet eens voor 5 euro verkocht kan worden op marktplaats)

Het gat is verstevigd met restantjes alluminium profiel.

Grote ventilatiegaten boven in. En kleine ventilatieopeningen achterop zodat er geen last is van regen, maar toch voldoende ventilatie.

Op de gecoate metalen spijlen komt dan de eerste bedding. Paar grote stukken karton en dan een flinke laag papiersnippers. Zo'n 20-30cm in totaal.

Dan een laagje compost2be en een paar dozijn wormen van de oude wormenbak hierbovenop. En dan wachten maar.

Het zal een paar maanden duren alvorens de wormen gesettled zijn en vermenigvuldigen. Ondertussen wordt de oude wormenbak gewoon gebruikt. Deze CFT worm factory zal regelmatig wat lekker eten krijgen zodat de tevreden wormen flink zullen vermenigvuldigen.

Om op een gegeven moment geheel vervangen te worden door deze nieuwe. De bedding zal volgend jaar wel helemaal verteerd zijn en dan kunnen we beginnen met oogsten.

(we hebben nog een grote GFT kliko. Maar die wordt ook maar 1-2x per jaar gebruikt. Om snoeiafval af te voeren. Voedselresten gaan voor 99% naar de wormenbak)

kmf wijzigde deze reactie 27-06-2019 17:01 (3%)

• bvk

bvk

Jaapio schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:23:
[...]

Ook zonder hydrokorrels kun je prima je potten in schaaltjes zetten en van onderen bewateren. Potgrond werkt als een spons, en zal het water opzuigen. Vooral als de potten erg droog staan kan dit handig zijn. Dan loopt het water niet zo snel langs de droge grond de pot uit.

Maar zo te zien hebben je kruiden het prima naar hun zin!
Zoiets bedoel je?

Helaas is dit niet echt mogelijk omdat de potten met zijn vijven in een rek staan waar geen schaal zoals deze onder past. Maar ik laat de tijm zo wel even staan, eens kijken of het water opgezogen wordt.

Maar verder is het me denk ik al duidelijk dat ik ze gewoon té weinig water gegeven heb. En té is nooit goed, in wat voor situatie dan ook.

En de rest gaat inderdaad super, het waren alleen de tijm en rozemarijn waar ik even mee zat :)

Specs

• Jaapio
bvk schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 17:52:
[...]

Zoiets bedoel je?

[Afbeelding]

Helaas is dit niet echt mogelijk omdat de potten met zijn vijven in een rek staan waar geen schaal zoals deze onder past. Maar ik laat de tijm zo wel even staan, eens kijken of het water opgezogen wordt.

Maar verder is het me denk ik al duidelijk dat ik ze gewoon té weinig water gegeven heb. En té is nooit goed, in wat voor situatie dan ook.

En de rest gaat inderdaad super, het waren alleen de tijm en rozemarijn waar ik even mee zat :)
Het zijn ook bizar warme dagen geweest, dan gaat het erg snel met de verdamping. Zowel via de toplaag van de grond als via het blad van de plant.

En zo kun je het inderdaad prima doen. Schaal hoeft niet eens zo vol, gewoon een litertje erin gieten, de grond neemt het wel op.

• bvk

bvk

Twee uur later....

Er is dus inderdaad al een hoop opgezogen, het water niveau in de schaal is een centimeter gezakt. Nu maar even hetzelfde doen voor de rozemarijn en kijken hoe ze daar de komende dagen op reageren.

Specs

• Jaapio
bvk schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:02:
Twee uur later....

[Afbeelding]

Er is dus inderdaad al een hoop opgezogen, het water niveau in de schaal is een centimeter gezakt. Nu maar even hetzelfde doen voor de rozemarijn en kijken hoe ze daar de komende dagen op reageren.
Je kunt ze prima 2/3 uren erin zetten, maar laat de schaal niet gevuld staan met water want dan staan ze al snel weer te nat. Ook oppassen met regenachtige dagen.

Je weet nu zeker dat de bodem van de pot goed nat is, even voelen hoe zwaar de pot is en wanneer hij weer aanzienlijk lichter wordt herhaal je het trucje. Zo heb je altijd wel wat vochtige grond bij de wortels.

Succes!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik zou 'm daar dus maar een half uur in laten staan en de hoeveelheid die 'ie heeft opgezogen meten en dat per week geven. Bij hele droge dagen misschien twee keer per week. Nu riskeer je van heel droog naar heel nat te gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PM_Petrol
  • Nu online
Vandaag wat erwten geoogst. Ik had 4 erwtenplantjes in de bak staan, met nog niet al te veel vruchten. Maar de planten zijn sinds vandaag helemaal uitgedroogd en hebben gele bladeren. Denk dat het te warm en zonnig is geweest voor ze. Ik geef ze met dit weer elke dag een beetje water rond 22.00 uur.
De aardbeien doen het wel hartstikke goed, de struik wordt steeds groter en er komen veel aardbeien aan. Het is een kruising van ananas en aardbeien, ze zijn dus wit en niet zo groot, maar wel lekker :).

De pepers gaan ook goed, aan zowel de capsi anuum als de aji habenero hangen al wat vruchten. Ook de tomaten beginnen te groeien.

Ik heb nu 3-4 lege vakken in de bak. Wat kan ik nu nog zaaien, rucola misschien? Veldsla heb ik al staan maar groeit niet zo snel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaapio
Rucola is wel echt heerlijk van eigen bodem!

Veel meer smaak dan uit de winkel.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
HELP! Mijn webcam wordt aangevallen door bonen en tomaten

De planten zijn in een stroomversnelling gekomen... Groeien enorm snel. Kan ik een paar bladeren van de courgette linksonder wegknippen? Ze zorgen voor nogal wat schaduw.

kmf wijzigde deze reactie 01-07-2019 08:24 (24%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Courgetten bijknippen is geen probleem. Zorg gewoon voor een mooie snede om kans op ziekte te verkleinen. Eens vertrokken is courgette nauwelijks nog te stoppen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jaapio
Ook maar weer eens een update van mijn kant. Plaatjes zeggen meer dan woorden dus bij deze:

T gaat zn gangetje. Ze krijgen 1 keer in de week 500ml GHE voeding met productie formule. Voor de rest water. Die voeding vinden ze wel fijn want de knoppen schieten overal uit als een gek.

Heb al flink wat lopen snaaien, sommige zijn zeer mild en echt super zoet (Sweet Banana, Baby Red, Moranquinho, Chile de Onza) de Aji Pineapples waren toch best pittig, daar had ik de eerste keer wat moeite mee. Maar ga er toch poeder en sambal van maken uiteindelijk.

Binnenkort maar eens een voedseldrogertje bestellen.

• PM_Petrol
  • Nu online
M'n Aji Habenero hangt er een beetje somber bij. Lijkt dit op uitgedroogd? Heb de plant iig flink wat water gegeven nu en uit de zon gehaald.

https://tweakers.net/ext/f/Yp37DKLYRK30B2oozV6FdQ4E/thumb.jpg

De rest gaat redelijk goed, de Anuum Caps heeft al heel veel vruchten en de augurk groeit aardig in de hoogte. Vruchten zitten daar nog niet aan, maar dat kan niet lang meer duren.

• Joindry

Joindry

Is wel een héél klein potje. Hoeveel liter is dat? Ik zou zo direct gokken op voedseltekort.

Ik heb gisteren de eerste tomaten, courgette en pepers geplukt. Dit weekend proeven.
Nu wel ook druk bezig met frambozen, ongelofelijk goed jaar met de frambozen.

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Ziet er idd eerder uit als voedseltekort. Pepers lusten wel wat.
Teveel water gaan de worteltjes van rotten.

Appeltaart is lekker!

• Jaapio
Ik sluit me aan bij het voedings tekort, en het (te) kleine potje. Als je deze in een lekkere grote pot zet met verse potgrond dan kun je nog wel eens heel aangenaam verrast worden eind augustus.

Tevens zojuist mijn voedseldroger binnengekregen:

Mooi op tijd binnen, zal morgen eens e.e.a wat rijp is gaan plukken en dat ding aan het werk zetten.

Nu al zin om uren flakes en poeder te malen met de granieten vijzel, spierballen kweken :+ |:(

• PM_Petrol
  • Nu online
Het is nog denk ik 1 liter.
De plant krijgt elke week een beetje GHE voeding. Maar het lijkt er op dat het gewoon te droog was, de bladeren worden nu al weer steviger en gaan minder hangen. Maar een grotere pot kan idd geen kwaad. De Anuums staan ook in een grotere pot en doen het veel beter.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
PM_Petrol schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:18:
Het is nog denk ik 1 liter.
De plant krijgt elke week een beetje GHE voeding. Maar het lijkt er op dat het gewoon te droog was, de bladeren worden nu al weer steviger en gaan minder hangen. Maar een grotere pot kan idd geen kwaad. De Anuums staan ook in een grotere pot en doen het veel beter.
Waar kopen jullie de GHE voeding eigenlijk?

Ik zie zat winkels maar ik geef dit liever bij een winkel uit die geen growshop is...

• PM_Petrol
  • Nu online
ANdrode schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:21:
[...]

Ik zie zat winkels maar ik geef dit liever bij een winkel uit die geen growshop is...
Oef ik weet niet meer welke shop het was. Maar waarom niet bij een growshop, dat maakt toch niet uit verder. Ik heb de 500 ml tri pack voor minder dan €20

• ANdrode
  • Niet online
PM_Petrol schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:21:
[...]

Oef ik weet niet meer welke shop het was. Maar waarom niet bij een growshop, dat maakt toch niet uit verder. Ik heb de 500 ml tri pack voor minder dan €20
Ik sponsor liever een andere zaak :). Als ze er niet zijn - of niet competitief zijn - dan wordt het wel een growshop

• Jaapio
ANdrode schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:21:
[...]

Ik heb goede ervaringen met cityplants. Hier al meerdere bestellingen gedaan die altijd netjes en vrij snel binnen kwamen.

Overigens is een growshop niet per definitie iets raars of slechts, ze leveren kweekmaterialen. Wat je daarmee op gaat kweken is aan jezelf.

• ANdrode
  • Niet online
Jaapio schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:32:
[...]
Overigens is een growshop niet per definitie iets raars of slechts, ze leveren kweekmaterialen. Wat je daarmee op gaat kweken is aan jezelf.
Klopt! En bij een winkel die niet expliciet gericht is op weed-kweek kan je prima de materialen kopen geschikt voor weed-kweek. Sommige producten zijn ook te duur om (economisch) te gebruiken voor normale planten terwijl wij ze hier wél willen hebben omdat onze trade-off tussen tijd/geld anders is (neem: stekgel).

Bedankt voor de tip over die winkel :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jaapio schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:53:
Tevens zojuist mijn voedseldroger binnengekregen:

[Afbeelding]
Linkje? O-)

Oscar Wilde

• Jaapio

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oscar Wilde

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Maverick!
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 16:41
Een videootje van mijn peperplantjes.
Behoorlijk tevreden over de voortgang.
Het plan was om gewoon casual een paar plantjes proberen te laten groeien omdat ik totaal geen ervaring heb met kweken van wat dan ook.
Resultaat is 17 planten die met GHE gevoed worden door het Blumat systeem :X

Het is wel nog wachten op de eerste rijpe exemplaren.
Ze staan niet de hele dag in de volle zon en wat te kort op elkaar denk ik. Dus voor volgend jaar toch iets anders verzinnen.

XBox: R0nster76 || PSN: Ronster_Jona

• PM_Petrol
  • Nu online
Het heeft aardig gestormd/gehageld vanmiddag. Maar gelukkig viel de schade mee. Alleen 1 takje van de Aji Habanero afgebroken met 2 pepertjes. Dus die maar op gegeten, veel pit zat er nog niet in maar goed, dat zal vast nog wel komen.
En de tomatenplant was omgewaaid :+

Hebben jullie nog veel schade aan de moestuin?

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Mn pompoen en courgette gaan het niet redden op kratky buiten. De pompoen wordt helemaal vernield door de mieren en ook de courgette is verzwakt en krijgt heel snel gele bladeren (al zie ik daar bijna geen mieren). Vorig jaar had ik op volle grond precies hetzelfde, maar toen konden we nog zeggen dat het aan de dichte zandgrond lag. M’n kratky broccoli en vijg op potgrond doen het juist supergoed.

Binnen heb ik ook problemen. Ik ben zo dom geweest om voor mn zus een peper op potgrond te kweken en die heeft trips aangetrokken. De ene peperplant heeft er meer last van dan de andere maar goed. De trips laten de kruiden links liggen dus die groeien goed door.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaapio
Tektoon schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 23:41:
Mn pompoen en courgette gaan het niet redden op kratky buiten. De pompoen wordt helemaal vernield door de mieren en ook de courgette is verzwakt en krijgt heel snel gele bladeren (al zie ik daar bijna geen mieren). Vorig jaar had ik op volle grond precies hetzelfde, maar toen konden we nog zeggen dat het aan de dichte zandgrond lag. M’n kratky broccoli en vijg op potgrond doen het juist supergoed.

Binnen heb ik ook problemen. Ik ben zo dom geweest om voor mn zus een peper op potgrond te kweken en die heeft trips aangetrokken. De ene peperplant heeft er meer last van dan de andere maar goed. De trips laten de kruiden links liggen dus die groeien goed door.
Je kunt je hydro's gerust een nieuwe voedingsmix geven, als je dat al niet deed.

Mijn peper hydro's heb ik inmiddels weggepleurd, te veel werk en niet ideaal voor buiten. De ene had stamrot, de andere 2 wortelrot. Was er helemaal klaar mee.

Volgend jaar weer eens proberen, dan laat ik er 1 of 2 binnen staan voor het raam.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Wat je trips/bladluis betreft. Ik had er ook even last van, maar die dingen kunnen blijkbaar echt niet goed tegen de warmte. Mocht je je plant enkele uren in een omgeving +45 graden kunnen zetten (uit direct zonlicht) zijn de meeste direct dood. Niks sproeien aan.
Vorig jaar maakte ik zelf een bestrijdingsmiddel obv lavendel, brandnetels en look. Op zich ook efficiënt, maar NIET aan te raden als de planten in je woonruimte staan... Ik denk niet dat nog iets of iemand rond die planten wilden wonen.

Storm viel hier gisteren nog wel mee. Geen schade. Al zijn 2 van mijn steuntouwen van mijn plastiek serre doorknapt. Touw is al volledig verstorven op 3 maand buiten staan... Je kon het zonder veel moeite gewoon zelf stuktrekken. Enige herstelwerk vandaag is dus 4 nieuwe touwtjes spannen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barrymossel
Hier helemaal geen problemen door de "storm". Ik was allang blij dat ik geen water hoefde te geven. De komkommers zuipen als een malle. Groeit ook echt als onkruid, dus ben maar eens gaan snoeien vandaag. Ook de Chinese Five Color maar even getopt, want die begint me ook iets te hoog te groeien.
Tomaten beginnen te rijpen en de eerste paprika's hebben we ook al op.

Nu ik de knoflook heb geoogst heb ik ruimte over in mijn tomatenbak. Iemand nog aanrader wat ik nu nog kan zaaien/kweken? Of zou ik gewoon kruiden planten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joindry

Joindry

barrymossel schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:24:

Nu ik de knoflook heb geoogst heb ik ruimte over in mijn tomatenbak. Iemand nog aanrader wat ik nu nog kan zaaien/kweken? Of zou ik gewoon kruiden planten?
Hoe diep is je bak? Anders kan je nu nog kleine winterpreitjes kopen en planten. Kan je uithalen wanneer je wil deze winter.

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Maverick! schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 09:11:
Resultaat is 17 planten die met GHE gevoed worden door het Blumat systeem :X
Leuk! Is dat Blumat classic of Tropf? Ik begrijp het verschil nog niet helemaal overigens maar goed. Dit zou ik volgend jaar wel willen proberen in de tuin (maar niet wéér met pompoen :X ). Hoe gaat het met je voeding, krijg je geen enorme zoutafzetting op die keramische kegels?
Jaapio schreef op zondag 21 juli 2019 @ 01:13:
[...]
Je kunt je hydro's gerust een nieuwe voedingsmix geven, als je dat al niet deed.

Mijn peper hydro's heb ik inmiddels weggepleurd, te veel werk en niet ideaal voor buiten.
Ik ververs m'n emmertjes elke twee weken. Het weinige werk wat je met Kratky hebt is voor mij juist een van de redenen om het systeem te gebruiken.
Joindry schreef op zondag 21 juli 2019 @ 09:29:
Vorig jaar maakte ik zelf een bestrijdingsmiddel obv lavendel, brandnetels en look. Op zich ook efficiënt, maar NIET aan te raden als de planten in je woonruimte staan... Ik denk niet dat nog iets of iemand rond die planten wilden wonen.
Ik gebruik een oplossing met neemolie. Op basis van de reacties online is dat een gruwelijk stinkend goedje maar ik heb er op 1 meter van mijn hoofdkussen weinig last van. 8) Ik heb door de jaren al veel middelen geprobeerd maar dit is het enige dat het universeel goed doet tegen elke plaag. Lavendel, netels en look klinkt wel heel lekker trouwens. :Y

• Jaapio
Tektoon schreef op maandag 22 juli 2019 @ 01:57:

Ik ververs m'n emmertjes elke twee weken. Het weinige werk wat je met Kratky hebt is voor mij juist een van de redenen om het systeem te gebruiken.
Dat zou meer dan genoeg moeten zijn inderdaad. Jammer dat het niet zo goed gaat bij de betreffende planten, zoals ik zelf al zei in een eerder bericht is de kratky hier niet echt gelukt buiten. Binnen onder de lampen deden ze het prima, buiten begon de ellende.

Ik vind het minder geschikt voor buiten dan grond.

Maar wel leuk om eens mee te experimenteren, en volgend jaar ga ik zeker weer een paar planten kratky zetten.

• Maverick!
Tektoon schreef op maandag 22 juli 2019 @ 01:57:
[...]

Leuk! Is dat Blumat classic of Tropf? Ik begrijp het verschil nog niet helemaal overigens maar goed. Dit zou ik volgend jaar wel willen proberen in de tuin (maar niet wéér met pompoen :X ). Hoe gaat het met je voeding, krijg je geen enorme zoutafzetting op die keramische kegels?

[...]
Dit is Tropf. Volgens mij is de Classic voor binnenplanten :)
Wat mij betreft wel een aanrader hoor, je stelt het een keer af en dan is het gewoon de bak(ken) met water gevuld houden. Werkt als een tiet.

Qua zoutafzetting zal ik nog moeten afwachten, maar ik las dat je ze voor een volgend gebruik licht moet opschuren.

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Heeft er iemand een tip voor een kleine vijverpomp? Ik ben al een tijdje onderdelen aan het verzamelen voor een klein ebb/flow experiment met houtachtige kruiden. Gisteren Ikea bakken gescoord (die perfect bleken te passen 8) ) en nu ontbreekt nog een pompje. Ik dacht aan zoiets:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Tektoon https://www.ebay.co.uk/it...tain-UK-V9A4/283526008034 ? Toen ik nog een eb&vloed opstelling had gebruikte ik die, al dan wel met vaste voeding i.p.v. dat paneeltje.

Oscar Wilde

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online

LED-Maniak

Hebben jullie door dit warme weer ook een overschot aan fruit?

Ik heb 1kg japanse wijnbes geoogst en de vijg begint al een paar weken te vroeg met rijp te worden. De boom heeft tot 12 vijgen per tak en zelfs de tweede lichting vijgen begint flink door te zetten.

Met een beetje pech heb ik volgende week al 2kg vijg en komt er zeker 10kg van de boom.

Wat moet je er mee _O-

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
LED-Maniak schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:22:
Met een beetje pech heb ik volgende week al 2kg vijg en komt er zeker 10kg van de boom.

Wat moet je er mee _O-
Aan mij geven? 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio

Ik heb 1kg japanse wijnbes geoogst en de vijg begint al een paar weken te vroeg met rijp te worden. De boom heeft tot 12 vijgen per tak en zelfs de tweede lichting vijgen begint flink door te zetten.

Wat moet je er mee _O-
Conserveren of uitdelen :)

Of een vijgenwinkel openen ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jaapio
Hoe gaat het met de pepers en groentes ouwe Tweakerts?

Hier een paar shotjes voor jullie netvliezen.

Die laatste plant ziet er leuk uit maar de pepers zijn niet lekker vind ik :+

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Allen klikbaar natuurlijk:

Mijn Aji littlifingers, waarvan de eersten de hitte van vorige week niet goed overleefd hebben denk ik.

Scotch bonnet Foodorama waarvan de 1e bijna klaar is. En chocolat habanero

Gewone Jalapeno en fatalii white

Purple serrano en habanero ebony giant

Tomaten beginnen goed te renderen. Die bovenste weegt 640 gram. Vorig jaar had ik er één van 930 gram.

Hoe krap het wordt in mijn serretje. Tomaten komen er nog genoeg aan.

De moestuin gaat ook goed. Courgetten hebben we 4 per week atm, rode bieten kunnen we ook zoveel eten of we willen nu. Indien niet, geen erg, die kunnnen nog wel wat langer blijven staan. Aardappelen kunnen binnenkort uitgehaald worden

• Akaendra
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 16:58
Heb ook als beginner wat peperplantjes gezaaid een paar maanden terug (laat gezaaid, april/mei pas), maar veel bloemrui door vorige week. Die hitte heeft het allemaal geen goed gedaan. Toch beginnen de eerste cayennepepers te groeien. heb ze gewoon binnen op de vensterbank staan. Gelukkig maken ze allemaal weer knoppen aan nu het weer wat koeler is. Heb ze ook wat voeding bijgegeven, dus ik hoop dat het allemaal goed komt. Nu is het alleen nog wachten tot ook de habanero/caloro/serrano/pepecchia's allemaal fatsoenlijke bloem gaan geven, maar gezien de hoeveelheid directe zon ze in mijn apartement krijgen geloof ik dat het wel goed komt.

• barrymossel
Hier hebben de planten afgelopen weekend van vrijdagochtend tot maandagmiddag geen water gehad (was vergeten de sleutel aan m'n zwager te geven). Alles heeft het overleefd, maar de zonnebloem van mijn dochter en de komkommers hebben redelijk wat gele bladeren. Ik ben nog te lui geweest om ze te af knippen, dus het ziet er momenteel niet uit.
Verder gaat het allemaal redelijk. Ben er niet zo serieus mee bezig geweest als afgelopen jaren. Misschien van het weekend als het beter weer is wat plaatjes schieten.

• Koetjeboe
  • Laatst online: 18:51

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Wat moet je er mee _O-
Ik heb elk jaar tientallen kilo’s fruit, maak er wijn en cider enzo van. Staat nu 15 liter pruimenport te pruttelen. Relatief makkelijke oplossing voor de grotere hoeveelheden, en resultaat is daarna lang houdbaar en leuk om te nuttigen of weg te geven.

Hondenlosloopgebieden ||| Lekkere recepten ||| Online ondernemen?

• Jaapio
Koetjeboe schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 09:14:
[...]

Ik heb elk jaar tientallen kilo’s fruit, maak er wijn en cider enzo van. Staat nu 15 liter pruimenport te pruttelen. Relatief makkelijke oplossing voor de grotere hoeveelheden, en resultaat is daarna lang houdbaar en leuk om te nuttigen of weg te geven.
Ik was ooit in een ver verleden op vakantie in Frankrijk met een groep vrienden. Op de camping kwam op 1 avond ineens een oud Frans kereltje met een bolderwagen vol zelfgemaakte flessen appelcider.

We waren op dat moment al bijna door het bier heen en hebben toen 10 flessen van hem gekocht. Dat spul was echt super lekker! Appelsap met een flinke kick d:)b

Het deed z'n werk goed in ieder geval :+

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

@Maverick! Hoe heb je dat eigenlijk opgelost met de regen in je Blumat systeem? Want als je planten zeiknat regenen krijgen ze geen voeding. Of voed je dan handmatig bij?

• jsiegmund
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15-11 16:01
Vandaag na een weekje weg te zijn geweest even door de moestuin gelopen. Oogst dit keer een iets te groot geworden bolcourgette (die dingen verdubbelen iedere dag in afmeting lijkt het wel, we hebben onze neus er al bijna vol van :+), een komkommer en de eerste rode trostomaatjes.

https://tweakers.net/ext/f/sboMOO4QeLgkNfDDLrMdwXX3/thumb.jpg

Is pas het eerste jaar dat we deze moestuin in gebruik hebben, dus het is allemaal nog een beetje zoeken. Ik heb begin van het jaar drie aardbeienplantjes (Lambada) in de volle grond gezet. Groeide allemaal prima, veel blad en uitlopers en toen kreeg ik last van rupsen en slakken. Goed onder controle gekregen, maar de plantjes staan er niet fris bij. Dus ik vermoed dat er nog iets anders aan de hand is, maar weet niet zo goed wat. De volwassen bladeren krullen allemaal op en hebben aan de onderkant paarse vlekken:

https://tweakers.net/ext/f/aLs9xGSmRRujDgWAs8qpQm1c/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/0yszOgqzUZNX8RZpH5xq82tU/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/NUdkR6J4yMoteCFuKNwubSyg/thumb.jpg

Het lijkt me geen meeldauw, ik zie geen wit uitslagen plekken. Last van het warme weer gehad misschien, of toch de bodem? Er zit hier redelijk wat klei in de grond en ons perceel staat op wat vroeger een akker was waar (denk ik) aardappelen op stonden. Iemand enig idee?

jsiegmund wijzigde deze reactie 10-08-2019 17:42 (4%)

• Jaapio
jsiegmund schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:23:
Vandaag na een weekje weg te zijn geweest even door de moestuin gelopen. Oogst dit keer een iets te groot geworden bolcourgette (die dingen verdubbelen iedere dag in afmeting lijkt het wel, we hebben onze neus er al bijna vol van :+), een komkommer en de eerste rode trostomaatjes.

[Afbeelding]

Is pas het eerste jaar dat we deze moestuin in gebruik hebben, dus het is allemaal nog een beetje zoeken. Ik heb begin van het jaar drie aardbeienplantjes (Lambada) in de volle grond gezet. Groeide allemaal prima, veel blad en uitlopers en toen kreeg ik last van rupsen en slakken. Goed onder controle gekregen, maar de plantjes staan er niet fris bij. Dus ik vermoed dat er nog iets anders aan de hand is, maar weet niet zo goed wat. De volwassen bladeren krullen allemaal op en hebben aan de onderkant paarse vlekken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het lijkt me geen meeldauw, ik zie geen wit uitslagen plekken. Last van het warme weer gehad misschien, of toch de bodem? Er zit hier redelijk wat klei in de grond en ons perceel staat op wat vroeger een akker was waar (denk ik) aardappelen op stonden. Iemand enig idee?
Wellicht paarse vlekkenziekte?

Weet niet heel veel van aardbeien af, mijn aardbeien (4 plantjes in een bak) zijn totaal vernietigd door een rupsenleger.

Heb ze verder ook niet echt proberen te redden. Volgend jaar weer een ronde.

Misschien heb je hier wat aan: https://nl.wikihow.com/Zi...n-herkennen-en-behandelen

Succes in ieder geval.

• Technomania ®
  • Laatst online: 20:22

Technomania ®

salvis titulis et honoribus

*knip*

Niet meer relevant

Technomania ® wijzigde deze reactie 12-08-2019 12:31 (94%)

het leven is eindig dus je zal nooit voor eeuwig blijven tobben

• K1pje
  • Laatst online: 14:51
Leuk zo'n topic, ik kende deze nog niet.

Half mei hebben mijn vrouw en ik ook een volkstuintje kunnen bemachtigen (150m2). Uiteraard nog een beetje verwaarloosd en wat ook niet gunstig was, was dat we vlak na toekenning eerst op vakantie gingen waarna het onkruid flink omhoog geschoten is.

Maargoed, bijgevoegd wat fotootjes met de voortgang tot nu toe :)

15 mei, tuintje net toegewezen gekregen:
15 mei foto 1
15 mei foto 2
15 mei foto 3

16 mei:
16 mei foto 1

30 juli:
30 juli foto 1

1 augustus:
1 augustus foto 1

8 augustus:
8 augustus foto 1

• LED-Maniak
  • Nu online

LED-Maniak

2kg nashi peren geoogst. Heerlijk!! :D

Appeltaart is lekker!

• Maverick!
Tektoon schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:26:
@Maverick! Hoe heb je dat eigenlijk opgelost met de regen in je Blumat systeem? Want als je planten zeiknat regenen krijgen ze geen voeding. Of voed je dan handmatig bij?
Sorry voor de late reactie.
Dat heb ik niet opgelost 🙂
Als ze zeiknat regenen krijgen ze idd weinig tot geen voeding. Ik voer ze ook niet bij omdat GHE voldoende verdund moet worden. Ik heb wel eea aan droge meststoffen door de potgrond gedaan bij het vullen van de potten.

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

De boel heeft zich hier aardig hersteld van de plagen. Bladeren weer groen, overal vruchten en nu eindelijk ook een aubergine. Vanavond start ik met m'n ebb/flow setupje waar ik m'n kruiden in parkeer als test voor volgend jaar.

Hieronder m'n vijg. Weet iemand wat voor een voedingstekort dit is? Ik vermoed kalium maar dat weet ik niet zeker.

EDIT: Hoppa! Ikea bakjes, pomp, acht liter water erin en flowen maar. Morgen de voeding erin en een vuilniszak eromheen. Ben benieuwd naar de resultaten. Ik zet ze nu op 10:00, 14:00, 18:00 en 22:00. Moeten ze 12 uur zonder voeding/water (maar de hydrokorrels houden natuurlijk wel wat vast). :*)

Tektoon wijzigde deze reactie 17-08-2019 20:40 (22%)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zucht, sinds de bladluizenplaag tijd terug (na schade door slakken) is het mij niet meer gelukt paprika- en peperplantjes te kweken, blijken er nog steeds slakken binnen te zijn die aan de plantjes zitten.

Oscar Wilde

• Jaapio
Raven schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:40:
Zucht, sinds de bladluizenplaag tijd terug (na schade door slakken) is het mij niet meer gelukt paprika- en peperplantjes te kweken, blijken er nog steeds slakken binnen te zijn die aan de plantjes zitten.
Heb je wel eens gedacht aan een kweektentje oid?

Deze zijn dicht te ritsen en knappe slak die daar zijn weg naar binnen vind.

Een kennis heeft er destijds 1 van marktplaats gehaald voor 15 euro, compleet met afzuiging en de hele rambam.

[Edit] sorry, op de 1 of andere rare manier las ik dat je binnen probeerde plantjes op te kweken. Het zal de spanning zijn geweest hier weer eens een post te zien :+

Jaapio wijzigde deze reactie 27-08-2019 19:59 (13%)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Jaapio Ik zit binnen (in huis) plantjes op te kweken :P , een tijd terug had ik een kas achter thuis (die zelfs van bovenaf op Google Maps te zien was :o ) , maar die na een jaar of 5 uit elkaar begon te vallen. Daarna de planten naar binnen verplaatst, incl. een paar slakken, die toen aan de planten hebben gezeten. Niet lang daarna begon de bladluizenplaag die niet weg te krijgen was, waarna ik alles weg heb gedaan en opnieuw ben begonnen.

Overigens hield het dicht geritst zijn van de kas slakken niet tegen.

Oscar Wilde

• Jaapio
Raven schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:02:
@Jaapio Ik zit binnen (in huis) plantjes op te kweken :P , een tijd terug had ik een kas achter thuis (die zelfs van bovenaf op Google Maps te zien was :o ) , maar die na een jaar of 5 uit elkaar begon te vallen. Daarna de planten naar binnen verplaatst, incl. een paar slakken, die toen aan de planten hebben gezeten. Niet lang daarna begon de bladluizenplaag die niet weg te krijgen was, waarna ik alles weg heb gedaan en opnieuw ben begonnen.

Overigens hield het dicht geritst zijn van de kas slakken niet tegen.
Ah dus had ik het niet goed gelezen maar toch ook weer wel. :+ Wellicht kun je wachten tot er een weekje flinke kou met vorst is geweest. Dus echt december/januari.

Dan kruipen heel veel kriebel beestjes toch echt ver weg in een diepe winterslaap. Je zult dan wel iets van een lampje moeten hebben om de ergste strek tegen te gaan in de planten.

Dan heb je echt dikke units tegen de tijd dat het nieuwe buiten seizoen begint.

Ik ga mid januari ook weer starten met de chinense soorten, de annuums zaai ik pas later (eind februari/ begin maart) want die groeien toch als apekool.

Dit jaar een hoop lopen kutten met toppen en andere gekke dingen. Ga ik niet weer doen, enkele ongetopte planten produceren hier ook als een malle en groeien prachtig vol.

• barrymossel
Ik ga komend jaar die hele bende met pepers en tomaten niet meer doen. Eten we toch niet of nauwelijks en ik ben niet voor m'n schoonouders aan het kweken... Komkommers komen ook niet meer op het balkon, wat een zooi. Nee, ik denk dat het een bloementuin (terras/balkon) wordt. Of iemand moet nog leuke dingen weten om te kweken... ;)

• Jaapio
barrymossel schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:41:
Ik ga komend jaar die hele bende met pepers en tomaten niet meer doen. Eten we toch niet of nauwelijks en ik ben niet voor m'n schoonouders aan het kweken... Komkommers komen ook niet meer op het balkon, wat een zooi. Nee, ik denk dat het een bloementuin (terras/balkon) wordt. Of iemand moet nog leuke dingen weten om te kweken... ;)
Wellicht zijn de zoetjes iets meer voor jullie? Bosbessen, frambozen, rode bessen, aarbeien... Altijd smakelijke zelfkweek en allemaal zeer goed te doen in potten. Vooral aardbeien kunnen mega productief zijn waarmee je ook weer heerlijke jam kunt maken.

Ik heb momenteel 2 frambozen stekken staan in een 20 literpot die leuk zijn gegroeid en waarvan ik hoop volgend jaar vruchten te hebben op de verhoutende delen die nu nog aan het groeien zijn.

En je moet natuurlijk het kweken wel leuk vinden, anders is het sowieso beter om gewoon naar de groenteboer te fietsen ;)

• barrymossel
Jaapio schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:57:
[...]

Wellicht zijn de zoetjes iets meer voor jullie? Bosbessen, frambozen, rode bessen, aarbeien... Altijd smakelijke zelfkweek en allemaal zeer goed te doen in potten. Vooral aardbeien kunnen mega productief zijn waarmee je ook weer heerlijke jam kunt maken.

Ik heb momenteel 2 frambozen stekken staan in een 20 literpot die leuk zijn gegroeid en waarvan ik hoop volgend jaar vruchten te hebben op de verhoutende delen die nu nog aan het groeien zijn.

En je moet natuurlijk het kweken wel leuk vinden, anders is het sowieso beter om gewoon naar de groenteboer te fietsen ;)
Ik kweek ook omdat ik het leuk vind. Anders had ik sowieso niet elke keer pepers en/of tomaten neergezet. Maar merk heel goed dat ik een beetje daarop uitgekeken ben geraakt.

Zoet is wel een leuke inderdaad. Eens onderzoeken de komende tijd. Thanks!
Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True