Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20:30

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

dragon2 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 18:35:
[...]

Schimmel is nog niet zo erg, zo lang het de boel niet overneemt. Zeker op aarde/kokos heb je best wel vaak schimmelvorming, meestal niks aan de hand.
Inderdaad niet zo erg. Je kan het gewoon wat wegraspen, met nieuwe aarde bovenop. Maar meestal is het niet zo erg.

• Jaapio
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 20:03
JustM3 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 18:33:
Ik kan helaas al mn planten weg gooien...
Schimmel op de aarde😥

Morgen maar weer opnieuw proberen te zaaien
Zou ik zeker niet doen zoals hier al aangegeven wordt. Schimmelsporen gedijen goed in een warme en vochtige omgeving. Gewoon weghalen en afdekken met wat drogere grond of laagje zand.

Kweken op grond is nu eenmaal een biocultuur. Schimmels horen daarbij.

Het kan wel een indicatie zijn dat je grond wat te nat is, indien het zaailingen betreft is dat natuurlijk logisch, als het al wat oudere planten betreft zou ik iets minder wateren zodat de toplaag van de aarde kans krijgt om te drogen.

I live inside that bubble. Reality of the naive.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Huh. Verrek, het lijkt nog te werken ook...

Een tip voor iedereen met rouwvarenmugjes en geen zin om direct aaltjes aan te schaffen:

Kook 1 liter water
Laat wat afkoelen
Doe 2 flinke eetlepels kaneel in een bak
Voeg hieraan langzaam het nog warme water toe, erg goed roeren (gebruik eventueel een garde)
Laat afkoelen tot kamertemperatuur
Gebruik het bovenste water om scheutjes op de aarde van al je planten te gieten, laat de onderste slijmerige kaneellaag onaangeroerd
Er is niet superveel kaneelwater nodig per plant blijkbaar, ik had niet eens de oppervlakte 'dekkend' natgemaakt, misschien de helft. Ik had zelf 3 porties nodig om alles te doen inclusief al mijn kamerplanten.

En 2 dagen later, inderdaad, de hoeveelheid kleine ***vliegjes in huis lijkt vrijwel verdwenen! *O*

• JustM3
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 21-11 02:42
@Jaapio het zijn idd nog zaailingen. Ben bang dat als ik ze ga afdekken met droge grond dat het nog langer gaat duren voordat ze opkomen

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JustM3 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:35:
@Jaapio het zijn idd nog zaailingen. Ben bang dat als ik ze ga afdekken met droge grond dat het nog langer gaat duren voordat ze opkomen
Langer duren vs. alles weggooien en herbeginnen... -O-
Ik heb ook een jong plantje waar wat schimmel op de toplaag staat.
Groeit als een malle, geen centje pijn. Gewoon even afwachten.

• Jaapio
JustM3 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:35:
Gewoon de schimmel wat wegschrapen in dat geval, een dun laagje zand zal overigens je zaailingen echt niet dwarsbomen. Die gaan er dwars doorheen. Een dun laagje perliet kun je ook nog doen.

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 01:42

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Zo, ik ben met wat plantjes die ik van mijn tante gekregen heb ook maar eens een kruidentuintje begonnen. Ik heb nu knoflookbieslook, daslook, rozemarijn, tijm en koriander:

Net vanmiddag alles over gepot naar wat grotere bakken en water gegeven. Nu maar kijken wat het gaat worden, eerst maar even rustig laten wennen.

Het kleine bakje koriander is nog gewoon van de supermarkt van vorig jaar wat gewoon de hele winter buiten heeft gestaan en nu weer begint te groeien! Het andere bakje zijn de wortels met wat groen van Thaise koriander, ik ben heel benieuwd of dat ook weer uit gaat groeien of binnen een paar dagen dood is.

In de pot met knoflookbieslook kwam ook wat naar boven zetten met paarsige blaadjes. Dat wilde ik er al uit trekken omdat ik dacht dat het onkruid was tot ik net op tijd van mijn tante hoorde dat dit zeer waarschijnlijk oregano betreft. Lekker laten zitten dus ;)

Als er nog iemand tips heeft hoor ik dat uiteraard graag!

Specs

• rochelledw
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 20-11 17:32
Wat superleuk dat tweakers ook een moestuin topic heeft! en om te zien hoeveel mensen echte pepper liefhebbers zijn.
Zelf werk ik bij een groentezaden veredelaar en we krijgen vaak wat verkeerd verpakte zaden mee naar huis voor de moestuintjes.
ik zal als ik weer ben begonnen met buiten aanplanten zal ik een foto maken.

Intussen een leuke tip! mocht je een plant willen waar je de hele zomer gretig van wilt oogsten: neem een courgette! van 1 courgette heb je ruim de hele zomer iedere 2 a 3 dagen een courgette en dit is echt heel dankbaar werk!

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

rochelledw schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:52:
Intussen een leuke tip! mocht je een plant willen waar je de hele zomer gretig van wilt oogsten: neem een courgette! van 1 courgette heb je ruim de hele zomer iedere 2 a 3 dagen een courgette en dit is echt heel dankbaar werk!
^ Deze man weet.

Bij mij is er vorig jaar wel een schimmel opgeslagen, en de plant is kapot gegaan.
Maar ik wist toch al geen blijf meer met al de courgettes, dus geen erg :+

• Tektoon
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 00:11

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Kak, ik kweek een courgette op hydro in een tuin op lokatie maar kan er maar 1 keer per week / per twee weken bij. :'(

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

• Joindry

Joindry

Hier ook één courgettestruik gehad die een beetje in overdrive gegaan is. Iedere week minstens 2 courgettes. Ik denk over een zomer dik 30 courgettes mogen eten. De laatste soep zit nu nog in de diepvries...

• rochelledw
  • Laatst online: 20-11 17:32
Tektoon schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:36:
Kak, ik kweek een courgette op hydro in een tuin op lokatie maar kan er maar 1 keer per week / per twee weken bij. :'(
Wij zijn vorig jaar een week op vakantie geweest en toen we terugkwamen hingen er twee van ruim 50 cm aan... helaas waren de zaden al gaan ontwikkelen dus moest wel uitgehold worden. maar die kan je dan wel weer heel erg lekker vullen en in de oven doen.

Ik ben wel enorm benieuwd hoe het gaat met een courgette in hydro! zou je een foto kunnen maken ? :D ben benieuwd hoe groot ze worden.

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Cool, ja ik zal zeker fotos posten. Ze staan nu pas te ontkiemen dus er is nog niet veel te zien. Over enkele weken de eerste voeding in de 1 liter emmertjes en daarna door naar 20 liter. Weet nog niet of ik de emmers ingraaf om ze koel te houden maar riskeer dat ze worden overspoeld door mieren, of dat ik ze niet ingraaf en op een andere plek zet. Naast de courgette probeer ik ook een pompoen, broccoli en f1 aubergine buiten op hydro. Ben zelf ook benieuwd! (Niet in de laatste plaats naar hoeveel voeding ze gaan zuipen, haha. Ik heb maar 2 liter voeding staan voor 500 liter in totaal).

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
Tektoon schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 00:17:
Cool, ja ik zal zeker fotos posten. Ze staan nu pas te ontkiemen dus er is nog niet veel te zien. Over enkele weken de eerste voeding in de 1 liter emmertjes en daarna door naar 20 liter. Weet nog niet of ik de emmers ingraaf om ze koel te houden maar riskeer dat ze worden overspoeld door mieren, of dat ik ze niet ingraaf en op een andere plek zet. Naast de courgette probeer ik ook een pompoen, broccoli en f1 aubergine buiten op hydro. Ben zelf ook benieuwd! (Niet in de laatste plaats naar hoeveel voeding ze gaan zuipen, haha. Ik heb maar 2 liter voeding staan voor 500 liter in totaal).
Ik denk dat die wel een slok lusten, qua water, met zulke grote vochthoudende vruchten.

Maar dat is een aanname, zelf nog nooit gekweekt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Courgette hebben graag een groot wortelstelsel. Ik had de mijne in volle grond en overleefde de droogte van vorig jaar met 1x per week water geven. Bij het verwijderen viel wel op dat hij echt een groot wortelstelsel had.

• JustM3
Beste mede hydro's, Vanaf wanneer beginnen jullie met jullie buiten systemen?
Ik zat te denken aan half april maar betwijfel of dit te laat is...

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Hangt een beetje van de plant en de temperatuur af. De broccoli knal ik naar buiten bij een cm of tien denk ik. De pompoen ook. De aubergine laat ik langer binnen staan want die houdt van warm.

Voor mij maakt het niet zo veel uit, ik zaai/kweek binnen voor.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jaapio
Mijn hydro's van begin januari:

Aji pineapple, antep aci dolma en madamme jeanette.

Jaapio wijzigde deze reactie 28-03-2019 05:41 (4%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Peper op kokos vs hydro. Nog geen voeding gebruikt. De linker was nog sneller ontkiemd ook. 8)7

• Jaapio
Tektoon schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:01:
Peper op kokos vs hydro. Nog geen voeding gebruikt. De linker was nog sneller ontkiemd ook. 8)7
[Afbeelding]
Bizar he wat een verschil, dit wordt mijn hydro testjaar, wanneer er geen complicaties optreden buiten in de zomer, ga ik volgend jaar compleet hydro.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ja, helemaal aangezien er nog geen voeding aan te pas is gekomen. Het verschil is puur bakje kokos vs bakje kokos boven een pot water. Maar de kokos van het linkerpotje is nat dus het is niet alsof die geen water heeft.

Ik heb ook nog pilea's, bladlelies en een yucca dus helemaal hydro gaat het niet worden. Ik overweeg nu wel een mini ebb/flow setup te maken in zoiets:

Jerrycan met pompje eronder en hij kan zo op m'n vensterbank. Verwacht wel dat de houtachtige kruiden van wat meer droogte zullen genieten tov kratky.

• Jaapio
Tektoon schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:55:
Ja, helemaal aangezien er nog geen voeding aan te pas is gekomen. Het verschil is puur bakje kokos vs bakje kokos boven een pot water. Maar de kokos van het linkerpotje is nat dus het is niet alsof die geen water heeft.

Ik heb ook nog pilea's, bladlelies en een yucca dus helemaal hydro gaat het niet worden. Ik overweeg nu wel een mini ebb/flow setup te maken in zoiets:
[Afbeelding]
Jerrycan met pompje eronder en hij kan zo op m'n vensterbank. Verwacht wel dat de houtachtige kruiden van wat meer droogte zullen genieten tov kratky.
Er is met hydro ook praktisch geen belemmering of weerstand qua wortelgroei... Zodra ze door het netcupje heenzijn hebben ze alle vrijheid. Zou dat er nog iets mee te maken hebben?

• Frogy
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:52
Het voorjaar is weer begonnen, dus we kunnen de tuin weer in.
Nu heb ik een moestuintje van 1m3 in de tuin, maar ik heb niet echt de ruimte daar voor. dus wil ik wat verticaal tuinieren maar wil hier ook een kas bij zodat ik optijd kan beginnen met voorzaaien.
Hebben jullie ervaring met het op maat (zelf) maken van een kas. liefst in een soort kledingkast formaat zeg 200*200*80 en welke matrialen jullie hiervoor gebruiken.

ik wist niet of ik het moest posten of in het topic tuinen topic

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:15
Frogy schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:14:
Het voorjaar is weer begonnen, dus we kunnen de tuin weer in.
Nu heb ik een moestuintje van 1m3 in de tuin, maar ik heb niet echt de ruimte daar voor. dus wil ik wat verticaal tuinieren maar wil hier ook een kas bij zodat ik optijd kan beginnen met voorzaaien.
Hebben jullie ervaring met het op maat (zelf) maken van een kas. liefst in een soort kledingkast formaat zeg 200*200*80 en welke matrialen jullie hiervoor gebruiken.

ik wist niet of ik het moest posten of in het topic tuinen topic
Ik zou eens op moestuinforum.nl. Daar heb ik in het verleden wel wat voorbeelden gevonden.

Maar het is sowieso best afhankelijk van je budget (plastic folie vs kunststof platen vs glas). Verder een kwestie van een frame bouwen, lijkt me niet al te moeilijk.

Eventueel kun je ook kijken naar het kopen van een kant en klare oplossing. Zit leuk spul tussen, maar vaak wel wat aan de prijs.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:53

Killjoy

Klingon lawn products

Zo, het oogstseizoen is weer begonnen. Tweede keer dat ik een flinke bak broccoli roosjes heb in drie weken. De afgelopen maanden was het ongeveer een wit chineesbakje per maand. Met de vorst is er maar één plant gesneuveld.

http://i65.tinypic.com/2ir1xjt.jpg

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Ik stuurde vandaag een mailtje naar Anchilique, gewoon om te laten weten dat ze best haar zaadjes van de red habanero's vervangt. Ze liet het volgende weten:

Hi Joindry,

Wat een lieve mail, dank je wel dat je die moeite neemt
Ik heb eind dec een kiemtest gedaan van alle zaden en de habanero red kwam er als laagste uit met 40 %, deze heb ik dus met nog 1 andere soort die 50% scoorde van de site gehaald. Maar geen van de 10 vind ik wel heel teleurstellend. Ik heb deze idd dit jaar dus gezaaid. Deze zit nl in mijn logo, kan dan natuurlijk niet dat ik die niet in de winkel heb ;-)
Ik zit ook op peper 2 fora en een peper FB groep, erg leuk om dingen te delen. Ik wil je zeker tegemoet komen maar habaneros nu zaaien vind ik te laat. Is het een idee dat jij en alle forumleden bij je volgende bestelling als opmerking een codewoord erbij zetten en dat de hab red vorig nix of weinig deed. Dan krijgen ze die erbij en een ander naar keuze( die je dan ook benoemt) ?

Groet
Angelique

Tegelijk voel ik de drang om te antwoorden "met een vergoeding hoeft écht niet". Aan de andere wil ik volgend jaar echt wel eens categorie superhots uitgaan.
Ik moet wel nog een codewoord afspreken met haar :9
Om dit geen kortingscode te maken voor iedereen, zouden de personen die ook red habaneros gehad hebben me gewoon een DM willen sturen. Dan stuur ik jullie het "codewoord" door. Hierbij reken ik natuurlijk wel op wat eerlijkheid van de tweakers-community.
Iemand suggesties voor de extra andere naar keuze?

• Rmanen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14:20
dragon2 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:17:
Huh. Verrek, het lijkt nog te werken ook...

Een tip voor iedereen met rouwvarenmugjes en geen zin om direct aaltjes aan te schaffen:

Kook 1 liter water
Laat wat afkoelen
Doe 2 flinke eetlepels kaneel in een bak
Voeg hieraan langzaam het nog warme water toe, erg goed roeren (gebruik eventueel een garde)
Laat afkoelen tot kamertemperatuur
Gebruik het bovenste water om scheutjes op de aarde van al je planten te gieten, laat de onderste slijmerige kaneellaag onaangeroerd
Er is niet superveel kaneelwater nodig per plant blijkbaar, ik had niet eens de oppervlakte 'dekkend' natgemaakt, misschien de helft. Ik had zelf 3 porties nodig om alles te doen inclusief al mijn kamerplanten.

En 2 dagen later, inderdaad, de hoeveelheid kleine ***vliegjes in huis lijkt vrijwel verdwenen! *O*
Bedankt voor de tip! Hier ook in de kweekbak en kamerplanten gedaan, lijkt erg goed te werken :)

• Maverick!
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 15:51
Joindry schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 19:55:
Ik stuurde vandaag een mailtje naar Anchilique, gewoon om te laten weten dat ze best haar zaadjes van de red habanero's vervangt. Ze liet het volgende weten:

Hi Joindry,

Wat een lieve mail, dank je wel dat je die moeite neemt
Ik heb eind dec een kiemtest gedaan van alle zaden en de habanero red kwam er als laagste uit met 40 %, deze heb ik dus met nog 1 andere soort die 50% scoorde van de site gehaald. Maar geen van de 10 vind ik wel heel teleurstellend. Ik heb deze idd dit jaar dus gezaaid. Deze zit nl in mijn logo, kan dan natuurlijk niet dat ik die niet in de winkel heb ;-)
Ik zit ook op peper 2 fora en een peper FB groep, erg leuk om dingen te delen. Ik wil je zeker tegemoet komen maar habaneros nu zaaien vind ik te laat. Is het een idee dat jij en alle forumleden bij je volgende bestelling als opmerking een codewoord erbij zetten en dat de hab red vorig nix of weinig deed. Dan krijgen ze die erbij en een ander naar keuze( die je dan ook benoemt) ?

Groet
Angelique

Tegelijk voel ik de drang om te antwoorden "met een vergoeding hoeft écht niet". Aan de andere wil ik volgend jaar echt wel eens categorie superhots uitgaan.
Ik moet wel nog een codewoord afspreken met haar :9
Om dit geen kortingscode te maken voor iedereen, zouden de personen die ook red habaneros gehad hebben me gewoon een DM willen sturen. Dan stuur ik jullie het "codewoord" door. Hierbij reken ik natuurlijk wel op wat eerlijkheid van de tweakers-community.
Iemand suggesties voor de extra andere naar keuze?
Leuk mens hoor!
Ik heb nog de stiekeme hoop dat mijn Haba reds nog wat gaat opleveren. Hij is nog erg klein, maar maakt opeens veel nieuwe blaadjes aan.
Kiempercentage (deno) was bij mij volgens mij ook 50%.
De rest van haar zaad ging/gaat allemaal super.

XBox: R0nster76 || PSN: Ronster_Jona

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jaapio
(Gisteren in verkeerde topic gepost dus deze post maar ff aangepast.)

Met deze mooie dag meteen nog maar even wat cayennes en tomaten gezaaid, gewoon buiten, kijken wat het wordt. Deze gaan allemaal de volle grond in dus de taaiste planten mogen overleven.

Munt doet het leuk, al genoeg voor een kop thee voor mevrouw Jaapio (ik hou het wel bij bier)

Ook de aarbeien gaan al lekker. Ben blij dat ik ze in februari? al uit de oude pot heb getrokken en in de grote bak heb geflikkerd. Eind april al het oude blad maar eens verwijderen.

Hebben jullie al wat te showen buitenstaan?

Jaapio wijzigde deze reactie 07-04-2019 16:10 (190%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Nee, wel binnen. M'n kratky pompoen/courgettes gaan over een week of twee afharden. Ik heb elk jaar moeite met het weggooien van overtollige pepers. Zo zonde, maar ja, er passen er maar een of twee in een pot. :'(

De salie en lavendel links zijn overigens van vorig jaar. ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jaapio
Tektoon schreef op zondag 7 april 2019 @ 17:13:
Nee, wel binnen. M'n kratky pompoen/courgettes gaan over een week of twee afharden. Ik heb elk jaar moeite met het weggooien van overtollige pepers. Zo zonde, maar ja, er passen er maar een of twee in een pot. :'(

De salie en lavendel links zijn overigens van vorig jaar. ;)
[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Het staat er mooi bij. Vandaag was echt zo'n mooie dag, krijg meteen weer de planten in grote potten en naar buiten kriebels.

Maar toch nog maar een week of 4/5 wachten ben ik bang.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barrymossel
Hier staat nu alles op de vensterbank en ik heb ook die kriebels. Maar eerst maar eens het balkon opruimen. Nu een gigantische bende. En eigenlijk wachten op IJsheiligen, maar dat is altijd zo lastig ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Gisteren ontdekt dat mijn schoonbroer blijkbaar buren heeft die Carolina Reapers en Pepper-X aan het kweken zijn. oOo

Mijn pepers en tomaten beginnen redelijk groot te worden om nog in de woonkamer te laten staan. Maar het is inderdaad nog te vroeg om buiten te zetten. Vorige week nog twee gehad met -2. Mijn citroeneucalytussen had ik intussen al terug buitengezet. Hopelijk hebben die het overleefd.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jaapio
IJsheiligen kom snel aub -O-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Waarom vochtvreters?

Ik heb de mijne vorige week voor het eerst ingeknipt om ze wat te remmen. Maar ze zijn na een week nog niet allemaal even goed bekomen heb ik de indruk. Sommigen zouden ook al moeten verpot worden. Maar daar heb ik helemaal de plek niet voor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 00:43

Boudewijn

omdat het kan

Mijn moestuin op het balkon staat ook weer.

Heb nu binnen staan:

2x grote bak met basilicumzaad
1x kleine bak met thaise basilicum (in kweekbak)
1x bolcourgettes (ik heb geen giga diepe bakken)

Buiten:

Marjolein, tijm, rozemarijn, oregano, salie, munt (2x gewoon, ananasmunt, citroenmunt), waterkers,peterselie.
Op de rozemarijn en de waterkers na is de rest allemaal gewoon buiten de (bijzonder zachte) winterdoorgekomen. Als die basilicum een beetje goed gegroeid is durf ik hem denk ik ook wel buiten te zetten, en anders kweek ik wel weer nieuwe :).

• Jaapio
Joindry schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:49:
Waarom vochtvreters?

Ik heb de mijne vorige week voor het eerst ingeknipt om ze wat te remmen. Maar ze zijn na een week nog niet allemaal even goed bekomen heb ik de indruk. Sommigen zouden ook al moeten verpot worden. Maar daar heb ik helemaal de plek niet voor.
Om de luchtvochtigheid naar beneden te halen. Heb veel last van bladkrul en oedema gehad, tent staat veel en veel te vol en de zolder is van zichzelf al vrij vochtig.

Met de vochtvreters blijft het tussen de 35 en 50%

Zonder schiet het over de 80 heen, kunnen de planten hun verdamping amper kwijt en krijg ik veel bladproblemen en ook schimmels etc op de potgrond.

• Adipose
  • Laatst online: 21:50
Edit 11:49: inmiddels advies opgevolgd van iemand op moestuinforum.nl.

Hi,

Ik verplaatste mijn tomatenplant vandaag, waarbij helaas de hoofdstam meteen doorscheurde. Kan ik deze hoofdstam gewoon weer in de aarde/glas water plaatsen, of is het game over? De stam is precies in het midden van de plant afgebroken en deze hoofdstam heeft nu dus geen wortels meer.

Het was de mooiste tomatenplant die ik heb staan en zou het echt zonde vinden als deze het niet overleeft. Het gaat hier overigens om een Roma tomaat.

Adipose wijzigde deze reactie 13-04-2019 11:49 (12%)

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Probleem is dat je, om vocht verdampende bladeren te kunnen onderhouden als plant, een flink wortelstelsel nodig hebt. Je kunt vast een tomaat stekken maar ik denk dat je daarbij flink moet snoeien. Zie hier voor indicatie. En zet m in de schaduw want dan verdampt het water minder snel.

• Adipose
  • Laatst online: 21:50
Tektoon schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 12:15:
Probleem is dat je, om vocht verdampende bladeren te kunnen onderhouden als plant, een flink wortelstelsel nodig hebt. Je kunt vast een tomaat stekken maar ik denk dat je daarbij flink moet snoeien. Zie hier voor indicatie. En zet m in de schaduw want dan verdampt het water minder snel.
De plant staat nu in een afgesloten zak, waardoor het watergehalte hoog blijft. Heb een hoop bladeren weggehaald, maar voldoende overgelaten voor opname van vocht en Fotosynthese. Hij staat uit de felle zon in een kast waar nog wel licht komt. Bedankt voor de link, was interessant om te lezen. :)

• Mei
  • Laatst online: 02-05 20:54
Ik heb een Ikea OMAR in het keukenraam staan met wat kruiden, groenten, en een paar grotere planten. Een hoop kleine plantjes zijn nogal fragiel, waarschijnlijk omdat ik de eerste groep in januari gezaaid heb en er toen minder zon op het raam stond, en omdat er weinig beweging in de lucht zit.

Om de groei te bevorderen, zit ik er aan te denken enkele groeilampen en ventilators op te hangen. Omdat er veel daglicht is (maar in de wintermaanden dus geen overdaad), heb ik het idee dat ik qua lichten met relatief weinig vermogen af kan. Om twee niveaus van het rek van extra licht en ventilatie te voorzien, zat ik te denken aan twee van de volgende lampen, en een ventilator per niveau:
Productinformatie op Amazon
Productinformatie op Amazon

De meeste informatie die ik over lampen kan vinden, gaat over meer professionele apparatuur, voornamelijk gericht op lichtdichte groeiruimtes, dus ik vind het lastig om te bepalen hoe sterk de verlichting moet zijn om als toevoeging op daglicht gebruikt te worden. Wat vinden jullie van deze combinatie?

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik heb deze. Doet het prima voor die ene m2 in februari/maart. Inmiddels heb ik genoeg zon dus blijft 'ie uit. Qua wind en slapte: je kan ook gewoon je vingers door de planten halen een keer per dag. Zeker de kleine kruiden als tijm, peterselie en koriander kunnen erg dun en slap zijn in het begin maar dat trekt snel bij. Dus of je die ventilator echt nodig hebt...

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 01:42

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Vraagje over koriander, ik heb nu 3 potten staan:

De grootste staat er nu twee weken en gaat verder prima. De kleinste pot komt ook gewoon uit de supermarkt , staat nu al bijna een jaar op balkon en heeft de winter overleeft. Maakt nu ook weer volop blad aan, maar het valt me op dat deze nogal "getand/puntig" zijn. Weet iemand hoe dat komt?

Dan de grote pot, dit zijn wortels van Thaise koriander die ik na het blad opgegeten heb gewoon gepot heb. Het waren er 6 waarvan er nu nog 4 in leven zijn en zowaar ook blad beginnen aan te maken. Ik vraag me alleen af hoeveel water ik deze plantjes nu moet geven, met teveel verzuip ik denk ik de nog jonge wortels, met te weinig drogen de blaadjes uit?

(klik op de foto voor meer detail)

Specs

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jaapio
Vandaag was ik er helemaal klaar mee, en heb ik de hydro's uit de kweektent gehaald en buiten gezet.

Ze gaan eerst een dag of 2 alleen de schaduw in om te wennen aan UV licht en de buitenomgeving (wind, luchtvochtigheid, etc.) Vanuit die basis bouw ik de zonuren langzaam op.

De Aji Pineapple zit al vol met pepertjes, wellicht begin juni de eerste pepers al op het bord.

Tevens de potten/pouches binnen en genoeg potgrond voor dit seizoen.

De Madamme Jeanette is toch wel de mooiste plant geworden. De Antep en de Aji toch veel verbranding omdat ik er veel te ruig en laks mee om ben gegaan.

Vandaag nog ff werken en dan heerlijk 6 dagen vrij. Dat wordt potten/pouches vullen met potgrond en biologische voeding en planten buitenzetten!

Het is aan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Ik vandaag eindelijk "wat" tijd gevonden om serre in elkaar te vijzen en nodige dingen te planten. Pepers zitten in grotere potten, tomaten in volle grond. (serre is 2*3.5m en ik besef dat ze wel héél vol kan komen staan als alles aanslaat)

Hopelijk schieten de pepers nu wel eens deftig in actie. Zwarte doek is vooral bedoeld voor extra grondwarmte. denken jullie dat dat een slim plan is? Volgend jaar mss eens een goeie portie zwarte potten kopen van 6-8 liter.

In welk volume steekt de rest zijn pepers? Na de laatste verpotting wel te verstaan.

Deze week ook nog in actie schieten om de rest van de moestuin aan te leggen. Alle grond ligt klaar voor te zaaien intussen. Mijn bureauwerkersrugje en handen zullen dat voorbereiden nog wel een weekje ofzo voelen.

• dragon2
  • Niet online
Joindry schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:18:
In welk volume steekt de rest zijn pepers? Na de laatste verpotting wel te verstaan.
Hangt nogal van de soort af. Ik heb een hele grote stapel 11L potten voor de kleinere/normale soorten, 2 soorten die ik heb kunnen kleiner, plus enkele 15L, 20L en 30L potten voor de groter wordende pepersoorten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
Joindry schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:18:

Ten eerste: mooie kas :Y

Voor de pepers heb ik 10 liter potten, 15 liter potten en 12 liter rootpouches. Deze ga ik morgen vullen met verse potgrond en een bemesting mix. Dit moet voldoende zijn voor een stel flinke planten met mooie opbrengst.

Alleen het afharden gaat een vervelende klus worden |:(

De Polypropeen 10 liter potten van IPP kosten nog geen euro op de onlinetopgarden website. Mooie potten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Dank, gloednieuw voor 75 euro 8)
Alleen is één van twee ritsen al kapot (mompelt iets van goedkoop=duurkoop)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• barrymossel
Jaapio schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:50:
[...]
Alleen het afharden gaat een vervelende klus worden |:(
Ik doe niet aan afharden... Heb m'n tomaten vrijdag in de grote vaste bak, volle bak in de zon, gezet. De pepers en paprika's staan in potten en kunnen eventueel nog als het erg koud gaat worden binnen gezet worden, maar ik verwacht niet dat dat nodig gaat zijn.
Maar de planten zien er allemaal erg goed uit nu. Tegen de tijd dat het zaterdag kouder wordt zijn ze al genoeg "afgehard" door de wat koudere nachten...

• Jaapio
barrymossel schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:02:
[...]

Ik doe niet aan afharden... Heb m'n tomaten vrijdag in de grote vaste bak, volle bak in de zon, gezet. De pepers en paprika's staan in potten en kunnen eventueel nog als het erg koud gaat worden binnen gezet worden, maar ik verwacht niet dat dat nodig gaat zijn.
Maar de planten zien er allemaal erg goed uit nu. Tegen de tijd dat het zaterdag kouder wordt zijn ze al genoeg "afgehard" door de wat koudere nachten...
Omdat ik mijn plantjes onder kunstlicht heb grootgebracht kunnen ze erg slecht tegen de felle zon. 1,5 uurtje erin en ze hangen helemaal slap. Dan laat ik ze bijkomen in de schaduw en gaan ze weer de zon in zodra ze hersteld zijn.

Het houdt je bezig :F

Wel grappig: tomaten zaailingen die buiten gezaaid zijn 2 weken terug zijn nu al bikkelhard, taaier dan mijn peperplanten van zo'n 40 cm hoog :')

• barrymossel
Jaapio schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:10:
[...]

Omdat ik mijn plantjes onder kunstlicht heb grootgebracht kunnen ze erg slecht tegen de felle zon. 1,5 uurtje erin en ze hangen helemaal slap. Dan laat ik ze bijkomen in de schaduw en gaan ze weer de zon in zodra ze hersteld zijn.

Het houdt je bezig :F

Wel grappig: tomaten zaailingen die buiten gezaaid zijn 2 weken terug zijn nu al bikkelhard, taaier dan mijn peperplanten van zo'n 40 cm hoog :')
Poeh dat houdt je inderdaad bezig. Mijn planten hebben voor het raam gestaan (oost- en westkant van het huis) en zijn een tijdje 's nachts bijgelicht geweest. En nu in de volle zon nergens problemen mee. Wellicht geluk gehad...?

Maar heb je die tomatenplanten in een kas gezaaid?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
barrymossel schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:26:
[...]

Poeh dat houdt je inderdaad bezig. Mijn planten hebben voor het raam gestaan (oost- en westkant van het huis) en zijn een tijdje 's nachts bijgelicht geweest. En nu in de volle zon nergens problemen mee. Wellicht geluk gehad...?

Maar heb je die tomatenplanten in een kas gezaaid?
Waarschijnlijk zijn ze gewoon al goed gewend aan het zonlicht omdat je ze altijd voor het raam hebt gehad. Dat scheelt een hoop. Die van mij kennen alleen spaarlamp licht. Overigens klinkt het als veel werk maar dat valt wel mee, heb een aantal plekjes in de tuin waar de zon maar 2 a 3 uurtjes per dag komt. Daar staan ze meestal dus hoef ik er weinig mee te slepen.

Tomatenplantjes heb ik in een propagator gezaaid, en deze overdag buiten en snachts binnen gehad. Staan nu gewoon in de open lucht buiten. Dus die kennen alleen zonlicht.

Die gaan de volle grond in dus wilde sterke planten hebben. Laatst al een beetje geselecteerd en overgezet, de bedoeling is 1 per potje over te houden die over een maandje de grond in gaan.

En een paar voor de weggeef.

• barrymossel
Jaapio schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:40:
[...]

Waarschijnlijk zijn ze gewoon al goed gewend aan het zonlicht omdat je ze altijd voor het raam hebt gehad. Dat scheelt een hoop. Die van mij kennen alleen spaarlamp licht. Overigens klinkt het als veel werk maar dat valt wel mee, heb een aantal plekjes in de tuin waar de zon maar 2 a 3 uurtjes per dag komt. Daar staan ze meestal dus hoef ik er weinig mee te slepen.

Tomatenplantjes heb ik in een propagator gezaaid, en deze overdag buiten en snachts binnen gehad. Staan nu gewoon in de open lucht buiten. Dus die kennen alleen zonlicht.

[Afbeelding]

Die gaan de volle grond in dus wilde sterke planten hebben. Laatst al een beetje geselecteerd en overgezet, de bedoeling is 1 per potje over te houden die over een maandje de grond in gaan.

En een paar voor de weggeef.
Ah ok, 's nachts binnen. Ik vond het al gedurfd ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Mijn pepers en tomaten stonden al enkele weken voor het raam. Daar kregen ze een uur of 6-8 zonlicht. Maar 's ochtends kregen ze eerst nog enkele uren kunstlicht bij. (met wat overlappende uren erbij om de intensiteit wat op te trekken). Deze week wel zien wat het gevolg is.
Trouwens gezien dat vandaag de laatste dag goed weer is, voor zeker 10 dagen. Volgende week is dus ideaal weer voor de plantjes om wat te wennen aan hun nieuwe omgeving.

Mijn tomaten zijn wat vroeg gezaaid dit jaar lijkt me. Zijn allemaal al 30-40 cm groot :S

• barrymossel
Joindry schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:45:
Mijn tomaten zijn wat vroeg gezaaid dit jaar lijkt me. Zijn allemaal al 30-40 cm groot :S
Vind ik nog wel meevallen. Eentje was er bij mij al zo'n 60 cm geloof ik. Ben blij dat die naar buiten is. Is overigens wel een erg vroege (mini) tomaat. Die ging vorig jaar ook als een speer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:57
Zet mijn cayenne pepers, paprika, tomaten, komkommers en sla gewoon voor het raam. Geen kunstlicht en geen voeding behalve een paar korreltjes mest voor groentes. Ze doen het elk jaar prima.

Inmiddels staat m'n citroen boom ook buiten. Aardbeien zijn toch wel het meest simpel, deze planten heb ik inmiddels 5 jaar en doen het nog steeds goed. Groeit als onkruid.

Star Citizen: Vikings - Vikings Org

Acties:
  • +4Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 18-11 09:48
Hier begint het ook weer ergens op te lijken :)

• Joindry

Joindry

Mooi tuintje, heb je ook nog redelijk wat in mogen omspitten. Helpt die "dijk" een beetje om de wind uit de tuin te houden?

Ik heb gisteren nog rode biet, wortel en ui gezaaid. O en niet te vergeten 10m² bloemenweidemengel voor de bijtjes (want de vriendin wil de bijtjes redden...)
Nu moeten enkel nog de bonen, aardappelen, courgette en prei de volle grond in.

• Zoefff
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:29

Zoefff

❤ 

Aardappels en prei kunnen lekker de grond in, maar bonen en courgettes zou ik nog even mee wachten tot na IJsheiligen (half mei)! Tot dan is er altijd nog een goede kans op nachtvorst, en die is er goed in om je mooie plantjes in 1 nacht om zeep te helpen :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Joindry

Joindry

Zoefff schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:44:
Aardappels en prei kunnen lekker de grond in, maar bonen en courgettes zou ik nog even mee wachten tot na IJsheiligen (half mei)! Tot dan is er altijd nog een goede kans op nachtvorst, en die is er goed in om je mooie plantjes in 1 nacht om zeep te helpen :P
De prei is maar zondag gezaaid, beetje vroeg om te verpoten :P

Aardappelen komen vandaag toe normaalgezien, die gaan de grond in van zodra de agenda het toelaat. Vorst voorspellen ze niet meer tot ijsheiligen en zolang de bonen onder de grond zitten, zijn ze redelijk veilig. Alleen het courgetteplantje blijft nog in de serre staan tot na ijsheiligen.

En vorig jaar inderdaad vorst gehad 2e nacht na ijsheiligen, 50% van mijn binnen voorgekiemde bonen kwijtgeraakt...

Joindry wijzigde deze reactie 24-04-2019 10:58 (7%)

• Zoefff
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:29

Zoefff

❤ 

Joindry schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:58:
[...]
En vorig jaar inderdaad vorst gehad 2e nacht na ijsheiligen, 50% van mijn binnen voorgekiemde bonen kwijtgeraakt...
Check, precies de reden dat wij er nog even mee wachten. Hoewel het nu best lekker weer is groeit alles nog niet dusdanig snel dat je er enorm veel winst mee behaalt door nu te zaaien. En zeker niet opweegt tegen het risico dat alles bevriest :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• useruser
Joindry schreef op woensdag 24 april 2019 @ 08:33:
Mooi tuintje, heb je ook nog redelijk wat in mogen omspitten. Helpt die "dijk" een beetje om de wind uit de tuin te houden?
Toen ik dit huis vorig jaar kocht was het nog "gewoon" grasland. Dus heb toen een grote 15pk frees gehuurd, alles gefreesd en het gras eruit geharkt. Daarna heb ik alles 1x gespit met een spitvork, 200m2 is best een stuk :'(

Dit jaar heb ik zelf een frees gekocht, 6pk. Dit is ruim voldoende om in een paar uur de hele tuin te frezen. Zit aan de dijk inderdaad, aan de rijn midden in de betuwe. Heb dus rivierklei als grond. Geeft icm met zelfgemaakte compost en het frezen een heerlijke luchtige kleigrond, niet nat niet droog. Echt perfect. _/-\o_

Zit dus achter de dijk aan de zuidkant. Altijd zon er op, koude wind uit het noorden wordt geblokkeerd door de dijk. Vorige jaar in de zomer een grondwater puls laten slaan. Omdat ik dicht aan de rivier zit, heb ik met mijn 7m diepe put al eindeloos water. Dit jaar moet dat dus helemaal goed komen ;)

• Joindry

Joindry

useruser schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:32:
[...]

heerlijke luchtige kleigrond,
7m diepe put al eindeloos water
Nice, zou ik ook wel willen. (y) Hier moet ik het stellen met zandgrond, met zelfgemaakte compost welliswaar.

• useruser
Joindry schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:42:
[...]

Nice, zou ik ook wel willen. (y) Hier moet ik het stellen met zandgrond, met zelfgemaakte compost welliswaar.
Ja, heb hiervoor ook op zandgrond geteeld, dit is echt een wereld van verschil. Alles (inclusief onkruid) schiet omhoog. Ontkiemen gaat iets moeilijker dan in zand, en omdat ik zo vrij zit heb ik veel last van ratten en muizen die alle erwten uit de grond eten. Maar verder heb ik echt niets te klagen ;)

Vorige jaar een hele droge zomer gehad, en door de drukte kon er pas in augustus ergens een grondwater puls geslagen worden. Dit jaar heb ik hem dus eigenlijk pas "echt" en merk nu al dat het zo fijn is!

• Joindry

Joindry

Na het uitplanten beginnen enkele van mijn pepers gele blaren te vertonen (vooral de grote blaren, niet de nieuwe). Iemand enige suggesties? Wat stress of iets tekort/teveel?

• Jaapio
Joindry schreef op donderdag 25 april 2019 @ 07:51:
Na het uitplanten beginnen enkele van mijn pepers gele blaren te vertonen (vooral de grote blaren, niet de nieuwe). Iemand enige suggesties? Wat stress of iets tekort/teveel?
Het is een beetje gissen zonder foto's, maar het zou heel goed verbranding door de zon kunnen zijn. De zon is erg fel geweest de afgelopen dagen, en van een omgeving met zonlicht achter glas of met kunstlicht is het wennen voor de planten om met een grote hoeveelheid zonlicht met veel UV om te gaan. Ik heb me hier ook behoorlijk op verkeken hoeveel werk het is om ze af te laten harden.

Omdat je ze nog maar net verpot hebt lijken tekorten me sterk, er vanuitgaande dat je verse potgrond hebt gebruikt waar normaal meer dan voldoende voeding in zit.

Ik ben ook continu aan het slepen met de potten, uurtje zon, paar uurtjes eruit, dan weer erin etc etc. Langzaam laten wennen aan de zon om zo verbranding tegen te gaan.

Er komt deze week meer bewolking bij ons in het noorden, dat is eigenlijk ideaal om de planten te laten wennen. Zo staan ze niet continu in de zon.

Je blijft er mee bezig die peperplanten. Volgend jaar hou ik het bij een stuk of 8 :')

• Joindry

Joindry

Jaapio schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:23:
[...]

Het is een beetje gissen zonder foto's, maar het zou heel goed verbranding door de zon kunnen zijn.
Foto's kunnen pas deze avond geleverd worden. Verbranding is inderdaad mijn hoofdverdachte. Het slechte weer van de komende week zou wat soelaas moeten bieden. Eind deze week geef ik normaalgezien wat tomatenvoeding.

Gisterenavond nog, eindelijk, 90 aardappelen geplant. De regen zal de grond wel goed doen. Grond ligt kurkdroog minstens een volledige spade diep. Dat vergemakkelijkte het planten wel :9

Zoals beloofd:

Joindry wijzigde deze reactie 25-04-2019 19:39 (7%)

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 23:33
Ik zie in het topic veel peperplanten die grote bladeren hebben.
In vergelijking met mijn plantjes dan.
Ze blijven kleine blaadjes houden. Waar kan dit aan liggen.

De peper van de 1e foto was nog niet gewend aan de zon afgelopen week :S. Dus die staat er een beetje gammel bij. Staat in aarde, kleine pot. De plant staat nu in het kozijn aan de noordkant, dus alleen indirect zonlicht. De knopjes en bloemen verwijder ik elke keer.
2e foto staat in Hydro, niet al te grote pot, nog geen 1 liter.
Ik heb gevoed met GHE Flora series, volgens de hoeveelheid die zei adviseren op de flessen. En de planten kregen ongeveer 10 uur kunstlicht per dag van 1 TL balk.

Peper1

Peper2

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Die plant op noord wil op zuid. Zonder overvloedig zonlicht blijft het kwakkelen. Je plant op hydro ziet er niet slecht uit. Wanneer heb je die ingezaaid? Ik heb de mijne eerst ook in 1 liter potjes maar zet die daarna over naar 3 liter potten. Met een klein type peperplant kan dat prima, en het past ook nog in je vensterbank. Voor de grotere types is het krap. Tijd om te verpotten dus. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
Dit is inderdaad duidelijk verbranding door de zon. Nu is dat nog geen ramp, al heeft de plant er natuurlijk wel wat last van. Maar het is nog vroeg in het seizoen en nieuw blad zal nog in overvloed verschijnen.

Er is deze week veel milder weer qua zon, prima om de planten te laten wennen denk ik.
PM_Petrol schreef op donderdag 25 april 2019 @ 20:52:
Ik zie in het topic veel peperplanten die grote bladeren hebben.
In vergelijking met mijn plantjes dan.
Ze blijven kleine blaadjes houden. Waar kan dit aan liggen.
Dit ligt vooral aan de soorten. Vooral Capsicum chinense heeft vaak enorm blad. Battacum en Annuum blijven vaak kleiner van blad, uitzonderingen daargelaten.

Ook bij jouw plantje in de grond zie ik verbranding op de bladranden, dit kan komen door de zon maar ook overvoeding. Die GHE is prachtig spul maar behoorlijk agressief. Heb zelf ook een aantal planten flink aangetast door overvoeding. (bladverbranding en uiteindelijk ook loslaten en vergelen van blad)

Ik zou zeggen overpotten naar een ruime pot met verse potgrond, kluit zoveel mogelijk intact laten en even niets meer geven behalve wat water zo nu en dan.

• PM_Petrol
Het zijn idd Annuums, dus vandaar de kleinere bladen, oke :).
De voeding heb ik al 2 weken niet gebruikt, enkel water gegeven. Dit is echt van de zon.
Ik zal vanmiddag de plant in een grotere pot zetten en de hydro versie in een grotere emmer.

De rest van de moestuin gaat trouwens aardig goed. De erwten gaan als een speer en ook het aardbeienplantje maakt al veel bloemen aan.

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

In een raam op het noorden? Really?

• PM_Petrol
Tektoon schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:43:
[...]

In een raam op het noorden? Really?
Nee die plekken niet, eerst stond de plant op het balkon op het zuiden. Toen kreeg die gele bladeren etc, dus heb ik m verplaatst naar een raam op het noorden.

Plant staat nu in een grotere pot en een beetje in de schaduw.

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

NIet helemaal moestuin maar wel gerelateerd... ik heb vandaag een cumquatsboompje gekocht voor op het balkon. In een pot, en lekker verzorgen maar.
Nu staat er op het label dat de cumquats niet voor consumptie zijn maar louter ter decoratie. huh.
Ze zien er uit als gewone cumquats. is dit een andere vrucht of zijn deze wellicht bespoten?

• Frogy
  • Laatst online: 16:52
Ik heb een vraagje over kweekbakjes, en jullie ervaringen.
Om voor te kweken gebruik ik vaak witte plastic bakjes die ik bv over houd van maaltijden zoals yoghugt of chinees maaltijden. Maar ik lees regelmatig op internet dat witte bakjes 'slecht' zijn voor de ontwikkeling van de plantjes en wortels en dat je beter zwarte of donkere bakjes kan gebruiken. Wat is jullie mening en ervaring hier mee?

• JustM3
@Frogy zelf gebruik ik eerst eiredozen voor het ontkiemen. Wanneer de eerste 4 blaadjes zichtbaar zijn zet ik ze over naar kleine zwarte potjes. Dit zijn de potjes waar planten uit een tuincentrum worden geleverd. Deze zijn toevallig ook zwart.

Enigste verschil wat ik me kan bedenken is dat een zwart potje sneller opwarmt door zonlicht🤔

• dragon2
  • Niet online
Frogy schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:23:
Om voor te kweken gebruik ik vaak witte plastic bakjes die ik bv over houd van maaltijden zoals yoghugt of chinees maaltijden. Maar ik lees regelmatig op internet dat witte bakjes 'slecht' zijn voor de ontwikkeling van de plantjes en wortels en dat je beter zwarte of donkere bakjes kan gebruiken. Wat is jullie mening en ervaring hier mee?
Als ze maar geen licht doorlaten dat is volgens mij belangrijk, dan krijg je algen bacteriegroei enzo.

• PM_Petrol
Ik gebruik ook witte bakjes van kwark. Geen problemen met algen of iets tot nu toe. Ook de planten die op hydro staan doen het prima in een wit bakje. Alleen de doorzichtige deksel heb ik afgeplakt met ducttape om de zon tegen te houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Voornaamste redenen hiervoor zijn tweedelig. Het mag geen UV doorlaten, moet warmte absorberen. Zwart is daarvoor ideaal.
Als warmte geen probleem is, ze staan in je huis of op een warmtemat, kan dat perfect een ander kleur zijn.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18:43
Boudewijn schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 17:32:
NIet helemaal moestuin maar wel gerelateerd... ik heb vandaag een cumquatsboompje gekocht voor op het balkon. In een pot, en lekker verzorgen maar.
Nu staat er op het label dat de cumquats niet voor consumptie zijn maar louter ter decoratie. huh.
Ze zien er uit als gewone cumquats. is dit een andere vrucht of zijn deze wellicht bespoten?
een Citrus japonica, je zult ze vast in allerlei soorten hebben.
van sier varianten tot eetbare.

om te weten of hij eetbaar is moet je gewoon proeven.

een waarschuwing, zaten de vruchten er al aan toen je hem kocht.
dan zou ik het niet proberen, je wil niet weten wat voor giffen planten kwekers allemaal gebruiken.
hij is niet gekweekt voor consumptie dus er mag dan ineens een hele bak gif over gegooid worden.
dus ik zou het pas proberen als hij nieuwe vruchten aanmaakt.
(1 proberen is nog redelijk veilig, maar wacht even een aantal weken en was ze goed.)

dat is mij trouwens nog nooit gelukt met een citrus om vruchten te krijgen, maar ik ben ook van uit zaad begonnen dus plantjes zijn nog klein na 3 jaar.
dus vast nog veel geduld nodig.
gebruik wel de bladeren van de citrus hystrix(djoeroek poeroet), best lekker in een roerbak flansje.
ik gebruik WC rolletjes, gaat perfect met veel planten.
is het plantje groter dan met rolletje en al gewoon in de grond. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Als je kweekt op aarde maakt het geen bal uit. Op hydro wel, maar zo iemand als Jeb Gardener bijvoorbeeld, heeft al meerdere keren opgemerkt dat je onder kunstlicht veel minder snel last hebt van algen dan wanneer je met zonlicht werkt. Ik zou zeggen: als het werkt en je geen algen hebt, gewoon doorgaan. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jaapio
Het wordt koud komende dagen jank jank. Zomer, doe eens opschieten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barrymossel
dubbel

barrymossel wijzigde deze reactie 03-05-2019 11:42 (98%)
Reden: dubbel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barrymossel
Jaapio schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:22:

[Afbeelding]
Ik weiger ook maar iets naar binnen te halen. Als de planten overlijden (wat ik betwijfel - planten staan 1 hoog redelijk beschut voor wind en ik zie zo 1-2-3 geen vorst), dan is mijn vrouw blij en hebben we de komende zomer een bloemenzee...

Sowieso zijn ze bij nu onderhand wel afgehard ;)

Heb je overigens meerdere planten per zak/pot?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 22:55
Jaapio schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:22:

[Afbeelding]
leuke jungle voor de huistijger _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
barrymossel schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:41:
[...]

Heb je overigens meerdere planten per zak/pot?
Ja ik heb van sommige dubbele soorten 2 in een pot staan.

Om enigzins ruimte te besparen wat sowieso niet gelukt is.

En omdat ik van die soorten 3 tot 4 planten heb.

En om te kijken wat er gebeurd qua groei. De dubble planten staan wel in 15 liter potten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

migjes schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:26:
[...]

een Citrus japonica, je zult ze vast in allerlei soorten hebben.
van sier varianten tot eetbare.
Het is een citrus fortunella blijkens het bordje. Dat is volgens wiki gewoon kumquat.
een waarschuwing, zaten de vruchten er al aan toen je hem kocht.
dan zou ik het niet proberen, je wil niet weten wat voor giffen planten kwekers allemaal gebruiken.
hij is niet gekweekt voor consumptie dus er mag dan ineens een hele bak gif over gegooid worden.
dus ik zou het pas proberen als hij nieuwe vruchten aanmaakt.
(1 proberen is nog redelijk veilig, maar wacht even een aantal weken en was ze goed.)
Dat was ook mijn gok. Is het dan zinnig om nu de vruchten te oogsten en weg te gooien zodat er dan wel vruchten-zonder-gif aankomen?
dat is mij trouwens nog nooit gelukt met een citrus om vruchten te krijgen, maar ik ben ook van uit zaad begonnen dus plantjes zijn nog klein na 3 jaar.
dus vast nog veel geduld nodig.
gebruik wel de bladeren van de citrus hystrix(djoeroek poeroet), best lekker in een roerbak
Ik speel vals. Heb hem met vruchten en al gekocht maar wil op lange termijn iets eetbaars hebben...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18:43
@Boudewijn
ik zou hem even goed onder de douche zetten, zodat hij in ieder geval schoon gespoeld is.
dan kun je na een aantal dagen er gerust 1 proberen.
(pas wel op met zwangere vrouwen, bejaarde mensen en kinderen.
ik ga er van uit dat je dus niet zwager bent en ouder als 18.
en jonger als 65, volgens je profiel een 119 jaar. :P )

ik vermoed dat de bladeren ook mischien wel lekker zijn. :?
in de vorm als een kruit, denk aan laurier, er op knauwen lijkt me niet de bedoeling.
een paar blaadjes mee in een roerbak is het proberen waard.
maar of vruchten gaan lukken?
geen idee nog nooit geprobeerd.

edit:
zoizo ik duw alles in mijn mond.
zo weet ik een aantal mispels te staan in de stads parken in de buurt.
mensen staan dan helemaal verbouwereerd te kijken als ik zo een "rotte appel" opslurp. >:)

@Jaapio
lol, ik ga mijn ananas ook maar even weer naar binnen halen ben ik bang.
hij begint net volwassen te worden en ik wil vrucht zien dit jaar.

migjes wijzigde deze reactie 03-05-2019 15:25 (14%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

migjes schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:05:
@Boudewijn
ik zou hem even goed onder de douche zetten, zodat hij in ieder geval schoon gespoeld is.
dan kun je na een aantal dagen er gerust 1 proberen.
(pas wel op met zwangere vrouwen, bejaarde mensen en kinderen.
ik ga er van uit dat je dus niet zwager bent en ouder als 18.
en jonger als 65, volgens je profiel een 119 jaar. :P )
Lastige is dat je bij cumquats ook de schil eet. Ik zit erover te denken de vruchten nu te oogsten en weg te gooien en hem de kans te geven nieuwe te maken. Als het mislukt heb ik wel de plant redelijk om zeep geholpen (een cumquatsboompje zonder vruchten is vrij zinloops, nu ziet het er tenminste nog leuk uit).
ik vermoed dat de bladeren ook mischien wel lekker zijn. :?
in de vorm als een kruit, denk aan laurier, er op knauwen lijkt me niet de bedoeling.
een paar blaadjes mee in een roerbak is het proberen waard.
maar of vruchten gaan lukken?
geen idee nog nooit geprobeerd.
Ja durf ik nu ook nog niet aan met dat mogelijke vergif erop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• useruser
Die "niet voor consumpie" staan altijd op alle planten, heeft volgens mij inderdaad te maken met eventuele bestrijdingsmiddelen die ze dan mogen gebruiken. Daarintegen heb ik het ook wel eens zien staan op kruidenplanten, Aloe Vera, zelfs op vijgenbomen e.d.

Gewoon negeren, even wassen en lekker eten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online
Even een vraagje over het afharden; mijn peper- en tomatenplantjes staan nog binnen, en moeten nog afgehard worden. Met de huidige temperaturen (vooral in de avond als ik thuis ben) om voorzichtig af te harden ben ik nogal huiverig.

Van een plekje voor het zonnige raam op het zuiden (22+ graden) naar 8-10 graden buiten lijkt me nogal een schok. Gaat dat goed als ik het langzaam opbouw, beginnend met een uurtje of in de avond naar buiten? Of kan ik beter wachten op iets betere temperaturen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marcel87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 00:55

marcel87

editmaster

useruser schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:32:
[...]

Zit dus achter de dijk aan de zuidkant. Altijd zon er op, koude wind uit het noorden wordt geblokkeerd door de dijk. Vorige jaar in de zomer een grondwater puls laten slaan. Omdat ik dicht aan de rivier zit, heb ik met mijn 7m diepe put al eindeloos water. Dit jaar moet dat dus helemaal goed komen ;)
Hoewel mooi tuintje, bijzonder dat dit allemaal mag van het waterschap zo kort langs de kering en dan ook nog een bron gezet. Is dit wel aangevraagd en vergund? Kan je anders nogal een hoop gezeik van krijgen lijkt me. :X :?
Heb je bijv bij een afvoerpiek nog wel een droge moestuin en loopt je bron dan niet over? En is dat uittredend water dan nog helder water zonder zand?

V&A T.net || V&A Marktplaats

Acties:
  • 0Henk 'm!

• useruser
marcel87 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:42:
[...]

Hoewel mooi tuintje, bijzonder dat dit allemaal mag van het waterschap zo kort langs de kering en dan ook nog een bron gezet. Is dit wel aangevraagd en vergund? Kan je anders nogal een hoop gezeik van krijgen lijkt me. :X :?
Heb je bijv bij een afvoerpiek nog wel een droge moestuin en loopt je bron dan niet over? En is dat uittredend water dan nog helder water zonder zand?
Hoe bedoel je "kort langs de kering"? Mijn erfgrens loopt gewoon tot tegen de dijk. Net zoals de erfgrens van de buren, die hebben ook hun akkers tot de dijk lopen.
De bron staat niet tegen de dijk aan hoor, maar verderop, ongeveer halverwege mijn erf.

Het hoogste water dat ik heb meegemaakt, was het een schep diepte droog, dus toen begon het grondwater op 15cm diepte oid. Aan de andere kant van de dijk stond toen iets meer dan een meter hoog water. Uit de bron steekt trouwens ongeveer een halve meter tot een meter PVC pijp. Dus die hoogte moet het ook nog overbruggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JustM3
Na lang wachten lijkt het er op dat vanaf aanstaande maandag de lente het land eindelijk gaat verlaten!!!
zojuist de steen wol pluggen in het water gezet en de zaden erop geplaatst. nu 2 weekjes wachten en dan kan ik eindelijk mijn hydro setup in gebruik gaan nemen!!

ik kan niet wachten!!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:49
Mijn vrouw wilde in het nieuwe huis een grotere tuin en ik mocht het geheel inrichten.
Dit was even tussendoor nadat ik nog 3 kuub grond heb afgevoerd en 6 kuub zand toegevoegd:

Uiteindelijk een moestuin (rechts) en fruittuin (links) aangelegd.

De wortels en radijsjes groeien gelukkig alsnog en de tomaten en sla gaan later uit de kweekbakjes. Courgettes en dergelijke komen hopelijk later naar boven.
De appels hangen goed aan de boompjes en de druivenstruikjes moeten nog even groeien. De aardbeien doen het niet allemaal maar er blijft genoeg over. Hopelijk hebben we binnenkort veel frambozen bessen en bramen erbij

Uiteindelijk vind ik het nog steeds leuk om zoiets in de tuin te hebben en het blijft leuk om naar te kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barrymossel
Ik ben blij dat het weer warmer begint te worden. Ik ben dan ook van plan om een dezer dagen ook de komkommer buiten te planten. Heel benieuwd wat daar van terecht komt. De paprika's, pepers en tomaten doen het ondanks het mindere weer toch vrij goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PM_Petrol
Met dit weer groeit alles lekker snel. Af en toe regen en nu weer volop zon en warmte.
De peulen die ik vorige maand hen gezaaid zijn al goed bezig, 25cm hoog ongeveer.
De andijvie is bijna oogstrijp en de aarbeien maken al vruchten aan. Verder groeien de peperplanten ook goed door, die staan sinds gisteren buiten, ook snachts mits het niet te hard gaat waaien of regenen.

Ik heb nog een vraagje, bij 1 plant heb ik spinazie opgeschreven maar nj groeit er ineens een plant die de hoogte in schiet, dat doet spinazie niet. Dat is een blad net zoals andijvie.
Weet hier iemand wat het zou kunnen zijn?
Tuin1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Mijn salie, 2 muntplanten en marjolein zijn van vorig jaar overgebleven en vrij houtachtig geworden. Ik merk dat ze in tegenstelling tot de andere planten nu voor geen meter meer willen groeien en vrij laag blijven.

Is daar nog wat aan te doen of is het einde oefening? De munt smaakt trouwens heel houterig en groen, bijna spinazie-achtig, dus die staat sowieso op de vervangingslijst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barrymossel
PM_Petrol schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:23:
Ik heb nog een vraagje, bij 1 plant heb ik spinazie opgeschreven maar nj groeit er ineens een plant die de hoogte in schiet, dat doet spinazie niet. Dat is een blad net zoals andijvie.
[Afbeelding: Tuin1]
Mijn eerste reactie was peterselie, maar die groeit toch wel wat anders. Geen idee dus. Maar spinazie is het zeker niet nee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18:09
PM_Petrol schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:23:
Met dit weer groeit alles lekker snel. Af en toe regen en nu weer volop zon en warmte.
De peulen die ik vorige maand hen gezaaid zijn al goed bezig, 25cm hoog ongeveer.
De andijvie is bijna oogstrijp en de aarbeien maken al vruchten aan. Verder groeien de peperplanten ook goed door, die staan sinds gisteren buiten, ook snachts mits het niet te hard gaat waaien of regenen.

[Afbeelding: Tuin1]
Dat is peterselie, zijn een paar varianten in. Meer uitleg hier: https://www.detafelvantin...rselie-met-zonder-krullen
Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True