Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Jaapio
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 23:26
Dat zou het kunnen zijn. Ik had bij alle soorten van haar minimaal 75% ontkieming, echt helemaal top. Behalve de habanero red tot nu toe, die doet nog niks. Hij ligt nu een week in de deno.

We zullen het zien!

I live inside that bubble. Reality of the naive.

• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Jaapio schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:06:
[...]

Dat zou het kunnen zijn. Ik had bij alle soorten van haar minimaal 75% ontkieming, echt helemaal top. Behalve de habanero red tot nu toe, die doet nog niks. Hij ligt nu een week in de deno.

We zullen het zien!
Bij mij nu 15 dagen. Laat zeker nog iets weten mocht jij (of iemand die je kent) wel succes hebben.

• Maverick!
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 08:03
Jaapio schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:06:
[...]

We zullen het zien!
Hoe gaat het nu met je Habanero?
Bij mij groeit alles als kool, behalve dus de Habanero.
Gisteren onderhoud gedaan en in al mijn 13 potjes nog maar 1 plantje per potje laten staan, de rest eruit geknipt, behalve de Habanero...
Er zijn er 2 boven de grond gekomen die ik al een tijd geleden na deno in de potjes hebt gepropt, maar ze gaan maar tergend langzaam. Denk dat de 'grootste' nu 1cm hoog is. Gisteren nog maar een derde zaadje, die ondertussen ook met deno ontkiemd was, in het potje erbij gedaan. Hoop wel dat ik erin slaag eentje groot te krijgen...

XBox: R0nster76 || PSN: Ronster_Jona

• Jaapio
Maverick! schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:02:
[...]

Hoe gaat het nu met je Habanero?
Bij mij groeit alles als kool, behalve dus de Habanero.
Gisteren onderhoud gedaan en in al mijn 13 potjes nog maar 1 plantje per potje laten staan, de rest eruit geknipt, behalve de Habanero...
Er zijn er 2 boven de grond gekomen die ik al een tijd geleden na deno in de potjes hebt gepropt, maar ze gaan maar tergend langzaam. Denk dat de 'grootste' nu 1cm hoog is. Gisteren nog maar een derde zaadje, die ondertussen ook met deno ontkiemd was, in het potje erbij gedaan. Hoop wel dat ik erin slaag eentje groot te krijgen...
Van de 6 zaden die ik op deno heb is er nu 1 uitgekomen en die maakt as we speak een noemenswaardige wortel aan. Deze ga ik van de week in de grond of hydro zetten, twijfel nog even welk medium.

Maar ze zijn inderdaad erg lastig aan het doen... Ik heb het idee dat de zaden niet van vorig seizoen zijn, maar al wat ouder. Dit is wel speculatie, heb daar geen bewijs voor. Maar gezien de kiemkracht en negatieve berichten van diverse personen omtrent deze soort vermoed ik dat het daar mis gaat.

Ik had ook Trinidad Moruga Scorpions en ook bij deze heb ik niets boven de grond weten te krijgen. Zaden gedeeld met een maat, en die heeft er nu 1 staan maar zelfde verhaal als met jouw habanero's. Blijft klein en ontwikkeld zeer traag.

Al mijn andere pepers gaan echt als een speer, waaronder de Madame Jeanette en dat is ook een chinense...

Ik hoop ook dat ik minimaal 1 habanero groot krijg, voor de extra kick in de sambal die ik graag wil gaan maken. Mochten er noemenswaardige ontwikkelingen plaatsvinden dan laat ik het nog weten, maar ik zie het somber in ;(

• Jaapio
Wel leuk om te zien: verschil in groei van hydro en grond. Deze planten hebben exact dezelfde leeftijd, ze zijn nu ongeveer 6 weken oud.

• Maverick!
Jaapio schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:19:
[...]

Van de 6 zaden die ik op deno heb is er nu 1 uitgekomen en die maakt as we speak een noemenswaardige wortel aan. Deze ga ik van de week in de grond of hydro zetten, twijfel nog even welk medium.

Maar ze zijn inderdaad erg lastig aan het doen... Ik heb het idee dat de zaden niet van vorig seizoen zijn, maar al wat ouder. Dit is wel speculatie, heb daar geen bewijs voor. Maar gezien de kiemkracht en negatieve berichten van diverse personen omtrent deze soort vermoed ik dat het daar mis gaat.

Ik had ook Trinidad Moruga Scorpions en ook bij deze heb ik niets boven de grond weten te krijgen. Zaden gedeeld met een maat, en die heeft er nu 1 staan maar zelfde verhaal als met jouw habanero's. Blijft klein en ontwikkeld zeer traag.

Al mijn andere pepers gaan echt als een speer, waaronder de Madame Jeanette en dat is ook een chinense...

Ik hoop ook dat ik minimaal 1 habanero groot krijg, voor de extra kick in de sambal die ik graag wil gaan maken. Mochten er noemenswaardige ontwikkelingen plaatsvinden dan laat ik het nog weten, maar ik zie het somber in ;(
Hmm, jammer. Gelukkig heb ik wel nog de Habanero Tasmanian voor de hotsauce-kick, maar de gewone rode wil ik toch ook wel heel graag.

Wat een verschil zeg met hydro en grond!
Zet me toch aan het denken om volgend jaar ook maar eens hydro te gaan doen :)

• Jaapio
Maverick! schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:32:
[...]

Hmm, jammer. Gelukkig heb ik wel nog de Habanero Tasmanian voor de hotsauce-kick, maar de gewone rode wil ik toch ook wel heel graag.

Ik sta er zelf ook versteld van hoe snel dat groeit. Ben alleen benieuwd hoe het in de zomer uit gaat pakken wanneer de emmers buiten komen te staan in de hitte... Geen idee wat er gaat gebeuren als het water te warm wordt etc. Etc.

Maar voor de binnenkweek is het echt ideaal. Geen rotzooi met grond en overpotten, en snelle ontwikkeling.

• Joindry
  • Nu online

Joindry

Ik heb dit weekend de eerste batch van 3 zaden opgegeven en de overige 7 zaden samen in één bakje geduwd. Ik zie wel of er iets van komt.
Mijn "ebony giant" variant van de habanero doen het wel goed. Die kwamen 3/3 uit. Dit weekend verpot, deze week dus een beetje de kat uit de boom kijken.
En 6 weken :| de mijne hebben nog heel wat in te halen op 3 weken...

Joindry wijzigde deze reactie 11-02-2019 15:20 (10%)

• Jaapio
Joindry schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:03:
Ik heb dit weekend de eerste batch van 3 zaden opgegeven en de overige 7 zaden samen in één bakje geduwd. Ik zie wel of er iets van komt.
Mijn "ebony giant" variant van de habanero doen het wel goed. Die kwamen 3/3 uit. Dit weekend verpot, deze week dus een beetje de kat uit de boom kijken.
En 6 weken :| de mijne hebben nog heel wat in te halen op 3 weken...
Dat komt denk ik door de GHE flora. Da's echt een soort nitroglycerine voor plantjes.

Ze gaan wel sneller zodra ze wat groter worden, dat zal wel te maken hebben met meer wortels voor voeding opname en blad voor fotosynthese.

• Maverick!
Ik ben ook GHE (drain to waste) aan het geven.

@Jaapio Jij gebruikt neem ik aan ook de GHE feedchart die rond gaat in de FB groep?
Ik weet niet goed hoe het weeknummer te interpreteren. Gisteren heb ik weer een fles GHE voeding aangemaakt en heb hierbij heb de hoeveelheden GHE van week 2 aangehouden omdat ik een beetje bang ben teveel te geven en de plantjes te verbranden. Weet jij vanaf wanneer de weken beginnen te tellen? Vanaf het moment dat het 'bruggetje' boven de grond komt?

• Jaapio
Maverick! schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:08:
Ik ben ook GHE (drain to waste) aan het geven.

@Jaapio Jij gebruikt neem ik aan ook de GHE feedchart die rond gaat in de FB groep?
Ik weet niet goed hoe het weeknummer te interpreteren. Gisteren heb ik weer een fles GHE voeding aangemaakt en heb hierbij heb de hoeveelheden GHE van week 2 aangehouden omdat ik een beetje bang ben teveel te geven en de plantjes te verbranden. Weet jij vanaf wanneer de weken beginnen te tellen? Vanaf het moment dat het 'bruggetje' boven de grond komt?
Ik heb gewacht tot ze met blaadjes en al boven de grond kwamen, en ben toen begonnen met DTW early grow. Heel klein beetje maar, zo'n 5 a 10 milliliter. Toen de planten groter werden heb ik gewoon vrij rigoureus een 5 liter jerrycan aangemaakt met late grow, en dit verdunt met 1/3e water voor ik het gaf.

Ze krijgen nu steevast de DTW late grow volle kracht tot ze naar buiten gaan. De getopte planten krijgen 50% verdund.

Heb hier en daar wel lichte verbranding, maar alleen de hydro's. Die krijgen de Circulating hoeveelheid. 1 hydro is echt zwaar verbrand, maar die had ik als zaailing in de late grow gezet uit luiheid :')

Eigenlijk doe ik maar wat en pakt het goed uit.

[EDIT] het gaat erom dat je planten een beetje wennen aan de voeding. Dus niet te sterk beginnen. Dat schema is ontwikkeld om zo snel mogelijk vruchtdragende planten te maken, zodat de levenscyclus kort blijft en rendabel blijft onder lampen.

Aangezien ik ze pas buiten in de bloei wil gooien hou ik de late grow (week 3) aan, tot ik ze in bloei wil hebben. Dan verander ik de NPK waardes.

Jaapio wijzigde deze reactie 11-02-2019 22:42 (13%)

• Tektoon
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 23:36

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Maverick! schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:32:
[...]
Meer dan een emmertje, voeding en een netpotje met kokos heb je niet nodig. Aan het begin van het topic vind je Ravens setup terug. Low-key met een paar thermosflessen van de action. Je bent nog ruim op tijd voor dit seizoen. ;)

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

• Jaapio
Tektoon schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:58:
[...]

Meer dan een emmertje, voeding en een netpotje met kokos heb je niet nodig. Aan het begin van het topic vind je Ravens setup terug. Low-key met een paar thermosflessen van de action. Je bent nog ruim op tijd voor dit seizoen. ;)
Dat is waar! Helemaal als je ziet hoe snel het groeit op hydro... Volgend jaar start ik pas in februari en zeker niet eind december al.

Al doende leert men ;)

• Joindry
  • Nu online

Joindry

Ik heb sinds gisteren een verrassingspeper erbij :)
Ik had de potgrond van de niet uitgekomen zaadjes hergebruikt bij het verpotten van de wel geslaagde kiemen. Dan plots, een extra kiem er nog bij :+
Nu heb ik 1/7 kans op een purple serrano, maar ook 3/7 op red habanero en 3/7 op scotch bonnet (classic). Die laatste zouden wel handig zijn, gezien ze een kiemratio hadden van 0/3. Nu nog +/-5 maanden geduld eer ik het weet :X

Bij mij is weken met potgrond ed. trouwens geen probleem, ik heb een ruim tuinhuis waar al het vuile werk gebeurd (of hoe jullie NL'ers dat ook noemen) Ik moet enkel onderhandelen met de vrouwe des huizes om een bak met potgrond in de living te mogen zetten. Hydro spreekt me wel aan, maar je hebt direct nog een keer zoveel uitrusting staan.

Joindry wijzigde deze reactie 12-02-2019 10:32 (33%)

• Maverick!
Jaapio schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:24:
[...]

Ik heb gewacht tot ze met blaadjes en al boven de grond kwamen, en ben toen begonnen met DTW early grow. Heel klein beetje maar, zo'n 5 a 10 milliliter. Toen de planten groter werden heb ik gewoon vrij rigoureus een 5 liter jerrycan aangemaakt met late grow, en dit verdunt met 1/3e water voor ik het gaf.

Ze krijgen nu steevast de DTW late grow volle kracht tot ze naar buiten gaan. De getopte planten krijgen 50% verdund.

Heb hier en daar wel lichte verbranding, maar alleen de hydro's. Die krijgen de Circulating hoeveelheid. 1 hydro is echt zwaar verbrand, maar die had ik als zaailing in de late grow gezet uit luiheid :')

Eigenlijk doe ik maar wat en pakt het goed uit.

[EDIT] het gaat erom dat je planten een beetje wennen aan de voeding. Dus niet te sterk beginnen. Dat schema is ontwikkeld om zo snel mogelijk vruchtdragende planten te maken, zodat de levenscyclus kort blijft en rendabel blijft onder lampen.

Aangezien ik ze pas buiten in de bloei wil gooien hou ik de late grow (week 3) aan, tot ik ze in bloei wil hebben. Dan verander ik de NPK waardes.
Mooi, dank voor het advies! :)
Tektoon schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:58:
[...]

Thanks! Nou, voor dit jaar zit ik al ruim zat in de plantjes >:)

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:35

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Nou, gisteren dus al m'n jalapeno zaadjes weggegooid die in vochtig papier zaten in een plastic zakje.

Hoorde later dat het wel 6weken kan duren om die te laten ontkiemen :X

• Jaapio
De_Bastaard schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:35:
Nou, gisteren dus al m'n jalapeno zaadjes weggegooid die in vochtig papier zaten in een plastic zakje.

Hoorde later dat het wel 6weken kan duren om die te laten ontkiemen :X
Haha gaat lekker. Zo heb ik vanochtend mijn enige habanero zaadje met staartje gehalveerd toen ik hem vanuit de deno in de grond wou zetten -O-

Puntje van de wortel zat nog in het wattenschijfje. Benieuwd of dit nog iets wordt. :N

• Joindry
  • Nu online

Joindry

https://tweakers.net/ext/f/rEwZ5r6rXQd1PMdIXQfTJk8N/thumb.jpg
Surprise pepper :+

Ik denk trouwens niet dat het een purple serrano is, die blaadjes hadden al vroeg of wat paarse rand. :9

Joindry wijzigde deze reactie 12-02-2019 18:32 (24%)

• Jaapio
Vandaag weer een aantal plantjes getopt. De andere getopte plantjes ontdaan van het laatste 1e generatie blad. Ze herstellen mooi, vooral de Jalapeño's die toch helemaal kaal waren in de oksels van de nodes maken nu echt scheuten aan als een malle. Ik hoop dat de techniek werkt en dat de planten de breedte in gaan, en zo meer takken hebben om pepers te dragen.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08:34

vso

raap voor zijn recht

ik heb nog wat ruimte over, (lees muren 6 m2) die ik beetje wil gaan vullen met "groenvoer" ik zit zelf erg naar hydro/aqua phonics oid te kijken maar nergens een beetje informatie te vinden hoe ik dit leuk/netjes kan doen zonder dat de kosten te hoog oplopen.

Leukste lijkt me wat vis & kreeft/garnalen (zoetwater) en wat kruiden + sla/groente niet te gek maar gewoon iets wat ik af en toe kan oogsten./ niet teveel onderhoud ik denk aan bv
- munt
- bieslook
- peterselie
- knoflook
- aardbei/druif
- banaan (mini .. ofzo)
- sla soorten
- tomaat
- champigions

en hoe vries(droog) ik mijn kruiden zodat ze niet verpieteren ?

ik heb btw al dingen hier op het topic langs zien komen als stille lezer, maar ik zoek vooral wat hints/tips over het uitdenken .. btw ik ga wel op de "smart" toer en ik hoop dat ik dingen een beetje kan "sturen"

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Joindry schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:05:
Ik moet enkel onderhandelen met de vrouwe des huizes om een bak met potgrond in de living te mogen zetten. Hydro spreekt me wel aan, maar je hebt direct nog een keer zoveel uitrusting staan.
Je kunt gewoon Kratky'en in een bloempot. Bij de Dille en Kamille hebben ze gekleurde potten in verschillende maten waar je plastic schotels op kunt doen als deksel. Ik ben met drie potten begonnen. Je hoeft ze alleen maar in de zon te zetten en klaar. Een keer per week bijvullen. Koop voor je vrouw zo gewoon een leuke peperplant. ;)

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 08:59
Van de week ook maar weer gezaaid. Pepers waarvan ik nog zaadjes had liggen (Black Pearl, Cheiro Roxa, Jalapeno, Pink Habanero, (fake, want China) Carolina Reaper, Chinese 5 Color en nog iets dat ik gratis bij een bestelling had gekregen). Beetje laat voor mijn doen. Tomaten (Pink Vernissage, Muddy Waters, Amish Gold en World Smallest) juist weer vroeg.
Maar eigenlijk eten wij weinig pepers (mijn vrouw vindt het te heet) en tomaten (hou ik niet van), dus ik heb ook zaadjes besteld voor paprika's (vijf kleuren) en komkommers (Chinese slangen en Lemon Apple). Dus daar ook maar eens mee aan de slag. Dan hebben we tenminste nog wat aan de planten...

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Haha, vorige jaren was je steeds een van de eersten, met strekkende pepers door de verwarmingsmatjes. Ik ga dit jaar buiten ook twee emmers van 20 liter zetten met courgette en nog een te kiezen groente. Moet nog even zien waar op ebay ik die zwarte emmers het goedkoopste kan krijgen en of ik nog extra bescherming nodig heb tegen de warmte.

Die komkommers en paprika zien er leuk uit. Zijn die wat minder kwetsbaar dan tomaten? Want ik kan ze niet goed in de gaten houden en tomaten hebben mij teveel kwaaltjes.

• barrymossel
Afgelopen jaar (onder afdakje) geen issues gehad met tomaten. Paprika is gewoon een peper, dus dat moet wel lukken. En komkommers is nieuw voor me. We gaan het meemaken :D

• virofi
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 18-11 18:22
Tektoon schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:10:
[...]

Je kunt gewoon Kratky'en in een bloempot. Bij de Dille en Kamille hebben ze gekleurde potten in verschillende maten waar je plastic schotels op kunt doen als deksel. Ik ben met drie potten begonnen. Je hoeft ze alleen maar in de zon te zetten en klaar. Een keer per week bijvullen. Koop voor je vrouw zo gewoon een leuke peperplant. ;)
[Afbeelding]
Leuk! Welke potten zijn dat? En zijn het 3inch netcups?

• Joindry
  • Nu online

Joindry

f*ck, mijn kat heeft vandaag aan mijn planten zitten wreten. Denk toch dat er een drietal het niet overleefd gaan hebben... Rotbeest...

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

virofi schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:05:
[...]
Leuk! Welke potten zijn dat? En zijn het 3inch netcups?
Deze. De kleine zijn 15,5 cm, de grote 17,5 cm. Maar ik gebruik voornamelijk de grote: de deksels van elho passen daar beter op waardoor je de gehele inhoud van de pot kan benutten. De zwarte emmertjes komen van crop. Meshpots zijn 8,5 cm: ebay link is eerder door Raven gepost.

Tektoon wijzigde deze reactie 16-02-2019 18:36 (14%)

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 09:09
Ik ben in januari voor het eerst begonnen met het zaaien van pepers nav dit topic te hebben gelezen. Ook een aantal Youtube video's (o.a. Dutch Pepper Lovers) gekeken en een mooi begin gemaakt. Nu heb ik van 11 verschillende pepers in totaal 42 plantjes die aan hun 2e paar bladeren beginnen. 4 LED lampen met per stuk 200 rode/blauwe LED's erboven en hou alles voldoende vochtig, ze staan nu in geschikte potgrond, maar ben toe aan de volgende stap.

De vraag is hoe ik nu verder ga. Ik hoef echt geen >40 peperplanten groot te zien worden, dus wil op zich wel experimenteren met verschillende opties. Daarnaast heb ik nog 11 * 6 zaadjes over om ook mee te experimenteren als het nodig is, die wil ik niet tot volgend jaar laten liggen.

Ik zie opties met netcups, plastic bekertjes, etc. Sowieso heb ik al bedacht dat ik in 2 Elho Super XL tuinbakken die ik onlangs heb aangeschaft een aantal plantjes (1 per type peper) wil onderbrengen, gewoon in goede grond, samen met wat basilicum, munt (jaja, woekeren...), tomaten, etc.

Nu is dus de vraag wat ik met de andere 2-3 plantjes per soort ga doen. Ik denk per soort 1x in 2 plastic bekertjes met een hydrokorrel en water met voeding (GHE is besteld). Hier kom ik wel uit.

Voor de netcups zie ik voldoende opties langskomen. Ik zoek echter kant en klare potten waar deze netcups in kunnen. Ik heb emmertjes langs zien komen (ook in de posts hierboven), transparante emmers die zwart worden geverfd, etc. Maar ik ben meer van het gemak op zoek naar een elegante oplossing: Een standaard product kopen dat mooi smoelt en die ik direct kan gebruiken, ik hoef niet per se de voordeligste optie te hebben. Bij bijv. directkweken.nl zie ik wel netcups, op Aliexpress ook, maar, zijn hier ook mooie standaard potten voor waar je deze in kunt plaatsen? Of komt het altijd neer op emmers kopen, een gat in het deksel maken, etc?

En last but not least: Hoe zorgen jullie ervoor dat tijdens bijvoorbeeld je zomervakantie alles voldoende voeding en water krijgt? Buren/familie? Of durf je het niet aan en ga je daarom niet op vakantie? :) Je wil niet dat alles verzuipt of uitdroogt en hier en daar zit er toch een behoorlijke gebruiksaanwijzing bij...

I‘m not buying $BTC, I‘m selling fiat | Bitcoin prijzen vergelijken | PVOutput | Tesla Model 3 Performance

• Dhr. Satoshi
  • Laatst online: 17-11 13:48
@Jaapio Werk aan de winkel.

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Je kunt een half jaar gaan zoeken naar een kant en klare oplossing of gewoon een emmertje kopen en er een gaatje in snijden. Wat is dan gemak?
Wat jij wil is er wel hoor, maar gi-gan-tisch overpriced. En die zwarte bekers hierboven hebben flinterdunne deksels: cirkeltje trekken en snijden maar. Ikea heeft ook goede zwarte boxen. Er zijn ook dit soort 'kant en klare deksels'. Die passen op standaard emmers.

Ik kan een of twee weken weg zonder omkijken naar m'n planten. Dit vind ik nou net een van de voordelen van hydro: genoeg water om mee vooruit te kunnen.

Tektoon wijzigde deze reactie 16-02-2019 19:44 (19%)

• Taro
@Tektoon Dat cirkeltje snijden is het probleem niet, ik zoek ook gewoon iets wat een beetje smoelt. Eigenlijk dus gewoon een mooie kant en klare oplossing die niet misstaat in een strakke woonkamer. De vrouw des huizes doet haar best om alles mooi aan te kleden, dan wil ik niet met wat "mayonaise emmertjes" op de vensterbank aankomen :) Gemak is misschien niet de juiste woordkeuze geweest, ik wil niet met thermoskannen ofzo in de vensterbank aankomen. Ik vind het zeker inventief, maar dat wordt hier in huis niet gewaardeerd :)

Ik zal sowieso wel even bij de Ikea opties kijken.

Edit nav edit hierboven: Die dekseltjes zal ik ook even naar kijken, want die kunnen ook wel op een stenen pot, thx.
Edit nav 2e edit hierboven: Die Growrilla Hydroponics RDWC 8 oplossing is zeker een optie, daarmee tackel ik direct het voeden per stuk. Oeh, in de video zie je de ware grootte, die zijn fors, maar zit wel in de hoek die ik zoek, ik kijk even verder.

Taro wijzigde deze reactie 16-02-2019 20:47 (45%)

I‘m not buying $BTC, I‘m selling fiat | Bitcoin prijzen vergelijken | PVOutput | Tesla Model 3 Performance

• Jaapio
Taro schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 19:59:
@Tektoon Dat cirkeltje snijden is het probleem niet, ik zoek ook gewoon iets wat een beetje smoelt. Eigenlijk dus gewoon een mooie kant en klare oplossing die niet misstaat in een strakke woonkamer. De vrouw des huizes doet haar best om alles mooi aan te kleden, dan wil ik niet met wat "mayonaise emmertjes" op de vensterbank aankomen :) Gemak is misschien niet de juiste woordkeuze geweest, ik wil niet met thermoskannen ofzo in de vensterbank aankomen. Ik vind het zeker inventief, maar wordt niet gewaardeerd :)

Ik zal sowieso wel even bij de Ikea kijken.

Edit: Die dekseltjes zal ik ook even naar kijken, want die kunnen ook wel op een stenen pot, thx.
Ikea heeft inderdaad strakke hydro bakken die je zeker mooi kunt gebruiken. Echter heeft een gemiddelde peperplant uiteindelijk wel behoefte aan wat volume, dus een 10 liter emmer is uiteindelijk wel gewenst. Ikea heeft een leuke selectie, maar toch meer voor kleine bladgroentes etc.

Er is vast wat spul te krijgen wat zich ook richt op design, ik zou zo 1-2-3 niet weten wat. Het meeste kweekspul richt zich toch op gebruikersgemak en efficiëntie. Het gaat in dit wereldje vaak om de oogst en niet zozeer om het uiterlijk, daar de personen die echt voor het kweken gaan dit niet veel zullen doen in hun huiskamer. Ik denk dat je dan toch een beetje in de richting komt van de setup van @Tektoon, met de stenen potten en kunstof deksel. Dat oogt gewoon keurig.

Bij de action zag ik laatst dat soort schalen en dan ook vierkant. Bij een groot tuincentra is de kans groot dat je een mooie aanstluitende vierkante pot vind, als dat meer de style van je woning is.

Daarnaast leidt een pronkende peperplant die volhangt met kleurende vruchten natuurlijk ook aandacht af van de pot.

Overigens, een moederbak aangesloten op meerde potten met pompcirculatie of eb en vloed syteem wordt zelf knutselen of een gigantisch duur systeem kopen. Een zelfonderhoudend systeem wat je een paar weken ongecontroleerd kunt laten draaien komt nu eenmaal met een prijskaartje. Ik denk dat ik toch even de buurvrouw de potjes laat bijvullen ;)

• Jaapio

• Taro
Thx @Jaapio. Alles valt of staat dus met de Bitcoin koers zoals wij beide weten :)

Die Growrilla oplossing is erg mooi, maar de bakken zijn in verhouding erg groot. Ik heb geen passende vensterbanken beneden voor een dergelijke oplossing, daarnaast moeten ze in een bepaalde structuur staan, dus ik vermoed dat ik de bijkeuken, garage, een kamer boven of zolder moet confisqueren. Maar dan moet ik ook met extra lampen aan de slag want daar komt minder licht binnen.

Misschien voor mijn verjaardag (minus 3 maanden :)) de Growrilla Hydroponics RDWC 4, 6 of 8 dan maar vragen, het gaat mij niet zozeer om die paar pepers want die kan je ook wel kopen, maar ik hou wel van die techniek eromheen en het is leuk om te zien als het werkt. Ik ben na het zien van de Growrilla Youtube video's wel enthousiast geworden... Ik slaap er nog even over.

Inmiddels heb ik 11 verschillende pepers in een dubbele plastic beker met hydrokorrels staan. Wel grappig om te zien dat het verschil tussen de soorten zo extreem is, van de ene komen er 4 op en zijn erg groot, van de ander komen er maar 2 op en die zijn erg klein, terwijl ze evenveel licht en water hebben gehad.

Ik lees en hoor trouwens hier en daar dat steenwol niet zo gezond en milieuvriendelijk is. Zijn daar ook "vriendelijkere" alternatieven voor?

Taro wijzigde deze reactie 16-02-2019 21:33 (5%)

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Jaapio schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 21:08:
[...]
Ikea heeft inderdaad strakke hydro bakken die je zeker mooi kunt gebruiken. Echter heeft een gemiddelde peperplant uiteindelijk wel behoefte aan wat volume, dus een 10 liter emmer is uiteindelijk wel gewenst. Ikea heeft een leuke selectie, maar toch meer voor kleine bladgroentes etc.
Daarom doelde ik ook op deze. ;) Is ook al voorbij gekomen in dit topic.
Taro schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 21:28:
Ik lees en hoor trouwens hier en daar dat steenwol niet zo gezond en milieuvriendelijk is. Zijn daar ook "vriendelijkere" alternatieven voor?
Kokos aarde. Ikea heeft het, amazon ook. Soms in de aanbieding bij de Gamma.

Overigens was mijn Growrilla voorbeeld vrij random. Ik denk dat er nog wel meer voorbeelden en versies zijn te vinden van complete systemen.

Tektoon wijzigde deze reactie 16-02-2019 21:46 (35%)

• Taro
@Tektoon Ik heb inderdaad ook al andere systemen langs zien komen. Ik kijk zeker even wat breder dan dat, thx.

Ik had trouwens ook munt gezaaid, ik heb daar ook wat warmtematjes onder gehad. Van de 16-20 zaadjes zijn er echter 0 uitgekomen. Van de basilicum en pepers is de opkomst prima, de vochtigheid is vergelijkbaar geweest. Iemand enig idee waardoor dit kan komen? Want dan doe ik een nieuwe poging met andere/betere omstandigheden.

Taro wijzigde deze reactie 16-02-2019 21:55 (6%)

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb half januari mijn peperzaadjes van bij Refining Fire Chiles in de klimaatkast gezet op ~28 graden. 3 van de ~15 zaadjes kwamen relatief snel uit, de rest geeft geen reactie. De 3 zaailingen heb ik vorige week in de grond gezet. 2 ervan zijn nu ook al dood :(

Ik heb wel m'n grondmix veranderd sinds vorig jaar (was toen gewoon potgrond): 3 delen zand 3 delen potgrond 1 deel perliet. Dat lijkt me niet meteen zo'n zaailing-killer? :)

Nog mensen hier met zaadjes van bij RFC?

• Jaapio
Slonzo schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:45:
Ik heb half januari mijn peperzaadjes van bij Refining Fire Chiles in de klimaatkast gezet op ~28 graden. 3 van de ~15 zaadjes kwamen relatief snel uit, de rest geeft geen reactie. De 3 zaailingen heb ik vorige week in de grond gezet. 2 ervan zijn nu ook al dood :(

Ik heb wel m'n grondmix veranderd sinds vorig jaar (was toen gewoon potgrond): 3 delen zand 3 delen potgrond 1 deel perliet. Dat lijkt me niet meteen zo'n zaailing-killer? :)

Nog mensen hier met zaadjes van bij RFC?
Ik hoor veel goede verhalen over refining en als je contact met ze opneemt en het probleem voorlegt is de kans groot dat je nieuwe zaden krijgt.

• Taro
Inmiddels heb ik 12 zwarte 10 liter emmers (deze, bij 12 stuks geen verzendkosten :)) binnen met (iets te grote) netcups en wat andere spullen. Heb eerst 1 jalapeño geprobeerd, als dit werkt ga ik ook met de andere 11 emmers aan de slag.

Wat gebruiken jullie voor de zuurstof voorziening in het water of is dat niet echt nodig? Ik kwam bruissteen tegen en vond o.a. deze pomp: https://www.a2koi.nl/aqua...ow-luchtpompset-v-10.html. Die is er in verschillende versies, maar, is zo'n setje aan te raden? Of welke gebruiken jullie? De v60 is geschikt voor 10 stuks, dus moet dan even kijken of ik max 10 emmers in ga zetten of een andere oplossing zoek.

Als dit goed uitpakt dan ga ik het geheel in de garage of op zolder neerzetten :)

Taro wijzigde deze reactie 22-02-2019 23:50 (9%)

• Jaapio
Taro schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 21:08:
Inmiddels heb ik 12 zwarte 10 liter emmers (deze, bij 12 stuks geen verzendkosten :)) binnen met (iets te grote) netcups en wat andere spullen. Heb eerst 1 jalapeño geprobeerd, als dit werkt ga ik ook met de andere 11 emmers aan de slag.

Wat gebruiken jullie voor de zuurstof voorziening in het water of is dat niet echt nodig? Ik kwam bruisteen tegen en vond o.a. deze pomp: https://www.a2koi.nl/aqua...ow-luchtpompset-v-10.html. Die is er in verschillende versies, maar, is zo'n setje aan te raden? Of welke gebruiken jullie? De v60 is geschikt voor 10 stuks, dus moet dan even kijken of ik max 10 emmers in ga zetten of een andere oplossing zoek.

Als dit goed uitpakt dan ga ik het geheel in de garage of op zolder neerzetten :)
Mooie emmers heb je gekocht :Y

Persoonlijk heb ik mijn planten kratky staan, oftewel zonder bruissteen. En dat gaat prima.

Er zijn echt super veel filmpjes te vinden dat een bruissteen wel helpt voor nog snellere groei. Maar net zoveel filmpjes dat het weinig tot niets uitmaakt.

Ik heb er voor gekozen om zo simpel mogelijk te beginnen en te kijken hoe dat zou gaan en ik moet zeggen dat ze het prima doen :Y

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

+1. Ik zou ook gewoon met Kratky beginnen. Als je tien emmers tegelijk gaat gebruiken en wil per se energie toevoegen dan kan je beter een bruissteen in een centraal reservoir hangen en het water daaruit rondpompen dan tien bruisstenen gaan hangen denk ik. Je kan ook één bruissteen uitproberen en zien wat het verschil is met Kratky.

Ik bestel zo zwarte 20liter emmers bij mijn vaste ebay connectie: ga pompoen/courgette/aubergine proberen in de tuin. Ook daar kratky.

Eerste batch is ontkiemd en staat in het zonnetje. Opkomst van Anchillique valt een beetje tegen: één zakje annums is in het geheel niet opgekomen. :( M'n tijm en oregano zijn ook onderweg, de rest zaai ik pas over twee weken in.

Tektoon wijzigde deze reactie 23-02-2019 13:16 (23%)

• Jaapio
Ik heb een vraag voor de ervaren hydro helden onder ons. Hoe is het bij jullie afgelopen zomer gegaan met hydroplanten in de achtertuin? Heeft het nog voor problemen gezorgd met de extreem hete dagen?

Tegen de regen wil ik een soort lage conus vormig kapje bouwen die aansluit op de steel van de plant waar het water afloopt, zodat het niet via het netpotje de emmer in kan lopen en daarmee de plant verdrinkt. Tevens een overstort (lees: gaatje in emmer) waar eventueel water uit kan lopen mocht het toch naar binnen lopen.

Maar de hitte maak ik me enige zorgen over. De emmers ingraven is hier helaas geen optie, en als zo'n emmer vrolijk met 35 graden in het zonnetje staat lijkt het me toch dat het water behoorlijk aan de warme kant kan worden.

Ik zat te denken om de emmers te bekleden met radiatorfolie om een deel van het zonlicht en warmte te blokkeren. Is dat nodig? Of overbodig.

Hoe is jullie ervaring met bovenstaande?

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ben ik ook benieuwd naar. Heb er nog weinig over kunnen vinden op het internet, behalve posts van mensen die in So-Cal wonen. Ik ga dit jaar ook buiten experimenteren. Ik graaf waarschijnlijk twee emmers in, en eentje niet. Zo kan ik vergelijken. Die conus maak ik gewoon van een vuilniszak, tenzij ik nog iets beters tegenkom. Een overstort is ook een goed idee. Afdekken met een gaasje tegen de muggen en klaar. Misschien heb je dan geen regenpak meer nodig.

• barrymossel
Tektoon schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 00:50:
Opkomst van Anchillique valt een beetje tegen: één zakje annums is in het geheel niet opgekomen. :(
Hmmm, ik heb hier zakjes van drie jaar geleden van haar en die zijn allemaal (echt 100%) opgekomen nu. Ik zou d'r gewoon even mailen. Ze stuurt je vast nog nieuwe (en het is niet te laat).

• De_Bastaard

De_Bastaard

Gisteren mijn peperzaden binnen gekregen woohoo. Om een of andere reden heb ik nu toch een stuk of 8-9 soorten gekocht, geen idee waar ik het straks allemaal moet laten mochten ze allemaal uitkomen. :')

• Joindry
  • Nu online

Joindry

barrymossel schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:22:
[...]

Hmmm, ik heb hier zakjes van drie jaar geleden van haar en die zijn allemaal (echt 100%) opgekomen nu. Ik zou d'r gewoon even mailen. Ze stuurt je vast nog nieuwe (en het is niet te laat).
Bij mij is enkel de gewone red habanero's die 0/10 zijn uitgekomen. Mijn 7 andere soorten hebben een ratio van rond de 70%. Wat zeker goed te noemen is.
Mijn verrassingspeper bleek dus helemaal geen peper te zijn. :X Na een weekje had hij meer weg van een marigold.

• JustM3
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 18-11 16:59
ik ben momenteel een hydropondics systeem aan het bouwen. ik maak gebruik van het "deep water culture" systeem dat er op neer kom dat de planten in netpotjes boven een bassin water worden geplaatst.

ik ben alleen aan het twijfelen hoe hoog het water level moet zijn. heeft iemand hier ervaring mee?

• Adipose
  • Laatst online: 16-11 13:08
Als je er geen zuurstofding bij hebt hangen dan zou ik een stukje lucht overhouden. Het waterpeil moet kun je bekijken door een maatbeker van 1 liter te vullen in in de bak te legen. Stel dat je 7 liter kan vullen voordat het de netcups raakt, dan zou ik dat zoveel verlagen zodat alleen de wortels net in het water staan. De wortels worden dan getrickerd om te groeien en er komt voldoende zuurstof bij.

Bij seedlings kan het waterniveau overigens net iets hoger dan de netcups staan, omdat de wortel daar nog klein is.

Je kunt eventueel ook dit filmpje en ook deze kijken voor uitleg.

Adipose wijzigde deze reactie 28-02-2019 17:17 (32%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JustM3
Mijn plan is om een lange pvc pijp aan de schutting te monteren. deze laat ik iedere 8 uur vullen met water zodat de planten een constant water pijl hebben.bij te veel water wordt dit terug gevoert naar het bassin .

Ik wil beginnen met seedlings en deze door laten groeien tot "volgroeide" planten. Dit doe ik momenteel indoor ook al succes vol.

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Je moet even de posts van @Markos checken. Als ik je goed begrijp heeft hij een soortgelijke setup op z'n balkon staan.

• barrymossel
Grrrr, m'n groeilamp uit China is kapot. De tweede al, dus zo wordt goedkoop duurkoop. Helaas kan ik deze niet openmaken, dus geen idee waar het aan ligt.

Dus nu maar twee ledstrips op m'n kweekbak geplakt. Ben heel benieuwd of dat gaat werken. Helaas is de Jalapeno al erg ver gestrekt, maar dat los ik wel op door hem dieper te planten in het volgende potje.

We gaan het zien. Inmiddels is alles opgekomen, buiten 1 tomaat die ik dus maar opnieuw gezaaid heb. Tijd zat...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JustM3
zo vandaag een dagje vrij van de baas! alle tijd om mijn nieuwe hydroponics setup te bouwen. plaats voor 18 planten (6x hoog en 12 laag).
Moet nog 2 dingen doen, leidingen van en naar mijn basin trekken en het basin kopen.
Dit is mijn eerste outdoor setup, mocht iemand opmerkingen of verbeterpunten hebben dan hoor ik dat graag!
https://imgur.com/43vKZV1 (upload foto wilt niet mee werken)

JustM3 wijzigde deze reactie 08-03-2019 14:50 (7%)

• Joindry
  • Nu online

Joindry

Groen schilderen die hap zodat je een Mario-vibe hebt? }:O

• JustM3
wou ze eigelijk wit maken zodat ze zomers koeler blijven, maar groen is wel geniaal!

• Jaapio
barrymossel schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:44:
Grrrr, m'n groeilamp uit China is kapot. De tweede al, dus zo wordt goedkoop duurkoop. Helaas kan ik deze niet openmaken, dus geen idee waar het aan ligt.

Dus nu maar twee ledstrips op m'n kweekbak geplakt. Ben heel benieuwd of dat gaat werken. Helaas is de Jalapeno al erg ver gestrekt, maar dat los ik wel op door hem dieper te planten in het volgende potje.

We gaan het zien. Inmiddels is alles opgekomen, buiten 1 tomaat die ik dus maar opnieuw gezaaid heb. Tijd zat...
Tipje: mooie 6500k led TL's te koop bij de action.

https://www.action.com/nl-nl/p/baltimore-ledarmatuur-/

Op de DPL groep is hier al succesvol mee getest. Plantjes groeien er goed onder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
JustM3 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:46:
zo vandaag een dagje vrij van de baas! alle tijd om mijn nieuwe hydroponics setup te bouwen. plaats voor 18 planten (6x hoog en 12 laag).
Moet nog 2 dingen doen, leidingen van en naar mijn basin trekken en het basin kopen.
Dit is mijn eerste outdoor setup, mocht iemand opmerkingen of verbeterpunten hebben dan hoor ik dat graag!
Mooie setup man, dat heb je netjes gedaan! _/-\o_

• JustM3
Nu nog hopen wat het werkt (a)

• Joindry
  • Nu online

Joindry

Hier gaat het eigenlijk niet zo goed met de pepers denk ik. Kan iemand wat advies geven? Is best welkom.
Pepers zien er zo uit na 7 tal weken.

De beste zien er eerder uit als sla en de zwaksten worden een beetje geel. De planten die aangewreten werden door de kat, lijken niks meer te doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
Joindry schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:18:
Hier gaat het eigenlijk niet zo goed met de pepers denk ik. Kan iemand wat advies geven? Is best welkom.
Pepers zien er zo uit na 7 tal weken.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

De beste zien er eerder uit als sla en de zwaksten worden een beetje geel. De planten die aangewreten werden door de kat, lijken niks meer te doen.
Op zich staan ze er niet eens zo heel raar bij. Ik zie veel groen blad, maar alles lijkt wel wat slapjes. Krijgen ze voeding? Zo ja, wat voor soort?

Ik zie ook dat je lampen gebruikt? Wat voor soort led heb je daar?

En staan ze niet te nat?

• Joindry
  • Nu online

Joindry

Jaapio schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:09:
[...]

Op zich staan ze er niet eens zo heel raar bij. Ik zie veel groen blad, maar alles lijkt wel wat slapjes. Krijgen ze voeding? Zo ja, wat voor soort?

Ik zie ook dat je lampen gebruikt? Wat voor soort led heb je daar?

En staan ze niet te nat?
De potjes staan continu met hun voeten in ongeveer 1cm water.
Ik gebruik een voeding uit de action :) voor kamerplanten (7-3-5 mengeling)
lampen die ik gebruik zijn 1tje van 210 leds van Aliexpress en één gewone 14 Watt spaarlamp van Ikea. Ik wissel ze ongeveer iedere week een van positie. Ze krijgen ook een uur 2 zonlicht van achter tripel beglazing, maar dat zal het niet maken.

• Jaapio
Joindry schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:21:
[...]

Ik gebruik een voeding uit de action :) voor kamerplanten (7-3-5 mengeling)
lampen die ik gebruik zijn 1tje van 210 leds van Aliexpress en één gewone 14 Watt spaarlamp van Ikea. Ik wissel ze ongeveer iedere week een van positie. Ze krijgen ook een uur 2 zonlicht van achter tripel beglazing, maar dat zal het niet maken.
Continu in een cm water is echt veel te nat. Aarde werkt als een spons, dus je planten verdrinken als het ware op deze manier.

Dus dat is opzich hartstikke mooi, want grote kans dat dit je problemen veroorzaakt.

Ik voed en water ze ook van onderaf, ze staan in literpotjes en ze krijgen zo'n 30 tot 50 ml water per keer. En daar doen ze 2 tot 3 dagen mee.

Je kunt op deze manier prima bewateren en voeden, maar zet ze dan 20 minuten tot een half uur erin, en daarna weer droog.

Ik zou je aanraden het water weg te halen, en de potjes eerst eens goed droog te laten trekken. Durf te wedden dat je binnen een week aanzienlijk verschil ziet.

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

JustM3 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:46:
Looking good! Post er nog eentje als je er planten in hebt. Ziet er strak uit in ieder geval.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joindry
  • Nu online

Joindry

Jaapio schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:41:
[...]

Continu in een cm water is echt veel te nat. Aarde werkt als een spons, dus je planten verdrinken als het ware op deze manier.

Dus dat is opzich hartstikke mooi, want grote kans dat dit je problemen veroorzaakt.

Ik voed en water ze ook van onderaf, ze staan in literpotjes en ze krijgen zo'n 30 tot 50 ml water per keer. En daar doen ze 2 tot 3 dagen mee.

Je kunt op deze manier prima bewateren en voeden, maar zet ze dan 20 minuten tot een half uur erin, en daarna weer droog.

Ik zou je aanraden het water weg te halen, en de potjes eerst eens goed droog te laten trekken. Durf te wedden dat je binnen een week aanzienlijk verschil ziet.
Direct even het resterende water uit de bak gehaald. Nu gewoon wachten tot de grond er wat droog uitziet, dan nog eens voeden. Ik hoop vooral dat die gele planten het weer beter gaan doen.

• Jaapio
Joindry schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 21:12:
[...]

Direct even het resterende water uit de bak gehaald. Nu gewoon wachten tot de grond er wat droog uitziet, dan nog eens voeden. Ik hoop vooral dat die gele planten het weer beter gaan doen.
Ik zou ze zeker even echt goed laten droogtrekken, dus tot de bakjes heel licht aanvoelen, en de grond een cm onder het oppervlak ook al droog is. En dan weer beginnen met water/voeding. Ik denk dat je binnen 2 a 3 dagen al verschil gaat zien aan het blad, dat zal een stuk minder slap ogen.

De vergeelde planten trekken wel weer bij, het kan zijn dat het ergste vergeelde blad uiteindelijk verloren gaat maar de nieuwe groei zal wel goedkomen.

Ik moet zeggen dat je wel sterke planten hebt! Ze zien er nog niet eens heel slecht uit. Dus dat is een mooie voorbode voor de zomer :Y

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Joindry schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:21:
[...]
Het is kiezen of delen: of je behandelt ze als planten op potgrond of je zet ze op hydro zoals de rest van ons. ;)

EDIT:
ik heb een aantal weken geleden een nieuw youtube kanaal ontdekt met een Aussie die een aardige hydro setup heeft. Naast de al bekende Khang Starr (koning van de pepers) check ik nu ook regelmatig Rob Bob. Wie weet inspireert het. :)

Tektoon wijzigde deze reactie 08-03-2019 23:50 (39%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jaapio
Ook maar weer eens een update van mijn peperplantjes dan:

Gaat eigenlijk prima. Alles is inmiddels bijna getopt en hersteld daarvan, wel last van bladkrul en oedema/edema bij diverse planten. Ze zijn nu tussen de 9 a 10 weken oud, en ben drastisch geminderd met voeden omdat het gewoon te snel gaat. Ze moeten zeker nog 6 tot 8 weken hier in gaan passen... |:(

In mijn weekend gaat de tent over de kop, de hydro's moeten in hogere emmers van 3 liter, want ze verdampen het water behoorlijk vlug via het blad, waardoor de halve liter die ze nu tot beschikking hebben met voeding indikt en het blad verbrand.

Het toppen is goed gelukt, de planten beginnen echt mega veel vertakkingen aan te maken. Goed te zien bij deze aji pineapple op hydro:

Ik wil eigenlijk ook nog een stuk of 5-6 tomatenplantjes en nog een stuk of 15-20 spaanse pepers voor op de moestuin. Niet teveel gedoe, gewoon puur voor productie als basis in de sambals, sauzen en voor peperpoeder.

Maar geen idee waar ik die moet gaan laten. Denk gewoon voor het raam. Eerst maar eens bemiddelen met de vrouw des huizes -O-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JustM3
Is het misschien een keer leuk om paketjes met "secret zaden" rond te sturen? soort van secret santa.
Iemand hier interesse in?

• Joindry
  • Nu online

Joindry

Tektoon schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 22:54:
[...]

Het is kiezen of delen: of je behandelt ze als planten op potgrond of je zet ze op hydro zoals de rest van ons. ;)
Choices are hard Mkay
JustM3 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 11:53:
Is het misschien een keer leuk om paketjes met "secret zaden" rond te sturen? soort van secret santa.
Iemand hier interesse in?
Was het niet dat ik al hopen zaden zitten heb in de diepsvries die ik dit jaar niet eens ga kunnen zaaien. Sure... Al is het een kwestie van tijd eer er getrolled wordt. }:O

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JustM3
Ben zelf pas net gestart in de hobby. Leek me wel grappig als je (bijna) geen idee had wat je plant

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PM_Petrol
  • Laatst online: 06:35
Gisteren wat anuums in Hydro gezet.
Dit is de eerste keer dat ik het zo ga proberen.
Voorlopig gebruik ik 1 liter kwarkpotjes om ze in te zetten.
Voeding die ik gebruik is van GHE.
10 liter emmers heb ik nog niet. Ik denk dat ik lege proteinepoeder potten ga gebruiken, die zijn wel eens waar zwart, maar wel groot genoeg om veel water in kwijt te kunnen.
Verder staan er nog wat pepers in potgrond. Aji Habanero en Pineapple.
De Madam Jeanette is niet opgekomen, dus volgend jaar weer proberen maar dan met een warmtemat die het wel doet. Ik had er een op Ali besteld, maar dan met een US stekker. Die past niet in het stopcontact, ook niet met een wereldstekker!? Dus mocht iemand interesse hebben in een mat van 52 x 24 cm, ik heb er een ;)

De Action lamp van hierboven is het proberen waard, nu hangt er een TL balk die 32 watt verbruikt.

PM_Petrol wijzigde deze reactie 09-03-2019 15:30 (4%)

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
PM_Petrol schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:28:
De Madam Jeanette is niet opgekomen, dus volgend jaar weer proberen maar dan met een warmtemat die het wel doet. Ik had er een op Ali besteld, maar dan met een US stekker. Die past niet in het stopcontact, ook niet met een wereldstekker!?
Ik heb altijd een stapeltje van deze in huis. Voor alie, ibood, ebay enzo. Ze zijn alleen wel heeeeel duur >:)

Sidenote: alie electra wel mee uitkijken, vooral hittematjes: ik heb al verhalen gehoord over warmtematjes van alie die brand hebben verooorzaakt. Wellicht toch beter wat veiliger spul kopen in NL, in dit geval...

• PM_Petrol
dragon2 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 16:00:
[...]

Ik heb altijd een stapeltje van deze in huis. Voor alie, ibood, ebay enzo. Ze zijn alleen wel heeeeel duur >:)

Sidenote: alie electra wel mee uitkijken, vooral hittematjes: ik heb al verhalen gehoord over warmtematjes van alie die brand hebben verooorzaakt. Wellicht toch beter wat veiliger spul kopen in NL, in dit geval...
Ja ik heb idd ook al gehoord dat de matjes iets te warm kunnen worden.
Ik heb een wereldstekker van de ANWB maar daar past de US stekker niet in.
1 pin is ook wat breder dan het gat.
Maar ik ga voor een ander matje kijken. Had er al een paar gezien die voor Terrariums worden gebruikt.

• MrMonkE
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18-11 18:38

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

JustM3 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 17:04:
ik ben momenteel een hydropondics systeem aan het bouwen. ik maak gebruik van het "deep water culture" systeem dat er op neer kom dat de planten in netpotjes boven een bassin water worden geplaatst.

ik ben alleen aan het twijfelen hoe hoog het water level moet zijn. heeft iemand hier ervaring mee?
Deep Water Culture is episch.
Geen vieze prut :) Joepie!! :+

En als je een foutje met je voeding maakt kun je in no-time je water wegpompen, vers water toevoegen en nieuwe voeding doen. Ik deed 1x in de 4 weken sowieso een flush. En als je last van wortelrot krijgt kun je met waterstofperoxide een poging wagen het tij te keren of in elk geval te vertragen tot de peper oogst. Wel eerst goed over inlezen want als je teveel doet gaat alles dood! Ik deed uit voorzorg altijd al een beetje er in.

Anyway, PH meten is wel belangerijk bij DWC. En PPM ook.

Panedemmic or BUST! Decimate that population!

• JustM3
Weten jullie of er laag blijvende peperplanten zijn? (Max 30,cm hoog)

• dragon2
  • Niet online
JustM3 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 17:05:
Er zijn kleine soorten. Er zijn soorten die hangen. En er zijn soorten die redelijk makelijk als bonsai te kweken zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
Er zijn zeker heel veel pepers die klein blijven, weet zo niet uit mijn hoofd welke soorten maar daar kun je op googlen.

Tevens kun je klein blijvende soorten ook gewoon toppen, snoeien en trimmen. Zo hou je ze klein.

De meeste capsicun annuum zijn er niet zo geschikt voor, die willen graag de hoogte in.

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Patio Fire en Chinese 5 color bleven bij mij laag. Wel erg bushy.

EDIT
heeft er iemand ervaring met het kweken van gember? Ik overweeg om het te proberen in een kratky setupje met hydrokorrels maar ik vraag me af of de temperaturen niet te laag zijn in de lage landen...

Tektoon wijzigde deze reactie 10-03-2019 14:58 (29%)

• Taro
Ik vroeg hier laatst welk pompsysteem goed zou zijn om zuurstof ivm hydroponics te realiseren. Ik kwam o.a. deze video tegen, waarbij de Kratky versie, zonder extra zuurstof, het zelfs veel beter heeft gedaan:

Een nieuwe test om bepaalde factoren uit te sluiten is wel aan te raden, maar zoals hier ook al werd aangegeven is niet bewezen dat zuurstof toevoegen voordelen biedt.

• JustM3
@Taro ik kweek binnen vrij succesvol oa bladsla, tatsoi en basilicum in een dwc setup zonder airstone. Nooit problemen mee gehad

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Taro schreef op zondag 10 maart 2019 @ 20:31:
Ik vroeg hier laatst welk pompsysteem goed zou zijn om zuurstof ivm hydroponics te realiseren. Ik kwam o.a. deze video tegen, waarbij de Kratky versie, zonder extra zuurstof, het zelfs veel beter heeft gedaan:
[YouTube: DWC Vs Kratky Hydroponic For Growing Lettuce]
Een nieuwe test om bepaalde factoren uit te sluiten is wel aan te raden, maar zoals hier ook al werd aangegeven is niet bewezen dat zuurstof toevoegen voordelen biedt.
Haha, ja zo werkt wetenschap natuurlijk niet. Dit soort video's zijn, met alle respect voor Khang Starr, enorm misleidend want met twee plantjes kan je qua testresultaten alle kanten op. Als je drie jaar lang twee voetbalvelden naast elkaar legt krijg je al een evenwichtiger beeld. Daarnaast spelen er ook nog zaken als container formaat en plant type. Niet alles doet het even goed in elk systeem.

Er zijn verschillende manieren waarop je prima kunt kweken en nog veel meer verschillende redenen waarom je de ene of andere methode verkiest. Je helpt de plant wel degelijk als je een zuurstofvoorziening toevoegt. Hoeveel je daarvan merkt en of dat dan ook 'beter' is hangt van de situatie af.

• Jaapio
Taro schreef op zondag 10 maart 2019 @ 20:31:
[YouTube: DWC Vs Kratky Hydroponic For Growing Lettuce]
Kratky gaat echt al bizar snel. Je kunt altijd zonder luchtsteentjes beginnen, en ze alsnog in een later stadium toevoegen.

Het mooiste is nog een moederbak met eb en vloed of circulatie systeem. Dan kun je in de moederbak zuurstof toevoegen als je het wilt.

• PM_Petrol
Ik wil ook een Kratky setup gaan bouwen voor sla.
Nu heb ik ook al wat op Hydro staan, maar daar van is het plan om ze bij te voeden en water te geven.
Bij Kratky is dat niet het geval, je geeft 1x water en voeding totdat de plant geoogst kan worden. Sla is binnen 1 maand te oogsten dus dat is een goede kandidaat voor Kratky dacht ik zo.

Maar ik kan nergens vinden hoeveel voeding er wordt gebruikt?
Ik heb de GHE Flora serie, maar hoeveel moet ik daar van toevoegen aan 10 liter water?
Fill and forget methode, dus 1 keer water geven met voeding.

• Jaapio
@Joindry Merk je al wat verschil aan de pepers?

• De_Bastaard

De_Bastaard

PM_Petrol schreef op zondag 10 maart 2019 @ 23:46:
Ik wil ook een Kratky setup gaan bouwen voor sla.
Nu heb ik ook al wat op Hydro staan, maar daar van is het plan om ze bij te voeden en water te geven.
Bij Kratky is dat niet het geval, je geeft 1x water en voeding totdat de plant geoogst kan worden. Sla is binnen 1 maand te oogsten dus dat is een goede kandidaat voor Kratky dacht ik zo.

Maar ik kan nergens vinden hoeveel voeding er wordt gebruikt?
Ik heb de GHE Flora serie, maar hoeveel moet ik daar van toevoegen aan 10 liter water?
Fill and forget methode, dus 1 keer water geven met voeding.
Staat dat niet op die verpakking dan? Ik heb een ander merk hydro voeding gehad en daar zat een duidelijk omschrijving bij met indicatie van hoeveel ml per liter water.

Even wat anders mannen,

Wat is jullie ervaring met die warmtematjes? Ik wil dus in m'n kelder gaan beginnen met pepers te kweken, maar het is daar te koud (15-16graden). Nu zal er wel wat warmte van die T8 lampen af komen, maar niet genoeg denk ik. Ik heb Edwin's review gelezen/gezien op YouTube over dat spul van Ali, en dat ding werd 95 graden ofzo. Op Amazon vind ik ze ook (woon in Duitsland, dus goed te doen), maar volgens mij komt die meuk ook uit china. Kosten 15 euro ofzo ... zoals deze:

https://www.amazon.de/Hei...52508184&s=gateway&sr=8-4

of deze:

https://www.amazon.de/Tro...52508184&s=gateway&sr=8-5

Wat denken jullie?

Een kast (of whatever) wil ik nog wel eens maken, maar voorlopig nog even niet. Waarschijnlijk bedenk ik me over een maand en ga ik vol yolo in die kelder en maak ik een paar m2 aan kweekruimte :').

• PM_Petrol
De_Bastaard schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:17:
[...]

Staat dat niet op die verpakking dan? Ik heb een ander merk hydro voeding gehad en daar zat een duidelijk omschrijving bij met indicatie van hoeveel ml per liter water.

Even wat anders mannen,

Wat is jullie ervaring met die warmtematjes? Ik wil dus in m'n kelder gaan beginnen met pepers te kweken, maar het is daar te koud (15-16graden). Nu zal er wel wat warmte van die T8 lampen af komen, maar niet genoeg denk ik. Ik heb Edwin's review gelezen/gezien op YouTube over dat spul van Ali, en dat ding werd 95 graden ofzo. Op Amazon vind ik ze ook (woon in Duitsland, dus goed te doen), maar volgens mij komt die meuk ook uit china. Kosten 15 euro ofzo ... zoals deze:

https://www.amazon.de/Hei...52508184&s=gateway&sr=8-4

of deze:

https://www.amazon.de/Tro...52508184&s=gateway&sr=8-5

Wat denken jullie?

Een kast (of whatever) wil ik nog wel eens maken, maar voorlopig nog even niet. Waarschijnlijk bedenk ik me over een maand en ga ik vol yolo in die kelder en maak ik een paar m2 aan kweekruimte :').
Ja het staat er wel op. Maar dan moet je elke keer bijvoeden. Er staat voor hydro en voor aarde op. Aarde is de halve dosering. Met 1.5 ml/liter voeding ga ik geen oogst meemaken neem ik aan.

Ik heb toevallig een warmtemat voor een terrarium besteld. Dezelfde variant als uit de 2e link, alleen dan kleiner en 7W. Echt superwarm wordt het niet. Meer handwarm op de maximale stand. Hoe warm het is de propogator wordt weet ik niet. Maar het plasticraampje beslaat er niet van.

• Joindry
  • Nu online

Joindry

Jaapio schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:59:
@Joindry Merk je al wat verschil aan de pepers?
Wisselvallig, de planten die het goed deden, doen het nog beter, de mindere doen niks.
vorige week:

gisteren:

• barrymossel

Mijn "setup". Beetje overstrekt in de dagen dat ik geen licht had. Doen het verder wel goed nu. En dat overstrekken zie je na het verspenen toch niks meer van.

Heb alleen teveel plantjes om kwijt te kunnen zodra ze in grotere potjes staan... Ach, dan gaan ze naar m'n schoonouders...

• Jaapio
Joindry schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:38:
[...]

Wisselvallig, de planten die het goed deden, doen het nog beter, de mindere doen niks.
vorige week: [Afbeelding]

gisteren:[Afbeelding]
De grote planten verdampen denk ik wat meer water via het blad, die anderen zullen nog wel bijtrekken denk ik.

Maar de chinesjes zien er goed uit d:)b

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maverick!
Mijn pepertjes staan er netjes bij al zeg ik het zelf :)
Een week geleden omgeplant van kleine plastic bekertjes naar 0,5 liter bekers.

Pepers

Ik heb enkel nog maar een beetje opgeknipt en knopjes verwijderd.
De 'Y'-tjes beginnen nu te komen, dus eerdaags een en ander toppen.

Het lijkt er zelfs op dat de verloren gewaande Habanero Red nog iets gaat worden :D

Haba

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jaapio
Maverick! schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:02:
Mijn pepertjes staan er netjes bij al zeg ik het zelf :)
Een week geleden omgeplant van kleine plastic bekertjes naar 0,5 liter bekers.

[Afbeelding: Pepers]

Ik heb enkel nog maar een beetje opgeknipt en knopjes verwijderd.
De 'Y'-tjes beginnen nu te komen, dus eerdaags een en ander toppen.

Het lijkt er zelfs op dat de verloren gewaande Habanero Red nog iets gaat worden :D

[Afbeelding: Haba]
Die gaan lekker. @Dhr. Satoshi had een moruga scorpion die ook niet vooruit te branden was de eerste weken. Dat is nu echt een dikke plant geworden met bladeren zo groot als een gemiddelde hand. Echt mooi.

Gewoon blijven doen wat je doet, dan komt die er wel d:)b

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maverick!
Jaapio schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:33:
[...]

Die gaan lekker. @Dhr. Satoshi had een moruga scorpion die ook niet vooruit te branden was de eerste weken. Dat is nu echt een dikke plant geworden met bladeren zo groot als een gemiddelde hand. Echt mooi.

Gewoon blijven doen wat je doet, dan komt die er wel d:)b
Mooi, dan houd ik de moed erin :)
Hoop echt dat ik Haba's krijg. Volgens mij zijn dit de heetsts pepers die ik ertussen heb en ik wil wel hotsauce maken met een beetje pit :o

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jaapio
Maverick! schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:54:
[...]

Mooi, dan houd ik de moed erin :)
Hoop echt dat ik Haba's krijg. Volgens mij zijn dit de heetsts pepers die ik ertussen heb en ik wil wel hotsauce maken met een beetje pit :o
Mijn habanero's zijn helaas allemaal geflopt. Ook de moruga scorpions die ik op deno had zijn niets geworden. Echt jammer. Heb gelukkig nog wel 3 madame jeanettes. Dat is pittig genoeg voor mij, maar had toch eigenlijk wel een superhot willen hebben voor de fun. Maargoed, doelen voor volgend seizoen :Y

Vandaag wel de kweektent op zijn zij gepleurd, zo heb ik wat meer ruimte en kan ik nog een propagator met tomaten en cayennes onder de tafel met tlbak gooien.

Want ja het moet nog meer natuurlijk :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Joindry
  • Nu online

Joindry

Mijn enige habanerokiem is gesneuveld vandaag in het verpotten, De wortel zag er toch maar heel zwak uit,de kans dat daar iets uit kwam is klein. Drie andere zijn naar de warme bak buiten gezet. Die zagen er zwak en vergeeld uit. De binnenbak werd toch te klein, dus het was kiezen. Wel één "klein" zwak momentje gehad. Ik had van elk type peper 3 stuks. Na het herschikken viel mijn euro pas dat ik maar één naamstokje had gezet en ze per lijn had geplaatst. Long story short. Ik heb nu 66% peperplanten waarvan ik niet weet wat het gaat worden :(

Maar beter nieuws. Ik heb vandaag mijn tomatenkiemlingen verpot. Die doen het supergoed so far. Vorig jaar voor het eerst zelf zaad geoogst en bewaard. Ik denk dat de kiemratio op +90% lag. Ik heb volgende soorten:
- Noir de Crime (2 versies, die toch wel andere tomaten geven...)
- Rose de Berne (Mooie kersrode tomaat die weinig zuur is)
- Chocoladetomaat (ongelofelijk sterke plant eens ze goed vertrokken is.Bijna onkruid, super opbrengt per plant)
- een onbekende vleestomaat gekregen van vrienden, die we zelf 'Brammelien' gedoopt hebben (vorig jaar een tomaat van 950 gram geoogst van deze soort)
- Ananastomaat, in heel mooi, maar redelijk lage opbrengt gehad per plant vorig jaar. Vooral interessant om gele tomatensaus te presenteren aan bezoekers :+

Samen hebben we 18 kleine plantjes staan nu.

Dit weekend ook nog 25m² omgespit ter voorbereiding van het "wilde bloemenperk" dat vrouwlief wilde. Mijn arme bureauwerkersrugje gaat dat nog even voelen vrees ik.

Mijn pepers zien er wel nog steeds uit als kroppen sla. Moet ik mij daar zorgen over maken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maverick!
Jaapio schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 21:57:
[...]

Mijn habanero's zijn helaas allemaal geflopt. Ook de moruga scorpions die ik op deno had zijn niets geworden. Echt jammer. Heb gelukkig nog wel 3 madame jeanettes. Dat is pittig genoeg voor mij, maar had toch eigenlijk wel een superhot willen hebben voor de fun. Maargoed, doelen voor volgend seizoen :Y

Vandaag wel de kweektent op zijn zij gepleurd, zo heb ik wat meer ruimte en kan ik nog een propagator met tomaten en cayennes onder de tafel met tlbak gooien.

Want ja het moet nog meer natuurlijk :+

[Afbeelding]
Ziet er echt goed uit zo die tent!
Ik had ook eerst voor een tent gekeken, maar vond geen geschikte afmeting voor op zolder (schuin en vrij laag dak), maar zo op een zij is wel een uitkomst. Zo, heb ik meteen ook mijn doel voor volgend jaar :P

Is Habanero zo'n lastig plantje om te kweken? Ik lees vaak dat het niet lukt...
het de enige Chinense die ik heb staan, de rest zijn allemaal Annuums. Hoopte al dat daar de reden lag waarom hij achter bleef...

Mijn lijstje dit (eerste) jaar, met familie en SHU erachter:
  • Cayenne Yellow - Capsicum Annuum - 40k
  • Cayenne Long Slim - Capsicum Annuum - 30-50k
  • Jalapeno Farmer Market Potato - Capsicum Annuum - 5k
  • Jalapeno Sweet - Capsicum Annuum - 1k
  • Cherry Bomb - Capsicum Annuum - 2.5-5k
  • Chinese 5 Color - Capsicum Annuum - 20k
  • Habanero Red - Capsicum Chinense - 150-325k
  • Habanero Tasmanian - Capsicum Annuum - 40-60k
  • Orozco - Capsicum Annuum - 5-30k
  • Serrano - Capsicum Annuum - 8-22k
Dit maakt wel duidelijk waarom ik het heel jammer zou vinden wanneer de Haba het niet redt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
Maverick! schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:28:
[...]

Ziet er echt goed uit zo die tent!
Ik had ook eerst voor een tent gekeken, maar vond geen geschikte afmeting voor op zolder (schuin en vrij laag dak), maar zo op een zij is wel een uitkomst. Zo, heb ik meteen ook mijn doel voor volgend jaar :P

Is Habanero zo'n lastig plantje om te kweken? Ik lees vaak dat het niet lukt...
het de enige Chinense die ik heb staan, de rest zijn allemaal Annuums. Hoopte al dat daar de reden lag waarom hij achter bleef...

Mijn lijstje dit (eerste) jaar, met familie en SHU erachter:
  • Cayenne Yellow - Capsicum Annuum - 40k
  • Cayenne Long Slim - Capsicum Annuum - 30-50k
  • Jalapeno Farmer Market Potato - Capsicum Annuum - 5k
  • Jalapeno Sweet - Capsicum Annuum - 1k
  • Cherry Bomb - Capsicum Annuum - 2.5-5k
  • Chinese 5 Color - Capsicum Annuum - 20k
  • Habanero Red - Capsicum Chinense - 150-325k
  • Habanero Tasmanian - Capsicum Annuum - 40-60k
  • Orozco - Capsicum Annuum - 5-30k
  • Serrano - Capsicum Annuum - 8-22k
Dit maakt wel duidelijk waarom ik het heel jammer zou vinden wanneer de Haba het niet redt :)
Er is iets met de zaden van de habanero red van Anchillique. (vermoed ik, aangezien iedereen die ze daar weg heeft slechte ontkieming en/of moeilijke start heeft)

Chinense zijn altijd wat kieskeuriger qua ontkiemen, ze houden van wat hogere temperaturen etc. Vooral de superhots.

Maar als ze eenmaal gaan dan gaan ze meestal ook goed. De groei is totaal verschillend van de meeste annuums, die gaan snel de hoogte in terwijl Chinense heel compact groeit.

Als je de tent trouwens op zijn zij legt zou ik het alleen doen wanneer je voor wilt groeien, ik heb zelf een 90x90, als je volledig binnen wilt kweken kom je op een gegeven moment hoogte tekort.

Ook als je zware lampen hebt is het geen aanrader, je haalt op deze manier niet de draagkracht waarvoor die ontworpen is natuurlijk.

• Jaapio
Joindry schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:41:

Mijn pepers zien er wel nog steeds uit als kroppen sla. Moet ik mij daar zorgen over maken?
Op je laatste foto vind ik ze er niet slecht uitzien. Het blad hangt een beetje maar dat is geen ramp. Zeker niet gezien hoe nat ze hebben gestaan. Typische Chinense 1e generatie blad, ze groeien ook van zichzelf al compact, waardoor het een beetje sla achtig oogt.

Je zou de lampen wat hoger kunnen hangen om wat meer lengtegroei te stimuleren, maar dat moet je zelf weten.

Ik zou me er niet teveel zorgen over maken.

• De_Bastaard

De_Bastaard

Hebben jullie hier trouwens zo'n warmtematje in gebruik? Ik moet nu wel echt mijn peperzaden gaan laten ontkiemen maar moet ff kijken dat de ruimte warm genoeg is :)

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Nee. Voor het ontkiemen kan je ze gewoon naast je cv leggen. Intussen is het onder een kap in het zonnetje warm genoeg voor de rest.

• JustM3
Ik kan helaas al mn planten weg gooien...
Schimmel op de aarde😥

Morgen maar weer opnieuw proberen te zaaien

Acties:
  • +4Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
JustM3 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 18:33:
Ik kan helaas al mn planten weg gooien...
Schimmel op de aarde😥

Morgen maar weer opnieuw proberen te zaaien
Schimmel is nog niet zo erg, zo lang het de boel niet overneemt. Zeker op aarde/kokos heb je best wel vaak schimmelvorming, meestal niks aan de hand.
Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True