Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 22:44
Thanks!

Vooralsnog vind ik pepers kweken wel leuk, heb twee weken geleden een hot sauce gemaakt van de Jalapeno's uit de moestuin, die is echt super scherp :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

De_Bastaard schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:58:
Thanks!

Vooralsnog vind ik pepers kweken wel leuk, heb twee weken geleden een hot sauce gemaakt van de Jalapeno's uit de moestuin, die is echt super scherp :X
Haha heerlijk. Ik ben eigenlijk helemaal niet zo'n pittige eter, maar heb dit jaar toch wat behoorlijk pittige soortjes besteld. Via Fatalli Seeds de Moruga Scorpion besteld, deze schijnt qua scoville bijna gelijk te staan aan Carolina Reaper. Geen idee wat ik er mee moet eigenlijk... Ik zit ook al te zweten van een jalapeño.

Leek me gewoon leuk. Ik heb dit jaar beef jerky gemaakt met een zoete marinade, die moet dan drogen in de oven op plusminus 80 graden. Ik had daar 4 spaanse pepers bijgedaan voor de pittigheid maar daar was echt niets van terug te proeven. Blijkt dus dat de oliën dan alsnog vervliegen. Alleen daarvoor zou ik die superhots wellicht kunnen gebruiken.

Ik ken iemand die naast de maaltijd gewoon rauwe Madamme Jeanetjes wegtikt... Van die pepers ga ik zelf al fysiek aan barrels.

Daarom heb ik ook maar 3 of 4 soorten gedaan die heel weinig tot geen pit bevatten, om te vullen met een zoete roomkaas bijvoorbeeld.

Super lekker om van alles ermee te koken. Jalapeño poppers zijn ook enorm lekker. Vullen met kaas en rul gebakken gehakt en dan omwikkelen met spek en dan in de pan of op de BBQ. Nu al zin in :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
[b]De_Bastaard in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"Heeft iemand hier zelf een growtent gemaakt?
Ik denk dat ik mijn oude aquarium ga gebruiken. Zie ik wel vaker op forums, een oud (evt lek) aquarium of terrarium als kweekkasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
dragon2 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:31:
[...]

Ik denk dat ik mijn oude aquarium ga gebruiken. Zie ik wel vaker op forums, een oud (evt lek) aquarium of terrarium als kweekkasje.
Hmm, nog niet eens zo'n slecht idee. Beplak je de binnenkant dan met die eerder genoemde folie ? Wel jammer dat je vlakke kant niet echt open kan klappen om iets te checken ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De_Bastaard schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:58:
Thanks!

Ik heb nog steeds pepers in de vriezer liggen om wat mee te doen, * Raven denkt aan chilisaus.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De_Bastaard
Raven schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:55:
[...]

Ik heb nog steeds pepers in de vriezer liggen om wat mee te doen, * Raven denkt aan chilisaus.
Ik heb deze gemaakt maar dan met Jalapeno's ipv normale rode pepers:

Overigens, moet ik pepers nog bestuiven of gaat dat gewoon vanzelf als je er 'n ventilator op zet?

[ Voor 11% gewijzigd door De_Bastaard op 07-12-2018 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:10

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Die heb ik ook al gebruikt maar hij gebruikt zoveel tomaten dat het eerder Arrabiatasaus wordt ipv hot sauce. Maar op zich geen slecht recept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De_Bastaard schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:45:
[...]

Ik heb deze gemaakt maar dan met Jalapeno's ipv normale rode pepers:

[YouTube: How to make Chilli Sauce! | Jamie Oliver]

Overigens, moet ik pepers nog bestuiven of gaat dat gewoon vanzelf als je er 'n ventilator op zet?
Even schudden met je plant is meestal voldoende. In je achtertuin zijn het meestal wind, zweefvliegen of bijen die de bestuiving regelen.

Wanneer je overigens meerdere soorten pepers bij elkaar hebt staan: bij een beginnend knopje een klein zip zakje er omheen doen, wachten tot het een bloemetje wordt, even schudden met het zakje. Zakje laten zitten tot er een pepertje ontwikkeld, zakje weghalen en een tyribje los om het takje doen om de peper te merken.

Zo heb je een pepertje met soortvaste zaadjes om te drogen voor volgend seizoen, zonder kruisbestuiving.

Scheelt weer zaadjes kopen voor de soorten die je toch wel weer wilt opkweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Nice, ik lees net dat er dus allerlei groenten/vruchten zijn die je kunt kweken zonder te hoeven bestuiven , woohoo.

Eens kijken hoe het lukt om normale salade te kweken. Mocht dat goed gaan dan wil ik ook wel aubergine proberen, kan blijkbaar ook zonder bestuiven.

Als pepers lukken, neem ik aan dat paprika's ook kunnen? Zelfde familie toch ... ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
De_Bastaard schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 21:30:
Als pepers lukken, neem ik aan dat paprika's ook kunnen? Zelfde familie toch ... ?
Sterker nog, paprika's ZIJN pepers. Sweet peppers ipv hot peppers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hoe gaat het met de tweakers peperplantjes?

Hebben jullie ook behoefte aan een apart pepertopic speciaal voor kweekverslagen van de binnen (voor)kwekers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:27
Anoniem: 1032405 schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:17:

Hebben jullie ook behoefte aan een apart pepertopic speciaal voor kweekverslagen van de binnen (voor)kwekers?
Er valt over weinig anders te praten buiten het seizoen van de andere groentes dus lijkt mij prima hier te kunnen.

Reminder: Druif buiten snoeien!

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:35

Z`n gangetje...

Ik wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ik heb deze week weer eens spinazie zaden laten ontkiemen zodat ik m'n kelder hydroponics eens kan gaan testen.

Ben benieuwd of het warm genoeg is daar.... 15 à 16° zou voldoende moeten zijn en dat is het.

Was overigens alweer vergeten dat spinazie echt een PITA is om te laten ontkiemen. Pro tip: nat doekje in een plastic zakje in de koelkast does the trick.

Overigens, na wat lezen wil ik in de kelder ook wat pepers gaan proberen te kweken. Ik ben van plan om te gaan beginnen met pepers te drogen/snacken of om er meer saus van te maken omdat t zo gezond is.

M'n heetste tot nu toe is Jalapenos en ik dacht om hierna Aji Lemon drop of pineapple te proberen (ook vanwege de smaak). Hebben jullie nog ideeën? Ik heb al op DPL gevraagd btw.

Morgen ook nog f wat jalapeno zaden laten ontkiemen. Heb er een stuk of 30 gedroogd :-)

[ Voor 5% gewijzigd door De_Bastaard op 22-12-2018 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 00:31

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik heb liever lemon drop dan pineapple. Lemon drop is al enorm zoet/exotisch. Ik ga komend jaar ook serranos doen, denk ik. Hungarian hot wax vond ik erg tegenvallen, zat bijna geen hitte aan en de smaak deed verder ook niet veel.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Iemand trouwens het channel al gezien van Chillichump:

https://www.youtube.com/channel/UCSdNragfmbW_bqzUYBKIK_A

Ik vind het een chill kanaal, beetje vanalles op te vinden.

Mijn lampjes van alie zijn intussen toegekomen, paar nachtjes proberen op mijn bananenplant. }:O

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adipose
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-03-2021
Ben een aantal weken terug ook maar eens begonnen met wat peperplantjes in een omgebouwde trapkast. Er hangen nu twee philips lampen in, welke genoeg warmte afgeven om de kast warm te houden tijdens de 16 uur dat ze aanstaan. Het licht wordt weerkaatst door ehbodekens (voor onderkoeling) en twee auto/anti-vorstschermen van bijvoorbeeld de action. Licht wordt goed weerkaatst en warmte blijft ook aardig goed hangen.

Foto'tje van de kast:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/33u35h4.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Adipose op 23-12-2018 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-05 23:08

Lijkt mij best leuk! Ik heb dit jaar een paar hydro pepers en pepers op de vensterbank gekweekt, volgend jaar de operatie eens wat grootser aanpakken.

Wanneer beginnen jullie met voorzaaien? Volgens mij kan dat in januari/februari al wel in een kasje toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:35
TeQview schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 18:41:
Ben een aantal weken terug ook maar eens begonnen met wat peperplantjes in een omgebouwde trapkast. Er hangen nu twee philips lampen in, welke genoeg warmte afgeven om de kast warm te houden tijdens de 16 uur dat ze aanstaan. Het licht wordt weerkaatst door ehbodekens (voor onderkoeling) en twee auto/anti-vorstschermen van bijvoorbeeld de action. Licht wordt goed weerkaatst en warmte blijft ook aardig goed hangen.

Foto'tje van de kast:

[Afbeelding]
Grappig om hier een foto uit DPL te herkennen :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

virofi schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:31:
[...]
Volgens mij kan dat in januari/februari al wel in een kasje toch?
Moet je er wel een lamp opzetten.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Was even vergeten hoe lastig die spinazie kan ontkiemen :X

Gelukkig nu toch allemaal ontkiemt en in de rockwool gedaan. Nieuwe led lamp testen, zien of die het doet anders toch maar TL ophangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Vandaag de peperzaden op deno leggen in een propagator, en dan een lampje erop voor de warmte. Eens kijken of we die pepers kunnen ontkiemen.

Na de kerstdagen eens rustig het spul afknutselen en alles fatsoeneren. Dan is het kweken officieel begonnen!

[EDIT] zaadjes liggen inmiddels lekker te op deno te broeien in de propagator, verwarmt door 2 spaarlampen in de kweektent.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pvjd8cT/IMG-20181225-220101.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rs5x9tm/IMG-20181225-220045.jpg

Donderdag ga ik de zakjes grond klaarzetten, kunnen die ook vast even lekker op temperatuur komen. Tevens vast wat 1 liter emmertjes met water voor de plantjes die op hydro komen te staan.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 1032405 op 25-12-2018 22:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Zo. Sorry voor de dubbelpost, maargoed... Updates vind ik altijd leuk om te doen, en ik vind het zelf leuk om updates van anderen te lezen om ideeën op te doen. Misschien dat iemand ook ideeën opdoet van mijn updates, daar doe ik het voor.

De kweektent is ingericht en klaar voor gebruik. De lampen zijn af, en hangen nu netjes aan kettingen aan een zelfbedacht ophang systeem van pvc klemmen en afvoerbuis, (lekker goedkoop en geen gekras op de gegalvaniseerde buizen van staal op staal), zodat het allemaal makkelijk verstelbaar is. Elektriciteit is geborgd en geïnstalleerd, en de deno gaat super. Blijft mooi constant tussen de 28 en 30.5 graden. De zolder wordt verder niet verwarmt, afgezien van de kale cv leidingen die er lopen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Str4B2n/IMG-20181229-122705.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qMrkrt4/IMG-20181229-131924.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XC5WQJh/IMG-20181229-131841.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/n3djPBm/IMG-20181229-131900.jpg
Een mooie bak licht van die Philips tornado's! Door de kappen reflecteerd het grootste deel naar beneden. Ik heb de spaarlampen boven de propagator verwisseld voor 1 enkele 28w halogeen gloeilamp om de propagator op temperatuur te houden. Scheelt weer wat wattjes en geeft meer warmte af.

De lampen zullen straks geschakeld worden op een analoge tijdklok, ik ga denk ik 15/9 aanhouden voor de groei. Dat scheelt toch weer een uurtje elektriciteit. Maar voor nu blijven ze lekker uit, alleen het halogeenlampje brand 24/7.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xHpD4Sr/IMG-20181229-131736.jpg

Alles begint inmiddels te ontkiemen als een malle:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/P60nQyZ/IMG-20181229-132039.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/j8LyMs6/IMG-20181229-131948.jpg

Morgen ga ik wat zakjes grond en hydropotjes klaarmaken, de stekgrond was in de aanbieding bij de lokale karwei. 10 liter voor 2 euro. Deze meng ik twee derde met een derde potgrond en perliet om de grond luchtig te houden. Een stuk of 5 zaden zullen op hydro gaan, gewoon voor de lol.

De zakjes grond gaan eerst in de grote propagator, die ik met 75% korting heb kunnen krijgen bij de lokale Ranzijn. Echt een gelukje, die grote bakken zijn vaak best duur.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cydw48R/IMG-20181229-132209.jpg

Tevens wellicht nog een leuke tip voor de hydro/GHE kwekers hier:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Nj6V8qc/IMG-20181229-133556.jpg

De magnesieumsulfaat is in de aanbieding bij de kruidvat. 650 gram voor €3,50. Deze kun je toevoegen aan je GHE voeding voor mooi groen blad. 5 gram per gallon voeding.

Hoe gaat het inmiddels met jullie zaden/plantjes ondertussen? Ben benieuwd!

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1032405 op 29-12-2018 21:44 . Reden: Onaangename visuele mishandeling. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik snap dat je enthousiast bent en applaus voor je post maar kunnen die plaatjes niet een stuk kleiner? Dit is niet alleen voor mobiele gebuikers naadje maar ook achter een imac zie ik drie beeldschermen rotswol. Zelfs bij een online host als imgur is resizen een kleine moeite.

Een apart topic met dagboeken en voortgang, zoals je zelf hebt voorgesteld, kan misschien ook. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Tektoon schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:42:
Ik snap dat je enthousiast bent en applaus voor je post maar kunnen die plaatjes niet een stuk kleiner? Dit is niet alleen voor mobiele gebuikers naadje maar ook achter een imac zie ik drie beeldschermen rotswol. Zelfs bij een online host als imgur is resizen een kleine moeite.

Een apart topic met dagboeken en voortgang, zoals je zelf hebt voorgesteld, kan misschien ook. :)
Ooh sorry! Ik zie de plaatjes zelf gewoon klein op mijn mobiel... Tenzij ik er op klik inderdaad. Dan is het pixel scrollen.

Ik zal binnenkort even een mod vragen of het toegestaan is binnen tweakers om een soort kweekverslag te beginnen. Niet echt het forum hiervoor... Even vragen hoe dat zit.

Ik zal proberen mijn enthousiasme wat te onderdrukken :Y

Excuus.

[EDIT] Ik heb in iedergeval de plaatjes maar even aangepast zodat er niet meer ergernis ontstaat binnen de gebruikers van dit topic. Ik was me er niet van bewust dat deze blijkbaar volledig formaat worden weergegeven... |:( zo leer je nog eens wat ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 1032405 op 29-12-2018 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-05 14:30
Anoniem: 1032405 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:55:
[...]

Ik zal binnenkort even een mod vragen of het toegestaan is binnen tweakers om een soort kweekverslag te beginnen. Niet echt het forum hiervoor... Even vragen hoe dat zit.
Als een moestuin-, hardloop- of een kookclubtopic mag, dan zullen ze niet heel moeilijk doen over een chili peper afdeling denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

xeromorphic schreef op zondag 30 december 2018 @ 08:57:
[...]

Als een moestuin-, hardloop- of een kookclubtopic mag, dan zullen ze niet heel moeilijk doen over een chili peper afdeling denk ik :)
Ik zie nog altijd het nut niet van een apart topic. In de winter valt nu eenmaal niet veel te doen in de moestuin. Ik zou foto's kunnen plaatsen over hoe ik mijn grond gespit heb en ook volledig afgedekt heb met zwart worteldoek. Maar daar is nu eenmaal niet écht boeiend.

Enige serieuze vraag die ik hier nu heb. Doen de moestuiniers hier mee aan wisselgewas? Ik heb een redelijk ruime tuin, maar sommige plaatsen lenen zich nu eenmaal beter voor bepaalde planten en minder tot andere. (hoeveelheid licht, beschut tegen wind, grond iets vochtiger omdat die 50 cm lager gelegen is. Ik heb nu al drie jaar mijn tomaten op hetzelfde plekje gezet. Deze zomer zou de vierde keer worden. Iedere winter wordt de grond wel aangevuld met diy compost en wat gekochte potgrond (omdat ik met eigen voorzieningen net niet toekom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:28

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Joindry schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:44:
[...]
Enige serieuze vraag die ik hier nu heb. Doen de moestuiniers hier mee aan wisselgewas? Ik heb een redelijk ruime tuin, maar sommige plaatsen lenen zich nu eenmaal beter voor bepaalde planten en minder tot andere. (hoeveelheid licht, beschut tegen wind, grond iets vochtiger omdat die 50 cm lager gelegen is. Ik heb nu al drie jaar mijn tomaten op hetzelfde plekje gezet. Deze zomer zou de vierde keer worden. Iedere winter wordt de grond wel aangevuld met diy compost en wat gekochte potgrond (omdat ik met eigen voorzieningen net niet toekom)
Ik zou even een jaartje wat anders (en geen aardappelen) op die plaats doen, het zal ondertussen een luilekkerland lijken voor allerlei parasieten en aanverwanten in de bodem.

Mocht iemand aardappelen doen, niet vaker dan één keer in de drie jaar op hetzelfde stuk grond.

EDIT:
Mrs. Freee!! kweekt al jaren chayotes. En in tegenstelling tot wat er beweerd wordt, is het in Nederland normaal gesproken geen overblijvende plant (te vorst gevoelig).

[ Voor 10% gewijzigd door Freee!! op 30-12-2018 12:00 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-05 15:55
Hotsauce fanaat hier :)
Ik heb al een vaker hotsauce gemaakt en nu wil ik aan de eigen peper kweek.
Vanuit het koken topic werd ik verwezen naar dit topic.

Wat ik sowieso wil kweken:
Red Jalapenos
Red Habaneros
Cayenne
Chinese 5 pepper

Nu ben ik aan het uitvogelen hoe te starten.
Ik heb nog een leeg aquariumpje van 40cm breed met deze lamp:
https://www.sera.de/nl/pr...raquarium/sera-led-light/

Lijkt me dat ik dit wel kan gebruiken om de kweek te starten?
Potjes in het aquarium, plexiglas erop en lampje erboven.

Any ideas?

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Maverick! schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:36:

Red Jalapenos
Red Habaneros
Cayenne
Chinese 5 pepper

Any ideas?
IRC is aquariumverlichting voornamelijk blauw in het spectrum. Dat leent zich voornamelijk voor de heel kleine plantjes. Niet voor planten die willen gaan bloeien en vruchten. Op zich lijkt mij dat prima voor pepers, omdat je net de bloei wat wil uitstellen voor meer stevige te planten te verkrijgen.
Praktijkervaring heb ik er echter niet mee.
Of je lampjes de bak voldoende warm gaan krijgen twijfel ik ook over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Maverick! schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:36:

Red Jalapenos
Red Habaneros
Cayenne
Chinese 5 pepper

Any ideas?
De zaadjes tussen vochtig keukenpapier/koffiefilter/zakdoekjes/wattenschijfjes in vershoudzakjes doen, of dichtgeknoopt boterhamzakje. Deze in een omgeving leggen waar het stabiel tussen de 24 en 30 graden blijft. Zo ontkiemen de meeste zaden het snelste.

Ontkiemde zaden in kleine potjes grond, zo weet je bijna zeker dat de zaadjes met worteltje een plantje gaan worden, en zit je niet na 3 weken met een hoop lege potjes waarvan je maar moet afwachten of er nog iets gaat komen.

De potjes met ontkiemende zaden in je aquarium en een lampje erboven. Ik heb de productspecificaties van je lamp even bekeken, en 3 keer 2 watt met totaal aantal lumen onder de 500 is erg krap.

Ik zou zelf bij de action 2 spaarlampjes halen van 20 watt, en die erboven hangen aan verhuisfittingen. Dan ben je voor een tientje klaar. Deze geven ook nog een beetje warmte af dus houden zo'n bakje al snel op een mooie temperatuur voor je zaailingen. Geen 6500k lichtkleur, maar genoeg licht om je zaailingen met korte nodes te laten groeien zonder strek. Je hebt dan al snel zo'n 2200 lumen. Een sterkere ledlamp kan natuurlijk ook.

Je kunt ook gewoon starten met de lamp die je nu hebt en kijken hoe het gaat. Ze zullen er wel onder groeien maar de kans bestaat dat ze gaan strekken en dat wil je juist voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Anoniem: 1032405 schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:45:
[...]

De zaadjes tussen vochtig keukenpapier/koffiefilter/zakdoekjes/wattenschijfjes in vershoudzakjes doen, of dichtgeknoopt boterhamzakje. Deze in een omgeving leggen waar het stabiel tussen de 24 en 30 graden blijft. Zo ontkiemen de meeste zaden het snelste.

Ontkiemde zaden in kleine potjes grond, zo weet je bijna zeker dat de zaadjes met worteltje een plantje gaan worden, en zit je niet na 3 weken met een hoop lege potjes waarvan je maar moet afwachten of er nog iets gaat komen.

De potjes met ontkiemende zaden in je aquarium en een lampje erboven. Ik heb de productspecificaties van je lamp even bekeken, en 3 keer 2 watt met totaal aantal lumen onder de 500 is erg krap.

Ik zou zelf bij de action 2 spaarlampjes halen van 20 watt, en die erboven hangen aan verhuisfittingen. Dan ben je voor een tientje klaar. Deze geven ook nog een beetje warmte af dus houden zo'n bakje al snel op een mooie temperatuur voor je zaailingen. Geen 6500k lichtkleur, maar genoeg licht om je zaailingen met korte nodes te laten groeien zonder strek. Je hebt dan al snel zo'n 2200 lumen. Een sterkere ledlamp kan natuurlijk ook.

Je kunt ook gewoon starten met de lamp die je nu hebt en kijken hoe het gaat. Ze zullen er wel onder groeien maar de kans bestaat dat ze gaan strekken en dat wil je juist voorkomen.
Thanks voor je advies!
Ik zie ook dat mensen hier de led lamp bij AliExpress of Banggood kopen.
Misschien is dat een goede optie?
Anders inderdaad maar even naar de Action.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Maverick! schreef op maandag 31 december 2018 @ 17:45:
[...]

Thanks voor je advies!
Mijn lampen komen ook uit Alie, niks klagen van. Maar eigenlijk heb je dat niet nodig. Gewone spaarlampen doen het eigenlijk ook goed. (gewoon geen LED vanwege spectrum en geen gloei omdat dat teveel kost qua verbruik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Maverick! schreef op maandag 31 december 2018 @ 17:45:
[...]

Thanks voor je advies!
Kan ook prima hoor. Het is alleen wel zo dat de meeste ledlampen uit china geen CE keurmerk dragen. In geval van brand zou de verzekering daar moelijk over kunnen gaan doen, mocht blijken dat de lamp de oorzaak is van de brandhaard. Tis wat een overdreven scenario, maar wel 1tje om in je achterhoofd te houden.

Ikea heeft ook leuke led groeilampjes die prima zijn om mee voor te kweken. Ze hebben tegenwoordig een hele lijn met kweekspullen. Tl buisjes zijn ook een optie, is net als de spaarlamp een fluorescentielamp en prima voor groei.

Als je echt binnen wilt gaan oogsten enzo heb je wel zwaarder geschut nodig. Maar om je plantjes wat op te laten groeien zonder strek is het voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Anoniem: 1032405 schreef op maandag 31 december 2018 @ 19:14:
[...]

Kan ook prima hoor. Het is alleen wel zo dat de meeste ledlampen uit china geen CE keurmerk dragen. In geval van brand zou de verzekering daar moelijk over kunnen gaan doen, mocht blijken dat de lamp de oorzaak is van de brandhaard. Tis wat een overdreven scenario, maar wel 1tje om in je achterhoofd te houden.

Ikea heeft ook leuke led groeilampjes die prima zijn om mee voor te kweken. Ze hebben tegenwoordig een hele lijn met kweekspullen. Tl buisjes zijn ook een optie, is net als de spaarlamp een fluorescentielamp en prima voor groei.

Als je echt binnen wilt gaan oogsten enzo heb je wel zwaarder geschut nodig. Maar om je plantjes wat op te laten groeien zonder strek is het voldoende.
De bedoeling is om wat planten binnen te ontkiemen en op te kweken en dan buiten in potten te zetten.

Goede tip van Ikea.
Even op de Ikea site gekeken, maar helaas geen van de kweeksets is online beschikbaar en allemaal nog niet voorradig in de winkel.

Ook was ik aan het denken dat het best lastig is om een temperatuur van tussen de 24 en 30 graden te hebben hier.
Nu zag ik deze verwarmde kweekkas:

https://www.intratuin.nl/...rwarmd-37-5x24x19cm.html#

Lijkt me ideaal.
Als ik deze haal heb ik enkel nog 2 spaarlampen en zaai- en stekaarde nodig, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maverick! schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:33:
[...]

De bedoeling is om wat planten binnen te ontkiemen en op te kweken en dan buiten in potten te zetten.

Goede tip van Ikea.
Even op de Ikea site gekeken, maar helaas geen van de kweeksets is online beschikbaar en allemaal nog niet voorradig in de winkel.

Ook was ik aan het denken dat het best lastig is om een temperatuur van tussen de 24 en 30 graden te hebben hier.
Nu zag ik deze verwarmde kweekkas:

https://www.intratuin.nl/...rwarmd-37-5x24x19cm.html#

Lijkt me ideaal.
Als ik deze haal heb ik enkel nog 2 spaarlampen en zaai- en stekaarde nodig, toch?
Een prachtige propagator, maar indien je de goedkope versie zonder verwarming haalt en hier 2 20 watt spaarlampen boven hangt dan krijg je die ook makkelijk op temperatuur.

Ik heb er zelf 1 zonder verwarming in mijn tentje staan met een lamp er 25 cm boven, wanneer ik de lamp lager hang wordt het binnen in over de 30 graden...

Ik zou zelf geen 60 euro uitgeven voor een verwarmde propagator. Koop er 1 zonder verwarming voor een euro of 12, dan heb je 48 euro over. Doe daar 7 euro bij en je hebt een 60x60 kweektent om je propagator in te zetten...

Mocht je hem toch graag willen aanschaffen dan heb je de lampen pas nodig op het moment dat je de plantjes boven de grond ziet komen, aangezien je propagator zichzelf dan op temperatuur houdt. Licht is dan niet meer nodig om te verwarmen.

Zaai en stekaarde kun je zeker goed gebruiken om de zaden in te ontkiemen en kleine plantjes te laten worden.

Er zit echter weinig bemesting in deze aarde (om wortel verbranding van zaailingen te voorkomen) dus wanneer je de jonge plantjes hierin laat staan zul je na een week of 2 moeten gaan voeden, of overpotten in potjes universele potgrond. Standaard potgrond is bemest voor een week of 6 groei.

Edit: deze lampen van de action bedoel ik:
https://www.action.com/nl-nl/p/calex-compact-fluorescent-lamp-longer-life2/
6500k lampen zijn qua spectrum iets beter voor groei, maar kan je uit eigen ervaring vertellen dat plantjes hier prima onder willen groeien.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1032405 op 01-01-2019 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:01:
[...]

Een prachtige propagator, maar indien je de goedkope versie zonder verwarming haalt en hier 2 20 watt spaarlampen boven hangt dan krijg je die ook makkelijk op temperatuur.

Ik heb er zelf 1 zonder verwarming in mijn tentje staan met een lamp er 25 cm boven, wanneer ik de lamp lager hang wordt het binnen in over de 30 graden...

Ik zou zelf geen 60 euro uitgeven voor een verwarmde propagator. Koop er 1 zonder verwarming voor een euro of 12, dan heb je 48 euro over. Doe daar 7 euro bij en je hebt een 60x60 kweektent om je propagator in te zetten...

Mocht je hem toch graag willen aanschaffen dan heb je de lampen pas nodig op het moment dat je de plantjes boven de grond ziet komen, aangezien je propagator zichzelf dan op temperatuur houdt. Licht is dan niet meer nodig om te verwarmen.

Zaai en stekaarde kun je zeker goed gebruiken om de zaden in te ontkiemen en kleine plantjes te laten worden.

Er zit echter weinig bemesting in deze aarde (om wortel verbranding van zaailingen te voorkomen) dus wanneer je de jonge plantjes hierin laat staan zul je na een week of 2 moeten gaan voeden, of overpotten in potjes universele potgrond. Standaard potgrond is bemest voor een week of 6 groei.
Ok duidelijk, thanks :)

Dus zo’n kweektent: Tentje?
En hier 2 x 20W spaarlampen in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Maverick! schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:11:
[...]

Ok duidelijk, thanks :)

Dus zo’n kweektent: Tentje?
En hier 2 x 20W spaarlampen in?
Kweektent is niet noodzakelijk natuurlijk haha, het was meer een voorbeeld dat 60 euro nogal veel geld is voor een propagator :+ . Een oude emmer met vershoudfolie eroverheen gespannen is ook een goedwerkende propagator, zolang het vocht niet kan ontsnappen en het een beetje gaat broeien zit je goed. :+

Maar met een kweektentje heb je wel een mooi plekje voor je planten natuurlijk. Voor je zaailingen zullen die 2x20 watt wel voldoende zijn ja. Mocht je later wat meer licht nodig hebben dan kun je er altijd 2 lampjes bijhalen.

Spullen aanschaffen om te beginnen is natuurlijk niet noodzakelijk.

Een hoge kartonnen doos op een tafel, met aan de bovenkant een plankje waar 2 lampjes aan hangen is ook een kweekruimte. Ik zou voordat je de wereld aan kweek spullen haalt eerst gewoon een kijken of het wat voor je is... Straks vind je er geen zak aan en zit je met een bult nutteloze kweekspullen. :+

Stel dat je helemaal hooked raakt kun je altijd nog een kweektent kopen, wellicht baal je tegen die tijd dat je een 60x60 hebt gehaald en geen grotere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:29:
[...]

Kweektent is niet noodzakelijk natuurlijk haha, het was meer een voorbeeld dat 60 euro nogal veel geld is voor een propagator :+ . Een oude emmer met vershoudfolie eroverheen gespannen is ook een goedwerkende propagator, zolang het vocht niet kan ontsnappen en het een beetje gaat broeien zit je goed. :+

Maar met een kweektentje heb je wel een mooi plekje voor je planten natuurlijk. Voor je zaailingen zullen die 2x20 watt wel voldoende zijn ja. Mocht je later wat meer licht nodig hebben dan kun je er altijd 2 lampjes bijhalen.

Spullen aanschaffen om te beginnen is natuurlijk niet noodzakelijk.

Een hoge kartonnen doos op een tafel, met aan de bovenkant een plankje waar 2 lampjes aan hangen is ook een kweekruimte. Ik zou voordat je de wereld aan kweek spullen haalt eerst gewoon een kijken of het wat voor je is... Straks vind je er geen zak aan en zit je met een bult nutteloze kweekspullen. :+

Stel dat je helemaal hooked raakt kun je altijd nog een kweektent kopen, wellicht baal je tegen die tijd dat je een 60x60 hebt gehaald en geen grotere.
Daar heb je een punt hahaha.
Ok, ik ga eens wat fabriceren.
De zaadjes zijn iig al besteld :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Maverick! schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:32:
[...]

Daar heb je een punt hahaha.
Ok, ik ga eens wat fabriceren.
De zaadjes zijn iig al besteld :+
Zaadjes, grond, water en een lichtbron, dan kom je een heel eind.

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:37
Afgelopen jaren met name pepers en tomaten gekweekt. Nu merk ik dat we daar weinig tot niet van eten (pepers zijn vaak te heet en daar houdt rest van de familie niet van en ik houd niet van tomaten). Dus dit jaar wil dus groente gaan kweken waar we wel wat aan hebben (en dat is in principe buiten de eerder genoemde én prei alles wel).

Maar aangezien we een balkon (6 x 4 meter dus wel iets ruimte) hebben, vroeg ik me af wat er nu geschikt is om in potten te kweken. Mijn wat grotere tomatenbak is inmiddels ingenomen door wat rijen knoflook (kan wellicht nog wat naast), dus het gaat om potten van 20-40 liter.

Heeft iemand hier dus ervaring mee? En met welke groente?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Wortelen gaan best goed in bakken. Grond zit daar goed los in en groeien recht naar beneden. Heb ik ervaring mee. Aardappelen gaan ook (wel grote potten nemen) Kan je nog makkelijk ophogen ook.
Niet te vergeten, gewoon een bloemenmengeling(afrikaantjes om slakken weg te houden). Super makkelijk, veel bloemetjes, bijtjes en vlinders...
Gewoon sla niet te vergeten natuurlijk, rode bieten zijn ook doodeenvoudig kleine tomatenstruikjes zijn ook wel makkelijk en dankbaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Joindry op 02-01-2019 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

barrymossel schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:06:
Afgelopen jaren met name pepers en tomaten gekweekt. Nu merk ik dat we daar weinig tot niet van eten (pepers zijn vaak te heet en daar houdt rest van de familie niet van en ik houd niet van tomaten). Dus dit jaar wil dus groente gaan kweken waar we wel wat aan hebben (en dat is in principe buiten de eerder genoemde én prei alles wel).

Maar aangezien we een balkon (6 x 4 meter dus wel iets ruimte) hebben, vroeg ik me af wat er nu geschikt is om in potten te kweken. Mijn wat grotere tomatenbak is inmiddels ingenomen door wat rijen knoflook (kan wellicht nog wat naast), dus het gaat om potten van 20-40 liter.

Heeft iemand hier dus ervaring mee? En met welke groente?
Al eens gedacht aan paprika's/snoep paprika's? Geen pit en mijn kinderen zijn er echt dol op.

Van de pepers die ik dit jaar zaai zijn 2 soorten scherp. De rest allemaal zeer mild of totaal zonder scherpte.

Super lekker om te vullen met zoete roomkaas 8)

Bessen zou je ook nog kunnen overwegen, geen groente natuurlijk maar wel lekker :) rode bessen, frambozen, aardbeien... Wil allemaal wel groeien in potten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:21:
[...]

Al eens gedacht aan paprika's/snoep paprika's? Geen pit en mijn kinderen zijn er echt dol op.

Van de pepers die ik dit jaar zaai zijn 2 soorten scherp. De rest allemaal zeer mild of totaal zonder scherpte.

Super lekker om te vullen met zoete roomkaas 8)

Bessen zou je ook nog kunnen overwegen, geen groente natuurlijk maar wel lekker :) rode bessen, frambozen, aardbeien... Wil allemaal wel groeien in potten.
Paprika's gaan er zeker wel bij zitten. Denk nu ook aan komkommer. Maar inderdaad bessen, frambozen en aardbeien vinden hier doorgaans gretig aftrek. Peulen/erwten lijkt ook een goed idee te zijn. Zal binnenkort maar eens een schema maken met zaai- en oogsttijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

De eerste kiemlingen zijn een feit!

Wel een freak Madamme Jeanette erbij met 3 kiemblaadjes. Ik doe verder niet aan selectie, ga proberen alle planten te laten opgroeien die ontkiemt zijn.

De meeste serieuze kwekers die ik volg zaaien alles, en kiezen dan 1 a 2 plantjes per soort die het sterkst ogen en het meest dominant groeien om het maximale uit hun productie te halen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VV85G2b/IMG-20190103-102442.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2g0MB42/IMG-20190103-102516.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habbekrats_NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-01 23:35
Goedemorgen luitjes,

Mijn vriendin & ik zijn echt kook-fanaat en maken dus ook met regelmaat gebruik van kruiden. Nooit gedacht er iets mee te willen totdat ik dit topic tegenkwam.

Afgelopen dagen heb ik al redelijk wat informatie opgezocht en dit topic gelezen. Toch word ik een beetje overspoeld met informatie.

Wij zouden graag ook willen beginnen met het kweken van kruiden. Helaas wonen wij in een stad en hebben wij enkel een balkon van zo'n 8m². Wij zijn dus genoodzaakt om grotendeels thuis te kweken. Natuurlijk heb ik allang gelezen dat dit geen probleem moet zijn voor kruiden.

Wij wonen in een relatief groot nieuwbouw appartement van nog geen jaar oud. Het huis is dus goed geisoleerd en ook hebben wij een actieve ventilatiesysteem in huis. Daarnaast hebben wij een raam van 6 meter lang op het zuiden. Zonder voorkennis hebben wij afgelopen zomer een poging gedaan door te kweken op het balkon, maar aangezien ons balkon ook op het zuiden ligt en we een warme zomer hadden. Resulteerde dit in allemaal verschrompelde kruiden.

In principe willen wij alles wel kweken wat je in de keuken kan gebruiken, maar primair willen we beginnen met kruiden en pepers. Kunnen jullie ons een zetje in de juiste richting geven?

Wat heb ik nodig?
Wat is voor onze situatie het best?
Welke kruiden raden jullie aan?
Etc...

XBL GT: HabbekratzNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Habbekrats_NL schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:33:
Goedemorgen luitjes,

Mijn vriendin & ik zijn echt kook-fanaat en maken dus ook met regelmaat gebruik van kruiden. Nooit gedacht er iets mee te willen totdat ik dit topic tegenkwam.

Afgelopen dagen heb ik al redelijk wat informatie opgezocht en dit topic gelezen. Toch word ik een beetje overspoeld met informatie.

Wij zouden graag ook willen beginnen met het kweken van kruiden. Helaas wonen wij in een stad en hebben wij enkel een balkon van zo'n 8m². Wij zijn dus genoodzaakt om grotendeels thuis te kweken. Natuurlijk heb ik allang gelezen dat dit geen probleem moet zijn voor kruiden.

Wij wonen in een relatief groot nieuwbouw appartement van nog geen jaar oud. Het huis is dus goed geisoleerd en ook hebben wij een actieve ventilatiesysteem in huis. Daarnaast hebben wij een raam van 6 meter lang op het zuiden. Zonder voorkennis hebben wij afgelopen zomer een poging gedaan door te kweken op het balkon, maar aangezien ons balkon ook op het zuiden ligt en we een warme zomer hadden. Resulteerde dit in allemaal verschrompelde kruiden.

In principe willen wij alles wel kweken wat je in de keuken kan gebruiken, maar primair willen we beginnen met kruiden en pepers. Kunnen jullie ons een zetje in de juiste richting geven?

Wat heb ik nodig?
Etc...
Je kunt in feite gewoon alles kweken wat je wilt met een balkon op het zuiden. Das echt een luxe. Voor kruiden die het moeilijk hebben met de volle zon kun je een schaduw plaats creëren of een gaasdoek spannen die een deel van het felle zonlicht tegenhoudt.

Wel zul je de planten goed moeten bewateren, vooral in potten, en bijvoeden wanneer nodig.

Universele potgrond geeft zo'n 6 weken voeding af, afhankelijk van de grootte van je potten. (een madeliefje in een 40 liter speciekuip zul je niet bij hoeven voeden) Daarna zul je de plantjes een beetje moeten bijvoeden om ze tevreden te houden.

Dit kan met minerale voeding (direct opneembaar voor de plant) of biologische voeding (bloedmeel, beendermeel, vinassekali moet afgebroken worden om opneembaar te zijn voor je plant, dit duurt zo'n 6 weken dus deze korrels kun je toevoegen als toplaag aan de kruiden wanneer je ze naar buiten doet). Minerale voeding vereist een bepaalde PH om goed opgenomen te worden. Biologische voeding niet.

Ik zou voor ruime potten/bakken/rootpouches gaan die niet snel te warm worden in het felle zonlicht. Kleine zwarte kunststof potten kunnen erg warm worden in de volle zon, met alle gevolgen van dien voor de wortels van je kruiden. Daarom liever een ruime pot die niet zo snel opwarmt. Of de potten afschermen van de zon of bekleden met een soort reflecterende folie.

Zorg dat je een deel schaduw op je balkon hebt om je planten neer te zetten wanneer je ziet dat ze moeite hebben met de volle zon. (slap hangen/verschrompelen van blad terwijl de aarde vochtig genoeg is)

Verder alles lekker ruim zaaien, er zal altijd wat verlies optreden, fout gaan, of niet opkomen. Met een ruime hoeveelheid planten kan er eens wat misgaan.

Je kunt er voor kiezen om eind februari te beginnen met ontkiemen van zaadjes voor je mooie grote raam op het zuiden, of om dit te doen wanneer je wilt met een groeilamp.

Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Habbekrats_NL schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:33:
Wat heb ik nodig?
Etc...
Ik ben zelf ook zo begonnen een paar jaar geleden. De makkelijkste kruiden en zeker voor een zonnige standplaats zijn houtachtige kruiden als tijm, rozemarijn, oregano en lavendel. Neem een grotere bak 15-20 liter ofzo en let er in de winter een beetje op dat het niet TE koud wordt (inpakken met bubblewrap) en ej hebt jarenlang je eigen kruiden op je balkon, lekker vers.
Ik heb zelf de potjes op de markt en tuincentrum gehaald. Potjes van de Sligro deden het ook goed, maar van AH end ergelijke kun je het meestal vergeten ze in leven te houden die worden anders gekweekt, ofzo.
Als je lavendel wilt koop dan wel biologische lavendel, dat is ten eerste de goede soort en ten tweede zitten daar geen antischimmelmiddellen enz op die je niet binnen wilt krijgen.
Bovengenoemde kruiden heben niet super veel water nodig en doen het prima in de zon.

Munt is ook een fijne voor op een balkon, zet die wel meer in de schaduw en deze heeft meer water nodig dan bovengenoemde kruiden.

Koriander en basilicum zitten daartussen, die vind ik zelf altijd het lastigste om goed te houden dus doe er niet te veel moeite meer voor.

Salie is bij mij niet dood te krijgen wat ik er ook mee doe, en deze groeit snel de bak uit dus als je deze wil zet hem apart in een grote bak (30l ofzo).

Peterselie is ook niet moeilijk.

Alles hierboven behalve koriander en basilicum is prima te overwinteren.

Pepers lekker in de volle zon zetten, pot minimaal 10 liter, vergeet overwinteren maar gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Wat is jullie ervaring met zogenaamde 'grow bags' ? Ik zou nog wel wat leuks in onze 'wintertuin' willen zetten, zonder dat ik zoals met m'n hydroponics heel zware bakken/potten heb met veel water erin.

Hoe geven jullie de planten in die zak water? Wat voor medium gebruiken jullie (coco, potgrond, of...) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
dragon2 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:51:
[...]

Ik ben zelf ook zo begonnen een paar jaar geleden. De makkelijkste kruiden en zeker voor een zonnige standplaats zijn houtachtige kruiden als tijm, rozemarijn, oregano en lavendel. Neem een grotere bak 15-20 liter ofzo en let er in de winter een beetje op dat het niet TE koud wordt (inpakken met bubblewrap) en ej hebt jarenlang je eigen kruiden op je balkon, lekker vers.
Ik heb zelf de potjes op de markt en tuincentrum gehaald. Potjes van de Sligro deden het ook goed, maar van AH end ergelijke kun je het meestal vergeten ze in leven te houden die worden anders gekweekt, ofzo.
Als je lavendel wilt koop dan wel biologische lavendel, dat is ten eerste de goede soort en ten tweede zitten daar geen antischimmelmiddellen enz op die je niet binnen wilt krijgen.
Bovengenoemde kruiden heben niet super veel water nodig en doen het prima in de zon.

Munt is ook een fijne voor op een balkon, zet die wel meer in de schaduw en deze heeft meer water nodig dan bovengenoemde kruiden.

Koriander en basilicum zitten daartussen, die vind ik zelf altijd het lastigste om goed te houden dus doe er niet te veel moeite meer voor.

Salie is bij mij niet dood te krijgen wat ik er ook mee doe, en deze groeit snel de bak uit dus als je deze wil zet hem apart in een grote bak (30l ofzo).

Peterselie is ook niet moeilijk.

Alles hierboven behalve koriander en basilicum is prima te overwinteren.

Pepers lekker in de volle zon zetten, pot minimaal 10 liter, vergeet overwinteren maar gewoon.
Ik heb juist goede ervaringen met basilicum (al gebruikten we deze te weinig - nou ja, ik had teveel gezaaid - en begon het te woekeren) en veel minder met rozemarijn (echt weinig opbrengst).
Ik denk dat ik dit jaar gewoon mandjes/potten aan de schutting hang, waar ik gewoon potjes uit tuincentrum of supermarkt in zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De_Bastaard schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:08:
Wat is jullie ervaring met zogenaamde 'grow bags' ? Ik zou nog wel wat leuks in onze 'wintertuin' willen zetten, zonder dat ik zoals met m'n hydroponics heel zware bakken/potten heb met veel water erin.

Hoe geven jullie de planten in die zak water? Wat voor medium gebruiken jullie (coco, potgrond, of...) ?
Growbags of rootpouches zijn om cirkelgroei van je wortels tegen te gaan. Het is een vorm van airpruning; de wortels van je plant komen in aanraking met zuurstof zodra ze wand raken en stoppen met lengtegroei en gaan vertakken. In klassieke potten van aardewerk of kunststof heb je dit niet, daar blijft de wortel doorgroeien in de lengte en krijg je cirkelgroei. Als je niet op tijd verpot zal de plant zichzelf uiteindelijk verstikken.

Dus in die rootpouches kunnen je planten langer staan en hou je een gezonder en efficiënter wortelstelsel.

Je kunt er gewoon aarde in doen en van bovenaf water gieten of ze in een schaal plaatsen en van onderaf wateren.

Na het seizoen kun je de pouches in de wasmachine flikkeren en opgevouwen bewaren wat weer ruimte bespaart dus er zitten in mijn optiek alleen voordelen aan.

Die rootpouches zijn belachelijk duur in de Nederlandse webshops, dus je kunt ze het beste hier bestellen:

https://s.click.aliexpress.com/e/UpksbqC

Ik ga er dit jaar voor het eerst mee aan slag dus heb er nog geen persoonlijke ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Maargoed ik zal ff mn bakkes houden want ik merk dat ik echt zwaar irritant de wijsneus aan het uithangen ben :')

Ik heb verder geen leven dus stort me nu vol overgave op het kweken om mijn zorgen te vergeten _O- sorry dudes. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Habbekrats_NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-01 23:35
Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:35:
[...]

Je kunt in feite gewoon alles kweken wat je wilt met een balkon op het zuiden. Das echt een luxe. Voor kruiden die het moeilijk hebben met de volle zon kun je een schaduw plaats creëren of een gaasdoek spannen die een deel van het felle zonlicht tegenhoudt.

Wel zul je de planten goed moeten bewateren, vooral in potten, en bijvoeden wanneer nodig.

Universele potgrond geeft zo'n 6 weken voeding af, afhankelijk van de grootte van je potten. (een madeliefje in een 40 liter speciekuip zul je niet bij hoeven voeden) Daarna zul je de plantjes een beetje moeten bijvoeden om ze tevreden te houden.

Dit kan met minerale voeding (direct opneembaar voor de plant) of biologische voeding (bloedmeel, beendermeel, vinassekali moet afgebroken worden om opneembaar te zijn voor je plant, dit duurt zo'n 6 weken dus deze korrels kun je toevoegen als toplaag aan de kruiden wanneer je ze naar buiten doet). Minerale voeding vereist een bepaalde PH om goed opgenomen te worden. Biologische voeding niet.

Ik zou voor ruime potten/bakken/rootpouches gaan die niet snel te warm worden in het felle zonlicht. Kleine zwarte kunststof potten kunnen erg warm worden in de volle zon, met alle gevolgen van dien voor de wortels van je kruiden. Daarom liever een ruime pot die niet zo snel opwarmt. Of de potten afschermen van de zon of bekleden met een soort reflecterende folie.

Zorg dat je een deel schaduw op je balkon hebt om je planten neer te zetten wanneer je ziet dat ze moeite hebben met de volle zon. (slap hangen/verschrompelen van blad terwijl de aarde vochtig genoeg is)

Verder alles lekker ruim zaaien, er zal altijd wat verlies optreden, fout gaan, of niet opkomen. Met een ruime hoeveelheid planten kan er eens wat misgaan.

Je kunt er voor kiezen om eind februari te beginnen met ontkiemen van zaadjes voor je mooie grote raam op het zuiden, of om dit te doen wanneer je wilt met een groeilamp.

Succes!
Thanks voor de uitgebreide uitleg! Hier kan ik zeker wat mee.

Ik kan helaas niet wachten tot het weer mooier weer wordt, en zou eigenlijk al z.s.m. binnen willen beginnen met zaaien & kweken.

Kan ik een soort van kas bouwen of iets dergelijks binnenshuis waar ik zo efficient mogelijk met mijn ruimte om kan gaan? Ik heb eventueel ook nog een berging waar ik eventueel iets in kan bouwen, de enige uitdaging die ik daar heb is het op temperatuur houden. Dit zou ik volgens mij kunnen oplossen door middel van een kas en licht?

Zodra het mooi weer is, moeten met name de grotere planten uiteraard op balkon belanden!

XBL GT: HabbekratzNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Anoniem: 1032405 Ik weet niet hoe anderen er over denken, maar, ik waardeer je uitgebreide uitleg wel, heb hier vandaag al erg veel geleerd.

Ik ga ook met pepers aan de slag, al begin ik wel wat minder uitgebreid dan met de set-up die jij hebt :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Habbekrats_NL schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:06:
[...]
Ik kan helaas niet wachten tot het weer mooier weer wordt, en zou eigenlijk al z.s.m. binnen willen beginnen met zaaien & kweken.
Voor pepers en paprika's kun je nu prima al beginnen! Ik heb me vanmiddag even kwaad gemaakt en mijn eerste 3 kweekkasjes van het jaar gevuld met allerlei soorten pepers en wat paprika :)

Zorg voor verwarming, liefst 24 -30 graden Celsius (voor nu, licht is uiteraard straks ook nodig), en gaan met die banaan!

Hopelijk heb ik dit jaar een betere oogst dan vorig jaar, toen is door een verhuizing het 1 en ander misgegaan dus had ik nog maar een paar peperplantjes over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Taro schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:08:
@Anoniem: 1032405 Ik weet niet hoe anderen er over denken, maar, ik waardeer je uitgebreide uitleg wel, heb hier vandaag al erg veel geleerd.

Ik ga ook met pepers aan de slag, al begin ik wel wat minder uitgebreid dan met de set-up die jij hebt :)
Mijn setup valt nog in het niet hoor vergeleken bij anderen ;) en het is ook eigenlijk helemaal niet nodig. Maar ik kweek al een paar jaar van alles en nog wat en merk dat dit een hobby is die niet zomaar gaat verdwijnen. Dus wilde nu wel eens iets aanschaffen waar ik nog jaren plezier van ga hebben.

Het meeste hoeft helemaal niets te kosten. Als je geduld hebt tot moeder natuur besluit dat het zover is, kun je de leukste en lekkerste dingen kweken.

Bij exoten zoals pepers is het gewoon wenselijk iets vroeger te beginnen, omdat onze Hollandse zomer eigenlijk net iets te kort is voor deze rakkers.

Ik beschik zelf helaas niet over een raam op het zuiden, daar zit de spouwmuur die ons scheidt van de buren :+ dus een lampje heb ik hoe dan ook nodig om vroeg te beginnen.

Bovendien is het top voor de kinderen. Ik vind het belangrijk dat ze weten waar hun eten vandaan komt, en hoe groentes en fruit zich ontwikkelen. Dat het allemaal niet vanzelfsprekend uit een vakje in de winkel komt zegmaar. Ze vinden het leuk, het is leerzaam en nog lekker ook ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronster
@Anoniem: 1032405 Goede input hoor! Ga vooral door met de wijsneus uithangen :+

Gisteren mijn zaadjes binnen gekregen :*)

Zaden

Eerst besteld bij peperzaden.nl, om daarna nogal negatieve reviews erover te lezen. Ontkiemingspercentage zou heel laag zijn en vaak zou later blijken dat het een andere plant is dan op het zakje met zaadjes staat.
Dus maar wat zaadjes bij besteld bij Anchillique. Hier zijn veel mensen tevreden over.
Ik ga gewoon alle zaadjes proberen te ontkiemen en zie dan wel wat ik ga zaaien.

Ik heb intussen heel wat filmpjes bekeken en gelezen. Zo heb ik me oa aangemeld bij de Facebook groep van het gelijknamige Youtube kanaal Dutch Pepper Lovers.

Ontkiemen ga ik doen op de zogeheten 'steriele methode'. In vochtige zakdoekjes in ziplocks (van de Action).
Deze leg ik in een simpele propagator. Ben nog aan het twijfelen om een warmtematje aan te schaffen. -> Iemand een tip?
Na ontkiemen zaai ik ze in simpele plastic drinkbekertjes. 2 bekertjes in elkaar met in het buitenste bekertje een steentje, in het binnenste bekertje een gaatje, zo kan je van onder af bewateren. Hieervan staat een filmpje op het eerder genoemde Youtube kanaal.
Ik ga een mengsel van 5 delen potgrond (of zaai-en stekaarde), 1 deel vermiculiet en 1 deel perliet gebruiken.
De bekertjes zet ik terug in de propagator met spaarlampen erboven.
Zodra het steeltje een vinger hoog is, haal ik ze uit de propagator en onder de lamp zodat de groei niet te snel gaat. De plantjes gaan dan niet strekken en je krijgt een mooie volle plant.
Zodra ze groot genoeg zijn uitpplanten in grotere potten.
@Anoniem: 1032405: Super tip van die grow bags bij Ali. Ik denk dat ik die ga bestellen. 3 gallon voor peperplanten neem ik aan?

Verder was ik van plan gewoon tomatenvoeding te gebruiken als mest. Of is het aan te raden om voeding aan te schaffen dat is toegespitst op pepers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Maverick! schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:49:
@Anoniem: 1032405 Ben nog aan het twijfelen om een warmtematje aan te schaffen. -> Iemand een tip?
Een 2e hands waterbed verwarming heeft meteen een thermostaat erop zitten.
Verder was ik van plan gewoon tomatenvoeding te gebruiken als mest. Of is het aan te raden om voeding aan te schaffen dat is toegespitst op pepers?
Ik heb zelf een berg chillifocus ingeslagen voor dit jaar. Deze staat goed bekend onder chillipeperfanaten, andere optie is zelf mengen en/of zelf maken maar ik houd het bij een kant-en-klaar middel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
dragon2 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:54:
[...]

Een 2e hands waterbed verwarming heeft meteen een thermostaat erop zitten.

[...]

Ik heb zelf een berg chillifocus ingeslagen voor dit jaar. Deze staat goed bekend onder chillipeperfanaten, andere optie is zelf mengen en/of zelf maken maar ik houd het bij een kant-en-klaar middel.
Goede tips! Thanks d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding: Zaden]

Eerst besteld bij peperzaden.nl, om daarna nogal negatieve reviews erover te lezen. Ontkiemingspercentage zou heel laag zijn en vaak zou later blijken dat het een andere plant is dan op het zakje met zaadjes staat.
Dus maar wat zaadjes bij besteld bij Anchillique. Hier zijn veel mensen tevreden over.
Ik ga gewoon alle zaadjes proberen te ontkiemen en zie dan wel wat ik ga zaaien.

Ik heb intussen heel wat filmpjes bekeken en gelezen. Zo heb ik me oa aangemeld bij de Facebook groep van het gelijknamige Youtube kanaal Dutch Pepper Lovers.

Ontkiemen ga ik doen op de zogeheten 'steriele methode'. In vochtige zakdoekjes in ziplocks (van de Action).
Deze leg ik in een simpele propagator. Ben nog aan het twijfelen om een warmtematje aan te schaffen. -> Iemand een tip?
Na ontkiemen zaai ik ze in simpele plastic drinkbekertjes. 2 bekertjes in elkaar met in het buitenste bekertje een steentje, in het binnenste bekertje een gaatje, zo kan je van onder af bewateren. Hieervan staat een filmpje op het eerder genoemde Youtube kanaal.
Ik ga een mengsel van 5 delen potgrond (of zaai-en stekaarde), 1 deel vermiculiet en 1 deel perliet gebruiken.
Zodra het steeltje een vinger hoog is, haal ik ze uit de propagator en onder de lamp zodat de groei niet te snel gaat. De plantjes gaan dan niet strekken en je krijgt een mooie volle plant.
@Anoniem: 1032405: Super tip van die grow bags bij Ali. Ik denk dat ik die ga bestellen. 3 gallon voor peperplanten neem ik aan?

Hahaha ik herken je foto inderdaad van de Facebook groep! Ik ben daar zelf ook behoorlijk actief ;) [edit]: ik zie dat ik je zelfs al een goed kweekseizoen had gewenst :+ Leuk om te zien hoe klein het interwebz dan eigenlijk is ;)

Die filmpjes van dutch pepper lovers zijn super. Die Edwin heeft er echt verstand van en kweekt monsters van planten. Zolang je zijn leidraad een beetje volgt haal je leuke resultaten.

Je plantjes kunnen zodra ze boven komen onder de lamp. Dan voorkom je juist strek. Zodra de blaadjes boven komen gaan ze op zoek naar licht. Indien dat er niet is, gaan ze strekken. (de 'ingeprogrammeerde' manier van alle planten om meer licht te vangen is lengtegroei) Dus ze kunnen vrijwel direct onder de lamp.

Voor peperplanten zijn de growbags van 3 gallon perfect. Dat is ongeveer 11 liter en een mooie grootte. Sommige soorten die klein blijven zullen zelfs genoeg hebben aan 2 gallon.

Wat voeding betreft is het wel belangrijk dat je een voeding neemt die geschikt is voor 'vruchtdragende' planten. Je kunt voor biologisch of mineraal gaan. Ik heb op aanraden van de Facebook groep een setje van GHE besteld. (de flora serie, op mineraal basis) Dit is een 3 componenten voeding die alle fasen van de peperplant ondersteund. Je kunt deze toepassen op zowel hydro als grond. Belangrijk is hierbij is dat je de ph een beetje in de gaten houdt. Tussen de 5.5 en 6.5 voor een goede opname van alle voedingstoffen die in de voeding aanwezig zijn. Met zo'n starterset van een euro of 17 heb je een compleet pakketje met ph test erbij. En je kunt er heel lang mee doen. Er is ook een biologische lijn van GHE.

Je moet alleen even uitvogelen of er hard of zacht water uit je kraan komt. Hier zijn wel websites voor waar je het per gemeente kunt zien. Bij twijfel kun je altijd je waterleverancier bellen. Dan kun je het setje hard of soft kiezen, hier zit ph+ of ph- bij in, dus kun je zo je PH afstemmen. Voeding mengen in het water, PH op peil brengen en klaar.

Ik weet niet of tomatenvoeding geschikt is voor pepers, maar ik denk dat je planten er echt wel op zullen groeien en produceren. Persoonlijk hoef ik geen monsterplanten en giga oogsten, zolang de planten gezond blijven en leuk produceren ben ik een blij man. Ik geloof dat er in tomatenvoeding vrij veel stikstof zit wat bij peperplanten kan leiden tot afstoten van de bloemen/knopjes. In de bloeiperiode heb je juist weer meer fosfor nodig, en voor de vruchtontwikkeling meer kalium. Met die GHE kun je de waarden van alle meststoffen zelf beheersen. Iets wat mijn interesse trok.

Edwin van DPL is wel iemand die het maximale haalbare opzoekt qua voeding. Hij is gewoon een zeer ervaren kweker die heleboel kennis en technieken beheerst. Hij bemest op het randje van perfectie, van optimale groei/productie en schadelijke overbemesting. Dan moet je precies weten wat je doet en ook kunnen ingrijpen bij voeding overschotten, persoonlijk heb ik die kennis niet. Ik ga dus ook niet de maximale hoeveelheid geven.

Overigens kun je met een halogeenlamp of gloeilamp ook je propagator op temperatuur houden. Deze vormen van verlichting geven veel restwarmte af door de gloeidraad, waardoor je propagator zeker lekker warm wordt en blijft. Er hangt bij mij een 28 watt lampje op zon 30 cm boven de propagator. Dit houdt hem rond de 29/30 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
Wat grappig, ik zit ook in die groep ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:32:
[...]

Hahaha ik herken je foto inderdaad van de Facebook groep! Ik ben daar zelf ook behoorlijk actief ;) [edit]: ik zie dat ik je zelfs al een goed kweekseizoen had gewenst :+ Leuk om te zien hoe klein het interwebz dan eigenlijk is ;)

Die filmpjes van dutch pepper lovers zijn super. Die Edwin heeft er echt verstand van en kweekt monsters van planten. Zolang je zijn leidraad een beetje volgt haal je leuke resultaten.

Je plantjes kunnen zodra ze boven komen onder de lamp. Dan voorkom je juist strek. Zodra de blaadjes boven komen gaan ze op zoek naar licht. Indien dat er niet is, gaan ze strekken. (de 'ingeprogrammeerde' manier van alle planten om meer licht te vangen is lengtegroei) Dus ze kunnen vrijwel direct onder de lamp.

Voor peperplanten zijn de growbags van 3 gallon perfect. Dat is ongeveer 11 liter en een mooie grootte. Sommige soorten die klein blijven zullen zelfs genoeg hebben aan 2 gallon.

Wat voeding betreft is het wel belangrijk dat je een voeding neemt die geschikt is voor 'vruchtdragende' planten. Je kunt voor biologisch of mineraal gaan. Ik heb op aanraden van de Facebook groep een setje van GHE besteld. (de flora serie, op mineraal basis) Dit is een 3 componenten voeding die alle fasen van de peperplant ondersteund. Je kunt deze toepassen op zowel hydro als grond. Belangrijk is hierbij is dat je de ph een beetje in de gaten houdt. Tussen de 5.5 en 6.5 voor een goede opname van alle voedingstoffen die in de voeding aanwezig zijn. Met zo'n starterset van een euro of 17 heb je een compleet pakketje met ph test erbij. En je kunt er heel lang mee doen. Er is ook een biologische lijn van GHE.

Je moet alleen even uitvogelen of er hard of zacht water uit je kraan komt. Hier zijn wel websites voor waar je het per gemeente kunt zien. Bij twijfel kun je altijd je waterleverancier bellen. Dan kun je het setje hard of soft kiezen, hier zit ph+ of ph- bij in, dus kun je zo je PH afstemmen. Voeding mengen in het water, PH op peil brengen en klaar.

Ik weet niet of tomatenvoeding geschikt is voor pepers, maar ik denk dat je planten er echt wel op zullen groeien en produceren. Persoonlijk hoef ik geen monsterplanten en giga oogsten, zolang de planten gezond blijven en leuk produceren ben ik een blij man. Ik geloof dat er in tomatenvoeding vrij veel stikstof zit wat bij peperplanten kan leiden tot afstoten van de bloemen/knopjes. In de bloeiperiode heb je juist weer meer fosfor nodig, en voor de vruchtontwikkeling meer kalium. Met die GHE kun je de waarden van alle meststoffen zelf beheersen. Iets wat mijn interesse trok.

Edwin van DPL is wel iemand die het maximale haalbare opzoekt qua voeding. Hij is gewoon een zeer ervaren kweker die heleboel kennis en technieken beheerst. Hij bemest op het randje van perfectie, van optimale groei/productie en schadelijke overbemesting. Dan moet je precies weten wat je doet en ook kunnen ingrijpen bij voeding overschotten, persoonlijk heb ik die kennis niet. Ik ga dus ook niet de maximale hoeveelheid geven.

Overigens kun je met een halogeenlamp of gloeilamp ook je propagator op temperatuur houden. Deze vormen van verlichting geven veel restwarmte af door de gloeidraad, waardoor je propagator zeker lekker warm wordt en blijft. Er hangt bij mij een 28 watt lampje op zon 30 cm boven de propagator. Dit houdt hem rond de 29/30 graden.
Haha grappig >:)
Kwam het Youtube kanaal toevallig tegen.
Ja, Edwin weet er idd heel veel van. Heb een paar uur filmjes zitten kijken :)

GHE zag ik inderdaad, maar weet nog niet of ik zin heb om water te gaan testen, voeding per fase te gebruiken etc wanneer ik met 1 fles ook goede resultaten kan behalen. Net zoals je ook eschrijft hoef ik geen monsteroogst. Wel wil ik leuke planten met mooie pepers.
Dus daar ga ik nog eens wat over lezen.

Dan denk ik dat ik het warmtematje skip voor nu, of ik moet al een leuke 2ehands waterbedverwarming op de kop kunnen tikken. Baat het niet...

Temp/hydrometer is al besteld bij Ali, alsook labeltjes voor in de potjes.

About the growbags... Droogt in vergelijking met potten de aarde niet heel snel uit wanneer ze in volle zon staan?
Wanneer de wortels lang genoeg zijn zal het neem ik aan niet zo'n issue zijn wanneer ze op schalen staan met een laagje water.
Dan zal ik eens proberen uit te vogelen hoe groot de planten ongeveer worden en dan een aantal 3 en een aantal 2 gallons bestellen.
Toevallig ook nog een tip mbt schalen? Ik heb er namelijk nogal wat nodig :P

@De_Bastaard Nice 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel

[Afbeelding: Zaden]

Na ontkiemen zaai ik ze in simpele plastic drinkbekertjes. 2 bekertjes in elkaar met in het buitenste bekertje een steentje, in het binnenste bekertje een gaatje, zo kan je van onder af bewateren. Hiervan staat een filmpje op het eerder genoemde Youtube kanaal.

Goeie keuze die zaadje van Anchillique! Erg goede ervaringen mee (100% opkomst).

Zelf heb ik die deno-methode geprobeerd (je kunt de zakjes bijvoorbeeld op een modem of NAS leggen voor warmte), maar ik was er niet kapot van. Schimmel en de zaadling blijft vaak plakken in het papier of koffiefilter.
Nee, ik doe het direct in plastic bekertje, gewoon met normale potaarde. Eén zaadje per bekertje tegenwoordig en dan een heel stel in een kweekbak met onderin een 7W matje uit China voor wat extra warmte (er zijn nog veel meer opties tegenwoordig zo te zien). Zodra ze opkomen gaat 's nachts een goedkope Chinese led groeilamp aan. Nooit echt last van strek (helaas heb ik geen raam op het zuiden, dus overdag wat minder licht) en anders zet ik ze bij het verspenen gewoon een stuk dieper in de grond.

Afgelopen jaar alles getopt (na 6 echte blaadjes geloof ik) en verspeend bij een bepaalde hoogte in 10cm bakjes.

Afgelopen jaar heb ik A/B voeding gebruikt, maar ik zag niet echt verschil met het jaar ervoor (gewoon Pokon kamerplanten voeding). Overigens heb ik die A/B voeding ook gebruikt voor de tomaten en die deden het ook prima.

Ik denk echt dat we het allemaal niet te overdreven moeten doen zolang het nog een (niet te erg uit de hand gelopen) hobby is. Al blijven we natuurlijk Tweakers. ;) Maar ik denk dat je van al die "tweaks" weinig gaat werken, al is dat mijn n=1 ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ik vraag me wel af hoe Edwin het voor elkaar krijgt om sommige pepers gewoon te eten/snacken hoor :X.

Moet zeggen dat ik nu wel gewend ben aan die Jalapeno's en wil proberen die Aji Pineapple / Lemon ofzo te kweken. Die hebben ook nog wel wat smaak en zijn nog iets scherper dan die Jalapeno's.

Vwb dat kweken, tja de vorige keer heb ik ze gewoon in de moestuin gezet. Ging opzich best goed, maar geen wonderbaarlijke oogst ofzo. Denk dat ik in totaal iets van 30 Jalapeno's heb kunnen plukken van die plant.

Dit jaar maar eens kijken hoe ik het in de moestuin aan ga pakken. Heb het vermoeden dat de grond in de moestuin niet helemaal goed (meer) is waardoor sommige planten het structureel niet meer goed doen. Aubergine en pompoen zijn afgelopen zomer allebei niet gelukt, terwijl pompoen best een simpele is om te kweken 8)7.

Voor komend seizoen twijfel ik dus of ik het nu weer ga proberen in de vaste grond, of dat ik het ga kweken in die growbags, of dat ik all the way ga en buiten een hydroponics systeem aanleg....

Ik gok dat het de grow bags worden voor buiten en dat ik onder in de kelder een kweekruimte maak voor hydroponics.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

barrymossel schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:24:
[...]

Goeie keuze die zaadje van Anchillique! Erg goede ervaringen mee (100% opkomst).

Zelf heb ik die deno-methode geprobeerd (je kunt de zakjes bijvoorbeeld op een modem of NAS leggen voor warmte), maar ik was er niet kapot van. Schimmel en de zaadling blijft vaak plakken in het papier of koffiefilter.
Nee, ik doe het direct in plastic bekertje, gewoon met normale potaarde. Eén zaadje per bekertje tegenwoordig en dan een heel stel in een kweekbak met onderin een 7W matje uit China voor wat extra warmte (er zijn nog veel meer opties tegenwoordig zo te zien). Zodra ze opkomen gaat 's nachts een goedkope Chinese led groeilamp aan. Nooit echt last van strek (helaas heb ik geen raam op het zuiden, dus overdag wat minder licht) en anders zet ik ze bij het verspenen gewoon een stuk dieper in de grond.

Afgelopen jaar alles getopt (na 6 echte blaadjes geloof ik) en verspeend bij een bepaalde hoogte in 10cm bakjes.

Afgelopen jaar heb ik A/B voeding gebruikt, maar ik zag niet echt verschil met het jaar ervoor (gewoon Pokon kamerplanten voeding). Overigens heb ik die A/B voeding ook gebruikt voor de tomaten en die deden het ook prima.

Ik denk echt dat we het allemaal niet te overdreven moeten doen zolang het nog een (niet te erg uit de hand gelopen) hobby is. Al blijven we natuurlijk Tweakers. ;) Maar ik denk dat je van al die "tweaks" weinig gaat werken, al is dat mijn n=1 ervaring.
Ik denk dat je daarmee de spijker op zijn kop slaat ;) het is ook wel een beetje Tweaker eigen om met dikke specs bezig te gaan, dat zit nu eenmaal zo diep ingegrift _O-

Uiteindelijk kan geen lamp ter wereld op tegen zonlicht. En redden de planten het prima met basis verzorging, en komen veel problemen juist gepaard met vertroeteling.

Daarom is het ook superleuk om allemaal een beetje je eigen plan te trekken. Wanneer iemand die eind februari/maart zaait op de vensterbank net zoveel mooie groentes en fruit heeft als iemand die in december al aan het tweaken is in een tent dan lacht die eerste zich helemaal slap.

Niet dat het een wedstrijd is natuurlijk maar wel leuk om eind deze zomer eens te kijken.

Het is ook een beetje persoons afhankelijk. De 1 zaait 10 planten en probeert hier van alles mee voor een tupperware bakje vol pepers, de ander gooit 100 vierkante meter grond vol en vult 5 kruiwagens met lekkernijen om de winter mee door te komen.

Verschil moet er zijn. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De_Bastaard schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:37:
Ik vraag me wel af hoe Edwin het voor elkaar krijgt om sommige pepers gewoon te eten/snacken hoor :X.

Moet zeggen dat ik nu wel gewend ben aan die Jalapeno's en wil proberen die Aji Pineapple / Lemon ofzo te kweken. Die hebben ook nog wel wat smaak en zijn nog iets scherper dan die Jalapeno's.

Vwb dat kweken, tja de vorige keer heb ik ze gewoon in de moestuin gezet. Ging opzich best goed, maar geen wonderbaarlijke oogst ofzo. Denk dat ik in totaal iets van 30 Jalapeno's heb kunnen plukken van die plant.

Dit jaar maar eens kijken hoe ik het in de moestuin aan ga pakken. Heb het vermoeden dat de grond in de moestuin niet helemaal goed (meer) is waardoor sommige planten het structureel niet meer goed doen. Aubergine en pompoen zijn afgelopen zomer allebei niet gelukt, terwijl pompoen best een simpele is om te kweken 8)7.

Voor komend seizoen twijfel ik dus of ik het nu weer ga proberen in de vaste grond, of dat ik het ga kweken in die growbags, of dat ik all the way ga en buiten een hydroponics systeem aanleg....

Ik gok dat het de grow bags worden voor buiten en dat ik onder in de kelder een kweekruimte maak voor hydroponics.
Die man eet gewoon rauwe reapers _/-\o_ echt bizar.

Als ik dat doe beland ik in het ziekenhuis ben ik bang.

Dat hele scherpe en de grens opzoeken gaat mij wat te ver. Al kan ik wel echt genieten van een beetje pit en smaak :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
[...]

Thanks voor de tip! Heb zo'n zelfde matje besteld bij Ali, maar dan met warmteregelaar. Jaja, we blijven Tweakers he? :P

Raam op het Zuiden heb ik helaas ook niet, maar zet het gewoon op zolder in het dakkapel, daar is wel zat licht.

Hmmm, nog meer mindere ervaringen met de deno methode hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Maverick! schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:54:
[...]
Je kunt natuurlijk ook de helft deno doen en de andere helft "normaal". Heb je meteen een leuk eigen testje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maverick! schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:54:
[...]

Thanks voor de tip! Heb zo'n zelfde matje besteld bij Ali, maar dan met warmteregelaar. Jaja, we blijven Tweakers he? :P

Raam op het Zuiden heb ik helaas ook niet, maar zet het gewoon op zolder in het dakkapel, daar is wel zat licht.

De deno gaat hier prima, ik moet er wel bij zeggen dat ik de zaden er uit haal zodra ik een wortel zie. Dan gaan ze de grond in en komen ze na een paar dagen boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
barrymossel schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:55:
[...]

Je kunt natuurlijk ook de helft deno doen en de andere helft "normaal". Heb je meteen een leuk eigen testje!
Was ik ook al aan het denken.
Dat zal hem wel worden. Toch zat zaadjes :)
Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:01:
[...]

De deno gaat hier prima, ik moet er wel bij zeggen dat ik de zaden er uit haal zodra ik een wortel zie. Dan gaan ze de grond in en komen ze na een paar dagen boven.
Dat zal ik ook wel zo doen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ik had laatst weer moeite met het ontkiemen van spinazie zaadjes met de deno methode. Wat soms werkt wanneer ze niet snel ontkiemen in ze in vochtig papier in een ziplock zakje in de koelkast leggen. Sommige lui halen ze dan nog eens na 12u weer er uit voor 12uur, en leggen ze daarna weer terug.

Bij mij lagen ze i.i.g een week niets te doen buiten de koelkast, na 2 dagen in de koelkast waren ze flink ontkiemt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Maverick! schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:24:
[...]

Haha grappig >:)
Kwam het Youtube kanaal toevallig tegen.
Ja, Edwin weet er idd heel veel van. Heb een paar uur filmjes zitten kijken :)

GHE zag ik inderdaad, maar weet nog niet of ik zin heb om water te gaan testen, voeding per fase te gebruiken etc wanneer ik met 1 fles ook goede resultaten kan behalen. Net zoals je ook eschrijft hoef ik geen monsteroogst. Wel wil ik leuke planten met mooie pepers.
Dus daar ga ik nog eens wat over lezen.

Dan denk ik dat ik het warmtematje skip voor nu, of ik moet al een leuke 2ehands waterbedverwarming op de kop kunnen tikken. Baat het niet...

Temp/hydrometer is al besteld bij Ali, alsook labeltjes voor in de potjes.

About the growbags... Droogt in vergelijking met potten de aarde niet heel snel uit wanneer ze in volle zon staan?
Wanneer de wortels lang genoeg zijn zal het neem ik aan niet zo'n issue zijn wanneer ze op schalen staan met een laagje water.
Dan zal ik eens proberen uit te vogelen hoe groot de planten ongeveer worden en dan een aantal 3 en een aantal 2 gallons bestellen.
Toevallig ook nog een tip mbt schalen? Ik heb er namelijk nogal wat nodig :P

@De_Bastaard Nice 8)
Ik heb nog geen persoonlijke ervaring met die growbags maar het lijkt me zeer aannemelijk dat die inderdaad sneller drogen dan standaard potten. Dus dat betekend meer bijwateren. Verder geeft veel verdamping een mooie luchtvochtigheid rondom de plant wat ook wel weer lekker is in de droge zomer.

Voor schalen zou ik gewoon bij de action sneupen. Die hebben in het voorjaar ook een heel rek vol potten en dat soort dingen. Zou wel eerst ff de growbags in huis halen zodat je weet wat de diameter is. Desnoods zet je ze afgezaagde afwasteilen van 75 cent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Gebruikt iemand van die recyclebare zaailing potjes van de Ali?

Lijkt me wel handig, maar heb ze nog nooit gebruikt.
En wat voor afmeting heb je nodig?

Overigens vond ik de grow bags ook terug in de FB groep. Hier werden er vraagtekens gezet bij wat er voor materiaal in zit. Als er BPA in zit is het wellicht niet zo gezond...
Misschien toch voor zoiets als DIT gaan dan.

EDIT:
Zojuist de review van Edwin van Dutch Pepper Lovers gekeken. Ik geef toch maar een paar euri meer uit aan de 'echte' root pouches. Deze vertrouw ik meer dan het Ali spul.
In die review heeft hij het ook over het Blumat systeem (waar hij ook een video over heeft). Ik was me al aan het afvragen of ik het bewateren van de planten aan iemand durfde over te laten tijdens onze 3 weekse afwezigheid in de zomer.
Dit lijkt me wel een heel goede oplossing. Iemand ervaring hiermee? Het is wel behoorlijk Tweakerig iig :+

[ Voor 46% gewijzigd door Ronster op 04-01-2019 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Iedereen is al druk bezig zie ik. Ik moet ook maar eens voorbereidingen gaan nemen.
[...]
Stoppen die matjes bij een bepaalde temperatuur? Of staan ze gewoon altijd aan? En zijn ze waterdicht?
Ik heb ze vorig jaar gebruikt. Niet als herbruikbare zak, maar hierin laat ik de zaadjes eerst groeien tot ze groot genoeg zijn en dan plaats ik ze met zakje en al in een grotere zak (hydroponics). De wortels groeien er gewoon doorheen (vandaar dat ik ze ook niet eraf haal). Ik twijfel wel of deze zakjes de groei tegenhouden (het is toch een iets van obstakel voor de wortels)

Ik zou vorig jaar A/B voeding maken, maar dat ging toen helaas niet door vanwege oplichtpraktijken bij leveranciers van de grondstoffen. Ik zal eens kijken of ik het dit jaar wel kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:54

franssie

Save the albatross

ook maar eens lid geworden van die DPL groep op FB.
morgen of overmorgen gaan hier ook peperzaden besteld worden en de eerste tomaatjes al in de kiembak binnen. Afgelopen jaar ondanks de hete lange zomer geen oogst omdat ik weer eens te laat begonnen was. Nu eens kijken wat er gebeurd als je te vroeg begint (gemiddeld zit ik dan in elk geval beter)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:55:
ook maar eens lid geworden van die DPL groep op FB.
morgen of overmorgen gaan hier ook peperzaden besteld worden en de eerste tomaatjes al in de kiembak binnen. Afgelopen jaar ondanks de hete lange zomer geen oogst omdat ik weer eens te laat begonnen was. Nu eens kijken wat er gebeurd als je te vroeg begint (gemiddeld zit ik dan in elk geval beter)
Even een tip als je vandaag nog zaden wilt bestellen:

5 euro korting en gratis shipping bij https://www.fataliiseeds.net/ - alleen vandaag, code: NEWYEAR2019
Minimale besteding: 14 euro (dus 9 euro na gebruik code)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Markos schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:43:
Iedereen is al druk bezig zie ik. Ik moet ook maar eens voorbereidingen gaan nemen.

[...]

Stoppen die matjes bij een bepaalde temperatuur? Of staan ze gewoon altijd aan? En zijn ze waterdicht?

[...]
Er is bij mij zeker water overheen gegaan (buiten condens ook water dat onderuit de bekertjes komt) en nu al jaren geen problemen. Ze blijven standaard aan staan, maar die 7W matjes verbruiken niet zoveel, dus dat vond ik niet zo erg. Maar met een temperatuur sensor en een Sonoff is dat natuurlijk zo opgelost (zeker nu ik sinds afgelopen jaar bezig ben met domotica).
dragon2 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:33:
[...]

Even een tip als je vandaag nog zaden wilt bestellen:

5 euro korting en gratis shipping bij https://www.fataliiseeds.net/ - alleen vandaag, code: NEWYEAR2019
Minimale besteding: 14 euro (dus 9 euro na gebruik code)
Die gast is wel overdreven duur. Hij heeft wel een mooi en bijzonder aanbod, maar ik zou toch ook altijd even hier in Nederland zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maverick! schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:02:
Gebruikt iemand van die recyclebare zaailing potjes van de Ali?

Lijkt me wel handig, maar heb ze nog nooit gebruikt.
En wat voor afmeting heb je nodig?

Overigens vond ik de grow bags ook terug in de FB groep. Hier werden er vraagtekens gezet bij wat er voor materiaal in zit. Als er BPA in zit is het wellicht niet zo gezond...
Misschien toch voor zoiets als DIT gaan dan.

EDIT:
Zojuist de review van Edwin van Dutch Pepper Lovers gekeken. Ik geef toch maar een paar euri meer uit aan de 'echte' root pouches. Deze vertrouw ik meer dan het Ali spul.
In die review heeft hij het ook over het Blumat systeem (waar hij ook een video over heeft). Ik was me al aan het afvragen of ik het bewateren van de planten aan iemand durfde over te laten tijdens onze 3 weekse afwezigheid in de zomer.
Dit lijkt me wel een heel goede oplossing. Iemand ervaring hiermee? Het is wel behoorlijk Tweakerig iig :+
Zo'n blumat systeem is wel super vet ja. Er zijn ook mensen die compleet geautomatiseerde systemen programmeren met een Arduino bordje. Dan kan je zelfs water en voeding geven programmeren enzo, zolang je er maar de juiste sensoren en actuatoren op aansluit. Allemaal hartstikke tweakerig maar gaat mij persoonlijk wat te ver ;)

Wel super vet natuurlijk om op vakantie via je smartphone je planten te bekijken en bij te wateren :9~

Ik heb gelukkig de luxe dat mijn halve familie in dezelfde wijk woont. Die doen hetzelfde :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
barrymossel schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 09:02:
Die gast is wel overdreven duur. Hij heeft wel een mooi en bijzonder aanbod, maar ik zou toch ook altijd even hier in Nederland zoeken.
Fatalii is niet erg goedkoop, maar hij staat wel goed bekend. Dit t.o.v. Peperzaden.nl, bijvoorbeeld, goedkoop schiet je weinig mee op als weinig uitkomt en dan nog de verkeerde soort is.
Anchillique is wel een aanrader!

Voor de gewone zaden als cayenne, jalapenos, serrano enz moet je ook niet bij fatalii zijn, wel voor leuke baccatums, zijn eigen gourmet soorten, wilde pepersoorten, superhots enzovoort. Je krijgt er ook altijd 1 of meerdere gratis zakjes bij trouwens.

De voor mij te hete danwel te moeilijke soorten heb ik weer geruild met liefhebbers tegen diverse soorten jalapenos, rare soorten als space chillies en nog veel meer interessantere soorten voor mij :) Ik heb er weer zin in dit jaar :Y)

PS De kortingscode lijkt het vandaag nog te doen :)

[ Voor 17% gewijzigd door dragon2 op 05-01-2019 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Die anchilique heeft ook een drietal fatali-seed aanbiedingen, zuiver ter info. Ik heb de witte besteld. Volgend jaar een poging wagen witte hotsauce te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Anoniem: 1032405 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 10:47:
[...]

Zo'n blumat systeem is wel super vet ja. Er zijn ook mensen die compleet geautomatiseerde systemen programmeren met een Arduino bordje. Dan kan je zelfs water en voeding geven programmeren enzo, zolang je er maar de juiste sensoren en actuatoren op aansluit. Allemaal hartstikke tweakerig maar gaat mij persoonlijk wat te ver ;)

Wel super vet natuurlijk om op vakantie via je smartphone je planten te bekijken en bij te wateren :9~

Ik heb gelukkig de luxe dat mijn halve familie in dezelfde wijk woont. Die doen hetzelfde :+
Zo’n compleet geautomatiseerd systeem gaan me ook te ver voor die paar plantjes. Zeker aangezien pepers makkelijk schijnen te zijn 🙂
Zo’n Blumat systeem heb je voor 45 euri incl 12 pennen en 6 meter slang. Wanneer eenmaal goed ingesteld heb je er geen omkijken meer naar en ze blijven optimaal bewaterd. Dat heb ik er wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Laatst online: 03:11
Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:20:
Vandaag de peperzaden op deno leggen in een propagator, en dan een lampje erop voor de warmte. Eens kijken of we die pepers kunnen ontkiemen.

Na de kerstdagen eens rustig het spul afknutselen en alles fatsoeneren. Dan is het kweken officieel begonnen!

[EDIT] zaadjes liggen inmiddels lekker te op deno te broeien in de propagator, verwarmt door 2 spaarlampen in de kweektent.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Donderdag ga ik de zakjes grond klaarzetten, kunnen die ook vast even lekker op temperatuur komen. Tevens vast wat 1 liter emmertjes met water voor de plantjes die op hydro komen te staan.
Gebruik je voor de hydro variant netcups in 1 liter emmers?

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PM_Petrol schreef op maandag 7 januari 2019 @ 00:17:
[...]

Gebruik je voor de hydro variant netcups in 1 liter emmers?
Ja inderdaad, in van die yoghurt emmertjes. Heb ook nog een tussenmaat van 3 liter, en uiteindelijk gaan ze in een 10 liter emmer.

Gewoon voor de lol om eens te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Anoniem: 1032405 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 05:32:
[...]

Ja inderdaad, in van die yoghurt emmertjes. Heb ook nog een tussenmaat van 3 liter, en uiteindelijk gaan ze in een 10 liter emmer.

Gewoon voor de lol om eens te proberen.
Ja precies.
Maar wat voor maat netcups gebruik je dan? Passen die goed in de emmers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

PM_Petrol schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:22:
[...]

Ja precies.
Maar wat voor maat netcups gebruik je dan? Passen die goed in de emmers?
Ik heb de volgende netcups:

https://s.click.aliexpress.com/e/cYr93yhS

Even de netcups op de kop aftekenen op deksel, en gat knippen met schaar (4 a 3 mm kleiner dan de omtrek lijn). Emmertjes afgeplakt met ductape tegen het licht. Je krijgt in zo'n emmertje dan dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BBTZ4zj/IMG-20181231-WA0010.jpg

Gevuld met steenwol van een cutilene slab. Zaailing uit de grond halen, erin mikken, en aluminium folie eroverheen om algen groei tegen te gaan:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dD7BThh/IMG-20190105-WA0007.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1032405 op 07-01-2019 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
Anoniem: 1032405 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:43:
[...]

Ik heb de volgende netcups:

https://s.click.aliexpress.com/e/cYr93yhS

Even de netcups op de kop aftekenen op deksel, en gat knippen met schaar (4 a 3 mm kleiner dan de omtrek lijn). Emmertjes afgeplakt met ductape tegen het licht. Je krijgt in zo'n emmertje dan dit:

[Afbeelding]

Gevuld met steenwol van een cutilene slab. Zaailing uit de grond halen, erin mikken, en aluminium folie eroverheen om algen groei tegen te gaan:

[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit. Netcups zijn onderweg vanuit China (al bijna 2 maanden) dus ik moet nog even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Zijn die yoghurt emmertjes voldoende om de peperplant tot volwaardige plant te laten doorgroeien of moet je echt door naar grote emmers? En wat zou je eventueel (met hydroponics) kunnen laten groeien in kleine containers?

[ Voor 23% gewijzigd door De_Bastaard op 07-01-2019 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De_Bastaard schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:08:
Zijn die yoghurt emmertjes voldoende om de peperplant tot volwaardige plant te laten doorgroeien of moet je echt door naar grote emmers? En wat zou je eventueel (met hydroponics) kunnen laten groeien in kleine containers?
Nee dat is echt voor de eerste 2 maanden max. Uiteindelijk komen ze in 10 liter emmers te staan.

De wortelbos wordt veel te groot en daarmee wordt het lastig je PH waarde stabiel te houden.

Ik denk dat bladkruiden zoals bijvoorbeeld basilicum wel zou kunnen in een 1 liter emmer. Je kunt bij dat soort kruiden ook prima de wortels bijsnoeien indien nodig. Bij peperplanten heb je die volle bos wel hard nodig voor de uiteindelijke vrucht ondersteuning.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1032405 op 07-01-2019 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Voor wie nog een groter aantal pepersoorten wil bestellen heeft fatallii.net weer een aanbieding:

Another absolutely GREAT OFFER! Get FREE 10€ to spend!
To ensure the best possible start for your season, use coupon code: NEWYEAR10 to get a FREE 10€ to spend + FREE WORLDWIDE SHIPPING for orders OVER 40€ (Which means you spend just 30€!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

De_Bastaard schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:08:
Hangt van de pepersoort af. Kleintjes als een chinese 5 color of een patio fire kan nog net in een pot van een liter. Ik heb mijn pepers normaal in een pot van 3 a 4 liter en die kregen de kleine pepers niet vol qua wortels.

Basilicum is een veel groter probleem in kleine potten als je een volgroeide plant wil. Dan is 3 a 4 liter ook niet groot genoeg en moet je echt naar 10 liter ofzo. Je krijgt gewoon een kleiner plantje met kleinere blaadjes (zoals in de supermarkt), maar dat maakt verder niks uit. Ook succesvol op hydro in een pot van 1 liter (zonder dat er een grotere pot nodig is) zijn hier: oregano, salie, lavendel, citroenmelisse, koriander, blad en krulpeterselie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Iemand ervaring met microgreens kweken? Lijkt me wel leuk, weinig effort ook :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
De_Bastaard schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:19:
Iemand ervaring met microgreens kweken? Lijkt me wel leuk, weinig effort ook :+.
Nee, nog nooit van gehoord ook.
Maar net wat filmpjes gekeken. En je hebt snel veel oogst.
Het is eigenlijk niks anders dan de net gekiemde plantjes te oogsten en te eten.
Leuk om te proberen, het is meer iets om salades of broodjes te maken.

Wikipedia: Kiemgroente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Inderdaad.

Ik heb Bolster al gemailed met de vraag of ze ook grootverpakkingen leveren aan particulieren :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn moeder kweekte vroeger wel tuinkers, gewoon op een bult vochtige watten.

3 dagen later schaar erover en eten maar. Opzich wel leuk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Even een update voor de Tweakers die niet actief zijn op de Facebook groep van Dutch Pepper Lovers. (de Tweakers die daar wel actief zijn gaan inmiddels ook helemaal los en hebben het virus goed te pakken haha)

Vandaag even maatregelen getroffen, de situatie was niet langer houdbaar. Elke centimeter oppervlakte is straks nodig, ben weer eens veel te fanatiek begonnen en zoals met de meeste dingen waar ik aan begin loopt het compleet uit de hand. Er staan nu ongeveer 40 peperplantjes in m'n tentje en ze groeien als kool. Enkele soortjes beginnen al knoppen aan te maken. De leeftijd van de plantjes verschilt van 5 weken tot een week.

Doordat ik alle 4 mijn kappen heb moeten inschakelen liep de temperatuur in de tent naar de 29 graden toe, de warmte kwam moeilijk weg... Doordat ik relatief zwakke lampen heb (vergeleken met de cfl's van mammoth of secret jardin) moet ik de afstand van de kappen vlak boven de planten houden voor optimale groei en om strek te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8cnJSdw/IMG-20190131-WA0008.jpg

Dus actie voor de komende maanden want dit zou niet goedkomen. Planten verplaatst en een 2e verdieping gebouwd voor in de tent. Van een dikke plaat MDF waar ik poten onder heb gezet van 40 mm PVC afvoerbuizen.

Heb via marktplaats voor een paar euro 60x60 TL systeemplafond armaturen gehaald. Via lampdirect.nl een dozijn 865 daglicht balkjes, de oude tl-buisjes vervangen voor de nieuwe, voila, een mooie groeilamp en dubbel de hoeveelheid oppervlakte om te groeien. Wel hoogte ingeleverd, maar die heb ik toch niet nodig. De meeste planten zitten een paar weken van het toppen af. Dus straks de snoeischaar erin.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gPt4p2m/IMG-20190202-115511.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dpj3g18/IMG-20190202-WA0002.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/L1JrWt7/IMG-20190202-164305.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MBrKBTV/IMG-20190202-WA0014.jpg

Je zult je afvragen hoe dit in godsnaam nog rendabel is? Dat is het niet. Het is een persoonlijke strijd geworden om deze planten de baas te blijven en straks als een malle te laten produceren. Het gaat nergens meer over, dit heeft net zoveel met moestuinen te maken als een formule 1 wedstrijd.

Volgend jaar hou ik het bescheiden en start ik zeker 2 maanden later. Maar dit jaar gaan we de grenzen opzoeken. Het is echt verslavend, al die soortjes. En de setup en spullen worden steeds meer, maar, zal er ook nog jaren plezier van hebben. Dus dan ook maar dingen kopen die een tijdje mee kunnen. Opzich zijn de meeste spulletjes niet duur. Maar alles bij elkaar tikt het aan. Maargoed, dat is met de meeste hobby's zo.

Als afsluiter een plaatje van 1 van de purple flashes. Toch een prachtplant?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/84HBQrD/IMG-20190202-WA0017.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Dan ziet mijn setup er toch net iets amateuristischer uit:
2 van de 8 soorten zijn jammergenoeg totaal niet uitgekomen. De gewone rode Scotch Bonnets en habanero's. Binnen een week of 2 nog een tweede poging wagen, maar ik denk toch dat het zaad niet top was van die soorten. Dit gezien de hoge succesratio van de andere zaden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0hbTmQ1F4vXWvvlf2SXdlHSx/medium.jpg
klikbaar

[ Voor 11% gewijzigd door Joindry op 03-02-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joindry schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:31:
Dan ziet mijn setup er toch net iets amateuristischer uit:
2 van de 8 soorten zijn jammergenoeg totaal niet uitgekomen. De gewone rode Scotch Bonnets en habanero's. Binnen een week of 2 nog een tweede poging wagen, maar ik denk toch dat het zaad niet top was van die soorten. Dit gezien de hoge succesratio van de andere zaden.

[Afbeelding]
klikbaar
Ach, de hobby blijft hetzelfde. Alles leuk en aardig met die toeters en bellen maar puntje bij paaltje kun je prima zonder.

De soorten die je beschrijft zijn capsicum chinense, die kunnen een stuk langer duren dan annuum of battacum. Kunnen zomaar 3 weken duren tot ontkieming. Tevens houden ze wel van warmte! Waar een jalapeño met een graad of 20 al ontkiemt houdt een chinense liever van een graadje of 30.

Bij mij zijn de moruga scorpions totaal geflopt, heb nu nog 6 red habanero's op deno. We zullen zien of het wat wordt.

Verder heb je gewoon prachtige plantjes! :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Anoniem: 1032405 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 14:15:
[...]

De soorten die je beschrijft zijn capsicum chinense, die kunnen een stuk langer duren dan annuum of battacum. Kunnen zomaar 3 weken duren tot ontkieming. Tevens houden ze wel van warmte! Waar een jalapeño met een graad of 20 al ontkiemt houdt een chinense liever van een graadje of 30.

Bij mij zijn de moruga scorpions totaal geflopt, heb nu nog 6 red habanero's op deno. We zullen zien of het wat wordt.

Verder heb je gewoon prachtige plantjes! :Y
Ik heb van beiden wel al een andere variant (Habanero Ebony giant en Scotch bonnet foodorame) die wel al uitkomen intussen. De anderen krijgen nog een week en anders kunnen ze verder proberen op de compostbak :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Joindry schreef op zondag 3 februari 2019 @ 14:46:
[...]

Ik heb van beiden wel al een andere variant (Habanero Ebony giant en Scotch bonnet foodorame) die wel al uitkomen intussen. De anderen krijgen nog een week en anders kunnen ze verder proberen op de compostbak :X
Er zijn op de DPL groep heel veel mensen die lage ontkiemingsratio en traagheid hebben met de habanero red. Dus je bent zeker niet de enige. Komen de zaden toevallig van Anchillique?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Anoniem: 1032405 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 14:50:
[...]
Komen de zaden toevallig van Anchillique?
:Y
Pagina: 1 ... 10 ... 84 Laatste