xeromorphic schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:34:
Sorry voor de dubbel post, maar ik ben nu een beetje aan het hobbyen met mijn setup.
Ik heb nog aardig wat aquarium onderdelen liggen en vroeg me af wat handig was om het hele seizoen pepers binnen te kweken.
Nu heb ik 2 10 liter ikea bakken om het een en ander in te experimenteren.
Ik heb 3 ideeën, en wou graag jullie mening / verbeterpunten aanhoren.
Momenteel heb ik 1 bak via de kratky methode lopen, dat gaat best goed al vermoed ik dat het beter kan!
Nu zou ik van deze kratky bak een Deep Water Culture bak kunnen maken door er een luchtsteen in te gooien met een klein luchtpompje; Voordeel is dat planten dan betere wortelgroei krijgen en makkelijker voedingsstoffen op kunnen nemen. Een nadeel is dat een luchtpomp flink wat lawaai maakt.
Dat lawaai valt toch wel mee? Je hebt hele stille luchtpompjes. En een waterpomp is ook niet altijd stil. Ik ga volgend jaar naast de planten buiten, binnen 5 omgebouwde Whey potten zetten met ieder een luchtsteen erin. Ben benieuwd hoeveel invloed dat gaat hebben.
Idee 2 is om de 1 bak Kratky te laten en 1 bak uit te breiden met een waterpomp (veel stiller) en om in de slang een paar gaatjes te prikken zodat het wateroppervlak in beweging komt en makkelijker zuurstof op kan nemen. Nu weet ik alleen niet of dit ook echt zo goed werkt als een lucht steen.
Dit gaat weinig zuurstof toevoegen, we hebben dit ook een beetje in het aquarium bij ons en uiteindelijk doet het weinig voor de zuurstof.
idee 3 is om 1 bak om te toveren in een soort aeroponics bak, waarbij ik kleine spoeiertjes (met dank aan aliexpres) in de waterslang maak om zo het water zuurstofrijk te houden en om makkelijker water bij te kunnen vullen zonder dat de plant verdrinkt. Nadeel is dat het spetterende water weer flink wat meer geluid met zich mee brengt.
Als je doet vernevelen hoor je het spetteren niet.
Zijn er ook mensen hier die iets anders doen dan kratky / in grond kweken die hun ervaringen willen delen? Of als je op en aanmerkingen hebt over bovenstaande... graag! (mocht je fotos handig vinden, geef dan een gil, dan maak ik er een paar.)
Ik doe kratky, "gewoon" hydro en aarde. Ik heb buizen liggen op mijn balkon waar het hydro in loopt, volgend jaar voeg ik er een waterpompje aan toe voor circulatie.
T-neon zijn volgens mij wel prettige dingen. Het is ook gewoon een fluorescentielamp, dus je kunt anders ook gewoon TL buizen, spaarlampen, etc. gebruiken.
Je zou ook voor een zelfbouw led kunnen gaan, snuffel eens wat rond op de cannabis forums, daar staan echt hele mooie zelfbouw led lampen op voor een redelijke prijs. Pepers en cannabis schijnen wel van de zelfde hoeveelheden licht te houden.
Kant en klaar budget led's geven vaak in de praktijk niet de resultaten/spectrums die ze in theorie horen te leveren. Er zijn hele goede led's maar dan kom je echt in een hoge prijsklasse.
Goeie led's zijn idd duur en zelfbouw is ook niet goedkoop (als je niet wilt dat je huis afbrandt)
Als het alleen gaat om voorgroeien voor het buitenseizoen dan kun je dit gewoon doen onder een stel TL-balken.
Zelf ga ik voorgroeien voor volgend seizoen in een kweektent met spaarlampen (tornado 23 watt 6500k) in zelfbouw armatuurtjes.
Foto's en resultaten volgen hier zeker met de tijd.
*edit* Sorry, ik zie nu pas dat je al 2 van de bovenste balken aangeschaft hebt. Deze lijken me prima voor de groei. Het zijn geen lampen om een kweek onder af te maken maar neem aan dat je ze daar ook niet voor gekocht hebt. Wel een super laag verbruik met 20 watt per stuk, denk dat je peper plantjes hier echt wel mooi onder gaan groeien. Mooie korte nodes straks. Wanneer ga je beginnen?
Hoe lang doe jij voorgroeien? En denk je dat lichtkleur veel uitmaakt? Ik weet dat ze er op het cannabisforum veel waarde aan hechten, maar daar telt elke gram en is ook niet iedereen er mee eens dat dit veel uitmaakt. Ik denk dat het voor pepers niet heel veel zal uitmaken? Ik heb "wit" en "warm wit" tl-buizen liggen (weet exacte kelvin niet op dit moment). Ik verwacht dat die vrijwel even goed zullen werken voor simpele voorgroei?
Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:38:
[...]
Zo wil ik het ook gaan doen inderdaad. Begin januari de pepers voorgroeien onder lampen, en dan als de tijd rijp is helemaal kaal snoeien op 1 a 2 bladeren na, en toppen. Zodat er goed veel zijtakken aankomen in plaats van alleen 1 T splitsing.
Dan nog even bijkomen onder de lampen en naar buiten in 8 tot 12 liter rootpouches, afhankelijk van de soort. En dan knopjes plukken als een malle tot mid/eind juni. Zodat de planten zich focussen op groei, met hopenlijk een explosie aan knopjes/bloemen op het moment dat ik stop met plukken. En een stel giga planten die al die potentiële pepers kunnen ondersteunen.
Hoe dat in de praktijk zal uitpakken moet nog blijken 😂 dit is het eerste jaar dat ik echt met productie verhogende technieken ga experimenteren.
Tomaten ben ik zelf niet zo'n fan van, zou niet weten wanneer je deze het best kunt planten. Heb vorig jaar 4 cherrytomaten gehad, maar die bleven vaak hangen tot bederf. Maar vast genoeg info over te vinden.
Heeft toppen ook veel invloed op de hoogte? Ik wil gerust experimenteren met mijn planten volgend jaar maar ik wil dat ze vooral de hoogte in gaan omdat ze in de breedte dicht op elkaar staan. Dus als toppen de hoogte erg beperkt doe ik dat toch nog maar niet.
xeromorphic schreef op donderdag 8 november 2018 @ 08:17:
Gister aan het klussen geslagen en begonnen aan "aeroponics", het is niet helemaal aeroponics omdat mijn bak niet hoog genoeg is om de wortels altijd in de lucht te laten hangen en bij het water kunnen na verloop van tijd.
Maar goed! Hieronder wat ik heb gemaakt!
Ik heb een klein waterpompje in de bak gegooid en een slang om de bak heen gekit boven de waterlijn.
Daarna heb ik sprinklers in de waterslang gemaakt met dank aan aliexpress (
https://nl.aliexpress.com...Sproeier/32855633978.html)
Het idee is dat de sproeiers een beetje zuurstof in het water houdt zodat ik geen luchtpomp hoef aan te sluiten, degene die ik heb maakt echt teveel lawaai.
[
Afbeelding]
als hij aan staat ziet het er zo uit, bijna alles in de bak wordt door de spoeiers vochtig gehouden.
[
Afbeelding]
Dit is dan het hele eindresultaat met de deksel dicht
[
Afbeelding]
Cool, leuk gemaakt. Maar kan je niet beter sproeiers pakken die meer vernevelen?