Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
KabouterSuper schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:08:
[...]

Ik ben op zoek naar leuke pepersoorten die niet al te heet zijn en eventueel mini paprikaatjes (vooral om mijn kinderen terwille te zijn). De lemondrops van Tektoon zien er geweldig uit, dus ik zou het leuk vinden om die te ruilen met één van mijn kweeksels.

Zijn er andere tweakers die te porren zijn om een ruiltje te doen? Als we erg efficient en goedkoop willen zijn, dan kunnen we een envelop rond laten gaan waarin iedereen wat instopt en uithaalt.

Overigens, qua preppen...ik ga proberen om van een paar soorten een bonsai moederboom te maken, zodat ik volgend jaar daarvan kan stekken.
Vind ancho pepers geweldig. Gewoon een lekkere snack paprika maar met een beetje pit erin :7 Helaas geen zaden meer van. Lemondrops is van de baccatum familie. Vind deze familie niet zo heel lekker maar smaken verschillen :) Mijn pa vind ze wel weer lekker om mee te koken.

Maar een zadenruil klinkt als een leuk idee! Heb er wel oren na. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:50
Raven schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:41:
Ik zit er aan te denken de 4 paprikaplanten over te zetten van de bekende Action-bekers naar wat grotere witte bakken, denk aan verfbakken/emmers maar dan een maatje kleiner. Die zijn wit, maar laten toch heel iets licht door, weet iemand toevallig of dat bij de wortels problemen kan opleveren?
Volgens mij heb ik weleens gelezen dat mensen dan de potten (uit voorzorg?) zwart spuiten. Dat kun je overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:21

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Heb ik ook gedaan, nog nooit last van algen gehad. Het is zuur als je halverwege met algen zit en de groei stagneert of je plant afsterft. Overigens kan je ook gewoon voor een paar euro zwartje emmertjes scoren natuurlijk. Ik heb deze.

De enige twee planten die bij mij echt voortdurend zeuren om een grotere pot zijn m'n basilicum (70cm hoog al, excl pot) en m'n citroenmelisse.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Basilicum was bij ons ook echt onkruid. Teveel geplant, te weinig gebruikt, overwoekerde al mijn andere kruiden. Misschien komend jaar toch maar eens in aparte potten gaan kweken en niet in twee grote bakken.

Heeft iemand trouwens ervaring met druiven? Ik wil eigenlijk in mijn tomatenbak (0,5 x 1 m gok ik zo) in de hoek een wijnstok planten. Maar daar komen dan wel andere planten of groenten bij. Is dat te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z2fJrFf5UjvV1cHPmN6WkSDI/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tektoon schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:11:
Heb ik ook gedaan, nog nooit last van algen gehad. Het is zuur als je halverwege met algen zit en de groei stagneert of je plant afsterft. Overigens kan je ook gewoon voor een paar euro zwartje emmertjes scoren natuurlijk. Ik heb deze.
Volgens mij zijn die van mij exact hetzelfde, alleen wit. Een aantal opstellingen terug heb ik de stapelbare Ikea bakken wel eens zwart gespoten (de eb&vloed opstelling van tijd terug), maar daar bleef de verf niet aan zitten. Anders maar iets in/om de bakken heen doen, alu-folie of iets dergelijks, dat laat ook geen licht door.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Voor pepers en tomaten zaadjes:
Gratis verzenden code voor www.fataliiseeds.net geldig tot 10 September 2018 met code FREESHIPPING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Raven schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:41:
Ik zit er aan te denken de 4 paprikaplanten over te zetten van de bekende Action-bekers naar wat grotere witte bakken, denk aan verfbakken/emmers maar dan een maatje kleiner. Die zijn wit, maar laten toch heel iets licht door, weet iemand toevallig of dat bij de wortels problemen kan opleveren?
Dan ga je zeker algen krijgen, had ik vorig jaar namelijk ook ;) Maar dat maakt niet zo heel veel uit, zeker niet wanneer er al flinke wortels in zitten. Emmers spuiten hielp bij mij ook niet. Wat ik gedaan heb is van die fietsaus/sate/etc. emmers gehaald bij de lokale friettent (gratis, wel zelf schoonmaken :+ ) en die laten nagenoeg geen licht door (verschilt wel per emmer). Of je zet er met karton of iets waar geen licht doorheen schijnt iets om de pot heen. Mocht je toch last krijgen van algen, dan kan je er een beetje waterstofperoxide in doen. Is nergens schadelijk voor, behalve voor de algen :) tenzij je er een grote hoeveelheid in gooit. Geen idee wat er dan gebeurd. (het reageert uiteindelijk tot water en zuurstof)

Mijn plantenseizoen is niet helemaal super verlopen al is alles nog steeds behoorlijk gegroeid (maar had zoveel meer kunnen zijn :) )
Tomaten heb ik zwaar verwaarloosd, ga ik volgend jaar ook niet meer doen. Of alleen simpele trostomaten. Had nu 8 verschillende tomatenplanten. Ik heb afgelopen weekend ruim 5kg tomaten weggegooid. Zonde..

Ik heb in totaal 60 planten op een balkon van 3 bij 4,4 8)7
8 tomaten en de rest pepers en paprika's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Mijn pepers zijn tot mijn verbazing aan een tweede bloeiperiode begonnen. Er verschijnen overal weer blomkes en nieuwe vruchten. Ik vind het prima want ik had de meeste planten bijna kaal gegeten. Meer mensen 'last' van? Ik kan weinig vinden over een tweede bloei.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Tweede bloei gebeurd zo ver ik weet best vaak, zeker als je vroeg in het seizoen begonnen bent en met een goede warme zomer. Het zijn tenslotte ook meerjarige planten. Ik heb eerder een continue bloei bij sommige van mijn planten. Dus ik heb op hetzelfde moment beginnende knopjes, bloemen, beginnende pepers en rijpe pepers. Vooral in mijn Lemon drop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 22:10
Ik wil een start maken met hydroponics om bv sla en tomaten te laten groeien. Nu zie ik op aliexpres setjes voorbij komen van een n.f.t. systeem. Heeft iemand hier ervaring mee? Met deze specifieke setjes? Ik lees dat nft voor de iets meer ervaren is maar het systeem spreekt mij meer aan.

Bv:

Hydroponic Site Grow Kit 36 Planting Sites Garden Plant System Vegetables Tool Box Soilless Cultivation Plant Seedling Grow Kits

http://s.aliexpress.com/EJv2qMnm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Let op de verzendkosten. Je kunt dit eenvoudig zelf maken. Koop wat pvc buizen, zet de buizen onder een kleine helling en laat het water uit een voorraadvat naar het hoogste punt pompen en het einde weer verbinden aan je voorraadvat.
Afbeeldingslocatie: https://www.cnnbs.nl/wp-content/uploads/2016/11/NFT.jpg
En dan kan je een luchtsteen toevoegen maar dat kan ik je garanderen dat dat echt niet nodig is. Als medium kan je vanalles gebruiken zoals kleikorrels, kokos, steenwol, etc. Ik gebruikte vorig jaar kleikorrels, dit jaar kokos.
En je moet gebruik maken van voeding die geschikt is voor hydrocultuur. (Deze ga ik binnenkort maken mocht je interesse hebben. Ik zal tegen die tijd hier een berichtje plaatsen voor de geïnteresseerden. Is zowel voor hydrocultuur als aarde. Ik gebruik het voor pepers, paprika's en tomaten. Maar in principe groeit er bijna alles op)

Ik heb mijn buizen waterpas liggen en hierin een laag water staan waarin ik de hoogte kan bepalen met een vlotter. Volgend jaar laat ik het uiteinde weer terug pompen in het voorraadvat zodat er circulatie ontstaat waardoor alle planten evenveel voeding krijgen.

• THxZ0NE
Markos schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:29:
Let op de verzendkosten. Je kunt dit eenvoudig zelf maken. Koop wat pvc buizen, zet de buizen onder een kleine helling en laat het water uit een voorraadvat naar het hoogste punt pompen en het einde weer verbinden aan je voorraadvat.
[Afbeelding]
En dan kan je een luchtsteen toevoegen maar dat kan ik je garanderen dat dat echt niet nodig is. Als medium kan je vanalles gebruiken zoals kleikorrels, kokos, steenwol, etc. Ik gebruikte vorig jaar kleikorrels, dit jaar kokos.
En je moet gebruik maken van voeding die geschikt is voor hydrocultuur. (Deze ga ik binnenkort maken mocht je interesse hebben. Ik zal tegen die tijd hier een berichtje plaatsen voor de geïnteresseerden. Is zowel voor hydrocultuur als aarde. Ik gebruik het voor pepers, paprika's en tomaten. Maar in principe groeit er bijna alles op)

Ik heb mijn buizen waterpas liggen en hierin een laag water staan waarin ik de hoogte kan bepalen met een vlotter. Volgend jaar laat ik het uiteinde weer terug pompen in het voorraadvat zodat er circulatie ontstaat waardoor alle planten evenveel voeding krijgen.
Thanks voor de input! Ik zat er inderdaad ook aan te denken dit zelf te maken maar PVC is nog best prijzig. Dit kost maar 30 euro voor een try out (PVC + pomp), verzendkosten is gratis denk ik. Ik heb wat zaadjes gekocht en ga eerst even in potten proberen te kweken, bijvoorbeeld veldsla. Dan langzaamaan dit system aanschaffen.

Heb je jouw system binnen staan? Evt met een lamp?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:45

m0nk

16-09-2003 15.15

THxZ0NE schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:51:
Ik wil een start maken met hydroponics om bv sla en tomaten te laten groeien. Nu zie ik op aliexpres setjes voorbij komen van een n.f.t. systeem. Heeft iemand hier ervaring mee? Met deze specifieke setjes? Ik lees dat nft voor de iets meer ervaren is maar het systeem spreekt mij meer aan.

Bv:

Hydroponic Site Grow Kit 36 Planting Sites Garden Plant System Vegetables Tool Box Soilless Cultivation Plant Seedling Grow Kits

http://s.aliexpress.com/EJv2qMnm
Zelf bouwen ;)
Heb ik ook gedaan:

Hydroponics

Heb een mini kas in mijn tuin gezet. Mijn roma tomaat was wat uitgeschoten maar heb er een flinke oogst vanaf gehaald deze zomer, zo ook paprika's en snoepkomkommers.

Onlangs heb ik doordragende aardbeien gekocht (20stuks) die waren hier net geplant. Inmiddels beginnen deze vruchten te geven..

Ik pomp met een vijverpomp in een reservoir van 50 liter water door een tuinslang verdeler met 4 uitgangen elk een aparte kraan (kan elke buis dus "aan" zetten).

Gebruik GHE FloraDUO voeding, goede ervaringen mee.

Kosten vielen erg mee, zeker als je al het spul bij de Hornbach haalt. Scheelt echt enorm in de kosten.

Aan het uiteinde van elke buis heb ik een verdraaibare mof zitten overigens, zo kan ik het water niveau per buis instellen ook.. :)

[ Voor 10% gewijzigd door m0nk op 12-09-2018 15:49 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

THxZ0NE schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:42:
[...]

Thanks voor de input! Ik zat er inderdaad ook aan te denken dit zelf te maken maar PVC is nog best prijzig. Dit kost maar 30 euro voor een try out (PVC + pomp), verzendkosten is gratis denk ik. Ik heb wat zaadjes gekocht en ga eerst even in potten proberen te kweken, bijvoorbeeld veldsla. Dan langzaamaan dit system aanschaffen.

Heb je jouw system binnen staan? Evt met een lamp?
De verzendkosten van jouw link zijn 70 dollar, ook wel te verwachten met dat formaat. Ik kan je garanderen dat zelf maken altijd goedkoper is dan kant en klaar kopen. Zoek anders online naar pvc aanbieders. En anders bij de lokale bouwmarkt, vaak is er 20% of 25% korting. Vaak wel maar op 1 artikel, maar dan loop je gewoon wat vaker naar binnen en buiten anders 8)7
Ook kan je bij de Ikea kijken voor hun hydrosysteem, dat is prima geschikt voor kruiden en sla enzo volgens mij (zelf geen ervaring mee). Wil je tomaten, pepers, etc., dan zal zo'n systeem niet voldoende zijn.

Netcups heb ik wel in china besteld

Als je nog nooit dit soort planten hebt gehad kan je het beste met aarde beginnen, dan ben je het veiligste. En anders een soort kratky proberen (heb ik ook als eerste gedaan). Dat is in principe een emmer/pot/iets waar je de plant met zijn voeten in hangt wat verder gewoon stilstaat. En hierbij gebruik je een medium als kleikorrels of kokos.

Mijne staat buiten op het balkon, geen lamp dus. Eigenlijk hebben alle kruiden en moestuinplanten in Nederland voldoende aan zonlicht zodra je ze buiten in de zon plaatst. Mocht je ze binnen willen hebben en niet in de zon bij een raam kunnen zetten (voor meerdere uren per dag) dan is een lamp pas nodig. Maar dat is in mijn ogen de moeite niet waard, tenzij je niet voor je stroomverbruik hoeft te betalen :) of als je wiet wilt kweken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
m0nk schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:47:
[...]

Zelf bouwen ;)
Heb ik ook gedaan:

[Afbeelding: Hydroponics]

Heb een mini kas in mijn tuin gezet. Mijn roma tomaat was wat uitgeschoten maar heb er een flinke oogst vanaf gehaald deze zomer, zo ook paprika's en snoepkomkommers.

Onlangs heb ik doordragende aardbeien gekocht (20stuks) die waren hier net geplant. Inmiddels beginnen deze vruchten te geven..

Ik pomp met een vijverpomp in een reservoir van 50 liter water door een tuinslang verdeler met 4 uitgangen elk een aparte kraan (kan elke buis dus "aan" zetten).

Gebruik GHE FloraDUO voeding, goede ervaringen mee.

Kosten vielen erg mee, zeker als je al het spul bij de Hornbach haalt. Scheelt echt enorm in de kosten.

Aan het uiteinde van elke buis heb ik een verdraaibare mof zitten overigens, zo kan ik het water niveau per buis instellen ook.. :)
Heel gaaf zeg, bedankt voor het delen. Dit brengt mij op ideeen, ziet er mooi uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
Markos schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:00:
[...]

De verzendkosten van jouw link zijn 70 dollar, ook wel te verwachten met dat formaat. Ik kan je garanderen dat zelf maken altijd goedkoper is dan kant en klaar kopen. Zoek anders online naar pvc aanbieders. En anders bij de lokale bouwmarkt, vaak is er 20% of 25% korting. Vaak wel maar op 1 artikel, maar dan loop je gewoon wat vaker naar binnen en buiten anders 8)7
Ook kan je bij de Ikea kijken voor hun hydrosysteem, dat is prima geschikt voor kruiden en sla enzo volgens mij (zelf geen ervaring mee). Wil je tomaten, pepers, etc., dan zal zo'n systeem niet voldoende zijn.

Netcups heb ik wel in china besteld

Als je nog nooit dit soort planten hebt gehad kan je het beste met aarde beginnen, dan ben je het veiligste. En anders een soort kratky proberen (heb ik ook als eerste gedaan). Dat is in principe een emmer/pot/iets waar je de plant met zijn voeten in hangt wat verder gewoon stilstaat. En hierbij gebruik je een medium als kleikorrels of kokos.

Mijne staat buiten op het balkon, geen lamp dus. Eigenlijk hebben alle kruiden en moestuinplanten in Nederland voldoende aan zonlicht zodra je ze buiten in de zon plaatst. Mocht je ze binnen willen hebben en niet in de zon bij een raam kunnen zetten (voor meerdere uren per dag) dan is een lamp pas nodig. Maar dat is in mijn ogen de moeite niet waard, tenzij je niet voor je stroomverbruik hoeft te betalen :) of als je wiet wilt kweken :+
k had de 70 euro verzendkosten over het hoofd gezien. Ik heb besloten eerst met grond te beginnen en vervolgens klein te beginnen met zelfbouw. Gelukkig heb ik nog wat PVC liggen van mijn recente verbouwing, was ik even vergeten.

Een kratky kende ik niet maar ziet er goed uit. Ik heb de eerste zaden besteld en ga binnenkort van start, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:37

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Tektoon schreef op zondag 9 september 2018 @ 23:19:
Mijn pepers zijn tot mijn verbazing aan een tweede bloeiperiode begonnen. Er verschijnen overal weer blomkes en nieuwe vruchten. Ik vind het prima want ik had de meeste planten bijna kaal gegeten. Meer mensen 'last' van? Ik kan weinig vinden over een tweede bloei.
Bij mij zijn ze al aan de derde bloei bezig. Ik droog de pepers dus (in de oven, graad of 50) en daarna vermaal ik ze tot chili vlokken. Anders krijg ik ze nooit op. 8)7

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
[...]
Nou, voor mijn zaailingen is een lamp toch echt wel een must. Gewoon een goedkoop lampje met relatief laag wattage maakt enorm veel verschil. Ik heb geen raam op het zuiden en zonder lamp overstrekken ze meteen en is het helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:08

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

KabouterSuper schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:08:
[...]

Welllicht is het leuk om wat extra te drogen en deze met andere tweakers te ruilen. Ik heb dit jaar de volgende pepers:
Black scorpion tongue
Bolivian rainbow
Marbles
Numex twilight

Ik ben op zoek naar leuke pepersoorten die niet al te heet zijn en eventueel mini paprikaatjes (vooral om mijn kinderen terwille te zijn). De lemondrops van Tektoon zien er geweldig uit, dus ik zou het leuk vinden om die te ruilen met één van mijn kweeksels.

Zijn er andere tweakers die te porren zijn om een ruiltje te doen? Als we erg efficiënt en goedkoop willen zijn, dan kunnen we een envelop rond laten gaan waarin iedereen wat instopt en uithaalt.

Overigens, qua preppen...ik ga proberen om van een paar soorten een bonsai moederboom te maken, zodat ik volgend jaar daarvan kan stekken.
Ik heb dit jaar ook voor het eerst een poging gewaagd pepers te kweken. Als het ware een mengeling van soorten besteld via Aliexpres :9
Was wel geen onverdeeld succes. Ik heb geen kas maar wel zelf een kiembak ineen getimmerd met overschotjes van een copmpostbak. En ik merk wel dat pepers écht hitte nodig hebben. Kwamen als laatste uit. (ongeveer twee maand na het zaaien pas) en uiteindelijk kwam maar één soort uit ook. De soort die uitkwam zijn dan nog gewone chillie's ook :|
Maar daar heb ik nu wel 6 dikke planten van staan. Waarvan ik er van 3 ook ga proberen een "overwinterplant" te maken. Ik wil graag wat pikanter en diverser gaan. Maar ik las dat pikantere pepers ook meestal warmere omgevingen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 08:49:
[...]

Bij mij zijn ze al aan de derde bloei bezig. Ik droog de pepers dus (in de oven, graad of 50) en daarna vermaal ik ze tot chili vlokken. Anders krijg ik ze nooit op. 8)7
Hoe lang laat je ze dan in de oven?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:37

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@Raven lang. Uren en uren. Op de hetelucht stand, want daar droogt het sneller van, maar alsnog zijn dat dan bijvoorbeeld sessies van 3x 2uur. Afhankelijk van de grootte en dikte.
Dan worden ze knapperig en bijna doorzichtig. Dan met de keukenmachine even malen, maar met een vijzel kan ook.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Joindry schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 11:15:
[...]

Ik heb dit jaar ook voor het eerst een poging gewaagd pepers te kweken. Als het ware een mengeling van soorten besteld via Aliexpress :9
Was wel geen onverdeeld succes. Ik heb geen kas maar wel zelf een kiembak ineen getimmerd met overschotjes van een copmpostbak. En ik merk wel dat pepers écht hitte nodig hebben. Kwamen als laatste uit. (ongeveer twee maand na het zaaien pas) en uiteindelijk kwam maar één soort uit ook. De soort die uitkwam zijn dan nog gewone chillie's ook :|
Maar daar heb ik nu wel 6 dikke planten van staan. Waarvan ik er van 3 ook ga proberen een "overwinterplant" te maken. Ik wil graag wat pikanter en diverser gaan. Maar ik las dat pikantere pepers ook meestal warmere omgevingen vragen.
Denk je niet dat het eerder aan de kwaliteit en betrouwbaarheid van de zaadjes van AliExpress ligt? Vrijwel al mijn zaailingen kwamen binnen 2 weken op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

barrymossel schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 14:42:
[...]

Denk je niet dat het eerder aan de kwaliteit en betrouwbaarheid van de zaadjes van AliExpress ligt? Vrijwel al mijn zaailingen kwamen binnen 2 weken op.
Tuurlijk denk ik ook dat dat er voor iets tussen zat. Maar voor de volle mep van 0,43 euro voor 100 zaden, was het wel een poging waard.
Wel toegegeven ik heb vroeg geplant dit jaar, wortels en prei kwamen er vroeg door. Maar de tomaten later en pepers als laatste. Dat lag wel gewoon 100% aan de temperatuur van de grond.
Volgend jaar probeer ik gewoon een andere supplier. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Joindry schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 14:54:
[...]

Tuurlijk denk ik ook dat dat er voor iets tussen zat. Maar voor de volle mep van 0,43 euro voor 100 zaden, was het wel een poging waard.
Wel toegegeven ik heb vroeg geplant dit jaar, wortels en prei kwamen er vroeg door. Maar de tomaten later en pepers als laatste. Dat lag wel gewoon 100% aan de temperatuur van de grond.
Volgend jaar probeer ik gewoon een andere supplier. :+
Tsja, ik weet uit ervaring dat bij zaden van Ali goedkoop duurkoop is. Bij Anchillique betaal je geen drol, maar heb je wel de beste zaden die ik ooit heb gehad: http://shop.anchilique.nl/

En hoe was dit jaar dan de grond niet warm genoeg? In jaren niet zo'n goede zomer gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

barrymossel schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:00:
[...]

En hoe was dit jaar dan de grond niet warm genoeg? In jaren niet zo'n goede zomer gehad?
Effe je link checken,...

En koud, ja midden maart was de grond nog koud ja... Tegen midden mei kwam de peper-boel goed opgeschoten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:44:
@Raven lang. Uren en uren. Op de hetelucht stand, want daar droogt het sneller van, maar alsnog zijn dat dan bijvoorbeeld sessies van 3x 2uur. Afhankelijk van de grootte en dikte.
Dan worden ze knapperig en bijna doorzichtig. Dan met de keukenmachine even malen, maar met een vijzel kan ook.
Hmm... Leuk voor de stroomrekening :P

Oscar Wilde

• barrymossel
Raven schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 17:20:
[...]

Hmm... Leuk voor de stroomrekening :P
Wat kost dat nou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:40
[...]

Ik kweek pepers sinds vorig jaar in het Ikea Vaxer systeem en dat gaat prima! Op het moment een grote Jalopeño in bloei + vruchten. Kruiden en sla gaan daar inderdaad ook perfect in. Aardbeien ook.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik denk wel wat(t) meer dan een speciaal voor het drogen gemaakt apparaat :P

Oscar Wilde

• barrymossel
Raven schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 14:11:
[...]

Ik denk wel wat(t) meer dan een speciaal voor het drogen gemaakt apparaat :P
Haha sure, maar onder aan de streep denk ik dat de aanschaf van zo'n apparaat net wat meer kost dan die paar keer de oven aanzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Leuk die pepers! Dit jaar ontdekt en meteen helemaal verslaafd. Volgend seizoen ga ik compleet los op diverse soortjes, begin in januari in een kweektent met lampen. 1x toppen na een maand of 2 groei, herstellen en dan half mei naar buiten in 12 liter rootpouches.

Voor de liefhebbers hier een super leuke site met zaden van hele leuke soorten:

http://www.anchillique.nl/

Ik volg een paar groepen en forums en deze zaden hebben een optimale ontkiem ratio, altijd soortvast (geen nare verassingen, je krijgt wat je besteld) en voor een hele leuke prijs.

Ze hebben niet veel superhots maar voor mij als beginner voldoende scherpte. Doe er je voordeel mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:32

arie_papa

Running on Ubuntu

November oogst van onze 'meente' moestuin.

palmkool, rodekool, pastinaak, zoete aardappels en paprika's (uit de kas)

Zelf ook een bedje daar waar ik dit jaar ook flink geoogst heb en thuis hebben we ook nog een aantal bakken waar we groente in verbouwen. Helaas is het seizoen weer over, dus vooral plannen voor volgend jaar.

[ Voor 34% gewijzigd door arie_papa op 14-08-2019 09:18 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:02
Nog meer indoorkwekers hier?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Laatste oogst hier. De basilicum zit al flink in de herfst maar de pepers blijven gaan. Het was een goed jaar voor mij. Bijna alles is gelukt en ook de moeilijke houtachtige kruiden als lavendel, salie en oregano deden het heel goed. De oregano laat zich ook gemakkelijk drogen dus die verkruimel in af en toe boven de pastasaus. Ik heb twee lege plekjes voor volgend jaar dus ik ga binnenkort een paar leuke pepers uitzoeken. In februari gaat de groeiled weer aan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0lzQFpQm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dE71LfPm.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-05 14:30
Jep, dit jaar ga ik voor het eerst in huis kweken. Ik heb het afgelopen seizoen niets kunnen doen in de tuin en hierdoor is het toch gaan kriebelen om eens te proberen om volledig binnen te kweken in het winterseizoen.

Het is ook de eerste keer dat ik op water kweek, ben benieuwd of dat goed gaat.
Tot nu toe groeit het als kool!

Hieronder mijn opstelling.
Ik heb 3 ikea lampjes met daaronder 2 planten in een ikea bak en 1 in een oude whey container.

3x Jalapeno eary en in de opkweek bak heb ik nog 3x een Habanero (niet op foto) staan.

plantjes2

plantjes1

Het enige waar ik nog mee zit is dat sommige blaadjes gaan krullen. Ik weet niet zo goed waar dat aan kan liggen.
Ik gok op de volgende mogelijke oorzaken:
-Lamp te laag
-voeding te weinig (maar hou de hoeveelheden op de verpakking aan van general hydroponics)

PH slingert netjes tussen de 5,5 en 6,5. Helaas heb ik geen ppm meter, dus dat kan ik niet checken.

verder geen idee waarom dat gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Gaan ze tijdelijk krullen? Of blijven ze zo? Mijne stonden dit jaar gewoon buiten aan een zuidermuur, vanwege de exceptioneel goede zomer helemaal geen problemen mee gehad. Op het einde van de dag had ik vaak dat da blaadjes gingen hangen. Maar na de avondwatering/voeding kikkerden ze altijd weer op tegen de volgende ochtend.
Heb je een foto van de krullende blaadjes? Waarom gebruik je eigenlijk van die korrels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic
Joindry schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:42:
Gaan ze tijdelijk krullen? Of blijven ze zo? Mijne stonden dit jaar gewoon buiten aan een zuidermuur, vanwege de exceptioneel goede zomer helemaal geen problemen mee gehad. Op het einde van de dag had ik vaak dat da blaadjes gingen hangen. Maar na de avondwatering/voeding kikkerden ze altijd weer op tegen de volgende ochtend.
Heb je een foto van de krullende blaadjes? Waarom gebruik je eigenlijk van die korrels?
Het krullen valt op zich nog wel mee, het is op beide foto's te zien in een echt blad per plant (het zijn foto's van vanmorgen).
Het is wel permanent, het gebeurde in het kiemblad en later in (tot nu toe) 1 echt blad per plant.
In het echte blad is de krulling pas net begonnen (zie foto 1 het donkere blad), als dit hetzelfde gaat als bij de kiembladeren dan verwacht ik nog wel dat het erger wordt.

De korrels gebruik ik voor stevigheid en omdat mijn steenwol nog nat is gaan de korrels algv orming tegen doordat er geen licht op het steenwol kan komen.

**edit**
nog even snel een wat oudere foto opgezocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FoJWOkxQ4ClT6diFIQ3Ed6XO/thumb.png

[ Voor 8% gewijzigd door xeromorphic op 05-11-2018 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

xeromorphic schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:22:
[...]

Het krullen valt op zich nog wel mee, het is op beide foto's te zien in een echt blad per plant (het zijn foto's van vanmorgen).
Het is wel permanent, het gebeurde in het kiemblad en later in (tot nu toe) 1 echt blad per plant.
In het echte blad is de krulling pas net begonnen (zie foto 1 het donkere blad), als dit hetzelfde gaat als bij de kiembladeren dan verwacht ik nog wel dat het erger wordt.

De korrels gebruik ik voor stevigheid en omdat mijn steenwol nog nat is gaan de korrels algv orming tegen doordat er geen licht op het steenwol kan komen.
Het krullen van het blad kan meerdere oorzaken hebben.

Het kan zowel een teken van over of ondervoeding zijn (als je de GHE flora hydro serie gebruikt kun je best wat lager beginnen dan het kweekschema aangeeft, vooral de eerste periode) ook naast de GHE lijn kun je een beetje magnesiumsulfaat (bitterzout) meegeven wat je blad groen en gezond houdt. Voor de exacte verhouding zou ik even zoeken.

Het kan ook komen dat de lamp veel warmte afgeeft wat het blad doet krullen, maar dit lijken me nu niet echt 600watt HPSjes dus ik denk dat de warmte afgifte van je lampen echt wel meevalt.

Het kan ook zijn dat de luchtvochtigheid binnen aan de lage kant is en dat de plant zijn bladeren daardoor krult. Dit kun je voorkomen door een soort kweekhokje/kweektent te nemen waar je het klimaat een beetje kunt beinvloeden. Bij een te lage luchtvochtigheid krult een peper vaak zijn blad als een soort bescherming tegen verbranding.

Het kan ook nog een virus gerelateerd probleem zijn maar je planten zien er verder mooi gezond uit dus ik denk echt niet dat dit de reden is.

Verder vind ik ze er mooi bijstaan en denk ik niet dat het een ernstig probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
Anoniem: 1032405 schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:41:
[...]

Verder vind ik ze er mooi bijstaan en denk ik niet dat het een ernstig probleem is.
Dan kijken we het voor nu nog even aan, thanks! Ze doen het ook echt veel beter dan verwacht. In het verleden heb ik wel opgekweekt binnen, maar altijd in grond en zonder lampen. Het gaat echt bizar hard.

Ik zal op internet even een klein groeitentje op de kop tikken, dan kan ik de lampen ook beter ophangen. Ze hangen nu over een andere lamp heen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic
Sorry voor de dubbel post, maar ik ben nu een beetje aan het hobbyen met mijn setup.

Ik heb nog aardig wat aquarium onderdelen liggen en vroeg me af wat handig was om het hele seizoen pepers binnen te kweken.

Nu heb ik 2 10 liter ikea bakken om het een en ander in te experimenteren.
Ik heb 3 ideeën, en wou graag jullie mening / verbeterpunten aanhoren.

Momenteel heb ik 1 bak via de kratky methode lopen, dat gaat best goed al vermoed ik dat het beter kan!
Nu zou ik van deze kratky bak een Deep Water Culture bak kunnen maken door er een luchtsteen in te gooien met een klein luchtpompje; Voordeel is dat planten dan betere wortelgroei krijgen en makkelijker voedingsstoffen op kunnen nemen. Een nadeel is dat een luchtpomp flink wat lawaai maakt.

Idee 2 is om de 1 bak Kratky te laten en 1 bak uit te breiden met een waterpomp (veel stiller) en om in de slang een paar gaatjes te prikken zodat het wateroppervlak in beweging komt en makkelijker zuurstof op kan nemen. Nu weet ik alleen niet of dit ook echt zo goed werkt als een lucht steen.

idee 3 is om 1 bak om te toveren in een soort aeroponics bak, waarbij ik kleine spoeiertjes (met dank aan aliexpres) in de waterslang maak om zo het water zuurstofrijk te houden en om makkelijker water bij te kunnen vullen zonder dat de plant verdrinkt. Nadeel is dat het spetterende water weer flink wat meer geluid met zich mee brengt.

Zijn er ook mensen hier die iets anders doen dan kratky / in grond kweken die hun ervaringen willen delen? Of als je op en aanmerkingen hebt over bovenstaande... graag! (mocht je fotos handig vinden, geef dan een gil, dan maak ik er een paar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Ik heb voor volgens seizoen 2 van deze gekocht, de intratuin Deventer heeft 60% korting dus waren 34 euro/stuk:
https://www.intratuin.nl/parus-kweeklamp-lucis-65cm.html

Heeft iemand ervaring met deze (of eventueel met vergelijkbare) lampen? Ik vind ze goed duur, zelfs met 60% korting eigenlijk ;) maar het frame is wel mooi metaal.

Ik wil ze gebruiken voor peperplantjes.

Het begint nu al te kriebelen, ik HEB verlichting en ik heb verwarmingsmatten, maar die stroomrekening dan heh... Twijfel twijfel.

Dit setje hadden zo ook nog liggen, maar die vind ik gewoon nog steeds erg duur: https://www.intratuin.nl/parus-mini-farm-m10.html

Deze lampjes hadden ze ook nog een stapeltje van, maar die leken mij minder nuttig voor pepers enzo (?): https://www.intratuin.nl/...ntenne-lamp-7w-groen.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
dragon2 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:45:
Ik heb voor volgens seizoen 2 van deze gekocht, de intratuin Deventer heeft 60% korting dus waren 34 euro/stuk:

Heeft iemand ervaring met deze (of eventueel met vergelijkbare) lampen? Ik vind ze goed duur, zelfs met 60% korting eigenlijk ;) maar het frame is wel mooi metaal.

Het begint nu al te kriebelen, ik HEB verlichting en ik heb verwarmingsmatten, maar die stroomrekening dan heh... Twijfel twijfel.

Dit setje hadden zo ook nog liggen, maar die vind ik gewoon nog steeds erg duur: https://www.intratuin.nl/parus-mini-farm-m10.html

Deze lampjes hadden ze ook nog een stapeltje van, maar die leken mij minder nuttig voor pepers enzo (?): https://www.intratuin.nl/...ntenne-lamp-7w-groen.html
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar 65 cm hoog geeft niet heel veel groeiruimte als je het mij vraagt (tenzij je geen hoge planten kweekt).

Je zou op marktplaats eens kunnen zoeken naar een TL armatuur met t5 lampjes van 6500k (cool white). Daar groeit alles ook prima onder hier.

Zelf groei ik zelf onder TL en onder de IKEA LED groei lampen, tot nu toe groeit alles prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

dragon2 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:45:

Als je toch bereid bent een redelijke investering in een lamp te gooien dan zou ik persoonlijk gaan voor 1 a 2 Mammoth t-neon 75W. En ja die vreten wel wat stroom...

Je zou ook voor een zelfbouw led kunnen gaan, snuffel eens wat rond op de cannabis forums, daar staan echt hele mooie zelfbouw led lampen op voor een redelijke prijs. Pepers en cannabis schijnen wel van de zelfde hoeveelheden licht te houden.

Kant en klaar budget led's geven vaak in de praktijk niet de resultaten/spectrums die ze in theorie horen te leveren. Er zijn hele goede led's maar dan kom je echt in een hoge prijsklasse.

Als het alleen gaat om voorgroeien voor het buitenseizoen dan kun je dit gewoon doen onder een stel TL-balken.

Zelf ga ik voorgroeien voor volgend seizoen in een kweektent met spaarlampen (tornado 23 watt 6500k) in zelfbouw armatuurtjes.

Foto's en resultaten volgen hier zeker met de tijd.

*edit* Sorry, ik zie nu pas dat je al 2 van de bovenste balken aangeschaft hebt. Deze lijken me prima voor de groei. Het zijn geen lampen om een kweek onder af te maken maar neem aan dat je ze daar ook niet voor gekocht hebt. Wel een super laag verbruik met 20 watt per stuk, denk dat je peper plantjes hier echt wel mooi onder gaan groeien. Mooie korte nodes straks. Wanneer ga je beginnen?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1032405 op 07-11-2018 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:01:
[...]
...
Als het alleen gaat om voorgroeien voor het buitenseizoen dan kun je dit gewoon doen onder een stel TL-balken.
...

*edit* Sorry, ik zie nu pas dat je al 2 van de bovenste balken aangeschaft hebt. Deze lijken me prima voor de groei. Het zijn geen lampen om een kweek onder af te maken maar neem aan dat je ze daar ook niet voor gekocht hebt. Wel een super laag verbruik met 20 watt per stuk, denk dat je peper plantjes hier echt wel mooi onder gaan groeien. Mooie korte nodes straks. Wanneer ga je beginnen?
Ja is alleen voor de voorgroei. ~half mei gaan de pepers dan naar buiten in grotere potten.

Het plan is om begin januari te beginnen met pepers, en dan eind maart beginnen met tomatillos. De tomaten heb ik nog niet bedacht wanneer ik die het beste voorplant, in maart geloof ik..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dragon2 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:24:
[...]

Ja is alleen voor de voorgroei. ~half mei gaan de pepers dan naar buiten in grotere potten.

Het plan is om begin januari te beginnen met pepers, en dan eind maart beginnen met tomatillos. De tomaten heb ik nog niet bedacht wanneer ik die het beste voorplant, in maart geloof ik..?
Zo wil ik het ook gaan doen inderdaad. Begin januari de pepers voorgroeien onder lampen, en dan als de tijd rijp is helemaal kaal snoeien op 1 a 2 bladeren na, en toppen. Zodat er goed veel zijtakken aankomen in plaats van alleen 1 T splitsing.

Dan nog even bijkomen onder de lampen en naar buiten in 8 tot 12 liter rootpouches, afhankelijk van de soort. En dan knopjes plukken als een malle tot mid/eind juni. Zodat de planten zich focussen op groei, met hopenlijk een explosie aan knopjes/bloemen op het moment dat ik stop met plukken. En een stel giga planten die al die potentiële pepers kunnen ondersteunen.

Hoe dat in de praktijk zal uitpakken moet nog blijken 😂 dit is het eerste jaar dat ik echt met productie verhogende technieken ga experimenteren.

Tomaten ben ik zelf niet zo'n fan van, zou niet weten wanneer je deze het best kunt planten. Heb vorig jaar 4 cherrytomaten gehad, maar die bleven vaak hangen tot bederf. Maar vast genoeg info over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
dragon2 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:24:
[...]
De tomaten heb ik nog niet bedacht wanneer ik die het beste voorplant, in maart geloof ik..?
Eind maart, begin april normaliter. Zelf vorig jaar in januari voorgezaaid. Enorme planten die ik niet meer in de woonkamer kon laten staan, maar wel vroege oogst.
Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:38:
[...]

Zo wil ik het ook gaan doen inderdaad. Begin januari de pepers voorgroeien onder lampen, en dan als de tijd rijp is helemaal kaal snoeien op 1 a 2 bladeren na, en toppen. Zodat er goed veel zijtakken aankomen in plaats van alleen 1 T splitsing.
Ik top ze heel vroeg (na een blaadje of zes) en daarna als ze te hoog worden nog 1-2-3 keer. Tot ze naar buiten gaan. Hele mooie gedrongen pepers gehad de afgelopen jaren.
Maar waarom kaal snoeien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

barrymossel schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:14:
[...]

Eind maart, begin april normaliter. Zelf vorig jaar in januari voorgezaaid. Enorme planten die ik niet meer in de woonkamer kon laten staan, maar wel vroege oogst.

[...]

Ik top ze heel vroeg (na een blaadje of zes) en daarna als ze te hoog worden nog 1-2-3 keer. Tot ze naar buiten gaan. Hele mooie gedrongen pepers gehad de afgelopen jaren.
Maar waarom kaal snoeien?
Zodat de plant noodgedwongen meer vertakkingen aan gaat maken, waardoor je bredere planten krijgt met een lager zwaartepunt en dikke evenredige takken die veel pepers kunnen ondersteunen.

Voor iedereen die geïnteresseerd is in leuke technieken en hydro tips en tricks: je kunt het youtube kanaal van dutch pepper lovers een beetje volgen. Staan zeer informatieve filmpjes op.

Het lijkt op het eerste gezicht een beetje een jopie maar vergis je niet, deze man is absoluut een 64 bit eindbaas in het kweken van pepers. Zijn planten zijn echt monsters en hij heeft zeer veel ervaring met diverse technieken (grond, hydro, dutch bucket etc.)

Zijn aji pineapple heeft dit jaar ruim 1000 (!) vruchten opgeleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xeromorphic
Gister aan het klussen geslagen en begonnen aan "aeroponics", het is niet helemaal aeroponics omdat mijn bak niet hoog genoeg is om de wortels altijd in de lucht te laten hangen en bij het water kunnen na verloop van tijd.

Maar goed! Hieronder wat ik heb gemaakt!

Ik heb een klein waterpompje in de bak gegooid en een slang om de bak heen gekit boven de waterlijn.
Daarna heb ik sprinklers in de waterslang gemaakt met dank aan aliexpress (https://nl.aliexpress.com...Sproeier/32855633978.html)

Het idee is dat de sproeiers een beetje zuurstof in het water houdt zodat ik geen luchtpomp hoef aan te sluiten, degene die ik heb maakt echt teveel lawaai.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b4iAGJDy1fZ3B8tPnb0kXpAD/full.jpg

als hij aan staat ziet het er zo uit, bijna alles in de bak wordt door de spoeiers vochtig gehouden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QfHvJOAHqML1sF6OeaSZcNye/full.jpg

Dit is dan het hele eindresultaat met de deksel dicht :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wIKaHvCQpRI2xRB68R9j8amg/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

xeromorphic schreef op donderdag 8 november 2018 @ 08:17:
Gister aan het klussen geslagen en begonnen aan "aeroponics", het is niet helemaal aeroponics omdat mijn bak niet hoog genoeg is om de wortels altijd in de lucht te laten hangen en bij het water kunnen na verloop van tijd.

Ik heb een klein waterpompje in de bak gegooid en een slang om de bak heen gekit boven de waterlijn.
Daarna heb ik sprinklers in de waterslang gemaakt met dank aan aliexpress (https://nl.aliexpress.com...Sproeier/32855633978.html)

Het idee is dat de sproeiers een beetje zuurstof in het water houdt zodat ik geen luchtpomp hoef aan te sluiten, degene die ik heb maakt echt teveel lawaai.

[Afbeelding]

als hij aan staat ziet het er zo uit, bijna alles in de bak wordt door de spoeiers vochtig gehouden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Super netjes gedaan zeg. Leuk om wat te experimenteren op deze manier, ben benieuwd of je ook verschil merkt in groeisnelheid t.o.v. Kratky.

Verslavende hobby dat kweken op deze manier :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 08:21:
[...]

Super netjes gedaan zeg. Leuk om wat te experimenteren op deze manier, ben benieuwd of je ook verschil merkt in groeisnelheid t.o.v. Kratky.

Verslavende hobby dat kweken op deze manier :Y
Dat kan ik wel testen, ik heb 2 planten die precies even groot zijn. die wil ik best verdelen tussen de kratky en de aeroponics. Ga ik van de week even doen, ik moet een lamp verhangen om daar ruimte voor te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:49:
[...]

Zodat de plant noodgedwongen meer vertakkingen aan gaat maken, waardoor je bredere planten krijgt met een lager zwaartepunt en dikke evenredige takken die veel pepers kunnen ondersteunen.

[YouTube: Hoe doe je een peperplant toppen?]
Hmm, de moeite waard om te testen. Echter krijg ik dat resultaat met alleen toppen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

barrymossel schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:02:
[...]

Hmm, de moeite waard om te testen. Echter krijg ik dat resultaat met alleen toppen ook.
Er zitten nog meer voordelen aan, het 1e generatie blad is relatief zwak, gevoelig voor verbranding, schimmels en zeer aantrekkelijk voor insecten (vooral bladluis). Door al het 1e generatie blad te verwijderen maak je de plant dus sterker, minder gevoelig voor felle zon en minder aantrekkelijk voor plaagbeestjes.

Je laat 1 a 2 bladeren zitten voor de benodigde fotosynthese en zodra je plant hersteld en nieuwe bladeren aanmaakt kun je die ook verwijderen.

Het blad wat terugkomt is een stuk stugger en kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Het compleet strippen is mij niet zo goed bevallen dit jaar. De pepers die ik alleen heb getopt zien er beter en groter uit. Daar hangen ook meer vruchten aan. Maar misschien hebben andere er meer succes mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tektoon schreef op donderdag 8 november 2018 @ 18:32:
Het compleet strippen is mij niet zo goed bevallen dit jaar. De pepers die ik alleen heb getopt zien er beter en groter uit. Daar hangen ook meer vruchten aan. Maar misschien hebben andere er meer succes mee.
Heb je deze ook voorgegroeid in de winter periode? Want ze krijgen er natuurlijk wel een flinke opdonder van en zeker een groei achterstand. Het lijkt me ook niet echt een techniek die ik zelf zou toepassen bij pepers die ik pas in het voorjaar zou zaaien. Onze zomer is al aan de korte kant voor pepers... Ben van plan eind december/begin januari te beginnen.

Wel mooi dat je beide technieken hebt toegepast en zo kunt vergelijken. Misschien dat ik wel hetzelfde doe dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
Anoniem: 1032405 schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:41:
[...]

Het krullen van het blad kan meerdere oorzaken hebben.

Het kan zowel een teken van over of ondervoeding zijn (als je de GHE flora hydro serie gebruikt kun je best wat lager beginnen dan het kweekschema aangeeft, vooral de eerste periode) ook naast de GHE lijn kun je een beetje magnesiumsulfaat (bitterzout) meegeven wat je blad groen en gezond houdt. Voor de exacte verhouding zou ik even zoeken.

....

Ik ben er achter wat er aan de hand was!
het spuitje wat ik had voor de dosering van de voeding had ik bij de dierenarts vandaan en daar stond 10 boven aan... en je voelt hem al aankomen, dat stond voor het gewicht van het dier waarvoor het bedoeld was, de spuit was 1 ml ipv 10ml....

kortom, planten kregen maar 10% van de benodigde voeding 8)7 |:(

Anyway! gister de voeding opgehoogd en nu zijn ze nog wat in shock, maar dat zal wel rechttrekken de komende dagen! Op zo'n moment voel je je best knullig :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

xeromorphic schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:23:
[...]

Ik ben er achter wat er aan de hand was!
het spuitje wat ik had voor de dosering van de voeding had ik bij de dierenarts vandaan en daar stond 10 boven aan... en je voelt hem al aankomen, dat stond voor het gewicht van het dier waarvoor het bedoeld was, de spuit was 1 ml ipv 10ml....

kortom, planten kregen maar 10% van de benodigde voeding 8)7 |:(

Anyway! gister de voeding opgehoogd en nu zijn ze nog wat in shock, maar dat zal wel rechttrekken de komende dagen! Op zo'n moment voel je je best knullig :+
Haha als ik zoiets heb zeg ik altijd maar: blijkbaar overkomt het de besten :')

Ik heb zelf gisteren mijn Secret Jardin DS90 binnengekregen, samen met 4 giga reflectoren en voeding.

Van de week eens beginnen de zolder te fatsoeneren en dan de lampen in elkaar knutselen.

Eens kijken of we wat pepertjes groot krijgen voor de lente :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Laatst online: 02-06 23:23
Ik heb 1 maand geleden al wat pepers voorgezaaid. De zaden kwamen uit een peper van de supermarkt. Tot nu toe doen de plantjes het goed. Ze staan op de vensterbank, ze krijgen echter niet heel de dag licht. Wanneer moet ik de plantjes gaan verpotten? Ze zijn nu zo'n circa 8 cm hoog. En ze staan redelijk dicht op elkaar.

Deze zomer heb ik niet zo'n grote opbrengst gehad met de pepers. De planten maakten wel vruchten aan, maar deze stopten dan ineens met groeien. Vanaf een uur of 12 'smiddags vangen ze direct zonlicht op het balkon. De plantjes stonden in potten, 1 of 2 planten in 1 pot. Om de 3 weken een beetje Pokon er bij gedaan voor de voeding.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PM_Petrol schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:15:
Ik heb 1 maand geleden al wat pepers voorgezaaid. De zaden kwamen uit een peper van de supermarkt. Tot nu toe doen de plantjes het goed. Ze staan op de vensterbank, ze krijgen echter niet heel de dag licht. Wanneer moet ik de plantjes gaan verpotten? Ze zijn nu zo'n circa 8 cm hoog. En ze staan redelijk dicht op elkaar.

Deze zomer heb ik niet zo'n grote opbrengst gehad met de pepers. De planten maakten wel vruchten aan, maar deze stopten dan ineens met groeien. Vanaf een uur of 12 'smiddags vangen ze direct zonlicht op het balkon. De plantjes stonden in potten, 1 of 2 planten in 1 pot. Om de 3 weken een beetje Pokon er bij gedaan voor de voeding.
Peperplantjes zijn behoorlijke eters. Vooral in de bloei en vrucht periode hebben ze veel behoefte aan voeding. Standaard potgrond levert zo'n 6 weken voeding. Biologische voeding heeft een week of 6 nodig om af te breken, minerale voeding is direct opneembaar.

Wat jij beschrijft is een voedingstekort, je planten hebben niet genoeg voedingstoffen meer beschikbaar om de vruchten te ondersteunen, en stoten deze af.

Je kunt een groeiende plant in verse potgrond zetten (toch wel een liter of 6 minimaal, maar meer is beter) en deze een toplaag van biologische voeding geven. (beendermeel, bloedmeel, vinassekali)

Er zij ook zat 'all in one' bemesting korrels (npk korrels) maar het liefst aparte voeding kopen, omdat je planten in de groei vooral stikstof gebruiken en in de vruchtenperiode vooral kalium. Korrels met vaste npk waarde zijn dan lastig in te zetten in de verschillende stadia van de plant. Al kun je daar al hele leuke resultaten mee halen.

Minerale voeding zou ik persoonlijk voor de GHE flora serie gaan, dit is een 123 voeding speciaal voor vruchtendragers waar je ook weer stadium gericht mee kunt voeden. Als je min of meer het voedingschema van GHE aanhoud krijg je zeker leuke planten en een mooi aantal vruchten.

Wat ook belangrijk is, is om de eerste bloemknopjes weg te plukken, tot je planten een noemenswaardig formaat hebben. Hiermee forceer je de plant door te groeien, nieuwe knopjes gaan er toch wel komen. Als je de plant wat langer laat groeien zal deze ook meer vruchten kunnen ondersteunen.

Naast bemesting en licht is er nog iets belangrijks om een beetje te monitoren, namelijk de PH (zuurtegraad) van je substraat en (voedings) water. Ideaal in grond is tussen de 5.5 en 6.8.
Geef je de planten veel hoger of lager dan maak je het voor de plant ook weer moeilijker om bepaalde sulfaten op te nemen. Als je dit niet kunt/wilt meten dan is het geven van opgevangen regenwater een oplossing.

Verdiep je eens in de wereld van planten voeding zou ik zeggen. Met een 10 liter pot, wat biologische mestkorrels en regenwater kom je al tot leuke resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

xeromorphic schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:34:
Sorry voor de dubbel post, maar ik ben nu een beetje aan het hobbyen met mijn setup.

Ik heb nog aardig wat aquarium onderdelen liggen en vroeg me af wat handig was om het hele seizoen pepers binnen te kweken.

Nu heb ik 2 10 liter ikea bakken om het een en ander in te experimenteren.
Ik heb 3 ideeën, en wou graag jullie mening / verbeterpunten aanhoren.

Momenteel heb ik 1 bak via de kratky methode lopen, dat gaat best goed al vermoed ik dat het beter kan!
Nu zou ik van deze kratky bak een Deep Water Culture bak kunnen maken door er een luchtsteen in te gooien met een klein luchtpompje; Voordeel is dat planten dan betere wortelgroei krijgen en makkelijker voedingsstoffen op kunnen nemen. Een nadeel is dat een luchtpomp flink wat lawaai maakt.
Dat lawaai valt toch wel mee? Je hebt hele stille luchtpompjes. En een waterpomp is ook niet altijd stil. Ik ga volgend jaar naast de planten buiten, binnen 5 omgebouwde Whey potten zetten met ieder een luchtsteen erin. Ben benieuwd hoeveel invloed dat gaat hebben.
Idee 2 is om de 1 bak Kratky te laten en 1 bak uit te breiden met een waterpomp (veel stiller) en om in de slang een paar gaatjes te prikken zodat het wateroppervlak in beweging komt en makkelijker zuurstof op kan nemen. Nu weet ik alleen niet of dit ook echt zo goed werkt als een lucht steen.
Dit gaat weinig zuurstof toevoegen, we hebben dit ook een beetje in het aquarium bij ons en uiteindelijk doet het weinig voor de zuurstof.
idee 3 is om 1 bak om te toveren in een soort aeroponics bak, waarbij ik kleine spoeiertjes (met dank aan aliexpres) in de waterslang maak om zo het water zuurstofrijk te houden en om makkelijker water bij te kunnen vullen zonder dat de plant verdrinkt. Nadeel is dat het spetterende water weer flink wat meer geluid met zich mee brengt.
Als je doet vernevelen hoor je het spetteren niet.
Zijn er ook mensen hier die iets anders doen dan kratky / in grond kweken die hun ervaringen willen delen? Of als je op en aanmerkingen hebt over bovenstaande... graag! (mocht je fotos handig vinden, geef dan een gil, dan maak ik er een paar.)
Ik doe kratky, "gewoon" hydro en aarde. Ik heb buizen liggen op mijn balkon waar het hydro in loopt, volgend jaar voeg ik er een waterpompje aan toe voor circulatie.
Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:01:
[...]

Als je toch bereid bent een redelijke investering in een lamp te gooien dan zou ik persoonlijk gaan voor 1 a 2 Mammoth t-neon 75W. En ja die vreten wel wat stroom...
T-neon zijn volgens mij wel prettige dingen. Het is ook gewoon een fluorescentielamp, dus je kunt anders ook gewoon TL buizen, spaarlampen, etc. gebruiken.
Je zou ook voor een zelfbouw led kunnen gaan, snuffel eens wat rond op de cannabis forums, daar staan echt hele mooie zelfbouw led lampen op voor een redelijke prijs. Pepers en cannabis schijnen wel van de zelfde hoeveelheden licht te houden.

Kant en klaar budget led's geven vaak in de praktijk niet de resultaten/spectrums die ze in theorie horen te leveren. Er zijn hele goede led's maar dan kom je echt in een hoge prijsklasse.
Goeie led's zijn idd duur en zelfbouw is ook niet goedkoop (als je niet wilt dat je huis afbrandt)

Zelf ga ik voorgroeien voor volgend seizoen in een kweektent met spaarlampen (tornado 23 watt 6500k) in zelfbouw armatuurtjes.

Foto's en resultaten volgen hier zeker met de tijd.

Hoe lang doe jij voorgroeien? En denk je dat lichtkleur veel uitmaakt? Ik weet dat ze er op het cannabisforum veel waarde aan hechten, maar daar telt elke gram en is ook niet iedereen er mee eens dat dit veel uitmaakt. Ik denk dat het voor pepers niet heel veel zal uitmaken? Ik heb "wit" en "warm wit" tl-buizen liggen (weet exacte kelvin niet op dit moment). Ik verwacht dat die vrijwel even goed zullen werken voor simpele voorgroei?
Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:38:
[...]

Dan nog even bijkomen onder de lampen en naar buiten in 8 tot 12 liter rootpouches, afhankelijk van de soort. En dan knopjes plukken als een malle tot mid/eind juni. Zodat de planten zich focussen op groei, met hopenlijk een explosie aan knopjes/bloemen op het moment dat ik stop met plukken. En een stel giga planten die al die potentiële pepers kunnen ondersteunen.

Hoe dat in de praktijk zal uitpakken moet nog blijken 😂 dit is het eerste jaar dat ik echt met productie verhogende technieken ga experimenteren.

Tomaten ben ik zelf niet zo'n fan van, zou niet weten wanneer je deze het best kunt planten. Heb vorig jaar 4 cherrytomaten gehad, maar die bleven vaak hangen tot bederf. Maar vast genoeg info over te vinden.
Heeft toppen ook veel invloed op de hoogte? Ik wil gerust experimenteren met mijn planten volgend jaar maar ik wil dat ze vooral de hoogte in gaan omdat ze in de breedte dicht op elkaar staan. Dus als toppen de hoogte erg beperkt doe ik dat toch nog maar niet.
xeromorphic schreef op donderdag 8 november 2018 @ 08:17:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Cool, leuk gemaakt. Maar kan je niet beter sproeiers pakken die meer vernevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Markos schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 22:56:

Hoe lang doe jij voorgroeien? En denk je dat lichtkleur veel uitmaakt? Ik weet dat ze er op het cannabisforum veel waarde aan hechten, maar daar telt elke gram en is ook niet iedereen er mee eens dat dit veel uitmaakt. Ik denk dat het voor pepers niet heel veel zal uitmaken? Ik heb "wit" en "warm wit" tl-buizen liggen (weet exacte kelvin niet op dit moment). Ik verwacht dat die vrijwel even goed zullen werken voor simpele voorgroei?
Ik ben van plan om eind december/begin januari te beginnen. Ze mogen best wat eerder naar buiten dan na ijsheiligen, ben van plan ook nog een goedkoop plastic kasje te halen op aliexpress.

Ik heb eerder voorgegroeid onder 2700k spaarlampen (geen pepers O-) ) en dat ging prima. Dus voor simpele voorgroei gaan je zaailingen het onder 'warm wit' ook wel doen. Ik heb tevens voorgegroeid onder 6500k spaarlampen en dat gaat ook gewoon hartstikke mooi. Ik heb daar zelf eigenlijk weinig verschil tussen gemerkt. Theoretisch maakt de lichtkleur wel degelijk verschil maar in de praktijk merk je er weinig van, het groeit.
Heeft toppen ook veel invloed op de hoogte? Ik wil gerust experimenteren met mijn planten volgend jaar maar ik wil dat ze vooral de hoogte in gaan omdat ze in de breedte dicht op elkaar staan. Dus als toppen de hoogte erg beperkt doe ik dat toch nog maar niet.
Toppen heeft zeker invloed op de hoogte, je forceert je planten om zich in de breedte te gaan ontwikkelen. Maar een ongetopte plant gaat na het ontwikkelen van de Y splitsing ook breder groeien. Toppen remt wel drastisch de groei, reken gerust een maand groeiachterstand. Vooral als je compleet snoeit. Dus dat heeft wel een voordeel als je voorgroeit met beperkte ruimte/lichtoppervlak.

Als je lange smalle planten wilt is toppen misschien niet de juiste methode voor je. Er zijn vast groeimethodes waarmee je breedte kunt beperken, planten zijn wat dat betreft zeer divers te manipuleren in groei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 18:47:
[...]
Heb je deze ook voorgegroeid in de winter periode? Want ze krijgen er natuurlijk wel een flinke opdonder van en zeker een groei achterstand.
Ik start begin februari onder een led lamp. De compleet gesnoeide peper in kwestie heeft twee oogsten gegeven dus dat lijkt me prima. Ik heb niet het idee dat er tijd te kort was maar ik zit hier ook niet met perfecte, tropische omstandigheden.

Zijn er nog mensen met tips voor lekkere pepers tussen de 10k-50k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tektoon schreef op zondag 11 november 2018 @ 14:02:
[...]

Ik start begin februari onder een led lamp. De compleet gesnoeide peper in kwestie heeft twee oogsten gegeven dus dat lijkt me prima. Ik heb niet het idee dat er tijd te kort was maar ik zit hier ook niet met perfecte, tropische omstandigheden.

Zijn er nog mensen met tips voor lekkere pepers tussen de 10k-50k?
Aji pineapple al eens geprobeerd? Rond de 30k en heel erg fruitig/zoet. Veel peperliefhebbers zijn er enthousiast over omdat ze heel goed combineren met een breed scala aan gerechten.

Ik ga er zelf 2 a 3 van zetten dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Anoniem: 1032405 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 14:31:
[...]

Peperplantjes zijn behoorlijke eters. Vooral in de bloei en vrucht periode hebben ze veel behoefte aan voeding. Standaard potgrond levert zo'n 6 weken voeding. Biologische voeding heeft een week of 6 nodig om af te breken, minerale voeding is direct opneembaar.

Wat jij beschrijft is een voedingstekort, je planten hebben niet genoeg voedingstoffen meer beschikbaar om de vruchten te ondersteunen, en stoten deze af.

Je kunt een groeiende plant in verse potgrond zetten (toch wel een liter of 6 minimaal, maar meer is beter) en deze een toplaag van biologische voeding geven. (beendermeel, bloedmeel, vinassekali)

Er zij ook zat 'all in one' bemesting korrels (npk korrels) maar het liefst aparte voeding kopen, omdat je planten in de groei vooral stikstof gebruiken en in de vruchtenperiode vooral kalium. Korrels met vaste npk waarde zijn dan lastig in te zetten in de verschillende stadia van de plant. Al kun je daar al hele leuke resultaten mee halen.

Minerale voeding zou ik persoonlijk voor de GHE flora serie gaan, dit is een 123 voeding speciaal voor vruchtendragers waar je ook weer stadium gericht mee kunt voeden. Als je min of meer het voedingschema van GHE aanhoud krijg je zeker leuke planten en een mooi aantal vruchten.

Wat ook belangrijk is, is om de eerste bloemknopjes weg te plukken, tot je planten een noemenswaardig formaat hebben. Hiermee forceer je de plant door te groeien, nieuwe knopjes gaan er toch wel komen. Als je de plant wat langer laat groeien zal deze ook meer vruchten kunnen ondersteunen.

Naast bemesting en licht is er nog iets belangrijks om een beetje te monitoren, namelijk de PH (zuurtegraad) van je substraat en (voedings) water. Ideaal in grond is tussen de 5.5 en 6.8.
Geef je de planten veel hoger of lager dan maak je het voor de plant ook weer moeilijker om bepaalde sulfaten op te nemen. Als je dit niet kunt/wilt meten dan is het geven van opgevangen regenwater een oplossing.

Verdiep je eens in de wereld van planten voeding zou ik zeggen. Met een 10 liter pot, wat biologische mestkorrels en regenwater kom je al tot leuke resultaten.
Ik heb eens wat filmpjes van Dutch Pepper lovers gekeken. Daar wordt ook over voedingsstoffen gesproken. Voor elk kenmerk is er een tekort aan iets.
Die General Hydroponics voeding, dit zijn 3 flessen met elk zijn eigen doel. Ik kan echter niet vinden wat er in dat spul zit, is dit ook gewoon NPK in elk een eigen fles?

Maar om uiteindelijk toch weer op m'n vraag uit te komen. Wanneer moet ik m'n huidige plantjes gaan verpotten? Nu staat het er zo bij:

Pepers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PM_Petrol schreef op maandag 12 november 2018 @ 17:26:
[...]

Ik heb eens wat filmpjes van Dutch Pepper lovers gekeken. Daar wordt ook over voedingsstoffen gesproken. Voor elk kenmerk is er een tekort aan iets.
Die General Hydroponics voeding, dit zijn 3 flessen met elk zijn eigen doel. Ik kan echter niet vinden wat er in dat spul zit, is dit ook gewoon NPK in elk een eigen fles?

Maar om uiteindelijk toch weer op m'n vraag uit te komen. Wanneer moet ik m'n huidige plantjes gaan verpotten? Nu staat het er zo bij:

[Afbeelding: Pepers]
Dit is inderdaad hele brede complete minerale NPK voeding. Maar er zit nog veel meer in. Het is echt een complete voeding. Je hebt al een pakketje voor een euro of 17, met ph test en alles erbij. Hard of zacht water. De voeding is gescheiden in 3 delen met elk hun eigen NPK waarde omdat er anders kristalvorming optreedt door de hoge concentratie, waardoor planten het niet meer kunnen opnemen. Ze mogen alleen gemengd worden in water. De voeding is erg geconcentreerd en je kun er heul lang mee doen.

De NPK waarden verschillen per fles waardoor je meer of minder van een bepaalde voedingstof kunt geven. Afhankelijk van het stadia van je plant kun je dus gericht voeden naar wat de plant nodig heeft.

Wat betreft je planten: deze mogen zeker verpot worden! De gele blaadjes zijn een teken van stikstof tekort, een mooi potje verse universele potgrond per plantje gaat je de komende 5 a 6 weken vooruit helpen. In deze groeifase heb je sowieso heel weinig voedingstoffen nodig.

Succes met je pepers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Anoniem: 1032405 schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:10:
[...]

Dit is inderdaad hele brede complete minerale NPK voeding. Maar er zit nog veel meer in. Het is echt een complete voeding. Je hebt al een pakketje voor een euro of 17, met ph test en alles erbij. Hard of zacht water. De voeding is gescheiden in 3 delen met elk hun eigen NPK waarde omdat er anders kristalvorming optreedt door de hoge concentratie, waardoor planten het niet meer kunnen opnemen. Ze mogen alleen gemengd worden in water. De voeding is erg geconcentreerd en je kun er heul lang mee doen.

De NPK waarden verschillen per fles waardoor je meer of minder van een bepaalde voedingstof kunt geven. Afhankelijk van het stadia van je plant kun je dus gericht voeden naar wat de plant nodig heeft.

Wat betreft je planten: deze mogen zeker verpot worden! De gele blaadjes zijn een teken van stikstof tekort, een mooi potje verse universele potgrond per plantje gaat je de komende 5 a 6 weken vooruit helpen. In deze groeifase heb je sowieso heel weinig voedingstoffen nodig.

Succes met je pepers!
Bedankt. Ik ga ook kijken voor netcups om eventueel een hydroponic emmer te maken.
Ik neem aan dat er op op de GHE voeding staat beschreven hoeveel er per liter water aan voeding toegevoegd moet worden.

Op aliexpress heb ik Carolina Reaper zaadjes besteld om te proberen en een pH meter. Maar de pH meter blijkt nogal onnauwkeurig te worden bij een andere temperatuur dan 20 graden. Om mee te beginnen is het voldoende denk ik ;).

Zijn directkweken.nl en eugrowshop.eu betrouwbare aanbieders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PM_Petrol schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:45:
[...]

Bedankt. Ik ga ook kijken voor netcups om eventueel een hydroponic emmer te maken.
Ik neem aan dat er op op de GHE voeding staat beschreven hoeveel er per liter water aan voeding toegevoegd moet worden.

Op aliexpress heb ik Carolina Reaper zaadjes besteld om te proberen en een pH meter. Maar de pH meter blijkt nogal onnauwkeurig te worden bij een andere temperatuur dan 20 graden. Om mee te beginnen is het voldoende denk ik ;).
Dat is heel erg leuk ja, ik heb ook netcups besteld op aliexpress en die zijn super! Heb deze gehaald:

http://s.aliexpress.com/3aIfyeai?fromSns

De ph meter is accuraat maar inderdaad wel op een temperatuur van 20°C of hoger. Maar je krijgt bij de GHE tripack ook altijd een druppelset PH meting. Dus dat moet helemaal goed komen.

Ik weet niet of je Carolina Reaper zaadjes van aliexpress goed zullen voldoen, zaadjes van aliexpress zijn vaak andere soorten dan beschreven. Meerdere mensen die exotische soortjes bestellen krijgen uiteindelijk gewone chilipepers zonder veel pit. Ook hebben de superhots zoals Reapers vaak nogal hoge eisen qua ontkieming. Vooral temperatuur. Maar wie weet.

Voor goede soortvaste zaden met een hoge ontkiemratio zou ik een kijkje nemen op:

http://shop.anchilique.nl/shop.anchilique.nl/index.php?route=product/category&path=59

Hele goede zaden en zeker niet duur. Je hebt al een pack met 50 zaden van 5 soorten voor 5 euro.

Voor de voedingschema's van de GHE lijn zou ik de schema's uit de meest recente catalogus aanhouden. Die op de flessen zelf staan zijn vaak verouderd. De catalogus kun je vinden op de site van GHE zelf, hier een link voor de schema's van de GHE flora serie:

https://issuu.com/eurohydro.com/docs/catalogue-2018-gb/7

Voor grond gebruik je minder als voor hydro of andere substraten zoals cocos. De PH is in deze belangrijk omdat minerale voeding bij te hoge of lage PH niet goed opgenomen kan worden door de plant.

Ideaal is om op aliexpress even een spuitje te bestellen zodat je makkelijk gedoseerd voeding kunt toevoegen aan je water. Het gaat per liter echt om minimale hoeveelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PM_Petrol schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:45:
[...]

Zijn directkweken.nl en eugrowshop.eu betrouwbare aanbieders?
Ik heb zelf mijn spullen besteld op onlinetopgarden.nl en onlinekweken.nl en had alles binnen een week binnen.

directkweken.nl en eugrowshop.eu lijken mij ook gewoon betrouwbare aanbieders maar heb daar geen persoonlijke ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Anoniem: 1032405 schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:14:
[...]

Dat is heel erg leuk ja, ik heb ook netcups besteld op aliexpress en die zijn super! Heb deze gehaald:

http://s.aliexpress.com/3aIfyeai?fromSns

De ph meter is accuraat maar inderdaad wel op een temperatuur van 20°C of hoger. Maar je krijgt bij de GHE tripack ook altijd een druppelset PH meting. Dus dat moet helemaal goed komen.

Ik weet niet of je Carolina Reaper zaadjes van aliexpress goed zullen voldoen, zaadjes van aliexpress zijn vaak andere soorten dan beschreven. Meerdere mensen die exotische soortjes bestellen krijgen uiteindelijk gewone chilipepers zonder veel pit. Ook hebben de superhots zoals Reapers vaak nogal hoge eisen qua ontkieming. Vooral temperatuur. Maar wie weet.

Voor goede soortvaste zaden met een hoge ontkiemratio zou ik een kijkje nemen op:

http://shop.anchilique.nl/shop.anchilique.nl/index.php?route=product/category&path=59

Hele goede zaden en zeker niet duur. Je hebt al een pack met 50 zaden van 5 soorten voor 5 euro.

Voor de voedingschema's van de GHE lijn zou ik de schema's uit de meest recente catalogus aanhouden. Die op de flessen zelf staan zijn vaak verouderd. De catalogus kun je vinden op de site van GHE zelf, hier een link voor de schema's van de GHE flora serie:

https://issuu.com/eurohydro.com/docs/catalogue-2018-gb/7

Voor grond gebruik je minder als voor hydro of andere substraten zoals cocos. De PH is in deze belangrijk omdat minerale voeding bij te hoge of lage PH niet goed opgenomen kan worden door de plant.

Ideaal is om op aliexpress even een spuitje te bestellen zodat je makkelijk gedoseerd voeding kunt toevoegen aan je water. Het gaat per liter echt om minimale hoeveelheden.
Bedankt, ik ga het gewoon proberen met de Carolina Reaper zaadjes. Ik zal ook nog wat andere soorten proberen.
Anoniem: 1032405 schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:30:
[...]

Ik heb zelf mijn spullen besteld op onlinetopgarden.nl en onlinekweken.nl en had alles binnen een week binnen.

directkweken.nl en eugrowshop.eu lijken mij ook gewoon betrouwbare aanbieders maar heb daar geen persoonlijke ervaring mee.
Ik zal ook eens een kijkje nemen op door jou genoemde sites, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PM_Petrol schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:38:
[...]

Bedankt, ik ga het gewoon proberen met de Carolina Reaper zaadjes. Ik zal ook nog wat andere soorten proberen.

[...]

Ik zal ook eens een kijkje nemen op door jou genoemde sites, bedankt.
Graag gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Vandaag het een en ander besteld.
GHE Floraseries tripack
Verschillende maten netcups op Ali.
Verschillende soorten zaadjes: Aji pineapple, Aji habanero, Sweet banana, Habanero jaguar, Madame jeanette

Eerst maar eens beginnen in aarde te zaaien. De hydroponic/kratky manier wil ik later gaan toepassen.
Op de site van GHE heb ik ook het voedingsschema gevonden, voor potgrond is het Drain to Waste toch?

Ik heb nog geen groeilampen, gaat dat een probleem worden in de winter, zoveel zon is er natuurlijk niet op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PM_Petrol schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:03:
Vandaag het een en ander besteld.
GHE Floraseries tripack
Verschillende maten netcups op Ali.
Verschillende soorten zaadjes: Aji pineapple, Aji habanero, Sweet banana, Habanero jaguar, Madame jeanette

Eerst maar eens beginnen in aarde te zaaien. De hydroponic/kratky manier wil ik later gaan toepassen.
Op de site van GHE heb ik ook het voedingsschema gevonden, voor potgrond is het Drain to Waste toch?

Ik heb nog geen groeilampen, gaat dat een probleem worden in de winter, zoveel zon is er natuurlijk niet op een dag.
Mooie soortjes :)

Drain to waste is inderdaad een methode om voeding toe te dienen. Maar ik heb dat schema ook bekeken en daar staat 3 keer met voeding wateren en 1 keer zonder. Ik vind dat voor grond vrij veel omdat je op die manier een mineraal ophoping kunt veroorzaken. Dus ik zou het zelf denk ik 1 a 2 keer in de week water met voeding toedienen, afhankelijk ook een beetje van hoe de planten reageren.

Je kunt wel opkweken in de winter zonder lampen maar grote kans dat je planten dan meer gaan strekken door gebrek aan licht. Dus een lampje erboven kan zeker geen kwaad.

Dit kan al met goedkope tl-buis, de praxis en gamma hebben een 60cm buis met armatuur voor ongeveer 10 euro. Een maatje van me kweekt hier ook onder en dat gaat prima.

Je kunt het natuurlijk eerst altijd gewoon proberen in je vensterbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:19:
[...]

Mooie soortjes :)

Drain to waste is inderdaad een methode om voeding toe te dienen. Maar ik heb dat schema ook bekeken en daar staat 3 keer met voeding wateren en 1 keer zonder. Ik vind dat voor grond vrij veel omdat je op die manier een mineraal ophoping kunt veroorzaken. Dus ik zou het zelf denk ik 1 a 2 keer in de week water met voeding toedienen, afhankelijk ook een beetje van hoe de planten reageren.

Je kunt wel opkweken in de winter zonder lampen maar grote kans dat je planten dan meer gaan strekken door gebrek aan licht. Dus een lampje erboven kan zeker geen kwaad.

Dit kan al met goedkope tl-buis, de praxis en gamma hebben een 60cm buis met armatuur voor ongeveer 10 euro. Een maatje van me kweekt hier ook onder en dat gaat prima.

Je kunt het natuurlijk eerst altijd gewoon proberen in je vensterbank.
Juist, ik zal met de voeding gaan experimenteren als het zover is.

3 keer per week water. Aan hoeveel moet ik dan denken? Dat het net nat is? Of goed vochtig?

Ahja ik zie het, de Gamma heeft idd verschillende maten met een budget prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PM_Petrol schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:32:
[...]

Juist, ik zal met de voeding gaan experimenteren als het zover is.

3 keer per week water. Aan hoeveel moet ik dan denken? Dat het net nat is? Of goed vochtig?

Ahja ik zie het, de Gamma heeft idd verschillende maten met een budget prijs.
Dat 3 keer per week water zou ik niet teveel naar kijken. Gewoon doen wat je al deed, die plantjes van jou zijn mooi gegroeid, dus die hebben tevreden gestaan. En dan af en toe met voeding.

Het is ook een beetje een spelletje, persoonlijk hoef ik niet de maximale hoeveelheid groei haalbaar. Zolang de planten maar gezond blijven en een leuk aantal vruchten ontwikkelen ben ik wel tevreden.

Die man van bijvoorbeeld dutch pepper lovers wil echt het maximale uit zijn planten halen en geeft dan ook het maximale aan voeding wat een plant verdagen kan. Maar hij weet ook wat ie moet doen als het fout dreigt te gaan. Ikzelf niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
PM_Petrol schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:03:
Mijn plantjes staan helaas niet op het zuiden en ik zaai redelijk vroeg. Maar zonder groeilampje is het niet te doen. Zoals hierboven ook gezegd strekken ze als een malle dan. Worden totaal geen mooie plantjes én je moet ze bij overplanten naar een groter potje ook echt veel dieper planten.

Groeilampje kost niet veel in China. Werken bij mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik heb ook een groei led voor de winterse opstart. Werkt heel goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik heb al prima ervaringen met de grow lights van Banggood. Kan alleen niet vinden hoeveel watt ik gekocht heb toen. Maar dit is wel een leuk lampje, waar meteen een "armatuur" bij zit: https://www.banggood.com/...reen-House-p-1265524.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Ja oke, dus een lamp is eigenlijk wel noodzakelijk.
Wat een hoeveelheid aan keuzes...
Ik zal eens opzoek gaan naar opties voor de beste prijs/kwaliteitsverhouding, groeilampen, tl balken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Beste prijs/kwaliteit verhouding is tweedehands een (aantal) tl balken halen. Daar kan geen enkele led tegenop (bij nieuw meestal ook niet). Sowieso zijn goedkope leds uit china niet zo geweldig als dat ze lijken. Het werkt wel, maar ze leveren niet de lumen/watt die ze adverteren. Dan kan je echt beter voor tl-buizen of spaarlampen gaan. Philips Tornado spaarlampen worden ook vaak gebruikt. Ik ga een lange bak maken met 2 of 3 36W tl buizen naast elkaar. Of een T-neon setje wat feitelijk op hetzelfde neerkomt maar een handig kant en klaar pakket is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Markos schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:47:
Beste prijs/kwaliteit verhouding is tweedehands een (aantal) tl balken halen. Daar kan geen enkele led tegenop (bij nieuw meestal ook niet). Sowieso zijn goedkope leds uit china niet zo geweldig als dat ze lijken. Het werkt wel, maar ze leveren niet de lumen/watt die ze adverteren. Dan kan je echt beter voor tl-buizen of spaarlampen gaan. Philips Tornado spaarlampen worden ook vaak gebruikt. Ik ga een lange bak maken met 2 of 3 36W tl buizen naast elkaar. Of een T-neon setje wat feitelijk op hetzelfde neerkomt maar een handig kant en klaar pakket is
Op Ali zie ik heel veel lampen vanaf €3 staan. Full spectrum led etc.
Maar een TL balk kost idd ook niet de wereld. Nu nog het een en ander verzinnen waar ik de balk op kan hangen. Ik heb al wat ideeen. Komt helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Markos schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:47:
Ik ga 4 armatuurtjes maken met per armatuur 2 stuks 23 watt tornado spaarlampen erin. Fittingen en alles CE gekeurd. 6500k, 1400 lumen per stuk. Eerst gebruik ik er maar 2 maar mocht uiteindelijk de oppervlakte te groot worden kan ik er meer inzetten.

Tevens heeft de action calex 20 watt lampen spaarlampen voor een euro of 3. Daar groeien de plantjes ook prima onder.

Lampjes uit China zou ik mee oppassen, deze hebben vaak geen CE keurmerk en dat vind de verzekering een goede reden om niet uit te keren bij brand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

PM_Petrol schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:58:
[...]

Op Ali zie ik heel veel lampen vanaf €3 staan. Full spectrum led etc.
Maar een TL balk kost idd ook niet de wereld. Nu nog het een en ander verzinnen waar ik de balk op kan hangen. Ik heb al wat ideeen. Komt helemaal goed.
Je merkt: er zitten hier mensen die leuk een paar pepertjes kweken en mensen die meteen productie willen draaien. Take your pick. ;)

Zonder lamp kan ook maar dan moet je wachten tot maart, is je peper wat later volgroeid en heb je wat minder oogst. Maar het kan prima (als je voor de lol kweekt en er geen lot op de groentenveiling voor hoeft af te zeggen :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Tektoon schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:01:
[...]

Je merkt: er zitten hier mensen die leuk een paar pepertjes kweken en mensen die meteen productie willen draaien. Take your pick. ;)

Zonder lamp kan ook maar dan moet je wachten tot maart, is je peper wat later volgroeid en heb je wat minder oogst. Maar het kan prima (als je voor de lol kweekt en er geen lot op de groentenveiling voor hoeft af te zeggen :p)
Ik kweek voor de lol idd. Maar dit jaar was zo droevig met oogsten dat ik het anders aan wil pakken. Betere voeding, planten beter verzorgen/toppen en lampen om nu al te beginnen met zaaien.
Veel oogst per plant is denk ik wel het doel. Als ik die filmpjes op Youtube zie, ben ik wel een beetje jaloers. Zo extreem hoeft het dan ook weer niet, maar het lijkt me wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PM_Petrol schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:06:
[...]

Ik kweek voor de lol idd. Maar dit jaar was zo droevig met oogsten dat ik het anders aan wil pakken. Betere voeding, planten beter verzorgen/toppen en lampen om nu al te beginnen met zaaien.
Veel oogst per plant is denk ik wel het doel. Als ik die filmpjes op Youtube zie, ben ik wel een beetje jaloers. Zo extreem hoeft het dan ook weer niet, maar het lijkt me wel leuk.
Dat was ook mijn insteek. Al hebben mijn plantjes leuk gepresteerd, ik wil wel eens weten wat er gebeurd wanneer je het eens een beetje beter aanpakt. Als je in december/ januari ontkiemt dan gaan je planten met een aanzienlijke voorsprong naar buiten en pak je de mooiste maanden mee in de vruchtperiode en niet de bloei.

Daarnaast vind ik het gewoon ook erg leuk om mee om te prutsen, dus het is ook grotendeels hobby. Als je het verzorgen en opkweken als noodzakelijk kwaad ziet zou ik het ook zeker niet doen.

Het is even investeren in een paar dingen maar dan heb je er ook jaren plezier van.

Het heeft wel steeds minder met moestuinen te maken, dat wel :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:21:
[...]

Dat was ook mijn insteek. Al hebben mijn plantjes leuk gepresteerd, ik wil wel eens weten wat er gebeurd wanneer je het eens een beetje beter aanpakt. Als je in december/ januari ontkiemt dan gaan je planten met een aanzienlijke voorsprong naar buiten en pak je de mooiste maanden mee in de vruchtperiode en niet de bloei.

Daarnaast vind ik het gewoon ook erg leuk om mee om te prutsen, dus het is ook grotendeels hobby. Als je het verzorgen en opkweken als noodzakelijk kwaad ziet zou ik het ook zeker niet doen.

Het is even investeren in een paar dingen maar dan heb je er ook jaren plezier van.

Het heeft wel steeds minder met moestuinen te maken, dat wel :')
Even een kleine investering in voeding en eventueel een lamp. Voor €50 heb je al heel veel.

Ik heb ook een moestuin (balkon) met nu wat wintergroenten. Van "makkelijke moestuin". Spinazie, winterpostelein, andijvie, veldsla en lente ui.
Ik heb ook nog brocolli's staan, die gaan nu langzaam een grote bonk produceren. Die staan ook al sinds de zomer, dus die hebben wel even nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:02
Heb je een snelle processor nodig voor peperplanten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Zo. Mijn eerste zelbouw armatuurtje is een feit. Nog 3 te gaan!

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/hwx8jf/IMG-20181115-162810.jpg

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/kbNfx0/IMG-20181115-162835.jpg

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/k5vdjf/IMG-20181115-162925.jpg

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/bKfYH0/IMG-20181115-162935.jpg

Hij reflecteert een boel licht, beschermfolie moet er nog af. Zo hoop ik het meest uit mijn lampjes te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic
Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:43:
Zo. Mijn eerste zelbouw armatuurtje is een feit. Nog 3 te gaan!

<<plaatjes>>

Hij reflecteert een boel licht, beschermfolie moet er nog af. Zo hoop ik het meest uit mijn lampjes te halen.
Ziet er mooi uit! wat gebruik je als kap? Is dat een kant en klaar ding of heb je ook dat zelf gemaakt?
Ik heb eigenlijk nooit gedacht aan spaarlampen, wellicht een idee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

xeromorphic schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:48:
[...]

Ziet er mooi uit! wat gebruik je als kap? Is dat een kant en klaar ding of heb je ook dat zelf gemaakt?
Ik heb eigenlijk nooit gedacht aan spaarlampen, wellicht een idee!
Ik heb gewoon 4 van die hamerslag kappen met e40 fitting besteld. Heb het een en ander uitgezocht, bij de bouwmarkten betaal je voor een stucco alluminium plaat 21 euro. In mijn geval had ik er dan 2 nodig.

Er zijn websites waar je alluminum stucco platen op maat kunt laten snijden. Dan kwam ik rond de 32 euro uit, met verzenden ook weer rond de 40.

Dus heb maar gewoon 4 kant en klare hamerslag armaturen gekocht voor 8,50 per stuk, en deze verzaagd. Ze zaten bij de bestelling met growtent en voeding dus had vanwege dat bedrag geen verzendkosten.

De spaarlampen en fittingen had ik nog liggen evenals de centraaldoosjes, en al het andere materiaal heb ik gratis bij elkaar gescharreld.

Al met al zullen 4 van deze armaturen met lamp en alles ongeveer net zo duur zijn als 2 kant en klare t-neon armatuurtjes. Maar omdat ik een boel al had liggen vond ik het zonde om het niet te gebruiken.

Ik weet dat planten goed willen groeien onder spaarlampen. Je hebt alleen wel een beetje sterke nodig, voorheen waren ze overal te koop maar door de opkomst van LED worden ze steeds schaarser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:52
Heeft iemand hier toevallig ervaring met het zelf maken van een "grow tent" voor binnen?

Ik heb dit jaar in onze wintertuin (aanbouw aan huis met veel ramen) wat uitgeprobeerd met de Kratky methode. Mijn spinazie ging best goed, maar kreeg achteraf denk ik toch alsnog te weinig licht.

Nu wil ik eigenlijk een deel van onze kelder gaan gebruiken om indoor te kweken, maar dan met LED verlichting omdat er voor de rest geen goede verlichting is. Ik lees vanalles over T5, T8, full spectrum, blabla maar ik vind het lastig om nu te bepalen welke lampen goed zijn. Een belangrijk aspect is natuurlijk ook de prijs, want ik wil bij voorkeur voor (weer) een van mijn probeersels niet meteen een LED bak kopen van 250,-.

Voor wat betreft zo'n growtent, tja die kelder is vrij ruim en niet verwarmd waardoor het geen aangename temperatuur is (denk ik) voor die planten. Ik had het idee om een stellingkast te gebruiken, daar een of meerdere led lampen in te monteren en vervolgens de IKEA bakken die ik heb verbouwd voor netpotjes er onder te zetten. Daar komt dan nog eens bij dat ik wel wat vraagtekens heb bij de veiligheid die verlichting (Brandgevaar), reflectie van de zijkanten van zo'n tent, e.d.

TL;DR:

- Naar welke betaalbare lampen moet ik kijken als ik groene groentes thuis wil kweken? Spinazie, rucola, salade;
- Heeft iemand hier zelf een growtent gemaakt? Kan dit van hout, hoe zit het met ventilatie e.d. ?
- Moet ik nog iets doen met brandgevaar voor zo'n growtent? Deze komt onder in de kelder, maar het plafond is meteen de houtenvloer van de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Je kan ook TL balken gebruiken.
Die zijn goedkoper en geven ook veel licht.
LED produceert geen warmte, normale TL ook niet echt heel veel, maar er zijn ook varianten die wat meer watt verbruiken. Dan heb je licht en warmte tegelijk.
Ik heb een TL balk van de Gamma van 36W (https://www.gamma.nl/asso...ha-36w-ca-120cm/p/B477979), deze produceert eigenlijk geen warmte. Maar deze hangt ook niet in een groeitent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Maar geven die voldoende blauw/rood licht voor de groei van je groenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

De_Bastaard schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:57:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met het zelf maken van een "grow tent" voor binnen?

Ik heb dit jaar in onze wintertuin (aanbouw aan huis met veel ramen) wat uitgeprobeerd met de Kratky methode. Mijn spinazie ging best goed, maar kreeg achteraf denk ik toch alsnog te weinig licht.

Nu wil ik eigenlijk een deel van onze kelder gaan gebruiken om indoor te kweken, maar dan met LED verlichting omdat er voor de rest geen goede verlichting is. Ik lees vanalles over T5, T8, full spectrum, blabla maar ik vind het lastig om nu te bepalen welke lampen goed zijn. Een belangrijk aspect is natuurlijk ook de prijs, want ik wil bij voorkeur voor (weer) een van mijn probeersels niet meteen een LED bak kopen van 250,-.

Voor wat betreft zo'n growtent, tja die kelder is vrij ruim en niet verwarmd waardoor het geen aangename temperatuur is (denk ik) voor die planten. Ik had het idee om een stellingkast te gebruiken, daar een of meerdere led lampen in te monteren en vervolgens de IKEA bakken die ik heb verbouwd voor netpotjes er onder te zetten. Daar komt dan nog eens bij dat ik wel wat vraagtekens heb bij de veiligheid die verlichting (Brandgevaar), reflectie van de zijkanten van zo'n tent, e.d.

TL;DR:

- Naar welke betaalbare lampen moet ik kijken als ik groene groentes thuis wil kweken? Spinazie, rucola, salade;
- Heeft iemand hier zelf een growtent gemaakt? Kan dit van hout, hoe zit het met ventilatie e.d. ?
- Moet ik nog iets doen met brandgevaar voor zo'n growtent? Deze komt onder in de kelder, maar het plafond is meteen de houtenvloer van de woonkamer.
Een misschien wat minder standaard oplossing maar misschien kan je een oude vriezer of koelkast gebruiken. Wel aangepast voor aanvoer en afvoer van lucht. Maar je bent dan geïsoleerd en misschien is de warmte van de lampen (ik zou TL/spaar/etc. aanraden) dan voldoende om te temperatuur op pijl te houden. Als je geen hoge planten wilt zou je bijvoorbeeld een oude vrieskist kunnen gebruiken met lange tl buizen erin. Plaats er een vocht en temperatuurmeter bij (bijvoorbeeld Xiaomi Aqara Temperature Humidity Sensor) en je hebt een systeem wat je redelijk oké in de gaten kunt houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Uit een bovenstaande link mijn bestelling voor volgend jaar al geplaatst en intussen ontvangen:
peperq

Tegelijk ook een lampje besteld bij onze vrienden van Ali-e:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.3f554c4dohTiqf

Dan begin ik dit jaar eind januari met voorkiemen en zaaien. Jammer dat het nu winter is...

De zaadjes rechtsonder kreeg ik er gratis bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Thanks voor de tips over die lampen btw. Heb er een besteld op Amazon, eens kijken hoe dat bevalt.

Deze zomer overigens weer een erg goed jaar gehad voor de Cherry tomaten en komkommers. Echt kilo's tomaten kunnen oogsten! Komkommers waren ook erg lekker, maar als ze te groot worden dan worden ze snel bitter. Ook erg veel aardbeien kunnen plukken, woohoo.

Pompoen en aubergines hebben het dit jaar weer (!!) Niet goed gedaan in de moestuin. Ik weet niet wat ik verkeerd doe maar die aubergines gaan altijd hardstikke dood.

Volgende zomer wil ik gaan kijken of ik die aubergines niet in kratky of dwc buiten kan laten groeien. Ik ben echt geneigd om flink te scheppen en wat containers in te graven ofzo.

Beetje jammer, want het komt er eigenlijk op neer dat er een 40m² ofzo niets heeft opgeleverd. Zon is er genoeg, voldoende bemest dus ik vermoed misschien de grond zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
De_Bastaard schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:07:die aubergines gaan altijd hardstikke dood.
Misschien een andere soort proberen, die wat beter tegen NL klimaat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
dragon2 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:18:
[...]

Misschien een andere soort proberen, die wat beter tegen NL klimaat kan?
Ja kan, ik heb deze
https://www.bolster.nl/au...-3-solanum-melongena/p576

Volgens mij moeten die t gewoon doen toch? Ik krijg ze binnen gewoon opgekweekt, maar zodra ze naar buiten gaan...... :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik heb na 2 dagen uitzoekwerk en 3 ritjes stort eindelijk de zolder leeg en gefatsoeneerd. Daarna mijn growtentje maar eens opgezet:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/c67CxWs/IMG-20181206-WA0020.jpg

Het viel me op toen ik wat bezig was in het tentje met de lamp dat zo'n tentje behoorlijk isoleert. Het werd al snel lekker benauwd. Er komen nog 2 van zulke lampen bij te hangen, ik zit dan op 138 watt aan spaarlampen, met een totaal van 8700 lumen. (6x1450)

Ik doe verder niets met lucht toevoer/afvoer maar heb wel een kleine 15w ventilator voor wat circulatie. De gaten voor de af/aanvoer van lucht laat ik eerst maar openstaan.

Tevens de peper soortjes van Anchillique binnen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yd39MNm/IMG-20181205-WA0003.jpg

Komen nog 4 andere soortjes aan van een andere site, dan vind ik het voor aankomend seizoen wel mooi zat.

Zodra alles up and running is post ik zeker nog wat plaatjes! Ik ga eind december ontkiemen op deno methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De_Bastaard schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:57:

TL;DR:

Sorry voor de dubbelpost. Je kunt hele mooie zelfbouw hokjes/kweekkasten vinden op de diverse cannabis forums. Klinkt misschien wat onorthodox maar er zitten echt prachige bouwwerkjes tussen.

Ventilatie lijkt me voor groentes overbodig, dit gaat vaak gepaard met cannabis om de penetrante geuren tegen te gaan. Het is constant aanzuigen van verse lucht om via een koolstoffilter af te voeren. Je kunt wel een ventilator neerzetten voor wat circulatie zodat de warme lucht niet ophoopt boven in je hokje maar de hele kweekruimte gelijkmatig op temperatuur houdt.

Ik was van plan om zelf een kleine kast neer te zetten maar al met al werd het een vrij dure onderneming, (hout, bekleding wandend etc.) en was een tentje met de afmetingen die ik ongeveer voor ogen had goedkoper. Tevens is een tentje zo afgebroken en heb je dan de ruimte weer terug, dit was voor mij ook wel een beetje een must.

Het hangt er een vanaf hoe grote kweekruimte je voor ogen hebt. Ga je het hele jaar door kweken of opkweken voor het buitenseizoen?

Mocht je wel interesse hebben om met een zelfbouw hok te beginnen: op aliexpress staan hele mooie grote lappen reflectiefolie voor een habbekrats om de binnenkant mee te bekleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 06:51:
[...]

Sorry voor de dubbelpost. Je kunt hele mooie zelfbouw hokjes/kweekkasten vinden op de diverse cannabis forums. Klinkt misschien wat onorthodox maar er zitten echt prachige bouwwerkjes tussen.

Ventilatie lijkt me voor groentes overbodig, dit gaat vaak gepaard met cannabis om de penetrante geuren tegen te gaan. Het is constant aanzuigen van verse lucht om via een koolstoffilter af te voeren. Je kunt wel een ventilator neerzetten voor wat circulatie zodat de warme lucht niet ophoopt boven in je hokje maar de hele kweekruimte gelijkmatig op temperatuur houdt.

Ik was van plan om zelf een kleine kast neer te zetten maar al met al werd het een vrij dure onderneming, (hout, bekleding wandend etc.) en was een tentje met de afmetingen die ik ongeveer voor ogen had goedkoper. Tevens is een tentje zo afgebroken en heb je dan de ruimte weer terug, dit was voor mij ook wel een beetje een must.

Het hangt er een vanaf hoe grote kweekruimte je voor ogen hebt. Ga je het hele jaar door kweken of opkweken voor het buitenseizoen?

Mocht je wel interesse hebben om met een zelfbouw hok te beginnen: op aliexpress staan hele mooie grote lappen reflectiefolie voor een habbekrats om de binnenkant mee te bekleden.
Vooralsnog heb ik twee van die IKEA Klamtare bakken met wat gaten erin, dus nog niet zo heel erg veel :)

Waar moet ik precies op zoeken voor die folie die je bedoeld? Ik heb namelijk nog wel wat hout over van mijn badkamer project, 18mm underlayment plaat. Daar kan ik waarschijnlijk wel wat van maken. Aan de andere kant.... op amazon/ali betaal je 85,- voor een "kleine" tent waar denk ik mijn twee bakken wel in pakken toch ?

Als het me bevalt dan wil ik de halve kelder wel verbouwen tot hydrotuin, maar dan praat je over iets van 1x4 meter ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De_Bastaard schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:19:
[...]

Vooralsnog heb ik twee van die IKEA Klamtare bakken met wat gaten erin, dus nog niet zo heel erg veel :)

Waar moet ik precies op zoeken voor die folie die je bedoeld? Ik heb namelijk nog wel wat hout over van mijn badkamer project, 18mm underlayment plaat. Daar kan ik waarschijnlijk wel wat van maken. Aan de andere kant.... op amazon/ali betaal je 85,- voor een "kleine" tent waar denk ik mijn twee bakken wel in pakken toch ?

Als het me bevalt dan wil ik de halve kelder wel verbouwen tot hydrotuin, maar dan praat je over iets van 1x4 meter ofzo.
Dit soort lappen:

http://s.aliexpress.com/e26jE3qA?fromSns

Gewoon zoeken op: mylar film.

De tenten van aliexpress verschillen qua prijs niet veel met tenten van 'A merken' zoals mammoth of secret jardin.

Wat de kwaliteit van een aliexpress tent is durf ik niet te zeggen. Maar voor 85 euro heb je een 90x90 mammoth classic. En dat zijn toch prachtige tentjes.

Mocht het hout er toch liggen sta je natuurlijk 1-0 voor op kosten en heb je zo een leuk hokje staan.

Je kunt de binnenzijde met van die folie bekleden, maar een mat witte wandbedekking weerkaatst ook al difuus een heleboel licht.

Het is ook een beetje afwegen. Een tentje is leuk voor planten die de hoogte in willen. Zoals tomaten, pepers.

Voor bodembedekkers zoals aardbeien, sla etc heb je toch meer aan een stelling met meerdere lagen.

Succes in ieder geval!
Pagina: 1 ... 9 ... 84 Laatste