Nee hoor. Even afwachten. Vanavond of misschien morgen staat ie er weer fier bij. Heb ik ook regelmatig gehad bij mijn pepers.KleinDraakje schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:44:
Paprika plantje verpot, hij had veel worteltjes door het kweekpotjes heen en 4 blaadjes. Het potje een beetje uit elkaar gehaald en toen in een grotere pot gezet. Maar een half uur later zijn alle blaadjes slap en gaan hangende bovenste twee krullen naar binnen.. heb ik nou mijn enige paprika (uit 6 zaadjes) gedood?
[afbeelding]
[afbeelding]
* Raven heeft 4 paprikazaden gepoot op zijn Kratky
Na ze een tijdje op natte keukenrol in een bakje gelaten te hebben voor het ontkiemen, inmiddels 2cm aan wortel, dus tijd om in steenwollenblokjes te stoppen
Nu maar hopen dat de bladluizen weg blijven.
Na ze een tijdje op natte keukenrol in een bakje gelaten te hebben voor het ontkiemen, inmiddels 2cm aan wortel, dus tijd om in steenwollenblokjes te stoppen
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Je had gelijk, de volgende dag was er niks meer aan de handbarrymossel schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:28:
[...]
Nee hoor. Even afwachten. Vanavond of misschien morgen staat ie er weer fier bij. Heb ik ook regelmatig gehad bij mijn pepers.
Super! Ik ga het vooralsnog eens met potgrond doen. Ik heb vanuit een rode biopaprika alles al een week op keukenpapier in een ziplockzakje gedaan. Nu beginnen er al velen te kiemen. Hoe lang moeten de wortels worden voordat ik ze kan overzetten in potgrond? Of kan ik meter zaai- en stekgrond nemen daarvoor?Raven schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:36:
* Raven heeft 4 paprikazaden gepoot op zijn Kratky
Bij mij komen er ranken onder de tegels vandaan .. even aankijken o het verder groeit, maar voorlopig laat ik hem even zittenMarket schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:33:
Mijn druif heeft sinds afgelopen weekend een broertje (of zusje) er bij, ik heb nog niet durven graven, maar ik vermoed dat een tweede pitje is ontkiemd.
De grote zit nu op een tempo dat 'ie elke 3 weken ongeveer een blad er bij krijgt. Op de foto het kleine blaadje op de rechter-'tak'. En nu met het voorjaar echt is ingetreden begint het door de zon steeds warmer op de vensterbank te worden, dus hoeft het bakje niet meer aan de radiator te hangen om lekker warm te blijven.
Ook wordt de grote van onderaf steeds steviger. Ik moet 'm nu écht gaan verpotten.
[afbeelding]
Mijn tomatenplanten worden echt te lang voor in de vensterbank. Ik denk dat ik gewoon de gok ga nemen en ze buiten ga zetten (onder afdak). De bak staat op een terras dat op de eerste verdieping is en ik wil zeil om de bak spannen. Neem ik dan echt veel te veel risico?
Ik heb hier al het kleine spul sinds een week overgepot en in een plastic kasje van de action gezet. Elke avond even wat water geven, spul bruist de pot uit met dit weer en nachtvorst overleeft het gewoon.
Wel even wat bakstenen of tegels onderin leggen, anders waait ie gewoon weg.
Wel even wat bakstenen of tegels onderin leggen, anders waait ie gewoon weg.
Het is nog wat aan de vroege kant. Houd je ook rekening met afharden? De overgang van binnen naar 24/7 buiten kan te snel zijn. Planten moeten altijd even wennen.barrymossel schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:34:
Mijn tomatenplanten worden echt te lang voor in de vensterbank. Ik denk dat ik gewoon de gok ga nemen en ze buiten ga zetten (onder afdak). De bak staat op een terras dat op de eerste verdieping is en ik wil zeil om de bak spannen. Neem ik dan echt veel te veel risico?
Tot halverwege volgende week zijn de vooruitzichten nog prima, maar daarna lijken de temperaturen te dalen naar overdag 10~15 en 's nachts mogelijk rond de 5C. Tomaten zijn gevoelig voor kou, (veel) regen en harde wind. Dus als je ze redelijkerwijs tegen deze elementen kan beschermen kunnen ze best buiten staan zolang het weer het toelaat.
Ja, ik weet het, maar ze zijn al gigantisch en sommige zitten klem onder een kozijn. En sowieso heb ik nog een batch gezaaid een tijdje terug, die dus nog een stuk kleiner zijn. Dus mocht er iets doodgaan, dan heb ik sowieso reserve die ik anders toch niet kwijt kan.Bee.nl schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 19:52:
[...]
Het is nog wat aan de vroege kant. Houd je ook rekening met afharden? De overgang van binnen naar 24/7 buiten kan te snel zijn. Planten moeten altijd even wennen.
Tot halverwege volgende week zijn de vooruitzichten nog prima, maar daarna lijken de temperaturen te dalen naar overdag 10~15 en 's nachts mogelijk rond de 5C. Tomaten zijn gevoelig voor kou, (veel) regen en harde wind. Dus als je ze redelijkerwijs tegen deze elementen kan beschermen kunnen ze best buiten staan zolang het weer het toelaat.
Vijf van de planten komen onder een afdak te staan en worden aan alle kanten beschermd met doorzichtig folie (dat ik weg kan rollen). Dus wind en regen maak ik me niet zo druk over. Kou daarentegen... Maar aangezien het dus op 1 hoog is, denk ik ook niet dat ze dood zullen vriezen. Dat afharden is wel weer een dingetje, dan moet ik ze telkens van zolder naar beneden halen.
---edit---
Zo snel mogelijk afharden en dan naar buiten gaat het worden. Ik heb een kleine volksverhuizing gehouden en de grote planten in de woonkamer gezet (zal het vrouwtje blij mee zijn).

Zie ook die plant het meest links. Ik ben schijnbaar een dief vergeten en nu heeft de plant twee hoofdstammen met bloemen. Straks buiten maar opbinden aan twee stokken...
[ Voor 17% gewijzigd door barrymossel op 17-04-2018 20:33 ]
Kop er uit en de dieven door laten groeien wellicht een tijdelijke optie?
Lange tomaten gaan alleen maar sneller stuk.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Dat zou natuurlijk kunnen, maar dan kan ik net zo goed de later gezaaide planten buiten zetten half mei. Misschien moet ik dat sowieso doen op basis van: http://www.moestuinforum....st-door-henkg-t21732.htmlLED-Maniak schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:27:
Kop er uit en de dieven door laten groeien wellicht een tijdelijke optie?
Aan de andere kant zien de vroeg-gezaaide planten er best goed uit geloof ik. En in bovenstaande "test" wordt de vroeg-gezaaide plant al heel vroeg in een foliekas gezet, waardoor de test natuurlijk niet eerlijk is (behalve in zijn situatie).
En de plantjes toch maar buiten gezet. Tomaten én pepers. Ik hoop dat ze het gaan overleven. Heb er eigenlijk wel een goed gevoel bij...

Ik had al twee beginnende pepertjes toen ze nog in de vensterbank stonden. Maar nu dan ook de eerst mini-tomaatjes:

Ik had al twee beginnende pepertjes toen ze nog in de vensterbank stonden. Maar nu dan ook de eerst mini-tomaatjes:

Ik kijk het nog even aan met mijn tomatenplanten. Komende week wordt het nog akelig fris; dan heb ik ze toch liever binnen staan.
Vandaag weer een hoop zaailingen in de volle grond gezet. De bakken staan nu vol met sla en uitjes. M'n 'fallgold' framboos groeit als kool en mijn rode-bessenstruik gaat ook als een tierelier. Vorig jaar stond-ie er maar armzalig bij met schimmel op het blad. Nu zitten er zelfs al wat trossen met bloemetjes aan.
Vandaag weer een hoop zaailingen in de volle grond gezet. De bakken staan nu vol met sla en uitjes. M'n 'fallgold' framboos groeit als kool en mijn rode-bessenstruik gaat ook als een tierelier. Vorig jaar stond-ie er maar armzalig bij met schimmel op het blad. Nu zitten er zelfs al wat trossen met bloemetjes aan.
Echt zo nice die hydro: altijd genoeg water en nooit verzopen planten.
Basilicum en Lemon Drop gaan lekker. De andere pepers hebben door het warme weer ook een sprint ingezet.
M'n knoflook op het noorden is een goeie 60cm hoog al! Maar goed, daar gaat het vooral om de tenen en dat is er voorlopig nog maar eentje.

M'n knoflook op het noorden is een goeie 60cm hoog al! Maar goed, daar gaat het vooral om de tenen en dat is er voorlopig nog maar eentje.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)
ik wil zelf buiten een kweekkas gaan maken, de kant en klaren kassen zijn mij net iets te groot, maar de kweek bakken vind ik weer net te klein, ik bein eigenlijk opzoek naar iets van 1m3 wat ik buiten weg kan zetten, en op werkhoogte staat.
iemand tips?
iemand tips?
Ik zou hier eens kijken: http://www.moestuinforum....199167058159dc36e0272ce1bFrogy schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:47:
ik wil zelf buiten een kweekkas gaan maken, de kant en klaren kassen zijn mij net iets te groot, maar de kweek bakken vind ik weer net te klein, ik bein eigenlijk opzoek naar iets van 1m3 wat ik buiten weg kan zetten, en op werkhoogte staat.
iemand tips?
@Raven Hoe staan je hydro kruiden er intussen voor? Werkt het? Ik ben echt helemaal klaar met die aarde-troep en ga het nu ook proberen: houtachtige kruiden op hydro.Raven schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:19:
[...]
Aangezien bladluizen een hekel aan de geur van lavendel zouden hebben, heb ik wat zaden gehaald en die liggen nu op natte keukenrol in een bakje te ontkiemen. Die ga ik zowel hydro als met aarde doen, eens kijken hoeveel verschil dat maakt.
Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)
Die groeien niet heel erg hard, althans, had sneller verwachtTektoon schreef op woensdag 25 april 2018 @ 19:03:
[...]
@Raven Hoe staan je hydro kruiden er intussen voor? Werkt het? Ik ben echt helemaal klaar met die aarde-troep en ga het nu ook proberen: houtachtige kruiden op hydro.

De wortels van de linker zien er overigens een stuk beter uit dan die van de rechter.
En de courgette:

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verschillende zaadlingen hebben de hitte van dit weekend niet doorstaan
. Too much too soon.
(tomaten - jalapeño)
(tomaten - jalapeño)
Oké. Ik heb inmiddels een kleine tuinkas (plastic) in de moestuin staan. Nu moet dat ding gevuld worden, en daar vind ik het morgen prima weer voor. Niet te heet, beetje bewolking.
Nu staat die paprika- , peper- en komkommerplanten nog altijd in de vensterbank in 9cm potjes in zaai- en stekgrond.
Ik wil ze in de kas in potten / bakken hebben. Hoe groot moeten die zijn voor dit soort planten? En volstaat gewone potgrond of moet het tuinaarde zijn?
Nu staat die paprika- , peper- en komkommerplanten nog altijd in de vensterbank in 9cm potjes in zaai- en stekgrond.
Ik wil ze in de kas in potten / bakken hebben. Hoe groot moeten die zijn voor dit soort planten? En volstaat gewone potgrond of moet het tuinaarde zijn?
Afhankelijk van de soort: 10 tot 20 liter. Potgrond werkt voor mij prima, maar er zijn mensen die allerlei mixen verzinnen en gebruiken.koelkast schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 20:55:
Oké. Ik heb inmiddels een kleine tuinkas (plastic) in de moestuin staan. Nu moet dat ding gevuld worden, en daar vind ik het morgen prima weer voor. Niet te heet, beetje bewolking.
Je bedoelt dus vanaf 10 liter per plant? Wow, dan heb ik nogal wat potten nodig. Waar haal je die potten dan vandaan? Een gewone huis-tuin-en-keuken bloempot volstaat dat niet meer...barrymossel schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:14:
[...]
Afhankelijk van de soort: 10 tot 20 liter. Potgrond werkt voor mij prima, maar er zijn mensen die allerlei mixen verzinnen en gebruiken.
Per plant ja. Zo groot is 10 liter niet hoor. En ze zijn voor erg weinig (99 ct zie ik in Google). Zelf heb ik Elho bloempotten omdat op het terras het er wel een beetje leuk uit mag zien. Die zijn een factor 10 duurder...koelkast schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:20:
[...]
Je bedoelt dus vanaf 10 liter per plant? Wow, dan heb ik nogal wat potten nodig. Waar haal je die potten dan vandaan? Een gewone huis-tuin-en-keuken bloempot volstaat dat niet meer...
Ik heb ook een sloot Elho potjes staan (die ik met hydro nu niet meer zoveel gebruik). Vorig jaar had ik pepers in potten van 15cm diameter. Het voornaamste probleem is dan dat er weinig water in zulke potjes vast gehouden kan worden dus je planten drogen in no time uit. Kleiner dan 22 a 25 cm doorsnede zou ik ook niet gaan als je met aarde werkt. Je kunt die potten bij elk tuincentrum kopen. Online heeft Hornbach een goed assortiment.
Zelf heb ik de potten van 30 cm en 40 cm. Die laatste doe ik twee peperplanten in.
De tomaten zijn trouwens lekker bezig!
De Indigo Rose (denk ik) die binnen staat krijgt al een zwart tomaatje.

Buiten hangen ook al volop tomaatjes aan de "World's Smallest".

Verder staan de andere tomaten er ook mooi bij, met volop bloemen.

En ook daar enkele beginnende tomaatjes.
De tomaten zijn trouwens lekker bezig!
De Indigo Rose (denk ik) die binnen staat krijgt al een zwart tomaatje.

Buiten hangen ook al volop tomaatjes aan de "World's Smallest".

Verder staan de andere tomaten er ook mooi bij, met volop bloemen.

En ook daar enkele beginnende tomaatjes.

RIP kratky-courgette 
D'r zat ineens een bloem met lange stengel aan, trekt de vrouw des huizes iets te hard aan het gordijn, gaat de courgetteplant mee, die dat niet heeft overleefd. Inmiddels zit ik te wachten op het ontkiemen van de 2e poging...

D'r zat ineens een bloem met lange stengel aan, trekt de vrouw des huizes iets te hard aan het gordijn, gaat de courgetteplant mee, die dat niet heeft overleefd. Inmiddels zit ik te wachten op het ontkiemen van de 2e poging...
Oscar Wilde
Hoe de kat van de buren van de groentenbak weghouden?
Leuk zo'n nieuwe kat maar de viezigheid is voor ons.
Net helpt niet
Volgezet met bamboestokken aan de rand in combinatie met net... Helpt niet.
Heb nu nog mogeelijke toegangen afgeschermd met een framboos... es zien wat dat doet....
Kan hem jammer genoeg nooit op heterdaad betrappen.... (anders emmer water)
Net helpt niet
Heb nu nog mogeelijke toegangen afgeschermd met een framboos... es zien wat dat doet....
Schrikdraad
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Dit werkt: https://ongedierteproducten.nl/hot-exit-spray.htmlKoja78 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:41:
Net helpt niet
Helaas tijdelijk, want na een paar keer regen is het weg. Sowieso oppassen met spuiten van dat spul (en de wind). Je wil het niet in je gezicht krijgen. Weet ik uit ervaring.
Sprinkler met bewegingsdetector, krijgen je groenten ook meteen water.Koja78 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:41:
Net helpt niet
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
M'n basilicum bomen gaan lekker. 30+ cm nu.
Er hangt ook een mooie bos wortelen aan. De houtachtige kruiden gaan nog niet heel snel maar staan inmiddels ook in de hydro. Als het blijft leven heb ik m'n laatste zak potgrond gekocht.

Hoe heb je dat precies in elkaar zitten? Gewoon bij die wortels hydrokorrels en in de bak zelf water?Tektoon schreef op zondag 20 mei 2018 @ 18:00:
M'n basilicum bomen gaan lekker. 30+ cm nu.Er hangt ook een mooie bos wortelen aan. De houtachtige kruiden gaan nog niet heel snel maar staan inmiddels ook in de hydro. Als het blijft leven heb ik m'n laatste zak potgrond gekocht.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik kweek de zaadjes op in een afgeknipt plastic bekertje met kokosbast. Als ze zijn ontkiemd transfereer ik die kokos puckjes van het bekertje naar een netpotje met wat korrels. Als de wortels van de zaailingen onder het netpotje uitkomen kan je het waterpeil laten zakken tot onder de netpot; de kokos valt nu droog en verkruimelt. Bij het verschonen van de pot spoel je die in het water gevallen kruimels weg. Intussen vul ik de netpotjes verder op met korrels zodat je uiteindelijk een netpotje met plant en korrels overhoudt. Tegen die tijd zit er in het water ook voeding.

links: nieuwe voorraad peterselie in aanbouw, rechts: lavendel in hydro.

links: nieuwe voorraad peterselie in aanbouw, rechts: lavendel in hydro.
Ik gebruik Cellmax maar er worden in dit topic ook andere merken gebruikt. Dosering staat op de verpakking; vanaf 2 à 4 vier echte blaadjes begin ik met een kwart van de dosis. Twee weken later naar een halve dosis en weer twee weken later de volle laag. Maar dat is geen harde regel.
Spot ik net het eerste vruchtje aan mijn paprikaplant, zie ik ineens ook bladluis
een van de onderste blaadjes zat helemaal onder. Alles afgespoeld en verwijderd. Ga het goed in de gaten houden, hopelijk krijg ik ze zo wel weg.

Hier zijn ze na het weggooien van veel plantenKleinDraakje schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 09:32:
Spot ik net het eerste vruchtje aan mijn paprikaplant, zie ik ineens ook bladluiseen van de onderste blaadjes zat helemaal onder. Alles afgespoeld en verwijderd. Ga het goed in de gaten houden, hopelijk krijg ik ze zo wel weg.
[afbeelding]

Oscar Wilde
Zitten jullie pepers al aan de bloemen? Ik heb na het zien van deze video van Khang Starr de beginnende knopjes en grote bladeren vorige week juist nog weggesnoeid om meer volume te produceren.
Intussen gaan m'n hydrokruiden al sneller dan hun broertjes en zusjes op aarde. Na een week op water ziet de citroenmelisse er net zo uit als die na twee maanden op aarde. Oke, die laatste had vast een reden om zo traag te groeien, maar goed.
Intussen gaan m'n hydrokruiden al sneller dan hun broertjes en zusjes op aarde. Na een week op water ziet de citroenmelisse er net zo uit als die na twee maanden op aarde. Oke, die laatste had vast een reden om zo traag te groeien, maar goed.

Ik spray het liefst niks, misschien afwasmiddel en water als het echt moet. Maar het liefst zo puur natuur als het kan. Hoop dat ik niet veel hoef weg te gooien. Planten staan hier op een rij en eentje had er maar last van. Check ze nu meerdere keren per dag...Raven schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 09:59:
[...]
Hier zijn ze na het weggooien van veel plantenweggebleven, al heb ik bij de resterende wel Luxan Delete gebruikt. Sindsdien zijn ze zo te zien weggebleven. Andere middeltjes hielpen maar kort.
Afwasmiddel en water is een van de middelen die ik heb geprobeerd, hielp maar kortKleinDraakje schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 19:26:
[...]
Ik spray het liefst niks, misschien afwasmiddel en water als het echt moet. Maar het liefst zo puur natuur als het kan. Hoop dat ik niet veel hoef weg te gooien. Planten staan hier op een rij en eentje had er maar last van. Check ze nu meerdere keren per dag...

De lieveheersbeestjelarven hielpen ook niet.
Oscar Wilde
Hoeveel planten had je staan? Hele kas of gewoon een paar in de huiskamer?Raven schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 19:30:
[...]
Afwasmiddel en water is een van de middelen die ik heb geprobeerd, hielp maar kort![]()
De lieveheersbeestjelarven hielpen ook niet.
Iets meer dan 10 op de vensterbank in de woonkamer.KleinDraakje schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 19:47:
[...]
Hoeveel planten had je staan? Hele kas of gewoon een paar in de huiskamer?
[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 26-05-2018 19:50 ]
Oscar Wilde
Bladluis in de andere paprika plant
goed omgespoeld en gewassen en nu apart gezet van de rest. Het is ook een beetje een mank plantje qua groei, niet erg sterk. Hij had maar 1 kiemblaadje en die was ook mega groot en zo is hij verder gaan groeien. Dit plantje is erg uit balans.
Anyway alle plantjes hebben nu een lucifer in de aarde en om het potje ook een knoflook neergelegd. Benieuwd of het helpt.
Anyway alle plantjes hebben nu een lucifer in de aarde en om het potje ook een knoflook neergelegd. Benieuwd of het helpt.
Argh ik heb maar 5 paprika plantjes en 2 komkommer plantjes. Duim dat deze nieuwe aanpak goed gaat.Raven schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 19:50:
[...]
Iets meer dan 10 op de vensterbank in de woonkamer.
Twee maal de Purple Cream, helaas nog geen bloemetjes.

Bird's Eye Baby.

Pink Habanero.

Eerste Habanero peper.

Ik denk de Abracazebra.

Of dat is deze, dan is de andere de Pink Vernissage. Of ik heb de Abracazebra dubbel uitgeplant

Volgens mij de Muddy Waters.

Die net iets te hard groeit, dus gisteren getopt.

Indigo Rose. Had verwacht dat deze grotere tomaten zou dragen, maar zijn cherry formaat.

De Amish Gold begint ook (langwerpige) tomaten te produceren.

De World's Smallest, die helemaal niet zo heel klein is. Net iets kleiner dan een standaard cherry tomaat. De eerste tomaatje begonnen gisteren al te kleuren!

Dit weer is echt perfect voor m'n plantjes. Ik word er iedere dag weer vrolijk van!

Bird's Eye Baby.

Pink Habanero.

Eerste Habanero peper.

Ik denk de Abracazebra.

Of dat is deze, dan is de andere de Pink Vernissage. Of ik heb de Abracazebra dubbel uitgeplant

Volgens mij de Muddy Waters.

Die net iets te hard groeit, dus gisteren getopt.

Indigo Rose. Had verwacht dat deze grotere tomaten zou dragen, maar zijn cherry formaat.

De Amish Gold begint ook (langwerpige) tomaten te produceren.

De World's Smallest, die helemaal niet zo heel klein is. Net iets kleiner dan een standaard cherry tomaat. De eerste tomaatje begonnen gisteren al te kleuren!

Dit weer is echt perfect voor m'n plantjes. Ik word er iedere dag weer vrolijk van!
Hier gaat het in de aarde steken van een lucifer (als dat werkt) nogal lastig, kratky-methodKleinDraakje schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:36:
Bladluis in de andere paprika plantgoed omgespoeld en gewassen en nu apart gezet van de rest. Het is ook een beetje een mank plantje qua groei, niet erg sterk. Hij had maar 1 kiemblaadje en die was ook mega groot en zo is hij verder gaan groeien. Dit plantje is erg uit balans.
[...]
Argh ik heb maar 5 paprika plantjes en 2 komkommer plantjes. Duim dat deze nieuwe aanpak goed gaat.
Overigens heb ik wel een vermoeden hoe het is begonnen. Had 3 grote (paar jaar oude) peperplanten in de kas staan, toen het plastic van de kas nog niet afbrokkelde, en blijkbaar zijn er slakken mee naar binnen gekomen., Die hebben aan de planten gezeten die daardoor slechter gingen doen en daarna kwamen de bladluizen

Oscar Wilde
De eerste bosaardbeitjes geplukt en gegeten. Ze zij nog niet heel groot tot nu toe, maar er hangen nog wat onrijpe die stukken groter zijn.
Aan de Cherrytomaten van de AH komen ook al bloemetjes dus daar verwacht ik binnenkort wat vruchten.
En ik heb 2 zaaingen weg moeten gooien. 1x komkommer en 1x augurk. Zijn natuurlijk familie van elkaar. Allebei werden de stengels heel dun en wit nadat ze naar buiten zijn verplaatst.
Lijkt op een soort schimmel. De bladeren werden ook wit. Dus dit jaar geen komkommer/augurk.
Op dezelfde plek heb ik nu Koriander gezaaid, even kijken of dat wat wordt.
De pepers en paprika's krijgen ook langzaam bloemen.
Ik had ook een mini ananas die niet voor consumptie geschikt is geoogst. Deze ruikt wel erg lekker!
De moederplant heeft 4 baby's achter gelaten die ik opnieuw heb verplant.
Aan de Cherrytomaten van de AH komen ook al bloemetjes dus daar verwacht ik binnenkort wat vruchten.
En ik heb 2 zaaingen weg moeten gooien. 1x komkommer en 1x augurk. Zijn natuurlijk familie van elkaar. Allebei werden de stengels heel dun en wit nadat ze naar buiten zijn verplaatst.
Lijkt op een soort schimmel. De bladeren werden ook wit. Dus dit jaar geen komkommer/augurk.
Op dezelfde plek heb ik nu Koriander gezaaid, even kijken of dat wat wordt.
De pepers en paprika's krijgen ook langzaam bloemen.
Ik had ook een mini ananas die niet voor consumptie geschikt is geoogst. Deze ruikt wel erg lekker!
De moederplant heeft 4 baby's achter gelaten die ik opnieuw heb verplant.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |
Ik heb ze vorig jaar bestreden door afspoelen, bespuiten met een verdunt afwasgoedje en regelmatig tussen de lavendel zetten.... dat werkte.Raven schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:45:
[...]
Hier gaat het in de aarde steken van een lucifer (als dat werkt) nogal lastig, kratky-methodMaar heb wel zowel in hydro als aarde lavendel gezaaid, nu maar hopen dat die sterk gaan ruiken en de bladluizen weghouden.
Overigens heb ik wel een vermoeden hoe het is begonnen. Had 3 grote (paar jaar oude) peperplanten in de kas staan, toen het plastic van de kas nog niet afbrokkelde, en blijkbaar zijn er slakken mee naar binnen gekomen., Die hebben aan de planten gezeten die daardoor slechter gingen doen en daarna kwamen de bladluizen
Oh nee
Mijn paprika’s die binnen staan hebben sinds vandaag aangegeten blaadjes
Ze zijn nog maar iets van 25cm hoog. Echt het bovenste blaadje voor de helft weg. Bij de ander zijn de nieuwe blaadjes aangevreten. Iemand ideeën? Slak in huis? Zie geen sporen slijm of beestjes in de buurt. 2/3 paprika plantjes zijn slachtoffer...

rups, die verstopt zich overdag 
overigens is het weer van afgelopen dagen funest voor tomaten
broeierig weer, en ookal staan de planten droog onder een afdak, no fun
[ Voor 76% gewijzigd door Zjemm op 01-06-2018 12:49 ]
Meen je dat? Bij mij genieten ze ervan en groeien als kool... En volop vrucht.Zjemm schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 12:48:
rups, die verstopt zich overdag
een tomatenplant kan niet tegen vocht op de bladeren, daarin kan zich gemakkelijk de schimmelziekte ontstaan en dan zijn de planten binnen no time helemaal bruin. dit gebeurd altijd net als ze volop in bloei staan of vol hangen met groene tomaten.
daarom is het het beste om tomaten binnen te zetten of onder een afdak.
water geven dus alleen bij de stam en niet over de plant gieten.
maar met dit warme vochtige weer, hangt dat vocht al in de lucht en kmt dat gewoon bij de planten.
nou maar even afwachten dus of we pech hebben of niet
maar met dit warme vochtige weer, hangt dat vocht al in de lucht en kmt dat gewoon bij de planten.
Ik heb mijn plantenbakken in onderschalen gezet, water giet ik hierin.Zjemm schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 12:59:
een tomatenplant kan niet tegen vocht op de bladeren, daarin kan zich gemakkelijk de schimmelziekte ontstaan en dan zijn de planten binnen no time helemaal bruin. dit gebeurd altijd net als ze volop in bloei staan of vol hangen met groene tomaten.
De wortels/ / aarde trekt het wel omhoog de pot in.
Worden ze lekker sterk van ook
Afkloppen dan, maar bij mij ziet het er allemaal heel prima uit. Sowieso staan ze bij mij in een bak op ons terras op de eerste verdieping. Wellicht dan ook minder kans op schimmel... We gaan het zien, maar als de planten phytophthora krijgen gaat er volgend jaar geen tomaat meer gezaaid worden...Zjemm schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 12:59:
---edit---
Bijna al mijn tomaten staan wel onder een afdak overigens. En ik heb nou ook niet echt het gevoel dat de planten de afgelopen dagen nat of vochtig waren. Maar goed, we gaan het zien.
[ Voor 9% gewijzigd door barrymossel op 01-06-2018 13:27 . Reden: toevoeging ]
The results are in. Zowel de vers gezaaide lavendel als de stekjes doen het prima op hydro. Wat mij betreft kan het hele 'hydro is alleen voor leafy greens' de prullenbak in. Niet alleen werken de houtachtige kruiden prima, ook deze groeien sneller dan in de aarde. Ik heb m'n salie en oregano van hun potgrond verlost, afgespoeld en ook op water gezet.
Lavendel:
Lavendel:

De lavendel doet het hier ook nog steeds prima
, al dan wel de ene toch net wat beter dan de ander (beide Kratky). Ik vraag mij alleen af hoe lang het duurt voordat die paarse geurende blaadjes gaan verschijnen.
Oscar Wilde
Bleek een mini naaktslak te zijn. Mijn vriend kwam hem twee dagen later tegen terwijl hij onderweg naar de voordeur was 😂 Voor straf gekillt en geen nieuwe aangegeten blaadjes meerKleinDraakje schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:10:
Oh neeMijn paprika’s die binnen staan hebben sinds vandaag aangegeten blaadjes
Ze zijn nog maar iets van 25cm hoog. Echt het bovenste blaadje voor de helft weg. Bij de ander zijn de nieuwe blaadjes aangevreten. Iemand ideeën? Slak in huis? Zie geen sporen slijm of beestjes in de buurt. 2/3 paprika plantjes zijn slachtoffer...
Ik verwacht de mijne zeker niet meer voor augustus. Vorig jaar bloeiden ze helemaal niet bij mij, maar toen zaten ze nog in potten met varenrouwmuggen. Het kan ook zijn dat je pas in het tweede jaar echt bloemen krijgt. Ik weet nog niet of ik ze ook in de winter ga houden.Raven schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:34:
De lavendel doet het hier ook nog steeds prima, al dan wel de ene toch net wat beter dan de ander (beide Kratky). Ik vraag mij alleen af hoe lang het duurt voordat die paarse geurende blaadjes gaan verschijnen.
Beide salieplantjes waren even groot toen ik de linker uit z'n pot verloste en op hydro zette. Verschil is binnen enkele weken al goed zichtbaar. Dat wordt lekker ravioli met salieboter straks!

Zag laatst dat ik nog een paar AH-moestuintjes had liggen, gelijk een van de zaden (zonnebloem) laten ontkiemen op natte keukenrol en nu maar eens kijken hoe die reageert op Kratky, daarnaast ook de nodige munt-zaadjes waarvan de meeste in aarde gaan, maar ook 1 of 2 op zijn Kratky, ben benieuwd hoe dat gaat
Oscar Wilde
Munt is familie van de citroenmelisse geloof ik. Die gaan hard, zeker op kratky.

Pepers staan hier nu ook in bloei

En wie er nog zoekt naar perfect passende containers voor z'n hydro plantjes... Ik heb intussen ontdekt dat die groene Pellegrino flessen echt helemaal de shiznit zijn. Als je ze 2 mm boven de bovenste ribbel afsnijdt dan vallen die netcups er precies in, en steunen ze op het ribbeltje. Vervolgens wijst de derde ribbel van boven precies aan tot hoever je water moet geven. Je hoeft ze alleen nog maar even zwart te spuiten.

Pepers staan hier nu ook in bloei

En wie er nog zoekt naar perfect passende containers voor z'n hydro plantjes... Ik heb intussen ontdekt dat die groene Pellegrino flessen echt helemaal de shiznit zijn. Als je ze 2 mm boven de bovenste ribbel afsnijdt dan vallen die netcups er precies in, en steunen ze op het ribbeltje. Vervolgens wijst de derde ribbel van boven precies aan tot hoever je water moet geven. Je hoeft ze alleen nog maar even zwart te spuiten.

Sinds gisteren worden de aardappelplanten geteisterd door de Colorado kever. Een paar planten zijn al aardig opgevroten. Gelukkig is de rest nog niet aangetast. Dat wordt de komende tijd elke dag even de planten nalopen en de kevers weghalen. Moestuinieren kan best intensief zijn
.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Wat is het stil in het kruidentopic.. en dat met zoveel zon!
Linksboven: chinese 5 color, rechtsboven: patio fire (nog niet on fire), en middenonder: hungarian hotwax (denk ik). Ik heb echt een topzomer: alles doet het.
Geen beestjes.
Nou nog smaak in m'n pepers.
Linksboven: chinese 5 color, rechtsboven: patio fire (nog niet on fire), en middenonder: hungarian hotwax (denk ik). Ik heb echt een topzomer: alles doet het.

* Raven is de verliezen door de bladluizenplaag (en inmiddels dode naaktslak) nog aan het inhalen...
De bladluizen heb ik vooralsnog niet weer teruggezien
, helaas wel af en toe een slakkenspoor binnen, dan maar zout strooien en een paar dagen later vonden we de slak.
De bladluizen heb ik vooralsnog niet weer teruggezien

[ Voor 56% gewijzigd door Raven op 03-07-2018 21:53 ]
Oscar Wilde
Ik heb hier 4 tal tomatenplanten staan, deze staan nu in de volle grond en groeien als kool
Echter ik zie dat ze nu toch wat te dicht op elkaar staan dus moet ze als het iets koeler is toch echt even wat uit elkaar zetten.
Ik heb alleen verschillende verhalen over de tomatenplanten gehoord, de een zegt dat ze het beste in een ruime pot kunnen zodat het echt goed begint te regenen dat ze naar binnen kunnen (te lang water op het blad vinden ze niet leuk) een ander zegt weer dat in de volle grond geen probleem is. wat is nu wijsheid ?
Echter ik zie dat ze nu toch wat te dicht op elkaar staan dus moet ze als het iets koeler is toch echt even wat uit elkaar zetten.
Ik heb alleen verschillende verhalen over de tomatenplanten gehoord, de een zegt dat ze het beste in een ruime pot kunnen zodat het echt goed begint te regenen dat ze naar binnen kunnen (te lang water op het blad vinden ze niet leuk) een ander zegt weer dat in de volle grond geen probleem is. wat is nu wijsheid ?
2250 WP Zuid PVoutput
Mijn moestuin doet het deels best lekker. De kas (niet echt nodig nu..) brengt pepers, tomaten en paprika voort. De sperziebonen hebben even flink wat bonen gegeven, en nu sterft alles. De sla schiet door vanwege de warmte en de kolen worden aangevreten door (waarschijnlijk) konijnen.
Verder veel courgette, aardappelen, mais, pompoen komt ook inmiddels.
Lekker hoor!
Verder veel courgette, aardappelen, mais, pompoen komt ook inmiddels.
Lekker hoor!
Tsja, ik denk dat ze in principe beter gedijen in de volle grond, maar inderdaad houden ze niet van regen. Je zou een dakje kunnen bouwen (op moestuinforum staan voorbeelden).MdO82 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:09:
Ik heb hier 4 tal tomatenplanten staan, deze staan nu in de volle grond en groeien als kool![]()
Hier inmiddels alweer een kilo vijgen geoogst en ter smikkelen aan mijn collega's gegeven.
Peertjes zijn ook al bijna goed..
Peertjes zijn ook al bijna goed..
Moestuin hier is helaas niet meer...
Drie weken droogte heeft het geen goed gedaan. Omdat alles in bakken zit is bijna alles dood gegaan. Had niemand om tijdens de vakantie water te geven.

Drie weken droogte heeft het geen goed gedaan. Omdat alles in bakken zit is bijna alles dood gegaan. Had niemand om tijdens de vakantie water te geven.
@Highfive95
Zonde! Volgend jaar kijken naar een automatisch bewateringssysteem?
Bij ons staan de druppelaars de hele dag aan, ook als we werken zijn. Snachts zetten we deze zelf uit maar dat is met een tijdsschakelaar ook altijd automatisch te regelen.
Bij ons gaan de komkommers veel te hard, hebben er 5 per dag ongeveer. Tomaten gaan goed, pompoenen zeer hard en ook de pepers en paprika's krijgen vorm en kleur. Courgette ook in overschot, dat van 1 plant.
Zonde! Volgend jaar kijken naar een automatisch bewateringssysteem?
Bij ons staan de druppelaars de hele dag aan, ook als we werken zijn. Snachts zetten we deze zelf uit maar dat is met een tijdsschakelaar ook altijd automatisch te regelen.
Bij ons gaan de komkommers veel te hard, hebben er 5 per dag ongeveer. Tomaten gaan goed, pompoenen zeer hard en ook de pepers en paprika's krijgen vorm en kleur. Courgette ook in overschot, dat van 1 plant.
[ Voor 28% gewijzigd door Tonkey op 26-07-2018 16:13 . Reden: Ook maar over mijn moestuin toegevoegd ]
https://nl.aliexpress.com...se-Micro/32868257464.htmlHighfive95 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:56:
Moestuin hier is helaas niet meer...![]()
https://nl.aliexpress.com...merplant/32859540085.html
Hoeft niets te kosten zelfs.
Hier ook kleur op de pepers! Vorige week voor het eerst thee gezet van de citroenmelisse: was echt goed (en dat zegt iemand die ook wel eens thee besteld op de boerderij in Japan
)

Hier al kilo's courgette en tomaat gehad. Daarnaast veel frambozen en lijken de blauwe druiven met 2 weekjes rijp te zijn.
2 pompoenen liggen te groeien en bijkleuren, moet Goed komen.
Helaas geen pepers, heb 2x 3 stuks 5-colour en pink habanero gezaaid, zijn ontkiemd(na 3 a 4 weken) en tot circa 15cm hoogte gegroeid, daarna om onverklaarbare reden binnen 1 week van elkaar het loodje gelegd. 1 voor 1 vallen de blaadjes uit. 1e keer binnen (maart/april), 2e keer buiten (afgelopen week). Iemand een idee?
2 pompoenen liggen te groeien en bijkleuren, moet Goed komen.
Helaas geen pepers, heb 2x 3 stuks 5-colour en pink habanero gezaaid, zijn ontkiemd(na 3 a 4 weken) en tot circa 15cm hoogte gegroeid, daarna om onverklaarbare reden binnen 1 week van elkaar het loodje gelegd. 1 voor 1 vallen de blaadjes uit. 1e keer binnen (maart/april), 2e keer buiten (afgelopen week). Iemand een idee?
Dat had ik vorig seizoen ook. Mijn potten hadden toen varenrouwmuglarven. Die heb ik dit jaar niet (want bijna alles op hydro
) maar die ene vensterbankzonnebloem in potgrond heeft het moeilijk. Ze hebben toch zeer goede omstandigheden en de juiste voeding nodig. Misschien heeft barry nog tips, die kweekt z'n pepers wél succesvol op aarde geloof ik.
Ik ga trouwens zo'n autoirrigatie flesdopgieter ding hierboven uitproberen. Voor 1,60 ben ik wel benieuwd. Kan ik m'n vijg rustig achterlaten.
Ik ga trouwens zo'n autoirrigatie flesdopgieter ding hierboven uitproberen. Voor 1,60 ben ik wel benieuwd. Kan ik m'n vijg rustig achterlaten.
Hier lukken de pepers goed, vorig jaar ook. Beide keren van uit zaadje ontkiemd en ook nu staat het weer vol met pepertjes. Staat in de volle grond, in de kas.
Met een paprika (is toch familie) merkte we wel verschil. Verschillende soorten laten groeien, van de californa wonder hebben we er 2 in de grond gezet. Tegelijk en waren even groot, 1 daarvan is goed gegroeid (is nu een cm of 70/80 hoog en hangen iets van 7 grote paprikas aan). De andere, staat 40cm verder in dezelfde kas, is klein gebleven. De laatste weken toch wel gaan groeien maar is toch een stuk kleiner gebleven. Hangt ook maar 1 kleine paprika aan.
We doen er niks geks mee, met een druppelaar wel zorgen dat de grond nat blijft.
Met een paprika (is toch familie) merkte we wel verschil. Verschillende soorten laten groeien, van de californa wonder hebben we er 2 in de grond gezet. Tegelijk en waren even groot, 1 daarvan is goed gegroeid (is nu een cm of 70/80 hoog en hangen iets van 7 grote paprikas aan). De andere, staat 40cm verder in dezelfde kas, is klein gebleven. De laatste weken toch wel gaan groeien maar is toch een stuk kleiner gebleven. Hangt ook maar 1 kleine paprika aan.
We doen er niks geks mee, met een druppelaar wel zorgen dat de grond nat blijft.
Hier nog geen enkele keer problemen gehad met de pepers (afkloppen). Ik zaai ze redelijk vroeg (jan/feb). Dan grootbrengen met bijlichten (goedkope groeilamp uit China) en in mei naar buiten in een redelijk grote pot. Ik geef vanaf week 6 na het verpotten wel voeding bij (dit jaar A+B voeding, jaren ervoor gewoon standaard pokon o.i.d.).
Enige waar ik last van heb gehad zijn slakken (dit jaar gelukkig vrijwel niets). Ze staan bij mij binnen bij een raam op het oosten en daarna buiten op het terras (1 hoog) en hebben tot half 3 zon.
Dus eigenlijk niks speciaals...
Enige waar ik last van heb gehad zijn slakken (dit jaar gelukkig vrijwel niets). Ze staan bij mij binnen bij een raam op het oosten en daarna buiten op het terras (1 hoog) en hebben tot half 3 zon.
Dus eigenlijk niks speciaals...
Ik heb dit jaar voor het eerst tomatenplanten staan in de tuin.
Nu vraag ik mij echter wat dingen af

Ik heb de planten te dicht op elkaar gezet
Kan ik ze nu nog wat uit elkaar zetten of is dat niet aan te raden ?
Ik heb in mijn tomatenplaten 1 "hoofdstam" en probeer deze zoveel mogelijk te hanteren.
Nu heb ik echter van onderaf de plant extra stammetjes lopen.
Wat is wijsheid hiermee te doen, kan ik deze het beste weghalen ?
Kan ik ze het beste weghalen en opnieuw laten kweken ?
Of kan ik beter niks doen ?
Het is voor mij de eerste keer dus ook een leerproces
Volgend jaar gaan we met andere planten aan de slag, maar eerst kijken of we dit tot een goed eind kunnen brengen

Ik heb de planten te dicht op elkaar gezet

Ik heb in mijn tomatenplaten 1 "hoofdstam" en probeer deze zoveel mogelijk te hanteren.
Het is voor mij de eerste keer dus ook een leerproces
Volgend jaar gaan we met andere planten aan de slag, maar eerst kijken of we dit tot een goed eind kunnen brengen
2250 WP Zuid PVoutput
Ook mijn eerste jaar tomaten, dus veel weet ik er ook nog niet van. Maar ze staan wel erg dicht tegen elkaar. Lijken me stamtomaten en die gaan dan waarschijnlijk nog best groeien in lengte en breedte. Ik weet niet hoe lang ze zo al staan en of de wortels dus al ver verspreid zijn, maar ik zou ze toch wel verder uit elkaar zeggen. Wel zorgen dus dat de wortels zo min mogelijk beschadigd raken.MdO82 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 21:48:
Ik heb dit jaar voor het eerst tomatenplanten staan in de tuin.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb de planten te dicht op elkaar gezet![]()
Het is voor mij de eerste keer dus ook een leerproces![]()
Dieven zou ik wel weghalen en goed blijven bijhouden. Zeker met dit weer kan het hard gaan.
Dank je wel voor je reactie.barrymossel schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:39:
[...]
Ook mijn eerste jaar tomaten, dus veel weet ik er ook nog niet van. Maar ze staan wel erg dicht tegen elkaar. Lijken me stamtomaten en die gaan dan waarschijnlijk nog best groeien in lengte en breedte. Ik weet niet hoe lang ze zo al staan en of de wortels dus al ver verspreid zijn, maar ik zou ze toch wel verder uit elkaar zeggen. Wel zorgen dus dat de wortels zo min mogelijk beschadigd raken.
Dieven zou ik wel weghalen en goed blijven bijhouden. Zeker met dit weer kan het hard gaan.
Ze groeien inderdaad erg snel
Voor de wortels was ik al een beetje bang vandaar dat ik er nog geen schep in de grond had gezet
Hopelijk kan iemand anders ons nog meer informatie geven
2250 WP Zuid PVoutput
Je kunt natuurlijk proberen eerst één van de planten te verplaatsen en dat een paar dagen aankijken.MdO82 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:04:
[...]
Dank je wel voor je reactie.
Ze groeien inderdaad erg snel
Voor de wortels was ik al een beetje bang vandaar dat ik er nog geen schep in de grond had gezet
Hopelijk kan iemand anders ons nog meer informatie geven
We laten de plantjes voorlopig staan.
Gisteren met mijn vader de planten onderhouden en we hebben inmiddels al tomaten geteld.
Ik had het zelf nog niet gezien, maar inmiddels heb ik 16 tomaatjes in ontwikkeling.
Wat zou de plantjes aan kunnen vreten ?
We zagen dat er wat blaadjes wat aangevreten zijn, we dachten door slakken, maar ik las dat die helemaal niet van die planten houden
Gisteren met mijn vader de planten onderhouden en we hebben inmiddels al tomaten geteld.
Ik had het zelf nog niet gezien, maar inmiddels heb ik 16 tomaatjes in ontwikkeling.
Wat zou de plantjes aan kunnen vreten ?
We zagen dat er wat blaadjes wat aangevreten zijn, we dachten door slakken, maar ik las dat die helemaal niet van die planten houden
[ Voor 29% gewijzigd door MdO82 op 05-08-2018 08:50 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Het gaat best rap met dit weer ...

@barrymossel @MdO82
https://sjeftuintips.word...1/09/15/8-tomaten-kweken/
Deze man legt het prima uit ..
Ik heb mijn tomaten in potten staan, dat werkt ( voor mij ) het beste ( geen dedicated moestuin )
Hier knip ik de onderkant ver leeg, zodat zeker 1/3e stam vrij van blad is
Verder bind ik ze op, met touw, of tomaten-spiraal, en haal overtollig blad/steelweerk weg.
De zijtakken met veel 'bloem' laat ik dan zitten, dat worden tomaten
Maar een zijtak met alleen maar blad haal ik er af ( 1 blad-tak tegenover 1 bloem-tak )

@barrymossel @MdO82
Ik heb mijn tomaten in potten staan, dat werkt ( voor mij ) het beste ( geen dedicated moestuin )
Verder bind ik ze op, met touw, of tomaten-spiraal, en haal overtollig blad/steelweerk weg.
Maar een zijtak met alleen maar blad haal ik er af ( 1 blad-tak tegenover 1 bloem-tak )
[ Voor 58% gewijzigd door FreshMaker op 05-08-2018 09:03 ]
Tip:
Gisteren heb ik bij de AH wat Gardy kruidenhouders gekocht, voor 1 cent/stuk (geen prijsfout, aanbieding want gaat uit assortiment).
Ze zijn te vinden bij de groenteafdeling, of soms schijnen ze alleen in het magazijn te liggen even vragen dan.
Mooi bakje voor 3 kleine plantjes, en voor 1 cent komt ie vast nog wel eens van pas.
Gisteren heb ik bij de AH wat Gardy kruidenhouders gekocht, voor 1 cent/stuk (geen prijsfout, aanbieding want gaat uit assortiment).
Ze zijn te vinden bij de groenteafdeling, of soms schijnen ze alleen in het magazijn te liggen even vragen dan.
Mooi bakje voor 3 kleine plantjes, en voor 1 cent komt ie vast nog wel eens van pas.

[ Voor 23% gewijzigd door dragon2 op 05-08-2018 09:49 ]
Ik wilde die halen, maar zelfs bij de introductie had onze AH ze niet liggen.
En gezien de staat van dienst ( onze filiaalhouder is een gierige oude krent ) zal deze ze echt niet voor 1ct weg laten gaan
* FreshMaker komt sowieso al niet zo heel vaak meer bij AH
En gezien de staat van dienst ( onze filiaalhouder is een gierige oude krent ) zal deze ze echt niet voor 1ct weg laten gaan
* FreshMaker komt sowieso al niet zo heel vaak meer bij AH
Zeker een goed en uitgebreid verhaal. Echter niet de "enige manier". Maar zeker een goed startpunt. Ik heb dit jaar zes tomatenplanten gehad en stuk voor stuk hebben ze het goed gedaan. Gewoon op gevoel. Het valt me wel op dat er echter geen nieuwe bloemen en dus tomaten aan komen. Behalve als ik dieven laat doorgroeien. Ze lijken nu dus een beetje "op" te zijn.FreshMaker schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 08:59:
Het gaat best rap met dit weer ...
[afbeelding]
@barrymossel @MdO82
The jungle provides! Langzaam maar zeker nader ik het oogstseizoen. Die gele lemondrops zijn heel lekker: niet extreem pittig en goed knapperig. De hungarian hotwax (hier in het midden) smaakt echter gewoon naar paprika..
Ook de chinese 5 color heeft een prettige pittigheid.
Hoe prep ik de zaadjes voor volgend jaar? Gewoon laten drogen in een papieren zakje en dan de dikste opnieuw inzaaien?

Hoe prep ik de zaadjes voor volgend jaar? Gewoon laten drogen in een papieren zakje en dan de dikste opnieuw inzaaien?

Week of 2 laten drogen 1-laags op een keukenpapiertje in een open bakje voordat je ze in een zakje doet.Tektoon schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:00:
Hoe prep ik de zaadjes voor volgend jaar?
Zeker waar, hier doe ik al een paar jaar tomaten en komkommers, behalve wat oppervlakkige internetwijsheid, heb ik er ook geen verstand van.barrymossel schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:45:
[...]
Zeker een goed en uitgebreid verhaal. Echter niet de "enige manier". Maar zeker een goed startpunt. Ik heb dit jaar zes tomatenplanten gehad en stuk voor stuk hebben ze het goed gedaan. Gewoon op gevoel. Het valt me wel op dat er echter geen nieuwe bloemen en dus tomaten aan komen. Behalve als ik dieven laat doorgroeien. Ze lijken nu dus een beetje "op" te zijn.
Dit jaar voor het eerst een afdak geregeld .... Regent het niet 😎.
Ik ruk bladeren en dieven eruit die ik op het oog kwijt wil.
Doe ik het goed .... Geen idee, ik heb tomaten en de rest.
Kan het beter, zeker wel ... Maar nu al 30 tomaten, en de helft nog onderweg.
Veel meer heb ik niet nodig ...
Vandaag mijn appelboom geplukt, de appels vallen eruit.
100 appels, de rest van het jaar appelmoes en taart maken 😁.
Druiven voor het eerst dit jaar, 4jaar oude plant.
Volgend jaar 'beter' geleiden, zodat er misschien wat schaduw door gecreëerd kan worden gelijk.
Maar wie weet, is het een Regenzomer .... Who knows
Welllicht is het leuk om wat extra te drogen en deze met andere tweakers te ruilen. Ik heb dit jaar de volgende pepers:Tektoon schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:00:
Black scorpion tongue
Bolivian rainbow
Marbles
Numex twilight
Ik ben op zoek naar leuke pepersoorten die niet al te heet zijn en eventueel mini paprikaatjes (vooral om mijn kinderen terwille te zijn). De lemondrops van Tektoon zien er geweldig uit, dus ik zou het leuk vinden om die te ruilen met één van mijn kweeksels.
Zijn er andere tweakers die te porren zijn om een ruiltje te doen? Als we erg efficient en goedkoop willen zijn, dan kunnen we een envelop rond laten gaan waarin iedereen wat instopt en uithaalt.
Overigens, qua preppen...ik ga proberen om van een paar soorten een bonsai moederboom te maken, zodat ik volgend jaar daarvan kan stekken.
[ Voor 5% gewijzigd door KabouterSuper op 21-08-2018 16:09 ]
When life gives you lemons, start a battery factory
Die marbles zijn wel gaaf, die numex ook. Ik heb wel zaadjes van rode en oranje mini paprikaatjes, maar de peperzaadjes heb ik niet bewaard dit jaar (heb nog wel een stapel van anchillique hopelijk gaan die goed nog volgend jaar).KabouterSuper schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:08:
[...]
Welllicht is het leuk om wat extra te drogen en deze met andere tweakers te ruilen. Ik heb dit jaar de volgende pepers:
Black scorpion tongue
Bolivian rainbow
Marbles
Numex twilight
Ik ben op zoek naar leuke pepersoorten die niet al te heet zijn en eventueel mini paprikaatjes (vooral om mijn kinderen terwille te zijn). De lemondrops van Tektoon zien er geweldig uit, dus ik zou het leuk vinden om die te ruilen met één van mijn kweeksels.
Zijn er andere tweakers die te porren zijn om een ruiltje te doen? Als we erg efficient en goedkoop willen zijn, dan kunnen we een envelop rond laten gaan waarin iedereen wat instopt en uithaalt.
Overigens, qua preppen...ik ga proberen om van een paar soorten een bonsai moederboom te maken, zodat ik volgend jaar daarvan kan stekken.
Ik zal wat zaad voor je bewaren.KabouterSuper schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:08:
[...]
De lemondrops van Tektoon zien er geweldig uit, dus ik zou het leuk vinden om die te ruilen met één van mijn kweeksels.
Ik weet nog niet welke pepers ik volgend jaar wil maar die Aji's hebben mijn aandacht.
Vorig jaar is mijn poging mislukt. Paar takjes te vroeg afgebroken omdat ik ze al wilde stylen. En ineens kwamen er ook beestjes. Toen hebben ze een enkeltje vrieskou gekregen. Doei!KabouterSuper schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:08:
Dit jaar weer een poging met de Bird's Eye pepper.
Dit wil ik misschien ook wel proberen dit jaar. Heeft iemand wat linkjes met tips en tricks hiervoor?barrymossel schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:24:
[...]
Vorig jaar is mijn poging mislukt. Paar takjes te vroeg afgebroken omdat ik ze al wilde stylen. En ineens kwamen er ook beestjes. Toen hebben ze een enkeltje vrieskou gekregen. Doei!
Dit jaar weer een poging met de Bird's Eye pepper.
Toppie. Ik heb net wat kleine plastic zakjes gekocht (ze moesten erg lachen bij de Action dat ik vroeg waar de wietzakjes lagen), zodra ik geoogst heb, zal ik een aantal zakjes klaarmaken om rond te sturen. Hopelijk doen er nog een paar meer mensen mee, dan hebben we volgend jaar een ruime keuze.Tektoon schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:12:
[...]
Ik zal wat zaad voor je bewaren.Je zegt het net op tijd want ik heb m'n lemondrop al aardig kaalgevroten. Gisteren zag ik toevallig een video van Khang Starr (video is al wat ouder) die ze ook heeft en ze in z'n wodka heeft gekieperd.
Overigens, iemand ooit gehoord van penis peppers (plaatje is van peperzaden.nl)?

Edit: zo klinkt "ik zal wat zaad voor je bewaren" wel heeeel fout
[ Voor 4% gewijzigd door KabouterSuper op 23-08-2018 18:28 ]
When life gives you lemons, start a battery factory
Dat klinkt zo fout he

* Raven heeft op het moment geen pepers
Wel 4 paprikaplantjes (in april gepoot a la Kratky) waarvan er 2 inmiddels al een nog te rijpen paprika hebben laten groeien

Oscar Wilde
Alleen deze: de koning van de bonchi's: http://www.fatalii.net/Bonsai_Chiles_BonchiDrawer schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:53:
[...]
Dit wil ik misschien ook wel proberen dit jaar. Heeft iemand wat linkjes met tips en tricks hiervoor?
Ik zit er aan te denken de 4 paprikaplanten over te zetten van de bekende Action-bekers naar wat grotere witte bakken, denk aan verfbakken/emmers maar dan een maatje kleiner. Die zijn wit, maar laten toch heel iets licht door, weet iemand toevallig of dat bij de wortels problemen kan opleveren?
Oscar Wilde