Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)
Kan geen kwaad om dan wel eerst een kleine kiemproef (gewoon wat zaadjes in watten) te doen om te kijken of het nog kiemkrachtig is na 2 jaar. Ik zou zomaar vermoeden dat het niet het meest op en top spul is dat de appie weg geeft, maar die mening is niet op feiten gebaseerdKilljoy schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 23:32:
Binnenkort maar eens kijken of de AH tuintjes van twee jaar terug het nog doen. Heb nog (of eigenlijk de meiden) een complete set
Ach. Ik zaai toch altijd op Gamma potgrond, 75/25 vermengd met zandbakzand van het afgelopen jaar. In de groene kweekbakjes van de Lidl. Even de zaadjes uit het papiertje peuteren en gaan. Als er niets opkomt, kan ik de bakjes gewoon hergebruiken voor ander zaadZoefff schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:48:
[...]
Kan geen kwaad om dan wel eerst een kleine kiemproef (gewoon wat zaadjes in watten) te doen om te kijken of het nog kiemkrachtig is na 2 jaar. Ik zou zomaar vermoeden dat het niet het meest op en top spul is dat de appie weg geeft, maar die mening is niet op feiten gebaseerd
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Ik stuur dit nu vanaf m'n telefoon dus ik houd het wat korter
Ik zit nog op het moestuintjes AH niveau zeg maar
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Joah, dat kan ookKilljoy schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 00:10:
[...]
Ach. Ik zaai toch altijd op Gamma potgrond, 75/25 vermengd met zandbakzand van het afgelopen jaar. In de groene kweekbakjes van de Lidl. Even de zaadjes uit het papiertje peuteren en gaan. Als er niets opkomt, kan ik de bakjes gewoon hergebruiken voor ander zaad
Ik ben altijd veel te nieuwsgierig of er wat gebeurt. Dus als er dan na een week niks op komt ga ik in de grond zitten peuteren om te kijken of er al iets komt en maak ik vervolgens de zaadjes kapot. Kiemproef is hier dus ook een vorm van zelfbescherming
Ik heb dit jaar zelf een bak gemaakt voor op het balkon, waar nu aardbeien in staan van vorig jaar en bieslook.
Op de vensterbank heb ik tomaten en pepers.
De pepers zijn echter nog niet ontkiemd, vorige week pas gezaaid.
Ook 2 AH moestuintjes gezaaid, cherrytomaat en radijs. Ben benieuwd of het wat wordt dit jaar.
Ik wil ook nog sla (rucola, kropsla), peulen en komkommers gaan zaaien binnenkort. Het lijkt mij het handigste om de sla gelijk buiten te zaaien, maar kan die al tegen het huidige weer?
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
De courgette groeit i.i.g. nog steeds hard door, ook een boel wortel eronder en dat terwijl ik 'm een paar weken terug heb gepoot.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
- tagates (tegen het ongedierte)
- paar tomatensoorten
- cayenne (andere peperzaad moet nog toekomen)
- puntpaprika (zaadjes uit een winkelexemplaar)
- paprika's (vorig jaar complete fail)
- zonnebloem
Nog van plan:
Komkommer en Courgette
On vera zei de blinde
De meeste slasoorten zou je al wel onder glas kunnen zaaien (in een kas of koude bak) maar onbeschermd buiten nog niet goed. Als er dan een paar graden vorst langs komt (en dat is t/m mei heel goed mogelijk) is alles morsdood. Pluksla is een slasoort die je al wel zou kunnen zaaien. Daarna de bindsla vanaf eind maart en andere soorten in begin april. Zie ook het overzicht dat we hier voor aan het maken zijnPM_Petrol schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:43:
Ah een moestuin topic.
Ik heb dit jaar zelf een bak gemaakt voor op het balkon, waar nu aardbeien in staan van vorig jaar en bieslook.
Op de vensterbank heb ik tomaten en pepers.
De pepers zijn echter nog niet ontkiemd, vorige week pas gezaaid.
Ook 2 AH moestuintjes gezaaid, cherrytomaat en radijs. Ben benieuwd of het wat wordt dit jaar.
Ik wil ook nog sla (rucola, kropsla), peulen en komkommers gaan zaaien binnenkort. Het lijkt mij het handigste om de sla gelijk buiten te zaaien, maar kan die al tegen het huidige weer?
Als je balkon heel beschut is of beschut te maken is kan je de gok natuurlijk altijd wagen, maar het is wel een beetje een gok. Ik hou er zelf van om op safe te spelen. Beter een paar weken wachten en gegarandeerd oogst dan nu moeite doen om alles een stille dood te zien sterven
Bedankt en een leuk overzichtZoefff schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:37:
[...]
De meeste slasoorten zou je al wel onder glas kunnen zaaien (in een kas of koude bak) maar onbeschermd buiten nog niet goed. Als er dan een paar graden vorst langs komt (en dat is t/m mei heel goed mogelijk) is alles morsdood. Pluksla is een slasoort die je al wel zou kunnen zaaien. Daarna de bindsla vanaf eind maart en andere soorten in begin april. Zie ook het overzicht dat we hier voor aan het maken zijn
Als je balkon heel beschut is of beschut te maken is kan je de gok natuurlijk altijd wagen, maar het is wel een beetje een gok. Ik hou er zelf van om op safe te spelen. Beter een paar weken wachten en gegarandeerd oogst dan nu moeite doen om alles een stille dood te zien sterven
Nee het balkon is niet heel goed beschut. In de bak staan de groenten ook in de wind, mocht het hard gaan waaien. Dan wacht ik nog even met buiten zaaien, en zaai ik eerst binnen wat voor.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Tomaten had ik veel te vroeg gezaaid en staan er nu zo bij:

en

Zou dit goed gaan? Geen idee hoe ze er nu uit zouden moeten zien eerlijk gezegd
Sowieso heb ik voor de zekerheid ze zojuist ook opnieuw gezaaid:

Verder heb ik nog zaden van 4 soorten vleesetende planten (jaja, geen kruiden- of moestuin). Vanavond eens kijken hoe ik dat moet aanpakken...
Korte vraag, voordat ik alles in mijn grote kratky ikea doos zet moeten de zaadjes uiteraard eerst een beetje kiemen. Doen jullie dit op een apart schaaltje met die blokjes daarop of direct in de grote doos maar dan met hoger vloeistof niveau? En kunnen ze in het begin kiemen op alleen water of moet er direct de goede voeding bij?
Je kan er ook voor kiezen ze op een andere manier te ontkiemen (bijvoorbeeld deno methode) en dan deze voorzichtig in je steenwol te stoppen (heb ik vorig jaar ook bij een aantal gedaan). Ik had ronde steenwol pluggen (Ikea) welke ik dan openscheurde, de wortels erin stop, weer dicht en zo het bakje in (bij mij met kleikorrels toen)
Deze is ook wel nuttig voor de beginner:
Ik heb nog redelijk volle flessen Cellmax staan maar anders was ik geïnteresseerd! Ik ben ook wel benieuwd hoe je dat gaat maken eigenlijk...Markos schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 01:00:
Dit jaar ga ik weer voor A+B omdat ik een grotere hoeveelheid nodig heb en ik daarmee vorig jaar ook een goed resultaat heb gehaald. Sterker nog, ik ga het waarschijnlijk zelf maken omdat degene die het vorig jaar maakte het niet meer doet. Dus bij deze meteen een animo check. Is er interesse in A+B voeding?
Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)
Verschilt een beetje, sommige zaden doe ik meteen in een steenwollen blokje dat deels onder water staat, maar als er probleemgevallen tussen de zaden zitten, dan leg ik die op nat keukenrol in een bakje op de verwarming.De_Bastaard schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:21:
Korte vraag, voordat ik alles in mijn grote kratky ikea doos zet moeten de zaadjes uiteraard eerst een beetje kiemen. Doen jullie dit op een apart schaaltje met die blokjes daarop of direct in de grote doos maar dan met hoger vloeistof niveau? En kunnen ze in het begin kiemen op alleen water of moet er direct de goede voeding bij?
Voeding begin ik pas geleidelijk mee als er >5cm aan wortel aan zit.
[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 08-03-2018 15:05 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Oscar Wilde
Het tuincentrum vertelde me dat ik de plantjes nu al gewoon op het balkon kan zetten (De kant en klare plantjes die ze verkopen) dus ik heb weer tijd, salie, winterpostelein en rozemarijn staan.
Daarnaast heb ik de eerste batch AH moestuinplantjes omgepot, die staan binnen. En ik heb binnen de basilicum en de thaise basilicum gezaaid. Hiervoor heb ik 2 potten genomen van 30x30 en daar een cm of 5 onder de grond de basilicum uitgestrooid (daarna de grond er weer opgelegd). Volgens mij is dat de goede manier, toch?
Hoop dat het wat wordt
Vorig jaar, met de ah moestuintjes, had ik erg veel last van vliegjes bij de kweekpotjes. Volgens mij rouwvlieg, omdat de aarde van de kweekpotjes altijd zo vochtig moesten zijn. Tips daarvoor?
Volgens mij is de vuistregel dat je zaden plant op een diepte van ~2x de dikte van het zaadje. En basilicum zaad is geen 2,5 cm in doorsnede.Boudewijn schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 17:32:
en daar een cm of 5 onder de grond de basilicum uitgestrooid (daarna de grond er weer opgelegd). Volgens mij is dat de goede manier, toch?
(hier ben ik zelf ook nog niet zo lang achter trouwens - ik dacht eerst dat '5-7' op de onderlinge afstand tussen de zaadjes sloeg)
Ik heb geen enkele vierkante cm aan grond, maar wel een groot balkon. (smal stukje van 1M x 2,5M en 3M x 2M)
Daar wil ik een perenboom (conference) in pot gaan neerzetten.
>> Gaat dat goed in de pot of is het over x jaar/jaren dat de pot breekt/boom dood is?
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Hoe zou je die neemolie gebruiken? In een plantenspuit vernevelen op de grond/bladeren? Ga ik ook eens naar kijken. Aaltjes vorig jaar gebruikt voor alle gewone kamerplanten. Werkte best goed, daarna overal een laag zand op gelegd zodat die vliegjes geen eitjes meer in de natte grond konden leggen. Sindsdien geen vliegjes meer gezien, maar ben bang dat ze met de kweekpotjes weer terug komenTektoon schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:46:
Ik probeer nu neemolie uit. Neemkoek doet hetzelfde. Ook goed tegen bladluis las ik. Heb het flesje pas een paar dagen binnen (en door de temperaturen nog niet veel vliegjes gezien - maar ze zijn er wel) dus ik kan nog niet zeggen hoe goed het werkt. Aaltjes zijn mij niet zo goed bevallen: duur en drie maanden later waren de vliegjes weer terug. Kaneel deed uberhaupt niet veel bij mij.
Aha, top ik ga het ook bestellen en experimenteren. Spray je alleen als je vliegjes ziet of preventief dagelijks/wekelijks?Tektoon schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:34:
Ja. Je hebt daar wel een emulgator bij nodig: ik gebruik groene zeep om de olie in water op te lossen. Ik heb ook naar zand gekeken, maar ik gebruik van die potjes met gaten in de bodem om te ontwateren dus daar kruipen ze dan alsnog door naar binnen.
Ik las ergens anders ook een tip dat je de bodem van je pot met een laagje zand kan beginnen, zodat je planten geen natte voeten krijgen. Alleen zal dat zand wel door de gaatjes van je potjes lopen
EDIT

Zo, we gaan lekker. Zojuist voor het eerst m'n basilicum getopt en de voeding vervangen. Wel opvallend dat de Lemon Drop (zwarte potjes, links midden) veel harder gaat dan de andere drie pepers in de grijze potten ernaast. De zaadjes van de Lemon Drop waren ook veel groter. M'n vensterbank-zonnebloem is ook ontkiemd. Laat die lente donderdag maar komen
[ Voor 44% gewijzigd door Tektoon op 18-03-2018 16:09 ]

Ik moet ze sowieso snel gaan verpotten; ze staan nu nog in plastic bekertjes
De courgette van laatst heb ik nog wel, daar zat niet één luis op. Die groeit overigens nu minder hard, maar lijkt nu al bloempjes te laten groeien
Oscar Wilde
Iemand een idee?
Ik ben stiekem wel benieuwd hoe m'n neemolie/zeepcombo het gaat doen als ze ook hier nog eens langskomen. #feelingconfidentRaven schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:15:
De bladluizen waren ineens weer terug, in veel grotere getale dan voorheen en met wat vriendjes
Intussen ben ik begonnen met de kweek van knoflook. Staan hier drie biologische tenen uit de supermarkt wortel te schieten. Verder heb ik ook voorjaarsknoflook besteld en die haal ik dinsdag op. Bedoeling is om die ook te Kratky'en.
En nu bedenk ik mij eens dat ik nog Luxan Delete heb liggen, wat ik nog niet had geprobeerd...Tektoon schreef op maandag 26 maart 2018 @ 23:03:
[...]
Ik ben stiekem wel benieuwd hoe m'n neemolie/zeepcombo het gaat doen als ze ook hier nog eens langskomen. #feelingconfident
Oscar Wilde
Dus veel Voorzaaien binnen en later uitplanten
Verder afgelopen weekend de moestuinbak aangevuld met nieuwe grond, nu 7 vakken met 2 strookjes wortel gevuld. Binnenkort aardbeiplantjes halen om nog 6 vakken te vullen.
Vanavond bij het koken vond ik een knoflook die was gaan uitlopen, daarvan gaan er ook 9 tenen in een vakje.
Blijven er nog 2 vakken over, maar even kijken wat ik daarin ga zetten.
Het grote tuinen, balkons en plantentopic ?MartenvanUrk schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:56:
Ik lees een boel binnenwerk. Niemand een volkstuin hier?
Oscar Wilde
Volgens mij vooral voorbereiding en wachten tot het weer wat warmer gaat worden, hier wel in ieder geval. Helaas de balkonkant op het oosten, waar de opkomende zon ook nog eens wordt geblokkeerd door flats. Dat maakt de andere kant van het appartement iets geschikter om de kleine plantjes op te kweken. Volgens mij heeft een volkstuin hier een wachtrij van jaren, tegen de tijd dat ik aan de beurt zou zijn hoop ik al lang en breed zelf verkast te zijn.MartenvanUrk schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:56:
Ik lees een boel binnenwerk. Niemand een volkstuin hier?
Ik ben benieuwd of dit seizoen beter gaat worden, 2 jaar terug was super: 2 oogsten van de Albert Heijn moestuintjestomaten gehad, in medio juli en eind augustus nog een lading. Vorig jaar pas tegen september iets kunnen plukken, te weinig zon en te veel wisselingen qua temperatuur. Ieder jaar een paar tomaten opgeofferd voor de zaadjes, dus dat maakt de tomaten van dit jaar alweer 3e generatie.
Ligt eraan. Als je een kas hebt staan kun je eerder beginnen, ook al is er nog lichte nachtvorst. Hier overigens pas de plantuitjes in de grond gedaan. Als de vooruitzichten zo blijven dan ga ik de koude kas weer opzetten buiten (die van de Aldi) en eens beginnen met vroege types: wortels, pootaardappelen en sla.Zjemm schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:53:
Zeker wel maar tot voor kort te koud buiten
Dus veel Voorzaaien binnen en later uitplanten
Verspenen doe je eigenlijk pas wanneer de eerste echte blaadjes verschenen zijn, de kiembladeren niet meegeteld. Je mag zaailingen op zich redelijk diep verspenen, zolang de aanzet van de blaadjes maar boven de grond uitsteekt.KleinDraakje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:36:
Als je plantjes verspeend/verpot na de kweekpotjes, hoe diep zet je ze dan in de aarde? Ik heb van het weekend zonnebloem verspeend in grotere potten. De kiemblaadjes zitten nog een centimeter of 10 boven de aarde en twijfel ineens of ze niet dieper hadden gemoeten.
Dank voor je input! Gelukkig waren er al twee redelijk grote ‘gewone’ blaadjes, naast de kiemblaadjes. Is het oké als ik ze dit weekend dan nog eruit haal en ietsje dieper terug zet? Of maak ik het dan extra zwaar voor de plantjes? En moet de aanzet van de kiemblaadjes dan boven de grond uitsteken? Of van de gewone blaadjes?Bee.nl schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:05:
[...]
Verspenen doe je eigenlijk pas wanneer de eerste echte blaadjes verschenen zijn, de kiembladeren niet meegeteld. Je mag zaailingen op zich redelijk diep verspenen, zolang de aanzet van de blaadjes maar boven de grond uitsteekt.
Zonnebloemen groeien snel en worden groot; de kiemblaadjes zitten dan al snel wat hoger. Ik heb mini zonnebloemen voor in de vensterbank. Die zitten in een plastic drinkbekertje en de kiemblaadjes zitten daar al op 5 cm ofzo.
Vervolgens een aantal andere zaden in vochtig keukenpapier in een zakje gelegd, again - niets.
Lijkt me dat die zaden gewoon no good zijn dan?.
Spinazie kan weleens wat langer duren, tot een dag of 10 (hanteer max. twee weken voor het mooie) kan best. Maar waarom niet gewoon in aarde ontkiemen? Dan heeft je spinazie ook meteen voeding.De_Bastaard schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:01:
Nou, ik maar wachten op mijn spinazie zaadjes die niet wilden ontkiemen in mijn steenwol ...
Misschien ouderwets, maar ik ben tot nu toe voornamelijk fan van de natuurlijke methode.
[ Voor 26% gewijzigd door Aganim op 29-03-2018 13:11 . Reden: Quote erbij voor de duidelijkheid, post viel net op een nieuwe pagina ]
Mijn rucola begint nu wel te groeien, net als de pluksla die er erg zijn tijd voor neemt.
Ik heb hier een steiger gemaakt van satéprikkersKleinDraakje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:10:
[...]
Dank voor je input! Gelukkig waren er al twee redelijk grote ‘gewone’ blaadjes, naast de kiemblaadjes. Is het oké als ik ze dit weekend dan nog eruit haal en ietsje dieper terug zet? Of maak ik het dan extra zwaar voor de plantjes? En moet de aanzet van de kiemblaadjes dan boven de grond uitsteken? Of van de gewone blaadjes?
Dat hangt maar net van de aarde af. Daarnaast zul je ook die in veel gevallen moeten aanvullen met voeding als je in een potje kweekt.Aganim schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:10:
[...]
Maar waarom niet gewoon in aarde ontkiemen? Dan heeft je spinazie ook meteen voeding.
Alleen al het feit dat we 'kweken' suggereert dat zo'n onderscheid tussen natuurlijk en kunstmatig niet lang houdbaar is.Aganim schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:10:
Misschien ouderwets, maar ik ben tot nu toe voornamelijk fan van de natuurlijke methode.
Hoeveel zaden heb je ingezaaid en hoe lang zit je er al naar te kijken? Staan ze vochtig maar niet te nat, niet te warm en niet te koud (15-20 graden)? Ik zou het ook eens met ander zaad van een andere plant proberen. Bij mij gaat alles als een raket maar bieslook krijg ik niet ontkiemd. Al drie verschillende zakjes van drie verschillende leveranciers geprobeerd. Snap er niks van. De (kunstmatige) natuur laat zich niet zomaar drillen.De_Bastaard schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:01:
Nou, ik maar wachten op mijn spinazie zaadjes die niet wilden ontkiemen in mijn steenwol ... dacht al dat ik iets verkeerds deed omdat het maar niet op schoot.
Vervolgens een aantal andere zaden in vochtig keukenpapier in een zakje gelegd, again - niets.
Lijkt me dat die zaden gewoon no good zijn dan?.
EDIT: bioknoflook op coco gaat lekker. Nog ff de potjes zwart spuiten en de dop kan eraf. Deze komt gewoon uit de supermarkt maar ik ook m'n Fokhagyma's binnen.
[ Voor 6% gewijzigd door Tektoon op 29-03-2018 17:07 ]
Je bent er zeker ook zo een die z'n biefstukjes nog gewoon in de pan bakt?Aganim schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:10:
[...]
Zat ik ook aan te denken maar ze zijn al 16cm hoog en zo hoog zijn mijn sateprikkers niet, als ik ze in de aarde zetFreshMaker schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:55:
[...]
Ik heb hier een steiger gemaakt van satéprikkers
Je hebt vast wel lego in huisKleinDraakje schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 17:57:
[...]
Zat ik ook aan te denken maar ze zijn al 16cm hoog en zo hoog zijn mijn sateprikkers niet, als ik ze in de aarde zetMaar ze hangen ook nog niet heel erg dus kan het nog even aankijken
Nee!! Wat vetFreshMaker schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 18:01:
[...]
Je hebt vast wel lego in huis
[afbeelding]
Ik had iets van 10 zaden in van die grodan blokjes gedaan van 4x5 en in een kweekbak gezet (al in netpotjes). De wol was nat (genoeg), de Rucola kwam in no time uit, de pluksla begint nu pas. De spinazie doet echter helemaal niets.Tektoon schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:52:
[...]
Dat hangt maar net van de aarde af. Daarnaast zul je ook die in veel gevallen moeten aanvullen met voeding als je in een potje kweekt.
[...]
Alleen al het feit dat we 'kweken' suggereert dat zo'n onderscheid tussen natuurlijk en kunstmatig niet lang houdbaar is.![]()
[...]
Hoeveel zaden heb je ingezaaid en hoe lang zit je er al naar te kijken? Staan ze vochtig maar niet te nat, niet te warm en niet te koud (15-20 graden)? Ik zou het ook eens met ander zaad van een andere plant proberen. Bij mij gaat alles als een raket maar bieslook krijg ik niet ontkiemd. Al drie verschillende zakjes van drie verschillende leveranciers geprobeerd. Snap er niks van. De (kunstmatige) natuur laat zich niet zomaar drillen.
EDIT: bioknoflook op coco gaat lekker. Nog ff de potjes zwart spuiten en de dop kan eraf. Deze komt gewoon uit de supermarkt maar ik ook m'n Fokhagyma's binnen.![]()
[afbeelding]
De zaden staan dus in een kweekbak, op de vloerverwarming en met voldoende licht gedurende de dag.
Vrij duur vergeleken met een zakje zaadBee.nl schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 19:41:
Vanaf vandaag heeft de Aldi wel leuke aanbiedingen voor de (beginnende) moestuinder. Een scala aan plantjes, waaronder sla, tomaat, peper en paprika, maar ook een moestuinbak en toebehoren. De plantjes vliegen de deur uit in de lokale vestigingen hier, dus wees er op tijd bij
Volgens mij vooral bedoelt voor degene die geen geduld hebben om een zaadje op te kweken en gewoon zo'n plantje willen neerzettenMartenvanUrk schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 08:33:
[...]
Vrij duur vergeleken met een zakje zaad
Ja, dat is zeker waar. Een zakje slazaadjes kost 1~2 euro en een bakje van 4 plantjes bij de Aldi is ~1 euro. Het is vooral het gemak wat je koopt. En soms kom je wel eens leuke variëteiten tegen om te proberen.MartenvanUrk schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 08:33:
[...]
Vrij duur vergeleken met een zakje zaad
Vandaag voor 75 cent per bakje met 9 tamelijk grote slazaailingen bij het lokale tuincentrum. Dus de Aldi is eigenlijk nog zo goedkoop niet eens. Ze hadden zelfs al tomatenplantjes, 12 voor 2.95. Spotprijsje. Alleen zijn ze tot mei vooral een sta-in-de-weg, want ze kunnen voorlopig alleen binnen staan.

En ze staan weer op zolder bij het raam op het westen, bij gebrek aan beter. Nu na het verpotten wel wat ruimte te weinig, dus ik heb de drie planten die over waren maar buiten in potten gezet, om eens te zien of ze het kunnen overleven

Pepers staan er prima bij, ook al best wat bloemetjes.

En de later gezaaide tomaten doen het ook goed. Ik weet nog niet welke ik buiten ga planten.
Ik zaai ze meestal in april en dat lukt qua aanlooptijd tot de oogst prima. Vaak koop ik ook nog eens allerlei voorgekweekte soorten bij de tuincentra. Zo had ik vorig jaar eens gele tomaten gedaan
Gebruik je dan paprikazaden uit dat draaiende rek met pakjes zaden? Ik haal de zaden uit verse paprika's, er liggen er nu de nodige op natte keukenrol in een bakje op de verwarming, werkt altijdMei schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 23:23:
De zonnebloemen (AH moestuintjes) en asters (Lidl zaadjes) doen het geweldig, maar de thijm (Lidl) is na drie kleine sprietjes weggekwijnd, en de cherrytomaatjes (AH), munt (Lidl), en paprika's (Lidl) laten zich überhaupt niet zien. Woei!
Oscar Wilde
Haha, ja I know. Normaliter lees ik me altijd volle bak in, maar dat had ik nu pas ná het zaaien gedaan. Dus vandaar dat ik afgelopen maand nóg een ronde heb gezaaid. Ben erg benieuwd of het alsnog gaat lukken met die eerste planten.Bee.nl schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 23:04:
Je bent er lekker vroeg bij met je tomatenTegen de tijd dat ze veilig permanent buiten kunnen staan (ijsheiligen) heb je al flinke planten die een behoorlijke pot nodig hebben om goed te gedijen.
Ik zaai ze meestal in april en dat lukt qua aanlooptijd tot de oogst prima. Vaak koop ik ook nog eens allerlei voorgekweekte soorten bij de tuincentra. Zo had ik vorig jaar eens gele tomaten gedaan
Mijn tomaten zijn overigens allemaal aparte soorten:En de pepers:
Yup. Had ze misschien niet in de aarde moeten laten ontkiemen, maar dat heeft wél voor de asters en zonnebloemen gewerkt :-PRaven schreef op woensdag 4 april 2018 @ 09:39:
[...]
Gebruik je dan paprikazaden uit dat draaiende rek met pakjes zaden? Ik haal de zaden uit verse paprika's, er liggen er nu de nodige op natte keukenrol in een bakje op de verwarming, werkt altijd
Haha, dat klinkt als een klassiek geval van het "moestuinvirus". Te vroeg gaan zaaien in alle enthousiasme. Inmiddels heb ik me leren inhouden. Vóór maart plant/zaai ik eigenlijk vrijwel niets meer.barrymossel schreef op woensdag 4 april 2018 @ 10:59:
[...]
Haha, ja I know. Normaliter lees ik me altijd volle bak in, maar dat had ik nu pas ná het zaaien gedaan. Dus vandaar dat ik afgelopen maand nóg een ronde heb gezaaid. Ben erg benieuwd of het alsnog gaat lukken met die eerste planten.
Inmiddels heb ik het volgende staan: gele/rode/witte ui, wortel, allerlei slasoorten, broccoli, bloemkool. Aankomend weekend wordt het mooi weer, dus dan ga ik verder aan de slag met tomaat, aardappels en rode biet.
Een aardige verzameling van best wel aparte soortenMijn tomaten zijn overigens allemaal aparte soorten:
Is een spot genoeg, of moet je al echt zo'n vierkante bak met ledjes nemen? Ik heb een omgebouwde IKEA doos met 9 potjes van 5cm.
Als zo'n vierkante beter is kan ik beter direct een stellingkast gaan gebruiken. Nu staat de bak op de grond (vloerverwarming) en moet ik weer iets aparts gaan bedenken om die lamp(en) er boven te laten hangen.
Ik heb boven mijn zaailingen zo'n ouderwetse bureaulamp (met zo'n knik) waarin 1 groeilamp van 5,38 euro zit.De_Bastaard schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:30:
Iemand ervaring met led lampen voor boven hun kratky bakken? Het lijkt er op dat mijn spinazie toch niet genoeg licht krijgt in de serre, zelfs naast een hele glazen pui.
Is een spot genoeg, of moet je al echt zo'n vierkante bak met ledjes nemen? Ik heb een omgebouwde IKEA doos met 9 potjes van 5cm.
Als zo'n vierkante beter is kan ik beter direct een stellingkast gaan gebruiken. Nu staat de bak op de grond (vloerverwarming) en moet ik weer iets aparts gaan bedenken om die lamp(en) er boven te laten hangen.
Werkt prima voor mijn peperzaailingen (stuk of 12)! Maar misschien heeft spinazie meer licht nodig.

Ik heb de mijne overigens gewoon opgehangen aan de gordijnrail. Zo hangt ie precies boven m'n planten in de vensterbank.
[ Voor 8% gewijzigd door Tektoon op 05-04-2018 11:35 ]
Ik heb bij mijn halvegare opstelling dit jaar een combinatie gebruikt van lampen die ik had liggen. 2x groei leds, 1x 2meter 5050 leds, 2x 30cm leds (zijn wel zwak) en een 40cm led-tl buis.
Als je nog moet kopen zou ik gaan voor spaarlampen of tl-buizen of als het wat langer mag duren ledstrips uit china (5050 white). Meerwaarde van leds zijn er niet echt, tenzij je voor kwaliteit cob's gaat en hoog vermogen. Maar dan ben je een stuk meer kwijt. En wit of groei maakt ook niet uit, persoonlijk gaat mijn voorkeur naar gewoon wit.
Volgend jaar ga ik een lange kiembak maken van 1,5 meter met een paar meter 5050 lichtslang erin omdat ik een tl buis er niet bij in krijg en deze niet waterdicht is.
ik heb drie pepers in een potje staan. Ze gaan hard en ik realiseerde me te laat dat ik er beter eentje tussenuit haal om meer ruimte voor de anderen te maken. De wortels zijn al zo verstrengeld dat dat nu niet meer gaat. Maar als ik er een eentje afknip, sterven en rotten de wortels en krijg ik allemaal bruine troep in m'n potje. Iemand een goed advies?
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Ik gebruik kopertape rondom mijn bak. Het werkt vrij effectief. Hooguit een paar slakken per jaar die de hindernis weten te trotseren.Killjoy schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 23:42:
Van de week de wortels buiten uitgeplant. Nou...dat kan dus opnieuw. Alles opgevreten. Net slakken gezocht. Gewoon 106 exemplaren op 1 vierkante meter tuin. Geen wonder dat de sier en groenteplanten voor mijn ogen verdwijnenUiteindelijk na 224 exemplaren vermoord te hebben in een emmer zout water het maar opgegeven.
Interessant. Is er ook een variant voor volle grond? Mijn 'bak' is een perk van 12 bij 1,5 meter ongeveer.Bee.nl schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 23:47:
[...]
Ik gebruik kopertape rondom mijn bak. Het werkt vrij effectief. Hooguit een paar slakken per jaar die de hindernis weten te trotseren.
Dit spul? https://nl.aliexpress.com...Adhesive/32808837260.htmlBee.nl schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 23:47:
[...]
Ik gebruik kopertape rondom mijn bak. Het werkt vrij effectief. Hooguit een paar slakken per jaar die de hindernis weten te trotseren.
ga ik eens proberen!
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Is gewoon bij elk tuincentrum of bouwmarkt wel te krijgen.franssie schreef op zondag 8 april 2018 @ 00:45:
[...]
Dit spul? https://nl.aliexpress.com...Adhesive/32808837260.html
ga ik eens proberen!
Tegen de tijd dat je tape uit china binnen is hebben de slakken alles al op.
Hier vorige week aardbeien geplant, knoflooktenen gezet en lente-ui gezaaid. Aardbeien en knoflook gaan hard, van de wortels en ui komt er nu wat op, maar weet niet in hoeverre dat is wat ik gezaaid heb... is even afwachten. Bij het zaaien van de wortels mocht onze peuter van 3 ook wat zaadjes strooien...
Heb hier zo'n meter moestuin van de welkoop met zo'n tentje erover. (de bakken liggen overigens een stuk goedkoper bij de aldi deze week). Verschil met vorig jaar is dat het tentje nu kan luchten omdat het plastic rond de ritssluiting gaar is. Verder heb ik er deze keer geen hoogbouw in, had vorig jaar paprikaplanten van ruim een meter hoog.
Dat had ik zelf ook al bedacht - wilde ellen weten of dat het spul is (wel besteld overigens, altijd handig een voorraad, als ik het kan vinden heb ik ook nog ergens een 50mm rol liggen voor electronica projecten. Kan ik die niet vinden dan inderdaad Hornbach waarschijnlijk._JGC_ schreef op zondag 8 april 2018 @ 01:07:
[...]
Is gewoon bij elk tuincentrum of bouwmarkt wel te krijgen.
Tegen de tijd dat je tape uit china binnen is hebben de slakken alles al op.
<>
Klopt. Het moet wel een beetje brede tape zijn. Ik zou minimaal 3cm breed kiezen.franssie schreef op zondag 8 april 2018 @ 00:45:
[...]
Dit spul? https://nl.aliexpress.com...Adhesive/32808837260.html
ga ik eens proberen!
Wat is nu het handigste? Nu al overdoen in een grotere pot en dan in de kas, of kan dat nog niet? Of kan ik het beter in de vollegrond onderin de kas zetten?
Normaliter wacht je met paprika's buiten te zetten totdat het ijsheiligen is geweest. Paprika's hebben immers veel warmte en licht nodig. In de kas kan het al een paar weken eerder, maar dat hangt mede af van het weer. Vooralsnog zie ik in de nabije periode geen nachtvorst, dus ik denk dat je de kas wel al zou kunnen overwegen.koelkast schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:57:
Ik heb nu van die 9 cm bakjes met 30 cm paprika- en peperplantjes gekocht bij de Aldi voor half geld. Leuk spul, heb inmiddels een kleine foliekas in de moestuin staan.
Wat is nu het handigste? Nu al overdoen in een grotere pot en dan in de kas, of kan dat nog niet? Of kan ik het beter in de vollegrond onderin de kas zetten?
Dankje! En zou je ze dan in de vollegrond zetten in de kas, of in een pot? Zoja, hoe groot zou zo'n pot dan moeten zijn?Bee.nl schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:47:
[...]
Normaliter wacht je met paprika's buiten te zetten totdat het ijsheiligen is geweest. Paprika's hebben immers veel warmte en licht nodig. In de kas kan het al een paar weken eerder, maar dat hangt mede af van het weer. Vooralsnog zie ik in de nabije periode geen nachtvorst, dus ik denk dat je de kas wel al zou kunnen overwegen.
Een ruime pot kan nooit kwaad, al ben ik zelf geen expert op het gebied van paprika's en potgrootte
Zelf ook koper ringen geprobeerd zonder succes. Wat voor mij helpt is brekerszand. Gewoon het pad van de slak naar de plant onderbreken met brekerszand van een cm of 5-10 heeft voor mij al menig sla plant gered.Bee.nl schreef op zondag 8 april 2018 @ 10:32:
[...]
Klopt. Het moet wel een beetje brede tape zijn. Ik zou minimaal 3cm breed kiezen.
[video]
De plantjes zijn wel al wat gegroeid, maar ik zie nog geen wortels onderuit mijn rockwool komen. Het water voelt niet te warm aan en ik heb de helft gebruikt van de voorgeschreven hoeveelheden i.v.m. dat ze nog aan het 'groeien' zijn.
Kan het misschien zo zijn dat ze niet lekker groeien vanwege de combinatie dat ze direct achter een ruit staan (en het misschien te heet is?) én dat ze toch niet de hele dag écht zonlicht hebben?
Misschien straks maar eens wat extra voedingsmiddel erbij gooien ofzo.
Sowieso was ik aan het denken om die bak te vervangen door een kleinere, ik heb nu die grote IKEA Klamtare (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70292364/) met daarin 9 gaten van 5cm.
Ik had me even vergist in hoeveel water er in één zo'n bak ging, want nu is die bak dus haast niet meer te verplaatsen (lees: vrouw not amused
Daarnaast wil ik eens experimenteren met aquaponics. Ik zie dat je steenwol wel in growshops kunt kopen, maar netpotjes kan ik alleen online vinden. En welke voeding is aan te raden? Is er een Nederlandse (web)shop die dat soort spullen allemaal heeft?
Tot nu toe heb ik wel problemen met m'n pepers, die komen namelijk niet op. Ze zijn gezaaid in potgrond (met ingebouwde voeding), is dat echt een no-no?
Ik heb net peperzaadjs binnen van Anchillique, daar wil ik het wel goed mee gaan doen... Al is het alweer laat in april geloof ik, gaat dat dan wel goed?
De rest komt allemaal wel op, maar dat zit allemaal op kokostabletten en dergelijke. nu nog bedenken wat ik met al die komkommerplanten moet gaan doen op m'n balkonnetje, ahem...
Ik had vroeger een blauwtongskink en een koppel Gerrhosaurus major. Die hoefde ik de helft van de tijd niet te voeren, want m'n pa had hosta's in de tuin... Ik gooide alle verzamelde huisjesslakken in de bak.Killjoy schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 23:42:
Van de week de wortels buiten uitgeplant. Nou...dat kan dus opnieuw. Alles opgevreten. Net slakken gezocht. Gewoon 106 exemplaren op 1 vierkante meter tuin. Geen wonder dat de sier en groenteplanten voor mijn ogen verdwijnenUiteindelijk na 224 exemplaren vermoord te hebben in een emmer zout water het maar opgegeven.
Hele dag:
CRUNCH
...
CRUNCH
Idee voor een nieuw huisdier?
[ Voor 5% gewijzigd door dragon2 op 10-04-2018 10:15 ]
De grote zit nu op een tempo dat 'ie elke 3 weken ongeveer een blad er bij krijgt. Op de foto het kleine blaadje op de rechter-'tak'. En nu met het voorjaar echt is ingetreden begint het door de zon steeds warmer op de vensterbank te worden, dus hoeft het bakje niet meer aan de radiator te hangen om lekker warm te blijven.
Ook wordt de grote van onderaf steeds steviger. Ik moet 'm nu écht gaan verpotten
Ik heb geen ervaring met die planten, maar een zwarte bak kan met een beetje zon wel vrij snel warm worden. Dus even opletten dat je water niet te warm wordt. Je kan er anders ook voor kiezen om de zaadjes eerst deno-methode te ontkiemen.De_Bastaard schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:31:
Ik heb nu overigens mijn spinazie en rucola in een grote plastic bak staan in onze aanbouw, waar het lekker warm is en veel licht naar binnen schijnt - maar het schiet dus niet echt op.
De plantjes zijn wel al wat gegroeid, maar ik zie nog geen wortels onderuit mijn rockwool komen. Het water voelt niet te warm aan en ik heb de helft gebruikt van de voorgeschreven hoeveelheden i.v.m. dat ze nog aan het 'groeien' zijn.
Kan het misschien zo zijn dat ze niet lekker groeien vanwege de combinatie dat ze direct achter een ruit staan (en het misschien te heet is?) én dat ze toch niet de hele dag écht zonlicht hebben?
Misschien straks maar eens wat extra voedingsmiddel erbij gooien ofzo.
Sowieso was ik aan het denken om die bak te vervangen door een kleinere, ik heb nu die grote IKEA Klamtare (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70292364/) met daarin 9 gaten van 5cm.
Ik had me even vergist in hoeveel water er in één zo'n bak ging, want nu is die bak dus haast niet meer te verplaatsen (lees: vrouw not amused). Zou de kleinere variant (15cm hoog) ook voldoende zijn voor wat sla/spinazie/rucola ? (zie: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10292362/). Dan pak ik die ontzettend diepe bakken wel voor als ik een semi-boom ga kweken ofzo
Die kleine bak zal met 9 planten wel voldoende zijn. De afmetingen van de bak geven ongeveer 18 liter aan. Nou zeg dat je met interne afmetingen en een bepaalde vloeistofhoogte uitkomt op 12 liter, dan heb je meer dan een liter per plant. En ik denk dat dat voor planten zonder vruchten genoeg is. Wil je planten met vruchten, dan zul je uiteindelijk groter moeten gaan.
Aquaponics of hydroponics? Aquaponics is met vissen en dan heb je geen voeding voor de planten nodig, enkel voeding voor de vissen.koelkast schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:03:
Oké, ik heb inmiddels de foliekas in de tuin opgebouwd, en van plan om er dan binnenkort de eerste planten in te zetten. In de tuin zelf staat al Rainbow snijbiet, vroege aardappelen, knoflook vanaf de herfst en alvast wat sla. Daarnaast wil ik eens gaan werken met het makkelijke moestuin systeem. Ik ga zelf 2 bakken maken van douglashout, en wil er dan makkelijke moestuinmix in doen. Kost wat, maar moet echt heel lang meegaan en simpel werken.
Daarnaast wil ik eens experimenteren met aquaponics. Ik zie dat je steenwol wel in growshops kunt kopen, maar netpotjes kan ik alleen online vinden. En welke voeding is aan te raden? Is er een Nederlandse (web)shop die dat soort spullen allemaal heeft?
Wil je hydroponics dan kan je hydrovoeding op verschillende plaatsen aankomen. Growshops hebben deze denk ik wel, ik heb zelf vorig jaar A+B voeding van het chilipeper forum geprobeerd en Cellmax X+Y Grow en Bloom.
Ik ga dit jaar zelf A+B voeding maken, mocht je daar interesse in hebben dan kan je die eventueel ook bij mij kopen. Ik ga het ook maken voor de mensen op het chillipeper forum
Mijn eerste zaaironde was door mijn slechte kweekbakjes ook mislukt. Waarschijnlijk vooral omdat het te vochtig en te warm was geworden.dragon2 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:12:
Ik ben dit jaar serieus begonnen met een moestuintje op mijn balkon. Leuk dit topic, wist niet dat dat er was.
Tot nu toe heb ik wel problemen met m'n pepers, die komen namelijk niet op. Ze zijn gezaaid in potgrond (met ingebouwde voeding), is dat echt een no-no?
Ik heb net peperzaadjs binnen van Anchillique, daar wil ik het wel goed mee gaan doen... Al is het alweer laat in april geloof ik, gaat dat dan wel goed?
De rest komt allemaal wel op, maar dat zit allemaal op kokostabletten en dergelijke. nu nog bedenken wat ik met al die komkommerplanten moet gaan doen op m'n balkonnetje, ahem...
Wil je het kiemen makkelijker en beter te controleren maken, gebruik dan de deno methode is mijn advies. Dan kan je makkelijk zien welke zaden het wel of niet doen. En bij mij heeft dat tot nu toe altijd ervoor gezorgd dat ze beter kiemen.
Het is wel aan de late kant om nu te beginnen maar kan nog makkelijk. Je zult er sowieso rijpe pepers vanaf kunnen halen, misschien niet alles. Maar deze kan je makkelijk binnen nog laten afrijpen wanneer het buiten te koud wordt.
Eten die dieren ook naaktslakken? Daarvan heb ik er wel wat over. Heb er in twee dagen tijd bijna 500 gevangen. Gisteren zoek op bed, dus geen idee wat ik gisteren nog had kunnen scoren.dragon2 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:12:
Ik had vroeger een blauwtongskink en een koppel Gerrhosaurus major. Die hoefde ik de helft van de tijd niet te voeren, want m'n pa had hosta's in de tuin... Ik gooide alle verzamelde huisjesslakken in de bak.
Hele dag:
CRUNCH
...
CRUNCH
![]()
Idee voor een nieuw huisdier?![]()
[afbeelding]
De mijne iig niet, die hadden zoiets van 'Bleeeeegh'. Egels schijnen ze wel goed te eten, en blijkbaar ook eetbaar voor mensen (yikes):Killjoy schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:05:
[...]
Eten die dieren ook naaktslakken? Daarvan heb ik er wel wat over. Heb er in twee dagen tijd bijna 500 gevangen. Gisteren zoek op bed, dus geen idee wat ik gisteren nog had kunnen scoren.
"Dit recept is voor een overheerlijke soep.
40 verse zwarte naaktslakken, het liefst uit eigen tuin (met kop)
2 eetlepels olijfolie, 3 ui, 1 knoflook, 1 laurierblad,
3 winterwortelen, 2 vleesbouillonblokjes, 1 flesje oud bruin bier.
Wrijf de pan in met de knoflook. Fruit de in ringen gesneden ui in de olijfolie. Was de verse, nog levende slakken onder koud water goed af en snij ze in dobbelsteentjes van ± 1,5 cm. Voeg de slakken bij de uien, even aanbakken en vervolgens 0,75 l water toevoegen. Smoor uien en slakken op een laag vuurtje in ca. 15 minuten samen met de bouillonblokjes, het laurierblad, de in stukjes gesneden wortel en naar smaak lettervermicelli of snelkookrijst. Voeg daarna nog 1 liter water en het flesje oud bruin toe (en eventueel zout en peper). Eén minuut laten doorkoken. Serveren met versgehakte peterselie."
Kippen wel, wij geven ze alle wormen/(naakt)slakken enzo wat we vinden. Ook alles wat je van bijvoorbeeld tomatenplanten afhaalt, groente wat je over hebt/niet helemaal goed is. Kippen staat ideaal naast een moestuinKilljoy schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:05:
[...]
Eten die dieren ook naaktslakken? Daarvan heb ik er wel wat over. Heb er in twee dagen tijd bijna 500 gevangen. Gisteren zoek op bed, dus geen idee wat ik gisteren nog had kunnen scoren.