De_Bastaard schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:31:
Ik heb nu overigens mijn spinazie en rucola in een grote plastic bak staan in onze aanbouw, waar het lekker warm is en veel licht naar binnen schijnt - maar het schiet dus niet echt op.
De plantjes zijn wel al wat gegroeid, maar ik zie nog geen wortels onderuit mijn rockwool komen. Het water voelt niet te warm aan en ik heb de helft gebruikt van de voorgeschreven hoeveelheden i.v.m. dat ze nog aan het 'groeien' zijn.
Kan het misschien zo zijn dat ze niet lekker groeien vanwege de combinatie dat ze direct achter een ruit staan (en het misschien te heet is?) én dat ze toch niet de hele dag écht zonlicht hebben?
Misschien straks maar eens wat extra voedingsmiddel erbij gooien ofzo.
Sowieso was ik aan het denken om die bak te vervangen door een kleinere, ik heb nu die grote IKEA Klamtare (
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70292364/) met daarin 9 gaten van 5cm.
Ik had me even vergist in hoeveel water er in één zo'n bak ging, want nu is die bak dus haast niet meer te verplaatsen (lees: vrouw not amused

). Zou de kleinere variant (15cm hoog) ook voldoende zijn voor wat sla/spinazie/rucola ? (zie:
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10292362/). Dan pak ik die ontzettend diepe bakken wel voor als ik een semi-boom ga kweken ofzo

Ik heb geen ervaring met die planten, maar een zwarte bak kan met een beetje zon wel vrij snel warm worden. Dus even opletten dat je water niet te warm wordt. Je kan er anders ook voor kiezen om de zaadjes eerst deno-methode te ontkiemen.
Die kleine bak zal met 9 planten wel voldoende zijn. De afmetingen van de bak geven ongeveer 18 liter aan. Nou zeg dat je met interne afmetingen en een bepaalde vloeistofhoogte uitkomt op 12 liter, dan heb je meer dan een liter per plant. En ik denk dat dat voor planten zonder vruchten genoeg is. Wil je planten met vruchten, dan zul je uiteindelijk groter moeten gaan.
koelkast schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:03:
Oké, ik heb inmiddels de foliekas in de tuin opgebouwd, en van plan om er dan binnenkort de eerste planten in te zetten. In de tuin zelf staat al Rainbow snijbiet, vroege aardappelen, knoflook vanaf de herfst en alvast wat sla. Daarnaast wil ik eens gaan werken met het makkelijke moestuin systeem. Ik ga zelf 2 bakken maken van douglashout, en wil er dan makkelijke moestuinmix in doen. Kost wat, maar moet echt heel lang meegaan en simpel werken.
Daarnaast wil ik eens experimenteren met aquaponics. Ik zie dat je steenwol wel in growshops kunt kopen, maar netpotjes kan ik alleen online vinden. En welke voeding is aan te raden? Is er een Nederlandse (web)shop die dat soort spullen allemaal heeft?
Aquaponics of hydroponics? Aquaponics is met vissen en dan heb je geen voeding voor de planten nodig, enkel voeding voor de vissen.
Wil je hydroponics dan kan je hydrovoeding op verschillende plaatsen aankomen. Growshops hebben deze denk ik wel, ik heb zelf vorig jaar A+B voeding van het chilipeper forum geprobeerd en Cellmax X+Y Grow en Bloom.
Ik ga dit jaar zelf A+B voeding maken, mocht je daar interesse in hebben dan kan je die eventueel ook bij mij kopen. Ik ga het ook maken voor de mensen op het chillipeper forum
dragon2 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:12:
Ik ben dit jaar serieus begonnen met een moestuintje op mijn balkon. Leuk dit topic, wist niet dat dat er was.
Tot nu toe heb ik wel problemen met m'n pepers, die komen namelijk niet op. Ze zijn gezaaid in potgrond (met ingebouwde voeding), is dat echt een no-no?
Ik heb net peperzaadjs binnen van Anchillique, daar wil ik het wel goed mee gaan doen... Al is het alweer laat in april geloof ik, gaat dat dan wel goed?
De rest komt allemaal wel op, maar dat zit allemaal op kokostabletten en dergelijke. nu nog bedenken wat ik met al die komkommerplanten moet gaan doen op m'n balkonnetje, ahem...
Mijn eerste zaaironde was door mijn slechte kweekbakjes ook mislukt. Waarschijnlijk vooral omdat het te vochtig en te warm was geworden.
Wil je het kiemen makkelijker en beter te controleren maken, gebruik dan de deno methode is mijn advies. Dan kan je makkelijk zien welke zaden het wel of niet doen. En bij mij heeft dat tot nu toe altijd ervoor gezorgd dat ze beter kiemen.
Het is wel aan de late kant om nu te beginnen maar kan nog makkelijk. Je zult er sowieso rijpe pepers vanaf kunnen halen, misschien niet alles. Maar deze kan je makkelijk binnen nog laten afrijpen wanneer het buiten te koud wordt.