Met een heeeeeel erg klein pepertje in het midden
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Heb je onderin nou een enorme dief op de stam zitten of komt dat door de fotoManzokuSan schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 16:46:
Tomatenplant is inmiddels redelijk aan het groeien, dit was gisteren. Vandaag ondertussen overgezet naar een grotere, 5L, emmer. Deze staat nu 4 weken in de voeding, vanaf wanneer zouden er ongeveer bloemetjes aan moeten komen?
[afbeelding]
Als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt dan komt dat inderdaad door de foto. Achter die linkerscheut zit gewoon een scheut die aan de andere kant van de stam groeit. Mocht ik het mis hebben/mocht je iets anders bedoelen hoor ik het graag, eerste keer eigenlijk dat ik tomaten kweek.Otherside schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 19:10:
[...]
Heb je onderin nou een enorme dief op de stam zitten of komt dat door de foto
Dan is het goed! Het belangrijkste is echt dieven. Als je dat goed doet krijg je binnen no time bloemen. Wist je dat het helpt om (zeker eenmaals daags) zacht tegen de stengel moet bloemen te tikken om bevruchting te krijgen? Zeker binnen als je geen wind hebt..ManzokuSan schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 19:20:
[...]
Als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt dan komt dat inderdaad door de foto. Achter die linkerscheut zit gewoon een scheut die aan de andere kant van de stam groeit. Mocht ik het mis hebben/mocht je iets anders bedoelen hoor ik het graag, eerste keer eigenlijk dat ik tomaten kweek.

^ dus.
Weet iemand toevallig een vergelijkbaar alternatief dat dat probleem niet heeft?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Er zijn wel materialen die er tegen kunnen(zoals FEP en PFA), maar dat is duurder dan drie kastjes(tenzij je goedkoop een afvalrol kan vinden).
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

De huismiddeltjes werkten maar kort, spul van de Welkoop wat langer en nu heb ik maar een natuurlijke vijand ingezet om de luizen die er nog zitten op te peuzelen
Oscar Wilde
[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:13 ]
Helaas is glas niet veilig met de huidige burenMar.tin schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:16:
[...]
Glas.![]()
Geen enkel kunstof (van betaalbare kwaliteit) kan goed tegen zon / UV.

Mar.tin schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:16:
Vind het voor dat geld al heel wat dat 'ie het een aantal jaren uitgehouden heeft

Oscar Wilde
Welke natuurlijke vijand heb je gebruikt? Mijne zit nu ook ontzettend vol met bladluizen en spint. Ik had de planten helemaal ontdaan en blad en daarmee ook van de luizen, erna nog ingespoten met een mengsel van spiritus en groene zeep maar ondertussen zit de plant weer bomvol. Maar er zit weinig nieuw blad aan dus ze zitten ook op hele stukken tak. Door deze overbevolking heeft de plant ook moeite om blad aan te maken.Raven schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:10:
Mijn hydro-plantjes op de vensterbank hebben een paar keer last gehad van bladluis
De huismiddeltjes werkten maar kort, spul van de Welkoop wat langer en nu heb ik maar een natuurlijke vijand ingezet om de luizen die er nog zitten op te peuzelen
https://www.roodmetzwarte...estje-tegen-bladluis.htmlMarkos schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 17:48:
[...]
Welke natuurlijke vijand heb je gebruikt? Mijne zit nu ook ontzettend vol met bladluizen en spint. Ik had de planten helemaal ontdaan en blad en daarmee ook van de luizen, erna nog ingespoten met een mengsel van spiritus en groene zeep maar ondertussen zit de plant weer bomvol. Maar er zit weinig nieuw blad aan dus ze zitten ook op hele stukken tak. Door deze overbevolking heeft de plant ook moeite om blad aan te maken.

Je kan ze ook volwassen bestellen, maar dan vliegen ze zo gauw weg
Die kwamen aan op het moment dat een vriendin van mijn moeder hier zat die zei dat ze laatst nog de nodige lieveheersbeestjes had thuis, had ze zo kunnen vangen en meenemen... Als ze er nog wat te pakken weet te krijgen, komen die ook naar hier
[ Voor 21% gewijzigd door Raven op 12-12-2017 23:13 ]
Oscar Wilde

[ Voor 30% gewijzigd door Markos op 13-12-2017 16:10 ]

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)
Ik ga geloof ik twee peper planten kweken en een aantal tomaten (als ik daar genoeg ruimte voor ga hebben). Plan is om deze week te zaaien!Tektoon schreef op maandag 1 januari 2018 @ 20:19:
Het nieuwe jaar is begonnen dus het voorjaar komt eraan! Wanneer beginnen de peper-boys met inzaaien? Begin februari? Maart? Ik heb er alweer zin in!
Zolang het bladluisprobleem hier niet opgelost is ga ik niets nieuws erbij zaaien, heb al een aantal planten (ook die wat ik al een paar jaar had) weg moeten doenTektoon schreef op maandag 1 januari 2018 @ 20:19:
Het nieuwe jaar is begonnen dus het voorjaar komt eraan! Wanneer beginnen de peper-boys met inzaaien? Begin februari? Maart? Ik heb er alweer zin in!

Inmiddels is de eerste larve volwassen geworden, de bladluizen zijn zichtbaar bang van het lieveheersbeestje
Oscar Wilde

(Geen hydro? Of pot je ze over straks?)
Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)
Ze gaan als ze wat groter zijn in wat grotere potjes en daarna in een (nog te maken) steigerhouten bak buiten op het balkon/terras. En dan vastbinden aan de schutting. Twijfel alleen nog of ik er een afdakje boven maak, zodat ze niet in de regen staan...
Twee tomaten laten zich nog niet zien (dubbel gezaaid, dus maakt niet uit) en van de pepers komt er net eentje boven (de Purple Cream).

Dit jaar wordt ons 2e seizoen op ons volkstuincomplex. Intussen hebben wij daar 600m2 aan tuin waarvan 1 tuin volledig is ingericht als fruitgaard. Als ik een snelle telling doe kom ik op meer dan 50 fruitbomen verdeeld over onze 4 tuinen. 20 kilo per boom betekent meer dan een ton aan fruit.
Van dat fruit gebruiken wij zelf een groot deel om zelf sap van te maken en als we echt te veel over hebben dan gaat het wel naar de lokale voedselbank hier.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Staat wel een lamp op, maar inderdaad boven de verwarming. Had me even beter in moeten lezen vooraf. Sowieso veel te vroeg gezaaid. Ik zaai half maart dus nog een keer. De pepers laat ik lekker staan zo.Zjemm schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:53:
beetje dunne lange sprietjes, die staan vast te warm met te weinig licht, of niet?
Water met een klein scheutje zeep schijnt wonderen te doenRaven schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:10:
Mijn hydro-plantjes op de vensterbank hebben een paar keer last gehad van bladluis
Dat had ik al geprobeerd (werkte maar kort), nadat ik al een of andere anti-kruipendeinstecten spray van de Action had gebruikt. Daarna heb ik nog spul van de Welkoop geprobeerd (werkte wat langer), gevolgd door lieveheersbeestje larven, die overduidelijk niet bepaald veel interesse hebben in groene bladluis, hetzelfde geld voor de volwassen lieveheersbeestjes. Die keren om als ze bladluis zien, maar die bladluizen springen dan wel van de bladeren af0xygen500 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:41:
[...]
Water met een klein scheutje zeep schijnt wonderen te doen.
Ik heb ervaringen met een partytent die door niet goed vast gezet te zijn bij de buren achter 't huis terecht kwam, dus de kas zat met stormharingen vast0xygen500 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:41:
Die kassen van Lidl en Aldi altijd wel goed vastzetten anders vliegen ze de lucht in of kapot.

Aangezien bladluizen een hekel aan de geur van lavendel zouden hebben, heb ik wat zaden gehaald en die liggen nu op natte keukenrol in een bakje te ontkiemen. Die ga ik zowel hydro als met aarde doen, eens kijken hoeveel verschil dat maakt.
[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 15-01-2018 10:21 ]
Oscar Wilde
Jep, met kratky-method. In de isolatiebekers die al eens eerder voorbij zijn gekomen
Oscar Wilde
Wat ik doe als ik bladluis heb is gewoon met een papiertje alles eraf halen en daarna met die zo'n middeltje van bayern nog ff erop spuiten.Raven schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:45:
[...]
Jep, met kratky-method. In de isolatiebekers die al eens eerder voorbij zijn gekomenEr zijn er een paar vrijgekomen door overleden planten n.a.v. bladluis.
Het met de hand verwijderen van bladluizen doe ik naast het gebruiken van eerder genoemde middelen ook al, helaas blijven er telkens genoeg verstopt zitten om nieuwe te maken0xygen500 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:53:
[...]
Wat ik doe als ik bladluis heb is gewoon met een papiertje alles eraf halen en daarna met die zo'n middeltje van bayern nog ff erop spuiten.

Als ik nou een zwembad had, had ik alle planten al ondergedompeld om ze te verzuipen, helaas heb ik niets dat groot genoeg is voor mijn planten.
Oscar Wilde
Badkuip? Speciekuip? Speciekuipen kan je kopen voor 6 euro ofzo bij de Gamma. Ook goed onder de bladeren kijken he. Door gaan met spuiten ook al zie je niks meer zitten anders komen ze terug.Raven schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:01:
[...]
Het met de hand verwijderen van bladluizen doe ik naast het gebruiken van eerder genoemde middelen ook al, helaas blijven er telkens genoeg verstopt zitten om nieuwe te maken
Als ik nou een zwembad had, had ik alle planten al ondergedompeld om ze te verzuipen, helaas heb ik niets dat groot genoeg is voor mijn planten.
De badkamer is hier 1½ bij 1m (de douche neemt de helft daarvan in), daar zit dus geen badkuip in
Te klein0xygen500 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:10:
[...]
Speciekuip? Speciekuipen kan je kopen voor 6 euro ofzo bij de Gamma. Ook goed onder de bladeren kijken he. Door gaan met spuiten ook al zie je niks meer zitten anders komen ze terug.

Oscar Wilde
Als je planten al zo groot zijn, hebben een paar luizen niet echt veel effect toch? Mooi is natuurlijk anders.Raven schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:20:
[...]
De badkamer is hier 1½ bij 1m (de douche neemt de helft daarvan in), daar zit dus geen badkuip in![]()
[...]
Te klein, de tomatenplanten zijn al (ruim) een meter lang en spuiten ga ik mee door, aan alle kanten van de planten. Alleen moet ik eerst even weer wat van dat anti-bladluizen spul bij halen.
De tomatenplanten hebben er niet zo veel last van (al zitten de luizen daar wel op), maar de paprika- en peperplanten helaas wel en die zijn ook niet klein. Wel een stuk kleiner dan de tomatenplanten.0xygen500 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:21:
[...]
Als je planten al zo groot zijn, hebben een paar luizen niet echt veel effect toch? Mooi is natuurlijk anders.
Oscar Wilde
Ik wil dit jaar planten:
Diverse tomatensoorten, was erg lekker vorig jaar.
2-3 Paprikaplanten
1 Peperplant
5x basilicum (dol op
1-3x munt (diverse soorten)
1 tijm (plant kopen)
1 rozemarijn (plant kopen)
1 marjolein (plant kopen)
1 peterselie
1 salie
Ik heb dan nog wat capaciteit over wat spul en zat te denken aan rucola en radijs. Dit ging vorig jaar best goed in bakken op het balkon. Wel netjes water blijven geven, het meeste is helaas eenjarig en/of kapotgevroren. Verder ben ik pas in mei of juni begonnen en had ik de boot een beetje gemist voor mijn gevoel, daarom nu herkansing!
Iemand nog tips voor me? Ik overweeg (vind het wel cool) om de planten die ik vanaf zaadjes kan groot krijgen inderdaad zelf te zaaien in de vensterbank.
Wat zijn goede plekken om zaadjes te halen? De link van @barrymossel hierboven? Of is het tuincentrum om de hoek net zo tof.
[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 18-01-2018 13:11 ]
* Raven gebruikt http://tomatenzaden.nl/ , http://peperzaden.nl/ en paprikazaden uit de paprika's van de supermarktBoudewijn schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:10:
Wat zijn goede plekken om zaadjes te halen? De link van @barrymossel hierboven? Of is het tuincentrum om de hoek net zo tof.
[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 18-01-2018 14:56 ]
Oscar Wilde
Ook ben ik nog een enorme beginner
Doelstelling is een lekkerder product dan supermarktspullen, en voldoening.
[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 18-01-2018 15:00 ]
Die link van mij is erg duur achteraf. Voor pepers kan ik http://shop.anchilique.nl/ aanraden. Goed(koop). Kruiden etc. kun je net zo goed bij een tuincentrum halen of bijvoorbeeld https://www.deoosteindeonline.nl/.Boudewijn schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:10:
Ik was van plan ook wat zaadjes te gaan bestellen voor de groenten/kruiden die ik lekker vind en dan een zaaikalender op te stellen.
Ik wil dit jaar planten:
Diverse tomatensoorten, was erg lekker vorig jaar.
2-3 Paprikaplanten
1 Peperplant
5x basilicum (dol op)
1-3x munt (diverse soorten)
1 tijm (plant kopen)
1 rozemarijn (plant kopen)
1 marjolein (plant kopen)
1 peterselie
1 salie
Ik heb dan nog wat capaciteit over wat spul en zat te denken aan rucola en radijs. Dit ging vorig jaar best goed in bakken op het balkon. Wel netjes water blijven geven, het meeste is helaas eenjarig en/of kapotgevroren. Verder ben ik pas in mei of juni begonnen en had ik de boot een beetje gemist voor mijn gevoel, daarom nu herkansing!
Iemand nog tips voor me? Ik overweeg (vind het wel cool) om de planten die ik vanaf zaadjes kan groot krijgen inderdaad zelf te zaaien in de vensterbank.
Zelf ga ik dit jaar (ook) gewoon plantjes halen voor wat betreft de kruiden. Ziet er allemaal wat netter uit als je het vergelijkt met hoe ik het afgelopen jaar had gezaaid. Bij ons zijn vooral de rozemarijn en tijm favoriet, dus de vier soort basilicum begonnen alles ook nog eens te overwoekeren.
Tomaten (struik of stok)? En dan onder een afdakje, of in een goedkoop kasje (Aldi/Action/Lidl).Boudewijn schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:00:
Ok dan ga ik daarmee eens aan de slag. Heb je nog een tip voor mensen die bakken van 30x30x30 en 40x40x40 hebben? Heel grote planten kan ik niet kwijt.
Ook ben ik nog een enorme beginner.
Hmm, ben de kruiden vergeten. Die haal ik of bij de Lidl als het ronddraaiende rek met zaden er weer staat, of (zoals de lavendel en salie onlangs) bij de Welkoop. Die van Enschede is nog niet zo lang geleden verhuist naar een 2* zo groot pandBoudewijn schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:00:
Ok dan ga ik daarmee eens aan de slag. Heb je nog een tip voor mensen die bakken van 30x30x30 en 40x40x40 hebben? Heel grote planten kan ik niet kwijt.
Ook ben ik nog een enorme beginner.
Oscar Wilde
Volgende zaaironde doe ik in februari en de kruiden als basilicum/tijm/rozemarijn begin maart.
Mijn peperplantjes doen het prima onder de lamp ('s nachts) boven de verwarming. Heel anders dan de tomaten die ik nu maar op zolder voor het raam heb gezet. Maar die zaai ik in maart opnieuw!Tektoon schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:25:
Ik heb vorig jaar ook besteld bij die peperzaden.nl Prima zaad. Bij het zien van barry's foto ben ik ook maar begonnen met inzaaien (al hoewel ik dit eigenlijk pas later had ingepland). Dat had ik beter niet kunnen doen want ze staan nu weg te schimmelen. Het is hier nog te koud en er is te weinig licht.
Volgende zaaironde doe ik in februari en de kruiden als basilicum/tijm/rozemarijn begin maart.
EDIT: vraagje: ik wil bij de volgende lichting steenwolpluggen gaan gebruiken. De goedkoopste tray van 150 stuks kost 15e (incl shipping). Ik zie dat je ook een slab kan scoren voor 2e. Dan krijg je een stuk van een meter en moet je zelf snijden/zagen. Iemand ervaring mee? Het is geen spul om in te ademen maar ik weet ook niet of je daar makkelijk nette stukjes van 3x3x3cm van kan snijden.
EDIT2: Ik heb voorlopig m'n eigen pluggen gemaakt van theezakjes en coco.
Volgens mij is dat geen goede combi met hydro want lavendel is een houtachtig type. Maar laat weten hoe het gaat want ik probeer ook lavendel indoors te kweken en dat viel me vorig jaar tegen, mede door de varenrouwmuggen. Ik kreeg er geen blomkes aan in ieder geval.Raven schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:19:
[...]
Aangezien bladluizen een hekel aan de geur van lavendel zouden hebben, heb ik wat zaden gehaald en die liggen nu op natte keukenrol in een bakje te ontkiemen. Die ga ik zowel hydro als met aarde doen, eens kijken hoeveel verschil dat maakt.
Intussen heb ik gemerkt dat ze verdorie wéér rondkruipen: nu in m'n pannenkoekplanten. Die moeten mee zijn gekomen uit het tuincentrum. Kan ik die weer allemaal weggooien.
[ Voor 98% gewijzigd door Tektoon op 21-01-2018 21:46 ]
Daar heb ik wat over gelezen, daarom heb ik ook wat zaden in potaarde gestopt.Tektoon schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:24:
[...]
Volgens mij is dat geen goede combi met hydro want lavendel is een houtachtig type. Maar laat weten hoe het gaat want ik probeer ook lavendel indoors te kweken en dat viel me vorig jaar tegen, mede door de varenrouwmuggen. Ik kreeg er geen blomkes aan in ieder geval.
Intussen heb ik gemerkt dat ze verdorie wéér rondkruipen: nu in m'n pannenkoekplanten. Die moeten mee zijn gekomen uit het tuincentrum. Kan ik die weer allemaal weggooien.
Oscar Wilde
Je kunt steenwol ook gewoon bij de bouwmarkt halen en in het juiste formaat snijden. (Let op, geen glaswol)Tektoon schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:24:
Ik doe 'm volledig no-tech dus ook zonder lamp. Gisteren maar meteen nieuw zaad besteld: chinese 5 color, patio fire, hungarian hot wax en lemon drop. Ben benieuwd.
EDIT: vraagje: ik wil bij de volgende lichting steenwolpluggen gaan gebruiken. De goedkoopste tray van 150 stuks kost 15e (incl shipping). Ik zie dat je ook een slab kan scoren voor 2e. Dan krijg je een stuk van een meter en moet je zelf snijden/zagen. Iemand ervaring mee? Het is geen spul om in te ademen maar ik weet ook niet of je daar makkelijk nette stukjes van 3x3x3cm van kan snijden.
EDIT2: Ik heb voorlopig m'n eigen pluggen gemaakt van theezakjes en coco.
Geen idee hoe makkelijk dit gaat, met een scherp mes moet dit wel te doen zijn lijkt mij.
Ik heb zelf vorig jaar steenwol pluggen van de Ikea gebruikt. Ik ga ze dit jaar niet meer gebruiken maar gewoon kokos. Zeker i.c.m. hydro werden ze snel groen (algen), ze waren wel handig icm. kleikorrels. Maar ik ga ook geen kleikorrels meer gebruiken voor mijn hydro setup. Ik ga dit jaar gewoon kokos gebruiken voor mijn hydro setup.
Naast spint en bladluizen heb ik ook last van rauwvarenmuggen gehad vorig jaar. Bladluizen gingen snel weg toen ik lieveheersbeestjes kreeg. Spint ging toen volgens mij ook weg? (Lastig te zeggen want ik had ze naar buiten verplaatst). Maar de rouwvarenmug bleef wel aanwezig in mijn plant binnen. Wat kan je hier tegen doen, behalve aaltjes. Want ik vind aaltjes best prijzig om te kopen.[...]
Volgens mij is dat geen goede combi met hydro want lavendel is een houtachtig type. Maar laat weten hoe het gaat want ik probeer ook lavendel indoors te kweken en dat viel me vorig jaar tegen, mede door de varenrouwmuggen. Ik kreeg er geen blomkes aan in ieder geval.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40317648/
VÄXER
Plantengranulaat, stekpluggen
€ 2.99 / 50 st.
De stekpluggen zijn gemaakt van steenwol, dat water bindt en waardoor de wortels van de stekjes makkelijker houvast krijgen.
FCG
Ik zal de komende dagen een update geven voor mijn nieuwe seizoen.
Hier nietMarkos schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:53:
Bladluizen gingen snel weg toen ik lieveheersbeestjes kreeg.

Dat valt wel mee, met die blokjes heb ik nooit problemen gehad. Al maakte ik de openingen wel wat dieper d.m.v. grote/lange satéprikker te gebruiken.Markos schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:10:
Het kost de wortels denk ik ook minder energie om door kokos heen te groeien dan door steenwol.
Oscar Wilde
Ja, maar die kan je niet online bestellen (wel via amazon maar dan kosten ze alsnog 15e en heb je er maar 50)
Ik heb één keer aaltjes gekocht en alhoewel het tijdelijk hielp, waren de muggen aan het eind van de zomer gewoon weer terug (en je planten groeien gewoon niet goed). Je kunt kaneelwater proberen. Andere oplossing: planten weggooien. Ik weet niet wat die muggen doen met nat kokos maar als ze eitjes kakken ben je de sjaak. Je kunt overwegen om het af te dekken met een laagje zand.Markos schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:53:
[...]
Naast spint en bladluizen heb ik ook last van rauwvarenmuggen gehad vorig jaar. Bladluizen gingen snel weg toen ik lieveheersbeestjes kreeg. Spint ging toen volgens mij ook weg? (Lastig te zeggen want ik had ze naar buiten verplaatst). Maar de rouwvarenmug bleef wel aanwezig in mijn plant binnen. Wat kan je hier tegen doen, behalve aaltjes. Want ik vind aaltjes best prijzig om te kopen.
Hoe kom je trouwens aan algen in je steenwol? Bij mij staan de netpotjes en dus ook de steenwol/kokos/korrels niet onder de waterlijn..
Maar via welke weg giet je het water erin?Tektoon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:57:
Hoe kom je trouwens aan algen in je steenwol? Bij mij staan de netpotjes en dus ook de steenwol/kokos/korrels niet onder de waterlijn..

Oscar Wilde
Zijn er hier mensen die van die rood/blauwe led lampen gebruiken? Die kosten niet veel meer dan een cfl lamp. Misschien toch ook maar eens mee experimenteren..
De balkontomaat heeft het goed gedaan en veel oogst van gehad. De tomaatjes hebben naar mijn idee iets minder smaak dan de AH-moestuin-tomaatjes en een wat steviger vel, maar is wat betreft de plant afmetingen veel geschikter om binnen te kweken. De plant heeft ongeveer 80x80cm ruimte nodig en wordt zo'n anderhalve meter hoog. Een stuk beter dan de AH-moetstuin-tomaatjes die tegen het plafond groeide.
De peperplanten waren lastig te ontkiemen. De Chinese Five Color heeft erg mooi gekleurde pepers en een redelijke oogst, maar nam veel ruimte in (120x120cm).
De Black Pearl is een erg mooie plant met veel pepers, maar heeft bij mij helaas veel te voorduren gehad van spint en bladluis, waardoor ik hem uiteindelijk weg heb moeten doen. Ik vermoed dat de plant zo'n 80x80cm in neemt als deze volgroeit is, maar met zekerheid kan ik het niet zeggen.
De gratis ontvangen Rooster Spur deed het het beste en had ook de grootste opbrengst. Deze plant neemt zo'n 80x80xm in wordt ongeveer een meter hoog.
Daarnaast heb ik nog pluksla gehad. De eerste oogst mislukte door bladluis, maar de tweede deed het beter en heb ik aardig wat van kunnen oogsten.
De paksoi mislukte in het geheel. De plant schoot zo hard door dat er niets mee te beginnen viel. (Toch ga ik deze dit jaar opnieuw proberen.)
Mijn ervaring tot nu toe is dat een binnenmoestuin best goed te doen is en niet zo veel ruimte hoeft in te nemen. (Geloof mij, je kunt rustig drie AH-moestuin-tomaten in een 40cm-bloembak zetten en ze tot het plafond laten groeien.

Verder vind ik het begin vaak lastig omdat jonge plantjes veel te hard groeien en vaak met satéprikkers ondersteunt moeten worden. Aan de andere kant kun je wel vroeg in het seizoen beginnen omdat je geen rekening hoeft te houden met nachtvorst.
Dit jaar wil ik onder andere aardbeien of blauwe bessen binnen gaan kweken. Is er iemand die goede (of minder goede) ervaring heeft met bepaalde soorten?
Deze stond overigens in de kas maar dat zal het verschil niet maken. De plant is uiteindelijk maar zo'n 50cm hoog geworden, kan in een bak van 30/30 en heeft een zeer goede opbrengst. Dat de pepers klein blijven is alleen maar een voordeel, ze zijn namelijk flink pittig
Dat soort lampen gebruik ik inderdaad (cheap-ass van Banggood/AliExpress). Een hele verbetering t.o.v. géén lamp (en we hebben geen ramen op het zuiden). Ik heb er nu één boven mijn pepers hangen en die gaat 's avonds aan en 's ochtends weer uit.Tektoon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:04:
Ik til netjes die potjes omhoog en giet het water direct in de pot. Kan ik ook even de worteltjes bekijken. Krijg je al algen als je eens in de twee weken bijvult en je steenwol nat maakt?
Zijn er hier mensen die van die rood/blauwe led lampen gebruiken? Die kosten niet veel meer dan een cfl lamp. Misschien toch ook maar eens mee experimenteren..
Dus zeker in de winter met relatief weinig licht werkt het prima.
Thanks! Eens kijken of ik nog een potje over heb voor nog een peperplant.Tonkey schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 07:36:
Wat betreft pepers hebben wij er een die er vrij veel op lijkt (https://www.zaden-enzo.nl...rs/hete-peper-little-elf/)
Deze stond overigens in de kas maar dat zal het verschil niet maken. De plant is uiteindelijk maar zo'n 50cm hoog geworden, kan in een bak van 30/30 en heeft een zeer goede opbrengst. Dat de pepers klein blijven is alleen maar een voordeel, ze zijn namelijk flink pittigHebben er nu van in de diepvries liggen dat gaat ook erg goed, 1 is bijvoorbeeld voldoende om de soep goed op smaak te krijgen.
Heb je een Bangood/Ali link? naar die lamp die voor jou werkt? Op die sites geven ze vaak chinese specs af dus liever een referentie naar een werkend lampje.barrymossel schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:45:
[...]
Dat soort lampen gebruik ik inderdaad (cheap-ass van Banggood/AliExpress). Een hele verbetering t.o.v. géén lamp (en we hebben geen ramen op het zuiden). Ik heb er nu één boven mijn pepers hangen en die gaat 's avonds aan en 's ochtends weer uit.
Dus zeker in de winter met relatief weinig licht werkt het prima.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ziet er wel goed uit, ben benieuwd hoe veel het scheelt. Heb 'm gewoon in een verhuisdoos gehangen. Dit jaar in de hydro: Patio Fire, Lemon Drop, Hungarian Hot Wax, Chinese 5 Color, bieslook, koriander, genovese basilicum, bladpeterselie en reguliere peterselie.
Netpotjes ditmaal gevuld met een bodempje van kleikorrels en daarboven kokossubstraat (wortelen ze goed, hoef ik ze niet te verpotten na ontkiemen en kunnen ze in de gezamenlijke tray blijven onder de lamp tot ze groot genoeg zijn voor een eigen pot).

https://www.banggood.com/...owth-Light-p-1017524.html Dat was mijn eerste die ik zelf moest solderen van binnen en die elke keer uit gaat (hitte?).franssie schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 23:51:
[...]
Heb je een Bangood/Ali link? naar die lamp die voor jou werkt? Op die sites geven ze vaak chinese specs af dus liever een referentie naar een werkend lampje.
https://nl.aliexpress.com...c-Flower/32795753009.html
Haha, de buren denken hier dat ik mijn vrouw verhuurTektoon schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 01:56:
Heb er ook eentje gekocht: hele slaapkamer roze.
[ Voor 11% gewijzigd door barrymossel op 02-02-2018 08:45 ]
---edit---
En het is weer toonbaar

[ Voor 26% gewijzigd door barrymossel op 04-02-2018 12:47 ]
Gebruikte jij geen waterstofperoxide voor je algen? Daar kan je ook je planten mee bespuiten en de grond mee bewateren. Wel ff letten op de dosering. Ik ga dat bewateren ook proberen. Daarnaast lees ik ook dat neemolie goed werkt. Dat ga ik op de blaadjes spuiten, lijkt mij wat veiliger dan H2O2. Je kunt ook neemcake/neempulp gebruiken als mest.Markos schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:53:
[...]
de rouwvarenmug bleef wel aanwezig in mijn plant binnen. Wat kan je hier tegen doen, behalve aaltjes. Want ik vind aaltjes best prijzig om te kopen.
EDIT: zo, dat gaat hard. Basilicum is na vijf dagen al aan het ontkiemen. #idealecondities

[ Voor 5% gewijzigd door Tektoon op 05-02-2018 12:27 ]
Ik gebruikte inderdaad waterstofperoxide tegen algen, werkt goed! Ik ga dit jaar met kokos in hydro werken dus ik vermoed dat ik minder last van algen zal hebben.Tektoon schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:06:
Nice. Je gaat snel man. Ik zit hier nu ongeduldig naar m'n bakjes zaailingen te kijken. Ze staan lekker warm naast de cv ketel. Hopelijk volgend weekend een eerste sprietje.
[...]
Gebruikte jij geen waterstofperoxide voor je algen? Daar kan je ook je planten mee bespuiten en de grond mee bewateren. Wel ff letten op de dosering. Ik ga dat bewateren ook proberen. Daarnaast lees ik ook dat neemolie goed werkt. Dat ga ik op de blaadjes spuiten, lijkt mij wat veiliger dan H2O2. Je kunt ook neemcake/neempulp gebruiken als mest.
EDIT: zo, dat gaat hard. Basilicum is na vijf dagen al aan het ontkiemen. #idealecondities
Ik dacht eraan om in het kantoor waar ik werk, of bij cafe's te vragen om het oude koffiedik, zodat we dat kunnen gebruiken als kunstmest of als aanvulling in de compostbak.
Ik weet alleen niet hoe voedzaam koffiedik is tov 'gewone' mest, plantenvoeding of compost.
Mooiste is om eerst op het koffiedik oesterzwammen te kweken en als die uitgegroeid zijn het in je tuin te gooien. Ik heb vorig jaar een hoop zakken uitgewerkt koffiedik (van Rotterzwam) in de moestuin gespit en daar groeide het prachtig op.
Ik zit eraan te denken courgette op zijn kratky te proberen.
[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 07-02-2018 22:49 ]
Oscar Wilde
Reserveer maar een flinke emmer voor die plantRaven schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:49:
Voor degenen die nog zaden zoeken, het draaibare rek met zakjes zaden bij de Lidl is er weer
Hoe exotisch zijn die zakjes? Ik ben nog op zoek naar citroenmelisse eigenlijk.Raven schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:49:
Voor degenen die nog zaden zoeken, het draaibare rek met zakjes zaden bij de Lidl is er weer
Het hoeft natuurlijk niet, maar door het wel te doen schijnt/lijkt de plant meer gedrongen te groeien. Dus compacter en kleiner, maar wel met een hoge opbrengst. Hele discussie hierover op: http://thehotpepper.com/t...e-to-topping-and-pruning/ (helaas is ook die thread weer verminkt door Photobucket).Tektoon schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 22:54:
Ik had me niet gerealiseerd dat je die ook moest/kon toppen. Ga ik ook doen dit jaar!![]()
[...]
Ehm, de nodige groenten/fruit, waarbij er nog wel eens meerdere varianten van dezelfde tussen zitten. De nodige bloemen en zag dacht ik ook bladluismagneten ertussen zitten, die plantjes wat wel eens gebruikt wordt om bladluizen bij andere planten weg te lokken (afrikaantjes oid?).Tektoon schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 22:54:
[...]
Hoe exotisch zijn die zakjes? Ik ben nog op zoek naar citroenmelisse eigenlijk.
Het meest exotische wat ertussen zit zijn geloof ik pompoenen
Oscar Wilde

Mijn puntpaprika's komen al mooi op ( 10 van de 12 ). Vandaag ook de aubergines en tomaten gezaaid. Die staan nu op zolder boven in de zon. Bij de zonneboiler.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik heb wel wat emmers klaar staan, dus dat hoeft geen probleem te zijnAmafi schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:30:
[...]
Reserveer maar een flinke emmer voor die plant
Vandaag een zaadje van de ronde courgettes gepoot, eens kijken wat die in kratky gaat doen
Oscar Wilde

Bieslook deed het bij mij vorig jaar ook al nietTektoon schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 18:39:
Het grote gebeuren is hier begonnen!De lemon drop is de eerste onder de pepers, de drie lege vakjes zijn voor de andere pepers die nog moeten ontkiemen. Op een of andere manier gaat her hier voor het tweede jaar op rij niet lukken voor de bieslook. Zogenaamd makkelijk om te ontkiemen maar hier lukt het dus niet.
![]()
[afbeelding]
Kruiden zaaien is mij afgelopen jaar niet zo goed bevallen. Langzaam en resultaat was "mweh".
In een laatste poging heb ik nu al m'n bieslook zaad uit drie verschillende zakjes in een vochtige filter gekieperd. Als dit niks wordt dan geef ik het op.
Inmiddels ziet die er al zo uitRaven schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:51:
Vandaag een zaadje van de ronde courgettes gepoot, eens kijken wat die in kratky gaat doen

Oscar Wilde
Hier zou ik graag willen gaan experimenteren met hydroponics, maar ik weet niet echt welke methode ik nu zou moeten gaan gebruiken. Ik denk dat ik vooral kleine meuk wil kweken zoals radijsjes, aardbeien, maar misschien ook wel pepers en/of tomaten.
Is het dan handig om Kratky te gebruiken of voor een NFT te gaan? Beetje klussen om wat te maken vind ik niet zo'n ramp. Wat voor soort emmers gebruiken jullie trouwens voor Kratky? Gewoon iets van de bouwmarkt, zolang het maar zwart is en geen UV door gaat?
En gebruiken jullie ook een luchtpompje erin?
Onze B.A. zit zelf ook op youtube trouwens. Aan het filmpje te zien is dit van de maand (hij speelt wel vals want op Hawai is het natuurlijk altijd lekker weer).
[ Voor 23% gewijzigd door Tektoon op 21-02-2018 11:36 ]
Oscar Wilde
Waar kopen jullie de voeding voor hydroponics?
En anders heb ik nog wel 2x5 liter te koop
Mark0s heeft ze beiden gebruikt en op een van de eerdere pagina's ook zijn ervaringen gepost. Ik denk dat ze beiden prima zijn.
EDIT: er is ook nog de befaamde chilifocus. Als ik het me goed herinner gebruikt Raven die en heeft 'ie een jerrycan via Amazon.de. Ook dat is terug te vinden in de eerdere pagina's.
[ Voor 17% gewijzigd door Tektoon op 23-02-2018 22:34 ]

Duidelijk het verschil van toppen te zien:
Niet getopt

Wel getopt

IKEA heeft wel wat mooie plastic opbergboxen om te verbouwen, maar die is 15cm diep. Is dat genoeg?
Ik denk dat ik netpotjes van 5cm ga gebruiken: https://www.amazon.de/gp/...smid=A2P5P70KS8SHMC&psc=1
Belangrijk is dat je bak geen licht doorlaat dus waarschijnlijk moet je 'm ff zwart spuiten (ze hebben ook zwarte Klamtare zie ik). Daarnaast kan je met een flesje waterstof peroxide (Kruidvat@0,99 cent) eventueel algen bestrijden. Ik denk dat de gemiddelde hydroboy voor de grote Klamtare zou gaan (30cm - niet bijvullen) maar die kleine kan dus ook prima.
Gebruiken jullie kleinere blokjes voor de eerste kweek, of direct in de grotere blokken?
Die hangt lekker warm in een bakje aan een radiator, krijgt goed water. Is er hier iemand die een druif uit pit heeft opgekweekt en er vruchten van heeft weten te krijgen? Het vergt natuurlijk nogal wat geduld voordat er iets van vruchten aankomen, maar kan ik dezelfde soort verwachten als dat ik in de grond heb gestopt?
Heeft iemand misschien een website voor me waar ik wat meer info kan vinden over welke voeding nu waar voor geschikt is? Ik zie vanalles voorbij komen over X Y, A/B, maar heb geen flauw benul welke nu waar voor dient

* Raven is een paar dagen naar het hoge noorden geweest (met 20-30cm sneeuw

Gaat hard zo
Oscar Wilde

Binnenkort maar eens op zolder (kouder) zetten en niet meer bijschijnen met de groeilamp. En dan opnieuw de tomaten zaaien (de vorige zaaironde doet het an sich niet slecht (zal van de week eens een foto posten), maar ben erg benieuwd of we dat beter kunnen krijgen nu ik later ga zaaien).
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Oscar Wilde
De variatie wordt elk jaar minder lijkt wel. Dit jaar cherrytomaten, wortel, radijs, komkommer en zonnebloem. Tomaten en komkommer zijn rare keuzes, want het zijn absoluut niet de makkelijkste moestuinplanten om mee te beginnen. En waarom (zonne)bloemen? Ze hadden er beter iets van sla, bieten of kruiden bij gedaan. Maar goed, ik haal mijn zaden sowieso liever ergens anders dan de AHRaven schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:19:
Voor belangstellenden: de AH-moestuintjes zijn er weerhttps://www.ah.nl/moestuintje
Jammer dat het nog zo laat in het winterseizoen nog zo koud is. Binnen kweken is niet handig, dus ik wacht nog steeds totdat ik kan beginnen met de koude kas.
Rozemarijn ziet er ook niet best uit. Hopelijk valt het mee, maar vrees het ergste. Idem voor de tijm.
Binnenkort maar eens kijken of de AH tuintjes van twee jaar terug het nog doen. Heb nog (of eigenlijk de meiden) een complete set
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.