Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 10:12
Tomatenplant is inmiddels redelijk aan het groeien, dit was gisteren. Vandaag ondertussen overgezet naar een grotere, 5L, emmer. Deze staat nu 4 weken in de voeding, vanaf wanneer zouden er ongeveer bloemetjes aan moeten komen?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/YFLJW7Q.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven doet weer oogsten in de kas
Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/IMG_2017-10-19_oogst.jpg
Met een heeeeeel erg klein pepertje in het midden O+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-01-2024
ManzokuSan schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 16:46:
Tomatenplant is inmiddels redelijk aan het groeien, dit was gisteren. Vandaag ondertussen overgezet naar een grotere, 5L, emmer. Deze staat nu 4 weken in de voeding, vanaf wanneer zouden er ongeveer bloemetjes aan moeten komen?

[afbeelding]
Heb je onderin nou een enorme dief op de stam zitten of komt dat door de foto :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 10:12
Otherside schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 19:10:
[...]

Heb je onderin nou een enorme dief op de stam zitten of komt dat door de foto :P
Als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt dan komt dat inderdaad door de foto. Achter die linkerscheut zit gewoon een scheut die aan de andere kant van de stam groeit. Mocht ik het mis hebben/mocht je iets anders bedoelen hoor ik het graag, eerste keer eigenlijk dat ik tomaten kweek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-01-2024
ManzokuSan schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 19:20:
[...]

Als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt dan komt dat inderdaad door de foto. Achter die linkerscheut zit gewoon een scheut die aan de andere kant van de stam groeit. Mocht ik het mis hebben/mocht je iets anders bedoelen hoor ik het graag, eerste keer eigenlijk dat ik tomaten kweek.
Dan is het goed! Het belangrijkste is echt dieven. Als je dat goed doet krijg je binnen no time bloemen. Wist je dat het helpt om (zeker eenmaals daags) zacht tegen de stengel moet bloemen te tikken om bevruchting te krijgen? Zeker binnen als je geen wind hebt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, mijn Lidl kas is aan het afbrokkelen, het plastic omhulsel is broos geworden na een aantal jaren in de zon te hebben gestaan :/
Afbeeldingslocatie: http://www.moestuinforum.nl/imgupload/uploads/image61461393268800.jpg
^ dus.

Weet iemand toevallig een vergelijkbaar alternatief dat dat probleem niet heeft?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:46
Al het kunststof breekt af onder invloed van UV licht. Wellicht kan je ergens een goedkope rol van dit spul vinden, of vervang je het kunststof met een restpartij acrylglas/lexaan van marktplaats.

Er zijn wel materialen die er tegen kunnen(zoals FEP en PFA), maar dat is duurder dan drie kastjes(tenzij je goedkoop een afvalrol kan vinden).

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mijn hydro-plantjes op de vensterbank hebben een paar keer last gehad van bladluis :/

De huismiddeltjes werkten maar kort, spul van de Welkoop wat langer en nu heb ik maar een natuurlijke vijand ingezet om de luizen die er nog zitten op te peuzelen :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 14:53
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mar.tin schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:16:
[...]

Glas. ;)

Geen enkel kunstof (van betaalbare kwaliteit) kan goed tegen zon / UV.
Helaas is glas niet veilig met de huidige buren :/
Mar.tin schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:16:
Vind het voor dat geld al heel wat dat 'ie het een aantal jaren uitgehouden heeft O+
:Y , van wat ik een paar maanden terug over dat soort kassen las ging deze aardig wat langer dan gemiddeld mee :o

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Raven schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:10:
Mijn hydro-plantjes op de vensterbank hebben een paar keer last gehad van bladluis :/

De huismiddeltjes werkten maar kort, spul van de Welkoop wat langer en nu heb ik maar een natuurlijke vijand ingezet om de luizen die er nog zitten op te peuzelen :)
Welke natuurlijke vijand heb je gebruikt? Mijne zit nu ook ontzettend vol met bladluizen en spint. Ik had de planten helemaal ontdaan en blad en daarmee ook van de luizen, erna nog ingespoten met een mengsel van spiritus en groene zeep maar ondertussen zit de plant weer bomvol. Maar er zit weinig nieuw blad aan dus ze zitten ook op hele stukken tak. Door deze overbevolking heeft de plant ook moeite om blad aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Markos schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 17:48:
[...]

Welke natuurlijke vijand heb je gebruikt? Mijne zit nu ook ontzettend vol met bladluizen en spint. Ik had de planten helemaal ontdaan en blad en daarmee ook van de luizen, erna nog ingespoten met een mengsel van spiritus en groene zeep maar ondertussen zit de plant weer bomvol. Maar er zit weinig nieuw blad aan dus ze zitten ook op hele stukken tak. Door deze overbevolking heeft de plant ook moeite om blad aan te maken.
https://www.roodmetzwarte...estje-tegen-bladluis.html O-)
Je kan ze ook volwassen bestellen, maar dan vliegen ze zo gauw weg :P (of je moet een kas gebruiken).

Die kwamen aan op het moment dat een vriendin van mijn moeder hier zat die zei dat ze laatst nog de nodige lieveheersbeestjes had thuis, had ze zo kunnen vangen en meenemen... Als ze er nog wat te pakken weet te krijgen, komen die ook naar hier :)

[ Voor 21% gewijzigd door Raven op 12-12-2017 23:13 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ah ja ik vermoedde al dat het dat zou zijn. Ik weet dat het goed werkt maar voor die planten heb ik geen 13,50 euro over :) want het is meer een test of ze de winter overleven. Maar met deze bladluis lijkt mij de conclusie, nee 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Markos op 13-12-2017 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:28

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Het nieuwe jaar is begonnen dus het voorjaar komt eraan! Wanneer beginnen de peper-boys met inzaaien? Begin februari? Maart? Ik heb er alweer zin in! oOo

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 12:15

Zjemm

...

Heb de paprika's al in een vochtige koffie filter zitten

opensecure.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:16
Tektoon schreef op maandag 1 januari 2018 @ 20:19:
Het nieuwe jaar is begonnen dus het voorjaar komt eraan! Wanneer beginnen de peper-boys met inzaaien? Begin februari? Maart? Ik heb er alweer zin in! oOo
Ik ga geloof ik twee peper planten kweken en een aantal tomaten (als ik daar genoeg ruimte voor ga hebben). Plan is om deze week te zaaien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tektoon schreef op maandag 1 januari 2018 @ 20:19:
Zolang het bladluisprobleem hier niet opgelost is ga ik niets nieuws erbij zaaien, heb al een aantal planten (ook die wat ik al een paar jaar had) weg moeten doen :/

Inmiddels is de eerste larve volwassen geworden, de bladluizen zijn zichtbaar bang van het lieveheersbeestje :D (de meeste springen van het blad af als ie komt :P ) maar echt honger lijkt ie nog niet te hebben.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

*O* *O* *O*

(Geen hydro? Of pot je ze over straks?)

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Nee, geen hydro. Teveel gedoe momenteel. Al heb ik het wel overwogen...
Ze gaan als ze wat groter zijn in wat grotere potjes en daarna in een (nog te maken) steigerhouten bak buiten op het balkon/terras. En dan vastbinden aan de schutting. Twijfel alleen nog of ik er een afdakje boven maak, zodat ze niet in de regen staan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Zo hé, die tomaten komen snel op. De meeste staken woensdag al hun koppie op!

Twee tomaten laten zich nog niet zien (dubbel gezaaid, dus maakt niet uit) en van de pepers komt er net eentje boven (de Purple Cream).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U4xT2LukMFu1dnFt1UgifP5N/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

beetje dunne lange sprietjes, die staan vast te warm met te weinig licht, of niet?

opensecure.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:27

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier is het nieuwe seizoen ook weer begonnen. De eerste paprika's staan nu in zaaibakjes binnen achter het raam.

Dit jaar wordt ons 2e seizoen op ons volkstuincomplex. Intussen hebben wij daar 600m2 aan tuin waarvan 1 tuin volledig is ingericht als fruitgaard. Als ik een snelle telling doe kom ik op meer dan 50 fruitbomen verdeeld over onze 4 tuinen. 20 kilo per boom betekent meer dan een ton aan fruit.

Van dat fruit gebruiken wij zelf een groot deel om zelf sap van te maken en als we echt te veel over hebben dan gaat het wel naar de lokale voedselbank hier.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Zjemm schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:53:
beetje dunne lange sprietjes, die staan vast te warm met te weinig licht, of niet?
Staat wel een lamp op, maar inderdaad boven de verwarming. Had me even beter in moeten lezen vooraf. Sowieso veel te vroeg gezaaid. Ik zaai half maart dus nog een keer. De pepers laat ik lekker staan zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06:39
Raven schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:10:

Water met een klein scheutje zeep schijnt wonderen te doen ;). Die kassen van Lidl en Aldi altijd wel goed vastzetten anders vliegen ze de lucht in of kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

0xygen500 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:41:
[...]

Water met een klein scheutje zeep schijnt wonderen te doen ;).
Dat had ik al geprobeerd (werkte maar kort), nadat ik al een of andere anti-kruipendeinstecten spray van de Action had gebruikt. Daarna heb ik nog spul van de Welkoop geprobeerd (werkte wat langer), gevolgd door lieveheersbeestje larven, die overduidelijk niet bepaald veel interesse hebben in groene bladluis, hetzelfde geld voor de volwassen lieveheersbeestjes. Die keren om als ze bladluis zien, maar die bladluizen springen dan wel van de bladeren af :P en de lieveheersbeestjes zelf vallen regelmatig van de planten en vensterbank af. Zo zijn er al een paar pootjes omhoog gegaan (zowel letterlijk als figuurlijk).
0xygen500 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:41:
Die kassen van Lidl en Aldi altijd wel goed vastzetten anders vliegen ze de lucht in of kapot.
Ik heb ervaringen met een partytent die door niet goed vast gezet te zijn bij de buren achter 't huis terecht kwam, dus de kas zat met stormharingen vast O-)

Aangezien bladluizen een hekel aan de geur van lavendel zouden hebben, heb ik wat zaden gehaald en die liggen nu op natte keukenrol in een bakje te ontkiemen. Die ga ik zowel hydro als met aarde doen, eens kijken hoeveel verschil dat maakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 15-01-2018 10:21 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
@Raven hydrokorrels neem ik aan?

[ Voor 21% gewijzigd door 0xygen500 op 15-01-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jep, met kratky-method. In de isolatiebekers die al eens eerder voorbij zijn gekomen :) Er zijn er een paar vrijgekomen door overleden planten n.a.v. bladluis.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Raven schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:45:
[...]

Jep, met kratky-method. In de isolatiebekers die al eens eerder voorbij zijn gekomen :) Er zijn er een paar vrijgekomen door overleden planten n.a.v. bladluis.
Wat ik doe als ik bladluis heb is gewoon met een papiertje alles eraf halen en daarna met die zo'n middeltje van bayern nog ff erop spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

0xygen500 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:53:
[...]

Wat ik doe als ik bladluis heb is gewoon met een papiertje alles eraf halen en daarna met die zo'n middeltje van bayern nog ff erop spuiten.
Het met de hand verwijderen van bladluizen doe ik naast het gebruiken van eerder genoemde middelen ook al, helaas blijven er telkens genoeg verstopt zitten om nieuwe te maken :/

Als ik nou een zwembad had, had ik alle planten al ondergedompeld om ze te verzuipen, helaas heb ik niets dat groot genoeg is voor mijn planten.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Raven schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:01:
[...]

Het met de hand verwijderen van bladluizen doe ik naast het gebruiken van eerder genoemde middelen ook al, helaas blijven er telkens genoeg verstopt zitten om nieuwe te maken :/

Als ik nou een zwembad had, had ik alle planten al ondergedompeld om ze te verzuipen, helaas heb ik niets dat groot genoeg is voor mijn planten.
Badkuip? Speciekuip? Speciekuipen kan je kopen voor 6 euro ofzo bij de Gamma. Ook goed onder de bladeren kijken he. Door gaan met spuiten ook al zie je niks meer zitten anders komen ze terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De badkamer is hier 1½ bij 1m (de douche neemt de helft daarvan in), daar zit dus geen badkuip in :P
0xygen500 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:10:
[...]

Speciekuip? Speciekuipen kan je kopen voor 6 euro ofzo bij de Gamma. Ook goed onder de bladeren kijken he. Door gaan met spuiten ook al zie je niks meer zitten anders komen ze terug.
Te klein :/ , de tomatenplanten zijn al (ruim) een meter lang en spuiten ga ik mee door, aan alle kanten van de planten. Alleen moet ik eerst even weer wat van dat anti-bladluizen spul bij halen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Raven schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:20:
[...]
De badkamer is hier 1½ bij 1m (de douche neemt de helft daarvan in), daar zit dus geen badkuip in :P

[...]

Te klein :/ , de tomatenplanten zijn al (ruim) een meter lang en spuiten ga ik mee door, aan alle kanten van de planten. Alleen moet ik eerst even weer wat van dat anti-bladluizen spul bij halen.
Als je planten al zo groot zijn, hebben een paar luizen niet echt veel effect toch? Mooi is natuurlijk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

0xygen500 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:21:
[...]

Als je planten al zo groot zijn, hebben een paar luizen niet echt veel effect toch? Mooi is natuurlijk anders.
De tomatenplanten hebben er niet zo veel last van (al zitten de luizen daar wel op), maar de paprika- en peperplanten helaas wel en die zijn ook niet klein. Wel een stuk kleiner dan de tomatenplanten.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik was van plan ook wat zaadjes te gaan bestellen voor de groenten/kruiden die ik lekker vind en dan een zaaikalender op te stellen.
Ik wil dit jaar planten:

Diverse tomatensoorten, was erg lekker vorig jaar.
2-3 Paprikaplanten
1 Peperplant

5x basilicum (dol op :) )
1-3x munt (diverse soorten)
1 tijm (plant kopen)
1 rozemarijn (plant kopen)
1 marjolein (plant kopen)
1 peterselie
1 salie

Ik heb dan nog wat capaciteit over wat spul en zat te denken aan rucola en radijs. Dit ging vorig jaar best goed in bakken op het balkon. Wel netjes water blijven geven, het meeste is helaas eenjarig en/of kapotgevroren. Verder ben ik pas in mei of juni begonnen en had ik de boot een beetje gemist voor mijn gevoel, daarom nu herkansing!

Iemand nog tips voor me? Ik overweeg (vind het wel cool) om de planten die ik vanaf zaadjes kan groot krijgen inderdaad zelf te zaaien in de vensterbank.

Wat zijn goede plekken om zaadjes te halen? De link van @barrymossel hierboven? Of is het tuincentrum om de hoek net zo tof.

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 18-01-2018 13:11 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Boudewijn schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:10:
Wat zijn goede plekken om zaadjes te halen? De link van @barrymossel hierboven? Of is het tuincentrum om de hoek net zo tof.
* Raven gebruikt http://tomatenzaden.nl/ , http://peperzaden.nl/ en paprikazaden uit de paprika's van de supermarkt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 18-01-2018 14:56 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ok dan ga ik daarmee eens aan de slag. Heb je nog een tip voor mensen die bakken van 30x30x30 en 40x40x40 hebben? Heel grote planten kan ik niet kwijt.
Ook ben ik nog een enorme beginner :).

Doelstelling is een lekkerder product dan supermarktspullen, en voldoening.

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 18-01-2018 15:00 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Boudewijn schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:10:
Ik was van plan ook wat zaadjes te gaan bestellen voor de groenten/kruiden die ik lekker vind en dan een zaaikalender op te stellen.
Ik wil dit jaar planten:

Diverse tomatensoorten, was erg lekker vorig jaar.
2-3 Paprikaplanten
1 Peperplant

5x basilicum (dol op :) )
1-3x munt (diverse soorten)
1 tijm (plant kopen)
1 rozemarijn (plant kopen)
1 marjolein (plant kopen)
1 peterselie
1 salie

Ik heb dan nog wat capaciteit over wat spul en zat te denken aan rucola en radijs. Dit ging vorig jaar best goed in bakken op het balkon. Wel netjes water blijven geven, het meeste is helaas eenjarig en/of kapotgevroren. Verder ben ik pas in mei of juni begonnen en had ik de boot een beetje gemist voor mijn gevoel, daarom nu herkansing!

Iemand nog tips voor me? Ik overweeg (vind het wel cool) om de planten die ik vanaf zaadjes kan groot krijgen inderdaad zelf te zaaien in de vensterbank.

Die link van mij is erg duur achteraf. Voor pepers kan ik http://shop.anchilique.nl/ aanraden. Goed(koop). Kruiden etc. kun je net zo goed bij een tuincentrum halen of bijvoorbeeld https://www.deoosteindeonline.nl/.

Zelf ga ik dit jaar (ook) gewoon plantjes halen voor wat betreft de kruiden. Ziet er allemaal wat netter uit als je het vergelijkt met hoe ik het afgelopen jaar had gezaaid. Bij ons zijn vooral de rozemarijn en tijm favoriet, dus de vier soort basilicum begonnen alles ook nog eens te overwoekeren.
Boudewijn schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:00:
Ok dan ga ik daarmee eens aan de slag. Heb je nog een tip voor mensen die bakken van 30x30x30 en 40x40x40 hebben? Heel grote planten kan ik niet kwijt.

Tomaten (struik of stok)? En dan onder een afdakje, of in een goedkoop kasje (Aldi/Action/Lidl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Boudewijn schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:00:

Hmm, ben de kruiden vergeten. Die haal ik of bij de Lidl als het ronddraaiende rek met zaden er weer staat, of (zoals de lavendel en salie onlangs) bij de Welkoop. Die van Enschede is nog niet zo lang geleden verhuist naar een 2* zo groot pand :D

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik heb vorig jaar ook besteld bij die peperzaden.nl Prima zaad. Bij het zien van barry's foto ben ik ook maar begonnen met inzaaien (al hoewel ik dit eigenlijk pas later had ingepland). Dat had ik beter niet kunnen doen want ze staan nu weg te schimmelen. Het is hier nog te koud en er is te weinig licht.

Volgende zaaironde doe ik in februari en de kruiden als basilicum/tijm/rozemarijn begin maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Tektoon schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:25:
Ik heb vorig jaar ook besteld bij die peperzaden.nl Prima zaad. Bij het zien van barry's foto ben ik ook maar begonnen met inzaaien (al hoewel ik dit eigenlijk pas later had ingepland). Dat had ik beter niet kunnen doen want ze staan nu weg te schimmelen. Het is hier nog te koud en er is te weinig licht.

Volgende zaaironde doe ik in februari en de kruiden als basilicum/tijm/rozemarijn begin maart.
Mijn peperplantjes doen het prima onder de lamp ('s nachts) boven de verwarming. Heel anders dan de tomaten die ik nu maar op zolder voor het raam heb gezet. Maar die zaai ik in maart opnieuw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik doe 'm volledig no-tech dus ook zonder lamp. Gisteren maar meteen nieuw zaad besteld: chinese 5 color, patio fire, hungarian hot wax en lemon drop. Ben benieuwd. :)

EDIT: vraagje: ik wil bij de volgende lichting steenwolpluggen gaan gebruiken. De goedkoopste tray van 150 stuks kost 15e (incl shipping). Ik zie dat je ook een slab kan scoren voor 2e. Dan krijg je een stuk van een meter en moet je zelf snijden/zagen. Iemand ervaring mee? Het is geen spul om in te ademen maar ik weet ook niet of je daar makkelijk nette stukjes van 3x3x3cm van kan snijden.

EDIT2: Ik heb voorlopig m'n eigen pluggen gemaakt van theezakjes en coco.
Raven schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:19:
[...]
Aangezien bladluizen een hekel aan de geur van lavendel zouden hebben, heb ik wat zaden gehaald en die liggen nu op natte keukenrol in een bakje te ontkiemen. Die ga ik zowel hydro als met aarde doen, eens kijken hoeveel verschil dat maakt.
Volgens mij is dat geen goede combi met hydro want lavendel is een houtachtig type. Maar laat weten hoe het gaat want ik probeer ook lavendel indoors te kweken en dat viel me vorig jaar tegen, mede door de varenrouwmuggen. Ik kreeg er geen blomkes aan in ieder geval.

Intussen heb ik gemerkt dat ze verdorie wéér rondkruipen: nu in m'n pannenkoekplanten. Die moeten mee zijn gekomen uit het tuincentrum. Kan ik die weer allemaal weggooien. :'(

[ Voor 98% gewijzigd door Tektoon op 21-01-2018 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tektoon schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:24:
[...]

Volgens mij is dat geen goede combi met hydro want lavendel is een houtachtig type. Maar laat weten hoe het gaat want ik probeer ook lavendel indoors te kweken en dat viel me vorig jaar tegen, mede door de varenrouwmuggen. Ik kreeg er geen blomkes aan in ieder geval.

Intussen heb ik gemerkt dat ze verdorie wéér rondkruipen: nu in m'n pannenkoekplanten. Die moeten mee zijn gekomen uit het tuincentrum. Kan ik die weer allemaal weggooien. :'(
Daar heb ik wat over gelezen, daarom heb ik ook wat zaden in potaarde gestopt.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Tektoon schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:24:
Ik doe 'm volledig no-tech dus ook zonder lamp. Gisteren maar meteen nieuw zaad besteld: chinese 5 color, patio fire, hungarian hot wax en lemon drop. Ben benieuwd. :)

EDIT: vraagje: ik wil bij de volgende lichting steenwolpluggen gaan gebruiken. De goedkoopste tray van 150 stuks kost 15e (incl shipping). Ik zie dat je ook een slab kan scoren voor 2e. Dan krijg je een stuk van een meter en moet je zelf snijden/zagen. Iemand ervaring mee? Het is geen spul om in te ademen maar ik weet ook niet of je daar makkelijk nette stukjes van 3x3x3cm van kan snijden.

EDIT2: Ik heb voorlopig m'n eigen pluggen gemaakt van theezakjes en coco.
Je kunt steenwol ook gewoon bij de bouwmarkt halen en in het juiste formaat snijden. (Let op, geen glaswol)
Geen idee hoe makkelijk dit gaat, met een scherp mes moet dit wel te doen zijn lijkt mij.

Ik heb zelf vorig jaar steenwol pluggen van de Ikea gebruikt. Ik ga ze dit jaar niet meer gebruiken maar gewoon kokos. Zeker i.c.m. hydro werden ze snel groen (algen), ze waren wel handig icm. kleikorrels. Maar ik ga ook geen kleikorrels meer gebruiken voor mijn hydro setup. Ik ga dit jaar gewoon kokos gebruiken voor mijn hydro setup.
[...]

Naast spint en bladluizen heb ik ook last van rauwvarenmuggen gehad vorig jaar. Bladluizen gingen snel weg toen ik lieveheersbeestjes kreeg. Spint ging toen volgens mij ook weg? (Lastig te zeggen want ik had ze naar buiten verplaatst). Maar de rouwvarenmug bleef wel aanwezig in mijn plant binnen. Wat kan je hier tegen doen, behalve aaltjes. Want ik vind aaltjes best prijzig om te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 10:11

jeka

Support your local club.

Steenwol bij de ikea:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40317648/

VÄXER
Plantengranulaat, stekpluggen
€ 2.99 / 50 st.

De stekpluggen zijn gemaakt van steenwol, dat water bindt en waardoor de wortels van de stekjes makkelijker houvast krijgen.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Je kunt de planten erna niet (makkelijk) uit de plug verwijderen. Ik zou persoonlijk eerder voor kokos gaan dan steenwol pluggen. Het kost de wortels denk ik ook minder energie om door kokos heen te groeien dan door steenwol.

Ik zal de komende dagen een update geven voor mijn nieuwe seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Markos schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:53:
Bladluizen gingen snel weg toen ik lieveheersbeestjes kreeg.
Hier niet :/
Markos schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:10:
Het kost de wortels denk ik ook minder energie om door kokos heen te groeien dan door steenwol.
Dat valt wel mee, met die blokjes heb ik nooit problemen gehad. Al maakte ik de openingen wel wat dieper d.m.v. grote/lange satéprikker te gebruiken.

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb gister ook mijn zaden geplant:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ofMyG7Il.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yhgiKQEl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ja, maar die kan je niet online bestellen (wel via amazon maar dan kosten ze alsnog 15e en heb je er maar 50)
[...]
Naast spint en bladluizen heb ik ook last van rauwvarenmuggen gehad vorig jaar. Bladluizen gingen snel weg toen ik lieveheersbeestjes kreeg. Spint ging toen volgens mij ook weg? (Lastig te zeggen want ik had ze naar buiten verplaatst). Maar de rouwvarenmug bleef wel aanwezig in mijn plant binnen. Wat kan je hier tegen doen, behalve aaltjes. Want ik vind aaltjes best prijzig om te kopen.
Ik heb één keer aaltjes gekocht en alhoewel het tijdelijk hielp, waren de muggen aan het eind van de zomer gewoon weer terug (en je planten groeien gewoon niet goed). Je kunt kaneelwater proberen. Andere oplossing: planten weggooien. Ik weet niet wat die muggen doen met nat kokos maar als ze eitjes kakken ben je de sjaak. Je kunt overwegen om het af te dekken met een laagje zand.

Hoe kom je trouwens aan algen in je steenwol? Bij mij staan de netpotjes en dus ook de steenwol/kokos/korrels niet onder de waterlijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tektoon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:57:
Hoe kom je trouwens aan algen in je steenwol? Bij mij staan de netpotjes en dus ook de steenwol/kokos/korrels niet onder de waterlijn..
Maar via welke weg giet je het water erin? O-)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik til netjes die potjes omhoog en giet het water direct in de pot. Kan ik ook even de worteltjes bekijken. Krijg je al algen als je eens in de twee weken bijvult en je steenwol nat maakt?

Zijn er hier mensen die van die rood/blauwe led lampen gebruiken? Die kosten niet veel meer dan een cfl lamp. Misschien toch ook maar eens mee experimenteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-10 09:28
Eind december heb ik mijn binnenmoestuin afgebroken. Omdat er misschien meer mensen een binnenmoestuin hebben of willen beginnen deel ik hier mijn ervaringen...

De balkontomaat heeft het goed gedaan en veel oogst van gehad. De tomaatjes hebben naar mijn idee iets minder smaak dan de AH-moestuin-tomaatjes en een wat steviger vel, maar is wat betreft de plant afmetingen veel geschikter om binnen te kweken. De plant heeft ongeveer 80x80cm ruimte nodig en wordt zo'n anderhalve meter hoog. Een stuk beter dan de AH-moetstuin-tomaatjes die tegen het plafond groeide.

De peperplanten waren lastig te ontkiemen. De Chinese Five Color heeft erg mooi gekleurde pepers en een redelijke oogst, maar nam veel ruimte in (120x120cm).
De Black Pearl is een erg mooie plant met veel pepers, maar heeft bij mij helaas veel te voorduren gehad van spint en bladluis, waardoor ik hem uiteindelijk weg heb moeten doen. Ik vermoed dat de plant zo'n 80x80cm in neemt als deze volgroeit is, maar met zekerheid kan ik het niet zeggen.
De gratis ontvangen Rooster Spur deed het het beste en had ook de grootste opbrengst. Deze plant neemt zo'n 80x80xm in wordt ongeveer een meter hoog.

Daarnaast heb ik nog pluksla gehad. De eerste oogst mislukte door bladluis, maar de tweede deed het beter en heb ik aardig wat van kunnen oogsten.
De paksoi mislukte in het geheel. De plant schoot zo hard door dat er niets mee te beginnen viel. (Toch ga ik deze dit jaar opnieuw proberen.)

Mijn ervaring tot nu toe is dat een binnenmoestuin best goed te doen is en niet zo veel ruimte hoeft in te nemen. (Geloof mij, je kunt rustig drie AH-moestuin-tomaten in een 40cm-bloembak zetten en ze tot het plafond laten groeien. O-) Je moet ze dan wel regelmatig water geven en ze ergens tegenaan zetten, want anders vallen ze met bak en al om. ;) ) Wel moet je een zeer lichte plek in huis hebben.
Verder vind ik het begin vaak lastig omdat jonge plantjes veel te hard groeien en vaak met satéprikkers ondersteunt moeten worden. Aan de andere kant kun je wel vroeg in het seizoen beginnen omdat je geen rekening hoeft te houden met nachtvorst.

Dit jaar wil ik onder andere aardbeien of blauwe bessen binnen gaan kweken. Is er iemand die goede (of minder goede) ervaring heeft met bepaalde soorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:11
Wat betreft pepers hebben wij er een die er vrij veel op lijkt (https://www.zaden-enzo.nl...rs/hete-peper-little-elf/)

Deze stond overigens in de kas maar dat zal het verschil niet maken. De plant is uiteindelijk maar zo'n 50cm hoog geworden, kan in een bak van 30/30 en heeft een zeer goede opbrengst. Dat de pepers klein blijven is alleen maar een voordeel, ze zijn namelijk flink pittig ;) Hebben er nu van in de diepvries liggen dat gaat ook erg goed, 1 is bijvoorbeeld voldoende om de soep goed op smaak te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Tektoon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:04:
Ik til netjes die potjes omhoog en giet het water direct in de pot. Kan ik ook even de worteltjes bekijken. Krijg je al algen als je eens in de twee weken bijvult en je steenwol nat maakt?

Zijn er hier mensen die van die rood/blauwe led lampen gebruiken? Die kosten niet veel meer dan een cfl lamp. Misschien toch ook maar eens mee experimenteren..
Dat soort lampen gebruik ik inderdaad (cheap-ass van Banggood/AliExpress). Een hele verbetering t.o.v. géén lamp (en we hebben geen ramen op het zuiden). Ik heb er nu één boven mijn pepers hangen en die gaat 's avonds aan en 's ochtends weer uit.
Dus zeker in de winter met relatief weinig licht werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-10 09:28
Tonkey schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 07:36:
Wat betreft pepers hebben wij er een die er vrij veel op lijkt (https://www.zaden-enzo.nl...rs/hete-peper-little-elf/)

Deze stond overigens in de kas maar dat zal het verschil niet maken. De plant is uiteindelijk maar zo'n 50cm hoog geworden, kan in een bak van 30/30 en heeft een zeer goede opbrengst. Dat de pepers klein blijven is alleen maar een voordeel, ze zijn namelijk flink pittig ;) Hebben er nu van in de diepvries liggen dat gaat ook erg goed, 1 is bijvoorbeeld voldoende om de soep goed op smaak te krijgen.
Thanks! Eens kijken of ik nog een potje over heb voor nog een peperplant. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:32

franssie

Save the albatross

barrymossel schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:45:
[...]

Dat soort lampen gebruik ik inderdaad (cheap-ass van Banggood/AliExpress). Een hele verbetering t.o.v. géén lamp (en we hebben geen ramen op het zuiden). Ik heb er nu één boven mijn pepers hangen en die gaat 's avonds aan en 's ochtends weer uit.
Dus zeker in de winter met relatief weinig licht werkt het prima.
Heb je een Bangood/Ali link? naar die lamp die voor jou werkt? Op die sites geven ze vaak chinese specs af dus liever een referentie naar een werkend lampje.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Heb er ook eentje gekocht: hele slaapkamer roze. :$

Ziet er wel goed uit, ben benieuwd hoe veel het scheelt. Heb 'm gewoon in een verhuisdoos gehangen. Dit jaar in de hydro: Patio Fire, Lemon Drop, Hungarian Hot Wax, Chinese 5 Color, bieslook, koriander, genovese basilicum, bladpeterselie en reguliere peterselie.

Netpotjes ditmaal gevuld met een bodempje van kleikorrels en daarboven kokossubstraat (wortelen ze goed, hoef ik ze niet te verpotten na ontkiemen en kunnen ze in de gezamenlijke tray blijven onder de lamp tot ze groot genoeg zijn voor een eigen pot).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eeYjqwYm.jpg?2Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2ImuRG3m.jpg?1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
franssie schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 23:51:
[...]

Heb je een Bangood/Ali link? naar die lamp die voor jou werkt? Op die sites geven ze vaak chinese specs af dus liever een referentie naar een werkend lampje.
https://www.banggood.com/...owth-Light-p-1017524.html Dat was mijn eerste die ik zelf moest solderen van binnen en die elke keer uit gaat (hitte?).

https://nl.aliexpress.com...c-Flower/32795753009.html
Tektoon schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 01:56:
Heb er ook eentje gekocht: hele slaapkamer roze. :$
Haha, de buren denken hier dat ik mijn vrouw verhuur ;)

[ Voor 11% gewijzigd door barrymossel op 02-02-2018 08:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
Zojuist de peper zaailingen in een groter potje verpoot. Helaas hangen er twee nu helemaal slap. Ik ga er vanuit dat ze wel opknappen, maar het ziet er wel erg sneu uit zo... :-(

---edit---
En het is weer toonbaar O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3wnKjJvIQPMZ9c7F37voedlG/full.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door barrymossel op 04-02-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Nice. Je gaat snel man. Ik zit hier nu ongeduldig naar m'n bakjes zaailingen te kijken. Ze staan lekker warm naast de cv ketel. Hopelijk volgend weekend een eerste sprietje.
[...]
de rouwvarenmug bleef wel aanwezig in mijn plant binnen. Wat kan je hier tegen doen, behalve aaltjes. Want ik vind aaltjes best prijzig om te kopen.
Gebruikte jij geen waterstofperoxide voor je algen? Daar kan je ook je planten mee bespuiten en de grond mee bewateren. Wel ff letten op de dosering. Ik ga dat bewateren ook proberen. Daarnaast lees ik ook dat neemolie goed werkt. Dat ga ik op de blaadjes spuiten, lijkt mij wat veiliger dan H2O2. Je kunt ook neemcake/neempulp gebruiken als mest.

EDIT: zo, dat gaat hard. Basilicum is na vijf dagen al aan het ontkiemen. #idealecondities oOo

[ Voor 5% gewijzigd door Tektoon op 05-02-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Mijn zaden komen na 2 weken eindelijk boven de grond uit, helaas alleen nog niet zoveel. Een stuk of 5 Sweet Palermo paprika's, 1 Lemon drop en 1 Aji White Fantasy. Duurt lang! Maar mijn propagator is dan ook niet verwarmd en staat niet warm.
Tektoon schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:06:
Nice. Je gaat snel man. Ik zit hier nu ongeduldig naar m'n bakjes zaailingen te kijken. Ze staan lekker warm naast de cv ketel. Hopelijk volgend weekend een eerste sprietje.

[...]

Gebruikte jij geen waterstofperoxide voor je algen? Daar kan je ook je planten mee bespuiten en de grond mee bewateren. Wel ff letten op de dosering. Ik ga dat bewateren ook proberen. Daarnaast lees ik ook dat neemolie goed werkt. Dat ga ik op de blaadjes spuiten, lijkt mij wat veiliger dan H2O2. Je kunt ook neemcake/neempulp gebruiken als mest.

EDIT: zo, dat gaat hard. Basilicum is na vijf dagen al aan het ontkiemen. #idealecondities oOo
Ik gebruikte inderdaad waterstofperoxide tegen algen, werkt goed! Ik ga dit jaar met kokos in hydro werken dus ik vermoed dat ik minder last van algen zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodners
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-10 11:25
Zijn hier meningen over het gebruik van koffiedik als mest? Partner is lekker bezig in de tuin (ik wat minder...) en we hebben ook een mooie compostbak.

Ik dacht eraan om in het kantoor waar ik werk, of bij cafe's te vragen om het oude koffiedik, zodat we dat kunnen gebruiken als kunstmest of als aanvulling in de compostbak.

Ik weet alleen niet hoe voedzaam koffiedik is tov 'gewone' mest, plantenvoeding of compost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:16

Sabbi

je denkt aan mij.

Koffiedik an sich is niet direct voedzaam als mest, het moet eerst composteren/vergaan voordat het voedingstoffen vrijgeeft. Maar dat betekent niet dat je het niet meteen in je tuin kan spitten, het verhoogt namelijk wel de hoeveelheid organische stof in de grond en dat is altijd goed voor luchtigheid, water vasthouden ed.
Mooiste is om eerst op het koffiedik oesterzwammen te kweken en als die uitgegroeid zijn het in je tuin te gooien. Ik heb vorig jaar een hoop zakken uitgewerkt koffiedik (van Rotterzwam) in de moestuin gespit en daar groeide het prachtig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik weet niet waar je zit maar Stielman slingert net een oproep op facebook: ze zijn op zoek naar tuinders die wel een zakje koffieprut voor in de tuin willen. Zitten in de Fenix op de Kaap. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Voor degenen die nog zaden zoeken, het draaibare rek met zakjes zaden bij de Lidl is er weer :)
Ik zit eraan te denken courgette op zijn kratky te proberen.

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 07-02-2018 22:49 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

Raven schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:49:
Voor degenen die nog zaden zoeken, het draaibare rek met zakjes zaden bij de Lidl is er weer :)
Reserveer maar een flinke emmer voor die plant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Zojuist de helft van de peperplantjes getopt. Vorig jaar ook in een zeer vroeg stadium (derde set blaadjes eraf) gedaan en dat is me zeer bevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik had me niet gerealiseerd dat je die ook moest/kon toppen. Ga ik ook doen dit jaar! :Y)
Raven schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:49:
Hoe exotisch zijn die zakjes? Ik ben nog op zoek naar citroenmelisse eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Tektoon schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 22:54:
Ik had me niet gerealiseerd dat je die ook moest/kon toppen. Ga ik ook doen dit jaar! :Y)

[...]
Het hoeft natuurlijk niet, maar door het wel te doen schijnt/lijkt de plant meer gedrongen te groeien. Dus compacter en kleiner, maar wel met een hoge opbrengst. Hele discussie hierover op: http://thehotpepper.com/t...e-to-topping-and-pruning/ (helaas is ook die thread weer verminkt door Photobucket).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tektoon schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 22:54:
[...]

Hoe exotisch zijn die zakjes? Ik ben nog op zoek naar citroenmelisse eigenlijk.
Ehm, de nodige groenten/fruit, waarbij er nog wel eens meerdere varianten van dezelfde tussen zitten. De nodige bloemen en zag dacht ik ook bladluismagneten ertussen zitten, die plantjes wat wel eens gebruikt wordt om bladluizen bij andere planten weg te lokken (afrikaantjes oid?).

Het meest exotische wat ertussen zit zijn geloof ik pompoenen :P

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:27

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/tuinieren/wp-content/uploads/2018/02/2018-02-10-17.39.36.jpg

Mijn puntpaprika's komen al mooi op ( 10 van de 12 ). Vandaag ook de aubergines en tomaten gezaaid. Die staan nu op zolder boven in de zon. Bij de zonneboiler.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Amafi schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:30:
[...]

Reserveer maar een flinke emmer voor die plant :+
Ik heb wel wat emmers klaar staan, dus dat hoeft geen probleem te zijn :+

Vandaag een zaadje van de ronde courgettes gepoot, eens kijken wat die in kratky gaat doen :)

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Het grote gebeuren is hier begonnen! *O* De lemon drop is de eerste onder de pepers, de drie lege vakjes zijn voor de andere pepers die nog moeten ontkiemen. Op een of andere manier gaat her hier voor het tweede jaar op rij niet lukken voor de bieslook. Zogenaamd makkelijk om te ontkiemen maar hier lukt het dus niet. :N
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UXOEaIDm.jpg

• barrymossel
Tektoon schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 18:39:
Het grote gebeuren is hier begonnen! *O* De lemon drop is de eerste onder de pepers, de drie lege vakjes zijn voor de andere pepers die nog moeten ontkiemen. Op een of andere manier gaat her hier voor het tweede jaar op rij niet lukken voor de bieslook. Zogenaamd makkelijk om te ontkiemen maar hier lukt het dus niet. :N
[afbeelding]
Bieslook deed het bij mij vorig jaar ook al niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

bij mij ook nooit :(

keer ander zaad proberen

[ Voor 41% gewijzigd door Zjemm op 16-02-2018 10:40 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Of gewoon, zoals ik dit jaar ga doen, overal volgroeide plantjes van kopen en die in de grond zetten.

Kruiden zaaien is mij afgelopen jaar niet zo goed bevallen. Langzaam en resultaat was "mweh".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik vind het wel leuk om ze vanaf nul op te kweken. Moet zeggen dat ik er ook vaak van vergeet te eten dus dan gaan ze bloeien en gaat de smaak eraf.

In een laatste poging heb ik nu al m'n bieslook zaad uit drie verschillende zakjes in een vochtige filter gekieperd. Als dit niks wordt dan geef ik het op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:51:
Vandaag een zaadje van de ronde courgettes gepoot, eens kijken wat die in kratky gaat doen :)
Inmiddels ziet die er al zo uit :) :
Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/IMG_2018-02-20_courgette1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/IMG_2018-02-20_courgette2.jpg

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 06:43
Naast dat ik de moestuin dit jaar flink wil gaan gebruiken, wil ik ook binnenshuis wat gaan doen. We hebben een ontzettend mooie ruimte waar veel licht binnenkomt en waar het bijna altijd warm is, maar waar we te weinig mee doen.

Hier zou ik graag willen gaan experimenteren met hydroponics, maar ik weet niet echt welke methode ik nu zou moeten gaan gebruiken. Ik denk dat ik vooral kleine meuk wil kweken zoals radijsjes, aardbeien, maar misschien ook wel pepers en/of tomaten.

Is het dan handig om Kratky te gebruiken of voor een NFT te gaan? Beetje klussen om wat te maken vind ik niet zo'n ramp. Wat voor soort emmers gebruiken jullie trouwens voor Kratky? Gewoon iets van de bouwmarkt, zolang het maar zwart is en geen UV door gaat?

En gebruiken jullie ook een luchtpompje erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik ben gewoon begonnen met Kratky. Ik heb bij een garage in de buurt zwarte verf emmertjes gekocht van 1 liter en ik gebruik ook grotere stenen bloempotten met een deksel. Raven post hierboven net zijn befaamde thermosbekers van de Action. Je kan zo klein of creatief beginnen als je zelf wilt wat dat betreft (moet je wel af en toe het water bijvullen natuurlijk). :)

Onze B.A. zit zelf ook op youtube trouwens. Aan het filmpje te zien is dit van de maand (hij speelt wel vals want op Hawai is het natuurlijk altijd lekker weer).

[ Voor 23% gewijzigd door Tektoon op 21-02-2018 11:36 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Die courgette is druk bezig met wortels maken, zie er meerdere uit het bekertje steken, heeft ie er nu al zo veel nodig dan? :S

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Cool, thanks.

Waar kopen jullie de voeding voor hydroponics?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenberg
  • Laatst online: 21:37
Ik zou ook wel wat tips willen over goede voeding! Welk merk en waar is het te krijgen. Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Voor pepers en volgens mij ook tomaten heb je de "befaamde" A/B voeding. Even zoeken op www.chilipeper.nl...
En anders heb ik nog wel 2x5 liter te koop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik heb die andere van Cellmax: X+Y. Te koop op de website maar volgens mij is 'ie op bol.com goedkoper.

Mark0s heeft ze beiden gebruikt en op een van de eerdere pagina's ook zijn ervaringen gepost. Ik denk dat ze beiden prima zijn. :)

EDIT: er is ook nog de befaamde chilifocus. Als ik het me goed herinner gebruikt Raven die en heeft 'ie een jerrycan via Amazon.de. Ook dat is terug te vinden in de eerdere pagina's.

[ Voor 17% gewijzigd door Tektoon op 23-02-2018 22:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
De pepers gaan hard. (en het is pas eind februari).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MNNbQazi9gJvdQ9XQ6YW0aBS/full.jpg

Duidelijk het verschil van toppen te zien:

Niet getopt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VMbZsuEFMKiZiuLxwZNdV7KJ/full.jpg

Wel getopt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rVkYOVGFfndps5IFgIuphYcn/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Hoe diep zou een plastic bak ongeveer moeten zijn voor kratky? Ik wil hier in huis 2 bakken maken met groenten, zoals spinazie, rucola, sla.

IKEA heeft wel wat mooie plastic opbergboxen om te verbouwen, maar die is 15cm diep. Is dat genoeg?

Ik denk dat ik netpotjes van 5cm ga gebruiken: https://www.amazon.de/gp/...smid=A2P5P70KS8SHMC&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Dat hangt er vanaf. De 'originele' Kratky setup gaat er van uit dat je niet gaat bijvullen. Dan moet je per gewas berekenen hoeveel die in één cyclus opdrinken en daar je bak op uitkiezen. Je kan ook wèl bijvullen. Dan maakt het niet (zoveel) uit. 3 à 5 cm onder je netpot is al oké heb ik gemerkt, dus 10 is dikke prima.

Belangrijk is dat je bak geen licht doorlaat dus waarschijnlijk moet je 'm ff zwart spuiten (ze hebben ook zwarte Klamtare zie ik). Daarnaast kan je met een flesje waterstof peroxide (Kruidvat@0,99 cent) eventueel algen bestrijden. Ik denk dat de gemiddelde hydroboy voor de grote Klamtare zou gaan (30cm - niet bijvullen) maar die kleine kan dus ook prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb mijn kratky vorig jaar te lang in 1liter bakjes laten staan, dit heeft de groei best afgeremd. Deels door het formaat denk ik omdat ze dan niet veel ruimte voor de wortels hebben, en deels doordat ze dan best snel door hun voeding heen kunnen gaan met warm zonnig weer waardoor de bakjes te leeg komen te staan. Ik zou voor planten met vruchten (paprika's/pepers in mijn geval) 10 liter aanraden. Dan hoef je ook minder vaak bij te vullen en meer ruimte voor de wortels. Ik heb vorig jaar gratis frietsaus/curry/etc. emmers gebruikt van de snackbar met deksel waar ik gaten in heb gemaakt voor de netcups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Wat voor netpotjes en rockwool moet ik eigenlijk nemen? Ik dacht zelf aan netpotjes van 5cm, met daarin van die grodan blokken van 4cm.

Gebruiken jullie kleinere blokjes voor de eerste kweek, of direct in de grotere blokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Maakt niet zoveel uit. Ik heb netpotjes van 8cm geloof ik, maar 5 kan ook. Ik gebruik geen rockwool verder want ik kon geen goedkope bron vinden. Daarnaast is het zeer milieu-onvriendelijk. Maar goed, de een zweert erbij, de ander niet. Ik vul m'n netpotjes met 3 cm kleikorrels en doe daar coco overheen. Dat is een restproduct met, volgens sommige bronnen, dezelfde of betere luchtdoorlatende & watervasthoudende eigenschappen als rockwool. De man boven je is net geswitched van rockwool naar coco dus we gaan zien & horen hoe het hem bevalt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Market
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-10 09:15
Begin dit jaar heb ik een aantal druivenpitjes in een bakje gedaan. Die had ik uit een trosje uit de supermarkt gehaald. Eerst nog twee maanden stratificeren in de koelkast (helaas een beetje te droog geworden), maar er is gelukkig 1 van de 8 pitjes uitgekomen. En dat is nu een heel trots sprietje met 3 blaadjes aan het worden.

Die hangt lekker warm in een bakje aan een radiator, krijgt goed water. Is er hier iemand die een druif uit pit heeft opgekweekt en er vruchten van heeft weten te krijgen? Het vergt natuurlijk nogal wat geduld voordat er iets van vruchten aankomen, maar kan ik dezelfde soort verwachten als dat ik in de grond heb gestopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Nou, ik heb toch wat moeite met het uitzoeken van 'de goede' voeding voor mijn hydro plan.

Heeft iemand misschien een website voor me waar ik wat meer info kan vinden over welke voeding nu waar voor geschikt is? Ik zie vanalles voorbij komen over X Y, A/B, maar heb geen flauw benul welke nu waar voor dient :X.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:42:
[...]

Inmiddels ziet die er al zo uit :) :
Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/IMG_2018-02-20_courgette1.jpg
* Raven is een paar dagen naar het hoge noorden geweest (met 20-30cm sneeuw :D) om bij thuiskomst dit aan te treffen:
Afbeeldingslocatie: https://ravenslair.nl/GoT2/IMG_2018-02-27_courgette.jpg
Gaat hard zo :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Die is heel groot voor die naar buiten kan

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Die van mij ook vermoed ik zo :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BDA9JzcEX76yp0iEs0j4pl6W/full.jpg

Binnenkort maar eens op zolder (kouder) zetten en niet meer bijschijnen met de groeilamp. En dan opnieuw de tomaten zaaien (de vorige zaaironde doet het an sich niet slecht (zal van de week eens een foto posten), maar ben erg benieuwd of we dat beter kunnen krijgen nu ik later ga zaaien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:09
Wat leuk ! Ik ben ook net weer begonnen met de moestuin. Wist niet van het bestaan van dit topic af...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Voor belangstellenden: de AH-moestuintjes zijn er weer :) https://www.ah.nl/moestuintje

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Raven schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:19:
Voor belangstellenden: de AH-moestuintjes zijn er weer :) https://www.ah.nl/moestuintje
De variatie wordt elk jaar minder lijkt wel. Dit jaar cherrytomaten, wortel, radijs, komkommer en zonnebloem. Tomaten en komkommer zijn rare keuzes, want het zijn absoluut niet de makkelijkste moestuinplanten om mee te beginnen. En waarom (zonne)bloemen? Ze hadden er beter iets van sla, bieten of kruiden bij gedaan. Maar goed, ik haal mijn zaden sowieso liever ergens anders dan de AH :P

Jammer dat het nog zo laat in het winterseizoen nog zo koud is. Binnen kweken is niet handig, dus ik wacht nog steeds totdat ik kan beginnen met de koude kas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:57

Killjoy

Klingon lawn products

Jammer van die strenge vorstperiode. Heb afscheid moeten nemen van alle broccoliplanten. Twee daarvan waren bijna drie jaar oud en leveren het hele jaar door kleine roosjes voor de roerbak en hartige taart.

Rozemarijn ziet er ook niet best uit. Hopelijk valt het mee, maar vrees het ergste. Idem voor de tijm.

Binnenkort maar eens kijken of de AH tuintjes van twee jaar terug het nog doen. Heb nog (of eigenlijk de meiden) een complete set :)

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Pagina: 1 ... 6 ... 87 Laatste