Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19:59
Jaapio schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:10:
[...]
Je kunt trouwens die pomp en druppelaars ook nog aansluiten op een arduino bordje met bodemvochtigheid sensoren en de hele rambam, als we het dan toch over tweaken hebben >:)
Die heeft Gardena ook gewoon in het gamma ;)
Piper schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:12:
@theredone51 Zit er nog plastic tussen het hout en de aarde? Geïmpregneerd hout kan schadelijke stoffen afgeven namelijk.
Tussen het hout en de aarde zit alleen een worteldoek, geen plastic of dergelijke.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jrswgtr
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 09-06 22:49
Sommige bladeren van mijn tomatenplanten worden bruin. Iemand een idee wat het kan zijn? Ik heb allerlei tomatenplantenproblemen en ziektes gezien op internet maar geen één van de foto's die ik te zien krijg lijkt er echt op.

Ik voer ze GHE Floramato. De laatste keer was ongeveer 10 dagen geleden.Verder krijgen ze gewoon water via het blumat systeem. Zondagavond heb ik ze bespoten met neemolie omdat ik de eerste bladluizen in de tuin (nog niet op de tomatenplanten) heb gespot. Maar dat heeft in het verleden nooit problemen opgeleverd.

[Voor 8% gewijzigd door jrswgtr op 08-06-2021 21:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 12:13

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

jrswgtr schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:31:
Sommige bladeren van mijn tomatenplanten worden bruin. Iemand een idee wat het kan zijn? Ik heb allerlei tomatenplantenproblemen en ziektes gezien op internet maar geen één van de foto's die ik te zien krijg lijkt er echt op.

Ik voer ze GHE Floramato. De laatste keer was ongeveer 10 dagen geleden.Verder krijgen ze gewoon water via het blumat systeem. Zondagavond heb ik ze een bespoten met neemolie omdat ik de eerste bladluizen in de tuin (nog niet op de tomatenplanten) heb gespot. Maar dat heeft in het verleden nooit problemen opgeleverd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je ook eens een paar foto's trekken van de onderkant van de blaren?
Lijkt beetje op "plaag" op het eerste zicht. Vochtige weer van vorige week stimuleerde het wel.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 12:48
Joindry schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:11:
[...]

Lijkt beetje op "plaag" op het eerste zicht. Vochtige weer van vorige week stimuleerde het wel.
Ja hoor...

Doet me verdorie goed zeer...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jrswgtr
@Joindry
Hier de onderkant. Is "plaag" Nederlands voor "blight"?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joindry

Joindry

jrswgtr schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:21:
@Joindry

[...]

Hier de onderkant. Is "plaag" Nederlands voor "blight"?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is idd blight in België, maar ziet er niet uit als blight. Die slaat wat meer wit uit hier
Aan de andere kant:

https://www.dreamstime.com/diseases-tomatoes-late-blight-leaves-tomato-plant-affected-photo-shows-part-palm-woman-holding-leaf-image192965081

Deze lijkt er wel echt op. Is blijkbaar een ander type, maar wel 'blight' aka pattattenplage.
barrymossel schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:17:
[...]

Ja hoor...
[Afbeelding]

Doet me verdorie goed zeer...
Grapjas,
Kweek je soms druiven? Helpt altijd als je later op het jaar wil gaan krentenkakken :+

[Voor 14% gewijzigd door Joindry op 08-06-2021 19:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jrswgtr
Joindry schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:34:
[...]

Is idd blight in België, maar ziet er niet uit als blight. Die slaat wat meer wit uit hier
Aan de andere kant:

https://www.dreamstime.com/diseases-tomatoes-late-blight-leaves-tomato-plant-affected-photo-shows-part-palm-woman-holding-leaf-image192965081

Deze lijkt er wel echt op. Is blijkbaar een ander type, maar wel 'blight' aka pattattenplage.
[...]

Grapjas,
Kweek je soms druiven? Helpt altijd als je later op het jaar wil gaan krentenkakken :+
Patatten heb ik hier ook, wat wij dan weer aardappelen noemen. Die hebben nog nergens last van, maar staan een stukje verderop.

Ik heb de tomatenplanten voor de zekerheid een spraybeurt met waterstofperoxide gegeven. Over 2 dagen ga ik het herhalen en goed in de gaten houden. Daarna regelmatig met baking soda sprayen. Ik kan het nog niet over mijn hart verkrijgen om de schaar erin te zetten.

YouTube: Hydrogen Peroxide & Baking Soda Home Remedies for Garden Tomato Plan...

-- edit --

Als ik zoek op "neem oil leaf burn" vind ik de onderstaande afbeelding. Lijkt er wel wat op, al is het minder extreem bij mijn planten. Misschien dus toch maar geen neemolie meer....

[Voor 13% gewijzigd door jrswgtr op 08-06-2021 21:07]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:33

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

theredone51 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:44:
[...]

Poging 2 (van dit jaar ;( ) ziet er een stuk beter uit:
[Afbeelding]

Een paar van de koriander / peterselie stengels hangen er nog wat slapjes bij, maar er is uiteraard wat 'trauma' geweest voor de planten bij het her-/uitplanten en ze zullen nog echt goed moeten 'wortelen' denk ik. Ze staan er ondertussen een 3 dagen in en ze zijn nog niet compleet verschrompelt of dergelijke, dus dat geeft hoop.

Met meer / constantere vochtvoorziening zijn ook de knoflooktenen terug groen loof aan het produceren, dus ik heb goede hoop dat er dit jaar iets of wat resultaat geboekt zal worden :9
Wat heb je nu helemaal links bovenin staan, is dat lente ui? En zo ja, had die dan al niet geoogst moeten worden? Knoflook kun je wel vergeten denk ik, als die tenen net in de grond gestoken zijn tenminste.

Dit is mijn Lautrec knoflook, waarvan ik ook heel laat (november) 2 tenen geplant heb:

Ik hoop dat de linker nog een leuke bol op gaat leveren, met de rechter plant is het nog maar afwachten...

Maar succes verder, goed bezig zo lijkt me :)

@Jaapio

De paprika heeft steeds bloemetjes laten vallen, maar bleef nieuwe aanmaken. En vandaag heb ik er meerdere malen (voor het eerst) Hommels op zien zitten!

Dus je had denk ik gelijk dat de plant "er nog niet klaar voor was" en nu dan waarschijnlijk wel gezien de plotselinge aantrekkingskracht op insecten ;)

Nu uiteraard nog even afwachten of er nu wel paprika's gevormd gaan worden.

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• Jaapio
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online

Jaapio

Endless stupidity

bvk schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:59:
[...]

Wat heb je nu helemaal links bovenin staan, is dat lente ui? En zo ja, had die dan al niet geoogst moeten worden? Knoflook kun je wel vergeten denk ik, als die tenen net in de grond gestoken zijn tenminste.

Dit is mijn Lautrec knoflook, waarvan ik ook heel laat (november) 2 tenen geplant heb:

[Afbeelding]

Ik hoop dat de linker nog een leuke bol op gaat leveren, met de rechter plant is het nog maar afwachten...

Maar succes verder, goed bezig zo lijkt me :)

@Jaapio

De paprika heeft steeds bloemetjes laten vallen, maar bleef nieuwe aanmaken. En vandaag heb ik er meerdere malen (voor het eerst) Hommels op zien zitten!

Dus je had denk ik gelijk dat de plant "er nog niet klaar voor was" en nu dan waarschijnlijk wel gezien de plotselinge aantrekkingskracht op insecten ;)

Nu uiteraard nog even afwachten of er nu wel paprika's gevormd gaan worden.
Nice, hopen dat ze doorzetten! Hier laat mijn Reaper z'n bloemetjes nog vallen helaas... De rest is al pepertjes aan het maken.

DOGE wholecoiner for life. https://youtu.be/wptiW4bwDO8

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:33

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Jaapio schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:06:
[...]

Nice, hopen dat ze doorzetten! Hier laat mijn Reaper z'n bloemetjes nog vallen helaas... De rest is al pepertjes aan het maken.
Ja, dat is ook nog een punt, hoe lang duurt het voordat pepers rijp en rood worden? In mijn plant hangen nu ondertussen al 2 maanden 4 pepers en zien er prachtig uit maar blijven groen.

Wel is de plant bezig om nieuwe bloemetjes aan te maken sinds lange tijd en tegelijkertijd begint het pepertje op de voorgrond ineens te groeien.

Rare jongens, die planten :P

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• Jaapio
  • Nu online

Jaapio

Endless stupidity

bvk schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:18:
[...]

Ja, dat is ook nog een punt, hoe lang duurt het voordat pepers rijp en rood worden? In mijn plant hangen nu ondertussen al 2 maanden 4 pepers en zien er prachtig uit maar blijven groen.

Wel is de plant bezig om nieuwe bloemetjes aan te maken sinds lange tijd en tegelijkertijd begint het pepertje op de voorgrond ineens te groeien.

[Afbeelding]

Rare jongens, die planten :P
Haha ja dat kan bij sommige soorten echt heel lang duren. En dan ineens vanuit het niets beginnen ze te kleuren :P

Aangezien je plant weer begint met het aanmaken van bloemetjes zal het denk ik niet zo heel lang meer duren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19:59
bvk schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:59:
[...]

Wat heb je nu helemaal links bovenin staan, is dat lente ui? En zo ja, had die dan al niet geoogst moeten worden?
Dat is inderdaad lente ui / bos ui. Eerste keer dat we ze zelf aanplanten en we hadden verwacht dat er ook meer 'wit' zou komen, nu is het eigenlijk alleen maar vooral groen. Geen probleem, die zullen binnenkort wel in het eten verdwijnen en dan weer rustig verder kunnen groeien.
Knoflook kun je wel vergeten denk ik, als die tenen net in de grond gestoken zijn tenminste.
We gaan het zien! Het is sowieso de eerste keer, dus als het mislukt dan is het ook maar zo. Zijn in het voorjaar uitgeplant, dus wat dat betreft ook al 'laat', maar wie weet, ik blijf hoopvol ;)

• Joindry

Joindry

Jaapio schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:06:
[...]

Mijn reaper heeft zelfs nog geen bloemetjes. Geen idee ook of het ooit gaat lukken. Staat tegen een zuidermuur dit jaar.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn peperplantje is heel weinig gegroeid sinds het verpotten (een paar weken geleden), ik heb hem maar buiten gezet (minder warm en meer direct zonlicht, in de veranda waar hij stond is nu vooral warmte maar proberen we directe zon buiten te houden, misschien was dat de reden)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
  • Nu online

Jaapio

Endless stupidity

Marzman schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:54:
Mijn peperplantje is heel weinig gegroeid sinds het verpotten (een paar weken geleden), ik heb hem maar buiten gezet (minder warm en meer direct zonlicht, in de veranda waar hij stond is nu vooral warmte maar proberen we directe zon buiten te houden, misschien was dat de reden)
Voorzichtig beginnen met direct zonlicht, glas werkt vaak als een UV filter (vooral modern dubbel glas met gaslaag) en met de felle zon van de laatste periode is de kans aanwezig dat je plantje er een flinke optater van krijgt. Ik had mijn plantjes goed afgehard maar alsnog enkele verbrande blaadjes... Succes sowieso!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
  • Nu online

Jaapio

Endless stupidity

Joindry schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:51:
[...]

Mijn reaper heeft zelfs nog geen bloemetjes. Geen idee ook of het ooit gaat lukken. Staat tegen een zuidermuur dit jaar.
Ik had er ook 1 aan een vriend gegeven, die heeft al wel beginnende reapertjes :/

En dat die van mij de bloemetjes nog afstoot vindt hij natuurlijk maar al te mooi _O-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19:12

Kraz

Saving the world

Ik heb onze pepers halverwege maart gezaaid. Heb er aardig wat staan, maar ik begin me toch sterk af te vragen of ik uberhaupt nog wat pepers ga zien. Kijkend naar hoe ver anderen al zijn met échte pepers aan hun plant...

Ze staan er op zich OK bij. Vorige maand heb ik ze in een grotere pot gezet. Het is allemaal wel redelijk aan geslagen, maar ze schieten nog niet echt uit.

Huidige situatie:

Ik heb er nog meer. Sommige daarvan zijn groter, maar hebben nog geen bloemen. Sommige, heel kleine pepers beginnen juist weer knopjes te krijgen. Kan ik die beter eraf halen of gewoon laten zitten? Het plantje is net 15 cm hoog.

• Jaapio
  • Nu online

Jaapio

Endless stupidity

Kraz schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:32:
Ik heb onze pepers halverwege maart gezaaid. Heb er aardig wat staan, maar ik begin me toch sterk af te vragen of ik uberhaupt nog wat pepers ga zien. Kijkend naar hoe ver anderen al zijn met échte pepers aan hun plant...

Ze staan er op zich OK bij. Vorige maand heb ik ze in een grotere pot gezet. Het is allemaal wel redelijk aan geslagen, maar ze schieten nog niet echt uit.

Huidige situatie:
[Afbeelding]

Ik heb er nog meer. Sommige daarvan zijn groter, maar hebben nog geen bloemen. Sommige, heel kleine pepers beginnen juist weer knopjes te krijgen. Kan ik die beter eraf halen of gewoon laten zitten? Het plantje is net 15 cm hoog.
Ik zou ze vanaf nu gewoon lekker hun gang laten gaan, ik pluk zelf altijd wel de vroege knopjes maar dat is vaak in maart/april het geval...

Ze staan er wel mooi bij, ik denk zeker dat je nog wel gaat kunnen oogsten hoor.

Ze gaan met wat geluk wel door tot ergens in oktober.

Bemest je ze ook? Want ze lusten wel flink wat bemesting, bizar veel meer dan de meeste gewassen zelfs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19:12

Kraz

Saving the world

Jaapio schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:42:
[...]

Ik zou ze vanaf nu gewoon lekker hun gang laten gaan, ik pluk zelf altijd wel de vroege knopjes maar dat is vaak in maart/april het geval...

Ze staan er wel mooi bij, ik denk zeker dat je nog wel gaat kunnen oogsten hoor.

Ze gaan met wat geluk wel door tot ergens in oktober.

Bemest je ze ook? Want ze lusten wel flink wat bemesting, bizar veel meer dan de meeste gewassen zelfs.
Ik gooi er 1x in de week een gietertje met PermaBloom erbij.
Las online dat ze ook niet té veel water nodig hebben. Je kunt ze beter wat droger houden? Ik wil daarom ook niet teveel water geven.

Tijdens het verpotten is de potgrond (intratuin) met vermiculiet en wormengrond gemengd. Zal vanmiddag fotootje maken van de andere pepers.

Kwam begin dit jaar op dit topic en werd enthausiast :D Geen idee of ik het allemaal goed doe. :P

• Jaapio
  • Nu online

Jaapio

Endless stupidity

Kraz schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:53:
[...]

Ik gooi er 1x in de week een gietertje met PermaBloom erbij.
Las online dat ze ook niet té veel water nodig hebben. Je kunt ze beter wat droger houden? Ik wil daarom ook niet teveel water geven.

Tijdens het verpotten is de potgrond (intratuin) met vermiculiet en wormengrond gemengd. Zal vanmiddag fotootje maken van de andere pepers.

Kwam begin dit jaar op dit topic en werd enthausiast :D Geen idee of ik het allemaal goed doe. :P
Dat klinkt prima inderdaad, en zo te zien doe je het zeker goed want het staat er allemaal gezond bij (y)

Veel mensen beginnen al vrij vroeg met het opkweken van pepers en paprika's onder lampen (januari/februari, sommigen zelfs al december vorig jaar) dus als je halverwege maart gestart bent met zaaien dan geeft dat natuurlijk al snel een vertekend beeld.

Niet teveel op letten en gewoon zo doorgaan :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daeron
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 19:09
Jaapio schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:28:
[...]

Voorzichtig beginnen met direct zonlicht, glas werkt vaak als een UV filter (vooral modern dubbel glas met gaslaag) en met de felle zon van de laatste periode is de kans aanwezig dat je plantje er een flinke optater van krijgt. Ik had mijn plantjes goed afgehard maar alsnog enkele verbrande blaadjes... Succes sowieso!

[Afbeelding]
Ah, dus dat is met mijn plantjes gebeurd, ik zat me al af te vragen waarom ze na het naar buiten zetten ineens leken te verdorren.

Gelukkig hebben ze allemaal de klap overleefd en zijn ze weer volop groene blaadjes aan het maken, en een paar zijn zelfs al knopjes aan het maken. :D

Hoe pak ik dat afharden de volgende keer trouwens aan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
  • Nu online

Jaapio

Endless stupidity

Daeron schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:23:
[...]

Ah, dus dat is met mijn plantjes gebeurd, ik zat me al af te vragen waarom ze na het naar buiten zetten ineens leken te verdorren.

Gelukkig hebben ze allemaal de klap overleefd en zijn ze weer volop groene blaadjes aan het maken, en een paar zijn zelfs al knopjes aan het maken. :D

Hoe pak ik dat afharden de volgende keer trouwens aan?
Stapsgewijs laten wennen aan de volle zon, dus het aantal zonuren opbouwen.

Ik start meestal met 1 a 2 uurtjes, en doe er dan iedere dag een uurtje bij, afhankelijk van hoe de plantjes reageren. (Als ze heel snel slap beginnen te hangen klap ik ze in de schaduw.)

Een paar verbrande blaadjes ontkom ik meestal niet aan, maar dat is verder ook niet zo'n ramp.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jaapio schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:28:
[...]

[Afbeelding]
Bij mij is het echt een heel zielig plantje van 2 cm gebleven. Ongeveer wat hij ook was in het kweekbakje. Kan dat komen omdat de gordijnen van de veranda de hele dag dicht zijn nu om de hitte buiten te houden? (dan is het nog 35 graden en licht, maar niet direct zonlicht maar zonlicht wat door de gordijnen en door het polycarbonaat dak komt).

Ik heb alles uit de veranda maar buiten gezet, ik ga verder op zoek naar een kast oplossing want mijn vrouw heeft heel veel basilicums en het lijkt mij ook wel leuk om meer met pepers te doen. Maar het is handiger als het dan op planken staat.

/▌

• Jaapio
  • Nu online

Jaapio

Endless stupidity

Marzman schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:59:
[...]

Bij mij is het echt een heel zielig plantje van 2 cm gebleven. Ongeveer wat hij ook was in het kweekbakje. Kan dat komen omdat de gordijnen van de veranda de hele dag dicht zijn nu om de hitte buiten te houden? (dan is het nog 35 graden en licht, maar niet direct zonlicht maar zonlicht wat door de gordijnen en door het polycarbonaat dak komt).

Ik heb alles uit de veranda maar buiten gezet, ik ga verder op zoek naar een kast oplossing want mijn vrouw heeft heel veel basilicums en het lijkt mij ook wel leuk om meer met pepers te doen. Maar het is handiger als het dan op planken staat.
Ook al heeft hij geen direct zonlicht, dan zou hij nog wel wat groei moeten vertonen. In veel kassen hangt men ook schaduwdoek op om de felle zon tegen te gaan en dan groeit alles alsnog erg goed. Stond hij in zaai en stekgrond toevallig?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jaapio schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:13:
[...]

Ook al heeft hij geen direct zonlicht, dan zou hij nog wel wat groei moeten vertonen. In veel kassen hangt men ook schaduwdoek op om de felle zon tegen te gaan en dan groeit alles alsnog erg goed. Stond hij in zaai en stekgrond toevallig?
Standaard potgrond van Lidl heb ik gebruikt. Schaduwdoek laat nog wel iets van direct zonlicht door denk ik (daar zitten gaatjes in :) )

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barrymossel
De Reapers zitten hier al weken, zo niet langer, vol knopjes, maar ze gaan helaas nog niet open. Sowieso weinig zon op het balkon en wanneer die er wel is gaat de parasol open en staan ze in de schaduw. Ik heb ze dus maar eens even verplaatst, zodat de parasol ze niet lastig valt.

De andere twee pepers staan wel sinds gisteren vol in de bloei. Leuk om te zien dat dat ineens zo snel gaat!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio
  • Nu online

Jaapio

Endless stupidity

Marzman schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:37:
[...]
Standaard potgrond van Lidl heb ik gebruikt. Schaduwdoek laat nog wel iets van direct zonlicht door denk ik (daar zitten gaatjes in :) )
Standaard potgrond zou prima moeten zijn... Ik kan het dan ook niet verklaren, misschien toch te weinig licht?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jaapio schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:40:
[...]

Standaard potgrond zou prima moeten zijn... Ik kan het dan ook niet verklaren, misschien toch te weinig licht?
Ik ben benieuwd of het buiten beter gaat :)

/▌

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Jaapio
  • Nu online

Jaapio

Endless stupidity

barrymossel schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:38:
De Reapers zitten hier al weken, zo niet langer, vol knopjes, maar ze gaan helaas nog niet open. Sowieso weinig zon op het balkon en wanneer die er wel is gaat de parasol open en staan ze in de schaduw. Ik heb ze dus maar eens even verplaatst, zodat de parasol ze niet lastig valt.

De andere twee pepers staan wel sinds gisteren vol in de bloei. Leuk om te zien dat dat ineens zo snel gaat!
Gaat inderdaad hard met deze warmte en hoeveelheid zon...

Bijna iedere plant heeft al wat beginnende pepers behalve dus de 2 Chinense soorten. Maar die komen nog wel, knopjes genoeg.

De eerste meloenperen lijken er aan te komen:

De framboos gaat ook behoorlijk hard:

En de munt vindt het ook allemaal fijn.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Zou zoiets goed buiten kunnen staan in weer en wind? Er staat buiten, maar in alle plaatjes is het wel onder een afdak (en het voorbeeld een balkon heeft ook een dakje :p ). De bedoeling is er kleinere planten in te zetten, basilicum, munt, chiliplanten :)

https://www.ikea.com/be/n...ruin-gelazuurd-s89316176/

Of zoiets, dan hebben de planten iets meer ruimte in de hoogte
https://www.ikea.com/be/n...ruin-gelazuurd-s19316170/

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barrymossel
Marzman schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:17:
Zou zoiets goed buiten kunnen staan in weer en wind? Er staat buiten, maar in alle plaatjes is het wel onder een afdak (en het voorbeeld een balkon heeft ook een dakje :p ). De bedoeling is er kleinere planten in te zetten, basilicum, munt, chiliplanten :)

https://www.ikea.com/be/n...ruin-gelazuurd-s89316176/

Of zoiets, dan hebben de planten iets meer ruimte in de hoogte
https://www.ikea.com/be/n...ruin-gelazuurd-s19316170/
Acacia zou geschikt moeten zijn voor buiten (vertelde m'n schoonouders toevallig van de week, dus dan is het zo!).

Maar dit is meestal wel zo bij (houten) tuinmeubelen:
Opbergen: berg het tuinmeubel na afloop van het seizoen binnenshuis op, of bescherm het tegen weer en wind. Het gaat dan langer mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik wil het gewoon buiten laten staan. Ik ga er gewoon een keer heen, en zie dan wel wat ze hebben :)

[Voor 56% gewijzigd door Marzman op 09-06-2021 13:43]

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frieskip
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:27
Iemand ervaring met het plaatsen van een Vlier in de tuin ( Sambucus nigra ‘Sampo’ ) we willen deze plaatsen op een plek aan de Noord Oost zijde van het huis waar dier dus alleen in de ochtends zon heeft. Gaat dat wel goed met de eventuele vrucht productie? en moeten we nog maatregelen nemen bij het planten om te voorkomen dat deze gaat woekeren?

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:05

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Vanwege een toch wel lang durende verbouwing is onze moestuin een beetje blijven liggen, met als resultaat dat het echt een puinhoop is. Gras her en der, maar vooral ook veel onkruid.

Heeft iemand wat handige tips om grote stukken onkruidvrij te maken?

Ik dacht zelf om eerst natuurlijk de grote/hoge dingen er uit te trekken, dan de bosmaaier eroverheen en dan:

- Worteldoek erover heen zodat het geen licht krijgt en gaat rotten of;
- Bedekken met grasmaaisel of:
- Besproeien met azijn en dan wegbranden maar ik weet niet wat dit voor effect heeft op groenten die we toch her en der geplaatst hebben :+

• banaliteit
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20:03
Het makkelijkst is een dik fel plastic. Wat stoeprandtegels erop en na een jaar is het onkruidvrij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 08:31
Ik heb een perenboompje gehad, dus ik snel een bak timmeren en planten. Nu na een paar dagen worden de bladeren zwart. Wat ik lees is dat niet veel goeds. Mensen tips om hem nog te redden?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik zie al hele trossen druifjes (het is een nieuwe plant), dat gaat sneller dan verwacht (had dit jaar eigenlijk niks verwacht :p ), de aardbeien duren wel lang, alleen nog bloemetjes terwijl anderen al rode aardbeien posten :p

Mijn tomatenplant begint te herstellen. Hij is nieuwe bladeren aan het aanmaken :)

Ik heb ook ontdekt dat ik twee pompoenplanten heb, niet heel handig met een stadstuintje. Ik heb ze bij elkaar in een grote pot gezet. Dat er dan wat minder pompoen komt vind ik niet zo erg maar 10 meter plant kan ik verder niet kwijt en wil ik ook niet in mijn 1x1m moestuintje :) De pompoenplant die in de koude regenperiode nog bijna dood was begint nu hard te groeien en heeft de andere die ik al als plantje had gekocht nu zelfs ingehaald.

[Voor 26% gewijzigd door Marzman op 13-06-2021 12:05]

/▌

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik zie iedereen op internet al borden met aardbeien posten, maar mijn aardbeien beginnen nu ook te vormen. Klein en groen :)

/▌

Pagina: 1 ... 27 28 29 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True