Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:09
Verwijderd schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:10:
[...]
Je kunt trouwens die pomp en druppelaars ook nog aansluiten op een arduino bordje met bodemvochtigheid sensoren en de hele rambam, als we het dan toch over tweaken hebben >:)
Die heeft Gardena ook gewoon in het gamma ;)
Piper schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:12:
@theredone51 Zit er nog plastic tussen het hout en de aarde? Geïmpregneerd hout kan schadelijke stoffen afgeven namelijk.
Tussen het hout en de aarde zit alleen een worteldoek, geen plastic of dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrswgtr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-10 17:27
Sommige bladeren van mijn tomatenplanten worden bruin. Iemand een idee wat het kan zijn? Ik heb allerlei tomatenplantenproblemen en ziektes gezien op internet maar geen één van de foto's die ik te zien krijg lijkt er echt op.

Ik voer ze GHE Floramato. De laatste keer was ongeveer 10 dagen geleden.Verder krijgen ze gewoon water via het blumat systeem. Zondagavond heb ik ze bespoten met neemolie omdat ik de eerste bladluizen in de tuin (nog niet op de tomatenplanten) heb gespot. Maar dat heeft in het verleden nooit problemen opgeleverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeBiUNH4JnD-LBXbp0psqk7vQK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBJ9Lf9yPgZNhcDyVZvMOBUw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ES-gCkIOZWUqxpVSF8dlcqjuaYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ou4hqfoiHfvXEDkRsj5ysLw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1egT8B9Rdqr5uXUupV2AztC2tU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpYoHAZzEJ3G1sz9JWa6Lrr4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door jrswgtr op 08-06-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-10 18:43

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

jrswgtr schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:31:
Sommige bladeren van mijn tomatenplanten worden bruin. Iemand een idee wat het kan zijn? Ik heb allerlei tomatenplantenproblemen en ziektes gezien op internet maar geen één van de foto's die ik te zien krijg lijkt er echt op.

Ik voer ze GHE Floramato. De laatste keer was ongeveer 10 dagen geleden.Verder krijgen ze gewoon water via het blumat systeem. Zondagavond heb ik ze een bespoten met neemolie omdat ik de eerste bladluizen in de tuin (nog niet op de tomatenplanten) heb gespot. Maar dat heeft in het verleden nooit problemen opgeleverd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je ook eens een paar foto's trekken van de onderkant van de blaren?
Lijkt beetje op "plaag" op het eerste zicht. Vochtige weer van vorige week stimuleerde het wel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:09
Joindry schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:11:
[...]

Lijkt beetje op "plaag" op het eerste zicht. Vochtige weer van vorige week stimuleerde het wel.
Ja hoor...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfZblTd8HAp_lyugM5t9e1xOC-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTDqHvWfiaclJoBZ2jIXg28x.jpg?f=fotoalbum_large

Doet me verdorie goed zeer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrswgtr
@Joindry
Hier de onderkant. Is "plaag" Nederlands voor "blight"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppCNbEQeVmgrPJldLnfwS1VxEJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQIFGcmIQt8RdUwERoYnpiP1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TImocl4lnOIa9KDECeTe5wXI1jQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHRTy6wr6VrmyyF1TDWgNvLg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

jrswgtr schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:21:
@Joindry

[...]

Hier de onderkant. Is "plaag" Nederlands voor "blight"?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is idd blight in België, maar ziet er niet uit als blight. Die slaat wat meer wit uit hier
Aan de andere kant:

https://www.dreamstime.com/diseases-tomatoes-late-blight-leaves-tomato-plant-affected-photo-shows-part-palm-woman-holding-leaf-image192965081

Deze lijkt er wel echt op. Is blijkbaar een ander type, maar wel 'blight' aka pattattenplage.
barrymossel schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:17:
[...]

Ja hoor...
[Afbeelding]

Doet me verdorie goed zeer...
Grapjas,
Kweek je soms druiven? Helpt altijd als je later op het jaar wil gaan krentenkakken :+

[ Voor 14% gewijzigd door Joindry op 08-06-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrswgtr
Joindry schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:34:
[...]

Is idd blight in België, maar ziet er niet uit als blight. Die slaat wat meer wit uit hier
Aan de andere kant:

https://www.dreamstime.com/diseases-tomatoes-late-blight-leaves-tomato-plant-affected-photo-shows-part-palm-woman-holding-leaf-image192965081

Deze lijkt er wel echt op. Is blijkbaar een ander type, maar wel 'blight' aka pattattenplage.
[...]

Grapjas,
Kweek je soms druiven? Helpt altijd als je later op het jaar wil gaan krentenkakken :+
Patatten heb ik hier ook, wat wij dan weer aardappelen noemen. Die hebben nog nergens last van, maar staan een stukje verderop.

Ik heb de tomatenplanten voor de zekerheid een spraybeurt met waterstofperoxide gegeven. Over 2 dagen ga ik het herhalen en goed in de gaten houden. Daarna regelmatig met baking soda sprayen. Ik kan het nog niet over mijn hart verkrijgen om de schaar erin te zetten.

YouTube: Hydrogen Peroxide & Baking Soda Home Remedies for Garden Tomato Plan...

-- edit --

Als ik zoek op "neem oil leaf burn" vind ik de onderstaande afbeelding. Lijkt er wel wat op, al is het minder extreem bij mijn planten. Misschien dus toch maar geen neemolie meer....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADvizR_dp9vnVnecO0Qs_ceKb5U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3BMX6BjVGsjnX58lr9Sz0i0g.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door jrswgtr op 08-06-2021 21:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:29

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
theredone51 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:44:
[...]

Poging 2 (van dit jaar ;( ) ziet er een stuk beter uit:
[Afbeelding]

Een paar van de koriander / peterselie stengels hangen er nog wat slapjes bij, maar er is uiteraard wat 'trauma' geweest voor de planten bij het her-/uitplanten en ze zullen nog echt goed moeten 'wortelen' denk ik. Ze staan er ondertussen een 3 dagen in en ze zijn nog niet compleet verschrompelt of dergelijke, dus dat geeft hoop.

Met meer / constantere vochtvoorziening zijn ook de knoflooktenen terug groen loof aan het produceren, dus ik heb goede hoop dat er dit jaar iets of wat resultaat geboekt zal worden :9
Wat heb je nu helemaal links bovenin staan, is dat lente ui? En zo ja, had die dan al niet geoogst moeten worden? Knoflook kun je wel vergeten denk ik, als die tenen net in de grond gestoken zijn tenminste.

Dit is mijn Lautrec knoflook, waarvan ik ook heel laat (november) 2 tenen geplant heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvIl-xo8Td4PdQCALWUWp2nkDow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5f2AAvJMy6gOZtUhTdGhWmGI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat de linker nog een leuke bol op gaat leveren, met de rechter plant is het nog maar afwachten...

Maar succes verder, goed bezig zo lijkt me :)

@Verwijderd

De paprika heeft steeds bloemetjes laten vallen, maar bleef nieuwe aanmaken. En vandaag heb ik er meerdere malen (voor het eerst) Hommels op zien zitten!

Dus je had denk ik gelijk dat de plant "er nog niet klaar voor was" en nu dan waarschijnlijk wel gezien de plotselinge aantrekkingskracht op insecten ;)

Nu uiteraard nog even afwachten of er nu wel paprika's gevormd gaan worden.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:59:
[...]

Wat heb je nu helemaal links bovenin staan, is dat lente ui? En zo ja, had die dan al niet geoogst moeten worden? Knoflook kun je wel vergeten denk ik, als die tenen net in de grond gestoken zijn tenminste.

Dit is mijn Lautrec knoflook, waarvan ik ook heel laat (november) 2 tenen geplant heb:

[Afbeelding]

Ik hoop dat de linker nog een leuke bol op gaat leveren, met de rechter plant is het nog maar afwachten...

Maar succes verder, goed bezig zo lijkt me :)

@Verwijderd

De paprika heeft steeds bloemetjes laten vallen, maar bleef nieuwe aanmaken. En vandaag heb ik er meerdere malen (voor het eerst) Hommels op zien zitten!

Dus je had denk ik gelijk dat de plant "er nog niet klaar voor was" en nu dan waarschijnlijk wel gezien de plotselinge aantrekkingskracht op insecten ;)

Nu uiteraard nog even afwachten of er nu wel paprika's gevormd gaan worden.
Nice, hopen dat ze doorzetten! Hier laat mijn Reaper z'n bloemetjes nog vallen helaas... De rest is al pepertjes aan het maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:06:
[...]

Nice, hopen dat ze doorzetten! Hier laat mijn Reaper z'n bloemetjes nog vallen helaas... De rest is al pepertjes aan het maken.
Ja, dat is ook nog een punt, hoe lang duurt het voordat pepers rijp en rood worden? In mijn plant hangen nu ondertussen al 2 maanden 4 pepers en zien er prachtig uit maar blijven groen.

Wel is de plant bezig om nieuwe bloemetjes aan te maken sinds lange tijd en tegelijkertijd begint het pepertje op de voorgrond ineens te groeien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkGrVKBIcplqWv7abVcrAuDSTP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LQMxX03tPflDjkQ34YtNmby.jpg?f=fotoalbum_large

Rare jongens, die planten :P

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:18:
[...]

Ja, dat is ook nog een punt, hoe lang duurt het voordat pepers rijp en rood worden? In mijn plant hangen nu ondertussen al 2 maanden 4 pepers en zien er prachtig uit maar blijven groen.

Wel is de plant bezig om nieuwe bloemetjes aan te maken sinds lange tijd en tegelijkertijd begint het pepertje op de voorgrond ineens te groeien.

[Afbeelding]

Rare jongens, die planten :P
Haha ja dat kan bij sommige soorten echt heel lang duren. En dan ineens vanuit het niets beginnen ze te kleuren :P

Aangezien je plant weer begint met het aanmaken van bloemetjes zal het denk ik niet zo heel lang meer duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:09
bvk schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:59:
[...]

Wat heb je nu helemaal links bovenin staan, is dat lente ui? En zo ja, had die dan al niet geoogst moeten worden?
Dat is inderdaad lente ui / bos ui. Eerste keer dat we ze zelf aanplanten en we hadden verwacht dat er ook meer 'wit' zou komen, nu is het eigenlijk alleen maar vooral groen. Geen probleem, die zullen binnenkort wel in het eten verdwijnen en dan weer rustig verder kunnen groeien.
Knoflook kun je wel vergeten denk ik, als die tenen net in de grond gestoken zijn tenminste.
We gaan het zien! Het is sowieso de eerste keer, dus als het mislukt dan is het ook maar zo. Zijn in het voorjaar uitgeplant, dus wat dat betreft ook al 'laat', maar wie weet, ik blijf hoopvol ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Verwijderd schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:06:
[...]

Mijn reaper heeft zelfs nog geen bloemetjes. Geen idee ook of het ooit gaat lukken. Staat tegen een zuidermuur dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn peperplantje is heel weinig gegroeid sinds het verpotten (een paar weken geleden), ik heb hem maar buiten gezet (minder warm en meer direct zonlicht, in de veranda waar hij stond is nu vooral warmte maar proberen we directe zon buiten te houden, misschien was dat de reden)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:54:
Mijn peperplantje is heel weinig gegroeid sinds het verpotten (een paar weken geleden), ik heb hem maar buiten gezet (minder warm en meer direct zonlicht, in de veranda waar hij stond is nu vooral warmte maar proberen we directe zon buiten te houden, misschien was dat de reden)
Voorzichtig beginnen met direct zonlicht, glas werkt vaak als een UV filter (vooral modern dubbel glas met gaslaag) en met de felle zon van de laatste periode is de kans aanwezig dat je plantje er een flinke optater van krijgt. Ik had mijn plantjes goed afgehard maar alsnog enkele verbrande blaadjes... Succes sowieso!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYlOXlv1gSwnLut9QwdQ3Mlnomo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y0Kj9l1Mia9ZSxnCieWf32I6.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Joindry schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:51:
[...]

Mijn reaper heeft zelfs nog geen bloemetjes. Geen idee ook of het ooit gaat lukken. Staat tegen een zuidermuur dit jaar.
Ik had er ook 1 aan een vriend gegeven, die heeft al wel beginnende reapertjes :/

En dat die van mij de bloemetjes nog afstoot vindt hij natuurlijk maar al te mooi _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-10 23:05

Kraz

Saving the world

Ik heb onze pepers halverwege maart gezaaid. Heb er aardig wat staan, maar ik begin me toch sterk af te vragen of ik uberhaupt nog wat pepers ga zien. Kijkend naar hoe ver anderen al zijn met échte pepers aan hun plant...

Ze staan er op zich OK bij. Vorige maand heb ik ze in een grotere pot gezet. Het is allemaal wel redelijk aan geslagen, maar ze schieten nog niet echt uit.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZFvkMo_f0m-yf9nbfPEwsDsxu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F9LxhAiClVNb7yXyjVKphZrG.png?f=fotoalbum_large

Ik heb er nog meer. Sommige daarvan zijn groter, maar hebben nog geen bloemen. Sommige, heel kleine pepers beginnen juist weer knopjes te krijgen. Kan ik die beter eraf halen of gewoon laten zitten? Het plantje is net 15 cm hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kraz schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:32:
Ik heb onze pepers halverwege maart gezaaid. Heb er aardig wat staan, maar ik begin me toch sterk af te vragen of ik uberhaupt nog wat pepers ga zien. Kijkend naar hoe ver anderen al zijn met échte pepers aan hun plant...

Ze staan er op zich OK bij. Vorige maand heb ik ze in een grotere pot gezet. Het is allemaal wel redelijk aan geslagen, maar ze schieten nog niet echt uit.

Huidige situatie:
[Afbeelding]

Ik heb er nog meer. Sommige daarvan zijn groter, maar hebben nog geen bloemen. Sommige, heel kleine pepers beginnen juist weer knopjes te krijgen. Kan ik die beter eraf halen of gewoon laten zitten? Het plantje is net 15 cm hoog.
Ik zou ze vanaf nu gewoon lekker hun gang laten gaan, ik pluk zelf altijd wel de vroege knopjes maar dat is vaak in maart/april het geval...

Ze staan er wel mooi bij, ik denk zeker dat je nog wel gaat kunnen oogsten hoor.

Ze gaan met wat geluk wel door tot ergens in oktober.

Bemest je ze ook? Want ze lusten wel flink wat bemesting, bizar veel meer dan de meeste gewassen zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Verwijderd schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:42:
[...]

Ik zou ze vanaf nu gewoon lekker hun gang laten gaan, ik pluk zelf altijd wel de vroege knopjes maar dat is vaak in maart/april het geval...

Ze staan er wel mooi bij, ik denk zeker dat je nog wel gaat kunnen oogsten hoor.

Ze gaan met wat geluk wel door tot ergens in oktober.

Bemest je ze ook? Want ze lusten wel flink wat bemesting, bizar veel meer dan de meeste gewassen zelfs.
Ik gooi er 1x in de week een gietertje met PermaBloom erbij.
Las online dat ze ook niet té veel water nodig hebben. Je kunt ze beter wat droger houden? Ik wil daarom ook niet teveel water geven.

Tijdens het verpotten is de potgrond (intratuin) met vermiculiet en wormengrond gemengd. Zal vanmiddag fotootje maken van de andere pepers.

Kwam begin dit jaar op dit topic en werd enthausiast :D Geen idee of ik het allemaal goed doe. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kraz schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:53:
[...]

Ik gooi er 1x in de week een gietertje met PermaBloom erbij.
Las online dat ze ook niet té veel water nodig hebben. Je kunt ze beter wat droger houden? Ik wil daarom ook niet teveel water geven.

Tijdens het verpotten is de potgrond (intratuin) met vermiculiet en wormengrond gemengd. Zal vanmiddag fotootje maken van de andere pepers.

Kwam begin dit jaar op dit topic en werd enthausiast :D Geen idee of ik het allemaal goed doe. :P
Dat klinkt prima inderdaad, en zo te zien doe je het zeker goed want het staat er allemaal gezond bij (y)

Veel mensen beginnen al vrij vroeg met het opkweken van pepers en paprika's onder lampen (januari/februari, sommigen zelfs al december vorig jaar) dus als je halverwege maart gestart bent met zaaien dan geeft dat natuurlijk al snel een vertekend beeld.

Niet teveel op letten en gewoon zo doorgaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-10 08:46
Verwijderd schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:28:
[...]

Voorzichtig beginnen met direct zonlicht, glas werkt vaak als een UV filter (vooral modern dubbel glas met gaslaag) en met de felle zon van de laatste periode is de kans aanwezig dat je plantje er een flinke optater van krijgt. Ik had mijn plantjes goed afgehard maar alsnog enkele verbrande blaadjes... Succes sowieso!

[Afbeelding]
Ah, dus dat is met mijn plantjes gebeurd, ik zat me al af te vragen waarom ze na het naar buiten zetten ineens leken te verdorren.

Gelukkig hebben ze allemaal de klap overleefd en zijn ze weer volop groene blaadjes aan het maken, en een paar zijn zelfs al knopjes aan het maken. :D

Hoe pak ik dat afharden de volgende keer trouwens aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Remcoder schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:23:
[...]

Ah, dus dat is met mijn plantjes gebeurd, ik zat me al af te vragen waarom ze na het naar buiten zetten ineens leken te verdorren.

Gelukkig hebben ze allemaal de klap overleefd en zijn ze weer volop groene blaadjes aan het maken, en een paar zijn zelfs al knopjes aan het maken. :D

Hoe pak ik dat afharden de volgende keer trouwens aan?
Stapsgewijs laten wennen aan de volle zon, dus het aantal zonuren opbouwen.

Ik start meestal met 1 a 2 uurtjes, en doe er dan iedere dag een uurtje bij, afhankelijk van hoe de plantjes reageren. (Als ze heel snel slap beginnen te hangen klap ik ze in de schaduw.)

Een paar verbrande blaadjes ontkom ik meestal niet aan, maar dat is verder ook niet zo'n ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:28:
[...]

[Afbeelding]
Bij mij is het echt een heel zielig plantje van 2 cm gebleven. Ongeveer wat hij ook was in het kweekbakje. Kan dat komen omdat de gordijnen van de veranda de hele dag dicht zijn nu om de hitte buiten te houden? (dan is het nog 35 graden en licht, maar niet direct zonlicht maar zonlicht wat door de gordijnen en door het polycarbonaat dak komt).

Ik heb alles uit de veranda maar buiten gezet, ik ga verder op zoek naar een kast oplossing want mijn vrouw heeft heel veel basilicums en het lijkt mij ook wel leuk om meer met pepers te doen. Maar het is handiger als het dan op planken staat.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:59:
[...]

Bij mij is het echt een heel zielig plantje van 2 cm gebleven. Ongeveer wat hij ook was in het kweekbakje. Kan dat komen omdat de gordijnen van de veranda de hele dag dicht zijn nu om de hitte buiten te houden? (dan is het nog 35 graden en licht, maar niet direct zonlicht maar zonlicht wat door de gordijnen en door het polycarbonaat dak komt).

Ik heb alles uit de veranda maar buiten gezet, ik ga verder op zoek naar een kast oplossing want mijn vrouw heeft heel veel basilicums en het lijkt mij ook wel leuk om meer met pepers te doen. Maar het is handiger als het dan op planken staat.
Ook al heeft hij geen direct zonlicht, dan zou hij nog wel wat groei moeten vertonen. In veel kassen hangt men ook schaduwdoek op om de felle zon tegen te gaan en dan groeit alles alsnog erg goed. Stond hij in zaai en stekgrond toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:13:
[...]

Ook al heeft hij geen direct zonlicht, dan zou hij nog wel wat groei moeten vertonen. In veel kassen hangt men ook schaduwdoek op om de felle zon tegen te gaan en dan groeit alles alsnog erg goed. Stond hij in zaai en stekgrond toevallig?
Standaard potgrond van Lidl heb ik gebruikt. Schaduwdoek laat nog wel iets van direct zonlicht door denk ik (daar zitten gaatjes in :) )

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
De Reapers zitten hier al weken, zo niet langer, vol knopjes, maar ze gaan helaas nog niet open. Sowieso weinig zon op het balkon en wanneer die er wel is gaat de parasol open en staan ze in de schaduw. Ik heb ze dus maar eens even verplaatst, zodat de parasol ze niet lastig valt.

De andere twee pepers staan wel sinds gisteren vol in de bloei. Leuk om te zien dat dat ineens zo snel gaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:37:
[...]
Standaard potgrond van Lidl heb ik gebruikt. Schaduwdoek laat nog wel iets van direct zonlicht door denk ik (daar zitten gaatjes in :) )
Standaard potgrond zou prima moeten zijn... Ik kan het dan ook niet verklaren, misschien toch te weinig licht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:40:
[...]

Standaard potgrond zou prima moeten zijn... Ik kan het dan ook niet verklaren, misschien toch te weinig licht?
Ik ben benieuwd of het buiten beter gaat :)

/▌

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

barrymossel schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:38:
De Reapers zitten hier al weken, zo niet langer, vol knopjes, maar ze gaan helaas nog niet open. Sowieso weinig zon op het balkon en wanneer die er wel is gaat de parasol open en staan ze in de schaduw. Ik heb ze dus maar eens even verplaatst, zodat de parasol ze niet lastig valt.

De andere twee pepers staan wel sinds gisteren vol in de bloei. Leuk om te zien dat dat ineens zo snel gaat!
Gaat inderdaad hard met deze warmte en hoeveelheid zon...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bE8fd4rRZuPMRtlZpgmmu6jspm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cEv6Sompj6jWuGJNdi2tBKc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JF524PrJsQMKjw-i8fg6RJpqsH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fjjIImumXqdu4jPOx3KQd0zK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sflTfSVInarcZr8OaxlBL_bB3RI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l92rfAUO2utk63L5NdIAJoqC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ko7dIMrWxdDW7DE09w5hKgLXGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7Ng4nWf5yRKqsGMaIrVxNrW.jpg?f=fotoalbum_large

Bijna iedere plant heeft al wat beginnende pepers behalve dus de 2 Chinense soorten. Maar die komen nog wel, knopjes genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWLw_MvyR_2FaxfDa-ERRFsDdOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTJ0NtJqJt9rF4O7oizmP382.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/725rvIGl3pmn-tnW3Yif_yJCiB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqsz73jvhWnxGMdEzxxtBfEB.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste meloenperen lijken er aan te komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y87hXbiIt8pSwRbeW3iQ6WOJuRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DbtMijaVJrOnzjU1G0Trb1xm.jpg?f=fotoalbum_large

De framboos gaat ook behoorlijk hard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLiZML8s81BgpsXpfnQCjvZyOlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itKMYzwHWghjn0W7TGdvrxA3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljA8Mvw81eXOJWLW4wYLd5Qu1Cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ai1cAthAj8eMOspW6me6UiND.jpg?f=fotoalbum_large

En de munt vindt het ook allemaal fijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sx6P3y2jaBDcA8YqkKPQhfrQiec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWxJXecbu5YSwM0FakrSvevf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Zou zoiets goed buiten kunnen staan in weer en wind? Er staat buiten, maar in alle plaatjes is het wel onder een afdak (en het voorbeeld een balkon heeft ook een dakje :p ). De bedoeling is er kleinere planten in te zetten, basilicum, munt, chiliplanten :)

https://www.ikea.com/be/n...ruin-gelazuurd-s89316176/

Of zoiets, dan hebben de planten iets meer ruimte in de hoogte
https://www.ikea.com/be/n...ruin-gelazuurd-s19316170/

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Marzman schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:17:
Zou zoiets goed buiten kunnen staan in weer en wind? Er staat buiten, maar in alle plaatjes is het wel onder een afdak (en het voorbeeld een balkon heeft ook een dakje :p ). De bedoeling is er kleinere planten in te zetten, basilicum, munt, chiliplanten :)

https://www.ikea.com/be/n...ruin-gelazuurd-s89316176/

Of zoiets, dan hebben de planten iets meer ruimte in de hoogte
https://www.ikea.com/be/n...ruin-gelazuurd-s19316170/
Acacia zou geschikt moeten zijn voor buiten (vertelde m'n schoonouders toevallig van de week, dus dan is het zo!).

Maar dit is meestal wel zo bij (houten) tuinmeubelen:
Opbergen: berg het tuinmeubel na afloop van het seizoen binnenshuis op, of bescherm het tegen weer en wind. Het gaat dan langer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik wil het gewoon buiten laten staan. Ik ga er gewoon een keer heen, en zie dan wel wat ze hebben :)

[ Voor 56% gewijzigd door Marzman op 09-06-2021 13:43 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frieskip
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09-2024
Iemand ervaring met het plaatsen van een Vlier in de tuin ( Sambucus nigra ‘Sampo’ ) we willen deze plaatsen op een plek aan de Noord Oost zijde van het huis waar dier dus alleen in de ochtends zon heeft. Gaat dat wel goed met de eventuele vrucht productie? en moeten we nog maatregelen nemen bij het planten om te voorkomen dat deze gaat woekeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 14:13
Vanwege een toch wel lang durende verbouwing is onze moestuin een beetje blijven liggen, met als resultaat dat het echt een puinhoop is. Gras her en der, maar vooral ook veel onkruid.

Heeft iemand wat handige tips om grote stukken onkruidvrij te maken?

Ik dacht zelf om eerst natuurlijk de grote/hoge dingen er uit te trekken, dan de bosmaaier eroverheen en dan:

- Worteldoek erover heen zodat het geen licht krijgt en gaat rotten of;
- Bedekken met grasmaaisel of:
- Besproeien met azijn en dan wegbranden maar ik weet niet wat dit voor effect heeft op groenten die we toch her en der geplaatst hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:49
Het makkelijkst is een dik fel plastic. Wat stoeprandtegels erop en na een jaar is het onkruidvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:24
Ik heb een perenboompje gehad, dus ik snel een bak timmeren en planten. Nu na een paar dagen worden de bladeren zwart. Wat ik lees is dat niet veel goeds. Mensen tips om hem nog te redden?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yptDGa8dWi9O6C2v1EKMi0VNUEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxME7FjEHNV5OepYmKcfgefL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hh0k2_Anq8CQg656mhgmYE-b64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCnQXB7RDt0BBVXj2R4lvdu7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik zie al hele trossen druifjes (het is een nieuwe plant), dat gaat sneller dan verwacht (had dit jaar eigenlijk niks verwacht :p ), de aardbeien duren wel lang, alleen nog bloemetjes terwijl anderen al rode aardbeien posten :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3x2Q4MF4u0Q_Ult2pE4Dhm-6HE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iudZBlN4JFyCR40ZB3DU42Au.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn tomatenplant begint te herstellen. Hij is nieuwe bladeren aan het aanmaken :)

Ik heb ook ontdekt dat ik twee pompoenplanten heb, niet heel handig met een stadstuintje. Ik heb ze bij elkaar in een grote pot gezet. Dat er dan wat minder pompoen komt vind ik niet zo erg maar 10 meter plant kan ik verder niet kwijt en wil ik ook niet in mijn 1x1m moestuintje :) De pompoenplant die in de koude regenperiode nog bijna dood was begint nu hard te groeien en heeft de andere die ik al als plantje had gekocht nu zelfs ingehaald.

[ Voor 26% gewijzigd door Marzman op 13-06-2021 12:05 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik zie iedereen op internet al borden met aardbeien posten, maar mijn aardbeien beginnen nu ook te vormen. Klein en groen :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Binnenkort begint de vakantieperiode weer en ook ik (wij) gaan een weekje er tussenuit.

Maar nu de grote vraag; HOE ga ik dat oplossen met mn pepers?!
Als ik ze vlak voor vertrek een flinke slok water/voeding geef, houden ze het dan wel een weekje uit zonder mijn dagelijkse verzorging in de vorm van water, voeding (en zang :P ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Kraz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:38:
Binnenkort begint de vakantieperiode weer en ook ik (wij) gaan een weekje er tussenuit.

Als ik ze vlak voor vertrek een flinke slok water/voeding geef, houden ze het dan wel een weekje uit zonder mijn dagelijkse verzorging in de vorm van water, voeding (en zang :P ) ?
Een hele week met veel warmte en geen spat regen zullen ze niet op prijs stellen denk ik. Dus als er echt tegen verwacht wordt zou ik buren vragen, of iets in deze trant: https://www.amazon.nl/dp/...RHNE?_encoding=UTF8&psc=1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-10 18:04
Kraz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:38:

Haha, precies dat! :)

Ik heb een setje via ali besteld;
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.4b444c4dTwVdfi

Ben heb nu aan het testen voor een kleine batch potten, dan verleng ik de slangen voordat ik op vakantie ga. Het werkt tot nu toe prima. Heb de tijdklok op 2 minuten gezet, elke 48 uur. Afhankelijk van de voorspellingen pas ik dat ook nog even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stef012 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:49:
[...]

Haha, precies dat! :)

Ik heb een setje via ali besteld;
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.4b444c4dTwVdfi

Ben heb nu aan het testen voor een kleine batch potten, dan verleng ik de slangen voordat ik op vakantie ga. Het werkt tot nu toe prima. Heb de tijdklok op 2 minuten gezet, elke 48 uur. Afhankelijk van de voorspellingen pas ik dat ook nog even aan.
Denk dat je met zoiets helemaal goed zit. Mochten ze wat teveel vocht voor een middellange periode ontvangen dan overleven ze dat wel, geen enkel vocht denk ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
DJ-Promo schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:27:
Ik heb een perenboompje gehad, dus ik snel een bak timmeren en planten. Nu na een paar dagen worden de bladeren zwart. Wat ik lees is dat niet veel goeds. Mensen tips om hem nog te redden?[Afbeelding]

[Afbeelding]
1) Hoe diep staat het boompje? Anders de bak verhogen en iets meer potgrond erbij
2) 2 tot 3 liter water (pas vanaf 20.30 - 21.00) voor vandaag. Vanaf het weekend zou het gaan regenen
3) Klein beetje pokon erbij (2 druppeltjes per liter, niet meer)
4) Dood blad bovenop de potgrond leggen. Werkt als zuurteregelaar (en indirect als mest/bodembescherming)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Hier gaat het lekker nu!

Pepers beginnen mooi te kleuren, leuk om die kleur veranderingen te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNFMCHw9Ia9shkZtXNiBxNNkQcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1rhUnP6htHKZ4GvPVCeCxcm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet maar eens gerechten gaan bedenken met rode (Thai) basilicum of er een soort van pesto mee maken. Wat een verschil met vorig jaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gsOZJBouurJ2jmb1Jbv40YruVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1q7lfyK3gcygymwdnwkj4Pd.jpg?f=fotoalbum_large

Hairy Tom maakt de eerste bloemetjes aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQOq81IVq2qZXX3cpLzscLOrFXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEG8g3TBzrhWk5viNqUxRCsB.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
D_Jeff schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:36:
[...]

1) Hoe diep staat het boompje? Anders de bak verhogen en iets meer potgrond erbij
2) 2 tot 3 liter water (pas vanaf 20.30 - 21.00) voor vandaag. Vanaf het weekend zou het gaan regenen
3) Klein beetje pokon erbij (2 druppeltjes per liter, niet meer)
4) Dood blad bovenop de potgrond leggen. Werkt als zuurteregelaar (en indirect als mest/bodembescherming)
1) Hydrokorrels onderin en ik denk zo'n 30-40cm grond.
2) das aardig wat ik gooi er denk 200ml in elke avond inderdaad wat later
3) heb pokon mest erbij gegooid. zal die druppels eens kopen
4) Dood blad eraf trekken en op de bodem leggen dus?

Bedankt alvast! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
DJ-Promo schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:03:
[...]

1) Hydrokorrels onderin en ik denk zo'n 30-40cm grond.
2) das aardig wat ik gooi er denk 200ml in elke avond inderdaad wat later
3) heb pokon mest erbij gegooid. zal die druppels eens kopen
4) Dood blad eraf trekken en op de bodem leggen dus?

Bedankt alvast! :)
1) Zou voldoende moeten zijn -- Kan zijn dat de hydrokorrels geen goede combi zijn.
2) Voor deze week 1 of 2 keer even een zeer grote plons. Daarna verder gaan zoals je deed (bij voorkeur in de avond vanaf een uurtje of 21)
4) Check. Kan met blad van alle peren & appelbomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
D_Jeff schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:17:
[...]

1) Zou voldoende moeten zijn -- Kan zijn dat de hydrokorrels geen goede combi zijn.
2) Voor deze week 1 of 2 keer even een zeer grote plons. Daarna verder gaan zoals je deed (bij voorkeur in de avond vanaf een uurtje of 21)
4) Check. Kan met blad van alle peren & appelbomen.
Super bedankt ga ik doen! Zal laten weten hoe het verder gaat :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:13:
Hier gaat het lekker nu!

Pepers beginnen mooi te kleuren, leuk om die kleur veranderingen te zien:

[Afbeelding]

Ik moet maar eens gerechten gaan bedenken met rode (Thai) basilicum of er een soort van pesto mee maken. Wat een verschil met vorig jaar!

[Afbeelding]

Hairy Tom maakt de eerste bloemetjes aan:

[Afbeelding]
Mooi man! :) zodra die pepers mooi rood zijn lekker plukken, gaat je plant volle kracht verder :)

Dat worden dus meerdere oogsten dit jaar, nooit verkeerd :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:27:
[...]

Mooi man! :) zodra die pepers mooi rood zijn lekker plukken, gaat je plant volle kracht verder :)

Dat worden dus meerdere oogsten dit jaar, nooit verkeerd :9
Ga ik zeker doen! Ben ook heel benieuwd naar de smaak, ze hebben lang genoeg aan de plant gehangen om dat goed te ontwikkelen. En een 2e oogst zou leuk zijn, de plant hangt in ieder geval al vol met nieuwe knopjes.

Maar ben ik de eerste in het topic met rijpe pepers?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

bvk schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:03:
[...]

Bij mij begin ik net pas wat knopjes te zien :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
[...]

Hier net de eerste beginnende pepertjes. Wel alledrie vol in de knop. Dan doen m'n (honing)tomaatjes het beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-10 11:27
[...]

Ga ik zeker doen! Ben ook heel benieuwd naar de smaak, ze hebben lang genoeg aan de plant gehangen om dat goed te ontwikkelen. En een 2e oogst zou leuk zijn, de plant hangt in ieder geval al vol met nieuwe knopjes.

De pepertjes bij jou zijn in ieder geval een stuk verder ontwikkeld dan die bij mij die net bezig zijn met bloemetjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wfVsr2uCvN1qkJKUz3k3Wn4ptk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9Fss97HcSZeHEDYDQ0uQZjG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqU5dZbBJl0W5MCG3UTGt8yRbB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7CC3YcPefngejVExO4D0bks.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lI1PgcnIRAa0DGttochBG6J4CEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4T6QFl4PQx5kSjhWXTEc7Ugt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al een tijdje rijpe pepers aan mijn overwinterde Bahamian Goat, maar die tellen eigenlijk niet want zijn klein gebleven en de plant is half aan het doodgaan ofzo :+

Dus wat mij betreft gaat de eer naar jouw :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
DJ-Promo schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:20:
[...]

Super bedankt ga ik doen! Zal laten weten hoe het verder gaat :) .
Kleine aanvulling nog:
Kan het water uit de bak weglopen? zo niet: maak dan een gaatje (boortje 6 als voorbeeld is voldoende)

Een Peer lust een slokje, maar compleet natte voeten vind ie niet grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik ben vergeten welke plant van mij pepers zijn, het is een van de kleintjes in elk geval waar nog niet eens bloemetjes in zitten.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Marzman schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:07:
Ik ben vergeten welke plant van mij pepers zijn, het is een van de kleintjes in elk geval waar nog niet eens bloemetjes in zitten.
Bedoel je dat je niet meer weet welke soort pepers je hebt? Of weet je niet hoe een Capsicum er uitziet?

Een foto zegt meer dan duizend woorden... ;)

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:56:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb al een tijdje rijpe pepers aan mijn overwinterde Bahamian Goat, maar die tellen eigenlijk niet want zijn klein gebleven en de plant is half aan het doodgaan ofzo :+

Dus wat mij betreft gaat de eer naar jouw :Y
Sjiit! Die plant is groot! :o

Is die begin dit jaar gepland? Ik begin steeds meer in twijfel te trekken of mijn plantjes nog wel wat gaan produceren dit jaar. :')
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89giUZD7iTM3iTLSddWY35ei3Ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1yc5Ob9WtzqvPyDkMPCb9JP.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zijn op zelfde datum gezaaid, maar gingen een stuk minder snel en zijn 1,5mnd geleden nog niet in grote pot gezet omdat ik ze te klein vond. Nu zie je helemaal het verschil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NlW0F6OTC9kQoo000wLRLGSu2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IzbgpYcLE9d98MANbu2lWagd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Kraz op 16-06-2021 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39
@Kraz Die van mij zijn nog kleiner (paprika). Ik gooi ze aan het eind van de zomer naarbinnen, mogen ze volgend jaar hun best gaan doen.

Overigens weet ik niet wat er aan de hand is met die paprikaplant. Ding maakt blad als een dolle maar worden ook veel stukken uit gevreten. Slakken zijn het niet, vogels misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kraz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 20:55:
[...]

Sjiit! Die plant is groot! :o

Is die begin dit jaar gepland? Ik begin steeds meer in twijfel te trekken of mijn plantjes nog wel wat gaan produceren dit jaar. :')
[Afbeelding]
Nee is een overwinteraar, hij ging erg lekker maar sinds ie buiten staat verliest hij veel blad. Ik heb hem vandaag maar eens een flinke bats vloeibare voeding gegeven.

Zo stond hij er in maart bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zupJAL-6vukwaKrfRtVYpswFPVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eT3ECF4M4VVl9og1O5mKFXtK.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet is er e.e.a. misgegaan tot de dag van vandaag :')

Die planten van jou zien er verder prima uit, daar gaat echt nog wel wat vanaf komen dit jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2021 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
D_Jeff schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:15:
[...]

Kleine aanvulling nog:
Kan het water uit de bak weglopen? zo niet: maak dan een gaatje (boortje 6 als voorbeeld is voldoende)

Een Peer lust een slokje, maar compleet natte voeten vind ie niet grappig.
Zit tussen de planken van de bodem zeker 1.5cm. Moet dus wel weg kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Kraz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 20:55:
[...]
Deze zijn op zelfde datum gezaaid, maar gingen een stuk minder snel en zijn 1,5mnd geleden nog niet in grote pot gezet omdat ik ze te klein vond. Nu zie je helemaal het verschil.
Veel planten worden in hun groei beperkt door de grootte van de (te kleine) pot waar ze in staan. Ik kan me heel goed voorstellen dat als je die kleintjes zou verpotten ze snel zouden groeien. Ze zier er gezond genoeg uit om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wat doen jullie nu met de uitschieters van de aardbeien? Afknippen en potten? Laten zitten en potten?

Ik heb ook een lange stengel vanuit de aardbeienplant waar bloemen in zitten en een beetje bladeren. Ik neem aan dat dit dan geen uitschieter is maar blad?
bvk schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:50:
[...]

Bedoel je dat je niet meer weet welke soort pepers je hebt? Of weet je niet hoe een Capsicum er uitziet?

Een foto zegt meer dan duizend woorden... ;)
Dat laatste, ik heb niet alles gelabeld en mijn vrouw heeft wat dingen verpot en verplaatst dus ik weet niet meer precies wat wat is.

Een van de zaadjes is toch een plantje uit gaan groeien (van de vier), maar ik kan me niet voorstellen dat ik daar dit jaar nog iets aan ga hebben; Het zal voor volgend jaar zijn denk ik.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:52

Piper

No guts, no glory

Ik haal momenteel nog alle uitlopers eraf, ze moeten nu alle energie stoppen in aardbeien maken, daarna mogen ze uitlopers gaan maken. De aardbeien komen aardig op dreef nu, gisteren de laatste dag dat ik de oogst zonder bakje kon plukken, dat blijft hopelijk een paar mnd zo ;-)

Je kunt ze ook eerst laten wortelen en ze daarna oppotten of ergens anders neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:46
Wanneer beginnen jullie met zaaien van pepers? Ik ben bang dat ik weer te laat ben begonnen dit jaar. Mijn jalapenos en habaneros zijn net 15 cm hoog.

2 overwinterde plantjes krijgen net hun eerste bloemetjes...

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
bramv82 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:53:
Wanneer beginnen jullie met zaaien van pepers?
1 januari. Annuum soorten kunnen iets later ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

dragon2 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:16:
[...]

1 januari. Annuum soorten kunnen iets later ook nog.
Dan ben ik veel te laat begonnen :) (april)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb vanmorgen mijn uitschieters van de aardbeien afgeknipt en op een potje gelegd om te kijken of dat wat gaat doen en nu is een van de potjes weer leeg :? Zouden vogels dat meegenomen kunnen hebben? :P

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Marzman schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:59:
[...]

Dan ben ik veel te laat begonnen :) (april)
Vorig jaar ben ik pas eind mei begonnen wat echt veels te laat was, dat heeft geen rijpe pepers meer opgeleverd. De plant waarvan ik over enkele dagen kan gaan knippen heeft begin februari het daglicht gezien.
Zouden vogels dat meegenomen kunnen hebben? :P
Of een colonne hongerige mieren :P

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:29:
Ik heb vanmorgen mijn uitschieters van de aardbeien afgeknipt en op een potje gelegd om te kijken of dat wat gaat doen en nu is een van de potjes weer leeg :? Zouden vogels dat meegenomen kunnen hebben? :P
Waarom afknippen?

Gewoon laten zitten toch tot het einde van het seizoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:36

Thompson

Beeromaniac

* Thompson meldt zich voor het eerst in dit topic

Een week of 6 geleden bij mij om de hoek, ik gok van een thuiskweker, een paar kleine plantjes gekocht.
Je kent het wellicht wel, lekker dorps zo'n rek aan de straat "Plantjes te koop - 50 cent per stuk" en gewoon een bakje met geld om het zelf te regelen. Dat vond ik zo heerlijk kneuterig dat ik dacht, waarom ook niet.

Nu heb ik dus staan;
1x cherrytomaat
1x tomaat
1x paprika
1x basilicum (die komt gewoon van de appie)

Ik heb echt 0, echt waar, 0, idee waar ik mee bezig ben.
Ik heb de cherrytomaat en tomaat inmiddels in een grotere pot gezet met wat potgrond wat in een verloren hoekje van de schuur lag. En nu met die warme weer probeer ik er aan te denken om ze 's ochtends wat water te geven en dan 's avonds als ik uit werk ben ook weer.

Inmiddels zie ik bij de beide tomaten plantjes ook al echt wat tomaatjes groeien en eigenlijk vanaf dat moment dacht ik; hey dit is best tof!

Ik hoopte dus eigenlijk hier een mooie TS te vinden met wat tips/trics voor de echte noob, maar helaas.

1) Moet ik behalve water geven nog iets bijzonders doen met mijn huidige plantjes? foto volgt
2) Wat zijn nog meer leuke/interessante plantjes voor een beginner? Ik lust eigenlijk alles wel.(champignons, groentes, kruiden etc. Alleen koriander komt er niet in.)
3) Wat is een goede website/webshop om eventueel nog wat dingetjes aan te schaffen om mijn "tuintje" uit te breiden?

Plantjes kunnen bij mij gemakkelijk binnen(voor het raam of juist donkere kelder?), buiten, overkapt buiten, volle zon, altijd schaduw etc staan en heb nog best wat plek over dus ik dacht waarom doe ik hier eigenlijk niet wat meer mee.

@bvk voor die prachtige rode basilicum (is dat dan ook altijd Thaise?) is Kai Phad Kaphrao echt héérlijk.

Beeromaniac

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Thompson schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:43:
* Thompson meldt zich voor het eerst in dit topic
Welkom!
Een week of 6 geleden bij mij om de hoek, ik gok van een thuiskweker, een paar kleine plantjes gekocht.
Je kent het wellicht wel, lekker dorps zo'n rek aan de straat "Plantjes te koop - 50 cent per stuk" en gewoon een bakje met geld om het zelf te regelen. Dat vond ik zo heerlijk kneuterig dat ik dacht, waarom ook niet.

Nu heb ik dus staan;
1x cherrytomaat
1x tomaat
1x paprika
1x basilicum (die komt gewoon van de appie)

Ik heb echt 0, echt waar, 0, idee waar ik mee bezig ben.
Ik heb de cherrytomaat en tomaat inmiddels in een grotere pot gezet met wat potgrond wat in een verloren hoekje van de schuur lag. En nu met die warme weer probeer ik er aan te denken om ze 's ochtends wat water te geven en dan 's avonds als ik uit werk ben ook weer.

Inmiddels zie ik bij de beide tomaten plantjes ook al echt wat tomaatjes groeien en eigenlijk vanaf dat moment dacht ik; hey dit is best tof!
Het is ook zeker een hele leuke en voedzame hobby, wacht maar tot je vingers groen gaan worden ;)
Ik hoopte dus eigenlijk hier een mooie TS te vinden met wat tips/trics voor de echte noob, maar helaas.
Helaas heeft zich inderdaad niemand bij @zeef of @Señor Sjon gemeld destijds.... Het is dan ook een behoorlijke klus om voor zo'n uitgebreid onderwerp een mooie TS te maken. Bovengenoemde heren mogen mij best mede topicstarter maken, dan kan ik eens kijken naar een beginnetje?
1) Moet ik behalve water geven nog iets bijzonders doen met mijn huidige plantjes? foto volgt
2) Wat zijn nog meer leuke/interessante plantjes voor een beginner? Ik lust eigenlijk alles wel.(champignons, groentes, kruiden etc. Alleen koriander komt er niet in.)
3) Wat is een goede website/webshop om eventueel nog wat dingetjes aan te schaffen om mijn "tuintje" uit te breiden?
Bijna elke plant heeft ook wel (biologische) voeding nodig, naast uiteraard water, zon en wat aandacht. De ene plant wat meer dan de andere maar dat is ook iets wat je met de jaren moet leren. Je ziet in dit topic een voorliefde voor het kweken van pepers, maar dat komt mede omdat het van die leuke planten zijn. Wat je wil kweken kun alleen jij voor jezelf bepalen!

Jonge (kruiden) plantjes kun je overal wel kopen, pepers en tomaten worden meestal vanaf zaad opgekweekt.
Plantjes kunnen bij mij gemakkelijk binnen(voor het raam of juist donkere kelder?), buiten, overkapt buiten, volle zon, altijd schaduw etc staan en heb nog best wat plek over dus ik dacht waarom doe ik hier eigenlijk niet wat meer mee.
Ook dit hangt weer af van wat je wil kweken, de ene plant is dol op volle zon, de andere net weer wat minder... Hetzelfde voor water geven, de harde kruiden zoals tijm of rozemarijn drinken maar weinig, maar planten zoals tomaat of basilicum zijn zuipschuiten! Hoe meer blad, de meer ze kunnen verdampen en drinken.
@bvk voor die prachtige rode basilicum (is dat dan ook altijd Thaise?) is Kai Phad Kaphrao echt héérlijk.
Er zijn meerdere soorten basilicum, maar dit zou "Sweet Siam basil" moeten zijn. Gaat het ongetwijfeld goed doen in het genoemde recept, dus dat gaan we maar eens maken. Dank voor de tip ;)

Specs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:37
@bvk Gefeliciteerd, je bent nu TS. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Thanks! Leuke uitdaging, ik ga er eens voor zitten ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jelte schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:40:
[...]
Er zijn meerdere soorten basilicum, maar dit zou "Sweet Siam basil" moeten zijn. Gaat het ongetwijfeld goed doen in het genoemde recept, dus dat gaan we maar eens maken. Dank voor de tip ;)
Mijn vrouw heeft groene Thaise basilicum, die volgens haar ook zoeter is. Volgens mij gewoon in de supermarkt of toko gekocht als 'thaise basilicum'. Het zijn inmiddels twee planten en ze heeft die nog niet eens zo lang. Die rode soort ziet er ook wel interessant uit :)

[ Voor 60% gewijzigd door Marzman op 17-06-2021 17:34 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Marzman schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:44:
[...]
Mijn vrouw heeft groene Thaise basilicum, die volgens haar ook zoeter is. Volgens mij gewoon in de supermarkt of toko gekocht als 'thaise basilicum'. Het zijn inmiddels twee planten en ze heeft die nog niet eens zo lang. Die rode soort ziet er ook wel interessant uit :)
Dat is nou juist het grappige, de planten hebben zowel groene als rode bladeren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fQ1fzTFEltv0Z9nEEkhEh63MpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9RRdiPHrDOQ0jNMaAu5ggBc.jpg?f=fotoalbum_large

Waarbij ook alleen de meest linkse plant toppen aanmaakt met bloemetjes en de anderen gewoon door blijven gaan met blad aanmaken. Ze zijn even oud en komen uit hetzelfde zakje zaadjes...

De smaak is ook vergelijkbaar met de normale Genovese, alleen dan iets kruidiger, pittiger of hoe je het dan ook noemen wil. Maar ook net weer wat anders dan de Holy Basil die ik ook wel eens gekocht heb in een Thaise winkel.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Heeft iemand hier ervaring met het snoeien van een kiwibes in leivorm voor tegen de muur?

De kiwibes groeide eerst recht omhoog, en daarvan heb ik de top afgeknipt. Alleen zie ik dat slechts 1 nieuwe tak groeit maar ik heb er 2 nodig om ze horizontaal te begeleiden. Wat moet ik nu doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:44:
[...]
Je hebt thai sweet basil en thai holy basil. De tweede wordt ook in Oekraïne veel gebruikt
offtopic:
of daar kwamen mijn zaden vandaan
.

Ben ze dit jaar een beetje vergeten door het slechte weer in April, maar dit zijn leuke planten om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
ANdrode schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:34:
[...]

Je hebt thai sweet basil en thai holy basil. De tweede wordt ook in Oekraïne veel gebruikt
offtopic:
of daar kwamen mijn zaden vandaan
.

Ben ze dit jaar een beetje vergeten door het slechte weer in April, maar dit zijn leuke planten om te hebben.
Gaat basil eigenlijk dood in de winter als je ze binnen houdt? Of overleven ze het wel? Is wel irritant toch als je elk jaar weer moet zaaien. Of kan je je eigen zaad regelen van je eigen plant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
banaliteit schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:38:
[...]

Gaat basil eigenlijk dood in de winter als je ze binnen houdt? Of overleven ze het wel? Is wel irritant toch als je elk jaar weer moet zaaien. Of kan je je eigen zaad regelen van je eigen plant.
Ik heb voor de bijzondere basilicum zaad gehaald van ebay en voor de Genovese planten van de supermarkt.

Je kan waarschijnlijk zaad van eigen planten opkweken maar ik ben er niet aan begonnen. Ik haal juist de toppen (en de blaadjes er onder) er uit als ze gaan bloeien zodat ik meer blad heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Bij (standaard) basilicum kun je inderdaad zelf de zaden oogsten uit de uitgebloeide bloemtoppen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
[...]

In theorie zou de plant het moeten kunnen overleven als je ze naar binnen verplaatst, maar in de praktijk zijn ze op een gegeven moment gewoon "op" en is het gedaan.

Ik laat de bloemen dus wel gewoon gaan en bevruchten, zeker met deze Thai basilicum. Geef je de hommels en bijen ook tegelijk eten want die zijn er gek op :) En dan einde seizoen die zaadlijsten drogen waarna je als het goed is zaad hebt wat je volgend jaar weer kunt planten.

Voor de gewone Genovese neem ik die moeite niet, daarvan koop je gewoon weer een nieuwe in de supermarkt. Maar als je die laat gaan en de zaadjes op de grond vallen heb je ook dikke kans dat ze het jaar erop gewoon weer opkomen.

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:33
Mijn peper staat er mooi bij. Al wat kleintjes geoogst maar hij hangt nog vol met grote units. Dit warme weer heeft hem wel goed gedaan. (Let trouwens niet op de conifeer, is nog een projectje met een moeilijke buurvrouw)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJkTdRGBOx3ELCrN5aEabRb9xp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogCEQzsWshB7stOgyBRt1hmq.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuMBIsUA2ebG-B9zB7V-kQD1A_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90xZpp5GNME6y1BBLfTlHW4n.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySCvxVR8RKJ_HER1kMrsjbG3EU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pILyR4iGsXbzO2d624SQ3Cnq.jpg?f=fotoalbum_large

Verder hadden de pompoenen het ook moeilijk dat ze begin mei naar buiten ging, die zijn inmiddels helemaal opgeleefd. Leuk om te zien. Zelfde geldt voor de tuinbonen, begint ook flink veel bonen te maken. Cherry tomaat heeft ook weer kneiter veel bloemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Wauw, kom ik aan met mijn 4 (nog net niet) rijpe pepertjes.... jij bent dus duidelijk al een stuk verder, mooi hoor!

Is dit ook gewoon Lombok?

Even wat anders:
Aan het begin van de nacht trekken er van het zuiden uit enkele stevige regen- en onweersbuien ons land binnen. Deze buien kunnen gepaard gaan met hagel, (zware) windstoten en veel neerslag in korte tijd. De buien trekken noordwaarts.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/verwachtingen

Ik denk dat ik de planten maar even beschut weg ga zetten, het zou zonde zijn als de hagel en wind de boel sloopt. En water geven kan ik zelf wel...

Specs

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:56
De rest vd moestuin is nog volop in ontwikkeling, maar de aarbeienoogst is hier geweldig op gang. Valt niet tegenaan te eten :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSQxZLYBQkZICNF0BrJ-WjOfPT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EoQyPX0ToTPXMxxdNWtcikqc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ai_eG05Qd9dEpoyUhO3fFMop8tQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfE2PBG7sKZHTwKLCFwC7kWh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:28

Killjoy

Klingon lawn products

jsiegmund schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:52:
De rest vd moestuin is nog volop in ontwikkeling, maar de aarbeienoogst is hier geweldig op gang. Valt niet tegenaan te eten :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat voor soort aardbeien is dit? Mijn opbrengst is matig. En ik heb meer staan dan jij :|

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Je hebt juni-dragers en doordragers bij aardbeien, verschilt per ras. Junidragers geven in een korte periode veel aardbeien, doordragers kunnen tot sept of okt aardbeien geven maar veel meer verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jsiegmund schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:52:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heerlijk man, mooie grote aardbeien ook! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Ik heb een mix van rassen door elkaar staan, komen van aardbeiplantje.nl. Onder andere Dar Royal en Lambada, de rest moet ik je even schuldig blijven. Het eerste jaar na planten was de opbrengst een stuk minder, nu 2e jaar is geweldig en ik ga even kijken wat ik nu ga doen want eigenlijk moet je ze na 3 jaar op een andere plek gaan zetten begreep ik. Ze krijgen 2x per jaar wat voeding (ook van die site) en verder alleen water.

Begon met een plantje of 20, maar heb dit seizoen de uitlopers niet echt goed bijgehouden dus zijn er nu wel wat meer. Maar wellicht dat ik die uitlopers straks in potten ga zetten om komend seizoen weer opnieuw te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Hier ook planten via die site, 4 verschillende soorten, 10 planten van elke soort. De Daroyal smaakt uitermate goed! De bedden gemulched met gemaaid gras en dat lijkt ook prima te gaan.

@Thompson Aardbeien zijn redelijk makkelijk en veel fun, prima om te starten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

jsiegmund schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:42:
Ik heb een mix van rassen door elkaar staan, komen van aardbeiplantje.nl. Onder andere Dar Royal en Lambada, de rest moet ik je even schuldig blijven. Het eerste jaar na planten was de opbrengst een stuk minder, nu 2e jaar is geweldig en ik ga even kijken wat ik nu ga doen want eigenlijk moet je ze na 3 jaar op een andere plek gaan zetten begreep ik. Ze krijgen 2x per jaar wat voeding (ook van die site) en verder alleen water.

Begon met een plantje of 20, maar heb dit seizoen de uitlopers niet echt goed bijgehouden dus zijn er nu wel wat meer. Maar wellicht dat ik die uitlopers straks in potten ga zetten om komend seizoen weer opnieuw te beginnen.
Volgens mij moet je ze na drie jaar (of twee) vervangen door de uitschieters? Verplaatsen heb ik nog niet gehoord.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Marzman schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:13:
[...]

Volgens mij moet je ze na drie jaar (of twee) vervangen door de uitschieters? Verplaatsen heb ik nog niet gehoord.
Is beetje hetzelfde. Je kan ze verplaatsen, in twee stekken. Dan heb je vernieuwde grondstoffen en ruimte voor groei. Komt er gewoon op neer dat ze productiever zijn als jonge, groeiende plant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
bvk schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:39:
Wauw, kom ik aan met mijn 4 (nog net niet) rijpe pepertjes.... jij bent dus duidelijk al een stuk verder, mooi hoor!

Is dit ook gewoon Lombok?

Even wat anders:

[...]

https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/verwachtingen

Ik denk dat ik de planten maar even beschut weg ga zetten, het zou zonde zijn als de hagel en wind de boel sloopt. En water geven kan ik zelf wel...
Geen idee welke soort het is eigenlijk, uit een bami nasi pakket van de AH hehe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:39

krvabo

MATERIALISE!

[...]

Mwa, als je echt elk jaar de volle opbrengst wil dan kun je ze het beste na 3 jaar vervangen door de stekken ja. Maar ik heb hier een plant in een pot die al meer dan 5 jaar oud is maar nog elk jaar een prima hoeveelheid aardbeien geeft. En heel eerlijk: nadat ik een paar dagen aardbeien van de planten heb gehaald vind ik het weer wel genoeg geweest, ik hoef geen kilo's. De plant laten staan is dus voor mij prima, ze blijven toch wel geven. (er is wel iets voor te zeggen dat je na 5 jaar een andere plek zoekt vanwege voedingstoffen)

[ Voor 6% gewijzigd door krvabo op 18-06-2021 23:11 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
[...]

Dat had ik begrepen, om de grond weer even tot rust te laten komen. Maar goed, ik heb niet echt een andere praktische plek dus dat gaat er hier ook niet van komen denk ik. Ga ze inderdaad wel vervangen door stekken, maar ik denk dat ik dat ook niet met allemaal tegelijkertijd doe om een beetje continuïteit in de opbrengst te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
HansAnders07 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:21:
[...]

Geen idee welke soort het is eigenlijk, uit een bami nasi pakket van de AH hehe
Tja, dat zijn dus gewoon Spaanse pepers a.k.a. Lombok voor zover ik weet. Hier dus hetzelfde, al komen ze bij mij niet uit een pakket maar van de toko.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAnders07
bvk schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 00:14:
[...]

Tja, dat zijn dus gewoon Spaanse pepers a.k.a. Lombok voor zover ik weet. Hier dus hetzelfde, al komen ze bij mij niet uit een pakket maar van de toko.
Is een beetje uit de hand gelopen hier. Had hier weleens wat gelezen over peper planten en vond het wel een grappige plant. Dus lading peper zaadjes gezaaid, toen heeft m'n kitten nagenoeg alle mini plantjes opgegeten op twee na, die staan nu in de tuin.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:50
Hallo Tweakers, mag dit hier gepost worden of is dit te professioneel?

Het is weer zaterdag, de oogst mag opgehaald worden :)
Leuk fietstochtje naar onze boerderij. Biologischgroen en niet besproeit. Onderstaande is oogst voor 2 monden, de tuinbonen en kruiden mogen we zelf plukken.

Ook wij hebben dit seizoen weer last van de Colorado-kever, lees hier hoe we het doen. :*) https://degrooteheide.herenboeren.nl/2021/06/16/eureka/ Volledig onbesproeide aardappelen.

Welke Tweaker is nog meer lid van Herenboeren in zijn streek?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6IXqA6Q4R0dceNH63TKqMQIHkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVCmhC7YJQh8J2FItJ6tgrPU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfsKO2A8QkNvWtHaK6GNIbyAKT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04yFAGdGMAue8vd4amGxMA29.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDl_5jMvbqfbMvoxh29Rg6CyF28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYNPMkWSm7ScxgeMV5RsQdpG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9FF223Dh8THqKe7CQXwki3DD98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ceXzm5QcW5P2y5IGDWdmXbO2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rViQqNv9iq8iKnCcZOxIQnu9OkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cqBl5YzudqHYQ08NUYMwN2Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Weet iemand wat dit is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNb7AFF1_oowuEsjgoZKl3YXSxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lm5qxDKtFvpI1DREKFiB1Jaa.jpg?f=fotoalbum_large

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
banaliteit schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:29:
Heeft iemand hier ervaring met het snoeien van een kiwibes in leivorm voor tegen de muur?

De kiwibes groeide eerst recht omhoog, en daarvan heb ik de top afgeknipt. Alleen zie ik dat slechts 1 nieuwe tak groeit maar ik heb er 2 nodig om ze horizontaal te begeleiden. Wat moet ik nu doen?
Iemand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Jammer dat de foto net onscherp wordt bovenin de plant.
Pagina: 1 ... 29 ... 87 Laatste