Klopt, MN zit redelijk dichtbij (2km lopen vanaf Sloterdijk), maar die is aanzienlijk kleiner. Zou wel mooi zijn als MN de klimhal van KHA kan overnemen en moderniserenValorian schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:48:
[...]
Ben benieuwd. Verdwijnen van klimhallen is wel zonde, want er komt zo weinig voor terug. Boulderhallen springen als paddestoelen uit de grond (laagdrempeliger om op te zetten en te runnen ook), maar een nieuwe klimhal zie je maar eens in de zoveel jaar komen.
NB: Mountain Network heeft toch ook nog een hal in de buurt van station Sloterdijk?
Ludiek modus: Op de Kalverstraat staat nog een V&D pand leeg (a 7 jaar!), mocht er iemand zijn met investeringsplannen en liefde voor de klimsport
Ik hoorde vandaag dat er inderdaad woningbouw gepland is, waarvoor de klimhal over een jaar of 2-3 zou moeten wijken. En dus was er ook geen koper te vinden die voor zo'n korte periode wil investeren in deze lokatie.ericplan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:38:
[...]
Grond is inderdaad erfpacht, school ernaast is tijdelijk. Er staat wonen en werken gepland in de Omgevingsvisie 2050. Wat dat betreft niet gunstig. Ook Klimmuur Centraal bij A’dam CS zit op een tijdelijke plek, dus of er iets in de buurt van OV overblijft in Amsterdam?
Niet echt een gezellige hal ook. Als je even een kopje thee of koffie wil drinken tussen het klimmen door moet je 5 trappen af. En voor kijkers is er al helemaal niets te beleven.B64 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:26:
[...]
Klopt, MN zit redelijk dichtbij (2km lopen vanaf Sloterdijk), maar die is aanzienlijk kleiner. Zou wel mooi zijn als MN de klimhal van KHA kan overnemen en moderniseren
Overigens nog niets op Instagram, Facebook en website van Klimhal Amsterdam.
A'dam PVOutput
Vanuit de tamtam hoorde ik ongeveer hetzelfde. In praktijk zou het neerkomen op: de klimhal staat te koop. Maar: de grond in die omgeving is even geleden vrijgegeven voor woningbouw als bestemming (was eerst niet het geval). Daarmee is de grond nu zo duur dat zelfs iemand die wél wil investeren in een klimhal niet het soort bedragen kan bieden wat ze kunnen krijgen van projectontwikkelaars die er woningen willen neerzetten.B64 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:34:
[...]
Ik hoorde vandaag dat er inderdaad woningbouw gepland is, waarvoor de klimhal over een jaar of 2-3 zou moeten wijken. En dus was er ook geen koper te vinden die voor zo'n korte periode wil investeren in deze lokatie.
Theoretisch hoeft de klimhal dus niet te wijken (als iemand over de brug komt met een heel hoog bedrag kunnen ze gewoon door), maar praktisch lijkt er geen kans meer dat de hal blijft bestaan. Jammer. Dan wordt het denk ik ook erg druk bij de andere hallen daar...
Weet niet of het hier gevraagd kan worden? Iemand tips voor een berghut in Italië om heen te hiken en dan 2 a 3 nachten daar te blijven om wat routes te doen voor we weer terug naar het dal gaan? Ga met 2 vrienden begin juli waarmee ik ook 2x per week boulder.
Welk deel van Italië wil je ongeveer heen? Ik heb niet meteen ideeen maar wel een hele fraaie topo liggen van Schweiz Plaisir Sud (regio: noord/west italie, nabij aosta/turijn en tot briancon (fr). Eventueel kan ik voor je kijken wat daar te vinden is, moet je wel even aangeven welk niveau (max), en of multi- of singlepitch zoekt. Het gaat in principe om sportklimmen toch?AMARONE schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:26:
Weet niet of het hier gevraagd kan worden? Iemand tips voor een berghut in Italië om heen te hiken en dan 2 a 3 nachten daar te blijven om wat routes te doen voor we weer terug naar het dal gaan? Ga met 2 vrienden begin juli waarmee ik ook 2x per week boulder.
Dit klimtopic is overigens niet heel levendig, je kan het ook proberen in het grote outdoor en bergwandel topic. Verder heb ik zelf vaak veel aan Facebook groepen, zoals “buiten klimmen” (nl) of “alpine climbing”. Die laatste is internationaal en met 50000 leden vaak snel reacties, uiteraard van divers niveau
weliswaar niet vanuit een berghut, maar ben net terug van een weekje klimmen in Finale Ligure. Vorig jaar op Base Camp Cucco gestaan, maar dat was ons iets te basic (en we zijn echt wel wat gewend als bergwandelaars met basic hutten, maar enig schoon sanitair en een warme douche is op zich wel prettig na een dagje klimmen als ik op een camping sta voor een week).AMARONE schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:26:
Dit jaar op Finale Freeride Outdoor Village gestaan, ook simpel, maar wel met warme douches en op loopafstand van het mooie stadje
Er zijn klimgebieden die te lopen zijn, maar het gebied is zo groot dat iets van vervoer wel aan te raden is.
Verder is Arco, aan het Gardameer ook wel mooi, wederom niet vanuit een berghut, maar ook vanuit de camping.
Mijn ervaring met klimmen vanuit een hut is dat je al snel op trad climbing / alpiene tochten gaat komen. Geen idee of dat het geen is wat je wil, maar als je met boulderaars op pad gaat lijkt me dat van niet eerlijk gezegd.
Misschien heb je (of iemand anders) er wat aan..
[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 07-06-2023 07:54 ]
Hi Ha Hopjesvla
@Hopjesvla79 Finale is fantastisch! Ben er 9 jaar geleden geweest. Had toen alleen nog zeer weinig buitenklim-ervaring en een laag niveau, en dan is het wel even peentjes zweten gezien de klassieke waardering daar
..
Wat betreft routes-uit-berghutten: wat je ook nog wel ziet is de wat meer alpine sportklim routes, volledig behaakt en als sportklim-route in een topo te vinden, maar wel met grote haakafstanden gezien de vele klauter/loop stukken ertussen.
Zo heb ik ooit deze mooie route (de rechter op de foto) gedaan in de Lienzer Dolomieten (Oostenrijk):

Was het type route waar je niet snel uit valt, maar waarbij het toch erg fijn is dat er elke +/- 10 a 20 meter (bij lastige stukjes meer overigens) een haak zit. Zodat je in die off-chance dát je eruit valt In ieder geval niet helemaal aan de voet van de berg ligt. Hoewel het niveau nergens boven de 3+ uitkwam was het in ons geval (vooral hal-klimmers tot de lage zesjes) wel een route waar we erg blij waren met klimschoenen (het voelde niet als iets waar we ook met bergschoenen makkelijk omhoog waren gekomen, al zal de ervaren alpinist daar wellicht anders over denken) en vooral een hele leuke multipitch ervaring waar je een klein dagje zoet mee bent (inclusief approach en terugtocht via een wandelroute).
Bij dit soort routes is het alleen eigenlijk aan te raden met tweetallen te klimmen met een 50m touw en dan steeds om en om 2 pitches per persoon te klimmen. Wij klommen toen met drieën en dat kostte wel erg veel tijd en zorgde ervoor dat je met al het rouwgepuzzel de flow een beetje verliest.
NB: Op Bergsteigen.com vind je best veel topo's zoals deze. Aanrader.
Wat betreft routes-uit-berghutten: wat je ook nog wel ziet is de wat meer alpine sportklim routes, volledig behaakt en als sportklim-route in een topo te vinden, maar wel met grote haakafstanden gezien de vele klauter/loop stukken ertussen.
Zo heb ik ooit deze mooie route (de rechter op de foto) gedaan in de Lienzer Dolomieten (Oostenrijk):

Was het type route waar je niet snel uit valt, maar waarbij het toch erg fijn is dat er elke +/- 10 a 20 meter (bij lastige stukjes meer overigens) een haak zit. Zodat je in die off-chance dát je eruit valt In ieder geval niet helemaal aan de voet van de berg ligt. Hoewel het niveau nergens boven de 3+ uitkwam was het in ons geval (vooral hal-klimmers tot de lage zesjes) wel een route waar we erg blij waren met klimschoenen (het voelde niet als iets waar we ook met bergschoenen makkelijk omhoog waren gekomen, al zal de ervaren alpinist daar wellicht anders over denken) en vooral een hele leuke multipitch ervaring waar je een klein dagje zoet mee bent (inclusief approach en terugtocht via een wandelroute).
Bij dit soort routes is het alleen eigenlijk aan te raden met tweetallen te klimmen met een 50m touw en dan steeds om en om 2 pitches per persoon te klimmen. Wij klommen toen met drieën en dat kostte wel erg veel tijd en zorgde ervoor dat je met al het rouwgepuzzel de flow een beetje verliest.
Ook in Finale erg mooi geklommen, veel opties. Maar de camping was inderdaad knudde.. En ik ben ook geen luxepop.
De tip van @Valorian - ook die hut geweest en onder andere die route gedaan. Egerlanderkante.
:strip_exif()/f/image/U29EixrCDK1m6H0ty2eVIJcL.jpg?f=fotoalbum_large)
Qua niveau niet heel hoog - maar de hoogte, de aanloop en de haakafstand is navenant. Wij gebruikten ook wat cams om af te zekeren, anders wel erg creatief. Ook aan de andere kant van de hut bij De Rote Turm tweetal routes gedaan die zeer vermakelijk waren. Niet te wild, maar al met al met abseilen, afklimmen etc wel echt een dagprogramma. Ook hier Cams ingezet..
En de hut was top! Lekker eten, goed slapen.. zoals je 't wilt.
Alternatief, als je echt wilt beuken; Rifugio Onorio Falier All'Ombretta aan de zuidzijde van de Marmolada. Alles 6c ofzo - en hoger, multipitches, en meteen 800meter recht omhoog. Zelf nooit gedaan, maar t zag er spectaculair uit. En in die hut (daar was ik wel, zeer mooi locatie!) wel meer klimmers die om 4 uur eruit gaan om de wand te bedwingen.
En in de Dolomieten is ook wel veel te doen, maar wel veelal trad.. moet je zin in hebben.
Nu we toch bezig zijn;
Ik rijd over 2 weken naar de Vogezen - iemand daar wilde tips voor?
De tip van @Valorian - ook die hut geweest en onder andere die route gedaan. Egerlanderkante.
:strip_exif()/f/image/U29EixrCDK1m6H0ty2eVIJcL.jpg?f=fotoalbum_large)
Qua niveau niet heel hoog - maar de hoogte, de aanloop en de haakafstand is navenant. Wij gebruikten ook wat cams om af te zekeren, anders wel erg creatief. Ook aan de andere kant van de hut bij De Rote Turm tweetal routes gedaan die zeer vermakelijk waren. Niet te wild, maar al met al met abseilen, afklimmen etc wel echt een dagprogramma. Ook hier Cams ingezet..
En de hut was top! Lekker eten, goed slapen.. zoals je 't wilt.
Alternatief, als je echt wilt beuken; Rifugio Onorio Falier All'Ombretta aan de zuidzijde van de Marmolada. Alles 6c ofzo - en hoger, multipitches, en meteen 800meter recht omhoog. Zelf nooit gedaan, maar t zag er spectaculair uit. En in die hut (daar was ik wel, zeer mooi locatie!) wel meer klimmers die om 4 uur eruit gaan om de wand te bedwingen.
En in de Dolomieten is ook wel veel te doen, maar wel veelal trad.. moet je zin in hebben.
Nu we toch bezig zijn;
ziet er zeker erg leuk uit! Voor mij hoeft het buiten ook niet allemaal op hoog niveau te zijn, dit is misschien het andere uiterste maar op klimweek staat plezier voorop.Valorian schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:45:
@Hopjesvla79 Finale is fantastisch! Ben er 9 jaar geleden geweest. Had toen alleen nog zeer weinig buitenklim-ervaring en een laag niveau, en dan is het wel even peentjes zweten gezien de klassieke waardering daar..
[Afbeelding]
Bergsteigen is inderdaad een goede bron, ik check het meestal voor klettersteigs, voor onze klimweek haal ik altijd gewoon de topo van het gebied.
Hi Ha Hopjesvla
vorig jaar, nadat we uit Finale weggeregend waren (vandaar dit jaar op herhaling, op de andere, betere camping) nog een dagje op de Martinswand geklommen. Graniet met flinke haakafstand, niet echt mijn ding om het zo maar te zeggen maar misschien wel iets voor jou.Blomminator schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:14:
Nu we toch bezig zijn;
http://serge.haffner.pagesperso-orange.fr/martins.html (er zijn betere topo's te vinden
Hi Ha Hopjesvla
@Blomminator
Ik vond klimmen in het Zuid-Vogezen deel (we zaten op een camping nabij Gerardmer) erg leuk. De Martinswand die @Hopjesvla79 al noemt is een beetje de 'highlight' van het gebied, omdat het het dichtste bij een alpine-achtige wand komt (90 meter hoog geloof ik). Wel erg pittig vond ik, en inderdaad fikse haakafstanden. Maar als je in het bovenste deel klimt zitten er ook wel een aantal 4-tjes en lage 5-jes. Je klimt dan in praktijk eigenlijk alleen de laatste +/- 20-25 meter van de toren. Ik ben er overigens vaker geweest en zag er eigenlijk nooit mensen de volledige multipitch doen, denk dat die erg hard is en mensen die dat ambiëren al snel doorrijden naar een gebied waar meer van dat soort routes zitten.
Naast de Martinswand zitten er her en der nog leuke gebiedjes, vaak ook verstopt in de bossen. Als je er echt een klim-week aan wil plakken loont het te kijken of je een van de topo's kan vinden.
De Noord-vogezen ben ik nooit geweest. Wel topo's van gezien, zag eruit als vooral single pitch, en veel meer focus op echt sportklimmen waar Zuid iets meer alpine achtig karakter heeft. Is maar net wat je leuk vindt natuurlijk.
NB: Die knudde-camping @ finale, is dat dat half afgemaakte campingveldje nabij de pizzeria? Toen ik er was begreep ik dat dat ooit een echte camping zou worden maar er ergens – geheel op zijn Italiaanse – iets niet meer goed ging met vergunningen of cashflow en de eigenaar er gewoon de stekker uit heeft getrokken en het zo achterliet. Toen was er wel een sanitairhok en stromend water, maar geen warm water. Wel een half afgemaakt slagroomhokje. Is het inmiddels een echte camping? Of stonden jullie ergens anders?
Als je aan de Ligurische kust (bij Finale) zit dan is Capo Noli overigens een aanrader: makkelijke routes waarbij je vanaf bovenaf zekert aan de kust-rotsen. Wel even iets van een creatieve standplaats maken vanaf de vangrail van de autoweg, want echt haken zaten er niet. Maar waren wel routes uit de topo, dus kennelijk was dat gewoon hoe het werkte
PS: @Blomminator Ik denk nu ik nog eens naar die topo kijk dat wij trouwens de linker-route op de topo gedaan hebben, de Bugeleisenkante. Die was geloof ik wat makkelijker. Had nergens het idee dat cams echt nodig waren (had ze ook niet mee). Wel her en der wat extra slinges gebruikt, met name om het pendel-gevaar eruit te halen op lange horizontale stukken. Die foto van jou ook behoorlijk 'verticaal' qua klimwerk.
Ik vond klimmen in het Zuid-Vogezen deel (we zaten op een camping nabij Gerardmer) erg leuk. De Martinswand die @Hopjesvla79 al noemt is een beetje de 'highlight' van het gebied, omdat het het dichtste bij een alpine-achtige wand komt (90 meter hoog geloof ik). Wel erg pittig vond ik, en inderdaad fikse haakafstanden. Maar als je in het bovenste deel klimt zitten er ook wel een aantal 4-tjes en lage 5-jes. Je klimt dan in praktijk eigenlijk alleen de laatste +/- 20-25 meter van de toren. Ik ben er overigens vaker geweest en zag er eigenlijk nooit mensen de volledige multipitch doen, denk dat die erg hard is en mensen die dat ambiëren al snel doorrijden naar een gebied waar meer van dat soort routes zitten.
Naast de Martinswand zitten er her en der nog leuke gebiedjes, vaak ook verstopt in de bossen. Als je er echt een klim-week aan wil plakken loont het te kijken of je een van de topo's kan vinden.
De Noord-vogezen ben ik nooit geweest. Wel topo's van gezien, zag eruit als vooral single pitch, en veel meer focus op echt sportklimmen waar Zuid iets meer alpine achtig karakter heeft. Is maar net wat je leuk vindt natuurlijk.
NB: Die knudde-camping @ finale, is dat dat half afgemaakte campingveldje nabij de pizzeria? Toen ik er was begreep ik dat dat ooit een echte camping zou worden maar er ergens – geheel op zijn Italiaanse – iets niet meer goed ging met vergunningen of cashflow en de eigenaar er gewoon de stekker uit heeft getrokken en het zo achterliet. Toen was er wel een sanitairhok en stromend water, maar geen warm water. Wel een half afgemaakt slagroomhokje. Is het inmiddels een echte camping? Of stonden jullie ergens anders?
Als je aan de Ligurische kust (bij Finale) zit dan is Capo Noli overigens een aanrader: makkelijke routes waarbij je vanaf bovenaf zekert aan de kust-rotsen. Wel even iets van een creatieve standplaats maken vanaf de vangrail van de autoweg, want echt haken zaten er niet. Maar waren wel routes uit de topo, dus kennelijk was dat gewoon hoe het werkte
PS: @Blomminator Ik denk nu ik nog eens naar die topo kijk dat wij trouwens de linker-route op de topo gedaan hebben, de Bugeleisenkante. Die was geloof ik wat makkelijker. Had nergens het idee dat cams echt nodig waren (had ze ook niet mee). Wel her en der wat extra slinges gebruikt, met name om het pendel-gevaar eruit te halen op lange horizontale stukken. Die foto van jou ook behoorlijk 'verticaal' qua klimwerk.
[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 07-06-2023 09:50 ]
ik denk dat we het inderdaad over dezelfde camping hebbenValorian schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:47:
Dit jaar dus op Finale freeride outdoor village gestaan, ook een kleine, maar prima camping. Wel meer een mtb-camping, dus veel fietsers, maar prima te doen. 3 straatjes, verse broodjes in de ochtend, prima sanitair, zelfs een klein zwembad en op loopafstand van het stadje en de eerste rotsen. Capo Noli stond nog op het to-do lijstje maar niet gehaald helaas..
Hi Ha Hopjesvla
Die knudde camping was altijd gratisHopjesvla79 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:54:
[...]
ik denk dat we het inderdaad over dezelfde camping hebbenPizzeria was wel prima trouwens.
Dit jaar dus op Finale freeride outdoor village gestaan, ook een kleine, maar prima camping. Wel meer een mtb-camping, dus veel fietsers, maar prima te doen. 3 straatjes, verse broodjes in de ochtend, prima sanitair, zelfs een klein zwembad en op loopafstand van het stadje en de eerste rotsen. Capo Noli stond nog op het to-do lijstje maar niet gehaald helaas..
Maar inmiddels is het een echte camping geworden:
https://www.basecampcucco.com/en/camping-finale-ligure/
nou echte camping., ok je moet betalen (en kost geen drol) ...maar de plaatjes zien er toch wel iets rooskleuriger uit dan de werkelijkheid.. De gemiddelde 1 ster Franse camping is beterPageFault schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:32:
[...]
Die knudde camping was altijd gratis
Maar inmiddels is het een echte camping geworden:
https://www.basecampcucco.com/en/camping-finale-ligure/
Hi Ha Hopjesvla
Het was eerst nog dramatischer, maar in elk geval gratis. En de charme is er nu wel vanaf. Diverse wild kampeerders (waaronder wij) onderhielden de koude douche en het toilet en je rolde mooi naar de pizzeria. Toch een aparte beleving altijd.Hopjesvla79 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:37:
[...]
nou echte camping., ok je moet betalen (en kost geen drol) ...maar de plaatjes zien er toch wel iets rooskleuriger uit dan de werkelijkheid.. De gemiddelde 1 ster Franse camping is beter
En het is zo zonde. mooie plek, direct aan de rots. in de natuur.. als je dit netjes zou maken en een goede douche erbij kun je goed geld verdienen met klimmers enerzijds en anderzijds mensen zoals mijn schoonouders die gewoon lekker willen wandelen en een pizza nabij willen.
Toen vond ik alles zo goor dat ik elke dag na het klimmen naar het strand reed. Koffie, pizza en een duik in de zee en ik was weer als nieuw!
Los van klagen over de camping, ik vond het klimmen daar wel echt werelds. Zou graag terug willen, en blader nog weleens door de topo met dromen. Maar aangezien ik zo weinig klim (train) zal ik geen deuk kunnen maken aldaar.. EN het is een flink eind karre..
Thanks @Valorian
De topo is lastig te krijgen, dat is irritant. Is die daar veel te krijgen? Mijn reguliere webshops is overal uitverkocht etc. In Arco/Finale enzo liggen die topo's als broodjes op je wachten.. Daar ook?
Ik ben redelijk oke met haakafstand, maar Fraulein een stuk minder.
En ja, ik heb die Bugeleisenkante ook gedaan. Dat was meer klauterwerk dan klimmen ja. Ik heb daar alleen de laatste pitch denk ik eea afgezekerd op slinges.. Details zijn me ontgaan. Maar de andere route was WEL echt klimmen. Als je vanuit de hut keek, was het zo'n punt linksvoor. En die Bugeleisenkante lag dan rechts.
OOK daar zijn nog wel boeiende tours te maken denk ik.. maar niet zo mooi als andere gebieden.
Toen vond ik alles zo goor dat ik elke dag na het klimmen naar het strand reed. Koffie, pizza en een duik in de zee en ik was weer als nieuw!
Los van klagen over de camping, ik vond het klimmen daar wel echt werelds. Zou graag terug willen, en blader nog weleens door de topo met dromen. Maar aangezien ik zo weinig klim (train) zal ik geen deuk kunnen maken aldaar.. EN het is een flink eind karre..
Thanks @Valorian
De topo is lastig te krijgen, dat is irritant. Is die daar veel te krijgen? Mijn reguliere webshops is overal uitverkocht etc. In Arco/Finale enzo liggen die topo's als broodjes op je wachten.. Daar ook?
En ja, ik heb die Bugeleisenkante ook gedaan. Dat was meer klauterwerk dan klimmen ja. Ik heb daar alleen de laatste pitch denk ik eea afgezekerd op slinges.. Details zijn me ontgaan. Maar de andere route was WEL echt klimmen. Als je vanuit de hut keek, was het zo'n punt linksvoor. En die Bugeleisenkante lag dan rechts.
OOK daar zijn nog wel boeiende tours te maken denk ik.. maar niet zo mooi als andere gebieden.
Hmm… qua topos is Vogezen volgens mij redelijk dramatisch ja, veel out of print en daar in de regio zag io uberhaupt weinig klimgerelateerde winkels, vrees dat lokaal daar lastig is. Ik haf het geluk dat iemand in mijn groepje de topos had. Maar die waren ook al 15 jaar oud… Geen idee hoe de verkrijgbaarheid nu is.Blomminator schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:06:
En het is zo zonde. mooie plek, direct aan de rots. in de natuur.. als je dit netjes zou maken en een goede douche erbij kun je goed geld verdienen met klimmers enerzijds en anderzijds mensen zoals mijn schoonouders die gewoon lekker willen wandelen en een pizza nabij willen.
Thanks @Valorian
Edit: deze topo lijkt nog op voorraad, is in ieder geval een stuk moderner dan de variant die wij hadden
[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 07-06-2023 22:05 ]
Die zag ik ook, niet echt goedkoop en levertijd zal er om hangen. Maar goed, besteld. Niksdoen levert ook niks op.Valorian schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:09:
[...]
Edit: deze topo lijkt nog op voorraad, is in ieder geval een stuk moderner dan de variant die wij hadden: https://www.climbing-guid...-les-vosges-du-sud-10680/
Ben heel benieuwd hoe het zal gaan aldaar. Maar als het niets is ga ik op het pleintje ijsjes eten.
Iemand ervaring met de klimwand in Lelystad toevallig?
Tsja, topo's blijven erg kostbaar. Gezien de hoeveelheid werk die er vaak in zit niet zo gek, maar toch... Mocht het allemaal tegenvallen (de rotskwaliteit of gladheid, haakafstand of je eigen niveau in combinatie met die tweeBlomminator schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:42:
[...]
Die zag ik ook, niet echt goedkoop en levertijd zal er om hangen. Maar goed, besteld. Niksdoen levert ook niks op.
Ben heel benieuwd hoe het zal gaan aldaar. Maar als het niets is ga ik op het pleintje ijsjes eten.
Iemand ervaring met de klimwand in Lelystad toevallig?
Zijn er hier mensen die samen met (niet klimmende) partner en 2 kinderen van 8 (<40kg) en 10 (>40kg) klettersteigs/via ferrata's hebben gedaan?
Wij gaan dat dit jaar voor het eerst doen in oostenrijk. Met name niveau b/c ( Oostenrijkse waardering) onderaan het dal. Meer horizontaal dan verticaal.
Ik zit te twijfelen over het nazekeren van de lichtste op routes die meer horizontaal dan verticaal zijn; is dat nodig als je er ook achteraan kan klimmen? Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een vergelijkbare situatie.
Wij gaan dat dit jaar voor het eerst doen in oostenrijk. Met name niveau b/c ( Oostenrijkse waardering) onderaan het dal. Meer horizontaal dan verticaal.
Ik zit te twijfelen over het nazekeren van de lichtste op routes die meer horizontaal dan verticaal zijn; is dat nodig als je er ook achteraan kan klimmen? Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een vergelijkbare situatie.
heb geen kinderen maar doe wel klettersteigs,dus misschien heb je hier nog wat aan:Adam1980 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:52:
Zijn er hier mensen die samen met (niet klimmende) partner en 2 kinderen van 8 (<40kg) en 10 (>40kg) klettersteigs/via ferrata's hebben gedaan?
ik denk dat je zelf wel weet wat de veiligste optie hier in is: nazekeren. Zeker omdat je met <40kg eigenlijk niet geschikt bent voor een klettersteigset (zelfs de kindersets hebben sinds de nieuwe norm een minimaal gewicht van 40kg), bij een val heb je dus kans dat die niet uitscheurt met alle gevolgen van dien.
Het geheel hangt natuurlijk helemaal af van wat je gaat doen. B/C is natuurlijk al meer dan een A/B, en ook al zit die in het dal, je mag daar zeker wel wat leuke passages bij verwachten. En natuurlijk hoe vrij je kinderen zelf zijn hierin. Je partner klimt niet, maar hebben de kinderen ervaring?
Wij (mijn vriendin en ik) hebben beiden (en we hebben zowel multi-pitch als klettersteig ervaring) bij klettersteigs waar we over twijfelen (of mensen mee.hebben waar we over twijfelen..
een laatste alternatief zou een Klettersteig klem kunnen zijn, die loopt als derde hand mee en blokkeert op de kabel bij een val. Wel prijzig en best een flinke unit om mee te nemen (kom je wel weer dichter bij die 40 kilo
edit: deze dus:
https://www.klimwinkel.nl/austrialpin-via-ferrata-bloc

Ik zou het touw dus gewoon meenemen, misschien eerst nog een wat gemakkelijkere route doen en eens kijken hoe het gaat en bij twijfel: nazekeren.
[ Voor 8% gewijzigd door Hopjesvla79 op 25-06-2023 20:52 ]
Hi Ha Hopjesvla
Ja, nazekeren is inderdaad natuurlijk altijd iets wat paraat moet zijn als je bezig bent. Toch maar 's verdiepen in touw.Hopjesvla79 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:41:
[...]
heb geen kinderen maar doe wel klettersteigs,dus misschien heb je hier nog wat aan:
ik denk dat je zelf wel weet wat de veiligste optie hier in is: nazekeren. Zeker omdat je met <40kg eigenlijk niet geschikt bent voor een klettersteigset (zelfs de kindersets hebben sinds de nieuwe norm een minimaal gewicht van 40kg), bij een val heb je dus kans dat die niet uitscheurt met alle gevolgen van dien.
Het geheel hangt natuurlijk helemaal af van wat je gaat doen. B/C is natuurlijk al meer dan een A/B, en ook al zit die in het dal, je mag daar zeker wel wat leuke passages bij verwachten. En natuurlijk hoe vrij je kinderen zelf zijn hierin. Je partner klimt niet, maar hebben de kinderen ervaring?
Wij (mijn vriendin en ik) hebben beiden (en we hebben zowel multi-pitch als klettersteig ervaring) bij klettersteigs waar we over twijfelen (of mensen mee.hebben waar we over twijfelen..), een 25m streng touw mee, geloof iets van 9mm ofzo. Weegt niet veel, maar geeft je in geval van nood/onzekerheid altijd een mogelijkheid om te zekeren. Die 60/70/80 (streep door wat niet van toepassing is) meter zou ik ieg niet meenemen
Ik zou het touw dus gewoon meenemen, misschien eerst nog een wat gemakkelijkere route doen en eens kijken hoe het gaat en bij twijfel: nazekeren.
Gewetensvraag; stel je hebt een oud dubbeltouw uit je studententijd, overgenomen van de vereniging, er zijn nooit voorklimvallen voor registreert, zelf nooit een voorklimval gemaakt, vervolgens jarenlang droog opgeborgen gelegen (niet opgebost, maar als spaghetti). Van 1 streng haal ik vervolgens 10-20 meter van af om mee na te zekeren. Zou je dat vertrouwen?
tja, bij mij is de regel dat alles ouder dan 10 jaar niet meer gebruikt wordt.. In dit geval.. aangezien het als backup is denk ik niet dat het heel erg kwaad kan...maar ja..Adam1980 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:51:
[...]
Ja, nazekeren is inderdaad natuurlijk altijd iets wat paraat moet zijn als je bezig bent. Toch maar 's verdiepen in touw.
Gewetensvraag; stel je hebt een oud dubbeltouw uit je studententijd, overgenomen van de vereniging, er zijn nooit voorklimvallen voor registreert, zelf nooit een voorklimval gemaakt, vervolgens jarenlang droog opgeborgen gelegen (niet opgebost, maar als spaghetti). Van 1 streng haal ik vervolgens 10-20 meter van af om mee na te zekeren. Zou je dat vertrouwen?
Dit is trouwens het touw wat wij als backup hebben:
https://www.decathlon.nl/...s/_/R-p-338433?mc=8735525
Voor 35 euro heb je een mooi, nieuw en licht touw en voor deze doeleinden prima te gebruiken.
Hi Ha Hopjesvla
tsja... ik laat het nog 's door mn gedachten gaanHopjesvla79 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:58:
[...]
tja, bij mij is de regel dat alles ouder dan 10 jaar niet meer gebruikt wordt.. In dit geval.. aangezien het als backup is denk ik niet dat het heel erg kwaad kan...maar ja..
Dat is natuurlijk ook een optie. Lekker licht. Dacht wel toen ik over dat nazekeren las, als ik dan toch een touw meeneem, dan wil ik dat ook als een toprope-je kunnen uithangen in een klettergarten. En dan is 7,5mm wel erg dun volgens mij (lang geleden dat ik dit gedaan heb). En volgens mij heb ik dan ook een nieuw zekerapparaat nodig. Mn reverso kan tot 6,9mm, maar ik dacht dat men dat als wat oncomfortabel remmen ervoer.Dit is trouwens het touw wat wij als backup hebben:
https://www.decathlon.nl/...s/_/R-p-338433?mc=8735525
Voor 35 euro heb je een mooi, nieuw en licht touw en voor deze doeleinden prima te gebruiken.
Nee gewoon met een halve mastworp zekeren, paar slings, karabiners, setjes mee en klaar.[b]Adam1980 in "Algemeen klimtopic"Adam1980 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21
En volgens mij heb ik dan ook een nieuw zekerapparaat nodig. Mn reverso kan tot 6,9mm, maar ik dacht dat men dat als wat oncomfortabel remmen ervoer.
Een halve mastworp vind ik wel heel Spartaans. Maar goed, misschien gaat dat beter met dun touw, nooit geprobeerd.
Voorkeur gaat wel uit naar spullen die ik heb. Een stuk oud dubbel touw met mn reverso. En inderdaad wat karabiners en schlinges.
Voorkeur gaat wel uit naar spullen die ik heb. Een stuk oud dubbel touw met mn reverso. En inderdaad wat karabiners en schlinges.
Wat voor touw heb je? Dubbeltouw zegt niet zoveelAdam1980 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 00:35:
Een halve mastworp vind ik wel heel Spartaans. Maar goed, misschien gaat dat beter met dun touw, nooit geprobeerd.
Mensen hanteren vaak 5 tot max 10 jaar voor de levensduur, maar 20 jaar is geen enkel probleem (zie ook Pit Schubert). Het gaat om het zekeren van een "naklimmer", dus ik zou dat echt wel aandurven. Ik gebruik voor werken op het dak of in de boom een touw van 2e helft jaren 90 (Edelrid, type vergeten, enkeltouw 11 mm), wonder boven wonder nog soepel. Vaak worden touwen door intensief gebruik stug/hard.
technische gegevens van het touw weet ik niet meer, zo lang geleden. 10mm volgens mij, heel misschien 9,8, maar daar hadden we bij de vereniging toen geen geld voor. Het touw stamt uit het van het begin van deze eeuw. Nazekeren lijkt mij inderdaad geen enkel probleem. En een toprope van max een paar meter hoog met iemand die lichter is dan 50kg gaat ook lukken met een enkele streng. Ik zal ze toch wat strakker zekeren als we een toprope gaan doen, aangezien het hun eerste keer buitenklimmen zal zijn.PageFault schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:20:
[...]
Wat voor touw heb je? Dubbeltouw zegt niet zoveel![]()
Mensen hanteren vaak 5 tot max 10 jaar voor de levensduur, maar 20 jaar is geen enkel probleem (zie ook Pit Schubert). Het gaat om het zekeren van een "naklimmer", dus ik zou dat echt wel aandurven. Ik gebruik voor werken op het dak of in de boom een touw van 2e helft jaren 90 (Edelrid, type vergeten, enkeltouw 11 mm), wonder boven wonder nog soepel. Vaak worden touwen door intensief gebruik stug/hard.
Ik zal Pit Schubert er nog 's op na slaan.
9.8 en 10mm zijn niet echt diameters voor half- of tweelingtouwen, eerder enkeltouwen. Maar voor jouw doel maakt dat niet zoveel uit. Er zijn zelfs mensen die zekeren op 8mm prusiktouw, zolang de klimmer zo goed als recht omhoog gaat en je een zekerapparaat hebt en straks zekert, zou dat kunnen.Adam1980 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:39:
[...]
technische gegevens van het touw weet ik niet meer, zo lang geleden. 10mm volgens mij, heel misschien 9,8, maar daar hadden we bij de vereniging toen geen geld voor. Het touw stamt uit het van het begin van deze eeuw. Nazekeren lijkt mij inderdaad geen enkel probleem. En een toprope van max een paar meter hoog met iemand die lichter is dan 50kg gaat ook lukken met een enkele streng. Ik zal ze toch wat strakker zekeren als we een toprope gaan doen, aangezien het hun eerste keer buitenklimmen zal zijn.
Ik zal Pit Schubert er nog 's op na slaan.
Nylon kan goed tegen oud worden, alleen 20 jaar zonlicht, zuren, hitte (>280 graden) etc kan het niet zo goed tegen. Benzine heeft trouwens geen invloed, weet ik inmiddels uit eigen ervaring....
Ok, dat soort kennis heb ik inmiddels echt niet meer paraatPageFault schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:43:
[...]
9.8 en 10mm zijn niet echt diameters voor half- of tweelingtouwen, eerder enkeltouwen. Maar voor jouw doel maakt dat niet zoveel uit. Er zijn zelfs mensen die zekeren op 8mm prusiktouw, zolang de klimmer zo goed als recht omhoog gaat en je een zekerapparaat hebt en straks zekert, zou dat kunnen.
Nylon kan goed tegen oud worden, alleen 20 jaar zonlicht, zuren, hitte (>280 graden) etc kan het niet zo goed tegen. Benzine heeft trouwens geen invloed, weet ik inmiddels uit eigen ervaring....

Nazekeren op prusiktouw moet natuurlijk mogelijk zijn, maar lijkt me voor zowel naklimmer als zekeraar niet heel fijn. Als je niet anders kan, dan moet je het gewoon doen natuurlijk. Maar mijn kinderen zou ik het niet aan willen doen
Zon heeft het touw al een tijdje niet gezien. Zelfs daglicht is al weer een tijdje geleden.
Maar goed, het sterkt mij wel in het vertrouwen om een streng van mijn oude dubbeltouw te gebruiken. Dan gaat binnenkort het mes er in...
Dat laatste zou ik doen, is meer dan goed genoeg en kosteneffectief (en makkelijk om mee te zekeren met een reservo o.i.d.).Adam1980 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:54:
[...]
Ok, dat soort kennis heb ik inmiddels echt niet meer paraat![]()
Nazekeren op prusiktouw moet natuurlijk mogelijk zijn, maar lijkt me voor zowel naklimmer als zekeraar niet heel fijn. Als je niet anders kan, dan moet je het gewoon doen natuurlijk. Maar mijn kinderen zou ik het niet aan willen doen
Zon heeft het touw al een tijdje niet gezien. Zelfs daglicht is al weer een tijdje geleden.
Maar goed, het sterkt mij wel in het vertrouwen om een streng van mijn oude dubbeltouw te gebruiken. Dan gaat binnenkort het mes er in...
Toch grappig dat de DAV van Pit Schubert daar dan niet in meegaat, daar hanteren ze gewoon de levensduur van het materiaal als maximum, en die is voor touw 10 jaar (ongebruikt, in de. usite omstandigheden bewaard (!) ).PageFault schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:20:
[...]
Wat voor touw heb je? Dubbeltouw zegt niet zoveel![]()
Maar in de praktijk zal het inderdaad niet zo zijn dat dat dat touw na 10 jaar en een dag ineens de geest geeft, of na een paar jaar ofzo. Geheel ligt natuurlijk aan gebruiksscenario.
Feit blijft dat iedereen zelf verantwoordelijk is in dit soort privesituaties. Ik denk alleen dat als je twijfels heb over wat wel of niet goed is (en je dus die beslissing niet zelf durft te nemen), je beter aan de veilige kant kan gaan zitten. Als je elke 2 jaar een nieuwe telefoon kan kopen is eens in de 10 jaar wat nieuw materiaal klein bier. Van het argument "maar gaat tot nu toe altijd goed" hebben we recent nog mooie voorbeelden gezien bij een of andere duikbootje (extreem voorbeeld, niet geheel correct maar jullie snappen hem wel denk ik).
Hi Ha Hopjesvla
voor op de klettersteig heb je die schlinges niet echt nodig, in het algemeen wordt je daar inderdaad via een halve mastworp nagezekerd op de varkensstaartjes. Zou dan hoogstens een karabiner meenemen om eventueel daarover te zekeren en een (dynamische)zelfzekering (of wil je daar de schlinges voor gebruiken?)Adam1980 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 00:35:
Hi Ha Hopjesvla
Volgens mij reageerde ik met toprope in mn gedachte. Wat ik ook zou willen doen als ik toch een touw ga meenemen (in een klettergarten).Hopjesvla79 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:42:
[...]
voor op de klettersteig heb je die schlinges niet echt nodig, in het algemeen wordt je daar inderdaad via een halve mastworp nagezekerd op de varkensstaartjes. Zou dan hoogstens een karabiner meenemen om eventueel daarover te zekeren en een (dynamische)zelfzekering (of wil je daar de schlinges voor gebruiken?)
Maar in een klettersteig nazekeren met een halve mastworp? Is dat niet heel vervelend op de "standplaats" met krullend touw? Of valt dat wel mee met een kort en dunner touw?
Ik dacht er aan daar een reverso voor te gebruiken. Of is dat niet gebruikelijk bij klettersteigs? Je hebt natuurlijk niet een echte standplaats, misschien ook niet een goede plek om dat ding te plaatsen.
Ik dacht dat de NKBV altijd extreem defensief was, maar dit klinkt toch vrij genuanceerd: https://nkbv.nl/kenniscen...r-bergsportmateriaal.htmlHopjesvla79 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:36:
[...]
Toch grappig dat de DAV van Pit Schubert daar dan niet in meegaat, daar hanteren ze gewoon de levensduur van het materiaal als maximum, en die is voor touw 10 jaar (ongebruikt, in de. usite omstandigheden bewaard (!) ).
Maar in de praktijk zal het inderdaad niet zo zijn dat dat dat touw na 10 jaar en een dag ineens de geest geeft, of na een paar jaar ofzo. Geheel ligt natuurlijk aan gebruiksscenario.
Feit blijft dat iedereen zelf verantwoordelijk is in dit soort privesituaties. Ik denk alleen dat als je twijfels heb over wat wel of niet goed is (en je dus die beslissing niet zelf durft te nemen), je beter aan de veilige kant kan gaan zitten. Als je elke 2 jaar een nieuwe telefoon kan kopen is eens in de 10 jaar wat nieuw materiaal klein bier. Van het argument "maar gaat tot nu toe altijd goed" hebben we recent nog mooie voorbeelden gezien bij een of andere duikbootje (extreem voorbeeld, niet geheel correct maar jullie snappen hem wel denk ik).
Nazekeren in de klettersteig is natuurlijk eigenlijk een noodoplossing, standplaatsen zoals bij klimmen heb je feitelijk niet (wel plekken waar je soms kan staan natuurlijk, als letterlijke standplaats) dus vandaar sowieso de zelfzekering mee (dan kan je ten alle tijden even stabiel staan, eventueel fixeren aan een nietje). Maar daarom heb je ook altijd een korter stuk touw mee, lang is niet handig. Je kan er voor kiezen om iemand de hele tijd achter je aan mee te nemen alvast ingebonden, en op de passages waar het dan nodig is leg je dan even een halve mastworp op het varkensstaartje en zekert dan even na, of je biod alleen even in op de punten waarvan je ziet dat het lastig gaat worden.Adam1980 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:54:
[...]
Volgens mij reageerde ik met toprope in mn gedachte. Wat ik ook zou willen doen als ik toch een touw ga meenemen (in een klettergarten).
Maar in een klettersteig nazekeren met een halve mastworp? Is dat niet heel vervelend op de "standplaats" met krullend touw? Of valt dat wel mee met een kort en dunner touw?
Ik dacht er aan daar een reverso voor te gebruiken. Of is dat niet gebruikelijk bij klettersteigs? Je hebt natuurlijk niet een echte standplaats, misschien ook niet een goede plek om dat ding te plaatsen.
Maar een echte standplaast bouwen lukt je meestal niet (of je moet echt gaan knutselen) en is dus mede door de varkensstaartjes ook niet nodig. Je bent aan het klettersteigen, niet aan het klimmen he.
Even een terloopse vraag: heb je zelf überhaupt wel eens een klettersteig gedaan? Of ben je meer van het type: ik kan klimmen en klettersteigs zijn maar simpele dingen zoals in een klimbos? (in de Alpen kan je met de laatste instelling wel eens flink op je neus gaan, ook als ze lager in het dal liggen...)
Hi Ha Hopjesvla
is ook, en zeker na de door de fabrikant gehanteerde levensduur wordt het een grijs gebied. Voor privésituaties moet je gewoon na de normale levensduur van het materiaal je gezonde verstand gebruiken en bij twijfel niet doen.Adam1980 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:55:
[...]
Ik dacht dat de NKBV altijd extreem defensief was, maar dit klinkt toch vrij genuanceerd: https://nkbv.nl/kenniscen...r-bergsportmateriaal.html
Hi Ha Hopjesvla
Dat laatste met name. Ik heb wel alpiene klimervaring. Ik zoek naar niveau B en B/C en geschikt voor kleinere kinderen (135cm). Zoals hier te zien; Piburg, in het dal waar verblijven wel de enige geschikte voor korte beentjes. Dat durf ik zonder meer aan.Hopjesvla79 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:02:
[...]
.
Even een terloopse vraag: heb je zelf überhaupt wel eens een klettersteig gedaan? Of ben je meer van het type: ik kan klimmen en klettersteigs zijn maar simpele dingen zoals in een klimbos? (in de Alpen kan je met de laatste instelling wel eens flink op je neus gaan, ook als ze lager in het dal liggen...)
En in de de "buurt" ligt nog wel een route, maar daar moet ik me nog even in verdiepen. Feit blijft wel dat de nietjes meer geschikt zijn voor langere benen.
[ Voor 9% gewijzigd door Adam1980 op 26-06-2023 11:16 ]
Adam1980 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:14:
[...]
Dat laatste met name. Ik heb wel alpiene klimervaring. Ik zoek naar niveau B en B/C en geschikt voor kleinere kinderen (135cm). Zoals hier te zien; Piburg, in het dal waar verblijven wel de enige geschikte voor korte beentjes. Dat durf ik zonder meer aan.
En in de de "buurt" ligt nog wel een route, maar daar moet ik me nog even in verdiepen. Feit blijft wel dat de nietjes meer geschikt zijn voor langere benen.

ziet er inderdaad uit als een leuke oefen-klettersteig. Ik zou eerlijk gezegd nog niet inbinden en pas na de brug eventueel gaan nazekeren (moet je dus wel voorop).
dit zal het b/c stuk wel zijn:

Op het oog zie ik weinig varkensstaartjes trouwens (misschien meer een Frans ding), maar dan zou je een karabiner in een nietje kunnen hangen en daar over zekeren (autoblock/ hms)
[ Voor 12% gewijzigd door Hopjesvla79 op 26-06-2023 11:26 ]
Hi Ha Hopjesvla
Precies, dat dacht ik ook. Maar ik moet zeggen, voor de meeste routes lijkt de minimale lengte 160cm toch wel wat je nodig hebt om de passen te kunnen maken tussen de nietjes. Dus het wordt specifiek zoeken.
Vandaar dat ik ook de mogelijkheid wil hebben om naar klettergartens te gaan om daar een toprope uit te hangen (wordt natuurlijk ook zoeken naar een plek waar je dat eenvoudig vanaf boven kan doen).
Vandaar dat ik ook de mogelijkheid wil hebben om naar klettergartens te gaan om daar een toprope uit te hangen (wordt natuurlijk ook zoeken naar een plek waar je dat eenvoudig vanaf boven kan doen).
snel gevonden!Hopjesvla79 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:19:
[...]
[Afbeelding]
ziet er inderdaad uit als een leuke oefen-klettersteig. Ik zou eerlijk gezegd nog niet inbinden en pas na de brug eventueel gaan nazekeren (moet je dus wel voorop).
dit zal het b/c stuk wel zijn:
[Afbeelding]
precies, vaak moet je dus een minimale lengte hebben (en dan kom je dus ook al snel aan dat minimale gewicht van 40kg). Optie is natuurlijk dat je eerst zelf een rondje maakt om in te schatten of het allemaal haalbaar is, zo lang is deze nietAdam1980 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:25:
Precies, dat dacht ik ook. Maar ik moet zeggen, voor de meeste routes lijkt de minimale lengte 160cm toch wel wat je nodig hebt om de passen te kunnen maken tussen de nietjes. Dus het wordt specifiek zoeken.
Hebben jullie eigen klettersteigsets of huur je ze daar ter plekke?
[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 26-06-2023 11:30 ]
Hi Ha Hopjesvla
dat rondje is inderdaad bij deze snel te doen.Hopjesvla79 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:28:
[...]
precies, vaak moet je dus een minimale lengte hebben (en dan kom je dus ook al snel aan dat minimale gewicht van 40kg). Optie is natuurlijk dat je eerst zelf een rondje maakt om in te schatten of het allemaal haalbaar is, zo lang is deze niet
Halve mastworp it is: (waarom zou je hele gebruiken?)

[ Voor 3% gewijzigd door Adam1980 op 26-06-2023 11:32 ]
https://www.activsport-al...g-piburger-see/#gallery-9
een hele serie van dit kleine jochie... bijzondere reclame
een hele serie van dit kleine jochie... bijzondere reclame
in deze situatie, met dus eigenlijk een glijdende zekering op de kabel snap ik dat je een hele gebruikt, maar zie er ook wel weer nadelen van in (als de voorklimmer te snel/te ver gaat..). Dat je dat ventje, ondanks dat die nagezekerd is, niet meteen aanleert om beide karabiners te gebruiken snap ik dan weer niet (foto 14 bv..daar hangt die dus gewoon los..Adam1980 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:31:
[...]
dat rondje is inderdaad bij deze snel te doen.
Halve mastworp it is: (waarom zou je hele gebruiken?)
[Afbeelding]

als die nu gaat hangt die nog steeds een meter onder je te bungelen...). Meteen goed aanleren dat je ten alle tijden met een karabiner vast zit (dus ook bij het overklikken), ook al wordt je nagezekerd..Maar goed..dat is mijn mening
[ Voor 14% gewijzigd door Hopjesvla79 op 26-06-2023 11:41 ]
Hi Ha Hopjesvla
dit is een exemplaar van zo'n 6 jaar oud. Toen mijn jongste 4 was, en de jaren erna, heb ik ze steeds meegenomen naar klimbossen met zo'n parcours tussen bomen. Onder ander om ze juist aan te leren met 2 karabiners te werken.Hopjesvla79 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:36:
[...]
in deze situatie, met dus eigenlijk een glijdende zekering op de kabel snap ik dat je een hele gebruikt, maar zie er ook wel weer nadelen van in (als de voorklimmer te snel/te ver gaat..). Dat je dat ventje, ondanks dat die nagezekerd is, niet meteen aanleert om beide karabiners te gebruiken snap ik dan weer niet (foto 14 bv..daar hangt die dus gewoon los..
[Afbeelding]
). Meteen goed aanleren dat je ten alle tijden met een karabiner vast zit (dus ook bij het overklikken), ook al wordt je nagezekerd..Maar goed..dat is mijn mening
het valt me trouwens, nu ik me er in verdiep, dat je met klettersteigen best wel mooie tochten kan maken. Is dat iets recents?
In mijn studententijd, zo'n 20 jaar geleden, deden we er nogal laatdunkend over. Maar als ik die tochten zie in Oostenrijk, dan is dat best wel serieus en ook mooi. Het blijft natuurlijk wel iets artificieel met die nietjes en kabels.
In mijn studententijd, zo'n 20 jaar geleden, deden we er nogal laatdunkend over. Maar als ik die tochten zie in Oostenrijk, dan is dat best wel serieus en ook mooi. Het blijft natuurlijk wel iets artificieel met die nietjes en kabels.
Wij gebruiken hetzelfde paarse touw. Prima prijs. Voor moeilijke passages, of als er wat is. Paar karabiners mee, zekerapparaat en wat andere zaken. Markeren is zeker veilig(er).
Die alpinBloc van AustriaAlpin is ook al het en der verboden wegens beschadiging aan de kabel. Misschien niet als eerste kopen.
Een setje van t voorklimmen aan de inbindlus is ook - op horizontale stukken - ideaal. Even vastklikken en je kunt hangen.
Die alpinBloc van AustriaAlpin is ook al het en der verboden wegens beschadiging aan de kabel. Misschien niet als eerste kopen.
Een setje van t voorklimmen aan de inbindlus is ook - op horizontale stukken - ideaal. Even vastklikken en je kunt hangen.
Wat markeren? Het touw?Blomminator schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:36:
Wij gebruiken hetzelfde paarse touw. Prima prijs. Voor moeilijke passages, of als er wat is. Paar karabiners mee, zekerapparaat en wat andere zaken. Markeren is zeker veilig(er).
Nou, dat ding ziet er nogal lomp uit. En dat beschadigen kan ik me goed voorstellen. Lijkt me logisch dat het verboden wordt.Die alpinBloc van AustriaAlpin is ook al het en der verboden wegens beschadiging aan de kabel. Misschien niet als eerste kopen.
Ik dacht aan een karabiner met een kleine schlinge met een knoop in het midden zodat je op 2 afstanden kan hangen. Voel je je comfortabel bij hangen aan een snapper? Bij mijn kinderen zou ik dan niet willen. Dat wordt dan iets met een karabiner die dichtgeschroefd wordt.Een setje van t voorklimmen aan de inbindlus is ook - op horizontale stukken - ideaal. Even vastklikken en je kunt hangen.
Zeker vind ik een snapper prima. Ik ben gezekerd op de klettersteig set. Het is enkel dat ik even snel mezelf kan borgen om bij de kabel / beugel te blijven. Dan zijn mn armen vrij. Een schroefkarabiner is teveel werk dan. Als je je kids nog niet helemaal vertrouwd met dichtschroeven of een snapper, neem een grote safebiner. Ball-lock of Magnetron ofzo. Die zijn weliswaar niet van staal maar ja, das dan jammer.Adam1980 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:05:
[...]
Wat markeren? Het touw?
[...]
Nou, dat ding ziet er nogal lomp uit. En dat beschadigen kan ik me goed voorstellen. Lijkt me logisch dat het verboden wordt.
[...]
Ah, sorry, ik zit in de Vogezen op mn telefoon. Niets markeren. Zekeren. Zekeren in veiliger.
Ik dacht aan een karabiner met een kleine schlinge met een knoop in het midden zodat je op 2 afstanden kan hangen. Voel je je comfortabel bij hangen aan een snapper? Bij mijn kinderen zou ik dan niet willen. Dat wordt dan iets met een karabiner die dichtgeschroefd wordt.
Stel dat je kind 1 wilt inbinden voor nazekeren, en kind 2 staat te wachten. Dan is even je armen vrij erg fijn. Slokje, hapje, even relaxen. Jezelf dan vasthouden verkrampt de boel en kost onnodig energie.
Overigens is t ook nuttig/optie om met je kids te oefenen met een rescue/nazekeren. Op (eenvoudige) klettersteig zoals bijv. Grands Malades in Namen heb je touwbruggen. Laat je ze hangen in t luchtledige en heb jij de oefening ze weer op de kabel te hijsen (takeltje bouwen) en zij de oefening te luisteren, en kalm te blijven. En kind 2 de oefening geduld op te brengen en zichzelf te vermaken terwijl papa kind 1 hijst.
Ik zou t liever 1 x met de kids oefenen, dan direct in de praktijk te moeten brengen. Maarrrr beste stuurlui enzo. Ik heb geen kids en sta zelf ook weleens ergens en denk.. Ohjaa, dat was handig geweest als ik...
Maar zoals mn leraar bio al zei.. "maakt niet uit wat je doet , maar doe t altijd veilig!"
Kunnen jullie even lachen:
Ik had een boulder sessie deze avond. Laatste sessie daarvoor was al weer een week geleden, dus ik had wat in te halen en had een langere sessie dit keer. Ging op zich lekker.
Toen zag ik de "slab of the week". Die is roze, daar hangt geen officiële grade aan vast, maar ze zijn doorgaans moeilijker dan wat ik doe, ik heb maar één keer eerder een roze gedaan.
Maar goed, hij ging prima, was best te doen eigenlijk! In fact, nu ik er aan terug denk, volgens mij had ik 'm "geflashed" zoals dat heet.
Alleen.. toen was ik boven. En toen durfde ik niet meer naar beneden haha.
Normaal hou ik wel de klim naar beneden in m'n achterhoofd, maar bij deze dus niet. De grijze holds waren net te ver weg om comfortabel te gebruiken voor mij, en springen vond ik net te hoog.. Dus ik vroeg iemand om bij de receptie iemand te halen en een ladder mee te nemen. Ik ben er wel zelf afgekomen uiteindelijk, ik kon wel staan op de hold waar ik was, en ik bedacht me dat ik de bovenkant van de wall kon gebruiken. 't kwam niet direct in me op omdat dat op zich natuurlijk niet als hold bedoeld is, grijpt ook niet fijn, en was smerig, want dat wordt niet schoon gemaakt. Maar ik kon op die manier wel terug naar een makkelijke route.
Ach ja, heb ik dat ook weer meegemaakt haha.
Ik had een boulder sessie deze avond. Laatste sessie daarvoor was al weer een week geleden, dus ik had wat in te halen en had een langere sessie dit keer. Ging op zich lekker.
Toen zag ik de "slab of the week". Die is roze, daar hangt geen officiële grade aan vast, maar ze zijn doorgaans moeilijker dan wat ik doe, ik heb maar één keer eerder een roze gedaan.
Maar goed, hij ging prima, was best te doen eigenlijk! In fact, nu ik er aan terug denk, volgens mij had ik 'm "geflashed" zoals dat heet.
Alleen.. toen was ik boven. En toen durfde ik niet meer naar beneden haha.
Ach ja, heb ik dat ook weer meegemaakt haha.

Make lovecraft not warcraft.
Update over de situatie rond Klimhal Amsterdam:
Een aantal enthousiastelingen wil de hal moderniseren, en runnen als non-profit community. Hiervoor is inmiddels een crowdfundingsactie gestart.
Zie ook de website: https://thuisrots.nl/
Ben benieuwd, dit kan best een levensvatbaar project zijn, dus ik ga het even bestuderen.
Een aantal enthousiastelingen wil de hal moderniseren, en runnen als non-profit community. Hiervoor is inmiddels een crowdfundingsactie gestart.
Zie ook de website: https://thuisrots.nl/
Ben benieuwd, dit kan best een levensvatbaar project zijn, dus ik ga het even bestuderen.
Na 3 weken vakantie met her en der wat klimmen, Vogezen, Jura en Chamonix.
In een eerdere post vroeg ik naar de topo van de Vogezen. Niet heel actief dit forum, maar wie weet kan iemand er ooit iets mee.
Deze topo gevonden. Prima boekje.
We hebben we volledige graat 'Spitzkopfe' gedaan. Erg leuke tour, volledig trad. Wij hebben elke steen geklommen, maar er is een geitenpaadje waardoor je snel een escape kunt pakken. Let wel, ik heb over de hele graat ongeveer 7 uur gedaan... dus de 2 a 3 uur die online te vinden is, is ambiteus.
Maar heb wel veel afgezekerd, en standplaatsen gebouwd. Dat kan zeker minder of meer alpien ingestoken worden.
Ook geklommen bij Lac Blanc. De normaalroute naar Maria on top. Prima route, matig behaakt. Paar nuts of cams is misschien fijn. Erg leuke en easy route om te doen, maar de start vinden was een klusje! Abseil on top was uitstekend behaakt, dus snel weer bij de parking.
Ook wat kleine segmenten her en der gepakt. Dat viel wel enigszins tegen. We kozen een klein segment, met een handjevol routes in laag niveau - eerste dag - om lekker op te warmen. Eenmaal daar bleek de hoogte geen 25m misschien... 8m te zijn. En van de 10 routes waren er 3 behaakt. En dat stond er niet bij. En ik kan wel trad, maar ik zag hier toch echt geen routes in... Ander blokje idem. Lager en minder opties. Derde dag weer naar een segment en wederom.. kwamen we aan. NIETS behaakt. Dus ja, stukje verderop gelopen, en dat was matig behaakt, en vrij hard. Wel kettingen trouwens, dus dat is oké. Het is gewoon niet altijd optimaal als je 35 minuten autorijdt, uur loopt met je zware tas, en dat je dan aankomt bij een niet-behaakte rots.
Enfin, Vogezen was erg mooi, zeker lekker gaan klimmen, maar houd rekening met deze info.
In een eerdere post vroeg ik naar de topo van de Vogezen. Niet heel actief dit forum, maar wie weet kan iemand er ooit iets mee.
We hebben we volledige graat 'Spitzkopfe' gedaan. Erg leuke tour, volledig trad. Wij hebben elke steen geklommen, maar er is een geitenpaadje waardoor je snel een escape kunt pakken. Let wel, ik heb over de hele graat ongeveer 7 uur gedaan... dus de 2 a 3 uur die online te vinden is, is ambiteus.
Maar heb wel veel afgezekerd, en standplaatsen gebouwd. Dat kan zeker minder of meer alpien ingestoken worden.
Ook geklommen bij Lac Blanc. De normaalroute naar Maria on top. Prima route, matig behaakt. Paar nuts of cams is misschien fijn. Erg leuke en easy route om te doen, maar de start vinden was een klusje! Abseil on top was uitstekend behaakt, dus snel weer bij de parking.
Ook wat kleine segmenten her en der gepakt. Dat viel wel enigszins tegen. We kozen een klein segment, met een handjevol routes in laag niveau - eerste dag - om lekker op te warmen. Eenmaal daar bleek de hoogte geen 25m misschien... 8m te zijn. En van de 10 routes waren er 3 behaakt. En dat stond er niet bij. En ik kan wel trad, maar ik zag hier toch echt geen routes in... Ander blokje idem. Lager en minder opties. Derde dag weer naar een segment en wederom.. kwamen we aan. NIETS behaakt. Dus ja, stukje verderop gelopen, en dat was matig behaakt, en vrij hard. Wel kettingen trouwens, dus dat is oké. Het is gewoon niet altijd optimaal als je 35 minuten autorijdt, uur loopt met je zware tas, en dat je dan aankomt bij een niet-behaakte rots.
Enfin, Vogezen was erg mooi, zeker lekker gaan klimmen, maar houd rekening met deze info.
Kan me nog uit mijn studentenklimtijd herinneren dat er in Vogezen eigenlijk niet veel te klimmen viel (20jr geleden). Kennelijk is dat niet echt verbeterd.Blomminator schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:06:
Na 3 weken vakantie met her en der wat klimmen, Vogezen, Jura en Chamonix.
Zou men Freyr taferelen willen voorkomen? Het is voor Nederlanders een goed bereikbaar gebied.
We hebben even geoefend met trapseilen, misschien dat we nog gaan raamseilen (als ik de boel gezekerd krijg). En in de speeltuin naast het huis kan ik ook wel wat oefenen. Maar eerst maar 's zien dat ze wat bijkomen van school, motivatie om met gordels en touw te gaan oefenen is niet heel erg hoog momenteel.Blomminator schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:58:
[...]
Zeker vind ik een snapper prima. Ik ben gezekerd op de klettersteig set. Het is enkel dat ik even snel mezelf kan borgen om bij de kabel / beugel te blijven. Dan zijn mn armen vrij. Een schroefkarabiner is teveel werk dan. Als je je kids nog niet helemaal vertrouwd met dichtschroeven of een snapper, neem een grote safebiner. Ball-lock of Magnetron ofzo. Die zijn weliswaar niet van staal maar ja, das dan jammer.
Stel dat je kind 1 wilt inbinden voor nazekeren, en kind 2 staat te wachten. Dan is even je armen vrij erg fijn. Slokje, hapje, even relaxen. Jezelf dan vasthouden verkrampt de boel en kost onnodig energie.
Overigens is t ook nuttig/optie om met je kids te oefenen met een rescue/nazekeren. Op (eenvoudige) klettersteig zoals bijv. Grands Malades in Namen heb je touwbruggen. Laat je ze hangen in t luchtledige en heb jij de oefening ze weer op de kabel te hijsen (takeltje bouwen) en zij de oefening te luisteren, en kalm te blijven. En kind 2 de oefening geduld op te brengen en zichzelf te vermaken terwijl papa kind 1 hijst.
Ik zou t liever 1 x met de kids oefenen, dan direct in de praktijk te moeten brengen. Maarrrr beste stuurlui enzo. Ik heb geen kids en sta zelf ook weleens ergens en denk.. Ohjaa, dat was handig geweest als ik...![]()
Maar zoals mn leraar bio al zei.. "maakt niet uit wat je doet , maar doe t altijd veilig!"
Takel oefenen geloof ik wel. Zo ver van de buitenwereld gaan we niet. Takelen is erg tijdrovend, dan bel ik liever de bergredding als het echt nodig is. En om omhoog komen kan natuurlijk ook met strak nazekeren.
Maar dat van dat setje geconbibeerd met je klettersteigset is natuurlijk veilig genoeg. Misschien dat ik een setje met een schlinge maak om een en ander van langer te maken. Zo'n balllock biner is voor een kleine kinderhand ook niet heel makkelijk bedienen.
Er valt best veel te klimmen in de Vogezen hoor. Maar de gebiedjes zitten wel behoorlijk verspreid, dus het geeft wel eea aan organisatie, uitzoeken, heen en weer rijden, lange approaches , etc. Maar al met al kan je daar als je de juiste topo hebt zeker in “zuid” best wat klimmen. Echt hoog wordt het nergens helaas, Martinswand uitgezonderd (maar daar zijn de lange multipitches erg lastig). “Noord” is volgens mij iets harder sportklimmen qua niveau, en echt lage wandjes (met name 8-15m), als ik mij de topo herinner, maar ben daar zelf nooit geweestAdam1980 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:11:
[...]
Kan me nog uit mijn studentenklimtijd herinneren dat er in Vogezen eigenlijk niet veel te klimmen viel (20jr geleden). Kennelijk is dat niet echt verbeterd.
Zou men Freyr taferelen willen voorkomen? Het is voor Nederlanders een goed bereikbaar gebied.
Laatste keer dat ik er was heb ik mij toch vier dagen vermaakt in vier verwchillende gebieden met klimmers die vooral viertjes en vijfjes klimmen. Wel ook stukken gehad met lang lopen die vervolgens dicht bleken (vogelbroed), of gebiedjes die echt knetterhard tegenvielen qua instapniveau, dat is dan weer jammer.
Ik vind het qua afstand met al snel 6 uur in de auto nét aan de verre kant: 3 uur langer rijden en je hebt de echt alpen tot je beschikking…
Setje is als back-up om even in te hangen/rusten lijkt mij inderdaad prima.Adam1980 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:20:
[...]
We hebben even geoefend met trapseilen, misschien dat we nog gaan raamseilen (als ik de boel gezekerd krijg). En in de speeltuin naast het huis kan ik ook wel wat oefenen. Maar eerst maar 's zien dat ze wat bijkomen van school, motivatie om met gordels en touw te gaan oefenen is niet heel erg hoog momenteel.
Takel oefenen geloof ik wel. Zo ver van de buitenwereld gaan we niet. Takelen is erg tijdrovend, dan bel ik liever de bergredding als het echt nodig is. En om omhoog komen kan natuurlijk ook met strak nazekeren.
Maar dat van dat setje geconbibeerd met je klettersteigset is natuurlijk veilig genoeg. Misschien dat ik een setje met een schlinge maak om een en ander van langer te maken. Zo'n balllock biner is voor een kleine kinderhand ook niet heel makkelijk bedienen.
Belangrijkste wat je je kinderen denk ik moet meegeven is dat vallen eigenlijk geen optie is, en dat die klettersteig-sets er zijn zodat ze hun rug niet breken (remwerking) en dat ze niet de berg afvallen, maar dat als ze vallen de schade nog steeds enorm kan zijn.
Dat is geen leuke boodschap, maar het risico van klettersteigen moet ook niet onderschat: zeker als je op een verticale sectie valt met +- 2 meter tot het laatste vaste punt dan maak je een enorme smak. Bovendien hang je dan een paar meter onder de route (zeker icm uit-vouw van de set). En kan je niet meer écht veilig verder of terug want de set is kapot. Gelukkig hebben veel verticale stukken nietjes en in dat geval zou ik mensen adviseren ook daar in te clippen en niet alleen in de kabel.
Ons gezinnetje gaat binnenkort op vakantie naar denemarken en ik wou kijken of we daar nog konden klimmen. Echter m'n google skills kom ik niet verder dan een maar kleine bolderhallen of locaties waar je gelijk lid moet zijn.
Weet iemand hier toevallig in de omgeving van billund (Legoland) of Hjorring (noordelijkste puntje) een leuke klimlocatie?
Weet iemand hier toevallig in de omgeving van billund (Legoland) of Hjorring (noordelijkste puntje) een leuke klimlocatie?
The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis
wel in Kopenhagen:Red Cell schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:41:
Ons gezinnetje gaat binnenkort op vakantie naar denemarken en ik wou kijken of we daar nog konden klimmen. Echter m'n google skills kom ik niet verder dan een maar kleine bolderhallen of locaties waar je gelijk lid moet zijn.
https://www.dbkk.dk/amagernordvaeg/vaeggen#
85 meter, vanaf 5a

wat betreft locaties waar je gelijk lid moet zijn..misschien gewoon even bellen ofzo? Misschien dat een dagkaartje alsnog gewoon mogelijk is. Kan ook nog misschien schelen als je je NKBV lidmaatschap kan laten zien (indien van toepassing..)
[ Voor 14% gewijzigd door Hopjesvla79 op 08-08-2023 10:50 ]
Hi Ha Hopjesvla
Ja, die had ik gevondenHopjesvla79 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:30:
[...]
wel in Kopenhagen:
85 meter, vanaf 5a
[Afbeelding]
The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis
Dan heb je meteen ook het hoogste punt van Denemarken te pakken, ongeveer.Hopjesvla79 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:30:
[...]
wel in Kopenhagen:
85 meter, vanaf 5a
[Afbeelding]
wat betreft locaties waar je gelijk lid moet zijn..misschien gewoon even bellen ofzo? Misschien dat een dagkaartje alsnog gewoon mogelijk is. Kan ook nog misschien schelen als je je NKBV lidmaatschap kan laten zien (indien van toepassing..)
Denkbaar gebruik gemaakt van het setje:Blomminator schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:58:
[...]
Zeker vind ik een snapper prima. Ik ben gezekerd op de klettersteig set. Het is enkel dat ik even snel mezelf kan borgen om bij de kabel / beugel te blijven. Dan zijn mn armen vrij. Een schroefkarabiner is teveel werk dan. Als je je kids nog niet helemaal vertrouwd met dichtschroeven of een snapper, neem een grote safebiner. Ball-lock of Magnetron ofzo. Die zijn weliswaar niet van staal maar ja, das dan jammer.
Ik zou t liever 1 x met de kids oefenen, dan direct in de praktijk te moeten brengen. Maarrrr beste stuurlui enzo. Ik heb geen kids en sta zelf ook weleens ergens en denk.. Ohjaa, dat was handig geweest als ik...![]()
:strip_exif()/f/image/wiH3vygHYWtua7klbKKqAA06.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze klettersteig bij piburg was uitermate geschikt voor beginners (met korte beentjes). Uiteindelijk hebben we deze route en paar keer gegaan op 2 dagen.
We waren naar nog een klettersteig gereden, moosalm bij Sölden, maar daar bleek de instap toch te ingewikkeld. Zoals ook te lezen was op bergsteigen.com.
Morgen nog een stukje van Geirerwand proberen.
Ha goed om te zien @Adam1980 - precies hiervoor is het ideaal.
Heel veel plezier. En be safe.
Heel veel plezier. En be safe.
De crowdfunding voor Thuisrots, voorheen Klimhal Amsterdam, staat inmiddels open. Goede manier om deze goed bereikbare klimhal voorlopig te behouden voor klimmers.
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/thuisrots
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/thuisrots
A'dam PVOutput
Voor diegenen die de WK finales Boulder en Lead nog willen zien, ze worden live uitgezonden op YouTube.
Vanavond boulder/lead vrouwen, morgen de mannen.
https://www.youtube.com/@sportclimbing
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Op Youtube kan ik het niet vinden. Het wordt wel uitgezonden op Eurosport 1unezra schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:36:
Voor diegenen die de WK finales Boulder en Lead nog willen zien, ze worden live uitgezonden op YouTube.
Nee, ik was blijkbaar in de war.jan390 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:14:
[...]
Op Youtube kan ik het niet vinden. Het wordt wel uitgezonden op Eurosport 1
Ik zag dat de paraclimb finales via YouTube live waren, maar helaas voor europeanen, de mannen en vrouwenfinale niet. (Zit achter geoblock.)
https://bern2023.org/en/s...ons-announced-for-week-2/
Thuisrots gaat helaas niet door. De mail die ze sturen:
Helaas moeten wij jullie mededelen dat het realiseren van Thuisrots in Klimhal Amsterdam niet doorgaat. De onderhandelingen zijn helaas stukgelopen bij het sluiten van een overeenkomst over de overname van de inboedel. Het prijsverschil tussen de adviezen van experts ten opzichte van de vraagprijs was naar ons inzicht te groot om op een financieel verantwoorde manier onze visie tot leven te brengen.
Helaas moeten wij jullie mededelen dat het realiseren van Thuisrots in Klimhal Amsterdam niet doorgaat. De onderhandelingen zijn helaas stukgelopen bij het sluiten van een overeenkomst over de overname van de inboedel. Het prijsverschil tussen de adviezen van experts ten opzichte van de vraagprijs was naar ons inzicht te groot om op een financieel verantwoorde manier onze visie tot leven te brengen.
A'dam PVOutput
Oeh dat is wel heel zuur, dat het om die reden afketst. De mail is hier nog niet binnen, maar die zal later vandaag dan wel komen.ericplan schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:14:
Los hiervan hadden ze ook nog niet de benodigde 150.000,- binnen in de crowfunding en ik zag weinig beweging hierin de laatste tijd terwijl de campagne nog maar 12 dagen loopt.ericplan schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:14:
Ik had informeel al gehoord dat het deze kant opging. Dat zal het enthousiasme om hard te trekken aan de crowdfunding ook wel getemperd hebben.Red Cell schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:34:
[...]
Los hiervan hadden ze ook nog niet de benodigde 150.000,- binnen in de crowfunding en ik zag weinig beweging hierin de laatste tijd terwijl de campagne nog maar 12 dagen loopt.
A'dam PVOutput
Of juist niet - als ze het (te) hoge bedrag voor de inboedel hadden kunnen compenseren door een hogere inleg, waren ze er ook geweest lijkt me. Of het verschil moet wel heel erg hoog geweest zijn. Maar ik ben geen financieel expert, dus waarschijnlijk zie ik iets over 't hoofd.ericplan schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:53:
[...]
Ik had informeel al gehoord dat het deze kant opging. Dat zal het enthousiasme om hard te trekken aan de crowdfunding ook wel getemperd hebben.
Die 150.000,- was ook maar het eerste doel, ze gingen eigenlijk voor 300.000. Want met doel 1 moesten ze eigenlijk al e.e.a. laten liggen qua inventaris en duurdere leningen aan gaan.B64 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:58:
[...]
Of juist niet - als ze het (te) hoge bedrag voor de inboedel hadden kunnen compenseren door een hogere inleg, waren ze er ook geweest lijkt me. Of het verschil moet wel heel erg hoog geweest zijn. Maar ik ben geen financieel expert, dus waarschijnlijk zie ik iets over 't hoofd.
Ik betwijfel of de vorige eigenaar uberhaupt enige interesse had in dit plan. Als er ook maar enige goodwill was dan had die via zijn kanalen (nieuwsbrief, of op zijn minst een linkje op de website naar de crowdfund) toch ook wel iets kunnen zetten. Allemaal goed recht natuurlijk, maar echt kansrijk was deze crowdfund niet en hoewel het businessplan ed er profi uitzag vond ik de manier waarop het onder de aandacht werd gebracht minimaal. Ik zit in een hele reeks facebook-klimgroepen met duizendenden mensen waar simpelweg niets langskwam over dit initiatief. Ook in alle vier de klimhallen waar ik kom was prima ruimte geweest voor flyers of posters maar niets. Zonder een reactie in dit topic had ik ubaerhaupt niet van de crowdfund geweten.
Desalniettemin had ik het deze groep, en alle klimmers i/om A’dam, erg gegund. Zonde dat er een hal verdwijnt, en treurig dat een stad met het formaat van A’dam nu nog maar zonweinig m2 klimwand overhoudt, dat zal het erg druk maken in de overgebleven hallen…
Desalniettemin had ik het deze groep, en alle klimmers i/om A’dam, erg gegund. Zonde dat er een hal verdwijnt, en treurig dat een stad met het formaat van A’dam nu nog maar zonweinig m2 klimwand overhoudt, dat zal het erg druk maken in de overgebleven hallen…
Dat vind ik ook het rare. Want dit is vrij specifieke handel, dit raak je niet zomaar ergens anders kwijt. Theoretisch zou je zeggen dat dit voor de eigenaar de meest zekere manier was om zijn geld terug te krijgen uit de investering die hij over de jaren gedaan heeft.Valorian schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:05:
Ik betwijfel of de vorige eigenaar uberhaupt enige interesse had in dit plan...
Als de huidige eigenaar slechts huurder was van het pand en alleen van de inboedel af hoefde te komen: dan eens, dan zie ik niet snel hoe je daar meer voor krijgt door het elders te verkopen. Maar als de eigenaar ook pandeigenaar (en wellicht grondeigenaar) was dan zal ie naar de totaaldeal gekeken hebben neem ik aan, en dan is die inboeldel peanuts tov de enorme bedragen gekoppeld aan die locatie (zeker omdat die nu ook is omgezet naar woningbouw, en dus veelvuldige waard is geworden).Red Cell schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:11:
[...]
Dat vind ik ook het rare. Want dit is vrij specifieke handel, dit raak je niet zomaar ergens anders kwijt. Theoretisch zou je zeggen dat dit voor de eigenaar de meest zekere manier was om zijn geld terug te krijgen uit de investering die hij over de jaren gedaan heeft.
@Valorian
Klimhaleigenaar was ook eigenaar van het pand.
Uitdaging in dit alles is vooral dat eigenaar nogal 'zuinig' is en een hele eigen visie heeft over wat dingen waard zijn. Ik weet nog een lading klim/wandelschoenen die jaren hebben staan verstoffen in zijn winkel omdat ze niet aansloegen maar hij gewoon niet in staat was om er dan maar een flinke korting op te geven om er vanaf te komen.
Zal bij de inventaris ook wel geweest zijn. Ik heb er zoveel voor betaald en ik vind niet dat deze spullen afschrijven. Punt.
Daarnaast was de huur die ze zouden moeten gaan betalen ook behoorlijk hoog, dus zou sowieso lastig worden om er een gezonde zaak van te maken.
En ten aanzien van er bij betrokken zijn: volgens mij had hij na de Corona dip al mentaal afscheid genomen.
Klimhaleigenaar was ook eigenaar van het pand.
Uitdaging in dit alles is vooral dat eigenaar nogal 'zuinig' is en een hele eigen visie heeft over wat dingen waard zijn. Ik weet nog een lading klim/wandelschoenen die jaren hebben staan verstoffen in zijn winkel omdat ze niet aansloegen maar hij gewoon niet in staat was om er dan maar een flinke korting op te geven om er vanaf te komen.
Zal bij de inventaris ook wel geweest zijn. Ik heb er zoveel voor betaald en ik vind niet dat deze spullen afschrijven. Punt.
Daarnaast was de huur die ze zouden moeten gaan betalen ook behoorlijk hoog, dus zou sowieso lastig worden om er een gezonde zaak van te maken.
En ten aanzien van er bij betrokken zijn: volgens mij had hij na de Corona dip al mentaal afscheid genomen.
@ericplan Dat was het verbouwen van een groot kasteel. Is het niet geworden.
Hij zit volgens mij nu ergens in de Alpen met 1 gebouw, waarin hij 3 vakantiewoningen gaat verhuren. En verder ziet hij nog wel.
Hij zit volgens mij nu ergens in de Alpen met 1 gebouw, waarin hij 3 vakantiewoningen gaat verhuren. En verder ziet hij nog wel.
Iemand interesse in versleten Tarantulas (41)? Ik heb inmiddels nieuwe gekocht.
Ik heb begrepen dat Monk ze recycled, en het zou mogelijk moeten zijn om ze te laten herzolen. Al zouden de mijne iets te versleten zijn. Ik ben niet naar de schoenenmaker geweest, maar ik vermoed dat 't het niet waard is, kosten van rond de 50 euro.
Ik heb begrepen dat Monk ze recycled, en het zou mogelijk moeten zijn om ze te laten herzolen. Al zouden de mijne iets te versleten zijn. Ik ben niet naar de schoenenmaker geweest, maar ik vermoed dat 't het niet waard is, kosten van rond de 50 euro.
Make lovecraft not warcraft.
@Sméagol Nou, die ouwe meuk mag je houden
Ben wel bijna toe aan nieuwe schoenen, maar verzolen van klimschoenen, daar hoor ik maar weinig over.
Heel iets anders. Afgelopen zomer ben ik met mijn gezin (partner en 2 kinderen van 8 en 10 toen) in het Otztal geweest en van daaruit diverse klettersteigs gedaan. Dat is goed bevallen (ondanks de eerste woorden van mn vrouw toen ze bij het eerste 'touwbruggetje' 3m boven de grond kwam; DIT doe ik noooooooit meer! Wat heb je me aangedaan!!!!. Na enige bezinning heeft ze de instap klettersteig nog een paar gedaan die dag.
).
Komende zomer willen we weer gaan, maar nu in Italie. Ik zit even op Bergsteigen.com te zoeken naar routes tot maximaal B/C in Italie. Het lijkt er op dat ik daarvoor ook in Tirol moet zijn. Maar ik ben totaal niet bekend met dat gebied. Heeft iemand een idee van een goede uitvalsbasis voor dergelijke routes? We gaan op een camping staan om van daaruit touren te ondernemen.
Heel iets anders. Afgelopen zomer ben ik met mijn gezin (partner en 2 kinderen van 8 en 10 toen) in het Otztal geweest en van daaruit diverse klettersteigs gedaan. Dat is goed bevallen (ondanks de eerste woorden van mn vrouw toen ze bij het eerste 'touwbruggetje' 3m boven de grond kwam; DIT doe ik noooooooit meer! Wat heb je me aangedaan!!!!. Na enige bezinning heeft ze de instap klettersteig nog een paar gedaan die dag.
Komende zomer willen we weer gaan, maar nu in Italie. Ik zit even op Bergsteigen.com te zoeken naar routes tot maximaal B/C in Italie. Het lijkt er op dat ik daarvoor ook in Tirol moet zijn. Maar ik ben totaal niet bekend met dat gebied. Heeft iemand een idee van een goede uitvalsbasis voor dergelijke routes? We gaan op een camping staan om van daaruit touren te ondernemen.
Voor Oostenrijk hebben wij een klettersteig topo gekocht. Niet super goedkoop (dacht iets van 40-50€?), maar voor zover ik kan beoordelen staan alle klettersteig routes van Oostenrijk erin.Adam1980 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:10:
@Sméagol Nou, die ouwe meuk mag je houdenBen wel bijna toe aan nieuwe schoenen, maar verzolen van klimschoenen, daar hoor ik maar weinig over.
Heel iets anders. Afgelopen zomer ben ik met mijn gezin (partner en 2 kinderen van 8 en 10 toen) in het Otztal geweest en van daaruit diverse klettersteigs gedaan. Dat is goed bevallen (ondanks de eerste woorden van mn vrouw toen ze bij het eerste 'touwbruggetje' 3m boven de grond kwam; DIT doe ik noooooooit meer! Wat heb je me aangedaan!!!!. Na enige bezinning heeft ze de instap klettersteig nog een paar gedaan die dag.).
Erg handige informatie, van elke route staat er wat voor niveau het is, wat je op de route tegenkomt, hoe lang het duurt, hoe lang de aan/uitlooproute is en hoe je er komt.
Volgens mij hebben we die destijds bij klimwinkel.nl besteld.
Deze gebruiken we nu elk jaar als we onze vakantiebestemming gaan uitzoeken
Edit: deze dus: https://www.klimwinkel.nl...ettersteigfhrer-sterreich
Goeie tip. Na een snelle scan zie ik dat van deze uitgever dit er ook voor de Dolomieten is. Ziet er inderdaad verzorgd uit. Ga ik me 's in verdiepen. Die topo's die daar in staan zie je ook op Bergsteigen.com en ook onder aan de routes. Kennelijk publieke informatie.GeleFles schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:23:
[...]
Voor Oostenrijk hebben wij een klettersteig topo gekocht. Niet super goedkoop (dacht iets van 40-50€?), maar voor zover ik kan beoordelen staan alle klettersteig routes van Oostenrijk erin.
Erg handige informatie, van elke route staat er wat voor niveau het is, wat je op de route tegenkomt, hoe lang het duurt, hoe lang de aan/uitlooproute is en hoe je er komt.
Volgens mij hebben we die destijds bij klimwinkel.nl besteld.
Deze gebruiken we nu elk jaar als we onze vakantiebestemming gaan uitzoeken
Edit: deze dus: https://www.klimwinkel.nl...ettersteigfhrer-sterreich
Maar tips over hotspots zijn nog steeds welkom. Info uit 1e hand werkt voor dit soort zaken toch vaak het beste.
Inderdaad publieke informatie, dus met wat zoekwerk ook allemaal te vinden. Wat ik vooral fijn vind is dat je in 1 oogopslag kan zien welke (en wat voor) routes er in een regio zitten.Adam1980 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:34:
[...]
Goeie tip. Na een snelle scan zie ik dat van deze uitgever dit er ook voor de Dolomieten is. Ziet er inderdaad verzorgd uit. Ga ik me 's in verdiepen. Die topo's die daar in staan zie je ook op Bergsteigen.com en ook onder aan de routes. Kennelijk publieke informatie.
Maar tips over hotspots zijn nog steeds welkom. Info uit 1e hand werkt voor dit soort zaken toch vaak het beste.
Qua tips; vorige zomer zijn we bij bad hofgastein met de lift naar boven gegaan (niet gratis helaas), maar daarboven vanaf de lift op relatief korte afstanden een paar mooie routes kunnen klettersteigen 👍🏻
Daar waren we vorig jaar in de buurt, toen zaten in Kals am Grossglockner. Daar hebben we gewandeld een week en zijn toen verder gegaan naar het Otztal.GeleFles schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:05:
[...]
Inderdaad publieke informatie, dus met wat zoekwerk ook allemaal te vinden. Wat ik vooral fijn vind is dat je in 1 oogopslag kan zien welke (en wat voor) routes er in een regio zitten.
Qua tips; vorige zomer zijn we bij bad hofgastein met de lift naar boven gegaan (niet gratis helaas), maar daarboven vanaf de lift op relatief korte afstanden een paar mooie routes kunnen klettersteigen 👍🏻
Dit jaar gaat het Italië worden.
de topo's van Alpinverlag kan ik ook zeer zeker aanbevelen voor de gebieden waar ze voor beschikbaar zijn. Staat idd veel (zo niet alle) informatie in die op Bergsteigen ook beschikbaar is, maar ik ben nog met mijn 40+ van de papieren generatie en vind een topo op locatie toch handiger (en is natuurlijk veel leuker in de kast ) Alhoewel ik veel voorwerk uiteraard online doe.
.
Voor Frankrijk heb ik een andere topo bv, volgens mij covert Alpinverlag dat nog niet.
Er is trouwens ook een app van Ferrataguide die handig kan zijn . Alhoewel er niet alles in staat kan je wel zelf aanvullingen opsturen.
https://play.google.com/s...cz.alpskyvudce.alpskyvudc
Voor Frankrijk heb ik een andere topo bv, volgens mij covert Alpinverlag dat nog niet.
Er is trouwens ook een app van Ferrataguide die handig kan zijn . Alhoewel er niet alles in staat kan je wel zelf aanvullingen opsturen.
https://play.google.com/s...cz.alpskyvudce.alpskyvudc
[ Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 19-01-2024 23:06 ]
Hi Ha Hopjesvla
Ben niet heel bekend met VF maar de ervaring die ik heb is dat het in Italië ouwe meuk vrij normaal is, en in Oostenrijk alles heel solide voelt. Trappen die minder-goed vast zitten, tredes missen, her en der.. gewoon .. oud. Niet onveilig, dat denk ik niet, maar het voelt wel heel anders. Mocht je vrij nog enige twijfel hebben, of het eerder spannend vinden, vind ik Italië minder aan te raden. Maar goed, zijn ook mensen die het juist gaaf vinden.
Mwa. Dat is wel redelijk standard procedure hoor. Volgens mij kun je ze bij iedere hal wel inleveren voor een paar nieuwe zooltjes/neusjes en ik ken ook zat mensen die dat laten doen.Adam1980 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:10:
... verzolen van klimschoenen, daar hoor ik maar weinig over.
Zelf nooit gedaan omdat bij mij de schoentjes zelf vaak ook wel redelijk "af" zijn voor de neus door is. Hangt ook een beetje van het merk/de constructie af hoe snel dat gaat heb ik het idee... En hoe netjes je voet plaatsing is natuurlijk

Aangezien ik binnenkort ga verhuizen was ik op zoek naar een boulderhal in de buurt van Wageningen, en tot mijn verbazing zag ik dat ze deze momenteel aan het bouwen zijn!
https://monoboulder.nl
Hoop erg dat de planning van deze zomer gehaald gaat worden.

@Adam1980 @Charly
Verzolen is vrij gebruikelijk hoor. Alleen veel mensen vinden het de moeite of besparing niet waard. Het is ook vrij kostbaar, zeker als je één paar laat doen. Dan betaal je immers ook nog 2x verzendkosten (er zijn maar een paar plekken in NL waar je het kan laten doen). Ik heb het zelf vaak gedaan via Zapatos in Nijmegen/Arnhem. Dat was iets van 30-45 euro, afhankelijk van het type rubber wat je erop liet zetten. Als je dan een rondje maakt onder je klimgenoten en app-groepen en een handjevol mensen kan vinden die ook wil verzolen dan kan je de verzendkosten in ieder geval splitten. Al met al zou ik het niet snel meer doen bij schoentjes van +/- 70-80 euro (tarantula's sportiva, madrock drifter, etc) maar bij schoentjes van 130-140 euro loont het al meer. En met oog op duurzaamheid is het sowieso niet zo gek. Een klimgenoot van mij klimt al 15 jaar op maximaal 3-4 paar schoenen die rouleren langs de verzoler.
Verzolen is vrij gebruikelijk hoor. Alleen veel mensen vinden het de moeite of besparing niet waard. Het is ook vrij kostbaar, zeker als je één paar laat doen. Dan betaal je immers ook nog 2x verzendkosten (er zijn maar een paar plekken in NL waar je het kan laten doen). Ik heb het zelf vaak gedaan via Zapatos in Nijmegen/Arnhem. Dat was iets van 30-45 euro, afhankelijk van het type rubber wat je erop liet zetten. Als je dan een rondje maakt onder je klimgenoten en app-groepen en een handjevol mensen kan vinden die ook wil verzolen dan kan je de verzendkosten in ieder geval splitten. Al met al zou ik het niet snel meer doen bij schoentjes van +/- 70-80 euro (tarantula's sportiva, madrock drifter, etc) maar bij schoentjes van 130-140 euro loont het al meer. En met oog op duurzaamheid is het sowieso niet zo gek. Een klimgenoot van mij klimt al 15 jaar op maximaal 3-4 paar schoenen die rouleren langs de verzoler.
Ik ken inderdaad best veel klimmers die hun schoenen laten verzolen, en heb het zelf bij duurdere schoentjes ook al een gedaan. Ik hoor ook veel goede verhalen over SoEscalade in Weert de laatste tijd. Check zeker ook even bij je klimhal, er zijn steeds meer hallen die samenwerken met een verzoler en periodiek schoenen van klimmers naar ze opsturen. Dan houdt je lokale hal er nog wat aan over en ben jij minder geld kwijt omdat je niet alleen de verzendkosten hoeft te betalen.Valorian schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:57:
@Adam1980 @Charly
Mochten er trouwens meer mensen zijn die last hebben van de typische klimschoenen lucht: Ik heb die van mij laatst een paar uurtjes in een emmer met 1/3 tot 1/2 witte azijn en de rest lauwwarm water gezet, en daarna ruiken ze redelijk fris (wel even afspoelen met schoon water daarna). Inmiddels is dat een maand of 4-5 geleden en zijn ze bijna weer toe aan een schoonmaakbeurt, maar het is in ieder geval veel minder werk en veel effectiever dan schrobben met water en zeep.
In mijn ervaring gaat leer minder snel stinken dan synthetisch. Maar als het eenmaal zo ver is dan heb ik nog geen manier gevonden om er vanaf te komen. Iemand zei eens 'in de vriezer' maar dat hielp ook niet echt. Na het klimmen op de buitenkant van de tas zodat ze een beetje luchten onderweg naar huis helpt misschien wel als preventie.evil_lemon schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:14:
[...]
Mochten er trouwens meer mensen zijn die last hebben van de typische klimschoenen lucht: Ik heb die van mij laatst een paar uurtjes in een emmer met 1/3 tot 1/2 witte azijn en de rest lauwwarm water gezet, en daarna ruiken ze redelijk fris (wel even afspoelen met schoon water daarna). Inmiddels is dat een maand of 4-5 geleden en zijn ze bijna weer toe aan een schoonmaakbeurt, maar het is in ieder geval veel minder werk en veel effectiever dan schrobben met water en zeep.
Het beste wat ik bereikt heb is nog met heet water en sop en een afwasborstel de binnenzijde schrobben. Maar echt succesvol de lucht wegkrijgen is mij nooit gelukt. Gelukkig klim ik zo lelijk dat schoentjes meestal eerder hun levenseinde zien dan dat die lucht te erg wordt. Al is dat minder gelukkig voor mijn portomonnaie, zeker nu ook klimschoenen flink aan inflatie onderhevig zijn...
Ben er net zelf weg, maar ik vond Avalon gym ook erg chill. Heel klein wandje, maar prima vibe, leuke routes vaak wel, en je kunt nog sporten ook (gym). En.. dirt cheap. Zeker proberen! Je kunt binnenlopen en gratis proeflesje doen. Schoentjes mee en gaan.edofso schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:18:
Aangezien ik binnenkort ga verhuizen was ik op zoek naar een boulderhal in de buurt van Wageningen, en tot mijn verbazing zag ik dat ze deze momenteel aan het bouwen zijn!![]()
En om je te motiveren
[ Voor 9% gewijzigd door Blomminator op 15-02-2024 16:15 . Reden: link erbij ]
@evil_lemon @Valorian
Ik heb ze wel eens een nacht in een Dettol oplossing laten weken, zelfde met fietsschoenen en liners van mn snowboard schoenen. Dat blijft in mijn ervaring ook nog best lang doorwerken na de behandeling. Wel iets wat ik bij voorkeur 's zomers doe zodat ze goed / snel kunnen drogen buiten.
Goed laten drogen na gebruik (dus niet in een tas laten zitten dampen) helpt ook wel imo
Ik heb ze wel eens een nacht in een Dettol oplossing laten weken, zelfde met fietsschoenen en liners van mn snowboard schoenen. Dat blijft in mijn ervaring ook nog best lang doorwerken na de behandeling. Wel iets wat ik bij voorkeur 's zomers doe zodat ze goed / snel kunnen drogen buiten.
Goed laten drogen na gebruik (dus niet in een tas laten zitten dampen) helpt ook wel imo
[ Voor 60% gewijzigd door Charly op 15-02-2024 16:47 ]
Nice, Avalon heb ik wel een paar keer getraind (nog voordat ik boulderde), dus daar ga ik zeker een paar keer langs. Kan me herinneren dat het niet heel groot was daar idd.Blomminator schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:14:
[...]
Ben er net zelf weg, maar ik vond Avalon gym ook erg chill. Heel klein wandje, maar prima vibe, leuke routes vaak wel, en je kunt nog sporten ook (gym). En.. dirt cheap. Zeker proberen! Je kunt binnenlopen en gratis proeflesje doen. Schoentjes mee en gaan.
En om je te motiveren
3 maart komt helaas nog net iets te vroeg..
De NKBV blijkt een hele reeks video's online te hebben gezet (edit: al 4 jaar) van klimgebieden in de buurt van Nederland:
Playlist:
https://www.youtube.com/p...2kGT0UgOb6nz_MY7swRRkdExY
Freyr 1/2:
Super tof gefilmd en ooooooooh, wat krijg ik daardoor zin weer de rots in te gaan.
(Jaren niet buiten geklommen. dit najaar op single-pitch cursus, volgend jaar multipitch. Denk dat ik een groot deel van de technieken nog wel beheers, maar met zo'n lange hiatus, is een opfriscursus op zijn minst verstandig.)
Playlist:
Freyr 1/2:
Super tof gefilmd en ooooooooh, wat krijg ik daardoor zin weer de rots in te gaan.
(Jaren niet buiten geklommen. dit najaar op single-pitch cursus, volgend jaar multipitch. Denk dat ik een groot deel van de technieken nog wel beheers, maar met zo'n lange hiatus, is een opfriscursus op zijn minst verstandig.)
[ Voor 14% gewijzigd door unezra op 01-03-2024 13:01 ]
in de Hoogtelijn worden elke keer klimgebieden net buiten NL besproken, moet je natuurlijk wel lid zijnunezra schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:49:
De NKBV blijkt een hele reeks video's online te hebben gezet (edit: al 4 jaar) van klimgebieden in de buurt van Nederland:
Playlist:
Freyr 1/2:
[YouTube: Klimmen in de buurt van Nederland: Freyr (1/2: Sfeerimpressie)]
Hopjesvla heeft (weer voor de zoveelste keer) Orpierre in de planning staan voor komende hemelvaart/Pinksteren

Hi Ha Hopjesvla
Yep en uiteraard ben ik nog steeds lid van de NKBV. Ik vergeet alleen de Hoogtelijn te lezen.Hopjesvla79 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:14:
[...]
in de Hoogtelijn worden elke keer klimgebieden net buiten NL besproken, moet je natuurlijk wel lid zijn(maar ja, hoe krijg je anders je klimjaarkaart voor België?)
(Een van de redenen om nog steeds lid te zijn, is dat de reisverzekering erg fijn is.)
Ik heb ook nog steeds een klimjaarkaart, hoewel ik al jaren niet buiten op rots heb geklommen (wel een paar keer in Bergschenhoek, maar die enkele reliefroute die daar zit is nog geen rots), is het plan opnieuw buiten te gaan klimmen wel altijd gebleven.
Fin, dit najaar op cursus dus en daarna weer de eerste meters zelfstandig.
Super veel zin in! Die filmpjes van de NKBV, en zeker de laatste 2, maken die zin nog veel groter.
Wel nog even trainen, gisteren voor het eerst in tijden weer een 6a uitgeklommen. (Om vervolgens in een 6a+ het idee te hebben dat ik ergens in een 6b+ aan het prutsen was. Ging beroerd.)
Lekker!Hopjesvla heeft (weer voor de zoveelste keer) Orpierre in de planning staan voor komende hemelvaart/Pinksteren) Ok geen België, maar wel een superrelax gebied wat blijkens de nieuwe topo weer uitgebreid is geworden.
Orpiërre is idd een fijn gebied. Groot!
Kijk ook *zeker* naar de gebieden iets verder van het dorp. Weet de gebiedjes even niet meer, maar er zat altijd een hoop leuks redelijk in de buurt. (Half uurtje rijden met de auto oid.)
Orpiëre staat vanwege de reisafstand voorlopig nog niet op de agenda hier, maar wie weet komt dat wel een keer. Eerst maar weer eens wat meer in de buurt. België, Duitsland, Luxemburg. Misschien Dijon...
[ Voor 6% gewijzigd door unezra op 01-03-2024 14:23 ]
Leuk! Wel weer het klassiek business modelletje en de standaard Kilterboard ontbreekt ook deze keer niet. Zou het toch leuk vinden als Nederlandse hallen een keer los weten te weken van Kilter en kijken naar andere boards.edofso schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:18:
Aangezien ik binnenkort ga verhuizen was ik op zoek naar een boulderhal in de buurt van Wageningen, en tot mijn verbazing zag ik dat ze deze momenteel aan het bouwen zijn!![]()