Algemeen klimtopic Overzicht

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:34
@AMARONE Even met 1. De disclaimer dat ik ook maar een leek ben, dus ga vooral voor de fysio-tips, en 2. Op het gevaar af dat de kans groot is dat je deze tip zelf ook al op het vizier had:

Je zou ook kunnen overwegen om (als je dat niet al doet) wandelstokken mee te nemen. Over voordelen en nadelen kan je hele topics volschrijven, maar feit is dat je er je knieën mee kán ontlasten. Bij stijgen, waarbij je bij elke stap omhoog een deel van de kracht die je nodig hebt om die 70-90kg omhoog te krijgen "overbrengt" naar je armen, die op zo'n hikingvakantie relatief weinig van het werk doen. Maar vooral ook bij het dalen, waar je jezelf op steil stukken 'in de stokken laat zakken' en zo de druk op knieen enorm verkleint.

Een kritisch lezer zal het bovenstaande als symptoombestrijding zien en vinden dat je zelf vooral moet werken aan kracht, stabiliteit, et cetera. Maar zoveel mensen zoveel meningen. Zelf neem ik overal stokken mee naartoe.

Heb zelf toevallig zojuist nieuwe gekocht, van Grivel ("Trail Three") voor 8 tientjes. Aluminium en toch maar 400 gram en opvouwbaar tot 41cm. Voor de grammenjager kan er nog 120 gram af als je voor de duurste black diamonds gaat van carbon. Zou ik zelf afraden, met oog op breekbaarheid en aanschafkosten, maar voor ieder wat wils ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:57
Thanks. De fysio loop ik al maar het was even of er mensen een aanrader hadden.

Heb zelf altijd stokken mee want die zorgen inderdaad voor een veel betere verdeling van alle krachten.

We gaan vandaag vertrekken om de komende dagen het gebied rond Piz Boe te pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evil_lemon
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:41
AMARONE schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:49:
Thanks. De fysio loop ik al maar het was even of er mensen een aanrader hadden.

Heb zelf altijd stokken mee want die zorgen inderdaad voor een veel betere verdeling van alle krachten.

We gaan vandaag vertrekken om de komende dagen het gebied rond Piz Boe te pakken :)
Veel plezier! Hopelijk kun je zonder klachten lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:08
Ik ben gisteren gaan klimmen met mijn dochter om een KVB1 attest te bekomen.
Ik weeg 80kg, mijn dochter 42kg.
We hebben voor het eerst een "Ohm" gebruikt, dat was voor ons een leuke ontdekking omdat we hierdoor ook samen kunnen klimmen zonder dat er volk mee moet om mij te zekeren.
Nu wil ik er zelf eentje kopen, maar ik zie dat er een versie 1 en versie 2 is.
Het prijsverschil is al snel €30 en ik zie niet echt wat het grote verschil is.
De 2 kan draaien rond zijn as, maar is dat het prijsverschil waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:03
cadsite schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:30:
Ik ben gisteren gaan klimmen met mijn dochter om een KVB1 attest te bekomen.
Ik weeg 80kg, mijn dochter 42kg.
We hebben voor het eerst een "Ohm" gebruikt, dat was voor ons een leuke ontdekking omdat we hierdoor ook samen kunnen klimmen zonder dat er volk mee moet om mij te zekeren.
Nu wil ik er zelf eentje kopen, maar ik zie dat er een versie 1 en versie 2 is.
Het prijsverschil is al snel €30 en ik zie niet echt wat het grote verschil is.
De 2 kan draaien rond zijn as, maar is dat het prijsverschil waard?
lijkt mij wel praktischer, zo draait die zich altijd in de juiste richting, ongeacht hoe je hem ingehaakt heb. Persoonlijk zou ik het doen, maar de v1 werkt natuurlijk net zo goed

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evil_lemon
Hopjesvla79 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:44:
[...]

lijkt mij wel praktischer, zo draait die zich altijd in de juiste richting, ongeacht hoe je hem ingehaakt heb. Persoonlijk zou ik het doen, maar de v1 werkt natuurlijk net zo goed
Daarnaast kan de zekeraar zich met de V2 ook vrij bewegen, wat met de 1 niet het geval is blijkbaar. Ook geven mensen aan dat zowel inclippen als op weg naar beneneden uithalen van de V2 handiger is. Als je online een beetje kijkt krijg je een V2 voor rond de 110 euro, ik zou dat op zich wel doen.

Er zijn wel wat YouTube videos beschikbaar over de verschillen, en het meest ideaal zou natuurlijk zijn als je beide devices een keer kunt testen om te kijken wat je er zelf van vindt. Misschien eens bij wat hallen informeren welke Ohms zij hebben liggen en dan een keer een sessie met een V1 en een V2 klimmen?

[ Voor 20% gewijzigd door evil_lemon op 27-06-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-02 22:11
Ik verblijf een aantal weken in zuid Frankrijk en merk toch wel dat ik het klimmen wat mis. Ik zit in de buurt van Montpellier en zie dat er daar een aantal boulderhallen zijn. Hebben mensen hier ervaring met hallen in Frankrijk en in het bijzonder Montpellier? Bijvoorbeeld Bloc Session in Montpellier Nord?

Ik zit erover te denken om eens langs te gaan, maar heb geen materiaal meegenomen. Is het bijvoorbeeld net zoals in Nederlandse hallen dat je altijd wel schoenen kan huren?

edit: Ah, Google translate helpt wel voor een Franco-beet zoals ik: "Rental of climbing slippers: 4 euros" staat er op hun site, dus lijkt hetzelfde als in NL...

Buiten dat, ben wel benieuwd naar verhalen van ervaringsdeskundigen voor ik er eventueel heen ga...

[ Voor 19% gewijzigd door thijs42 op 07-08-2024 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
in Frankrijk klim ik alleen buiten, nog nooit in een hal daar geweest maar zou vooral gewoon gaan.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:13
Afgelopen week is de nieuwe boulderhal in Ede dan eindelijk geopend, ben er vorige week geweest en het is me erg goed bevallen. Het is jammer dat het 25 minuten fietsen is vanuit Wageningen, maar ik ga er zeker vaker heen.

De hal is groot opgezet en er is vrij veel ruimte tussen de routes, aangezien het een nieuwe hal is zag alles er nog spik en span uit, de grepen waren ook allemaal nog erg ruw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:20
Beste klimmers,

Ik ben net begonnen met boulderen en wilde nu kijken voor eigen schoenen. Nu heb ik redelijk lastige voeten al zeg ik het zelf (platvoeten en breedt aan de voorkant.

Ik heb nu heel wat schoenen geprobeerd, en de tarantula en la sportive Mythos zitten best lekker (zeker de mythos) nu is het alleen zo dat de Mythos niet echt een boulder schoen is. Ga ik daarmee snel merken dat ik tegen wat aan loop?

Veel andere schoenen zoals de scarpa vapor v, de scarpa instinct of een paar andere van Red chilli, zitten bij het aantrekken al echt totaal niet comfortabel.

Ga ik echt extreem veel missen als ik bijvoorbeeld voor de la sportiva Mythos ga? De meningen lopen namelijk best uiteen, en het laatste wat ik wil, is dat ik over een half jaar vast loop op mijn schoenen (ben meestal een snelle leerling)

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evil_lemon
Wachten... schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:29:
Beste klimmers,

Ik ben net begonnen met boulderen en wilde nu kijken voor eigen schoenen. Nu heb ik redelijk lastige voeten al zeg ik het zelf (platvoeten en breedt aan de voorkant.

Ik heb nu heel wat schoenen geprobeerd, en de tarantula en la sportive Mythos zitten best lekker (zeker de mythos) nu is het alleen zo dat de Mythos niet echt een boulder schoen is. Ga ik daarmee snel merken dat ik tegen wat aan loop?

Veel andere schoenen zoals de scarpa vapor v, de scarpa instinct of een paar andere van Red chilli, zitten bij het aantrekken al echt totaal niet comfortabel.

Ga ik echt extreem veel missen als ik bijvoorbeeld voor de la sportiva Mythos ga? De meningen lopen namelijk best uiteen, en het laatste wat ik wil, is dat ik over een half jaar vast loop op mijn schoenen (ben meestal een snelle leerling)

De andere schoenen die je noemt zijn meer geschikt als boulderschoen, maar in mijn ervaring zijn schoenen (huurschoenen daargelaten) zelden of nooit de limiterende factor. Ik ken mensen die moeiteloos 7a boulderen op een paar afgetrapte mythos, dus het kan sowieso.

Ik zou voor een eerste schoen altijd gaan voor iets wat prettig zit. Als je over een half jaar echt het idee hebt dat je schoenen niet 'goed' genoeg zijn om beter te worden, kun je altijd dan nog kiezen voor een meer technische schoen erbij. Je kunt dan bijvoorbeeld opwarmen op je mythos, projecten op je nieuwe (oncomfortabele) schoenen en uitklimmen op je mythos. Op die manier gaan beide paren ook nog eens extra lang mee. Ook heb je dan de tijd gehad om een beetje te wennen aan hoe echte klimschoenen zitten en is je techniek een stuk beter, waardoor je voor mijn gevoel een veel betere keuze kan maken voor je meer technische schoen. Daarnaast is de kans dat je je eerste schoenen binnen een jaar of minder verslijt sowieso vrij groot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:32
Misschien dat het bij de moeilijkere technische routes wat lastiger wordt op een schoen die voor sportklimmen specifiek is gemaakt. Vanaf welk niveau lopen de meningen uiteen vermoed ik, zelf denk ik dat alles tot en met 6b op elke klimschoen, waar grip op zit, te doen is. Waarschijnlijk hogere niveaus ook wel.
Zelf heb heel lang op mijn multipitch 'sloffen' geboulderd, toen waren de schoenen geen beperking :).
Inmiddels heb ik tarantula's, toevalig zojuist laten verzolen na 3(?) jaar ivm slijtage. Maar ook deze zijn nog nooit een beperking voor mijn niveau geweest (max 6c).

Ik verwacht ook dat je pas net verschil leert kennen tussen typen schoenen als je veel meters hebt gemaakt.

Ik zou gewoon kopen wat lekker zit. Met als opmerking dat ik zelf klittenbandsluiting bij boulderen fijner vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
evil_lemon schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:50:
[...]

De andere schoenen die je noemt zijn meer geschikt als boulderschoen, maar in mijn ervaring zijn schoenen (huurschoenen daargelaten) zelden of nooit de limiterende factor. Ik ken mensen die moeiteloos 7a boulderen op een paar afgetrapte mythos, dus het kan sowieso.

Ik zou voor een eerste schoen altijd gaan voor iets wat prettig zit. Als je over een half jaar echt het idee hebt dat je schoenen niet 'goed' genoeg zijn om beter te worden, kun je altijd dan nog kiezen voor een meer technische schoen erbij. Je kunt dan bijvoorbeeld opwarmen op je mythos, projecten op je nieuwe (oncomfortabele) schoenen en uitklimmen op je mythos. Op die manier gaan beide paren ook nog eens extra lang mee. Ook heb je dan de tijd gehad om een beetje te wennen aan hoe echte klimschoenen zitten en is je techniek een stuk beter, waardoor je voor mijn gevoel een veel betere keuze kan maken voor je meer technische schoen. Daarnaast is de kans dat je je eerste schoenen binnen een jaar of minder verslijt sowieso vrij groot.
helemaal mee eens. Sowieso bestonden specifieke 'boulderschoenen' een paar jaar geleden niet tot nauwelijks ..

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:29

MsD

Beste klimmers,

De Mythos is een prima schoen, ideaal om lekker lang aan te hebben. Loop voor de grap ook even de decathlon in, die schoenen zijn in ieder geval qua prijs erg leuk .

Ik heb die (oude) dingen daar vandaan, na jaren die bruine 5-10 gevallen kapot heb geklommen. Vond het voor binnen klimmen toch wel erg zonde elke keer zoveel geld neer te leggen. Binnen maakt hoe dan ook geen ruk uit, vind ik.

je techniek is 100 keer belangrijker dan je schoen. Vind ik.

Toevallig vandaag weer even geklommen na jaren inactiviteit, en zowaar, de schoenen doen het nog. ik nog niet helemaal, maar dat lag niet aan mijn schoenen 8)

ik persoonlijk vind dat je vooral moet kijken naar welke schoen je lekker een tijd aan kan hebben, en fijn mee kan klimmen, dat is namelijk waarom je klimschoen aanhebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wachten...
@evil_lemon @Adam1980 @Hopjesvla79 @MsD Dank voor jullie reacties. Leuk om te zien dat ik bijna meer respons krijg op een niet IT gerelateerd topic 😁

Het is dus wel duidelijk dat een comfortable schoen, en zeker aan het begin belangrijker is. Ik denk ook wel dat het plezier belangrijk is, en dat ik over een half jaar veel beter kan beslissen wat ik mis en of waar ik misschien heen wil gaan.

Die Mythos is een soort betaalbaar (rond de 120 euro) en zitten heel lekker.

De tarantula's waren dus ook wel fijn, maar daar ontsnapte iedere keer lucht, en zover ik begreep wil je dat niet hebben met klimschoenen.

Hebben jullie nog ervaring met de Mythos en de maat ervan? Ik begreep dat je deze echt wel flink kleiner moet hebben, aangezien ze flink uitlopen door het leer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:25
Er zijn verschillende schoenen voor verschillende boulders(slab/ toe hooks/ heel hooks etc) maar als beginner en intermediate haal je daar nog lang niet de meerwaarde uit.

Zou vooral op comfort letten en een schoen waar je een beetje mee kan hooken. La sportiva heeft van de slab instappers voor 90 euro ofzo, toehooken voor geen meter maar zijn wel comfortabel waardoor je niet de hele dag kreupel door de hal loopt.

Betreft die maat kleiner: je moet zorgen dat er inderdaad geen lucht zit bij je hak, je voelt dit eigenlijk direct wel als je ze aantrekt. Naar mijn ervaring heeft dit minder te maken met maat maar meer de vorm van je voet. Dit is schoenafhankelijk, bij de een zit die perfect en de ander vliegt die zo uit. Ik zou oppassen voor een te kleine maat, loopt waardeloos en nogmaals, in het begin maakt het niet zoveel uit.

[ Voor 33% gewijzigd door Aandeijssel op 20-08-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Aandeijssel schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:11:
Er zijn verschillende schoenen voor verschillende boulders(slab/ toe hooks/ heel hooks etc) maar als beginner en intermediate haal je daar nog lang niet de meerwaarde uit.

Zou vooral op comfort letten en een schoen waar je een beetje mee kan hooken. La sportiva heeft van de slab instappers voor 90 euro ofzo, toehooken voor geen meter maar zijn wel comfortabel waardoor je niet de hele dag kreupel door de hal loopt.

Weet je toevallig welke la sportiva schoenen dat zijn?

Ik ben er wel echter gekomen dat de la sportiva schoenen waarschijnlijk het best bij mijn voeten passen. De Scarpa's zaten allemaal niet echt heel comfortabel voor mij.

Betreft die maat kleiner: je moet zorgen dat er inderdaad geen lucht zit bij je hak, je voelt dit eigenlijk direct wel als je ze aantrekt. Naar mijn ervaring heeft dit minder te maken met maat maar meer de vorm van je voet. Dit is schoenafhankelijk, bij de een zit die perfect en de ander vliegt die zo uit. Ik zou oppassen voor een te kleine maat, loopt waardeloos en nogmaals, in het begin maakt het niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:25
La sportiva Cobra.

Zie zo snel dat ze nu 99,- kosten (pff wat een geld..). Het voordeel aan de schoen is dat ze super generalistisch zijn, wat dan ook weer het nadeel is😬.

Voor onder de 100,- kun je ook nog de 5. 10 schoenen proberen. Zitten ook heerlijk maar slijten iets sneller (zoals alle instapschoenen, het rubber is zachter en als beginner “smear” je veel harder tegen de muur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evil_lemon
Aandeijssel schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:31:
[...]

La sportiva Cobra.

Zie zo snel dat ze nu 99,- kosten (pff wat een geld..). Het voordeel aan de schoen is dat ze super generalistisch zijn, wat dan ook weer het nadeel is😬.

Voor onder de 100,- kun je ook nog de 5. 10 schoenen proberen. Zitten ook heerlijk maar slijten iets sneller (zoals alle instapschoenen, het rubber is zachter en als beginner “smear” je veel harder tegen de muur).
Huh, grappig, ik zou de Cobra dan weer helemaal niet als beginners schoen zien. Het was voor mij echt de meest oncomfortabele klimschoen die ik ooit heb gehad. Zo zie je maar weer hoe persoonlijk alles is.

Zelf ben ik echt fan van de La sportiva Kubo als eerste echte klimschoen, en de Decathlon schoenen zijn ook prima als eerste paar. Maar nogmaals, je hebt de mythos al gepast en ze zitten lekker, dus dat blijft ook een goede optie.

In ieder geval een hele duidelijke tip: Klimschoentjes zijn mega persoonlijk, en zeker je eerste (en tweede) paar moet je ergens kopen waar je ze kan passen. Als er andere modellen zijn dan de mythos die je graag wil passen kun je altijd een klimhal bij je in de buurt zoeken die ze verkoopt en daar een keer gaan klimmen, of bijvoorbeeld bij bever of klimwinkel in de winkel gaan kijken.

Maar volgens mij is de conclusie van iedereen bij elkaar vooral: koop iets wat lekker zit, ga veel klimmen en daarna zie je wel weer verder voor je tweede paar :)
Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:59

vliegnerd

Nintendo fan.

Aandeijssel schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:11:

Ik zou wel oppassen voor te grote schoenen. Been there done that. Is balen als je op een 6a slab van een voetsteuntje afschuift. Dan zijn goed passende huurschoenen beter.

Na betere schoenen was er een wereld van verschil.

Ik heb maat 46/47 met brede voorvoet. Hardloopschoenen maat 48 anders te klein.

Mijn tarantula’s zijn 44,5 (geen grotere maat gevonden in klimhal overigens).
Nu is maat natuurlijk sowieso een soort van willekeurig nummertje. Maar het idee is duidelijk.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ze hoeven niet knetter strak te zitten, goed aansluitende schoenen waar je met licht gebogen tenen in zit zijn prima (nadat ze ingeklommen zijn). Dan kan je lekker veel meters maken en hoef je je tenen niet te ontlasten wat weer leidt tot slechte techniek. De pasvorm is zeker in het begin veel belangrijker dan het type schoen.

De eerste periode wil je vooral veel klimmen, voordat je uitgekeken bent op je schoenen zijn ze met bijbehorende spartelende beginnerstechniek waarschijnlijk toch al versleten. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Even een kleine update:

Ik heb gisteren weer even een andere schoen geprobeerd, de La Sportiva Kubo.
Echter waar ik een beetje achter kom, is dat met bijna alle schoenen het echt zo strak zit, dat het niet comfortabel is. Als ik dan een maatje groter neem, dan merk en voel ik zelf ook wel dat het echt niet meer zo straks (goed om de voet) zit.

Ik heb ook nog eens de tarantula schoenen aangehad, maar hiermee blijf ik het probleem houden dat ik een soort rare opening krijg aan de bovenkant (buitenzijde).

Daarna heb ik ook weer de Mythos geprobeerd, en wel de wat strakkere versie aangedaan, aangezien je ze flink uit schijnt te lopen. Ik mocht ook even proefklimmen, maar kreeg eigenlijk vrijwel direct last van drukpunten door de tong die erin zit.

Kortom nog steeds dus zoekende. Ik ga misschien morgen toch maar even naar de Decathlon om wat te proberen, Ik kan me ergens voorstellen dat zij schoenen maken die iets meer vergevingsgezind zijn.

Ik had niet verwacht dat dit zo`n lastige tocht kon zijn zeg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evil_lemon
Wachten... schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:58:
Even een kleine update:

Echter waar ik een beetje achter kom, is dat met bijna alle schoenen het echt zo strak zit, dat het niet comfortabel is. Als ik dan een maatje groter neem, dan merk en voel ik zelf ook wel dat het echt niet meer zo straks (goed om de voet) zit.

Ik heb ook nog eens de tarantula schoenen aangehad, maar hiermee blijf ik het probleem houden dat ik een soort rare opening krijg aan de bovenkant (buitenzijde).

Daarna heb ik ook weer de Mythos geprobeerd, en wel de wat strakkere versie aangedaan, aangezien je ze flink uit schijnt te lopen. Ik mocht ook even proefklimmen, maar kreeg eigenlijk vrijwel direct last van drukpunten door de tong die erin zit.

Kortom nog steeds dus zoekende. Ik ga misschien morgen toch maar even naar de Decathlon om wat te proberen, Ik kan me ergens voorstellen dat zij schoenen maken die iets meer vergevingsgezind zijn.

Volgens mij heeft elke klimmer ervaring met het drama van de juiste schoenen vinden... maar als je ze eenmaal gevonden hebt is het heerlijk!

Probeer ook eens naar andere merken te kijken, vaak is de pasvorm dan echt totaal anders. Iets als 5.10 of tenaya. Zo zitten bij mij bijna alle la sportiva schoenen ergens tussen redelijk en perfect, maar heb ik nog nooit een 5.10 model gevonden wat voor me werkt.

• Fishione
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:14
Even een kleine update:

Vergeet ook niet dat een echte leren schoen ook wel een maatje groter word na indragen. Een beetje oncomfortabel mag wel.hoeven. Je kan ze tussen klimmen immers uitdoen. Ik let er vooral op dat ze geen pijn doen tijdens het dragen.
Volgens mij heeft elke klimmer ervaring met het drama van de juiste schoenen vinden... maar als je ze eenmaal gevonden hebt is het heerlijk!
Tenzij dat ze beslissen om deze schoenen niet meer te maken :(

[ Voor 7% gewijzigd door Fishione op 22-08-2024 18:06 ]

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-07 23:39
Even een kleine update:

Ik had eerst ook de Kubo maar daar kreeg ik ontzettend veel pijn aan m'n voeten van. Zou zeggen, ga eens naar een klimhal bij je in de buurt (boulder/toprope, afhankelijk van wat je meer doet) en probeer een paar schoenen die ze daar hebben op routes die je normaal ook zou klimmen. Ik heb die Kubo's destijds bij de Bever gekocht waar ik wel een beetje kon "uitproberen" maar m'n tweede paar (La Sportiva Katana) bij één van m'n vaste klimhallen gekocht. Deze draag ik nu alleen nog maar, zitten veel beter bij mijn voet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wachten...
evil_lemon schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:18:
[...]

Probeer ook eens naar andere merken te kijken, vaak is de pasvorm dan echt totaal anders. Iets als 5.10 of tenaya. Zo zitten bij mij bijna alle la sportiva schoenen ergens tussen redelijk en perfect, maar heb ik nog nooit een 5.10 model gevonden wat voor me werkt.
Nou ik ben er inmiddels uit.

Ik ben gegaan voor de Tenaya tanta.
Ik heb echt heel veel schoenen geprobeerd, maar, of ze zaten bij het stilzitten al totaal niet lekker (heel oncomfortabel), of ik had overal kieren rondom mijn enkel.

Uiteindelijk ben ik een winkel binnen gelopen die Tenaya had, en deze passen veel beter bij mij voet.

Ik denk dat als ik meer Tenaya schoenen had kunnen passen in mijn maat, dat ik misschien een stapje hoger had genomen. De Tenaya Tarifa zat bijvoorbeeld ook heerlij́k, maar deze was er niet in de juiste maat (te groot).

Ik werd de zoektocht enkel een beetje zat, dus ben nu voor de tanta gegaan, echt een prima schoen die heerlijk zit. Ik hoop dat ik ooit een keer een zaak tegen kom die meer Tenaya schoenen heeft, of meer gelijksoortige schoenen van een andere merk. La sportiva en Scarpa is gewoon niet gemaakt voor mijn voet.

Bedankt voor alle hulp tot nu toe. Ik heb dus voor nu schoenen, maar ik sluit niet uit dat ik over een half jaar een wat "betere" schoen van hetzelfde merk haal. Ik blijf gewoon her en der wat passen tussendoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Wachten... op 23-08-2024 18:40 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MsD

MsD

Even voor de mensen omgeving Apeldoorn,

Komende vrijdag gaat de Boulderhal open! Was een mega klus, maar nu min of meer gereed om te klimmen. In een oude kerk, dus hemelse boulders 🤪

En natuurlijk de kans om mij te ontmoeten 😏

Eindelijk ook iets in deze stad. Het zou tijd worden.

Boulder Apeldoorn zoeken, kom je er wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-07 22:09

Sméagol

Master of Mayhem

Voor ik de video zag had ik geen idee wat ik me er bij moest voorstellen, maar ik vind het intrigerend. Een soort puzzelspel voor boulderaars.

Website

[ Voor 12% gewijzigd door Sméagol op 05-10-2024 21:05 ]

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Beste klimmers,

Voor mogelijk de volgende keer:
Over het algemeen zijn Italiaanse schoenen wat smaller op specifieke modellen na (skwama bijvoorbeeld).
Us schoenen hebben meestal de neiging omdat breder te zijn. (mad rock - black diamond - five ten (5/10 zijn wel achteruit gegaan in kwaliteit sinds North face ze heeft overgenomen maar kunnen nog steeds goede keus zijn))

Beginners schoenen zitten over het algemeen meer comfortabel dan expert schoenen .

En dan even de grootste fabel debunken. Schoenen moeten GEEN pijn doen. Dus koop ze aub niet te klein. Leuk als je Adam Ondra heet en 9c klimt met 5 maten kleiner dan je normale schoen maar ik klim toch echt een redelijk niveau met sokken aan en veel comfort.

Schoenen moesten vroeger wel een stuk kleiner zijn, dat kwam omdat de schoenen van leer gemaakt waren en deze nog veel uitrekten. Dat is tegenwoordig niet meer het geval. Dus zeker als beginner of gemiddelde klimmer.. ga voor Comfort. Zodra je 7b klimt mag je lekker voor jezelf de keuze hoeveel pijn je wilt hebben.. daarvoor zou ik zeggen.. geen pijn is leuker dan met pijn klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@streafer Dank voor je reactie.

Zoals aangegeven heb ik inmiddels al wel echt een fijn merk gevonden (Tenaya).

Dat gezegd hebbende, loop ik nu eerder tegen een ander probleem aan, en dat zijn de aanhechtingen/pezen rondom mijn ellebogen.

Het is een vervelende blessure. Dus last van mijn voeten heb ik gelukkig niet, maar nu wel eerst het probleem met mijn elleboog oplossen 😁

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MsD

MsD

Zo lieve boulderaars, jullie krijgen gewoon de eerste sneak preview van een nieuw halletje. Als ik hard mijn best doe mag ie ergens in december open. We weten natuurlijk dat er meer plekken in Amsterdam zijn, maar dit gaat me een partij knus worden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvcUCdUUlVXtVKiygiEjWrFSs94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9JsYxRJLlCDyHakdtZp3jkR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
MsD schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:49:
Zo lieve boulderaars, jullie krijgen gewoon de eerste sneak preview van een nieuw halletje. Als ik hard mijn best doe mag ie ergens in december open. We weten natuurlijk dat er meer plekken in Amsterdam zijn, maar dit gaat me een partij knus worden!

[Afbeelding]
Locatie hint?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsD

MsD

Beetje westen. In de buurt van de Kesbeke fabriek. 😉

Maar daar mag ik echt nog niet veel over kwijt, sorry.

Het is wel een redelijk klein halletje, voordeel is dat je niet oneindige tochten hoeft te maken om je Boulder te vinden, en ik persoonlijk vind de lokatie echt heel tof. Maar ik ben natuurlijk zo bevooroordeeld als naar kan, want ik klus me een ongeluk daar.

Net de hal in Apeldoorn een beetje op orde, maar daar is ook nog meer dan genoeg te doen!

Ik denk dat het soms makkelijker is om gewoon een helemaal nieuw ding te bouwen dan een verbouw down.

Maar ja. Het is wel leuk hoor! Beetje klooien.

En zometeen in de verloren uurtjes (...) maar eens wat vette boulders erin rossen 💪😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:42

ericplan

5180 Wp PV

Dat is zo'n beetje om de hoek bij Beest boulders.

Echt geheim is het project niet: https://boulderneoliet.nl...er-bij-boulder-amsterdam/

En met een beetje google skills weet je het adres ook wel te vinden. Zelfs de Funda-foto's.

[ Voor 76% gewijzigd door ericplan op 08-11-2024 21:28 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsD

MsD

ericplan schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:20:
Dat is zo'n beetje om de hoek bij Beest boulders.
Yup. En dan ietsje meer naar het centrum. Niet op zo'n eng industrie terrein 😊

Tuurlijk is alles te vinden, maar om het nu allemaal aan de grote klok te hangen is ook weer zo iets...

Maar ja. Beest is natuurlijk giga groot, ik denk ook niet dat ze veel zullen merken van deze hal...

[ Voor 13% gewijzigd door MsD op 08-11-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:46
Ik weet niet hoe het in andere steden gaat, maar ik heb het gevoel dat Beest Rotterdam ook wel een beetje zn eigen publiek heeft ofzo. Voor mijn gevoel zijn het daar veel vaker groepjes collega's en (internationale)studenten die "iets leuks" en/of sportiefs willen doen samen, dan mensen die per se heel graag willen boulderen.

Voor zo ver ik weet zijn ze ook de enige waar je de eerste keer moet betalen om te registreren, wat ik daar dan ook wel weer een beetje bij aan vond sluiten.

[ Voor 19% gewijzigd door Charly op 09-11-2024 14:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuukaLike
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-07 19:07

LuukaLike

Titelspecialist Tweakers Partners
Afgelopen maandag voor het eerst wezen boulderen en wat is dat vet zeg! Het stond al enige jaren hoog op mijn lijstje maar eindelijk kwam het er van.

Veel te enthousiast vanavond nog een keer gegaan en na 45 minuten was ik al helemaal kapot haha. Was natuurlijk te verwachten na maar een dag rust gehad te hebben.

Nu zag ik al een paar handige tips voorbij komen over bijvoorbeeld schoenen enzo, maar weten jullie ook goede tips voor bijvoorbeeld Youtube kanalen of andere manieren om meer te weten te komen over technieken of gewoon leuke content over deze sport?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
LuukaLike schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:54:
.... of andere manieren om meer te weten te komen over technieken of gewoon leuke content over deze sport?
je boulderhal heeft vast technieklessen voor beginners (of is dat heel erg oldschool tegenwoordig dat ze dit soort zaken irl aanbieden ;) )

Hi Ha Hopjesvla

• LuukaLike

LuukaLike

Hopjesvla79 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:42:
[...]

je boulderhal heeft vast technieklessen voor beginners (of is dat heel erg oldschool tegenwoordig dat ze dit soort zaken irl aanbieden ;) )
Dat is zeker een optie hoor! Al ga ik toevallig met een vriend mee die het al wat langer doet en mij naar de top schreeuwt. Maar zelf volg ik bijvoorbeeld Magnus Midtbø al een tijdje op Youtube omdat hij samen met Pewdiepie (bekende gamer youtuber) is gaan klimmen: YouTube: PewDiePie takes me bouldering in Tokyo

Vaak wakkert het lezen en of kijken van content mijn enthousiasme aan en zie ik dingen die ik dan zelf wil gaan proberen haha, vandaar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evil_lemon
LuukaLike schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:09:
[...]

Dat is zeker een optie hoor! Al ga ik toevallig met een vriend mee die het al wat langer doet en mij naar de top schreeuwt. Maar zelf volg ik bijvoorbeeld Magnus Midtbø al een tijdje op Youtube omdat hij samen met Pewdiepie (bekende gamer youtuber) is gaan klimmen: YouTube: PewDiePie takes me bouldering in Tokyo

Vaak wakkert het lezen en of kijken van content mijn enthousiasme aan en zie ik dingen die ik dan zelf wil gaan proberen haha, vandaar de vraag.
Zelf kijk ik graag naar Hannah Morris en Catalyst Climing. Ze maken allebei soms video's waarin ze je iets leren, en soms video's waarin ze bijvoorbeeld met een bekende klimmer samen een sessie doen oid. Datzelfde geldt voor Josh Rundle (en nog veel meer YouTubers, maar dit zijn mijn grootste aanraders).

Daarnaast heeft Lattice training altijd super goede content als het gaat over trainen en techniek, ik zou op dat kanaal eens zoeken naar wat filmpjes over beginner tips etc.

Daarnaast is een basis techniek cursus (of hoe jouw hal het ook noemt) altijd een super goed idee, dan kijkt de trainer ook echt naar hoe jij klimt en kan hij je helpen met tips en tricks. Verder nog de belangrijkste tip van allemaal: kijk naar de goede klimmers om je heen, naar hoe ze bewegen en welke keuzes ze maken, etc. Probeer samen te klimmen met mensen die beter zijn, en vraag tips. Vaak zijn er genoeg klimmers in de hal die het leuk vinden om je een keer een tip te geven die je door een route heen helpt. Praat met mensen, vraag om advies, klimmers zijn vaak super sociaal en vinden het vooral tof als iemand hun sport leuk vindt en dingen wil proberen!

Nog even uit nieuwsgierigheid, waar boulder je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuukaLike

LuukaLike

evil_lemon schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:42:
[...]

Zelf kijk ik graag naar Hannah Morris en Catalyst Climing. Ze maken allebei soms video's waarin ze je iets leren, en soms video's waarin ze bijvoorbeeld met een bekende klimmer samen een sessie doen oid. Datzelfde geldt voor Josh Rundle (en nog veel meer YouTubers, maar dit zijn mijn grootste aanraders).

Daarnaast heeft Lattice training altijd super goede content als het gaat over trainen en techniek, ik zou op dat kanaal eens zoeken naar wat filmpjes over beginner tips etc.

Daarnaast is een basis techniek cursus (of hoe jouw hal het ook noemt) altijd een super goed idee, dan kijkt de trainer ook echt naar hoe jij klimt en kan hij je helpen met tips en tricks. Verder nog de belangrijkste tip van allemaal: kijk naar de goede klimmers om je heen, naar hoe ze bewegen en welke keuzes ze maken, etc. Probeer samen te klimmen met mensen die beter zijn, en vraag tips. Vaak zijn er genoeg klimmers in de hal die het leuk vinden om je een keer een tip te geven die je door een route heen helpt. Praat met mensen, vraag om advies, klimmers zijn vaak super sociaal en vinden het vooral tof als iemand hun sport leuk vindt en dingen wil proberen!

Nog even uit nieuwsgierigheid, waar boulder je?
Dank je wel voor de video tips, heel erg fijn!

Ik denk dat ik inderdaad ook gewoon een cursus/training ga volgen. Helemaal om wat je zegt, dat ik natuurlijk heel anders klim dan een ander. Het is het investeren dan wel waard.
Naar andere klimmers kijken is inderdaad echt de meest leerzame. Buiten dat ik steeds gefacineerd sta te staren steek je er echt veel op van ja. Hopelijk kom ik ooit in de buurt van de niveaus die ik zag haha :9~ . Maar er zijn me echt al veel dingen opgevallen die ik meteen al meenam in mijn eigen klimsessie. En wat je zegt, iedereen is heel open en welwillend om te helpen, dat maakt het nog toffer.

Ik ben nu dus 2x bij BAZ (Boulderen aan de Zaan) geweest in Zaandam. Tips voor leuke locaties zijn uiteraard ook welkom :9 Waar ga jij heen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@LuukaLike Voordeel van een cursus is dat je ook leert te kijken naar je eigen veiligheid en valtechniek. Het blijft een risicosport waar je veel meer van geniet als je geen blessures hebt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
ga daarom klimmen ipv boulderen, val je lekker in het touw en kan je tenminste meters maken ;)

maar serieus: een cursus om de basis te leren is een goede investering. Blessure technisch is het ook goed om meteen niet al te enthousiast te gaan, je spieren en pezen moeten er aan wennen.

[ Voor 50% gewijzigd door Hopjesvla79 op 14-11-2024 12:54 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evil_lemon
LuukaLike schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:56:
[...]

Dank je wel voor de video tips, heel erg fijn!

Ik denk dat ik inderdaad ook gewoon een cursus/training ga volgen. Helemaal om wat je zegt, dat ik natuurlijk heel anders klim dan een ander. Het is het investeren dan wel waard.
Naar andere klimmers kijken is inderdaad echt de meest leerzame. Buiten dat ik steeds gefacineerd sta te staren steek je er echt veel op van ja. Hopelijk kom ik ooit in de buurt van de niveaus die ik zag haha :9~ . Maar er zijn me echt al veel dingen opgevallen die ik meteen al meenam in mijn eigen klimsessie. En wat je zegt, iedereen is heel open en welwillend om te helpen, dat maakt het nog toffer.

Ik ben nu dus 2x bij BAZ (Boulderen aan de Zaan) geweest in Zaandam. Tips voor leuke locaties zijn uiteraard ook welkom :9 Waar ga jij heen?
Heeeelemaal aan de andere kant van het land. Ik klim zelf bij Radium in Maastricht De meeste klim- en boulderhallen in Limburg en rond Eindhoven en Nijmegen heb ik wel een keer getest. Zelf vind ik hier in de buurt Radium en Boulder Veldhoven de vetste boulderhallen, ik hoor ook hele goede verhalen over Grip Nijmegen sinds de verbouwing, en over Nirvana in Scheveningen, die laatste is voor jou misschien nog een keer te doen.

Veel plezier met je nieuwe hobby in ieder geval, en welcome to the club :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Monk in A’dam Noord is wat dichterbij. Ze bouwen mooi en gevarieerd. Niet per se hoog. Ook voldoende afklimgrepen voor als je opeens de zenuwen krijgt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuukaLike

LuukaLike

@ericplan Ja want dit had ik nog wel even onderschat. Toen ik nog jonger/kleiner was, sprong ik van dergelijke hoogtes zonder enige angst en pijn bij landen. Dat is nu wel anders en dat merkte ik meteen toen ik op een gegeven moment geen energie meer had terwijl ik bovenaan hing en dus wel naar beneden moest springen.

Dus ik denk dat de keuze is gemaakt voor een cursus haha.

En thanks voor de tip! Monk kende ik nog niet en zie er ook goed uit. Ga ik zeker eens ontdekken.

[ Voor 11% gewijzigd door LuukaLike op 14-11-2024 18:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:30
Wat betreft YouTube cursussen: Ik blijf erbij dat de climbing masterclass van Neil Gresham met recht een klassieker is. Misschien wat outdated qua look en feel, maar de content blijft van waarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsD

MsD

Wat betreft YouTube cursussen:
Nothing beats the real deal.

Klinkt een beetje lullig. Maar één echte les kan je al zoveel verder helpen dan alle filmpjes. Gewoon iemand die jou een bepaalde techniek laat voelen, samen kijkt naar wat jij kan, en waar jij je eerste progressie kan boeken.

Niet om filmpjes af te zeiken hoor, integendeel. Super gaaf, enorm inspirerend, en soms ook motiverend. Maar iemand die specifiek naar jou kan kijken en daar samen met jou iets mee doet is honderd keer fijner.
En dan verder veel met anderen klimmen.

En gewoon voor die 7c gaan 😊

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:18
Begonnen met boulderen, al 2 maal geweest. Wat verslavend zeg.

Nu zou ik mijn grip/vingers/handen willen trainen.

Wat gebruiken julie hiervoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
SmokingSig schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:04:

vooral rustig aan doen. Een blessure is zo opgepakt. Maar voor wat training zou je, om te beginnen ,bv power putty kunnen gebruiken of zo'n knijpring (ook fijn voor wat RSI achtige klachten)

Kijk anders hier eens:

https://www.klimwinkel.nl...gsmiddelen/vingertrainers

Maar vooral, je bent nochtans 2x geweest, rustig opbouwen...

[ Voor 5% gewijzigd door Hopjesvla79 op 12-12-2024 10:22 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evil_lemon

Ik zou het trainen van je vingers voorlopig nog even achterwegen laten, het klimmen zelf levert in het begin genoeg "stress" op voor je vingers die ze niet gewend zijn, en een vingerblessure is zo opgelopen (en je bent er niet zo weer vanaf).

Na een paar maanden consistent klimmen kun je langzaam gaan beginnen. Ik zou zelf wat YouTube video's opzoeken over hangboarden voor beginners. Wanneer je hiermee start geldt nog steeds, doe rustig aan, push niet te hard. Spierpijn aan je vingers is niet de bedoeling, een overbelasting heb je snel opgelopen. Het allerbeste zou zijn om over een tijdje te kijken of jouw boulderhal (of eentje in de buurt) iets van trainingsadvies aanbiedt. Ik weet bijvoorbeeld dat Monk in het verleden 1x per maand een avond had waar één van de trainers je kon helpen met een schemaatje voor (verantwoorde) training voor fingerstrength.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian

Aanvullend op wat de rest zojuist al meegeeft nog een tip: bij klimmen kan je héél veel oplossen met je voeten/benen voor je het maximale gaat vragen van je vingers/handen. Je beenspieren zijn veel sterker dan je armen en verzuren dus veel minder snel. Door goed te kijken naar balans (zwaartepunt) en voettreden of (als je wat meer ervaring krijgt) wrijvingspassen op de muur kun je je armen/handen/vingers deels ontlasten en toch hoge niveau's klimmen. Als je écht meters gaat maken en die hogere 6'jes (of hoger) gaat aftikken dan loont die vingertraining zeker hoor, en zolang je gedoseerd traint kan het ook geen kwaad. Maar als beginner gaat je grootste winst te vinden zijn in balans en de juiste voetplaatsing, uitduwen met benen of zelfs trekken vanuit je voet.

Kleine disclaimer: bovenstaande is geschreven vanuit de optiek van een klimmer, misschien is dit voor boulderen allemaal net iets anders. Dat is immers explosiever en minder langdurig qua route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingSig
Bedankt voor de feedback!

Ik zal het voorlopig dus enkel op boulderen houden en later de handtraining oppikken :)

Tot binnen enkele maanden! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evil_lemon
SmokingSig schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:53:
Bedankt voor de feedback!

Ik zal het voorlopig dus enkel op boulderen houden en later de handtraining oppikken :)

Tot binnen enkele maanden! :)
Nog even aanvullend op wat hierboven gezegd wordt, kijk eens of je hal een soort basis techniek/beginners cursus aanbiedt. Door een of enkele avonden met een trainer een beetje naar je techniek (voetplaatsing, balans, enzovoort) te kijken kun je waarschijnlijk aardige stappen maken in de boulders die je klimt.

En, veel plezier met klimmen!

• LuukaLike

LuukaLike

Fijne tips weer allemaal, en vooral goed om ook weer even te worden herinnerd aan het feit dat geduld een schone zaak is. Ik merk dat ik nu al echt sterker begin te worden en heb het bewust rustig aan gedaan.

Ik begin nu ook liever meteen met de (voor mij) moeilijkere problemen. Eerder pakte ik meerdere boulders die wat onder mijn maximale niveau lagen om op te warmen, maar dan merkte ik dat ik toch te veel kracht was verloren om dan nog uitdagende te pakken. Hoe doen jullie dit?

Daarnaast had ik nog een vraagje: Toen ik begon met boulderen gebruikte ik vloeibaar magnesium en nu ben ik overgestapt op droge magnesium. Ik merk dat mijn huid het wel zwaarder heeft met de droge magnesium qua wondjes en uitdroging. Ik pak wel zwaardere boulders dus daar kan het aan liggen natuurlijk, maar hoe is jullie ervaring met de magnesium? Wat vinden jullie beter?

• SmokingSig
LuukaLike schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:39:
Fijne tips weer allemaal, en vooral goed om ook weer even te worden herinnerd aan het feit dat geduld een schone zaak is. Ik merk dat ik nu al echt sterker begin te worden en heb het bewust rustig aan gedaan.

Ik begin nu ook liever meteen met de (voor mij) moeilijkere problemen. Eerder pakte ik meerdere boulders die wat onder mijn maximale niveau lagen om op te warmen, maar dan merkte ik dat ik toch te veel kracht was verloren om dan nog uitdagende te pakken. Hoe doen jullie dit?

Daarnaast had ik nog een vraagje: Toen ik begon met boulderen gebruikte ik vloeibaar magnesium en nu ben ik overgestapt op droge magnesium. Ik merk dat mijn huid het wel zwaarder heeft met de droge magnesium qua wondjes en uitdroging. Ik pak wel zwaardere boulders dus daar kan het aan liggen natuurlijk, maar hoe is jullie ervaring met de magnesium? Wat vinden jullie beter?
Hoe lang ben je bezig en hoe vaak per week? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evil_lemon
LuukaLike schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:39:

Ik gebruik altijd droge pof, juist omdat de alcohol in vloeibare pof mijn huid irriteert. Maar dat is super persoonlijk.

Ik warm altijd eerst op in de trainingsruimte (wat yoga oefeningen, beetje rekken, wat mobilisatie, schouders en vingers opwarmen), daarna ga ik makkelijke boulders klimmen met veel focus op techniek. Als je te moe wordt van je opwarm boulders dan zijn ze of te moeilijk, of je klimt ze op kracht in plaats van op techniek. Opwarmen op makkelijke boulders moet prima kunnen normaal gesproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuukaLike

LuukaLike

SmokingSig schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:57:
[...]

Hoe lang ben je bezig en hoe vaak per week? :)
Ben nu 2 a 3 maanden bezig en ik probeer het echt maximaal bij 2x per week te houden met genoeg dagen rust ertussen. 'Gelukkig' heb ik ook niet meer tijd, want anders stond ik er 5 dagen in de week haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingSig
LuukaLike schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:21:
[...]

Ben nu 2 a 3 maanden bezig en ik probeer het echt maximaal bij 2x per week te houden met genoeg dagen rust ertussen. 'Gelukkig' heb ik ook niet meer tijd, want anders stond ik er 5 dagen in de week haha.
Mooi!

Hier is het nog 1x per week. Volgend jaar proberen meer te gaan.

Sommige routes die niet lukten blijven een hele week in mijn hoofd malen 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukaLike

LuukaLike

SmokingSig schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:25:
[...]

Mooi!

Hier is het nog 1x per week. Volgend jaar proberen meer te gaan.

Sommige routes die niet lukten blijven een hele week in mijn hoofd malen 🤓
Tof! Ik sta er best van te kijken hoe snel je ook went aan de sport, dus komt vast goed!

En heel herkenbaar van die routes die in je hoofd blijven zitten🤣. Maar des te groter is de euforie als hij dan lukt wanneer je weer in de gym bent.

Klimse!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

LuukaLike schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:32:
[...]
Tof! Ik sta er best van te kijken hoe snel je ook went aan de sport, dus komt vast goed!

En heel herkenbaar van die routes die in je hoofd blijven zitten🤣. Maar des te groter is de euforie als hij dan lukt wanneer je weer in de gym bent.

Klimse!
Soms lukt een route gewoon niet, maar dan helpen ze je een beetje door de route af te breken en een nieuwe route te bouwen. Dan is het probleem ook opgelost :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-07 21:09
Besefte van de week dat ik ondertussen nu al twee jaar aan het klimmen ben.
In die twee jaar ben ik van dringend op 3 meter hoog "blok" roepen naar een redelijk eind de 6A routes te kunnen klimmen.
Ben er best wel trots op gezien met mijn postuur (130Kg en 2m lang) niet echt in het voordeel ben. Vooral op de overhang :$
Hoewel afgelopen donderdag ik best mooie moves had gemaakt volgens m'n klimmaatjes ik nu toch m'n rug best voel erdoor :X

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukaLike

LuukaLike

ericplan schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:44:
[...]

Soms lukt een route gewoon niet, maar dan helpen ze je een beetje door de route af te breken en een nieuwe route te bouwen. Dan is het probleem ook opgelost :)
Ik breek ze de laatste tijd ook op in kleine stukjes om wat energie te besparen, maar op die manier wel de juiste techniek toe te passen op de moeilijke stukken van de route. Het voelt een beetje als cheaten (al heb ik geen idee waarom XD), maar het werkt wel inderdaad :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukaLike

LuukaLike

Red Cell schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:03:
Besefte van de week dat ik ondertussen nu al twee jaar aan het klimmen ben.
In die twee jaar ben ik van dringend op 3 meter hoog "blok" roepen naar een redelijk eind de 6A routes te kunnen klimmen.
Ben er best wel trots op gezien met mijn postuur (130Kg en 2m lang) niet echt in het voordeel ben. Vooral op de overhang :$
Hoewel afgelopen donderdag ik best mooie moves had gemaakt volgens m'n klimmaatjes ik nu toch m'n rug best voel erdoor :X
Dat is serieus indrukwekkend!

6A vind ik zo ongekend taai nog. Heel soms zit er eentje tussen die als een 5 voelt en daar moet ik dan maar van genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evil_lemon
LuukaLike schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:46:
[...]

Ik breek ze de laatste tijd ook op in kleine stukjes om wat energie te besparen, maar op die manier wel de juiste techniek toe te passen op de moeilijke stukken van de route. Het voelt een beetje als cheaten (al heb ik geen idee waarom XD), maar het werkt wel inderdaad :9
Dat is geen cheaten, dat is projecten! Het is inderdaad een super effectieve manier om te werken aan je techniek en kracht, dus voel je zeker niet schuldig.

Ik klim zelf inmiddels 5 jaar, eerste veel toprope, inmiddels meer boulderen omdat dat logistiek wat makkelijker is, maar nog altijd regelmatig toprope en ook lead. In de gemiddelde boulderhal klim ik de meeste 6A/6A+ routes, en enkele 6B. Met klimmen kan ik 6A meestal flashen of met 1 of 2 keer vallen klimmen, 6B/6B+ zou denk ik als project moeten kunnen, maar dat is wat lastig in te schatten omdat ik niet zo heel vaak in de klimhal kom en dus niet echt kan projecten.

Wel leuk om te zien dat er steeds nieuwe klimmers bijkomen en dat dit topic wat meer actief wordt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik was actief klimmer/boulderaar.. ook buiten in vrijwel alle disciplines. En na een verhuizing naar de polder waar geen hal meer is.. mis ik het zó. Was laatst bij toeval in de hal in Zwolle en dat sfeertje. Lekker uurtje boulderen.. daarna een drankje. muziek erbij. Echt.. jammer dat ik niet meer 3x per week kan.

En.. na 1.5 jaar niet klimmen blijkt ook dat je er niet beter in wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07 20:31
Heeft iemand hier wellicht een aanbeveling voor een handfysio in regio Utrecht of Amsterdam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evil_lemon
Isdatzo schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:37:
Heeft iemand hier wellicht een aanbeveling voor een handfysio in regio Utrecht of Amsterdam?
Veel hallen hebben 1x per week een fysio spreekuur. Dat zijn meestal therapeuten die in elk geval iets weten over vingers/handen en vaak ook zelf klimmen. Je zou eens kunnen kijken wie zo'n spreekuur doet en eventueel een afspraak kunnen maken (vaak gratis afspraken van 10-15 minuten) om te kijken of die fysio je verder kan helpen. Succes ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsD

MsD

En veel fysio praktijken zijn tegenwoordig best goed hierin. Het is in ieder geval een stuk beter in zicht dan pak 'm beet 20 jaar terug.
Er zijn zat fysiotherapeuten die ook klimmen, en daardoor bekend zijn met de pijntjes en klachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Bij energiehaven Utrecht werken ze samen met Fysiofabriek, die zichzelf profileren als een fysio voor actieve mensen. Bij Neoliet Utrecht hebben ze volgens mij ook een bekende klimmers-fysio. Zou bij die hallen of bij Sterk Utrecht eens polsen, die geven waarschijnlijk per telefoon ook wel een naam door. Of hebben zelfs vaak inloop-momenten in de hal zoals iemand hier al schreef.

Zelf geen ervaringen met het bovenstaande overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Situaties
Mathieu. (Als je die naam plus handfysio Utrecht googelt kom je er wel). Is ook jaren fysio van het Nederlands klimteam geweest.

Bij FysioHolland hebben ze ook een echo apparaat, wat diagnose een stuk accurater maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07 20:31
Bedankt allen! Ik heb inmiddels een afspraak bij bovengenoemde Mathieu gepland staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Isdatzo op 27-12-2024 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:07
Stomme vraag, ik heb af en toe last van blaren in mijn schoenen, zou ik die teen kunnen tapen? Klim nu sinds december en ga gemiddeld 2 keer per week (alleen klim ik 4b/c en met de buurman en zijn coaching 5b)

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
Paganstars schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:12:
Stomme vraag, ik heb af en toe last van blaren in mijn schoenen, zou ik die teen kunnen tapen? Klim nu sinds december en ga gemiddeld 2 keer per week (alleen klim ik 4b/c en met de buurman en zijn coaching 5b)
Geen stomme vraag:

Ja, je kan er gewoon tape omheen plakken. maar gaasje erop is wel fijn ivm eraf halen :). Hou het wel een beetje dun anders krijg je mogelijk last van knellen.
Daarnaast kan je ook klimmen met sokken aan en heb je minder last van blaren op die manier.

Mocht je nieuwe schoenen gaan halen zorg dan dat ze.
- Goed zitten, NIET TE KLEIN!!!!!
- eventueel met sokken proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evil_lemon
Paganstars schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:12:
Tapen kan altijd, kijk inderdaad even waar je precies moet tapen en wat prettig zit in je schoen.

Daarnaast ontstaan blaren door wrijving, dus kan die teen blijkbaar bewegen in je klimschoen. Dat is, zeker als beginner, zeker niet per se een probleem, maar het zou een teken kunnen zijn dat er ruimte is voor sokken. Je zou eens kunnen testen of het lekkerder zit met een paar (om te beginnen hele dunne) sokken in je schoentjes. Het kan zomaar dat je daardoor én minder blaren hebt, én dat het prettiger klimt omdat de ruimte in je schoenen wat wordt opgevuld.

Verder eens met het advies hierboven, als je op zoek gaat naar nieuwe, ga voor strak, maar zeker niet te klein! Laat je adviseren bij een goede winkel of klimhal met ruime keuze, waar je schoenen op de wand mag testn.

En als laatste, leuk dat je begonnen bent met klimmen, welkom bij de club!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Top thanks! Ik heb de luxe van twee paar schoenen in verschillende maten. Ga ze proberen met sokken. De andere zijn wel echt een stuk krapper. Zal die morgen ook meenemen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Red Cell
Tijd weer voor een avondje klimmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2WhkkfJOJV1452OBp2rDhKHC2w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NvgqGHK6G1kYYhhvza0mrdsq.jpg?f=user_large

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Iemand ervaringen met (topo's van) klimmen in Zweden? Deze zomervakantie daar 4 weken naartoe en wil graag wat klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Blomminator schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:42:
Iemand ervaringen met (topo's van) klimmen in Zweden? Deze zomervakantie daar 4 weken naartoe en wil graag wat klimmen.
klimmen niet, maar er zit wel een leuke klettersteig bij Docksta. Als ik het me goed herinner waren daar ook klimroutes (Hoga Kusten ).

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-07 00:03

Zuurstok

Passionately curious

Is iemand hier al eens in Kalymnos, Griekenland, wezen klimmen?

Zijn er misschien specifiek toffe routes of projecten die je aan Kalymnos hebt overgehouden/kunt uitwijzen?

Ik ga er begin april heen met wat vrienden, dus enige aanraders voor bepaalde routes, of wanden, of misschien het eiland zelf, zou altijd leuk zijn om te lezen van mede Tweakers, Nerds, Klimmers. :)

Als groepje klimmen we vrij breed. Alles van een 6A tot een 7B. Maar dat ligt uiteraard voornamelijk aan hoe het gewaardeerd is. :+

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Wij gaan deze zomer weer klettersteigen. De vorige keer had ik voor mijn partner en mijzelf sets geleend. Nu denk ik dat we het vaker gaan doen en wil ik mijn eigen sets.

Bij de decathlon deze salewa's in m'n handen gehad, maar die openen niet fijn vind ik. Ik ga nog bij sportwinkel langs in de buurt van mijn woonplaats. Maar ik ben benieuwd of iemand tips heeft. Kan iemand een set aanraden? Of afraden...

En een andere vraag, waar ik het antwoord eigenlijk wel op weet als ik het opschrijf; zouden jullie een klimgordel van 21 jaar oud vervangen? 6 jaar vaak gebruikt, 12 jaar niet, daarna weer gaan gebruiken. De gordel heeft geen zichtbare beschadigingen en is altijd binnenshuis bewaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
Adam1980 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:38:
Wij gaan deze zomer weer klettersteigen. De vorige keer had ik voor mijn partner en mijzelf sets geleend. Nu denk ik dat we het vaker gaan doen en wil ik mijn eigen sets.

Bij de decathlon deze salewa's in m'n handen gehad, maar die openen niet fijn vind ik. Ik ga nog bij sportwinkel langs in de buurt van mijn woonplaats. Maar ik ben benieuwd of iemand tips heeft. Kan iemand een set aanraden? Of afraden...
- Let op de lengte van de armen.
- Swivel kan een plus zijn (dat ze dus minder snel in de knoop raken.
- Grote opening kan ook zeker helpen.

Edelrid komt er vaak goed uit bij de verschillende testen.
https://www.bergsteigen.c...lettersteigset-test-2024/

Ik heb zelf x1 light van stubai en ben er best tevreden mee, maar heb wel lange armen.
Kijk ook beetje wat in de aanbieding is :).
En een andere vraag, waar ik het antwoord eigenlijk wel op weet als ik het opschrijf; zouden jullie een klimgordel van 21 jaar oud vervangen? 6 jaar vaak gebruikt, 12 jaar niet, daarna weer gaan gebruiken. De gordel heeft geen zichtbare beschadigingen en is altijd binnenshuis bewaard.
Wij kunnen nooit een ander antwoord gaan geven wat jij al weet.
Risico is het natuurlijk nooit waard.

Ik heb wel soms oude gordels die ik gebruik bij activiteiten waar er weinig impact op komt.
Naklimmers - er komt zeer weinig kracht bij een naklimmers val als je strak zekert.
- abseilen - idem.

Bij via ferrata daarentegen komen zeer HOGE krachten vrij. Dus daar zou ik hem zeker niet voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
streafer schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:49:
[...]

Bij via ferrata daarentegen komen zeer HOGE krachten vrij. Dus daar zou ik hem zeker niet voor gebruiken.
Dat is natuurlijk waar. En dat heb ik me niet eerder gerealiseerd. Dat is duidelijk dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red Cell
Eigenlijk heel simpel, waarom zou je het risico nemen voor jezelf en/of anderen?
Een risico waarvan in je eigen woorden je al bewust bent.
Alles wat je leert en tijdens klimmen mee maakt is gericht op het vermijden van risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79

wat betreft de gordel: daar hebben anderen al op geantwoord en de vraag stellen is hem beantwoorden...

Wat betreft de set: wij gebruiken al jaren Edelrids (die na 10 jaar vervangen worden (.ongeacht of ze er nog goed uit zien, net als de meeste van mijn klim spullen (mits fabrikant niet stelt dat ze korter of langer gebruikt kunnen worden)). Ik zelf heb nu een Cable Kit VI want ik vind de grote karabiners fijn. Vriendin gebruikt een Cable Kit Ultralight VI want zij vind juist de kleinere karabiners fijn..Ieder z'n eigen voorkeur dus.

Vergelijken in een winkel is lastig, maar geloof dat het bij de fysieke winkel van Klimwinkel wel moet lukken. Zwerfkei heeft geloof ik ook nog wel het een en ander liggen, maar dat zou je even moeten checken.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Edelrid maakt inderdaad wel mooie sets. Voor de kinderen heb ik de ultralilght VII gekocht (online destijds, dat dan weer wel), volgens mij (of de VI). Die zijn, zeker voor hen, goed te gebruiken. De cable comfort VI/Tri of de cable kit VI, zien er op het plaatje ook mooi uit.

Toch lastig, online... Ik heb 2 jaar terug sets geleend, die vond ik niet zo fijn. En bij de decathlon heb ik 2 sets in m'n handen gehad, die vond ik ook maar matig.
De bergsportwinkel bij mij in de buurt verkoopt vrijwel geen klimmateriaal meer, das war einmal...

Conclusie; waarschijnlijk gaat het dan toch online bestellen worden.
Iemand ervaring met Petzl of Mammut sets (de andere merken van klimwinkel)?

edit: de link van @streafer geeft wel wat info zie ik. 2 Nieuwe sets kopen gaat wel een gevalletje 'one for him, one for her' worden vrees ik :o

[ Voor 9% gewijzigd door Adam1980 op 26-06-2025 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Adam1980 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:09:
Edelrid maakt inderdaad wel mooie sets. Voor de kinderen heb ik de ultralilght VII gekocht (online destijds, dat dan weer wel), volgens mij (of de VI). Die zijn, zeker voor hen, goed te gebruiken. De cable comfort VI/Tri of de cable kit VI, zien er op het plaatje ook mooi uit.

Toch lastig, online... Ik heb 2 jaar terug sets geleend, die vond ik niet zo fijn. En bij de decathlon heb ik 2 sets in m'n handen gehad, die vond ik ook maar matig.
De bergsportwinkel bij mij in de buurt verkoopt vrijwel geen klimmateriaal meer, das war einmal...

Conclusie; waarschijnlijk gaat het dan toch online bestellen worden.

edit: de link van @streafer geeft wel wat info zie ik. 2 Nieuwe sets kopen gaat wel een gevalletje 'one for him, one for her' worden vrees ik :o
Je kan online hele goede reviews vinden, dat zou je toch al wat houvast moeten geven? Daar worden sets vaak ge-rate op allerlei facetten. Fijn openen of niet is daar ook een van. Alles heeft zijn prijs. Soms letterlijk, soms figuurlijk. Een set met een heel fijn openingssysteem en grote openingen is vaak wat zwaarder, net als een variant met een 'swivel' die voorkomt dat e.e.a. in elkaar draait. Belangrijk is vooral dat je voor jezelf afweegt wat je het belangrijkste vindt in, of wat belangrijke variabelen zijn. Ga je altijd met een auto de bergen in en verwacht je nooit langer dan 30min te hoeven lopen naar een Via Ferrrata én is aanschafprijs geen issue? Dan kan je prima voor een luxe set gaan. Wil je de Via Ferrata set ook mee tijdens meerdaagse huttentochten voor 'just in case' dat je een leuke Via Ferrata ergens tegenkomt? Dan is gewicht mogelijk al meer een issue en neem je wel/niet fijn openen mogelijk voor lief. Is je hobby al duur genoeg en wil je geld besparen? Dan is dat ook een variabele om mee te nemen. Alle sets die je koopt zijn per definitie veilig, dat is het issue niet. Maar er zit wel een groot verschil in volume, gewicht, comfort. En het blijft altijd ook een beetje persoonlijk.

PS: Wat je ook kan doen is bij een grote online retailer gewoon +/- 6 goede sets bestellen, en er 5 terugsturen. Dan heb je een paar euro retourkosten maar kan je wel precies testen wat je fijn vindt.

Zelf heb ik de Edelrid Ultralite .. Maar daar ligt focus op gewicht, en die opent echt wel een stuk minder dan de luxere varianten. Ik klettersteig echter maar sporadisch en wilde een setje die ik eventueel mee kan nemen maar dan zo min mogelijk weegt. Dus eigenlijk de lichtste veilige optie. Het klettersteigen met slings en carabiners zie je mensen ook wel doen, maar dat vindt ik toch te riskant (dan wordt de energie bij een val niet meer opgevangen door de remwerking van de set, maar door je ruggenwervel, geen aanrader ;) ).

EDIT: Ik zie nu pas in je laatste reactie dat je al ervaring hebt met de Ultralite van Edelrid. Ik koop zelf trouwens erg veel bij Bergfreunde. Erg fijne winkel, zowel qua assortiment als qua voorwaarden, retourbeleid, etc. Alleen niet bestellen net voor je op vakantie gaat, want meestal is levertijd +/- 4-5 dagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 26-06-2025 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Adam1980 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:09:

mammut in het verleden wel eens gebruikt, Petzl in de winkel. Beiden werken prima maar mijn voorkeur gaat naar de Edelrid die ik nu heb. Precies wat @Valorian ook het schreef: elke set is veilig (ok .die van Ali zou ik laten liggen ;) ), maar het is maar net wat je wil en zoekt.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
Die link van bergsteigen.com zojuist even bestudeerd en de edelrid cable comfort tri besteld, voor 125 euro. Die swivel lijkt me wel wat. En verder ben ik benieuwd hoe het in de hand ligt en opent. Dank voor de tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
Ik verwacht dat als je hem nu koopt wel goed zit maar....

https://www.bergsteigen.c...ort-tri-klettersteigsets/

Check het even voor de zekerheid.

ps. beetje gedoe maar het kost je niks en ik vind het wel fijn dat ze gewoon alles terugnemen om te checken.

edit 2: https://edelrid.com/de-de/service/warnhinweis ze zijn er sowieso wel in het Duits.

[ Voor 36% gewijzigd door streafer op 27-06-2025 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Ik heb op de site van edelrid gekeken of er waarschuwingen zijn, dat is niet zo voor zo ver ik kan zien. Als bike24 oud spul verkoopt, dan ben ik mooi in de aap gelogeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Nav een aantal reacties in het outdoortopic over (berg)sportverzekering eerder dit jaar, was ik in de veronderstelling dat mijn verzekering momenteel ongevallen tijdens klettersteigen niet zouden dekken.

Daarom vanochtend mijn verzekeraar gebeld. Ik blijk wel verzekerd te zijn tijdens klettersteigen voor repatriëring, maar niet voor alle kosten. Zoals hieronder te zien is. Rubriek A en B zijn meeverzekerd (dat is al een aanvullende verzekering). Onze ziektekostenverzekering heeft geen uitsluiting voor klettersteigen, die betalen dus ook de kosten in het ziekenhuis (naar NL tarieven). Blijvende invaliditeit is niet gedekt in mijn reisverzekering voor deze sport.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/br31Nnz8O9HXJW2av5gcHpQt4Xw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DJRfSsEI4MamsT51Ejhk2RPs.png?f=user_large

Wat is een goede verzekering? Ik heb de NKBV even bekeken, dat kost voor het gezin bijna 300 euro voor reisverzekering. Maar daar moet eigenlijk ook nog het aanvullende deel bij voor, bijvoorbeeld, de blijvende invaliditeit (143 of 230 euro, afhankelijk wat we wensen).
Wat is wijsheid?

Edit: ik had aan chatgpt voorgelegd of we dan verzekerd zijn tegen medische kosten. Die heeft uitgezocht dat dat het geval zou zijn; datgene wat de zorgverzekering niet vergoed, wordt door de aanvullende reiseverzekering gedekt, wat medische kosten betreft. Daarna gevraagd hoe het zit met blijvende invaliditeit. Maakt ie een mooi staatje waarin duidelijk is dat de zorg- én reisverzekering hierin niks vergoeden. En vervolgens adviseert ie een NKBV verzekering... :)

Zijn er nog andere opties? Of zou alleen medische kosten voldoende zijn? Ik vind het maar een taai onderwerp...

[ Voor 20% gewijzigd door Adam1980 op 27-06-2025 15:23 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
Medische kosten zit normaal in je zorgverzekering, extra kosten die je hebt zijn soms repatriëring en dat is wel gedekt. Ik zou niet 1,2,3 weten welke zorgkosten ik in het buitenland maak die niet zouden gedekt zijn in Nederland door mijn zorgverzekering.

Dus alle directe medische hulp is sowieso gedekt door je zorgverzekering.

Blijvende schade/invaliditeit worden wel gedekt door NKBV, al zijn dit wel lage bedragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13UD9Z-fXtCZg03Ffg8q7DjYJ1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbIMWCCAv33SKJOv9VIcPv1j.jpg?f=fotoalbum_large

En afhankelijke van de mate van invaliditeit .. een percentage op dat bedrag. (met andere woorden.. peanuts dus misschien is zeggen dat je hiervoor verzekerd bent.. verkeerd verwoord).

wijsheid.. is lastig. Kans op grote schade is klein... maar als je schade niet kan dragen moet je je juist verzekeren.

Voor mij is het simpel. Ik doe veel dingen waar mogelijk problemen ontstaan met redding. Dat wil ik dus gedekt hebben. Voor alle andere zaken is het eigenlijk een flut verzekering.

ff economische rant..: wij Nederlanders verzekeren verkeerd... we verzekeren vaak zaken die we zelf kunnen betalen.. dus grote kans met matige impact. Je zou eigenlijk alleen lage kans met grote schade moeten verzekeren..... maar dit geheel terzijde

ps. ik zie niet hoe je kan bijverzekeren bij de NKBV (behalve annuleringsverzekering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Die redding vind ik ook het voornaamste eigenlijk. Daarom had ik ook de NKBV verzekering jaren terug.

Maar mijn huidige verzekering doet blijkbaar ook aan redding vergoeden. Dus daarmee zit ik goed. Alleen, toen ging ik lezen over geen vergoeding bij blijvende invaliditeit (en overlijden). Dat bracht me aan het twijfelen. Anderzijds, ik heb werkelijk geen flauw idee hoe ik nu verzekerd ben bij racefietsen als ik een ongeluk krijg met blijvende invaliditeit als dat in Duitsland gebeurd tijdens een van mijn wekelijkse ritjes die ik hier over de grens doe.

(Eigenlijk zou ik mijn vrouw moeten verzekeren, want als haar iets overkomt en het inkomen valt weg, dan zijn we goed de sjaak.)

Ten aanzien van je rant; daar ben ik ook schuldig aan, onze vouwwagen is eigenlijk al een tijdje onnodig verzekerd (het nieuwe is er wel van af en we zouden 'm kunnen vervangen als het echt moet). Net als dubbel verzekeren (voor de auto via mijn doorlopende reisverzekering en de verzekering die ik jaarlijks van de garage krijg bij het onderhoud, en misschien nog wel wat)

Aanvullende verzekering was verkeerde woordkeuze, ik bedoel de annuleringsverzekering (vreemde naamkeuze eigenlijk, aangezien er ook allerlei andere zaken worden verzekerd)

Goed, ik ga nog even verder twijfelen over wat ik nu wil.

[ Voor 5% gewijzigd door Adam1980 op 27-06-2025 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Cell
Ja ik loop tegen zelfde issue aan, maar dan tandje er bovenop.
Wij gaan dit jaar voor het eest naar Oostenrijk op vakantie en wil daar met het gezin voor het eerst een klettersteig gaan doen. (Mis dus ook wat kennis van hoe uberhaupt dat te regelen).
Hoewel ik en m'n oudste dochter al wat jaren toprope klimmen, heeft mijn vrouw en jongste maar incidenteel geklommen.
Want voor mijn hele gezin is zo'n extreme sport verzekering nogal duur, vooral gezien we het waarschijnlijk maar 1 keer gaan doen. Bizar trouwens wel dat een wielrenner met idiote snelheden van een berg kunnen afsuizen en volledig gedekt zijn en wij die met veiligheids middelen en al bezig zijn worden uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:12
Ik heb vorig jaar eens wat rond zitten bellen over wat nou wel en niet onder verzekeringen valt. Bij de meeste verzekeraars kreeg ik telefonisch een ontwijkend antwoord. Weinig concreet, 'bepaalde kosten', etcetera. Sowieso boulder ik ook nog wel eens buiten en daar is men al helemaal vaag over voor zover dat niet expliciet erbuiten valt.

Voor mij telt ook mee de mate van gezijk die ik wil accepteren als ik met (blijvende) invaliditeit zou komen te zitten. Het vrij expliciete 'klimsport is verzekerd' van de NKBV is mij wel een paar tientjes waard.

Zo ook voor augustus. Weekje boulderen in Font O+ en dan hopelijk nog in het najaar ergens sportklimmen.

[ Voor 8% gewijzigd door doltishDuke op 05-07-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evil_lemon
doltishDuke schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:29:
Ik heb vorig jaar eens wat rond zitten bellen over wat nou wel en niet onder verzekeringen valt. Bij de meeste verzekeraars kreeg ik telefonisch een ontwijkend antwoord. Weinig concreet, 'bepaalde kosten', etcetera. Sowieso boulder ik ook nog wel eens buiten en daar is men al helemaal vaag over voor zover dat niet expliciet erbuiten valt.

Voor mij telt ook mee de mate van gezijk die ik wil accepteren als ik met (blijvende) invaliditeit zou komen te zitten. Het vrij expliciete 'klimsport is verzekerd' van de NKBV is mij wel een paar tientjes waard.

Zo ook voor augustus. Weekje boulderen in Font O+ en dan hopelijk nog in het najaar ergens sportklimmen.
100% eens met ik wil geen gedoe, bij de NKBV weet ik zeker dat ik goed zit. Daarbij ligt het nogal aan je situatie of de verzekering duur is of niet.
Voor mijn lidmaatschap bij Fliegerhorst heb ik sowieso al een NKBV lidmaatschap nodig, en omdat ik regelmatig in België klim heb ik een klimjaarkaart nodig, en daarvoor moet je lid zijn. Dus voor de mensen zoals ik, die het lidmaatschap sowieso nodig hebben, is die verzekering echt een prima deal en zelfs relatief goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Iemand nog tips voor leuke boulderhal in Berlijn? Ik klim nu 5b/c ongeveer. Vriend van mij heeft nog nooit geboulderd.

Ik had al the basement gevonden, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:46
Red Cell schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:47:
Ja ik loop tegen zelfde issue aan, maar dan tandje er bovenop.
Wij gaan dit jaar voor het eest naar Oostenrijk op vakantie en wil daar met het gezin voor het eerst een klettersteig gaan doen. (Mis dus ook wat kennis van hoe uberhaupt dat te regelen).
Hoewel ik en m'n oudste dochter al wat jaren toprope klimmen, heeft mijn vrouw en jongste maar incidenteel geklommen.
Want voor mijn hele gezin is zo'n extreme sport verzekering nogal duur, vooral gezien we het waarschijnlijk maar 1 keer gaan doen. Bizar trouwens wel dat een wielrenner met idiote snelheden van een berg kunnen afsuizen en volledig gedekt zijn en wij die met veiligheids middelen en al bezig zijn worden uitgesloten.
In Frankrijk heb je carre neige, dat is een (offpiste) ski verzekering die je ook per dag kan afsluiten. Je zou eens kunnen zoeken of er ook iets dergelijks voor bergsport in het algemeen bestaat. Ik kan me voorstellen dat daar wel een markt voor is met mensen die "een keer" klettersteig of rafting of weet ik wat gaan doen in de zomer.

Ik zit zelf al jaren bij de NKBV, net als iedereen die ik ken die met enige regelmaat iets met bergsport doet. Bij mijn weten nog steeds je enige optie in NL zonder (bewust?) vage uitsluitingen en beperkingen waar je geheid discussie over gaat krijgen als je een keer echt kosten maakt.

Ps.
Die wielrenner wordt ws gewoon door de ambulance van het asfalt geschraapt, dus buiten repatriëring is die vooral voor je ziektekostenverzekering. Als de heli uit moet rukken om een klimmer van een alp te plukken gaat de teller lopen en ben je als reisverzekering aan de beurt. Dus wat dat betreft snap ik die wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Situaties
In Frankrijk is de reddingsheli dan wel een publieke voorziening en dus "gratis".
Bron: Ik ben wel eens van een bergwand geplukt door de lieve heren van de heli. :+

Neemt niet weg dat het natuurlijk verstandig is om de (NKBV) verzekering af te sluiten.
Paganstars schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:22:
Iemand nog tips voor leuke boulderhal in Berlijn? Ik klim nu 5b/c ongeveer. Vriend van mij heeft nog nooit geboulderd.

Ik had al the basement gevonden, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen
Ik ben zelf naar Berta Block en Urban Apes geweest. Van die twee raad ik Berta Block ten zeerste aan.
Vond het toentertijd een erg leuke hal!

[ Voor 46% gewijzigd door Situaties op 07-07-2025 15:43 ]

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste