ik was aan het kijken naar een bigshot katapult. maar had wat moeite om 4a500 goed te praten. Dit kanon was 40 a 50 euro en een uurtje knutselen.
En nu kon het bespaarde deel naar de zigzag en petzl spullen.
Ik doe het als een hobby. En ik doe af en toe werk voor anderen.
ik heb hier een 20 tal palmbomen, en als ik iemand laat komen dan ben ik daar 200 tot 300 euro per boom voor kwijt.
Dus ik kan het beter zelf doen. Allen wanneer er vergif nodig is tegen beestjes heb ik iemand nodig.
Maar de laatste keer betaalde ik 350 voor een inspectie en een trim van 20 min. Goed geld.
Ik heb verder geen verstand van bomen, of beter nog niet genoeg.
Meeste bomen die ik klim, die klim ik voor het vellen. De boom moet weg en staat op een lastige locatie.
Eind vorig jaar genoeg werk met de stormen die we hadden, erg leuke bomen gehad die op hun beurt levens gevaarlijk in elkaar hingen...
Beetje puzzelen wat eerst en wat blijft, dat vind ik leuk in combinatie met klimmen.
vanmorgen even getest klommen. drt en srt. drt geeft een lekker compact systeem. Maar veel meer tijd in het opzetten en het isoleren van een goede plek voor de cambium saver en lijn.
srt maakt het systeem lang, maar is prima te doen recht de boom in.
Groot voordeel, gewoon de lijn ergens in knallen en gaan, er komt geen frictie op de lijn in de boom..
maar ging allemaal prima. Moet alleen mijn knee ascender even goed uitzoeken kwa lengte.
En heel raar ik weet zeker dat ik een rechter voet ascender heb. maar links zit hij veel mooier op de voet.. ook even uitzoeken.
Ik ga een gewicht maken van 1 kilo, die aan de lijn komt,. vooral de eerste meters zit er geen gewicht in de lijn en wordt hij dus niet door de voetklem heen getrokken ( kan er ook een ketting zaag aan hangen..
Maar al met al ben ik erg happy. Het maakt het veiliger voor mij, Gemakkelijker voor mij.
Je schiet een lijn naar de top, ook al hoef je daar niet te zijn.
Vervolgens recht omhoog, en door slim gebruik te maken van een positielijn kom je vanzelf waar je moet zijn.
1. ik moet nog een dubbelzijdige werkpositielijn maken. dacht aan 2 petzl open karabiniers op een 10 meter lijn.\
en te stellen door 2 hidge climber pulley systemen. gebruik je ze alle 2, dan heb je ze dichtbij. En bij enkel gebruik heb je 10 meter lijn..
2. toch stiekem aan het kijken naar de petzl sequoia plus. deze heeft een geïntegreerd systeem voor de knee ascender
[
Voor 51% gewijzigd door
jack zomer op 21-04-2026 14:51
]
The problem with communication is the illusion it has taken place.