Adam1980 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:09:
Edelrid maakt inderdaad wel mooie sets. Voor de kinderen heb ik de ultralilght VII gekocht (online destijds, dat dan weer wel), volgens mij (of de VI). Die zijn, zeker voor hen, goed te gebruiken. De cable comfort VI/Tri of de cable kit VI, zien er op het plaatje ook mooi uit.
Toch lastig, online... Ik heb 2 jaar terug sets geleend, die vond ik niet zo fijn. En bij de decathlon heb ik 2 sets in m'n handen gehad, die vond ik ook maar matig.
De bergsportwinkel bij mij in de buurt verkoopt vrijwel geen klimmateriaal meer, das war einmal...
Conclusie; waarschijnlijk gaat het dan toch online bestellen worden.
Iemand ervaring met Petzl of Mammut sets (de andere merken van klimwinkel)?
edit: de link van @
streafer geeft wel wat info zie ik. 2 Nieuwe sets kopen gaat wel een gevalletje 'one for him, one for her' worden vrees ik

Je kan online hele goede reviews vinden, dat zou je toch al wat houvast moeten geven? Daar worden sets vaak ge-rate op allerlei facetten. Fijn openen of niet is daar ook een van. Alles heeft zijn prijs. Soms letterlijk, soms figuurlijk. Een set met een heel fijn openingssysteem en grote openingen is vaak wat zwaarder, net als een variant met een 'swivel' die voorkomt dat e.e.a. in elkaar draait. Belangrijk is vooral dat je voor jezelf afweegt wat je het belangrijkste vindt in, of wat belangrijke variabelen zijn. Ga je altijd met een auto de bergen in en verwacht je nooit langer dan 30min te hoeven lopen naar een Via Ferrrata én is aanschafprijs geen issue? Dan kan je prima voor een luxe set gaan. Wil je de Via Ferrata set ook mee tijdens meerdaagse huttentochten voor 'just in case' dat je een leuke Via Ferrata ergens tegenkomt? Dan is gewicht mogelijk al meer een issue en neem je wel/niet fijn openen mogelijk voor lief. Is je hobby al duur genoeg en wil je geld besparen? Dan is dat ook een variabele om mee te nemen. Alle sets die je koopt zijn per definitie veilig, dat is het issue niet. Maar er zit wel een groot verschil in volume, gewicht, comfort. En het blijft altijd ook een beetje persoonlijk.
PS: Wat je ook kan doen is bij een grote online retailer gewoon +/- 6 goede sets bestellen, en er 5 terugsturen. Dan heb je een paar euro retourkosten maar kan je wel precies testen wat je fijn vindt.
Zelf heb ik de
Edelrid Ultralite .. Maar daar ligt focus op gewicht, en die opent echt wel een stuk minder dan de luxere varianten. Ik klettersteig echter maar sporadisch en wilde een setje die ik eventueel mee kan nemen maar dan zo min mogelijk weegt. Dus eigenlijk de lichtste veilige optie. Het klettersteigen met slings en carabiners zie je mensen ook wel doen, maar dat vindt ik toch te riskant (dan wordt de energie bij een val niet meer opgevangen door de remwerking van de set, maar door je ruggenwervel, geen aanrader

).
EDIT: Ik zie nu pas in je laatste reactie dat je al ervaring hebt met de Ultralite van Edelrid. Ik koop zelf trouwens erg veel bij Bergfreunde. Erg fijne winkel, zowel qua assortiment als qua voorwaarden, retourbeleid, etc. Alleen niet bestellen net voor je op vakantie gaat, want meestal is levertijd +/- 4-5 dagen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Valorian op 26-06-2025 23:04
]