Algemeen klimtopic Overzicht

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-04 09:00
Mede-auteur:
  • Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:49

Ealanrian

Inleiding

Welkom in het nieuwe klim topic. Ik heb meteen even van de gelegenheid gebruik gemaakt om het topic te hernoemen, alleen sportklimmen is zo beperkt. :+
In dit topic kunnen we de meeste vormen van klimmen bespreken, van boulderen tot rope access tot alpinisme.

De verschillende vormen van klimmen

Deze lijst is enigzins gesimplificeerd, maar dit zijn de verschillende categorieën die je tegen komt bij het klimmen.
Boulderen
Deze klimvorm kenmerkt zich door de over het algemeen geringe hoogte van het beklommen object en het ontbreken van zekeringsmaterieel. Vaak worden matten op de grond onder de klimroute gelegd om enige bescherming te geven bij een val.
Sportklimmen
Het klimmen met behulp van zekeringsmaterieel en permanente ankers in de muur/rots.
Traditioneel klimmen
Het klimmen met behulp van zekeringsmaterieel en tijdelijke ankers in de muur/rots.
Rope access
Het beklimmen van, over het algemeen door de mens gemaakte, objecten met behulp van touwen om werkzaamheden uit te voeren.
Free solo
Traditioneel/sportklimmen zonder zekeringsmaterieel.
Gezien de risico's van deze klimvorm lijkt het mij verstandig hier niet al teveel aandacht aan te besteden in dit topic.

Enkele andere vormen van klimmen die wel eens voorbij komen maar in principe in een of meerdere bovengenoemde categorieën vallen.
Alpinisme
Het beklimmen van bergen met behulp van klimmaterieel, denk aan de Mont Blanc, Mount Everest, etc.
Voor het beklimmen van een berg zonder klimmaterieel moet je bij de buren zijn: Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic
Boomklimmen
De naam zegt het al, het beklimmen van een boom met behulp van klimmaterieel.
IJsklimmen
Het beklimmen van een ijswand, over het algemeen een bevroren waterval.

Klimmaterieel

Voor nu beperk ik deze sectie even tot de spullen die je nodig hebt voor indoor sportklimmen.
Klim gordel
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/da/Klim_gordel.jpg
Naast het touw het meest kritische stuk materieel dat er is. :P
Touw
Een touw geschikt voor klimmen. Deze touwen rekken uit als je naar beneden valt om de klap te verminderen.
Klim schoenen
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6c/Five_Ten_Anasazi_Verde.jpg
Met zolen met extra veel frictie zodat je op de kleinste randjes kunt blijven staan. 8)
Belay device
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d1/Zekeringsapparaten.jpg

Het apparaat dat ervoor zorgt dat je weer veilig beneden komt.
Deze zijn er in diverse vormen en uitvoeren, maar die op het plaatje zijn de meest KISS/fool proof belay devices die er zijn.
Kalk
Om te zorgen dat die zweethanden weer grip hebben. ;)

Buiten klimmateriaal

Aangezien er de laatste tijd meer posts komen over buiten klimmen begin ik hier maar vast mee
Helm
Zonder helm niet onder de rots komen, Boulderaars en Alpinisten denken hier anders over.
Setjes
Nodig om je touw en het verankerings punt in de muur te verbinden
Nuts, Cams, Hexen en al het andere trad spul
Nodig als je klimt in gebieden waar geen haken zijn.

Klimmers op GoT

NaamDisciplinesThuis hal
MewBieBeginnend boulderer, sportklimmer, beginnend tradklimmerNoorwegen, en regio Den Haag
EalanrianSportklimmer, beginnend tradklimmer, beginnend alpinistArque, Cube & TSAC
StreaferBoulderer, sportklimmer, alpinistKunststof boulderhal Leiden
ValorianSportklimmen in- en outdoor, Boulderen, AlpinismeKlimmuur Utrecht

Fabrikanten/informatiebronnen

De Nederlandse klim vereniging:
http://www.nkbv.nl/

Fabrikanten:
https://www.petzl.com/CA/en/Sport
http://blackdiamondequipment.com/en_NL/climbing-gear
https://www.mammut.ch/BX/...ipment_climbing_equipment
http://www.beal-planet.com/en/

[ Voor 17% gewijzigd door Ealanrian op 05-12-2019 15:54 . Reden: List en links gaan niet goed samen lijkt het. ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Ealanrian
Ik mis bij klimmateriaal nog wel het een en ander :p Carabiners, nuts, cams, prusik, helm, alpine gear. En is het misschien een idee om een lijstje van klimmers en omgeving/klimhal te maken?ja ik wil wel helpen met de TS

Afgelopen dinsdag heb ik voor het eerst weer geklommen na mijn val. Na 6 weken ging het eigenlijk verrassend goed nog wel wat geïrriteerd maar niks onverwachts.

Anoniem: 172410

klimtopic
Ja, wat is het nou? :(

O-)

• Ealanrian
Eigenlijk zou Freesolo boven aan moeten staan als meest pure vorm van klimmen :+

Ik zie dat ik ook TS ben, ik zal asap wat dingen gaan toevoegen

[ Voor 11% gewijzigd door Ealanrian op 12-09-2016 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Streafer - Boulderen - klimmer en alpinist ...
Ben in de meeste dingen instructeur of vrij ervaren .
Vaste hal - Kunststof boulderhal - Leiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:10
Leuk, een klimtopic! Sluit mooi aan bij de enorme groei in populariteit van deze hobby (en dan met name boulderen) en de komst van klimmen op de olympics van 2020 als meerkamp.

Zet mij ook maar op de lijst:

Naam: Valorian
Disciplines: Sportklimmen in- en outdoor, Boulderen, Alpinisme
Thuishal: Klimmuur Utrecht

Ben wekelijks te vinden op het plastic in Utrecht en maak zo nu en dan uitstapjes naar andere hallen (Bussum, A'dam, Nieuwegein, R'dam). Verder zo'n 5 a 6 weekendjes in de rotsen per jaar (België en Duitsland) en sinds een jaar of drie ook alpinisme. Inmiddels zelfstandig klimmer en alpinist (c1 & c2), dat geeft wel lekker veel mogelijkheden.

Mooiste gebieden waar ik heb kunnen rotsklimmen zijn Finale Ligure in Italië en de Lienzer Dolomieten in Oostenrijk. Wat alpinisme betreft dit jaar voor het eerst 3 vierduizenders in Wallis, Zwitserland, beklommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 13:51

Spotter

Lichtnicht

En hier nog iemand :)

Spotter - Sportklimmen - Klimmuur Centraal

Vorige maand een trad cursus gedaan bij NKBV regio Oost, dat was (na enig inkomen) toch ook wel erg gaaf! Tevens zit ik wel een beetje te kijken naar een C1 en dus richting alpinisme. Eerst maar eens een weekje Kalymnos eind deze maand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:23
Ik klim ondertussen ook al een tijdje. Eerst 2.5 ~ 3 jaar in eindhoven (Monk) en nu weer dik een jaar bij Yosemite (sportklimmen) in Zwolle. Het overschakelen van boulderen naar toprope vond ik in het begin wel wennen. Ik bleef boulderen in het begin echt leuker vinden maar inmiddels is dat wel redelijk veranderd. Ik wil graag naar buiten, lekker wandjes beklimmen, multipitchen etc. Afgelopen zomer al een weekendje in de Ardennen mee kunnen pakken en dat is toch echt enorm leuk.

Ben me daarom ook al wat aan het voorbereiden, inmiddels de voorklimcursus achter de rug en ik wil komend jaar sowieso nog een outdoor cursus doen. Indoor probeer ik mijn niveau wat op te krikken. In Zwolle ben in begonnen met ongeveer 5C's en inmiddels pak ik mijn eerste 6Btjes. Afhankelijk van hoe het uit komt klim ik 1 ~ 2x per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-04 11:42
:W

Ik klim zelf inmiddels al een heel aantal jaren. Een aantal perioden wat minder ivm o.a. blessureleed, maar al met al behoorlijk wat geleerd:

- Boulderen
- Sportklimmen
- Voorklimmen
- Trad (ben ik nog een beetje beginner in, maar 5jes durf ik wel in te stappen :) )
- Bergreddingstechniek

Eigenlijk wil ik binnenkort een C1 cursus aan dat lijstje toevoegen. Dat lijkt me ook wel ontzettend gaaf om te doen.

Mijn vaste klimhal is Nieuwegein, daar ben ik zo'n 2 keer in de week te vinden. Af en toe in het weekend nog naar Arnhem, das ook een erg fijne hal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ohi!

Door L0we gewezen op dit topic (ik wilde er al naar op zoek of er zelf een openen). :)

Ik heb ergens een foto uit 1994 (ik was toen 17) van mij op een rots van een meter of 10 in de Ardennen, op type B bergschoenen. Jaren later begonnen in Utrecht (nog voor de brand bij de buren), nogal wisselvallig en toen een paar jaar gestopt. Wel op vakantie in Australië in The Grampians 2 lange multipitch tradroutes nageklommen. (Na bungee jumpen een van de engste, heftigste en gaafste ervaringen ooit. Wat was IK bang op een 10+ meter traverse zonder tussenzekeringen op dat stuk...)

Nu denk ik een jaar of 5, 6 weer actief aan het klimmen. Echt hard klim ik niet (5c+ gaat op een goede dag net, een 6a is me een enkele keer ook gelukt maar daar houd het wel zo'n beetje op), wel binnen- en buiten. (Maar ik ben geen voorklimpaard. Ik kan het technisch wel, durf het alleen niet.)

Dus:

Disciplines:
- Sportklimmen (binnen en buiten)
- Boulderen (zeer zeer zeer sporadisch, veel te bang bij een afsprong mijn enkels te breken)

Thuishal:
- Nieuwegein (Mountain Network)

Frequentie:
- 2x per week in de hal
- Hier en daar een weekendje buiten + een jaarlijkse klimvakantie

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Marshallq - Klimmen en soms boulderen
Vaste hal - La Vita Sana - Venlo (http://friendsandnuts.nl/)

Afgelopen jaar 24 kilo kwijt geraakt en inmiddels ben ik lekker in niveau omhoog aan het gaan. Van 5B\C tot nu mijn eerste 6Btjes. A.s. jaar hoop ik weer naar Fountainbleau te gaan en op mijn eerste alpine tocht.

Afgelopen jaar nog een leuke klettersteig in Oostenrijk gedaan (http://www.bergsteigen.co...oenigsjodler-klettersteig - YouTube: Königsjodler Klettersteig Full HD - 15.08.2013 Hochkönig (Salzburg).

Hopelijk op korte termijn weer eens met mijn buddie Streafer klimmen, eventjes laten zien hoe het moet ;)

[ Voor 36% gewijzigd door marshallq op 05-01-2017 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
L0we schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 08:52:
:W

Ik klim zelf inmiddels al een heel aantal jaren.
unezra schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 09:14:
Ohi!

Door L0we gewezen op dit topic (ik wilde er al naar op zoek of er zelf een openen). :)
Leuk, meer klimmers uit omgeving Utrecht dus. Misschien een keer een klim-meet in '17 ;)

Voor jullie (en de andere hier natuurlijk ook) interssant (maar waarschijnlijk wist je het al): de Klimhal in Leidsche Rijn begint nu echt vorm aan te nemen. Wordt denk ik een erg gave hal voor erbij, 20 meter hoog, flink groot én een mogelijkheid om buiten te klimmen (deels op grepen, deels op spuitbeton).

Weet een van jullie als Nieuwegein klimmers toevallig wat de status is van de plannen die Mountain Network heeft met die hal? Begreep dat daar ook een compleet nieuwe hal gemaakt wordt, maar wanneer en hoe en was is erg vaag.....

Hoe dank ook, ik heb er weer zin in in 2017. Doelen:
- Lekker veel meters maken, misschien eindelijk eens een 6C in de hal uitklimmen
- Meer voorklimmen, binnen én buiten
- Tenminste weer 1 alpinetrip (hopelijk weer 4000'ers)
- Veel buitenweekendjes België / Duitsland / Luxemburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Kijk, een mooie kick!

Ik ben zeker te porren voor een klimmeet, zowel binnen als buiten!

Mijn doelen zijn redelijk bescheiden:
-Weer in vorm/op niveau komen (6a)
-Techniekcursus later deze maand
-Ook lekker veel buiten klimmen, zowel België/Duitsland als Kalymnos
-Mijn eerste 6C in de hal
-Een fucking makkelijke 6C vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Valorian schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:41:
[...]

[...]

Leuk, meer klimmers uit omgeving Utrecht dus. Misschien een keer een klim-meet in '17 ;)
Prima plan!
Voor jullie (en de andere hier natuurlijk ook) interssant (maar waarschijnlijk wist je het al): de Klimhal in Leidsche Rijn begint nu echt vorm aan te nemen. Wordt denk ik een erg gave hal voor erbij, 20 meter hoog, flink groot én een mogelijkheid om buiten te klimmen (deels op grepen, deels op spuitbeton).

Weet een van jullie als Nieuwegein klimmers toevallig wat de status is van de plannen die Mountain Network heeft met die hal? Begreep dat daar ook een compleet nieuwe hal gemaakt wordt, maar wanneer en hoe en was is erg vaag.....
Daar is nog vrij weinig over bekend inderdaad. Ik zal binnenkort wel eens informeren bij de manager, eens kijken waar het nu op hangt.
Hoe dank ook, ik heb er weer zin in in 2017. Doelen:
- Lekker veel meters maken, misschien eindelijk eens een 6C in de hal uitklimmen
- Meer voorklimmen, binnen én buiten
- Tenminste weer 1 alpinetrip (hopelijk weer 4000'ers)
- Veel buitenweekendjes België / Duitsland / Luxemburg.
Goed lijstje! Ik hoop dit jaar eindelijk de 7a eens klein te krijgen. Maar eerst mag het kleine blessureleed wel voorbij zijn. Tijdje geleden een pulley overbelast. Suf genoeg niet met het klimmen, maar tijdens het loskrijgen van de remklauwen van de auto van mn pa (40 jaar oud :P )
Vanmiddag onder het mes voor een ingegroeide teennagel, die loopt ook al een paar weken te irriteren. Dan mag het wel even voorbij zijn, en hoop ik weer lekker wat te kunnen gaan klimmmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topic is alweer even stil. :)
Dus een bump.

Zijn er nog meer klimmende forumleden en is het leuk wellicht een keer in deze of gene klimhal af te spreken om elkaar ook IRL te leren kennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
unezra schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:43:
Topic is alweer even stil. :)
Dus een bump.

Zijn er nog meer klimmende forumleden en is het leuk wellicht een keer in deze of gene klimhal af te spreken om elkaar ook IRL te leren kennen?
Prima plan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Same here! De meeste weekenden lukken wel als ik het een beetje van te voren weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Klinkt goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Over doelen van 2017 gesproken.. Mijn doel gaat iets verder dan alleen 2017 en iets hoger dan de meeste bergen! Ik heb nl besloten een serieuze poging te doen om alle 7-Summits te beklimmen en wel binnen 7 jaar.

Afgelopen jaren heb ik de nodige alpiene ervaring opgedaan en in oktober 2016 heb ik Mount Elbrus (North Face) beklommen. Wat een geweldige ervaring was dat! Technisch zeker niet moeilijk, maar onderschat de hoogte en de lengte van de topdag niet!

Elbrus was al in voorbereiding op de volgende stap; Eind Mei 2017 mag ik een poging doen om Denali te beklimmen. Veel serieuzer, hoger, kouder.. kortom nog veel mooier! Nu dus hard trainen, veel rusten en voorbereiden.

Beetje reclame, maar als je me wil volgen: facebook.com/the7in7 of https://the7in7.nl

De uitdaging is niet alleen het daadwerkelijk beklimmen van de bergen. Ook financiering is iets wat zeker aandacht vereist. Het is geen goedkoop project ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Klinkt als een ontzettend mooi project. Succes!

Zelf sinds een aantal weken begonnen met klimmen door het doen van de KBV1 cursus. Gaat goed en het bevalt super. Al enkele 5B kunnen doen.

Ik heb het hele weekend al mezelf ingelezen over technieken, uitrusting en klimgebieden. Voor nu vooral nog wat ervaring op doen en dan hopelijk binnenkort beginnen met KBV2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
MrBarBarian schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:28:
Over doelen van 2017 gesproken.. Mijn doel gaat iets verder dan alleen 2017 en iets hoger dan de meeste bergen! Ik heb nl besloten een serieuze poging te doen om alle 7-Summits te beklimmen en wel binnen 7 jaar.

Afgelopen jaren heb ik de nodige alpiene ervaring opgedaan en in oktober 2016 heb ik Mount Elbrus (North Face) beklommen. Wat een geweldige ervaring was dat! Technisch zeker niet moeilijk, maar onderschat de hoogte en de lengte van de topdag niet!

Elbrus was al in voorbereiding op de volgende stap; Eind Mei 2017 mag ik een poging doen om Denali te beklimmen. Veel serieuzer, hoger, kouder.. kortom nog veel mooier! Nu dus hard trainen, veel rusten en voorbereiden.

Beetje reclame, maar als je me wil volgen: facebook.com/the7in7 of https://the7in7.nl

De uitdaging is niet alleen het daadwerkelijk beklimmen van de bergen. Ook financiering is iets wat zeker aandacht vereist. Het is geen goedkoop project ;)
Gaaf plan! Ik zie op je site dat je begonnen bent met C1+tour, wat dat Ötztal? Die heb ik 3 jaar geleden ook gedaan. Vervolgens C2 (bij de Grossglockner) en vorig jaar zelfstandig Allalinhorn (Holaubgrat omhoog, normaalroute naar beneden), Weismies (traverse) en Nadelhorn (heen-en-weer). Nu weer aan het plannen voor komende zomer!

De stap van Elbrus naar Denali lijkt me overigens nog behoorlijk extreem, qua koude, hoogte, luchtijlheid. Of heb je in de Alpen inmiddels genoeg ervaring opgedaan? Nou ja, bij zoiets ga je vast niet over een nacht ijs ;) .. Hoe dan ook, veel succes alvast met dit project! En met sparen voor Everest (wat je al snel zo'n 40.000 euro zal gaan kosten vrees ik).

Mijn doelen op alpine gebied zijn voorlopig beperkt tot PD+ toppen in de Alpen. Maar stiekum droom ik toch ook wel een beetje van Denali (en een hoop andere toppen).

Hou je toevallig ook van bergboeken (als je daar nog tijd voor hebt tussen de trainingen door)? Dan een paar aanraders:
"-148 degrees" van Art Davidson, over de eerste winterbeklimming van Denali
"Nanga Parbat - the lonely pilgrimage" van Herman Buhl
"Annapurna" - over de eerste beklimming van een 8000'er, van Maurice Herzog
"Touching my fathers soul" van Tenzing Norgay, over Everest (als mooie aanvulling op Into Thin Air van Krakower)
"My vertical World" van Jerzy Kucuckzka, de Poolse winterklimmer die bijna Messner versloeg in de race om de 14 summits (was nét iets later, maar wel in minder jaren en met bizar veel winterbeklimmingen en first ascents. En zonder de enorme funding die Messner had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
FreeShooter schreef op maandag 6 februari 2017 @ 22:44:
Klinkt als een ontzettend mooi project. Succes!

Zelf sinds een aantal weken begonnen met klimmen door het doen van de KBV1 cursus. Gaat goed en het bevalt super. Al enkele 5B kunnen doen.

Ik heb het hele weekend al mezelf ingelezen over technieken, uitrusting en klimgebieden. Voor nu vooral nog wat ervaring op doen en dan hopelijk binnenkort beginnen met KBV2
Goed bezig. Als je ook (snel) naar buiten wilt gewoon zorgen dat je ergens kan aansluiten bij een klim-club of iets dergelijks. Weet niet hoe dit in België geregeld is, maar in NL zijn veel NKBV-groepen waar je voor slechts onkostenvergoedingen lekker mee kan klimmen (mits genoeg instructeurs aanwezig), dan doe je snel ervaring op. Buiten klimmen is fantastisch. Enige nadeel is dat er in NL geen rotsen staan en daarom komen we allemaal naar België. Met als resultaat dat de relatief kleine klimgebieden daar helemaal afgeklommen zijn en spelglad geworden zijn. Om dat weer te verkopen noemen ze het dan 'klassiek' .. Maar het blijven wel gave gebieden, zeker het wat grotere en hogere gebied Freyr is een aanrader als je eenmaal wat beter kunt klimmen (als beginner een lastig gebied).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Voor de Nieuwegein-klimmers onder ons; sinds zondag zit er op touw 37 (boven) een nieuwe paarse 6a van mijn hand.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

L0we schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 07:55:
Voor de Nieuwegein-klimmers onder ons; sinds zondag zit er op touw 37 (boven) een nieuwe paarse 6a van mijn hand.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)
Als het goed is ben ik er morgen, ik ga eens kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Spotter schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 08:35:
[...]

Als je er nu _vanavond_ (dinsdga) bent...
Kunnen we meteen een biertje drinken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

unezra schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:43:
* Anoniem: 172410 steekt hand op

Ik wil een tijdje weer gaan klimmen en zo te zien zijn er hier meer leden die dezelfde hallen frequenteren. Dan rest alleen het opgraven van mijn klimspullen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:04:
[...]

* Anoniem: 172410 steekt hand op

Ik wil een tijdje weer gaan klimmen en zo te zien zijn er hier meer leden die dezelfde hallen frequenteren. Dan rest alleen het opgraven van mijn klimspullen :P
Gezellig. :)
Klim je vanavond mee in Nieuwegein?

Ik verwacht er rond 6, half 7 te zijn met wat mensen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

unezra schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:41:
Gezellig. :)
Klim je vanavond mee in Nieuwegein?

Ik verwacht er rond 6, half 7 te zijn met wat mensen...
Vanavond komt helaas echt niet uit, maar ik haak binnenkort een keertje aan. Zijn er vaste dagen dat jullie er zijn, of verschilt dat per keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Valorian schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:31:
[...]

Gaaf plan! Ik zie op je site dat je begonnen bent met C1+tour, wat dat Ötztal? Die heb ik 3 jaar geleden ook gedaan. Vervolgens C2 (bij de Grossglockner) en vorig jaar zelfstandig Allalinhorn (Holaubgrat omhoog, normaalroute naar beneden), Weismies (traverse) en Nadelhorn (heen-en-weer). Nu weer aan het plannen voor komende zomer!

De stap van Elbrus naar Denali lijkt me overigens nog behoorlijk extreem, qua koude, hoogte, luchtijlheid. Of heb je in de Alpen inmiddels genoeg ervaring opgedaan? Nou ja, bij zoiets ga je vast niet over een nacht ijs ;) .. Hoe dan ook, veel succes alvast met dit project! En met sparen voor Everest (wat je al snel zo'n 40.000 euro zal gaan kosten vrees ik).

Mijn doelen op alpine gebied zijn voorlopig beperkt tot PD+ toppen in de Alpen. Maar stiekum droom ik toch ook wel een beetje van Denali (en een hoop andere toppen).

Hou je toevallig ook van bergboeken (als je daar nog tijd voor hebt tussen de trainingen door)? Dan een paar aanraders:
"-148 degrees" van Art Davidson, over de eerste winterbeklimming van Denali
"Nanga Parbat - the lonely pilgrimage" van Herman Buhl
"Annapurna" - over de eerste beklimming van een 8000'er, van Maurice Herzog
"Touching my fathers soul" van Tenzing Norgay, over Everest (als mooie aanvulling op Into Thin Air van Krakower)
"My vertical World" van Jerzy Kucuckzka, de Poolse winterklimmer die bijna Messner versloeg in de race om de 14 summits (was nét iets later, maar wel in minder jaren en met bizar veel winterbeklimmingen en first ascents. En zonder de enorme funding die Messner had).
Leuk, ik heb inderdaad dezelfde cursussen gedaan bij NKBV als jou.Volgens mij moet jij nu vooral meters gaan maken en langzaam wat lastigere tochten doen!

Elbrus wordt gezien als goede voorbereiding op Denali. Uiteraard is Denali een stuk pittiger dan Elbrus, daarom is de nodige alpiene ervaring ook vereist voordat je toegelaten wordt. Wat 4000'ers in de Alpen helpt wel ;). Maar, zonder Denali te willen onderschatten; technisch is het niet lastig. Je conditie moet goed op orde zijn want je maakt lange dagen. Vergeet niet dat Elbrus via de noord zijde (welke ik heb gedaan) ook een dag is van 23km en 3800 hoogtemeters (van 3800 naar 5600 en omgekeerd). De topdag van Denali zelf is minder lang (maar Denali heeft The Icewall :) ). En Denali is hoger, en de lucht is ijler omdat Denali ver van de evenaar ligt.

Uitdaging genoeg dus! Mijn trainingsschema is op mijn site te vinden. Mijn conditie gaat (normaal gesproken) niet de beperking zijn, daar zorg ik wel voor ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:59:
[...]

Vanavond komt helaas echt niet uit, maar ik haak binnenkort een keertje aan. Zijn er vaste dagen dat jullie er zijn, of verschilt dat per keer?
L0we en ik zijn in de regel sowieso op dinsdag en donderdag in Nieuwegein te vinden, niet zelden samen met wat andere mensen uit een WhatsApp groepje.

Het aantal wisselt een beetje, soms 2, 3, soms 10+

Als je de afspraak concreet wil maken en even een fototje wil zien, por me even op Facebook, daar staat een foto van mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
MrBarBarian schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 15:15:
[...]

Leuk, ik heb inderdaad dezelfde cursussen gedaan bij NKBV als jou.Volgens mij moet jij nu vooral meters gaan maken en langzaam wat lastigere tochten doen!

Elbrus wordt gezien als goede voorbereiding op Denali. Uiteraard is Denali een stuk pittiger dan Elbrus, daarom is de nodige alpiene ervaring ook vereist voordat je toegelaten wordt. Wat 4000'ers in de Alpen helpt wel ;). Maar, zonder Denali te willen onderschatten; technisch is het niet lastig. Je conditie moet goed op orde zijn want je maakt lange dagen. Vergeet niet dat Elbrus via de noord zijde (welke ik heb gedaan) ook een dag is van 23km en 3800 hoogtemeters (van 3800 naar 5600 en omgekeerd). De topdag van Denali zelf is minder lang (maar Denali heeft The Icewall :) ). En Denali is hoger, en de lucht is ijler omdat Denali ver van de evenaar ligt.

Uitdaging genoeg dus! Mijn trainingsschema is op mijn site te vinden. Mijn conditie gaat (normaal gesproken) niet de beperking zijn, daar zorg ik wel voor ;)
Klinkt als een grondige voorbereiding. Vooral de run-fitness-run combo's , een top conditie op cardiogebied is toch wel erg fijn. Er zijn al genoeg variabelen die je niet in de hand hebt, fijn datgene waar je wel invloed op hebt dat goed zit. Ik zag trouwens pas later dat je niet de standaard elbrusrouye maar de noordwand gedaan hebt, dat veranderd mijn mening ook wel weer wat ;).

Zelf wil ik vooral meters maken ja, maar qua tijd en geld en andere hobbies blijft het voorlopig wel bij een vakantie per jaar. Wel heb ik een leuke groep met bovendien mensen die ook allemaal rotsklimervaring hebben, dat maakt dat je het niveau soms net even wat kan opkrikken. Zo is de Holaubgrat formeel een AD- route, maar dat zit eigenlijk alleen in de derdegraads rotsklim, die voor een beetje klimmer prima te doen is (en bovendien behaalt). Wel gaaf, soort "Hillary step" op 3950 meter hoog. En wennen, klimmen met steigijzers (leadklimmer klom zonder, naklimmers met).

Het Training for the new alpinisme boek heb ik ook, sowieso mooi /leerzaam bladerboek, al gebruik ik het nog niet echt als trainingsboek. Ben nu zelf mijn fitnessschema ook weer op aan het schalen, ga in juni de Livigno Sky Marathon lopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 16-04 12:53
Zijn er tweakers die zin hebben in een klim-meet wanneer het weer wat beter wordt? Al dan niet met aansluitend BBQ?

Ik heb beschikking over een relatief goedkope locatie met allerlei mogelijkheden (toprope, voorklimmen, boulderen, klettersteig, houtkachels, beamers, ...) mits je NKBV lid bent inclusief verzekering. Aanhang, kids, honden etc ook allemaal welkom, of ze nu wel of niet klimmen.

Niet-klimmende tweakers met een wandel- of fotografie hobby zijn uiteraard ook welkom.

Mensen zonder of met weinig klimervaring zijn uiteraard ook welkom, ik zorg voor goede begeleiding indien nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door PageFault op 07-02-2017 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

unezra schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:16:
[...]

Als je er nu _vanavond_ (dinsdga) bent...
Kunnen we meteen een biertje drinken. :)
Helaas, vanavond was de Uithof... Woensdag was het plan, maar dat gaat het ook niet worden ben ik bang...
PageFault schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 19:00:
Zijn er tweakers die zin hebben in een klim-meet wanneer het weer wat beter wordt? Al dan niet met aansluitend BBQ?
Sign me up, welk NKBV wandje is het? ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Spotter op 07-02-2017 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 16-04 12:53
Spotter schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 23:18:
[...]

Helaas, vanavond was de Uithof... Woensdag was het plan, maar dat gaat het ook niet worden ben ik bang...

[...]

Sign me up, welk NKBV wandje is het? ;)
Tis in Venlo, voor Nederland gezien niet heel centraal, maar wel veel mogelijkheden en ook mogelijkheid tot overnachten.

Als je wil oefenen met dry-toolen, friends & nuts, of zo, dan kan dat ook. Kids kun je kwijt op de trampoline of klimrek als ze nog te klein zijn voor wat serieuzer klimmen. Anders gaan ze maar voetballen op het grasveld ;)

Over een paar maanden maar eens inventariseren bij voldoende belangstelling en dan een datum prikken.

[ Voor 12% gewijzigd door PageFault op 08-02-2017 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Spotter schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 08:35:
[...]

En? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Zie boven, is het uiteindelijk niet geworden. Ik woon in Amsterdam dus Nieuwegein is überhaupt een beetje uit de route, en m'n klimmaatjes zijn daar altijd achterlijk vroeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Mocht er iemand toch denken "dat Nieuwegein lijkt me wel wat", ik ben d'r over 45 minuten. :)
(En als je achter de bar vraagt naar "Harmen" is er een kans dat ze me weten te vinden. Ik kom d'r vaker.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Nu online
Maandag geslaagd voor KVB1 (Indoor toprope) cursus. Direct ook zelf een klimgordel, GriGri en schoenen aangeschaft. Nu veel ervaringen opdoen en dan voor KVB2 (Indoor voorklimmen). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

FreeShooter schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 19:54:
Maandag geslaagd voor KVB1 (Indoor toprope) cursus. Direct ook zelf een klimgordel, GriGri en schoenen aangeschaft. Nu veel ervaringen opdoen en dan voor KVB2 (Indoor voorklimmen). :)
Mocht je ooit naar een ander zeker apparaat willen kijken, kijk dan ook eens naar de Mega Jul van Edelrid. Heerlijk apparaat! Halfautomaat, zonder bewegende delen en relatief goedkoop. (Oh, en je kunt er mee abseilen.)

https://vimeo.com/53332541

Indoor Voorklimmen kun je volgens in principe overslaan en meteen voor Outdoor Voorklimmen gaan. :) Cursusweek in Orpiërre of meerdere weekenden in Nederland en België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

unezra schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 20:13:
Mocht je ooit naar een ander zeker apparaat willen kijken, kijk dan ook eens naar de Mega Jul van Edelrid. Heerlijk apparaat! Halfautomaat, zonder bewegende delen en relatief goedkoop. (Oh, en je kunt er mee abseilen.)
Hoe is zo'n Jul anders dan een gewone ATC? Uit het filmpje wordt dat niet helemaal duidelijk en het lijkt er behoorlijk op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
Een Jul blokkeert volledig... een atc blokkeert niet.
Vandaar dat jul een halfautomat is en atc niet.

Anoniem: 882605

Nog meer mensen die in Boulderhal Bruut klimmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 20:13:
[...]

https://vimeo.com/53332541
Wat mij betreft inderdaad een 'the best of both worlds' geval.

Vorige week naar Mulheim in Duitsland geweest, erg mooie hal en toffe routes (200+) maar niet goedkoop (14 euro).

[ Voor 11% gewijzigd door marshallq op 17-02-2017 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

marshallq schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:39:
[...]
Wat mij betreft inderdaad een 'the best of both worlds' geval.
Dat. Ik heb een hekel aan de GriGri, maar vind een halfautomaat wel voordelen hebben.

Binnen is het prettig als iemand aan het projecten is (minder kracht nodig op je remhand) en voor beginners (want halfautomaat).

Buiten is het prettig mocht je als zekeraar een kei op je kop krijgen, in principe is 'ie dan door de klimmer in de rem te trekken waardoor je iig een min of meer veilige situatie hebt.

Dat je er ook mee kunt abseilen is buiten een groot voordeel.

Oh ja, hij is ook nog eens relatief goedkoop en erg licht. :-)

Overigens blijft het een halfautomaat, die mag je NOOIT loslaten. Ik zie het nog wel eens, in de hal iemand die zijn Gri in de rem heeft getrokken en vrolijk zijn of haar remhand van het touw haalt. Zo'n halfautomaat mag doorglippen, ook als 'ie in de rem zit. By no means dat je _ever_ je remhand van het touw mag halen. Da's vragen om ellende.
Vorige week naar Mulheim in Duitsland geweest, erg mooie hal en toffe routes (200+) maar niet goedkoop (14 euro).
Nope, maar da's toch ook wel ongeveer het tarief van een reguliere hal in Nederland? Even gechecked bij MN Nieuwegein: € 13,00 Normaal tarief dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:26:
[...]
Nope, maar da's toch ook wel ongeveer het tarief van een reguliere hal in Nederland? Even gechecked bij MN Nieuwegein: € 13,00 Normaal tarief dus. :)
Wellicht is mijn beeld wat verdraaid want bij onze vereniging betaal ik 17,50 per maand en dan kan ik 3x in de week klimmen >:)

[ Voor 58% gewijzigd door marshallq op 17-02-2017 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

marshallq schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:38:
[...]

Wellicht is mijn beeld wat verdraaid want bij onze vereniging betaal ik 17,50 per maand en dan kan ik 3x in de week klimmen >:)
Student zeker? Of lid van een klimvereniging?

Ik ben gewoon regulier abbo houder, € 57,50 per maand onbeperkt. (1x per week kan ook, da's € 45,00 per maand) Geen idee of MN veel duurder of goedkoper is dan andere hallen maar MN Nieuwegein is voorlopig voor mij (Zeist) de beste plek. Utrecht is te klein en te laag, te veel boulderen aan een touwtje en klein, heel klein. Er worden wel 2 nieuwe hallen gebouwd, maar 1 daarvan is van MN zelf. :)

EDIT: Met mijn MN abbo kan ik trouwens wel in _iedere_ MN_ hal in NL klimmen, onbeperkt. Dat abbo is voor alle hallen geldig.

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 17-02-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 15:09

mr_obb

Lakse Perfectionist

Ahah, een nieuw topic. Vandaar dat ik al een tijd geen activiteit zag 8)7

Weet iemand hier toevallig of er in Neoliet Heerlen een noemenswaardige boulderruimte is? Via google vindt ik maar 1 aanwijzing op klimlocaties.nl dat het zo is, maar op hun eigen site melden ze er niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
unezra schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:48:
[...]

Ik ben gewoon regulier abbo houder, € 57,50 per maand onbeperkt. (1x per week kan ook, da's € 45,00 per maand) Geen idee of MN veel duurder of goedkoper is dan andere hallen maar MN Nieuwegein is voorlopig voor mij (Zeist) de beste plek. Utrecht is te klein en te laag, te veel boulderen aan een touwtje en klein, heel klein. Er worden wel 2 nieuwe hallen gebouwd, maar 1 daarvan is van MN zelf. :)

EDIT: Met mijn MN abbo kan ik trouwens wel in _iedere_ MN_ hal in NL klimmen, onbeperkt. Dat abbo is voor alle hallen geldig.
Ik vind Utrecht eerlijk gezegd 10x beter dan MN Nieuwegeijn. Vind die laatste hal sfeerloos (blijven ook weinig mensen langer dan 5 min hangen achteraf), weinig lekker bier op de tap of fles, saaie routes (veelal recht toe recht aan en meer een krachtexercitie dan creatief technisch). Maar ben er al meer dan een jaar niet meer geweest, dus wellicht is het tegenwoordig beter (?). Utrecht is laag, maar niet klein. Aantal routes zal niet veel minder zijn dan in Nieuwegein denk ik.

Groot verschil vind ik dat de beperkte hoogte in Utrecht gecompenseerd wordt met technisch hele gave routes. Ik ben ik een tiental hallen geweest binnen de radius "1 uur rijden van Utrecht" en vind daarvan Utrecht + Bussum by far de leukste routes hebben :) .. Komt bij daarna lekker blijven hangen, keuze uit 27 speciaalbieren, maakt het wel gezellig. Maar nadeel blijft wel dat je door de hoogte (10 a 11m) weinig duur traint. Als ik als wekelijkse Utrecht-klimmer in Nieuwegein of een andere hoge hal kom moet ik wel even wennen aan de route-lengtes.

De nieuwe MN hal zal denk ik niet voor 2018 uit de grond gestampt zijn. De nieuwe Neoliet hal daarentegen, in Leidsche Rijn, zit wel vaart in. Hoop dat 'ie voor de zomer open is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Valorian schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:38:
Maar nadeel blijft wel dat je door de hoogte (10 a 11m) weinig duur traint. Als ik als wekelijkse Utrecht-klimmer in Nieuwegein of een andere hoge hal kom moet ik wel even wennen aan de route-lengtes.
Dat is daar precies mijn probleem :P Leuk, dat gefröbel, maar als je iedere keer denkt oh, ben ik er al is de lol er op een gegeven moment ook af. Ik houd er juist wel van dat je fysieke kracht beperkt hoeveel tijd je aan een route kan besteden voordat de koek op is en ook dat je aan het einde van de avond voelt dat je iets gedaan heb. Ik probeer ook altijd in mijn achterhoofd te houden hoe een echte berg werkt en dan zijn stukjes van een paar meter wat karig.

In Nieuwegein moet je een beetje opletten wie de route gebouwd heeft. Er zitten wat bouwers tussen die inderdaad van het grove werk zijn en anderen die juist van compliceren houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 17-02-2017 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]
Ik vind Utrecht eerlijk gezegd 10x beter dan MN Nieuwegeijn. Vind die laatste hal sfeerloos (blijven ook weinig mensen langer dan 5 min hangen achteraf), weinig lekker bier op de tap of fles, saaie routes (veelal recht toe recht aan en meer een krachtexercitie dan creatief technisch). Maar ben er al meer dan een jaar niet meer geweest, dus wellicht is het tegenwoordig beter (?). Utrecht is laag, maar niet klein. Aantal routes zal niet veel minder zijn dan in Nieuwegein denk ik.
Wij klimmen meestal met een vast groepje en met dat groepje blijf ik niet zelden aan het eind nog een biertje drinken. Moet zeggen dat ik niet heel erg bezig ben met wie er verder nog aan de bar blijven hangen. Biertje drinken na afloop vind ik absoluut gezellig en ik kom in de hal ook om met mijn vrienden bij te praten (veel klimmaatjes zijn ook vrienden van me), maar primair kom ik wel in de hal om te klimmen.

Nieuwegein heeft misschien niet de cosyness van Utrecht maar sfeerloos wil ik het nu ook weer niet noemen.

Qua routes, in Nieuwegein word in de regel vrij hard gebouwd. Zeker niet saai. Er zijn vind ik ontzettend goede routebouwers en recht toe recht aan is het zeker niet. :) Mijn favoriet zijn routes met rots-achtige grepen en een beetje awkward puzzel passen.
Groot verschil vind ik dat de beperkte hoogte in Utrecht gecompenseerd wordt met technisch hele gave routes. Ik ben ik een tiental hallen geweest binnen de radius "1 uur rijden van Utrecht" en vind daarvan Utrecht + Bussum by far de leukste routes hebben :) .. Komt bij daarna lekker blijven hangen, keuze uit 27 speciaalbieren, maakt het wel gezellig. Maar nadeel blijft wel dat je door de hoogte (10 a 11m) weinig duur traint. Als ik als wekelijkse Utrecht-klimmer in Nieuwegein of een andere hoge hal kom moet ik wel even wennen aan de route-lengtes.
Ik ben al een tijdje niet meer in Utrecht geweest, maar vond zowel de lengte als het feit dat de wanden *erg* dicht tegen elkaar aan staan best vervelend. Het is een beetje een grot, waar je hutje mutje op elkaar staat te priegelen. Nieuwegein is ruimier opgezet. Ik weet niet hoe veel touwen er precies in Nieuwegein zijn, ik dacht een touw of 40. Maar de lengte van een meter of 9 is een enorme beperking. Da's een lange gezekerde boulder. (Ik meende dat Utrecht namelijk maar 9 meter is, Nieuwegein is 14.) Daarbij vind ik de wandvariatie in Nieuwegein prettiger. Er zijn een paar zinvolle overhang wanden met verschillen in variatie in overhang, recht delen, etc.
De nieuwe MN hal zal denk ik niet voor 2018 uit de grond gestampt zijn. De nieuwe Neoliet hal daarentegen, in Leidsche Rijn, zit wel vaart in. Hoop dat 'ie voor de zomer open is.
Ik ben ontzettend benieuwd naar Neoliet. Zeker een hal waar ik een zal gaan kijken zodra het open is.
Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:47:
[...]
Dat is daar precies mijn probleem :P Leuk, dat gefröbel, maar als je iedere keer denkt oh, ben ik er al is de lol er op een gegeven moment ook af. Ik houd er juist wel van dat je fysieke kracht beperkt hoeveel tijd je aan een route kan besteden voordat de koek op is en ook dat je aan het einde van de avond voelt dat je iets gedaan heb. Ik probeer ook altijd in mijn achterhoofd te houden hoe een echte berg werkt en dan zijn stukjes van een paar meter wat karig.
Ander voordeel van zo'n lange wand is dat je je rustpunten moet uitzoeken. Op de toppen van je kunnen kun je in de regel niet in 1 streep naar boven tuffen maar moet je op momenten in de route rusten. Da's een extra onderdeel van de puzzel.
In Nieuwegein moet je een beetje opletten wie de route gebouwd heeft. Er zitten wat bouwers tussen die inderdaad van het grove werk zijn en anderen die juist van compliceren houden.
Het is ook een kwestie van smaak en van waar je op dat moment zin in hebt. Checken van de bouwer helpt inderdaad bij bepalen of de route je uberhaupt ligt of niet en of je daar nu in wil hangen of op een later moment. Maar goed, dat zal in andere hallen niet anders zijn denk ik. Vind die variatie in bouwstijl wel prettig. Een hele hal met maar 1 bouwstijl lijkt me doodsaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

unezra schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:41:
Ander voordeel van zo'n lange wand is dat je je rustpunten moet uitzoeken. Op de toppen van je kunnen kun je in de regel niet in 1 streep naar boven tuffen maar moet je op momenten in de route rusten. Da's een extra onderdeel van de puzzel.
Daar doelde ik inderdaad een beetje op :) Techniek is niet alleen op de millimeter, maar ook plannen en doseren. Als je jezelf niet goed spaart of oplaadt voor dat stukje overhang dat op lompe kracht moet, dan is het al snel afgelopen. Je hebt echt gemene routes die veel kracht kosten en waar dan opeens een technisch stukje in zit of vice versa. Dat strookt ook veel meer met hoe je een echte berg beklimt. Dat je een route niet altijd helemaal kunt zien vanaf de grond en dus ook niet kunt plannen telt ook mee.

Jouw opmerking over een gezekerde boulder dekt de lading voor mij overigens goed. Het heeft absoluut z'n charme, maar als het niet meer dan dat is ontbreekt er toch wat.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 17-02-2017 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
unezra schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:41:
[...]

Wij klimmen meestal met een vast groepje en met dat groepje blijf ik niet zelden aan het eind nog een biertje drinken. Moet zeggen dat ik niet heel erg bezig ben met wie er verder nog aan de bar blijven hangen. Biertje drinken na afloop vind ik absoluut gezellig en ik kom in de hal ook om met mijn vrienden bij te praten (veel klimmaatjes zijn ook vrienden van me), maar primair kom ik wel in de hal om te klimmen.

Nieuwegein heeft misschien niet de cosyness van Utrecht maar sfeerloos wil ik het nu ook weer niet noemen.

Qua routes, in Nieuwegein word in de regel vrij hard gebouwd. Zeker niet saai. Er zijn vind ik ontzettend goede routebouwers en recht toe recht aan is het zeker niet. :) Mijn favoriet zijn routes met rots-achtige grepen en een beetje awkward puzzel passen.
Ah, misschien moet ik er gewoon weer eens heen. Die rotsachtige grepen zijn wel erg gaaf ja, sowieso hallen die investeren in regelmatig nieuwe grepen en routes zijn een pré. Echt rots is onvergelijkbaar met plastic natuurlijk, maar sommige grepen maken het wel een stuk 'echter' ;)
[...]

Ik ben al een tijdje niet meer in Utrecht geweest, maar vond zowel de lengte als het feit dat de wanden *erg* dicht tegen elkaar aan staan best vervelend. Het is een beetje een grot, waar je hutje mutje op elkaar staat te priegelen. Nieuwegein is ruimier opgezet. Ik weet niet hoe veel touwen er precies in Nieuwegein zijn, ik dacht een touw of 40. Maar de lengte van een meter of 9 is een enorme beperking. Da's een lange gezekerde boulder. (Ik meende dat Utrecht namelijk maar 9 meter is, Nieuwegein is 14.) Daarbij vind ik de wandvariatie in Nieuwegein prettiger. Er zijn een paar zinvolle overhang wanden met verschillen in variatie in overhang, recht delen, etc.
Dat hutje mutje klopt wel ja. Utrecht heeft veel touwen maar dicht op elkaar, en doordat de routes vaak ook nog wat traverses e.d. hebben (je moet toch iets om het leuk te houden binnen die 9 meter) zit je wel vaak in elkaars vaarwater, bij drukte is dat wel balen ja.
Het is ook een kwestie van smaak en van waar je op dat moment zin in hebt. Checken van de bouwer helpt inderdaad bij bepalen of de route je uberhaupt ligt of niet en of je daar nu in wil hangen of op een later moment. Maar goed, dat zal in andere hallen niet anders zijn denk ik. Vind die variatie in bouwstijl wel prettig. Een hele hal met maar 1 bouwstijl lijkt me doodsaai.
Klopt. Ik heb ook eens in Duitsland in een Neoliet hal geklommen (Bochum), daar merk je dat alles veel meer op voorklimmen gericht is. Je kán er vrijwel alles naklimmen, maar er hangen ook overal setjes waardoor de drempel om te gaan voorklimmen een stuk lager is. In NL is het voorklimmen vaak meteen op overhang en vind ik het vooral intimiderend (ook al val je natuurlijk prettiger, het is wel snel sleurwerk). .. Die hal in Bochum is in een oude fabriekshal, erg gaaf. Loopt ook een voorklim-deel over de hele 'arc' onder het plafond, een super-traverse al vanaf een best ok instapniveau (geloof 5b ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Valorian schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:59:
In NL is het voorklimmen vaak meteen op overhang en vind ik het vooral intimiderend
Vind je overhang intimiderend of overhang in combinatie met voorklimmen?

Ik merk regelmatig dat mensen onder de indruk zijn van een overhang, terwijl het doorgaans juist betekent dat je op gelijk niveau betere grepen hebt en minder techniek hoeft te gebruiken. Het komt dan vaker aan op kracht en dat maakt een overhang vaak relatief gemakkelijk - ondanks dat ik niet zo'n krachtpatser ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 19:20:
[...]

Vind je overhang intimiderend of overhang in combinatie met voorklimmen?

Ik merk regelmatig dat mensen onder de indruk zijn van een overhang, terwijl het doorgaans juist betekent dat je op gelijk niveau betere grepen hebt en minder techniek hoeft te gebruiken. Het komt dan vaker aan op kracht en dat maakt een overhang vaak relatief gemakkelijk - ondanks dat ik niet zo'n krachtpatser ben.
Mij gaat techniek over het algemeen beter af dan kracht, dus misschien is de overhang daarom ook wel wat intimiderend. Hoewel de juiste techniek daar er ook voor zorgt dat je met weinig kracht bovenkomt, maar daarvoor doe ik het gewoon te weinig. En als je voetenwerk niet optimaal is terwijl je onder een fikse hoek hangt dan wordt je genadeloos afgestraft ;) .. Voorklimmen vind ik dan ook een stuk leuker buiten, op verticale wanden met kleine richeltjes, dan binnen, onder een overhang-hoek maar met grote bakken van grepen. Om op je originele vraag terug te komen: het is dan vooral icm met voorklimmen intimiderend. Nu helpt het ook niet mee dat de hal in Utrecht meteen echt heel stijl wordt. Er is één hoekje waar je meer 'traverse' kan voorklimmen, vanaf niveau 5B, voor de rest gaat het al heel snel naar 6A. Daardoor kun je als hal-klimmer maar moeilijk de routine van 'elke week ook even wat routes voorklimmen' opbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
[...]

Sfeerloos ben ik het niet met je eens. Het mist wel de ambiance van Utrecht, maar nu ik er een tijdje rondloop vind ik het absoluut een gezellige hal.

De laatste tijd wordt er veel gebouwd, en zijn er ontzettend veel leuke routes te vinden imho. Ik zou het eens in de herkansing gooien :).
Groot verschil vind ik dat de beperkte hoogte in Utrecht gecompenseerd wordt met technisch hele gave routes.
Het nadeel van Utrecht vind ik dat als je boven de 6b komt, je daar niet helemaal mee weg komt. Het komt dan toch neer op zwaardere en langere passen om toch dat nivo te halen. Op zich niet zoveel mis mee, maar dat maakt je mogelijkheden voor routes wel beperkter.
Ik heb een tijd lang in beide hallen geklommen, vond ze toen wel een mooie aanvulling op mekaar.
Valorian schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:59:
[...]

Ah, misschien moet ik er gewoon weer eens heen. Die rotsachtige grepen zijn wel erg gaaf ja, sowieso hallen die investeren in regelmatig nieuwe grepen en routes zijn een pré. Echt rots is onvergelijkbaar met plastic natuurlijk, maar sommige grepen maken het wel een stuk 'echter' ;)
In Nieuwegein wordt best wat gebouwd, ook met nieuwe grepen. Op zich leuk, maar wat doet het af en toe gruwelijk pijn... >:)
In NL is het voorklimmen vaak meteen op overhang en vind ik het vooral intimiderend (ook al val je natuurlijk prettiger, het is wel snel sleurwerk).
FYI: In Nieuwegein heb je ook wat plattere wanden om op voor te klimmen

Wel een beetje een Nieuwegein-reclame-praatje geworden zo, maar ach :P

[ Voor 23% gewijzigd door L0we op 17-02-2017 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
L0we schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 20:12:
[...]

In Nieuwegein wordt best wat gebouwd, ook met nieuwe grepen. Op zich leuk, maar wat doet het af en toe gruwelijk pijn... >:)
Haha, doet me denken aan toen boulderhal Sterk in Utrecht net open ging, een paar jaar geleden. Daar was de sporttape niet aan te slepen - boulderen tot de vellen eraf vallen - pijn pijn pijn.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Valorian schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 20:25:
[...]

Haha, doet me denken aan toen boulderhal Sterk in Utrecht net open ging, een paar jaar geleden. Daar was de sporttape niet aan te slepen - boulderen tot de vellen eraf vallen - pijn pijn pijn.. :X
Dat kan ik me ook wel herinneren ja...

Overigens vond ik het de laatste paar keer in Sterk behoorlijk tegenvallen. Veel boulders hadden 1 heel zware crux-pas, maar de rest stelde niet zoveel voor. Was daarvoor in Kunststof (Leiden) geweest, dat vond ik wel heel veel leuker eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Nu online
Gisteren weer geklommen. Wij waren de enige in de zaal. :P Helaas ben je, zeker als beginner, er dan wel zo doorheen. Na 5 routes, waarvan 4 op ons hoogst van ons kunnen, houdt het wel op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

FreeShooter schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 09:19:
Gisteren weer geklommen. Wij waren de enige in de zaal. :P Helaas ben je, zeker als beginner, er dan wel zo doorheen. Na 5 routes, waarvan 4 op ons hoogst van ons kunnen, houdt het wel op :+
Omdat de routes opwaren, of omdat jullie op waren? :-)
(En waar heb je geklommen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:48:
[...]

http://climbing.friendsandnuts.nl/

Mocht er iemand willen komen:

Vooraf aanmelden via het contactformulier is handig (of even mij een PM sturen). 10 euro (gepast, contact betalen).

DI 19:30-22:30
WO 19:30-22:30
ZO 09:30-12:30

(de informatie op de website klopt niet altijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

marshallq schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:39:
[...]

Tofste hal waar ik tot nu toe geklommen heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Nu online
unezra schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 09:49:
[...]

Omdat de routes opwaren, of omdat jullie op waren? :-)
(En waar heb je geklommen?)
Omdat wij al op waren, helaas.

Ik klim in Kortrijk bij Blueberry Hill. Gezellige klimzaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
FreeShooter schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 16:29:
[...]

Omdat wij al op waren, helaas.

Ik klim in Kortrijk bij Blueberry Hill. Gezellige klimzaal. :)
Ah, Kortrijk. Doet me denken aan dat bizarre verhaal over die onbemande Russische straaljager die daar in het staartje van de koude oorlog op een boerderij geland is... (sorry , geheel offtopic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

xxx

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 235591 op 27-04-2021 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:31
He een klim topic! Ik ben sinds een jaar of redelijk fanatiek aan het boulderen. De thuisbasis is Sterk in Utrecht met zo nu en dan een uitstapje naar een andere boulderhal of de bossen van Bleau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Nu online
Hoe (on)populair is topropen op rotsen? Want mijn klimhal heeft pas na de zomer weer plek voor de cursus voorklimmen. Dus ben ik me nu aan het oriënteren of het toch mogelijk is om buiten te klimmen.

Daarnaast vraag ik me af of er daadwerkelijk de mogelijkheid voor is op veel plekken en of het lastig is om een toprope op een veilige manier op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
FreeShooter schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 17:51:
Hoe (on)populair is topropen op rotsen? Want mijn klimhal heeft pas na de zomer weer plek voor de cursus voorklimmen. Dus ben ik me nu aan het oriënteren of het toch mogelijk is om buiten te klimmen.

Daarnaast vraag ik me af of er daadwerkelijk de mogelijkheid voor is op veel plekken en of het lastig is om een toprope op een veilige manier op te zetten?
Hangt echt af van het gebied. Vaak is toprope uithangen gewoon onmogelijk al zijn er wat uitzonderingen.

Isenberg - kan je bijna alles van boven inhangen!!

Waar het zeker niet kan:
Nideggen - verboden
Ettringen - Verboden of heel lastig

Belgie:
Zeer lastig bij de meeste gebieden en wordt ook niet aangemoedigd.

Dus je zal toch echt iemand moeten strikken die een route wilt uithangen. In sommige gebieden zijn er ook wel mensen die dat willen doen voor je.

Topropen an sich is niet erg. Als je het touw maar gebruikt en is ook toegestaan. Lus dan wel door eigen karabiners ipv ketting of snapper die mogelijk boven zit. Dit doe je omdat je de standplaats wilt ontzien.
Zo slijten jouw eigen karabiners ipv de standplaats.

[ Voor 12% gewijzigd door streafer op 05-03-2017 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Aanvulling op streafer:
Ibbenbueren kan het in een aantal sectoren prima, maar gebruik wel je eigen materiaal om het touw doorheen te halen. Voor 1 van die gebieden (Brumleytal) moet je officieel toestemming hebben van de lokale klimvereniging (Bergfreunde Ibbenbueren) om daar uberhaupt te mogen klimmen maar je kunt ALLES toprope uithangen.

Neem wel bandschlinges van 120 en 240cm mee, die heb je nodig.

Yet, normaliter is het gebruikelijk om buiten door een voorklimmer touw in te hangen en 'm daarna te topropen. Uiteraard ook op eigen materiaal. Daarvoor hoef je niet voor te kunnen klimmen maar moet de laatste klimmer *wel* kunnen ombouwen naar laten zakken. Als je met 3 man bent, waarvan 2 mensen met voorklim ervaring, kan dat prima. De eerste klimt voor, bouwt om naar toprope. De 2e klimt zuiver toprope. De 3e bouwt om naar laten zakken. (An sich kun je dat vrij goed van je klimmaatjes leren. Het is niet heel moeilijk. Het is wel een kunstje waarbij een foutje heel duur is: er is een kans dat je alleen je enkels breekt, maar de kans dat je het niet overleeft of blijvend invalide raakt is aanzienlijk groter.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:23

Ik zou zorgen dat je lid bent van de NKBV. Sowieso voor de reis/klimverzekering en klimjaarkaart die je nodig heeft voor Belgie maar ook de cursussen die je overal kan volgen. Die van de NKBV zelf zijn wel prijzig maar die van de regio verenigingen zijn enorm goed betaalbaar. Elke regio heeft ook vaak klimweekenden waar je cusussen kan volgen of ze hebben vooral nu in het voorjaar een beginners cursus rotsklimmen. Ga daar eens informeren! Dan kun je sowieso dit jaar buiten klimmen.

Verder bied Mountain Network ook weekenden en cusussen in de Ardennen aan waar je naar toe kan met alleen top rope ervaring.

Ik zou niet te lang meer wachten want het seizoen gaat bijna beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we

Om wat voor cursus gaat het? Is het wel een outdoorcursus? Klinkt een beetje alsof het indoor voorklimmen is. Daarmee mis je wel essentiële vaardigheden om veilig buiten te klimmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Nu online
Bedankt voor de reacties. Ik kan wel samenvatten dat ik nog vaardigheden en ervaring mis om zelfstandig (met een klimpartner van zelfde niveau) buiten te gaan klimmen. Ik ga dan ook eens kijken naar een cursus.
L0we schreef op zondag 5 maart 2017 @ 20:14:
[...]

Om wat voor cursus gaat het? Is het wel een outdoorcursus? Klinkt een beetje alsof het indoor voorklimmen is. Daarmee mis je wel essentiële vaardigheden om veilig buiten te klimmen!
Het is inderdaad een indoor voorklim cursus (KVB2). Wat is precies het verschil? :)

Mijn volgende vraag: vorige week heb ik geklommen met mijn vriendin. We verschillen echter bijna 25kg in gewicht. In de klimzaal raadde ze aan te zekeren via een pilaar. Nu lees ik op de GriGri website dat dat ten zeerste afgeraden wordt. Heeft iemand daar ervaring mee? En wat zou een andere oplossing zijn?

[ Voor 20% gewijzigd door FreeShooter op 06-03-2017 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

FreeShooter schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:00:
Bedankt voor de reacties. Ik kan wel samenvatten dat ik nog vaardigheden en ervaring mis om zelfstandig (met een klimpartner van zelfde niveau) buiten te gaan klimmen. Ik ga dan ook eens kijken naar een cursus.

[...]

Het is inderdaad een indoor voorklim cursus (KVB2). Wat is precies het verschil? :)
Indoor voorklimmen leer je letterlijk dat, indoor voorklimmen en alles dat daar voor nodig is.
https://www.nkbv.nl/sport...n-reizen/cursussen-indoor

De details staan hier:

Indoor Voorklimmen:
https://academie.nkbv.nl/...0Indoor%20Voorklimmen.pdf

Outdoor Voorklimmen (pagina 5):
https://academie.nkbv.nl/...0klimcursussen%20NKBV.pdf

Outdoor Voorklimmen is *veel* uitgebreider en leert je essentiële vaardigheden als ombouwen naar toprope of laten zakken, iets dat tijdens indoor voorklimmen niet aan bod komt.

Het is in veel gevallen geen eis je indoor voorklim papiertje te hebben voordat je aan de cursus outdoor voorklimmen begint maar overleg dat wel tevoren even met de organisatie die de cursus geeft.
Mijn volgende vraag: vorige week heb ik geklommen met mijn vriendin. We verschillen echter bijna 25kg in gewicht. In de klimzaal raadde ze aan te zekeren via een pilaar. Nu lees ik op de GriGri website dat dat ten zeerste afgeraden wordt. Heeft iemand daar ervaring mee? En wat zou een andere oplossing zijn?
25Kg is met een beetje ervaring toprope nog wel te doen maar je word wel wat sneller de lucht in getrokken, zeker als iemand een sprong maakt of in de overhang er goed uit komt zeilen. Zekeren met een halfautomaat als een GriGri, of mijn favoriet, de Edelrid MegaJul maakt het iig een stuk minder link.

Jezelf vastbinden aan een pilaar kan, maar is ook onprettig. Je kunt niet echt goed meer bewegen en de klap voor zowel de klimmer als jijzelf is veel harder, juist omdat het totaal niet mee geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
FreeShooter schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:00:

[...]

Ehm, dat is een cursus voor het _indoor_ klimmen. Waarom dacht je dat het een goed idee was om daar _outdoor_ mee te gaan klimmen? :X

Er zijn een aantal belangrijke verschillen
- Je leert niet hoe je een standplaats moet maken. Buiten is dat essentieel, dat je op een veilige manier aan het einde van de route een fatsoenlijke standplaats maakt.
- Je leert niet hoe je moet ombouwen naar toprope. Dat wil zeggen dat je je standplaats afbreekt, en op een veilige manier naar beneden komt.
- Je leert ook niet hoe je je moet terugtrekken uit de rots, mocht er paniek zijn.

Verder nog wat algemene handelingen rondom het omgaan met het touw en zekerapparaat (bijvoorbeeld het afbinden van de tuber-achtige)

Kortom, je komt compleet andere situaties tegen. Zonder die kennis en ervaring is dit een heel reëel scenario: http://klimongevallen.nl/ongevallen/view/id/195

meer info over de verschillen: https://www.nkbv.nl/sport...n-reizen/cursussen-indoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Nu online
L0we schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:49:
[...]

Ehm, dat is een cursus voor het _indoor_ klimmen. Waarom dacht je dat het een goed idee was om daar _outdoor_ mee te gaan klimmen? :X

- Je leert niet hoe je een standplaats moet maken. Buiten is dat essentieel, dat je op een veilige manier aan het einde van de route een fatsoenlijke standplaats maakt.
- Je leert niet hoe je moet ombouwen naar toprope. Dat wil zeggen dat je je standplaats afbreekt, en op een veilige manier naar beneden komt.
- Je leert ook niet hoe je je moet terugtrekken uit de rots, mocht er paniek zijn.

Verder nog wat algemene handelingen rondom het omgaan met het touw en zekerapparaat (bijvoorbeeld het afbinden van de tuber-achtige)

Kortom, je komt compleet andere situaties tegen. Zonder die kennis en ervaring is dit een heel reëel scenario: http://klimongevallen.nl/ongevallen/view/id/195

meer info over de verschillen: https://www.nkbv.nl/sport...n-reizen/cursussen-indoor
Ik klim nu binnen maar met het goede weer op komst, wil ik ook graag buiten klimmen. Maar ik weet dus niet hoe het precies werkt. Dus ik kom hier voor meer informatie. Het hoeft dus niet zo onvriendelijk. :/

Ik zal me in ieder geval eens verdiepen in de verschillen tussen de cursussen en de mogelijkheden om deze te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
FreeShooter schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:59:
[...]

Ik klim nu binnen maar met het goede weer op komst, wil ik ook graag buiten klimmen. Maar ik weet dus niet hoe het precies werkt. Dus ik kom hier voor meer informatie. Het hoeft dus niet zo onvriendelijk. :/

Ik zal me in ieder geval eens verdiepen in de verschillen tussen de cursussen en de mogelijkheden om deze te doen.
Excuus als het onvriendelijk was. Afgelopen zomer heb ik de aftermath gezien van iemand die naar beneden was gevallen door precies zo'n zelfde fout. Ik zal je de details besparen, maar het was niet fijn.

Ik wilde je vooral even wijzen op de gevaren, hoor de laatste tijd wel vaker mensen die met een IV cursus naar buiten willen, daar schrik ik altijd nogal van, zeker gezien de ervaring van afgelopen zomer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

FreeShooter, ik denk dat het sowieso verstandig is om eerst een paar keer met ervaren klimmers het buiten klimmen te ervaren. Vind je dat leuk, kun je daarna altijd die cursus nog doen. Het is zonde om zo'n hele cursus te volgen en er dan achter te komen dat het buitenklimmen niets voor je is. :)

(Sowieso helpt ervaring in de rots heel erg bij zo'n cursus. Rots klimt *zo* totaal anders dan de hal dat alleen dat al de nodige gewenning kost. Als je dan meteen ook nog -tig nieuwe technieken moet leren maak je het wel heel lastig voor jezelf.)

Ander ding, wat L0we zegt, dat is dus _het_ gevaar. Wat hij aan haalt is helaas iets dat vaker gebeurt en soms eng dichtbij komt. Wij waren die dag een paar sectoren verderop aan het klimmen... We hebben gelukkig het geschreeuw van de vrouw niet kunnen horen, wel de heli. Een dag later klommen we bewust in die sector. We hebben het ongeluk aan de hand van wat we daar zagen en wat er in de krant stond konden reconstrueren en zo is ook de melding op klimongevallen.nl gekomen.

Deze waarschuwingen zijn absoluut niet onvriendelijk bedoeld. Je ziet helaas gewoon te vaak dat mensen de gevaarsetting van klimmen onderschatten en denken dat ze met hun binnen ervaring ook in de rotsen uit de voeten kunnen. Buiten is het een totaal andere wereld, de gevaarsetting is niet te vergelijken. Beter je daar _te_ bewust van te zijn, dan te onbewust. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
L0we schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:49:
[...]

Dit leer je ook niet allemaal met outdoor voorklimmen hoor...
Hangt natuurlijk erg af van de aanbieder maar:

Leren terugkeren zit niet in standaard ov-cursus. ( okee feitelijk staat dit er: o Als je niet door een route komt zijn er drie opties:
o Vraag een andere klimmer om je route af te maken en/of de setjes te verwijderen.
o Route met relaxte haakafstanden en je beheerst het niveau? Klim haak voor haak af en
verwijder de setjes.
o Hang een karabiner die je bereid bent achter te laten in de hoogst bereikte haak. Geen maillon
rapide gebruiken! Zekeraar laat daarna de klimmer zakken die de setjes verwijdert. Voor
NKBV, competenties NKBV cursussen outdoor voorklimmen, versie 20-02-2017 7(19)
maximale veiligheid kun je een beveiligde karabiner gebruiken in het omlooppunt en jezelf met
een prusik aan het naar beneden gaande touw vastmaken.

Standplaats zit niet in de standaard ov-cursus (ombouwen wel). Grote verschil voor mij persoonlijk is dat bij een standplaats de zekeraar zijn apparaat uitklipt of stopt met zekeren. Bij ombouwen is dat niet het geval. Standplaatsen zijn er ook in vele maten en soorten en zullen meestal niet behandeld worden. Wel leren we aan om altijd op 2 haken om te bouwen/topropen. Door deze te verbinden krijg je in feite een standplaats ( ja ik spreek mezelf hier express tegen) maar bij een echte standplaats voor multi-pitch routes komt veel meer kijken. Daar hoef je bij single pitch nog niet aan te voldoen.

Nooit jezelf vastbinden aan een boom/pilaar ook al ben je 25kilo lichter. Je komt van de grond af, krijgt te maken met 2 krachten waar jij tussen zit. Gaat misschien tollen ( hoofd naar beneden) dit moet je altijd zien te voorkomen. In het begin zal dit zeker lastig zijn.

De makkelijkste twee oplossingen zijn:

1. met 3 man te gaan klimmen. Je vriendin zekert jou dan wel maar dan heb je een derde persoon die het touw vast heeft als back-up. Hij kan ook je vriendin remmen mocht ze te hard of bijna verkeerd terecht komen tegen de muur.
2. Gebruik daarnaast ook en halfautomaat.

er zijn nog wel andere oplossingen zoals dat jij moet afvallen of je vriendin dikker moet worden.. of hele dure oplossingen zoals deze (Die nog steeds zuigen).

Afbeeldingslocatie: https://www.nkbv.nl/imgupload/kenniscentrum/Sportklimmen_indoor/mammut_equalizer.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

streafer schreef op maandag 6 maart 2017 @ 16:53:
[...]
Leren terugkeren zit niet in standaard ov-cursus.
Is het veranderd dan?
Ik ben een keer mee gegaan naar Orpiërre, NKBV Outdoor Voorklimmen, ik begreep dat de OV juist gaat over maximaal 3 touwlengtes buiten voorklimmen en dan heb je al te maken met standplaatsen, abseilen en andere dingen.

Maar kan goed zijn dat het inmiddels veranderd is naar "enkele touwlengte" en dan hoef je natuurlijk alleen om te kunnen bouwen op scherpe haken, ronde haken en wat variaties daarop.

Zou dan wel verwachten dat er een soort OV+ is, waar je leert multipitchen.

EDIT:
Ik zie het al:
https://academie.nkbv.nl/...competenties-ov-cursussen

Afbeeldingslocatie: https://academie.nkbv.nl/files/academie/sportklimopleidingen/klein%20dia%202.jpg

Dus inderdaad is het een aparte module (geworden).

[ Voor 15% gewijzigd door unezra op 06-03-2017 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
Jep het is veranderd:

En hier de link met alle eisen per onderdeel.
https://academie.nkbv.nl/...0klimcursussen%20NKBV.pdf

En lees ik daar ombouwen op scherpe haken!!!
@#$@#$@$@# echt .. dat leer ik dus NOOIT aan. Koop maar nieuwe karabiner of deel van setje.. zo duur is het ook weer niet ipv te gaan kloten met je leven en/of pruziks.

[ Voor 47% gewijzigd door streafer op 07-03-2017 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Gister weer een route gebouwd in Nieuwegein, 5c+ / 6a op touw 24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]

Durf je nog? :)

Het is overigens *zeker* de moeite waard, maar zoals gezegd, ik zou wel eerst eens een paar keer met meer ervaren klimmers mee naar buiten gaan om te ervaren wat het is om in de rots te klimmen voordat je meteen een outdoor voorklimcursus doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

unezra schreef op maandag 13 maart 2017 @ 08:34:
[...]

Durf je nog? :)

Het is overigens *zeker* de moeite waard, maar zoals gezegd, ik zou wel eerst eens een paar keer met meer ervaren klimmers mee naar buiten gaan om te ervaren wat het is om in de rots te klimmen voordat je meteen een outdoor voorklimcursus doet.
Ik heb een NKBV introductieweekendje gedaan, en gelijk een maand later een OV-cursus in de Alpen. Dat ging best prima, en je moet het eigenlijk toch gewoon gaan doen... Gewoon gelijk naar de Alpen had ook best gekund, eerste dag was toch toprope om te wennen aan het gesteente en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
[...]

Hoi FreeShooter,

Als je het leuk vind om buiten te klimmen is het sowieso aan te raden om eerst wat 'meters' te maken op de echte rots voor je daar ook gaat voorklimmen. Een paar goede manieren om hier kennis mee te maken zijn:

1. Klimmen met bekenden die al ruime buitenklimervaring hebben, en het voorklimmen (en ombouwen van de route na afloop) op zich nemen. Dat kan in veel Duitse gebieden maar ook her en der in België. Sommige gebieden vereisen dat je altijd 'uitklimt' (bovenaan, en dan omloopt). Dit is o.a. (maar niet alleen) om te voorkomen dat routes te lang bezet worden gehouden in relatief drukke plekken en er dan niet onnodig steenslag veroorzaakt wordt (want toprope is omhoog én omlaag kans op loskomende stenen). Meestal is er niemand die dit soort dingen checkt in zo'n gebied, maar de vraag is wel dringend om dit soort regels te respecteren. In het verleden is een groot deel van België 'dicht' geweest voor Nederlanders en nog steeds klimmen we bij de gratie van onze zuiderburen. In Duitsland zijn veel klimgebieden helemaal gesloten (ook voor Duitsers zelf) omdat klimmers teveel kabaal of rotzooi maakten of zich niet aan regels hielden.

NB: Ga je met vrienden zonder instructeurs-brevet, beperk je dan buiten ook echt tot topropen. Leren voorklimmen, abseilen e.d. van mensen die dit wel kunnen maar geen instructeur zijn is vragen om problemen.

2. Met de NKBV "Regio" een keer meegaan. NL heeft een aantal regio's, en bij veel ervan ben je gewoon welkom om mee te gaan. Informeer of dit kan (want als je nog niet zelfstandig klimt hangt het af van de verhouding ervaren klimmers / instruteurs / onervaren klimmers) .. Sommige regio's vragen een kleine vergoeding voor zo'n weekend (en afschrijving materiaal), andere vragen alleen de kosten camping/eten (indien van toepassing). Heb hier zelf altijd erg prettige ervaringen mee gehad. Regio "Midden" ken ik, ondanks dat ik nu in Utrecht woon, niet, dus weet niet hoe zij het ingericht hebben.

3. Laatste optie is dat je een formele cursus gaat doen, via NKBV of via een andere commerciele partij zoals Mountain Network. Dan kan je uiteraard kiezen hoe ver je wilt gaan (alleen single pitch, of ook multipitch, etc.).
Hou er rekening mee dat buiten klimmen sowieso al ver afwijkt van indoor, dus eerst wat wennen door weekendjes toprope te klimmen zou ik zeker aanraden.

Hou bij België rekening met het feit dat je daar uitsluitend mag klimmen als je lid ben van NKBV en een klimjaarkaart hebt en verzekerd bent. Totaal nog geen 100 euro per jaar en verzekering is zeer uitgebreid (o.a. ook off piste , alpine wandelen, etc.). .. Tot slot: draag een klimhelm. Kost een paar tientjes maar is echt een no-brainer. Als je gaat klimmen, maar nog veel belangrijker: als je aan het zekeren bent!

Welke route je ook kiest, je hebt een mooie timing want vanaf medio maart is zowel België als Duitsland meestal wel klimbaar. En het is gewoon zo veel leuker dan binnen klimmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Aangezien hier behoorlijk wat Utrecht e.o. klimmers zitten een goed excuus voor een *kick*:

Wisten jullie al dat er bij Energiehaven (Utrecht) een nieuwe boulderhal komt, van de makers van Kunststof (Leiden)? Dat betekend dat er voor mensen uit omgeving Utrecht waarschijnlijk nog voor het eind van het jaar ongekend veel klimkeuze:
- Klimhal Zuilen
- Klimhal Leidsche Rijn (nog te openen, schatting was volgens mij rond de zomer)
- Klimhal Mountain Network (die naar het schijnt ook gaat vernieuwen, maar denk niet meer in 2017)
- Boulderhal Sterk
- Boulderhal Energiehaven (nog te openen, datum onbekend)

En wie dan nog niet genoeg keuze heeft kan nog op 30min rijden boulderen in A'foort of klimmen in Bussum...
Hoop dat alle klimondernemers overeind kunnen blijven straks. De hoeveelheid klimmers (en vooral boulderaars) schijnt te groeien, maar iedereen vist wel in dezelfde vijver en of dat nou uit kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Valorian schreef op maandag 27 maart 2017 @ 23:17:
Aangezien hier behoorlijk wat Utrecht e.o. klimmers zitten een goed excuus voor een *kick*:

Wisten jullie al dat er bij Energiehaven (Utrecht) een nieuwe boulderhal komt, van de makers van Kunststof (Leiden)?
nice! Ben heel benieuwd hoe dat uit gaat pakken. Kunststof vind ik een erg toffe hal, qua boulders ook veel leuker dan Sterk.
- Klimhal Mountain Network (die naar het schijnt ook gaat vernieuwen, maar denk niet meer in 2017)
Kan even niet zo snel een linkje vinden naar de plannen, maar die worden wel heel vet! Ze hopen eind 2017 te gaan beginnen met de bouw.
Hoop dat alle klimondernemers overeind kunnen blijven straks. De hoeveelheid klimmers (en vooral boulderaars) schijnt te groeien, maar iedereen vist wel in dezelfde vijver en of dat nou uit kan...
Ik denk dat het voorlopig wel los zal lopen. Zeker het boulderen zit heel hard in de lift, en denk nog niet dat de markt echt verzadigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Nu online
Ik was het topic uit het oog verloren. Maar bedankt voor jullie uitgebreide reacties!

Met het klimmen gaat het goed, alhoewel ik steeds meer genoegen moet nemen met kleine stapjes vooruit. Desondanks ben ik blij dat ik na 2.5 maanden 5B en soms een 5C kan klimmen Ik ga 2 of 3 keer per week, waarvan één keer klimmen en één of twee keer boulderen (i.v.m. gebrek aan tijd/partner).

Voor het buitenklimmen ben ik van plan om binnenkort of een weekendcursus in de Ardennen te doen of (met dank aan Valorian) deel te nemen aan een weekend van een regionale vereniging. Op dit moment hou ik het nog even bij binnenklimmen tot ik daar tijd voor heb. Dan kan ik de tussentijd nog wat comfortabeler worden op de muur, wat me ongetwijfeld ook gaat helpen bij klimmen op de rotsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Iemand al geklommen bij Het Lab in Amsterdam? 1 april geopend in Amsterdam nabij Coengebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Blomminator schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:37:
Iemand al geklommen bij Het Lab in Amsterdam? 1 april geopend in Amsterdam nabij Coengebouw.
Nog niet, staat wel op de planning. Ik ben er wel langs gereden en het zag eruit als een toffe hal. Beetje als Monk, maar dan veel groter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdveer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-04 07:36
Valorian schreef op maandag 27 maart 2017 @ 23:17:

Wisten jullie al dat er bij Energiehaven (Utrecht) een nieuwe boulderhal komt, van de makers van Kunststof (Leiden)? Dat betekend dat er voor mensen uit omgeving Utrecht waarschijnlijk nog voor het eind van het jaar ongekend veel klimkeuze:
- Klimhal Zuilen
- Klimhal Leidsche Rijn (nog te openen, schatting was volgens mij rond de zomer)
- Boulderhal Sterk
- Boulderhal Energiehaven (nog te openen, datum onbekend)

En wie dan nog niet genoeg keuze heeft kan nog op 30min rijden boulderen in A'foort of klimmen in Bussum...
Bij de meeste mensen moet je indoorklimmen vooral zien als vervanger van de sportschool. Ik merk dat er bij een groot deel weinig behoefte is om de stap naar (indoor & outdoor) voorklimmen te maken. Bij boulderen merk ik dat nog meer; het is gewoon een sportiviteit, zoals naar de sportschool gaan. Daarom denk ik dat er meer dan genoeg markt is voor de recente aanwas van boulderhallen etc.

Helaas worden er geen/nauwelijks goede klimhallen geopend met veel/uitsluitend voorklimmogelijkheden zoals je in het buitenland wel regelmatig tegenkomt. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

wvdveer schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 13:03:
[...]

Bij de meeste mensen moet je indoorklimmen vooral zien als vervanger van de sportschool. Ik merk dat er bij een groot deel weinig behoefte is om de stap naar (indoor & outdoor) voorklimmen te maken. Bij boulderen merk ik dat nog meer; het is gewoon een sportiviteit, zoals naar de sportschool gaan. Daarom denk ik dat er meer dan genoeg markt is voor de recente aanwas van boulderhallen etc.

Helaas worden er geen/nauwelijks goede klimhallen geopend met veel/uitsluitend voorklimmogelijkheden zoals je in het buitenland wel regelmatig tegenkomt. :/
Los van de fear-factor en het kunnen trainen op voorklimmen, zie ik het voordeel niet van een hal met veel of zelfs uitsluitend voorklim mogelijkheden.

In Nieuwegein kun je overigens wel voorklimmen, mag gewoon op bestaande routes en er zijn redelijk wat voorklim mogelijkheden. In Utrecht hetzelfde.

Maar qua veiligheid snap ik de keuze wel. Met voorklimmen loop je meer risico, toprope is relatief veilig. Toprope is ook laagdrempeliger. Redenen genoeg om tenminste te zorgen voor veel toprope mogelijkheden en minder te investeren in voorklimmen. (Dat is toch meer voor de buiten- en wedstrijdklimmers en die groep is wat minder groot.)

Even los van dat veel mensen indoor klimmen kiezen als losse sport, vervanging van de sportschool, is het ook meer en meer zo dat mensen beginnen met indoor klimmen en daarna pas in aanraking komen met buiten klimmen. Anders dan lang lang geleden (voor mijn tijd), dat je buiten leerde klimmen en de eerste klimhallen ontstonden om te trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdveer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-04 07:36
unezra schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:29:
[...]

Los van de fear-factor en het kunnen trainen op voorklimmen, zie ik het voordeel niet van een hal met veel of zelfs uitsluitend voorklim mogelijkheden.
Inderdaad, training en gewenning. Ik merk bij mezelf dat ik na een periode topropen weer heel anders begin aan een voorklimroute dan wanneer ik dat tussendoor blijf doen. Zeker wanneer je buiten wat serieuzere doelen gaat stellen is het fijn wanneer je het hele jaar rond serieus kunt voorklimmen, ipv het moet doen met een zeer beperkte selectie aan routes.
In Nieuwegein kun je overigens wel voorklimmen, mag gewoon op bestaande routes en er zijn redelijk wat voorklim mogelijkheden. In Utrecht hetzelfde.

Maar qua veiligheid snap ik de keuze wel. Met voorklimmen loop je meer risico, toprope is relatief veilig. Toprope is ook laagdrempeliger. Redenen genoeg om tenminste te zorgen voor veel toprope mogelijkheden en minder te investeren in voorklimmen. (Dat is toch meer voor de buiten- en wedstrijdklimmers en die groep is wat minder groot.)
Ik snap waarom er minder voorklim mogelijkheden zijn in NL; er is veel minder vraag naar gezien het geringe aantal mensen dat klimt, en binnen die groep een nog kleinere hoeveelheid klimmers die daadwerkelijk voorklimmen. Maakt het voor mij persoonlijk niet minder jammer. ;)

Gelukkig over 2 weken richting Italie om weer buiten aan de slag te gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Even gewoon om enthousiasme te delen; Gisteren bij Klimhal Uithof in Den Haag geholpen.
Twee petzl-haken in de muur, touw eraan en met een grigri naar boven. Boor mee, tas en elementen loshalen! Superleuk werk! Beetje bungelen, tas vullen, laten zakken, omhoog halen... Heel relaxt zo boven in de hal in je gordel. En vond het ook wel spannend. Als je je grigri even te hard opentrekt zak je flink... daarom wel knopen in het touw gelegd elke meter, maar toch! Voelde spannend.

Morgen weer klimmen in Klimhal Rotterdam (Kralingen)

Blommetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
Oeps, ik was even dit topic uit het oog verloren. Ik ben de afgelopen maanden even druk geweest met andere dingen. Nu de eerste twee van 11 klimweekenden dit jaar al gehad en vanavond op weg voor nummer 3. Dit is gelijk ook mijn proeve van bekwaamheid voor SKB-O. Afgelopen weekend heerlijk geklommen in Saffres, als je ooit de kans hebt zou ik er zeker heen gaan. Bivak veld vrijwel onderaan de rots, heerlijk gebied met ~400 routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Nu online
Gisteren "eindelijk" een 5C+ geklommen, waar mijn klimmaat en ik al enkele weken op oefenden. :) Al direct een 6A geprobeerd maar dat is toch nog wel erg uitdagend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Nog mensen die binnenkort eens mee willen gaan klimmen in Nieuwegein?
Tweakers klimdate lijkt me wel tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

unezra schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 09:26:
Yup, maar tot de 16e mei wordt voor mij lastig. Ik mag 1,5 week naar Kalymnos, ook heel vervelend!

Afgelopen weekend in de Ith (Duitsland) met NKBV regio oost een refresher gehad voor m'n trad klimmen, en ik voel me er nu wat meer senang bij. Tijd om failliet te gaan op wat cams en het dan zelf te gaan doen! erg leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Nu online
unezra schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 09:26:
Helaas voor mij wat ver. (2 uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Dit Pinksterweekend voor het eerst in Duisburg en Elberskamp (Sauerland) geklommen. Echt heel tof! Nu wil ik nog weleens gaan, maar wil ook graag buiten boulderen.

Iemand een goede tip voor een boulder-gebied om 3 a 3.5 uur rijden, Duitsland of Belgie en voor beginners (!).

Let me know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Blomminator schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:18:
Dit Pinksterweekend voor het eerst in Duisburg en Elberskamp (Sauerland) geklommen. Echt heel tof! Nu wil ik nog weleens gaan, maar wil ook graag buiten boulderen.

Iemand een goede tip voor een boulder-gebied om 3 a 3.5 uur rijden, Duitsland of Belgie en voor beginners (!).

Let me know!
Wat valt er in Duisburg te klimmen eigenlijk? Wist niet dat daar ook een gebiedje zit. In Sauerland zit naast Elberskamp nog een hoop leuks, zeker de moeite om eens te bekijken zijn vooral Warstein en Lenneplatte. Die eerste heeft een mooie hoge wand (tot 45m) waar je zelfs wat multipitchwerk kan doen, en er zitten ook wat losse rotsmassiefjes van een meter of 8-15 die wel erg gaaf zijn , en die zich ook goed lenen om iets do-able's te klimmen en daarna lastige - boven je niveau - routes toprope te projecten. De andere (Lenneplatte) is vooral plaatklimmen, zoals de naam van het gebied al verraadt, maar wel erg cool en goed als leer-traject om op je voeten te leren vertrouwen. Want je staat dan vaak op echt nagenoeg niets, maar kan door wrijving/smeren toch de nodige druk houden en jezelf met tevens minimale handricheltjes omhoog werken. Ben je dat zat dan zitten daar overigens ook nog een paar losse rotsblokken van een meter of 6-9 die meer om een explosieve boulderachtigw benadering vragen.

Ps: wat vond je van de haakafstanden en hoogte van de eerste haken in Elberskamp? Ik vond dat best intimiderend de eerste keer dat ik er kwam, wat dat betreft zijn vrijwel alle amdere gebieden in Sauerland een stuk "comfortabeler" behaakt 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Valorian schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 21:59:
[...]

Wat valt er in Duisburg te klimmen eigenlijk? Wist niet dat daar ook een gebiedje zit.
In Duisburg zit het Landschaftspark (http://www.landschaftspark.de/freizeit-sport/klettergarten) waar je kan klimmen op de wanden van de (bruin?)koolopslag. Ik vond er niet zoveel aan, het klimt allemaal hetzelfde en heeft weinig met buiten klimmen te maken. De klettersteig schijnt wel tof te zijn!
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste