Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Spotter schreef op zondag 11 juni 2017 @ 13:11:
[...]

In Duisburg zit het Landschaftspark (http://www.landschaftspark.de/freizeit-sport/klettergarten) waar je kan klimmen op de wanden van de (bruin?)koolopslag. Ik vond er niet zoveel aan, het klimt allemaal hetzelfde en heeft weinig met buiten klimmen te maken. De klettersteig schijnt wel tof te zijn!
Ik vind het leuk omdat het een behoorlijk creatief en interessant hergebruik van een oude industrie is.

Het is geen rots en niet iets waar ik per-se meerdere keren per jaar heen wil maar zeker leuk om eens een keer te doen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDT-Maikel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-02-2021
Blomminator schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:18:
Dit Pinksterweekend voor het eerst in Duisburg en Elberskamp (Sauerland) geklommen. Echt heel tof! Nu wil ik nog weleens gaan, maar wil ook graag buiten boulderen.

Iemand een goede tip voor een boulder-gebied om 3 a 3.5 uur rijden, Duitsland of Belgie en voor beginners (!).

Let me know!
Precies 3.5 uur rijden vanaf de Nederlands grens is de Harz, ben er zelf nog nooit geweest om te boulderen, maar ben van plan om deze zomer heen te gaan. Dit boek is nogal aan de prijs maar schijnt wel alle boulders (1935 stuks) in het noordelijke gebied te hebben! Duits begrijpen is wel een vereiste, maar de plaatjes in het boek lijken duidelijk. Ik bestel hem denk ik binnenkort maar eens zelf.

brick store | mdt.re

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 23:29
Mijn goede voornemens van dit jaar heb ik al te pakken. Inmiddels heb ik mijn outdoor voorklimmen single en multi pitch gehaald! Met de cursussen heb ik ook al gelijk wat weekendjes buiten geklommen. Echt fantastisch is dat. Ik kan niet wachten op en volgend weekend.

Ik twijfel nog een beetje of ik dit jaar nog een trad cursus moet gaan doen. Niet dat ik daar nu echt ambitie naar heb maar de behaking in sommige gebieden is me toch iets te schaars om relaxt te klimmen en moeilijkere routes in te stappen. Als ik hier en daar een fatsoenlijke nut zou kunnen leggen zou dat een hoop schelen. Waarschijnlijk lukt de route me op zich wel prima maar mentaal is het dan toch nog te uitdagend. Daarnaast vind ik alle (touw) technieken ook enorm interessant.

Binnen ben ik ook een niveautje omhoog gegaan. Daar klim ik inmiddels enkele 6C's. Die 7a'tjes komen nu toch langzaam steeds dichterbij :*) .

Ik wil overigens ook best een keer in Nieuwegein gaan klimmen. Een andere hal is altijd leuk voor de verandering. Het liefst dan wel in het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:55

Spotter

Lichtnicht

unezra schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 07:33:
[...]

Ik vind het leuk omdat het een behoorlijk creatief en interessant hergebruik van een oude industrie is.

Het is geen rots en niet iets waar ik per-se meerdere keren per jaar heen wil maar zeker leuk om eens een keer te doen.
Het park zelf vind ik fantastisch, dat je er ook nog kan klimmen wel grappig, het klimmen zelf... Maar ik begrijp je wel ;)
Wiebeltje schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:26:
Mijn goede voornemens van dit jaar heb ik al te pakken. Inmiddels heb ik mijn outdoor voorklimmen single en multi pitch gehaald! Met de cursussen heb ik ook al gelijk wat weekendjes buiten geklommen. Echt fantastisch is dat. Ik kan niet wachten op en volgend weekend.

Ik twijfel nog een beetje of ik dit jaar nog een trad cursus moet gaan doen. Niet dat ik daar nu echt ambitie naar heb maar de behaking in sommige gebieden is me toch iets te schaars om relaxt te klimmen en moeilijkere routes in te stappen. Als ik hier en daar een fatsoenlijke nut zou kunnen leggen zou dat een hoop schelen. Waarschijnlijk lukt de route me op zich wel prima maar mentaal is het dan toch nog te uitdagend. Daarnaast vind ik alle (touw) technieken ook enorm interessant.

Binnen ben ik ook een niveautje omhoog gegaan. Daar klim ik inmiddels enkele 6C's. Die 7a'tjes komen nu toch langzaam steeds dichterbij :*) .

Ik wil overigens ook best een keer in Nieuwegein gaan klimmen. Een andere hal is altijd leuk voor de verandering. Het liefst dan wel in het weekend.
Goed bezig! Lekker buiten klimmen is iets wat ik eigenlijk veel te weinig doe, maar wel erg tof vind! Ik heb vorig jaar m'n eerste trad cursus gedaan, maar dat was gelijk multi-pitch en ik merkte dat dat gewoon teveel in m'n hoofd was. Daarom dit jaar de single-pitch cursus gedaan bij regio oost en m'n koppie zit er nu goed in. Het is zo iets anders, maar tegelijkertijd zo tof! De nuts liggen hier al en de cams zijn onderweg (tot ziens rib... ;w ). Als je interesse hebt kan je eens kijken naar NKBV regio's Amsterdam (kennismakingsweekend), Oost (single pitch cursus aan het begin van het jaar, ze waren aan het kijken naar een losse multipitch cursus aan het eind van het jaar) en Haaglanden (weet ik niet precies).

Ik zit het eerste weekend van juli in ieder geval in Ith om trad te klimmen, de eerste keer zonder cursus 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Goed bezig!

Ik heb vorige week mn sleutelbeen gebroken en mag 3 maanden niet klimmen. Sucks big time. .. maar goed.

Boekje voor de boulders houd ik wel even in het achterhoofd.. maar nu even niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Balen man!

Als ik zie hoe druk het op een doordeweekse avond is bij Sterk ben ik blij dat er nog een hal bij komt in Utrecht. Ik boulder helaas te weinig om mijn kunstjes buiten te testen, maar het blijft gelukkig laagdrempelig genoeg om af en toe binnen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

Ik ben net begonnen met boulderen en tot nog toe bevalt het me prima. Zit er nu aan te denken om zelf schoenen aan te schaffen, in plaats van telkens te huren. Paar vraagjes voor de wat doorgewinterdere klimmers:

* Wat klimt fijner, met of zonder sok in de schoen? Ik zie beiden namelijk wel voorkomen hier in de hal.

* Wat voor schoenmerken zijn aan te raden voor beginners?

* Kent iemand toevallig een fysieke winkel in de regio Groningen waar ze goede schoenen verkopen?

Alvast bedankt :)

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Foamy schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:38:
Ik ben net begonnen met boulderen en tot nog toe bevalt het me prima. Zit er nu aan te denken om zelf schoenen aan te schaffen, in plaats van telkens te huren. Paar vraagjes voor de wat doorgewinterdere klimmers:

* Wat klimt fijner, met of zonder sok in de schoen? Ik zie beiden namelijk wel voorkomen hier in de hal.
Ik vind zonder fijner. Meer gevoel en je glijd minder snel in je schoen.
Worden je schoenen wel vies van, je moet niet vies zijn van eigen oud zweet zeg maar. :) (Ik was mijn klimschoenen misschien 1-2x in hun leven.)
Dat is heel erg persoonlijk. Het beste dat je kunt doen is naar je lokale klim of boulder hal gaan, zeggen dat je net begint en je daar laten adviseren.

In de regel begin je niet op heel technische, krappe schoenen en zul je waarschijnlijk blijer worden van relatief platte, wat ruimere schoenen.

Ik heb zelf lang geklommen op La Sportiva Tarantula's en klim nu al een tijdje op de Oxygym.

Tarantula: https://www.bever.nl/p/la...ABC32002.html?colour=3232
Oxygym: https://www.sportiva.com/oxygym.html
* Kent iemand toevallig een fysieke winkel in de regio Groningen waar ze goede schoenen verkopen?

Ik kom zelden in Groningen maar Bever heeft vaak wel een redelijk assortiment, je lokale boulder- en klimhal ook. Zoals gezegd, zeker daar dus even passen en nooit blind schoenen kopen.

Reken er ook op dat je je eerste paar schoenen vrij snel op klimt en dat je absoluut 1 of 2x een miskoop gaat doen.

Zelf zoek ik een schoen die gewoon comfortabel zit, niet te krap, met velcro sluiting en niet te technisch. Ik klim toch niet zo snoeihard, wil er buiten en binnen mee klimmen en met die Oxygyms kun je ook nog wel 6c klimmen. (Denk ik, ik klim het iig niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:11
Foamy schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:38:

Eigen schoenen kopen is altijd een goed idee! Het zit beter, klimt beter (met grip) en bovenal is wel zo fris.

In principe klim je zonder sokken in je schoenen. Meer gevoel en minder wrijving. Maar de klim politie zal je niet oppakken als je sokken aan doet in je schoenen. Sterker nog ik ken hele goede klimmers die (vooral buiten) sokken in hun schoenen dragen. Doe wat goed voelt.
Als je je eerste klim schoenen koopt zijn de Tarantula's van la sportiva aan te raden. Die kosten niet zo veel, hebben veel betere grip dan de huur schoen en zijn een beetje allemans vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

Dat je zonder sokken meer gevoel zou hebben vermoedde ik al, maar in huurschoenen leek me dat niet helemaal netjes ;)

Bedankt voor de tips, ik zal in ieder geval hier in de hal eens vragen wat voor schoenen ze evt. zelf verkopen of aanraden.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Noxa schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:55:
[...]
Als je je eerste klim schoenen koopt zijn de Tarantula's van la sportiva aan te raden. Die kosten niet zo veel, hebben veel betere grip dan de huur schoen en zijn een beetje allemans vriend.
Tarantula's zijn bij Mountan Network lang als huurschoen gebruikt. Wel een speciaal model met de maat achterop, maar volgens mij was dat de enige aanpassing.

De Oxygyms zijn grappig genoeg de nieuwe huurschoenen. :)

Het zijn prima allrounders voor binnen en buiten dus niet zo gek dat ze als huurschoen worden ingezet. (Wat me wel verrast is dat ik de enige bij onze hal ben die die dingen gekocht heeft. Ik vind het de fijnste schoenen die ik ooit heb gehad maar ze zijn niet populair. Misschien is het de kleur. Het herenmodel is nogal clownesk, het damesmodel is ingetogener. Ik hou daar wel van. Klimgear mag een beetje raar zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:03
Foamy schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 15:04:
Dat je zonder sokken meer gevoel zou hebben vermoedde ik al, maar in huurschoenen leek me dat niet helemaal netjes ;)

Bedankt voor de tips, ik zal in ieder geval hier in de hal eens vragen wat voor schoenen ze evt. zelf verkopen of aanraden.
Eens met @Anoniem: 84349 en @unezra .. Tarantula's zijn heerlijke allrounders, waren mijn eerste klimschoenen en bevielen zeer goed. Je kan ze bovendien best lang gebruiken voor de schoen de 'bottleneck' wordt. Pas als je in de 6'jes gaat klimmen krijg je echt baat bij technischere schoenen heb ik het idee.

Sokken in schoenen zie ik zelden, eigenlijk alleen in hallen (uit hygiëne oogpunt) en heel soms buiten (wellicht om ze minder snel vies te maken). Zelf vind ik het helemaal niets.

Een alternatief kan nog zijn de Mad Rock Drifter. Ook veel als huurschoen gebruikt (in Utrecht) en volgens mij nóg goedkoper dan de Tarantula. Nadeel vond ik dat ze wel erg snel slijten en de pasvorm minder fijn is (maar dat kan ook persoonlijk zijn).

Mijn huidige schoenen zijn Katana's (ook la sportiva), voor mij dé combinatie tussen technisch maar nog wel comfortabel genoeg, ook voor buiten (met de kanttekening dat ik zelden multipitch). Die zijn wel erg prijzig, maar bij Decathlon nog regelmatig voor 80 euro te krijgen (ipv 120). Laatste keer meteen 2 meegenomen :)

Wat betreft winkels: online is meestal het voordeligste (maar niet altijd). Maar bij je eerste paar is passen wel erg fijn, en het liefst ook klimmen. De meeste klimhallen hebben schoenen op voorraad. Het mooiste is natuurlijk als je een schoen kan huren om te kijken of ie écht bevalt, dan kan je daarna waar je maar wilt bestellen omdat je al weet dat 'ie goed is. Let dan wel even op dat het normale schoenen zijn, sommige hallen verhuren ook schoenen met een versterkte zool (omdat die dingen zo afgeragd worden en toch vooral door beginners gehuurd worden die het verschil niet zo snel merken), dat kan je weer niet vergelijken met de 'echte'.

NB: Ondertussen nog een paar maandjes en dan heeft Utrecht er een nieuwe boulderhal (Energiehaven) bij én een nieuwe klimhal (Neoliet Leidsche RIjn). Erg veel zin in!
unezra schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 15:49:
[...]

Misschien is het de kleur. Het herenmodel is nogal clownesk, het damesmodel is ingetogener. Ik hou daar wel van. Klimgear mag een beetje raar zijn.)
Haha, heb je toevallig ook nog 80's spandex broeken voor buitenklimmen? _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 21-07-2017 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Valorian schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 21:22:
[...]
NB: Ondertussen nog een paar maandjes en dan heeft Utrecht er een nieuwe boulderhal (Energiehaven) bij én een nieuwe klimhal (Neoliet Leidsche RIjn). Erg veel zin in!
Nog iets verder weg en er is een nieuwe MN vestiging in NIeuwegein. :)
(Ter vervanging van de huidige overigens.)

Weet niet wat de tijdslijn precies is, maar het gaat gebeuren en ik ben echt HEEL erg benieuwd. De plannen zijn in ieder geval veelbelovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Valorian En ehm, jaren 80 spandex. Daar doe ik niet aan. :)
Maar ik doe inderdaad wel vrij vaak rare t-shirts aan naar de klimhal. Liefst niet-klimshirts. (Beetje tegendraads, ik weet het.)

Een enkele keer mijn Mammut shirt omdat die gewoon heel erg lekker zit, maar meestal gewoon oversized katoen en daar zitten wat exemplaren tussen die ik thuis van vrouwlief alleen op zondag thuis aan mag en dan nog met mate. (Een van Hogs Breath Café bijvoorbeeld en een werkelijk ogen uitstekend alle kleuren van de regenboog Coca Cola shirt. Maar ja, dat zijn shirts waar herrinneringen aan zitten, die ik daarom graag draag en dan dus maar naar de klimhal. Ook wel een beetje expres daar, ik heb niet zo veel op met als je klimt, dat je dan ook meteen van werkelijk alles eoa klimmerk moet dragen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:39
Valorian schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 21:22:
[...]

Mijn huidige schoenen zijn Katana's (ook la sportiva), voor mij dé combinatie tussen technisch maar nog wel comfortabel genoeg, ook voor buiten (met de kanttekening dat ik zelden multipitch). Die zijn wel erg prijzig, maar bij Decathlon nog regelmatig voor 80 euro te krijgen (ipv 120). Laatste keer meteen 2 meegenomen :)
Over het algemeen vind ik het wel prettig gelijk 2 nieuwe klimschoenen te kopen ;-)

@Foamy
Ik zou vooral heel veel schoenen passen, en kijken welke pasvorm het beste is voor je voet. Ik heb nu zelf scarpa's, die zijn voor mij het prettigst. Vorige paar heb ik 2.5 jaar mee gedaan, maar ik klim inmiddels ook redelijk netjes. Redelijk technische schoenen, maar niet overdreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
MOV 9178
Naar de top van de Gross Fiescherhorn (4000+m), 9,5 uur hut-top-hut (timelapse is een paar uur)

Het valt een beetje buiten de boot, maar wellicht toch leuk om te zien: twee weken geleden lekker geklommen in Zwitserland. Niet op klimschoentjes maar op D-schoenen met stijgijzers.

(NB: vergeet niet de video op HD / 4K te zetten, dan zijn mijn klimgenoten en ik nog nét zichtbaar op de graat als pixel die zich omhoog werkt ;) )

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
MOV 9160
En wat rotsklimoefenen bij de Konkordiahut (3000m)

[ Voor 22% gewijzigd door Valorian op 21-07-2017 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Hoi

Ik wil graag de komende zomer een C1 - met eventueel al into tot c2. Mijn vriendin heeft veel meer ervaring, en kan al C2 doen, maar goed, om het niveau gelijk te trekken misschien ook C1 doen.

Iemand ervaring met een prive gehuurde gids in Oostenrijk om dit te regelen? We willen met 3 of 4 mensen, van allen redelijk gelijk niveau.

Tips? Ervaringen?

Let me know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:39
Blomminator schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 10:56:
Hoi

Ik wil graag de komende zomer een C1 - met eventueel al into tot c2. Mijn vriendin heeft veel meer ervaring, en kan al C2 doen, maar goed, om het niveau gelijk te trekken misschien ook C1 doen.

Iemand ervaring met een prive gehuurde gids in Oostenrijk om dit te regelen? We willen met 3 of 4 mensen, van allen redelijk gelijk niveau.

Tips? Ervaringen?

Let me know!
Mocht je het in het Nederlands willen, dan zijn er een aantal Nederlandse gidsen waar je naar zou kunnen kijken (uit mijn hoofd; Jelle Staleman, Boris Textor, Roeland van Oss). Deze zijn vaak wel al snel volgeboekt, dus je moet er rap bij zijn.

Ik heb zelf een aantal jaren geleden C1 gehad van Oostenrijker Martin Glantschnig. Een aardige gast, die praktisch op stijgijzers geboren is (vooral ijsklimmen is een genot met hem) - een aanrader dus. Wederom moet je wel snel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Blomminator schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 10:56:
Hoi

Tips? Ervaringen?

Let me know!
Misschien is het goed om je, voor je je teveel focust op de termen C1 en C2, iets meer duiding te geven bij waar deze voor staan en wat je er leert. C1 (en ook C2, etc.) zijn cursus-termen bedacht door de NKBV en hebben in de alpen geen officiele status. Dat hoeft ook niet, want iedereen mag, ook zonder training, elke berg op die hij maar wilt. Gelukkig realiseren de meeste zich dat dat niet handig is, maar het mag wel. Als je via de NKBV een training doet richt je je op C1 (of C2, als je basis al erg goed is), dat is logisch. Zijn ook erg goede en betaalbare cursussen vind ik. Maar als je met een eigen clubje een prive gids huurt dan bestaan die termen dus eigenlijk niet meer en kun je hooguit aangeven dat je zoveel mogelijk wilt leren van hen, gelijkwaardig aan bijvoorbeeld een C1 of een C2 (de NL gidsen weten wel wat dat is).

Het verschil tussen C1 en C2 is overigens maar klein qua skill-set, en vooral groot qua ervaring / herhaling.

C1 is echt een introductiecursus, maar wel al behoorlijk compleet. Het instroomniveau is zeer laag, een goede conditie is het enige wat je nodig hebt. Wel is alles wat je verder al weet en kan natuurlijk mooi meegenomen en zorgt dit ervoor dat de cursus ook beter beklijft. De meeste mensen die C1 doen hebben dan ook al op zijn minst een beetje indoor klimervaring, houden van wandelen in de bergen, etc. Maar nogmaals, hoeft allemaal niet, dus je kán ook in een groep komen waar mensen in zitten die voor het eerst een berg zien ;) ..

Bij C1 leer je ook veel touwtechnieken. De basis komt overeen met wat je ook leert bij Outdoor Voorklimmen, wat daar nog bij komt zijn reddingstechnieken (vooral gericht op spleet-reddingen) en alles wat er komt kijken bij het lopen en klimmen in touwgroepen. Mocht je al kunnen outdoor voorklimmen dan scheelt dit enorm, want dan zijn dingen als abseilen, hele en halve mastworp, touwsteun geven, etc. je al bekend.

C2 is vervolgens een vervolgcursus, maar je leert er maar heel weinig nieuws. Er zitten een paar extra skills in, maar waar de meeste tijd in gaat zitten is herhaling, herhaling, herhaling. Waar je bij C1 met misschien 12 mensen en 2 gidsen alles een beetje oefent tussen de mooie tochten door maar ook veel aan het wachten bent op elkaar ga je bij C2 gewoon heel veel herhalen en is het hard werken, zodat het ook écht blijft hangen. Maar je gaat dus geen hogere of technisch uitdagendere bergen opzoeken, al kan dat toevallig zo uitkomen afhankelijk van gebied en gidsen.

Mocht je toch via de NKBV een C1 gaan doen dan zou ik overigens aanraden voor de variant C1 + Tour. Die is maar nauwelijks duurder maar dan maak je meteen nog een mini-tour waardoor de cursus/tour in totaal 11 dagen wordt ipv 7. Een erg mooie ervaring, en maakt het geheel echt net even wat leuker.

Zelf in 2014 en 2015 C1 en C2 gedaan en in 2016 en 2017 4000'ers gepakt in Zwitserland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik zou helemaal geen C cursus gaan doen, tenzij je geen maatjes hebt. Ik zou met 2 tot 4 maten gewoon enkele dagen een gids huren in Oostenrijk en laten weten wat je wilt leren. Dat levert je meer op, vooral wanneer het kennisniveau en het leervermogen van de groep vrijwel gelijk is. Zorg vooral dat je zelf leert orienteren, weer lezen en plannen.

C1 heb ik (gelukkig) overgeslagen. C2 rots, sneeuw en ijs wel gedaan. Was heel gezellig, maar erg weinig geleerd. 8 man is ook gewoon teveel. Dus kleine groepjes kiezen. Ik heb geen ambitie om C3 nog te doen, ik maak al jaren zwaardere tochten dan dat.

Wanneer je zelf al veel rots klimt, kun je het beste alleen sneew+ijs/tour kiezen. C2 rots is niet zo bijster hoog qua niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
PageFault schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 20:25:
Ik zou helemaal geen C cursus gaan doen, tenzij je geen maatjes hebt. Ik zou met 2 tot 4 maten gewoon enkele dagen een gids huren in Oostenrijk en laten weten wat je wilt leren. Dat levert je meer op, vooral wanneer het kennisniveau en het leervermogen van de groep vrijwel gelijk is. Zorg vooral dat je zelf leert orienteren, weer lezen en plannen.

C1 heb ik (gelukkig) overgeslagen. C2 rots, sneeuw en ijs wel gedaan. Was heel gezellig, maar erg weinig geleerd. 8 man is ook gewoon teveel. Dus kleine groepjes kiezen. Ik heb geen ambitie om C3 nog te doen, ik maak al jaren zwaardere tochten dan dat.

Wanneer je zelf al veel rots klimt, kun je het beste alleen sneew+ijs/tour kiezen. C2 rots is niet zo bijster hoog qua niveau.
Toevallig nog tips voor leuke tochten op niveau PD+ (met uitloop naar AD- als de crux meer op rots zit dan op ijs, een paar Klimpassages met graad III zijn ok)? Ik vind het lastig zoeken, van 4000’ers heb ik een erg praktische guide maar van de net wat lagere bergen niet. Tip voor een goed routeboek van alpenpieken (naast de bekende 82 vierduizenders) is ook welkom.

Mijn ervaring tot nu toe bestaat uit twee cursusweken+tour, en daarna over twee jaar verdeeld een reeks (bijna) vierzuidenders. Waaronder Weismiess (traverse), Allalinhorn (via Holaubgrat), Nadlhorn, Mönch, Gross Fiesherhorn en Grunegghorn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Nu online
Druk, lang maar mooi is de piz bernina via de bianco graat. Eerst veel rots, dan sneeuw, weer rots en dan gletsjer.

De steile kant van de gran combin voldoet er ook aan, maar is slecht (zeg maar gerust niet) af te zekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Dank voor de uitgebreide reacties. Ik heb zeker overwogen zelf een gids te strikken, maar 2 mensen haakten af, en ga nu de zomer een c1 doen met de nkbv in het Otztal. Zonder tour, dit lukte niet met werk helaas.

Afgelopen weekend geklommen in Durnal, dat was ook weer top! Gelukkig weer bijna zomer, kunnen we weer buitenspelen!

Blommetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
PageFault schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 00:03:
Druk, lang maar mooi is de piz bernina via de bianco graat. Eerst veel rots, dan sneeuw, weer rots en dan gletsjer.

De steile kant van de gran combin voldoet er ook aan, maar is slecht (zeg maar gerust niet) af te zekeren.
Bianco Grat lijkt me fantastisch, diengaat deker ooit nog wel komen. Dit jaar toch gekozen voor het Monte Rosa gebied, de Klassieke spaghetti tour (of onderdelen ervan). Voordeel is dat daar zoveel zit dat je redelijk flexibel blijft ook als omstandigheden qua weer en sneeuw niet mee zitten. Highlights zouden de Dufourspitze vanuit Italie en (een deel van) de Lyskamm traverse kunnen worden.
Blomminator schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:59:
Dank voor de uitgebreide reacties. Ik heb zeker overwogen zelf een gids te strikken, maar 2 mensen haakten af, en ga nu de zomer een c1 doen met de nkbv in het Otztal. Zonder tour, dit lukte niet met werk helaas.

Afgelopen weekend geklommen in Durnal, dat was ook weer top! Gelukkig weer bijna zomer, kunnen we weer buitenspelen!

Blommetje
Klinkt goed. Otztal is erg mooi, hopelijk heb je mooi weer, dan ga je de Wildspitze op, de hoogste berg van die regio (en geloof 2e van Oostenrijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Morgen vertrekken naar Finale Ligure voor 10 dagen om daar eens te kijken! Nog nooit geweest. Ik klim niet hele moeilijk dingen (5a zo ongeveer). Iemand nog goede tips of mooie plekken? Mag ook voor koffie, mountainbiken of DWS of kanoen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1071315

Hallo,
Ik heb een vraagje over klimmen. Ik wil graag beginnen met toprope (wand)klimmen. Alleen moet je van tevoren genoeg conditie/spieren hebben of bouw je dit tijdens het klimmen op?
Ook ben ik niet zo lang, maar iets langer dan 1.60m. Zal dit in de weg staan of maakt dit niks uit?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en dat dit de juiste plek is om het neer te zetten (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Anoniem: 1071315 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 20:56:
Hallo,
Ik heb een vraagje over klimmen. Ik wil graag beginnen met toprope (wand)klimmen. Alleen moet je van tevoren genoeg conditie/spieren hebben of bouw je dit tijdens het klimmen op?
Ook ben ik niet zo lang, maar iets langer dan 1.60m. Zal dit in de weg staan of maakt dit niks uit?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en dat dit de juiste plek is om het neer te zetten (?)
Een vraag die ik kan beantwoorden ;)

Ik klim nu bijna een jaar (indoor) en je leert vanzelf beter klimmen. Je bouwt meer kracht op naarmate je meer klimt en je leert vanzelf meer techniek (dat is belangrijker dan kracht).

In begin klom ik met moeite een "4 route" en nu zit ik op 6a (die ik nog steeds niet allemaal kan beklimmen zonder "block")

Zelf ben ik ietsje groter maar enkele vrienden waarmee ik klim zijn net zo groot als jij. En zij klimmen net zo goed of beter dan mij.

Heel veel plezier met het klimmen!

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hallo,

Conditie en kracht bouw je vanzelf op. Luister wel héél goed naar je lichaam. Een blessure is zo opgelopen en is van alle niveau's. Met name handblessures komen vrij regelmatig voor. Je pezen ontwikkelen zich minder snel dan je spieren. (Ik mocht er dit jaar ook voor het eerst écht van genieten. 5B overhang ingestapt die ik al -tig keer heb geklommen, ook als eerste route. *pats* Ringbandje van mijn linker ringvinger. Dat werd een paar maanden tapen... (Gelukkig kon ik mét tape wel doorklimmen.)

Als je begint, begin sowieso met een cursus. In jouw geval: Indoor Toprope. https://www.nkbv.nl/sport...n-reizen/cursussen-indoor
Cursus en bijbehorende certificaat geven je ook makkelijker toegang tot klimhallen, er word steeds strenger op gelet.

Daar leer je veilig zekeren, veilig klimmen en de basistechnieken. Later kun je dan een techniek cursus volgen om je techniek verder op te vijzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dankjewel voor jullie antwoorden! Nu heb ik al helemaal zin om te beginnen! Hebben jullie nog tips waar ik om zou moeten denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Geniet ;)
(maar dat komt wel goed)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

streamnl schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:54:
Geniet ;)
(maar dat komt wel goed)
Ja haha, dat denk ik ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 1071315 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:39:
Dankjewel voor jullie antwoorden! Nu heb ik al helemaal zin om te beginnen! Hebben jullie nog tips waar ik om zou moeten denken?
Luister naar je gevoel en geniet. :)
Klim niet met mensen die je niet vertrouwd, vertrouw op je gevoel.

Zoek leuke klimmaatjes op en geniet niet alleen van het klimmen, maar ook van het hele sociale gebeuren er omheen. (Wij drinken bijvoorbeeld bijna altijd nog een biertje na afloop. De klimhal is echt waar ik mijn vrienden ontmoet.)

En tja, het volgende stadium is buiten... Weer een heel nieuwe dimensie. Zowel qua sfeer als qua klimmen zelf. Beetje chillen in de rots, mooie natuur om je heen, spannende dingen doen... Heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Hallo,

Heb je al een keer geklommen? Je kan altijd eens beginnen met een proeflesje, gewoon eens kijken hoe dat aanvoelt :).
Ik denk dat het juist een voordeel is dat je niet al te sterk bent op het moment dat je begint met klimmen. Dat zorgt er namelijk voor dat je je veel meer focust op de techniek dan dat je je overal maar doorheen kan sleuren.

Qua lengte is het zeker geen probleem. Je zal er vast wel eens tegenaan lopen dat je ergens niet bij zal kunnen, en soms vergt dat net een andere techniek dan je klimmaatjes zullen hanteren.

Ik bouw zelf ook regelmatig, en eigenlijk al mijn routes (van 4 t/m 6B) zijn ook prima te klimmen voor de kortere klimmers, het is dus ook niet perse zo dat hoe moeilijker het wordt, hoe verder alles uit elkaar ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

L0we schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:43:
[...]

Heb je al een keer geklommen? Je kan altijd eens beginnen met een proeflesje, gewoon eens kijken hoe dat aanvoelt :).
Ik denk dat het juist een voordeel is dat je niet al te sterk bent op het moment dat je begint met klimmen. Dat zorgt er namelijk voor dat je je veel meer focust op de techniek dan dat je je overal maar doorheen kan sleuren.

Qua lengte is het zeker geen probleem. Je zal er vast wel eens tegenaan lopen dat je ergens niet bij zal kunnen, en soms vergt dat net een andere techniek dan je klimmaatjes zullen hanteren.

Ik bouw zelf ook regelmatig, en eigenlijk al mijn routes (van 4 t/m 6B) zijn ook prima te klimmen voor de kortere klimmers, het is dus ook niet perse zo dat hoe moeilijker het wordt, hoe verder alles uit elkaar ligt.
Dankjewel voor je antwoord! Dat stelt me toch een beetje gerust over mijn lengte :)
Ik heb ongeveer 3 jaar geleden al wandgeklommen. Ook de basiscursus gedaan. We gingen toen ook boulderen en direct een enkelblessure dus ik weet wel een beetje hoe het zit :)
Daarna heb ik nog een paar keer geklommen maar toen heb ik toch een andere sport gekozen. Daar ben ik om teamverband nu klaar mee en ik wil weer klimmen.
Weet iemand trouwens of ik dan weer zo'n basiscursus moet doen?
Het is natuurlijk wel 3 jaar geleden dat ik geklommen heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 1071315 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:51:
[...]

Dankjewel voor je antwoord! Dat stelt me toch een beetje gerust over mijn lengte :)
Ik heb ongeveer 3 jaar geleden al wandgeklommen. Ook de basiscursus gedaan. We gingen toen ook boulderen en direct een enkelblessure dus ik weet wel een beetje hoe het zit :)
Daarna heb ik nog een paar keer geklommen maar toen heb ik toch een andere sport gekozen. Daar ben ik om teamverband nu klaar mee en ik wil weer klimmen.
Het is niet verplicht, maar als je zo lang niet hebt geklommen is het misschien wel slim om even te kijken of je een opfriscursus kunt doen. Je blijft te maken hebben met hoogte en een gevaarsetting.

Heb je toen wel je NKBV indoor toprope certificaat gehaald? Of is het een cursus geweest zonder certificaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Anoniem: 1071315 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:51:
[...]

Een cursus opnieuw is niet nodig, wel zou ik een aantal keer met wat meer ervaren klimmers klimmen, zodat die je een beetje in de gaten kunnen houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

unezra schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:26:
[...]

Het is niet verplicht, maar als je zo lang niet hebt geklommen is het misschien wel slim om even te kijken of je een opfriscursus kunt doen. Je blijft te maken hebben met hoogte en een gevaarsetting.

Heb je toen wel je NKBV indoor toprope certificaat gehaald? Of is het een cursus geweest zonder certificaat?
Ja het was van de NKBV indoor toprope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Anoniem: 1071315 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:40:
[...]

Ja het was van de NKBV indoor toprope
Ik zou het wel/niet doen van een eventuele (opfris)cursus laten afhangen van:
- hoe je nu verder gaat en met wie je gaat klimmen.
- of het zekeren je nog goed afgaat (weet je nog hoe het werkt)
- welke hal je klimt

Heb je op dit moment géén klimmaatjes dan kan het best een goed idee zijn om bijvoorbeeld een cursus te doen, dat duurt vaak maar een paar weken (lees: paar keer klimmen) en omdat je dan begint met een nieuwe groep klimmers is de kans ook aanwezig dat je zo meteen mensen vindt waarmee je vervolgens wekelijks kan gaan klimmen én die net als jij nog op laag niveau zitten (wat het wel zo leuk maakt, samen opklimmen).

Heb je al wél klimmers waarbij je prima kan aansluiten? Dat is natuurlijk helemaal makkelijk. In dat geval zou ik gewoon weer met hen gaan klimmen. Er is geen verplichting tot een cursus, je kan het immers al, maar als je ook maar énige twijfel hebt bij of het zekeren goed is blijven hangen geef dit dan even aan bij de hal/barman. Dan kunnen ze eventueel even meekijken of je het goed doet en tips geven. Per hal zal hier overigens verschillend mee omgegaan worden. Het klimmen zelf kan je indoor toprope vrijwel geen riskante dingen mee ondernemen. Maar het zekeren en inbinden moet je wel voor 200% beheersen om te voorkomen dat jij of een ander onnodig risico loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Lopen hier ook boulderaars rond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Af en toe boulder ik wel ja. Telt dat ook? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
FINALE LIGURE was EPIC Shit!

Ander idee. Ik heb nu 1 80 meter touw voor sportklimmen. Dit houd ik netjes, in een touwzak, etc.
Echter, deze zomer dus C1, hoog alpien werk.

Dan is 80 meter wellicht (Te)veel en ik ik denk niet heel handig met een touwzak enzo. Is het slim om een 60 meter touwtje te kopen voor dit werk, en mn andere touw netjes te houden voor het sportklimmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Gisteren (voor het eerst dit seizoen) weer buiten gespeeld. :)

Bochumer Brüch blijft een heel fijn gebiedje. Iets meer dan 2 uur rijden vanaf Utrecht, zelfs op een warme dag als gisteren genoeg schaduw om niet compleet stuk te gaan. (Klimmen is veelal in de zon maar op de grond is het goed te doen.)

Vergeet je niet tevoren in te schrijven via de website (verplicht!) én bij de Zeittunnel een kaartje te kopen waarmee je ook de toegangscode krijgt van het hek. Het aantal klimmers per dagdeel is beperkt, waardoor het over het algemeen rustig genoeg is om geen last van elkaar te hebben.

Behaking is, zoals op veel plekken in Duitsland, Duits. Ofwel: Relatief grote haakafstanden en de eerste haak niet zelden op een meter of 4. Da's eigenlijk het enige minpunt.

Bovenin wel overal kettingen met vaste karabiner én de nodige routes van 2, 3 touwlengtes. (Zelf nog niet beklommen, mijn multipitch vaardigheden zijn alles behalve goed dus ik hou het voorlopig nog even op enkele touwlengtes.)

Oh, de aanloop is vrij stevig. Trek goede approach of A wandelschoenen mee. Het is dacht ik een meter of 70 naar beneden tot je onderaan de rots staat en terug uiteaard weer diezelfde 70 meter omhoog.

Pad tussen de sectoren is gedeeltelijk groot puin.

Vergeet ook je helm niet, die is verplicht.

Nu helemaal stijf.

https://www.bochumer-bruch.de/

(Topo staat integraal online, maar klopt niet 100%. Er staan soms routes wél ingetekend maar níet in de tekst. Even opletten dus waar je in stapt. Verder is de topo een tekeningetje, wat ik zelf altijd erg irritant vind. Ik heb liever foto topo's. Neem ook je omrekenkaart mee, ook daar: Duitsland. Dus ze gebruiken het UIAAA systeem in plaats van het Franse dat we in Nederland indoor gewend zijn. Omrekentabel: Wikipedia: Grade (climbing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Nu online
Hallo,

Nee hoor, tijdens klimmen gebruik je heel veel spieren. Om deze te trainen, kun je het beste regelmatig klimmen. Train je meteen inzicht, coordinatie etc mee.

Lengte zegt niks. Lynn Hill won 27 world cups en is 1m55. Ze was ook de eerste die de Nose vrij klom (zonder hulpmiddelen voor het klimmen, touw alleen voor de veiligheid zeg maar). Zij zei altijd: je komt nooit lengte te kort, hooguit kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Nu online
Absoluut!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Nu online
Blomminator schreef op maandag 21 mei 2018 @ 17:10:

Ander idee. Ik heb nu 1 80 meter touw voor sportklimmen. Dit houd ik netjes, in een touwzak, etc.

Dan is 80 meter wellicht (Te)veel en ik ik denk niet heel handig met een touwzak enzo. Is het slim om een 60 meter touwtje te kopen voor dit werk, en mn andere touw netjes te houden voor het sportklimmen?
80 meter voor alpien is sowieso lastig, omdat het lang is en relatief te zwaar is. Aanvullend: ik weet niet welk touw je hebt, maar voor sportklimmen vind ik een enkel geimpregneerd touw voldoende, voor alpiene is dat gevaarlijk, daar moeten de individuele vezels geimpregneerd zijn.

60 meter vind ik zelfs te lang voor alpiene werk, liever 50 meter, maar dat hangt ook af welke tocht je gaat doen en met hoeveel man je aan 1 touw wilt zitten.

Wij waren meestal met 4 of 5 en dan 1 halftouw op de gletsjer van 50 meter en 1 halftouw in de rugzak. Bij de stukken met rotsen heb je dan precies de goede combi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PageFault schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:49:
[...]

Nee hoor, tijdens klimmen gebruik je heel veel spieren. Om deze te trainen, kun je het beste regelmatig klimmen. Train je meteen inzicht, coordinatie etc mee.

Lengte zegt niks. Lynn Hill won 27 world cups en is 1m55. Ze was ook de eerste die de Nose vrij klom (zonder hulpmiddelen voor het klimmen, touw alleen voor de veiligheid zeg maar). Zij zei altijd: je komt nooit lengte te kort, hooguit kracht.
Exact! Bij boulderen is dit ook zo het geval. Dit vind ik ook zo mooi aan de klimsport. Je hoeft niet perse een perfecte bouw te hebben om op hoog niveau te kunnen komen. Kijk bijvoorbeeld naar Michael Phelps. Die heeft kniegewrichten die verder kunnen buigen dan die van de rest. Zijn voeten kunnen dat ook, en daarom functioneert zijn hele been als flipper. Mede daarom is hij veel sneller dan de rest ooit zal kunnen zijn. Dit soort situaties heb je veel minder bij klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian

Voor alpine tripjes hangt het zoals anderen hier al aan aangeven erg af van met hoeveel je bent en wat voor trips je voor ogen hebt. Half touw is inderdaad een optie, maar één enkeltouw van 50 meter is in eerste instantie vaak ook prima, want nog goed te tillen (en op de techische stukken en gletscher heb je het toch in gebruik dus je draagt het alleen op approach en saaie stukken). Voordeel is dat dat wat minder bewerkelijk is dan halftouw, nadeel dus dat je gewicht niet kan verspreiden over twee mensen, en vooral dat je minder lange stukken kan abseilen. Maar dat laatste zal je als beginner (aangezien je nu C1 gaat doen is dat even mijn aanname) sowieso nog niet zo snel gaan doen.

Een echte drycoating is inderdaad een must, anders wordt je touw 3x zo zwaar als het nat wordt. Dat is bij sportklimmen geen probleem, want dan stop je meestal toch als het gaat regenen, maar bij een gemiddelde aplinetocht wordt je touw erg nat van het sneeuw en ijs.

PS: Waarom wil je eigenlijk nu al een touw kopen? Bij de C1 zit het touw gewoon inbegrepen (hoef je zelf niet mee te nemen). Of wil je meteen na je C1 al zelfstandige trips gaan maken? Dat wordt normaliter afgeraden (tenzij anderen in je groep al erg ervaren zijn), maar kan natuurlijk wel.

PS2: Gaaf dat je in Finale bent geweest! Ik was daar een jaartje of 4 geleden, fantastisch gebied. Ik herinner met nog de Tre Frati, klimmen langs de kustkliffen, en hele mooie super rustige gebiedjes ver verstopt in het bos. Zat je toevallig op de merkwaardige half-afgemaakte bivak-camping op loopafstand van de pizzaria?

Ik moest toen wel even wennen aan de waarderingen van de routes. Het schijnt dat in heel Europa ergens in de jaren 80 of 90 de waarderingen zijn 'gestegen' zodat mensen enthousiast werden van hoe goed ze konden klimmen, maar dat de topobouwers van Finale uit respect voor de klassieke bouwers de waarderingen nooit hebben aangepast. Dat zorgt dat een 5C'tje in Finale wel even andere koek is dan elders :)
unezra schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 07:29:
Gisteren (voor het eerst dit seizoen) weer buiten gespeeld. :)

Bochumer Brüch blijft een heel fijn gebiedje. Iets meer dan 2 uur rijden vanaf Utrecht, zelfs op een warme dag als gisteren genoeg schaduw om niet compleet stuk te gaan. (Klimmen is veelal in de zon maar op de grond is het goed te doen.)

Vergeet je niet tevoren in te schrijven via de website (verplicht!) én bij de Zeittunnel een kaartje te kopen waarmee je ook de toegangscode krijgt van het hek. Het aantal klimmers per dagdeel is beperkt, waardoor het over het algemeen rustig genoeg is om geen last van elkaar te hebben.

Behaking is, zoals op veel plekken in Duitsland, Duits. Ofwel: Relatief grote haakafstanden en de eerste haak niet zelden op een meter of 4. Da's eigenlijk het enige minpunt.
Ah, ben daar toevallig een paar weken terug ook geweest. Erg mooi gebied. Vond het echt een 'hidden gem' , want had er nog nooit van gehoord (staat ook niet in de Sauerland topo). Eens met alles wat je hierboven noemt. Wat betreft Duitse behaking: eens dat de eerste vaak hoog zit. Maar een eerste haak op een kleine 3 meter zoals je in België vaak ziet is soms ook maar schijnveiligheid: als je daar 1,5 meter boven zit en gaat lig je meestal alsnog op de grond. Belangrijker is de afstand tussen 1e en 2e haak, als die mooi kort is ben je al snel in de 'safe zone'. Maar ik begrijp wel steeds beter waarom er zoveel Duitsers met een cheat-stick werken, want het blijft altijd even peentjes zweten die eerste meters ;) .. Wel vond ik dat in Bochumer Bruch de crux-passen erg goed behaakt zijn, dat was fijn. Al kwam je soms ook wel weer afstanden tussen haken tegen waarvan ik dacht 'daar had er best nog een tussen gekund'.

Maar goed, zeker een gebied om nog eens naar terug te gaan. Erg mooie plek om multi-pitch te oefenen ook, minder afgeklommen dan Freyr of Ivoir en lekker dichtbij!
Anoniem: 882605 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:28:
[...]

Exact! Bij boulderen is dit ook zo het geval. Dit vind ik ook zo mooi aan de klimsport. Je hoeft niet perse een perfecte bouw te hebben om op hoog niveau te kunnen komen. Kijk bijvoorbeeld naar Michael Phelps. Die heeft kniegewrichten die verder kunnen buigen dan die van de rest. Zijn voeten kunnen dat ook, en daarom functioneert zijn hele been als flipper. Mede daarom is hij veel sneller dan de rest ooit zal kunnen zijn. Dit soort situaties heb je veel minder bij klimmen.
Nou ja, je hebt natuurlijk in elke sport wel uitzonderingen qua bouw. In de klimsport is de aap-factor een bekend fenomeen. De 'perfecte mens' heeft dezelfde spanwijdte qua armlengte als totale lengte van voeten tot hoofd. Een 'positieve aapfactor' betekent dat je langere spanwijdte hebt. Klimmers met 5cm of meer 'extra' zijn op dat punt wel enorm in het voordeel, en wie een negatieve aap-factor heeft heeft gewoon pech ;) (maar kan met goede techniek toch nog heel ver komen).

....

Dit weekend was ik zelf overigens in de Vogezen (Zuid). Ook een aanrader. 6 uur doorrijden vanuit Utrecht, dus in een lang weekend zoals nu met pinksteren kun je 3 dagen klimmen (vrijdagavond na werk rijden, F1 hotel, 's ochtends doorrijden naar de rots, zaterdag / zondag / maandag klimmen en maandag einde middag weer naar NL :) .. Een van de beroemdste wanden daar is de Martinswand, een toren bestaande uit meerdere massiefjes met in totaal 90m hoogte, en op een hoogte van 1200m, dus met fantastische uitzichten en zelfs nu nog sneeuw her en der (niet op de rots gelukkig)! Er zijn zoveel deel-gebieden dat je er eigenlijk altijd genoeg ruimte hebt. Wel wennen aan de steensoort: grotendeels keihard graniet. Dus subtiele randjes en heel erg vertrouwen op je voeten. Ook erg fijn voor wie het alpine-werk niet schuwt, want het terrein is erg ruw met soms mooie approaches. En als je van traditioneel klimmen (cams, nuts en friends) houdt kan je er ook helemaal los gaan. Aan mij niet besteedt overigens, ik vind behaakt klimmen vaak al scary genoeg.

Wie geen behoefte heeft aan multi-pitchen en vergezichten kan ook naar Vogezen Noord. Een uurtje dichterbij en ook een klim-mekka, maar meer kleine rotsmassiefjes en single pitch.

[ Voor 12% gewijzigd door Valorian op 23-05-2018 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Valorian schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:43:
[...]
Ah, ben daar toevallig een paar weken terug ook geweest. Erg mooi gebied. Vond het echt een 'hidden gem' , want had er nog nooit van gehoord (staat ook niet in de Sauerland topo). Eens met alles wat je hierboven noemt. Wat betreft Duitse behaking: eens dat de eerste vaak hoog zit. Maar een eerste haak op een kleine 3 meter zoals je in België vaak ziet is soms ook maar schijnveiligheid: als je daar 1,5 meter boven zit en gaat lig je meestal alsnog op de grond. Belangrijker is de afstand tussen 1e en 2e haak, als die mooi kort is ben je al snel in de 'safe zone'. Maar ik begrijp wel steeds beter waarom er zoveel Duitsers met een cheat-stick werken, want het blijft altijd even peentjes zweten die eerste meters ;)
Dat dus. :)
Het is meer psychologisch dan dat het écht veiligheid toe voegt. Ik topropete een 6b (nja, ik probeerde er wat in), plof er ergens rond de 2e of 3e haak uit op wat zal het geweest zijn, een meter of 5, 6. Als het niet meer was.

Grounder.

Niet heel hard en deels ook omdat het een 38 meter route was, dus met touwrek is het dan eigenlijk al niet meer mogelijk om een grounder te voorkomen. Een van dé verborgen gevaren van toprope buiten klimmen waar veel beginnend klimmers die voor het eerst een dagje mee gaan niet bij stil staan. :) In de hal heb je dat niet zo maar buiten is het de eerste paar meter écht nog niet safe.

Ben wel teruggestapt de route in, al kostte het me even wat mentale overtuigingskracht.
.. Wel vond ik dat in Bochumer Bruch de crux-passen erg goed behaakt zijn, dat was fijn. Al kwam je soms ook wel weer afstanden tussen haken tegen waarvan ik dacht 'daar had er best nog een tussen gekund'.
Hm hmm.
Maar goed, zeker een gebied om nog eens naar terug te gaan. Erg mooie plek om multi-pitch te oefenen ook, minder afgeklommen dan Freyr of Ivoir en lekker dichtbij!
Yep.
2:05 vanaf Utrecht. Da's echt om de hoek. Maastricht (waar geen rotsen zijn), is net zo ver.
[...]
....
Dit weekend was ik zelf overigens in de Vogezen (Zuid). Ook een aanrader. 6 uur doorrijden vanuit Utrecht, dus in een lang weekend zoals nu met pinksteren kun je 3 dagen klimmen (vrijdagavond na werk rijden, F1 hotel, 's ochtends doorrijden naar de rots, zaterdag / zondag / maandag klimmen en maandag einde middag weer naar NL :) .. Een van de beroemdste wanden daar is de Martinswand, een toren bestaande uit meerdere massiefjes met in totaal 90m hoogte, en op een hoogte van 1200m, dus met fantastische uitzichten en zelfs nu nog sneeuw her en der (niet op de rots gelukkig)! Er zijn zoveel deel-gebieden dat je er eigenlijk altijd genoeg ruimte hebt. Wel wennen aan de steensoort: grotendeels keihard graniet. Dus subtiele randjes en heel erg vertrouwen op je voeten. Ook erg fijn voor wie het alpine-werk niet schuwt, want het terrein is erg ruw met soms mooie approaches. En als je van traditioneel klimmen (cams, nuts en friends) houdt kan je er ook helemaal los gaan. Aan mij niet besteedt overigens, ik vind behaakt klimmen vaak al scary genoeg.

Wie geen behoefte heeft aan multi-pitchen en vergezichten kan ook naar Vogezen Noord. Een uurtje dichterbij en ook een klim-mekka, maar meer kleine rotsmassiefjes en single pitch.
6 uur zou me voor een weekend te ver zijn, aan de andere kant heb ik ook wel eens 3 uur getrapt voor een dagje klimmen omdat ik geen zin had om te kamperen. :) Berdorf vind ik wel een beetje de max voor een weekendje. Ook héél gaaf, maar op een populaire dag ook héél druk. Nu ze het permit systeem hebben afgeschaft ben ik bang dat het nog wat drukker gaat worden. :( (Je moet nu overigens wel lid zijn van de NKBV of vergelijkbare vereniging, maar je hebt geen permit meer nodig wat de drempel denk ik net even wat lager maakt.)

Hoe dan ook, het klinkt wel fraai. Graniet heb ik volgens mij nog nooit op geklommen. Schijnt bijzonder te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Valorian schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:43:
[...]
Ah, ben daar toevallig een paar weken terug ook geweest. Erg mooi gebied. Vond het echt een 'hidden gem' , want had er nog nooit van gehoord (staat ook niet in de Sauerland topo). Eens met alles wat je hierboven noemt. Wat betreft Duitse behaking: eens dat de eerste vaak hoog zit. Maar een eerste haak op een kleine 3 meter zoals je in België vaak ziet is soms ook maar schijnveiligheid: als je daar 1,5 meter boven zit en gaat lig je meestal alsnog op de grond. Belangrijker is de afstand tussen 1e en 2e haak, als die mooi kort is ben je al snel in de 'safe zone'. Maar ik begrijp wel steeds beter waarom er zoveel Duitsers met een cheat-stick werken, want het blijft altijd even peentjes zweten die eerste meters ;)
Ik vind dat dus heel erg meevallen, het zijn vaak maar een paar moves die je moet doen tot je eerste haak. Over het algemeen zijn die ook dusdanig makkelijk dat je zo bij je eerste haak bent.

En inderdaad, als je de eerste haak te vroeg plaatst, moet je de tweede ook weer relatief dichtbij zetten om het geheel veilig te houden. Wat dat betreft snap ik die keuze erg goed.
Wel vond ik dat in Bochumer Bruch de crux-passen erg goed behaakt zijn, dat was fijn. Al kwam je soms ook wel weer afstanden tussen haken tegen waarvan ik dacht 'daar had er best nog een tussen gekund'.
Ik heb daar afgelopen keer ook eens op gelet, maar ik kom eigenlijk heel weinig plekken tegen waar ik een extra haak zou plaatsen. Soms is de haakafstand wat groter, maar is het tussenliggende gedeelte net iets makkelijker, of sta je er ongelukkig om nog te moeten clippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
L0we schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:06:
[...]

Ik heb daar afgelopen keer ook eens op gelet, maar ik kom eigenlijk heel weinig plekken tegen waar ik een extra haak zou plaatsen. Soms is de haakafstand wat groter, maar is het tussenliggende gedeelte net iets makkelijker, of sta je er ongelukkig om nog te moeten clippen.
Ik denk dat je gelijk hebt hoor. Het is denk ik vooral mentaal. Je ziet het vaak als je bijvoorbeeld in een 6a zit en er een stuk in zit wat qua niveau veel lager is, dan slaan ze een aantal meter even haken over. Logisch, want als jou niveau goed genoeg is voor de route waarin je zit hoef je niet nog veel tussenhaken. Maar het voelt dan toch een beetje 'luchtig'. Zelfde is natuurlijk met bewaakte alpine-routes. Als je dan een 4c doet van 400m zitten de haken ook 20 meter uit elkaar. Maar daar ga je dan ook niet echt loodrecht omhoog en zijn de punten waar het wel nauw komt weer goed behaakt. Enige is dat je daar tussenin dan ook echt even geen misstap wilt maken anders maak je een enorme pendel ;) .. Soms pak ik er dan toch nog even een rotspuntje bij met een slinges..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-05 14:52
Vraag: Net als jullie, klimt mijn vriendin regelmatig (zeker 1 keer per week) in een klimhal. Ook boulderen vindt ze leuk. Nu wil ik voor haar verjaardag een leuk dagje weg organiseren, waarbij we iets gaan doen dat zij echt leuk vindt. Ik zat in dit kader te denken aan een klimbos (https://klimbos.nl/klimbos-veluwe/), maar twijfel of dat niet mega tegenvalt als je hier als klimmer heengaat. Hoe denken jullie hierover? Of hebben jullie andere goede ideeën voor een tof dagje uit?

Nb. Samen boulderen hebben we al eens gedaan, dus dat is niet direct iets dat ik als 'bijzonder' beschouw in dit kader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Valorian schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:52:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt hoor. Het is denk ik vooral mentaal. Je ziet het vaak als je bijvoorbeeld in een 6a zit en er een stuk in zit wat qua niveau veel lager is, dan slaan ze een aantal meter even haken over. Logisch, want als jou niveau goed genoeg is voor de route waarin je zit hoef je niet nog veel tussenhaken. Maar het voelt dan toch een beetje 'luchtig'.
Ik weet wel zeker dat dat mentaal is (been there, done that ;) ).

Bij mezelf merkte ik dat ik eerst ook veel meer van haak tot haak klom, en dat ik de haakafstand regelmatig erg ver vond. Maar toen ben ik eens heel bewust gaan kijken naar de haakafstanden, waar je staat, hoe ver je naar boven moet, en hoeveel moves dat ongeveer zijn.
Ik vond het wel heel opvallend dat de haakafstand vanaf waar je staat, altijd langer lijkt dan hij daadwerkelijk is (je kijkt onder een hoek, dat maakt het inschatten van afstanden heel lastig).
Met dat besef m'n achterhoofd ben ik me veel meer gaan focussen op wat ik moest doen om bij de volgende haak te komen, dat klimt al een stuk relaxter.
Inmiddels voel ik me er zo relaxed bij dat ik af en toe even goed op moet letten dat ik wel alle haken daadwerkelijk klip (afgelopen keer in een 6b een haak straal voorbij geklommen, ook niet het meest verstandige :P )

Dat had ik zelf ook niet 123 voor elkaar, denk dat ik nu zo'n 6-7 jaar buiten klim, terwijl ik de laatste paar jaar eigenlijk alles voorklimmend instap (ook mijn projecten).
mefjoew schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:12:
Vraag: Net als jullie, klimt mijn vriendin regelmatig (zeker 1 keer per week) in een klimhal. Ook boulderen vindt ze leuk. Nu wil ik voor haar verjaardag een leuk dagje weg organiseren, waarbij we iets gaan doen dat zij echt leuk vindt. Ik zat in dit kader te denken aan een klimbos (https://klimbos.nl/klimbos-veluwe/), maar twijfel of dat niet mega tegenvalt als je hier als klimmer heengaat. Hoe denken jullie hierover? Of hebben jullie andere goede ideeën voor een tof dagje uit?

Nb. Samen boulderen hebben we al eens gedaan, dus dat is niet direct iets dat ik als 'bijzonder' beschouw in dit kader
Een klimbos vermaak ik me zelf helemaal prima in, hou wel van een beetje klauteren.

Iets totaal anders; is dit niet iets? https://www.bever.nl/e/icewall.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
L0we schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:31:
[...]

Een klimbos vermaak ik me zelf helemaal prima in, hou wel van een beetje klauteren.

Iets totaal anders; is dit niet iets? https://www.bever.nl/e/icewall.html
Ook ervaring met het klimbos dat ik linkte? Of anders een tip voor een waar jij goede ervaringen hebt?

Icewall ziet er erg vet uit, maar we wonen aan de andere kant van Nl (regio Zwolle). Voor dertig minuten naar Den Haag is dan in dit geval wat te gek ;) Houdt em wel in gedachten voor als we eens daar in de buurt zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
mefjoew schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:34:
[...]

Ook ervaring met het klimbos dat ik linkte? Of anders een tip voor een waar jij goede ervaringen hebt?
Ik vond hem leuk, maar wel wat aan de simpele kant. Ik ben zelf ook in de buurt van Haarlem bij eentje geweest, die was ook wel erg de moeite waard, net wat lastiger. Kan even niet terugvinden welke het exact is, maar Haarlem is natuurlijk ook wel een eindje weg.
Icewall ziet er erg vet uit, maar we wonen aan de andere kant van Nl (regio Zwolle). Voor dertig minuten naar Den Haag is dan in dit geval wat te gek ;) Houdt em wel in gedachten voor als we eens daar in de buurt zijn!
Je kan er altijd een dagje Den Haag van maken, genoeg te doen in die omgeving! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
mefjoew schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:34:
[...]

Vanuit Zwolle kan het ook leuk zijn om een dagje Groningen te doen, naar Excalibur. Dat is een +/- 35 meter hoge 'pilaar' op het terrein van de klimhal in Groningen. Erg spectaculair en qua stijl gewoon zoals je vriendin gewend is vanuit de klimhal. Je zou dan alleen even moeten informeren of er een moment is waarop je kan na-klimmen (toprope), want volgens mij hangen er geen touwen en ik weet niet of je vriendin ook kan voorklimmen. Misschien zijn er momenten waarop 'beginners' kunnen klimmen op Excalibur (of misschien is je vriendin wel erg ervaren en kan ze voorklimmen, maar dan heb je natuurlijk ook nog een voorklim-zekeraar nodig). Verder is ook de klimhal zelf daar erg gaaf. Dus daar kan je je prima een dagje vermaken (paar routes op de pilaar, rest van de dag binnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Valorian schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:47:
[...]

Vanuit Zwolle kan het ook leuk zijn om een dagje Groningen te doen, naar Excalibur. Dat is een +/- 35 meter hoge 'pilaar' op het terrein van de klimhal in Groningen. Erg spectaculair en qua stijl gewoon zoals je vriendin gewend is vanuit de klimhal. Je zou dan alleen even moeten informeren of er een moment is waarop je kan na-klimmen (toprope), want volgens mij hangen er geen touwen en ik weet niet of je vriendin ook kan voorklimmen. Misschien zijn er momenten waarop 'beginners' kunnen klimmen op Excalibur (of misschien is je vriendin wel erg ervaren en kan ze voorklimmen, maar dan heb je natuurlijk ook nog een voorklim-zekeraar nodig). Verder is ook de klimhal zelf daar erg gaaf. Dus daar kan je je prima een dagje vermaken (paar routes op de pilaar, rest van de dag binnen).
Daar is ze al een paar keer zelf heen geweest ;) Maar absoluut een goede tip dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

80m voor alpien is ronduit gestoord :) Dus ja, daar dien je ander touw voor te hebben maar als het een cursus is .. dan hebben zij touw voor je. Lijkt me een betere oplossing dan meteen weer een nieuw touw kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Nu online
streafer schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 23:32:
[...]

80m voor alpien is rond uit gestoord :) Dus ja, daar dien je ander touw voor te hebben maar als het een cursus is .. dan hebben zij touw voor je. Lijkt me de beste oplossing dan meteen weer een nieuw touw kopen.
C1 cursus: inderdaad geen touw meenemen, die wordt geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Dit weekend teruggekomen van een trip in het Monte Rosa gebergte. Fantastische omgeving voor alpinewerk. In 7 dagen tijd 10 4000'ers kunnen pakken (Breithorn, Gendarm, Schwarzhorn, Pollux, Castor, Pyramide Vincent, Corne Nero, Balmenhorn, Signalkuppe en Zumsteinspitze (4.564m!!)).

Geslapen in o.a. 5 berghutten waaronder Capanne Magherita (4559m), voor zover slapen überhaupt lukte op die hoogte ;) .. Zal binnenkort wat foto's plaatsen, was werkelijk de mooiste bergomgeving die ik Europa gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plukke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-04 15:58
Ik ben een aantal keer wezen klimmen in de hal en 5A lukt me wel aardig. Nu ben ik sinds kort aan het boulderen geslagen en zou nu m'n eigen schoenen willen aanschaffen om het wat serieuzer op te gaan pakken. Ben van plan binnenkort ook een techniek cursus te gaan doen.

Heeft iemand ervaring met de Sherpa Vapor V's? Schijnen vooral fijn te zijn met wat bredere voeten, ik krijg in huur schoenen altijd mega last van de zijkant van m'n voet (heb ik ook met schaatsen bijvoorbeeld snel last van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

plukke schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:15:
Ik ben een aantal keer wezen klimmen in de hal en 5A lukt me wel aardig. Nu ben ik sinds kort aan het boulderen geslagen en zou nu m'n eigen schoenen willen aanschaffen om het wat serieuzer op te gaan pakken. Ben van plan binnenkort ook een techniek cursus te gaan doen.

Heeft iemand ervaring met de Sherpa Vapor V's? Schijnen vooral fijn te zijn met wat bredere voeten, ik krijg in huur schoenen altijd mega last van de zijkant van m'n voet (heb ik ook met schaatsen bijvoorbeeld snel last van)
Ik klim al een tijdje op La Sportiva Oxygym's:
Afbeeldingslocatie: https://img02.aws.kooomo-cloud.com/upload/la-sportiva/images/10N_428_big.jpg?v=15

https://www.lasportiva.com/en/oxygym

Vrij brede, platte, grote voeten. (Confectiemaat 47, klimschoen dacht ik 43 of 43,5.) Eingelijk geen last van de zijkant van mijn voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plukke
Thanks, die ga ik dan ook eens proberen te passen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

plukke schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:10:
Thanks, die ga ik dan ook eens proberen te passen!
:)
Als ik even zoek op die Sherpa Vapr V lijkt dat een behoorlijk dure en technische schoen.
Die Oxygym's zijn niet zo technisch en relatief betaalbaar.

Je zegt dat je 5A klimt, dan heb je niet zo'n technische schoen nodig. Ik zit op dit moment op 5c/6a, klim redelijk wat jaren maar niet heel fanatiek en ik ben er gewoon ook niet zo heel erg goed in. Ben nu aan mijn 3e paar Oxygym's en voorlopig besloten dat ik bij die schoenen blijf.

Ze zitten binnen én buiten heerlijk. Voor mij een prima allround schoen. Wel doe ik ze tussen de routes altijd uit. Loop dan op mijn spaanse sloffen rond. (Ik boulder niet, klim uitsluitend.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:11

Scarpa Vapor V bedoel je denk ik? Deze: https://goo.gl/images/dvw8Jt ?

Mijn broertje heeft serieus brede voeten en die zweert bij deze schoenen. Hij heeft er dan ook de nodige researcher en schoenen opzitten voordat hij hier uit kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Moet zeggen dat ik het pittig dure schoenen vind. Bij Bever kosten ze €134,-

De La Sportiva Tarantula zit op €80,- (da's het nog iets "lichtere" broertje van de Oxygym) zit ook rond dat bedrag of net daar boven. (Bever heeft ze grappig genoeg niet.)

Dure schoenen zijn zeker niet altijd beter en als je 5a klimt meteen een vrij technische schoen proberen is denk ik niet per-se het beste idee. :) Dus kijk *zeker* ook naar de wat goedkopere schoenen van rond de €80 en €90, daar zitten zeker op dat niveau, vaak prima schoenen bij.

Schoenen moeten min of meer comfortabel zitten. Het mag best op momenten pijn doen, het is geen confectieschoen, maar het is ook niet zo dat het pijn *moet* doen. Je moet een route prettig kunnen klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
Technische schoenen hebben vaak ook een veel dunnere zool. Ik heb er geen ervaring mee maar ik geloof direct dat je er meer grip mee hebt en meer vertrouwen hebt als je op de kleinste greepjes staat maar ze slijten ook een stuk harder. Mijn klimmaatje was binnen twee / drie maanden door zijn La Sportiva Solution's heen. Terwijl hij daarvoor wel een jaar op Red Chili Spirit VCR's heeft geklommen.

Hoe lang je er mee doet hangt er vooral vanaf hoe netjes je klimt. Als je 5A klimt zul je waarschijnlijk nog aardig langs de muur op schrapen met je schoenen ipv dat je ze heel rustig en gecontroleerd op een greepje zet. Gewicht lijkt ook een factor te zijn een vriend van me die 2x zo zwaar is als ik gaat best hard door zijn schoentjes heen en dat zijn echt geen technische schoenen.

Als ik jou was zou ik dus geen hele dure technische schoenen kopen. Ik heb zelf ook Red Chili Spirit's en daar doe ik 2 jaar mee met 2x in de week klimmen. Ik zit zelf of 6B / 6C kwa niveau en dat gaat eigenlijk nog prima. Ik zou zelf wel wegblijven van die heel goedkope echte beginners schoenen. Een kleine kromming in de zool en wat rubber op de neus om een teentje te kunnen leggen is wel prettig.

Hebben ze in de boulderhal geen schoenen liggen die je kan passen? Die kunnen je ook wel adviseren. En anders een keer naar een andere hal in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plukke
Goed om te weten dat de Scarpa Vapors wellicht wat te hoog gegrepen zijn voor nu. Heb een beetje rond gezocht wat mensen met brede voeten prettig vinden klimmen. Ik stap graag goed voorbereid een winkel in, in plaats van aangesmeerd krijgen wat ze toevallig nog op voorraad hebben liggen. Het feit dat de Oxygyms goed bevallen voor mensen met brede voeten is fijn om te weten :-)

Hopelijk heb ik morgen tijd om even langs de shop in de boulderhal te gaan en wat verschillende schoenen te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik ben zelf erg fan van de La Sportiva Katana's voor het technischere werk en Tarantula's voor het wat langer dragen / minder technische. Wat ik nu vaak doe is inklimmen in de hal op tarantula's, tot +/- 6a, en daarna de Katana's aan, waar ik ook echt wel meer mee kan. Qua kosten zitten de Tarantula's net onder de 70 en de Katana's op zo'n 110 euro. Na NKBV-korting van 10% bij bever. Katana's heb ik een paar keer dirt-cheap kunnen oppikken bij Decathlon Antwerpen voor 80 euro maar die tijden zijn volgens mij voorbij :(

Mocht je twijfelen over kosten, tel dan overigens eens op wat je klim-hobby in totaal kost en hoe die kosten verdeeld zijn. Dan zie je dat schoenen eigenlijk peanuts zijn qua kosten vergeleken met de rest. Als voorbeeld: als ik +/- 9 maanden met schoentjes doe en wekelijks indoor klim betaal ik nu per maand zo'n:
- 45 euro entree
- 18 euro aan bier (uitgaande van één speciaalbiertje per avond)
- 8 tot 14 euro aan schoentjes afhankelijk van of ik de allergoedkoopste (+/- 70) of een van de duurste (+/- 130) neem.
Totaal: gemiddeld zo'n 75 euro per maand.

Kortom, voor die 6 euro per maand verschil op een bedrag van 70-80 euro per maand kies ik dan gewoon de schoentjes waar ik het fijnste op klim. Wat overigens niet per sé betekent dat het ook de duurste zijn natuurlijk ;)

Verdere ervaringen:
- Mad Rock drifter: erg goedkoop, eerste maand heel fijn, maar lubbert snel uit en rubber slijt mijns inziens bovenmatig snel. Dit model zie je ook veel in de hal als huurschoen, maar dan met verstevigde zool (omdat mensen die huren meestal net beginnen en het verschil toch niet merken, en de schoenen op die manier langer mee gaan)
- Mad Rock flash: iets duurder, iets technischer. Vond het een fijne schoen maar niet zo fijn als de Katana's die ik al eerder had, en het prijsverschil niet zodanig dat het voor herhaling vatbaar was. Wel schoenen die ik iets langer kon aanhouden, maar dat kan ook komen omdat ik ze qua maat wat minder op standje 'au' gekocht had ;)

Verder merk je dat mensen zo verschillende voeten hebben dat er niet een optimum is die 90% van de mensen fijn vindt. Pas gewoon zoveel mogelijk en kies uit wat het fijnste lijkt. Klim er een paar maanden op en je weet vervolgens of het de juiste keuze was, zo niet dan kies je volgende keer weer iets anders.

[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 18-07-2018 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Valorian schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:58:
Verder merk je dat mensen zo verschillende voeten hebben dat er niet een optimum is die 90% van de mensen fijn vindt. Pas gewoon zoveel mogelijk en kies uit wat het fijnste lijkt. Klim er een paar maanden op en je weet vervolgens of het de juiste keuze was, zo niet dan kies je volgende keer weer iets anders.
Juist en vaak duurt het even voordat je een voor jou optimale schoen hebt gevonden.

Ik ben ooit begonnen op La Sportiva Mythos. Vind ik nu totaal niet fijn meer. Veters, de pasvorm en de vorm van de neus maken dat ik er niet prettig op klim. Toen ergens een high-end schoen (ik dacht Katana's of iets anders) aangeschaft van €130. 3x op geklommen, weggedaan voor een 6-pack.

Daarna een aantal paren Tarantunula's versleten en op zoek naar een *iets* andere, net wat technischer schoen. Toen uitgekomen bij de Oxygym en aan mijn 3e paar toe. Een 4e paar gaat er zeker komen als deze versleten zijn, misschien dat ik voor de lol wel ga kijken naar de 2e kleurstelling. Ik heb nu die ik hierboven poste, er is een wat meer zwarte variant van.

Het grappige is dat deze schoen ook veel als huurschoen word gebruikt en er zijn daadwerkelijk mensen die dachten dat ik op huurschoenen klom. Buiten dat ben ik zo ongeveer de enige in de hal die er op klimt. (Ze hebben dit paar speciaal voor mij ergens anders vandaan moeten halen.)

Hoe dan ook, inmiddels geleerd dat als je eenmaal fijn klimt op een schoen, je daar prima bij kunt blijven tenzij er echt dwingende redenen zijn om naar een andere schoen te gaan bijvoorbeeld omdat je niveau fors omhoog gaat. Ik verwacht zelf niet snel (if ever) hoog 6e graads (6c), begin 7e graads (7a) te kunnen klimmen. Hooguit een keer voor de lol in te stappen. Dan voldoen deze schoenen prima. Voor buiten zitten ze heerlijk. Dus ja, waarom zou ik wisselen. :) (Ze zijn nog eens redelijk betaalbaar ook.)

Qua kosten, och, ik heb mijn klimabbo opgezegd en ga over op strippenkaarten voor een besparing van €114,- per jaar bij mijn huidige frequentie. Dat is ook niet zo heel veel geld en toch vind ik het zonde daar geld te laten liggen. Met klimschoenen ook, waarom zou ik dure klimschoenen kopen als goedkopere meer dan prima voldoen. Dure schoenen moet je kopen omdat ze features hebben die goedkopere schoenen niet hebben waardoor je daadwerkelijk beter, fijner, comfortabeler klimt. In the end moet je inderdaad gewoon dat kopen waar je het gelukkigst van word met klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

plukke schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:34:
Goed om te weten dat de Scarpa Vapors wellicht wat te hoog gegrepen zijn voor nu. Heb een beetje rond gezocht wat mensen met brede voeten prettig vinden klimmen. Ik stap graag goed voorbereid een winkel in, in plaats van aangesmeerd krijgen wat ze toevallig nog op voorraad hebben liggen. Het feit dat de Oxygyms goed bevallen voor mensen met brede voeten is fijn om te weten :-)

Hopelijk heb ik morgen tijd om even langs de shop in de boulderhal te gaan en wat verschillende schoenen te passen.
Scarpa Vapors waren mijn tweede schoen, ik heb ook brede voeten en een hoge wreef. Mijn comfortabelste schoenen ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plukke
Het zijn Scarpa Origins geworden die toevallig nog in de sale waren ook. Eerste paar dat ik gepast heb, zat meteen als gegoten. :)

[ Voor 17% gewijzigd door plukke op 23-07-2018 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we

Ik heb ze, en ben er ontzettend tevreden mee! Het is de schoen die bij mij gewoon erg lekker zit. De gekromde vorm helpt erg met het iets op spanning zetten van je voet, zonder dat het oncomfortabel strak zit.
Valorian schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:58:

Mocht je twijfelen over kosten, tel dan overigens eens op wat je klim-hobby in totaal kost en hoe die kosten verdeeld zijn. Dan zie je dat schoenen eigenlijk peanuts zijn qua kosten vergeleken met de rest. Als voorbeeld: als ik +/- 9 maanden met schoentjes doe en wekelijks indoor klim betaal ik nu per maand zo'n:
- 45 euro entree
- 18 euro aan bier (uitgaande van één speciaalbiertje per avond)
- 8 tot 14 euro aan schoentjes afhankelijk van of ik de allergoedkoopste (+/- 70) of een van de duurste (+/- 130) neem.
Totaal: gemiddeld zo'n 75 euro per maand.

Kortom, voor die 6 euro per maand verschil op een bedrag van 70-80 euro per maand kies ik dan gewoon de schoentjes waar ik het fijnste op klim. Wat overigens niet per sé betekent dat het ook de duurste zijn natuurlijk ;)
Dan ga je best vlot door je schoentjes heen :). Ik doe er zelf richting de 2 jaar mee, met zo'n 2 keer in de week klimmen
Verdere ervaringen:
- Mad Rock drifter: erg goedkoop, eerste maand heel fijn, maar lubbert snel uit en rubber slijt mijns inziens bovenmatig snel. Dit model zie je ook veel in de hal als huurschoen, maar dan met verstevigde zool (omdat mensen die huren meestal net beginnen en het verschil toch niet merken, en de schoenen op die manier langer mee gaan)
Erg prettig als relaxte buitenslof, t/m 5c / 6a is daar heel best mee te klimmen
Vaak merk je dat ook wel met het passen. Zorg vooral dat je schoenen goed aansluiten, en er nergens knelpunten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
L0we schreef op maandag 23 juli 2018 @ 08:36:

Dan ga je best vlot door je schoentjes heen :). Ik doe er zelf richting de 2 jaar mee, met zo'n 2 keer in de week klimmen
Klopt, ik ben niet zo'n nette klimmer :( .. En het rubber op de Katana's is ook niet zo dik helaas, dus soms rek ik het nog op naar een jaartje, maar dan zijn ze toch echt wel op. Op dit moment klim ik op twee paar schoenen (Tarantula's als relaxte buitenslof / inklim-schoen in de hal, Katana's voor de technischere routes) dus kan nu weer even vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plukke
Ik heb nog wel een tijdje nodig om m'n voetenwerk op orde te krijgen, met name op een overhang. Gevolg, ik trek soms het vel van m'n handen af :(

Iemand tips (naast m'n voetenwerk op orde krijgen) om dit te voorkomen? Ik gebruik geen kalk, heb van mezelf niet echt zweethanden en zie er op mijn beginners niveau de voordelen nog niet van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

plukke schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 15:12:
Ik heb nog wel een tijdje nodig om m'n voetenwerk op orde te krijgen, met name op een overhang. Gevolg, ik trek soms het vel van m'n handen af :(

Iemand tips (naast m'n voetenwerk op orde krijgen) om dit te voorkomen? Ik gebruik geen kalk, heb van mezelf niet echt zweethanden en zie er op mijn beginners niveau de voordelen nog niet van in.
Pof is geen kalk maar magnesium. :)

Toch, persoonlijk vind ik het erg fijn, al was het maar psychologisch. Met deze bizarre hitte trek je alleen hoe dan ook het vel van je handen af. Maakt niet uit hoe je klimt. Het is te warm, je zweet te hard en dan gaat het stuk.

Qua voetenwerk, @L0we weet daar wat meer van... Ik ben er zelf ook niet heel goed in, vooral omdat ik niet op mijn voeten durf te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:47
Qua voetenwerk.. zoek eens wat trainingsvideos op op Youtube em ga die oefeningen voor jezelf doen.. ziet er op rechte wanden soms wat overdreven uit maar gaat je helpen. Bijvoorbeeld statisch trainen, dus voordat je greep pakt eerst er 2 seconden boven hangen. Dit dwingt om je lichaamsspanning op orde te hebben en die begint bij je voeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plukke
Unezra, Klinkt alsof kalk magnesium zou helpen omdat dat tegen zweet werkt. Misschien toch maar eens proberen dan. :)

CutingStorm, Thnx voor je tip over eerst boven een greep hangen met je hand voordat je m vastpakt. Ik was al volop bezig met video's kijken. Wil me juist nu ik nog een beginner ben zoveel mogelijk slechte dingen afleren.

[ Voor 47% gewijzigd door plukke op 31-07-2018 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiebeltje
Soms hebben hallen ook techniek cursussen. Kun je ook behoorlijk wat van opsteken. Sommige dingen kunnen echt een eye opener voor je zijn. Ik heb daar zeker wat aan gehad. Wat ik ook doe is vooral bij het warm klimmen alle kleuren pakken en daarbij heel bewust mijn handen en voeten plaatsen. Je kan dan rustig nadenken over je lichaamshouding, je balans etc. Zo probeer ik bijvoorbeeld omhoog te klimmen zonder mijn handen te gebruiken. Puur op evenwicht dus. Of ik probeer me veel af te duwen in een hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:47
plukke schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 20:59:
.... Wil me juist nu ik nog een beginner ben zoveel mogelijk slechte dingen afleren.
Boulderen is een hele sociale sport, dus vraag tips en tricks, vraag mensen of ze je techniek willen beoordelen en verder gewoon heel veel doen. En wat Wiebeltje zegt, bewust klimmen en plaatsen is het begin. Het lijkt soms alsof anderen je veel harder voorbij klimmen (op kracht en dynamiek), maar techniek gaat je op de langer termijn veel verder brengen en compenseert alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Nu online
Qua schoenen: koop ze niet te klein en vooral geen extreme, technische schoenen (staan te ver naar binnen) als beginner. Ik hou van het rubber van 5.10 (stealth rubber), maar stinken kunnen ze wel. Nu klim al enige tijd met de cobra's van la sportiva, niet een dure schoen, maar wel fijn rubber. Veel la sportiva schoenen hebben vibram zolen, slijtvast, maar niet de beste grip. Sommige modellen hebben dus wel veel grip zolen ;-)

Qua hangen: ga meer op je voeten staan, denk aan je zwaartepunt, leer indraaien en werk vooral aan je core spanning (ga niet als een zak aardappelen in je armen hangen!).

Een stille tip voor de gluurderige, hetero man: kijk vooral heel veel naar goed klimmende dames. Waarom? Heren hebben over het algemeen de neiging om houterig en met veel te veel power te klimmen. Dames klimmen doorgaans sierlijker en veel efficienter. Vaak zijn ze nog kleiner ook, dus als zij erbij kunnen, dan jij zeker. Kijk hoe ze staan, waar hun zwaartepunt is, hoe de stand van de handen en voeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aruarian
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06-2020
Nogal veel herkenbare dingen in dit topic, boulder sinds 2 maanden 3-5x pw in Amsterdam. Hiervoor jaren aan gewichtheffen gedaan, maar ik vermaak mij een stuk meer op de muur (en mat). Het sociale aspect is echt chill, in tegenstelling tot mijn vaste sportschool zijn de mensen een stuk vriendelijker en de gesprekken een stuk beter.

Qua klimschoenen heb ik zelf ook een dingetje. Vanaf 't begin geklommen op Saltic Spirits (beginner schoenen uit Tjechië, meer trad dan boulder maar wel fijn voor brede voeten), voor m'n verjaardag een paar Evolv Shaman gekregen. Zouden vrij beginner friendly moeten zijn ondanks de down-turn, alleen zijn ze net een maatje te klein (46) en is er geen mogelijkheid tot ruilen. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
PageFault schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:24:
Qua schoenen: koop ze niet te klein en vooral geen extreme, technische schoenen (staan te ver naar binnen) als beginner. Ik hou van het rubber van 5.10 (stealth rubber), maar stinken kunnen ze wel. Nu klim al enige tijd met de cobra's van la sportiva, niet een dure schoen, maar wel fijn rubber. Veel la sportiva schoenen hebben vibram zolen, slijtvast, maar niet de beste grip. Sommige modellen hebben dus wel veel grip zolen ;-)

Qua hangen: ga meer op je voeten staan, denk aan je zwaartepunt, leer indraaien en werk vooral aan je core spanning (ga niet als een zak aardappelen in je armen hangen!).

Een stille tip voor de gluurderige, hetero man: kijk vooral heel veel naar goed klimmende dames. Waarom? Heren hebben over het algemeen de neiging om houterig en met veel te veel power te klimmen. Dames klimmen doorgaans sierlijker en veel efficienter. Vaak zijn ze nog kleiner ook, dus als zij erbij kunnen, dan jij zeker. Kijk hoe ze staan, waar hun zwaartepunt is, hoe de stand van de handen en voeten zijn.
Nog iets over de 5.10's, ik heb de blauwe (weet de naam even niet) inmiddels 2 a 3 jaar, helaas geven ze enorm af bij mij. Heb ze al een paar keer laten weken, het water zag er uit als smurfenbloed, maar afgeven doen ze nog steeds. Ze zouden echt pennen moeten maken van dat materiaal. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aruarian
Robertdj schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:23:
[...]
Nog iets over de 5.10's, ik heb de blauwe (weet de naam even niet) inmiddels 2 a 3 jaar, helaas geven ze enorm af bij mij. Heb ze al een paar keer laten weken, het water zag er uit als smurfenbloed, maar afgeven doen ze nog steeds. Ze zouden echt pennen moeten maken van dat materiaal. :P
Dat heb ik op reddit wel vaker zien langskomen over de 5.10 Moccasyms ook, alleen dan in t rood. Zo vergeet je iig niet dat je al geklommen hebt? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Nu online
Bij de la sportivas heb ik ook dat ze afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aruarian
Ik krijg ook oranje voeten van m'n Scarpa Instincts, als ze een beetje nat worden. Wel apart, gezien ze van synthetisch leer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]

Ach. Dat is normaliter alleen een probleem als je in de zomer op halfopen pumps loopt. :)
Da's voor ongeveer de helft van de mensheid sowieso geen probleem dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Aruarian schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:02:
Ik krijg ook oranje voeten van m'n Scarpa Instincts, als ze een beetje nat worden. Wel apart, gezien ze van synthetisch leer zijn.
Dat is toch niet zo raar of apart als je weet dat het synthetisch leer geverfd is? Die verf zal op een bepaalde basis gemaakt zijn i.c.m. het synthetisch leer kan dat dan afgeven bij bijvoorbeeld vocht.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:27
[...]

Mijn 5.10 Rogues hadden dat ook, tenminste: het eerste paar. Toen had ik na iedere keer klimmen nog dagen blauwe voeten. Toen die versleten waren heb ik nieuwe gekocht (want toch wel fijne schoenen) en die geven níet af.

Daarvoor had ik katana's, maar die sleten wel érg snel (op de neus) en zaten mij niet zo lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 14:18:
[...]

Ach. Dat is normaliter alleen een probleem als je in de zomer op halfopen pumps loopt. :)
Da's voor ongeveer de helft van de mensheid sowieso geen probleem dus.
Ze geven vooral af op m'n achillespees, dus bij mij altijd zichtbaar met korte broek. Dat boeit me overigens niet zoveel, het is vooral irritant dat ik ze niet blind in m'n rugzak kan mikken na het klimmen.
Charly schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:04:
[...]

Mijn 5.10 Rogues hadden dat ook, tenminste: het eerste paar. Toen had ik na iedere keer klimmen nog dagen blauwe voeten. Toen die versleten waren heb ik nieuwe gekocht (want toch wel fijne schoenen) en die geven níet af.

Daarvoor had ik katana's, maar die sleten wel érg snel (op de neus) en zaten mij niet zo lekker.
Dat is goed om te weten, want ik wil ze eigenlijk weer halen maar dan een halve maat kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 17:36

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Gisteren voor het eerst in 10 jaar weer eens in een klimhal geweest. Voor de eerste keer bij de bulderhal Het Lab in Amsterdam en met mijn zoontje van 6 jaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w8AxqOBlafTQoYDDTgFKozuF/medium.jpg

hij is uiteindelijk tot nummer 5 gekomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Situaties
Je schoenen zijn het laatste waar je naar dient te kijken als je vooruit wil komen in de sport. Alle tientallen euro's die ik beginners daar aan zie besteden kunnen beter worden geïnvesteerd in klimuren (binnen en buiten!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
Situaties schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:05:
Je schoenen zijn het laatste waar je naar dient te kijken als je vooruit wil komen in de sport. Alle tientallen euro's die ik beginners daar aan zie besteden kunnen beter worden geïnvesteerd in klimuren (binnen en buiten!).
Waarom niet allebei? Als die tientallen euro's een probleem vormen kan je beter een andere sport zoeken.
Denk trouwens dat je verkeerd kan leren klimmen als je schoenen niet goed zitten, je gaat mogelijk teveel 'leunen' op je armen, zeker plaatroutes zijn dan geen pretje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Situaties
Robertdj schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:56:
[...]

Waarom niet allebei? Als die tientallen euro's een probleem vormen kan je beter een andere sport zoeken.
Denk trouwens dat je verkeerd kan leren klimmen als je schoenen niet goed zitten, je gaat mogelijk teveel 'leunen' op je armen, zeker plaatroutes zijn dan geen pretje.
Beide is natuurlijk beter. Ik had mijn opmerking wat polemisch opgezet omdat ik vaak beginners zie denken dat duurdere/high-end schoenen = beter klimmen, hetgeen absoluut niet waar is. Een goed zittende schoen is inderdaad het belangrijkst, ik adviseer daarom ook niet om het goedkoopste om het goedkoopste te kopen wat er is, maar je schoen te kopen op basis van je pasvorm (logisch natuurlijk). Dat gezegd hebbende, denk ik dat het bijvoorbeeld totaal overbodig is voor een beginner om Solutions of Skwama's van +/-130€ te kopen. De schoenen slijten snel en drie maanden en twee grote gaten verder kun je weer het bedrag uitgeven. Een Evolv Defy of Decathlon schoenen zijn dan net zo goed, mits de pasvorm goed is.

(uiteraard zijn duurdere, goedzittende schoenen beter dan goedkope niet zittende troep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Situaties schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:35:
[...]

Beide is natuurlijk beter. Ik had mijn opmerking wat polemisch opgezet omdat ik vaak beginners zie denken dat duurdere/high-end schoenen = beter klimmen, hetgeen absoluut niet waar is. Een goed zittende schoen is inderdaad het belangrijkst, ik adviseer daarom ook niet om het goedkoopste om het goedkoopste te kopen wat er is, maar je schoen te kopen op basis van je pasvorm (logisch natuurlijk). Dat gezegd hebbende, denk ik dat het bijvoorbeeld totaal overbodig is voor een beginner om Solutions of Skwama's van +/-130€ te kopen. De schoenen slijten snel en drie maanden en twee grote gaten verder kun je weer het bedrag uitgeven. Een Evolv Defy of Decathlon schoenen zijn dan net zo goed, mits de pasvorm goed is.

(uiteraard zijn duurdere, goedzittende schoenen beter dan goedkope niet zittende troep).
Helemaal leuk, je moet al heel bijzondere dingen gaan doen wil je écht hoogtechnische schoenen nodig hebben om te kunnen verbeteren. Sterker nog, ik denk dat als je geen 6hoog, 7laag klimt, je meer hebt aan een wat minder technische schoen die gewoon comfortabel zit dan aan een hoogtechnische schoen die vooral oncomfortabel is.

Ik klim zelf net aan 5c, het is lang geleden dat ik een 6a heb getopt. Mijn vorige schoenen waren Tarantula's, ik ben nu al 3 paar helemaal happy met de OxyGym. Voor mij echt dé schoen. Zit goed, kleeft prima en is meer dan prima geschikt voor binnen en voor buiten. Voorlopig dus voor mij geen andere schoen. Ik verwacht niet ooit een 7 te klimmen, ik heb echt niets aan een Solution of andere zeer technische schoen.

De Oxygym:

De Tarantula:
https://www.lasportiva.com/en/tarantula?options=8526

De Solution:
https://www.lasportiva.co...id/293910/frmCatID/67406/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
unezra schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:59:
[...]

Helemaal leuk, je moet al heel bijzondere dingen gaan doen wil je écht hoogtechnische schoenen nodig hebben om te kunnen verbeteren. Sterker nog, ik denk dat als je geen 6hoog, 7laag klimt, je meer hebt aan een wat minder technische schoen die gewoon comfortabel zit dan aan een hoogtechnische schoen die vooral oncomfortabel is.

Ik klim zelf net aan 5c, het is lang geleden dat ik een 6a heb getopt. Mijn vorige schoenen waren Tarantula's, ik ben nu al 3 paar helemaal happy met de OxyGym. Voor mij echt dé schoen. Zit goed, kleeft prima en is meer dan prima geschikt voor binnen en voor buiten. Voorlopig dus voor mij geen andere schoen. Ik verwacht niet ooit een 7 te klimmen, ik heb echt niets aan een Solution of andere zeer technische schoen.

De Oxygym:

De Tarantula:
https://www.lasportiva.com/en/tarantula?options=8526

De Solution:
https://www.lasportiva.co...id/293910/frmCatID/67406/
toon volledige bericht
Hoe valt de Oxygym ongeveer qua maatvoering, t.o.v. de Tarantula's? (en mocht je ook Katana's gehad hebben: t.o.v. de Katana's)?

Ik wil die Oxygym wel eens gaan proberen, maar dat wordt dan wel een online-bestelling (aangezien ik ze nog nergens in mijn omgeving 'live' gezien heb). Mijn schoenmaat is 42 á 42.5, en bij La Sportiva Tarantula's en Katana's draag ik maat 40.5. Dat is bij de Tarantula's zeer comfortabel en bij de Katana's iets minder prettig maar wel do-able. Dat zal vooral komen omdat die laatste iets meer curve hebben en dus al wat sneller knellen dan de vrij vormloze tarantula's.

Hoor het graag, vind het wel een experimentje waard. Zou wel makkelijk zijn in de hal, want de andere La Sportiva's draagt zo ongeveer iedereen en die Oxy's lijken wat obscuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcs
  • Laatst online: 05-05 10:12

fcs

Heeeeey.. Wat zie ik nu???

een sport klim topic op een tech site?? :D
Heb in de bergpsport topic nog het een en andere geplaats.
Maar vermoed dat ik hier beter op mijn plek zit :P
ben sportklimmer in Portugal.

Je kunt me dus niet in je lijstje opnemen :D tenzij je aan buitenlandse tweakers doet hihih.

Ik klim voornamelijk aan rots We heben hier gronisch tekort aan indoor klimmen.
Indoor klimmen zijn 2 boulder wandjes die we gebruiken om te trainen. Doe ik dan ook door de weeks. In het weekend ben ik vaak of bijna altijd op rots te vinden.

In tussentijds klim ik ook wel iets van 6b/6c voor klimmen.
Alles zelf geleerd van pros. Ik ga nog een klim cursus volgen. Ze hebben het hier onderverdeelt in 3 graden:
Leren klimmen + voorklimmen (lead climb).
Multipitch
Trad klimmen (classic)
Doe al iets van 10 jaar non stop klimmen (met wat rust periodes van paar maandjes er tussen). Vaak uitstapjes naar spanje, zit hier om de hoek.
Heerlijk.
Laat maar weten als men fotojes wilt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Valorian schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:36:
[...]
Hoe valt de Oxygym ongeveer qua maatvoering, t.o.v. de Tarantula's? (en mocht je ook Katana's gehad hebben: t.o.v. de Katana's)?
Hmm, dat weet ik niet meer uit mijn hoofd.
Ik gok dat ze grofweg dezelfde maatvoering hebben, maar pin me d'r niet op vast.
Ik wil die Oxygym wel eens gaan proberen, maar dat wordt dan wel een online-bestelling (aangezien ik ze nog nergens in mijn omgeving 'live' gezien heb). Mijn schoenmaat is 42 á 42.5, en bij La Sportiva Tarantula's en Katana's draag ik maat 40.5. Dat is bij de Tarantula's zeer comfortabel en bij de Katana's iets minder prettig maar wel do-able. Dat zal vooral komen omdat die laatste iets meer curve hebben en dus al wat sneller knellen dan de vrij vormloze tarantula's.
Da's onhandig, ik heb die van mij bij de klimhal gekocht maar ze hebben ze wel uit een andere hal moeten laten overkomen. Inmiddels weet ik dat als deze op zijn, ik weer eenzelfde paar, zelfde maat ga kopen. Dat maakt het wel makkelijk. Vind de schoen zó fijn, dat ik geen zin meer heb te gaan zoeken naar een nieuwe, nóg fijnere schoen. :)
Hoor het graag, vind het wel een experimentje waard. Zou wel makkelijk zijn in de hal, want de andere La Sportiva's draagt zo ongeveer iedereen en die Oxy's lijken wat obscuurder.
Yep. Ik zie de Oxy's ook eigenlijk nauwelijks, terwijl ik het een heerlijke schoen vind en het juist wel leuk vind dat het zo'n clowneske uiterlijk heeft. Klimschoenen hoeven niet mooi te zijn. :) (Alsnog label ik ze wel zodat ik ze kan herkennen. Delphian Epsilon d'r op, klaar.)

Afbeeldingslocatie: https://murf.nl/gfx/delphian%20epsilon%2050pct.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1133267

*knip* Geen V&A op het forum.

[ Voor 86% gewijzigd door naitsoezn op 01-11-2018 06:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Situaties
Even het draadje weer een push geven: laten we het over iets anders hebben dan schoenen.
welk klimgebied in de buurt van Nederland heeft jullie voorkeur?
Voor mij blijft Freyr toch echt de parel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Situaties schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:27:
Even het draadje weer een push geven: laten we het over iets anders hebben dan schoenen.
welk klimgebied in de buurt van Nederland heeft jullie voorkeur?
Voor mij blijft Freyr toch echt de parel.
Freyr vind ik fantastisch en is natuurlijk zowel door historie, als hoogte, als locatie aan het water een topplek. Toch klim ik er niet vaak. Ik vind het namelijk ook een nogal intimiderend gebied. Als je voorklim-skills beperkt zijn tot de 5'jes dan kom je veelal in spekglad terrein terrecht en die paar gave multi-pitches waar ik wél doorheen kom heb ik nu wel weer gezien. Klim je iets beter dan wordt het waarschijnlijk ook meteen een stuk gaver, dat kan ik mij wel voorstellen.

Mijn voorkeur gaat uit naar Warstein, in Sauerland. Net zo ver als Freyr (vanaf Utrecht). Een voormalige steengroeve, dus niet zo 'natuurlijk mooi' als Freyr, maar wel gaaf en veel opties voor elk niveau. Wel een beetje oppassen voor losse stenen (zoals in elke groeve). Verder zitten er in Sauerland nog een reeks gebiedjes, waardoor je een weekend kan opsplitsen in een dagje Warstein en een dagje ander gebied. Sommige daarvan zijn klein of saai, maar zitten ook een paar hele leuke bij. Zoals "Lenneplatte" bij Werdohl. Heerlijk plaatklimmen tot Duitse 7'tjes (denk 5c/6a franse waardering). Wie wat pittigers wilt kan nog naar Unterer Elberskamp (oid) , daar zitten serieus pittige routes. Maar ook veel steenslag en intimiderend hoge 1e haken.

Een leuke aanrader voor het net iets meer alpine-achtige terrein is Noord Vogezen, en dan met name de Martinswand. Dat is een uur of 6 rijden vanaf midden-NL. Niet echt "in de buurt van Nederland" dus maar vanaf een 3-daags weekend kan het al de moeite zijn :)
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste