Algemeen klimtopic Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:05
Ik was/ben al een tijd opzoek naar een sport om samen met mijn vriendin te doen. Er is toen voorgesteld om eens te gaan boulderen (lage instap, weinig competitie, lekker in je eigen tempo). Nu ben ik vorige week voor het eerst gegaan en gisteren voor de 2e keer. Zoals het er nu uitziet gaan we dit wel even vol blijven houden. Het bevalt dus goed :)

Nu heb ik het voordeel dat ik vrij lang ben (ong. 195cm), daar tegenoven ben ik ook vrij zwaar (denk 110kg). Rechte muren gaan redelijk, overhangen absoluut niet :+

Tot nu toe ben ik 2 keer bij Block013 geweest en heb daar samen met mijn vriendin de makkelijkste routes gedaan (Roze, worden aangegeven als 2 en 2+). De eerste keer waren er ook kennissen met iets meer ervaring en normaal in Arnhem klimmen. Deze gaven aan het idee te hebben dat de makkelijkste routes bij Block013 aanzienlijk moeilijker waren dan de makkelijkste routes in Arnhem.

Zit er (veel) verschil tussen de routes tussen hallen? Want ik voel me nu af en toe wel stom omdat ik het gevoel heb kinderroutes te klimmen en deze niet eens allemaal af kan ronden. Een excuus als "deze hal is gewoon moeilijker" zou mijn mannelijkheid nog enigszins kunnen redden :+

Ik las ergens ook dat je normaal geen routes van niveau 2 tegen zou komen omdat dat meer klauteren zou zijn en zonder handen te doen moeten zijn. Dat idee heb ik hier helemaal niet.

Wat ik me ook nog afvroeg. Kan het door omstandigheden (zoals overhang) zijn dat routes van een lager niveau moeilijker zijn voor iemand dan een route van een hoger niveau?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Gisteren naar Free Solo geweest in Carré. Holy fucking shit wat een beest van een docu. Had wel een handdoekje mee mogen nemen, de hele tijd zweethanden gehad.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Free Solo - Trailer | National Geographic
perpixel schreef op maandag 19 november 2018 @ 14:57:
Wat ik me ook nog afvroeg. Kan het door omstandigheden (zoals overhang) zijn dat routes van een lager niveau moeilijker zijn voor iemand dan een route van een hoger niveau?
Ja kan, zeker. Als je armen relatief zwak zijn, ten opzichte van gewicht, dan is overhang voor jou veel moeilijker klimmen dan bijvoorbeeld plaat (slab).

Er lopen bij mij in de hal ook kinderen van 10 rond die bepaalde routes simpelweg vrijwel niet kunnen klimmen omdat ze de armlengte niet hebben en de route niet dynamisch te doen is. Voor hun is een 6b route dan bijvoorbeeld gewoon onmogelijk, terwijl ze dat niveau wel hebben. Voor dat ik begonnen ben met klimmen deed ik weighted pullups met 35kg extra gewicht. Ik ben erg licht voor mijn lengte (65kg, 1,83).
Voor mij zijn overhangende routes waar de moeilijkheid meer komt door de hoeveelheid armkracht die je nodig hebt, relatief makkelijk.

Verder moet je je niet doodstaren op wat andere klimmen, maar gewoon je eigen progress als uitgangspunt houden. Iedereen gaat op een ander tempo door die routes heen. Have fun!

[ Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 882605 op 19-11-2018 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882605

sorry dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 882605 op 19-11-2018 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-05 21:12
@Anoniem: 882605 Honnold was 's middags nog aan het trainen op het Moonboard van Monk Noord. Wat een beest.

@perpixel Niets is zo lastig als het graderen van routes en daardoor eigenlijk ook niet echt zinvol om het te zien als een absolute waarde. Stijl van routesetters is bijvoorbeeld best verschillend tussen de verschillende hallen. Dit maakt het daardoor ook extra leuk om te klimmen in andere hallen. En zoals vikterr ook aangeeft, het gaat uiteindelijk heel erg of een bepaalde route je ligt of niet en vooral hoe breed is het scala aan technieken dat je tot je beschikking hebt om routes op te lossen. Hierdoor kan soms een 'makkelijke' route zwaarder voelen dan een hogere gradatie, als er net een pas in zit die je minder goed beheerst. Enige devies, zoveel mogelijk klimmen, veel kijken (en tips vragen!) naar anderen en mogelijk op den duur eens een paar lessen. Ik raadt dit om na een tijdje te doen omdat je dan heel veel basis al hebt + een beetje aan kan voelen waar mogelijk de meeste winst te pakken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40

Hou er ook rekening mee dat routes meestal zo gebouwd zijn dat je ze met een lengte van 1.70m ook prima kan klimmen. Zeker bij overhang kan het dan zo zijn dat je jezelf door de lengte eigenlijk alleen maar meer 'in de weg' zit. Dat is bij lastigere routes weer minder het geval, maar de combi van relatief makkelijke routes waarbij de grepen dicht op elkaar zitten wil nog wel eens tot routes leiden die gewoon niet echt geschikt zijn voor je.

Verder ken ik niet zoveel boulderhallen, maar denk als je in Amersfoort of Utrecht komt klimmen dat je alle 4'tjes in niet overhang als man na een of twee keer klimmen prima doorkomt. Een '2' heb ik werkelijk nog nooit in een hal gezien als routewaardering eigenlijk. Maar zoals hier iemand al zei, niets zo ondoorgrondelijk als route-waarderingen ;)

Verder kom je er op den duur ook achter wat jouw 'stijl' is. Iemand die bijvoorbeeld heel goed is in balans-routes maar heel weinig kracht heeft kan zomaar eens door een 6 klimmen op een rechte wand met spekgladde treedjes terwijl 'ie een overhang in de 5 niet door komt. Laat je een cross-fittende spierbundel vervolgens die balansroute proberen dan ergert 'ie zich groen en geel omdat er niets is om zich aan op te trekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plukke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-04 15:58
Gebruiken ze in die hallen dezelfde grading systemen? Hier in de VS is de V schaal in gebruik, en ik klim nu na zo'n 3 maanden boulderen de meeste V2 routes (zolang er niet te veel slopers in zitten) en af en toe een V3tje.

Ik ben er in die drie maanden wel achter gekomen dat een verkeerde move een V1 in een V onmogelijk kan veranderen. Er zit een bepaalde flow in, en als je ergens een hold overslaat of verkeerd gebruikt maak je het jezelf erg moeilijk is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:02
Ik was/ben al een tijd opzoek naar een sport om samen met mijn vriendin te doen. Er is toen voorgesteld om eens te gaan boulderen (lage instap, weinig competitie, lekker in je eigen tempo). Nu ben ik vorige week voor het eerst gegaan en gisteren voor de 2e keer. Zoals het er nu uitziet gaan we dit wel even vol blijven houden. Het bevalt dus goed :)

Nu heb ik het voordeel dat ik vrij lang ben (ong. 195cm), daar tegenoven ben ik ook vrij zwaar (denk 110kg). Rechte muren gaan redelijk, overhangen absoluut niet :+

Tot nu toe ben ik 2 keer bij Block013 geweest en heb daar samen met mijn vriendin de makkelijkste routes gedaan (Roze, worden aangegeven als 2 en 2+). De eerste keer waren er ook kennissen met iets meer ervaring en normaal in Arnhem klimmen. Deze gaven aan het idee te hebben dat de makkelijkste routes bij Block013 aanzienlijk moeilijker waren dan de makkelijkste routes in Arnhem.

Zit er (veel) verschil tussen de routes tussen hallen? Want ik voel me nu af en toe wel stom omdat ik het gevoel heb kinderroutes te klimmen en deze niet eens allemaal af kan ronden. Een excuus als "deze hal is gewoon moeilijker" zou mijn mannelijkheid nog enigszins kunnen redden :+

Ik las ergens ook dat je normaal geen routes van niveau 2 tegen zou komen omdat dat meer klauteren zou zijn en zonder handen te doen moeten zijn. Dat idee heb ik hier helemaal niet.

toon volledige bericht
Tip: klim vooral omdat je het leuk vindt! Laat je niet gek maken.

110 kg mag zwaar zijn, maar heb je veel spieren of vooral veel vet? Ik ken een Duitser van 1m85 bij 120 kg en die klimt mij eruit. Hele dikke buik, als hij ergens niet doorheen komt, komt het omdat die buik hem uit balans duwt. En hij is mega-mega sterk en hij heeft vooral veel lef en geeft nooit op. Super voeten techniek.

Routewaarderingen zijn enorm subjectief en daarom in bijna geen enkele hal vergelijkbaar. Daarom begin ik altijd supersimpel (ook voor de warming up) en kijk dan wel hoe het verder gaat. Ik pin me nooit vast op nummers, ik merk wel wanneer het lastiger wordt.

Wat overhang betreft: sommige mensen zijn enorm goed in plaat, sommige in overhang. Ik ben een schijtlaars, dus platen is niet mijn ding. Ik ben licht en snap heel goed hoe ik weinig energie kan verspillen, dus ik hou meer van dak en dikke overhang.

Mocht er een keer behoefte zijn, kunnen we een keer een Tweakers boulder meet of zo organiseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Valorian schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:11:
[...]

Freyr vind ik fantastisch en is natuurlijk zowel door historie, als hoogte, als locatie aan het water een topplek. Toch klim ik er niet vaak. Ik vind het namelijk ook een nogal intimiderend gebied. Als je voorklim-skills beperkt zijn tot de 5'jes dan kom je veelal in spekglad terrein terrecht en die paar gave multi-pitches waar ik wél doorheen kom heb ik nu wel weer gezien. Klim je iets beter dan wordt het waarschijnlijk ook meteen een stuk gaver, dat kan ik mij wel voorstellen.

Mijn voorkeur gaat uit naar Warstein, in Sauerland. Net zo ver als Freyr (vanaf Utrecht). Een voormalige steengroeve, dus niet zo 'natuurlijk mooi' als Freyr, maar wel gaaf en veel opties voor elk niveau. Wel een beetje oppassen voor losse stenen (zoals in elke groeve). Verder zitten er in Sauerland nog een reeks gebiedjes, waardoor je een weekend kan opsplitsen in een dagje Warstein en een dagje ander gebied. Sommige daarvan zijn klein of saai, maar zitten ook een paar hele leuke bij. Zoals "Lenneplatte" bij Werdohl. Heerlijk plaatklimmen tot Duitse 7'tjes (denk 5c/6a franse waardering). Wie wat pittigers wilt kan nog naar Unterer Elberskamp (oid) , daar zitten serieus pittige routes. Maar ook veel steenslag en intimiderend hoge 1e haken.

Een leuke aanrader voor het net iets meer alpine-achtige terrein is Noord Vogezen, en dan met name de Martinswand. Dat is een uur of 6 rijden vanaf midden-NL. Niet echt "in de buurt van Nederland" dus maar vanaf een 3-daags weekend kan het al de moeite zijn :)
toon volledige bericht
Sauerland inderdaad, veel en diverse gebiedjes. Ith vind ik altijd wel grappig en Ettringen ook.

Vogezen zijn leuk, zowel Noord als Zuid. Aan de andere kant vd grens heb je de Pfalz en daar is de behaking fors minder leuk.

Qua 6 uur rijden vanaf midden Nederland: Fontainebleau als je van boulderen houdt. Dat is echt super, ook als je gezinsleden hebt, die niet klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
PageFault schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:34:
[...]

Sauerland inderdaad, veel en diverse gebiedjes. Ith vind ik altijd wel grappig en Ettringen ook.

Vogezen zijn leuk, zowel Noord als Zuid. Aan de andere kant vd grens heb je de Pfalz en daar is de behaking fors minder leuk.

Qua 6 uur rijden vanaf midden Nederland: Fontainebleau als je van boulderen houdt. Dat is echt super, ook als je gezinsleden hebt, die niet klimmen.
Fontainebleau staat nog op de bucketlist, wellicht komend voorjaar eens proberen.
Wat betreft Ettringen: is dat behaakt of alleen tradklimmen? Dat is het gebied waar je zo goed kan spleetklimmen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Valorian schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:49:
[...]

Fontainebleau staat nog op de bucketlist, wellicht komend voorjaar eens proberen.
Wat betreft Ettringen: is dat behaakt of alleen tradklimmen? Dat is het gebied waar je zo goed kan spleetklimmen toch?
Beide. Je kunt er zeker goed spleetklimmen, maar als je dat niet gewend bent, kan dat uitdagend zat zijn ;)

Nutjes kun je thuis laten, neem een hele verzameling cams mee.

Bleau: met pasen, pinksteren en hemelvaart moet je vantevoren even een slaapplek (camping, hotel, gite) reserveren, dan is het er heel druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:05
Het is hier ontzettend rustig, maar bij mij het klimmen niet zo. Abonnement afgesloten bij Block013 en hoewel ik nog een ontzettend beginner ben vind ik het wel heel leuk. Fijn om iets (sportiefs) gevonden te hebben waar mijn vriendin ook blij van wordt en we dus goed samen kunnen doen.

Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die al meerdere of veel van de boulder hallen in Nederland gehad hebben. En wat de positieve uitschieters zijn.Block013 verandert vaak genoeg de routes, maar een ander uitzicht en wat vergelijkingsmateriaal is ook leuk. Helemaal als het te combineren is met een dagje weg. Dus mocht ik andere boulderhallen willen bezoeken, wat zijn de echte aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
perpixel schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:17:
Het is hier ontzettend rustig, maar bij mij het klimmen niet zo. Abonnement afgesloten bij Block013 en hoewel ik nog een ontzettend beginner ben vind ik het wel heel leuk. Fijn om iets (sportiefs) gevonden te hebben waar mijn vriendin ook blij van wordt en we dus goed samen kunnen doen.

Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die al meerdere of veel van de boulder hallen in Nederland gehad hebben. En wat de positieve uitschieters zijn.Block013 verandert vaak genoeg de routes, maar een ander uitzicht en wat vergelijkingsmateriaal is ook leuk. Helemaal als het te combineren is met een dagje weg. Dus mocht ik andere boulderhallen willen bezoeken, wat zijn de echte aanraders?
Precies waarom ik het ook graag doe, vind het echt een leuke sport om ongedwongen met je vriendin te beoefenen. We hebben ook het geluk dat er 2 hallen binnen 10min fietsen liggen.

Even vanuit mijn oogpunt als onervaren boulderaar met één voetje op 6A niveau.
-Utrecht
Sterk heeft leuke route's die volgens mij vrij vaak vernieuwd worden. Het is doordeweeks vrij druk en de grepen zijn relatief vies waardoor je wat minder grip hebt.
Energiehaven is een vrij nieuwe hal, relatief rustig en met schone grepen. Helaas worden de routes minder vaak vernieuwd dan bij Sterk.
-Rotterdam
Monk ben ik onlangs voor het eerst geweest. Grote hal met veel overhang. Voor beginners misschien lastig om niveau's in te schatten omdat de makkelijkste kleuren een vrij grote range hebben. Grepen waren aardig schoon.
-Amersfoort
Kei, twee keer geklommen, onlangs vergroot maar nog steeds relatief klein vergeleken met bovengenoemde hallen.
-Köln
Stuntwerk, grote hal met leuke routes, leuk voor een weekendje weg. ;)

Nijmegen heb ik goede verhalen over gehoord, maar ben er zelf niet geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Monk Eindhoven en Amsterdam
Delfts Bleau
Sterk
Grip Nijmegen
Graviton

Allemaal aanraders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 11:41

Korakal

Up up up!

Nondeju, is er gewoon een klimtopic hier :o nooit eerder opgevallen!
* Anoniem: 314640 meldt zich.

Ik klim meestal zo'n 2x per week, vooral in Amsterdam (Klimmuur Centraal en Het Lab) en Haarlem (Klimmuur). Een aantal jaren geleden op mijn tweede date meegesleept door de miss, en was voor beiden verkocht :D

We hebben buiten nog geen significante klimervaring. Afgelopen zomer wel C1 basis sneeuw & ijs gedaan en daar zaten een aantal multipitchbeklimmingen in, maar dat was onder begeleiding. Het lijkt ons leuk om in het najaar (oktober) nog even te vluchten naar een wat warmer gebied om ook eens outdoor te klimmen. Kalymnos leek ons wel leuk en nu zijn we op zoek naar een outdoor klimtraining voor beginners. Binnen klimmen we rond 6A en we willen dit voorjaar ook (binnen) nog een voorklimtraining gaan doen. Iemand ervaringen/tips over buitenklimbegeleiding op Kalymnos om te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-04-2024
perpixel schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:17:

Utrecht - Energiehaven
Breda - Bruut

Have fun :)
Korakal schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:48:
Nondeju, is er gewoon een klimtopic hier :o nooit eerder opgevallen!
Nog een klimmer / boulderaar hier, die ook geen flauw benul had dat dit deel van tweakers bestond... whoeps.

2.5 jaar toprope, boulder inmiddels pakweg 8 maanden en tik de 6c/7a aan bij Bruut (Breda). De aanmeldbalie / bar heeft maar een handje omhoog nodig om mijn binnenkomst te registreren. :+

013 (tilburg) wil ik op hele korte termijn weer erbij pakken.

Gezien de laatste reply even geleden is, vraag ik me wel af of er geen recenter topic is...

Overigens ga ik wel 3 a 4x per week boulderen.. iets met enthousiasme :9

[ Voor 37% gewijzigd door Ijstheefles op 31-03-2019 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Valorian schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:31:
[...]

Gaaf plan! Ik zie op je site dat je begonnen bent met C1+tour, wat dat Ötztal? Die heb ik 3 jaar geleden ook gedaan. Vervolgens C2 (bij de Grossglockner) en vorig jaar zelfstandig Allalinhorn (Holaubgrat omhoog, normaalroute naar beneden), Weismies (traverse) en Nadelhorn (heen-en-weer). Nu weer aan het plannen voor komende zomer!
MrBarBarian schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:28:
Over doelen van 2017 gesproken.. Mijn doel gaat iets verder dan alleen 2017 en iets hoger dan de meeste bergen! Ik heb nl besloten een serieuze poging te doen om alle 7-Summits te beklimmen en wel binnen 7 jaar.

Afgelopen jaren heb ik de nodige alpiene ervaring opgedaan en in oktober 2016 heb ik Mount Elbrus (North Face) beklommen. Wat een geweldige ervaring was dat! Technisch zeker niet moeilijk, maar onderschat de hoogte en de lengte van de topdag niet!

Elbrus was al in voorbereiding op de volgende stap; Eind Mei 2017 mag ik een poging doen om Denali te beklimmen. Veel serieuzer, hoger, kouder.. kortom nog veel mooier! Nu dus hard trainen, veel rusten en voorbereiden.

Beetje reclame, maar als je me wil volgen: facebook.com/the7in7 of https://the7in7.nl

De uitdaging is niet alleen het daadwerkelijk beklimmen van de bergen. Ook financiering is iets wat zeker aandacht vereist. Het is geen goedkoop project ;)
Sorry voor de schaamteloze quote van een post van 2 jaar geleden, maar dit waren de enige posts op Tweakers over de beklimming van Elbrus (en de 7 summits).

Zijn er mensen die dezelfde ambities hebben om deze bergen te beklimmen? Ik ga zelf in juli naar Mt. Elbrus om de noordzijde te beklimmen. Als dat succesvol is en bevalt, zou ik m'n pijlen op Denali of Peak Lenin willen richten. Hoewel Aconcagua ook een optie is.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
_the_crow_ schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 14:14:
[...]

[...]

Sorry voor de schaamteloze quote van een post van 2 jaar geleden, maar dit waren de enige posts op Tweakers over de beklimming van Elbrus (en de 7 summits).

Zijn er mensen die dezelfde ambities hebben om deze bergen te beklimmen? Ik ga zelf in juli naar Mt. Elbrus om de noordzijde te beklimmen. Als dat succesvol is en bevalt, zou ik m'n pijlen op Denali of Peak Lenin willen richten. Hoewel Aconcagua ook een optie is.
Ik heb de afgelopen 2 jaar in Zwitserland en Italie geklommen, oa de Mönch, Gross Fiescherhorn, Grunegghorn, Zumsteinspitze, Castor, Poux, Vincent pyramide, etc. Daar veel ervaring kunnen opdoen. De Elbrus heb ik even links laten liggen maar staat nog wel op de bucket list voor de toekomst, dan inderdaad ook de noordzijde of een andere uitdagende route.

Voor dit jaar waarschijnlijk wst meer technische rotsroutes op iets minder hoge toppen. Peak lenin lijkt mij fantastisch maar is volgens mij wel veel sneeuwstampen. Dat komt minder aan op techniek maar natuurlijk wel op omgaan met hoogte en het is een echte expeditie, klinkt gaaf. Zelf neig ik - als ik geld en tijd heb - eerder naar een van de trekking peaks in Nepal (mera, island, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Valorian schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 14:36:
[...]

Ik heb de afgelopen 2 jaar in Zwitserland en Italie geklommen, oa de Mönch, Gross Fiescherhorn, Grunegghorn, Zumsteinspitze, Castor, Poux, Vincent pyramide, etc. Daar veel ervaring kunnen opdoen. De Elbrus heb ik even links laten liggen maar staat nog wel op de bucket list voor de toekomst, dan inderdaad ook de noordzijde of een andere uitdagende route.

Voor dit jaar waarschijnlijk wst meer technische rotsroutes op iets minder hoge toppen. Peak lenin lijkt mij fantastisch maar is volgens mij wel veel sneeuwstampen. Dat komt minder aan op techniek maar natuurlijk wel op omgaan met hoogte en het is een echte expeditie, klinkt gaaf. Zelf neig ik - als ik geld en tijd heb - eerder naar een van de trekking peaks in Nepal (mera, island, etc).
Dat klinkt wel heel tof! Wil je dit jaar dan meer technische routes doen in de Alpen? Of ook elders?

Ik vind de expedities dan wel leuker. Ik ben in Nepal geweest, maar had toen niet echt tijd gehad voor Mera of Island Peak. Hoewel Mera Peak wel meer een trekking peak is dan Island Peak. Maar beide staan nog op het verlanglijstje.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
_the_crow_ schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:15:
[...]
Dat klinkt wel heel tof! Wil je dit jaar dan meer technische routes doen in de Alpen? Of ook elders?

Ik vind de expedities dan wel leuker. Ik ben in Nepal geweest, maar had toen niet echt tijd gehad voor Mera of Island Peak. Hoewel Mera Peak wel meer een trekking peak is dan Island Peak. Maar beide staan nog op het verlanglijstje.
Dit jaar wordt het waarschijnlijk een ruime week in de alpen, nog geen locatie vastgelegd. We gaan ook niet voor heel technisch hoor (zeker geen spectaculaire noordwanden of klimroutes boven alpine niveau AD / IV) , maar willen vooral wat meer het idee hebben dat we een top beklimmen dan dat je “omhoog loopt”. Dat lastste is vaak het geval bij de makkelijke 4000’ers zoals Castor of Breithorn of Pollux of Mönch etc. Al moet je die ook echt niet onderschatten, afhankelijk van condities kan het nog best tricky zijn. Verder klimmen we zelfstandig na een C1 en C2 cursus. Nu drie jaar zelfstandig alpine ervaring maar in praktijk is dat dan eigenlijk 3 weken haha, dus we gaan het niveau ook niet ineens heel hard omhoog gooien want dat lijkt niet raadzaam.

Op mijn persoonlijke bucketlist staat nog de Matterhorn trouwens. Wat een gave berg is dat... Maar het liefst zou ik die bewaren tot het moment dat we hem zelfstandig aandurven. Dan voelt het toch meer als een overwinning van een berg dan wanneer we achter en gids aan gaan die al het lead-werk doet en de (tricky) navigatie verzorgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korakal

Korakal

Up up up!

[...]

[...]

Elbrus staat zeker nog op de lijst, maar we zijn nu aan het voorbereiden om in dec 2020-feb 2021 Aconcagua te gaan beklimmen. Afgelopen oktober op Mera gestaan (zie andere topic hier en hier :) ).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
[...]

[...]

Ik ben nogsteeds bezig en heb inmiddels op Acon, Elbrus en Denali gestaan. Kijk op http://the7in7.nl, mijn website, voor de nodige verhalen.

En voor vragen weet je me te vinden ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Korakal schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:49:
[...]

Elbrus staat zeker nog op de lijst, maar we zijn nu aan het voorbereiden om in dec 2020-feb 2021 Aconcagua te gaan beklimmen. Afgelopen oktober op Mera gestaan (zie andere topic hier en hier :) ).
Heel gaaf! Ik had net ook je filmpje bekeken van die klim. Tof om zo je klim te visualiseren.

Misschien dat ik even in dat topic verder ga met het onderwerp. Ondanks dat in deze TS wel staat dat het over alpine gaat, lijkt het in dat topic meer daarover te gaan. :)
Valorian schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:33:
[...]

Dit jaar wordt het waarschijnlijk een ruime week in de alpen, nog geen locatie vastgelegd. We gaan ook niet voor heel technisch hoor (zeker geen spectaculaire noordwanden of klimroutes boven alpine niveau AD / IV) , maar willen vooral wat meer het idee hebben dat we een top beklimmen dan dat je “omhoog loopt”. Dat lastste is vaak het geval bij de makkelijke 4000’ers zoals Castor of Breithorn of Pollux of Mönch etc. Al moet je die ook echt niet onderschatten, afhankelijk van condities kan het nog best tricky zijn. Verder klimmen we zelfstandig na een C1 en C2 cursus. Nu drie jaar zelfstandig alpine ervaring maar in praktijk is dat dan eigenlijk 3 weken haha, dus we gaan het niveau ook niet ineens heel hard omhoog gooien want dat lijkt niet raadzaam.

Op mijn persoonlijke bucketlist staat nog de Matterhorn trouwens. Wat een gave berg is dat... Maar het liefst zou ik die bewaren tot het moment dat we hem zelfstandig aandurven. Dan voelt het toch meer als een overwinning van een berg dan wanneer we achter en gids aan gaan die al het lead-werk doet en de (tricky) navigatie verzorgt.
Ik heb zelf vorig jaar C1 gedaan waarbij we de Grossvenediger beklommen hebben. Het jaar daarvoor de Jbel Toubkal in Marokko gedaan in maart met vrienden en daarvoor Everest Basecamp en de Kala Patthar. Matterhorn is wel onwijs gaaf, maar die lijkt me nog wel iets te technisch.
MrBarBarian schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 16:34:
[...]

Ik ben nogsteeds bezig en heb inmiddels op Acon, Elbrus en Denali gestaan. Kijk op http://the7in7.nl, mijn website, voor de nodige verhalen.

Ja, ik heb je website bekeken. Heel gaaf hoor. Ik kan wel zeggen dat ik best jaloers ben. Ik zag alleen een filmpje over Denali en niet van Elbrus of Aconcagua op je website, klopt dat? Of kijk ik niet goed genoeg? En mocht ik verdere vragen hebben, laat ik het je weten. Thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door _the_crow_ op 02-04-2019 17:15 . Reden: Filmpje van Aconcagua gevonden ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korakal

Korakal

Up up up!

MrBarBarian schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 16:34:
[...]

Dit is dan wel weer heel erg grappig - wist niet dat jij achter deze nick schuilging :P mijn vriendin heeft heel toevallig eerder deze week met jou (via FB) over de Aconcagua bericht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1200648

*knip* Zie Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!

[ Voor 84% gewijzigd door naitsoezn op 11-04-2019 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plukke
Ik ben op zoek naar een leuke hike (10-25km) door de Ardennen of Alpen waar een aantal leuke rappels in zitten. Mijn vrouw vind klimmen maar niks, maar abseilen is wel een goede match. We hebben dit in de US een aantal keer gedaan maar ik kan echter weinig goede en rustige routes vinden met een beetje fatsoenlijke beta in Europa. Iemand leuke tips? :)

[ Voor 23% gewijzigd door plukke op 17-06-2019 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
plukke schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:53:
Ik ben op zoek naar een leuke hike (10-25km) door de Ardennen of Alpen waar een aantal leuke rappels in zitten. Mijn vrouw vind klimmen maar niks, maar abseilen is wel een goede match. We hebben dit in de US een aantal keer gedaan maar ik kan echter weinig goede en rustige routes vinden met een beetje fatsoenlijke beta in Europa. Iemand leuke tips? :)
Ah lastig, abseilen gaat toch vaak ook gepaard met klimmen. Maar wat je zou kunnen doen is een gids kopen met klettersteig-routes, en dan kijken of er mooie tochten in zitten waarbij je de downclimbs vervangt voor abseils. Als de route zich daar voor leent en het niet te druk is natuurlijk.

Voordeel is dat die klettersteigs zeer goed gedocumenteerd zijn, in gidsjes, in tegenstelling tot klimroutes (die bovendien niet handig zijn als jou veouw niet van klimmen houdt). En in gewone hikes kan je ook zoeken maar daar zal je weinig/minder abseils tegenkomen omdat die hikes gericht zijn op niet-klimmers... dus normaliter vindt je abseils eigenlijk alleen in alpine-routes. Daar kan je ook naar zoeken, en dan naar routes met niveau F. Dat is voor niet-klimmers nog prima te doen. Maar vermijdt dan de routes over gletschjers, want daar komen weer andere gevaren en technieken bij kijken ;)

In het kader van misschien overbodig, maar better safe than sorry:

Hou er wel rekening mee dat abseilen altijd gevaar met zich meebrengt. De hoeveelheid handelingen die bij een abseil komen kijken + kans op problemen (touw wat vast komt te zitten, etc.) zorgt ervoor dat dit een onderdeel is wat niet onderschat dient te worden, gaat vaak mis helaas. Vooral het vergeten een knoop in touw te doen en dan de afstand tot grond / volgende standplaats onderschatten is funest, maar ook verkeerde handelingen bij het aanleggen vande abseil. Als je echt veel gaat abseilen zorg dan dat je vriendin/vrouw het niet alleen leuk vindt maar ook het hele abseil-systeem “snapt” zodat fouten nog beter voorkomen worden, jullie elkaar ten alle tijde kunnen checken en jullie bij problemen zelfredzaam / zelfredzamer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plukke
Hi Valorian,

Thanks voor je tip! Ik ga eens op zoek naar een goed routeboek met klettersteigs. Ook bedankt voor de pointer dat abseilen gevaarlijk kan zijn. Ik ben bekend met de risico's en ben hier zeker niet nieuw in (ook mijn vrouw niet btw). De focus ligt op veiligheid en zelfredzaamheid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:59
Ik klim sinds 3 maanden, toprope bij Neoliet. 3x per week. Ik heb sinds een week een beetje last van mijn vinger na een route met erg kleine holds. Ik gok een verrekt bandje. Is er naast rust en intapen nog iets wat het herstel bevorderd?

En nu ik toch minder klim vanwege herstel: welke spieroefeningen helpen veel bij progressie maken? Pull ups? Push ups? Dips?

Edit: ik mis carabiners en pofzakjes op de OP.

[ Voor 6% gewijzigd door Dekar op 24-09-2019 18:46 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Forza me
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-01-2024
Dekar schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 18:44:
Ik klim sinds 3 maanden, toprope bij Neoliet. 3x per week. Ik heb sinds een week een beetje last van mijn vinger na een route met erg kleine holds. Ik gok een verrekt bandje. Is er naast rust en intapen nog iets wat het herstel bevorderd?

En nu ik toch minder klim vanwege herstel: welke spieroefeningen helpen veel bij progressie maken? Pull ups? Push ups? Dips?

Edit: ik mis carabiners en pofzakjes op de OP.
Ik hoor het helaas wel vaker. Beginnende klimmers die het heel erg leuk vinden en heel snel heel veel gaan klimmen. Hartstikke leuk dat het klimmen zo leuk gevonden wordt, maar helaas heeft dit best vaak peesblessures tot gevolg. De spieren kunnen het meestal wel aan, maar de pezen zijn totaal niet gewend om aan kleine randjes te hangen en trekken dat, zeker op zo'n hoge frequentie, vaak niet. Gevolg is last van je vingers na routes met kleine randjes...

Wat kan je er aan doen? Volgens mij niet zoveel om het direct op te lossen. Peesblessures trek je er altijd in een route of een enkele pas in en duurt veeeeeeeeeel langer om weer helemaal vanaf te komen. Rust geven en zeker niet hard door blijven klimmen. In ieder geval absoluut niet met van die vingerknijptrainers beginnen, want mijn ervaring is dat je dan juist alles helemaal kapot knijpt. Na wat rust weer rustig verder gaan met klimmen en rustig de niveau's opbouwen. Dus niet meteen krampachtig de 6jes in knallen, want je moet toch zo snel mogelijk de hoge niveaus in, maar gewoon rustig aan je voetenwerk en je techniek werken en langzaam je pezen sterker maken. Op die manier komen de moeilijkere routes vanzelf en ben je die ook daadwerkelijk aan het klimmen ipv jezelf omhoog sjorren op veels te kleine randjes.

Pull ups/Push ups etc heeft allemaal weinig nut, want daar train je vooral je spieren mee en dat is waarschijnlijk niet het probleem. Veel klimmen is eigenlijk het beste, maar de kleine greepjes rustig opbouwen.

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-04 09:53
Toch maar even een bump in dit redelijk stille topic.
Sinds een week heb ik een abonnement afgesloten bij mijn lokale boulder hal.
Nu klim ik al een jaar lang ongeveer iedere week maar nu ik een abonnement hebt wil ik eigenlijk 3 a 4 keer per week gaan klimmen.

Nu lees ik hier al veel over blessures en dat wil ik dus graag voorkomen.
Daarom mijn vraag; hoe kan ik het beste opbouwen?
Momenteel klim ik nog op relatief laag niveau rond de 5(+), hierbij zijn al wel wat kleine grepen aanwezig.

Wel merk ik nu na 2 keer klimmen in drie dagen dat mijn ellebogen en polsen het toch allemaal wel heftig vinden, mijn vingers zijn nog prima gelukkig.
Zelf merk ik vooral verschil tussen een sessie van veel relatief makkelijke routes (mega veel spierpijn) en een sessie met (minder) relatief moeilijkere meer technische routes.
Het duur klimmen lijkt veel zwaarder te zijn voor mijn lichaam.

Samengevat is mijn vraag: Hoe kan ik de opbouw het best vormgeven zodat ik blessures kan voorkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-05 19:48
Zspirit schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:12:
Nu klim ik al een jaar lang ongeveer iedere week maar nu ik een abonnement hebt wil ik eigenlijk 3 a 4 keer per week gaan klimmen.

...
Samengevat is mijn vraag: Hoe kan ik de opbouw het best vormgeven zodat ik blessures kan voorkomen?
Geen expert maar dingen die zo bij mij opkomen:
- Frequentie langzaam opbouwen, eerst eens 2x per week, dan 3, ipv direct naar 4.
- Afwisseling in routes om met name je vingers de tijd te geven om langzaam sterker te worden.
- Luister naar je lichaam en neem de tijd om te herstellen als je denkt dat het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Volgende zomer wil ik graag (met vriendin) in Oostenrijk een aantal uitdagende klettersteig routes gaan doen.

We hebben geen klettersteig ervaring, maar we klimmen wel regelmatig in indoor hallen.
Daarnaast hebben we al een keer een flinke route in Innsbruck geklommen met een gids en ook wat hikes met flinke hoogtemeters in Oostenrijk gedaan.

Is het handig om een klettersteig training in NL te volgen om ons zo een beetje voor te bereiden? En waar zou dat goed kunnen?
En zijn er nog tips voor mooie klettersteig plekken in Oostenrijk? Ik ken in ieder geval de himmelsleiter in Gosau (wat ons sowieso een mooie tocht lijkt), maar weet dus niet of het handig is om op voorhand wat klettersteig ervaring op te doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:54
GeleFles schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:53:
Volgende zomer wil ik graag (met vriendin) in Oostenrijk een aantal uitdagende klettersteig routes gaan doen.

We hebben geen klettersteig ervaring, maar we klimmen wel regelmatig in indoor hallen.
Daarnaast hebben we al een keer een flinke route in Innsbruck geklommen met een gids en ook wat hikes met flinke hoogtemeters in Oostenrijk gedaan.

Is het handig om een klettersteig training in NL te volgen om ons zo een beetje voor te bereiden? En waar zou dat goed kunnen?
En zijn er nog tips voor mooie klettersteig plekken in Oostenrijk? Ik ken in ieder geval de himmelsleiter in Gosau (wat ons sowieso een mooie tocht lijkt), maar weet dus niet of het handig is om op voorhand wat klettersteig ervaring op te doen...
Toevallig afgelopen jaar Gosau gedaan (Intersport Donnerkogel heet die met de ladder) . Top klettersteig, lang, zwaar, maar zeer mooi. Maar raad hem je niet aan als eerste.. Het scheelt wel dat je kan klimmen, dat heb je bij deze steig zeker nodig (klettersteigniveau tot D, wat betekend dat je klimtechnieken gaat toepassen).

Vlakvoor Gosau heb je nog wat steigs die leuk zijn om te oefenen zoals de Schmied steig en onder aan het meer heb je de Laserer Alpin, ook zeer de moeite waard.

Ramsau am Dachstein (aan de andere kant van Gosau) heeft ook mooie steigs. Van makkelijk tot zeer moeilijk. In de Silberkarklam zitten een paar leuke.

Klettersteigen wordt nog wel eens onderschat. Bij langere/moeilijke steigs hebben we altijd reddingsmateriaal mee : touw, zekerapparaat e.d. Het scheelt als je buiten voorklimervaring heb: je weet hoe je iemand kan nazekeren in moeilijke passages.
De klettersteigset zelf is net als een airbag: als je hem moet gebruiken is het al verkeerd gegaan maar voorkomt het erger. Ook afgelopen jaar: een keer reddingshelicopter op de Donnerkogel toen we net in de steig zaten en een keer op de Dachstein waar ongelukken waren gebeurd tijdens de klettersteig...

Zoek eerst even wat makkelijkere routes uit, gewoon bij A/B beginnen en ga dan opbouwen. Zorg voor een goede topo (die van Alpinverlag zijn erg goed en zeer aan te bevelen) en overschat je kunnen niet.

Sowieso handig om te weten hoe de routewaarderingen gaan bij klettersteigen (die verschillen in verschillende landen vanwege meerdere systemen...)zodat je een beetje weet wat je kan verwachten (en zelfs dan kan een alpine klettersteig natuurlijk heel anders zijn dan hetzelfde niveau in het laagland)

[ Voor 32% gewijzigd door Hopjesvla79 op 06-11-2019 17:55 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Thanks voor de uitgebreide info!

Goed te weten dat we even rustig aan moeten beginnen.

Sowieso beginnen we met een gids, om zo een beetje gevoel te krijgen van hoe de kletterstiegen in Oostenrijk eruit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
GeleFles schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:59:

Sowieso beginnen we met een gids, om zo een beetje gevoel te krijgen van hoe de kletterstiegen in Oostenrijk eruit zien.
Door je klimervaring heb je dat gevoel waarschijnlijk best snel, maar het gevaar zit hem in dat je het nog niet gewend bent. Donnerkogel is voor het grootste gedeelte technisch niet heel moeilijk. Stuk D in het begin, daarna goed te doen. Maar meteen achter de ladder zit weer een D stuk en een paar C stukken, en dat als je al een paar uur flink bezig bent, dat is dan flink pittig. Geloof dat ik trouwens ook nog een uur of 1,5/2 bezig ben geweest met de afloop terug naar de kabelbaan...

Anyway, als je daarheen gaat zou ik ieg zeker de Laserer Alpin doen. Sowieso een hele leuke en mooie route. Met bijna alles erin wat je tegen kan komen in een (sport)klettersteig (helaas geen tyrolienne).

Er zitten trouwens bij de parkeerplaats bij de kabelbaan nog wat klimroutes, maar hebben zelf alleen deze vakantie klettersteigs gedaan (alle klimzut dus voor niets mee :-p)

[ Voor 7% gewijzigd door Hopjesvla79 op 07-11-2019 16:10 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Hopjesvla79 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:06:
[...]

Door je klimervaring heb je dat gevoel waarschijnlijk best snel, maar het gevaar zit hem in dat je het nog niet gewend bent. Donnerkogel is voor het grootste gedeelte technisch niet heel moeilijk. Stuk D in het begin, daarna goed te doen. Maar meteen achter de ladder zit weer een D stuk en een paar C stukken, en dat als je al een paar uur flink bezig bent, dat is dan flink pittig. Geloof dat ik trouwens ook nog een uur of 1,5/2 bezig ben geweest met de afloop terug naar de kabelbaan...

Anyway, als je daarheen gaat zou ik ieg zeker de Laserer Alpin doen. Sowieso een hele leuke en mooie route. Met bijna alles erin wat je tegen kan komen in een (sport)klettersteig (helaas geen tyrolienne).

Er zitten trouwens bij de parkeerplaats bij de kabelbaan nog wat klimroutes, maar hebben zelf alleen deze vakantie klettersteigs gedaan (alle klimzut dus voor niets mee :-p)
Over teveel zooi meenemen op vakantie kan ik ook nog wel een boek schrijven, dat klinkt bekend! ;)

Zelfstandig klimmen kunnen we helaas (nog) niet, we hebben geen voorklim ervaring.
Tevens begreep ik van onze gids in Innsbruck destijds dat als je niet bekend bent in het gebied, het heel lastig is om zelfstandig te klimmen. (Maar misschien is dat in de buurt van Gosau anders)
De plek waar we die dag klommen begon met een flinke wandeling van een half uur door een bos, zonder enige aanwijzingen op de route.

Wat me in Innsbruck wel heel erg tegenviel is dat er erg weinig is geregeld voor de 'toeristen'.
Innsbruck staat volgens mij aangeschreven als de klim-hoofdstad van Oostenrijk, maar in de stad zelf werden we van kastje naar de muur gestuurd toen we daar op zoek waren naar een gids. (VVV stuurde ons naar de klimhal, klimhal weer naar de lokale klimvereniging en die hadden geen gidsen. Daar zeiden ze weer; ga maar naar het VVV)
Uiteindelijk via internet een gids gevonden in Stubai, die ons een half dagje mee wilde nemen. Gelukkig wel een ontzettend gave dag gehad en zo'n 100 hoogtemeters geklommen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
GeleFles schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:39:
[...]

Over teveel zooi meenemen op vakantie kan ik ook nog wel een boek schrijven, dat klinkt bekend! ;)

Zelfstandig klimmen kunnen we helaas (nog) niet, we hebben geen voorklim ervaring.
Tevens begreep ik van onze gids in Innsbruck destijds dat als je niet bekend bent in het gebied, het heel lastig is om zelfstandig te klimmen. (Maar misschien is dat in de buurt van Gosau anders)
De plek waar we die dag klommen begon met een flinke wandeling van een half uur door een bos, zonder enige aanwijzingen op de route.

Wat me in Innsbruck wel heel erg tegenviel is dat er erg weinig is geregeld voor de 'toeristen'.
Innsbruck staat volgens mij aangeschreven als de klim-hoofdstad van Oostenrijk, maar in de stad zelf werden we van kastje naar de muur gestuurd toen we daar op zoek waren naar een gids. (VVV stuurde ons naar de klimhal, klimhal weer naar de lokale klimvereniging en die hadden geen gidsen. Daar zeiden ze weer; ga maar naar het VVV)
Uiteindelijk via internet een gids gevonden in Stubai, die ons een half dagje mee wilde nemen. Gelukkig wel een ontzettend gave dag gehad en zo'n 100 hoogtemeters geklommen.
toon volledige bericht
Het is niet vaak dat de klimgebieden mooi met bordjes staan aangegeven hoor 😉

Daar heb je klimtopo's voor die je laten zien hoe en waar je in een bepaald gebied kan klimmen. Half uurtje aanloop is niet ongewoon hoor, maar daar kom je nog wel achter als je vaker buiten gaat klimmen :-)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
GeleFles schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:59:

De gids kan jou alles het beste leren. Anders in het voorjaar een klettersteig cursus volgen. Ik geloof dat Regio Noord Brabant en Regio Maashoek deze organiseren in het voorjaar. Er zijn meerdere locaties in Nederland om dit te beoefenen. De meest uitgebreide is in Venlo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
Zspirit schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:12:

Momenteel klim ik nog op relatief laag niveau rond de 5(+), hierbij zijn al wel wat kleine grepen aanwezig.

Wel merk ik nu na 2 keer klimmen in drie dagen dat mijn ellebogen en polsen het toch allemaal wel heftig vinden, mijn vingers zijn nog prima gelukkig.
Zelf merk ik vooral verschil tussen een sessie van veel relatief makkelijke routes (mega veel spierpijn) en een sessie met (minder) relatief moeilijkere meer technische routes.
Het duur klimmen lijkt veel zwaarder te zijn voor mijn lichaam.

toon volledige bericht
Mijn gok ik dat je met 4 keer boulderen per week binnen enkele maanden in de lappenmand zit. Je vingers en schouders gaan dan echt naar de haaien.

Ik zou boulderen zelf combineren met bijv. lange routes klimmen voor de duur en inzicht.

Het feit dat je nu al hinder ondervind met je polsen en ellebogen geeft al aan dat je de intensiteit nu niet moet opvoeren!

Ik denk zelf dat je veel meer aan een (langdurige) techniek training hebt, ipv vaker boulderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zspirit
PageFault schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:25:
[...]

Mijn gok ik dat je met 4 keer boulderen per week binnen enkele maanden in de lappenmand zit. Je vingers en schouders gaan dan echt naar de haaien.

Ik zou boulderen zelf combineren met bijv. lange routes klimmen voor de duur en inzicht.

Het feit dat je nu al hinder ondervind met je polsen en ellebogen geeft al aan dat je de intensiteit nu niet moet opvoeren!

Ik denk zelf dat je veel meer aan een (langdurige) techniek training hebt, ipv vaker boulderen.
Thanks heb inderdaad een stapje terug gedaan en ga meer focussen op techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
Zspirit schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:26:
[...]

Thanks heb inderdaad een stapje terug gedaan en ga meer focussen op techniek.
Verstandig, het zou zonde zijn wanneer je nu alles kapot trekt. Bij boulderen laat je je snel verleiden tot stomme dingen (nog even die, toch even blijven hangen).

Probeer fysiek af te wisselen met technische, tactische zaken. Probeer 1 keer hard te boulderen en een andere keer op duur (dus veel makkelijke routes maar sneller achter elkaar of steeds op en af klimmen).

Stop meteen wanneer je ergens last van krijgt. Bij bijv. pijn in de vingers stap ik meteen over op dikke grote grepen.

Andere tip: doe geen eindeloos sleuren in heftige overhang of dakroutes. Gewoon een paar pogingen en dan weer op de vlakke wand. Vinden je schouders wel zo fijn.

En afvallen is altijd een goede manier om vooruit te komen, tenzij je BMI al onder de 18 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
PageFault schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:38:
[...]

Verstandig, het zou zonde zijn wanneer je nu alles kapot trekt. Bij boulderen laat je je snel verleiden tot stomme dingen (nog even die, toch even blijven hangen).

Probeer fysiek af te wisselen met technische, tactische zaken. Probeer 1 keer hard te boulderen en een andere keer op duur (dus veel makkelijke routes maar sneller achter elkaar of steeds op en af klimmen).

Stop meteen wanneer je ergens last van krijgt. Bij bijv. pijn in de vingers stap ik meteen over op dikke grote grepen.

Andere tip: doe geen eindeloos sleuren in heftige overhang of dakroutes. Gewoon een paar pogingen en dan weer op de vlakke wand. Vinden je schouders wel zo fijn.

En afvallen is altijd een goede manier om vooruit te komen, tenzij je BMI al onder de 18 zit.
toon volledige bericht
Ja precies dit, te hard van stapel gelopen; flink klimmen met overhang, campus klimmen en teveel op duur.
Het is dus niet zo dat ik perse te moeilijke routes doe, mijn vingers voel ik ook niet.
Volgens mij heb ik mijn polsen te zwaar belast door teveel duur te klimmen ook bijna altijd van boven weer terug klimmen. Allemaal goede training maar toch teveel gedaan.
momenteel neem ik minimaal 2 dagen tussendoor rust en doe ik minder routes per sessie.

Heb je toevallig nog advies mbt warmingup /cooling down?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
Zspirit schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:48:
[...]

Ja precies dit, te hard van stapel gelopen; flink klimmen met overhang, campus klimmen en teveel op duur.
Het is dus niet zo dat ik perse te moeilijke routes doe, mijn vingers voel ik ook niet.
Volgens mij heb ik mijn polsen te zwaar belast door teveel duur te klimmen ook bijna altijd van boven weer terug klimmen. Allemaal goede training maar toch teveel gedaan.
momenteel neem ik minimaal 2 dagen tussendoor rust en doe ik minder routes per sessie.

Heb je toevallig nog advies mbt warmingup /cooling down?
Met jouw niveau zou ik sowieso van campussen wegblijven!!!

Maak je gewrichten eerst goed los, knijp lichtjes in balletjes voor een korte opwarming en stap daarna in veel gemakkelijke routes maar niet te gehaast. Daarna heel langzaam het niveau opschroeven. Neem tussendoor ergens een iets langere pauze.

Cooling down: weer terug naar hele gemakkelijke routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Welke regio zit iedereen hier? Een keer een klim Tweakers meet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
PageFault schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:48:
Eindhoven, maar kom ik wel eens in Utrecht en Tilburg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 14:46
https://rockandice.com/cl...-el-potrero-chico-mexico/

Altijd vervelend om te lezen dat een ervaren klimmer om het leven komt door iets wat makkelijk voorkomen had kunnen worden.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
MewBie schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:56:
https://rockandice.com/cl...-el-potrero-chico-mexico/

Altijd vervelend om te lezen dat een ervaren klimmer om het leven komt door iets wat makkelijk voorkomen had kunnen worden.
Ja.. bizar ook hoe vaak abseil-ongelukken i.c.m. geen knoop aan het einde nog voorkomen. In dit geval ging het om simultaan-abseilen, iets wat maar relatief weinig echte voordelen heeft of tijdwinst oplevert en wel weer extra risico's met zich meeneemt. Vooral in VS wordt dat volgens mij veel gedaan. Maar goed, hoe dan ook tragisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 14:46
Valorian schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 23:26:
[...]

Ja.. bizar ook hoe vaak abseil-ongelukken i.c.m. geen knoop aan het einde nog voorkomen. In dit geval ging het om simultaan-abseilen, iets wat maar relatief weinig echte voordelen heeft of tijdwinst oplevert en wel weer extra risico's met zich meeneemt. Vooral in VS wordt dat volgens mij veel gedaan. Maar goed, hoe dan ook tragisch.
Ik vermoed dat ze van een enkel touw abseilden, als je dan simultaan abseilt hou je elkaar in evenwicht waardoor het touw niet door het anker verschuift, in theorie.

Ikzelf zou er niet eens aan denken om met zo'n setup te gaan abseilen. Ik ging al uit m'n plaat toen ik een 55m abseil deed en ik halverwege degene voor me op een ankerpunt zag zitten. En doodleuk zei dat ie niet wist of z'n touwen lang genoeg waren. Het waren kennelijk 60+m touwen en ze hadden ze een stuk ingekort, maar nooit gemeten hoe lang ze waren. 8)7
En de knoop die ze wilden gebruiken om de touwen aan elkaar te knopen was ook al een gedrocht in de categorie "het is tot nu toe altijd goed gegaan", ik heb er toen maar een double fisherman knoop in gelegd.
Dat was de laatste keer dat ik met die mensen geklommen heb. Dat soort dingen kan ik dus echt niet hebben als ik op 50m boven de grond aan een touw ga hangen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
MewBie schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 23:53:
[...]

Ik vermoed dat ze van een enkel touw abseilden, als je dan simultaan abseilt hou je elkaar in evenwicht waardoor het touw niet door het anker verschuift, in theorie.
Ja, ik ken dat concept. Maar als je dan dus allebei aan 1 touw-kant gaat abseilen en elkaar zo in evenwicht houdt, dan kan je dus net zo ver abseilen per keer als wanneer je gewoon normaal abseilt (op de twee-touweinden tegelijk). Dat is laatste is veiliger, en heeft als enige nadeel dat je dan na elkaar gaat ipv tegelijk. Maar de tijdwinst van simultaan gaan is minimaal en mijns inziens niet de extra risico's waard.
Ikzelf zou er niet eens aan denken om met zo'n setup te gaan abseilen. Ik ging al uit m'n plaat toen ik een 55m abseil deed en ik halverwege degene voor me op een ankerpunt zag zitten. En doodleuk zei dat ie niet wist of z'n touwen lang genoeg waren. Het waren kennelijk 60+m touwen en ze hadden ze een stuk ingekort, maar nooit gemeten hoe lang ze waren. 8)7
En de knoop die ze wilden gebruiken om de touwen aan elkaar te knopen was ook al een gedrocht in de categorie "het is tot nu toe altijd goed gegaan", ik heb er toen maar een double fisherman knoop in gelegd.
Dat was de laatste keer dat ik met die mensen geklommen heb. Dat soort dingen kan ik dus echt niet hebben als ik op 50m boven de grond aan een touw ga hangen.
Pff... daar zou ik ook niet echt vrolijk van worden inderdaad :( .. Net als mensen die hun touw inkorten aan een kant waardoor een middenmarkering niet meer in het midden zit en dat vergeten te vertellen 8)7 .. Maar goed, je komt nogal wat types tegen tijdens het klimmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenatic
  • Laatst online: 28-03-2023
Mijn vrouw en ik zijn nu voor volgend jaar mei/juni een klimvakantie aan het plannen. We zijn opzoek naar een regio met veel keus aan 5 / 6 routes. Heeft iemand hier toevalig nog leuke aanbevelingen voor?
Heb al een aantal plekken gevonden in o.a. Spanje en Frankrijk. Was benieuwd of hier iemand ervaring had met gebieden die aan te raden zijn. We ervaren buiten mensen maar nog weinig ervaring met echt buitenklimmen. Na kano vakantie, hike vakanties, klettersteigs zijn we van plan om een keer een 2 weken te gaan klimmen.

Het moet wel gebied zijn met sportklimroutes en geen multipitch. Onze hond gaat namelijk overal mee naar toe (ja ook klettersteigs, maar daar zoeken we ze wel op uit) en multi pitch is niet zijn ding ;).
Linkje voor wie niet geloofd dat honden kunnen klimmen. Hij wilde hem niet als plaatje er in zetten.
https://jotunheimnl-my.sh...V_gdHe4ulAq71SyA?e=ixChxh
PageFault schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:48:
Hier regio Nijmegen.

[ Voor 23% gewijzigd door joenatic op 03-12-2019 14:29 . Reden: Typo, Plaatje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
joenatic schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:11:
Mijn vrouw en ik zijn nu voor volgend jaar mei/juni een klimvakantie aan het plannen. We zijn opzoek naar een regio met veel keus aan 5 / 6 routes. Heeft iemand hier toevalig nog leuke aanbevelingen voor?
Heb al een aantal plekken gevonden in o.a. Spanje en Frankrijk. Was benieuwd of hier iemand ervaring had met gebieden die aan te raden zijn. We ervaren buiten mensen maar nog weinig ervaring met echt buitenklimmen. Na kano vakantie, hike vakanties, klettersteigs zijn we van plan om een keer een 2 weken te gaan klimmen.

Het moet wel gebied zijn met sportklimroutes en geen multipitch. Onze hond gaat namelijk overal mee naar toe (ja ook klettersteigs, maar daar zoeken we ze wel op uit) en multi pitch is niet zijn ding ;).

[...]

Hier regio Nijmegen.
Spanje denk ik aan regio Allicante. Heel veel klimgebiedjes met heel veel makkelijke, moeilijke en extreem moeilijke zaken. Veel single pitch, ook wel multi. Allemaal goed behaakt.

Frankrijk denk ik meer aan Orpierre, ook heel veel simpels om te klimmen, goed behaakt of wellicht te goed. Soms kom je setjes te kort ;) In alle niveaus is er heel erg veel.

Regio Nijmegen hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

[...]

Hier regio Nijmegen.
Al naar Corsica gekeken?
We hebben mei dit jaar voor het eerst geboulderd daar (überhaupt de 1e keer buiten) en we vonden het echt een heerlijk buitensport gebied. In die periode is het ook enorm rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenatic
PageFault schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:21:
[...]

Spanje denk ik aan regio Allicante. Heel veel klimgebiedjes met heel veel makkelijke, moeilijke en extreem moeilijke zaken. Veel single pitch, ook wel multi. Allemaal goed behaakt.

Frankrijk denk ik meer aan Orpierre, ook heel veel simpels om te klimmen, goed behaakt of wellicht te goed. Soms kom je setjes te kort ;) In alle niveaus is er heel erg veel.
Waren inderdaad regio's die ook al was tegengekomen. Bedankt
Robertdj schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:24:
[...]

Al naar Corsica gekeken?
We hebben mei dit jaar voor het eerst geboulderd daar (überhaupt de 1e keer buiten) en we vonden het echt een heerlijk buitensport gebied. In die periode is het ook enorm rustig.
Ja, maar Corsica staat ook nog op mijn lijstje om te gaan hiken en dat wil ik misschien dan wel gaan combineren als ik er wat langer naar toe ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79

[...]

Hier regio Nijmegen.
Orpierre, Frankrijk. Daar heb je echt alles (500+ routes...). Van 3 to 8(?). Veel single, maar ook Multi. En alles zeer goed behaakt.Geen idee wat de temperatuur midden in de zomer daar is, in het voorjaar was het daar ieg heerlijk.
Topo kan je o.a. halen in het lokale klimwinkeltje . Er is een camping op loopafstand van de rotsen. De klettersteigset kan mee, want die zijn er ook in de buurt (met de auto dan)

Ik ben afgelopen jaar ook een weekje in El Chorro Spanje geweest, dat was ook erg leuk. Maar voordeel van Orpierre is dat je het gemakkelijk met de auto doet. Maar ook El Chorro is een leuk groot gebied wat het klimmen zeker waard is.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:32

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Kleine 2 weken geleden helaas gezakt voor de beginners indoor klimcursus. Ik had het touw niet helemaal lekker in de karabine lopen. Beide delen zaten als het ware boven dat extra stuk kunststof beveiliging. Dat was op zich geen pdf maar m’n klimpartner had dat bij de partnercheck moeten opvallen. Terecht allebei gezakt maar wel balen want kan pas eind december opnieuw examen doen. Aangezien ik behalve mn maat verder niet ken die klimt dacht ik laat ik deze anekdote hier vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Tweakarim schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 17:25:
Kleine 2 weken geleden helaas gezakt voor de beginners indoor klimcursus. Ik had het touw niet helemaal lekker in de karabine lopen. Beide delen zaten als het ware boven dat extra stuk kunststof beveiliging. Dat was op zich geen pdf maar m’n klimpartner had dat bij de partnercheck moeten opvallen. Terecht allebei gezakt maar wel balen want kan pas eind december opnieuw examen doen. Aangezien ik behalve mn maat verder niet ken die klimt dacht ik laat ik deze anekdote hier vermelden.
Ah dat is wel balen ja. Nu stelt indoor-klimcursus eigenlijk maar heel weinig voor, maar dat enige echte belangrijke onderdeel (inbinden en zekeren) moet natuurlijk wel goed tussen de oren zitten. In de meeste hallen mag je overigens wel klimmen zonder klimvaardigheidsbewijs/cursus-diploma, maar alleen niet zekeren. Als dat in jouw hal ook het geval is zou je eventueel kunnen kijken of je de komende weken kan aanhaken bij mensen die al geslaagd zijn (als je bijv een groter cursusgroepje had), zodat je in ieder geval even wat meters kan maken tot je formeel nog even dat examen aftikt.

PS: Ik kan mij de 'fout' niet echt een voorstelling maken, was dat met een gri-gri of met een ATC/tuber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Tweakarim schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 17:25:
*ai* Dat zuigt.
Tja, zo'n fout zit soms in een heel klein hoekje.
Éen seconde niet opletten of om wat voor reden dan ook een denkfout maken en je bent gezakt.

De ellende is dat die ene seconde, die ene denkfout, ook kan betekenen dat iemand het niet na kan vertellen. :(

Zo ben ik gezakt voor mijn outdoor voorklimmen. Wilde iemand spotten op een standplaats. (Nu kon dat daar prima, die standplaats was zo groot dat je er letterlijk je tent kon opzetten, maar officieel mag het niet.) Daarbij liep ik uit pure ellende te klooien met een bijzondere maneuvre en zat ik sowieso niet lekker in mijn vel want buitenland, week van huis, heimwee, misère, etc. Gezakt.

Later wel indoor voorklimmen met 2 vingers in mijn neus gehaald, maar dát stelt dan ook echt niets voor als je outdoor hebt gedaan en op 1 klein punt gezakt bent.

Voordeel van Outdoor Vooorklimmen, dat is niet verplicht, nergens. :)
Indoor Toprope of vergelijkbaar (terecht) wel, Indoor Voorklimmen ook als je indoor wil voorklimmen.

IV heb ik overigens niet, maar dat is omdat ik whatever jaar geleden (toen was er nog helemaal niet zoiets als IV) ben begonnen met klimmen en om in Utrecht tegen de parkeergarage te mogen voorklimmen dus OV alleen even snel het examen heb gedaan waarmee ik IT sowieso niet meer nodig heb. (Met OV op zak heb je automagisch IT. Een beetje als dat als je je autorijbewijs hebt, je ook brommer mag rijden.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:22
Dat is wel balen inderdaad! Partner check is wel echt mega belangrijk. Onbewust ga je ooit fouten maken en dan ben je heel blij dat dat gewoon goed in je systeem zit. Heb zelf ook wel eens mijn zekerapparaat niet goed gehad of het touw maar door een lus oid.

Wat was de fout eigenlijk precies? Klinkt als een belay master met indirect inbinden of zo?

Ben zelf ook ooit gezakt voor het trad examen. Had 3 nuts laten vallen en een flinke voetfout gemaakt. Daarna gewoon rustig wat trad gaan klimmen hier en daar en het examen een jaar later voor de sier nog even gehaald :p .

Ik heb zelf laatst een operatie gehad voor een trigger finger die ik opgelopen heb na het boulderen twee jaar terug. Nog even volhouden tot het helemaal hersteld is en dan hoop ik eigenlijk weer lekker te kunnen gaan klimmen zonder problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wiebeltje op 03-12-2019 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Mijn eerst keer Outdoor Voorklimmen ook gezakt. Geen halszaken maar zat te weinig routine in. Was ook wel veel stof, want in die tijd was het bij Nkbv nog niet opgesplitst, dus je leerde in een keer outdoor voorklimmen inclusief multipitchen en alles wat daarbij komt kijken. Tegenwoordig heb je apart outdoor singlepitch en daarna multipitchen geloof ik.

Vond het geen probleem want klom toen toch regelmatig met nkbv regio, dus dan kan je onder toezicht lekker oefenen en maak je ook geen echte kosten. en een paar weekendjes later gewoon opnieuw gedaan en wel geslaagd. Indoor examens heb ik nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenatic
Binnenkort nemen mijn vrouw en ik een aantal prive lessen om wat strakker op techniek te trainen en daarna ook een cursus voorklimmen. Van het voorjaar naar Duitsland om te klimmen. Heb daar een wand gevonden waar je kan voorklimmen, maar als je dat nog niet kan, kan je via een klettersteig route naar boven om je touw in te hangen zodat je kan topropen. Kan ik in ieder geval alvast wennen aan het buitenklimmen voor de vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
joenatic schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:02:
Binnenkort nemen mijn vrouw en ik een aantal prive lessen om wat strakker op techniek te trainen en daarna ook een cursus voorklimmen. Van het voorjaar naar Duitsland om te klimmen. Heb daar een wand gevonden waar je kan voorklimmen, maar als je dat nog niet kan, kan je via een klettersteig route naar boven om je touw in te hangen zodat je kan topropen. Kan ik in ieder geval alvast wennen aan het buitenklimmen voor de vakantie.
Klinkt goed! Welke rots ga je? Wellicht ten overvloede, maar toch: pas heel goed op bij van bovenninhangen van routes, doe dat echt alleen bij routes die daarvoor bedoeld zijn (via die klettersteig). Er zijn veel ongelukken gebeurt met mensen die dachten even iets uit te hangen van bovenaf , of snel een route “op te ruimen” (omdat ze geen zin hadden in een laatste klim) en daarbij niet door hadden hoe broos de top van de rots was. Vaak zit er juist bij zo’n top veel los, omdat daar ook nog wel eens bomen enzo op groeien met worteling, etc, ligt er los zand, mos , etc.

Bij routes waar je overduidelijk van bovenaf goed de standplaats kan prima natuurlijk, maar dus oppassen dat je niet over randjes gaat leunen en hangen bij routes die daar niet voor bedoeld zijn. En mocht je dat toch doen dan voor zekerheid even touwtje erbij pakken ;)

Bovenstaande niet belerend bedoeld overigens, geen idee van jullie ervaring, kennis en kunde natuurlijk 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
Klinkt als Ibbenburen en dan specifiek Onsabruckerwand? Die wand is behoorlijk groen (mos) en licht aardig tussen de bomen. Als het ook maar een beetje vochtig is is alles spekglad daar. Sowieso is dat op een hoop plekken in Ibbenburen. Als het goed droog is wil het wel. De enige wand die ik persoonlijk de moeite waard vind is Brumleytall. Officieel moet je lid zijn van een Duitse vereniging maar als je een mailtje stuurt mag je misschien best een keer daar klimmen. Is wel wat lastiger te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:32

Tweakarim

PSN: Karimineel3

@Valorian en @Wiebeltje
Volgens mij zat het zo. De karabiner had behalve dat je hem dichtdraait nog een extra beveiliging een soort kunststof klepje. Als dat klepje gesloten is heeft de karabiner als het ware 2 delen. Nu zat zowel het zekerapparaat (zo’n eenvoudige metalen) als het lusje van het harnas aan de bovenkant van karabiner, beide dus boven dat klepje. Terwijl het lusje van het harnas onder het klepje had moeten zitten en het zekerapparaat met touw boven. Toen mn partner eenmaal aan het klimmen was viel het me ook gelijk op en alhoewel het niet helemaal lekker zat leek het me niet direct gevaar opleveren. Was het ook niet maar het feit dat de partnercheck niet goed is uitgevoerd is natuurlijk wel potentieel gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:39
Wiebeltje schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:21:
Klinkt als Ibbenburen en dan specifiek Onsabruckerwand? Die wand is behoorlijk groen (mos) en licht aardig tussen de bomen. Als het ook maar een beetje vochtig is is alles spekglad daar. Sowieso is dat op een hoop plekken in Ibbenburen. Als het goed droog is wil het wel.
Ibbenburen ligt inderdaad midden in het bos, dat zorgt wel voor wat meer nattigheid. Zeker de Osnabruckerwand moet je eigenlijk een week mooi weer hebben voor dat goed te klimmen is.
De enige wand die ik persoonlijk de moeite waard vind is Brumleytall. Officieel moet je lid zijn van een Duitse vereniging maar als je een mailtje stuurt mag je misschien best een keer daar klimmen. Is wel wat lastiger te vinden.
Plisseetal vind ik zelf ook wel een enorm leuke wand. Spannend, maar wel heel toffe routes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenatic
Wiebeltje schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:21:
Klinkt als Ibbenburen en dan specifiek Onsabruckerwand? Die wand is behoorlijk groen (mos) en licht aardig tussen de bomen. Als het ook maar een beetje vochtig is is alles spekglad daar. Sowieso is dat op een hoop plekken in Ibbenburen. Als het goed droog is wil het wel. De enige wand die ik persoonlijk de moeite waard vind is Brumleytall. Officieel moet je lid zijn van een Duitse vereniging maar als je een mailtje stuurt mag je misschien best een keer daar klimmen. Is wel wat lastiger te vinden.
Klopt, weet niet precies zo welke wand. maar als ik dit zo hoor, moet ik misschien eens iets verder kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
joenatic schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:43:
[...]

Klopt, weet niet precies zo welke wand. maar als ik dit zo hoor, moet ik misschien eens iets verder kijken.
In Dreikaiserstuhl kan je ook prima touwen uithangen.

Daarnaast zou ik niet zomaar touwtjes uit gaan hangen als je nog niet kan voorklimmen. Niet perse dat je alles moet voorklimmen, maar het is wel verstandig om een beetje op de hoogte te zijn van het maken van een standplaats, wat wel / niet te doen enz.

Ik zou eerder aanraden om met mensen mee te gaan die al wat meer ervaring hebben. Al is het alleen maar omdat je dan in veel meer gebieden terecht kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 07:57

killercow

eth0

@PageFault Leeuwarden hier, al gaan we met een groepje hackers ook vaak genoeg naar Kei, Energie-haven, of Groningen om even wat ander muren te voelen.

Wij zijn van de zomer nabij Split (Kroatie) gaan Deep Water solo-en, nadat we 2 jaar terug een wand hadden gebouwd boven het zwembad in Heerenveen. Erg tof (ook de binnenwand), 5 meter omhoog, en dan los te water. Of zoals in Split netjes over de rand weer op de grond klimmen.
Weet iemand nog meer mooie plekjes met een selectie DWS spots in Europa?

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:35
Tweakarim schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:35:
@Valorian en @Wiebeltje
Volgens mij zat het zo. De karabiner had behalve dat je hem dichtdraait nog een extra beveiliging een soort kunststof klepje. Als dat klepje gesloten is heeft de karabiner als het ware 2 delen. Nu zat zowel het zekerapparaat (zo’n eenvoudige metalen) als het lusje van het harnas aan de bovenkant van karabiner, beide dus boven dat klepje. Terwijl het lusje van het harnas onder het klepje had moeten zitten en het zekerapparaat met touw boven. Toen mn partner eenmaal aan het klimmen was viel het me ook gelijk op en alhoewel het niet helemaal lekker zat leek het me niet direct gevaar opleveren. Was het ook niet maar het feit dat de partnercheck niet goed is uitgevoerd is natuurlijk wel potentieel gevaarlijk.
Die fout zie ik helaas heel vaak voor komen, tijdens examens en als ik als wandwacht bezig ben. Hoe heb je dit opgelost? gewacht tot de klimmer beneden was of klep opengegooid en de safebiner als een gewone karabiner gebruikt?

[ Voor 8% gewijzigd door Ealanrian op 04-12-2019 10:21 . Reden: Verkeerde aanname ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Ealanrian schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:46:
[...]

Die fout zie ik helaas heel vaak voor komen, tijdens examens en als ik als wandwacht bezig ben, bij toprope denk ik dat het niet perse een PDF is maar bij een voorklim situatie mogelijk wel zo. Er komt namelijk dwarsbelasting op je karabiner en dat maakt je karabiner echt behoorlijk veel zwakker. Hoe heb je dit opgelost? gewacht tot de klimmer beneden was of klep opengegooid en de safebiner als een gewone karabiner gebruikt?
PDF?

Ik vind de combinatie wel heel slecht; om 1. dwarsbelasting te hebben en 2. Geen goede partnercheck te doen. Nu zal er waarschijnlijk niet veel gebeuren bij die dwarsbelasting (ook niet in een voorklimsituatie), maar ik denk wel dat je scherp moet hebben dat het écht niet de bedoeling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ealanrian
L0we schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:02:
[...]

PDF?

Ik vind de combinatie wel heel slecht; om 1. dwarsbelasting te hebben en 2. Geen goede partnercheck te doen. Nu zal er waarschijnlijk niet veel gebeuren bij die dwarsbelasting (ook niet in een voorklimsituatie), maar ik denk wel dat je scherp moet hebben dat het écht niet de bedoeling is.
Je hebt gelijk, ik had de krachten hoger verwacht op de karabiner bij een voorklim val maar volgens https://www.petzl.com/US/...es-at-work-in-a-real-fall blijkt het niet genoeg om de biner kapot te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ealanrian schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:20:
[...]

Je hebt gelijk, ik had de krachten hoger verwacht op de karabiner bij een voorklim val maar volgens https://www.petzl.com/US/...es-at-work-in-a-real-fall blijkt het niet genoeg om de biner kapot te trekken.
Je ziet het heel vaak bij de belay master. Inderdaad een dubbele fout: klimmer zit te slapen en de partner ook. Bij een examen zijn ze bij mij meteen klaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
killercow schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:28:
@PageFault Leeuwarden hier, al gaan we met een groepje hackers ook vaak genoeg naar Kei, Energie-haven, of Groningen om even wat ander muren te voelen.

Wij zijn van de zomer nabij Split (Kroatie) gaan Deep Water solo-en, nadat we 2 jaar terug een wand hadden gebouwd boven het zwembad in Heerenveen. Erg tof (ook de binnenwand), 5 meter omhoog, en dan los te water. Of zoals in Split netjes over de rand weer op de grond klimmen.
Weet iemand nog meer mooie plekjes met een selectie DWS spots in Europa?
Mallorca staat er om bekend, sowieso is het leuk klimmen daar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
PageFault schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:48:
[...]

Je ziet het heel vaak bij de belay master. Inderdaad een dubbele fout: klimmer zit te slapen en de partner ook. Bij een examen zijn ze bij mij meteen klaar....
ik heb eerder zoiets van: hoe krijg je het voor elkaar...? Ik gebruik ook al jaren een belaymaster op mijn ATC, maar hoe je dit voor elkaar krijgt? Het zal de onervarenheid wellicht zijn.
Sinds dit jaar over op de nieuwe Gigajul met Petzl Am'D, klepjes probleem opgelost ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
Hopjesvla79 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:12:
[...]

ik heb eerder zoiets van: hoe krijg je het voor elkaar...? Ik gebruik ook al jaren een belaymaster op mijn ATC, maar hoe je dit voor elkaar krijgt? Het zal de onervarenheid wellicht zijn.
Sinds dit jaar over op de nieuwe Gigajul met Petzl Am'D, klepjes probleem opgelost ;)
Heb je de Gigajul al gebruikt in Guidemode? Daar ben ik nog heel benieuwd naar of dat lekker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Ealanrian schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:19:
[...]

Heb je de Gigajul al gebruikt in Guidemode? Daar ben ik nog heel benieuwd naar of dat lekker werkt.
Volgens mij niet. Heb hem afgelopen jaar wel de hele week gebruikt in El Chorro, zowel single als multipitch en dat werkt heel goed. Voordeel is dat je hem altijd als atc kan gebruiken, dus abseilen gaat zoals gebruikelijk. Voorklimzekeren kan dan in de assisted mode. Maar weet even niet of ik in guidemode ook gezekerd heb (gebruik meestal gewoon een halvemastworp op de standplaats).

Enig probleem in de hal is dat deze gemaakt is voor dunnere touwen (geloof <9.8mm), dus met een pluizig flink gebruik 10mm touw in de hal is het werken... Maar met een eigen touwtje werkt die heel fijn.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Hopjesvla79 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:12:
[...]

Ik kan me er even niks bij voorstellen, de lus van de ATC mag toch alleen om de buitenste ring van je belaymaster gaan (net als je touw)?
Ik gebruik een ATC Pilot, ik heb zo'n normale ATC maar 1 of 2 keer gebruikt... (tijdens m'n toprope training)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ealanrian
Het gebeurt regelmatig door eerst het touw door de ATC te doen, biner door touw en atc, vervolgens biner in de inbindlus klippen dan dicht schroeven en klep dicht. Als je dat allemaal in 1 beweging doet zit je hand in de weg om de inbindlus naar beneden te laten glijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ah, ik lees nu pas goed dat de lus van het harnas in de bovenkant van de biner zat... dat hoort idd niet!
Wel lullig voor je examen, maar het zou 2x gecontroleerd moeten zijn, dus wel terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
L0we schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:21:
[...]

In Dreikaiserstuhl kan je ook prima touwen uithangen.

Daarnaast zou ik niet zomaar touwtjes uit gaan hangen als je nog niet kan voorklimmen. Niet perse dat je alles moet voorklimmen, maar het is wel verstandig om een beetje op de hoogte te zijn van het maken van een standplaats, wat wel / niet te doen enz.

Ik zou eerder aanraden om met mensen mee te gaan die al wat meer ervaring hebben. Al is het alleen maar omdat je dan in veel meer gebieden terecht kunt.
Met indoor voorklimmen weet je ook nog niet hoe je om moet bouwen. Niet dat dat heel moeilijk is maar wel om dat onder de knie te hebben voordat het omhoog gaat.

Met een groepje mee gaan is inderdaad heel goed om wat ervaring op te doen en dingen te leren. Vaak moet je toch al lid zijn van de NKBV vanwege klimjaarkaart of verzekering. Die regio weekendjes zijn meestal erg leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joenatic
De klimhal waar ik zit geeft voorklim cursussen maar ook daarop volgend een cursus outdoor voorklimmen. Tevens lid van de NKBV. Dat moet goedkomen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

Sinds mijn laatste post hier (nog bedankt voor al het advies, ben inmiddels al met een volgende set schoenen bezig) ben ik al een lange tijd gelukkig in de (indoor) boulder-hal. En helaas... door de hele corona crisis kan ik waarschijnlijk tot september niet aan de muur hangen :(
Hoe gaan jullie hier mee om qua training? Ik zou graag niet een terugval van een half jaar hebben, maar ben/was ook niet dusdanig fanatiek dat ik buiten mijn 4 uurtjes muurtijd nog extra training deed om kracht erbij te krijgen.. Zijn hier gemakkelijke oplossingen voor? Goede buitenklim-locaties die wel open mogen?

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Foamy schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 00:08:
Sinds mijn laatste post hier (nog bedankt voor al het advies, ben inmiddels al met een volgende set schoenen bezig) ben ik al een lange tijd gelukkig in de (indoor) boulder-hal. En helaas... door de hele corona crisis kan ik waarschijnlijk tot september niet aan de muur hangen :(
Hoe gaan jullie hier mee om qua training? Ik zou graag niet een terugval van een half jaar hebben, maar ben/was ook niet dusdanig fanatiek dat ik buiten mijn 4 uurtjes muurtijd nog extra training deed om kracht erbij te krijgen.. Zijn hier gemakkelijke oplossingen voor? Goede buitenklim-locaties die wel open mogen?
Bij mij ligt het klimmen volledig stil, maar ik begrijp dat de klimhallen met buitenlokaties wel al eerder beperkt open mogen. Wel onder strenge voorwaarden zoals beperkte bezoekersaantallen, verplicht reserveren, etc.

Waar ik een beetje bang voor ben, is dat omdat er maar een paar hallen buitenlokaties hebben, daar een complete stormloop op komt waardoor je zelfs met abbo (waardoor ik in mijn geval voorrang krijg bij reserveren), nauwelijks nog aan een tijdslot kunt komen.

Ander nadeel, maar beter dan niets, vind ik het tijdslot waar mijn hal mee gaat werken. 1.5 uur klimmen. Klaar. Daarna is de volgende aan de beurt. Nu kun je in 1.5 best even lekker los met zijn 2en en duurt een normale trainingsavond bij mij ook niet veel meer dan een uur of 2, 2,5 misschien, maar toch.

Fin, het zal tijdelijk zijn en ik hoop dat het ze lukt ook binnen weer op korte termijn open te krijgen.

Voordeel van reserveren is wel weer dat je niet het risico loopt dat het zo belachelijk druk is dat je praktisch moet vechten om een touw. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:19
Neoliet Utrecht gaat open vanaf 11 mei: https://www.neoliet.nl/co...aan-we-weer-open?Itemid=1
Alleen buiten en met een heel protocol erbij, maar klimmen kan weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Montecervino ook:
http://www.montecervino.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:44

B64

Klimhal Amsterdam gaat ook weer open op de 11e, alleen buiten en ze werken nog aan een reserveringssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik hang volgende week vrijdag alweer in de wand bij Neoliet! Zin in. Inderdaad veel animo maar reserveren gaat per week voor week erop, dus iedereen heeft elke zaterdag weer evenveel kans om er tussen te komen. Je kan dus niet vooruit boeken en de hele agenda vol gooien en ook niet meerdere dagen achter elkaar plannen. Fair systeem denk ik. Verder gaat het in “waves” van 90min / 30 personen. Dat werkt wel efficiënt denk ik. Ben wel benieuwd of alle touwen er gewoon hangen of dat ze er nog touwen tussenuit hebben moeten halen ivm afstand tussen de elkaar passerende klimmers. Vooralsnog ga ik er in ieder geval vanuit dat er minstens zoveel touwen hangen als klim-duo’s toegelaten worden. Al zal het ook dan even wachten worden af en toe want niet alle niveaus zijn natuurlijk voor iedereen even gewenst.

Voor een tijdelijke opleving van mijn klim-hobby erg fijn, voor langdurig klimplezier hopelijk snel ook de indoor hallen en de koffie en biertjes weer open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Valorian schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:26:
Ik hang volgende week vrijdag alweer in de wand bij Neoliet! Zin in. Inderdaad veel animo maar reserveren gaat per week voor week erop, dus iedereen heeft elke zaterdag weer evenveel kans om er tussen te komen. Je kan dus niet vooruit boeken en de hele agenda vol gooien en ook niet meerdere dagen achter elkaar plannen. Fair systeem denk ik. Verder gaat het in “waves” van 90min / 30 personen. Dat werkt wel efficiënt denk ik. Ben wel benieuwd of alle touwen er gewoon hangen of dat ze er nog touwen tussenuit hebben moeten halen ivm afstand tussen de elkaar passerende klimmers. Vooralsnog ga ik er in ieder geval vanuit dat er minstens zoveel touwen hangen als klim-duo’s toegelaten worden. Al zal het ook dan even wachten worden af en toe want niet alle niveaus zijn natuurlijk voor iedereen even gewenst.

Voor een tijdelijke opleving van mijn klim-hobby erg fijn, voor langdurig klimplezier hopelijk snel ook de indoor hallen en de koffie en biertjes weer open
Godzijdank krijgen abbo houders en 10-rittenkaart houders bij Neoliet wél voorrang.

Berschenhoek niet, die hebben gewoon alle abbo's stop gezet en toen nu huilie huilie dat ze bijna failliet gingen. Ja, nogal wiedes als je je abbo's stop zet en daarna je abbo houders geen voorrang geeft op de rest.

Maar goed. Neoliet is gelukkig weer open. Binnenkort maar weer eens afspreken met een van m'n vaste klimmaatjes en idd hopen dat snel de binnenhal ook weer open gaat. Al ben ik wel benieuwd naar de buitenwand, daar heb ik nog niet geklommen.

Zou de wand bij de parkeergarage bij het UMC ook weer open gaan? Al dan niet lead-only?
(Paar keer geweest. Zaten geloof ik ook 5a lead routes in. Lekker om een beetje rond te klimmen dus.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal

Korakal

Up up up!

Bij Klimmuur Centraal in Amsterdam gaat het dak eraf - binnen buiten klimmen! :D
Wij zijn er morgen bij 8)

Afbeeldingslocatie: https://www.korakal.nl/got/ctrl-dak.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal

Korakal

Up up up!

En dat was ook het enige moment dat het even kon, maar het was wel weer lekker! :D er waren nog een handjevol mensen; had verwacht dat het helemaal volgereserveerd zou zijn. Op een gegeven moment waren we de enigen zelfs :o

https://www.parool.nl/ams...n-interpretatie~b626a169/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:40
unezra schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:18:
[...]

Godzijdank krijgen abbo houders en 10-rittenkaart houders bij Neoliet wél voorrang.

Berschenhoek niet, die hebben gewoon alle abbo's stop gezet en toen nu huilie huilie dat ze bijna failliet gingen. Ja, nogal wiedes als je je abbo's stop zet en daarna je abbo houders geen voorrang geeft op de rest.

Maar goed. Neoliet is gelukkig weer open. Binnenkort maar weer eens afspreken met een van m'n vaste klimmaatjes en idd hopen dat snel de binnenhal ook weer open gaat. Al ben ik wel benieuwd naar de buitenwand, daar heb ik nog niet geklommen.

Zou de wand bij de parkeergarage bij het UMC ook weer open gaan? Al dan niet lead-only?
(Paar keer geweest. Zaten geloof ik ook 5a lead routes in. Lekker om een beetje rond te klimmen dus.)
De Kalymnos wand bedoel je? Die is inderdaad nu ook open. Enkel toprope volgens mij.
Je kunt hier reserveren: https://www.olympos.nl/nl...rtgroep=KLIMMEN#Groepsles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Weten jullie filmpjes of youtube kanalen met basis informatie die richting 'rope acces' gaat. Denk bijvoorbeeld aan het werken met de diverse basis spullen en 'regels' omtrent het werken in en met touwen.

Ik kan genoeg filmpjes vinden van uitgebreide handelingen en filmpjes waar ze van hoge constructies werken maar de echte basis informatie kan ik nog niet vinden. Zal waarschijnlijk ook komen doordat ik de meeste termen nog niet ken en dus niet gericht kan zoeken.

De reden dat ik het vraag is dat we bij het brandweerkorps in het dorp een daklijnenset hebben waarmee we kunnen werken op hoogte. Simpel voorbeeld: lijnen liggen over het dak heen en je gaat er met een ladder het dak op waarbij je de lijnenset gebruik om jezelf te positioneren. Daarbij natuurlijk valbeveiliging en de mogelijkheid om naar beneden te geraken door middel van een Petzl ID.

We worden uiteraard (afhankelijk hoe het gaat ontwikkelen) getraind door professionals, dit is puur voor mijzelf om alvast kennis te maken met het wereldje.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
thijsco19 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:55:
Weten jullie filmpjes of youtube kanalen met basis informatie die richting 'rope acces' gaat. Denk bijvoorbeeld aan het werken met de diverse basis spullen en 'regels' omtrent het werken in en met touwen.

Ik kan genoeg filmpjes vinden van uitgebreide handelingen en filmpjes waar ze van hoge constructies werken maar de echte basis informatie kan ik nog niet vinden. Zal waarschijnlijk ook komen doordat ik de meeste termen nog niet ken en dus niet gericht kan zoeken.

De reden dat ik het vraag is dat we bij het brandweerkorps in het dorp een daklijnenset hebben waarmee we kunnen werken op hoogte. Simpel voorbeeld: lijnen liggen over het dak heen en je gaat er met een ladder het dak op waarbij je de lijnenset gebruik om jezelf te positioneren. Daarbij natuurlijk valbeveiliging en de mogelijkheid om naar beneden te geraken door middel van een Petzl ID.

We worden uiteraard (afhankelijk hoe het gaat ontwikkelen) getraind door professionals, dit is puur voor mijzelf om alvast kennis te maken met het wereldje.
Het werken op hoogte is zo’n ander wereldje dan klimmen qua technieken e.d. dat ik er weinig over durf te zeggen. In de industrie en wellicht ook bij jouw korps worden devices gebruikt die voor klimmers vaak niet logisch zijn. Klimmers willen vaak zo min mogelijk materiaal/gewicht mee slepen. Als je dit soort filmpjes zoekt zou je kunnen kijken naar instructies van Petzl zelf, die hebben een flinke vinger in de pap op dit gebied. Hou er wel rekening mee dat er altijd veel verschillende methodes zijn om zaken aan te pakken. Vaak zijn is er niet een beste methode maar wel een aanbevolen techniek per sector. Let er dus op dat je die straks overneemt en niet op basis van filmpjes ed van andere technieken eigenwijs wordt en straks alles net even anders doet. Wel gaaf trouwens, als het straks rond is hier maar eens een filmpje posten 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucas.v
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-08-2020
Goede middag,
Mijn naam is lucas en ik ben 16 jaar. Ik ben een groot boulder en sport klim fan.
Ook wil ik graag na 2 jaar binnen boulderen naar buiten gaan.
Heeft iemand een crashpad liggen die hij of zij wilt verkopen?
Lucas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Lucas.v schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:08:
Goede middag,
Mijn naam is lucas en ik ben 16 jaar. Ik ben een groot boulder en sport klim fan.
Ook wil ik graag na 2 jaar binnen boulderen naar buiten gaan.
Heeft iemand een crashpad liggen die hij of zij wilt verkopen?
Lucas :P
Hi Lucas! Wat leuk dat je op zo’n jonge leeftijjd al graag naar buiten gaat. Hou je er qua boulderen buiten rekening mee dat het echt even heel anders is dan binnen? Veel leuker natuurlijk, maar ook tricky. Vaak geen zachte ondergrond (sterker nog, als je pech hebt overal uitstekende rotsen/keien) en afspringen zoals je in de hal gewend bent (met doorrol) is geen optie meer. Ook zit je soms met een tricky run-out op hoogte waarbij terugklimmen ook praktisch onmogelijk is.

Als je naar buiten gaat zou ik zorgen dat je meer dan een crashpad hebt. De kans dat je netjes valt precies op een pad is beperkt. Die zijn helaas niet goedkoop, maar vaak wel te huur voor een paar euro, ter plekke of bij je lokale klimhal. Wellicht kan dat je helpen tot je zelf (Of je klimgroepje) je nodige Crashpads bij elkaar hebt.

Hoe dan ook, veel klimplezier! En vat het bovenstaande niet belerend op hoor, je bent qua boulderen vast al verder dan ik. Maar ik bespaar je graag hele nare boulder-blessures ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 25-06-2020 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucas.v
Hi Valorian, Dank voor de goede raad. Ik sport klim veel in duitsland samen met mijn vader en tussen de klims doen wel eens voor de grap een korte boulder tussendoor. De afsprong is inderdaad wel een ding. Helaas verhuurt mijn boulderhal geen crashpads. Ik ben wel echt opzoek. naar een crashpad omdat ik voor 4 weken naar oostenrijk ga en erg veel wil gaan buiten boulderen. Ook heb ik het voordeel dat ik sterke vingers heb en daarom amper val( al zeg ik het zelf) zelfs niet in 5A+ routes. Het is meer dat ik van mijn vader een crashpad moet hebben alvorens ik naar fontainebleau ga. Gewoon voor de zekerheid. En als 16 jarige is mijn budget niet al te groot.
Alsnog bedankt voor je reactie. Het voelt nu al vertrouwd hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Lucas.v schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:14:
Hi Valorian, Dank voor de goede raad. Ik sport klim veel in duitsland samen met mijn vader en tussen de klims doen wel eens voor de grap een korte boulder tussendoor. De afsprong is inderdaad wel een ding. Helaas verhuurt mijn boulderhal geen crashpads. Ik ben wel echt opzoek. naar een crashpad omdat ik voor 4 weken naar oostenrijk ga en erg veel wil gaan buiten boulderen. Ook heb ik het voordeel dat ik sterke vingers heb en daarom amper val( al zeg ik het zelf) zelfs niet in 5A+ routes. Het is meer dat ik van mijn vader een crashpad moet hebben alvorens ik naar fontainebleau ga. Gewoon voor de zekerheid. En als 16 jarige is mijn budget niet al te groot.
Ah klinkt goed, en mooi dat je in DL ervaring hebt opgedaan. Daar klim ik graag (net over de grens, Sauerland).

Ik heb wel eens gekeken naar crashpads en zag dat je ook modellen hebt die je kan omvouwen tot matras-vorm. Lijkt mij ideaal voor de camping trips, overdag crashpad en nachts het meest royale matras vd camping ;)

PS: Dit topic heet je welkom. Is alleen niet zo levendig (net te weinig klimmers/post om het aan te blijven jagen). Voor nog iets meer info en wellicht ookntips mbt crashpads wellicht beter ook in de verschillende facebook groepen duiken. Zoals “buiten klimmen”. Daar leeft het een stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucas.v
Sauerland is zeker mooi. Zelf klim ik meestal een week of 3/4 per jaar in de Eifel.
je hebt zelfs speciale houten stoelen waarmee je je crashpad kan omtoveren tot bank. Ook heb ik me aangemeld bij “Buiten klimmen” Alleen heb ik nog geen reactie. Nog even wachten tot ze me toelaten. Ik zit er al een tijdje aan te denken om een eigen Forum op te richten samen met een vriend van me. We hebben immers een hele vakantie voor ons liggen. Sport klim jij of ben je meer van het boulderen? (Of allebei;)
Lucas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
ola, door Corona lag alles wat stil engaat bij de NKBV niet veel door.
Ik zou dolgraag in week 31 (27juli/ivm werk) een C2 cursus willen doen.
2 jaar terug C1 gedaan.
Ik zie er eentje staan bij Mountain Network
maar weet iemand nog goede opties? DAV, OAV bijv, maar ik zie niet meteen dingen staan die matchen.

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Blomminator schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:27:
ola, door Corona lag alles wat stil engaat bij de NKBV niet veel door.
Ik zou dolgraag in week 31 (27juli/ivm werk) een C2 cursus willen doen.
2 jaar terug C1 gedaan.
Ik zie er eentje staan bij Mountain Network
maar weet iemand nog goede opties? DAV, OAV bijv, maar ik zie niet meteen dingen staan die matchen.

Ben benieuwd!
Ik zou sowieso even psen bij nkbv, er gaat ineens weer best veel door, misschien kan je et diegene zijn die een bepaalde cursus “vol” maakt / rendabel maakt. Andere optie is nog bellen met de bekende NL gidsen als
Boris Tex , Jelle staleman, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-05 19:48
Lucas.v schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:14:
Ik weet niet hoe het in Oostenrijk zit, maar in Bleau kan je volgens mij bij verschillende campings ook pads huren. Misschien is dat iets voor je? (Zelf geen ervaring mee trouwens,alleen met verhuur via de hal en dat was prima)

Nog iets om over na te denken: Crashpads vallen bij mij onder veiligheidsmateriaal (net als helmen en touwen etc) en dat zou ik niet graag 2e hands kopen omdat die dingen wel slijten/minder worden en je niet weet hoe er mee om gegaan is.

Misschien kun je met dat argument je vader overtuigen om een deel van een nieuwe te sponsoren? ;)

Zelf afgelopen weekend naar bleau geweest met wat mensen. Na niet meer geboulderd te hebben sinds lock down... nu spierpijn in m’n alles :+
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste