Algemeen klimtopic Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@Valorian Ja, die heb ik al 2x gebeld en kreeg 2x een geheel andere planning.
Jelle en Co had ik al beetje in mn hoofd. Ik ga er op broeden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 14:02
Lucas.v schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:08:
Goede middag,
Mijn naam is lucas en ik ben 16 jaar. Ik ben een groot boulder en sport klim fan.
Ook wil ik graag na 2 jaar binnen boulderen naar buiten gaan.
Heeft iemand een crashpad liggen die hij of zij wilt verkopen?
Lucas :P
Ik heb een crashpad te koop in een hele goede staat. Geen zacht foam of zo. Hij is wel groot, 1m80 x 1m of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucas.v
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-08-2020
Dank voor alle berichten op mijn vraag!
Ik heb afgelopen week een 2de hands crashpad gekocht bij een man die sinds 2019 is gestopt met boulderen. Het is een Red Chilli crashpad van 1x1,3 m en hij is ongeveer 9 keer mee geweest naar bleau en dat was het. De buitenkant is nog erg schoon er ziet er goed uit en in het schuim in de binnenkant is niks geks te zien. Deze man vond het zo leuk dat ik nu voor het eerst ga buiten boulderen dat hij er 2 topos van bleau en de eifel bij heeft gegeven. De crashpad koste nieuw 230 euro en het was een limited edition maar ik heb m voor 45 euro over mogen nemen. Zelf had de man gezegd dat ik op de profielfoto nog jong leek en waarschijnlijk dus een laag budget had dus dat dit goed was.🙌 Ik heb m afgelopen week meegenomen naar een vriend die een mini wandje in zijn heeft staan en ik heb m een beetje uitgetest. De mat dempt de klap goed en je voelt eigenlijk niks. Ps: de mat zit ook erg 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Lucas.v schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:04:
Dank voor alle berichten op mijn vraag!
Ik heb afgelopen week een 2de hands crashpad gekocht bij een man die sinds 2019 is gestopt met boulderen. Het is een Red Chilli crashpad van 1x1,3 m en hij is ongeveer 9 keer mee geweest naar bleau en dat was het. De buitenkant is nog erg schoon er ziet er goed uit en in het schuim in de binnenkant is niks geks te zien. Deze man vond het zo leuk dat ik nu voor het eerst ga buiten boulderen dat hij er 2 topos van bleau en de eifel bij heeft gegeven. De crashpad koste nieuw 230 euro en het was een limited edition maar ik heb m voor 45 euro over mogen nemen. Zelf had de man gezegd dat ik op de profielfoto nog jong leek en waarschijnlijk dus een laag budget had dus dat dit goed was.🙌 Ik heb m afgelopen week meegenomen naar een vriend die een mini wandje in zijn heeft staan en ik heb m een beetje uitgetest. De mat dempt de klap goed en je voelt eigenlijk niks. Ps: de mat zit ook erg 😋
Klinkt als een goede koop! Alleen al die topo's zijn samen waarschijnlijk de 45 euro ruim waard. _/-\o_ Veel boulderplezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Is er toevallig een klimmende Tweaker in wk 31 in Saas-Fee? Ik ben daar maar in mn uppie. Zou erg graag de Allalinhorn doen, en liever niet in m'n uppie. Daarnaast misschien een Via Ferrata. De Lagginhorn wil ik ook doen, maar die kan wel alleen.

Ik heb op een touw na alle spullen. C1 cursus gedaan en her en der wat touren. Beetje ervaring maar ook niet gepokt en gemazeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Blomminator schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:05:
Is er toevallig een klimmende Tweaker in wk 31 in Saas-Fee? Ik ben daar maar in mn uppie. Zou erg graag de Allalinhorn doen, en liever niet in m'n uppie. Daarnaast misschien een Via Ferrata. De Lagginhorn wil ik ook doen, maar die kan wel alleen.

Ik heb op een touw na alle spullen. C1 cursus gedaan en her en der wat touren. Beetje ervaring maar ook niet gepokt en gemazeld.
Allalinhorn is technisch gezien (normaalroute) de makkelijker berg van de twee, maar ik ga er even vanuit dat je de Lagginghorn ook alleen kan omdat dat een rots-route is en je bij de Allalinhorn over een gletschjer gaat en dus graag “roped up” bent?

Hou er wel rekening mee dat als je dan met zijn tweeën gaat het eigenlijk als beginner nog steeds heel tricky is op enen gletschjer. In praktijk hou je iemand heel lastig als je met zijn tweeën bent en hij/zij valt in een grote spleet, je wordt dan al snel omver getrokken. Bij een groep van drie of vier hebben die extra mensen meer reactietijd om zich schrap te zetten... De kans op een ernstig crevasse-ongeval op de gebruikelijke routes is gelukkig relatief klein, maar goed om in je achterhoofd te houden dat een twee persoons team eigenlijk voorbehouden is aan behoorlijk ervaren klimmers.

Mocht je de gave Holaubgrat (Oostgraat, PD+) gaan doen van de Allalin dan biedt een tweede klimmer wel veel meerwaarde, want daar zit een derdegraads klimpassage in waarbij afzekeren wel erg prettig is!

Hoe dan ook veel succes en plezier. Beide mooie bergen. Lagginghorn zelf niet geklommen.

PS: bovenstaande is niet om belerend te klinken overigens, voel mij ondanks c1 , c2 en een hele reeks 4000’ers zelf absoluut ook geen “ervaren alpinist”.

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 19-07-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@Valorian nee, niet zo ervaren. Heel fijn dat je meedenkt. Je eerste alinea inderdaad waar. De Allalin heeft kans op crevasses, iets wat ik liever niet meemaak. Vandaar de afzekering. En ja, een groepje van 3/4 is beter dan 1 erbij. Maar ik ben vooralsnog in mn uppie.

Ik moet nog eea uitzoeken qua routes (ik hoop in Saas-Fee even bij de lokale vvv info te verkrijgen), maar ik wil geen (onnodig) risico nemen. Afgezekerd is gewoon fijner, zeker als groentje.
Als je nog tips hebt, let me know! Thnx voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Blomminator schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:42:
@Valorian nee, niet zo ervaren. Heel fijn dat je meedenkt. Je eerste alinea inderdaad waar. De Allalin heeft kans op crevasses, iets wat ik liever niet meemaak. Vandaar de afzekering. En ja, een groepje van 3/4 is beter dan 1 erbij. Maar ik ben vooralsnog in mn uppie.

Ik moet nog eea uitzoeken qua routes (ik hoop in Saas-Fee even bij de lokale vvv info te verkrijgen), maar ik wil geen (onnodig) risico nemen. Afgezekerd is gewoon fijner, zeker als groentje.
Als je nog tips hebt, let me know! Thnx voor het meedenken.
Ah, nou ja, hoe dan ook genoeg moois in Saas-Fee qua routes. Wat sowieso een erg mooie 'wandeling' is is de route van Saas Fee naar de Mischabelhut. Die ligt op 3300 meter dus een flinke klim. Je kan het eerste stukje met een lift, dat scheelt (en eerste stuk is toch niet zo interessant). Vanuit die hut heb ik destijds de Nadlhorn beklommen als eerste zelfstandige 4000'er (wel met groepje), dat was een erg gave tocht. Maar je kan vanuit daar vast ook andere mooie tochten maken of overschrijdingen naar weer andere hutten.

PS: Hou er wel rekening mee dat zowel Saas Fee als Zermatt letterlijk ontbetaalbaar geworden zijn. Als je met de auto gaat kan je er ook voor kiezen om net voor de grens in Duitsland nog ergens te overnachten, en daarna door te rijden naar Saas Fee. Dan heb je een cheapo overnachting en kom je relatief fris aan in Saas Fee waardoor je die dag ook meteen iets kan ondernemen, zoals een mooie inloop-wandeling. Er zit daar in ieder geval één hostel, dat is ook nog wel betaalbaar en een nachtje is dan ook wel weer aan te raden met oog op acclimatisatie. Alternatief is overnachting in Saat-tal, het dal. Als ik mij goed herinner is dat maar een klein stukje rijden naar Saas Fee.

PS: Ik heb van alle 4000'ers goede Engelstalige info (Martin Moran, 4000'ers of the alps). Mocht je een van die gaan doen dan kan je altijd even een PB'tje sturen, dan kan ik je wat toesturen. Het boek zelf is overigens ook erg de moeite, goede beschrijvingen van alle gebruikelijke routes op alle 4000'ers van de Alpen. Auteur (een gerenommeerd alpinist uit UK) is helaas enkele jaren terug overleden bij een tocht in India.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@Valorian Ah balen dat het zo duur is geworden. Ik was er al bang voor, maar ja, je hebt ineens een idee en en voor je het weet is het een concreet plan. Ik heb een campertje, dus ik slaap op de camping en kan daarin zelf koken. Ik ga 1 week, en neem wat eten mee. Een blik soep, een pak rijst, de koelkast helemaal vol. Dat scheelt alles wel.

Ik had wel het idee om 1 of 2 nachten in een hut te slapen. Eens zien wat er kan daar. Ik heb helemaal geen boeken, dus ik stuur je nog een pb om eens wat info te winnen. Tof!

En als ik geen bergje aantik, dan niet. Het is ook gewoon een frisse lucht, mooie uitzicht, nieuwe dingen zien/proberen en relaxen. Daar ben ik wel aan toe. Lekker erheen rijden, chillen en wandelen. En misschien wat trailrunning ~ kijken hoe de conditie is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Ik kwam deze podcast tijdje geleden tegen. Voor diegene die interesse hebben in alpineren misschien interessant: https://www.summitstrength.com.au/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Op zoek naar nieuwe klimschoenen.
Ik ben mijn 3e paar La Sportiva OxyGym schoenen aan het verslijten, maar het lijkt er op of het hele model uit de handel gaat. Balen, want dat is voor mij echt dé klimschoen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9StpLsE0aqknAM5KhqQR9QTcjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18oD1V1tajDrENZ9FtlNA7Ke.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.lasportiva.com/en/oxygym?options=13375

Wat zijn de alternatieven die ik eens moet proberen?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 11:41

Korakal

Up up up!

Mijn vriendin had een aantal wissels geleden Oxygyms, en is nu naar zeer tevredenheid overgestapt op Miura's (ik heb zelf ook meerdere keren Miura en ben ooit begonnen met Katana). Niet helemaal vergelijkbaar, maar wellicht wel een goede volgende stap.
Ik denk dat de Tarantula het meest in de buurt komt als vergelijkbare schoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Korakal schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:31:
Mijn vriendin had een aantal wissels geleden Oxygyms, en is nu naar zeer tevredenheid overgestapt op Miura's (ik heb zelf ook meerdere keren Miura en ben ooit begonnen met Katana). Niet helemaal vergelijkbaar, maar wellicht wel een goede volgende stap.
Ik denk dat de Tarantula het meest in de buurt komt als vergelijkbare schoen.
De Katana's zien er wat vriendelijker uit dan de Miura's.

Ik hoef ook niet per sé een veel technischer schoen. Ik zoek juist iets dat binnen en buiten comfortabel genoeg is om wat langer op te staan. (Al doe ik ze binnen eigenlijk altijd tussen routes uit. Klimschoen uit, slof aan.)

Vind dit er nog wel koddig uit zien ook:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llZhkW3woOsXSXhb3EnR9F51Rfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXwg0rLIR7ZTJ4Wp2UG9nHwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Tarantula's heb ik gehad voor de OxyGym's. Ook een paar of wat van versleten. Toen overgestapt op de OxyGym's onder andere vanwege het heerlijk foute clowneske uiterlijk. :) Klimspullen mogen lelijk zijn. Maar in the end vooral omdat de OxyGym's prettig comfortabel zitten en voor alle ondergronden werken. (Rots en plastic.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:18
unezra schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:57:
[...]

Maar in the end vooral omdat de OxyGym's prettig comfortabel zitten en voor alle ondergronden werken. (Rots en plastic.)
dit dus..en daar kom je toch echt vooral achter door te passen.. Helaas dat de meeste klimcentra meestal maar een beperkt aantal schoenen hebben (lees: vaak 1 merk). Nu hoeft dat geen probleem te zijn, maar voor het vergelijk is het fijn om eens wat anders te passen. Kijk eens of je ergens wat kan bestellen of ga bv eens langs Zwerfkei, die hebben in verhouding best veel soorten schoenen.

ik zelf wissel een beetje tussen La Sportiva en 5.10. Momenteel heb ik Finales van La Sportiva, Zit een beetje als een Katana maar dan met 1 mm dikkere zool (dan gaan ze bij mij dus net wat langer mee ;) ) 5.10 is lastiger te krijgen, maar ook erg fijne schoenen. Maar nog steeds: passen passen passen (of ergens nog een identiek paar Oxygym op de kop tikken)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:56

ericplan

5180 Wp PV

Hoe gaat jullie klimhal om met coronamaatregelen? Helaas slechte ervaringen met m’n eigen klimhal. Geen extra mogelijkheden om je handen te wassen of te ontsmetten. Eén wastafel per m/v. Niets bij de balie.
Wel reserveren, maar dan toch nog daar bovenop twee cursusgroepen in huis hebben, waardoor 1,5 meter slecht mogelijk was omdat de meeste routes bezet waren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
ericplan schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:22:
Hoe gaat jullie klimhal om met coronamaatregelen? Helaas slechte ervaringen met m’n eigen klimhal. Geen extra mogelijkheden om je handen te wassen of te ontsmetten. Eén wastafel per m/v. Niets bij de balie.
Wel reserveren, maar dan toch nog daar bovenop twee cursusgroepen in huis hebben, waardoor 1,5 meter slecht mogelijk was omdat de meeste routes bezet waren.
Heb in twee klimhallen geklommen sinds corona.

In een ervan eerste weken helft van de touwen afgeplakt. Dus makkelijk afstand te bewaren, maar wel 1/2 van de routes onklimbaar. In een toch al kleine hal voor mij echt een no-go. Sinds kort alle touwen weer beschikbaar en meer een beroep op mensen hun eigen verantwoordelijkheid om afstand te houden, met name door bij zekeren niet te dicht op elkaar te staan. Verder desinfectie bij voordeur, geen extra kranen maar wel schone handdoekjes voor elke handwasbeurt (ipv zo’n goor algemeen handdoekje).

Andere hal heeft ook geen extra wasbak en alleen een bezoekersmax. Maar nu met vakantie is reserveren niet meer nodig. Grote hal en sowieso al wat meer ruimte en afstand.

Zelf vind ik beide nu prima. Ik weet ook niet wat extea wasbakken nog toevoegen. Als je voor klimmen je handen goed wast en bij klachten thuisblijft dan hoef je toch tussen de routes door niet ook nog te wassen? Zelf geloof ik sowieso niet in besmetting via voorwerpen. Ik hou mij wel aan het systeem (ook op werk enzo) omdat er anders onrust ontstaat, maar infectie via een object is echt een mega longshot, meen dat laatst weer bevestigd gezien te hebben door WHO (even geen linkje bij de hand).

Als je wel bang bent voor infectie via objecten kan je beter helemaal wegblijven tot er een vaccin is want als er iets ranzig is zijn het natuurlijk wel klimgrepen. Dan ga je niet oplossen met meer wasbakken toch?

Nu ja, just my two cents. Bovenal vooral fijn dat er weer geklommmen kan worden 🎉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-05 19:29
Boulderhal hier doet het op zich wel netjes imo. Zowel qua voorzieningen als ruimte / bezoekersaantallen. Maar afgaande op de hoeveelheid pof in de lucht is de ventilatie niet optimaal helaas.

Ik probeer vooral op m’n vrije dag tijdens kantooruren te gaan en ik hou het voorlopig bij 1x per week. Want heb er toch niet echt een lekker gevoel bij.

[ Voor 9% gewijzigd door Charly op 05-08-2020 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:02
unezra schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:57:
[...]

De Katana's zien er wat vriendelijker uit dan de Miura's.

Ik hoef ook niet per sé een veel technischer schoen. Ik zoek juist iets dat binnen en buiten comfortabel genoeg is om wat langer op te staan. (Al doe ik ze binnen eigenlijk altijd tussen routes uit. Klimschoen uit, slof aan.)

Vind dit er nog wel koddig uit zien ook:[Afbeelding]

Tarantula's heb ik gehad voor de OxyGym's. Ook een paar of wat van versleten. Toen overgestapt op de OxyGym's onder andere vanwege het heerlijk foute clowneske uiterlijk. :) Klimspullen mogen lelijk zijn. Maar in the end vooral omdat de OxyGym's prettig comfortabel zitten en voor alle ondergronden werken. (Rots en plastic.)
Al eens gekeken naar de scarpa vapors? Dat is en blijft een van mijn favoriete paar klimschoenen voor elk niveau. Klom er zowel mijn eerste 5a als 7a buiten mee :) (toen nog het oude model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Iemand die nog iets slims kan zeggen over tentjes in de bergen? Ik heb een grote Hilleberg-tent. Die is VEUL te zwaar (maar wel top..). Ik heb ook een kleine Hilleberg Enan. Dit is geen all-season tent, en 1x mee in de winter gekampeerd - en dat viel tegen. Maar ik was ook ziek (griepig/koortsig), dus weet niet of t aan de storm lag, of aan mij.
Deze tent is 1-persoons (en alpineren doen we in een groepje..) en ieniemienie. Dus tassen, eten, touw, stijgijzers... waar laat je ze?

Wat wil ik:
- veilig slapen op een lange alpine tocht. OOK als het weer omslaat.
- 2 of 3 persoons (ik ben zelf 1.90) en enigszins normaal kunnen liggen.
- vrijstaande tent (dus zonder haringen blijven staan (voor op rotsen).

Op de 'echte' expedities zie je vaak die hexa-domes van TNF. maar die zijn niet goedkoop, te groot (8p) en 23kilo net te veel voor mijn tas. :9

Iemand goede/slechte ervaringen met andere tenten?
Ik heb nul haast ,maar vind het leuk wat te dagdromen voor volgend jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:49
Ik heb nog geen ervaring met alpine kamperen maar wel winterkamperen, in zweden op een bergtop tijdens een storm, dat heb ik toen prima gered met mijn MSR Elixir 3. Ik heb de tent toen redelijk diep ingegraven en zelfgemaakte sneeuw ankers gebruikt. Het nadeel is wel dat de Elixir 3 met twee personen weer erg ruim is waardoor het niet heel warm is in de tent, maar dat is op te lossen met kruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 06-05 19:29
Blomminator schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:05:
Iemand die nog iets slims kan zeggen over tentjes in de bergen? Ik heb een grote Hilleberg-tent. Die is VEUL te zwaar (maar wel top..). Ik heb ook een kleine Hilleberg Enan. Dit is geen all-season tent, en 1x mee in de winter gekampeerd - en dat viel tegen. Maar ik was ook ziek (griepig/koortsig), dus weet niet of t aan de storm lag, of aan mij.
Deze tent is 1-persoons (en alpineren doen we in een groepje..) en ieniemienie. Dus tassen, eten, touw, stijgijzers... waar laat je ze?

Wat wil ik:

Op de 'echte' expedities zie je vaak die hexa-domes van TNF. maar die zijn niet goedkoop, te groot (8p) en 23kilo net te veel voor mijn tas. :9

Kijk, da's weer eens wat anders dan boulderen in de hal :P

Mijn -zeer beperkte- ervaring met die TNF expeditie tenten is wel dat ze erg zwaar uitgevoerd zijn, dus ik zou me serieus afvragen of je dat echt nodig hebt... tenzij je graag extra gewicht mee de berg op loopt. Die dingen zijn volgens mij meer ontworpen op een seizoen in een basecamp dan er dagelijks mee rond te lopen.

Mocht je dat nog niet gedaan hebben zou ik even op het forum van wepowder gaan kijken. Daar zitten wel een aantal mensen die niet vies zijn van een beetje alpineren en winterkamperen. Zie oa. dit topic: https://wepowder.com/nl/forum/topic/55667

Of een keer bij basecamp in den haag gaan praten, die verhuren dat soort spul geloof ik ook wel. Kun je misschien gewoon eens iets proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Thnx. Ik ken Basecamp - dus daar zal ik eens op de koffie gaan.
Het is wat orienterend voor de komende zomer in de bergen. En deze winter wat proefkamperen om te zien hoe warm t blijft / ruim t is / etc.

Op wepowder komt weer de Hilleberg nallo gt voorbij, die heb ik al. Maar die is 4kg. Dat is met 2 personen nog te doen - maar niet mis. En gezien de leeftijd van de tent (10 jaar intensief gebruik) weet ik niet of ik dat zou aandurven. Een nieuwe is dan misschien een goed idee. En dán zou ik wel 3 persoons willen denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault

Wat wil ik:

Ik zou de mountain 25 of de grotere VE 25 overwegen van the north face. Kunnen heel veel wind en sneeuw verdragen, heel sterk, heel goed doordachte tenten. Ik heb overigens een moutain 25 in uitmuntende staat in der verkooo mocht je interesse hebben, inclusief bijbehorende footprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Wat wil ik:

Ik vind die VE tenten veels te zwaar voor mijn alpine tochten. Hoogstends als basecamp tent maar anders zoek ik liever een tent van rond de 1 of 2 kilo.

Waarvoor ga je de tent gebruiken? WInter alpine of Zomer alpine?

Daarna moet je voor jezelf nagaan wat je belangrijkste vind.
- gewicht
- duurzaamheid
- Ruimte
- prijs.

een aantal opties zouden kunnen zijn:
- https://www.klimwinkel.nl/msr-access-2.html zoiets weegt rond de 2 kilo.. (zwaardere broertje en duurder dan elixer)
- Lightwave tenten ( wel eerst binnen opbouwen en dan buiten) https://www.lightwave.uk....ents/mtn?product=product1
Maar lichtere tenten kunnen natuurlijk ook.
- https://www.ultralightout...flex-2-person-tent-p11096

4 seizoenen heb ik nog nooit nodig gehad, ook niet in de winter omdat ik redelijk goede slaapzak en slaapmat heb. Sneeuw rand maken (indien dat kan) en je zit al goed uit de wind.

in de zomer bivakkeer ik meestal of heb ik echt een lichte tent bij me, rond de 1 kilo.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM3000
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 17:30
Vraagje: weet iemand welke winkel of boulderhal op dit moment veel verschillende merken/schoenen op voorraad heeft?

Ik ben redelijk merkvast, dus kan vervangende schoenen gewoon via een webshop kopen. Mijn vriendin heeft echter vrij smalle voeten en is op zoek naar andere schoenen (ze heeft nu La Sportiva Mythos woman, maar ook die zitten niet lekker).

Nu zijn we al bij verschillende boulderhallen geweest om nieuwe schoenen te passen (Nijmegen, Arnhem, Energiehaven Utrecht). Echter hebben deze hallen slechts enkele merken en zijn de populaire schoenmaten vaak niet verkrijgbaar. Begrijpelijk, want de marges zullen ook voor de boulderhal niet heel hoog zijn.

Weet iemand of er een hal of winkel is die wel veel schoenen op voorraad heeft? Overigens ziet het er naar uit dat de nieuwe hal in Utrecht (Zuidhaven) voor het einde van het jaar zal openen, wellicht hebben die een ruime voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 15:15
Geef even Het Lab in Amsterdam een belletje. Zij hebben altijd wel een aardige voorraad, maar ik weet niet hoe de huidige situatie is (en voor het boulderen is het altijd een aanrader!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
DM3000 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:35:
Vraagje: weet iemand welke winkel of boulderhal op dit moment veel verschillende merken/schoenen op voorraad heeft?

Ik ben redelijk merkvast, dus kan vervangende schoenen gewoon via een webshop kopen. Mijn vriendin heeft echter vrij smalle voeten en is op zoek naar andere schoenen (ze heeft nu La Sportiva Mythos woman, maar ook die zitten niet lekker).

Nu zijn we al bij verschillende boulderhallen geweest om nieuwe schoenen te passen (Nijmegen, Arnhem, Energiehaven Utrecht). Echter hebben deze hallen slechts enkele merken en zijn de populaire schoenmaten vaak niet verkrijgbaar. Begrijpelijk, want de marges zullen ook voor de boulderhal niet heel hoog zijn.

Weet iemand of er een hal of winkel is die wel veel schoenen op voorraad heeft? Overigens ziet het er naar uit dat de nieuwe hal in Utrecht (Zuidhaven) voor het einde van het jaar zal openen, wellicht hebben die een ruime voorraad.
Lastig, veel hallen hebben bv vaak maar 1 merk ofzo. Maar probeer eens Zwerfkei in Woerden. Die hebben als ik het goed herinner Scapa, La Sportiva en Mad Rock. Misschien ook nog (eerder wel) 5.10.

En anders nog even wachten tot de grenzen open gaan en op vakantie naar Chamonix of Arco, als ze het daar niet hebben ... ;)

Edit:

check hier de collectie van Zwerfkei:

https://www.zwerfkei.nl/bergsport/klimschoenen

[ Voor 8% gewijzigd door Hopjesvla79 op 17-11-2020 09:46 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Laatst online: 18-04 19:04
Klimwinkel.nl heeft ook aardig wat modellen zo te zien. De winkel in Oosterhout is alleen op afspraak, dus even bellen van tevoren als je wilt gaan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

DM3000 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:35:

Bever Den Haag schijnt de beste collectie te hebben.

(Ik moet daar ook binnenkort eens heen, mijn La Sportiva OxyGym's zijn aan vervanging toe en uit productie. Ik vind het heerlijke schoenen, maar er zitten wat foutjes in, dus ik ga toch op zoek naar iets anders.)

• DM3000
  • Laatst online: 06-05 17:30
Bedankt voor de tips, kan voor alle 4 de locaties wel een boulderhal in de buurt bedenken die nog op de planning staat, dus wie weet maken we er binnenkort een mooi tripje van.
unezra schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:26:
[...]

(Ik moet daar ook binnenkort eens heen, mijn La Sportiva OxyGym's zijn aan vervanging toe en uit productie. Ik vind het heerlijke schoenen, maar er zitten wat foutjes in, dus ik ga toch op zoek naar iets anders.)
Ik ben zelf zeer te spreken over de Ocun Oxi S als klimschoen voor hogere niveaus. Voor lagere niveaus gebruik ik Ocun Strike qc, met name omdat ik die om de 6 maanden kan vervangen. Heeft overigens niks met de kwaliteit van de schoenen te maken, ik verslijt nogal wat schoenen vanwege mijn wat lompe klimstijl :)

Beide te passen en uitproberen bij GRIP in Nijmegen, mits ze je schoenmaat op voorraad hebben

• unezra

unezra

DM3000 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:33:
[...]
Ik ben zelf zeer te spreken over de Ocun Oxi S als klimschoen voor hogere niveaus. Voor lagere niveaus gebruik ik Ocun Strike qc, met name omdat ik die om de 6 maanden kan vervangen. Heeft overigens niks met de kwaliteit van de schoenen te maken, ik verslijt nogal wat schoenen vanwege mijn wat lompe klimstijl :)

Beide te passen en uitproberen bij GRIP in Nijmegen, mits ze je schoenmaat op voorraad hebben
Hmmm. Die ken ik helemaal niet.

Mijn niveau is niet geweldig, op een goede dag klim ik een 5C on-sight, op een slechte dag donder ik daar genadeloos uit. :) Ik probeer wel te projecten in 6a/6b.

Helaas ligt het klimmen om redenen alweer een paar weken stil, maar morgen ga ik weer een poging wagen en met een beetje geluk gaat ook de donderdag training binnenkort weer van start. (Helaas heeft Neoliet de versoepelde maatregelen nog niet doorgevoerd waardoor de training opnieuw is stop gezet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Gisteren in Monte Cervino rondje gedaan en gleed ook weer weg. Ook beiden schoenen hebben een gatje bij de tenen. Tijd voor nieuwe. Ook even zoeken welke goed zouden passen. Lastige keuze vind ik het wel. Schoenmaat en wat voor soort schoen.

Ook Bleau in Delft heeft altijd veel voorraad, FiveTen vooral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
gaatjes laten fixen kan natuurlijk ook altijd:

https://www.snijderwerk.nl/zapatos-climbing/verzolen/

Al een paar keer laten doen en dan kan de schoen meteen weer een seizoen mee

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:26:
[...]

Bever Den Haag schijnt de beste collectie te hebben.

bever den haag heeft absoluut geen goede collectie. Zwerfkei geeft je de grootste kans en anders zoals gezegd verschillende klim/boulderhallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

streafer schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:43:
[...]
bever den haag heeft absoluut geen goede collectie. Zwerfkei geeft je de grootste kans en anders zoals gezegd verschillende klim/boulderhallen
Hmmm. Ze zeiden van wel. Maar dat valt tegen?
Zwerfkei ben ik geweest. Vond ik het aanbod ook vrij matig.

Mijn eigen klimhal (Neoliet Utrecht) heeft een beperkt aanbod en ik ben dan ook weer zo eigenwijs dat ik graag een wat clowneske schoen heb die niemand wil. Hoe feller en lelijker hoe beter.

Los van Neoliet, waar hebben ze in de regio een goed aanbod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Beau in Delft heeft goede voorraad 5ten. Vroeger althans. Bel ze eens ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:48
We willen binnenkort weer het klimmen oppakken. Probleem is alleen dat mijn partner een heel stuk lichter is dan ik. Verschil is ~ 160%. We gebruikten al een wrijvingsverhogende zekering zoals deze.
Afbeeldingslocatie: https://www.campz.nl/info/wp-content/uploads/salewa-alpine-tuber-belay-300x225.jpg

We zouden eventueel nog kunnen overstappen op een grigri?

Op de NKBV site wordt ook de tip gegeven om een zandzak te gebruiken zoals de Mammut Equalizer, maar die kan ik nergens meer vinden. Ook niet alternatieven daarvan niet. Hebben jullie nog tips. Een rugzak om met 10 kilo aan bouwmarkt zand?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:00:
We willen binnenkort weer het klimmen oppakken. Probleem is alleen dat mijn partner een heel stuk lichter is dan ik. Verschil is ~ 160%. We gebruikten al een wrijvingsverhogende zekering zoals deze.
[Afbeelding]

Grigri vind ik persoonlijk een onhandig, lomp, duur, single-purpose onding.

De (Mega)Jul is minder foutgevoelig en net zo goed halfautomaat, plus multi-inzetbaar. (Je kunt en mag er ook mee abseilen.)

Alleen, dat gaat je niet helpen met het overbruggen van het gewichtsverschil. Zolang de lichte partner niet zwaarder is of vast aan de grond zit, gaat diegene bij een val omhoog. Wat voor apparaat je er ook aan hangt.
Op de NKBV site wordt ook de tip gegeven om een zandzak te gebruiken zoals de Mammut Equalizer, maar die kan ik nergens meer vinden. Ook niet alternatieven daarvan niet. Hebben jullie nog tips. Een rugzak om met 10 kilo aan bouwmarkt zand?
Ik heb wel eens iemand met een lange bandschlinge aan de grond (of de onderste haak) vast gemaakt. Niet ideaal, want statisch, maar iig veiliger dan 5 meter de lucht in.

Anders wellicht kijken naar een loodvest. Die zie je tijdens trainingen wel eens gebruikt worden om de training zwaarder te maken. Lijkt me prettiger dan een zandzak.

Wel zou ik het bij enkele touwlengtes houden en meerdere touwlengtes enkel doen met een 3e er bij die de zwaarste goed kan zekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
unezra schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:02:
[...]

Grigri vind ik persoonlijk een onhandig, lomp, duur, single-purpose onding.

De (Mega)Jul is minder foutgevoelig en net zo goed halfautomaat, plus multi-inzetbaar. (Je kunt en mag er ook mee abseilen.)
Dat wat we hebben is inderdaad ook een half automaat. Zo lang je je zeker touw maar bij je heup houdt. Voorklimbewijs hebben we ook, maar dat doen we nog maar even niet :)

Loodvest ga ik naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:36:
[...]
Dat wat we hebben is inderdaad ook een half automaat. Zo lang je je zeker touw maar bij je heup houdt. Voorklimbewijs hebben we ook, maar dat doen we nog maar even niet :)

Loodvest ga ik naar kijken.
Die Salewa is geen halfautomaat voor zover ik kan zien. Jul en GriGri zijn dat beiden wel.
Of gebruik je die Salewa nu niet en wel iets anders?

Voorklimmen met zo'n gewichtverschil lijkt me idd een uitdaging. Ik heb indoor wel, outdoor niet maar (paar jaar jaar geleden) wel de cursus gedaan. Met een beetje mazzel volgend jaar of het jaar daar op weer de rotsen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
unezra schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 14:00:
[...]

Die Salewa is geen halfautomaat voor zover ik kan zien. Jul en GriGri zijn dat beiden wel.
Of gebruik je die Salewa nu niet en wel iets anders?
Als je het precies wil weten. We gebruikten tot nu toe een Petzl Reverso:
Afbeeldingslocatie: https://www.petzl.com/sfc/servlet.shepherd/version/download/0681r000004zMlxAAE
Voorklimmen met zo'n gewichtverschil lijkt me idd een uitdaging. Ik heb indoor wel, outdoor niet maar (paar jaar jaar geleden) wel de cursus gedaan. Met een beetje mazzel volgend jaar of het jaar daar op weer de rotsen in.
Het is juist makkelijker, want je kan de Edelrid Ohm als eerste setje gebruiken om de weerstand op het touw flink te verhogen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/j6ED_HX4WMY/maxresdefault.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:33:
[...]
Als je het precies wil weten. We gebruikten tot nu toe een Petzl Reverso:
[Afbeelding]
Check.
Da's een gewone tuber. Geen halfautomaat.

Grote voordeel van een halfautomaat is dat het per definitie een veiliger apparaat is dan een tuber. Juist bij een groot gewichtsverschil is de klap misschien groter (hij schiet immers in de rem), maar is de kans dat 'ie door glipt een stuk kleiner.

Van de halfautomaten die ik in handen heb gehad vind ik de Jul met stip de fijnste en minst foutgevoelige. (Zonder bewegende delen ziet 'ie er niet uit als een halfautomaat, maar het is het wel.)
[...]
Het is juist makkelijker, want je kan de Edelrid Ohm als eerste setje gebruiken om de weerstand op het touw flink te verhogen.
[Afbeelding]
Hmmm. Levert zoiets niet ook heel veel extra weerstand voor de klimmer op?
Of heb ik dan verkeerd in mijn hoofd hoe zo'n ding werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
unezra schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:17:
[...]
Hmmm. Levert zoiets niet ook heel veel extra weerstand voor de klimmer op?
Of heb ik dan verkeerd in mijn hoofd hoe zo'n ding werkt?
Nee, net als bij de halfautomaat geeft die alleen weerstand wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
unezra schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:17:
[...]
Van de halfautomaten die ik in handen heb gehad vind ik de Jul met stip de fijnste en minst foutgevoelige. (Zonder bewegende delen ziet 'ie er niet uit als een halfautomaat, maar het is het wel.)
Deze (Jul 2)?
Afbeeldingslocatie: https://www.edelrid.de/media/23695/l/0/

Of deze (Mega Jul)
Afbeeldingslocatie: https://www.edelrid.de/media/23674/l/0/

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 21-08-2021 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:24:
[...]

Nee, net als bij de halfautomaat geeft die alleen weerstand wanneer nodig.
Ah. Fair.
Ik zie het idd:
https://www.edelrid.de/en/sports/ohm/ohm.html

Mgoed, daar heb je toprope natuurlijk niet zo veel aan. Creatief gedacht:
Klimhal met autobelays uitzoeken? (Misschien niet zo gezellig want als zekeraar heb je geen functie en blocks zijn onmogelijk, dus projecten is shit.)
Ik bedoel idd die 2e. (Er is ook nog de MicroJul, enige verschil is touwdikte waar ze voor gemaakt zijn. De MegaJul is in de regel goed voor klimhallen en "normaal" touw, alleen als je met heel dun touw gaat voorklimmen kan de MicroJul een zinvolle optie zijn.)

Grote verschil tussen de Jul2 en de Mega/MicroJul is dat de Jul2 enkel gemaakt is om een enkele klimmer te zekeren en de Mega/MicroJul ook geschikt zijn om mee te abseilen of 2 klimmers te zekeren.

De Jul2 heb ik zelf nog niet mee gezekerd, maar de MegaJul gebruik ik nu een paar jaar en ook indoor toprope (ik ben al even niet buiten geweest en/of heb voorgeklommen) vind ik het het prettigste apparaat dat ik in handen heb gehad. Vooralsnog geen behoefte om een Jul2 aan te schaffen, de MegaJul is al zo compact en licht dat het extra metaal indoor niet in de weg zit. (Of zwaar aan je gordel hangt als je 'm uit gewoonte aan je gordel hangt en mee naar boven neemt. Met een GriGri is dat minder prettig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@unezra Mega Jul dus. Heb je verder nog ervaringen met gewichtsvesten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Klimhal waar ik kom heeft voor dit doel een aantal kettlebells liggen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:54:
@unezra Mega Jul dus. Heb je verder nog ervaringen met gewichtsvesten?
Ik heb ze eerder in de hal gezien (als trainingsvesten), maar zelf geen ervaring mee.

Wel met gewichtsverschillen, maar binnen de grenzen van wat ik zelf nog acceptabel vind zonder hulpmiddelen. (Geen hard getal daar, het hangt tot op zekere hoogte ook af van de ervarenheid van de lichtste zekeraar, maar té grote verschillen probeer ik te voorkomen.)

Loodvest is echt puur beredenatie dat dat wellicht een van de meest comfortabele opties is. (Als je er mee kunt klimmen, lijkt me dat je er ook mee kunt zekeren.) Met een beetje mazzel heeft je vaste hal er een te leen om het eens te proberen. Sowieso denk ik goed dit ook met je vaste hal te overleggen. (Liever tevoren even overleg plegen, dan halverwege je sessie een medewerker op je af krijgen die vraagt of je wil stoppen omdat ze het niet veilig vinden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Overleggen vind ik vanzelfsprekend (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:18:
Overleggen vind ik vanzelfsprekend (y)
Ach. Ik heb wel eens een discussie gehad met een instructeur die vond dat ik onveilig zekerde omdat ik in de basis gebruik maak van de doorgeef/doorschuif methode en die soms afwissel met overpakken.

De grap is, de doorschuif methode is nu net diegene die de NKBV zelf als veiliger acht dan overpakken.

Hebben ze inmiddels ook opgenomen in de officiële aanbeveling:
https://nkbv.nl/files/Ken...eren_bij_sportklimmen.pdf

Daar staat ook iets over gewichtsverschillen en halfautomaten als ik het doc snel scan.
(Die discussie met die instructeur heb ik overigens uiteindelijk gewonnen. Op dat moment moest ik overschakelen op overpakken, maar na overleg met Harald Swen en wat linkjes, was het de keer daarna OK en mag ik gewoon zekeren zoals inmiddels gewend ben.)

Dat ik wissel tussen overpakken en doorschuiven, is omdat als iemand opeens een paar heel grote passen maakt, doorschuiven te traag is. Overpakken is dan sneller. Veel touw in 1x = overpakken. Normaal klimtempo = doorschuiven.

Hier nog een artikel over zekeren met een groot gewichtsverschil:
https://nkbv.nl/kenniscen...oot-gewichtsverschil.html

Een van de expliciete aanbevelingen is idd een halfautomaat. (Die zit inmiddels misschien al in je winkelmandje, maar het is altijd goed om te zien wat een officiële instantie hier van vind.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
De aanbevelingen van nkbv waren de aanleiding om hier vragen te gaan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Denk dat veel van de nadelen van een halfautomaat worden ondervangen door de grigri+.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Overigens valt me op dat, met name in klimhallen, niet overal even gedisciplineerd wordt geklommen. Schoenen en/of tassen onder de klimplek en zekeren op teenslippers. Met een groot gewichtsverschil is het zeker dat de zekeraar gaat vliegen. Dus geen zooi onder de klimplek en schoenen waarmee je de klap kan opvangen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ericplan schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:46:
Denk dat veel van de nadelen van een halfautomaat worden ondervangen door de grigri+.
Als ik de specs lees: Nee.

HET grote nadeel van de GriGri vind ik dat het *enkel* geschikt is om te zekeren, maar het verder een vrij groot en log, duur apparaat is.

Een Mega/Micro Jul is evengoed een halfautomaat, maar zonder bewegende delen, waarmee je tot 2 klimmers op een standplaats omhoog kunt zekeren én mee kan/mag abseilen.

Meer mogelijkheden, kleiner en eenvoudiger apparaat.
ericplan schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:58:
Overigens valt me op dat, met name in klimhallen, niet overal even gedisciplineerd wordt geklommen. Schoenen en/of tassen onder de klimplek en zekeren op teenslippers. Met een groot gewichtsverschil is het zeker dat de zekeraar gaat vliegen. Dus geen zooi onder de klimplek en schoenen waarmee je de klap kan opvangen.
Ik zeker binnen op sloffen. Van die Spaanse dingen van een tientje. Geen teenslippers, prettiger dan blote voeten, veilig genoeg.

Voor buiten (hal en rots) heb ik een paar Millet approach schoenen. Vrij groot voor multipitch, maar ze zitten heerlijk en dubbelen prima als A-wandelschoen. (In feite zijn het dat ook. Het zijn A-wandelschoenen met Vibram zool, klimneus en naar voren geschoven kantelpunt.)

Mijn model word niet meer gemaakt, heb ik al een paar jaar, maar het lijkt een beetje hier op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4lcVBT3HJcH35lR4_IGPc6dAMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxwmXznTS3GdSIq3YQVo9is9.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.millet-mounta...s-climbing-navy-blue.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ericplan schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:58:
Daar heb ik me ook altijd aan gestoord. Net als de over competatieve (met name) mannen die check-check dan niet cool vinden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:22:
[...]
Daar heb ik me ook altijd aan gestoord. Net als de over competatieve (met name) mannen die check-check dan niet cool vinden 8)7
Mja. :(

Je hebt er altijd idioten tussen zitten. De ellende is dat net *zij* met wat pech op een gegeven moment hier terug te vinden zijn: https://www.klimongevallen.nl/

Met mijn vaste klimmaatje heb ik echt mijn eigen rituelen en afspraken, maar tegelijkertijd nemen we veiligheid extreem serieus. We stappen geen route in zonder 100% zeker te zijn dat onze gordels niet kunnen afzakken, de carabiners dicht zitten (we knijpen er altijd in, ook een safebiner kan slecht zichtbaar open staan), we in hetzelfde touw zitten EN we beiden klaar zijn.

Of we nu een 3tje klimmen om op te warmen of uit te klimmen, of (inmiddels weer), wat experimenteren in een 5c of 6a, maakt niet uit wat we doen, veiligheid is nummer 1.

Ik hoop iig nooit mee te maken dat het binnen hoor of zichtafstand mis gaat. (Al ben ik er buiten een keer niet ver vanaf geweest. Letterlijk een paar sectoren verderop ging het enorm mis. Dag later klommen wij in die sector. Goede reality check zoiets.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

unezra schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:21:
[...]

HET grote nadeel van de GriGri vind ik dat het *enkel* geschikt is om te zekeren, maar het verder een vrij groot en log, duur apparaat is.

Een Mega/Micro Jul is evengoed een halfautomaat, maar zonder bewegende delen, waarmee je tot 2 klimmers op een standplaats omhoog kunt zekeren én mee kan/mag abseilen.

Meer mogelijkheden, kleiner en eenvoudiger apparaat.
[...]
Ben het deels met je eens. GriGri+ is een lomp apparaat. Met outdoor voorklimmen gebruik ik liever een tuber-achtige. Zoon heeft een ...Jul, dus die heb ik ook wel in m'n hand.

Blijft het klimmen in een klimhal waar afleiding eerder regel dan uitzondering is. Daar heeft een GriGri+ wel voordelen. Minder risico bij afleiding, minder doorschieten in vergelijking met een ...Jul

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ericplan schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:41:
[...]
Ben het deels met je eens. GriGri+ is een lomp apparaat. Met voorklimmen gebruik ik liever een tuber-achtige. Zoon heeft een ...Jul, dus die heb ik ook wel in m'n hand.

Blijft het klimmen in een klimhal waar afleiding eerder regel dan uitzondering is. Daar heeft een GriGri+ wel voordelen. Minder risico bij afleiding, minder doorschieten in vergelijking met een ...Jul
Ik heb echt nog *nooit* gehad dat de Jul door schiet.
Nja, wel, maar in heel specifieke en (voor mij) bekende omstandigheden:

Dun touw en officieel niet de voorgeschreven biner. (Ball-lock safebiner, ipv de Edelrid schroefbiner. Dat is nog een dingetje. Ik denk dat ik toch eens met de hal ga overleggen of ik niet de Edelrid schroefbiner mag gebruiken omdat DIE is aanbevolen voor de MegaJul. De ball lock kan, zachtjes, glippen.)

Maar los van dat, zie ik de voordelen van een GriGri, welke versie dan ook, totaal niet.

Beiden zijn halfautomaten, beiden kunnen doorglippen, beiden moet je behandelen als tuber. (Wat ik dus niet snap, is dat er mensen, niet zelden ervaren 7+moeilijk klimmers, doodleuk beide handen van hun Gri of whatever apparaat afhalen als hun klimmer in het touw hangt. Ik haal echt NOOIT mijn handen van het remtouw af, er zit altijd 1 hand omheen. Ook een Gri mag, volgens specs, plots doorglippen als 'ie al in de rem zit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:00:
[Afbeelding]

De Ohm (die al eerder voorbij is gekomen) is het apparaat wat je zoekt. Ga niet k*tten met loodvesten ofzo. Vroeger leuk, nu kan je die Ohm gebruiken. Als klimmer merk je er nauwelijks wat van, als zekeraar des te meer. Kan je ook vaak lenen bij de balie van de hal tegenwoordig, misschien handig om een te proberen.

En wat betreft de Jul discussie:

Ik gebruik al een paar jaar een Gigajul. Geniaal ding, te gebruiken in autoblock modus en tuber modus. Foolproof, mits je weet hoe een tuber werkt (enige kennis moet dus voorhanden zijn) In het slechte scenario dat je denkt dat die in autoblock staat, maar dat niet is, werkt het gewoon als een tuber. En je kan er gemakkelijker mee abseilen dan de andere jul's (werkt gewoon als een tuber)

https://www.edelrid.de/en/microsite/giga-jul.php

Afbeeldingslocatie: https://www.edelrid.de/de/microsite/bilder/giga-jul/ED_Microsite_Giga-Jul_Mobilansicht.jpg?m=1601365012

[ Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 21-08-2021 21:07 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hopjesvla79 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:56:
[...]
De Ohm (die al eerder voorbij is gekomen) is het apparaat wat je zoekt. Ga niet k*tten met loodvesten ofzo. Vroeger leuk, nu kan je die Ohm gebruiken. Als klimmer merk je er nauwelijks wat van, als zekeraar des te meer. Kan je ook vaak lenen bij de balie van de hal tegenwoordig, misschien handig om een te proberen.
Ideaal bij voorklimmen, maar zover ik weet onbruikbaar bij top rope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 21:36:
[...]

Ideaal bij voorklimmen, maar zover ik weet onbruikbaar bij top rope.
Ook dat zou moeten werken, maar heb het zelf nooit gedaan.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hopjesvla79 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 21:59:
[...]

Ook dat zou moeten werken, maar heb het zelf nooit gedaan.
Hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Zoals gezegd nooit getest, maar meerdere klimmers op het web wel, en zag ze laatst bij mij in de hal ook ermee topropen. Of het ideaal is weet ik niet... (Voor topropen dan, voorklimmen zeker wel)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hopjesvla79 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:02:
[...]

Zoals gezegd nooit getest, maar meerdere klimmers op het web wel, en zag ze laatst bij mij in de hal ook ermee topropen. Of het ideaal is weet ik niet... (Voor topropen dan, voorklimmen zeker wel)
Ik kan het zelf niet vinden. Ook niet op het grote internet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:05:
[...]

Ik kan het zelf niet vinden. Ook niet op het grote internet :)
Bv..( vooral de eerste hit)

https://www.mountainproje...580396/edelrid-ohm?page=6

https://www.alpinetrek.co.uk/base-camp/the-ohm-from-edelrid/

https://www.ukclimbing.co...g/belays/edelrid_ohm-9503

En zoals gezegd, bij mij in de hal gezien bij topropen..

Denk wel dat je iemand niet te snel moet laten zakken..zal een bumpy ride worden ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Hopjesvla79 op 21-08-2021 22:14 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hopjesvla79 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:12:
[...]

Bv..( vooral de eerste hit)

https://www.mountainproje...580396/edelrid-ohm?page=6

https://www.alpinetrek.co.uk/base-camp/the-ohm-from-edelrid/

https://www.ukclimbing.co...g/belays/edelrid_ohm-9503

En zoals gezegd, bij mij in de hal gezien bij topropen..

Denk wel dat je iemand niet te snel moet laten zakken..zal een bumpy ride worden ;)
Raar dat ik niks kon vinden. Als ik het goed lees ga je i.p.v. diagonaal van de top anker naar de zekeraar eerst recht langs de wand weer naar beneden, door de Ohm en dan naar de zekeraar.

Typisch geval van RTFM :/
To secure a top rope climber, the OHM is likewise installed in the first intermediate protection point. (see Fig. 4c)
De Giga Jul is wel een mooi apparaat maar ook bijna 2x zo duur. Terwijl we met de Petzl Reverso al een standaard tube hebben. Die kan bij de zwaarste van ons blijven. De lichtste van ons twee houdt dan de Mega Jul bij zich.

[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 21-08-2021 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Er zijn ook nettere oplossingen; https://www.bergzeit.nl/e...bag-gewichtszak-night-15l
Deze werkt prima, is er voor gemaakt en clip je stevig vast aan je belay-loop.
Een Jul half automaat helpt ook, een Ohm met voorklimmen ook zeker.
En een dubbele lus in je touw bovenin (toprope) ook zeker. Dus normaal haal je de twee strengen uit elkaar, nu loop je voor je begint even twee keer om elkaar heen. Dit geeft veel frictie.

Niet gaan prutsen, als je valt ben je ver van huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:49:

[...]

De Giga Jul is wel een mooi apparaat maar ook bijna 2x zo duur. Terwijl we met de Petzl Reverso al een standaard tube hebben. Die kan bij de zwaarste van ons blijven. De lichtste van ons twee houdt dan de Mega Jul bij zich.
Klopt, zeker niet de goedkoopste, maar itt bv een GriGri wel een veelzijdiger alternatief. Maar ben in de paar jaar dat ik hem heb nog nooit iemand anders ermee tegengekomen.. Ook iets te onbekend denk ik.
Enige echte nadeel is dat die voor de wat dunnere touwtjes is, zeker in autoblock mode. Gebruikte dikke touwen in de hal is soms werken vanwege veel wrijving. Maar met m'n eigen touw nergens last van.

[ Voor 15% gewijzigd door Hopjesvla79 op 22-08-2021 08:39 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Blomminator schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 07:13:
Een Jul half automaat helpt ook, een Ohm met voorklimmen ook zeker.
De Ohm werkt dus ook bij toprope. Dan heb je geen waarschijnlijk zak nodig en houdt je mobiel.
En een dubbele lus in je touw bovenin (toprope) ook zeker. Dus normaal haal je de twee strengen uit elkaar, nu loop je voor je begint even twee keer om elkaar heen. Dit geeft veel frictie.

Niet gaan prutsen, als je valt ben je ver van huis...
Dit valt voor mij onder prutsen. Je touw is dan binnen no time versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hopjesvla79 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:56:
[...]
Alleen, waar maak je die aan vast als je in een toprope zit?
Misschien heb ik niet goed gekeken, maar ik weet niet of er onder iedere route een haak zit die je hier voor kunt gebruiken.

Maar goed, als dat wél het geval is, idd, klinkt dat als de meest logische oplossing.
En wat betreft de Jul discussie:

Ik gebruik al een paar jaar een Gigajul. Geniaal ding, te gebruiken in autoblock modus en tuber modus. Foolproof, mits je weet hoe een tuber werkt (enige kennis moet dus voorhanden zijn) In het slechte scenario dat je denkt dat die in autoblock staat, maar dat niet is, werkt het gewoon als een tuber. En je kan er gemakkelijker mee abseilen dan de andere jul's (werkt gewoon als een tuber)

https://www.edelrid.de/en/microsite/giga-jul.php

[Afbeelding]
Hmm, goeie. Da's er nog wel een die ik misschien een keer aan schaf als ik vind dat mijn MegaJul aan vervanging toe is. (Of ik gewoon toe ben aan iets nieuws.)

Qua abseilen vond ik het juist wel fijn dat 'ie NIET als een normale tuber werkt, maar je gewoon gebruik maakt van de remfunctionaliteit. (Al heb ik even niet meer 100% in mijn hoofd zitten hoe het precies in elkaar zat. Het is al ff geleden dat ik buiten ben geweest, nog wat langer dat ik in een abseil heb gezeten.)
Blomminator schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 07:13:
No way in hell!

Touw-op-touw wrijving is nu net wat je wil voorkomen. Je touw gaat er aan en juist dat kan vrij snel, extreem onveilige situaties opleveren. Sure, in een abseilsituatie met een rem (in de vorm van een prusik touwtje) heb je dat ik zekere zin ook, maar je remt in die situatie in de basis met je hand. Prusik zit er alleen als noodrem of om even handenvrij in het touw te hangen.

Kan me niet voorstellen dat ze dát in een hal goed vinden en als het mijn eigen touw zou zijn, zou ik diegene die dat doet echt heel snel vragen dat nooit meer te doen met mijn touw. (Of nooit meer diegene mijn touw in handen geven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
unezra schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:21:
[...]

De authentieke grigri was lomp, de nieuwere versies valt wel mee.

Je kunt prima abseilen met een grigri, de profi variant ervan wordt bijna nergens anders voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Laatst online: 23:29
Op een enkele gefixeerde lijn gaat dat prima inderdaad. Maar met buiten klimmen abseil je eigenlijk altijd over twee stengen dus dan heb je niks aan de grigri.

Ik heb zelf een grigri 2 maar ik vind de eerste eigenlijk nog wel fijner werken. Je kan beter doseren wanneer je iemand laat zakken. In de praktijk gebruik ik de grigri eigenlijk bijna nooit. Hoogstens met singlepitch voorklimmen zodat ik een auto block heb wanneer de klimmer een stuk zwaarder is als ikzelf

Een tuber met autoblock zou ik nog wel interessant vinden misschien maar dan moet ik er wel alles mee kunnen, dus ook nazekeren, abseilen e.d. en dan moet 't soepel werken niet dat hij gelijk blokkeert als je iets te snel touw uitgeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piot
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-05 16:36
Wiebeltje schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:26:
Op een enkele gefixeerde lijn gaat dat prima inderdaad. Maar met buiten klimmen abseil je eigenlijk altijd over twee stengen dus dan heb je niks aan de grigri.
Je kan ook dan een GriGri gebruiken. Op de helft van het touw maak je een dubbele acht knoop, daar doe je een carabiner door die je om de andere helft van het klipt. Vervolgens kan je abseilen over de kant waar niet de acht knoop in zit.

Zie ook de Petzl site:

https://www.petzl.com/INT...e-rope?ProductName=GRIGRI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Laatst online: 23:29
Ah ja dat kan inderdaad. Er staat een warning bij dat de knoop groter moet zijn dan de ring en dat weet je niet altijd van te voren. Ik heb al vaker vanaf een flinke ring moeten abseilen. Je kan altijd nog besluiten om dan maar met HMS te gaan abseilen natuurlijk dus je komt wel beneden daar niet van.

Ik zou wel bang zijn dat die achtknoop + karabiner combi ergens in een rotsspleet oid vast komt te zitten met het terughalen van je touw. Als je dan niet meer bij het andere eind kan heb je een probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:39
Piot schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:36:
[...]

Je kan ook dan een GriGri gebruiken. Op de helft van het touw maak je een dubbele acht knoop, daar doe je een carabiner door die je om de andere helft van het klipt. Vervolgens kan je abseilen over de kant waar niet de acht knoop in zit.

Zie ook de Petzl site:

https://www.petzl.com/INT...e-rope?ProductName=GRIGRI
Technisch gezien kan het ja, maar dat lijkt me echt verre van optimaal.
Ik gebruik hem zelf geregeld in de hal om te abseilen, maar raak er maar niet aan gewend. Buiten zou ik er helemaal niet aan moeten denken, een GriGri werkt voor mij alleen maar lekker als ik hem met 2 handen gebruik. Een tuber + prusick-rem werkt dan een stuk relaxter, die bedien je moeiteloos met 1 hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 22:10

dragonhaertt

@_'.'

Lastig te vinden dit topic :P

Ik kom me ook maar even melden!

Ik boulder nu al 2 jaar (Cube, Enschede) als tweede sport om wat core en upper body strength te behouden. Ik 'klim' ongeveer één keer per week.

Vorige week waren er open avonden bij de klimvereniging(TSAC), en ik zou graag toprope/zekeren leren, zodat ik ook wat buiten kan klimmen. Het lijkt me erg leuk om een keer buiten te klimmen. Als pure boulderaar heb ik daar weinig opties voor. Boulderen buiten is nogal blessure gevoelig.

Ik heb pas één keer buiten geklommen, in Engeland bij Berry head. Dit was twee dagen deep water solo klimmen, maar dat is al weer twee jaar geleden, toen had ik nog maar een paar maanden ervaring.
(Ik mis trouwens deep-water-solo in de TS)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSFIpCTdjengjCdRK6JR9cTqSFA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mj7i6pfCkyqSKnl5ppn6onHQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmeuHC0kO9bsKiv-2M7cPTJ54gg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEp1BEnoYHj4GwDUrOBLSuCG.jpg?f=fotoalbum_medium

Sinds kort heb ik nieuwe schoenen (die me een stuk beter passen dan mijn instapsetje van de decathlon) en ik gok dat als ik serieuzer toprope ga klimmen dat er een hele boel extra materiaal bij gaat komen.

:w

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 22:10

dragonhaertt

@_'.'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiI4uEAt88bY49gjjSrIOTqvprI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5hKnoS8kCcK5wVmjVxah3q8.jpg?f=fotoalbum_large

Zo te zien niet heel druk hier, maar toch deel ik nog even een fotootje.
Dit weekend voor het eerst echt buiten geklommen. Een weekend kamperen en klimmen in ith (duitsland).

Ik heb nog niet het vertrouwen dat ik bij het boulderen heb, dus geen moeilijke routes geklommen, maar wel een lekker weekend buiten met relatief goed weer (voor de tijd van het jaar).
De moeilijkste route die ik helemaal af heb gemaakt was 5+ (in boulderen klim ik tot 6b, geen idee hoe zich dat verhoud.)

In ieder geval kan ik dit gebied wel aanraden, veel leuke routes van heel makkelijk tot moeilijk. Zowel sport als trad is hier goed te doen, en er zijn veel verschillende rotsen vlak bij elkaar in de buurt.
Goed onderhouden paden en drinkbaar water + toiletten bij de bijbehorende 'camping'.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Boulderen is explosiever dus kun je moeilijkere grepen en passages aan. Met touwklimmen gaat het meer om uithouding. Dus een 5+ boulder is iets anders dan een 5+ buiten :)

Gewoon lekker klimmen dan komt het sowieso goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
dragonhaertt schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:10:
Lastig te vinden dit topic :P

Ik kom me ook maar even melden!

Ik boulder nu al 2 jaar (Cube, Enschede) als tweede sport om wat core en upper body strength te behouden. Ik 'klim' ongeveer één keer per week.

Vorige week waren er open avonden bij de klimvereniging(TSAC), en ik zou graag toprope/zekeren leren, zodat ik ook wat buiten kan klimmen. Het lijkt me erg leuk om een keer buiten te klimmen. Als pure boulderaar heb ik daar weinig opties voor. Boulderen buiten is nogal blessure gevoelig.

Ik heb pas één keer buiten geklommen, in Engeland bij Berry head. Dit was twee dagen deep water solo klimmen, maar dat is al weer twee jaar geleden, toen had ik nog maar een paar maanden ervaring.
(Ik mis trouwens deep-water-solo in de TS)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sinds kort heb ik nieuwe schoenen (die me een stuk beter passen dan mijn instapsetje van de decathlon) en ik gok dat als ik serieuzer toprope ga klimmen dat er een hele boel extra materiaal bij gaat komen.

:w
Er zijn zoveel prachtige bouldergebieden in de wereld, Val di Mello, Fontainebleau etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:08

Sméagol

Master of Mayhem

Nu de Kerst weer voorbij is, zoek ik een alternatief voor zwemmen. Ik overweeg klimschoenen te kopen voor de publieke bouldermuur in m'n stad.. Klimmen leek me altijd tof, maar ik mis een beetje de spierkracht om dat te doen. Ik wilde dat wat langzaam opbouwen met zwemmen, maar da's nou geen optie. Misschien maar gewoon proberen?

Zijn dit goede schoenen om mee te beginnen / uit proberen?
https://www.bergfreunde.n...f5830c1d0b62033dbde28b9ba
(en is dat een goede site?)
Ik wilde er (nu) niet te veel aan uitgeven, maar passen in de winkel is volgens mij geen optie. Deze site geeft een maatadvies van -0,5 voor die schoen, ik heb maat UK 6, en UK 6.5 is beschikbaar, dus volgens die site zou die geschikt moeten zijn qua maat.

Deze is iets duurder maar ik ook tegen als suggestie voor een beginners schoen, en heeft meer reviews daar:

Tips, suggesties, commentaar?

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Sméagol schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:49:
Nu de Kerst weer voorbij is, zoek ik een alternatief voor zwemmen. Ik overweeg klimschoenen te kopen voor de publieke bouldermuur in m'n stad.. Klimmen leek me altijd tof, maar ik mis een beetje de spierkracht om dat te doen. Ik wilde dat wat langzaam opbouwen met zwemmen, maar da's nou geen optie. Misschien maar gewoon proberen?

Ik wilde er (nu) niet te veel aan uitgeven, maar passen in de winkel is volgens mij geen optie. Deze site geeft een maatadvies van -0,5 voor die schoen, ik heb maat UK 6, en UK 6.5 is beschikbaar, dus volgens die site zou die geschikt moeten zijn qua maat.

Deze is iets duurder maar ik ook tegen als suggestie voor een beginners schoen, en heeft meer reviews daar:

De millets ken ik niet. De tarantula’s wel, zijn echt prima schoenen. Zowel voor beginners (zijn redelijk normaal gevormd) als voor georfenden echt nog ok. Zelf heb ik jaren op die dingen geklommen, ben ik daarna overgestapt naar meer tevhnische la sportiva’s (katanas) maar inmiddels weer terug bij deze :)

Ze vallen overigens zeer groot: ik heb maat 42,5-43 en draag 40,5 tarantula’s! Maar als beginner wil je misschien ook niet meteen té strakke schoenen..

PS: bij bever hebben ze deze ook en je mag ze gewoon passen hoor.!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Sméagol de spieren die je het meest nodig hebt, train je niet met zwemmen. De spieren in je onderarm train je eigenlijk alleen met klimmen.
Dus gewoon lekker gaan klimmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Alright, ik was niet helemaal meer wakker gisteravond helaas, ik zat wat verkeerd te rekenen met die maten. Volgens Bergfreunde moet ik voor die Sportiva Tarantula iets van maat 38,5 of 38 hebben.

Ik heb net met de support van Bever gechat, 't is niet allemaal duidelijk, maar ze lijken 38,5 op voorraad te hebben in Rotterdam (staat niet aangegeven op de site). Ik had liever die zwarte, maar die groene zou ik direct op kunnen halen, en heb ik weer een reden om te gaan fietsen. Ik kan helaas ook bij Bever niet passen.

Nog een andere vraag, ik heb 't een beetje lopen googlen, maar veters vs klittenband? Ik neig meer naar veters, maar dat is door m'n voorkeur bij normale schoenen, en klittenband lijkt meer gebruikelijk in de klimwereld, en zeker bij boulderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79

Bergfreunde is een prima winkel maar doe jezelf een lol ga gewoon ergens even passen voor je eerste schoen. Verkopen ze niets bij de boulderwand? Klimschoenen zitten geheel anders dan normale schoenen en de kans dat je met je onervarenheid denkt dat je verkeerde schoenen heb, terwijl ze eigenlijk goed zijn, is snel gemaakt zonder het juiste advies.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Sméagol Klimschoenen zijn niet echt bekend om het draagcomfort. Zeker als je wat beter klimt heb je vaak (erg) strakke schoenen. Die draag je niet met plezier een hele middag of avond, maar die schoenen moeten uit en wel nu. Daarom is klittenband handig.

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 29-12-2021 13:26 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Hopjesvla79 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:49:
Verkopen ze niets bij de boulderwand?
Nee, 't is een publieke outdoor wand, er is geen winkel oid. Verder is "alles" dicht. 't begint een beetje te kriebelen, en eerlijk gezegd wil ik niet wachten tot de lockdown weer voorbij is. Andere opties zijn een outdoor gym met pullup bars, maar daar heb ik niet zo de motivatie voor, of anders simpelweg pushups thuis. Maar ik weet van mezelf dat als ik 't niet leuk vind dat ik 't niet doe, en pushups (of de (outdoor) gym of hardlopen) vind ik niet leuk. Dus ik wou klimmen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Sméagol schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:31:
[...]

Nee, 't is een publieke outdoor wand, er is geen winkel oid. Verder is "alles" dicht. 't begint een beetje te kriebelen, en eerlijk gezegd wil ik niet wachten tot de lockdown weer voorbij is. Andere opties zijn een outdoor gym met pullup bars, maar daar heb ik niet zo de motivatie voor, of anders simpelweg pushups thuis. Maar ik weet van mezelf dat als ik 't niet leuk vind dat ik 't niet doe, en pushups (of de (outdoor) gym of hardlopen) vind ik niet leuk. Dus ik wou klimmen proberen.
Je kan ook bestellen bij bever of bergfeunde , eventueel meerdere maten, thuis passen en retouren volgens mij, zolang je de kaartjes er niet af trekt. Netste is dan wel even passen met dunne sokken. En als het echt niet kan dan beter te groot dan te klein, zeker in begin is dat niet zo’n ramp. Welke normale schoenmaat heb je?

PS: welke boulderwand / stad ga je naartoe?

Bergfreunde is een fijne winkel trouwens, ruim assortiment, makkelijk met retouren. Wel even geduld altijd want uit Duitsland (meestal dag of 4 levertijd).

Ps: kracht komt vanzelf. Laat je verder niet afschrikken door behoorlijke spierpijn eerste paar keer, wordt vanzelf minder. Boulderen is over het algemeen overigens nog wat explosiever dan sportklimmen. Zeker na boulderen zul je de eerste tijd even moeten wennen, pas op dat je niet meteen zaken overbelast en let vooral goed op vingers, want pezen duren langer om te trainen / gewennen dan spieren. En buiten nu fris, dus zorg voor goede warming up.

Dat gezegd hebbende: veel plezier vast!

Hier in Utrecht gelukkig de luxe van nog twee open klimwanden buiten (1x 20m, 1x 30m). Allleen nu wel vrij guur 🥶

[ Voor 21% gewijzigd door Valorian op 29-12-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Zeker als je nog nooit geklommen heb, zou ik én niet zomaar een boulderwand bestijgen én niet blind klimschoenen kopen. Met een beetje mazzel zijn de klimhallen na 14 januari weer open.

Neem een paar lessen, koop daar je materiaal.

Oh:
https://www.neoliet.nl/safety/covid-19-maatregelen/

Buiten is dus open. Alleen worden er geen lessen gegeven. (Het is een buitenwand, geen boulderwand.) Wel vermoed ik dat de shop "gewoon" open is, maar daar zou je ze over kunnen bellen.

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 29-12-2021 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
unezra schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:26:
[...]

Zeker als je nog nooit geklommen heb, zou ik én niet zomaar een boulderwand bestijgen én niet blind klimschoenen kopen. Met een beetje mazzel zijn de klimhallen na 14 januari weer open.

Neem een paar lessen, koop daar je materiaal.

Oh:
https://www.neoliet.nl/safety/covid-19-maatregelen/

Buiten is dus open. Alleen worden er geen lessen gegeven. (Het is een buitenwand, geen boulderwand.) Wel vermoed ik dat de shop "gewoon" open is, maar daar zou je ze over kunnen bellen.
@Sméagol heeft het over een 'publieke buitenwand'. Ben wel benieuwd, want ken weinig "publieke wanden" (uitgaand van dat daarmee een openbare ruimte bedoeld wordt, zonder entree of controle, in de buitenlucht). Hoe dan ook wel tricky, want openbare buitenwanden hebben vaak matig onderhoud, grepen zijn mogelijk glad en soms ook afgeragd, worden vaak weinig vervangen, er is geen controle, geen ehbo, en niet geheel onbelangrijik: geen valmatten. Maar misschien zie ik een hidden gem over het hoofd?

PS: Naast de tarantula is ook de "Mad rock Drifter" een prima beginnersschoen. Die wordt bij veel hallen ook gebruikt als huur-schoen (maar dan met een verdikte zool, zodat ze langer meegaan).

PS2: Wat betreft veters vs klittenband: meeste mensen die ik ken hebben liever klittenband, maar als je voet net zo gevormd is dat je daar geen enkele fijne schoen mee kan vinden dan kan veter een uitkomst zijn, omdat je dan per stukje-voet beter kan kiezen hoe strak, wat bijv een oplossing kan zijn bij hele smalle maar lange voeten, of juist hoge wreef, etc. Kwestie van proberen.

Waar ben je woonachtig?

[ Voor 24% gewijzigd door Valorian op 29-12-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Valorian schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:42:
[...]
@Sméagol heeft het over een 'publieke buitenwand'. Ben wel benieuwd, want ken weinig "publieke wanden" (uitgaand van dat daarmee een openbare ruimte bedoeld wordt, zonder entree of controle, in de buitenlucht). Hoe dan ook wel tricky, want openbare buitenwanden hebben vaak matig onderhoud, grepen zijn mogelijk glad en soms ook afgeragd, worden vaak weinig vervangen, er is geen controle, geen ehbo, en niet geheel onbelangrijik: geen valmatten. Maar misschien zie ik een hidden gem over het hoofd?
Ik gok "Spaarnwoude", maar da's meteen een wand waar je mij niet meer ziet.

De eerste en laatste keer dat ik er was, waren er wat volwasssen mannen bovenop geklommen en probeerden ze elkaar er af te schieten met een voetbal. Die hoogste toren is wat is het, 10 meter hoog? Ik zat echt te wachten op een schreeuw en het kunnen bellen van de trauma heli. Of de lijkwagen.
PS: Naast de tarantula is ook de "Mad rock Drifter" een prima beginnersschoen. Die wordt bij veel hallen ook gebruikt als huur-schoen (maar dan met een verdikte zool, zodat ze langer meegaan).
Jup. Tarantula's zijn fijne schoenen.

Ik ben daarna overgestapt op de OxyGym en wilde graag de opvolger daarvan, maar die is in NL niet lekker leverbaar. Dus nu mijn eerste experiment met een paar van Red Chili. (Ben even het model vergeten.) Even wennen. Schoenen voelen wat groot aan, maar evengoed fijne comfortabele schoenen.
PS2: Wat betreft veters vs klittenband: meeste mensen die ik ken hebben liever klittenband, maar als je voet net zo gevormd is dat je daar geen enkele fijne schoen mee kan vinden dan kan veter een uitkomst zijn, omdat je dan per stukje-voet beter kan kiezen hoe strak, wat bijv een oplossing kan zijn bij hele smalle maar lange voeten, of juist hoge wreef, etc. Kwestie van proberen.

Waar ben je woonachtig?
Is idd, al is met moderne klittenbandsystemen vaak wel redelijk goed eea af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
unezra schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:53:
[...]

Ik gok "Spaarnwoude", maar da's meteen een wand waar je mij niet meer ziet.

De eerste en laatste keer dat ik er was, waren er wat volwasssen mannen bovenop geklommen en probeerden ze elkaar er af te schieten met een voetbal. Die hoogste toren is wat is het, 10 meter hoog? Ik zat echt te wachten op een schreeuw en het kunnen bellen van de trauma heli. Of de lijkwagen.
Ik ben een paar keer in Spaarnwoude geweest, maar niet echt mijn ding. De kant met grepen ben je zo op uitgekeken, en de kant met alleen beton vond enorm pittig en pijnlijk op de vingers. Dat icm voorklimmen zorgde ervoor dat ik er niet echt van kon genieten. Hoewel ik het wel erg gaaf vind dat ze zo'n project gemaakt hebben.

Verder eens dat het een wonder is dat daar niet vaker mensen vanaf flikkeren. Zonder klim-skills kun je ials volwassene immers relatief makkelijk naar de top klimmen een-voor-een via de blokken.

Verder was spaarnwoude natuurlijk juist leuk als uitje+picknick of bbq maar in de zomer volgens mij vaak dicht ivm festivalseizoen daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Nee 't gaat om Schiedam:
https://www.getsalt.com/b...erwand_onder_spoorviaduct
Onder 't spoor (dus wel overdekt) en er zijn matten. En een eventuele val van 2 meter overleef ik wel. 't is ook 15 minuten fietsen. En als ik wel weer mag gaan zwemmen kan ik 't combineren, aangezien ik er meestal op de terugweg min of meer langs fiets.

Ik was bekend met Monte Cervino, lijkt me ook tof(fer), maar is een grotere drempel. Een stuk verder weg, extra materieel nodig en een maatje (denk ik?). Ik weet dat er nog een klimmuur is in Rotterdam, maar die's niet veel dichterbij.

Die Neoliet kende ik niet, zit ook dichtbij, die zal ik in de gaten houden.

Overigens kwam ik gisteren ook nog een boulderhal in Delft tegen die voor mij dichtbij is, zag er ook leuk uit, en 't zit naast een stadsbrouwerij die er wel gezellig uitzag (in betere tijden).
https://www.delftsbleau.nl/

• unezra

unezra

Valorian schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:01:
[...]

Ik ben een paar keer in Spaarnwoude geweest, maar niet echt mijn ding. De kant met grepen ben je zo op uitgekeken, en de kant met alleen beton vond enorm pittig en pijnlijk op de vingers. Dat icm voorklimmen zorgde ervoor dat ik er niet echt van kon genieten. Hoewel ik het wel erg gaaf vind dat ze zo'n project gemaakt hebben.

Verder eens dat het een wonder is dat daar niet vaker mensen vanaf flikkeren. Zonder klim-skills kun je ials volwassene immers relatief makkelijk naar de top klimmen een-voor-een via de blokken.

Verder was spaarnwoude natuurlijk juist leuk als uitje+picknick of bbq maar in de zomer volgens mij vaak dicht ivm festivalseizoen daar.
Project is gaaf idd, maar er is totaal niet nagedacht over de gevaarzetting. Blijkbaar donderen er niet vaak genoeg mensen vanaf om het probleem aan te pakken.

Leuk idee, shitty uitvoering. Ga ik (als ik binnen NL wil blijven) toch liever naar Bergschenhoek waar je vanaf het dak ook prachtig uitzicht hebt en wél op fatsoenlijke routes naar boven kunt klimmen. :) (Plan was een keer koffie te drinken boven, maar ik was die dag helaas mijn gaspit vergeten. Geen koffie dus.)

Bjoeks lijkt me ook heel gaaf. Nooit geweest. Qua reistijd ook net zo ver als Ibbenbueren. (Al zit je daar in de meeste gebiedjes nog met een aanloop van 20-30 minuten.)

• Blomminator
  • Niet online
Bjoeks is erg leuk, maar de toren An Sich vond ik niet super om te klimmen. Maak jezelf t leven ietsjes makkelijker en wacht 4 maanden tot beter weer. Gooi een brander en tent in je auto en je mag - even vooraf bellen - in de tuin kamperen. Dan kun je 2 dagen klimmen en is de rit absoluut worth it. Of steek door naar Noardwand in Leeuwarden en je pakt de leuke hallen van T Noorden in 1x.

• unezra

unezra

Sméagol schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:45:
Nee 't gaat om Schiedam:
https://www.getsalt.com/b...erwand_onder_spoorviaduct
Onder 't spoor (dus wel overdekt) en er zijn matten. En een eventuele val van 2 meter overleef ik wel. 't is ook 15 minuten fietsen. En als ik wel weer mag gaan zwemmen kan ik 't combineren, aangezien ik er meestal op de terugweg min of meer langs fiets.
Nice! Ziet er gaaf uit.
Hoop dat dat niet in no-time gevandaleerd wordt.
Ik was bekend met Monte Cervino, lijkt me ook tof(fer), maar is een grotere drempel. Een stuk verder weg, extra materieel nodig en een maatje (denk ik?). Ik weet dat er nog een klimmuur is in Rotterdam, maar die's niet veel dichterbij.

Die Neoliet kende ik niet, zit ook dichtbij, die zal ik in de gaten houden.
Alleen Utrecht heeft een buitenwand. Die in Rotterdam ken ik niet, maar als die net zo goed gebouwd is als Neoliet Utrecht is dat een prima plek. Weet niet hoe hun boulderfaciliteiten zijn. Als boulderen echt je ding is, zou ik eerder naar een gespecialiseerde boulderhal gaan. Bij de meeste klimhallen is het bouldergedeelte toch een beetje het ondergeschoven kindje heb ik het idee.
Overigens kwam ik gisteren ook nog een boulderhal in Delft tegen die voor mij dichtbij is, zag er ook leuk uit, en 't zit naast een stadsbrouwerij die er wel gezellig uitzag (in betere tijden).
https://www.delftsbleau.nl/
Met een beetje mazzel gaat de hele bende over 2 weken weer open. Qua schoenen zou ik die tijd echt wachten. Aan de ene kant komt een 1e paar niet zo nauw, aan de andere kant kan een verkeerd eerste paar ook je plezier in het klimmen meteen volledig bederven.

Plus, een paar introlesjes of een paar keer met anderen mee om je de basics te leren maakt dat je én niet meteen de verkeerde dingen aan leert én je sneller plezier hebt in het klimmen en boulderen. Zou zonde zijn als je enthousiast begint zonder ook maar een klimmaatje om je wat te sturen, en vervolgens de lol er snel vanaf is omdat je basis verkeerd is.

Klimmen is best een technische sport die veel gaat over de route (in)lezen en grepen op de juiste manier belasten. Maar ook over het voorkomen van blessures. Met boulderen heb je genoeg aan een paar schoenen en eventueel een pofzak, is de gevaarzetting relatief klein, maar toch is plat op je rug vallen ook vanaf 2 meter niet fijn. (Overigens voor mij een van de redenen waarom ik niet of nauwelijks boulder. Met klimmen weet ik dat ik (indoor toprope) vanaf een meter of anderhalf veilig ben en onder die hoogte, bij een goed ingespeeld klimmaatje, het gevaar op een vervelende val heel klein is. Met boulderen zie ik mezelf net iets te makkelijk mijn enkels verstuiken.)

Hoe dan ook. Dat is het leuke van klimmen. Er zijn heel veel disciplines binnen het klimmen. Van boulderen tot alpinisme. Vrijwel iedere discipline (behalve speed) kun je ook buiten beoefenen. Fontainebleau schijnt een heel tof bouldergebied te zijn. Zelf nooit geweest (ik boulder immers niet), maar Google er maar eens op. Bos vol boulders, goed gedocumenteerd. Zelf hoop ik volgend jaar weer net over de grens naar België of Duitsland in de rots te hangen. Paar heel mooie gebiedjes vrij dicht over de grens die prima op 1 dag heen- en weer te doen zijn. (Of met overnachting en dan 's avonds met zijn allen genieten van een BBQ met wat bier of wijn.)

• unezra

unezra

Blomminator schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:31:
Bjoeks is erg leuk, maar de toren An Sich vond ik niet super om te klimmen. Maak jezelf t leven ietsjes makkelijker en wacht 4 maanden tot beter weer. Gooi een brander en tent in je auto en je mag - even vooraf bellen - in de tuin kamperen. Dan kun je 2 dagen klimmen en is de rit absoluut worth it. Of steek door naar Noardwand in Leeuwarden en je pakt de leuke hallen van T Noorden in 1x.
Als ik een keer naar Bjoeks ga, pak ik ws een hostel of hotel in de buurt. :) Ik heb een volledige kampeeruitrusting, maar vind kamperen niet leuk.

Combinatie met Noardwand klinkt iig wel als een leuke optie idd en ach, als het op 1 dag aan komt, rij ik Groningen ook nog wel een keer heen en weer op een dag. Met Ibbenbueren en wat andere gebiedjes net over de grens in Duitsland en België ook goed te doen.

Sure, 5 uur in de auto (retour) voor een dag klimmen, maar evengoed de moeite waard.

• Valorian
  • Nu online
Bjoeks is leuk om “een keer gedaan te hebben”. Maar de laatste keer dat ik er was viel mij wel op dat het geheel wat uit elkaar begon te vallen aan de randen. Houtrot, etc. Nergens onveilig hoor, maar vooral op de hoeken van de toren voelt het toch wat onwennig. Wat wel een gave toevoeging is aan een dagje Bjoeks is dat de indoor hal ook erg leuk is, zowel qua routes als qua sfeer. Maar idd, voor half nederland wel echt een pokke-eind rijden, en iedereen die onder de rivieren of in Oost-nederland woont is sneller bij een echte rotswand ;)

Berschenhoek is top, ook voor oefenen multipitch, abseilen etc. Kom er buiten coronatijden maar zo’n 1x per jaar denk ik maar altijd een leuke dag uit en meestal ook wel iemand mee die er voor het eerst komt. Wel een serieuze toren trouwens, met voorklimmen daar meermaals met knikkende knieeën zitten klippen. Ook een plek waar je gewoon echt moet weten wat je doet. Heb er al eens iemand een enorme pendel/slinger zien maken toen een route werd nageklommen die daar eigenlijk niet geschikt voor was (gelukkig zonder letsel).

Hier in Utrecht staat verder nog Neoliet. Die heeft ook een fraaie 20m wand buiten. Maar niet heel spannend qua routes/modules, nagenoeg alleen maar grepen. Er zitten twee “rotsmodules” dat is wel aardig. Maar bij aankondiging hadden ze het destijds nog over dat de hele wand een soort spuitbeton zou krijgen. Werd denk ik een te dure optie.

Verder is er hier ook nog Kalymnos. 30m naast een parkeergarage. Klein maar leuk voor af en toe. Wel echt andere stijl bouw qua routes dan de meeste hallen, dus goede training om uit je comfortzone te komen. Wel belangrijk: zeer strenge controle op NKBV toprope bewijs. Alle andere pasjes, bewijzen, etc worden niet geaccepteerd en wie komt zonder het officiele psjes kan rechtsomkeert (ivm geen toezicht en aansprakelijkheidsrisico’s maken ze geen uitzonderingen).

In september nog een dagje naar Neoliet Mulheim geweest. Die is ook zo’n 15-20m denk ik maar heeft wel veel meer van dat soort steen-modules / wanden. Erg gaaf. Sowieso mooie en enorme hal, en vanaf Utrecht 2 uurtjes rijden. Nadeel van die steenmodules/betonwanden is natuurlijk dat als je er elke week komt je waarschijnlijk elke spleet en rand kent en het er lastig is om nieuwe routes te maken, want alle mogelijke “grepen” op de wand zelf (randjes in beton, spleten , etc) kun je dan niet verwijderen.

Maar goed, met dit weer blijft het zoeken naar “gaatjes” qua klimopties, tussen motregen door. Kijk enorm uit naar het moment dat we gewoon weer binnen kunnen klimmen, van ochtend tot avond laat en zonder tijdslots 😞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Die wand in Schiedam zit er al een jaar of 2. Er ligt een rubberen vloer, dus je hebt wel wat bescherming. Voor moeilijkere routes is een los kussen wel aan te bevelen.

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Ok, ik wacht de lockdown af en ga dan langs Bever om wat te passen. Even kijken wat ik in de tussentijd ga doen dan..
unezra schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:40:
[...]
Alleen Utrecht heeft een buitenwand. Die in Rotterdam ken ik niet, maar als die net zo goed gebouwd is als Neoliet Utrecht is dat een prima plek. Weet niet hoe hun boulderfaciliteiten zijn. Als boulderen echt je ding is, zou ik eerder naar een gespecialiseerde boulderhal gaan. Bij de meeste klimhallen is het bouldergedeelte toch een beetje het ondergeschoven kindje heb ik het idee.
Voor zover ik begrijp, is de Rotterdam vestiging juist specifiek een boulderhal, zonder klimmuur.
Ik heb overigens niet specifiek een voorkeur voor boulderen / toprope klimmen (als ik m'n termen goed heb). Ik heb al eerder naar die klimhallen gekeken, maar 't is er tot nu toe niet van gekomen vanwege geld en afstand (.. en gebrek aan sociale contacten). Boulderen heeft voor mij dezelfde appeal, maar heb me er tot nu toe ook niet in verdiept, tot deze lockdown er voor zorgde dat ik alternatieven moest gaan zoeken qua sport. 't is makkelijk instappen als je een openbare boulderwand op 15 minuten fietsen heb, dus daarom kwam ik op dat idee.

Anyway, ik kwam nog een boulderhal tegen in Rotterdam, nagenoeg in het centrum:
https://beestboulders.nl/boulderen/beest-boulders-rotterdam/
Zo gloednieuw blijkbaar, dat ie nog niet eens geopend is.

Met een openbare boulderwand "voor de deur", 3 boulderhallen in de buurt, 2 klimhallen iets verder weg, en een rots in Zuiderpark, zijn er genoeg opties dacht ik zo.. Ik denk dat ik m'n voornemen voor volgend jaar wel weet nou.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe ver 't nou precies fietsen is die Monte Cervino, ik realiseer me nou pas dat ik er relatief rechtstreeks naartoe kan, langs Rotterdam Airport. Dus misschien dat maar 'ns doen binnenkort.

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:26

B64

@Valorian Klimhal Amsterdam heeft ook een 20m hoge buitenwand (zowel toprope als lead) en ook een boulderwand buiten. Allemaal niet heel groot of ruim, maar rond Amsterdam een van de mogelijkheden.
Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste