@Valorian Ja, die heb ik al 2x gebeld en kreeg 2x een geheel andere planning.
Jelle en Co had ik al beetje in mn hoofd. Ik ga er op broeden!
Jelle en Co had ik al beetje in mn hoofd. Ik ga er op broeden!
Ik heb een crashpad te koop in een hele goede staat. Geen zacht foam of zo. Hij is wel groot, 1m80 x 1m of zo.Lucas.v schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:08:
Goede middag,
Mijn naam is lucas en ik ben 16 jaar. Ik ben een groot boulder en sport klim fan.
Ook wil ik graag na 2 jaar binnen boulderen naar buiten gaan.
Heeft iemand een crashpad liggen die hij of zij wilt verkopen?
Lucas
Klinkt als een goede koop! Alleen al die topo's zijn samen waarschijnlijk de 45 euro ruim waard.Lucas.v schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:04:
Dank voor alle berichten op mijn vraag!
Ik heb afgelopen week een 2de hands crashpad gekocht bij een man die sinds 2019 is gestopt met boulderen. Het is een Red Chilli crashpad van 1x1,3 m en hij is ongeveer 9 keer mee geweest naar bleau en dat was het. De buitenkant is nog erg schoon er ziet er goed uit en in het schuim in de binnenkant is niks geks te zien. Deze man vond het zo leuk dat ik nu voor het eerst ga buiten boulderen dat hij er 2 topos van bleau en de eifel bij heeft gegeven. De crashpad koste nieuw 230 euro en het was een limited edition maar ik heb m voor 45 euro over mogen nemen. Zelf had de man gezegd dat ik op de profielfoto nog jong leek en waarschijnlijk dus een laag budget had dus dat dit goed was.🙌 Ik heb m afgelopen week meegenomen naar een vriend die een mini wandje in zijn heeft staan en ik heb m een beetje uitgetest. De mat dempt de klap goed en je voelt eigenlijk niks. Ps: de mat zit ook erg 😋
Allalinhorn is technisch gezien (normaalroute) de makkelijker berg van de twee, maar ik ga er even vanuit dat je de Lagginghorn ook alleen kan omdat dat een rots-route is en je bij de Allalinhorn over een gletschjer gaat en dus graag “roped up” bent?Blomminator schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:05:
Is er toevallig een klimmende Tweaker in wk 31 in Saas-Fee? Ik ben daar maar in mn uppie. Zou erg graag de Allalinhorn doen, en liever niet in m'n uppie. Daarnaast misschien een Via Ferrata. De Lagginhorn wil ik ook doen, maar die kan wel alleen.
Ik heb op een touw na alle spullen. C1 cursus gedaan en her en der wat touren. Beetje ervaring maar ook niet gepokt en gemazeld.
[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 19-07-2020 16:06 ]
Ah, nou ja, hoe dan ook genoeg moois in Saas-Fee qua routes. Wat sowieso een erg mooie 'wandeling' is is de route van Saas Fee naar de Mischabelhut. Die ligt op 3300 meter dus een flinke klim. Je kan het eerste stukje met een lift, dat scheelt (en eerste stuk is toch niet zo interessant). Vanuit die hut heb ik destijds de Nadlhorn beklommen als eerste zelfstandige 4000'er (wel met groepje), dat was een erg gave tocht. Maar je kan vanuit daar vast ook andere mooie tochten maken of overschrijdingen naar weer andere hutten.Blomminator schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:42:
@Valorian nee, niet zo ervaren. Heel fijn dat je meedenkt. Je eerste alinea inderdaad waar. De Allalin heeft kans op crevasses, iets wat ik liever niet meemaak. Vandaar de afzekering. En ja, een groepje van 3/4 is beter dan 1 erbij. Maar ik ben vooralsnog in mn uppie.
Ik moet nog eea uitzoeken qua routes (ik hoop in Saas-Fee even bij de lokale vvv info te verkrijgen), maar ik wil geen (onnodig) risico nemen. Afgezekerd is gewoon fijner, zeker als groentje.
Als je nog tips hebt, let me know! Thnx voor het meedenken.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
De Katana's zien er wat vriendelijker uit dan de Miura's.Korakal schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:31:
Mijn vriendin had een aantal wissels geleden Oxygyms, en is nu naar zeer tevredenheid overgestapt op Miura's (ik heb zelf ook meerdere keren Miura en ben ooit begonnen met Katana). Niet helemaal vergelijkbaar, maar wellicht wel een goede volgende stap.
Ik denk dat de Tarantula het meest in de buurt komt als vergelijkbare schoen.
dit dus..en daar kom je toch echt vooral achter door te passen.. Helaas dat de meeste klimcentra meestal maar een beperkt aantal schoenen hebben (lees: vaak 1 merk). Nu hoeft dat geen probleem te zijn, maar voor het vergelijk is het fijn om eens wat anders te passen. Kijk eens of je ergens wat kan bestellen of ga bv eens langs Zwerfkei, die hebben in verhouding best veel soorten schoenen.unezra schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:57:
[...]
Maar in the end vooral omdat de OxyGym's prettig comfortabel zitten en voor alle ondergronden werken. (Rots en plastic.)
Hi Ha Hopjesvla
A'dam PVOutput
Heb in twee klimhallen geklommen sinds corona.ericplan schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:22:
Hoe gaat jullie klimhal om met coronamaatregelen? Helaas slechte ervaringen met m’n eigen klimhal. Geen extra mogelijkheden om je handen te wassen of te ontsmetten. Eén wastafel per m/v. Niets bij de balie.
Wel reserveren, maar dan toch nog daar bovenop twee cursusgroepen in huis hebben, waardoor 1,5 meter slecht mogelijk was omdat de meeste routes bezet waren.
[ Voor 9% gewijzigd door Charly op 05-08-2020 18:27 ]
Al eens gekeken naar de scarpa vapors? Dat is en blijft een van mijn favoriete paar klimschoenen voor elk niveau. Klom er zowel mijn eerste 5a als 7a buiten meeunezra schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:57:
[...]
De Katana's zien er wat vriendelijker uit dan de Miura's.
Ik hoef ook niet per sé een veel technischer schoen. Ik zoek juist iets dat binnen en buiten comfortabel genoeg is om wat langer op te staan. (Al doe ik ze binnen eigenlijk altijd tussen routes uit. Klimschoen uit, slof aan.)
Vind dit er nog wel koddig uit zien ook:[Afbeelding]
Tarantula's heb ik gehad voor de OxyGym's. Ook een paar of wat van versleten. Toen overgestapt op de OxyGym's onder andere vanwege het heerlijk foute clowneske uiterlijk.Klimspullen mogen lelijk zijn. Maar in the end vooral omdat de OxyGym's prettig comfortabel zitten en voor alle ondergronden werken. (Rots en plastic.)
Kijk, da's weer eens wat anders dan boulderen in de halBlomminator schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:05:
Iemand die nog iets slims kan zeggen over tentjes in de bergen? Ik heb een grote Hilleberg-tent. Die is VEUL te zwaar (maar wel top..). Ik heb ook een kleine Hilleberg Enan. Dit is geen all-season tent, en 1x mee in de winter gekampeerd - en dat viel tegen. Maar ik was ook ziek (griepig/koortsig), dus weet niet of t aan de storm lag, of aan mij.
Deze tent is 1-persoons (en alpineren doen we in een groepje..) en ieniemienie. Dus tassen, eten, touw, stijgijzers... waar laat je ze?
Wat wil ik:
- veilig slapen op een lange alpine tocht. OOK als het weer omslaat.
- 2 of 3 persoons (ik ben zelf 1.90) en enigszins normaal kunnen liggen.
- vrijstaande tent (dus zonder haringen blijven staan (voor op rotsen).
Op de 'echte' expedities zie je vaak die hexa-domes van TNF. maar die zijn niet goedkoop, te groot (8p) en 23kilo net te veel voor mijn tas.![]()
Iemand goede/slechte ervaringen met andere tenten?
Ik heb nul haast ,maar vind het leuk wat te dagdromen voor volgend jaar...
Ik zou de mountain 25 of de grotere VE 25 overwegen van the north face. Kunnen heel veel wind en sneeuw verdragen, heel sterk, heel goed doordachte tenten. Ik heb overigens een moutain 25 in uitmuntende staat in der verkooo mocht je interesse hebben, inclusief bijbehorende footprint.Blomminator schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:05:
Iemand die nog iets slims kan zeggen over tentjes in de bergen? Ik heb een grote Hilleberg-tent. Die is VEUL te zwaar (maar wel top..). Ik heb ook een kleine Hilleberg Enan. Dit is geen all-season tent, en 1x mee in de winter gekampeerd - en dat viel tegen. Maar ik was ook ziek (griepig/koortsig), dus weet niet of t aan de storm lag, of aan mij.
Deze tent is 1-persoons (en alpineren doen we in een groepje..) en ieniemienie. Dus tassen, eten, touw, stijgijzers... waar laat je ze?
Wat wil ik:
Op de 'echte' expedities zie je vaak die hexa-domes van TNF. maar die zijn niet goedkoop, te groot (8p) en 23kilo net te veel voor mijn tas.![]()
Ik vind die VE tenten veels te zwaar voor mijn alpine tochten. Hoogstends als basecamp tent maar anders zoek ik liever een tent van rond de 1 of 2 kilo.Blomminator schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:05:
Wat wil ik:
Lastig, veel hallen hebben bv vaak maar 1 merk ofzo. Maar probeer eens Zwerfkei in Woerden. Die hebben als ik het goed herinner Scapa, La Sportiva en Mad Rock. Misschien ook nog (eerder wel) 5.10.DM3000 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:35:
Vraagje: weet iemand welke winkel of boulderhal op dit moment veel verschillende merken/schoenen op voorraad heeft?
Ik ben redelijk merkvast, dus kan vervangende schoenen gewoon via een webshop kopen. Mijn vriendin heeft echter vrij smalle voeten en is op zoek naar andere schoenen (ze heeft nu La Sportiva Mythos woman, maar ook die zitten niet lekker).
Nu zijn we al bij verschillende boulderhallen geweest om nieuwe schoenen te passen (Nijmegen, Arnhem, Energiehaven Utrecht). Echter hebben deze hallen slechts enkele merken en zijn de populaire schoenmaten vaak niet verkrijgbaar. Begrijpelijk, want de marges zullen ook voor de boulderhal niet heel hoog zijn.
Weet iemand of er een hal of winkel is die wel veel schoenen op voorraad heeft? Overigens ziet het er naar uit dat de nieuwe hal in Utrecht (Zuidhaven) voor het einde van het jaar zal openen, wellicht hebben die een ruime voorraad.
[ Voor 8% gewijzigd door Hopjesvla79 op 17-11-2020 09:46 ]
Hi Ha Hopjesvla
Bever Den Haag schijnt de beste collectie te hebben.DM3000 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:35:
Vraagje: weet iemand welke winkel of boulderhal op dit moment veel verschillende merken/schoenen op voorraad heeft?
Ik ben redelijk merkvast, dus kan vervangende schoenen gewoon via een webshop kopen. Mijn vriendin heeft echter vrij smalle voeten en is op zoek naar andere schoenen (ze heeft nu La Sportiva Mythos woman, maar ook die zitten niet lekker).
Nu zijn we al bij verschillende boulderhallen geweest om nieuwe schoenen te passen (Nijmegen, Arnhem, Energiehaven Utrecht). Echter hebben deze hallen slechts enkele merken en zijn de populaire schoenmaten vaak niet verkrijgbaar. Begrijpelijk, want de marges zullen ook voor de boulderhal niet heel hoog zijn.
Weet iemand of er een hal of winkel is die wel veel schoenen op voorraad heeft? Overigens ziet het er naar uit dat de nieuwe hal in Utrecht (Zuidhaven) voor het einde van het jaar zal openen, wellicht hebben die een ruime voorraad.
Ik ben zelf zeer te spreken over de Ocun Oxi S als klimschoen voor hogere niveaus. Voor lagere niveaus gebruik ik Ocun Strike qc, met name omdat ik die om de 6 maanden kan vervangen. Heeft overigens niks met de kwaliteit van de schoenen te maken, ik verslijt nogal wat schoenen vanwege mijn wat lompe klimstijlunezra schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:26:
[...]
(Ik moet daar ook binnenkort eens heen, mijn La Sportiva OxyGym's zijn aan vervanging toe en uit productie. Ik vind het heerlijke schoenen, maar er zitten wat foutjes in, dus ik ga toch op zoek naar iets anders.)
Hmmm. Die ken ik helemaal niet.DM3000 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:33:
[...]
Ik ben zelf zeer te spreken over de Ocun Oxi S als klimschoen voor hogere niveaus. Voor lagere niveaus gebruik ik Ocun Strike qc, met name omdat ik die om de 6 maanden kan vervangen. Heeft overigens niks met de kwaliteit van de schoenen te maken, ik verslijt nogal wat schoenen vanwege mijn wat lompe klimstijl![]()
Beide te passen en uitproberen bij GRIP in Nijmegen, mits ze je schoenmaat op voorraad hebben
Hi Ha Hopjesvla
bever den haag heeft absoluut geen goede collectie. Zwerfkei geeft je de grootste kans en anders zoals gezegd verschillende klim/boulderhallenunezra schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:26:
[...]
Bever Den Haag schijnt de beste collectie te hebben.
(Ik moet daar ook binnenkort eens heen, mijn La Sportiva OxyGym's zijn aan vervanging toe en uit productie. Ik vind het heerlijke schoenen, maar er zitten wat foutjes in, dus ik ga toch op zoek naar iets anders.)
Hmmm. Ze zeiden van wel. Maar dat valt tegen?streafer schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:43:
[...]
bever den haag heeft absoluut geen goede collectie. Zwerfkei geeft je de grootste kans en anders zoals gezegd verschillende klim/boulderhallen
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Grigri vind ik persoonlijk een onhandig, lomp, duur, single-purpose onding.CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:00:
We willen binnenkort weer het klimmen oppakken. Probleem is alleen dat mijn partner een heel stuk lichter is dan ik. Verschil is ~ 160%. We gebruikten al een wrijvingsverhogende zekering zoals deze.
[Afbeelding]
We zouden eventueel nog kunnen overstappen op een grigri?
Ik heb wel eens iemand met een lange bandschlinge aan de grond (of de onderste haak) vast gemaakt. Niet ideaal, want statisch, maar iig veiliger dan 5 meter de lucht in.Op de NKBV site wordt ook de tip gegeven om een zandzak te gebruiken zoals de Mammut Equalizer, maar die kan ik nergens meer vinden. Ook niet alternatieven daarvan niet. Hebben jullie nog tips. Een rugzak om met 10 kilo aan bouwmarkt zand?
Dat wat we hebben is inderdaad ook een half automaat. Zo lang je je zeker touw maar bij je heup houdt. Voorklimbewijs hebben we ook, maar dat doen we nog maar even nietunezra schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:02:
[...]
Grigri vind ik persoonlijk een onhandig, lomp, duur, single-purpose onding.
De (Mega)Jul is minder foutgevoelig en net zo goed halfautomaat, plus multi-inzetbaar. (Je kunt en mag er ook mee abseilen.)
Die Salewa is geen halfautomaat voor zover ik kan zien. Jul en GriGri zijn dat beiden wel.CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:36:
[...]
Dat wat we hebben is inderdaad ook een half automaat. Zo lang je je zeker touw maar bij je heup houdt. Voorklimbewijs hebben we ook, maar dat doen we nog maar even niet
Loodvest ga ik naar kijken.
Als je het precies wil weten. We gebruikten tot nu toe een Petzl Reverso:unezra schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 14:00:
[...]
Die Salewa is geen halfautomaat voor zover ik kan zien. Jul en GriGri zijn dat beiden wel.
Of gebruik je die Salewa nu niet en wel iets anders?
Het is juist makkelijker, want je kan de Edelrid Ohm als eerste setje gebruiken om de weerstand op het touw flink te verhogen.Voorklimmen met zo'n gewichtverschil lijkt me idd een uitdaging. Ik heb indoor wel, outdoor niet maar (paar jaar jaar geleden) wel de cursus gedaan. Met een beetje mazzel volgend jaar of het jaar daar op weer de rotsen in.
Check.CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:33:
[...]
Als je het precies wil weten. We gebruikten tot nu toe een Petzl Reverso:
[Afbeelding]
Hmmm. Levert zoiets niet ook heel veel extra weerstand voor de klimmer op?[...]
Het is juist makkelijker, want je kan de Edelrid Ohm als eerste setje gebruiken om de weerstand op het touw flink te verhogen.
[Afbeelding]
Nee, net als bij de halfautomaat geeft die alleen weerstand wanneer nodig.unezra schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:17:
[...]
Hmmm. Levert zoiets niet ook heel veel extra weerstand voor de klimmer op?
Of heb ik dan verkeerd in mijn hoofd hoe zo'n ding werkt?
Deze (Jul 2)?unezra schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:17:
[...]
Van de halfautomaten die ik in handen heb gehad vind ik de Jul met stip de fijnste en minst foutgevoelige. (Zonder bewegende delen ziet 'ie er niet uit als een halfautomaat, maar het is het wel.)
[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 21-08-2021 17:32 ]
Ah. Fair.CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:24:
[...]
Nee, net als bij de halfautomaat geeft die alleen weerstand wanneer nodig.
Ik bedoel idd die 2e. (Er is ook nog de MicroJul, enige verschil is touwdikte waar ze voor gemaakt zijn. De MegaJul is in de regel goed voor klimhallen en "normaal" touw, alleen als je met heel dun touw gaat voorklimmen kan de MicroJul een zinvolle optie zijn.)CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:30:
[...]
Deze (Jul 2)?
[Afbeelding]
Of deze (Mega Jul)
[Afbeelding]
A'dam PVOutput
Ik heb ze eerder in de hal gezien (als trainingsvesten), maar zelf geen ervaring mee.CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:54:
@unezra Mega Jul dus. Heb je verder nog ervaringen met gewichtsvesten?
Ach. Ik heb wel eens een discussie gehad met een instructeur die vond dat ik onveilig zekerde omdat ik in de basis gebruik maak van de doorgeef/doorschuif methode en die soms afwissel met overpakken.
A'dam PVOutput
A'dam PVOutput
Als ik de specs lees: Nee.ericplan schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:46:
Denk dat veel van de nadelen van een halfautomaat worden ondervangen door de grigri+.
Ik zeker binnen op sloffen. Van die Spaanse dingen van een tientje. Geen teenslippers, prettiger dan blote voeten, veilig genoeg.ericplan schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:58:
Overigens valt me op dat, met name in klimhallen, niet overal even gedisciplineerd wordt geklommen. Schoenen en/of tassen onder de klimplek en zekeren op teenslippers. Met een groot gewichtsverschil is het zeker dat de zekeraar gaat vliegen. Dus geen zooi onder de klimplek en schoenen waarmee je de klap kan opvangen.
Daar heb ik me ook altijd aan gestoord. Net als de over competatieve (met name) mannen die check-check dan niet cool vindenericplan schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:58:
Overigens valt me op dat, met name in klimhallen, niet overal even gedisciplineerd wordt geklommen. Schoenen en/of tassen onder de klimplek en zekeren op teenslippers. Met een groot gewichtsverschil is het zeker dat de zekeraar gaat vliegen. Dus geen zooi onder de klimplek en schoenen waarmee je de klap kan opvangen.
Mja.CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:22:
[...]
Daar heb ik me ook altijd aan gestoord. Net als de over competatieve (met name) mannen die check-check dan niet cool vinden
Ben het deels met je eens. GriGri+ is een lomp apparaat. Met outdoor voorklimmen gebruik ik liever een tuber-achtige. Zoon heeft een ...Jul, dus die heb ik ook wel in m'n hand.unezra schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:21:
[...]
Als ik de specs lees: Nee.
HET grote nadeel van de GriGri vind ik dat het *enkel* geschikt is om te zekeren, maar het verder een vrij groot en log, duur apparaat is.
Een Mega/Micro Jul is evengoed een halfautomaat, maar zonder bewegende delen, waarmee je tot 2 klimmers op een standplaats omhoog kunt zekeren én mee kan/mag abseilen.
Meer mogelijkheden, kleiner en eenvoudiger apparaat.
[...]
A'dam PVOutput
Ik heb echt nog *nooit* gehad dat de Jul door schiet.ericplan schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:41:
[...]
Ben het deels met je eens. GriGri+ is een lomp apparaat. Met voorklimmen gebruik ik liever een tuber-achtige. Zoon heeft een ...Jul, dus die heb ik ook wel in m'n hand.
Blijft het klimmen in een klimhal waar afleiding eerder regel dan uitzondering is. Daar heeft een GriGri+ wel voordelen. Minder risico bij afleiding, minder doorschieten in vergelijking met een ...Jul
De Ohm (die al eerder voorbij is gekomen) is het apparaat wat je zoekt. Ga niet k*tten met loodvesten ofzo. Vroeger leuk, nu kan je die Ohm gebruiken. Als klimmer merk je er nauwelijks wat van, als zekeraar des te meer. Kan je ook vaak lenen bij de balie van de hal tegenwoordig, misschien handig om een te proberen.CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:00:
We willen binnenkort weer het klimmen oppakken. Probleem is alleen dat mijn partner een heel stuk lichter is dan ik. Verschil is ~ 160%. We gebruikten al een wrijvingsverhogende zekering zoals deze.
[Afbeelding]
We zouden eventueel nog kunnen overstappen op een grigri?
Op de NKBV site wordt ook de tip gegeven om een zandzak te gebruiken zoals de Mammut Equalizer, maar die kan ik nergens meer vinden. Ook niet alternatieven daarvan niet. Hebben jullie nog tips. Een rugzak om met 10 kilo aan bouwmarkt zand?
[ Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 21-08-2021 21:07 ]
Hi Ha Hopjesvla
Ideaal bij voorklimmen, maar zover ik weet onbruikbaar bij top rope.Hopjesvla79 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:56:
[...]
De Ohm (die al eerder voorbij is gekomen) is het apparaat wat je zoekt. Ga niet k*tten met loodvesten ofzo. Vroeger leuk, nu kan je die Ohm gebruiken. Als klimmer merk je er nauwelijks wat van, als zekeraar des te meer. Kan je ook vaak lenen bij de balie van de hal tegenwoordig, misschien handig om een te proberen.
Ook dat zou moeten werken, maar heb het zelf nooit gedaan.CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 21:36:
[...]
Ideaal bij voorklimmen, maar zover ik weet onbruikbaar bij top rope.
Hi Ha Hopjesvla
Hoe dan?Hopjesvla79 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 21:59:
[...]
Ook dat zou moeten werken, maar heb het zelf nooit gedaan.
Zoals gezegd nooit getest, maar meerdere klimmers op het web wel, en zag ze laatst bij mij in de hal ook ermee topropen. Of het ideaal is weet ik niet... (Voor topropen dan, voorklimmen zeker wel)
Hi Ha Hopjesvla
Ik kan het zelf niet vinden. Ook niet op het grote internetHopjesvla79 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:02:
[...]
Zoals gezegd nooit getest, maar meerdere klimmers op het web wel, en zag ze laatst bij mij in de hal ook ermee topropen. Of het ideaal is weet ik niet... (Voor topropen dan, voorklimmen zeker wel)
Bv..( vooral de eerste hit)CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:05:
[...]
Ik kan het zelf niet vinden. Ook niet op het grote internet
[ Voor 8% gewijzigd door Hopjesvla79 op 21-08-2021 22:14 ]
Hi Ha Hopjesvla
Raar dat ik niks kon vinden. Als ik het goed lees ga je i.p.v. diagonaal van de top anker naar de zekeraar eerst recht langs de wand weer naar beneden, door de Ohm en dan naar de zekeraar.Hopjesvla79 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:12:
[...]
Bv..( vooral de eerste hit)
https://www.mountainproje...580396/edelrid-ohm?page=6
https://www.alpinetrek.co.uk/base-camp/the-ohm-from-edelrid/
https://www.ukclimbing.co...g/belays/edelrid_ohm-9503
En zoals gezegd, bij mij in de hal gezien bij topropen..
Denk wel dat je iemand niet te snel moet laten zakken..zal een bumpy ride worden
De Giga Jul is wel een mooi apparaat maar ook bijna 2x zo duur. Terwijl we met de Petzl Reverso al een standaard tube hebben. Die kan bij de zwaarste van ons blijven. De lichtste van ons twee houdt dan de Mega Jul bij zich.To secure a top rope climber, the OHM is likewise installed in the first intermediate protection point. (see Fig. 4c)
[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 21-08-2021 23:16 ]
Klopt, zeker niet de goedkoopste, maar itt bv een GriGri wel een veelzijdiger alternatief. Maar ben in de paar jaar dat ik hem heb nog nooit iemand anders ermee tegengekomen.. Ook iets te onbekend denk ik.CurlyMo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:49:
[...]
De Giga Jul is wel een mooi apparaat maar ook bijna 2x zo duur. Terwijl we met de Petzl Reverso al een standaard tube hebben. Die kan bij de zwaarste van ons blijven. De lichtste van ons twee houdt dan de Mega Jul bij zich.
[ Voor 15% gewijzigd door Hopjesvla79 op 22-08-2021 08:39 ]
Hi Ha Hopjesvla
De Ohm werkt dus ook bij toprope. Dan heb je geen waarschijnlijk zak nodig en houdt je mobiel.Blomminator schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 07:13:
Een Jul half automaat helpt ook, een Ohm met voorklimmen ook zeker.
Dit valt voor mij onder prutsen. Je touw is dan binnen no time versleten.En een dubbele lus in je touw bovenin (toprope) ook zeker. Dus normaal haal je de twee strengen uit elkaar, nu loop je voor je begint even twee keer om elkaar heen. Dit geeft veel frictie.
Niet gaan prutsen, als je valt ben je ver van huis...
Alleen, waar maak je die aan vast als je in een toprope zit?Hopjesvla79 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:56:
[...]
De Ohm (die al eerder voorbij is gekomen) is het apparaat wat je zoekt. Ga niet k*tten met loodvesten ofzo. Vroeger leuk, nu kan je die Ohm gebruiken. Als klimmer merk je er nauwelijks wat van, als zekeraar des te meer. Kan je ook vaak lenen bij de balie van de hal tegenwoordig, misschien handig om een te proberen.
Hmm, goeie. Da's er nog wel een die ik misschien een keer aan schaf als ik vind dat mijn MegaJul aan vervanging toe is. (Of ik gewoon toe ben aan iets nieuws.)En wat betreft de Jul discussie:
Ik gebruik al een paar jaar een Gigajul. Geniaal ding, te gebruiken in autoblock modus en tuber modus. Foolproof, mits je weet hoe een tuber werkt (enige kennis moet dus voorhanden zijn) In het slechte scenario dat je denkt dat die in autoblock staat, maar dat niet is, werkt het gewoon als een tuber. En je kan er gemakkelijker mee abseilen dan de andere jul's (werkt gewoon als een tuber)
https://www.edelrid.de/en/microsite/giga-jul.php
[Afbeelding]
No way in hell!Blomminator schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 07:13:
En een dubbele lus in je touw bovenin (toprope) ook zeker. Dus normaal haal je de twee strengen uit elkaar, nu loop je voor je begint even twee keer om elkaar heen. Dit geeft veel frictie.
De authentieke grigri was lomp, de nieuwere versies valt wel mee.unezra schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:21:
[...]
Als ik de specs lees: Nee.
HET grote nadeel van de GriGri vind ik dat het *enkel* geschikt is om te zekeren, maar het verder een vrij groot en log, duur apparaat is.
Je kan ook dan een GriGri gebruiken. Op de helft van het touw maak je een dubbele acht knoop, daar doe je een carabiner door die je om de andere helft van het klipt. Vervolgens kan je abseilen over de kant waar niet de acht knoop in zit.Wiebeltje schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:26:
Op een enkele gefixeerde lijn gaat dat prima inderdaad. Maar met buiten klimmen abseil je eigenlijk altijd over twee stengen dus dan heb je niks aan de grigri.
Technisch gezien kan het ja, maar dat lijkt me echt verre van optimaal.Piot schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:36:
[...]
Je kan ook dan een GriGri gebruiken. Op de helft van het touw maak je een dubbele acht knoop, daar doe je een carabiner door die je om de andere helft van het klipt. Vervolgens kan je abseilen over de kant waar niet de acht knoop in zit.
Zie ook de Petzl site:
https://www.petzl.com/INT...e-rope?ProductName=GRIGRI
![]() | ![]() |
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Er zijn zoveel prachtige bouldergebieden in de wereld, Val di Mello, Fontainebleau etc etcdragonhaertt schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:10:
Lastig te vinden dit topic
Ik kom me ook maar even melden!
Ik boulder nu al 2 jaar (Cube, Enschede) als tweede sport om wat core en upper body strength te behouden. Ik 'klim' ongeveer één keer per week.
Vorige week waren er open avonden bij de klimvereniging(TSAC), en ik zou graag toprope/zekeren leren, zodat ik ook wat buiten kan klimmen. Het lijkt me erg leuk om een keer buiten te klimmen. Als pure boulderaar heb ik daar weinig opties voor. Boulderen buiten is nogal blessure gevoelig.
Ik heb pas één keer buiten geklommen, in Engeland bij Berry head. Dit was twee dagen deep water solo klimmen, maar dat is al weer twee jaar geleden, toen had ik nog maar een paar maanden ervaring.
(Ik mis trouwens deep-water-solo in de TS)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sinds kort heb ik nieuwe schoenen (die me een stuk beter passen dan mijn instapsetje van de decathlon) en ik gok dat als ik serieuzer toprope ga klimmen dat er een hele boel extra materiaal bij gaat komen.
Make lovecraft not warcraft.
De millets ken ik niet. De tarantula’s wel, zijn echt prima schoenen. Zowel voor beginners (zijn redelijk normaal gevormd) als voor georfenden echt nog ok. Zelf heb ik jaren op die dingen geklommen, ben ik daarna overgestapt naar meer tevhnische la sportiva’s (katanas) maar inmiddels weer terug bij dezeSméagol schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:49:
Nu de Kerst weer voorbij is, zoek ik een alternatief voor zwemmen. Ik overweeg klimschoenen te kopen voor de publieke bouldermuur in m'n stad.. Klimmen leek me altijd tof, maar ik mis een beetje de spierkracht om dat te doen. Ik wilde dat wat langzaam opbouwen met zwemmen, maar da's nou geen optie. Misschien maar gewoon proberen?
Zijn dit goede schoenen om mee te beginnen / uit proberen?
https://www.bergfreunde.n...f5830c1d0b62033dbde28b9ba
(en is dat een goede site?)
Ik wilde er (nu) niet te veel aan uitgeven, maar passen in de winkel is volgens mij geen optie. Deze site geeft een maatadvies van -0,5 voor die schoen, ik heb maat UK 6, en UK 6.5 is beschikbaar, dus volgens die site zou die geschikt moeten zijn qua maat.
Deze is iets duurder maar ik ook tegen als suggestie voor een beginners schoen, en heeft meer reviews daar:
Tips, suggesties, commentaar?
Bergfreunde is een prima winkel maar doe jezelf een lol ga gewoon ergens even passen voor je eerste schoen. Verkopen ze niets bij de boulderwand? Klimschoenen zitten geheel anders dan normale schoenen en de kans dat je met je onervarenheid denkt dat je verkeerde schoenen heb, terwijl ze eigenlijk goed zijn, is snel gemaakt zonder het juiste advies.Sméagol schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:49:
Nu de Kerst weer voorbij is, zoek ik een alternatief voor zwemmen. Ik overweeg klimschoenen te kopen voor de publieke bouldermuur in m'n stad.. Klimmen leek me altijd tof, maar ik mis een beetje de spierkracht om dat te doen. Ik wilde dat wat langzaam opbouwen met zwemmen, maar da's nou geen optie. Misschien maar gewoon proberen?
Ik wilde er (nu) niet te veel aan uitgeven, maar passen in de winkel is volgens mij geen optie. Deze site geeft een maatadvies van -0,5 voor die schoen, ik heb maat UK 6, en UK 6.5 is beschikbaar, dus volgens die site zou die geschikt moeten zijn qua maat.
Deze is iets duurder maar ik ook tegen als suggestie voor een beginners schoen, en heeft meer reviews daar:
Hi Ha Hopjesvla
[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 29-12-2021 13:26 ]
A'dam PVOutput
Nee, 't is een publieke outdoor wand, er is geen winkel oid. Verder is "alles" dicht. 't begint een beetje te kriebelen, en eerlijk gezegd wil ik niet wachten tot de lockdown weer voorbij is. Andere opties zijn een outdoor gym met pullup bars, maar daar heb ik niet zo de motivatie voor, of anders simpelweg pushups thuis. Maar ik weet van mezelf dat als ik 't niet leuk vind dat ik 't niet doe, en pushups (of de (outdoor) gym of hardlopen) vind ik niet leuk. Dus ik wou klimmen proberen.Hopjesvla79 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:49:
Verkopen ze niets bij de boulderwand?
Je kan ook bestellen bij bever of bergfeunde , eventueel meerdere maten, thuis passen en retouren volgens mij, zolang je de kaartjes er niet af trekt. Netste is dan wel even passen met dunne sokken. En als het echt niet kan dan beter te groot dan te klein, zeker in begin is dat niet zo’n ramp. Welke normale schoenmaat heb je?Sméagol schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:31:
[...]
Nee, 't is een publieke outdoor wand, er is geen winkel oid. Verder is "alles" dicht. 't begint een beetje te kriebelen, en eerlijk gezegd wil ik niet wachten tot de lockdown weer voorbij is. Andere opties zijn een outdoor gym met pullup bars, maar daar heb ik niet zo de motivatie voor, of anders simpelweg pushups thuis. Maar ik weet van mezelf dat als ik 't niet leuk vind dat ik 't niet doe, en pushups (of de (outdoor) gym of hardlopen) vind ik niet leuk. Dus ik wou klimmen proberen.
[ Voor 21% gewijzigd door Valorian op 29-12-2021 16:12 ]
Zeker als je nog nooit geklommen heb, zou ik én niet zomaar een boulderwand bestijgen én niet blind klimschoenen kopen. Met een beetje mazzel zijn de klimhallen na 14 januari weer open.Sméagol schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:49:
[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 29-12-2021 16:31 ]
@Sméagol heeft het over een 'publieke buitenwand'. Ben wel benieuwd, want ken weinig "publieke wanden" (uitgaand van dat daarmee een openbare ruimte bedoeld wordt, zonder entree of controle, in de buitenlucht). Hoe dan ook wel tricky, want openbare buitenwanden hebben vaak matig onderhoud, grepen zijn mogelijk glad en soms ook afgeragd, worden vaak weinig vervangen, er is geen controle, geen ehbo, en niet geheel onbelangrijik: geen valmatten. Maar misschien zie ik een hidden gem over het hoofd?unezra schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:26:
[...]
Zeker als je nog nooit geklommen heb, zou ik én niet zomaar een boulderwand bestijgen én niet blind klimschoenen kopen. Met een beetje mazzel zijn de klimhallen na 14 januari weer open.
Neem een paar lessen, koop daar je materiaal.
Oh:
https://www.neoliet.nl/safety/covid-19-maatregelen/
Buiten is dus open. Alleen worden er geen lessen gegeven. (Het is een buitenwand, geen boulderwand.) Wel vermoed ik dat de shop "gewoon" open is, maar daar zou je ze over kunnen bellen.
[ Voor 24% gewijzigd door Valorian op 29-12-2021 16:47 ]
Ik gok "Spaarnwoude", maar da's meteen een wand waar je mij niet meer ziet.Valorian schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:42:
[...]
@Sméagol heeft het over een 'publieke buitenwand'. Ben wel benieuwd, want ken weinig "publieke wanden" (uitgaand van dat daarmee een openbare ruimte bedoeld wordt, zonder entree of controle, in de buitenlucht). Hoe dan ook wel tricky, want openbare buitenwanden hebben vaak matig onderhoud, grepen zijn mogelijk glad en soms ook afgeragd, worden vaak weinig vervangen, er is geen controle, geen ehbo, en niet geheel onbelangrijik: geen valmatten. Maar misschien zie ik een hidden gem over het hoofd?
Jup. Tarantula's zijn fijne schoenen.PS: Naast de tarantula is ook de "Mad rock Drifter" een prima beginnersschoen. Die wordt bij veel hallen ook gebruikt als huur-schoen (maar dan met een verdikte zool, zodat ze langer meegaan).
Is idd, al is met moderne klittenbandsystemen vaak wel redelijk goed eea af te stellen.PS2: Wat betreft veters vs klittenband: meeste mensen die ik ken hebben liever klittenband, maar als je voet net zo gevormd is dat je daar geen enkele fijne schoen mee kan vinden dan kan veter een uitkomst zijn, omdat je dan per stukje-voet beter kan kiezen hoe strak, wat bijv een oplossing kan zijn bij hele smalle maar lange voeten, of juist hoge wreef, etc. Kwestie van proberen.
Waar ben je woonachtig?
Ik ben een paar keer in Spaarnwoude geweest, maar niet echt mijn ding. De kant met grepen ben je zo op uitgekeken, en de kant met alleen beton vond enorm pittig en pijnlijk op de vingers. Dat icm voorklimmen zorgde ervoor dat ik er niet echt van kon genieten. Hoewel ik het wel erg gaaf vind dat ze zo'n project gemaakt hebben.unezra schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:53:
[...]
Ik gok "Spaarnwoude", maar da's meteen een wand waar je mij niet meer ziet.
De eerste en laatste keer dat ik er was, waren er wat volwasssen mannen bovenop geklommen en probeerden ze elkaar er af te schieten met een voetbal. Die hoogste toren is wat is het, 10 meter hoog? Ik zat echt te wachten op een schreeuw en het kunnen bellen van de trauma heli. Of de lijkwagen.
Project is gaaf idd, maar er is totaal niet nagedacht over de gevaarzetting. Blijkbaar donderen er niet vaak genoeg mensen vanaf om het probleem aan te pakken.Valorian schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:01:
[...]
Ik ben een paar keer in Spaarnwoude geweest, maar niet echt mijn ding. De kant met grepen ben je zo op uitgekeken, en de kant met alleen beton vond enorm pittig en pijnlijk op de vingers. Dat icm voorklimmen zorgde ervoor dat ik er niet echt van kon genieten. Hoewel ik het wel erg gaaf vind dat ze zo'n project gemaakt hebben.
Verder eens dat het een wonder is dat daar niet vaker mensen vanaf flikkeren. Zonder klim-skills kun je ials volwassene immers relatief makkelijk naar de top klimmen een-voor-een via de blokken.
Verder was spaarnwoude natuurlijk juist leuk als uitje+picknick of bbq maar in de zomer volgens mij vaak dicht ivm festivalseizoen daar.
Nice! Ziet er gaaf uit.Sméagol schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:45:
Nee 't gaat om Schiedam:
https://www.getsalt.com/b...erwand_onder_spoorviaduct
Onder 't spoor (dus wel overdekt) en er zijn matten. En een eventuele val van 2 meter overleef ik wel. 't is ook 15 minuten fietsen. En als ik wel weer mag gaan zwemmen kan ik 't combineren, aangezien ik er meestal op de terugweg min of meer langs fiets.
Alleen Utrecht heeft een buitenwand. Die in Rotterdam ken ik niet, maar als die net zo goed gebouwd is als Neoliet Utrecht is dat een prima plek. Weet niet hoe hun boulderfaciliteiten zijn. Als boulderen echt je ding is, zou ik eerder naar een gespecialiseerde boulderhal gaan. Bij de meeste klimhallen is het bouldergedeelte toch een beetje het ondergeschoven kindje heb ik het idee.Ik was bekend met Monte Cervino, lijkt me ook tof(fer), maar is een grotere drempel. Een stuk verder weg, extra materieel nodig en een maatje (denk ik?). Ik weet dat er nog een klimmuur is in Rotterdam, maar die's niet veel dichterbij.
Die Neoliet kende ik niet, zit ook dichtbij, die zal ik in de gaten houden.
Met een beetje mazzel gaat de hele bende over 2 weken weer open. Qua schoenen zou ik die tijd echt wachten. Aan de ene kant komt een 1e paar niet zo nauw, aan de andere kant kan een verkeerd eerste paar ook je plezier in het klimmen meteen volledig bederven.Overigens kwam ik gisteren ook nog een boulderhal in Delft tegen die voor mij dichtbij is, zag er ook leuk uit, en 't zit naast een stadsbrouwerij die er wel gezellig uitzag (in betere tijden).
https://www.delftsbleau.nl/
Als ik een keer naar Bjoeks ga, pak ik ws een hostel of hotel in de buurt.Blomminator schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:31:
Bjoeks is erg leuk, maar de toren An Sich vond ik niet super om te klimmen. Maak jezelf t leven ietsjes makkelijker en wacht 4 maanden tot beter weer. Gooi een brander en tent in je auto en je mag - even vooraf bellen - in de tuin kamperen. Dan kun je 2 dagen klimmen en is de rit absoluut worth it. Of steek door naar Noardwand in Leeuwarden en je pakt de leuke hallen van T Noorden in 1x.
Voor zover ik begrijp, is de Rotterdam vestiging juist specifiek een boulderhal, zonder klimmuur.unezra schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:40:
[...]
Alleen Utrecht heeft een buitenwand. Die in Rotterdam ken ik niet, maar als die net zo goed gebouwd is als Neoliet Utrecht is dat een prima plek. Weet niet hoe hun boulderfaciliteiten zijn. Als boulderen echt je ding is, zou ik eerder naar een gespecialiseerde boulderhal gaan. Bij de meeste klimhallen is het bouldergedeelte toch een beetje het ondergeschoven kindje heb ik het idee.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq