Toon posts:

Algemeen klimtopic Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:47
B64 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:28:
@Valorian Klimhal Amsterdam heeft ook een 20m hoge buitenwand (zowel toprope als lead) en ook een boulderwand buiten. Allemaal niet heel groot of ruim, maar rond Amsterdam een van de mogelijkheden.
Is dat Sloterdijk? Die stond nog op mijn “een keer gaan kijken” lijstje 😊

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:53
Valorian schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:40:
[...]

Is dat Sloterdijk? Die stond nog op mijn “een keer gaan kijken” lijstje 😊
Klopt, bij Sloterdijk.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Er is ook nog een kleine buitenwand bij Mountain Network Amsterdam. Circa 10-12 meter hoog in een onderdoorgang waar het altijd waait.

Klimhal Amsterdam is buiten en binnen wel leuk, maar nogal gedateerd. Op loopafstand van een station, dat is ook redelijk uniek.

A'dam ZonPHP PVOutput

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-03 21:24

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Sméagol schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:26:
Ok, ik wacht de lockdown af en ga dan langs Bever om wat te passen. Even kijken wat ik in de tussentijd ga doen dan..
Bever heeft best een mager aanbod. Ik zou eerder bij een klim- of boulderhal kijken.
Daar kunnen ze je sowieso beter adviseren dan bij Bever. (Bij Bever moet je maar net iemand vinden die er verstand van heeft.)
[...]
Voor zover ik begrijp, is de Rotterdam vestiging juist specifiek een boulderhal, zonder klimmuur.
Ik heb overigens niet specifiek een voorkeur voor boulderen / toprope klimmen (als ik m'n termen goed heb). Ik heb al eerder naar die klimhallen gekeken, maar 't is er tot nu toe niet van gekomen vanwege geld en afstand (.. en gebrek aan sociale contacten). Boulderen heeft voor mij dezelfde appeal, maar heb me er tot nu toe ook niet in verdiept, tot deze lockdown er voor zorgde dat ik alternatieven moest gaan zoeken qua sport. 't is makkelijk instappen als je een openbare boulderwand op 15 minuten fietsen heb, dus daarom kwam ik op dat idee.
Introcursus doen en je hebt in no-time klimmaatjes te pakken. Voor toprope noodzakelijk (ok, niet helemaal, bij Neoliet Utrecht hebben ze zgn. auto-belays, maar daar zou ik niet aan beginnen als je nog geen of weinig ervaring hebt), voor boulderen verdomd handig.

Maar je hebt gelijk wat betreft Neoliet Rotterdam. Dat wist ik niet: https://www.neoliet.nl/en/rotterdam-home/
Anyway, ik kwam nog een boulderhal tegen in Rotterdam, nagenoeg in het centrum:
https://beestboulders.nl/boulderen/beest-boulders-rotterdam/
Zo gloednieuw blijkbaar, dat ie nog niet eens geopend is.

Met een openbare boulderwand "voor de deur", 3 boulderhallen in de buurt, 2 klimhallen iets verder weg, en een rots in Zuiderpark, zijn er genoeg opties dacht ik zo.. Ik denk dat ik m'n voornemen voor volgend jaar wel weet nou.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe ver 't nou precies fietsen is die Monte Cervino, ik realiseer me nou pas dat ik er relatief rechtstreeks naartoe kan, langs Rotterdam Airport. Dus misschien dat maar 'ns doen binnenkort.
:)
Monte Cervino is buiten én binnen echt heel erg tof. Het is een van de hoogste, zo niet dé hoogste klimhal in NL. Erg grappig als je andere hallen gewend bent. Buffel je je zelf naar boven, denk je "mêh, moe" en dan ben je bij Monte pas op 2/3e.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:44
Blomminator schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:31:
Bjoeks is erg leuk, maar de toren An Sich vond ik niet super om te klimmen. Maak jezelf t leven ietsjes makkelijker en wacht 4 maanden tot beter weer. Gooi een brander en tent in je auto en je mag - even vooraf bellen - in de tuin kamperen. Dan kun je 2 dagen klimmen en is de rit absoluut worth it. Of steek door naar Noardwand in Leeuwarden en je pakt de leuke hallen van T Noorden in 1x.
Zover ik weet, kun je ook op de toren slapen, dit hebben wij ruim 10 jaar ook gedaan. Geen tent, gewoon in de winter met bivakzakje op de richel, mooi uitzicht op Stad!

Op zich is Groningen ook niet zo ver weg dat je per se moet overnachten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:53

Sméagol

Master of Mayhem

Ok duurde even, maar ik heb m'n eerste klimsessie bouldersessie achter de rug!

Die gloednieuwe boulderhal in Rotterdam, Beest Boulders had een open boulder avond, voor 5 euro kon je een introductieles krijgen, dus dat heb ik maar gedaan aangezien ik toch naar de film ging. Locatie is echt top.. Ik ging dus 's avonds, en de boulderhal zit op de bovenste verdiepingen van het David Lloyd gebouw. Dus tijdens het klimmen lekker uitzicht over Rotterdam in alle richtingen!

Over het klimmen zelf: ik heb het rustig aan gedaan. We (ik en een meisje dat ook voor de introductieles kwam) kregen dus instructies en wat tips, en daarna zijn we alle groene routes afgegaan. Zoals ik al zei, ik mis wat spierkracht in m'n armen, maar alle groene routes waren prima te doen. Eentje was wel een stuk lastiger dan de rest, dus hadden we de crew voor tips gevraagd, en die deden 'm voor, daarna was 't wel gelukt. Maar ze waren 't wel mee eens dat ie lasteriger was dan de rest. Toen afgesloten door nog een blauwe te proberen, maar dat gingen me armen niet redden haha. Ik probeer 'm de volgende keer wel weer, want ik kom er zeker terug.

Meteen dus wat klimschoenen gekocht daar achteraf. 't zijn inderdaad die La Sportiva Tarantulas geworden, dit waren ook de huurschoenen die ik mee kreeg. Probeerde één maat groter omdat ik die huurschoenen toch wel erg krap vond, en dat zat comfortabeler, maar ze raden me toch aan die krappere te nemen dus dat heb ik maar gedaan. Ik zal ze deze week 'ns in Schiedam proberen.

Make lovecraft not warcraft. / Films 2022

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:06
Sméagol schreef op zondag 13 maart 2022 @ 00:18:
Ok duurde even, maar ik heb m'n eerste klimsessie achter de rug!

Die gloednieuwe boulderhal in Rotterdam, Beest Boulders had een open boulder avond, voor 5 euro kon je een introductieles krijgen, dus dat heb ik maar gedaan aangezien ik toch naar de film ging. Locatie is echt top.. Ik ging dus 's avonds, en de boulderhal zit op de bovenste verdiepingen van het David Lloyd gebouw. Dus tijdens het klimmen lekker uitzicht over Rotterdam in alle richtingen!

Over het klimmen zelf: ik heb het rustig aan gedaan. We (ik en een meisje dat ook voor de introductieles kwam) kregen dus instructies en wat tips, en daarna zijn we alle groene routes afgegaan. Zoals ik al zei, ik mis wat spierkracht in m'n armen, maar alle groene routes waren prima te doen. Eentje was wel een stuk lastiger dan de rest, dus hadden we de crew voor tips gevraagd, en die deden 'm voor, daarna was 't wel gelukt. Maar ze waren 't wel mee eens dat ie lasteriger was dan de rest. Toen afgesloten door nog een blauwe te proberen, maar dat gingen me armen niet redden haha. Ik probeer 'm de volgende keer wel weer, want ik kom er zeker terug.

Meteen dus wat klimschoenen gekocht daar achteraf. 't zijn inderdaad die La Sportiva Tarantulas geworden, dit waren ook de huurschoenen die ik mee kreeg. Probeerde één maat groter omdat ik die huurschoenen toch wel erg krap vond, en dat zat comfortabeler, maar ze raden me toch aan die krappere te nemen dus dat heb ik maar gedaan. Ik zal ze deze week 'ns in Schiedam proberen.
Goed bezig! Klinkt ook als een mooie locatie! Nu volhouden en doorgaan!

Kleine nuance: je heb je eerste bouldersessie achter de rug, je eerste klimsessie (met touw) komt misschien later nog ;)

Eerste keer moet je sowieso wennen aan je schoenen omdat je het überhaupt nog niet gewend bent. Let wel: ze moeten strak zitten , maar geen pijn doen (in ieder geval niet meteen, na een dagje buiten in de zon boulderen/klimmen met opgezette voeten is pijn wel normaler :P )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Zaterdag 02-07 is er weer een openavond bij Beest Boulders in Rotterdam, € 5,- voor een introductieles / entree.

(en als ik 't goed begrepen heb ook een een open avond bij de Klimmuur in Den Haag, 25-06, ook € 5,-).

Ik heb inmiddels een paar maanden een abonnement, en 't bevalt me prima! Gisteren een lekkere sessie achter de rug, en m'n eerste zwarte route (5A) gedaan! Één van m'n moves was door simpelweg op een hold te gaan zitten.. 't kan ongetwijfeld eleganter, maar ik ben er blij mee haha.

Maar m'n voorlopige goal is gewoon werken naar dat ik alle blauwe routes (4) comfortabel in een sessie kan doen, een circuit heet dat geloof ik, pas daarna ga ik echt serieus naar de zwarte kijken. Daarvan heb ik er gisteren geloof ik ook 2 nieuwe gedaan, maar er zijn er nog een aantal die ik eng vind. Soms ben ik zelfs bijna boven, maar heb nog niet compleet vertrouwen in de laatste stap, en ga dan naar beneden en probeer 't de volgende keer nog eens. Ik denk dat ik wat voorzichtiger ben, maar ik heb tot nu toe dan ook geen ongecontroleerde vallen van grote hoogtes meegemaakt.

Één van de blauwe die ik eng vind is een soort trap eigenlijk.. vereist geen kracht, en heeft goede footholds, maar voor de laatste stappen heb je eigenlijk überhaupt geen handholds. Ik vind 'm leuk, maar durfde tot nu toe nog niet te gaan voor de laatste trede haha.

Een andere blauwe die ik nog moet doen daar heb ik gewoon fysiek moeite mee. Ik heb eergisteren nog wat lopen googlen en video's zitten kijken, en één van de holds is volgens mij iets wat een sloper wordt genoemd. M'n laatste poging lukte 't me op de non-sloper hold er boven te grijpen zonder de sloper te gebruiken, maar ik verloor alsnog m'n grip.

Ik vind het grappig dat van alle blauwe routes die ik nog moet doen, de meeste meer een mentale uitdaging zijn dan fysieke.

Ook slecht nieuws, ik heb wel m'n eerste blessure te pakken.. en je raad niet wat 't is.
spoiler:
Dus ik heb al ruim een jaar een wrat op de palm van m'n rechterhand. Ik heb er geen last van, en ze zouden vanzelf weg moeten gaan, dus ik heb 't altijd laten zitten.. Maar 't blijkt dus dat wratten en ruwe handgrepen niet samengaan, en ik heb 't gisteren open gehaald zonder dat ik 't direct doorhad. 8)7
Daar moet ik nog iets op verzinnen.

Overigens ook nog wat kramp in m'n linkerkuit gehad.. Maar geen probleem, voorzichtig afgedaald, gestrekt, en iets minder hard door gegaan, en volgende keer wat meer een warming-up doen.
Moet denk ik wel bewijs zijn dat ik 't advies om meer je benen te gebruiken ter harte neem.

Verder ook soms wat pijn rond m'n ellebogen gehad, maar schijnt normaal te zijn, gewoon wat meer rust genomen, en op dit moment geen last van.. Ik hou 't voor nu denk ik op elke 3de dag een sessie.

Ik vermaak me in ieder geval erg goed, en 't is makkelijker te combineren met andere dingen dan zwemmen, al blijf ik dat ook graag doen want volgens mij vullen die 2 elkaar goed aan.

• Dikzak
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:38
Sméagol schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:39:
Ik vermaak me in ieder geval erg goed, en 't is makkelijker te combineren met andere dingen dan zwemmen, al blijf ik dat ook graag doen want volgens mij vullen die 2 elkaar goed aan.
Zelf ben ik een fanatieke zwemmer en boulder daarnaast ook, omdat het ook in mijn ogen goed combineert: boulderen kan net dat beetje extra kracht geven voor je schouders en rug.
Overbelaste ellebogen zijn echter erg herkenbaar. Ik had het gevoel dat dat juist door de combi zwemmen+boulderen kwam, maar genoeg rust houden tussen de sessies door zou het moeten voorkomen.

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Ik heb een maandje niet geklommen vanwege de Nijmeegse 4Daagse en de daar opgelopen Corona virus en bloedblaren haha.

Donderdag weer voor het eerst geweest sinds Nijmegen (met één nagel kwijt en één die los zit), en het was duidelijk dat ik 't een maand niet gedaan had. Ik heb me alleen met de groene (3) en enkele blauwe (4) routes bezig gehouden, en ik voel het nog een beetje in m'n armen. Al wil ik vandaag weer terug denk ik als ik geen andere plannen heb.

Voordeel van terug komen na een maand is dat bijna alle routes nieuw zijn. Nadeel van terug komen na een maand (afgezien van het feit dat je lichaam weer moet wennen) is dat je favoriete routes ook weg zijn! M'n favoriet om mee te beginnen een maand geleden was een pittige groene overhang. Die had makkelijke grepen, maar was bijna horizontaal. Nou is er een nieuwe groene overhang, die verre van horizontaal is en een stuk korter, maar die kan ik niet met m'n huidige conditie. :') Die heeft veel moeilijkere grepen er vereist meer gripkracht.. Maar hij's wel leuk. Ik heb 't idee dat ze in mijn afwezigheid gewoon de gemiddelde moeilijkheidsgraad omhoog hebben lopen gooien van de groene routes, want er was er nog één die me die dag niet lukte, en nog meer die ik pittig vond, en ik denk niet dat dat komt omdat ik een maand ben weg geweest! Maar kan niet wachten om ze opnieuw te proberen.

Tip:
30 jaar Klimmuur
Vanwege het jubileum is het open dag bij alle vestigingen van Beestboulders / Het Lab (boulderen) en de Klimmuur (indoor toprope) (niet zeker of dit ook voor de Fabriek geldt). Tussen 12:00 en 18:00 kan je voor € 5,- een proefles krijgen (en daarna nog blijven hangen). 's avonds zijn er wedstrijden met prijzen.
https://beestboulders.com/30jaardeklimmuur/

Aangezien ik met m'n boulder abonnement niet bij de Klimmuur terecht kan en ik heel toevallig toch bij de Rotterdamse vestiging in de buurt moet zijn, ga ik even een proefles toprope klimmen doen.

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Ik ben vorige week wezen buurten bij Neoliet boulders omdat ik toch toevallig letterlijk om de hoek moest zijn voor het MoMo Fabrique festival. Tussendoor dus even wezen klimmen in een andere boulderhal, en dat beviel wel.

Neoliet heeft een wat andere beleid qua moeilijkheidsgraden.. Ze beginnen met 2, en er lijkt meer overlap te zijn. Dus ik heb geen idee hoe ik 't moet vegelijken met Beest. Ik heb volgens mij alle mint (2), de meeste groene (3) en enkele blauwe (4) routes gedaan als ik me goed herinner, maar ik vond sommige van die blauwe makkelijker dan de andere kleuren. Verder hadden ze ook nog donker groene routes, maar die waren van de kinder competitie die die dag werd gehouden, en was niet aangegeven op de gradatiekaart. Ik begon met zo één, en ik vond 'm al zo pittig. :+ Zou ongeveer een 5 moeten zijn kreeg ik later te horen.

Verder m'n eerste top-out gedaan daaro, die hebben ze bij Beest niet. Volgens mij heb ik 'm "verkeerd" gedaan door de laatste hold te gebruiken. Maar was leuk. En ze hebben ook nog wat routes die door een gat in de muur gaan.. Hartstikke leuk, maar wel wat krap.. Blijkt voor kinderen bedoeld. :+ Kreeg te horen dat er ook wel 'ns een aanstaande bruid doorheen moest op een vrijgezellenfeestje haha.

Dan afgelopen week.. Zoals ik al zei in m'n tip in m'n vorige post hadden alle vestigen van Beest en de Klimmuur een open dag. De Klimmuur is toch een eind weg, in Prins Alexander, maar moest ook daar toevallig wezen, dus heb 't gecombineerd en ben eind van de middag voor het eerst wezen topropen!

Net als m'n eerste bouldersessie, heb ik 't héél rustig aan gedaan, ik wilde 't alleen ervaren. We werden in groepen van 3 gesplitst. Uitleg gekregen, en toen aan de slag. Ik deed het rustig aan, dus ik heb het gehouden bij 2 van de makkelijkste routes, die ik dan wel beide uitgeklommen heb. M'n "teamleden" probeerde ook nog wat moeilijkere routes, maar kwamen niet erg ver.. Overigens had de één wel boulder ervaring, maar de ander überhaupt geen klim ervaring. We hebben alle 3 die eerste makkelijke route uitgeklommen, maar die maakte wel meteen het verschil met boulderen duidelijk.

Ik ben er nog niet over uit of ik 't "enger" vind. Zekeren vind ik eng, maar is ook een questie van wennen denk ik. Dat iemand anders verantwoordelijk voor je is, vind ik ook eng.. maar gek genoeg had ik geen last van hoogtevrees toen ik bovenaan (hoe hoog is dat, 30m?) naar beneden keek en klaar was om weer naar beneden te gaan. 't is in ieder geval wel een hoop extra gedoe, dus ik heb wel een voorkeur voor boulderen. Ben nog wel van plan een keer een echte introductiecursus te doen, maar 't zal niet binnenkort zijn.

Daarna meteen door naar het centrum om verder te gaan boulderen, ook daar was 't feest. Ik wilde eigenlijk ook daar rustig aan doen en gewoon wat drietjes en viertjes doen, maar een aantal routes waren weggehaald vanwege de competitie routes. Daarvan heb ik alleen de eerste geprobeerd, daar alleen de zone gehaald, en verder hield ik 't voor gezien wat de competitie betreft.. :+ Maar ik probeer er nog wel één of twee de volgende keer dat ik er ben, ze blijven als 't goed is nog even hangen.

Kreeg ook wat chalk mee toen ik zei dat ik dat niet gebruikte en tot nu toe nooit het idee had dat ik 't op mijn niveau nodig had. Er was één groene route die ik de vorige keer met geen mogelijkheid kon doen, en dat was nog steeds het geval. Ik was alweer vergeten dat ik de chalk bij me had, en was al op weg naar een andere verdieping, maar toen dacht ik "laat ik 't toch 'ns met chalk proberen". Heeft niet geholpen. :+

Toen toch nog even een "30 jaar klimmuur" t-shirt gehaald, zat er over te twijfelen, maar goed, ze worden maar één keer 30.. En toen naar huis gegaan.

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 23:24
Aangezien mijn dochter al een tijdje vroeg om eens te gaan klimmen en nu inmiddels oud genoeg is, zijn we afgelopen weekend een keer met het gezin naar Neoliet in Tilburg geweest. Het klimmen ging prima en de kleine had er ook weinig moeite mee om omhoog te komen. Op twee derde begon het toch wel steeds wat spannend te worden, dus helemaal tot boven is nog niet gelukt. :)

Het klimmen is zeker voor herhaling vatbaar!

Achteraf zat ik me alleen af te vragen hoe het kan dat ik mijn vriendin prima kan zekeren, maar andersom ook. Het verschil in gewicht is zo'n tien kilo. Het ging in ons geval om toprope klimmen en het touw gaat bovenaan enkel door twee ringen/karabiners. Aangezien er ook nergens iets van een katrol wordt gebruikt, lijkt mij dat de kracht omlaag evenredig is als de kracht omhoog. Dat zou echter betekenen dat als ik aan het touw hang, ik mijn vriendin omhoog zou moeten trekken.
Dat gebeurt dus niet, dus lijkt me dat er ergens nog andere krachten werkzaam zijn in het voordeel van de persoon die zekert. De enige andere kracht lijkt me de wrijving van het touw te zijn, maar is dat voldoende om het verschil op te vangen? Zelfs bij een val (al werkt daar natuurlijk de veerkracht van het touw ook mee)?

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

maikel schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:03:
Achteraf zat ik me alleen af te vragen hoe het kan dat ik mijn vriendin prima kan zekeren, maar andersom ook. Het verschil in gewicht is zo'n tien kilo.
Dat is qua gewichtsverschil inderdaad niks. Volgens mij is alleen al de knik van het touw door de bovenste haak de eerste 'katrol'.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Goed dat je er over nadenkt! Gewicht kan wel van belang zijn namelijk.

Netto verschil is niet direct het antwoord. Als je zelf 150 kilo bent en je vriendin 140.. pas de problem. Ben jij 10 kilo en je vriendin 0 wordt het al interessanter.

Ikzelf ben 90 en Fraulein 55 kilo. Dat is.. kritisch te noemen. Bij voorklimmen gebruik hiervoor een Edelrid Ohm. Dat is zeer prettig.

De frictie die je krijgt van het omlooppunt bovenin (de 2 ringen) is al dusdanig dat je balans blijft. Jij zakt niet; zij blijft op de grond. Bij grotere vallen (wat bij toprope niet zou moeten gebeuren) zal ze wellicht een stukje van de grond komen. De meeste hallen kunnen je hier wel bij helpen. Een val oefenen om te houden zal voor je vriendin en voor jou een hoop info geven. Zien en voelen wat er echt gebeurd.

Er is voldoende studie hiervoor; https://nkbv.nl/kenniscen...oot-gewichtsverschil.html

maar kort gesteld; 10 kilo --> niks aan de hand!

• Hopjesvla79
maikel schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:03:
Aangezien mijn dochter al een tijdje vroeg om eens te gaan klimmen en nu inmiddels oud genoeg is, zijn we afgelopen weekend een keer met het gezin naar Neoliet in Tilburg geweest. Het klimmen ging prima en de kleine had er ook weinig moeite mee om omhoog te komen. Op twee derde begon het toch wel steeds wat spannend te worden, dus helemaal tot boven is nog niet gelukt. :)

Het klimmen is zeker voor herhaling vatbaar!

Achteraf zat ik me alleen af te vragen hoe het kan dat ik mijn vriendin prima kan zekeren, maar andersom ook. Het verschil in gewicht is zo'n tien kilo. Het ging in ons geval om toprope klimmen en het touw gaat bovenaan enkel door twee ringen/karabiners. Aangezien er ook nergens iets van een katrol wordt gebruikt, lijkt mij dat de kracht omlaag evenredig is als de kracht omhoog. Dat zou echter betekenen dat als ik aan het touw hang, ik mijn vriendin omhoog zou moeten trekken.
Dat gebeurt dus niet, dus lijkt me dat er ergens nog andere krachten werkzaam zijn in het voordeel van de persoon die zekert. De enige andere kracht lijkt me de wrijving van het touw te zijn, maar is dat voldoende om het verschil op te vangen? Zelfs bij een val (al werkt daar natuurlijk de veerkracht van het touw ook mee)?
wrijving inderdaad. Daarbij: hoe dichter de zekeraar bij de muur staat, des te meer wrijving in het omlooppunt (als het goed is heb je dat ook geleerd tijdens je ITC). Daarbij werkt natuurlijk bij een val ook nog dat het dynamisch touw is, die vangt al een groot gedeelte van de krachten op. Een Ohm is inderdaad handig als blijkt dat er een dermate groot gewichtsverschil is dat veilig zekeren geen optie meer is. (alhoewel de Ohm natuurlijk pas een paar jaar op de markt is. Zolang ten alle tijden het touw maar vastgehouden wordt is een beetje vliegen geen probleem natuurlijk)

[Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 06-10-2022 12:18]

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 23:24
CurlyMo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:14:
[...]

Dat is qua gewichtsverschil inderdaad niks. Volgens mij is alleen al de knik van het touw door de bovenste haak de eerste 'katrol'.
Maar dat is dus een katrol met verhouding 1:1: 1 meter omlaag = 1 meter omhoog aan de andere kant. Dus dat maakt geen verschil in de krachten.
Zoals ik al lees is het dus enkel de wrijving die voor de balans zorgt. Dat was eigenlijk ook het enige dat ik kon bedenken als andere kracht die meespeelt. :)

Ik ging er ook al vanuit dat het het procentuele verschil van belang was. Inderdaad vanwege het feit dat 10kg vs 0kg niet zou werken en die 10kg dus niet zou blijven hangen.

• PageFault
Na een tijdje niks gedaan te hebben, maar weer eens van mijn luie reet af gekomen. Te beginnen met het bouwen van een nieuwe, lange dakroute:

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

PageFault schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:12:
Te beginnen met het bouwen van een nieuwe, lange dakroute:
Cool, is dat je eigen kelder ofzo?

Heb door omstandigheden (aangereden 8)7 ) weer ruim een maand niet geklommen. Vorige week voor het eerst weer geklommen, bij de Beest vestiging in Amsterdam, omdat ik daar toch in de buurt moest zijn. Was de eerste keer dat ik een andere vestiging van Beest bezocht, handig zo'n abonnement. Al had de eerste keer Holland Spoor moeten zijn, maar onderweg.. werd ik aangereden. Altijd leuk om een andere hal te bezoeken. Die van Amsterdam was mooier.. Maar wij hebben een mooier uitzicht. :+ Ik doe 't (weer) rustig aan, dus heb me alleen met de 3tjes en wat 4tjes bezig gehouden.

Dan vandaag weer voor 't eerst geklommen in "m'n thuisbasis". Weer allemaal nieuwe boulders natuurlijk. Weer begonnen met alle groene.. En ook nu weer had ik wat meer moeite, net als de vorige keer toen ik er kwam na een maand.. Ik weet nou dat 't niet aan mij ligt, in Amsterdam had ik er minder moeite mee, dus iemand daar maakt gewoon iets pittigere beginners routes.. En ook niet zo veel, ik had 't idee dat er maar weinig niveau 3 routes waren. Nog wat niveau 4 en 5 gedaan / geprobeerd, zelfs één paarse (6), maar die trok ik niet haha. Was wel leuk om te proberen. Die paar zwarte die ik probeerde zien er haalbaar uit, eentje haalde ik al bijna, dus die probeer ik volgende keer weer.

Volgende week hebben alle vestigingen van Beest weer een actie trouwens.. Mensen met een abonnement kunnen gratis mensen meenemen. Ik heb alleen niemand om mee te nemen. ;w

• PageFault
Sméagol schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:16:
[...]

Cool, is dat je eigen kelder ofzo?

Heb door omstandigheden (aangereden 8)7 ) weer ruim een maand niet geklommen. Vorige week voor het eerst weer geklommen, bij de Beest vestiging in Amsterdam, omdat ik daar toch in de buurt moest zijn. Was de eerste keer dat ik een andere vestiging van Beest bezocht, handig zo'n abonnement. Al had de eerste keer Holland Spoor moeten zijn, maar onderweg.. werd ik aangereden. Altijd leuk om een andere hal te bezoeken. Die van Amsterdam was mooier.. Maar wij hebben een mooier uitzicht. :+ Ik doe 't (weer) rustig aan, dus heb me alleen met de 3tjes en wat 4tjes bezig gehouden.

Dan vandaag weer voor 't eerst geklommen in "m'n thuisbasis". Weer allemaal nieuwe boulders natuurlijk. Weer begonnen met alle groene.. En ook nu weer had ik wat meer moeite, net als de vorige keer toen ik er kwam na een maand.. Ik weet nou dat 't niet aan mij ligt, in Amsterdam had ik er minder moeite mee, dus iemand daar maakt gewoon iets pittigere beginners routes.. En ook niet zo veel, ik had 't idee dat er maar weinig niveau 3 routes waren. Nog wat niveau 4 en 5 gedaan / geprobeerd, zelfs één paarse (6), maar die trok ik niet haha. Was wel leuk om te proberen. Die paar zwarte die ik probeerde zien er haalbaar uit, eentje haalde ik al bijna, dus die probeer ik volgende keer weer.

Volgende week hebben alle vestigingen van Beest weer een actie trouwens.. Mensen met een abonnement kunnen gratis mensen meenemen. Ik heb alleen niemand om mee te nemen. ;w
Nee, een lokale klimvereniging in Venlo. Het Duitse bouwwerk afbreken was te risicovol voor de hele buurt, dus dan maar een klimfaciliteit van en in gemaakt :+

Balen dat je aangereden bent :( Zat je op de fiets en had iemand je over het hoofd gezien? Ik hoop dat je niet teveel schade aan jezelf hebt....

Ik begin in elke hal altijd zo goed als onderaan, heb zoveel hallen gezien in zowel binnen- als buitenland, er zit gewoon soms best een niveau verschil in de niveau's en natuurlijk verschil in route stijl. Dus eerst langzaam opbouwen, warm je goed op en je komt er meteen achter wat de niveau fluctuaties zijn.

• Blomminator
  • Niet online
PageFault schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:12:
Na een tijdje niks gedaan te hebben, maar weer eens van mijn luie reet af gekomen. Te beginnen met het bouwen van een nieuwe, lange dakroute:

[Afbeelding]
Als je het nu als een crack maakt - dan scheur ik nog weleens die kant op. Keertje buiten geklommen, maar door Covid was binnen dicht. Leuke plek daar hoor. Schappelijk prijsje, klettersteig erbij. Topplek als je daar nabij woont!

• PageFault
Blomminator schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:41:
[...]

Als je het nu als een crack maakt - dan scheur ik nog weleens die kant op. Keertje buiten geklommen, maar door Covid was binnen dicht. Leuke plek daar hoor. Schappelijk prijsje, klettersteig erbij. Topplek als je daar nabij woont!
Ha ha ha, een crack wordt lastig daar.

Nu is een tijdje alles alweer open, al is het buiten nu natuurlijk niet echt comfortabel. Als het beter weer is, is het het leukst. Overnachten is ook altijd mogelijk daar.

• unezra

unezra

Merk dat ik toch niet content ben over mijn Red Chili schoenen en terug wil naar de La Sportiva Oxygym waar ik lang op heb geklommen. Maar, die worden niet meer gemaakt. Dus ik ben op zoek naar de opvolger.

Dat zou deze kunnen zijn:

https://www.lasportiva.com/nl/kubo-man-red-30h314720

Maar zeker ben ik daar niet van.

Wie weet wát de echte opvolger is van de Oxygym (en liefst, waar ik die zou kunnen passen in Nederland)?

• Hopjesvla79
unezra schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:59:
Merk dat ik toch niet content ben over mijn Red Chili schoenen en terug wil naar de La Sportiva Oxygym waar ik lang op heb geklommen. Maar, die worden niet meer gemaakt. Dus ik ben op zoek naar de opvolger.

Dat zou deze kunnen zijn:
[Afbeelding]
https://www.lasportiva.com/nl/kubo-man-red-30h314720

Maar zeker ben ik daar niet van.

Wie weet wát de echte opvolger is van de Oxygym (en liefst, waar ik die zou kunnen passen in Nederland)?
mailtje naar La Sportiva?

• unezra

unezra

Zeker een optie, maar dat heb ik eerder geprobeerd zonder succes.
Dus vandaar dat ik het een beetje rond vraag.

Deze schoen ziet er iig wel vet uit. Is qua features ook redelijk wat ik zoek.
Geavanceerder hoeft niet. Ik klim toch geen 7a. (Donderdag met 1 block net een 6a+ geklommen, voor het eerst in jaren. Mijn top zal ergens op 6b liggen denk ik, met af en toe eens projecten in 6c.)

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:39
unezra schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:27:
[...]

(Donderdag met 1 block net een 6a+ geklommen,
Dan heb je 'm dus net niet geklommen 😋

Ik heb vroeger ook red chili's gehad, was toen iedereen laaiend over, ik vind ze helemaal niks.

Sportiva's was altijd zo en zo. De ene zat als een tierelier, de ander was drama.

Laatste schoentjes die ik had waren die goedkope van de Decathlon. Beviel eigenlijk het beste. 4 of 5 tientjes, en als ze gaten kregen terug naar de winkel, kreeg je nieuwe. 😄

Mijn idee, tot 7a maakt het geen ruk uit wat je aan je voeten hebt, binnen dan. Maar moet je gewoon beter klimmen. Daar boven maakt het nog geen ruk uit, maar doe je alsof. Al die 5a klimmers met hun 5.10 moccasins, zonde van het geld 😉

Pasvorm, dat is wel een puntje.

• unezra

unezra

Hmmm.
De Kubo krijgt wel goede reviews...
https://www.bogong.com.au/blog/post/review-la-sportiva-kubo

• unezra

unezra

MsD schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:22:
[...]
Dan heb je 'm dus net niet geklommen 😋
Nja, ik heb alle passen kunnen maken. :)
Maar idd, niet (in 1x) uitgeklommen. Met deze route lijkt dat wel realistisch. De eerste 6a+ waarbij ik denk "die zou ik moeten kunnen uitklimmen".
Ik heb vroeger ook red chili's gehad, was toen iedereen laaiend over, ik vind ze helemaal niks.

Sportiva's was altijd zo en zo. De ene zat als een tierelier, de ander was drama.

Laatste schoentjes die ik had waren die goedkope van de Decathlon. Beviel eigenlijk het beste. 4 of 5 tientjes, en als ze gaten kregen terug naar de winkel, kreeg je nieuwe. 😄

Mijn idee, tot 7a maakt het geen ruk uit wat je aan je voeten hebt, binnen dan. Maar moet je gewoon beter klimmen. Daar boven maakt het nog geen ruk uit, maar doe je alsof. Al die 5a klimmers met hun 5.10 moccasins, zonde van het geld 😉

Is en tóch merk ik dat vertrouwen in je schoenen, hoe subjectief ook, belangrijk is. Ik vertrouw al niet op mijn voeten, met die Red Chili's is dat nog minder, terwijl ik er prima op niveau op kan klimmen. Mis echt mijn OxyGym's, die waren ZO fijn dat ik er 3, 4 paar van heb versleten tot ze uit productie gingen. (Ze hebben ook een ontwerpfout, dus logisch, maar toch.)

Ik wil iig een schoen die technisch genoeg is, maar ook comfortabel zodat ik er de hele avond én buiten lekker op kan klimmen. Daarom hoet het ook niet technischer dan zo'n Kubo.

• MsD
Elke schoen van 120€ gaat ook goede reviews krijgen. Dat ze al beginnen te zeggen dat geen enkele schoen perfect is zou bijna het teken moeten zijn om de review niet verder te lezen.

Het is geen magie ofzo. Gewoon een stuk rubber onder je voeten. En dat slijt als een malle in een klimhal. En je doet er geen 9a mee. Koop gewoon de lekkerst zittende schoen. Heb je 1000 keer meer aan. Kan je meer klimmen met minder pijn. En meer pret maken in de wand.

• unezra

unezra

MsD schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:28:
[...]
Elke schoen van 120€ gaat ook goede reviews krijgen. Dat ze al beginnen te zeggen dat geen enkele schoen perfect is zou bijna het teken moeten zijn om de review niet verder te lezen.

Het is geen magie ofzo. Gewoon een stuk rubber onder je voeten. En dat slijt als een malle in een klimhal. En je doet er geen 9a mee. Koop gewoon de lekkerst zittende schoen. Heb je 1000 keer meer aan. Kan je meer klimmen met minder pijn. En meer pret maken in de wand.
Dat is het. Die schoen *had* ik.
Alleen die worden niet meer gemaakt.

Ik wil comfortabele sloffen waar ik heerlijk binnen en buiten op kan klimmen, maar waar ik wel vertrouwen in heb. Ja, dat zit tussen de oren. :) (Oh, en ik wil een schoen die er clownesk uit ziet. Nja, wil. Als er een schoen is die perfect is én er clownesk uit ziet, wil ik die.)

• Blomminator
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:33:
[...]
Ik wil comfortabele sloffen waar ik heerlijk binnen en buiten op kan klimmen.
Het is net als met klimmen zelf, van je kont komen en in actie komen.. MN Arnhem rijnboulder heeft alle La Sportiva staan. Maten even daargelaten, maar geeft een beeld. Neoliet Utrecht veel staan, Tenaya' en red Rock dacht ik. Bever heeft random zaken en merken. Alles van 5.10 is ruim op voorraad bij Bleau in Delft.

Kortom. Combineren. Verken het land, de klimhallen die er zijn en pas schoenen. Klets, ontmoet mensen en drink koffie. Bij voorkeur met een kano. Dan vind je vanzelf wat je lekker vindt. Op elk gebied.

Zelf vorige week overgestapt van tenaya naar Sportiva. Tenaya's waren pantoffels. Maar, ook maat te groot. Nu strakke Sportiva van half maatje krap, en dat voelt zo anders. voettreetjes zijn ineens binnen handbereik.
Verder eens met eerdere berichten; het maakt niet zoveel uit.. lekker comfy pantoffels en gaan. De lol is dan groter.

• unezra

unezra

Blomminator schreef op zondag 27 november 2022 @ 07:47:
[...]

Het is net als met klimmen zelf, van je kont komen en in actie komen.. MN Arnhem rijnboulder heeft alle La Sportiva staan. Maten even daargelaten, maar geeft een beeld. Neoliet Utrecht veel staan, Tenaya' en red Rock dacht ik. Bever heeft random zaken en merken. Alles van 5.10 is ruim op voorraad bij Bleau in Delft.

Kortom. Combineren. Verken het land, de klimhallen die er zijn en pas schoenen. Klets, ontmoet mensen en drink koffie. Bij voorkeur met een kano. Dan vind je vanzelf wat je lekker vindt. Op elk gebied.
Dat valt echt heel erg hard tegen. Ik heb al eens een flink rondje gedaan en kwam uiteindelijk bij Sterk uit op mijn Red Chili Fusion VCR. Waarschijnlijk een prima schoen (en ik ben meer dan uitstekend geholpen bij Sterk), maar ik merk dat ik er toch niet gelukkig mee ben. Zit dat tussen mijn oren? Best kans, maar klimmen zit voor een groot deel tussen je oren. Vertrouwen in je materiaal is zeker een manier om beter en harder te klimmen. :)

Omdat ik niet zo veel zin heb in nog een rondje door het land, wil ik deze keer mijn zoektocht wat versmallen naar effectief de opvolger van mijn OxyGyms en dáár dan gerichtheen gaan om te passen en, als ze bevallen, aan te schaffen.

Online zou ook kunnen, maar ivnd ik tricky, je wil toch meerdere maten en meerdere schoenen passen.
Zelf vorige week overgestapt van tenaya naar Sportiva. Tenaya's waren pantoffels. Maar, ook maat te groot. Nu strakke Sportiva van half maatje krap, en dat voelt zo anders. voettreetjes zijn ineens binnen handbereik.
Verder eens met eerdere berichten; het maakt niet zoveel uit.. lekker comfy pantoffels en gaan. De lol is dan groter.
Is en da's dus ook precies wat ik zoek.

Comfortabele intermediate schoenen, waar ik een hele avond op kan klimmen (al doe ik ze wel altijd tussen de routes uit), waar ik zowel binnen als buiten fijn op kan staan. Vind het vooral heel erg irritant dat ik *eindelijk* echt mijn schoen had gevonden en na het 3e paar, ze niet meer gemaakt worden.

Wat ik snap, want met name het velcro systeem van de OxyGym's liet te wensen over (lussen lubberden uit), mar het is wel jammer gezien het verder dus mijn ideale schoen is waar ik nog jaren op had willen klimmen.

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:10
MsD schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:22:
[...]

Vanaf 6a worden de treedjes over het algemeen significant kleiner, dan helpt het wel enorm als je schoeisel hebt wat daar een beetje mee overweg kan. Met de meest comfortabele sloffen kan dat best een uitdaging worden. Het 'gewoon beter klimmen' gaat imho toch echt wel gepaard met de juiste schoenen. Hoeft allemaal niet heel aggressief te zijn, maar wel iets wat vertrouwen geeft op kleinere treedjes.

• MsD
L0we schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:05:
[...]

Vanaf 6a worden de treedjes over het algemeen significant kleiner, dan helpt het wel enorm als je schoeisel hebt wat daar een beetje mee overweg kan. Met de meest comfortabele sloffen kan dat best een uitdaging worden. Het 'gewoon beter klimmen' gaat imho toch echt wel gepaard met de juiste schoenen. Hoeft allemaal niet heel aggressief te zijn, maar wel iets wat vertrouwen geeft op kleinere treedjes.
Je moet leren vertrouwen in de schoenen te hebben. Merk en soort maakt echt wat minder uit. Het moet lekker zitten, daar zit het meeste verschil in.
En gewoon meer klimmen. En 6a plaatwerk is ook met blote voeten te doen. 😋

Heerlijke oefening om te doen is gewoon met je bergschoenen te klimmen. Gaat beter dan je denkt, als je maar gaat staan.

Maar tot 7a maakt het wat mij betreft niet zoveel uit welke schoenen ik heb. En eerlijk gezegd ook daarboven niet. Want als ik eerlijk ben heb ik best hard op die goedkope decathlon dingen gedaan.

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

M'n abonnement wordt 16 euro duurder vanaf Februari. Ouch.

• Blomminator
  • Niet online
Sméagol schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:55:
Bij wie?

• unezra

unezra

Tja. Klimhal is groot, verwarmingskosten zullen fors zijn in de winter.

Ik klim nu op een strippenkaart bij Neoliet (abbo haal ik er met max. 1x per week niet uit), maar heb daar nog geen prijsophoging van gezien.

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Bij Beest Boulders.
unezra schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:06:
Tja. Klimhal is groot, verwarmingskosten zullen fors zijn in de winter.
Ach ja ik begrijp 't wel hoor, maar 't hakt er flink in. 't is bijna 200 euro op jaarbasis.

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-03 21:41
Ik denk dat je te snel gekeken hebt, namelijk naar de prijs van het klimabo. Klimmen (de klimmuur) wordt 66, was 60. Boulderen (Beest) wordt 55, was 50 euro.

Alsnog stuk duurder, maar scheelt je per jaar toch weer de kosten van één paar schoenen ;)

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Ah mooi, inderdaad verkeerd gekeken. Dat scheelt.

• Valorian
Afgelopen week geklommen in El Chorro, nabij de costa del sol, zuid Spanje. Echt een aanrader, enorm veel rotswanden nagenoeg allemaal bereikbaar binnen een half uurtje rijden (sommige zelfs op loopafstand van het dorp) en vaak een kleine approach-wandeling. Heerlijk weer gehad (15-20 graden en hele dag zon). Gebied is vriendelijk behaakt en had ook meer dan genoeg routes voor relatieve beginners.

We hebben in 9 dagen tijd denk ik zo'n 60 routes afgetikt, waarvan de meeste in de 4'tjes en enkele 5'jes. Veelal routes van 15-20 meter maar ook wat mooie uitschieters naar 25+ meter. Dat klinkt erg tam, maar wie buiten (voor)klimt weet dat je dat niet kan vergelijken met klimhal-niveau's. Voor de cracks (no pun intended) zijn er overigens ook routes tot +/- 8b en multipitches van honderden meters.

Zelf hebben we overigens ook één multipitch van 6 touwlengtes gedaan, dan was al een heel project maar wel erg gaaf om te doen. Gelukkig met maar één benodigde abseil aan de andere kant van de berg. Verder biedt het gebied ook nog een aantal mooie klettersteig-routes en kun je de beroemde (maar voor klimmers niet erg spannende) Caminito Del Rey wandeling maken.

Logistics en kosten:
- Vliegen op Malaga (+/- 150 euro pp)
- Uurtje rijden naar El Chorro (aanrader autohuur* +/- 15 euro per dag, maar er gaat ook een trein)
- Ter plekke: diverse "klim hostels" voor weinig, maar appartementje kost ook de kop niet (bij ons zo'n 600 euro voor 9 nachten)
- Topo: Rockfax. Impressie van de routes of geen zin in boek kopen? Rockfax Digital biedt voor 6 euro per maand toegang tot al hun topo's via een App.
- Gezien de locatie (Zuid Spanje): echt een winterklim-gebied. Waarschijnlijk vanaf het voorjaar al veel te warm op de Noord-wanden na, en in de zomer wil je er denk ik helemaal niet meer komen. Maar in november-maart denk ik optimaal. Al moet je een beetje geluk hebben met het weer (statistisch nog best wat regendagen, de echte mooi-weer-klimmer gaan naar Tenerife of Griekenland denk ik).

Voor wie hoog in de 5'jes klimt of hoger is een auto overigens niet echt nodig, dan heb je al oneindig veel routes op loop-afstand. Is je (voor)klim niveau iets lager dan is een auto wel erg handig, je kan dan ook de net-wat-verdere (lees: max 25 min rijden) gebieden aantikken en zo meer routes binnen je niveau vinden. Ook bespaart het simpelweg veel tijd om dat je er veel approach-wandelingen ermee inkort. Aan die wandelingen heb ik op zich geen hekel, maar met klimmateriaal, 70m touw, water, etc. wordt zo'n tas toch wat zwaar ;)

PS: Specifiek voor deze trip hadden we een clipstick gekocht en een Panic-setje. Die eerste hebben we nergens hoeven gebruiken (eerste haken zaten allemaal op prima afstand). De tweede is meermaals zeer fijn gebleken.

[Voor 7% gewijzigd door Valorian op 28-12-2022 09:17]

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Sméagol schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:16:
Nog wat niveau 4 en 5 gedaan / geprobeerd, zelfs één paarse (6), maar die trok ik niet haha. Was wel leuk om te proberen.
Dat was geen 6, maar een 5B/C, zwart is 5A/B daar. Anyway, gisteren was ie gelukt!
.. maar achteraf bleek ie makkelijker dan de meeste zwarte (en een aantal blauwe) denk ik. :+
Maar goed, nieuw kleurtje halen gaf wel eventjes een adrenaline rush..

Verder probeerde ik nog een selfie te maken.. voor reasons. Ik wilde iets dynamischer dan een statische tripod shot vanaf de grond, maar met mijn huidige gear was 't enige praktische.. m'n telefoon, en ik heb een hekel aan foto's maken op m'n telefoon. Je gelooft 't niet, maar je hebt je armen nodig bij 't boulderen! Tussendoor even een selfie maken maakte 't net een extra uitdaging.. maar 't is gelukt.

En verder een irritatiepuntje waarvan ik niet meer weet of ik die eerder heb genoemd maar.. Ik heb een hekel aan dat overdadige chalk gebruik, sjezus. Ik snap niet dat zelfs de beginnersroutes helemaal volgekalkt zijn soms. Ben zelf niet van plan in de nabije toekomst aan chalk te beginnen, maar ik denk wel dat ik een borsteltje ga kopen.

• unezra

unezra

Sméagol schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 01:53:
[...]
En verder een irritatiepuntje waarvan ik niet meer weet of ik die eerder heb genoemd maar.. Ik heb een hekel aan dat overdadige chalk gebruik, sjezus. Ik snap niet dat zelfs de beginnersroutes helemaal volgekalkt zijn soms. Ben zelf niet van plan in de nabije toekomst aan chalk te beginnen, maar ik denk wel dat ik een borsteltje ga kopen.
Oh, ik pof me indoor echt helemaal suf. Stap gerust een 3 opwarmroute in met volgepofte handen.
Gewoon, uit gewoonte, omdat ik het prettig vind, in zwaardere routes uit psychologische overwegingen, etc.

Buiten lijkt het wat minder nodig en ben ik er voorzichtig mee, maar binnen, lekker wit kleuren die grepen. 8)

(Ik boulder overigens niet, zuiver toprope/lead.)

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Sméagol schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 01:53:
[...]
Hangt ook af van of je snel last hebt van klamme handjes... Als je snel zweethanden krijgt, dan wil je gewoon lekker wat pof aan je handen hebben.
Ik heb er gelukkig niet zo'n last van, dus gebruik het alleen als de routes wat pittiger worden, maar kan me voorstellen dat sommige mensen het altijd nodig hebben.

• PageFault
Ik pof werkelijk nooit, heb er nog nooit profijt van gehad. Voor de meeste mensen is het iets tussen de oren, een gewoonte, een psychische factor.

• Hopjesvla79
ik krijg zweethanden als ik vermoeid raakt, dan is pof wel handig tot op het punt dat zelfs dat niet meer werkt, maar dan ben ik er ook meestal wel klaar mee. Buiten pof ik nagenoeg nooit, de rots zorgt, zeker als je op kalk klimt, al voor genoeg droge handen.

Maar goed, wel of niet poffen is weer zo'n discussie die voor iedereen anders is. Vind je het nodig, om welke reden dan ook, dan moet je het doen, vind je het niet nodig dan doe je het niet. Prima.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:43
Hebben mensen nou echt het idee dat dat borsteltje gaat helpen? Ik gebruik het echt nooit en moet altijd een beetje lachen als mensen de halve route aan het poetsen zijn.

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

AMARONE schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:05:
Hebben mensen nou echt het idee dat dat borsteltje gaat helpen? Ik gebruik het echt nooit en moet altijd een beetje lachen als mensen de halve route aan het poetsen zijn.
Ja zeker. Vorige week deed ik een zwarte route die ik al 'ns eerder had gedaan, maar 't lukte niet, omdat m'n handen weggleden door het kalk. Eergisteren wat kalk weggepoetst en het ging prima.

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:19
Ik gebruik beiden. Poffen is echt een gewoonte al heb ik er wel echt baat bij. Ik doe het ook voordat ik een 4 instap maar meestal maar een klein beetje en dan klim ik er gelijk een paar achter elkaar. Ik heb wel snel zweethanden. Buiten mag het vaak niet en vaak minder nodig. Als 't een beetje warm is en ik sta in de zon dan zit ik wel vaak mijn handen aan mijn broek af te vegen. Vooral in belgie is het af en toe ook nog lekker afgespekt en dan zou ik toch graag wat pof hebben.

Als een groepje een route zit te projecten merk je op een gegeven moment ook wel eens dat een greepje nat begint te worden en dan wordt 't toch iets moeilijker. Met top rope / lead is het ook echt een gewoonte om op een rust plek even bij te poffen.

Borstelen doe ik minder snel, meestal pas als ik ergens een keer vanaf gegleden ben of het moeten mega kleine voet treetjes zijn in iets van een 6c. Borstelen doe ik vaker een beetje voor het mentale. Of dat dan wel of niet werkt maakt me niet uit. Als ik bij een spannende pas er vanaf glij ben ik wel vaker het vertrouwen kwijt in een voet terwijl je dat juist moet hebben om de greep fatsoenlijk te belasten en niet weg te glijden. Als ik geloof dat ik met een keer borstelen meer frictie heb is dat genoeg :D

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Ik ben verder ook niet tegen het chalk gebruik ofzo, ik kan me goed voorstellen dat als ik op hogere niveaus begin te boulderen, dat ik 't ook nodig ga hebben. In fact, 't is mogelijk dat ik er nu ook baat bij kan hebben.. 't probleem is dat we 't nooit zullen weten omdat alle startposities standaard volzitten met chalk, dus ik krijg 't spul automatisch op m'n handen. Mijn probleem is specifiek met 't onnodig / te veel gebruik aan chalk.

Die zwarte greep die ik heb lopen poetsen, en nou moet ik 'm omschrijven.. 't is een soort 3 kwart halve bol, redelijk groot, en hij is voornamelijk helemaal glad. Aan de bovenkant zit een soort kuipje met textuur waar je dus grip op hebt. De chalk zit dan op het greep gedeelte, op het gladde gedeelte (wat echt niet helpt), en een hele lading in de kuip, wat de greep een soort asbak maakt. Da's niet gezond.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:43
Toch even een reactie op dit oude bericht, ik had deze ook besteld met de gedachte dat ze super comfortable zijn. Bij mij zat er alleen een flapje die super irriteerde aan de binnenzijde bij mijn linkervoet.

Ik twijfel nu om toch weer naar dezelfde basic schoenen te gaan (sportiva taruntala) ivm de prijs en omdat ze gewoon heerlijk comfortabel zijn. (Klim met deze schoenen niveau rood/zwart in walhalla)

• Valorian
AMARONE schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:36:
[...]

Toch even een reactie op dit oude bericht, ik had deze ook besteld met de gedachte dat ze super comfortable zijn. Bij mij zat er alleen een flapje die super irriteerde aan de binnenzijde bij mijn linkervoet.

Ik twijfel nu om toch weer naar dezelfde basic schoenen te gaan (sportiva taruntala) ivm de prijs en omdat ze gewoon heerlijk comfortabel zijn. (Klim met deze schoenen niveau rood/zwart in walhalla)
Ik ben ook nog altijd blij met tarantula. Wel jammer dat de prijs fors gestegen is. Ze waren meestal rond de 70 euro en met een aanbieding net biven de zestig vaak wel te vinden. Sinds de laatste “upgrade” nergens meer onder de 85 euro… 🤔

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:59
Heeft iemand hier ervaring met klimschoenen in grote maten?
Ik wil beginnen met klimmen maar mis nog een paar klimschoenen.

Ik heb in het dagelijkse leven schoenmaatje 50, maar na de eerste bestelling kom ik erachter dat dit niet zo eenvoudig is. Want ik had een setje Scarpa Origin's besteld in maat 50 maar met aantrekken had ik het idee dat ik een maatje 47-48 aan had zo krom zaten mijn tenen.

Ik heb nu gevonden dat Red chili session 4 tot maat 52 gaat maar ik ben wat terughoudend om random schoenen te blijven bestellen (los van momenteel niet beschikbaar).

Iemand ideeën wat ik het beste kan doen hier?

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@Red Cell Misschien huren bij een boulderhal? Meeste hallen verhuren schoenen. Kan je een beetje uittesten voor de goede maat en kijken welk merk je past. (Als ze jouw maat hebben, dat is)

A'dam ZonPHP PVOutput

• Red Cell
@ericplan
Ik ben bij de boulderhal in Haarlem (die hadden ook een winkel) geweest maar daar was de grootste maat 49. Mijn eigen klimhal komt ook niet in de buurt van 50 met wat ze verhuren.

Hence mijn hoop of iemand hier ideeën had.
Want mijn ervaring is dat het met mijn maat en meer specialistisch schoeisel het online bestellen word.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Ondanks de onderbrekingen afgelopen maanden merk ik toch progressie. Deze avond m'n 2de paarse gedaan, en bijna m'n 3de! Nog een nieuwe zwarte en blauwe gedaan ook.
M'n middellange termijn doel is dat ik een blauwe (4) circuit kan doen met hetzelfde gemakt als een groene, die ik nu altijd als eerste doe als warming up, maar ik vind 't meestal leuker om sommige van die zwarte, en nu ook paarse te proberen.. Er zijn nog een aantal blauwe die ik nog niet gefinished heb. Daar wil ik me volgende keer weer aan wagen.. Nadat die paarse overhang is gelukt.
Red Cell schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:41:
Iemand ideeën wat ik het beste kan doen hier?
Ik kan de volgende keer 'ns vragen bij m'n hal wat ze verhuren, maar ik zie al geen maat 50 in hun webshop zo snel. 'k heb ook nog een andere boulderhal geprobeerd met een webshop, daar zie ik zo gauw ook niks. Ik denk helaas dat je pech hebt en dat er niks anders op zit dan schoenen te proberen die je eerst moet kopen (die je vervolgens waarschijnlijk lastig kwijt kan als ze niet goed zitten).

Ik weet niet of 't helpt, maar mensen gaven mij hier het advies dat klimschoenen sowieso strak moeten zitten. Maar ook weer niet té strak. Ik heb ongeveer maat 40, en dit is ook de maat klimschoenen die ik draag. Moet wel zeggen dat ik altijd sokken aan heb. Ik draag Tarantulas, zitten lekker wat mij betreft, en werden aangeraden als beginners schoenen. Ik zie dat het merk zelf wel maat 50 heeft en verkoopt:
https://www.lasportiva.com/en/tarantula-man-blue-30j623205

Maar ik zou eerst eens kijken of die Scarpa's werken. Misschien helpt 't om zonder sokken te klimmen. Als ze echt pijn doen dan moet je op zoek naar een maat groter..

• Red Cell
Nou voor het geval iemand anders met grote voeten hier ooit kijkt even het eindresultaat van mij zoektocht naar maat 50 klimschoenen vermelden.
Het eindpunt is dat ik een setje Red Chilli session air in maat 52 :X heb gevonden die mij passen.
Hoewel nog steeds erg strak bij de tenen is het in ieder geval niet pijnlijk meer als ik sta.

En nou die muur op :)

• unezra

unezra

Heeft iemand hier toevallig nog goede tips voor trainers of kleine organisaties die maatwerk outdoor klimcursussen kunnen geven? Bij voorkeur individueel of met een kleine groep. (Zeg max. 3 touwgroepen.)

NKBV en MN vallen voor mij redelijk af, snel op gladgeklommen rots, grote groepen, nazi-instructeurs, beperkte flexibiliteit qua weekenden en geen maatwerk.

Intentie is om in pak 'm beet 4 dagen (1x4 of 2x2) op het niiveau van outdoor-voorklimmen tot 3 touwlengtes te komen. (NKBV cert is een leuke bijkomstigheid, maar geen must. UIteraard wel een instructeur die bevoegd is OV-MP af te geven. https://nkbv.nl/kenniscen...e-sportklimcursussen.html)

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@unezra Misschien een studentenvereniging zoals ASAC?

A'dam ZonPHP PVOutput

• unezra

unezra

ericplan schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:28:
@unezra Misschien een studentenvereniging zoals ASAC?
Hmm, kan een optie zijn, maar zit je dan niet heel erg tussen de 18 en 20 jarigen?
As in, mijn klimmaatje en ik zijn rond de 40 en een van de dingen waarom we kijken naar maatwerk, is valangst en dus een docent die we tevoren kunnen spreken om te kijken of die persoon dáár goed mee om gaat.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

a.k.a. Martijn

Hoe gaan jullie om met materiaal leeftijd. Mijn klimgordel is nu 10 jaar oud en Black diamond noemt op hun site dat het dan vervangen moet worden. Maar je ziet geen slijtage / stiksels e.d. die versleten zijn...en online vind je vooral tips hoe je slijtage herkent bij klimmateriaal en behalve fabrikanten zelf wordt er minder over leeftijd gesproken. Ik klim slechts 4 of 5x per jaar met de gordel, we doen vooral boulderen namelijk. Dus veel gebruik heeft het niet gehad.
De fabrikant wil natuurlijk graag elke 10 jaar wel wat verkopen en vooral geen rechtzaak aan de broek. Vind het zonde om een prima (uitziende) gordel te vervangen.
Maar ik wil niet een dode zuinigerd zijn. Gaat mij meer om het weggooien van iets dat nog goed is dan de 5 tientjes voor een nieuwe gordel.

Hoe gaan jullie hier mee om.

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• Hopjesvla79
Nomad schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:51:
Hoe gaan jullie om met materiaal leeftijd. Mijn klimgordel is nu 10 jaar oud en Black diamond noemt op hun site dat het dan vervangen moet worden. Maar je ziet geen slijtage / stiksels e.d. die versleten zijn...en online vind je vooral tips hoe je slijtage herkent bij klimmateriaal en behalve fabrikanten zelf wordt er minder over leeftijd gesproken. Ik klim slechts 4 of 5x per jaar met de gordel, we doen vooral boulderen namelijk. Dus veel gebruik heeft het niet gehad.
De fabrikant wil natuurlijk graag elke 10 jaar wel wat verkopen en vooral geen rechtzaak aan de broek. Vind het zonde om een prima (uitziende) gordel te vervangen.
Maar ik wil niet een dode zuinigerd zijn. Gaat mij meer om het weggooien van iets dat nog goed is dan de 5 tientjes voor een nieuwe gordel.

ik vervang. Natuurlijk zit er een marge ingebouwd, en hoogstwaarschijnlijk kan je er nog vele jaren mee doen, maar dit is wel onderdeel van je zekeringsketen. En wat er optisch goed uitziet wil nog niet zeggen dat het nog goed z'n werk kan doen. Wat maken die paar tientjes uit op 10 jaar? Je kan ook overwegen om helemaal geen gordel meer te gaan gebruiken, of op die spaarzame momenten kijken of je er niet een kan lenen van iemand.

[Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 11-02-2023 11:10]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Hopjesvla79 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:09:
[...]
of op die spaarzame momenten kijken of je er niet een kan lenen van iemand.
Van iemand die hem kan uitlenen omdat hij hem maar spaarzaam gebruikt en om die reden net zo goed al 10+ plus jaar in bezit heeft ;)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Hopjesvla79
CurlyMo schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:36:
[...]

Van iemand die hem kan uitlenen omdat hij hem maar spaarzaam gebruikt en om die reden net zo goed al 10+ plus jaar in bezit heeft ;)
ha ha je moet je idd afvragen of dat dan de juiste persoon is, misschien dan toch even verder kijken... (of gewoon een goedkopere gordel kopen bij de Decathlon, probleem.opgelost ;) )

• Valorian
unezra schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:42:
Heeft iemand hier toevallig nog goede tips voor trainers of kleine organisaties die maatwerk outdoor klimcursussen kunnen geven? Bij voorkeur individueel of met een kleine groep. (Zeg max. 3 touwgroepen.)

NKBV en MN vallen voor mij redelijk af, snel op gladgeklommen rots, grote groepen, nazi-instructeurs, beperkte flexibiliteit qua weekenden en geen maatwerk.

Intentie is om in pak 'm beet 4 dagen (1x4 of 2x2) op het niiveau van outdoor-voorklimmen tot 3 touwlengtes te komen. (NKBV cert is een leuke bijkomstigheid, maar geen must. UIteraard wel een instructeur die bevoegd is OV-MP af te geven. https://nkbv.nl/kenniscen...e-sportklimcursussen.html)
In welke regio zit je ongeveer? Met MN heb ik geen ervaring. Met NKBV wel, jammer dat je daar slechte ervaringen mee hebt. Ik denk dat je het niet echt over een kam kan scheren met de term “nazi instructeurs” want er zijn natuurlijk allemaal verschillende regio’s met eigen instructeurs die ondanks een nkbv-richtlijn toch hun eigen ethiek en manier van curusu geven hebben. Maar wat betreft beperkte flexibiliteit weekends: dat klopt, de meeste regio’s hebben een handjevol weekends en dan moet er net plek zijn en alles uitkomen qua verhouding cursist/beginners/instructeurs. En eens, je wordt er vrij snel op gladde rots gejaagd, maar dat is vrees ik inherent aan de keuze om dicht bij huis te willen klimmen. In België is immers vrijwel alles wat lage niveau’s betreft (4 en 5’jes) erg glad geklommen, en juist de paar mooie multipitches in de wat lagere niveaus zijn zeer populair, zoals “Merinos” in Freyr, en daaarom spekglad. Een alternatief is Duitsland (bijv sauerland) maar dat lijkt bij de NKBV regios toch minder populair.

Ik heb zelf in drie zaterdagen bij een bevriende instructeur thuis de theorie en knopen-kunde gedaan, en daarna een aantal nkbv-weekends meegeweest om “meters te maken” en tot slot een nkbv-examen. Al met al ging daar veel tijd overheen maar omdat ik in de tussentijd gewoon lekker mee kon klimmen met de weekends maakte mij dat niet zoveel uit. Maar als je in korte doorlooptijd alles wilt beheersen en dan zelfsrandig op pad wilt dan is maatwerk vast een betere optie voor jullie.

Welke regio zit je ongeveer? Hier in Utrecht zie ik bij klimhallen nog wel eens flyers liggen van instructeurs die specifieke trainingen aanbieden, ik kan eens kijken en het hier posten als ik iets zie.

Als je echt op mooie (niet zo gladde) rotsen veel meters wilt maken dan zou ik overigens kijken of je een cursus kan doen in zuid europa (frankrijk, italie, oostenrijk, zwitserland). Maak er gewoon een mooie week van. Vier dagen is toch heel beperkt voor én alle theorie én praktijkmeters vrees ik. Of zijn jullie zelf al heel ver, hebben jullie bij wel voorklim singlepitch ervaring?

[Voor 30% gewijzigd door Valorian op 11-02-2023 12:12]

• Valorian

Vind ik ook een lastige. Mijn gordel is 9 jaar oud, al die jaren minimaal wekelijks gebruikt in klimhallen en daarnaast een paar weken per jaar buiten in volle zon (materiaal slijt sneller onder invloed van UV van de zon) en oogt niet echt fraai meer, maar goed, kapot is ie niet en stiksel zit er nog goed uit. Ik ga wel vervangen want dat mag gewoon wel eens, maar die afweging is natuurlijk anders als je wekelijks klimt tov 4-5x per jaar…

Ik verwacht dat als Black Diamond zegt 1x per 10 jaar vervangen dat de gordel dan bij zo spaarzaam gebruik, en alleen binnen, minimaal 30 jaar mee gaat. Al is het maar omdat je überhaupt nooit hoor over gordel-falen, terwijl je vooral ook buiten soms mensen ziet die nog net niet met hebbeptouw en gordels uit jren 70 klimmen. Maar goed, ik zou mijn hand er niet voor in het vuur steken en met oog op veiligheid en minimale kosten toch maar vervangen. Misschien kan je je oude gordel nog ergens doneren.

• Hopjesvla79
Die 1 x 10 jaar geldt ook bij niet gebruiken en op de plank laten liggen ;) In het algemeen (Mammut is een grote uitzondering) is het productiedatum + 10 jaar (kan dus dat je gordel eigenlijk maar 9 jaar mee kan als die bij de winkel lang genoeg op de plank heeft gelegen) Die datum staat op je label welke ergens in je gordel zit verstopt.

Zoek trouwens voor de fun eens de eisen op die Mammut op dit moment aan z'n gordels stelt qua gebruik...dat is het andere uiterste..

Voor die paar tientjes wissel ik graag om, al is het maar omdat een nieuwe gordel meteen comfortabeler zit en het leuk is om iets nieuws te kopen. Idem met mijn touw, ook al gebruik ik het maar een paar keer per jaar, het is wel mijn levensverzekering.

[Voor 22% gewijzigd door Hopjesvla79 op 11-02-2023 13:08]

• Valorian
@Hopjesvla79 Ja, voor de kosten hoef je het inderdaad niet te laten. Denk dat de gemiddelde hal-klimmer in één maand al meer uitgeeft aan entree dan een gordel kost. Volgens mij ging het @Nomad alleen ook niet om kosten, maaar meer om duurzaamheid / het weggooien van iets wat ogenschijnlijk nof goed lijkt. Maar eens, het gaat om je leven. Ik denk dat ik dit voorjaar zowel gordel (2013), als klimtouw als al mijn slinges (2015) maar weer eens vervang. En het pruziktouwtje waarmee ik meestal abseil, ook niet onbelangrijk. 😬

• Hopjesvla79
ha ja slinges, prusiktouwtjes, klettersteig sets e.d. hebben we het idd nog niet over gehad... same story. (ik heb recent mijn slinges vervangen door Edelrids die een levensduur van 10 jaar max hebben, juist omdat ik ze niet heel vaak gebruik, zo hoef ik ze niet te vaak vervangen)

Maar dat is dus het punt: als het goed lijkt, wil niet zeggen dat het nog goed is (wil ook niet zeggen dat het niet goed meer is..). Als het slecht eruit zag had je het waarschijnlijk al eerder vervangen, maar het gevaar zit dus in die gordel, dat touw etc wat al oud is maar er nog prima uit ziet. Je kan de gok wagen en hopelijk op het moment dat het fout gaat zeggen dat je eigenlijk te laat was. Kans is ook groot dat dat niet meer kan (dramatisch gesteld natuurlijk).

Voor iemand die zijn materiaal weinig gebruikt, altijd netjes en juist heeft opgeborgen zal er meer rek in die levensduur zitten dan anders, maar nog steeds denk ik dan dat 10 jaar een mooie leeftijd is om eens te vervangen. Gordel naar de Bever wegbrengen, touw kan je nog vele andere dingen mee doen. En anders breng je het naar de lokale dierentuin ofzo.

[Voor 10% gewijzigd door Hopjesvla79 op 11-02-2023 13:36]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

a.k.a. Martijn

Eens met het sentiment hier, duurzaam/spaarzaam zijn is goed, maar dit is niet het ideale onderwerp ervoor...ik ga straks een nieuwe bestellen. Ik verwacht en geloof met overtuiging dat de huidige gordel nog jaren goed zou zijn, maar je wilt er niet eens over nadenken of mee bezig zijn...een nieuwe vinkt je afweging weer voor 10 jaar af.

Het gaat mij inderdaad niet om het geld, alleen om het vervangen van iets wat nog goed lijkt te zijn.

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• PageFault

Webbing: uiterlijk na 10 jaar vervang ik dat. Touw is dan vaak onhandelbaar, bandschlinges en prusiktouwtjes kosten niet de wereld. Cams kun je laten refitten. Gordels: voor die paar tientjes loop ik liever geen risico om als Todd Skinner te eindigen (belay loop stuk na overijverig gebruik en dus ter aarde gestort).

Metalen zaken (ijsschroeven, karabiners etc): in principe oneindig, bij karabiners als hij niet soepel open- of dichtklikt of er iets ook maar iets met de sluiting, gaat hij weg.

• unezra

unezra

Valorian schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:04:
[...]
In welke regio zit je ongeveer? Met MN heb ik geen ervaring. Met NKBV wel, jammer dat je daar slechte ervaringen mee hebt. Ik denk dat je het niet echt over een kam kan scheren met de term “nazi instructeurs” want er zijn natuurlijk allemaal verschillende regio’s met eigen instructeurs die ondanks een nkbv-richtlijn toch hun eigen ethiek en manier van curusu geven hebben. Maar wat betreft beperkte flexibiliteit weekends: dat klopt, de meeste regio’s hebben een handjevol weekends en dan moet er net plek zijn en alles uitkomen qua verhouding cursist/beginners/instructeurs. En eens, je wordt er vrij snel op gladde rots gejaagd, maar dat is vrees ik inherent aan de keuze om dicht bij huis te willen klimmen. In België is immers vrijwel alles wat lage niveau’s betreft (4 en 5’jes) erg glad geklommen, en juist de paar mooie multipitches in de wat lagere niveaus zijn zeer populair, zoals “Merinos” in Freyr, en daaarom spekglad. Een alternatief is Duitsland (bijv sauerland) maar dat lijkt bij de NKBV regios toch minder populair.
Regio is idd Utrecht. Ik zou eens bij Neoliet kunnen kijken/vragen of zij nog specifiek tips hebben.

An-sich wel zinvolle, niet-gladde rots geklommen op pak 'm beet 2,5 uur rijden hier vandaan. Voor een weekend of 2 is dat nog wel te doen. Veel verder en het wordt meteen een week. Kan eventueel wel, maar ik denk dat het er dit jaar nog niet in zit om 10 dagen op klimvakantie te gaan en da's ook meteen heel intensief.

Intentie is juist de skills van OV 3 touwlengtes in 2 weekenden te halen, dan weer een beetje buiten te rommelen en misschien volgend jaar of het jaar daarop eens wat langer weg. (Weekje, max. 10 dagen.)
Ik heb zelf in drie zaterdagen bij een bevriende instructeur thuis de theorie en knopen-kunde gedaan, en daarna een aantal nkbv-weekends meegeweest om “meters te maken” en tot slot een nkbv-examen. Al met al ging daar veel tijd overheen maar omdat ik in de tussentijd gewoon lekker mee kon klimmen met de weekends maakte mij dat niet zoveel uit. Maar als je in korte doorlooptijd alles wilt beheersen en dan zelfsrandig op pad wilt dan is maatwerk vast een betere optie voor jullie.
Juh. Tijd is sowieso een sterk beperkende factor. Buitenklimmen zal echt voorlopig beperkt blijven tot "een paar keer per jaar" en met OV zijn er nét even wat meer mogelijkheden. In theorie zou ik nog wel zelfstandig moeten kunnen klauteren in de rots, maar vind het niet verstandig dat zonder cursus weer op te pakken, zeker niet gezien mijn klimmaatje nóg minder buitenervaring heeft dan ik.
Welke regio zit je ongeveer? Hier in Utrecht zie ik bij klimhallen nog wel eens flyers liggen van instructeurs die specifieke trainingen aanbieden, ik kan eens kijken en het hier posten als ik iets zie.
Graag! Ik klim eigenlijk alleen nog bij Neoliet Utrecht, zelden in een andere hal. Mocht je iets zien liggen in een andere hal, hou ik me absoluut aanbevolen.
Als je echt op mooie (niet zo gladde) rotsen veel meters wilt maken dan zou ik overigens kijken of je een cursus kan doen in zuid europa (frankrijk, italie, oostenrijk, zwitserland). Maak er gewoon een mooie week van. Vier dagen is toch heel beperkt voor én alle theorie én praktijkmeters vrees ik. Of zijn jullie zelf al heel ver, hebben jullie bij wel voorklim singlepitch ervaring?
Ik ben ooit gezakt voor mijn OV multipitch en het is alweer een paar jaar geleden dat ik buiten heb geklommen. Klimmaatje heeft geen OV cursus gedaan, heeft wel wát buiten ervaring, maar nog niet voldoende basishandelingen als ombouwen zelfstandig te kunnen en ik vind het niet verantwoord haar dat zelf bij te brengen. (Sowieso vind ik dat ik zelf ook een opfriscursus nodig heb voor ik me buiten waag aan iets anders dan toprope.)

• Blomminator
  • Niet online
unezra schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:42:
[...]

(Sowieso vind ik dat ik zelf ook een opfriscursus nodig heb voor ik me buiten waag aan iets anders dan toprope.)
Gezien je specifieke wensen, en situatie ( Beetje ervaring maar weggezakt, maatje nog niet bekend,) goede rots, etc etc.

Rijd naar Oostenrijk en trek een instructeur uit t schap. Over t algemeen zeer goede ervaring mee zelf. En alles exact op je niveau, wat je wel en niet wilt, en helemaal zoals jij het wilt.
Instructeur kost je daar 400,- per dag ongeveer. Meer dan MN cursusje. Maar dan ben je in 1 x klaar én alles wat je zoekt.
En ... Oostenrijk is mooier dan de Ardennen.

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-03 18:47
hier ook al mijn vraag gesteldhttps://gathering.tweaker...message/74480626#74480626, maar hier is het meer op zn plek

pulleyletsel door boulderen, iemand ervaring mee? Zojuist opgelopen. Heb via een kennis die sportarts is uitgevogeld welke fysiotherapeut hier in de omgeving verstand van heeft, die ga ik morgen bellen voor een afspraak.
Morgenavond wil (moet) ik weer gaan rennen morgenavond (ben de coachfunctie van mn sporthorloge aan het uitproberen. Maar ik denk niet dat ik dan al bij de fysiotherapeut ben geweest. Mn partner denkt dat ik beter niet kan gaan rennen morgen, omdat handen niet geheel onbelast zijn bij het rennen. Zelf denk ik dat het wel zal meevallen. Is er iemand die hier iets zinnigs op kan zeggen?

[Voor 4% gewijzigd door Adam1980 op 15-02-2023 22:57]

• Hopjesvla79
Adam1980 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:57:
hier ook al mijn vraag gesteldhttps://gathering.tweaker...message/74480626#74480626, maar hier is het meer op zn plek

pulleyletsel door boulderen, iemand ervaring mee? Zojuist opgelopen. Heb via een kennis die sportarts is uitgevogeld welke fysiotherapeut hier in de omgeving verstand van heeft, die ga ik morgen bellen voor een afspraak.
Morgenavond wil (moet) ik weer gaan rennen morgenavond (ben de coachfunctie van mn sporthorloge aan het uitproberen. Maar ik denk niet dat ik dan al bij de fysiotherapeut ben geweest. Mn partner denkt dat ik beter niet kan gaan rennen morgen, omdat handen niet geheel onbelast zijn bij het rennen. Zelf denk ik dat het wel zal meevallen. Is er iemand die hier iets zinnigs op kan zeggen?
nope, maar zou gewoon even de fysio afwachten. Misschien dat je met tapen meer ondersteuning krijgt ofzo?

• MsD
Als het zeer doet bij rennen gewoon stoppen. Een tape kan zeker helpen, maar zorgen dat de doorbloeding niet hindert.
Zeker niet belasten tot de fysio er iets zinnigs over heeft gezegd.

• PageFault

Over welke pulley hebben we het en hoe weet je zeker dat het de pulley is?

Als hij gescheurd is: rust. Als hij helemaal door is: bellen met je verzekering over dekking in het buitenland voor een operatie. In Nederland zijn er geen specialisten. In Duitsland en Oostenrijk zitten wat artsen die dat elke dag doen. Wat bekendere klimmers in NL zijn daar ook met succes geholpen.

Tapen: dan moet je eerst weten welke het probleem is. Hoe je dan moet tapen kun je o.a. in het boek "One move too many" terug vinden, uitgegeven door Petzl. Ik geloof dat klimwinkel.nl hem heeft.

Qua rennen: zolang de plotselinge bewegingen van je arm + hand niet tot pijn leidt, lijkt het me geen probleem.

• Adam1980
PageFault schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:49:
[...]

Over welke pulley hebben we het en hoe weet je zeker dat het de pulley is?
A4 denk ik, daar heb ik pijn. En hoe ik het weet; klassiek verhaal, met veel kracht uit het niets trekken aan de ringvinger en middelvinger, in een kleine pocketgreep, en meteen een krak/knap horen van de vinger en een pijnlijk gevoel. 1 Van de meest voorkomende klimblessures: https://nkbv.nl/kenniscentrum/vingers-pulleyletsel.html en
https://www.ntvg.nl/artik...-de-arm-bij-sportklimmers
Als hij gescheurd is: rust.
Dit zal het worden, ik heb al afscheid genomen van het binnenklimseizoen (en buiten klim ik, helaas, al jaren niet meer). Vanaf volgende week wordt het meer rennen.
Nu nog even niet, zaterdag maar weer proberen

• PageFault
Adam1980 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:30:
[...]

A4 denk ik, daar heb ik pijn. En hoe ik het weet; klassiek verhaal, met veel kracht uit het niets trekken aan de ringvinger en middelvinger, in een kleine pocketgreep, en meteen een krak/knap horen van de vinger en een pijnlijk gevoel. 1 Van de meest voorkomende klimblessures: https://nkbv.nl/kenniscentrum/vingers-pulleyletsel.html en
https://www.ntvg.nl/artik...-de-arm-bij-sportklimmers

[...]

Dit zal het worden, ik heb al afscheid genomen van het binnenklimseizoen (en buiten klim ik, helaas, al jaren niet meer). Vanaf volgende week wordt het meer rennen.
Nu nog even niet, zaterdag maar weer proberen
Beterschap! Kakzooi.

Lange rust en als je weer begint: klimhal en geen boulderhal!

• Adam1980
PageFault schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:28:
[...]

Beterschap! Kakzooi.

Lange rust en als je weer begint: klimhal en geen boulderhal!
mijn vaste klimpartner heeft hoogtevrees... vandaar de boulderhal

• PageFault
Adam1980 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:04:
[...]

mijn vaste klimpartner heeft hoogtevrees... vandaar de boulderhal
Aj aj aj, vrij extreem dus want vaak is het opbouwend wel "af te leren".

Mijn ervaring met boulderen en blessures is dat je na een tijdje rust er weer echt fanatiek zin in hebt en je dan toch op laat fokken en na 10 routes er weer lang uit ligt...

• Adam1980
PageFault schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:44:
[...]

Aj aj aj, vrij extreem dus want vaak is het opbouwend wel "af te leren".
Nooit geprobeerd eigenlijk. Maar momenteel past even boulderen ook beter op de avond dan afreizen naar de klimhal, die een heel stuk verder is.
Mijn ervaring met boulderen en blessures is dat je na een tijdje rust er weer echt fanatiek zin in hebt en je dan toch op laat fokken en na 10 routes er weer lang uit ligt...
Tsja... de tijd zal het leren. Denk dat ik pas na de zomer weer in de hal ben, vanaf mei kom ik meestal niet meer in de hal. Of de fysiotherapeut zegt adviseert dat het eerder kan.
Daarbij was het type greep waarop ik me geblesseerd heb vrij uniek in deze hal in dit niveau route. Denk dat het me wel lukt om blessurevrij te blijven.

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-03 16:23

ik heb drie volledige pulley rupturen gehad.- Allemaal ook volledig genezen zonder restklachten. Wat wil je precies weten?
Ik weet niet hoe je specifieke situatie eruit ziet, maar ik heb in ieder geval nooit een operatie hoeven ondergaan.

Dit artikel geeft een goede globale indruk: https://theclimbingdoctor...njuries-explained-part-1/

• Adam1980
Situaties schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:13:
[...]

ik heb drie volledige pulley rupturen gehad.- Allemaal ook volledig genezen zonder restklachten. Wat wil je precies weten?
Ik weet niet hoe je specifieke situatie eruit ziet, maar ik heb in ieder geval nooit een operatie hoeven ondergaan.

Dit artikel geeft een goede globale indruk: https://theclimbingdoctor...njuries-explained-part-1/
Gisteren bij de fysio geweest. Zijn conclusie, er is een beschadiging, maar geen idee hoe groot. Beeldvormend onderzoek is niet nodig, een volledige ruptuur is het in ieder geval niet op basis van lichamelijk onderzoek.
Advies is: klimmen op geleide van de pijn met een stukje tape. Na 5-6 weken zou het volledig hersteld moeten zijn.
Vanavond toch weer naar de boulderhal :) Waarschijnlijk iets minder uitdagend klimmen.

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-03 16:23
Fijn, dat scheelt een flink hersteltraject. Inderdaad verstandig om het rustig aan te doen. In de eerste fase zou ik ook vooral slopers klimmen en randjes e.d. vermijden dan wel heel gecontroleerd belasten zodat je de pijngrens goed kan aanvoelen.

• L0we
Valorian schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:04:
[...]

In welke regio zit je ongeveer? Met MN heb ik geen ervaring. Met NKBV wel, jammer dat je daar slechte ervaringen mee hebt. Ik denk dat je het niet echt over een kam kan scheren met de term “nazi instructeurs” want er zijn natuurlijk allemaal verschillende regio’s met eigen instructeurs die ondanks een nkbv-richtlijn toch hun eigen ethiek en manier van curusu geven hebben. Maar wat betreft beperkte flexibiliteit weekends: dat klopt, de meeste regio’s hebben een handjevol weekends en dan moet er net plek zijn en alles uitkomen qua verhouding cursist/beginners/instructeurs. En eens, je wordt er vrij snel op gladde rots gejaagd, maar dat is vrees ik inherent aan de keuze om dicht bij huis te willen klimmen.
Valt ook wel mee hoor, voor midden-nederland staan geregeld wat nieuwere gebieden op de planning (Corphalie / Landelies / Chokier). Die zijn zeker nog niet glad!

Over het algemeen zie ik ook voorkomen dat er max 1 instructeur is per 2 touwgroepen, maar dat is ook een beetje afhankelijk van het nivo.

Wat wel is, is dat je met de verschillende weekends het risico loopt dat je niet precies wil leren wat je te leren hebt. Dan is een prive-cursus, of het deelnemen aan een bepaald lesprogramma misschien geschikter.
Adam1980 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:28:
[...]

Gisteren bij de fysio geweest. Zijn conclusie, er is een beschadiging, maar geen idee hoe groot. Beeldvormend onderzoek is niet nodig, een volledige ruptuur is het in ieder geval niet op basis van lichamelijk onderzoek.
Advies is: klimmen op geleide van de pijn met een stukje tape. Na 5-6 weken zou het volledig hersteld moeten zijn.
Vanavond toch weer naar de boulderhal :) Waarschijnlijk iets minder uitdagend klimmen.
https://www.grassrootsphy...ing-why-the-h-tape-method

Kijk ook eens naar de verschillende tape-technieken. Dat maakt enorm veel uit in de ondersteuning van je vinger. (linkje als voorbeeld)
Mijn fysio raadde indertijd aan om wat meer dunne strookjes te gebruiken (1/4e van een brede rol) om op die manier een betere ondersteuning te krijgen.

[Voor 25% gewijzigd door L0we op 22-02-2023 15:15]

• Valorian
L0we schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:13:
[...]

Valt ook wel mee hoor, voor midden-nederland staan geregeld wat nieuwere gebieden op de planning (Corphalie / Landelies / Chokier). Die zijn zeker nog niet glad!
Ah ja, de gebiedjes die er na corona bij zijn gekomen heb ik nog niet kunnen uitchecken, goede hoop inderdaad dat daar wat mooie ruwere routes bij zitten!

Ik ben zelf wel fan van mooie subtiele plaatroutes (al denken mijn voeten daar aan het eind van de dag anders over), dus Landelies wil ik zeker eens gaan bezoeken.

Maar qua multipitch zijn de opties sowieso natuurlijk een stuk beperkter en blijf je denk ik als cursist in België snel gekoppeld aan de wat gladdere klassiekers in Freyr, Daav, Yvoir etc? Of zitten er bij die nieuwe gebiedjes ook nog multipitches?

• L0we
Valorian schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:14:
[...]

Ah ja, de gebiedjes die er na corona bij zijn gekomen heb ik nog niet kunnen uitchecken, goede hoop inderdaad dat daar wat mooie ruwere routes bij zitten!

Ik ben zelf wel fan van mooie subtiele plaatroutes (al denken mijn voeten daar aan het eind van de dag anders over), dus Landelies wil ik zeker eens gaan bezoeken.
https://nkbv.nl/kenniscentrum/klimgebied-dalle-d-engis.html

misschien ook wel een optie dan, al is het relatief makkelijk allemaal.
Maar qua multipitch zijn de opties sowieso natuurlijk een stuk beperkter en blijf je denk ik als cursist in België snel gekoppeld aan de wat gladdere klassiekers in Freyr, Daav, Yvoir etc? Of zitten er bij die nieuwe gebiedjes ook nog multipitches?
Les Awirs zit volgens mij wel iets aan multipitch, maar als je echt wil multipitchen zou ik zeggen dat je oefent op Bergschenhoek, en daarna een weekje Zuid Frankrijk oid doet. Daar is NL / DLD gewoon niet enorm geschikt voor. De multipitches die er zitten zijn dusdanig anders dat het wat mij betreft niet een enorm goede voorbereiding is voor het klimmen in gebieden als Frankrijk / Italie / noem maar op

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Ok.. Afgelopen zaterdag een lekkere sessie gehad. Paar paarse (5b/c?) routes gedaan.
Maar meteen de zondag daarop ook een sessie gedaan, meestal laat ik er minstens een dag tussen zitten. Maar ik wilde compenseren voor de doordeweekse avonden die ik gemist had.
Ik merkte 't weer aan m'n ellebogen. Toen maar rustig aan gedaan, maar wel bijna een blauw (4) circuit gedaan. De laatste 3 ging ik niet meer trekken, maar er zit er maar één bij die ik nog nooit gehaald heb, dus ik ben dichtbij.

Maar dan. Zondag weinig last van dingen, alleen van m'n ellebogen tijdens het boulderen, klein blaartje op m'n rechter ringvinger.. Maar daarna nergens last van. Is blijkbaar die blaar gaan ontsteken. Holy shit, ik had nog nooit zo veel last van een blaar, en ik heb vorig jaar m'n poten gesloopt op de Nijmeegse 4Daagse. Lag er gisternacht wakker van. Vandaag naar de huisarts gegaan, alles wat ik met m'n rechterhand moest doen was een uitdaging. Blaar geprikt en schoongemaakt, kreeg zelfs een recept voor antibiotica.. Daar schrok ik van want ik heb in 40 jaar tijd nooit pilletjes hoeven slikken. Nou heb ik zelf 't idee dat 't misschien een overtrokken reactie was van die arts (niet m'n gebruikelijke), ik heb verder nergens last van, en blijkbaar gaf ie zelfs slecht advies mee. Ik moest m'n vinger in een sopje met biotex doen om de rest van de prut schoon te maken, volgens google is dat niet goed.

Ik kijk 't even aan, maar vandaag wordt er niet geboulderd zoals de planning was, en donderdagavond waarschijnlijk ook niet. Nou hoop ik dat vrijdag alles ok is, want dan zit ik in Utrecht, en ik wou de Energiehaven checken.. Één ding weet ik wel, ik ga meer aan de tape.

Beest vestiging Den Haag centrum gaat 29-04 open.. Althans, ik dacht dat de datum eerst op onderstaande pagina stond maar kan 'm niet meer concreet terug vinden. Gratis boulderen tijdens de opening.
https://beestboulders.com/openingdhc/

En een Scarpa demo tour op 9 locaties in NL & BE:
https://en-de.scarpa.com/demo-tour

• Blomminator
  • Niet online
Sméagol schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:03:
Blaar geprikt en schoongemaakt, kreeg zelfs een recept voor antibiotica.. Daar schrok ik van want ik heb in 40 jaar tijd nooit pilletjes hoeven slikken.
Je wordt bent oud. Ik ben ook nu daar en merk ook dat er herstel nodig is. En laatst bij boulderen mn knokkel over de wand. Ik wuif dat weg, Fraulein was wat kritischer. 3 weken lang zat er een ontsteking in. Soms meer, soms heel goor, dan weer 3 dagen minder. Openmaken, ontsmetten (ik neem soda) en geduld.

Zag toevallig gisteren dit; https://www.instagram.com/p/Cp7Sex3uFgw/

Verder goed bezig. Ik klim veel te weinig. Tijd enzo...En als ik dan ga, is het weer puur beuken en heb je 3 dagen pijntjes her en der.

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Blomminator schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:21:
Je wordt bent oud. Ik ben ook nu daar en merk ook dat er herstel nodig is.
Speak for yourself! Ik ben mentaal 16. :+
Ik heb de antibiotica niet genomen (..wel zonde van m'n eigen risico). Ik hou 't achter de hand voor noodgevallen, maar ik heb afgezien van m'n vinger nergens last van. Gewoon de blaar goed in de gaten houden en schoon maken. Vinger is al weer een normale kleur en vorm aan 't krijgen. Hopelijk kan ik vrijdag Energiehaven checken, anders hoop ik toch echt zondag weer. Maar zoals ik al zei, ik ga meer aan de tape, en ik zal me meer houden aan de één dag pauze. Misschien dat ik daar soms van af kan stappen als ik meer getraind ben. Maar 't plan was toch 3x per week, en dat ga ik deze week dus niet halen.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:17
Sméagol schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:28:
[...]

Speak for yourself! Ik ben mentaal 16. :+
Dat kan mentaal wel zo wezen, maar @Blomminator heeft het juist over de fysieke kant van het verhaal :+

Daar help je jezelf echt alleen maar door die factor te onderkennen en dat betekend echt niet dat je minder of minder hard moet gaan klimmen. (Ik ken 50ers die flink hardere routes klimmen dan ik zelf aan kan.)

Maar wel iets meer je grenzen in de gaten moet houden, beter opwarmen (voor mezelf ook nog wel een dingetje :X ) en misschien iets langer de tijd moet nemen om te herstellen... Volgens mij zijn dat dingen die voor niemand kwaad kunnen, maar hoe jonger je bent hoe beter je er doorgaans mee weg komt als je het niet doet. :P
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee