jdruwe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:10:
Ik ben sinds kort op zoek naar een camera die mijn oprit + voordeur kan filmen. Hieronder een foto:
- Waar zouden jullie de camera ophangen? Ik dacht eerst op de plaats van het rode kruis maar ben eigenlijk niet zeker van die keuze
- Welk type van camera? Dome, turret of bullet?
De richting van denken die ik je aanraad is: wat wil je dat je met de camera beelden kan doen? Waarop wil je reageren en welke gebeurtenissen wil je vastleggen?
In geval van inbraak en diefstal wil je vooral iemand kunnen herkennen + een melding ontvangen dat er een persoon gedetecteerd wordt.
De inbreker wil niet herkend worden en wil ook niet voortijdig ontdekt worden.
Mijn gedachten daarbij is dat dan de belangen botsen: de inbreker wil de camera saboteren voor de start van een actie. Daarnaast zal een capuchon en naar de grond kijken herkenning lastig kunnen maken. Alleen een camera plaatsen bij het kruisje zal vermoedelijk niet je oplossing zijn.
Wat ik dus gedaan heb als oplossing:
Een camera in het zicht (deze zal mogelijk gesaboteerd worden), daarom ook een niet direct zichtbare camera vanaf de achterzijde van de persoon: Bij jou zou dat bijvoorbeeld kunnen vanuit de lantaren die ik zie staan. En binnen achter de voordeur en bij de woonkamer heb ik een camera met een lage positie die naar boven kijkt. Dan kan je ook bij sabotage volgen wat er gebeurt en wat iemand doet. Eventueel is de sabotage al in beeld voor er echt iets gebeurt. Bij mij werden er een paar dagen voor de inbraak poging stokjes tegen de voordeur gezet tijdens een vakantie. De inbreker moest komen kijken of ze er stonden, waarna ik de inbreker erg kon laten schrikken toen deze voor de zekerheid aanbelde bij mij. De lafaard stuurde zijn vriendin om te kijken, hij wachtte in de auto. Intussen noteerde ik zijn kenteken.
Verder heb ik een alarm met noodstroom en een stil alarm via een mobiele verbinding. De meterkast is ook voorzien van contact (deur) sensoren, zodat er in ieder geval ook alarm ontstaat als de 230 volt of het modem gesaboteerd gaan worden. Daarop zit een harde sirene voor het schrik effect. Bij binnenkomst in de woonkamer kijken ze recht tegen een camera aan en llopen ze door een infrarood melder heen.
Op de trap naar boven staat nog een sensor en een camera aangezien ze vaak sieraden zoeken op slaapkamers. Een snelle dief die daar op uit is komt mogelijk niet eens in je woonkamer.
Daarmee hoop ik in iedergeval beelden met het gezicht van de dader er op te hebben en zelf alarm binnen te krijgen.
Vraag 2 wordt dan: wie volgt een eventueel alarm voor je op.
Genoeg om over na te denken lijkt mij.
[Voor 12% gewijzigd door ucsdcom op 27-12-2022 10:03]