Hallo mede-tweakers!
Ik ben op dit moment aan het oriënteren op de aanschaf van een eerste beveiligingscamera voor de voorkant van ons huis. Qua setup wordt het waarschijnlijk het volgende:
- Hikvision Colorvu camera;
- Opslag op Synology NAS met gebruik van Synology Surveillance Station
Ik zit alleen in dubio over de wijze van aansluiten van de camera. De camera komt aan de voorkant van het huis aan de buitenmuur te hangen, direct onder een raam op de 1e verdieping. Aansluiting zal via POE plaatsvinden middels een platte UTP-kabel die precies tussen het openslaande raam door past. Aan deze kant van het huis heb ik echter geen kabel liggen om de camera op aan te sluiten en dit is praktisch gezien op dit moment ook niet mogelijk.
De netwerksetup is op dit moment als volgt:
- Fritzbox 4040 in de meterkast;
- FritzRepeater 2400 op de 1e verdieping op slaapkamer aan de achterzijde vh huis (via LAN aangesloten);
- Fritzbox 4040 op zolder die dienst doet als AP (via LAN) en switch voor bekabeld internet op zolder.
Om de camera aan de voorzijde aan te sluiten heb ik volgens mij twee opties:
- Powerline, bijv:
pricewatch: AVM FRITZ!Powerline 510E Set Edition International;
- Extra AP plaatsen op de 1e verdieping aan de voorzijde van het huis en die draadloos verbinden met de Repeater2400 aan de achterzijde van het huis (dit kan op 5Ghz). Vanuit extra AP vervolgens een kabel naar de camera.
pricewatch: AVM Fritz!Repeater 1200 (Internationale versie)
Qua snelheid van de verbinding zijn mijn eisen niet heel hoog, omdat beide in principe alleen de verbinding met de camera hoeven te regelen (hoewel een extra AP natuurlijk ook door andere apparaten gebruikt kan/zal worden).
Mijn vraag is: wat levert de meest stabiele verbinding op? Zowel powerline als wifi kunnen volgens mij gevoelig zijn voor verstoringen. Het snelheidsverlies via powerline vind ik op zich geen probleem, zolang het maar stabiel is en snel genoeg om de data te kunnen doorsturen naar de NAS binnen het netwerk. Wifi zal misschien in theorie wat sneller zijn, maar daar maak ik me vooral zorgen over de stabiliteit van de verbinding.
Het betreft overigens een vrij nieuw huis (2012), dus de kwaliteit van de interne bekabeling (voor de elektriciteit) is hopelijk goed en alle stopcontacten zijn geaard (edit: ik zie dat de gelinkte Fritz helemaal geen randaarde heeft, dus voor die maakt het weinig uit, voor andere opties mogelijk wel

). Dat maakt volgens mij nog wel een verschil voor powerline.
Alvast bedankt!
[
Voor 6% gewijzigd door
Erwin186 op 10-04-2022 12:32
]