8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ook een goede vraag. Ik weet niet of het 's nachts compleet donker wordt op stal. Ze zijn verhuisd, ik weet nog niet hoe het daar is. Ik vermoed van niet eigenlijk, voorheen brandde er altijd nog wel een tl-balk. Zal het eens navragen vandaag.jacovn schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 07:47:
Wil je broer ook als het donker is wat kunnen zien ?
Ik zou niet voor een goedkope 4 mp camera gaan, die geven meestal slecht beeld in donker (ook met ir licht erbij, of je moet het compleet volzetten met externe ir bronnen..)
Wat zou jij aanraden anders?
Ik heb dit opgelost door de RTSP stream te gebruiken i.p.v. ONVIF (wat al niet heel lekker werkte met 4 van de 5 camera's -ESCAM QD500/QD520-). De vijfde cam is een PTZ camera van Wanscam (HW0038) en die werkt dan wel goed met ONVIF incl. besturing.patrickkoning schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:42:
Weet iemand hoe je in de Synology Surveillance Station PTZ uitzet? Ik heb een aantal ONVIF camera's toegevoegd van het merk H (Wansview) maar op de een of andere manier denkt de Synology dat er PTZ mogelijkheden op zitten. Google levert niets op, vooral vragen hoe je het juist aan zet. Nogmaals, de camera's zijn vast en bieden geen optie voor PTZ.
Dit is de camera: https://www.aliexpress.co...=2114.13010608.0.0.eEnVFf
Binnenkort krijg ik een viertal van deze binnen:
https://www.banggood.com/...port-ONVIF-p-1083221.html
één van deze: https://www.banggood.com/...047878.html?rmmds=myorder
en deze: http://www.volumerate.com...ion-detection-grey-414833
Trouwens een tip voor de mensen die op zoek zijn naar een NVR/VMS: Ik gebruik Surveillance Station op de locatie zelf. Omdat de NVR niet al te moeilijk meegenomen kan worden heb ik op een simpele VPS RapidVMS geinstalleerd die middels een VPN tunnel ook de camera's kan bereiken en dus ook opneemt. Dit werkt best goed.
De goedkoopste dahua starlight (2 MP lichtgevoelig) voor 112 euro.Trasos schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 08:43:
[...]
Ook een goede vraag. Ik weet niet of het 's nachts compleet donker wordt op stal. Ze zijn verhuisd, ik weet nog niet hoe het daar is. Ik vermoed van niet eigenlijk, voorheen brandde er altijd nog wel een tl-balk. Zal het eens navragen vandaag.
Wat zou jij aanraden anders?
de Turret uitvoering:
https://nl.aliexpress.com...=2114.12010612.0.0.BD3xVV
De dome uitvoering:
https://nl.aliexpress.com...=2114.12010612.0.0.KYuBdx
En als hij rek heeft in budget tot 150 euro:
https://nl.aliexpress.com...=2114.12010612.0.0.LGyqHa
Dan heb je 2.8 - 12 mm zoom.
Als je de aliexpres app installeerd op telefoon of tablet zijn de prijzen vaak paar % lager raar genoeg.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Deze is toch exact hetzelfde voor ongeveer 100 dollar? Of is dit een Dahua clone?jacovn schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 09:40:
[...]
En als hij rek heeft in budget tot 150 euro:
https://nl.aliexpress.com...=2114.12010612.0.0.LGyqHa
Dan heb je 2.8 - 12 mm zoom.
https://nl.aliexpress.com...m-IR-PoE/32681026631.html
Geen idee, die vendor heeft ook wel geode feedback aan die diamanten status te zien.BigSurf schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 11:36:
[...]
Deze is toch exact hetzelfde voor ongeveer 100 dollar? Of is dit een Dahua clone?
https://nl.aliexpress.com...m-IR-PoE/32681026631.html
Die ik linkte heb ik besteld en veel mensen in de USA ook en dat gaat altijd goed.
Voor $50 minder zou je de gok kunnen wagen natuurlijk als je in dat type geinteresserd bent.
Voor mij is belangrijk dat ik gewoon internationale Dahua software kan gebruiken en een firmware upgrade doen als ik het wil. Als je goedkopere Chinese omgepatchte versies in plastic behuizing krijgt dan betaal ik liever iets meer.voor een aluminium unit die goed werkt.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Eens, (met de camera's dan) heb er zelf ook een aantal weg gezet en ze werken uitstekend. Het is verder niet nodig om daar de hele productlijn omheen te halen. Hooguit de poe switch uit hun lijn, maar een simpele poe switch voldoet ook meer dan prima.Jan_V schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:06:
Je zou eens kunnen kijken naar de Ubiquity camera's. Hun netwerk oplossingen zijn subliem en de integratie van verschillende producten werkt ook super fijn. Het zijn ook redelijk betaalbare camera's. Wel aan te bevelen om dan ook de full-suite van dat merk te kopen, dus camera's, nvr, switches, routers, firewall, access points, etc. Dat werkt het fijnst.
Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.
(maar zijn wel aardig verspreid door dit topic heen zie ik nu
[ Voor 31% gewijzigd door Nomad op 01-06-2017 16:08 ]
Ik kom dan op zoiets uit:
http://www.lightinthebox....ected-setup_p5595078.html
Ik wil ook op AliExpress kijken, maar daar kun je niet filteren op eigenschappen volgens mij. Dat maakt het zoeken erg lastig.
Je kunt ook kijken naar een Foscam Fi9900P WiFi of bedraad kan allebei.Trasos schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 01:08:
Om nog terug te komen op het camera-in-de-stal-verhaal. Extra eis die erbij is gekomen is wifi. Bedraad internet wordt een lastig verhaal. Ik dacht dat zo'n beetje elke ip-camera dat zou hebben, maar dat valt vies tegen volgens mij.
Ik kom dan op zoiets uit:
http://www.lightinthebox....ected-setup_p5595078.html
Ik wil ook op AliExpress kijken, maar daar kun je niet filteren op eigenschappen volgens mij. Dat maakt het zoeken erg lastig.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Heb de gok maar genomen en deze besteld via CoolBlue.
Als het alsnog niks is kan ik `m nog altijd terugsturen.
Bedankt voor de hulp iedereen!
Ik zal de bevindingen hier delen.
Hikvision EXIR doet het anders akelig goed.jacovn schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 07:47:
Wil je broer ook als het donker is wat kunnen zien ?
Ik zou niet voor een goedkope 4 mp camera gaan, die geven meestal slecht beeld in donker (ook met ir licht erbij, of je moet het compleet volzetten met externe ir bronnen..)
WiFi bestaat wel maar voldoet meestal niet.Trasos schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:17:
Ik had al even op 'wifi' gezocht binnen dit topic kwam deze camera toen ook tegen.
Heb de gok maar genomen en deze besteld via CoolBlue.
Als het alsnog niks is kan ik `m nog altijd terugsturen.
Bedankt voor de hulp iedereen!
Ik zal de bevindingen hier delen.
Zeker als er wat afstand is tussen camera en router.
Ik heb een binnen camera waarbij de afstand tot de router misschien 15 meter is.
Dat werkt.
De buitencamera is gewoon bedraad aangesloten en dat is ook wel logisch want dat werkt betrouwbaar en dat is nu precies wat je wilt met een beveiligingscamera.
Daarbij komt dat een buitencamera voeding nodig heeft, er zit meestal geen stopcontact in de buurt.
Vandaar dat één ethernet kabel gebruiken met voeding over deze kabel (POE) heel handig is.
Deze oplossing is ook niet duurder omdat WiFi in de camera vervalt.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen!
Anoniem: 690661
- verbinding via ziggo hotspot; aangezien mijn wifi nooit een dergelijke afstand kan overbruggen hoop ik gebruik te kunnen maken van ziggo hotspot. Kan dat of is daarmee de camera voor anderen ook toegankelijk?
- foto/video mailen bij beweging; gezien de kans dat de bezoeker de camera opmerkt en ook meeneemt willen we de gegevens gemaild krijgen. Kan dat? Ook binnen een korte tijdsduur? (Ook geen nas of dergelijke in de buurt).
Ben 100% nieuw wat camera's e.d. betreft, en wil afhankelijk van jullie reactie producten zoeken die mogelijk voldoen. Een aanbeveling van een product zou helemaal mooi zijn.
Gelukkig wordt-ie alleen maar op een stel koeien gericht...

Wel triest eigenlijk dat al die consumenten ip-camera's zo lek als een mandje zijn.
Ik zit te kijken naar een camera om mijn voortuin 24/7 in de gaten te houden. Binnekort krijgen we daar een oprit voor de auto en dan is het wel fijn om daar een oogje in het zeil te hebben.
Ik ben druk op zoek naar een redelijke camera. In de achtertuin hangt een cotier camera die redelijk beeld geeft maar de levertijden zijn niet altijd even betrouwbaar.
Nu heb ik een nederlandse leverancier gevonden maar ik kan er verder niks over vinden. Heeft een van jullie ervaring met onderstaande webshop:
http://www.nexuscctv.nl/
Graag hoor ik even van jullie.
Grtz,
Dhr_Soulslayer
Nu heb ik een de volgende prijstechnisch interessante keuzes voor mezelf bedacht:
De hier vaak genoemde Dahua turret-cam van AliExpress lijkt een goede verbetering ten opzichte van mijn huidige cams. Daarmee zit ik waarschijnlijk wel nog steeds vast aan Synology Surveillance Station.
Prijstechnisch is een Ubiquiti Unifi Video G3 misschien net zo interessant, maar daar heb je een NVR voor nodig. Ik heb de Unifi NVR als Docker container draaien als test en dat werkt, maar nog geen camera dus geen idee hoe goed dat werkt. Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Use-case is het monitoren van de ingang van een berging, die valt buiten onze tuin achter de poortdeur. De afstanden zijn dus niet wereldschokkend, maar wil wel een zo breed mogelijk beeld van de carport als het kan. Denk aan zoiets: Google Maps

Heeft iemand een oplossing voor camera welke achter raam staat die naar buiten staat gericht geen beeld meer geeft als IR aangaat in de avond. Je krijgt dan een weerkaatsing in het glas en ziet niks meer.
Uitzetten van IR heeft geen zin want dat zie je niks buiten.
Ik heb geen UTP en stroom aansluitingen buiten me huis namelijk
Het beste kan je de muur naar buiten doorboren, en een buitencamera aansluiten die past bij de situatie ter plaatse, en die bijvoorbeeld voeden via PoE. Dan hoef je geen grote diameter te boren.
Die UK camera zou hier ook prima moeten werken.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Heb inmiddels al 2 SD'kaartjes getest, een 32GB en een 1GB
Bij het 32GB kaartje geeft op "hello.cgi"
1
| OpenDir faile |
Het 1GB kaartje geeft:
1
2
3
4
5
6
7
| snx_autorun.sh bootstrap time_lapse record |
Bij beide krijg ik een 404 op /cgi-bin/status
Deze ruimte is te huur!
Er is inmiddels al een tijdje een native app uit voor Windows/macOS. Heb je die al eens geprobeerd? Dan heb je geen browser plugin meer nodiglolgast schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:31:
Ik ben eigenlijk ook wel een beetje klaar met Synology Surveillance Station. Heb op de Synology de TLS/SSL codering op hoog gezet, maar dan werkt de voorbeeldweergave Surveillance Center niet. Dat soort dingen storen mij. Ook kan alleen IE nog gebruikt worden ivm de noodzakelijke plugin.
In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams
Erulezz schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:30:
[...]
Er is inmiddels al een tijdje een native app uit voor Windows/macOS. Heb je die al eens geprobeerd? Dan heb je geen browser plugin meer nodig

Net geïnstalleerd, dat veranderd de zaak... Kreeg het namelijk al niet echt voor elkaar om https met een geldig certificaat in te schakelen voor die Unifi NVR docker container. Dat werkt bij Synology toch wel makkelijk
Bedankt voor de tip
Inmiddels heb ik hem werkend, kon hem wel updaten via de Mi Home app (via de settings) en daarna werkte de status paginaMattie112 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:23:
Zijn er al meer mensen die het gelukt is om de "fang hacks" firmware op die Xiaomi cam te krijgen? Die app blijft zeuren over Mainland China (daar staat ie op maargoed).
Heb inmiddels al 2 SD'kaartjes getest, een 32GB en een 1GB
Bij het 32GB kaartje geeft op "hello.cgi"
code:
1 OpenDir faile
Het 1GB kaartje geeft:
code:
1 2 3 4 5 6 7 snx_autorun.sh bootstrap time_lapse record
Bij beide krijg ik een 404 op /cgi-bin/status
Deze ruimte is te huur!
Kan iemand mij even in de goede richting helpen?
[ Voor 7% gewijzigd door Lennyz op 13-06-2017 10:19 ]
Weet iemand of je op NVR (van in dit geval DAHUA) met 4kanalen ook meer dan 4 camera's kunt aansluiten? Ik begrijp dat ik fysiek gelimiteerd ben maar stel dat ik een 8poort POE switch erbij heb en dan nog 7 camera's extra wil aansluiten dan moet dit IP-technisch kunnen. Ik begrijp dat er maximaal 4 schermen zichtbaar zijn maar zolang hij maar opneemt en ik eventueel de schermen kan switchen vind ik het mooi.
Voorbeeld:
https://www.kdbsecurity.n...minidome-camera-ip66.html
Ik betwijfel of het een limiet is voor tegelijk te tonen camera's op de overzicht pagina alleen.
Is vast een combinatie van CPU en I/O capaciteit. Elke camera komt binnen met een bitstream die kan varieren ook nog en dat moet afgehandeld worden.
Op die link van jou is een 8 kanaals dvr nog geen 50€ meer, wellicht moet je dat overwegen ?
Je kunt het ze ook vragen uiteraard.
[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 15-06-2017 22:19 ]
http://bobbyromeo.com/tec...eaming-hack/#instructionsMattie112 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:23:
Zijn er al meer mensen die het gelukt is om de "fang hacks" firmware op die Xiaomi cam te krijgen? Die app blijft zeuren over Mainland China (daar staat ie op maargoed).
Dit werkte voor mij.
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Tevens heb ik de beschikking over 4 test routers:
2x De fritz 7581, een xperiabox v8 en de fritz3760.
De cam doet het op 2 van de 4, namelijk de xperia en de 3760
Op allebei de 7581 wordt de cam niet herkend; dit is zowel met een PoE injector alsook ik het stroom apart lever.
Vreemd verhaal, maar zijn er compatibiliteits problemen bekend? Het is wel de bedoeling dat het op de fritz7581 gaat werken. Oja: een switch ertussen haalt niks uit.
Hij had zichzelf een static ipv6 adres toegewezen en dat werd niet gewaardeerd door de router. Fixed!
[ Voor 10% gewijzigd door DrNizeGuy op 16-06-2017 16:47 ]
wat is het geworden?Dhr_Soulslayer schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 08:54:
Heren Tweakers,
Ik zit te kijken naar een camera om mijn voortuin 24/7 in de gaten te houden. Binnekort krijgen we daar een oprit voor de auto en dan is het wel fijn om daar een oogje in het zeil te hebben.
Ik ben druk op zoek naar een redelijke camera. In de achtertuin hangt een cotier camera die redelijk beeld geeft maar de levertijden zijn niet altijd even betrouwbaar.
Nu heb ik een nederlandse leverancier gevonden maar ik kan er verder niks over vinden. Heeft een van jullie ervaring met onderstaande webshop:
http://www.nexuscctv.nl/
Graag hoor ik even van jullie.
Grtz,
Dhr_Soulslayer
wat heb je uiteindelijk gekocht? ik ben ook nog aan het oriënterenlolgast schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:31:
Na inmiddels in het bezit te zijn van een goedkope Chinese camera en als opvolger een iets betere Foscam camera (beide bullet camera's), ben ik toe aan iets nieuws. Ik ben eigenlijk ook wel een beetje klaar met Synology Surveillance Station. Heb op de Synology de TLS/SSL codering op hoog gezet, maar dan werkt de voorbeeldweergave Surveillance Center niet. Dat soort dingen storen mij. Ook kan alleen IE nog gebruikt worden ivm de noodzakelijke plugin.
Nu heb ik een de volgende prijstechnisch interessante keuzes voor mezelf bedacht:
De hier vaak genoemde Dahua turret-cam van AliExpress lijkt een goede verbetering ten opzichte van mijn huidige cams. Daarmee zit ik waarschijnlijk wel nog steeds vast aan Synology Surveillance Station.
Prijstechnisch is een Ubiquiti Unifi Video G3 misschien net zo interessant, maar daar heb je een NVR voor nodig. Ik heb de Unifi NVR als Docker container draaien als test en dat werkt, maar nog geen camera dus geen idee hoe goed dat werkt. Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Use-case is het monitoren van de ingang van een berging, die valt buiten onze tuin achter de poortdeur. De afstanden zijn dus niet wereldschokkend, maar wil wel een zo breed mogelijk beeld van de carport als het kan. Denk aan zoiets: Google Maps
[afbeelding]
Unifi NVR maar ook zoneminder is overal makkelijk op te installeren.
Eerst zat ik aan de G3 dome camera te denken voor onder het afdak ivm de bredere kijkhoek. Ik denk toch dat ik hier van af zie ivm het IR beeld (kijk maar eens op fora).
Dan zou de normale G3 overblijven onder het afdak en aan een hokje achter op de tuin.
Of zijn er nog dome camera's die wel respectabel beeld geven met breedhoek en IR?
Foscams zou ook kunnen maar op een of andere manier trekt mij dat minder.
1e Indruk is positief, hij lijkt in ieder geval origineel en voelt heel degelijk aan. Behuizing is van nogal dik aluminium en intern is er netjes met afdichtingen gewerkt, nette RVS inbusboutjes erbij. IP67 lijkt me overdreven, maar ik durf hem buiten te plaatsen.

Ik had me voorbereid op een kleine teleurstelling, want wat kun je verwachten voor dat geld... Maar... zelden ben ik zo onder de indruk geweest van een Chinees cameraatje... Overdag is de beeldkwaliteit prima (zoals bijna altijd), maar ook in het donker (zonder IR) gaat het verrassend goed.
Nadeel is wel dat je een Chrome plugin nodig hebt om de camera echt goed te kunnen instellen, zonder zie je geen videostream. Veel gaat dan wel, maar zaken als bewegingsdetectie wil je eigenlijk met beeld instellen.
Heb nog niet heel uitgebreid kunnen testen, maar de stabiliteit is tot nu toe goed, SD slot werkt, bewegingsdetectie (en maskering) werkt, diverse resoluties gaan ok. Omschakeling dag/nacht werkt (IR kun je uitgeschakeld laten, maar is ook instelbaar qua intensiteit).
Paar appjes geprobeerd (Android en IOS), vooral via rtsp werkt het goed.
Mbv de gedownloade Engelse manual moet ik nog eea uitzoeken. Denk niet dat deze versie zomaar ge-udate kan worden, de verkoper geeft hier geen duidelijk antwoord op.
Zodra de ophangbracket binnen is, ga ik hem buiten monteren.
Heb je ergens real life beeldmateriaal toevallig?
Smart PSS: dat ken ik nog niet, maar zal het zeker uitzoeken, thanks.Jay-P schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:17:
Je kan m ook nog altijd via smart PSS instellen. Werkt m.i. wat makkelijker dan die plugin zooi. Ik heb ook één van dat type. Beeldkwaliteit is inderdaad best goed, zeker voor dat bedrag. Het is wel zeker weten een China versie cam met Engelse firmware geflashed, niet updateable en toen ik hem nog via aparte voeding voedde niet heel stabiel. Cam viel steeds weg en kon alleen via harde reset weer tot leven komen. Nu ik hem via POE op de Dahua NVR heb staan is dat om een of andere reden niet meer gebeurd. Een beetje prutsen met de codec/resolutie schijnt ook nog wel is te helpen (of juist niet). 4mp icm h265 schijnt niet heel stabiel te zijn. Volgens mij heb ik hem nu op 2mp en h264 staan.
Ik wil hem mogelijk ook extern voeden, eens kijken of ik ook die problemen tegenkom. Heb wat getest met H264 en 265, lijkt allemaal te werken, alleen kan niet iedere app daarmee weer omgaan.
Wat voor NVR heb je en is dat echt handiger dan bv. aansluiten op een NAS? (Ik heb met beide mogelijkheden geen ervaring, qua IP cams).
Hij is er deze keer doorgeslipt, normaal ben ik altijd de klos met bedragen >22 eurookio schreef op maandag 19 juni 2017 @ 20:30:
zat je niet met import heffing op zon camera? Lijkt inderdaad ook een prima optie.
Heb je ergens real life beeldmateriaal toevallig?
Live beelden delen gaat lastig, ik heb hem nu op mijn tuin gericht, waarbij ook een klein stukje openbare weg zichtbaar is. Dat is niet echt handig... Ik zal proberen eea te veranderen, dan lukt het misschien wel.
Na een recente inlog van vandaag kwam ik er achter dat oa deze tabs waren verdwenen. Het zou kunnen zijn dat de leverancier op e.e.a manier toch controle over deze camera heeft en deze opties remote heeft uitgezet. Iemand dezelfde ervaringen?
http://us.dahuasecurity.c...urity-Bulletin_030617.php
Maar met een Chinees model waar Engelse firmware ingezet is weet je nooit wat het precies is natuurlijk.
[ Voor 51% gewijzigd door jacovn op 20-06-2017 06:36 ]
Liefst ook dat ik bv vanaf werk dmv app live kan kijken.
Ik heb thuis 1 foscam en 3 China cams hangen en na het nieuws van de gebrekkige beveiliging van de Foscam heb ik de knoop doorgehakt om de beveiliging eens goed op schop te nemen.jongerenchaos schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:42:
Weet iemand of de Dahua IPC-HDBW4431R-S ook getroffen is en hier backdoors in zitten?
[...]
Ik ben erg tevreden over de werking van de huidige opstelling dus wilde aan camera's etc liever niets veranderen.
Daarom heb ik een VPN server opgezet op mijn Synology NAS (waar ook Surveillance Station op draait). Op mijn router heb ik alle open poorten (bedoeld om de streams van de camera's offsite te kunnen benaderen (DSCam is veel te langzaam)) dicht gezet en heb middels MAC filtering alle internet toegang tot de camera's ontnomen.
Nu kan ik op mijn laptop of telefoon makkelijk een VPN connectie opzetten naar mijn thuisnetwerk en alle camera's gewoon lokaal benaderen. Hierdoor kan ik gewoon mijn favoriete app op de telefoon blijven gebruiken en zijn de camera's goed afgeschermd.
Uiteindelijk was het echt heel snel geregeld.
Wellicht voor anderen hier ook interessant om te overwegen.
(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ
Uit de specs haal ik niet of de camera nog te draaien is als ie eenmaal hangt. Kun jij daar iets over zeggen?Joepla schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:39:
Ik heb onlangs een Dahua IPC-HDBW4431R-AS aangeschaft via Aliexpress (EUR 56,50, gratis verzending). Besteld op 5 juni, afgeleverd op 16 juni. Veel sneller dan verwacht dus. Netjes verpakt en voorzien van Dahualogo op de doos en de cam. Alles is in het Chinees, maar de firmware is Engels.
1e Indruk is positief, hij lijkt in ieder geval origineel en voelt heel degelijk aan. Behuizing is van nogal dik aluminium en intern is er netjes met afdichtingen gewerkt, nette RVS inbusboutjes erbij. IP67 lijkt me overdreven, maar ik durf hem buiten te plaatsen.
[afbeelding]
Ik had me voorbereid op een kleine teleurstelling, want wat kun je verwachten voor dat geld... Maar... zelden ben ik zo onder de indruk geweest van een Chinees cameraatje... Overdag is de beeldkwaliteit prima (zoals bijna altijd), maar ook in het donker (zonder IR) gaat het verrassend goed.
Nadeel is wel dat je een Chrome plugin nodig hebt om de camera echt goed te kunnen instellen, zonder zie je geen videostream. Veel gaat dan wel, maar zaken als bewegingsdetectie wil je eigenlijk met beeld instellen.
Heb nog niet heel uitgebreid kunnen testen, maar de stabiliteit is tot nu toe goed, SD slot werkt, bewegingsdetectie (en maskering) werkt, diverse resoluties gaan ok. Omschakeling dag/nacht werkt (IR kun je uitgeschakeld laten, maar is ook instelbaar qua intensiteit).
Paar appjes geprobeerd (Android en IOS), vooral via rtsp werkt het goed.
Mbv de gedownloade Engelse manual moet ik nog eea uitzoeken. Denk niet dat deze versie zomaar ge-udate kan worden, de verkoper geeft hier geen duidelijk antwoord op.
Zodra de ophangbracket binnen is, ga ik hem buiten monteren.
Hoe is je ervaring met scherpte van het beeld? Ik ben mij aan het orienteren op 2 a 3 camera's voor in een winkel in combinatie met een Synology NAS (Surveillance Station & opslag).
Werkt trouwens perfect met een synology: ik stream het vanuit de zaak naar de NAS thuis, en voor 2 camera's zit ik rond de 800 - 1100 KB/s
Het is geen PTZ cam, maar waarschijnlijk wil je weten of je de positie handmatig (dus lokaal) kan verstellen als hij gemonteerd is?bszz schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:33:
[...]
Uit de specs haal ik niet of de camera nog te draaien is als ie eenmaal hangt. Kun jij daar iets over zeggen?
Hoe is je ervaring met scherpte van het beeld? Ik ben mij aan het orienteren op 2 a 3 camera's voor in een winkel in combinatie met een Synology NAS (Surveillance Station & opslag).
Ik wacht nog op de bracket, maar aangezien de dome van onder af geschroefd (bij normale montage is het transparante deel onder) wordt, moet dat volgens mij gewoon kunnen. Ook geeft de constructie mij het gevoel dat je hem (veel) vaker dan 1x kan openen/sluiten. Geen fragiele schroefjes in low cost plastic.
Scherpte: dik in orde, kan de steentjes van het huis op 20m afstand tellen. Voor dit bedrag is het een erg goede cam, op lange termijn wellicht niet, de tijd zal het leren.
Dat bedoel ik inderdaadJoepla schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:05:
[...]
Het is geen PTZ cam, maar waarschijnlijk wil je weten of je de positie handmatig (dus lokaal) kan verstellen als hij gemonteerd is?
Ik wacht nog op de bracket, maar aangezien de dome van onder af geschroefd (bij normale montage is het transparante deel onder) wordt, moet dat volgens mij gewoon kunnen. Ook geeft de constructie mij het gevoel dat je hem (veel) vaker dan 1x kan openen/sluiten. Geen fragiele schroefjes in low cost plastic.
Scherpte: dik in orde, kan de steentjes van het huis op 20m afstand tellen. Voor dit bedrag is het een erg goede cam, op lange termijn wellicht niet, de tijd zal het leren.
Merken waarmee wij dagelijks het meeste mee werken: Hikvision, Mobotix, Axis en Novus.
Hikvision heeft onze voorkeur, van kleine projecten (1-2) tot 'leuke' projecten (20+).
Mochten mensen hier vragen hebben of hulp nodig hebben met iets, tag gewoon web-brielle (profiel) en ik probeer te helpen
Ook kan ik camera's leveren voor de geïnteresseerde.
2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser
Kun je iets meer vertellen over je voorkeur voor Hikvision en mogelijke "sterke en zwakke" punten van de andere camera's?Web-Brielle schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:38:
Leuk, ik zie nu pas dit topic! Zelf ben ik manager bij een beveiligingsbedrijf / IT bedrijf en wij doen veel in camera bewaking.
Merken waarmee wij dagelijks het meeste mee werken: Hikvision, Mobotix, Axis en Novus.
Hikvision heeft onze voorkeur, van kleine projecten (1-2) tot 'leuke' projecten (20+).
Mochten mensen hier vragen hebben of hulp nodig hebben met iets, tag gewoon web-brielle (profiel) en ik probeer te helpen
Ook kan ik camera's leveren voor de geïnteresseerde.
Uiteraardbszz schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:55:
[...]
Kun je iets meer vertellen over je voorkeur voor Hikvision en mogelijke "sterke en zwakke" punten van de andere camera's?
Hikvision is een degelijk merk zonder veel 'poespas'.
Alles werkt gewoon goed out-of-the-box.
Ook het prijspunt is aantrekkelijk en voor consumenten is het gewoon betaalbaar.
We doen daarnaast bij complexere installaties veel met Mobotix, welke vele malen duurder zijn en zeer complex (niet leuk met een schuifje iets doen, maar alles met codes en (ziek) veel vinkjes).
Novus hebben we nog in het veld hangen, maar verkopen we niet meer (leverancier in NL is ermee gestopt en de nieuwe hoofd leverancier is een elektriciteitsgroothandel (YESSS). De kennis is daar niet super ook, dus uiteindelijk mee gestopt.
Axis is zeer goed, maar ook prijstechnisch voor veel consumenten / bedrijven te duur (vooral als een Hikvision minder dan de helft kost).
Dit is (even snel) waarom we tegenwoordig 9 van de 10x Hikvision kiezen ten opzichte van andere merken.
en welke Hikvision turret zou je op dit moment aanraden die vergelijkbaar is met de dahua IPC-HDW5231R-Z
Stop chasing the dream, you're already living it
Dahua hebben we (helaas) nog geen ervaring mee..Qosmic schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:08:
Wat vind je van Dahua?
en welke Hikvision turret zou je op dit moment aanraden die vergelijkbaar is met de dahua IPC-HDW5231R-Z
Wel een presentatie van bijgewoond, het ziet er echt bijna hetzelfde uit als Hikvision.
De Dahua is een varifocaal, deze heeft Hikvision (nog) niet (in de IP versie dan).
Dan moet je nog kiezen voor een Dome camera zoals de Hikvision DS-2CD2722FWD-IZS.
[ Voor 10% gewijzigd door Web-Brielle op 22-06-2017 12:01 ]
Dahua heeft het Amerikaanse bedrijf Synopsys ingehuurd om de security van de camera's te verbeteren na het „Mirai” debacle, zie: Firm That Made Mirai-Infected Webcams Gets Security ReligionQosmic schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:08:
Wat vind je van Dahua?
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Heb zelfs een keer een hard reset moeten doen, nadat ik de moed had om "smart codec" aan te zetten.
Nu weer terug naar de fabrieksinstellingen met o.a. motion detection aangezet. Ik sla voorlopig alles op SD kaart op en dat werkt eigenlijk best goed. Inmiddels heb ik Smart PPS geinstalleerd en dat bevalt tot nu toe perfect. Ik had al een berg apps geprobeerd, allemaal hebben ze wel voor- en nadelen. In ieder geval heb ik er geen ontdekt waarmee je zo makkelijk opgeslagen beelden kan terugzien als Smart PPS.
Ben nog steeds onder de indruk van de beeldkwaliteit en heb een 2e besteld
EDIT (8 aug 17): Bovenstaand probleem is verdwenen. Cam staat op hoogste resolutie, codec H.265 en bewegingsdetectie actief. Opslag op SD. 2 Identieke camera's (alleen het brandpunt is anders) draaien nu lekker stabiel en reageren vlot op openen van streams of playback. Heb eigenlijk niets bijzonders gedaan om dit voor elkaar te krijgen...
[ Voor 14% gewijzigd door Joepla op 08-08-2017 16:35 ]
Begin naar meer cameras voor de beveiliging van mijn nieuwe huis. Dus nu al wat aan het experimenteren met software en opslag van beelden.
Nou zit ik nog wat de kloten met de software, hoe beelden opslaan.
Ik draai een ubuntu server als Nas. Hier wil ik liever niet van af stappen ivm stabiliteit.
Het liefst zou ik alleen beelden opslaan als er ook wat op te zien is, dus dmv motion detection
Ik heb zoneminder geprobeerd en Shinobi. Laatste vond ik erg instabiel.
Zoneminder werkt op zich ok, maar heeft als nadeel geen geluid. Verder vind ik het niet ideaal dat events als jpeg worden opgeslagen.
CPU load is bij detectie met 1 camera ook al vrij hoog.
Alternatief zou kunnen zijn via de Dahua webinterface via ftp laten opslaan op de server. Werkt dat goed?
In de ideale wereld zou ik later via mijn telefoon ook beelden willen bekijken als er iets aan de hand is.
Zijn hier suggesties/ervaringen mee? Tav mijn wensen...uiteindelijk wil ik naar een 4 a 5 cameras
[ Voor 11% gewijzigd door okio op 27-06-2017 10:10 ]
De Dahua die ik sinds kort heb, slaat voorlopig alles lokaal op SD op. Dat werkt prima, maar heeft uiteraard ook een aantal nadelen, zeker als je meerdere cams hebt. Ik vind de bewegingsdetectie overigens goed werken (bijzonder weinig valse meldingen, mits goed ingesteld), dus daar zou je je serverje niet mee hoeven te belasten. Je FTP'd de files naar je server en kijkt terug wat interessant is (wat waarschijnlijk snel minder wordt naarmate je het systeem langer hebt).okio schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 10:02:
Zijn hier suggesties/ervaringen mee? Tav mijn wensen...uiteindelijk wil ik naar een 4 a 5 cameras
Ik heb de FTP functie nog niet getest overigens.
[ Voor 3% gewijzigd door Joepla op 27-06-2017 10:19 ]
Nu nog de praktische kant, dus als er zich iets voordoet op momenten dat ik er niet ben. Een alarm/notificatie liefst met beeld per mobiele telefoon/app. Hoe doen we zoiets efficient?
Ik probeer momenteel wat voor mij het best werkt. Events wil ik in hoge resolutie opnemen, maar via de telefoon kijken zou best in 1280 x 720 mogen. Nu kan alleen de 2e substream die resolutie. Iemand een idee hoe je gDMSS kan je vertellen dat je die 2e substream wilt? De 1e gaat goed, maar de 2e kan ik niet instellen.
pushfunctie zit volgensmij wel in de betaalde gdmss plus versie.Joepla schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 20:44:
Een pushbericht zou voor mij genoeg zijn, je kan dan besluiten om via de app te kijken. Helaas kan ik geen pushfunctionaliteit vinden.
Ik probeer momenteel wat voor mij het best werkt. Events wil ik in hoge resolutie opnemen, maar via de telefoon kijken zou best in 1280 x 720 mogen. Nu kan alleen de 2e substream die resolutie. Iemand een idee hoe je gDMSS kan je vertellen dat je die 2e substream wilt? De 1e gaat goed, maar de 2e kan ik niet instellen.
substream kun je gewoon bij de gratis versie bij de settings van je toegevoegde camera selecteren.
Klopt, maar hoe geef je in je camera aan dat je wilt pushen? gDMSS is de ontvangende kant.Jan-man schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 07:31:
[...]
pushfunctie zit volgensmij wel in de betaalde gdmss plus versie.
Yep - sub stream 1. Ik zou dus graag stream 2 willen, waar geef ik dat aan?substream kun je gewoon bij de gratis versie bij de settings van je toegevoegde camera selecteren.
Vanmiddag/vanavond verwacht ik de mounting bracket binnen te krijgen:

Kan niet wachten om hem buiten te monteren
Edit: inmiddels binnengekomen, weer aangenaam verrast. Met een beetje moeite kunnen alle kabels + de ethernetverbinding in deze voet weggewerkt worden.
[ Voor 28% gewijzigd door Joepla op 30-06-2017 12:15 ]
Heb jij ervaring met de push functie van deze app? Werkt dat goed, ik zie wat wisselende reviews namelijkJan-man schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 07:31:
[...]
pushfunctie zit volgensmij wel in de betaalde gdmss plus versie.
substream kun je gewoon bij de gratis versie bij de settings van je toegevoegde camera selecteren.
Android:Dirk0s schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 17:57:
Ik heb zojuist dus een Xiaomi ip camera binnen gekregen, gebruiken jullie hier de Xiaomi app voor of zijn er ook andere die er beter mee werken? Wil hem gaan gebruiken en bestanden opslaat op mijn nas
tinyCam Monitor PRO
PC:
iSpy
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Geen idee, maar genoeg te vinden met Google lijkt me
Net de sleutels van ons nieuwe huis gehad (vrijstaand), en wij willen wat camera's plaatsen om in/het huis. We hebben een oprit, maar ook een aantal zijpaden langs het huis de tuin in, dus dat willen we goed afgedekt hebben, zeker omdat overdag allebei werken en niet dichtbij
Nu zou het mooist draadloos zijn en ook moeten kunnen integreren in domotica set-ups (motion detectie etc.). Ik heb niet heel veel zin om te tweaken om het aan de gang te krijgen. Nu, in ons oude huis, wat Xiaomi camera's hangen, maar ook daar firmware op moeten flashen enz en het is verder een erg gesloten systeem met een (half) Chinese app. Dus daar wil ik eigenlijk vanaf en iets hebben wat gewoon werkt en goed ondersteund wordt.
Zelf natuurlijk al een beetje rondgekeken en dan kom ik toch al gauw bij Netgear Arlo Pro's etc., wat er opzich niet slecht uit ziet maar wel aan de prijs is.
Ik lees veel in dit topic over Dahua, maar ik ben bang dat dit weer teveel onderhoud van mijn kant gaat vergen ala Xiaomi?
Maar ik ben erg benieuwd wat jullie reactie is?
Alvast bedankt!
Ik heb zelf een HDBW4431R-ZS camera (zelfde behuizing als die van jou) en volgens de accessoirelijst van Dahua zou daar een PFA136 beugel bij moeten passen. Maar die past dus niet. Heb er twee liggen van verschillende leveranciers, maar de diameter van deze mount is kleiner als de camera.
De PFB203W past wel, maar die gebruik je bij montage aan de muur. Ik wil een camera aan een plafond hangen en dan zou de PFA136 geschikt moeten zijn ...
Joepla schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 07:46:
[...]
Vanmiddag/vanavond verwacht ik de mounting bracket binnen te krijgen:
[afbeelding]
Kan niet wachten om hem buiten te monteren
Edit: inmiddels binnengekomen, weer aangenaam verrast. Met een beetje moeite kunnen alle kabels + de ethernetverbinding in deze voet weggewerkt worden.
[ Voor 8% gewijzigd door Zerobase op 08-07-2017 11:40 ]
Ik lees trouwens alleen maar over de camera's, maar ga je de beelden ook opnemen? Waar ga je dat mee doen? Koop je een aparte DVR of gebruik er een (Synology) NAS voor?
[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 08-07-2017 11:43 ]
Ik heb daar de PFA136 voor besteld, die zou moeten passen. Heb wel even grofweg geprobeerd of het past, zag er goed uit, maar ben nog niet toegekomen aan het echte monteren. Gaat ivm vakantie ook nog even duren.Zerobase schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 11:31:
Welke beugel heb je voor die camera besteld?
[...]
Overigens heb ik ook een muurbeugel in bestelling (DH-PFB203W). De Chinese verkoper waarschuwde me dat ik de 204 had gekozen en vroeg of ik die voor de eerder bestelde camera wilde gebruiken. Die past volgens hem niet. Netjes dat hij dat checkte en doorgaf, hij heeft de order toen aangepast.
Vraag het anders gewoon aan een verkoper die dat model camera levert met accessoires?
http://www1.dahuasecurity...y_selection_201707061.pdf
Daar kun je camera opzoeken dan groep waarin die hoort en dan alle mount opties.
Hier vandaag ook zo een opgehangen; model is een IPC-HDBW4431R-AS-V2. Ding doet t prima met Zoneminder, maar reboot sporadisch uit zichzelf. Log zegt System > Abort, dan System > Start up.Joepla schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:39:
Ik heb onlangs een Dahua IPC-HDBW4431R-AS aangeschaft via Aliexpress (EUR 56,50, gratis verzending).
Heb al even gekeken voor firmware maar nergens te vinden (draait nu 2.420.0000.22.R, Build Date: 2016-12-09). Heb geen PoE nog dus draait op een dikke schakelbare voeding, stroom zou dus t probleem niet moeten zijn.
Kan er geen touw aan vastknopen waarom ie reboot. Iemand die dat ook ziet?
Ik ben ook begonnen met Netgear Arlo's (niet de pro). Ze zijn zeer makkelijk te monteren en configureren. Toch heb ik ze na enkele dagen terug gestuurd. Detectie, instelmogelijkheden en het verplichte gebruik van een cloud dienst vielen me tegen, bovendien kunnen ze niet continue opnemen, wat bij mij een voorwaarde was.Flight777 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 11:20:
Hallo allemaal,
Net de sleutels van ons nieuwe huis gehad (vrijstaand), en wij willen wat camera's plaatsen om in/het huis. We hebben een oprit, maar ook een aantal zijpaden langs het huis de tuin in, dus dat willen we goed afgedekt hebben, zeker omdat overdag allebei werken en niet dichtbij
Nu zou het mooist draadloos zijn en ook moeten kunnen integreren in domotica set-ups (motion detectie etc.). Ik heb niet heel veel zin om te tweaken om het aan de gang te krijgen. Nu, in ons oude huis, wat Xiaomi camera's hangen, maar ook daar firmware op moeten flashen enz en het is verder een erg gesloten systeem met een (half) Chinese app. Dus daar wil ik eigenlijk vanaf en iets hebben wat gewoon werkt en goed ondersteund wordt.
Zelf natuurlijk al een beetje rondgekeken en dan kom ik toch al gauw bij Netgear Arlo Pro's etc., wat er opzich niet slecht uit ziet maar wel aan de prijs is.
Ik lees veel in dit topic over Dahua, maar ik ben bang dat dit weer teveel onderhoud van mijn kant gaat vergen ala Xiaomi?
Alvast bedankt!
Qua prijs zijn ze zo duur niet als je het vergelijkt met een ander systeem met dezelfde hoeveelheid camera's.
Ik heb nu een systeem van 4 camera's aangesloten middels een gesloten systeem aan een Synology NAS (surveillance station).
Kosten:
- NAS (paar honderd euro)
- Surveillance licenties (50 euro voor iedere camera na de eerste 2)
- Camera's (variërend tussen de 35 en 130 euro)
- Kabels (paar tientjes)
- Een hoop tijd kabels trekken en alles instellen!
Een systeem wat je zelf aanlegt kan je veel beter aan je eigen eisen afstellen. De mijne is daardoor veel beter geschikt voor bewaking.
Een waakhond kopen kan ook en is goedkoper
MarkdeBruin.net | "Bigger Lens, Better Picture"
Qua aanschaf wellicht, maar op de langere termijn echt niet hoor
Dahua's hoef je op zich niet veel aan te doen. Gewoon elke dag automatisch laten rebooten, dan voorkom je eventuele issues als er eens iets mocht vastlopen.Flight777 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 11:20:
Hallo allemaal,
Alvast bedankt!
Verder is de software dia Dahua toepast behoorlijk knap met detectie, dus niet enkel bewegingsdetectie, maar ook intrustion detectie, tripwires, etc.
Zoals hierboven gemeld, je moet er wel over nadenken of en hoe je de streams op wil slaan, en zorgen voor voldoende capaciteit om meerdere streams te kunnen verwerken.
Via wifi heeft weinig zin. Is onbetrouwbaar en gemakkelijk te frustreren. Beter is bekabeld, en voeden via PoE. Met een nieuw huis was het natuurlijk handig geweest daar bij de bouw over na te denken
Ik ga zelf overigens toch niet meer primair de bewegingsdetectie van de Dahua cameras gebruiken, maar werken met een aparte tritect PIR/Microwave bewegingsmelder. Bij mij in het bos krijg ik met zonlicht en bewegende bladeren/takken/schaduwen toch iets te veel valse meldingen.
Voor zo'n setup zou je dan wel rekening moeten houden met nog een extra kabel.
Dat schrikt gelegenheidsinbrekers af, de pro's laten zich echt niet tegenhouden, ook niet door een herder, stafford of rottweiler.
Hier heb ik gevonden dat dit sinds maart vorig jaar mogelijk is. Echter zijn de RTSP streams van mijn camera's anders opgebouwd, namelijk zo:
1
| rtsp://192.168.100.200:123/user=gebruikersnaam&password=wachtwoord&channel=1&stream=1.sdp? |
Ik heb het op verschillende manieren geprobeerd maar krijg het niet werkend.
ONVIF met dezelfde camera lukt wel gewoon, maar ik wil kijken of de RTSP stream minder artifacts veroorzaakt.
In andere applicaties werkt de stream prima (TinyCam).
Download Xeoma, dan is het makkelijk te achterhalen.J-P schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:19:
Iemand een idee hoe je in Synology Surveillance Station een RTSP stream kan toevoegen?
Zoek in dit topic even naar Xeoma en je vindt wat tips hoe je het kan vinden.
Ik heb in principe een Ubuntu server (waar ook Plex etc op draait) met +/-12 TB aan storage, dus dat is geen probleem. Wat zou jij dan voor een camera aanraden?ThinkPadd schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 11:40:
@Flight777 Als je het goed wilt doen kun je beter gewoon netwerkkabels trekken. Dat werkt altijd, wifi zie je vaak problemen mee. Als je camera's PoE ondersteunen dan hoef je ook alleen maar een netwerkkabel naar de camera te leggen en kun je de voeding regelen via een PoE-switch bijv.
Ik lees trouwens alleen maar over de camera's, maar ga je de beelden ook opnemen? Waar ga je dat mee doen? Koop je een aparte DVR of gebruik er een (Synology) NAS voor?
Haha nou... honden belasting, voer, dierenarts en dan moet je zo'n beest nog uitlaten ook.... moet ik tijd maken vanaf mijn zolderkamerJ-P schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:33:
[...]
Ik ben ook begonnen met Netgear Arlo's (niet de pro). Ze zijn zeer makkelijk te monteren en configureren. Toch heb ik ze na enkele dagen terug gestuurd. Detectie, instelmogelijkheden en het verplichte gebruik van een cloud dienst vielen me tegen, bovendien kunnen ze niet continue opnemen, wat bij mij een voorwaarde was.
Qua prijs zijn ze zo duur niet als je het vergelijkt met een ander systeem met dezelfde hoeveelheid camera's.
Ik heb nu een systeem van 4 camera's aangesloten middels een gesloten systeem aan een Synology NAS (surveillance station).
Kosten:Wat je jezelf moet afvragen is wat je precies met je systeem wilt doen. De Arlo's zijn leuk om af en toe te kijken op afstand en in zeer beperkte mate geschikt als bewaking omdat voor detectie je binnen een paar meter van de camera moet staan.
- NAS (paar honderd euro)
- Surveillance licenties (50 euro voor iedere camera na de eerste 2)
- Camera's (variërend tussen de 35 en 130 euro)
- Kabels (paar tientjes)
- Een hoop tijd kabels trekken en alles instellen!
Een systeem wat je zelf aanlegt kan je veel beter aan je eigen eisen afstellen. De mijne is daardoor veel beter geschikt voor bewaking.
Een waakhond kopen kan ook en is goedkoper
Het gaat mij inderdaad om bewaking (waarvoor heb je anders camera's...??). Dat van de matige detectie van de Arlo's is een goed punt. De makkelijkheid van installatie en flexibiliteit spraken mij gewoon aan, want als je een kabel hebt getrokken en de camera plek bevalt uiteindelijk toch niet zo, dan is het toch al soort van permanent. Maar bedankt voor het delen van je ervaring, altijd goed om eens een ex-gebruiker aan te horen!
Interesting, maar welke Dahua's zijn dan precies aan te raden? Ik heb een hele Chinese schoon familie (partner komt daar vandaan), dus Chinese cams krijgen is niet zo'n probleemRtificial schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:31:
[...]
Dahua's hoef je op zich niet veel aan te doen. Gewoon elke dag automatisch laten rebooten, dan voorkom je eventuele issues als er eens iets mocht vastlopen.
Verder is de software dia Dahua toepast behoorlijk knap met detectie, dus niet enkel bewegingsdetectie, maar ook intrustion detectie, tripwires, etc.
Zoals hierboven gemeld, je moet er wel over nadenken of en hoe je de streams op wil slaan, en zorgen voor voldoende capaciteit om meerdere streams te kunnen verwerken.
Via wifi heeft weinig zin. Is onbetrouwbaar en gemakkelijk te frustreren. Beter is bekabeld, en voeden via PoE. Met een nieuw huis was het natuurlijk handig geweest daar bij de bouw over na te denken
Ik ga zelf overigens toch niet meer primair de bewegingsdetectie van de Dahua cameras gebruiken, maar werken met een aparte tritect PIR/Microwave bewegingsmelder. Bij mij in het bos krijg ik met zonlicht en bewegende bladeren/takken/schaduwen toch iets te veel valse meldingen.
Voor zo'n setup zou je dan wel rekening moeten houden met nog een extra kabel.
Qua motion detectie zou je natuurlijk ook wel met software kunnen werken op een server die de direct streams gebruikt, heb wel eens gespeeld met http://felenasoft.com/xeoma/en/ op mijn Ubuntu server in combinatie met de Xiaomi cam en dat ging best aardig.
Het gaat overigens niet om een nieuw huis
Mogelijk kun je dan iets van Zoneminder of XPEnology (OS van een Synology NAS maar dan voor x86/x64) draaien.Flight777 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:20:
[...]
Ik heb in principe een Ubuntu server (waar ook Plex etc op draait) met +/-12 TB aan storage, dus dat is geen probleem. Wat zou jij dan voor een camera aanraden?
[...]
Qua camera: Foscam / Hikvision / Dahua zijn merken die hier veel besproken worden. Blader eens wat rond in dit topic
http://www1.dahuasecurity.../ipc-hdw5231r-z-3651.htmlFlight777 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:20:
Interesting, maar welke Dahua's zijn dan precies aan te raden? Ik heb een hele Chinese schoon familie (partner komt daar vandaan), dus Chinese cams krijgen is niet zo'n probleem
Goede licht gevoelige chip, f1.4 lens, en motor zoom.. Erg goede camera. Rond de 150€ in China met gratis opsturen naar Nederland.
Ja dat zie ik vooral als ik max. resolutie met de H.265 codec gebruik en/of een berg opties aanzet.infernix schreef op zondag 9 juli 2017 @ 22:12:
[...]
Hier vandaag ook zo een opgehangen; model is een IPC-HDBW4431R-AS-V2. Ding doet t prima met Zoneminder, maar reboot sporadisch uit zichzelf. Log zegt System > Abort, dan System > Start up.
Heb al even gekeken voor firmware maar nergens te vinden (draait nu 2.420.0000.22.R, Build Date: 2016-12-09). Heb geen PoE nog dus draait op een dikke schakelbare voeding, stroom zou dus t probleem niet moeten zijn.
Kan er geen touw aan vastknopen waarom ie reboot. Iemand die dat ook ziet?
Heb nu een minimale setting en dat gaat beter. Net even gecheckt: cam is nu ca. 1 week onafgebroken online, toevallig vandaag 1 abort/reboot in de log.
Het schijnt dat Chinese IP cams meestal vreselijk brakke software hebben, de wekelijkse reboot optie getuigt ook niet echt van veel vertrouwen in je product. Jammer eigenlijk, dit is een product waar ik qua hardware niet dat typische cheap-crap gevoel bij heb, als ze de software wat serieuzer zouden nemen zou het een topproduct zijn...
Ik merk ook dat deze cam er altijd erg lang over doet om een plaatje te geven in een willekeurige app. Heb wat andere camera's (dlink, Vivotek) die binnen 2 sec beeld geven. Deze Dahua doet er geregeld 20 sec. over.
Ook in de Dahua app, waar ik regelmatig time-outs krijg en dan 3x moet proberen (zowel op het lokale netwerk als via een OpenVPN verbinding).
Ook het terugkijken van opnames is wisselend. Als het werkt is het een feest, werkt handig en acceptabel snel. Maar ook hier geregeld time-outs, vaak ook tijdens het selecteren van een opname. Ik vraag me af of dit met een NVR beter gaat (nu staan de opnames lokaal op SD).
Mogelijk is de gepatchte firmware de oorzaak van dit soort problemen. Ik ben er nog niet uit wat wijsheid is, op github bv. is er een project over het zelf patchen van software maar heb me daar nog niet voldoende in verdiept.
En heb eigenlijk geen zin om mijn cam te bricken en dan dagenlang te tobben om hem weer aa de gang te krijgen.
Edit: ik heb dezelfde firmware als jij, zie ik.
Ethernet (deze cam heeft geen wifi onboard).Piet91 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 18:40:
@Joepla Hangt de camera via wifi of ethernet aan het netwerk?
Hij zit via een low cost POE injector direct op een 1 Gb switch. Daarvoor had ik een tijdje een professionele injector, maar de resultaten waren niet beter daarmee.
Daarom raadt ik hier ook iedereen aan om camera's bekabeld aan te sluiten en NIET draadloos.
edit: Fixed met een "Mac plugin for IPC" van dahuasecurity.com
[ Voor 19% gewijzigd door bszz op 12-07-2017 22:24 ]
Ja jong, welke Dahua's. Dat hangt nogal van het doel af. Iedere locatie heeft potentieel een andere camera die het beste werkt.Flight777 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:20:
[...]
Interesting, maar welke Dahua's zijn dan precies aan te raden? Ik heb een hele Chinese schoon familie (partner komt daar vandaan), dus Chinese cams krijgen is niet zo'n probleem![]()
Qua motion detectie zou je natuurlijk ook wel met software kunnen werken op een server die de direct streams gebruikt, heb wel eens gespeeld met http://felenasoft.com/xeoma/en/ op mijn Ubuntu server in combinatie met de Xiaomi cam en dat ging best aardig.
Het gaat overigens niet om een nieuw huisis bestaande bouw maar nu wel de tijd van verbouwen zolang we er nog niet wonen.
Ik gebruik 4MP camera's, in mijn geval DH-IPC-HFW4431M-AS-I2. Zijn goed in omstandigheden met weinig licht, krachtige IR verlichting. Maar bijvoorbeeld de brandpuntafstand is erg van belang, dat bepaalt welke zone goed scherp in beeld gebracht wordt. Wil je het beste nachtbeeld, dan moet je kijken in de Starlight reeks van Dahua. Verder kan het zijn dat je in sommige situaties beter af bent met een variabele brandpuntafstand, die camera's leveren ze ook.
Tot een PTZ camera moet je je niet te snel laten verleiden. Heeft natuurlijk een hoog gadget gehalte, maar die zijn enkel van toegevoegde waarde in heel specifieke situaties.
Ik heb eens met Hikvision's Disk Calculator zitten rekenen wat op 500GB zou passen.
Een 1080p stream, 25 fps @ 4096kbps, h.264 geeft 11 dagen non-stop recording, in h.265 wordt dat 22 dagen.
Een 4MP stream (2560*1440), 20 fps @ 5325kbps, h.264 geeft 8 dagen non-stop recording.
Zet dat om in h.265 en dat wordt 16 dagen.
Wat ik ook wel eens heb gedaan is aan de hand van de tijdsduur en bestandsgrootte van een opname berekenen hoeveel opslag ik nodig had. Omdat ik nog wat krapper zit dan jij met een 64GB geheugenkaart.
Ik neem dan ook niet constant op; alleen bij line crossing wat bij ons redelijk lijkt te werken.
Mee eens, zeker als je continu streamt is wifi niet aan te raden. Je andere apparatuur gaat er bepaald niet beter door werken, doordat je steeds een stuk bandbreedte in beslag neemt. Ik heb een simpel cammetje dat incidenteel een plaatje upload via wifi, dat gaat prima. Zou het kritisch zijn, dan zou ik het bekabelen.Piet91 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 21:26:
Daarom raadt ik hier ook iedereen aan om camera's bekabeld aan te sluiten en NIET draadloos.
Kennelijk ben ik de enige hier met de trage opstartproblemen van de Dahua, of men neemt het zoals het is?
pluspunten:
-Eenvoudige configuratie
-Redelijk goede kwaliteit beeld
-Degelijke bouw (hoewel ik 'm alleen binnen gebruik)
-POE
Ook ben ik een aantal minpunten tegengekomen:
-Opslag op NAS is mogelijk, playback rechtstreeks vanaf NAS niet, althans vanuit de Dahua webinterface. Hierin is alleen een lokale SD kaart als bron te kiezen. Dit houdt in dat je zelf handmatig de bestanden moet gaan kopiëren en via een tool (zoals de Smartplayer uit de Dahua toolbox) de bestanden moet gaan afspelen. Hierin heb je veel minder controle als je bijvoorbeeld een specifiek tijdstip wilt opzoeken en bovendien is het omslachtig.
-Een groot mysterieus probleem: Vergeleken met het live venster is het beeld op de opnames een stuk naar beneden verschoven. Hierdoor mis ik een flink (en relevant) deel van de ruimte. dat betekent dome van de camera afschroeven, camera stellen, opname maken, opname kopiëren naar HD, afspelen en opname controleren, afstelling finetunen etc. en vervolgens camera weer dichtschroeven. Heel irritant en ik ben erg benieuwd of bijvoorbeeld @Joepla dat ook heeft.ervaren.
edit: Het probleem is inmiddels even mysterieus verdwenen. het zou kunnen dat het in de playback zat en niet in de camera. Wel vind ik het nog hinderlijk dat ik niet vanuit de webinterface terug kan kijken.
[ Voor 8% gewijzigd door bszz op 14-07-2017 16:35 ]
Nee ik heb dat niet gezien. Moet wel zeggen dat ik nog maar heel beperkt heb kunnen testen. Zat tegen de vakantie aan en ben inmiddels paar weekjes weg.
Ik heb de camera nog niet gemonteerd, maar losjes neergelegd, dus dan valt een evt. wegvallen van een stukje beeld niet erg op. Het ging mij vooral om de beeldkwaliteit, de features en het belangrijkste: de stabiliteit.
Afgezien van de lange tijd die het duurt voordat ik beeld heb via de app (zoals hierboven gemeld, maar waar geen reactie op volgt), ben ik redelijk zeker dat ik hiermee mijn installatie die ik in gedachten heb, kan bouwen. Voor beduidend minder geld, dan gedacht.
Lastig dat het via een NAS niet lekker gaat, iets dergelijks had ik ook in gedachten. Ik ben een (Dahua) NVR aan het bekijken (4104 of 4108-P), kost wat, maar ik krijg het idee dat je dan erg makkelijk live en playback kan doen. Misschien dat iemand hier wat meer er over kan vertellen?
Zo zou ik bv. ook een cam op een andere lokatie (via WAN dus) willen aansluiten. Dat lijkt me geen probleem, maar kan het zo niet vinden.
Als je de beelden toch via Synology Surveillance Station gaat opslaan dan heb je de mogelijkheid om 24/7 op te nemen in een lagere resolutie, maar bij bewegingsdetectie op te slaan in de hoogste resolutie.bszz schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:24:
De installatie van mijn Dahua IPC-HDBW4431R-AS vordert gestaag.Netwerkkabel is getrokken en hij hangt bijna op zijn plek, Voor de stroomvoorziening gebruik ik een eenvoudige Foscam injector en dat gaat prima. Oorspronkelijke plan was een oude Synology 411slim er aan te hangen met Surveillance station maar de schijven die daar in zitten zijn niet al te best meer. Via USB heb ik nu een 500GB 2,5" Hitachi aangesloten op mijn Fritzbox 7390 met als doel daar 59 uur stream/week op te slaan. na een week mogen ze weer overschreven worden maar als ik zie hoe hard de vrije ruimte op mij HD terugloopt vrees ik dat 59 uur niet gaat lukken. Aan de hand van framerate, resolutie, etc. zou ik ongeveer kunnen uitrekenen wat ik zou moeten aanpassen om het passend te maken maar wellicht heeft iemand ervaring met wat een goed compromis tussen beeldkwaliteit en opslagcapaciteit is?
Scheelt ook makkelijk een aantal dagen opslag.
Preview is dan continue op de resolutie van de nvr (1080p in mijn geval)
Nieuwere NVR's hebben ook wel 4K oplossing.
Met afspelen heb je een tijd lijn, en de verschillende detectie methodes hebben dan een verschillend kleurtje.
Dus met terugkijken kun je van gedetecteerd event naar event springen en zo een dag/nacht redelijk snel scannen.
Ik heb een dahua nvr besteld voor mijn nieuwe huis, maar daar zal ik nu wel weinig tijd voor hebben dus niet veel feedback over hebben.
Thanks voor de tip. Eerst moet ik echter het probleem oplossen dat mijn netwerkverbinding elke dag wegvalt. Op een willekeurig gebeurt dat. De logs van de Dahua laten 's nachts keurig de geplande reboot zien, zonder dat de netwerkverbinding terugkeert. Daarom vermoed ik dat de boosdoener de POE injector is.J-P schreef op maandag 17 juli 2017 @ 07:56:
[...]
Als je de beelden toch via Synology Surveillance Station gaat opslaan dan heb je de mogelijkheid om 24/7 op te nemen in een lagere resolutie, maar bij bewegingsdetectie op te slaan in de hoogste resolutie.
Scheelt ook makkelijk een aantal dagen opslag.
Dank voor je reactie. Zo ongeveer ziet de Dahua app er ook uit en de werking klinkt ook aardig hetzelfde (opnames nu nog vanaf SD kaartje). Op zich vind ik dat een prima systeem.jacovn schreef op maandag 17 juli 2017 @ 08:06:
Ik kan je alleen vertellen hoe het werkt met hikvision cameras op een nvr van hikvision.
Preview is dan continue op de resolutie van de nvr (1080p in mijn geval)
Nieuwere NVR's hebben ook wel 4K oplossing.
Met afspelen heb je een tijd lijn, en de verschillende detectie methodes hebben dan een verschillend kleurtje.
Dus met terugkijken kun je van gedetecteerd event naar event springen en zo een dag/nacht redelijk snel scannen.
Alleen loopt of de app, of de cam niet zo soepel hiermee. Regelmatig moet ik de app refreshen of opnieuw starten, weet nog niet waar de oorzaak zit. Nu op een waardeloze wifi verbinding (vakantie) kan ik er helemaal weinig mee
Ben ook aan het kijken naar alternatieven, zoals Zoneminder. Moet daar wel een Linux PC voor maken, of een Rpi. Alhoewel die laatste het moeilijk krijgt met dit soort streams verwacht ik. En ik heb een hekel aan systemen waar je steeds moet wachten voordat er iets gebeurd.
[ Voor 12% gewijzigd door Joepla op 17-07-2017 20:25 ]
Anoniem: 947991
ik beschik over 8 IP bewakingscamera's en steeds gaf de helft geen beeld op de aangesloten monitor, avondje aan het prutsen geweest en toen was er beeld op 7 van de 8 camera's. Helaas viel daarna het beeld van alle camera's weg hij en dit blijft nu ook zo. De camera's geven stuk voor stuk aan 'connecting...' met daaronder het IP(?) adres van de camera maar slechts 2 camera's krijgen sporadisch beeld. Dit beeld blijft dan enkele minuten waarna het ook weer wegvalt en weer bezig gaat met 'connecting'. Is er een van jullie bij wie dit bekend voorkomt en die allicht een (simpele) oplossing heeft? Bij voorbaat dank!
Vermeld dan op zijn minst merk en type van het spul.Anoniem: 947991 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:16:
Beste tweakers,
ik beschik over 8 IP bewakingscamera's en steeds gaf de helft geen beeld op de aangesloten monitor, avondje aan het prutsen geweest en toen was er beeld op 7 van de 8 camera's. Helaas viel daarna het beeld van alle camera's weg hij en dit blijft nu ook zo. De camera's geven stuk voor stuk aan 'connecting...' met daaronder het IP(?) adres van de camera maar slechts 2 camera's krijgen sporadisch beeld. Dit beeld blijft dan enkele minuten waarna het ook weer wegvalt en weer bezig gaat met 'connecting'. Is er een van jullie bij wie dit bekend voorkomt en die allicht een (simpele) oplossing heeft? Bij voorbaat dank!
Float like a butterfly, sting like a bee.
iets te beperkte info, krijgt elke camera wel netjes een uniek ip adres?Anoniem: 947991 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:16:
Beste tweakers,
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Anoniem: 947991
Ik ben zelf een totale leek maar iedere camera geeft een ander ip adres weer, deze kun je echter bij 'geavanceerde instellingen' welk veranderen? Verder staat achter het ip adres een poort nummer wat ik ook aan kan passen. Het betreffen camera's van Bascom. Mocht er meer info vereist zijn dan hoor ik het graagTens schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:20:
[...]
iets te beperkte info, krijgt elke camera wel netjes een uniek ip adres?
DHCP?Anoniem: 947991 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:57:
[...]
Ik ben zelf een totale leek maar iedere camera geeft een ander ip adres weer, deze kun je echter bij 'geavanceerde instellingen' welk veranderen? Verder staat achter het ip adres een poort nummer wat ik ook aan kan passen. Het betreffen camera's van Bascom. Mocht er meer info vereist zijn dan hoor ik het graag
Bekabeld of wireless?
Welke software gebruik je om de beelden te bekijken?
Werkt het wel met andere software?
Gebruik je ONVIF of RTSP?
Tweakers is niet een online vraagbaak, we verwachten dat je zelf ook moeite en onderzoek doet naar je probleem. Wat heb je zelf al geprobeerd en gevonden....
Kan je Bascom niet bellen? Gewoon een Nederlands bedrijf afaik: https://www.bewakingscamera.nl/contactAnoniem: 947991 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:57:
[...]
Ik ben zelf een totale leek maar iedere camera geeft een ander ip adres weer, deze kun je echter bij 'geavanceerde instellingen' welk veranderen? Verder staat achter het ip adres een poort nummer wat ik ook aan kan passen. Het betreffen camera's van Bascom. Mocht er meer info vereist zijn dan hoor ik het graag