Hoe zit het met bewegend beeld? Geen ghosting? Een stilstaand beeld van kleuren voorzien kan tegenwoordig zelfs een smartphone camera.stanman23 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:58:
Voor de mensen die zich afvragen of ColorVu echt wat toevoegt (als je die rare ingebouwde lamp uitzet)
De sensor van de DS-2CD2347G2-LU ColorVu is 1/1.8 en heeft een min illumination van 0.0005 LUX
Mijn oude cam (DS-2CD2542FWD-IWS) heeft een 1/3 sensoren 0.01 lux min illumination
Hier twee screenshots van mijn "oude" Hikvision 4MP DS-2CD2542FWD-IWS camera
Deze is met IR aan (vieze koepel)
[Afbeelding]
Deze is zonder IR (dan hoef ik de koepel niet zo vaak schoon te maken).
[Afbeelding]
En deze is van mijn nieuwe Colorvu camera 4MP DS-2CD2347G2-LU
(Het wit licht LED standaard op uit)
[Afbeelding]
Vind ik best wel een mooi verschil.
Binnenkort komen deze cameras ook in 4K in turret.
No way. Ik heb dezelfde hikvision camera, waar je dus full color nacht kleuren beeld mee krijgt zonder ir of hulp licht. Ik je smartphone dat niet doen hoor. Daarnaast heeft mijn smartphone geen mooie IP camera functions en het hangt zo moeilijk op aan de muurBob schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:49:
[...]
Hoe zit het met bewegend beeld? Geen ghosting? Een stilstaand beeld van kleuren voorzien kan tegenwoordig zelfs een smartphone camera.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Ik zit ook te kijken op het moment voor vier 4k 8mp cameras en dan colorvu van hikvision of 24hr color van dahua.
maar cameras kiezen is het probleem niet, maar het probleem zit bij de nvr en deze moet dus minimaal 4kanalen opnemen (encoden) in 4K zodat ik per camera meldingen terug kan zien in 4k resolutie.
vaak staat er alleen tot 200mbs ofzo iets of van kan tot 8kanalen decoderen??
is het zo dat als een nvr 8poorten heeft deze dus of elke poort de maximale mp van de nvr kan opnemen?
en dan met welke FPS? hikvision 8mp gaat max 20fps en dahau tot 25fps met ai uitgeschakeld.
pff best onduidedelijk, pas bij een kennis een anke 5mp set helpen installeren maar die doet max 4mp bij 15fps
en 5mp 6fps per kanaal.
YouTube: 90$ For Dahua 4K AI-based NVR with Face Recognition & Lot Else! NVR2...
bovenstaande filmpje een mooie review, maar vanaf 4m10 ongeveer zegt hij dat dit een 1kanaals recorder is van 8mp 4k en de rest 1080p 30fps? wil je dan 4 cameras ophangen heb je niks aan dit ding als je 4 cameras hebt die 4K aankunnen.
dus ben dan gaan kijken in de specificaties, maar dat laten de fabrikanten bewust weg lijkt het.
wie o wie kan hier wat meer over zeggen of uit eigen ervaring een ai nvr aanbevelen van dahua of hikvision
maar cameras kiezen is het probleem niet, maar het probleem zit bij de nvr en deze moet dus minimaal 4kanalen opnemen (encoden) in 4K zodat ik per camera meldingen terug kan zien in 4k resolutie.
is het zo dat als een nvr 8poorten heeft deze dus of elke poort de maximale mp van de nvr kan opnemen?
en dan met welke FPS? hikvision 8mp gaat max 20fps en dahau tot 25fps met ai uitgeschakeld.
pff best onduidedelijk, pas bij een kennis een anke 5mp set helpen installeren maar die doet max 4mp bij 15fps
en 5mp 6fps per kanaal.
YouTube: 90$ For Dahua 4K AI-based NVR with Face Recognition & Lot Else! NVR2...
bovenstaande filmpje een mooie review, maar vanaf 4m10 ongeveer zegt hij dat dit een 1kanaals recorder is van 8mp 4k en de rest 1080p 30fps? wil je dan 4 cameras ophangen heb je niks aan dit ding als je 4 cameras hebt die 4K aankunnen.
dus ben dan gaan kijken in de specificaties, maar dat laten de fabrikanten bewust weg lijkt het.
wie o wie kan hier wat meer over zeggen of uit eigen ervaring een ai nvr aanbevelen van dahua of hikvision
Ik vraag me op de eerste plaats af waarom je perse 4K wilt. Waarvoor heb je dat nodig ?edonkey-boy schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:59:
Ik zit ook te kijken op het moment voor vier 4k 8mp cameras en dan colorvu van hikvision of 24hr color van dahua.
en 5mp 6fps per kanaal.
Je hebt een dikke nvr nodig om dit goed met alle camera’s tegelijk op te kunnen nemen: dus neem geen instap model
waarom downscalen? en je raakt resolutie kwijt. met 4k kun je dan 4x inzoomen tot hd, zo kun je bv een kenteken beter lezen of een gezicht oid als er wat gebeurd is.met die h265+ techniek moet dat toch mogenlijk zijn? heb liever een wat lagere bitrate dan max 1080pmartinvdm schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:57:
[...]
Ik vraag me op de eerste plaats af waarom je perse 4K wilt. Waarvoor heb je dat nodig ?
Je hebt een dikke nvr nodig om dit goed met alle camera’s tegelijk op te kunnen nemen: dus neem geen instap model
ik moet dus geen instap model hebben? maar hoe kan ik dat zien welke goed is in de specificatie? dat was mijn punt. ze geven vaak alleen een max bitstream aan wat de nvr aankan. ervaring is soms goud waard en nu voor mij erg moeilijk om aan de hand van de spec`s een goede te kopen.
ik zou al blij zijn als ik kan zien of een nvr 4 kanalen een 8mp stream 25fps kan recorden met ai zodat ik honden katten en bewegende takken kan uitfilteren als melding. dit scheelt weer opslag op de hdd.
Mijn punt was vooral dat een camera die een stilstaand beeld mooi in kleur kan weergeven in near dark niet veel meerwaarde biedt. Wat wel heel erg interessant is, is dat de camera een persoon die in near dark langs de camera loopt even goed kan weergeven, met realistische kleuren, zodat je de persoon kan herkennen als je er een snapshot uit neemt.martinvdm schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:30:
[...]
No way. Ik heb dezelfde hikvision camera, waar je dus full color nacht kleuren beeld mee krijgt zonder ir of hulp licht. Ik je smartphone dat niet doen hoor. Daarnaast heeft mijn smartphone geen mooie IP camera functions en het hangt zo moeilijk op aan de muur
Ik begrijp ook wat je bedoelt. op onderstaande filmpje word dat ook uitgelegt, door die langere sluitertijd word een gezicht te veel overbelicht en zie je het gelaat ook niet goed meer kijk maar op 5m45.Bob schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:35:
[...]
Mijn punt was vooral dat een camera die een stilstaand beeld mooi in kleur kan weergeven in near dark niet veel meerwaarde biedt. Wat wel heel erg interessant is, is dat de camera een persoon die in near dark langs de camera loopt even goed kan weergeven, met realistische kleuren, zodat je de persoon kan herkennen als je er een snapshot uit neemt.
YouTube: Hikvision ColorVu CCTV - Will I be swapping my 8mp powered by darkfi...
gohsting is ook een probleem in kleur zie dit filmpje : YouTube: DAHUA 8MP(4K) STARTLIGHT IP CAMERA VS HIKVISION 8MP(4K) DARKFIGHTER ...
maar in de nacht modus (zwart-wit) kun je keen tekst op kentekens lezen door de ir straling.
Weet iemand de juiste settings voor synology surveillance station van de dahua HDW4433C-A?
Ik krigj de resolutie niet hoger dan 704*576 terwijl het 720p aan moet kunnen.
Tijd van werken, tijd van rusten
Dit is inderdaad een groot probleem bij beelden in t donker.edonkey-boy schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:43:
[...]
Ik begrijp ook wat je bedoelt. op onderstaande filmpje word dat ook uitgelegt, door die langere sluitertijd word een gezicht te veel overbelicht en zie je het gelaat ook niet goed meer kijk maar op 5m45.
YouTube: Hikvision ColorVu CCTV - Will I be swapping my 8mp powered by darkfi...
gohsting is ook een probleem in kleur zie dit filmpje : YouTube: DAHUA 8MP(4K) STARTLIGHT IP CAMERA VS HIKVISION 8MP(4K) DARKFIGHTER ...
maar in de nacht modus (zwart-wit) kun je keen tekst op kentekens lezen door de ir straling.
Of er is ghosting, of erg pixelig en dus een onherkenbaar beeld.
Eigenlijk wil je een korte sluitertijd om bij beweging nog iets te kunnen herkennen, maar dan wordt het beeld weer te donker en pixelig en dus ook onherkenbaar.
Je ziet hier wel mooie beelden in kleur in het donker voorbijkomen, maar altijd stilstaand beeld.
Eigenlijk wil je een grotere sensor die gewoon lichtgevoeliger is. De colorvu heeft al een iets grotere sensor, maar eigenlijk nog niet groot genoeg. (1/1.8" vs 1/2.5" en diafragma f1.0 vs f1.6)
Ik hoop dus dat er binnenkort camera’s uitkomen die grotere sensors hebben.
Andere optie is om gewoon terug te vallen op infrarood.
Ik ken surveilance station niet, maar kun je die settings niet gewoon in de webinterface van de camera zelf regelen?Driek schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:06:
Weet iemand de juiste settings voor synology surveillance station van de dahua HDW4433C-A?
Ons huis krijgt enkele aanpassingen waarbij de installateur momenteel een offerte heeft gedaan voor een camera op de voorzijde en eentje op de achterzijde. Voorzijde zou vooral beeld moeten geven op de oprit.
Achterzijde zal bij de achterdeur komen te hangen.
Bij de deur hebben we reeds een Dahua video-intercom + interface in de woning.
De apparatuur die nu wordt geboden is:
2x IPC-HDBW3241F-AS-M
1x NVR4208-8p-4ks2 + HD.
Ik zie met name bij de camera's de bomen niet meer door het bos.
Voornaamste wat ik constateer is dat het een fixed-focus camera is en 2mp, waar ik op de site van Dahua uiteraard nu camera's zie met veel meer mp.
Maar een goede sensor is het belangrijkste, althans dat weet ik vanuit de fotografie-wereld.
Verder volstrekt onbekend met beveiligingscamera's, dus wat is verstandig? Is dit een courante offerte of koop ik nu een verouderde combinatie.
Alle tips en adviezen zijn welkom.
2x IPC-HDBW3241F-AS-M
1x NVR4208-8p-4ks2 + HD.
Voornaamste wat ik constateer is dat het een fixed-focus camera is en 2mp, waar ik op de site van Dahua uiteraard nu camera's zie met veel meer mp.
Maar een goede sensor is het belangrijkste, althans dat weet ik vanuit de fotografie-wereld.
Verder volstrekt onbekend met beveiligingscamera's, dus wat is verstandig? Is dit een courante offerte of koop ik nu een verouderde combinatie.
Hi,
Ik heb 2 Dahua setjes gekocht bij Andy:
1 x NVR4104-P-4KS2 + 3 x IPC-T5442T-ZE
1 x NVR4104-P-4KS2 + 2 x IPC-T5442T-ZE
De setjes zijn bedoelt voor 2 locaties in Frankrijk, waar ze op dit moment al zijn gearriveerd. Ik zelf zit in Nederland. Voordat ik de apparatuur naar Frankrijk heb verzonden heb ik de IP adressen van de NVR's aangepast naar DHCP. In Frankrijk heeft men Chromebooks dus ik neem via Chrome Remote Desktop de controle over en probeer vervolgens in te loggen op de NVR. De NVR krijgt een IP adres van de router (192.168.1.20) maar via de default browser op het Chrome OS device kom ik niet in de WEB SERVICE. Op 1 of andere manier blijft het scherm blank. Via DMSS op de telefoons daar is de NVR incl de camera's wel zichtbaar.
Als test (ik weet: absoluut niet safe dus tijdelijk) heb ik poort 80 van het publieke IP adres geforward naar de NVR. Via mijn PC kan ik nu wel bij de WEB SERVICE van de NVR komen maar omdat de NVR de camera's zelf een 10.1.1.... IP adres geeft kan ik de camera's niet zien en daardoor dus niet instellen.
Nu heb ik 2 vragen:
1. Weet iemand een oplossing om de NVR via een Chromebook in het lokale netwerk te kunnen benaderen?
2. Zijn er best-practises mbt tot het instellen van de IP addressen van de NVR en van de Camera's? Ik kan het IP adres van de Camera's wel aanpassen naar een lokaal IP adres via WEB SERVICE -> settings -> Camera, maar de camera's worden niet zichtbaar. Misschien heeft dit te maken met de IP config in de NVR (router)?
Hoop dat iemand mij op weg kan helpen...
Ik heb 2 Dahua setjes gekocht bij Andy:
1 x NVR4104-P-4KS2 + 3 x IPC-T5442T-ZE
1 x NVR4104-P-4KS2 + 2 x IPC-T5442T-ZE
De setjes zijn bedoelt voor 2 locaties in Frankrijk, waar ze op dit moment al zijn gearriveerd. Ik zelf zit in Nederland. Voordat ik de apparatuur naar Frankrijk heb verzonden heb ik de IP adressen van de NVR's aangepast naar DHCP. In Frankrijk heeft men Chromebooks dus ik neem via Chrome Remote Desktop de controle over en probeer vervolgens in te loggen op de NVR. De NVR krijgt een IP adres van de router (192.168.1.20) maar via de default browser op het Chrome OS device kom ik niet in de WEB SERVICE. Op 1 of andere manier blijft het scherm blank. Via DMSS op de telefoons daar is de NVR incl de camera's wel zichtbaar.
Als test (ik weet: absoluut niet safe dus tijdelijk) heb ik poort 80 van het publieke IP adres geforward naar de NVR. Via mijn PC kan ik nu wel bij de WEB SERVICE van de NVR komen maar omdat de NVR de camera's zelf een 10.1.1.... IP adres geeft kan ik de camera's niet zien en daardoor dus niet instellen.
Nu heb ik 2 vragen:
1. Weet iemand een oplossing om de NVR via een Chromebook in het lokale netwerk te kunnen benaderen?
2. Zijn er best-practises mbt tot het instellen van de IP addressen van de NVR en van de Camera's? Ik kan het IP adres van de Camera's wel aanpassen naar een lokaal IP adres via WEB SERVICE -> settings -> Camera, maar de camera's worden niet zichtbaar. Misschien heeft dit te maken met de IP config in de NVR (router)?
Hoop dat iemand mij op weg kan helpen...
@grubby
mbt punt 2:
Zelf recent geprobeerd het werkend te krijgen met POE (NVR4108-8P-4KS2 + 3x IPCT5442TM).
Na uren proberen en klooien uiteindelijk de stappen in deze link gevold en succes!
https://ipcamtalk.com/thr...etworking-troubles.45904/
Dus als je geen port x ziet maar 80 of 37777 is het niet goed en kun je niet meer bij de cameras komen.
mbt punt 2:
Zelf recent geprobeerd het werkend te krijgen met POE (NVR4108-8P-4KS2 + 3x IPCT5442TM).
Na uren proberen en klooien uiteindelijk de stappen in deze link gevold en succes!
Dus als je geen port x ziet maar 80 of 37777 is het niet goed en kun je niet meer bij de cameras komen.
Thnx! Inmiddels na het activeren van https zijn de camera's wel remote zichtbaar en te beheren (zonder IP-adressen of poorten aan te passen). Nu alleen nog dat stomme Chrome OS ding oplossen.AudioHome schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:08:
@grubby
mbt punt 2:
Ik neem mijn pet af dat je dit vanuit nederland allemaal regeld en kunt beheren. ikzelf was laatst met een annke aan het stoeien lokaal via de laptop en kon ook niks instellen. wat bleek ik moest via een utp kabel verbonden zijn aan de router ivm de handshake (p2p) en niet via wifi, via een mobiel gaat dit vaak met een qr-code. maar jij had thuis waarschijnlijk al deze handshake gedaan alleen de ip naar buiten is veranderd. vaak is het zo als je kwa merk nvr en camera hetzelfde hebt dat het plug&play is kwa camera instellen op je nvr.grubby schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:54:
[...]
Thnx! Inmiddels na het activeren van https zijn de camera's wel remote zichtbaar en te beheren (zonder IP-adressen of poorten aan te passen). Nu alleen nog dat stomme Chrome OS ding oplossen.
ps wat kan de NVR4104-P-4KS2 maximaal aan kwa input? 2x 4K 30fps ? en geen wizsense als ik het goed heb. de NVR2104-I kan dit wel maar is max 1 kanaal 4K. heeft deze nvr wel iets van Ai ?? dus bv voor huisdieren of bomen die waaien dat dit een melding geeft of juist niet door de Ai.
je moet kijken deze specificatie kijken :dagizmo schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:39:
Ons huis krijgt enkele aanpassingen waarbij de installateur momenteel een offerte heeft gedaan voor een camera op de voorzijde en eentje op de achterzijde. Voorzijde zou vooral beeld moeten geven op de oprit.
2x IPC-HDBW3241F-AS-M
1x NVR4208-8p-4ks2 + HD.
1/1.8 deze heeft de grootste pixel in de sensor
1/2
1/2.5
1/2.8 deze heeft de kleinste pixel in de sensor
dus hoe groter de pixel in de sensor hoe meer licht erop kan vallen en dit bevorderd weer de nachtmodus.
hierna kijk je naar de megapixels en is vaak een budget iets.
daarna of je Ai nodig hebt of niet
en de nieuwste hebben 24hr kleur snachts maar dit is ook weer een keus wat ikzelf prefereer maar dan wel met minstens een 1/1.8 sensor.
Ik lees veel over "Andy" met dahua OEM, zou iemand mij wat meer informatie via een prive bericht willen toesturen hoe bestellen in zijn werk gaat?
Vriendelijk bedankt !
Vriendelijk bedankt !

[ Voor 4% gewijzigd door rekoopman op 03-03-2021 19:30 . Reden: missende info ]
Hi all,
Ik volg hier al een tijdje omdat ik ook op zoek ben/was naar wat camera's en een deurbel. (die laatste liefst zo lokaal mogelijk, zelf ken ik weinig van camera's)
Overal heb ik ethernet kabels liggen, en heb een unifi POE switch.
Hieronder zie je een plan van ons huis/tuin. (nr van Cameras, zie hieronder)
:strip_exif()/f/image/WZHj777kJUtRwF5GqhrdGfAO.jpg?f=fotoalbum_large)
Budget camera's moet niet (graag prijs/kwaliteit), een 'detectie' (koppeling naar Home Assistant, AI herkenning wagen of nrplaat) is gewenst. (bv MQTT)
En via het forum hier had ik volgende in gedachten :
(0.) deurbel : Dahua VTO2202F-P + behuizing (vtm115)
cameras :
Dahua IPC-HFW5442TP-AS-LED 2.8mm of deze IPC-HFW2831S-S-S2 (extra : junction box->PFA134, heb je toch nodig om makkelijk te werken, niet?)
Dahua IPC-HDW5442TM-AS of deze IPC-HDBW2831E-S-S2 (extra : wall mount->PFB203W en heb ik dan nog een junction box nodig(PFA136)? en een regenkapje niet toch(PFA200W))
Dat zouden de cameras zijn die ik in gedachten had, maar ik ken er echt weinig van.
Ik denk niet dat ik een variabele lens moet hebben, tenzij iemand iets anders aangeeft.
Voor de rest komen deze camera's hier wel af en toe voorbij en via dahua en ipcamtalk kwam ik op deze uit.
Ze moeten bij ons aan de crepie (NL woord?) komen, met optie 1, lijkt me dat geen probleem.
Ik had gelezen dan je FID50 pluggen kan gebruiken en dat dit geen probleem mag zijn.
Als NVR : NVR4208-8P-4KS2 (Geen POE, 8 camera's, futureproof en 2ch@4K) https://www.dahuasecurity.com/products/productDetail/8291
Zijn er mensen (Piet, ...) die dit even willen beoordelen?
Ik volg hier al een tijdje omdat ik ook op zoek ben/was naar wat camera's en een deurbel. (die laatste liefst zo lokaal mogelijk, zelf ken ik weinig van camera's)
Overal heb ik ethernet kabels liggen, en heb een unifi POE switch.
Hieronder zie je een plan van ons huis/tuin. (nr van Cameras, zie hieronder)
:strip_exif()/f/image/WZHj777kJUtRwF5GqhrdGfAO.jpg?f=fotoalbum_large)
Budget camera's moet niet (graag prijs/kwaliteit), een 'detectie' (koppeling naar Home Assistant, AI herkenning wagen of nrplaat) is gewenst. (bv MQTT)
En via het forum hier had ik volgende in gedachten :
(0.) deurbel : Dahua VTO2202F-P + behuizing (vtm115)
cameras :
Dahua IPC-HFW5442TP-AS-LED 2.8mm of deze IPC-HFW2831S-S-S2 (extra : junction box->PFA134, heb je toch nodig om makkelijk te werken, niet?)
Dahua IPC-HDW5442TM-AS of deze IPC-HDBW2831E-S-S2 (extra : wall mount->PFB203W en heb ik dan nog een junction box nodig(PFA136)? en een regenkapje niet toch(PFA200W))
Dat zouden de cameras zijn die ik in gedachten had, maar ik ken er echt weinig van.
Ik denk niet dat ik een variabele lens moet hebben, tenzij iemand iets anders aangeeft.
Voor de rest komen deze camera's hier wel af en toe voorbij en via dahua en ipcamtalk kwam ik op deze uit.
Ze moeten bij ons aan de crepie (NL woord?) komen, met optie 1, lijkt me dat geen probleem.
Ik had gelezen dan je FID50 pluggen kan gebruiken en dat dit geen probleem mag zijn.
Als NVR : NVR4208-8P-4KS2 (Geen POE, 8 camera's, futureproof en 2ch@4K) https://www.dahuasecurity.com/products/productDetail/8291
Zijn er mensen (Piet, ...) die dit even willen beoordelen?
Hoeft niet via PM, hier kan ook zodat anderen het ook weten.rekoopman schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:28:
Ik lees veel over "Andy" met dahua OEM, zou iemand mij wat meer informatie via een prive bericht willen toesturen hoe bestellen in zijn werk gaat?
Vriendelijk bedankt !
Je kunt Andy gewoon een mail sturen (mail adres is in dit topic genoemd) met welke apparaten je wil bestellen.
Eventueel kan hij ook nog wel wat advies geven.
Nadat jullie overeenstemming hebben stuurt hij een Paypal verzoek die je kunt betalen.
Daarna paar dagen wachten totdat je het in huis hebt.
@Repi3 IPC-HDW5442TM-ASE zijn prima camera's. Die kun je met óf de PFA130-E of de PFB204W aan de muur monteren. Welke maakt niet uit; is persoonlijke voorkeur.
Een vari-focal camera is niet per se nodig als je de gewenste beeldhoek weet. (maar bedenk wel dat 2.8mm erg wijd is en je detail verliest in de verte).
De gelinkte NVR heeft 8 POE-poorten (-8P), de vergelijkbare NVR zonder heet de NVR4208-4KS2.
Persoonlijk zou ik de 16 kanaals versie nemen (NVR4216-4KS2) omdat je met 5 camera's en 1 deurbel als 6 van de 8 in gebruik hebt. Dan heb je in de toekomst nog ruimte voor maar 2 extra camera's.
Meerprijs van 16 kanaals is zeer gering.
AI-herkenning bij Dahua is hit and miss. Als je Home Assistant draait kun je ook eens kijken naar Frigate, dat draait binnen HA en schijnt best aardige AI-herkenning te doen.
Bedankt! Echter als ik 4 cameras aanschaf en een nvr met wat beugels dan zal invoerrechten ook wel flink zijn verwacht ik. Wat is jullie ervaring met Andy en invoerrechten?
Piet91 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:13:
[...]
Hoeft niet via PM, hier kan ook zodat anderen het ook weten.
Je kunt Andy gewoon een mail sturen (mail adres is in dit topic genoemd) met welke apparaten je wil bestellen.
Eventueel kan hij ook nog wel wat advies geven.
Nadat jullie overeenstemming hebben stuurt hij een Paypal verzoek die je kunt betalen.
Daarna paar dagen wachten totdat je het in huis hebt.
@Repi3 IPC-HDW5442TM-ASE zijn prima camera's. Die kun je met óf de PFA130-E of de PFB204W aan de muur monteren. Welke maakt niet uit; is persoonlijke voorkeur.
Een vari-focal camera is niet per se nodig als je de gewenste beeldhoek weet. (maar bedenk wel dat 2.8mm erg wijd is en je detail verliest in de verte).
De gelinkte NVR heeft 8 POE-poorten (-8P), de vergelijkbare NVR zonder heet de NVR4208-4KS2.
Persoonlijk zou ik de 16 kanaals versie nemen (NVR4216-4KS2) omdat je met 5 camera's en 1 deurbel als 6 van de 8 in gebruik hebt. Dan heb je in de toekomst nog ruimte voor maar 2 extra camera's.
AI-herkenning bij Dahua is hit and miss. Als je Home Assistant draait kun je ook eens kijken naar Frigate, dat draait binnen HA en schijnt best aardige AI-herkenning te doen.
Geen. Enkele. Extra. Kosten. Nooit. Nada. Noppes.rekoopman schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:00:
Bedankt! Echter als ik 4 cameras aanschaf en een nvr met wat beugels dan zal invoerrechten ook wel flink zijn verwacht ik. Wat is jullie ervaring met Andy en invoerrechten?
[...]
Ik snap eerlijk gezegd de promotie van het ontwijken van invoerheffingen in dit topic niet zo. Hoewel begrijpelijk lijkt het me moreel verwerpelijk en tevens niet toegestaan.
rekoopman schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:00:
[...]
Dat zou ik niet te hard roepenJL-IP(!) schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:48:
[...]
Geen. Enkele. Extra. Kosten. Nooit. Nada. Noppes.
Voor die 10 camera's, 5 beugels en nvr wat ik laatst bij hem besteld heb ($2380,-) kwam er nog eens ruim €400,- bij. En nee, het stond niet als VAT/BTW op de "factuur" van UPS.
There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!
Ik heb even sparring nodig. Ik heb 2 camera's op een externe locatie. Ik heb nu poorten opengezet in mijn router zodat ik de RTSP stream van beide camera's kan bekijken. Is dit gevaarlijk of valt dit wel mee? Uiteraard zijn beide voorzien van gebruikersnaam + wachtwoord. Eventueel kan ik de toegestane ip's nog beperken.
Hoe doen jullie dit?
Hoe doen jullie dit?
Hangt er een beetje van af wat je erg zou vinden dat er gebeurt.Lennyz schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:31:
Ik heb nu poorten opengezet in mijn router zodat ik de RTSP stream van beide camera's kan bekijken. Is dit gevaarlijk of valt dit wel mee?
Er zijn camera's die een extra wachtwoord hebben, dat niet te veranderen is, waarmee je (onder andere) de videostream kunt bekijken. Er zijn camera's die bij bepaalde resoluties video sturen helemaal zonder password. Sommige camera's gaan als de stroom weggevallen is geweest, proberen om via het LAN nieuwe firmware te downloaden. En dat is allemaal bedoelde functionaliiteit.
Bugs in oude firmware geven soms nog meer opties. Bij sommige camera's kan je via poort 80 zonder password allerlei bestanden van de camera downloaden, onder andere een bestand waarin alle wachtwoorden staan die je op de camera hebt opgeslagen (WiFi, NAS, e-mail en dergelijke), of je kunt een "reverse shell" starten (de camera verbindt zelf naar een internetadres en geeft zelf root-toegang tot je camera, zonder password). Veel camera's krijgen nooit security updates.
Een IP-camera is niet gemaakt om met internet te verbinden, maar is bedoeld voor een eigen netwerk (of VLAN). Veel mensen doen dit toch en vaak gaat het heel lang goed.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Ik heb nu enige tijd een nvr met 4 camera's van andy, het werkt allemaal super maar nu wil ik op de camera zelf inloggen vanaf de computer en dit wil niet.
Als ik de camera rechtstreeks op de ziggo modem aansluit kan ik er zo in met de webbrowser, maar als ik de camera via de nvr aansluit ( poe ) dan kan de webbrowser de camera niet vinden.
Welke instellingen moet ik veranderen zodat de camera wel benaderbaar is ?
Als ik de camera rechtstreeks op de ziggo modem aansluit kan ik er zo in met de webbrowser, maar als ik de camera via de nvr aansluit ( poe ) dan kan de webbrowser de camera niet vinden.
Als je inlogt op de webinterface (web service) van de NVR, en je klikt naar de IP camera lijst, onderin kan je dan op het IE icoontje drukken en zo doet de NVR een (lokale) portforward naar de webinterface van de camera:rterhofte schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:41:
:fill(white):strip_exif()/f/image/KwXKJ4NrX8auwIluZUq6zOs7.png?f=user_large)
Dit werkt dus niet bij mij, ik heb de deurbel camera wel met een poe adapter in de ziggo modem zitten die kan ik zo idd benaderen als ik op het icoontje druk, maar mijn andere drie camera's die de voeding uit de nvr (hangt in de garage) haalt krijg ik de melding "probleem bij het laden van de pagina.Minitrooper schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:03:
[...]
Als je inlogt op de webinterface (web service) van de NVR, en je klikt naar de IP camera lijst, onderin kan je dan op het IE icoontje drukken en zo doet de NVR een (lokale) portforward naar de webinterface van de camera:
[Afbeelding]
Als ze op het normale netwerk zitten zitten ze in je eigen IP range en kun je er bij.
Na aansluiten op de POE switch zitten ze in een eigen netwerk en moet de NVR ze doorschakelen.
Dat lukt alleen als ze automatisch goed herkend zijn door de NVR en dan hebben ze portx.
Dan zie je dus ook dat icoontje.
Kijk dus even of je als poort echt portx (nummer is de POE poort) ziet.
Als er bij de poort nog 37777 of 80 staat zijn ze niet automatisch herkend en kun je er niet bij.
Zie mijn eerdere link naar het IPCAMtalk forum voor de uitleg.
Na aansluiten op de POE switch zitten ze in een eigen netwerk en moet de NVR ze doorschakelen.
Dat lukt alleen als ze automatisch goed herkend zijn door de NVR en dan hebben ze portx.
Dan zie je dus ook dat icoontje.
Kijk dus even of je als poort echt portx (nummer is de POE poort) ziet.
Als er bij de poort nog 37777 of 80 staat zijn ze niet automatisch herkend en kun je er niet bij.
Zie mijn eerdere link naar het IPCAMtalk forum voor de uitleg.
Klopt wat @AudioHome schrijft! Mijn advies (tenzij er complexe hocus pocus IVS rules gedefinieerd werden): factory reset de camera (knopje in de behuizing 10tal seconden inhouden), als de NVR 'm ziet, gaat hij die automatisch configureren en is alle IP stuff en port forwardings al gedaan.rterhofte schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:12:
[...]
Dit werkt dus niet bij mij, ik heb de deurbel camera wel met een poe adapter in de ziggo modem zitten die kan ik zo idd benaderen als ik op het icoontje druk, maar mijn andere drie camera's die de voeding uit de nvr (hangt in de garage) haalt krijg ik de melding "probleem bij het laden van de pagina.
Ja ik ben het helemaal met je eens. Alleen ook dit is een afweging tussen functionaliteit en veiligheid. Daarom wil ik het zo veilig als mogelijk gaan doen. Ik heb al even gezocht of het mogelijk zou zijn een soort reverse proxy op te zetten voor de RTSP stream middels Nginx. Maar daar kan ik niet heel veel over vinden. Wel over RTMP alleen daar ben ik nog niet mee bekend. Enkel de RTSP port wordt nu geforward in de router.aawe mwan schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:51:
[...]
Hangt er een beetje van af wat je erg zou vinden dat er gebeurt.
Er zijn camera's die een extra wachtwoord hebben, dat niet te veranderen is, waarmee je (onder andere) de videostream kunt bekijken. Er zijn camera's die bij bepaalde resoluties video sturen helemaal zonder password. Sommige camera's gaan als de stroom weggevallen is geweest, proberen om via het LAN nieuwe firmware te downloaden. En dat is allemaal bedoelde functionaliiteit.
Bugs in oude firmware geven soms nog meer opties. Bij sommige camera's kan je via poort 80 zonder password allerlei bestanden van de camera downloaden, onder andere een bestand waarin alle wachtwoorden staan die je op de camera hebt opgeslagen (WiFi, NAS, e-mail en dergelijke), of je kunt een "reverse shell" starten (de camera verbindt zelf naar een internetadres en geeft zelf root-toegang tot je camera, zonder password). Veel camera's krijgen nooit security updates.
Een IP-camera is niet gemaakt om met internet te verbinden, maar is bedoeld voor een eigen netwerk (of VLAN). Veel mensen doen dit toch en vaak gaat het heel lang goed.
Ik heb nu sowieso een managed switch besteld om de camera's in een aparte VLAN te hangen zodat deze geen toegang hebben tot de rest van het netwerk. Daarbij ga ik de interne firewall van de camera zo instellen dat enkel bepaalde ip's zijn toegestaan. Samen met een apart account in de camera met sterk wachtwoord. Zijn er nog andere dingen die ik kan doen?
Mogelijk dat ik in de toekomst een Wireguard verbinding op wil zetten in de router en deze verbinding laten maken met de Wireguard server van Blue Iris, maar daar moet ik even rustig voor gaan zitten.
[ Voor 6% gewijzigd door Lennyz op 07-03-2021 19:51 ]
Veel camera fabrikanten kun je een connectie dienst opzetten, zoals HIKconnect bij hikvision. Je hoeft dan geen poorten meer rechtstreeks open te zetten, scheelt iig weer ietsje, dan nog geldt natuurlijk dat je een goede username/password erop moet zetten, en zorgen dat je up to date bent. Als je het nog veiliger wilt, zou ik zeggen maar gebruik van een vpn naar de locatie.Lennyz schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:49:
[...]
Ja ik ben het helemaal met je eens. Alleen ook dit is een afweging tussen functionaliteit en veiligheid. Daarom wil ik het zo veilig als mogelijk gaan doen. Ik heb al even gezocht of het mogelijk zou zijn een soort reverse proxy op te zetten voor de RTSP stream middels Nginx. Maar daar kan ik niet heel veel over vinden. Wel over RTMP alleen daar ben ik nog niet mee bekend. Enkel de RTSP port wordt nu geforward in de router.
Ik heb nu sowieso een managed switch besteld om de camera's in een aparte VLAN te hangen zodat deze geen toegang hebben tot de rest van het netwerk. Daarbij ga ik de interne firewall van de camera zo instellen dat enkel bepaalde ip's zijn toegestaan. Samen met een apart account in de camera met sterk wachtwoord. Zijn er nog andere dingen die ik kan doen?
Mogelijk dat ik in de toekomst een Wireguard verbinding op wil zetten in de router en deze verbinding laten maken met de Wireguard server van Blue Iris, maar daar moet ik even rustig voor gaan zitten.
Ja dat klopt, alleen een connectie dienst werkt niet samen met Blue Iris. Dus die optie valt al af. Een VPN is ook niet zomaar op te zetten omdat er op die internetlijn ook door andere apparaten worden gebruikt die niet over de VPN moeten. Dus dat is nog even een gepuzzel.martinvdm schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:08:
[...]
Veel camera fabrikanten kun je een connectie dienst opzetten, zoals HIKconnect bij hikvision. Je hoeft dan geen poorten meer rechtstreeks open te zetten, scheelt iig weer ietsje, dan nog geldt natuurlijk dat je een goede username/password erop moet zetten, en zorgen dat je up to date bent. Als je het nog veiliger wilt, zou ik zeggen maar gebruik van een vpn naar de locatie.
Bedankt voor je reactie.Piet91 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:13:
[...]
Ik ga inderdaad voor de 16 kanaals gaan, want ik heb op een aantal plaatsen nog netwerk kabels over. (die ik momenteel niet ga gebruiken)
Detail in de verte is niet erg, het is ook niet zo diep. (wel 'wijd')
Frigate had ik inderdaad op HA forum al tegen gekomen!
Misschien nog een simple vraag maar is er een voor/nadeel van een dome vs een bullet.
(ik las hier wel al eens condense bij een gesloten dome maar voor de rest?)
Viezigheid, spinnen, IR glare, regenRepi3 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:27:
[...]
Misschien nog een simple vraag maar is er een voor/nadeel van een dome vs een bullet.
(ik las hier wel al eens condense bij een gesloten dome maar voor de rest?)
ik sta op het punt om 2 camera's via Andy te bestellen;
nu twijfel ik over de manier van aansluiten en de bijbehorende nvr;
of ik bestel een nvr met POE poorten en sluit de camera's daar direct op aan; of een NVR zonder poorten en sluit de camera's aan op een POE Switch; de 1e optie lijkt me het makkelijkst want stekker in de nvr en klaar en aansluiten op de switch betekend dat ik de NVR mijn netwerk laat scannen op camera's neem ik aan?
Vraagje 2: ik lees hierover wat reacties dat de camera's buiten je eigen netwerk soms wat lastig te bekijken zijn; nu zag ik op youtube diverse filmpjes waarin men met een QR code de app activeert; werkt het inderdad zo simpel ?
of ik bestel een nvr met POE poorten en sluit de camera's daar direct op aan; of een NVR zonder poorten en sluit de camera's aan op een POE Switch; de 1e optie lijkt me het makkelijkst want stekker in de nvr en klaar en aansluiten op de switch betekend dat ik de NVR mijn netwerk laat scannen op camera's neem ik aan?
Vraagje 2: ik lees hierover wat reacties dat de camera's buiten je eigen netwerk soms wat lastig te bekijken zijn; nu zag ik op youtube diverse filmpjes waarin men met een QR code de app activeert; werkt het inderdad zo simpel ?
Even een vraagje voor de zekerheid.
Situatie: 10x IPC-B5442E-ZE icm NVR5216-16P-4KS2E. 1 van de POE-poorten lijkt niet te werken, geen probleem want er waren er toch te weinig dus een POE-switch erbij genomen. POE-switch zit op een van de non-poe-poorten van de NVR en op die switch zitten dan nog 3 camera's.
Zouden de camera's dan automatisch gevonden moeten worden door de NVR ook al zitten ze achter de switch? Ik zou denken van wel, maar er wordt er maar 1 gevonden. Het kan ook zijn dat er een probleem is met 2 camera's of de kabel er naartoe maar aangezien die beide op enorme rotplekken hangen wil ik voor ik die er weer af laat halen zeker weten dat die camera's niet handmatig toegevoegd moeten worden op een of andere manier.
Situatie: 10x IPC-B5442E-ZE icm NVR5216-16P-4KS2E. 1 van de POE-poorten lijkt niet te werken, geen probleem want er waren er toch te weinig dus een POE-switch erbij genomen. POE-switch zit op een van de non-poe-poorten van de NVR en op die switch zitten dan nog 3 camera's.
Zouden de camera's dan automatisch gevonden moeten worden door de NVR ook al zitten ze achter de switch? Ik zou denken van wel, maar er wordt er maar 1 gevonden. Het kan ook zijn dat er een probleem is met 2 camera's of de kabel er naartoe maar aangezien die beide op enorme rotplekken hangen wil ik voor ik die er weer af laat halen zeker weten dat die camera's niet handmatig toegevoegd moeten worden op een of andere manier.
There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!
Klopt.Len020 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:11:
ik sta op het punt om 2 camera's via Andy te bestellen;
Dat kan, maar verstandiger is om je camera's/NVR van internet te isoleren en via VPN buitenshuis je camera's te bekijken. Via QR/P2P staan je camera's alsnog open naar het internet.Vraagje 2: ik lees hierover wat reacties dat de camera's buiten je eigen netwerk soms wat lastig te bekijken zijn; nu zag ik op youtube diverse filmpjes waarin men met een QR code de app activeert; werkt het inderdad zo simpel ?
10 camera's en een NVR met 16 POE-poorten en toch POE-poorten te weinig?FlipFluitketel schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:46:
Even een vraagje voor de zekerheid.
Je hebt toch niet de switch op een van 16 poorten aan de linkerkant ingeplugd?
Zie deze foto. Op die 16 moet je alleen camera's aansluiten, geen ander netwerkapparatuur.
Euh.. Je brengt me nu heel erg aan het twijfelen.. Ik had ergens gelezen dat die NVR maar 8 POE-poorten had.Piet91 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:41:
[...]
10 camera's en een NVR met 16 POE-poorten en toch POE-poorten te weinig?![]()
Je hebt toch niet de switch op een van 16 poorten aan de linkerkant ingeplugd?
Zie deze foto. Op die 16 moet je alleen camera's aansluiten, geen ander netwerkapparatuur.

[edit]
Nog eens aan het zoeken geweest maar ik heb het dus grandioos verkeerd gelezen..
Network 1 RJ-45 10/100/1000 Mbps self-adaptive Ethernet port
PoE 16 ports (IEEE802.3af/at) 1-8 ports support ePoE & EoC
Ik heb daar blijkbaar dat POE over het hoofd gezien en dan ook nog eens het IEEE802.3AF gemist of zo.

Dan morgen dus maar eens de switch weghalen en de camera's rechtstreeks op poorten 9-10-11 aansluiten.
[ Voor 23% gewijzigd door FlipFluitketel op 09-03-2021 17:51 ]
Google gaat nu ook 3rd-party deurbellen ondersteunen: https://9to5google.com/20...for-smart-home-doorbells/
In theorie zou je dan de Dahua deurbellen kunnen combineren met Google Assistant (bijv. interactie via de Nest Hub of notificatie op de Nest Mini i.p.v. alleen de Dahua indoorstations of de telefoonapp), maar dan moet de fabrikant (Dahua dus) hier wel mee aan de slag.
Dahua kennende zal dat denk ik niet (zo snel) gebeuren helaas...
In theorie zou je dan de Dahua deurbellen kunnen combineren met Google Assistant (bijv. interactie via de Nest Hub of notificatie op de Nest Mini i.p.v. alleen de Dahua indoorstations of de telefoonapp), maar dan moet de fabrikant (Dahua dus) hier wel mee aan de slag.
Dahua kennende zal dat denk ik niet (zo snel) gebeuren helaas...
Een VPN is overigens ook nog niet eens een perfect waterdichte beveiliging.Lennyz schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:56:
[...]
Een VPN is ook niet zomaar op te zetten omdat er op die internetlijn ook door andere apparaten worden gebruikt die niet over de VPN moeten.
Wat ik bijvoorbeeld in de praktijk meegemaakt heb, was een probleem met een IP-camera die met 100% zekerheid op geen enkele manier naar internet kon, omdat hij aangesloten met de 2e netwerkpoort op mijn computer zonder routing. Wat deze camera deed was dat hij in de browserbased interface een hidden i-frame meestuurde. Het contact met internet verliep dus niet direct, maar via de browser op de computer waarmee ik op de camera ingelogd was (die via een andere ethernetpoort wel naar internet kon).
In mijn geval was Google Chrome de browser en deze gaf gelukkig een duidelijk alarm: die zei de verborgen website te herkennen als een site met malware.
wat is precies het risico van de camera's te bekijken via je telefoon buiten je eigen netwerk ?
en wat maakt het anders dan een videodeurbel van bijv ring/nest.
aawe mwan in "Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2"Len020 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:22:
wat is precies het risico van de camera's te bekijken via je telefoon buiten je eigen netwerk ?
Stel dat ik Via AliExpress een Dahua NVR aanschaf, zijn er dan nog zaken waar ik expliciet rekening mee moet houden?
Qua stekker (EU-plug) snap ik. Maar met name irt firmware / support qua software upgrades etc?
Ik overweeg een NVR4104-4KS voor zover dat relevant is.
Qua stekker (EU-plug) snap ik. Maar met name irt firmware / support qua software upgrades etc?
Vraag specifiek naar een internationaal model "garantie", er cirkuleren (ondermeer ook van Dahua) nepperds die ze wel in het Engels geforceerd hebben, maar waar je geen non-chinese firmware opkrijgt. Met andere woorden: je blijft zitten op een stokoude versie en/of een mooie baksteen.Jamesz schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:50:
Stel dat ik Via AliExpress een Dahua NVR aanschaf, zijn er dan nog zaken waar ik expliciet rekening mee moet houden?
Voor de stekker, afhankelijk van het model heb je een klassieke C13 ("pc stekker") nodig.
Weet dat de NVR 4 reeks een "instap"modelletje is met "matige" doorvoersnelheden. Dus kijk even goed na wat (hoeveel) devices jij eronder hangen wilt.
PS. Hier op tweakers en ook op ipcamtalk zitten "gerenomeerde" verkopers (eg Andy), die hebben zeer scherpe prijzen én geven garantie op een upgradebaar toestel.
Ik ben al wat meer aan het uitwerken en daarom ook deze plattegrond toegevoegd.dagizmo schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:39:
2x IPC-HDBW3241F-AS-M
1x NVR4208-8p-4ks2 + HD.
Bij het groene vlak, is de voordeur. Daar zit een VTO Dahua intercom, met camera.
Wat ik wil is de omgevingen die geel zijn, kunnen vastleggen.
- het voorste gele gearcheerde betreft de oprit tot aan de weg. Je kunt voor de woning langslopen, dus het meest efficiente is een camera op de voorgevel, die breed genoeg gaat om de oprit breedte (voorste deel langs de voorgevel 8m). Een redelijke ruime blik dus, omdat ik de focus direct langs de voorgevel wil (vanaf de camera bekeken dus 8m naar links tot aan de erfgrens/heg).
- het achterste gele gearcheerde betreft een achterdeur. De camera moet min of meer aan de muur hangen van de achtergevel. Dus ook hier weer een camera die een brede blik heeft, omdat hij strak langs de gevel de achterdeur en schuifpui moet filmen.
Het grijze gekleurde is een schuur, die op 5m afstand van de achtergevel staat, in het verlengde van de oprit.
Die schuur wil ik later bedraden, zodat ik eventueel een camera kan plaats met een long focus (opgeteld kom je al aan minimaal 20meter vanaf de schuur tot aan de voorzijde van de woning, langs de oprit gefilmd).
Rondom de woning is er verlichting die aangaat bij beweging. Alleen dit is niet het geval aan de voorgevel, daar waar de camera vermoedelijk komt. Deze filmt dus veel in het donker. Op straat staat wel een straatlantaarn maar dat houdt niet over.
Achterzijde is volop in de verlichting.
Kunnen jullie mij adviseren over welke Dahua camera's en NVR nu het beste zijn?
Ik vind de cameraprijzen best bijelkaar in de buurt liggen, dus of de camera nu 150 of 350 kost maakt mij niet veel uit. Ik wil het vooral goed doen in 1x.
Ik wil de VTO 24/7 laten opnemen op de NVR, zodat de voordeur (bij ons aan de zijkant dus), ook gemonitord wordt.
:strip_exif()/f/image/0WW4GfJmkO5lphPaOHgzH2CR.jpg?f=fotoalbum_large)
Even inhaken:dagizmo schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:16:
[...]
Ik wil de VTO 24/7 laten opnemen op de NVR, zodat de voordeur (bij ons aan de zijkant dus), ook gemonitord wordt.
- VTO 24/7 laten opnemen op NVR is OK (maar je krijgt daar geen meldingen van "motion" op binnen)
- let wel, beeldkwaliteit van een VTO is maar "mweh", goed om te zien als jouw "front" camera iets gespot heeft, dan onmiddellijk jouw VTO beeld erbij te nemen of die persoon langs het huis doorgelopen is naar achteren toe
- licht aan de zij/achterkant is "tof" voor beter beeld, maar weet dat àls het licht aanfloept, je 1-2 seconden "night-day" switching aan jouw broek hebt, dus even "blind" bent. Plus ikzelf geef liever geen gratis licht aan de inbrekerds, waarom het hen gemakkelijk maken?
- mijn front camera's bijvoorbeeld hebben géén licht, en zien toch klaar in de nacht. Je moet natuurlijk voor jouw situatie specifiek met wat parameters prutsen, maar over het algemeen lukt dat goed
- FOV (en bijhorende DORI) daarentegen is iets waar jij jou wel op kan voorbereiden: plaats de door jouw geselecteerde camera's op https://calculator.ipvm.com/ (ga naar jouw huisje natuurlijk). En dan zie jij wat voor een beeldhoek de cam heeft, en of je iemand wel zàl herkennen
- als bijhorende tip: als je ietsie pietsie meer centjes uitgeeft, neem dan een varifocal, dan kan je tenminste (gemotoriseerd) de focal lenght aanpassen. Lekker handig.
- algemene tip: ga niet voor MP maar voor een goede sensor: heel lang hebben de 5231's (2MP) zelfs de 5831 (8MP) outperformed, zeker bij nacht. Vandaag zijn de 4MP een volwaardig alternatief
- voor NVR: jij hebt een 4 reeks vernoemd: reken uit hoeveel cams aan hoeveel bandbreedte je IN TOTAAL nodig hebt. Voor de (kleine) meerprijs is een 5 reeks misschien zelfs nog interessanter, want voor je het weet hang je nog extra cam's op in het vogelhuisje, het kippenhok etc :-)
Succes!
Met NVR denk ik dan nu aan de NVR5208-8P-4KS2E.
Met betrekking tot de camera's aan de voorgevel en achtergevel weet ik het niet.
Ik zoek een camera die strak langs de muur kan filmen. Immers, ik wil zolang mogelijk beeld houden op de achterdeur en schuifpui, terwijl de camera dus aan die gevel hangt. Mogelijk binnen 1m van die achterdeur.
Ik heb die calculater gebruikt maar het is nog net wat te grof schuiven voor juist de afweging wat de camera ziet, zodra hij aan de muur hangt.
Ik heb zelf wat zitten kijken naar o.a. sensor. Qua beeldhoek kom ik er niet goed uit.
IPC-HDW5442T-ZE vari-focal (tenzij dat niet nodig is, als je toch al weet dat je juist dichtbij wilt filmen).
Of de IPC-HDW5442TM-AS-LED (full color, vast).
Aan de voorgevel komt het iets minder precies. Ik wil wel vooral breed filmen, vanaf de voorgevel maar niet per se zo strak langs de gevel/onder de camera, als bij de achtergevel.
Als ik de schuur bekabeld heb tzt, is het misschien wel fijn om met een goede long range vari focal vanaf de schuur de achtergevel cq oprit in beeld te hebben.
Ben mij er bewust van dat de voordeur enkel VTO kwaliteit is, maar dat is mi voldoende omdat ik de voordeur op de interne monitor (VTH) zie van Dahua. Ik wil juist qua motion detection de voorzijde en achterzijde beter in beeld hebben en vooral opnemen.
Met betrekking tot de camera's aan de voorgevel en achtergevel weet ik het niet.
Ik zoek een camera die strak langs de muur kan filmen. Immers, ik wil zolang mogelijk beeld houden op de achterdeur en schuifpui, terwijl de camera dus aan die gevel hangt. Mogelijk binnen 1m van die achterdeur.
Ik heb die calculater gebruikt maar het is nog net wat te grof schuiven voor juist de afweging wat de camera ziet, zodra hij aan de muur hangt.
Ik heb zelf wat zitten kijken naar o.a. sensor. Qua beeldhoek kom ik er niet goed uit.
IPC-HDW5442T-ZE vari-focal (tenzij dat niet nodig is, als je toch al weet dat je juist dichtbij wilt filmen).
Of de IPC-HDW5442TM-AS-LED (full color, vast).
Aan de voorgevel komt het iets minder precies. Ik wil wel vooral breed filmen, vanaf de voorgevel maar niet per se zo strak langs de gevel/onder de camera, als bij de achtergevel.
Als ik de schuur bekabeld heb tzt, is het misschien wel fijn om met een goede long range vari focal vanaf de schuur de achtergevel cq oprit in beeld te hebben.
Ben mij er bewust van dat de voordeur enkel VTO kwaliteit is, maar dat is mi voldoende omdat ik de voordeur op de interne monitor (VTH) zie van Dahua. Ik wil juist qua motion detection de voorzijde en achterzijde beter in beeld hebben en vooral opnemen.
@dagizmo nog enkele tips dan 
- wat weinigen weten maar wat wel geinig is: op je VTH schermpje kan je ook alles van je NVR bekijken (live feed), dus als iemand belt, kan je ook "snel" kijken of iemand achterom aan het lopen is. Enige "truc" die je hiervoor moet uitvoeren is je substreams om (maximaal) D1 resolutie zetten, want een VTH kan hoger niet aan.
- als "beeldhoek" het enige puntje is, kan je misschien opteren om voor een dome te gaan à la https://staticmedia.ipcam...ipc-hdbw5231e-ze-hdmi.png (maar dan misschien de 4MP): hier kan je de body zelf 90° draaien zodat het FOV haaks staat. Het grote voordeel voor HD*B*W is iets vandaalproof-er
- zoniet koop je 1tje (HDW5442 bv), doe je "de bucket test" (je neemt een pot met cement/zand en een paal in, maak je camera daaraan vast en begin te schuiven). Dan weet je ineens waar, hoe hoog/ver, verlichting etc wat er allemaal speelt. En kan je je wenslijst bijschaven
- NVR5208 is koel! Maar na 8 POE's is het gedaan he (VTO telt niet als POE, maar wél als één van de acht kanalen!) De meerprijs voor een 5216 is marginaal en ga je jou niet betreuren!
- wat weinigen weten maar wat wel geinig is: op je VTH schermpje kan je ook alles van je NVR bekijken (live feed), dus als iemand belt, kan je ook "snel" kijken of iemand achterom aan het lopen is. Enige "truc" die je hiervoor moet uitvoeren is je substreams om (maximaal) D1 resolutie zetten, want een VTH kan hoger niet aan.
- als "beeldhoek" het enige puntje is, kan je misschien opteren om voor een dome te gaan à la https://staticmedia.ipcam...ipc-hdbw5231e-ze-hdmi.png (maar dan misschien de 4MP): hier kan je de body zelf 90° draaien zodat het FOV haaks staat. Het grote voordeel voor HD*B*W is iets vandaalproof-er
- zoniet koop je 1tje (HDW5442 bv), doe je "de bucket test" (je neemt een pot met cement/zand en een paal in, maak je camera daaraan vast en begin te schuiven). Dan weet je ineens waar, hoe hoog/ver, verlichting etc wat er allemaal speelt. En kan je je wenslijst bijschaven
- NVR5208 is koel! Maar na 8 POE's is het gedaan he (VTO telt niet als POE, maar wél als één van de acht kanalen!) De meerprijs voor een 5216 is marginaal en ga je jou niet betreuren!
Thanks dat was inderdaad de bedoeling om op de VTH ook de andere camera's te kunnen uitkijken.
Is de dome-camera niet nadelig ivm de veel genoemde IR-flares, vuil etc?
Vind de camera's echt nog wel een puzzel. Ik kom nog niet verder dan de eerdergenoemde, maar vraag mij wel af of dit nu de beste zijn in de geschetste situatie. Ik moet zelf aan de installateur doorgeven welk type het wordt en ik merk dat zij niet echt nog hebben gekeken naar beeldhoek etc. Dus dat zal ik zelf moeten uitvogelen.
Vind de camera's echt nog wel een puzzel. Ik kom nog niet verder dan de eerdergenoemde, maar vraag mij wel af of dit nu de beste zijn in de geschetste situatie. Ik moet zelf aan de installateur doorgeven welk type het wordt en ik merk dat zij niet echt nog hebben gekeken naar beeldhoek etc. Dus dat zal ik zelf moeten uitvogelen.
Kort vraagje.
Is het mogelijk om Dahua turrent zonder push to release bracket te mounten op een junction box?
Heb een IPC-HDW2431T-AS die met zo een bracket is geleverd en daarnaast heb ik ook een PFA130-E erbij. Er zitten bij beide sowieso geen extra schroeven dus out of the box kan ik de bracket die klikt op de turret zelf niet vast maken op de JB.
Ik kan wel die push to release bracket monteren met de inbus schroefjes die ik erbij heb gekregen, maar dan is de cam er makkelijk af te halen..
Is het mogelijk om Dahua turrent zonder push to release bracket te mounten op een junction box?
Heb een IPC-HDW2431T-AS die met zo een bracket is geleverd en daarnaast heb ik ook een PFA130-E erbij. Er zitten bij beide sowieso geen extra schroeven dus out of the box kan ik de bracket die klikt op de turret zelf niet vast maken op de JB.
Ik kan wel die push to release bracket monteren met de inbus schroefjes die ik erbij heb gekregen, maar dan is de cam er makkelijk af te halen..
Mijn HDBW hangt pal zuid, heeft 0 last van ir flare (want ir staat uitdagizmo schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:03:
Thanks dat was inderdaad de bedoeling om op de VTH ook de andere camera's te kunnen uitkijken.

Hoe de plastieken koepel er over 5 jaar uitzien zal: time will tell, maar ik heb er 2 anderen die onder een schaduwluifel hangen, en kan dus de koepels om het jaar eens roteren zodat ze allemaal even "hard" afzien.
Ik heb méér last van spinnenwebben op mijn HFW, daar moet ik, in de herfst, een toertje met de borstel langs, maar dat is verwaarloosbaar.
Dit is inderdaad een ander mechanisme dan mijn HDBW: https://dahuasg.s3-ap-sou...lation%20Guide_V1.0.0.pdfAri Gold schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:12:
Kort vraagje.
Bij de HDBW schroef je'm vast op het dekseltje van de PFA130 en dan monteer je de dome erover om alles af te dichten. En dat doe je niet zomaar op 2.5m hoogte. Die snelsluiting van jouw HDW kan je op die hoogte ook niet zomaar doen denk ik zo, of je moet de clip ervan snijden.
In bovenstaande pdf zie je jouw cam ook op zo'n PFA130 box zitten, maar inclusief die snelsluiting.
Even een reminder; ik zag afgelopen week dat Dahua de hele NVR4-series op End-of-life heeft gezet.
Wil je nu een instap NVR dan moet je net een stap lager naar de NVR2-series of juist een stap omhoog naar bijvoorbeeld de Pro-series.
Jammer, want die Pro-series zijn toch wel een stuk duurder.
Wil je nu een instap NVR dan moet je net een stap lager naar de NVR2-series of juist een stap omhoog naar bijvoorbeeld de Pro-series.
Ik heb voor m'n nieuwbouw huisje de aannemer twee loze leidingen laten leggen naar de voor en achtergevel.
Ik heb Andy al een mailtje gestuurd en hij kwam met de IPC-T5442T-ZE camera's met de wal mount PFB203W in het wit.
Ik twijfel echter nog want ik vind die wall mount icm de camera er nog best wel groot uit zien. Ik wil het liefste een zo kleine opstelling omdat de camera's boven aan de gevel hangen :

Ik zag ook dat er een junction box is voor de camera maar dat ziet er ook best lomp uit..
Heeft iemand nog een alternatief (b.v. een kleinere camera) ? Of valt het wel mee hoe de camera eruit ziet aan zo'n gevel ?
En zouden jullie ook voor een witte camera gaan, of toch een witte ? Ik lees ook over Plasti Dip. Is dat een kwestie van de dome afplakken en dan met een spuitbus de behuizing spuiten in de kleur van je gevel ?
Ik heb Andy al een mailtje gestuurd en hij kwam met de IPC-T5442T-ZE camera's met de wal mount PFB203W in het wit.
Ik twijfel echter nog want ik vind die wall mount icm de camera er nog best wel groot uit zien. Ik wil het liefste een zo kleine opstelling omdat de camera's boven aan de gevel hangen :

Ik zag ook dat er een junction box is voor de camera maar dat ziet er ook best lomp uit..
Heeft iemand nog een alternatief (b.v. een kleinere camera) ? Of valt het wel mee hoe de camera eruit ziet aan zo'n gevel ?
En zouden jullie ook voor een witte camera gaan, of toch een witte ? Ik lees ook over Plasti Dip. Is dat een kwestie van de dome afplakken en dan met een spuitbus de behuizing spuiten in de kleur van je gevel ?
[ Voor 15% gewijzigd door vortexnl1982 op 15-03-2021 21:43 ]
Op ipcamtalk zijn er leuke voorbeelden te zien van mensen die hun camera (uitgezonderd het "oog" natuurlijk) gezandstraald hebben. Zeer mooi! Maar het vergt wat behendigheid en voorbereiding.
Jij kan of een vertikale wall mount of een horizontale wall mount gebruiken, naargelang wat je beoogt te bereiken. Is het doel van te zien of er iemand aan de voordeur staat? Is er nog een voortuintje, indien ja, hoeveel meter ongeveer? Of wil je ook zien of er aan het raam geprutst wordt?
Persoonlijk zou ik, bij een rijtjeshuis, eerder voor een goed alarmsysteem opteren dan camera's. Achteraan is het iets anders natuurlijk.
Jij kan of een vertikale wall mount of een horizontale wall mount gebruiken, naargelang wat je beoogt te bereiken. Is het doel van te zien of er iemand aan de voordeur staat? Is er nog een voortuintje, indien ja, hoeveel meter ongeveer? Of wil je ook zien of er aan het raam geprutst wordt?
Persoonlijk zou ik, bij een rijtjeshuis, eerder voor een goed alarmsysteem opteren dan camera's. Achteraan is het iets anders natuurlijk.
Inmiddels mn spulletjes binnen van Andy, bizar snel geleverd.
Donderdag besteld en maandag ontvangen.
Vanmiddag komt mn hdd binnen en kan ik eens een test setup gaan maken. Ga de camera niet te hoog hangen, want dan zie je niks meer, te laag heeft ook geen zin want dan is het makkelijk te saboteren.
Dacht zelf een ongever 2,5 meter hoog.
Donderdag besteld en maandag ontvangen.
Vanmiddag komt mn hdd binnen en kan ik eens een test setup gaan maken. Ga de camera niet te hoog hangen, want dan zie je niks meer, te laag heeft ook geen zin want dan is het makkelijk te saboteren.
Dacht zelf een ongever 2,5 meter hoog.
Zitten er bij die junction box geen inbusschroefjes?Minitrooper schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:17:
[...]
Mijn HDBW hangt pal zuid, heeft 0 last van ir flare (want ir staat uit), enkel als het heel hard regent, geven de regendruppels die eraf lopen valse alarmen op mijn IVS. Zelfs de zonreflecties zijn minimaal.
Hoe de plastieken koepel er over 5 jaar uitzien zal: time will tell, maar ik heb er 2 anderen die onder een schaduwluifel hangen, en kan dus de koepels om het jaar eens roteren zodat ze allemaal even "hard" afzien.
Ik heb méér last van spinnenwebben op mijn HFW, daar moet ik, in de herfst, een toertje met de borstel langs, maar dat is verwaarloosbaar.
Ik heb gister ook aardig lopen klooien met de HDW2431TM ik heb die zonder die plactic ring op de wallmount gemonteerd.
Alles plakt hier nu tegen de muur dus geen idee of de schroefjes bij de junction box al dan niet bij de camera zaten.
Komt een nieuw model voor, waarschijnlijk hetzelfde typenummer maar dan met een kleine toevoeging daar achter. Dat is onlangs ook geweest met de DVR (XVRserie).Piet91 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:52:
Even een reminder; ik zag afgelopen week dat Dahua de hele NVR4-series op End-of-life heeft gezet.
Het nieuwe model schijnt qua prijs iets lager uit te komen, en heeft iets lagere specs.
Wat er precies anders is is voor Europa nog niet bekend.
Wanneer het nieuwe model leverbaar is is eveneens nog niet bekend.
Weet iemand wat normaal gesproken de responstijd van Andy op mails is? Ik heb 'm (een week geleden) gemaild op een mail adres uit dit topic maar krijg geen respons.
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
enkele uren is mijn eigen ervaring.Larko schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:17:
Weet iemand wat normaal gesproken de responstijd van Andy op mails is? Ik heb 'm (een week geleden) gemaild op een mail adres uit dit topic maar krijg geen respons.
Alvast bedankt!
Gister e.e.a. aangesloten; het is wel even zoeken naar wat ze precies bedoelen met sommige dingen;
2 vragen:
1: wat is "holiday mode' ? wat heb ik daaraan. In de handleiding wordt niet beschreven wat je er aan hebt, behalve
2: er zit geen 'aan/uit' knop op de NVR, als ik via de interface de NVR afsluit blijft deze aan. Is het de bedoeling dat je dan de stekker eruit trekt ofzo?
1. holiday mode is eigenlijk een kalenderschedule, waarin je kan "afwijken" van de normal-way-of-working, dus eigenlijk kan je dan, per dag, instellen: record/capture of gewoon: doe niets.
2. die aan-uit knop is afhankelijk van het model, een NVR5xxx series heeft er wel eentje. Persoonlijk vind ik het wel handig dat de fan nog blijft nadraaien, de disken worden wel wat warm, en het zorgt voor resterende airflow. Dan loop ik er vaak nog eens achter om 'm uit te klikken om eraan te werken (eg upgrade).
2. die aan-uit knop is afhankelijk van het model, een NVR5xxx series heeft er wel eentje. Persoonlijk vind ik het wel handig dat de fan nog blijft nadraaien, de disken worden wel wat warm, en het zorgt voor resterende airflow. Dan loop ik er vaak nog eens achter om 'm uit te klikken om eraan te werken (eg upgrade).
Ben bang dat ik iets gigantisch over het hoofd zie, maar één van de drie Dahua camera's verbonden met een Dahua NVR heeft een kleiner lettertype om cameranaam en datum/tijd weer te geven in de stream. Ik kijk vast niet goed, maar waar in de Dahua NVR kan ik dat per camera aanpassen?
Goedeavond,
Misschien ben ik hier helemaal verkeerd maar kwam op dit topic terecht, als het hier niet hoort mag het verwijdert worden of genegeerd worden.
Het gaat om het volgende waar ik graag advies/tips/tricks bij zoek.
Kort geleden heb ik geholpen met het bouwen van een grote vogel voliere. Deze is opgedeeld in vele losse delen waar vogels gescheiden worden van elkaar. Nu is 1 van de delen een gedeelte waarin een TV/monitor gezet is en ik heb 30/40 meter kabel gelegd naar het laatste gedeelte.
Het idee is om vanuit het eerste gedeelte te kunnen kijken wat er in het achterste gedeelte, waar de kabels en het cameratje hangt. Omdat er geen internet in de buurt is of om dit te bekabelen heb ik voor deze manier gekozen, alleen het beeld is erg slecht en amper iets zichtbaar.
Het cameratje:

Bekabeling van +-30/40 meter met tulp stekkers.

LG Flatron wide monitor tv + paar voorbeeld beelden:
Dichtbij, zoals de schakelaar lijkt het beeld aardig oke, maar in het hok (3e foto) is er niks van de dieren te zien:

Zoals de laatste foto van het scherm, in de voliere zou mooi zijn als de dieren goed zichtbaar zouden zijn. Ik denk dat het vooral aan het cameratje ligt en de buitenlucht en het overdekte gedeelte.
Heeft iemand tips/truukjes/ideeen voor een (andere) oplossingen/verbetering?
Misschien ben ik hier helemaal verkeerd maar kwam op dit topic terecht, als het hier niet hoort mag het verwijdert worden of genegeerd worden.
Kort geleden heb ik geholpen met het bouwen van een grote vogel voliere. Deze is opgedeeld in vele losse delen waar vogels gescheiden worden van elkaar. Nu is 1 van de delen een gedeelte waarin een TV/monitor gezet is en ik heb 30/40 meter kabel gelegd naar het laatste gedeelte.
Het idee is om vanuit het eerste gedeelte te kunnen kijken wat er in het achterste gedeelte, waar de kabels en het cameratje hangt. Omdat er geen internet in de buurt is of om dit te bekabelen heb ik voor deze manier gekozen, alleen het beeld is erg slecht en amper iets zichtbaar.
Het cameratje:

Dichtbij, zoals de schakelaar lijkt het beeld aardig oke, maar in het hok (3e foto) is er niks van de dieren te zien:

Zoals de laatste foto van het scherm, in de voliere zou mooi zijn als de dieren goed zichtbaar zouden zijn. Ik denk dat het vooral aan het cameratje ligt en de buitenlucht en het overdekte gedeelte.
ik heb de nvr 4104-p-4ks2; hier zit geen knop op. Maar blijkbaar gaat deze niet vanzelf echt 'uit'.Minitrooper schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:13:
1. holiday mode is eigenlijk een kalenderschedule, waarin je kan "afwijken" van de normal-way-of-working, dus eigenlijk kan je dan, per dag, instellen: record/capture of gewoon: doe niets.
Wat verwacht je van een camera van 10euro?jeroenkuiz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:34:
Goedeavond,
Het cameratje:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De resolutie is erg laag en de kleuren heel flets. En de manier van aansluiten ondersteunt ook alleen lage definitie beeld. De afstand zorgt nog voor extra verlies op dit analoge signaal.
Mijn advies: een fatsoenlijke HD camera (2mp+) en digitaal aansluiten
De resolutie van de camera zal wel heel laag zijn, dus beter als dit zal je het niet krijgen. Dan zul je echt meer moeten betalen
jeroenkuiz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:34:
Goedeavond,
Het cameratje:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt voor de berichten, een beter camera lijkt me dan het beste inderdaad. Dit was een probeersel om te kijken of het systeem zou werken.
Hebben jullie tips waar een betere camera te koop is en die passen op de kabels of zou ik de kabels ook moeten aanpassen. Analoog naar digitaal ga ik even proberen uit te zoeken hoe dat zou moeten en hoe de werking daarvan is.
Als er nog meer tips, webshops oid zijn altijd welkom!
Wat ik nog gevonden heb is deze camera, een 720p, 3.6mm camera zijn met deze aansluitingen:

Zou deze ethernet aan te sluiten zijn op de huidige kabels door middel van een bepaalde converter?
ps. sorry als ik domme stomme vragen stel
Hebben jullie tips waar een betere camera te koop is en die passen op de kabels of zou ik de kabels ook moeten aanpassen. Analoog naar digitaal ga ik even proberen uit te zoeken hoe dat zou moeten en hoe de werking daarvan is.
Wat ik nog gevonden heb is deze camera, een 720p, 3.6mm camera zijn met deze aansluitingen:

Zou deze ethernet aan te sluiten zijn op de huidige kabels door middel van een bepaalde converter?
[ Voor 91% gewijzigd door jeroenkuiz op 17-03-2021 10:49 ]
Dat linkse dingetje is voor "stroom", het rechtse is een Ethernet, waar mogelijks ook PoE over kan. Dit omvormen naar Coax is ... not done.jeroenkuiz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:23:
[Afbeelding]
Het zou helpen moest je een model/type van dat cameraatje geven, dan kunnen we (tenminste) gepast advies geven, maar dit zal alleszins 100x beter zijn dan dat auto-achteruit-rij-ding.
Het enige wat ik kan vinden is:Minitrooper schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:56:
[...]
Dat linkse dingetje is voor "stroom", het rechtse is een Ethernet, waar mogelijks ook PoE over kan. Dit omvormen naar Coax is ... not done.
Het zou helpen moest je een model/type van dat cameraatje geven, dan kunnen we (tenminste) gepast advies geven, maar dit zal alleszins 100x beter zijn dan dat auto-achteruit-rij-ding.
H.265 HD POE IP camera
en op de zijkant staat 720p 3.6mm
[ Voor 3% gewijzigd door jeroenkuiz op 17-03-2021 14:40 ]
@jeroenkuiz : Die POE betekent dat je em ook via de ethernetpoort kan voeden. Maar in jouw geval lijkt het me handiger om gewoon die voedingsaansluiting voor de voeding te gebruiken en die ethernetaansluiting gewoon ergens op je interne netwerk (switch / router) te prikken. 230V voeding had je toch al in de buurt van je camera (want die gebruikte je immers voor de huidige camera al) en het scheelt je weer gedoe met een PoE injector.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hoeveel wil je uitgeven? 720p is kwalitatief nog steeds zeer matig.jeroenkuiz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:23:
Bedankt voor de berichten, een beter camera lijkt me dan het beste inderdaad. Dit was een probeersel om te kijken of het systeem zou werken.
[Afbeelding]
Ik zou gaan voor een IP camera van 4-8MP, ethernet kabel en naast je scherm OF een eenvoudige NVR OF een PC
Bij de camera: image - ENCODE en daar kan je dan de label, date, time en vanal meer erop laten plakken.JBS schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:30:
Ben bang dat ik iets gigantisch over het hoofd zie, maar één van de drie Dahua camera's verbonden met een Dahua NVR heeft een kleiner lettertype om cameranaam en datum/tijd weer te geven in de stream. Ik kijk vast niet goed, maar waar in de Dahua NVR kan ik dat per camera aanpassen?
/f/image/d6xXTwW6IcQdHw3aOZcNIdCL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Minitrooper op 17-03-2021 16:37 ]
Wanneer ik inlog op een camera zelf, dan zie ik inderdaad diverse opties om zaken te tonen (overigens niet om de lettergrootte van de cameranaam linksonder aan te passen).Minitrooper schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:32:
[...]
Bij de camera: image - ENCODE en daar kan je dan de label, date, time en vanal meer erop laten plakken.
[Afbeelding]
In beschreven geval gaat het om de instelling via de NVR (V34), waarbij ik die optie in de NVR zelf om de lettergrootte van de cameranaam linksonder aan te passen niet kan vinden.
\\Edit: Ah, zie nu je screenshot. Het gaat niet specifiek om de tijd, maar om de weergave van de cameranaam linksonder. In 2 van de 3 camera's is deze groter dan bij de derde camera. Waar ik dat gelijk kan trekken, kan ik niet vinden.
\\Edit2: Het ligt niet aan de lettergrootte zelf, maar aan de gekozen stream in de weergave. Wordt er overal dezelfde stream gekozen, dan is ook de lettergrootte van de cameranaam identiek.
[ Voor 21% gewijzigd door JBS op 17-03-2021 16:56 ]
Sorry, ik ben op v4, geen idee hoe dat nog op v3 moestJBS schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:47:
[...]
Wanneer ik inlog op een camera zelf, dan zie ik inderdaad diverse opties om zaken te tonen (overigens niet om de lettergrootte van de cameranaam linksonder aan te passen).
In beschreven geval gaat het om de instelling via de NVR (V3), waarbij ik die optie in de NVR zelf om de lettergrootte van de cameranaam linksonder aan te passen niet kan vinden.
\\Edit: Ah, zie nu je screenshot. Het gaat niet specifiek om de tijd, maar om de weergave van de cameranaam linksonder. In 2 van de 3 camera's is deze groter dan bij de derde camera. Waar ik dat gelijk kan trekken, kan ik niet vinden.
Herstel, deze NVR zit ook op v4, niet op v3.Minitrooper schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:55:
[...]
Sorry, ik ben op v4, geen idee hoe dat nog op v3 moest
Inmiddels gevonden:
Het ligt niet aan de lettergrootte zelf, maar aan de gekozen stream in de weergave. Wordt er overal dezelfde stream gekozen, dan is ook de lettergrootte van de cameranaam identiek.
Medetweakers, Andy kwam met een voorstel v.w.b. dome/eyeball op 2 types uit:
IPC-HDBW5442E-ZE en de IPC-T5332T-ZE (wat volgens mij de IPC-HDW442T-ZE zou moeten zijn).
Ik zit nu erg tussen beiden de twijfelen, ik heb de indruk dat de eyeball in dit geval het "nieuwere" model is en ook over meer features beschikt.
Uiteindelijk heb ik 3 Domes of Eyeballs nodig, 2 turrets, deurbel en een NVR, dus qua prijs verschil maken die Eyeball of Dome niet veel uit (schelen 10 dollar), maar wil 't gewoon in 1 keer goed doen v.w.b. onze nieuwbouw woning.
IPC-HDBW5442E-ZE en de IPC-T5332T-ZE (wat volgens mij de IPC-HDW442T-ZE zou moeten zijn).
Ik zit nu erg tussen beiden de twijfelen, ik heb de indruk dat de eyeball in dit geval het "nieuwere" model is en ook over meer features beschikt.
Uiteindelijk heb ik 3 Domes of Eyeballs nodig, 2 turrets, deurbel en een NVR, dus qua prijs verschil maken die Eyeball of Dome niet veel uit (schelen 10 dollar), maar wil 't gewoon in 1 keer goed doen v.w.b. onze nieuwbouw woning.
Een heads-up aan iedereen die van plan is om nieuwe camera's te gaan kopen:
https://www.ipcamtalk.com...ision-all-products.55125/Hey guys
Maybe a bad news, due to the crazy chips price increase, these 2 companies will increase their whole product line price soon, 7-15% based on the different products.
The new price will start from next week, and if the chips keep crazy, will have new adding again in April.
This is coming on all Cams suppliers on the market.
For us, i will keep the price table till the new stocks in. I will post here when we do need to increase the price.
Our model T5442T-ZE, B5442E-ZE/Z4E has badly lack of chips now, but i kept a good stocks, so can be ok for 1-2 months.
Hikvision colorvu 4K right now need 2-3 months can get the chips. Crazy too.
Looks like the good models lacking of chips more crazy. :eek:
Flood money everywhere, everything is more and more expensive. Hope the world can be back to normal in months.
Andy
De kabels die je gekozen hebt zijn kabels voor analoog signaal. Dat wil je in 2021 niet meer. Je wilt dus ook geen analoog naar digitaal converter of iets dergelijks. Wat is je budget? Zonder je budget kunnen we je ook geen advies geven.jeroenkuiz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:23:
[Afbeelding]
Als het budget beiden toelaat, als ze technisch doen wat jij verlangt, dan is er nog één parameter.Larko schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:23:
Medetweakers, Andy kwam met een voorstel v.w.b. dome/eyeball op 2 types uit:
Dat is WAF

Vraag jouw medemens wat hij/zij het mooiste vindt!
En dat wordt het dan
Succes!
Ik gebruik een Raspberry Pi 4 met motionEyeOS 20200606
(Motion Version 4.2.2+gitUNKNOWN en motionEye Version 0.42.1), dit is de nieuwste productieversie.
Als ik een USB camera koppel, dan detecteert motionEyeOS de settings die die camera heeft. Je kunt de slidertjes verschuiven, maar er verandert niks aan het beeld: de USB camera blijft gewoon in zijn defaultstand staan. Zelfs opnieuw opstarten van de Pi helpt niet. Ik heb dit met 3 verschillende USB cameras geprobeerd.
Maar als je motionEyeOS gewoon zo laat draaien, dan zie je dat na een dag of wat de aangepaste instellingen ineens wél zijn overgenomen door de camera.
Is dit een bekend fenomeen en wat kan ik doen om het op te lossen?
(Motion Version 4.2.2+gitUNKNOWN en motionEye Version 0.42.1), dit is de nieuwste productieversie.
Als ik een USB camera koppel, dan detecteert motionEyeOS de settings die die camera heeft. Je kunt de slidertjes verschuiven, maar er verandert niks aan het beeld: de USB camera blijft gewoon in zijn defaultstand staan. Zelfs opnieuw opstarten van de Pi helpt niet. Ik heb dit met 3 verschillende USB cameras geprobeerd.
Maar als je motionEyeOS gewoon zo laat draaien, dan zie je dat na een dag of wat de aangepaste instellingen ineens wél zijn overgenomen door de camera.
Is dit een bekend fenomeen en wat kan ik doen om het op te lossen?
Iemand een idee waar ik een "inhome" camera kan kopen, zonder vast te zitten aan de "Smart China-meuk" (Als in: Camera zoekt geen connectie met de boze buitenwereld) ?
Qua resolutie is full hd meer dan genoeg.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Zo goed als elke camera van een degelijk merk ondersteunt onvif en rstp, daarmee doe je wat je wil lokaal, via VPN of los over het internet als je dat ok vind. Als je niet wil dat de camera uit eigen initiatief stuff over het internet verstuurt stel je DNS niet of fout in, of gewoonweg de default gateway als je helemaal zeker wil zijn.D_Jeff schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:45:
Iemand een idee waar ik een "inhome" camera kan kopen, zonder vast te zitten aan de "Smart China-meuk" (Als in: Camera zoekt geen connectie met de boze buitenwereld) ?
Axis, hanwha, Sony, Panasonic zijn wat voorbeelden en zijn als bonus ook niet chinees.
Heeft iemand ervaring met de Hikvision DS-2CD2546G2-IS MINI-DOME ? Is deze echt veel kleiner dan b.v. een IPC-HDW5442T-ZE ? Ik wil een camera namelijk op m'n voor en achtergevel plakkenvortexnl1982 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:32:
Ik heb voor m'n nieuwbouw huisje de aannemer twee loze leidingen laten leggen naar de voor en achtergevel.
[Afbeelding]
Weet iemand of je bij de Hikvision DS-2CD2546G2-IS ook een junction box nodig hebt ?
Heb gat iets groter geboord en kabel aansluiting in spouwmuur terug gevoerd. Camera kon zo strak tegen de muur gehangen worden. Waarom niet voor de iets grotere colorvue met accusense techniek gaan? Zit in zelfde prijs klasse.
Update:Piet91 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:37:
Een heads-up aan iedereen die van plan is om nieuwe camera's te gaan kopen:
[...]
https://www.ipcamtalk.com...ision-all-products.55125/
https://www.ipcamtalk.com...roducts.55125/post-540663Damn price increase 7%-12% for dahua this week.
Hikvision increased 8% this month, will have another 10% next month. Delivery time for new orders need 3 months. Colorvu models badly effected.
Looks like all parts price is increasing now.
But guys who bought from us, i will keep my price same till May. I have 1 month stock level, And try to increase the price as less as I can after it.
allen,
korte vraag: ik heb de vaak aangeraden dahua 8 kanaals nvr zonder poe (4108 als ik me niet vergis).
Vind alleen de fan wat lawaaierig. Iemand als eens geprobeerd dat ding te vervangen voor een stillere?
lees op het wijde web hier onder andere dat deze wel zou kunnen werken.
Iemand een tip/eigen ervaring/beter idee?
korte vraag: ik heb de vaak aangeraden dahua 8 kanaals nvr zonder poe (4108 als ik me niet vergis).
Vind alleen de fan wat lawaaierig. Iemand als eens geprobeerd dat ding te vervangen voor een stillere?
Als je echt de kabels niet wilt vervangen kan je naar hdcvi camera's en recorder gaan kijken...jeroenkuiz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:23:
[Afbeelding]
Maar zou ook gewoon voor echte ip camera's gaan en de kabels vervangen.
Analoge camera's is echt niet meer van deze tjd.
Joepla in "Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2"Mafbal schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:09:
allen,
Ik heb wel de fan vervangen door een Noctua exemplaar. De standaardfan werkte op zich goed, maar ik wilde wat minder geluid en wat meer bedrijfszekerheid.
Bij Amazon.de zo'n EUR 5,- goedkoper te krijgen dan de goedkoopste uit de Pricewatch.
5V of 12V maakt zeker wat uit. Net even gekeken, ik heb de doos van dit fannetje nogMafbal schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:02:
[...]
Slecht gezocht van mijn kant.
Excuus
Dit i de 12V versie....
Die uit de link die ik vond was 5V
Maakt dat nog wat uit?
@Joepla welke versie had jij er in gezet? 5v of 12v?

Ik had de 12V besteld en ingebouwd. Draait nu nog steeds 24/7 in relatieve stilte.
Top.Joepla schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:22:
[...]
5V of 12V maakt zeker wat uit. Net even gekeken, ik heb de doos van dit fannetje nog![]()
Ik had de 12V besteld en ingebouwd. Draait nu nog steeds 24/7 in relatieve stilte.
dan wordt het de 12V
Thanks voor de reactie
Ik heb een beveiligingscamera van HIKVision, de DS-2DE4425IW-DE.
Deze is middels een (POE) netwerkkabel aangesloten op mijn lokale netwerk.
Ik heb er 1 probleem mee, en dat is; ik zie wel video, maar zonder geluid!?
Ik heb bij Video en Audio -> Video, bij videotype, het type op 'Video en Audio' staan!
Bij 'Video en Audio' -> Audio, de audio-uitgang, op MicIn (wel vreemd dat dit geen Audio Ingang heet!?
Ipv. LineIn.
Ik heb nm. geen Audio Ingang.
Ik heb bij de live view, Audio inschakelen aanstaan links onderin.
(werkt alleen als je op opname drukt)
Maar dit mag allemaal niet baten, ik hoor GEEN geluid (wel video dus) ?
Ik luister draadloos/wifi via een laptop.
En ik heb hardwarematig de HIKVISION VIA EEN NETWERKKABEL en een router plus switch aangesloten.
Heeft iemand een idee hoe ik dit moet oplossen?
Vriendelijke groet, Ronnie.
Deze is middels een (POE) netwerkkabel aangesloten op mijn lokale netwerk.
Ik heb er 1 probleem mee, en dat is; ik zie wel video, maar zonder geluid!?
Ik heb bij Video en Audio -> Video, bij videotype, het type op 'Video en Audio' staan!
Bij 'Video en Audio' -> Audio, de audio-uitgang, op MicIn (wel vreemd dat dit geen Audio Ingang heet!?
Ipv. LineIn.
Ik heb nm. geen Audio Ingang.
Ik heb bij de live view, Audio inschakelen aanstaan links onderin.
(werkt alleen als je op opname drukt)
Maar dit mag allemaal niet baten, ik hoor GEEN geluid (wel video dus) ?
Ik luister draadloos/wifi via een laptop.
En ik heb hardwarematig de HIKVISION VIA EEN NETWERKKABEL en een router plus switch aangesloten.
Heeft iemand een idee hoe ik dit moet oplossen?
Vriendelijke groet, Ronnie.
En je hebt er wel een voorversterkte externe microfoon op aangesloten? Heb je die al getest?
Als het goed is, moet de camera een interne microfoon hebben.
Vandaar dat ik bij de audio ingang, MicIn heb gekozen (ipv. LineIn)
Het is een DS dome camera.
Schept dit wat duidelijkheid?
Dank!
Vr. groet, Ronnie
Dank!
Vr. groet, Ronnie
Over het algemeen zijn de -U versies de modellen met een built in mic. Dat de software het kan wil niet altijd alles zeggen, sluit eens een externe mix aan.RonnekeNLD schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 23:04:
Als het goed is, moet de camera een interne microfoon hebben.
Dank!
Vr. groet, Ronnie
Heb inmiddels alles mooi werkend, de camera's zijn allemaal rechtstreeks op de nvr aangesloten en ze zijn benaderbaar via het IE icoontjeMinitrooper schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:03:
[...]
Als je inlogt op de webinterface (web service) van de NVR, en je klikt naar de IP camera lijst, onderin kan je dan op het IE icoontje drukken en zo doet de NVR een (lokale) portforward naar de webinterface van de camera:
[Afbeelding]
Nu nog het volgende euvel, ik heb een camera op mijn gedeelde oprit en heb de buurman toegang tot de camera beloofd, zodat hij via een intern sd cardje terug kan kijken.
Nu heb ik mijn buurman telefoon met mijn wifi verbonden om de camera te zoeken maar hij vindt hem niet. komt dit nu omdat die achter de nvr zit ? zijn hier makkelijke oplossingen voor zonder dat ik de buurman toegang tot mijn nvr moet geven ?