Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Wimlem schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:13:
[...]

Heb je dat daar ook besteld? Ga je 24/7 opnemen want dan ben ik benieuwd welke disk(en) je gaat gebruiken met je 6 camera's en hoe lang je terug wil kunnen kijken.
Gelukkig niet daar gekocht maar hier
https://cctvbuilder.com/p...ed-turret-network-camera/ voor de helft :).

NVR
https://cctvbuilder.com/p...s-7608ni-k2-8p-8-channel/

Zondag besteld, maandag verzonden vanuit de UK donderdag in huis zeer netjes verpakt.

1 disk 4TB WD purple (er passen er 2 in en elke camera kan ook nog SD kaartje in). Opname alleen op beweging. Gaat de schijf langer mee hoop ik.

In verleden ouders thuis syno als nvr met purple 24/7 opname voor 2 ycam camera's na 3 jaar dan beginnen de sector fouten. Terwijl mijn WD reds van 5 jaar oud ook 24/7 draaien maar niet continu schrijven die hebben nog geen last van sector fouten.

[ Voor 9% gewijzigd door RobbyTown op 10-01-2020 20:40 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-07 10:15

Goverman

not loaded

Hoi allen, Ik heb ff een vraagje.

Vanmiddag zag ik ineens een kerstboompje in onze tuin staan... Vreemd, en ik ben benieuwd wie gaat gedaan heeft. Helaas staat het boompje zelf niet op de camera, maar ik moet kunnen zien wie de moeite heeft genomen hem neer te zetten.

Ik geen zin om twee dagen camerabeelden te bekijken, dus ik vroeg me af of er een methode is om achteraf makers te leggen, zodat ik alleen hoef te scannen op die delen van het beeld wat normaal niemand komt, maar waar iemand die in onze tuin liep wel opvalt. En soort bewegingsdetectie, maar dan dus achteraf...

Alvast bedankt!

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Goverman schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:38:
Hoi allen, Ik heb ff een vraagje.

Vanmiddag zag ik ineens een kerstboompje in onze tuin staan... Vreemd, en ik ben benieuwd wie gaat gedaan heeft. Helaas staat het boompje zelf niet op de camera, maar ik moet kunnen zien wie de moeite heeft genomen hem neer te zetten.

Ik geen zin om twee dagen camerabeelden te bekijken, dus ik vroeg me af of er een methode is om achteraf makers te leggen, zodat ik alleen hoef te scannen op die delen van het beeld wat normaal niemand komt, maar waar iemand die in onze tuin liep wel opvalt. En soort bewegingsdetectie, maar dan dus achteraf...

Alvast bedankt!
Ligt eraan hoe je het hebt opgenomen.

Ouderlijk huis staat een synology nvr. Je kan daar een filter draaien op een bepaald gebied op de opname beelden. Je speelt dan versnelt af. Elke hit markeert hij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-07 10:15

Goverman

not loaded

RobbyTown schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:14:
[...]

Ligt eraan hoe je het hebt opgenomen.

Ouderlijk huis staat een synology nvr. Je kan daar een filter draaien op een bepaald gebied op de opname beelden. Je speelt dan versnelt af. Elke hit markeert hij dan.
Zo'n filter bedoel ik dus... Ik heb overigens een Dahua NVR. Beelden zijn opgenomen, 24 uur aan een stuk door...

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:31

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@Goverman Als de fast forwardfunctie van de Dahua app nog zou werken (na een van de laatste updates is die gesloopt), zou je met 16x versneld in 1,5 uur klaar zijn. Waarschijnlijk sneller, tenzij de persoon in de laatste minuut komt aanwandelen.
Op je NVR zit vast ook zo’n functie?

Je mag best nog even laten weten hoe je je buurtbewoner subtiel laat weten dat je hier niet van gediend bent >:)

Hier heeft iemand af en toe de neiging om mijn vuilnisbak te vullen. Nadat de vuilniswagen al langs geweest is. Maar ja, camera’s op de openbare weg, etc.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hebben jullie van Camect gehoord?
https://camect.com/
https://www.indiegogo.com...most-private-camera-hub#/
https://ipcamtalk.com/thr...o-all%E2%80%9D-box.40870/

Heb nog niet veel ingelezen (kwam er van de week pas achter) maar het ziet er wel interessant uit.
Een VMS/NVR waar je allerlei camera's op kunt aansluiten en die best slimme smart alerts heeft.
De software kan bijvoorbeeld niet alleen het verschil zien tussen een auto en een persoon, maar ook tussen een eekhoorn en een wasbeer. Of zelfs USPS versus FedEx.
Ze proberen zelfs camera's van bijvoorbeeld Nest, Arlo, Wyze e.d., al blijft dat natuurlijk een kat en muis spel gezien de aard/verdienmodel van die producten.
En dat alles lokaal, afgehandeld door de NVR zelf, geen abonnement nodig.
Ze bieden die wel aan voor $60 p/jaar, maar die heb je op zich niet nodig.
Een NVR kost (momenteel) €269 (excl. verzending) die tot zo'n 24MP aan camera's kan afhandelen.
Ze bieden de software ook - tegen een sterk gereduceerd tarief - los aan, maar die is nog wat meer experimenteel dan de NVR zelf.

Wat me vooral verbaasd is dat die NVR over een Intel Celeron J3455 CPU beschikt die alle smart detection afhandelt. Is toch wat anders dan de stevige i5/i7 CPU's die je soms ziet langskomen voor dit soort software.

Afbeeldingslocatie: https://www.cnx-software.com/wp-content/uploads/2019/09/Camect-Camera-hub-1024x513.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GymBoss
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-02-2024
Met grote interesse volg ik dit topic. Ik heb een tijdje geleden een Dahua IPC-HDW2231R-ZS met wallmount en NVR (NVR4108-4KS2) aangeschaft bij Andy aan de hand van de informatieve posts van @Piet91 (bedankt hiervoor). Ik heb een WD purple 2TB HDD in de NVR gezet, en een 8-poorts switch met 4 PoE kanalen ertussen (TP-Link TL-SG108PE 8-Port) om alles te verbinden. Ik krijg het geheel niet aan de praat en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb het als volgt aangesloten:
- ethernetkabel vanaf de glasvezelaansluiting richting de router (KPN ExperiaBox).
- ethernetkabel vanaf router naar de switch.
- Vanaf de switch gaat er een ethernetkabel naar zowel de Dahua camera (PoE poort) als naar de NVR (toevallig ook een PoE omdat dit zo uitkomt).
Alle kabels zijn cat5e of cat6.

Nu lukt het me al niet om de camera überhaupt te kunnen vinden in het netwerk. Mijn netwerk runt standaard op IP-adres 192.168.2.xxx, en ik heb dat al aangepast naar 192.168.1.xxx aangezien het default IP-adres van de camera op 192.168.1.108 zou staan, maar zelfs dan kan ik hem niet vinden. Ik heb ook de ConfigTool al geprobeerd, maar geen succes.
Ziet iemand zo direct of ik iets fout doe? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:08
Ze moeten allebei in de zelfde range zitten dus 192.168.2.xxx

Dus ip camera 192.168.2.108 en als je hem aan je netwerk hangt dan kan je hem ook op dat adres vinden.
GymBoss schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:08:
Met grote interesse volg ik dit topic. Ik heb een tijdje geleden een Dahua IPC-HDW2231R-ZS met wallmount en NVR (NVR4108-4KS2) aangeschaft bij Andy aan de hand van de informatieve posts van @Piet91 (bedankt hiervoor). Ik heb een WD purple 2TB HDD in de NVR gezet, en een 8-poorts switch met 4 PoE kanalen ertussen (TP-Link TL-SG108PE 8-Port) om alles te verbinden. Ik krijg het geheel niet aan de praat en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb het als volgt aangesloten:
- ethernetkabel vanaf de glasvezelaansluiting richting de router (KPN ExperiaBox).
- ethernetkabel vanaf router naar de switch.
- Vanaf de switch gaat er een ethernetkabel naar zowel de Dahua camera (PoE poort) als naar de NVR (toevallig ook een PoE omdat dit zo uitkomt).
Alle kabels zijn cat5e of cat6.

Nu lukt het me al niet om de camera überhaupt te kunnen vinden in het netwerk. Mijn netwerk runt standaard op IP-adres 192.168.2.xxx, en ik heb dat al aangepast naar 192.168.1.xxx aangezien het default IP-adres van de camera op 192.168.1.108 zou staan, maar zelfs dan kan ik hem niet vinden. Ik heb ook de ConfigTool al geprobeerd, maar geen succes.
Ziet iemand zo direct of ik iets fout doe? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:26
Een recente (gelukkig mislukte) inbraakpoging heeft de WAF in positieve zin om laten slaan naar camera's. Bij wijze van test heb ik al een Dahua IPC besteld, bedoeling is dat deze buiten naast de voordeur komt te hangen. Ik ga 'm voeden met een PoE switch in een gereserveert VLAN met enkel acces naar m'n Synology, zonder internet connectiviteit om phone-home gevalletjes te voorkomen. Als dit een succes is wil ik er nog 3 bestellen zodat ik alle hoeken van het huis zichtbaar heb.

Voor de laatste heb ik een 'uitdaging' waar ik wellicht hulp bij nodig heb. Deze camera komt namelijk op mijn schuur/garage te hangen en hier is geen ethernet beschikbaar en het is ook niet mogelijk om dit hier te krijgen (lees: ik ben te lui om alle bestrating open te breken om er een kabel naar toe te trekken). Wel is er een Line-of-Sight-verbinding mogelijk naar een buiten AP (7 meter). Ik zoek een camera dit:
- Bij voorkeur een Dome of IPC look-a-like is zodat hij niet (te veel) opvalt;
- Weersbestendig is (komt onder de dakgoot, geen directe regen, wel kou en vocht)
- Wifi heeft, bij voorkeur zonder (zichtbare) externe antenne
- Werkt met Synology Surveillance Station
- Vriendelijk geprijsd is
Perfect nachtzicht is geen harde eis (er branden altijd lampen en als ze niet branden gaan ze op beweging).

Iemand de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:44
gastje01 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:11:
Een recente (gelukkig mislukte) inbraakpoging heeft de WAF in positieve zin om laten slaan naar camera's. Bij wijze van test heb ik al een Dahua IPC besteld, bedoeling is dat deze buiten naast de voordeur komt te hangen. Ik ga 'm voeden met een PoE switch in een gereserveert VLAN met enkel acces naar m'n Synology, zonder internet connectiviteit om phone-home gevalletjes te voorkomen. Als dit een succes is wil ik er nog 3 bestellen zodat ik alle hoeken van het huis zichtbaar heb.

Voor de laatste heb ik een 'uitdaging' waar ik wellicht hulp bij nodig heb. Deze camera komt namelijk op mijn schuur/garage te hangen en hier is geen ethernet beschikbaar en het is ook niet mogelijk om dit hier te krijgen (lees: ik ben te lui om alle bestrating open te breken om er een kabel naar toe te trekken). Wel is er een Line-of-Sight-verbinding mogelijk naar een buiten AP (7 meter). Ik zoek een camera dit:
- Bij voorkeur een Dome of IPC look-a-like is zodat hij niet (te veel) opvalt;
- Weersbestendig is (komt onder de dakgoot, geen directe regen, wel kou en vocht)
- Wifi heeft, bij voorkeur zonder (zichtbare) externe antenne
- Werkt met Synology Surveillance Station
- Vriendelijk geprijsd is
Perfect nachtzicht is geen harde eis (er branden altijd lampen en als ze niet branden gaan ze op beweging).

Iemand de gouden tip?
WiFi is niet ideaal maar het kan wel.
Wellicht kun je een WiFi access point in je garage gebruiken en deze via een vaste kabel op je camera aansluiten. Dus WiFi in, en vast netwerk uit.
Dan heb je geen camera met WiFi nodig.
Weet niet zeker of dit stabiel werkt maar het is het proberen waard.
Je hebt daar dan geen POE dus moet die garage camera met een adapter voeden.

Als je nu toch al een camera hebt besteld kun je daarmee eerst testen voordat je er meer besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:26
HoppyF schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:53:
[...]

WiFi is niet ideaal maar het kan wel.
Wellicht kun je een WiFi access point in je garage gebruiken en deze via een vaste kabel op je camera aansluiten. Dus WiFi in, en vast netwerk uit.
Dan heb je geen camera met WiFi nodig.
Weet niet zeker of dit stabiel werkt maar het is het proberen waard.
Je hebt daar dan geen POE dus moet die garage camera met een adapter voeden.

Als je nu toch al een camera hebt besteld kun je daarmee eerst testen voordat je er meer besteld.
Dat wifi niet ideaal is ben ik me zeker van bewust, vandaar dat ik de andere 3 (net als alle apparatuur waar het mogelijk is) liefst bedraad aan sluit. Ik haal op de plek waar de camera moet komen met een laptop speedtests naar mijn NAS van 400/400 mbit, daar moet een simpele camera stream ook over heen kunnen. Ik weet ook dat het signaal te jammen is, maar dit alles weegt niet tegen op tegen mijn terras open breken voor een kabel.

Een extra AP kost me snel weer 70-80e, beetje zonde om daar alleen een camera op aan te sluiten als ik in de rest van de tuin prima wifi heb. Ik heb dome-camera's langs zien komen (o.a. op aliexpress) met externe antennes, wellicht dat ik daar dan toch op uit kom, of een 'ouderwetse' camera look met de antenne aan de voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
gastje01 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:08:
[...]

Dat wifi niet ideaal is ben ik me zeker van bewust, vandaar dat ik de andere 3 (net als alle apparatuur waar het mogelijk is) liefst bedraad aan sluit. Ik haal op de plek waar de camera moet komen met een laptop speedtests naar mijn NAS van 400/400 mbit, daar moet een simpele camera stream ook over heen kunnen. Ik weet ook dat het signaal te jammen is, maar dit alles weegt niet tegen op tegen mijn terras open breken voor een kabel.

Een extra AP kost me snel weer 70-80e, beetje zonde om daar alleen een camera op aan te sluiten als ik in de rest van de tuin prima wifi heb. Ik heb dome-camera's langs zien komen (o.a. op aliexpress) met externe antennes, wellicht dat ik daar dan toch op uit kom, of een 'ouderwetse' camera look met de antenne aan de voet.
Goedkopere AP’s zijn er ook van nog geen €20.
De vraag is alleen of dat lekker gaat werken.
Ander alternatief is een camera mèt WiFi te nemen zoveel duurder zijn die ook niet.
Ik weet zo geen Dahua model maar je zult deze vast wel kunnen vinden.
Een antenne zit er volgens mij niet op, tenminste niet zichtbaar aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@gastje01 Ik heb erg goede ervaringen met een powerline adapterverbinding. Een setje zoals door KPN geleverd wordt, werkt bij een kennis al jaren 24/7 erg goed. Dit is lastig te storen door de boefjes, maar is wel afhankelijk van je situatie. Betaalbaar (spullen zijn via MP geregeld goedkoop -nieuw- te krijgen), maar vooraf is niet te voorspellen hoe het bij jou gaat werken, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-07 21:25

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Misschien een rare vraag in dit topic: ben al een hele poos bezig met een nieuwbouw woning, ondertussen bijna alle puntjes op de i. Nog wat details aan het afstemmen met de installateur.

Wil nog een beveiligingscamera gaan plaatsen (ooit in de toekomst) om de oprit te kunnen filmen. Waar zouden jullie zo’n camera plaatsen als je (zoals ik nu) nog alle vrijheid hebt?.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bz675iBnvByG4mydDfD7wHy6/medium.jpg
Voorkant vd woning. Laatste huis in een straat, naast en achter me zit weiland.

Mijn idee is rond de voordeur, zeg op zo'n 2,5 meter hoogte, 1 meter uit de muur?.

[ Voor 6% gewijzigd door Tortelli op 13-01-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Toevallig wat video/foto´s bij avond/daglicht? _/-\o_
Joepla schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:48:
Ik heb hier nogal eens de Dahua IPC-HDW4233C-A gepromoot, puur vanwege de prijs-prestatieverhouding.
Inmiddels is hij voor nog geen EUR 42,- op Ali te krijgen. Ik heb er 2 al een tijd in gebruik, waarvan 1 buiten in weer en wind (wel beschut onder een afdakje). Doen het nog prima en de low-lightprestaties blijven me verbazen.

[Afbeelding: 4631]

Maar...: hij wordt blijkbaar al een tijdje niet gemaakt en wordt langzaamaan schaars. De 2.8 mm versie is al niet meer te krijgen. De 3.6 en 6 mm gaan nog wel.
De verkopers proberen je dan richting andere types te sturen, met natuurlijk meer pixels, maar waarschijnlijk een stuk minder lichtgevoelig. Tenzij er inmiddels een alternatief is, dat wél interessant is. Mocht iemand goede ervaringen hebben, met name de low-light kwaliteit zonder IR,dan hoor ik het heel graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@k_ers Lastig... de plaatjes zouden erg herkenbaar zijn. Er wordt een stuk openbare weg meegenomen. Onvermijdbaar, maar er zijn altijd wel deugerds die daarover vallen. Laatste dat ik wil is slapende honden wakker maken. Onlangs was er weer wat gedoe met auto’s en dan is het erg fijn om te zien wat er is gebeurt, ondanks dat je er verder niks mee kan.

Zodra ik weer het dak op kan, gaat de cam naar een vaste, hogere plek buiten. Dan wordt er minder openbare ruimte gefilmt en kan ik mogelijk wel wat snijden in de plaatjes en hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
aha, oke begrijpelijk.
Welke omstandigheden zijn er buiten? gebruik je licht van de buitenlamp, straatverlichting? kan hij hierdoor in kleur blijven staan of gebruik je de IR licht van de camera zelf..

zit namelijk enorm te twijfelen om deze voor bij de voordeur te nemen ter vervanging van mij besder camera van ali. En voor in de tuin waar het zelfde type hangt ook te vervangen door dit model
Joepla schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:14:
@k_ers Lastig... de plaatjes zouden erg herkenbaar zijn. Er wordt een stuk openbare weg meegenomen. Onvermijdbaar, maar er zijn altijd wel deugerds die daarover vallen. Laatste dat ik wil is slapende honden wakker maken. Onlangs was er weer wat gedoe met auto’s en dan is het erg fijn om te zien wat er is gebeurt, ondanks dat je er verder niks mee kan.

Zodra ik weer het dak op kan, gaat de cam naar een vaste, hogere plek buiten. Dan wordt er minder openbare ruimte gefilmt en kan ik mogelijk wel wat snijden in de plaatjes en hier posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@k_ers IR staat uit. Dat werkt niet goed op grotere afstanden met de interne LEDs.

De verlichting die er is, is een tuinlamp (10W dacht ik), de straatverlichting en een floodlight (met bewegingsmelder) van 50W, alles LED. ‘s-Nachts blijft de cam 90% van de tijd in kleur staan.

Op een andere locatie heb ik IR wel ingeschakeld, maar je ziet dat die cam heel veel later omschakelt maar z/w dan de andere cams op dat adres. Het is niet helemaal 1 op 1 vergelijkbaar, maar het valt me altijd op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Tortelli schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:43:
Misschien een rare vraag in dit topic: ben al een hele poos bezig met een nieuwbouw woning, ondertussen bijna alle puntjes op de i. Nog wat details aan het afstemmen met de installateur.

Wil nog een beveiligingscamera gaan plaatsen (ooit in de toekomst) om de oprit te kunnen filmen. Waar zouden jullie zo’n camera plaatsen als je (zoals ik nu) nog alle vrijheid hebt?.

[Afbeelding]

Mijn idee is rond de voordeur, zeg op zo'n 2,5 meter hoogte, 1 meter uit de muur?.
Ik zou zeggen onder het afdak bij de voordeur.
Je pakt dat wie er naar je voordeur loopt en wie er je oprit op komt.
Eventueel kun je nog een tweede camera ophangen links van de garage deur.
(recht boven het dak van de auto op de scheiding hout/steen op ca 2,5m hoogte).

[ Voor 4% gewijzigd door HoppyF op 13-01-2020 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MethinX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-07 16:48

MethinX

't is wat!

Rimshaker schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 20:48:
Ik ben op zoek naar een cam met lamp + sensor voor naast de voordeur. De look van de netatmo presence is in orde, maar deze geeft zo te zien vrij wit licht en werkt niet in combinatie met een Synology surveillance station. Ik wil beelden gewoon lokaal en met telegram een foto door kunnen sturen als er op de deurbel wordt gedrukt.

De ring floodlights e.d. op alixpress zien er niet uit. Nu kwam ik een steinel cam Light 052977 tegen. Heeft iemand daar ervaring mee in combinatie met surveillance station?

Andere tips naar vergelijkbare producten met de juiste functionaliteit zijn welkom, er zijn niet zoveel eisen aan beeldkwaliteit e.d. Zolang het voldoende duidelijk is. Een microfoon hoeft ook niet. Ik vind helaas niets wat er haast uitziet als een nette lamp.
Mag ik vragen wat je inmiddels hebt? Ik heb exact deze vraag!

Je moet doen wat je niet laten kunt, en laten wat je niet doen kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1324232

Ik heb afgelopen week bezoek gehad van iemand die ik niet had uitgenodigd.

Nu wil ik graag een camera gaan installeren, maar ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen.
Zal ik een binnencamera nemen die naar buiten is gericht (door de ramen naar buiten kijkt) of een buitencamera. Ik lees ook dat Wifi niet aan te raden is, maar ik vraag me af waarom? En volgens mij is het streamen naar een cloud oplossing of NAS het beste als ik zo dit topic heb gelezen.

Waar moet ik nog meer op letten? Ik heb gekeken op bol.com, maar zijn dit dan geen goeie camera's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Anoniem: 1324232 Als je een goede keuze wilt maken, zou ik toch beginnen met het doornemen van dit topic. Een aardige klus, maar jouw vragen zijn er meerdere keren uitgebreid beantwoord.

Het is lastig in te schatten wat voor Tweaker je bent. Wil je een plug&play oplossing of ben je bereid wat meer tijd en moeite te investeren? Dat laatste is vaak nodig als je voor een niet-Bol.com-oplossing gaat. Je moet dan o.a. wat knutselen met IP adressen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:09

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Toevallig iemand bekend met Zmodo-camera's/NVR? Een kennis van me heeft een aantal jaren geleden een set van Zmodo met NVR en 8 camera's gekocht alleen is de NVR nu defect. Ik heb al eens een Zmodo-camera op mijn Dahua NVR aangesloten maar die camera werd totaal niet herkend/gevonden.
Nu hebben die Zmodo-camera's ook een vrij aparte kabel, micro-usb (aan de camera zijde) naar utp (NVR). Volgens de winkel waar de spullen gekocht zijn is het niet mogelijk om een andere NVR te gebruiken voor deze camera's..

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:50
Tortelli schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:43:

[Afbeelding]

Ik zou in ieder geval een aantal doosjes in de buitenmuur laten inmetselen Die moeten dan een buis naar de meterkast krijgen en wel of niet al UTP bevatten. Neem kleine doosjes waar een camera mount overheen past.
Hang je (nog) geen camera op kan er een blindplaat op.

update: zulke doosjes ongeveer (deze is voor een buitenlamp)
doosje in muur

Niets is zo vervelend om er later een draad heen te moeten maken.

Ik zou ook de achterkant en de zijkant overwegen als je daar tuindeuren of achterdeuren hebt zitten. Ik heb ze rond het huis, wellicht wat overdreven maar wel makkelijk om goed overzicht te hebben.
Zelfs mijn vrouw is enthousiast omdat ze de client op de ipad heeft en zelf kan kijken als ze iets hoort.

update:

zo zitten ze bij ons op de garage:
Garage cameras

Dat is 180-190 cm hoog, recht in je mik als je er naar toe loopt. Petjes helpen niet. Zo zitten ze bij elke deur.

Voorgevel heb ik ze hoger hangen:
voorgevel cameras

Dat is meer voor overzicht, we hebben 2.80-3.0 meter tuin voor huis en ze filmen kruislinks voor huis langs.

[ Voor 23% gewijzigd door jacovn op 14-01-2020 13:27 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadser
  • Laatst online: 04-07 10:07
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje van plan om 2 cameras op te hangen onder mijn dakgoot. Eentje aan de voorkant met veel verlichting van een straatlantaarn en eentje achter met alleen tuin verlichting. Ik ga nu de zolder verbouwen dus dit is een mooie kans om dat meteen uit te voeren. Ik heb 2 utp kabels naar zolder lopen die ik kan gebruiken en die komen beneden in de meterkast uit. Daar zou ik dan de NVR willen ophangen.

Belangrijk is voor mij dat de cameras onderhouds vrij/arm zijn.
Ik via een app de beelden kan bekijken en misschien zelfs terug kan kijken als dat mogelijk is.

Hebben jullie ervaring met een setje die hiervoor in aanmerking komt? Ik kom vaak setjes met minimaal 4 cameras tegen maar dat is teveel van het goede.
_/-\o_

* ik zoek iets tot max 2-300 euro maar het liefst zo goedkoop mogelijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door Nadser op 16-01-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Nadser Hoe is het destijds met je wifi-cams afgelopen? Misschien kun je er nog 2 aansluiten op je NVR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadser
Joepla schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:03:
@Nadser Hoe is het destijds met je wifi-cams afgelopen? Misschien kun je er nog 2 aansluiten op je NVR.
Uiteindelijk heb ik dat niet doorgezet. Er waren al plannen om te verbouwen maar dat gaat nu pas echt gebeuren. Vandaar dat ik nu ook aan beide kanten een kabel kan hebben voor de camera's.

Ik ben voor benieuwd of er gebruikers ervaringen zijn voor het geen wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Mischien leuk om te vertellen welke camera's het zijn
jacovn schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:17:
[...]

Ik zou in ieder geval een aantal doosjes in de buitenmuur laten inmetselen Die moeten dan een buis naar de meterkast krijgen en wel of niet al UTP bevatten. Neem kleine doosjes waar een camera mount overheen past.
Hang je (nog) geen camera op kan er een blindplaat op.

update: zulke doosjes ongeveer (deze is voor een buitenlamp)
[Afbeelding: doosje in muur]

Niets is zo vervelend om er later een draad heen te moeten maken.

Ik zou ook de achterkant en de zijkant overwegen als je daar tuindeuren of achterdeuren hebt zitten. Ik heb ze rond het huis, wellicht wat overdreven maar wel makkelijk om goed overzicht te hebben.
Zelfs mijn vrouw is enthousiast omdat ze de client op de ipad heeft en zelf kan kijken als ze iets hoort.

update:

zo zitten ze bij ons op de garage:
[Afbeelding: Garage cameras]

Dat is 180-190 cm hoog, recht in je mik als je er naar toe loopt. Petjes helpen niet. Zo zitten ze bij elke deur.

Voorgevel heb ik ze hoger hangen:
[Afbeelding: voorgevel cameras]

Dat is meer voor overzicht, we hebben 2.80-3.0 meter tuin voor huis en ze filmen kruislinks voor huis langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
k_ers schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:41:
Mischien leuk om te vertellen welke camera's het zijn

[...]
Voorkant dahua real color IPC-HDBW4239R-ASE dome
Garage en andere deuren dahua IPC-HDW5231R-Z turret met zoom
Dan heb ik achter nog SD49225T-HN wat 25 x ptz is
En wordt opgenomen op een NVR5416-4Ks2. Dit model voor de trigger inputs en 4 hdds mogelijk.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadser
Deze NVR:
https://nl.aliexpress.com/item/32835723570.html

En 2x deze camera:
https://nl.aliexpress.com/item/32832960951.html

Kan ik die nvr beter met of zonder HDD bestellen, dacht zelf om zonder te bestellen en dan een WD 2tb ouzo erin te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Nadser schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:32:
Deze NVR:
https://nl.aliexpress.com/item/32835723570.html

En 2x deze camera:
https://nl.aliexpress.com/item/32832960951.html

Kan ik die nvr beter met of zonder HDD bestellen, dacht zelf om zonder te bestellen en dan een WD 2tb ouzo erin te zetten.
Je kunt beter gewoon bij Andy bestellen.
Zoek in dit topic maar op Andy.
Harddisk WD Purple, hier in NL bestellen bv bij Tweaker Joost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadser
HoppyF schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:01:
[...]

Je kunt beter gewoon bij Andy bestellen.
Zoek in dit topic maar op Andy.
Harddisk WD Purple, hier in NL bestellen bv bij Tweaker Joost.
Andy is wel heel veel duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Nadser schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:04:
[...]

Andy is wel heel veel duurder...
Een NVR4108HS-8P-4KS2 voor ongeveer €180 te duur?
Dit is met POE.
Een NVR zonder POE is iets van €110.

Je kunt Andy het beste even e-mailen en om de beste prijs te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadser
HoppyF schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:13:
[...]

Een NVR4108HS-8P-4KS2 voor ongeveer €180 te duur?
Dit is met POE.
Een NVR zonder POE is iets van €110.

Je kunt Andy het beste even e-mailen en om de beste prijs te vragen.
Nee dat is niet duur, het ging mij meer om de camera’s. Ik ga wel even mailen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@Nadser Wil je per se POE-poorten in je NVR?
Het is goedkoper en makkelijker in gebruik als je de camera's via een POE-switch/injector voedt dan via de NVR.

Ik zie bij Andy zo niet dezelfde NVR staan, maar de NVR4108-8P-4KS2 (die praktisch gelijk is aan jouw model) is daar €33 duurder.
Echter een van de grote voordelen van Andy is dat je daar geen invoerkosten betaalt (vanwege zijn methode van verzenden via UK). Met zo'n NVR heb je grote kans dat die eruit gepakt wordt en je mag betalen.
Volgens calculators kom je dan op zo'n €150 uit; €3 minder dan bij Andy.
Waarbij de NVR van Andy met firmware komt die je kunt upgraden; die van jouw link kun je niet upgraden.

Hetzelfde geldt voor die camera, daar kun je de firmware ook niet van upgraden.
Daarnaast vind ik de specs niet om over naar huis te schrijven; een 6MP camera op een 1/2.9" sensor...

Let wel; (dit geldt ook voor anderen die dit lezen); Dahua weigert 'Chinese' camera's bij de nieuwere firmwares van NVR's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadser
Piet91 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:27:
@Nadser Wil je per se POE-poorten in je NVR?
Het is goedkoper en makkelijker in gebruik als je de camera's via een POE-switch/injector voedt dan via de NVR.

Ik zie bij Andy zo niet dezelfde NVR staan, maar de NVR4108-8P-4KS2 (die praktisch gelijk is aan jouw model) is daar €33 duurder.
Echter een van de grote voordelen van Andy is dat je daar geen invoerkosten betaalt (vanwege zijn methode van verzenden via UK). Met zo'n NVR heb je grote kans dat die eruit gepakt wordt en je mag betalen.
Volgens calculators kom je dan op zo'n €150 uit; €3 minder dan bij Andy.
Waarbij de NVR van Andy met firmware komt die je kunt upgraden; die kun je niet upgraden.

Hetzelfde geldt voor die camera, daar kun je de firmware ook niet van upgraden.
Daarnaast vind ik de specs niet om over naar huis te schrijven; een 6MP camera op een 1/2.9" sensor...

Let wel; (dit geldt ook voor anderen die dit lezen); Dahua weigert 'Chinese' camera's bij de nieuwere firmwares van NVR's.
Via een Switch is ook prima, zeker als dat makkelijker werkt.

6mp met 1/2.9” sensor is niet voldoende? Ik zie op YouTube prima beelden met deze camera. Welke specs zou je minimaal adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Misschien heeft iemand een verklaring voor onderstaande.

Onlangs zag ik 's-avonds bij ons in de straat een gast van een jaar of 25 rondhangen. Oude fiets tegen een verkeersbord gezet, hij liep met een soort hoodie op, heel aandachtig op zijn telefoon kijkend tussen de 2 rijen geparkeerde auto's door, midden op straat. Omdat het al helemaal donker was, viel zijn schermpje erg op. Hij slenterde tot het eind van de rijen auto's en toen weer terug.

Ik heb er verder niet veel aandacht aan besteed, totdat ik de beelden terug zag , toen hij de hoek om liep, op de stoep langs alle huizen, nog steeds alleen naar zijn telefoon kijkend. Terwijl hij mijn huis voorbij loopt, stopt hij achter een struik. Net (toevallig?) uit het zicht van mijn camera en doet daar iets. Hij doet in ieder geval zijn hoodie af en doet iets anders op. Gezien de gebaren die nog net zichtbaar zijn, lijkt het op een bivakmuts die op de juiste plek getrokken wordt. Even later loopt hij verder en dan is hij nog verder ingepakt, totaal onherkenbaar dus.

Na 5 min. kwam hij weer terug geslenterd, nu was een redelijk fel knipperend lichtje vlakbij zijn telefoon zichtbaar (mijn cam was naar z/w omgeschakeld). Hij stapt daarop weer op zijn fiets en gaat weg.

Ik weet dat men de Bluetooth-scanmethode gebruikt, waarbij je van buitenaf kan detecteren of er elektronica in auto's ligt. Ik vraag me af of dit nu ook ingezet wordt om vooraf te checken of een inbraak zin heeft. Of zou er een hele logische (legitieme) verklaring zijn voor dit gedrag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Nadser schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:11:
Via een Switch is ook prima, zeker als dat makkelijker werkt.
Via een switch is wel makkelijker inderdaad. Je kunt de camera's dan altijd apart benaderen via hun IP-adres en de switch kun je ook voor andere netwerkapparatuur gebruiken (bijv. POE voor access points)
Ook wordt de NVR een stuk goedkoper en wordt de NVR niet zo warm/fan hoeft weinig/niet gebruikt te worden.

Een switch zoals deze is goedkoper dan het prijsverschil van een NVR zonder en met POE-poorten:
pricewatch: TP-Link TL-SG1005P
6mp met 1/2.9” sensor is niet voldoende? Ik zie op YouTube prima beelden met deze camera. Welke specs zou je minimaal adviseren?
De meest populaire modellen waren 2MP camera's met een 1/2.8" sensor.
Afgelopen zomer is Dahua met nieuwe modellen gekomen met 4MP op een 1/1.8" sensor.

Die zijn een stuk lichtgevoeliger en leveren een stuk beter beeld op 's nachts.
Maar ja; die zijn wel duurder inderdaad. Die beginnen bij zo'n €112.

En niet iedereen zal het hier met mij eens zijn; maar ik vind de mogelijk tot firmware upgrades wel erg fijn.
Zo heeft Dahua in de tijd dat ik de apparatuur heb al diverse updates doorgevoerd die o.a. betere dag/nacht wisseling mogelijk maakt, de NVR heeft een sterk verbeterde UI gekregen en je hebt natuurlijk de security updates.
Nadeel is er ook; de recente firmwares van de NVR's maken koppelen van 'Chinese' camera's niet meer mogelijk.

@Joepla Ik heb werkelijk waar geen idee. Misschien te maken met de diefstal van auto's d.m.v. keyless entry?
Klinkt in ieder geval niet vertrouwd als ik het zo lees.

[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 17-01-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Joepla schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:42:
Misschien heeft iemand een verklaring voor onderstaande.

Onlangs zag ik 's-avonds bij ons in de straat een gast van een jaar of 25 rondhangen. Oude fiets tegen een verkeersbord gezet, hij liep met een soort hoodie op, heel aandachtig op zijn telefoon kijkend tussen de 2 rijen geparkeerde auto's door, midden op straat. Omdat het al helemaal donker was, viel zijn schermpje erg op. Hij slenterde tot het eind van de rijen auto's en toen weer terug.

Ik heb er verder niet veel aandacht aan besteed, totdat ik de beelden terug zag , toen hij de hoek om liep, op de stoep langs alle huizen, nog steeds alleen naar zijn telefoon kijkend. Terwijl hij mijn huis voorbij loopt, stopt hij achter een struik. Net (toevallig?) uit het zicht van mijn camera en doet daar iets. Hij doet in ieder geval zijn hoodie af en doet iets anders op. Gezien de gebaren die nog net zichtbaar zijn, lijkt het op een bivakmuts die op de juiste plek getrokken wordt. Even later loopt hij verder en dan is hij nog verder ingepakt, totaal onherkenbaar dus.

Na 5 min. kwam hij weer terug geslenterd, nu was een redelijk fel knipperend lichtje vlakbij zijn telefoon zichtbaar (mijn cam was naar z/w omgeschakeld). Hij stapt daarop weer op zijn fiets en gaat weg.

Ik weet dat men de Bluetooth-scanmethode gebruikt, waarbij je van buitenaf kan detecteren of er elektronica in auto's ligt. Ik vraag me af of dit nu ook ingezet wordt om vooraf te checken of een inbraak zin heeft. Of zou er een hele logische (legitieme) verklaring zijn voor dit gedrag...
Klinkt zeker verdacht.
Als ik jou was zou ik de beelden veilig stellen en de politie inlichten.
Dit kan inderdaad een verkenner zijn die op zoek is naar waardevolle zaken.
Meestal komen ze terug dus ook de komende tijd je beelden controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Piet91 @HoppyF Mijn vermoeden is zojuist bevestigd door de wijkagent. Deze methode schijnt met regelmaat ingezet te worden om te kijken waar men naar binnen gaat. Fijne gedachte dus.

Herkenbaarheid is nul, vanwege het tijdstip en de beruchte hoodie. De wijkagent weet mij inmiddels te vinden voor dit soort beelden, maar in dit geval kon hij er (nog) niets mee.

De politie had ik direct al ingeschakeld en die zijn ook gaan zoeken, maar had ze verder niet gesproken.

[ Voor 12% gewijzigd door Joepla op 17-01-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadser
Piet91 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:15:
[...]

Via een switch is wel makkelijker inderdaad. Je kunt de camera's dan altijd apart benaderen via hun IP-adres en de switch kun je ook voor andere netwerkapparatuur gebruiken (bijv. POE voor access points)
Ook wordt de NVR een stuk goedkoper en wordt de NVR niet zo warm/fan hoeft weinig/niet gebruikt te worden.

Een switch zoals deze is goedkoper dan het prijsverschil van een NVR zonder en met POE-poorten:
pricewatch: TP-Link TL-SG1005P

[...]

De meest populaire modellen waren 2MP camera's met een 1/2.8" sensor.
Afgelopen zomer is Dahua met nieuwe modellen gekomen met 4MP op een 1/1.8" sensor.

Die zijn een stuk lichtgevoeliger en leveren een stuk beter beeld op 's nachts.
Maar ja; die zijn wel duurder inderdaad. Die beginnen bij zo'n €112.

En niet iedereen zal het hier met mij eens zijn; maar ik vind de mogelijk tot firmware upgrades wel erg fijn.
Zo heeft Dahua in de tijd dat ik de apparatuur heb al diverse updates doorgevoerd die o.a. betere dag/nacht wisseling mogelijk maakt, de NVR heeft een sterk verbeterde UI gekregen en je hebt natuurlijk de security updates.
Nadeel is er ook; de recente firmwares van de NVR's maken koppelen van 'Chinese' camera's niet meer mogelijk.

@Joepla Ik heb werkelijk waar geen idee. Misschien te maken met de diefstal van auto's d.m.v. keyless entry?
Klinkt in ieder geval niet vertrouwd als ik het zo lees.
Ik heb antwoord van Andy. Hij bied mij deze aan:

https://a.aliexpress.com/_TvKUF

Voor 104$ per stuk.

Met :
NVR4108-4KS2 105usd/pcs
Samen dus 313 dollar en als het goed is komt daar dan niets meer bij..***

Wat zeggen jullie wat betreft de camera's, deze beter dan die ik eerder stuurde?

Wel een hdd en poe switch, geen verzend/import kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-07 09:34
Vraagje, heb de xiaomi home app met hierin, stofzuiger (roborock s50) en een camera. Nu heb ik een nieuwe (zie link) yi camera gekocht en was in de veronderstelling dat ik deze in de xiaomi home app kon koppelen.

https://a.aliexpress.com/_UpXZr

Ik moet hem nu echter laten werken met de yi home app, is er een manier om ze in 1 app te krijgen? Op google kom ik na meerdere zoek opdrachten telkens op deze reddit post uit maar veel verder brengt het me niet.

https://www.reddit.com/r/...content=comments_view_all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:12
Hallo

Sinds van de week een Dahua NVR en4 cameras IPc hdw4631c-a die ik wil koppelen aan mij domotica systeem.(Homey)
Krijg dit helaas niet voor elkaar.
Zijn er mensen die ook Dahua camera's gekoppeld hebben aan Homey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Nadser schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 18:09:
Ik heb antwoord van Andy. Hij bied mij deze aan:

https://a.aliexpress.com/_TvKUF

Voor 104$ per stuk.

Met :
NVR4108-4KS2 105usd/pcs
Samen dus 313 dollar en als het goed is komt daar dan niets meer bij..***

Wat zeggen jullie wat betreft de camera's, deze beter dan die ik eerder stuurde?
Beter dan wat je eerder had inderdaad. Ik las in een eerdere post van jouw dat 1 camera voor het huis moest met veel (straat)verlichting en 1 achter met weinig licht. Dan zou ik eerder deze 2 nemen, voor en achter.
Samen nét iets duurder dan 2 van die camera die jij linkt, maar wel betere beelden.

Die 2e (en de andere camera's van deze nieuwe serie) zijn zo ongeveer de opvolgers geworden van de bekende 2MP camera's (5231) die hier regelmatig genoemd zijn.
Deze nieuwe serie heeft iets hogere resolutie (4MP) en sensor (1/1.8") en doen qua kwaliteit 's nachts gelijk of beter.
Helaas in deze turret formfactor geen vari-focal maar als je deze brandpuntsafstand weet, dan hoeft dat niet direct een probleem te zijn.

Die eerste camera doet het bij weinig/geen licht minder dan de andere camera's, maar bij voldoende licht lijkt deze het heel aardig te doen, o.a. hier te lezen.

Oh, en ik las in datzelfde bericht van jou dat je ze aan de dakgoot wil hangen. Ik weet niet hoe hoog dat bij jouw is, maar een camera wil je liever niet hoger dan zo'n 2-2,5 meter hangen. Daarboven verlies je alle mogelijkheid tot identificeren (je kijkt immers iemand op de kruin i.p.v. in het gezicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
In lijn met de discussie over hoe en wat je precies mag filmen bedacht ik me vandaag opeens: Mijn buurman heeft een Tesla Model 3 voor de deur staan en daar zitten camera's op.
Camera's die je kunt gebruiken als beveiligingscamera's. Er wordt dan om de auto heen gefilmd en ik vroeg mij dus af: Mag dat wel, privacy technisch gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
M!chel schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:54:
In lijn met de discussie over hoe en wat je precies mag filmen bedacht ik me vandaag opeens: Mijn buurman heeft een Tesla Model 3 voor de deur staan en daar zitten camera's op.
Camera's die je kunt gebruiken als beveiligingscamera's. Er wordt dan om de auto heen gefilmd en ik vroeg mij dus af: Mag dat wel, privacy technisch gezien?
Je kunt dat ziet als een dashboard camera.
Dit mag gewoon want als je rijdt film je met een dashboard camera ook je mede weggebruikers en niet alleen het wegdek voor je.
Niets om moeilijk over te doen dus.
Je gaat beelden van je dashboard camera niet onnodig publiceren en ook niet oneindig bewaren.
Met een Tesla zal dit niet veel anders zijn.

Mensen doen tegenwoordig wel erg krampachtig over de AVG.
Je kunt ook je doel voorbij schieten.
De privacywet is prima maar heeft ook zijn grenzen net als met alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
@HoppyF Wat is dan het verschil tussen een ipcam in de voortuin of een cam in je Tesla in de voortuin? Ze doen, of kunnen iig, precies hetzelfde.
Als je met je ipcam geen beelden buiten je tuin mag vastleggen, maar met je Tesla mag dit wel. Dan zou je de regels in feite kunnen omzeilen door je ipcam op te ruimen en een Tesla te gebruiken als ipcam.
Kromme regels toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
M!chel schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:37:
@HoppyF Wat is dan het verschil tussen een ipcam in de voortuin of een cam in je Tesla in de voortuin? Ze doen, of kunnen iig, precies hetzelfde.
Als je met je ipcam geen beelden buiten je tuin mag vastleggen, maar met je Tesla mag dit wel. Dan zou je de regels in feite kunnen omzeilen door je ipcam op te ruimen en een Tesla te gebruiken als ipcam.
Kromme regels toch?
Precies.
Daarom moet je daar ook niet te veel waarde aan hechten.
De politie doet dit ook niet want vraagt maar al te vaak aan het publiek of ze aub beelden willen afgeven als er iets in de straat of omgeving is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
De politie vindt het allemaal prima, dat is de handhaver van de wet. De wetgever mag er anders over denken.

Als je iets meer wilt weten kun je nog ALPR gaan draaien, maar daar moet je eigenlijk een aparte camera en speciale IR unit voor hebben. Dan weet je in ieder geval wie door de straat rijdt. Ik zag dat wel zitten, maar vrees gezeur van de buren.

Al zij die nu wel blij met iedereen die camera's heeft hangen, want er was een "vieze" man in de straat geweest volgens een paar tieners. Dus daar stond de buurtapp vol mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
jacovn schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:38:
De politie vindt het allemaal prima, dat is de handhaver van de wet. De wetgever mag er anders over denken.

Als je iets meer wilt weten kun je nog ALPR gaan draaien, maar daar moet je eigenlijk een aparte camera en speciale IR unit voor hebben. Dan weet je in ieder geval wie door de straat rijdt. Ik zag dat wel zitten, maar vrees gezeur van de buren.

Al zij die nu wel blij met iedereen die camera's heeft hangen, want er was een "vieze" man in de straat geweest volgens een paar tieners. Dus daar stond de buurtapp vol mee.
Kentekens registeren zou kunnen maar heeft in feite weinig nut.
De “goede” mensen hou je hiermee in de gaten de “slechte” rijden uiteraard met valse kentekens.
Die pak je daar dus niet mee.
Vage rondlopende figuren met minder goede bedoelingen zijn wel interessant om duidelijk in beeld te krijgen zeker als ze op jouw terrein komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadser
Piet91 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:49:
[...]

Beter dan wat je eerder had inderdaad. Ik las in een eerdere post van jouw dat 1 camera voor het huis moest met veel (straat)verlichting en 1 achter met weinig licht. Dan zou ik eerder deze 2 nemen, voor en achter.
Samen nét iets duurder dan 2 van die camera die jij linkt, maar wel betere beelden.

Die 2e (en de andere camera's van deze nieuwe serie) zijn zo ongeveer de opvolgers geworden van de bekende 2MP camera's (5231) die hier regelmatig genoemd zijn.
Deze nieuwe serie heeft iets hogere resolutie (4MP) en sensor (1/1.8") en doen qua kwaliteit 's nachts gelijk of beter.
Helaas in deze turret formfactor geen vari-focal maar als je deze brandpuntsafstand weet, dan hoeft dat niet direct een probleem te zijn.

Die eerste camera doet het bij weinig/geen licht minder dan de andere camera's, maar bij voldoende licht lijkt deze het heel aardig te doen, o.a. hier te lezen.

Oh, en ik las in datzelfde bericht van jou dat je ze aan de dakgoot wil hangen. Ik weet niet hoe hoog dat bij jouw is, maar een camera wil je liever niet hoger dan zo'n 2-2,5 meter hangen. Daarboven verlies je alle mogelijkheid tot identificeren (je kijkt immers iemand op de kruin i.p.v. in het gezicht)
Bedankt voor je informatie! Ik ga het een en ander vergelijken en wat moois bestellen. Ik moet even kijken of ik een andere plek kan creeren om de cameras was lager te plaatsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
HoppyF schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:50:
[...]

Kentekens registeren zou kunnen maar heeft in feite weinig nut.
De “goede” mensen hou je hiermee in de gaten de “slechte” rijden uiteraard met valse kentekens.
Die pak je daar dus niet mee.
Vage rondlopende figuren met minder goede bedoelingen zijn wel interessant om duidelijk in beeld te krijgen zeker als ze op jouw terrein komen.
Het helpt wel als je de auto + kleur hebt en een kenteken ook al is het vals denk ik.
Zou dan deze camera worden: IPC-HFW5231E-Z12 IPC-HFW5242E-ZE-MF
https://www.dahuasecurity...ts/productDetail/12371?us

https://www.dahuasecurity.com/products/productDetail/38227

Heb een garage parallel aan de ontsluitende weg staan, dus een vrij kleine hoek ten opzichte van de weg, dat is wel handig want dan kaatst IR licht niet terug van een kentekenplaat.

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 20-01-2020 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-07 16:08
Ik zou graag een camera op mijn schuur richten maar heb geen stroom in / nabij de muur waar ik de camera zou wensen. Ik overweeg (ook door het gebruik van Homekit) om een Circle 2 camera van Logitech toe te passen. Ik zit alleen niet te wachten op ellende met het wisselen van accu's dus heb eens lopen googlen naar oplossingen met stand alone solarpanels en deze schijnt te bestaan in the US (Wasserstein). Andere camera's zoals NEST of Arlo hebben ook een oplossing (die in Nederland wèl beschikbaar is) maar de vraag is dan of een dergelijke paneel van bv. NEST zou werken met een Circle 2..

Iemand ervaring? Kon het ook niet vinden door dit topic door te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Wie zich mijn bericht herinnert over het Bluetooth-scannen: Deze persoon kwam weer langs en hebben we met wat buren in de kraag gevat. Bleek een afspraak te hebben met iemand in de straat (enquete-achtig-iets) die vorige keer niet thuis was.

Hij kon zich niet goed voorstellen waarom wij het nogal verdacht vonden dat hij zijn fiets steeds 50m verderop zet, zich compleet onherkanbaar inpakt terwijl het niet koud was en met zijn telefoon continu vlak langs auto's en later langs huizen loopt. Iemand die in 10 min. 5x heen en weer loopt en dat na een paar dagen nog eens herhaald, was volgens hem toch wel normaal.
Probeerde zich nog op zijn privacy te beroepen, maar dat hield snel op toen de politie hem kwam doorzagen. Leek allemaal wel te kloppen uiteindelijk. Heeft ons even behoorlijk bezig gehouden en aan het denken gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 15:47

shotputty

I'll be back

Ik wil op onze oprit een nachtcamera ophangen samen met een 500/1000 Watt lamp met bewegingssensor. Is het bij zo'n enorme bijverlichting nog nodig dat de camera nachtzicht heeft of is een 'normale' camera dan ook al geschikt?

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@shotputty Met zo'n lamp (nog meer als dit LED is), zal je camera vast een geweldig plaatje geven. Omschakelen van pikdonker naar felverlicht zal even een moment een zwaar overbelicht beeld geven waarschijnlijk.

Alleen zal het vrijwel zwart zijn, op momenten dat die lamp niet brandt, als je een niet-lichtgevoelige camera hebt. Dus wat wil je... Continu redelijk beeld en bij beweging superscherp, of alleen bij beweging goed beeld?

Persoonlijk zou ik een camera met IR (of aparte IR) nemen, niet extreem lichtgevoelig. Dan heb je het beste van 2 werelden in jouw geval, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 15:47

shotputty

I'll be back

Joepla schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:01:
@shotputty Met zo'n lamp (nog meer als dit LED is), zal je camera vast een geweldig plaatje geven. Omschakelen van pikdonker naar felverlicht zal even een moment een zwaar overbelicht beeld geven waarschijnlijk.

Alleen zal het vrijwel zwart zijn, op momenten dat die lamp niet brandt, als je een niet-lichtgevoelige camera hebt. Dus wat wil je... Continu redelijk beeld en bij beweging superscherp, of alleen bij beweging goed beeld?

Persoonlijk zou ik een camera met IR (of aparte IR) nemen, niet extreem lichtgevoelig. Dan heb je het beste van 2 werelden in jouw geval, lijkt me.
> Alleen superscherp beeld bij beweging.

De camera hoeft alleen actief te zijn bij beweging op de oprit. In de nacht is dat met verlichting er bij. Geeft IR 's nachts alsnog een beter beeld dan een niet-IR als er een lamp bij schijnt? Een voordeel van IR is wel dat het beeld dan ook nog goed is als de lamp een keer niet werkt. :D

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
shotputty schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:50:
[...]

> Alleen superscherp beeld bij beweging.

De camera hoeft alleen actief te zijn bij beweging op de oprit. In de nacht is dat met verlichting er bij. Geeft IR 's nachts alsnog een beter beeld dan een niet-IR als er een lamp bij schijnt? Een voordeel van IR is wel dat het beeld dan ook nog goed is als de lamp een keer niet werkt. :D
IR werkt alleen goed als er ook een IR lichtbron is.
Beeld blijft zwart wit.
Wil je kleur in het donker dan kan dit met verlichting van een (LED) lamp.
Ik heb zelf een zeer lichtgevoelige camera die ook met heel weinig licht kleurenbeeld geeft in het donker.
Een klein led lamp van bv 10W is dan ruim voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@shotputty Er gaat niets boven zichtbaar licht. Veel licht. Dan heb je de meeste kans op bruikbare beelden.
En je hebt kleur, ook niet verkeerd.

Je zou kunnen overwegen om een kleine LEDlamp te gebruiken zodra het donker wordt en een dikke floodlight bij beweging. Je zal de eerste niet zijn waar de lamp is gesaboteerd. Dan zit je naar een zwarte rechthoek te kijken in de overtuiging dt alles in orde is.
Ik heb iets dergelijks in mijn achtertuin en dat bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:19
Ik wil op de oprit graag een camera, die ik tevens kan gebruiken als "melder" voor als er beweging op onze oprit te bespeuren is.

Melding moet dan doorkomen op onze telefoon.
Is dat mogelijk?

Heb zelf een NAS, maar voorkeur is denk ik een NVR (later uitbreidbaar met camera in achtertuin en in de hal als backup mochten ze de buiten units saboteren en toch binnen raken -of draaf ik dan door-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Joepla schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:02:
Wie zich mijn bericht herinnert over het Bluetooth-scannen: Deze persoon kwam weer langs en hebben we met wat buren in de kraag gevat. Bleek een afspraak te hebben met iemand in de straat (enquete-achtig-iets) die vorige keer niet thuis was.

Hij kon zich niet goed voorstellen waarom wij het nogal verdacht vonden dat hij zijn fiets steeds 50m verderop zet, zich compleet onherkanbaar inpakt terwijl het niet koud was en met zijn telefoon continu vlak langs auto's en later langs huizen loopt. Iemand die in 10 min. 5x heen en weer loopt en dat na een paar dagen nog eens herhaald, was volgens hem toch wel normaal.
Probeerde zich nog op zijn privacy te beroepen, maar dat hield snel op toen de politie hem kwam doorzagen. Leek allemaal wel te kloppen uiteindelijk. Heeft ons even behoorlijk bezig gehouden en aan het denken gezet.
Kijk, dat is mooi. Die komt waarschijnlijk niet meer terug. Goed dat jullie hem hebben aangesproken!
NeutraleTeun schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:42:
Ik wil op de oprit graag een camera, die ik tevens kan gebruiken als "melder" voor als er beweging op onze oprit te bespeuren is.

Melding moet dan doorkomen op onze telefoon.
Is dat mogelijk?

Heb zelf een NAS, maar voorkeur is denk ik een NVR (later uitbreidbaar met camera in achtertuin en in de hal als backup mochten ze de buiten units saboteren en toch binnen raken -of draaf ik dan door-).
Notificaties naar je telefoon is over het algemeen geen probleem. Mocht je een Synology NAS hebben kan je gebruik maken van surveillance station zodat je een lokale kopie hebt staan en geen maandelijks abonnement nodig hebt. Een NVR is dan niet nodig.

Hoe wil je de camera's voorzien van stroom? Voor beveiligingscamera's zou ik me focussen op PoE. Als je dit forum doorbladerd kom je genoeg suggesties en tips tegen die je in de goede richting kunnen helpen.

[ Voor 35% gewijzigd door san.okk op 23-01-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Een kennis van me heeft gevraagd om eens te kijken naar wat camera's. Nu kwam ik bij Andy de IPC-T2431T-AS en de IPC-T5442TM-AS tegen, lijken mij redelijk hetzelfde qua specificatie (prijs is flink anders) maar waarschijnlijk mis ik iets.. Iemand die me kan helpen wat ik mis :?

[ Voor 21% gewijzigd door FlipFluitketel op 24-01-2020 09:13 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:23
HoppyF schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:25:
[...]

IR werkt alleen goed als er ook een IR lichtbron is.

[...]
Nee niet altijd hoor, zichtbaar licht maakt voor een camera met IR cut niet uit. In sommige situaties levert zichtbaar licht (straatverlichting bv.) zelfs beter beeld op dan puur en alleen IR.
Het bereik van IR blijft toch achter en dat zie je terug in de helderheid van de beelden.
Zo heb ik aan de straatkant geen IR en leun puur op de straatverlichting en ook 's nacht is dat beukenootje strak.
De tuin heeft eenzelfde camera met IR (wegens gebrek aan veel zichtbaar licht) en achter in de tuin (meter of 15) doet de IR van de camera weinig meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
FlipFluitketel schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:12:
Een kennis van me heeft gevraagd om eens te kijken naar wat camera's. Nu kwam ik bij Andy de IPC-T2431T-AS en de IPC-T5442TM-AS tegen, lijken mij redelijk hetzelfde qua specificatie (prijs is flink anders) maar waarschijnlijk mis ik iets.. Iemand die me kan helpen wat ik mis :?
Die twee camera's heb ik in m'n vorige post nog over gehad:
Piet91 in "Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2"

Grootste verschil tussen die 2 is dat de 5442 een 1/1.8" sensor heeft en de 2431 een 1/3" sensor; een flink verschil dus.
Dit uit zich in betere prestaties in het donker met de 5442.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Piet91 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:14:
[...]

Die twee camera's heb ik in m'n vorige post nog over gehad:
Piet91 in "Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2"

Grootste verschil tussen die 2 is dat de 5442 een 1/1.8" sensor heeft en de 2431 een 1/3" sensor; een flink verschil dus.
Dit uit zich in betere prestaties in het donker met de 5442.
Ik had gemist dat het om die 2 ging. :P Ik denk dat die 2431 in vergelijking met hun huidige Zmodo-camera's alsnog betere kwaliteit zal zijn. Eens gaan kijken wat ie van dat prijsverschil gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Voor welke prijs heb je de IPC-T2431T-AS, vind de andere te duur gelijk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:19
san.okk schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 22:01:

[...]

Notificaties naar je telefoon is over het algemeen geen probleem. Mocht je een Synology NAS hebben kan je gebruik maken van surveillance station zodat je een lokale kopie hebt staan en geen maandelijks abonnement nodig hebt. Een NVR is dan niet nodig.

Hoe wil je de camera's voorzien van stroom? Voor beveiligingscamera's zou ik me focussen op PoE. Als je dit forum doorbladerd kom je genoeg suggesties en tips tegen die je in de goede richting kunnen helpen.
Heb inderdaad een Synology, maar wel een oudje. Ik weet niet of die het soepel bekijken van de beelden goed trekt. Voorkeur gaat dan toch wel uit naar een NVR. Gewoon alles dedicated houden.
En stroom inderdaad via PoE.

Maar, over het algemeen zeg je.
Moet ik daar nog iets voor selecteren op om te zoeken?

[ Voor 5% gewijzigd door NeutraleTeun op 24-01-2020 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 18:05:
[...]
Heb inderdaad een Synology, maar wel een oudje. Ik weet niet of die het soepel bekijken van de beelden goed trekt. Voorkeur gaat dan toch wel uit naar een NVR. Gewoon alles dedicated houden.
En stroom inderdaad via PoE.

Maar, over het algemeen zeg je.
Moet ik daar nog iets voor selecteren op om te zoeken?
Nee, notificaties zijn doorgaans standaard. Als je voor een complete set wil gaan zou ik is kijken bij Hikvision, Dahua, Ubiquiti of Reolink. Die laatste verkoop leuke bundels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
  • Laatst online: 23-07 00:33
Ik heb laatst een Dahua NVR + cams op AliExpress gekocht, ik lees op verschillende plekken waarschuwingen over dat Dahua chinese cams weigert in de NVR's, maar ik heb de NVR geüpdatet naar de laatste versie en de chinese cams doen het zonder problemen.

Bij de cams zelf stond de waarschuwing ze niet te upgraden omdat de webinterface dan alleen nog maar in het chinees zou zijn, bij de NVR stond een zulke waarschuwing niet.

Worden chinese cams nu alleen geweigerd door in de EU gekochte NVR's ? Dus china NVR + china cam werkt gewoon prima? Daar lijkt het wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@AlexFL Welke camera's, welke NVR en welke firmware?
Ergens begin 2018 begon Dahua met deze restricties.

Overigens, vanavond op NPO2 (21:05 - 21:30 uur) in het programma Pointer:
Pointer heeft de exacte locaties van ruim vijftig Nederlandse beveiligingscamera's achterhaald. Deze camera's zijn niet of slecht beveiligd. Ze zijn zonder te hacken vindbaar en in te zien: iedereen met een browser en wat zoekvaardigheden kan ze gebruiken en ongehinderd meekijken. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt grotendeels bij de producenten van deze camera's. Onvolledige gebruiksaanwijzingen, standaardwachtwoorden en verouderde software zorgen ervoor dat consumenten deze camera's ophangen en zich veilig wanen. In werkelijkheid kan iedereen meekijken met gevoelige en intieme beelden. Sommige camera's staan zo open dat zelfs het controlepaneel te bedienen is. We hebben onder meer in een Amsterdamse parkeergarage, een winkel op station Arnhem, en een orthodontist in Drachten camerabeelden gezien en de camera bestuurd.
https://pointer.kro-ncrv....-dat-ons-onveiliger-maakt

Niets nieuws, en een aantal van deze camera's had ik ook al gezien, maar om nog eens te benadrukken; zorg dat je nadenkt over dit soort dingen. Gebruik geen UPnP, ga geen poorten openzetten en gebruik een VPN als je je camera's (en andere apparaten in je netwerk) wil zien buiten je eigen netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Piet91 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:36:

Overigens, vanavond op NPO2 (21:05 - 21:30 uur) in het programma Pointer:

[...]

https://pointer.kro-ncrv....-dat-ons-onveiliger-maakt

Niets nieuws, en een aantal van deze camera's had ik ook al gezien, maar om nog eens te benadrukken; zorg dat je nadenkt over dit soort dingen. Gebruik geen UPnP, ga geen poorten openzetten en gebruik een VPN als je je camera's (en andere apparaten in je netwerk) wil zien buiten je eigen netwerk.
Is toch niets nieuws aan?
Bestaat al jaren.
http://www.insecam.org/en/bycountry/NL/?page=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Dat zeg ik toch? :P

Maar het is nooit mis om dit nog maar eens te benadrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
  • Laatst online: 23-07 00:33
Piet91 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:36:
NVR4104-P-4KS2 (geupgrade naar 4.0 firmware) met IPC-HDBW4631R-S cams.

[ Voor 5% gewijzigd door AlexFL op 26-01-2020 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
AlexFL schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:20:
NVR4104-P-4KS2 (geupgrade naar 4.0 firmware) met IPC-HDBW4631R-S cams.
Tja, lees wel wisselende verhalen hierover. Bij velen werkt deze combinatie niet meer met nieuwe firmwares op de NVR, en bij sommigen soms nog wel. Je moet dus wel blijven oppassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:31
Voor mensen met een IPC-HDBW4239R-ASE. Er is nieuwe firmware:

https://dahuawiki.com/USA/IPCamera/Pro/DH_IPC_HDBW4239RN_ASE

Ingeladen en werkt prima. Geen releasenotes. Dus geen idee wat er gewijzigd is.
Firmware is van 02-12-2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

AlexFL schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:36:
Worden chinese cams nu alleen geweigerd door in de EU gekochte NVR's ? Dus china NVR + china cam werkt gewoon prima? Daar lijkt het wel op.
Het schijnt inderdaad zo te zijn, maar men is ook meester in het verspreiden van bangmakende geruchten om hun eigen handel te promoten. Zo zouden alle CN versies van Dahua "lek" zijn en alleen de officiële internationale versies zouden de garantie hebben geen achterdeurtjes te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 19:04
Kun je dit soort camera's ook tegen een gevel monteren, op zijn zij zeg maar? Of kunnen die alleen ergens onder hangen.
Ik zoek camera's die of tegen de (houten) gevel van ons nieuwe huis hangen, of in een (nog aan te schaffen) paal op de erfgrens.

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 28-01-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
stefijn schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:46:
Kun je dit soort camera's ook tegen een gevel monteren, op zijn zij zeg maar? Of kunnen die alleen ergens onder hangen.
Ik zoek camera's die of tegen de (houten) gevel van ons nieuwe huis hangen, of in een (nog aan te schaffen) paal op de erfgrens.
Ja. In de regel hang je deze camera's met óf een junction box of een wall mount bracket aan de muur/plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
En wat doet die junction box dan precies? Als ik bij "accessoires" kijk zie ik dit soort camera's staan: https://www.dahuasecurity.com/products/productDetail/40927

Maar die kun je toch rechtstreeks tegen de muur schroeven? Waarom zou je nog een jb willen bij zo'n camera?

Ik heb nu twee foscam camera's maar 1 is kapot (PTZ cam) en de andere geeft al netwerkproblemen (continue uit- aan) sinds ik hem heb

Ik wil nu 3 camera's, 2 voor de voorzijde van het huis, 1 voor de achterzijde. Hoeft niet PTZ te zijn (want ik ga alleen met motiondetection werken)
Op zich vind ik denk ik https://www.dahuasecurity.com/products/productDetail/40927 mooier dan zo'n bol aan een hangbeugel, als ik de camera's tegen de gevel (van ons zeer strak gedetailleerde huis) hang

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 28-01-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@stefijn @Piet91 Waarbij de wall mount bracket er dan profi uitziet en de junction box (op een muur) overkomt alsof er iets verkeerd is gegaan bij de bestelling. Da's mijn persoonlijke mening uiteraard. Voor de prijs hoef je het niet te laten, als je die slim zoekt is er niet zoveel verschil en tov de camera's stelt het helemaal weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@stefijn Zo'n box kun je de aansluiting/kabels in stoppen. Want aan zo'n camera heb je ook nog een kabelboom.

En qua looks, tja; to each his own. Camera's aan een gevel zullen nooit 'mooi' zijn, maar je kunt er wel tactisch mee omgaan. Dahua levert ook een aantal modellen (en mounts) in het zwart, wat mogelijk minder opvalt.
Anders kun je ze ook nog altijd zelf in juiste kleur spuiten, hoewel ik zelf eerder voor Plasti Dip zou gaan.

Wat betreft camerakeuze en opnemen; we hebben hier met regelmaat types en manieren genoemd.
Ik zou overigens altijd 24/7 gaan opnemen en niet alleen maar motion detection.

@Joepla Lol. :P Met een junction box lijkt wel bijna of je woning een pukkel heeft ja.
Maar ook met een bracket blijt zo'n camera een lelijk ding aan je gevel.
Voordeel van de bracket is ook dat je de camera net wat prettiger kunt richten dan op de junction box.

[ Voor 35% gewijzigd door Piet91 op 28-01-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Piet91 Eens, wat betreft de junction box qua richten. Soms zie je in gebouwen aan de binnenkant wel eens een dome dwars op de muur hangen, dat ziet er gewoon niet uit. Alsof het laatste tientje om het netjes af te maken, net niet meer er van af kon.

Een bracket vind ik wel enigszins hi-tech, mits het dan ook helemaal klopt. Dus geen draden zichtbaar en liefst qua kleur passend bij de muur. Zelf heb ik een turret op een bracket matzwart gespoten. Die wacht nu op wat beter (droger) weer zodat ik vanaf het platte dak de boel kan monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nja...die kabelboom was bij de twee cams die ik nu heb ook altijd het probleem... Dat is dus eigenlijk bij alle cams nog steeds zo? Niet afkoppelbaar of zo, als je toch alleen maar een netwerkkabel nodig hebt? Nooit aan gedacht dat je zo'n jb kon kopen

Ik heb de cams liever op een paal hangen een meter van de erfgrens of zo, maar ik moet het nog even bekijken, Stel ik ga voor een paal, dan heb ik dus een pole bracket én een junction box nodig in geval van Dahua?

edit: o die in dat plaatje valt al nogal mee. Mijn foscams hebben een kluwen stekkers van 4cm doorsnee.

Hmm...k zou ook langs de voordeur (onder de schaduw van overhangende dakpannen) twee camera's kunnen ophangen direct naast elkaar en twee kanten op gericht. Als ik die zwart neem/kleur vallen ze weinig op en bestrijken dan de hele voortuin incl de inrit (25x18m)
Scheelt ook een hoop gedoe met POE-kabels naar de linker en rechter gevel brengen.

[ Voor 25% gewijzigd door Stefke op 28-01-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:52

TommyGun

Stik er maar in!

Junction Box... ik heb gewoon een lasdoos op de muur gelijmd (naast de wall-mount) waarin alle (onnodige) kabels zitten). Vervolgens alleen spanning + reset kabels naar binnen gehaald.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:46

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Het zal al 1000x gevraagd zijn, maar ik zie het niet direct terug, dus ik gooi hem (nog maar een keer) op;

Ik zoek een outdoor dome-camera, met nacht-zicht (5 meter zou al leuk zijn, minder geen probleem), PoE, non-PTZ voor 3 á 4 tientjes.

Heb zelf zo iets gevonden; https://nl.aliexpress.com...be-493d-a40f-2e8cd921c088 maar geen idee of ik hiermee een kat in de zak zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Gezien je link is 4 à 8 tientjes ook geen probleem?

Ik zou de HDW4233C-A zeker meenemen in je keuze. Op dit forum al een aantal keer over geschreven, ook recentelijk nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-07 17:04
Heb vorige week 4 HDW4433C-A camera's besteld op Ali.

Kreeg bericht van de verkoper dat ze voorlopig niet kunnen leveren ten gevolge van het Corona virus. Iets om rekening mee te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:46

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Joepla schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 18:26:
Gezien je link is 4 à 8 tientjes ook geen probleem?

Ik zou de HDW4233C-A zeker meenemen in je keuze. Op dit forum al een aantal keer over geschreven, ook recentelijk nog.
Sorry, de link is wat ambigu. Het ging om de 5MP versie en die is 4 tientjes. De genoemde Dahua's zijn inderdaad ook interessant! Moet je daarbij nog opletten een "echte" te bestellen?

Is dit bijv. legitiem? https://nl.aliexpress.com...AkC6EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
DominoNL schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:24:
[...]

Sorry, de link is wat ambigu. Het ging om de 5MP versie en die is 4 tientjes. De genoemde Dahua's zijn inderdaad ook interessant! Moet je daarbij nog opletten een "echte" te bestellen?

Die camera moet je zeker niet nemen want deze is niet te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

DominoNL schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:24:
[...]

Dit zijn iets andere camera’s dan ik voorstelde, mogelijk minder lichtgevoelig, wel hogere resolutie.

Er zijn voor- en nadelen aan CN versies, daarover is hier al een berg geschreven. Je moet voor jezelf uitmaken of het acceptabel is of niet. Verwacht echter niet dat je voor 4 tientjes een niet-CN Dahua kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Hallo allemaal,

iemand een idee?
Wil graag mijn camera met met POE switch verbinden, alleen zou graag een 2 poort switch willen hebben, Ze beginnen allemaal pas met 4 :9

Wil namelijk in de toekomst in de schuur nog een unifi ap hangen, anders heb ik straks 3 WCDs nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

k_ers schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:58:
Hallo allemaal,

iemand een idee?
Wil graag mijn camera met met POE switch verbinden, alleen zou graag een 2 poort switch willen hebben, Ze beginnen allemaal pas met 4 :9

Wil namelijk in de toekomst in de schuur nog een unifi ap hangen, anders heb ik straks 3 WCDs nodig
2 poorts switch? Totaal geen vraag naar.
1 voor de uplink en 1 voor de camera, switch vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Nee zo bedoel ik het het niet :P

1X Uplink vanuit router

2X Poe uit. (1X camera 1X AP wifi)

*O*
RobbyTown schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:59:
[...]

2 poorts switch? Totaal geen vraag naar.
1 voor de uplink en 1 voor de camera, switch vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:15
k_ers schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:07:
Nee zo bedoel ik het het niet :P

1X Uplink vanuit router

2X Poe uit. (1X camera 1X AP wifi)

*O*

[...]
Dus gewoon een 4 poorts switch. 😁

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Ja, die had ik al gezien.

Maar dacht dat er mischien andere oplossing waren met minder poorten _/-\o_
Wimlem schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:10:
[...]

Dus gewoon een 4 poorts switch. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jahoorisieweer
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-02 14:39
Staat zo e.a. verspreid over forum.
IN NL is tot nu toe weinig werkelijke handhaving i.v.m. privacy wetgeving en CAMS gericht op openbaar en/of prive van derden.

Echter wat EU betreft zijn er reeds meerdere en ook behoorlijke boetes uitgedeeld, het betreft immers een EU wetgeving. ( Handhaving en interpretatie per land maar het staat een ieder vrij dit indien ACM en co niets onderneemt zelf te klagen ergens... )

Is geen juridisch advies maar TIP , om de zaken wat dat betreft gewoon vooraf op orde te hebben is niet onverstandig lijkt mij. ( een keer ruzie met buren of iemand in de straat , jij hebt een cam waar e.a. niet voldoet , die persoon kan dan … is maar een ideee wat in iemands hoofd op kan komen)

Zie hier vele voorbeelden waar het tot best hoge boetes gekomen is in EU.
En al helemaal als dit van via een bedrijf is.
Alles RING en co enz is nog redelijk vers en nieuw , iemand zal waarschijnlijk de eerste in NL gaan worden of andere landen. Handhaving van eigenlijk duidelijk regels en wetgeving is nu nog weinig sprake.

Komen gaat e.a. best wel.

Is even spitten en scrollen maar hier staan er enkele bij. ( extra feit is dat NL ACM en co blijkbaar alleen grote zaken handhaaft tot nu toe blijkt daar , andere landen doen veel meer daadwerkelijke handhaving)
https://www.privacyaffairs.com/gdpr-fines/

1 vb hieruit:
Authority: Austrian Data Protection Authority (DSB)

Fine: €2.200

Organization Fined: Private individual

Article Violated: Art. 5 (1) a) GDPR, Art. 5 (1) c) GDPR, Art. 6 (1) GDPR, Art. 13 GDPR

Type: Non-compliance with lawful basis for data processing

Source: Link

Summary:

A person was fined for having unlawfully filmed public areas using a private CCTV system. The system filmed parking lots, sidewalks, a garden area of a nearby property, and it also filmed the neighbors going in and out of their homes. The video surveillance was found to be unreasonable given the initial purpose of the CCTV system itself. Because it filmed private areas of life without the express consent of the people involved, the subject was fined.

[ Voor 22% gewijzigd door jahoorisieweer op 01-02-2020 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
jahoorisieweer schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:36:
Staat zo e.a. verspreid over forum.
IN NL is tot nu toe weinig werkelijke handhaving i.v.m. privacy wetgeving en CAMS gericht op openbaar en/of prive van derden.

Echter wat EU betreft zijn er reeds meerdere en ook behoorlijke boetes uitgedeeld, het betreft immers een EU wetgeving. ( Handhaving en interpretatie per land maar het staat een ieder vrij dit indien ACM en co niets onderneemt zelf te klagen ergens... )

Is geen juridisch advies maar TIP , om de zaken wat dat betreft gewoon vooraf op orde te hebben is niet onverstandig lijkt mij. ( een keer ruzie met buren of iemand in de straat , jij hebt een cam waar e.a. niet voldoet , die persoon kan dan … is maar een ideee wat in iemands hoofd op kan komen)

Zie hier vele voorbeelden waar het tot best hoge boetes gekomen is in EU.
En al helemaal als dit van via een bedrijf is.
Alles RING en co enz is nog redelijk vers en nieuw , iemand zal waarschijnlijk de eerste in NL gaan worden of andere landen. Handhaving van eigenlijk duidelijk regels en wetgeving is nu nog weinig sprake.

Komen gaat e.a. best wel.

Is even spitten en scrollen maar hier staan er enkele bij. ( extra feit is dat NL ACM en co blijkbaar alleen grote zaken handhaaft tot nu toe blijkt daar , andere landen doen veel meer daadwerkelijke handhaving)
https://www.privacyaffairs.com/gdpr-fines/

1 vb hieruit:

[...]
Geen idee wat je hiermee probeer te zeggen maar de feiten zijn duidelijk.
Je MAG je eigendommen beschermen dmv cameras’s.
Het is wel zo dat je een bordje/sticker moet plaatsen dat er video opnames worden gemaakt.
Een “onbekende” bezoeker wordt hiermee op de hoogte gesteld dat hij gefilmd kan worden.
De hele straat of buurt filmen heeft niets te maken met het beschermen van je eigendommen.
Een stukje oprit plus openbare weg en parkeerplaats is bijvangst en toegestaan.
Dit is immers in veel gevallen niet te vermijden.
Je overburen in de gaten houden is weer niet te bedoeling als hun oprit mee gefilmd wordt.
Iedere situatie is anders maar met een stukje gezond verstand kom je al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jahoorisieweer
@HoppyF
Kijk jij dan de wetgeving nog maar eens goed na.

BIJVANG bestaat niet!

Alles wat buiten eigen terrein / locatie gefilmd moet men vooraf melden en toestemming voor vragen , ook dient daartoe dan een redelijk belang te zijn enz. ( dat komt dan in een register)

Verder als men opneemt moet een ieder die opgenomen is inden die vragen hier duidelijkheid over kunnen krijgen en nog heeeeeeel veeeeeeel meer. ( inzage opnames hoelang en waar bewaard dat ze veilig bewaard worden en dat men kan vorderen ….. )

Maar ja Nederland is klein wat dat betreft , alles is te vermijden namelijki gewoon niet doen, of je moet rechtvaardig en redelijk belang aan kunnen tonen maar ja daar hoort wel vooraf toestemming en aanmelden bij!

Ik hoop dat je nu wel snapt wat ik probeer te zeggen , namelijk dat velen hier in NL me bezig zijn zonder de regels vooraf te kennen laat staan zich houden aan. ( alleen al jouw reactie inhoud is hier een bewijs voor)

UHUM fun als ik vreemd ga of niet vreemd maar ergens … wil ik niet met mijn face op een cam van de buren daar! HAHA

[ Voor 7% gewijzigd door jahoorisieweer op 01-02-2020 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
jahoorisieweer schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 20:06:
@HoppyF
Kijk jij dan de wetgeving nog maar eens goed na.

BIJVANG bestaat niet!

Alles wat buiten eigen terrein / locatie gefilmd moet men vooraf melden en toestemming voor vragen , ook dient daartoe dan een redelijk belang te zijn enz. ( dat komt dan in een register)

Verder als men opneemt moet een ieder die opgenomen is inden die vragen hier duidelijkheid over kunnen krijgen en nog heeeeeeel veeeeeeel meer. ( inzage opnames hoelang en waar bewaard dat ze veilig bewaard worden en dat men kan vorderen ….. )

Maar ja Nederland is klein wat dat betreft , alles is te vermijden namelijki gewoon niet doen, of je moet rechtvaardig en redelijk belang aan kunnen tonen maar ja daar hoort wel vooraf toestemming en aanmelden bij!

Ik hoop dat je nu wel snapt wat ik probeer te zeggen , namelijk dat velen hier in NL me bezig zijn zonder de regels vooraf te kennen laat staan zich houden aan.

UHUM fun als ik vreemd ga of niet vreemd maar ergens … wil ik niet met mijn face op een cam van de buren daar! HAHA
Geen idee wie je dit verteld heeft maar er klopt niets van.
Het is gewoon zoals ik al zei.
Je MAG je camera bij de politie aanmelden (camera in beeld), dit stelt de politie op prijs maar dit is NIET verplicht.
De politie is zelfs blij als je een camera hebt want ze komen graag de beelden opvragen als er een diefstal of iets dergelijks in de straat gebeurd is.
Dit verzin ik niet want ik heb het zelf hier meegemaakt in de straat.
Buurtbewoners weten ook dat ik een camera heb en vragen soms zelf al of ik wat op beeld heb staan.
In de buurt hebben we ook een Whatsapp groep om elkaar bij vermeende calamiteiten te waarschuwen.
Camera beelden worden overigens niet via de Whatsapp groep gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jahoorisieweer
Sorry maar heb zakelijk ervaring en dat wat her en der al dan niet tijdelijk gedoogd wordt waar jij over praat is totaal andere koek.
Wacht maar af tot er weer ergens een ringetje en co e.a. lekt of de cloudopslag hiervan enz.

Lees de link in mijn starttopic toch gewoon even daar staan de boetes met redenen enz duidelijk in

Enne https://autoriteitpersoon...toezicht-en-rond-woningen zodra je: ""Is een camera wel (deels) gericht op een (deel) van de openbare weg? Of filmt iemand bijvoorbeeld de tuin van de buurman? Dan is de AVG wél van toepassing en houdt de Autoriteit Persoonsgegevens dus ook toezicht.""

Maakt niet uit maar vertel aub geen onzin , het valt onder AVG en daar zijn strengere wetten en regelgeving voor dan jij doet overkomen .

JE moet aanmelden indien je openbaar ook filmt en dan ook een redelijk rechtvaardig belang bij hebben enz, Zoek maar op ik verspil er verder maar geen tijd meer aan.

Sticker alleen is broodje aap!

EDIT lees ook hier e.a.
https://www.consumentenbo...ligingscamera-en-privacy/

[ Voor 15% gewijzigd door jahoorisieweer op 02-02-2020 01:34 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 89 Laatste