Goedemorgen allen,
aanleiding
Ik had nooit verwacht me hier te melden, maar ik doe dat nu toch. Wat is het geval? In mijn woonplaats (Vinexië) is het eigenlijk altijd rustig, behalve tijdens oud&nieuw. Dan trekken hangjongeren uit de wijk (en omliggende wijken) in groepen door de wijk om rotzooi te trappen... Daarnaast wordt er zo nu en dan wel eens ingebroken in de omgeving, met name in huizen met een afgeschermde achteringang bij de brandgangen.
Dit jaar was ons huis kennelijk het slachtoffer: er werd het nodige aan vuurwerk in onze voortuin gegooid. Dat is op zich niet zo erg (de plantenbakken hadden we al verplaatst), maar er zat ook een projectiel bij dat zo hard knalde dat de de voordeur aan de binnenkant scheurde (door de drukgolf). Ik dacht dat die er uit geblazen werd, dus ik opende de deur om te kijken en toen liep het mis. Ik werd fysiek bedreigd in onze tuin en later kwam een gast uit die groep zelfs nog bij ons in de gang. Dat was erg bedreigend allemaal, maar we kregen ze wel ons huis uit. Mijn vrouw belt in paniek de politie, terwijl er nog wat tegen onze voordeur werd getrapt. Bij het vertrek van de groep gooide een gast nog een steen tegen de ruit in de zijgevel: de buitenste ruit brak. Nog geen vijf minuten later kwam de politie en zijn aangiftes opgenomen. Via de tam-tam begrepen we later dat er nog diezelfde avond wat personen zijn aangehouden. Oud en nieuw was daarna voor ons geen fijne ervaring meer (we vreesden met name het tweede deel van de nacht en de volgende dag), maar het viel gelukkig mee, met dank aan de politie die hun commandowagen in de buurt van ons huis hadden neergezet en die extra gesurveilleerd hebben.
Maatregelen
We willen nu voor komend oud&nieuw maatregelen hebben, omdat we het vermoeden hebben dat er weer wat kan gebeuren. De hele toestand is niet persoonlijk, maar ons huis ligt wel aan een doorgaande loop/fietsroute door de wijk, tegenover een school. Daarom zaten we te denken aan camera’s, zodat we materiaal hebben vastgelegd indien het weer mis mocht gaan. Maar liever nog zien we dat zichtbare (maar niet intimiderende) camera’s e.e.a. voorkomen. Dus willen we gaan voor dome-camera’s, twee aan de voorzijde en een of twee aan de achterzijde van het huis.
wat willen we hebben?
- We willen beelden kunnen opslaan, maar een complete NAS etc. is voor ons niet nodig.
- We zijn niet specifiek bang voor inbraak. Er wordt ingebroken in de wijk, maar ons huis ligt nogal in het zicht.
- Het liefst een stand-alone systeem dat niet afhankelijk is van een service-abonnement. Een cloudservice met app mag wel, maar het systeem moet ook zonder kunnen functioneren zeg maar.
wat hebben we al?
De vorige bewoners hadden een camera boven de achterdeur gemonteerd (waarschijnlijk tegen inbraak), maar daar hebben wij nooit wat mee gedaan. Deze camera is een Foscam 9805E met PoE. Daarom neigen we nu dus ook naar Foscam. De ethernetkabels hebben wij doorgeknipt (in huis, dus kunnen makkelijk hersteld worden). Er lopen her en der in huis wat loze leidingen voor ethernetkabels.
vragen
- Als we een NVR van Foscam nemen en ook twee dome-camera’s, kunnen we die Foscam 9805E dan nog weer gebruiken?
- als we dome-camera’s van Foscam nemen (bijboorbeeld de FI9661EP), moeten we dan ook nog bijbehorende lasdozen hebben? We hebben aan de voorzijde van ons huis een uitstekend deel, waarvan het plafond van trespa is. Daar kunnen we ze tegenaan schroeven (en de kabels dus op aansluiten en in wegwerken).
- welke cloudservice hangt er achter Foscam? Het is niet dat we perse een cloudservice willen, maar als we er wel wat mee kunnen dan is dat wel handig.
- Heeft Foscam ook nog iets zodat we e.e.a. kunnen aansluiten op een deurbelsysteem?
- Zit ik een beetje op de juiste weg?