Sinds kort ook gebruiker van een blauwe Honor 8. Werkt tot nu toe prima. Beeldschoon design, goede bouwkwaliteit, prima scherm, camera is prima in orde.
Ik heb alleen wat kleine irritaties qua software, maar die worden met de aanstaande komst van EMUI 5 (en dus Android Nougat) hopelijk verholpen. Zal ze toch even opsommen
- Let's adress the elephant in the room
EMUI lijkt nog steeds te veel op iOS. Het uiterlijk en indeling van het instellingenmenu is verwarrend en een doorn in het oog. Ook het gebruik van semi-transparantie in het notificatie-overzicht is simpelweg slecht afgekeken van iOS. - Er zit geen app drawer in de stock launcher
In EMUI 5 zit die er gelukkig wel in. Ik heb Nova Launcher Prime erop gezet en de launcher een Pixel look gegeven. Ziet er geweldig uit. Opgelost! - Notificatie iconen hebben geen duidelijke identiteit
Bij stock Android zie je een icoontje voor bijvoorbeeld Whatsapp of Gmail. Hier krijg je een minuscuul icoontje van de profielfoto van de contactpersoon die je een bericht heeft gestuurd in de app zelf. Redelijk idee, slechte uitwerking. Dus doe maar niet. Wordt ook veranderd in EMUI 5 heb ik gelezen. - Sneltoetsen menu in notificatie-overzicht benut niet volledige ruimte
Had nog makkelijk een extra rij van drie buttons bij gekund. Vreemde design keuze. Hopelijk komt er in EMUI 5 ook de mogelijkheid tot quick toogles zoals in Nougat. - Het swipe down notificatie-overzicht ziet er rommelig uit.
Dit krijgt ook een meer 'stock Android' look in EMUI 5. - Lock screen biedt te weinig informatie qua notificaties Zelfs na het wijzigen van instellingen in meldingencentrum.
Wat heb je aan een lockscreen zonder notificatieinformatie? - De afbeeldingenslideshow op het lockscreen is niet uit te zetten
Mega irritant. Ik wil gewoon één afbeelding, en niet die hele carrousel stock images. - Chromecast control bugs
Als ik mijn Chromecast gebruik en ik wil het volume aanpassen met m'n telefoon als die vergrendeld is, werkt alleen volume up, maar down niet. - Ontbrekende quick controls op lock screen voor Netflix, Plex.
Bij mijn Nexus 5 kreeg ik wat simpele controls (pause, next, rewind) te zien op het lock screen voor Netflix en Plex in gebruik met Chromecast. Op de Honor 8 niet. Dus moet je iedere keer je telefoon ontgrendelen en de app openen.
Daarentegen zitten er in EMUI weer hele handige dingen die je niet in stock Android tegen komt:
- Smart controls m.b.v. de fingerprint scanner
Heeft de Pixel nu ook maar EMUI had de primeur. Swipe down voor notificatie-overzicht. Links/rechts om door je foto's te scrollen. Handig! - Smart keys functie m.b.v. de fingerprint scanner
Klikken, dubbel klikken of ingedrukt houden van de fingerprint scanner geeft handige snelkoppelingen die je zelf kunt instellen, zoals zaklamp, camera of Google search. - Zwevende toets
Nu is de Honor 8 nog redelijk met één hand te bedienen, maar dit soort features is wel een must op gigantische toestellen zoals de Mate 9. - Smart screenshot
Twee keer op scherm tikken met je knokkel om screenshot te maken.
Per saldo ben ik zeer te spreken over de Honor 8 tot nu toe. De kleine softwaredingetjes daargelaten, was de overstap van een stock Android model zoals de Nexus 5 goed te doen. Het is in het begin even rondkijken en wat dingen instellen en veranderen. Daarna spendeer je toch 85-90% van de tijd in apps in plaats van in de instellingen en menu's van EMUI.
Heb nog wel één vraagje voor de andere gebruikers. Zat er bij jullie een screen protector op vanuit de fabriek? Bij mij namelijk niet. Ach ja, er zat een gratis TPU case bij. Je kunt niet alles krijgen