Ja dat is zeker erg optimistisch.
Moet zeggen dat ik wel ruim een jaar met deze configuratie heb gedraaid.
Ja dat zou goed kunnen, is ook niet dat het moederbord binnen een dag stuk zou gaan dan hadden ze hem niet verkocht dat kost te veel geld aan garantie afhandeling. Maar als je ruim een jaar met de setup draait heb je dan niet nog garantie? Zit sowieso twee jaar garantie op het moederbord.
Maar als je niet blind op de compatibility list kan vertrouwen, hoe selecteer je dan een AM3+ moederbord dat wel goed is ontworpen voor een 125W FX?
Als het moederbord CPU's zoals de
pricewatch: AMD FX-9590 Black Edition en
pricewatch: AMD FX-9370 Black Edition ondersteund zit je sowieso goed. Maar meestal komt het er op neer dat het moederbord minimaal 8 fases moet hebben voor de CPU. Niet dat een moederbord met 4 fases niet kan voldoen maar dat past niet in de marketingsstrategie van veel fabrikanten waarbij meer beter is.
Het zou gewoon simpel mogelijk moeten zijn om een moederbord met vier fases te maken welke elk 60A kunnen leveren, dan zit je op een totaal van 240A wat gewoon genoeg moet zijn voor jouw CPU. Echter is dat schijnbaar moeilijk voor de marketingsmensen om daar reclame van te maken dus zijn eigenlijk alle retail moederborden met 4 fases maar goed voor elk zo'n 30/40A. Waardoor je acht fases moet hebben om op een veilig aantal totaal komt voor de CPU. Waar dan de fabrikant vervolgens ook de marketing op richt, niet hoeveel stroom het VRM totaal kan leveren maar hoeveel fases, terwijl dat eigenlijk niks zegt. Maar ja marketing dat slaat altijd kant nog wal.

En hoe groot acht je de kans dat de CPU nog probleemloos werkt? Als dit nog 75-80% is dan ga ik op zoek naar een ander AM3+ bordje, maar als dit maar 20%-30% is kan ik beter kijken naar een andere cpu+mobo...
Moeilijk te zeggen, er bestaat gewoon een reële kans dat die CPU stuk is, maar ook een reële kans dat die nog leeft. Dan kan ik wel een gok van procenten doen, maar voor hetzelfde valt het kwartje dan andere kant op en dan heb je er nog niks aan gehad.
Je kan ook kiezen voor een goed tweedehands moederbord als je beslist nog langer met de CPU te willen doen. Als je die voor een goede prijs kan krijgen en de CPU blijkt defect kun je het moederbord waarschijnlijk ook wel weer verkopen voor dezelfde prijs en dan kost het je weinig. Of als je nieuw online koopt dan heb je altijd nog 14 dagen retourrecht, dan kost het je hooguit ook alleen de verzendkosten.
Tweedehands:
V&A aangeboden: Asus M5A99X EVO
V&A aangeboden: Asus M5A99FX Pro R2.0
Nieuw:
pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P
pricewatch: Asus M5A97 R2.0
Of je gaat direct voor een andere CPU en moederbord, de FX-8150 is immers sowieso niet de meest snelle CPU. Alleen als je de FX-8150 dan wil verkopen weet je niet of die werkend is of niet, niet heel handig. Want een kapotte CPU is heel wat minder waard dan een werkende.