Het grote motortopic deel 18 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 104 Laatste
Acties:
  • 312.641 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 249002

Leuke quiz om te doen (klik op de plaatjes voor de juiste volgorde):

http://www.visordown.com/...most-reliable-motorcycles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

PilatuS schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 17:23:
[...]

Perongeluk remmen. Nogal een lullige actie.

Heb zelf wel altijd van iedere hand 1 vinger op de hendels liggen. Heeft er voornamelijk mee te maken dat mijn handen dan beter passen. Dit is dan met beide wijsvingers en ze liggen er op, niet er over. Werd met rijlessen altijd al over gezeurt, voor mij rijd het gewoon fijner.

Alle vingers op de hendels is niet zo slim, dan ga je druk geven op de remhendel om te sturen, dat is wat er hier fout gaat als ik het zo zie.
1 vinger op de hendels (en dan met name aan de rechterkant) is juist goed. Dit geeft meer stabiliteit in je gas. Als je je hele hand om het gas doet kan je potentieel elk hobbeltje doorvoeren naar het gas. Isse niet fijn.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSlayer666
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-06 11:54
Wow, laatste 2 niet verwacht op die posities!

Wel bizar als je de posities van de aziatische merken vergeljkt met de europese merken en de bijbehorende failure rates.... En om daarbij even in het "KTM is tegenwoordig veel betrouwbaarder" verhaal terug in te haken: Ze staan niet in de top 10, wat dus inhoud dat ze meer dan 42% failure rate hebben en onder Duc staan...

Never ride faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Tylen schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 18:06:
[...]

1 vinger op de hendels (en dan met name aan de rechterkant) is juist goed. Dit geeft meer stabiliteit in je gas. Als je je hele hand om het gas doet kan je potentieel elk hobbeltje doorvoeren naar het gas. Isse niet fijn.
Ik doe dit altijd al zo, alleen bij lessen mocht het niet en probeerden ze het mij af te leren. Dat het stabieler is geloof ik ook wel inderdaad. Ik denk dat het op de brommer met handschoenen ontstaan is. Met handschoenen aan de hele hand op het gas hebben past gewoon niet. Het kan wel maar dan drukken de vingers heel erg tegen elkaar aan, met 1 vinger op de hendel niet meer.

Goed om te horen dat het meer voordelen heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tylen schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 18:06:
[...]

inmiddels zit er in mijn pols een soort scharnier die alle schokken opvangt. Geen gezeur bij hobbels.

Of:

Als alle hobbels resulteren in een verandering van je had gashendel, hou je je stuur te hard vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Als je je hele hand om het gas hebt kan je echt niet met je pols de klappen opvangen. Ik heb het natuurlijk over de extreme gevallen van hobbels. En ik houd mijn clipons niet te hard vast hoor. Heb hier jaren lang les in gegeven.

Ik zeg ook niet dat dit de methode is van rijden. Doe wat jezelf het lekkerste vind want dit afleren is echt moeilijk. Maar met 1 vinger (of 2) op de hendels geniet wel de voorkeur vanwege stabiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tylen schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 20:31:
Als je je hele hand om het gas hebt kan je echt niet met je pols de klappen opvangen. Ik heb het natuurlijk over de extreme gevallen van hobbels. En ik houd mijn clipons niet te hard vast hoor. Heb hier jaren lang les in gegeven.

Ik zeg ook niet dat dit de methode is van rijden. Doe wat jezelf het lekkerste vind want dit afleren is echt moeilijk. Maar met 1 vinger (of 2) op de hendels geniet wel de voorkeur vanwege stabiliteit.
Klappen opvangen..... Hoe 't óók kan :o

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=S860p80h5JM]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

DragonSlayer666 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 18:09:
[...]
Wow, laatste 2 niet verwacht op die posities!

Wel bizar als je de posities van de aziatische merken vergelijkt met de europese merken en de bijbehorende failure rates.... En om daarbij even in het "KTM is tegenwoordig veel betrouwbaarder" verhaal terug in te haken: Ze staan niet in de top 10, wat dus inhoud dat ze meer dan 42% failure rate hebben en onder Duc staan...
Ze staan überhaupt niet in de vergelijking omdat ze waarschijnlijk een te klein marktaandeel in Amerika hebben en niet meegenomen zijn in het onderzoek. Dat ze er niet in staan betekent niet gelijk dat ze dan ook de hoogste failure rate zouden hebben. ;)
wimmel_1 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 20:41:
[...]

[video]
Of de motor er gewoon onder gooien. :+

Afbeeldingslocatie: http://images.buyyourcar.co.uk/photos/6abb923d-8640-473b-996a-95fb7d80c7ef/2400/2400_1_m.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door caesar1000 op 31-01-2017 21:32 ]

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:03
Dat noem ik nou riding the wave. :)

Wbt die remactie van die Australiër. Vage actie, maar hij knijpt inderdaad - zo te zien - als reflex de hendel volledig in. Met links begrijpelijk, maar met je rem. :X
Hopelijk doet hij dit slechts één krer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:23
Bump.

Had het bericht niet goed gelezen van Jolke :p

Dacht dat hij bedoelde dat de Australiër met links zijn rem in kneep, wat natuurlijk niet klopt. En wilde een lollige opmerking maken over dat niet alles andersom is in Australië. Maar nu snap ik hoe hij het zei. Met links kan je wel inknijpen, rechts natuurlijk niet :+

[ Voor 73% gewijzigd door Leviathius op 31-01-2017 23:28 ]

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Jelte schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 19:33:
Of:

Als alle hobbels resulteren in een vergadering van je had gashendel, hou je je stuur te hard vast.
Dat betekent dus dat niemand z'n stuur te hard vasthoudt? :+

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:39

A13X

Dude

wimmel_1 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 20:41:
[...]
[video]
Game physics mooi hé, ik hoop tenminste dat je wel in de gaten had dat dit uit de nieuwe motoGP game komt :+

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:31

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

1 op 18 gereden over 98 kilometer aan stads verkeer, met Max 80 en af en toe lekker doortrekken. Dat is best ok denk ik, vrijdag een snelweg rit waarbij ik al test gewoon de hele tijd rechterbaan ga rijden, kijken wat het verbruik dan doet.

Olie vind ik gek: gepeild met rechte motor, paar minuten warmgelopen: precies op de min streep. Slokje erbij tot halverwege, paar kilometer rondgereden voor wat boodschappen her en der, na terugkomst nog een keer rechtop gezet, paar minuten tot rust komen: precies op de Max. Uiteraard peilstok schoongemaakt voor het meten.

Das toch raar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:41

Ethirty

Who...me?

(jarig!)
HTT-Thalan schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:07:
1 op 18 gereden over 98 kilometer aan stads verkeer, met Max 80 en af en toe lekker doortrekken. Dat is best ok denk ik, vrijdag een snelweg rit waarbij ik al test gewoon de hele tijd rechterbaan ga rijden, kijken wat het verbruik dan doet.

Olie vind ik gek: gepeild met rechte motor, paar minuten warmgelopen: precies op de min streep. Slokje erbij tot halverwege, paar kilometer rondgereden voor wat boodschappen her en der, na terugkomst nog een keer rechtop gezet, paar minuten tot rust komen: precies op de Max. Uiteraard peilstok schoongemaakt voor het meten.

Das toch raar?
Sommige blokken hebben hun eigen handleiding voor het peilen. Check even de handleiding als je twijfelt.
Mijn oude motor mocht je pas peilen nadat je de motor een paar minuten uit had laten staan. Alle olie moest eerst terugzakken.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSlayer666
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-06 11:54

Das toch raar?
Wat Ethirty zegt. Mijn Ninja moet je bijvoorbeeld eerst een "flinke rit van minimaal 20 minuten" (Aldus handleiding) maken, dan 5 minuten laten staan zodat olie kan terugzakken en dan peilen.

Kijk dus even in de handleiding voor jouw model, staat als het goed is precies in hoe je moet peilen :)

Never ride faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Even de Haynes manual gecheckt. Die zegt "take it for a short run to reach normal operating temperature.
Support the motor upright on level ground and let it rest for a few minutes."

Met andere woorden, ik kan beter na de rit peilen en zo nodig bijvullen. Het kost me sowieso een paar minuten om hem op de bok te zetten, op het gemakje handschoenen en helm uittrekken enzo, dan kan de olie ondertussen tot rust komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:39

A13X

Dude

Niet heel verkeerd, ik haalde met mijn XF650 redelijk consequent 1:20(,5) dat was zo'n 25km snelweg en 5km binnendoor voor het woonwerk. Op de terugweg reed had ik geregeld +/- 5km file te pakken waar ik dan tussendoor reed. Rijstijl was zeker stevig doorrijden en vlot optrekken.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Raym09 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:22:
[...]

Game physics mooi hé, ik hoop tenminste dat je wel in de gaten had dat dit uit de nieuwe motoGP game komt :+
Dôh >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Gaaf om te zien hoe stabiel een motorfiets is. Zelfs als je hem omduwt gaat ie weer netjes rechtop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Erapaz schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 18:44:
[...]

Gaaf om te zien hoe stabiel een motorfiets is. Zelfs als je hem omduwt gaat ie weer netjes rechtop.
Ik heb mensen er af zien pleuren om de motor vervolgens door te zien bollen tot hij tegen gehouden werd door een heg oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
HTT-Thalan schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:01:
[...]

Ik heb mensen er af zien pleuren om de motor vervolgens door te zien bollen tot hij tegen gehouden werd door een heg oid.
Zonder rijder zijn we beter af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:19

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Iemand hier had van die (led?) mistlampen op zijn adventure bike die gedimd zorgen voor meer zichtbaarheid, en bij bedienen van de grootlicht schakelaar gingen die mee op vol vermogen.

Daar ben ik nu naar op zoek, maar kan ze niet meer vinden. Wie kan mij helpen dit terug te vinden?

Ik gok overigens op een post van mphilipp of DinX, waarin deze gedemonstreerd werden.

[ Voor 13% gewijzigd door DrivinUCrazy op 01-02-2017 19:46 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:28
DrivinUCrazy schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:43:
Iemand hier had van die (led?) mistlampen op zijn adventure bike die gedimd zorgen voor meer zichtbaarheid, en bij bedienen van de grootlicht schakelaar gingen die mee op vol vermogen.

Daar ben ik nu naar op zoek, maar kan ze niet meer vinden. Wie kan mij helpen dit terug te vinden?

Ik gok overigens op een post van mphilipp of DinX, waarin deze gedemonstreerd werden.
Skene IQ controllers
Volgens mij had DinX dit geïnstalleerd. Ik wou het ook gaan doen maar kwam er niet aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

caesar1000 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:16:
[...]

Ze staan überhaupt niet in de vergelijking omdat ze waarschijnlijk een te klein marktaandeel in Amerika hebben en niet meegenomen zijn in het onderzoek. Dat ze er niet in staan betekent niet gelijk dat ze dan ook de hoogste failure rate zouden hebben. ;)

[...]

Of de motor er gewoon onder gooien. :+

[afbeelding]
Doe mij denken aan deze :D
http://www.dumpert.nl/med...b3c318/motor_bowling.html

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 10:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet slecht. Ben benieuwd.

Hiero ga ik ook eens goed op verbruik letten. Ondanks bijstellen carbs kreeg ik het op geen manier onder de 1:16, met gemiddelde 1:15.6, of ik nu vol gas gaf of sukkelde als de bejaarde die je op een oldtimer BMW verwacht ( :') ). Van het weekend eindelijk de brakke verroeste en bovenal lekke uitlaatcollector laten vervangen. Eerste constatering: wat een rust! Stille motor op alle toerentallen. Tweede constatering: hee, het is koud, ik heb minder choke gebruikt dan anders en hij slaat gelijk aan en gaat veel rustiger stationair draaien. Ook bij rijden allemaal vele malen soepeler. Ik vermoed dat die gaten niet alleen herrie maakten maar ook de motor flink ontregelden. Eens zien wat volgende tank doet - goede hoop dat verbruik eindelijk eens richting 1:17 of 1:18 gaat. Dan heb ik na zo'n 39k km de kosten van de reparatie (ook balhoofdlager en nog wat kleine dingen) eruit :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06 19:21
Ik krijg de RT ook echt niet boven de 1:16, bij dit koude weer moet ik zelfs mijn best doen om niet onder de 1:15 te komen. En dit alles met vers gestelde kleppen en gesynchroniseerde gasklephuizen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze R80 heeft al die tupperware niet, plus sowieso stukken lichter. Op Spritmonitor.de wordt gemiddeld 1:17.5 gerapporteerd ervoor - en dat is incl de RT's en GS'sen die inherent meer slurpen. Dus ik heb goede hoop dat het nu de goede kant op gaat. Niet dat de kosten zo significant gaan dalen (als je meerderen tientallen k nodig hebt om een paar honderd EUR eruit te halen boeit dat geen reet), maar toegenomen actieradius zou wel fijn zijn. Heb meerdere keren onverwachts reservetank in moeten schakelen, en een keer situatie gehad (in file) waar ik m'n linkerhand er niet voor vrij kon maken en stil viel. Daar word ik niet vrolijk van...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

dion_b schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 20:35:
[...]

Hiero ga ik ook eens goed op verbruik letten. Ondanks bijstellen carbs kreeg ik het op geen manier onder de 1:16, met gemiddelde 1:15.6, of ik nu vol gas gaf of sukkelde als de bejaarde die je op een oldtimer BMW verwacht ( :') ). Van het weekend eindelijk de brakke verroeste en bovenal lekke uitlaatcollector laten vervangen. Eerste constatering: wat een rust! Stille motor op alle toerentallen. Tweede constatering: hee, het is koud, ik heb minder choke gebruikt dan anders en hij slaat gelijk aan en gaat veel rustiger stationair draaien. Ook bij rijden allemaal vele malen soepeler. Ik vermoed dat die gaten niet alleen herrie maakten maar ook de motor flink ontregelden. Eens zien wat volgende tank doet - goede hoop dat verbruik eindelijk eens richting 1:17 of 1:18 gaat. Dan heb ik na zo'n 39k km de kosten van de reparatie (ook balhoofdlager en nog wat kleine dingen) eruit :+
Volgens de kenners moet je 1 op 22 kunnen halen met een TA, maar dat zie ik nog niet 123 gebeuren. Op spritmonitor zie ik een hoop mensen die over de 1 op 21 scoren, dus het kan wel.

Ik heb me aangemeld voor een lidmaatschap van de transalp club, dan kan ik een keer een expert opzoeken om het ding helemaal op punt te zetten, maar eerst eens een paar duizend km maken om de gemiddeldes te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Ook van dumpert

Dat je dit überhaupt overleeft... Wel een snelle manier op je voorband te demonteren... :')

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Die is wel kapot zeg maar :D

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

cyntax schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 20:12:
[...]

Skene IQ controllers
Volgens mij had DinX dit geïnstalleerd. Ik wou het ook gaan doen maar kwam er niet aan toe.
Dat zocht ik inderdaad! Dank je wel!

Met de juiste trefwoorden vind je t dan ook: DinX in "Het grote motortopic deel 17"

[ Voor 14% gewijzigd door DrivinUCrazy op 01-02-2017 22:46 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:24
HTT-Thalan schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:31:

Met andere woorden, ik kan beter na de rit peilen en zo nodig bijvullen. Het kost me sowieso een paar minuten om hem op de bok te zetten, ....
Excuse me?

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Alles tesamen, bijdehandje ;). Even op het gemakje thuiskomen, spullen uittrekken, dan ben je zo een paar minuten verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Laatst online: 23-06 18:48
Vergeef het me als ik iets doe wat niet mag (ik zag het zo gauw in de topicstart niet staan...).
Ik heb een motor in de verkoop: http://link.marktplaats.nl/m1132663446
Als je interesse hebt, mag je me altijd DM-en.

Jammer dat het zaterdag baggerweer wordt, want de Tijger staat al een tijdje te trappelen om los gelaten te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:21

_Apache_

For life.

dion_b schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 20:35:
[...]

Banden goed op druk brengen, flesje injectorreiniger door de tank heen en verse olie. En het verbruik van mijn motor zakte van 6.8L/100km naar 5.4L/100km.
Alhoewel het de laatste tijd weer wat stijgt, maar rij wel pittig door, can't blaim the bike for that :P

Het doorrijden komt een beetje omdat ik lijk op een agent. FJR van model 2002 en een zwarte motorjas met geel van schouder tot schouder, in de verte lijkt dat dus erg hierop.
Als ik dan op de linkerbaan ga rijden gaat iedereen voor je opzij, en dat haal je niet in met een slakkengang. O+

[ Voor 19% gewijzigd door _Apache_ op 02-02-2017 21:29 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Wat is een goede banden druk? Ik meet nu 2.9 voor en 2.6 achter, het zijn Dunlop on/off-road banden.

En nu je het noemt: heeft injector reiniger zin als je geen injectoren hebt? :9

[ Voor 29% gewijzigd door HTT-Thalan op 02-02-2017 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_Apache_ schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 21:07:
[...]

Banden goed op druk brengen, flesje injectorreiniger door de tank heen en verse olie. En het verbruik van mijn motor zakte van 6.8L/100km naar 5.4L/100km.
Alhoewel het de laatste tijd weer wat stijgt, maar rij wel pittig door, can't blaim the bike for that :P

Het doorrijden komt een beetje omdat ik lijk op een agent. FJR van model 2002 en een zwarte motorjas met geel van schouder tot schouder, in de verte lijkt dat dus erg hierop.
Als ik dan op de linkerbaan ga rijden gaat iedereen voor je opzij, en dat haal je niet in met een slakkengang. O+
Uhuh. Mijn eerste motor was een K75RT, ex-KLPD.

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://politievoertuigen.nl/Foto/06114.jpg
De strepen, extra lichten en sirenes waren er vanaf, maar silhouet was onmiskenbaar. En men ging inderdaad een stuk sneller voor me opzij dan met de PC800 die ik erna had :Y

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Mag zoiets eigenlijk op je helm?
https://www.amazon.com/Aw...t-Gear-Tail/dp/B008WDSIWY

En zoiets als dit? Het lijk op zacht rubber maar misschien is het onveiliger dan dat het er uitziet:
https://www.amazon.com/Wa...fRID=V0HP6JHSET3H3JCJCJ62

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Vrijdag schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 22:28:

En zoiets als dit? Het lijk op zacht rubber maar misschien is het onveiliger dan dat het er uitziet:
Alleen van de smaakpolitie mag het niet :+
Maar seriously, waarom denk je dat dit niet zou mogen? Let wel op dat sommige lijmen kunnen reageren met je helmschaal en je helm dus zwakker en/of lelijk maken.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 21:35:
Wat is een goede banden druk? Ik meet nu 2.9 voor en 2.6 achter, het zijn Dunlop on/off-road banden.
Sowieso even kijken wat er voor je motor aangeraden word en wat de bandenfabrikant zegt. Moderne banden hebben vaak een andere spanning nodig dan oude banden, dus wat de fabrikant van de banden aanraad voor je motor is het belangrijkste.

Even los van dat lijkt 2.9 voor mij nogal veel. Geen idee wat er voor jouw motor en banden aangeraden word maar meestal is 2.5 voor en 2.9 achter. In sommige gevallen, zoals bij mijn motor is het 2.5 voor en achter. 2.9 voor kan ik niet voorstellen dat dat de bedoeling is. 2.6 achter lijkt mij voor jouw motor aan de lage kant.

Ik vermoed dat voor jouw motor en banden 2.5 voor en 2.9 achter het beste zou zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 02-02-2017 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

noes schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 23:14:
[...]

Alleen van de smaakpolitie mag het niet :+
Maar seriously, waarom denk je dat dit niet zou mogen? Let wel op dat sommige lijmen kunnen reageren met je helmschaal en je helm dus zwakker en/of lelijk maken.
Eigenlijk wil ik zo'n berenmuts van de Bezorgbeer maar ik heb een systeemhelm dus daar kan het niet op :'(

Nou, ik dacht dat zoiets niet zo mogen ivm niet goedgekeurd. Net als dat sommige helmen/vizieren die wel in het buitenland zijn toegestaan hier dat niet zijn. Maar misschien ben ik gewoon niet goed ingelicht.

Dit soort (customized) helmen bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/L5WCarLNCrI/maxresdefault.jpg

Of zoiets (voor de nerd in mij :P )

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/f2/c4/77/f2c477872c35933a857492444cace458.jpg

Die Predator helm lijkt me ook niet praktisch, da's wel een erg extreem iets. Maar kattenoortjes of konijnenoortjes vind ik eigenlijk best grappig :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PilatuS schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 23:23:
[...]

Sowieso even kijken wat er voor je motor aangeraden word en wat de bandenfabrikant zegt. Moderne banden hebben vaak een andere spanning nodig dan oude banden, dus wat de fabrikant van de banden aanraad voor je motor is het belangrijkste.

Even los van dat lijkt 2.9 voor mij nogal veel. Geen idee wat er voor jouw motor en banden aangeraden word maar meestal is 2.5 voor en 2.9 achter. In sommige gevallen, zoals bij mijn motor is het 2.5 voor en achter. 2.9 voor kan ik niet voorstellen dat dat de bedoeling is. 2.6 achter lijkt mij voor jouw motor aan de lage kant.

Ik vermoed dat voor jouw motor en banden 2.5 voor en 2.9 achter het beste zou zijn.
Idd.

Officieel zou ik 2.4 en 2.8 moeten doen, maar het voelt prettiger met 2.5 en 2.9, al is het alleen maar dat ik weet dat het na een weekje ook nog OK is.
Vrijdag schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 23:58:
[...]

Maar kattenoortjes of konijnenoortjes vind ik eigenlijk best grappig :P
Yiff yiff :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[...]

Eigenlijk wil ik zo'n berenmuts van de Bezorgbeer maar ik heb een systeemhelm dus daar kan het niet op :'(

Nou, ik dacht dat zoiets niet zo mogen ivm niet goedgekeurd. Net als dat sommige helmen/vizieren die wel in het buitenland zijn toegestaan hier dat niet zijn. Maar misschien ben ik gewoon niet goed ingelicht.

[afbeelding]

[afbeelding]

Die Predator helm lijkt me ook niet praktisch, da's wel een erg extreem iets. Maar kattenoortjes of konijnenoortjes vind ik eigenlijk best grappig :P
Waarom zouden die vizieren niet mogen? Belangrijkste is of je zicht niet belemmerd wordt, tevens is het ook niet handig met een donker vizier rond te rijden in t donker.

Helmen hebben wel een keurmerk (ece voor europa, dot voor amerika) maar ik weet eigenlijk niet of daar iets over staat in de wet. Als je met een dot gekeurde (dus niet ece) en onbeschadigde helm wordt aangehouden kan ik me niet voorstellen dat een agent zn boekje erbij pakt. Ongekeurde helmen zou ik zelf nooit mee rijden, maar als het veilig is voor een Amerikaan (dot gekeurd) zie ik niet in waarom het hier onveilig zou zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

noes schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 07:23:
[...]

Waarom zouden die vizieren niet mogen? Belangrijkste is of je zicht niet belemmerd wordt, tevens is het ook niet handig met een donker vizier rond te rijden in t donker.
Bij motoport kreeg ik de tip (en die heb ik ook gekocht) om een helm te nemen met ingebouwde 'zonnebril'. Knopje duwen en je hebt een dubbel, donker vizier dat naar beneden komt. Ideaal :).

De rit van vandaag (voornamelijk snelweg) met max 100km/h op de teller gedaan, behalve af en toe inhalen. Dat rijd een stuk rustiger, ontspannender en dus prettiger. Ik merk wel dat mensen dan toch minder rekening met je lijken te houden.. afsnijden, te kort op mij invoegen etc - nog beter opletten dus. Heb op een gegeven moment een vrachtwagen die vlot genoeg reed maar ingehaald omdat de wagen achter mij ging bumperkleven (why?!).

Vanavond bij terugkomst tanken en kijken hoeveel benzine ik met deze rijstijl gespaard heb :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

noes schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 07:23:
[...]

Helmen hebben wel een keurmerk (ece voor europa, dot voor amerika) maar ik weet eigenlijk niet of daar iets over staat in de wet. Als je met een dot gekeurde (dus niet ece) en onbeschadigde helm wordt aangehouden kan ik me niet voorstellen dat een agent zn boekje erbij pakt. Ongekeurde helmen zou ik zelf nooit mee rijden, maar als het veilig is voor een Amerikaan (dot gekeurd) zie ik niet in waarom het hier onveilig zou zijn ;)
Ik denk ook dat de meeste politieagenten je helm laten voor wat het is als ze zien dat de helm er gewoon degelijk en normaal uitziet. Heb er zelf geen ervaring mee, maar kan me niet voorstellen dat agenten bij een standaard controle bij alle motorrijders gaan checken welke helm het is en welke keurmerken deze heeft....

Het wordt een ander verhaal als de helm van zichzelf al erg opvalt (bv. de helmen die vrijdag liet zien). Dan denk ik dat ze er in ieder geval naar zullen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 09:51:
[...]

Bij motoport kreeg ik de tip (en die heb ik ook gekocht) om een helm te nemen met ingebouwde 'zonnebril'. Knopje duwen en je hebt een dubbel, donker vizier dat naar beneden komt. Ideaal :).

De rit van vandaag (voornamelijk snelweg) met max 100km/h op de teller gedaan, behalve af en toe inhalen. Dat rijd een stuk rustiger, ontspannender en dus prettiger. Ik merk wel dat mensen dan toch minder rekening met je lijken te houden.. afsnijden, te kort op mij invoegen etc - nog beter opletten dus. Heb op een gegeven moment een vrachtwagen die vlot genoeg reed maar ingehaald omdat de wagen achter mij ging bumperkleven (why?!).

Vanavond bij terugkomst tanken en kijken hoeveel benzine ik met deze rijstijl gespaard heb :).
Bumperklevende auto's achter me heb ik ook al vaak meegemaakt in m'n eerste paar honderd kilometer. Heel irritant, in de auto kan het me niks schelen, maar op de motor ben je toch een stuk kwetsbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-06 22:42
Erapaz schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:10:
[...]

Bumperklevende auto's achter me heb ik ook al vaak meegemaakt in m'n eerste paar honderd kilometer. Heel irritant, in de auto kan het me niks schelen, maar op de motor ben je toch een stuk kwetsbaarder.
Ach, die laat je dan toch gewoon lekker passeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
Dryhte schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:20:
[...]

Ach, die laat je dan toch gewoon lekker passeren...
Uiteraard, als je naar rechts kunt en je je daarvoor niet tussen 2 auto's moet proppen. In de trajectcontrole is het helemaal irritant, wat anders accelereer je gewoon weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryhte
Erapaz schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:21:
[...]

Uiteraard, als je naar rechts kunt en je je daarvoor niet tussen 2 auto's moet proppen. In de trajectcontrole is het helemaal irritant, wat anders accelereer je gewoon weg.
FTFY :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-06 22:29

-tom-562

Oliesjeik

[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

IMO is het altijd een bepaald soort volk wat met zulke helmen en kleding (bodyprotectors voor de cross, wannabe batman pakken etc.) gaat rijden. Ik denk dan altijd bij mezelf, ga lekker meerijden in de carnavalsoptocht ofzo :P

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 03-02-2017 10:32 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoshky
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 12:35
PilatuS schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 23:23:
[...]

Mij Versys 650 met stock banden (Dunlop D222) geeft aan:
< 150kg: 2.25/2.5 (wat ik ook altijd doe, geen koffers, geen bagage en weeg zelf 58kg)
> 150kg: 2.25/2.9

Toen ik een tijdje geleden van onderhoud terug kwam bij de officiële dealer, hadden ze hem 2.5/2.9 gezet.
Dus met wat je zegt Pilatus, ga ik ervan uit dat 2.5/2.9 zowat de 'industry standard' is?
Dan vraag ik mij af hoe ik best mijn banden zet... Bij Dunlop zelf vind ik er niet echt iets van terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

Erapaz schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:10:
[...]

Op droog wegdek heb ik nooit last van bumperklevers maar ik de regen heb ik zat meegemaakt dat zo'n petje in een golfje zat te bumperkleven. Wat dat soort figuren niet schijnen te beseffen is dat als je onderuit gaat je meteen plat gereden wordt.

Ik laat dat soort figuren in praktijk gewoon zo snel mogelijk passeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Anoshky schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:37:
[...]

< 150kg: 2.25/2.5 (wat ik ook altijd doe, geen koffers, geen bagage en weeg zelf 58kg)

Toen ik een tijdje geleden van onderhoud terug kwam bij de officiële dealer, hadden ze hem 2.5/2.9 gezet.
Dus met wat je zegt Pilatus, ga ik ervan uit dat 2.5/2.9 zowat de 'industry standard' is?
Dan vraag ik mij af hoe ik best mijn banden zet... Bij Dunlop zelf vind ik er niet echt iets van terug.
Mijn Mash 125cc: 1,6/2,0
Mijn CB500X: 2,5/2,9 (volgens het boekje zelfs met passagier deze druk aanhouden)

[ Voor 4% gewijzigd door Dryhte op 03-02-2017 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
[...]

Zowel Bridgestone als het WPH zeggen 2.5/2.9 voor de ZX-6R. Het lijkt dus inderdaad op dat dit veel voor komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirr0r
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
Hey,

Nieuw in de topic!

Ik rij zelf een Yamaha R1 1998 circuitmotor die ik aankomend seizoen weer terug ga bouwen voor semi-straat met circuitkuipen.
Heb pas geleden mijn Honda CBR600RR TenKate Pata replica verkocht.
Heb op het moment 7 jaar Motor rijervaring.
3 keer gecrasht (waaronder 1 keer heel eng snelwegafrit met 160) ben daarna ook een heel stuk rustiger gaan rijden op straat.
Ik zal deze topic ook tot mijn favo's toevoegen en elke dag wel mee- lezen/reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 09:51:
[...]

Dat ken (en heb) ik ;) Het ging om wat legaal mag/kan wbt die geschilderde helmen die eerder werden genoemd. Donker vizier in het donker was slechts voorbeeld/aanvulling omdat de geschilderde helmen/vizieren ook donker/spiegelend waren.
Anoniem: 249002 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:40:
[...]

Op droog wegdek heb ik nooit last van bumperklevers maar ik de regen heb ik zat meegemaakt dat zo'n petje in een golfje zat te bumperkleven. Wat dat soort figuren niet schijnen te beseffen is dat als je onderuit gaat je meteen plat gereden wordt.

Ik laat dat soort figuren in praktijk gewoon zo snel mogelijk passeren.
Met linkerhand 'rustig an' gebaren helpt meestal wel. Veel mensen beseffen zich -denk ik- niet dat ze zo dicht op je zitten omdat ze om je heen kijken. Na gebaren gaan de meeste weer op een nette (vaak weer beetje grote) afstand rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door noes op 03-02-2017 10:49 . Reden: fixed quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03:12
Vrijdag schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 22:28:

Ik denk niet zat ze heel veel problemen zullen hebben met de oortjes. Die 'mohawk' _lijkt_ dan weer heel erg gevaarlijk, dus het zou me niets verbazen als je daar continu mee aan de kant zou worden gezet.

In het wetboek kan ik zo 1-2-3 niet iets vinden waarin staat dat je dit soort dingen niet mag aanbrengen. (m.u.v. bijvoorbeeld Artikel 5 van de wegenverkeerswet als je echt gevaarlijke dingen gaat monteren op je helm/motor en daarbij gevaar of hinder kan veroorzaken voor een ander ;-))

[ Voor 9% gewijzigd door mamorunl op 03-02-2017 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-06 08:44
[...]

Volgens mij heeft de banden spanning te maken met het formaatband en soort gebruik.

Als ik op Versys zoek bij Michelin en Dunlop dan is het 2,25 voor en 2,5 achter bij beide fabrikanten voor alle banden die passen, dus van het zelfde formaat.

Het extra gewicht op de motor heeft niets te maken met bandenspanning, maar wel met de vering. Bij sommige motorfietsen met dynamic suspension kan je het zelfs instellen in de boardcomputer of je met een passagier en/of bagage rijdt (Super Duke GT bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-06 18:30

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
noes schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:48:
[...]

Dat ken (en heb) ik ;) Het ging om wat legaal mag/kan wbt die geschilderde helmen die eerder werden genoemd. Donker vizier in het donker was slechts voorbeeld/aanvulling omdat de geschilderde helmen/vizieren ook donker/spiegelend waren.

[...]

Met linkerhand 'rustig an' gebaren helpt meestal wel. Veel mensen beseffen zich -denk ik- niet dat ze zo dicht op je zitten omdat ze om je heen kijken. Na gebaren gaan de meeste weer op een nette (vaak weer beetje grote) afstand rijden.
Wat ook wel eens helpt is net iets meer naar links op de rijbaan gaan, zodat je recht voor de bestuurder zit. Dan kan diegene niet meer langs je kijken, en houden ze meestal wel wat meer afstand.

Wat echter het beste helpt tegen bumperklevers is wat meer gas geven :+

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Chakotay schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 11:11:
[...]

Wat ook wel eens helpt is net iets meer naar links op de rijbaan gaan, zodat je recht voor de bestuurder zit. Dan kan diegene niet meer langs je kijken, en houden ze meestal wel wat meer afstand.

Ik haal nu gewoon de persoon voor mij in, inderdaad, en ga dan lekker relaxed een eind voor die persoon rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:28
Chakotay schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 11:11:
[...]

Of je geeft ze genoeg ruimte om je rechts in te halen op dezelfde baan, wat mij wel eens is overkomen 8)7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:45

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Rody schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:58:
[...]

Volgens mij heeft de banden spanning te maken met het formaatband en soort gebruik.

Als ik op Versys zoek bij Michelin en Dunlop dan is het 2,25 voor en 2,5 achter bij beide fabrikanten voor alle banden die passen, dus van het zelfde formaat.

Het extra gewicht op de motor heeft niets te maken met bandenspanning, maar wel met de vering. Bij sommige motorfietsen met dynamic suspension kan je het zelfs instellen in de boardcomputer of je met een passagier en/of bagage rijdt (Super Duke GT bijv).
Het schijnt ook te maken te hebben met hoeveel cilinders je hebt, en meer specifiek de timing van de ontsteking. Tweecilinders hebben meer tijd tussen de 'klappen' zitten waardoor de band meer tijd heeft om af te koelen tot aan de volgende 'duw' vanuit het blok. Dus worden die banden minder warm, dus moet je met een lagere spanning rijden om hetzelfde gripniveau (= temperatuur) te halen. Anders blijven je banden te koud en ga je grip missen.

Voor de meeste 4 cilinders is het 2,5 voor/2,9 achter
Voor de meeste 2 cilinders is het 2,2 voor/2,5 achter

Als je merkt dat je bandenspanning van koud 2,2 oploopt naar méér dan 2,4-2,5 warm (direct meten na een leuk potje sturen!), heb je een te lage bandenspanning gekozen en moet je die iets verhogen. Bandenspanning mag vóór 10% en achter 20% oplopen als je banden warm zijn. Is dat meer, is de temperatuurstijging te groot en worden je banden te warm. Verhoog dan de bandenspanning tot je wel in de juiste 'range' zit. Andersom geldt het ook: als je spanning warm nauwelijks hoger is dan de spanning koud, is deze te hoog en moet je hem verlagen.
Racebanden stijgen qua temperatuur en dus qua spanning sneller dan tourbanden, maar kunnen ook hogere temperaturen (langdurig) aan.

Rijden met een te lage bandenspanning zorgt wel voor meer grip (tot op zekere hoogte: als je banden niet meer plakken maar echt gaan 'smeren' met rubber verlies je ook veel grip) maar ook tot hogere slijtage. Daarom is een lage bandenspanning op het circuit eerder aan de orde dan op straat.

Disclaimer: al het bovenstaande zijn vuistregels. Er zijn overal uitzondering mogelijk, maar als je dit als uitgangspunt neemt, loop je in elk geval nergens een groot risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Erapaz schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:45:
[...]

Zowel Bridgestone als het WPH zeggen 2.5/2.9 voor de ZX-6R. Het lijkt dus inderdaad op dat dit veel voor komt.
'04 FZ6 heeft inderdaad ook die spanningen :)
noes schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:48:
[...]

Het gebeurt mij vrij weinig omdat ik altijd 10km/u te snel rijdt op de teller (en dat is voor veel mensen al heel eng, dus over het algemeen rijd ik al heel inhalend), maar ik zou bumperkleven zelf oplossen en niet door de bumperklever. Je zal maar net die ene opgefokte tegenkomen met haast, en dan kom jij met je achterlijke gebaar, en dan duwt ie je van de weg.

http://www.dumpert.nl/med..._renault_in_de_sloot.html

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

tdw schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:19:
[...]
Het gebeurt mij vrij weinig omdat ik altijd 10km/u te snel rijdt op de teller (en dat is voor veel mensen al heel eng, dus over het algemeen rijd ik al heel inhalend), maar ik zou bumperkleven zelf oplossen en niet door de bumperklever. Je zal maar net die ene opgefokte tegenkomen met haast, en dan kom jij met je achterlijke gebaar, en dan duwt ie je van de weg.

Inderdaad, ik laat me dan altijd even extra terugzakken tov mijn voorganger zodat ik daar wat buffer heb. Daarmee geef ik blijkbaar vaak ook al aan dat ik vind dat degene achter mij aan het kleven is, want die neemt dan meestal ook al wat meer afstand. Ruimte creëren voor jezelf, dat is het allerbelangrijkst bij motorrijden!

[ Voor 3% gewijzigd door Icephase op 03-02-2017 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Wat ik altijd in die gevallen doe (als ik niet kan inhalen) is idd afstand tot mijn voorligger vergroten en heel zachtjes op mijn voetrem drukken. Net genoeg dat het remlicht gaat branden. Dan nemen ze altijd afstand. Alleen zodra ik niet meer 'rem' zitten ze gelijk weer op m'n ass. Dan laat ik het remlicht weer branden en maak ik er een spelletje van :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Icephase schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 11:58:
[...]

Het schijnt ook te maken te hebben met hoeveel cilinders je hebt, en meer specifiek de timing van de ontsteking. Tweecilinders hebben meer tijd tussen de 'klappen' zitten waardoor de band meer tijd heeft om af te koelen tot aan de volgende 'duw' vanuit het blok. Dus worden die banden minder warm, dus moet je met een lagere spanning rijden om hetzelfde gripniveau (= temperatuur) te halen. Anders blijven je banden te koud en ga je grip missen.

Voor de meeste 4 cilinders is het 2,5 voor/2,9 achter
[..]
Klinkt logisch, maar vanwaar dan ook de voorband verlagen? Die krijgt bij het overgrote deel van de motoren geen klappen van het blok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
[...]

Ligt ook beetje aan de situatie. Als je in de spits in treintjes rijdt en het compléét overduidelijk is dat het geen enkel nut heeft om door je heen te rijden, dan wíl ik heel soms nog wel eens een gebaar geven van "jonge, rustig aan a.u.b."
Sowieso zitten er in de spits natuurlijk voornamelijk woon-werk-verkeer-mensjes die het wel zullen begrijpen en niet zozeer de opgefokte drugskoerierssnelheidsduivels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Chakotay schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:53:
[...]

Klinkt logisch, maar vanwaar dan ook de voorband verlagen? Die krijgt bij het overgrote deel van de motoren geen klappen van het blok :)
Tuurlijk wel, de hele motor wordt toch in beweging gebracht? Als de achterband versnelt, versnelt de voorband ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Icephase schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:56:
[...]

Tuurlijk wel, de hele motor wordt toch in beweging gebracht? Als de achterband versnelt, versnelt de voorband ook
Zonder directe aandrijving echter, het leek me dat de losse klappen daardoor een stuk meer gedempt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Die voorband rolt wel, meer doet 'ie niet. Hij hoeft geen koppel over te brengen op het asfalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Toch krijgt de voorband er wel mee te maken. Bij iedere ontsteking wordt de motor naar voren 'gelanceerd'. De gehele motor 'volgt' daarmee de achterband die als eerste de klap krijgt, maar de voorband volgt daarna weer de rest van de motor. Dus die versnelt daarmee wel degelijk. Is ook logisch, anders zou je voorband nooit sneller gaan draaien als je accelereert...
Misschien dat dit effect inderdaad gedempter is dan wat de achterband te verduren krijgt, maar het effect is er wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Natuurlijk is er een effect, maar de weerstanden waar de voorband bij zo'n klap mee te maken krijgt, zijn ordes van grootte kleiner: de enige weerstand die de voorband dient te overbruggen (in de rijrichting gezien), is de weerstand van de wiellagers 8)7

De achterband daarentegen moet de gehele massa van motor en rijder vooruit zien te krijgen, wat een veel grotere weerstand is.

[ Voor 20% gewijzigd door Osiris op 03-02-2017 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
En de rolweerstand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Osiris schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:20:
Natuurlijk is er een effect, maar de weerstanden waar de voorband bij zo'n klap mee te maken krijgt, zijn ordes van grootte kleiner: de enige weerstand die de voorband dient te overbruggen (in de rijrichting gezien), is de weerstand van de wiellagers 8)7

De achterband daarentegen moet de gehele massa van motor en rijder vooruit zien te krijgen, wat een veel grotere weerstand is.
Ik ga geen complete rekenexercitie zitten doen, maar ik geloof best dat dat effect kleiner is. Je zegt dat het nihil/te verwaarlozen is, dat geloof ik echter niet. Maar goed, dat is een andere discussie wat mij betreft.

Mijn punt is dat je spanning altijd i.c.m. temperatuur van je banden kunt c.q. moet controleren en dat er dus algemene uitgangspunten zijn die je daarbij kunnen helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Icephase op 03-02-2017 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Icephase schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 11:58:
[...]
Vind 2.2 voor wel aan de lage kant. Ben zelf eens naar het circuit gereden met 2.1 voor en dat voelde toch aardig slecht aan. Na een paar rondjes op het circuit tijdens een hete dag voelde het prima aan. Alleen voor op straat waar de band niet super heet word denk ik niet dat dit lekker rijd. Ik voelde met deze spanning de hele band bewegen wat erg onprettig aanvoelde.

Voor sportmotoren heb ik 2.2 voor nog nooit ergens gezien. Het is altijd 2.5 voor, ook met 2 cilinders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Icephase schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:32:
[...]

Ik ga geen complete rekenexercitie zitten doen, maar ik geloof best dat dat effect kleiner is. Je zegt dat het nihil/te verwaarlozen is, dat geloof ik echter niet. Maar goed, dat is een andere discussie wat mij betreft.
Ik zeg nergens dat 't nihil/te verwaarlozen is, ik zeg slechts dat 't ordes van grootte kleiner is :)
Dat wel natuurlijk. Qua kracht vanaf de motor is dat natuurlijk weer iets minder, aangezien het achterwiel over 't algemeen (zijn vast uitzonderingen :+) meer gewicht draagt, maar de voorband is wel smaller, waardoor 'ie weer wat meer rolweerstand voor z'n kiezen krijgt t.o.v. achteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Ha, bedankt voor de info allemaal! Ik ga me er eens nader in verdiepen over de helmen. En dat jiffy jiffy moest ik even opzoeken :P

/bandendrukdiscussie: Ik heb op mijn Hawk de voorband op 2.4 en achterband op 2.5. Het zijn Pirelli Sport Deamon trouwens.

[ Voor 32% gewijzigd door Vrijdag op 03-02-2017 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[...]

Ik rijd vaak 10 tot 40km/u harder dan de vmax, maar... de meeste van mijn kilometers doe ik in de spits. Dus je rijdt al snel in een treintje. Ja, dan kan je wel terugzakken en weer aansluiten, maar vaak doet de de volger dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Osiris schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:42:
[...]

Ik zeg nergens dat 't nihil/te verwaarlozen is, ik zeg slechts dat 't ordes van grootte kleiner is :)
[...]

Dat wel natuurlijk. Qua kracht vanaf de motor is dat natuurlijk weer iets minder, aangezien het achterwiel over 't algemeen (zijn vast uitzonderingen :+) meer gewicht draagt, maar de voorband is wel smaller, waardoor 'ie weer wat meer rolweerstand voor z'n kiezen krijgt t.o.v. achteren.
Om het nog complexer te maken heeft het achterwiel ook bijna altijd wel een klein beetje slip zolang het gas erop is, waardoor deze iets harder draait dan de voorband wat de temperatuur ook weer wat hoger maakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Chakotay schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:54:
[...]

Om het nog complexer te maken heeft het achterwiel ook bijna altijd wel een klein beetje slip zolang het gas erop is, waardoor deze iets harder draait dan de voorband wat de temperatuur ook weer wat hoger maakt :P
Kun je die slip uitleggen/verklaren? :?

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Doordat de motor (de cilinders enzo) via de ketting tegen het achterwiel zegt: ga vooruit, terwijl de wind tegen de motor (en bestuurder) zegt: nee, niet vooruit!

En dat botst een beetje met elkaar :+ Dus je achterwiel moet daar moeite voor doen en aangezien het achterwiel en het wegdek geen 100 % feilloze verbinding met elkaar hebben, zal er altijd een beetje slip ontstaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Hier een beetje uitleg in een wat overdreven situatie (MotoGP):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

PilatuS schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:39:
[...]

Vind 2.2 voor wel aan de lage kant. Ben zelf eens naar het circuit gereden met 2.1 voor en dat voelde toch aardig slecht aan. Na een paar rondjes op het circuit tijdens een hete dag voelde het prima aan. Alleen voor op straat waar de band niet super heet word denk ik niet dat dit lekker rijd. Ik voelde met deze spanning de hele band bewegen wat erg onprettig aanvoelde.

Voor sportmotoren heb ik 2.2 voor nog nooit ergens gezien. Het is altijd 2.5 voor, ook met 2 cilinders.
Om het nog mooier te maken:

Voor mijn Duke raden ze 2.0 voor en 2.0 achter aan. :+

Toen bij jou hebben we ze volgens mij op 2.5 bar gezet en toen viel de motor wel heel erg makkelijk in een bocht. Nu met 2.0 merk ik dat het duidelijk minder makkelijk gaat dan toen met 2.5.

Misschien is het ook wel weer een klein voordeel die 2.0 omdat de banden dan wel weer sneller warm zouden moeten worden dan bij 2.5 (of hoger). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
caesar1000 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:22:
[...]

Om het nog mooier te maken:

Voor mijn Duke raden ze 2.0 voor en 2.0 achter aan. :+

Toen bij jou hebben we ze volgens mij op 2.5 bar gezet en toen viel de motor wel heel erg makkelijk in een bocht. Nu met 2.0 merk ik dat het duidelijk minder makkelijk gaat dan toen met 2.5.

Misschien is het ook wel weer een klein voordeel die 2.0 omdat de banden dan wel weer sneller warm zouden moeten worden dan bij 2.5 (of hoger). :)
De motor van jou is dan wel weer een apart verhaald, vooral omdat ie licht is. Voor motoren van 200 kilo en 50+pk is 2.5/2.9 wel de standaard.

Ik zou trouwens even opzoeken wat er voor jouw motor aangeraden word met de banden die je nu hebt. Wat voor de banden aangeraden word is meestal belangrijker dan wat voor de motor aangeraden word.

Het zou best kunnen dat jouw oude banden heel stijf zijn waardoor je op 2.0/2.0 uitkomt. Of dat ze 2.0 aanraden zodat het slechte rubber voldoende grip geeft. Het kan best zijn dat je met je nieuwe banden beter op 2.5/2.5 kan rijden. Vind 2.0/2.0 sowieso erg laag, met welke banden dan ook. Zelfs mijn scooter doe ik 2.5/2.8 in. Ik vermoed dat je met 2.5/2.5 beter af bent dan met 2.0/2.0.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 03-02-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Banden spanning is per merk band per merk motor anders. En veer instellingn heeft er ook nog meer te maken. Gewoon erin doen wat jezelf het lekkerst vind rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Tylen schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:33:
Banden spanning is per merk band per merk motor anders. En veer instellingn heeft er ook nog meer te maken. Gewoon erin doen wat jezelf het lekkerst vind rijden.
Of misschien gewoon doen wat de fabrikant van de banden aanbeveelt voor jouw specifieke motor, of (indien hier niets over te vinden is) wat er in de user manual van je motor staat ;)

Niet iedereen hier heeft voldoende ervaring om in te schatten of wat hij het lekkerste vindt rijden ook veilig is :) Ik ga alvast niet beginnen experimenteren... gewoon lekker wat rijden op de aanbevolen spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Nu online
Vrij hoge spanningen allemaal. In het boekje van mijn Monster 696 staat 2.1 voor en 2.2 achter. Dat heb ik ook opgevolgd. Dit is icm de Bridgestone Battlax Hypersport S21 banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
gebruikershaes schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:02:
Vrij hoge spanningen allemaal. In het boekje van mijn Monster 696 staat 2.1 voor en 2.2 achter. Dat heb ik ook opgevolgd. Dit is icm de Bridgestone Battlax Hypersport S21 banden.
Dit voelt op mijn motor echt verschrikkelijk aan. Ik voel dan de banden bewegen wat de motor enorm slecht en onstabiel laat aanvoelen. Ben met die spanningen naar het circuit gereden. Prima voor op het circuit, maar voor op straat was het voor mij echt niet fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anoshky
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 12:35
Wanneer het wat beter weer is ga ik wil eens het verschil proberen voelen tussen 2.2/2.5 en 2.5/2.9.
Ben nu wel benieuwd...

Sowieso begint het enorm te kriebelen om te rijden.
Ik ga zo dadelijk wat vroeger naar huis en haal de motor van stal denk ik.
Het is droog, 8 graden, zonnetje, ideaal weer om weer eens rustig te beginnen na 3 maand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

2.2/2.5 vs 2.5/2.9 is natuurlijk ook niet wereldschokkend he... vriend van me heeft eens gereden met 0.5 in z'n achterband (lek) en merkte dit pas na een paar km omdat het toch allemaal een beetje zwabberig aan begon te voelen. Het blijft een afweging tussen grip en levensduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Icephase schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 17:26:
2.2/2.5 vs 2.5/2.9 is natuurlijk ook niet wereldschokkend he
Op papier misschien niet, maar in de praktijk wel. Net zoals caesar1000 aangeeft scheelt het een hoop in hoe de motor zich gedraagt en dat merk ik ook duidelijk. Zodra je onder de 2.3 komt is het verschil voor mij heel erg merkbaar. Of bijvoorbeeld achter 2.5 of 2.9 is merk ik totaal niet, maar 2.5 of 2.1 is heel goed merkbaar. Ik ga zelf nu niet meer lager dan 2.3 voor en achter wanneer ik naar het circuit ga. Op straat is de standaard 2.5 voor en achter.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 03-02-2017 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Rustig gereden vandaag, cruisen op 100 met af en toe inhalen. Benzineverbruik nu 1 op 20.5 en olieverbruik nihil :). Ik ben happy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Olieverbruik was bij mijn SV altijd als ik er flink toeren mee draaide. Met rustig rijden was het verbruik zeer laag, met flink door rijden was het aardig hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

PilatuS schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:27:
[...]

De motor van jou is dan wel weer een apart verhaald, vooral omdat ie licht is. Voor motoren van 200 kilo en 50+pk is 2.5/2.9 wel de standaard.

Ik zou trouwens even opzoeken wat er voor jouw motor aangeraden word met de banden die je nu hebt. Wat voor de banden aangeraden word is meestal belangrijker dan wat voor de motor aangeraden word.

Het zou best kunnen dat jouw oude banden heel stijf zijn waardoor je op 2.0/2.0 uitkomt. Of dat ze 2.0 aanraden zodat het slechte rubber voldoende grip geeft. Het kan best zijn dat je met je nieuwe banden beter op 2.5/2.5 kan rijden. Vind 2.0/2.0 sowieso erg laag, met welke banden dan ook. Zelfs mijn scooter doe ik 2.5/2.8 in. Ik vermoed dat je met 2.5/2.5 beter af bent dan met 2.0/2.0.
Misschien over een tijdje ze tot 2.5 pompen om nog is te vergelijken. Op de rotondes merkte je het toen vooral.

Denk inderdaad dat het lage aantal bar vooral te maken heeft met het feit dat de motor sowieso nogal licht is en je de banden daarmee nog wat sneller op temperatuur krijgt/houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBTW
  • Laatst online: 03-06 21:09
Ligt ook heel erg aan de banden, mijn 90/90 21 inch Continental Trail Attack 2 kon ik gewoon rijden met 1.1 bar er in. Band was zelf stijf genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
caesar1000 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:36:
[...]

Misschien over een tijdje ze tot 2.5 pompen om nog is te vergelijken. Op de rotondes merkte je het toen vooral.

Denk inderdaad dat het lage aantal bar vooral te maken heeft met het feit dat de motor sowieso nogal licht is en je de banden daarmee nog wat sneller op temperatuur krijgt/houdt.
Als een hogere spanning fijner rijd zou ik dat gewoon doen. Je kan ook nog voor de middenweg gaan en voor 2.3 kiezen. Als het goed is voelt het dan vrijwel net zo goed aan als met 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 11:03
Hier 2.4-2.5 voor en 2.9 achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

PilatuS schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 21:03:
[...]
Als een hogere spanning fijner rijd zou ik dat gewoon doen. Je kan ook nog voor de middenweg gaan en voor 2.3 kiezen. Als het goed is voelt het dan vrijwel net zo goed aan als met 2.5.
Ja, is gewoon even proberen. Sowieso even kijken hoe dat straks gaat met het warmere weer. Als ik nu na een ritje (niet sportief) van 20 minuten terugkom zijn mijn banden nog steeds een beetje koud. :+

Well... :)

Voorband...

Poll: Welke bandenspanning hanteer jij voor?
<2.0
2.0-2.3
2.4-2.5
2.5>
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=398295&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

En achter...

Poll: Welke bandenspanning hanteer jij achter?
<2.0
2.0-2.3
2.4-2.6
2.7-2.9
2.9>
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=398296&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 4% gewijzigd door caesar1000 op 03-02-2017 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Sinds ik de Pilot Roads eronder heb zitten, zorg ik dat ik altijd minimaal 2.5-2.9 erin heb. Ik heb het idee dat ik het merk als de spanning lager is. Zal vast een groot deel tussen de oren zitten (is plaats genoeg ;)), maar ik houd het wel altijd op peil

Pagina: 1 ... 76 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.