Leuke quiz om te doen (klik op de plaatjes voor de juiste volgorde):
http://www.visordown.com/...most-reliable-motorcycles
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Anoniem: 249002
1 vinger op de hendels (en dan met name aan de rechterkant) is juist goed. Dit geeft meer stabiliteit in je gas. Als je je hele hand om het gas doet kan je potentieel elk hobbeltje doorvoeren naar het gas. Isse niet fijn.PilatuS schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 17:23:
[...]
Perongeluk remmen. Nogal een lullige actie.
Heb zelf wel altijd van iedere hand 1 vinger op de hendels liggen. Heeft er voornamelijk mee te maken dat mijn handen dan beter passen. Dit is dan met beide wijsvingers en ze liggen er op, niet er over. Werd met rijlessen altijd al over gezeurt, voor mij rijd het gewoon fijner.
Alle vingers op de hendels is niet zo slim, dan ga je druk geven op de remhendel om te sturen, dat is wat er hier fout gaat als ik het zo zie.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Wow, laatste 2 niet verwacht op die posities!Anoniem: 249002 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 17:49:
Leuke quiz om te doen (klik op de plaatjes voor de juiste volgorde):
Never ride faster than your guardian angel can fly.
Ik doe dit altijd al zo, alleen bij lessen mocht het niet en probeerden ze het mij af te leren. Dat het stabieler is geloof ik ook wel inderdaad. Ik denk dat het op de brommer met handschoenen ontstaan is. Met handschoenen aan de hele hand op het gas hebben past gewoon niet. Het kan wel maar dan drukken de vingers heel erg tegen elkaar aan, met 1 vinger op de hendel niet meer.Tylen schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 18:06:
[...]
1 vinger op de hendels (en dan met name aan de rechterkant) is juist goed. Dit geeft meer stabiliteit in je gas. Als je je hele hand om het gas doet kan je potentieel elk hobbeltje doorvoeren naar het gas. Isse niet fijn.
inmiddels zit er in mijn pols een soort scharnier die alle schokken opvangt. Geen gezeur bij hobbels.Tylen schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 18:06:
[...]
1 vinger op de hendels (en dan met name aan de rechterkant) is juist goed. Dit geeft meer stabiliteit in je gas. Als je je hele hand om het gas doet kan je potentieel elk hobbeltje doorvoeren naar het gas. Isse niet fijn.
Klappen opvangen..... Hoe 't óók kanTylen schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 20:31:
Als je je hele hand om het gas hebt kan je echt niet met je pols de klappen opvangen. Ik heb het natuurlijk over de extreme gevallen van hobbels. En ik houd mijn clipons niet te hard vast hoor. Heb hier jaren lang les in gegeven.
Ik zeg ook niet dat dit de methode is van rijden. Doe wat jezelf het lekkerste vind want dit afleren is echt moeilijk. Maar met 1 vinger (of 2) op de hendels geniet wel de voorkeur vanwege stabiliteit.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ze staan überhaupt niet in de vergelijking omdat ze waarschijnlijk een te klein marktaandeel in Amerika hebben en niet meegenomen zijn in het onderzoek. Dat ze er niet in staan betekent niet gelijk dat ze dan ook de hoogste failure rate zouden hebben.DragonSlayer666 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 18:09:
[...]
Wow, laatste 2 niet verwacht op die posities!
Wel bizar als je de posities van de aziatische merken vergelijkt met de europese merken en de bijbehorende failure rates.... En om daarbij even in het "KTM is tegenwoordig veel betrouwbaarder" verhaal terug in te haken: Ze staan niet in de top 10, wat dus inhoud dat ze meer dan 42% failure rate hebben en onder Duc staan...
Of de motor er gewoon onder gooien.wimmel_1 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 20:41:
[...]
Klappen opvangen..... Hoe 't óók kan
[video]
[ Voor 20% gewijzigd door caesar1000 op 31-01-2017 21:32 ]
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"
[ Voor 73% gewijzigd door Leviathius op 31-01-2017 23:28 ]
Dat betekent dus dat niemand z'n stuur te hard vasthoudt?Jelte schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 19:33:
Of:
Als alle hobbels resulteren in een vergadering van je had gashendel, hou je je stuur te hard vast.
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Game physics mooi hé, ik hoop tenminste dat je wel in de gaten had dat dit uit de nieuwe motoGP game komtwimmel_1 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 20:41:
[...]
Klappen opvangen..... Hoe 't óók kan
[video]
Awesome
Sommige blokken hebben hun eigen handleiding voor het peilen. Check even de handleiding als je twijfelt.HTT-Thalan schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:07:
1 op 18 gereden over 98 kilometer aan stads verkeer, met Max 80 en af en toe lekker doortrekken. Dat is best ok denk ik, vrijdag een snelweg rit waarbij ik al test gewoon de hele tijd rechterbaan ga rijden, kijken wat het verbruik dan doet.
Olie vind ik gek: gepeild met rechte motor, paar minuten warmgelopen: precies op de min streep. Slokje erbij tot halverwege, paar kilometer rondgereden voor wat boodschappen her en der, na terugkomst nog een keer rechtop gezet, paar minuten tot rust komen: precies op de Max. Uiteraard peilstok schoongemaakt voor het meten.
Das toch raar?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Wat Ethirty zegt. Mijn Ninja moet je bijvoorbeeld eerst een "flinke rit van minimaal 20 minuten" (Aldus handleiding) maken, dan 5 minuten laten staan zodat olie kan terugzakken en dan peilen.HTT-Thalan schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:07:
1 op 18 gereden over 98 kilometer aan stads verkeer, met Max 80 en af en toe lekker doortrekken. Dat is best ok denk ik, vrijdag een snelweg rit waarbij ik al test gewoon de hele tijd rechterbaan ga rijden, kijken wat het verbruik dan doet.
Olie vind ik gek: gepeild met rechte motor, paar minuten warmgelopen: precies op de min streep. Slokje erbij tot halverwege, paar kilometer rondgereden voor wat boodschappen her en der, na terugkomst nog een keer rechtop gezet, paar minuten tot rust komen: precies op de Max. Uiteraard peilstok schoongemaakt voor het meten.
Das toch raar?
Never ride faster than your guardian angel can fly.
Niet heel verkeerd, ik haalde met mijn XF650 redelijk consequent 1:20(,5) dat was zo'n 25km snelweg en 5km binnendoor voor het woonwerk. Op de terugweg reed had ik geregeld +/- 5km file te pakken waar ik dan tussendoor reed. Rijstijl was zeker stevig doorrijden en vlot optrekken.HTT-Thalan schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:07:
Awesome
DôhRaym09 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:22:
[...]
Game physics mooi hé, ik hoop tenminste dat je wel in de gaten had dat dit uit de nieuwe motoGP game komt
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
[ Voor 5% gewijzigd door ToolkiT op 01-02-2017 17:05 ]
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Gaaf om te zien hoe stabiel een motorfiets is. Zelfs als je hem omduwt gaat ie weer netjes rechtop.
Ik heb mensen er af zien pleuren om de motor vervolgens door te zien bollen tot hij tegen gehouden werd door een heg oid.Erapaz schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 18:44:
[...]
Gaaf om te zien hoe stabiel een motorfiets is. Zelfs als je hem omduwt gaat ie weer netjes rechtop.
Zonder rijder zijn we beter af...HTT-Thalan schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:01:
[...]
Ik heb mensen er af zien pleuren om de motor vervolgens door te zien bollen tot hij tegen gehouden werd door een heg oid.
[ Voor 13% gewijzigd door DrivinUCrazy op 01-02-2017 19:46 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Skene IQ controllersDrivinUCrazy schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:43:
Iemand hier had van die (led?) mistlampen op zijn adventure bike die gedimd zorgen voor meer zichtbaarheid, en bij bedienen van de grootlicht schakelaar gingen die mee op vol vermogen.
Daar ben ik nu naar op zoek, maar kan ze niet meer vinden. Wie kan mij helpen dit terug te vinden?
Ik gok overigens op een post van mphilipp of DinX, waarin deze gedemonstreerd werden.
Doe mij denken aan dezecaesar1000 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:16:
[...]
Ze staan überhaupt niet in de vergelijking omdat ze waarschijnlijk een te klein marktaandeel in Amerika hebben en niet meegenomen zijn in het onderzoek. Dat ze er niet in staan betekent niet gelijk dat ze dan ook de hoogste failure rate zouden hebben.
[...]
Of de motor er gewoon onder gooien.![]()
[afbeelding]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Niet slecht. Ben benieuwd.HTT-Thalan schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:07:
Oslik blyat! Oslik!
Oslik blyat! Oslik!
Volgens de kenners moet je 1 op 22 kunnen halen met een TA, maar dat zie ik nog niet 123 gebeuren. Op spritmonitor zie ik een hoop mensen die over de 1 op 21 scoren, dus het kan wel.dion_b schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 20:35:
[...]
Niet slecht. Ben benieuwd.
Hiero ga ik ook eens goed op verbruik letten. Ondanks bijstellen carbs kreeg ik het op geen manier onder de 1:16, met gemiddelde 1:15.6, of ik nu vol gas gaf of sukkelde als de bejaarde die je op een oldtimer BMW verwacht (). Van het weekend eindelijk de brakke verroeste en bovenal lekke uitlaatcollector laten vervangen. Eerste constatering: wat een rust! Stille motor op alle toerentallen. Tweede constatering: hee, het is koud, ik heb minder choke gebruikt dan anders en hij slaat gelijk aan en gaat veel rustiger stationair draaien. Ook bij rijden allemaal vele malen soepeler. Ik vermoed dat die gaten niet alleen herrie maakten maar ook de motor flink ontregelden. Eens zien wat volgende tank doet - goede hoop dat verbruik eindelijk eens richting 1:17 of 1:18 gaat. Dan heb ik na zo'n 39k km de kosten van de reparatie (ook balhoofdlager en nog wat kleine dingen) eruit
Ook van dumpertJoopieboy schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 20:21:
[...]
Doe mij denken aan deze
http://www.dumpert.nl/med...b3c318/motor_bowling.html
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Dat zocht ik inderdaad! Dank je wel!cyntax schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 20:12:
[...]
Skene IQ controllers
Volgens mij had DinX dit geïnstalleerd. Ik wou het ook gaan doen maar kwam er niet aan toe.
[ Voor 14% gewijzigd door DrivinUCrazy op 01-02-2017 22:46 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Excuse me?HTT-Thalan schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:31:
Met andere woorden, ik kan beter na de rit peilen en zo nodig bijvullen. Het kost me sowieso een paar minuten om hem op de bok te zetten, ....
Interesting times...
Alles tesamen, bijdehandje
Banden goed op druk brengen, flesje injectorreiniger door de tank heen en verse olie. En het verbruik van mijn motor zakte van 6.8L/100km naar 5.4L/100km.dion_b schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 20:35:
[...]
Niet slecht. Ben benieuwd.
Hiero ga ik ook eens goed op verbruik letten. Ondanks bijstellen carbs kreeg ik het op geen manier onder de 1:16, met gemiddelde 1:15.6, of ik nu vol gas gaf of sukkelde als de bejaarde die je op een oldtimer BMW verwacht (). Van het weekend eindelijk de brakke verroeste en bovenal lekke uitlaatcollector laten vervangen. Eerste constatering: wat een rust! Stille motor op alle toerentallen. Tweede constatering: hee, het is koud, ik heb minder choke gebruikt dan anders en hij slaat gelijk aan en gaat veel rustiger stationair draaien. Ook bij rijden allemaal vele malen soepeler. Ik vermoed dat die gaten niet alleen herrie maakten maar ook de motor flink ontregelden. Eens zien wat volgende tank doet - goede hoop dat verbruik eindelijk eens richting 1:17 of 1:18 gaat. Dan heb ik na zo'n 39k km de kosten van de reparatie (ook balhoofdlager en nog wat kleine dingen) eruit
[ Voor 19% gewijzigd door _Apache_ op 02-02-2017 21:29 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
[ Voor 29% gewijzigd door HTT-Thalan op 02-02-2017 21:41 ]
Uhuh. Mijn eerste motor was een K75RT, ex-KLPD._Apache_ schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 21:07:
[...]
Banden goed op druk brengen, flesje injectorreiniger door de tank heen en verse olie. En het verbruik van mijn motor zakte van 6.8L/100km naar 5.4L/100km.
Alhoewel het de laatste tijd weer wat stijgt, maar rij wel pittig door, can't blaim the bike for that
Het doorrijden komt een beetje omdat ik lijk op een agent. FJR van model 2002 en een zwarte motorjas met geel van schouder tot schouder, in de verte lijkt dat dus erg hierop.
Als ik dan op de linkerbaan ga rijden gaat iedereen voor je opzij, en dat haal je niet in met een slakkengang.
Oslik blyat! Oslik!
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Alleen van de smaakpolitie mag het nietVrijdag schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 22:28:
Mag zoiets eigenlijk op je helm?
https://www.amazon.com/Aw...t-Gear-Tail/dp/B008WDSIWY
En zoiets als dit? Het lijk op zacht rubber maar misschien is het onveiliger dan dat het er uitziet:
https://www.amazon.com/Wa...fRID=V0HP6JHSET3H3JCJCJ62
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Sowieso even kijken wat er voor je motor aangeraden word en wat de bandenfabrikant zegt. Moderne banden hebben vaak een andere spanning nodig dan oude banden, dus wat de fabrikant van de banden aanraad voor je motor is het belangrijkste.HTT-Thalan schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 21:35:
Wat is een goede banden druk? Ik meet nu 2.9 voor en 2.6 achter, het zijn Dunlop on/off-road banden.
[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 02-02-2017 23:25 ]
Eigenlijk wil ik zo'n berenmuts van de Bezorgbeer maar ik heb een systeemhelm dus daar kan het niet opnoes schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 23:14:
[...]
Alleen van de smaakpolitie mag het niet
Maar seriously, waarom denk je dat dit niet zou mogen? Let wel op dat sommige lijmen kunnen reageren met je helmschaal en je helm dus zwakker en/of lelijk maken.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Idd.PilatuS schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 23:23:
[...]
Sowieso even kijken wat er voor je motor aangeraden word en wat de bandenfabrikant zegt. Moderne banden hebben vaak een andere spanning nodig dan oude banden, dus wat de fabrikant van de banden aanraad voor je motor is het belangrijkste.
Even los van dat lijkt 2.9 voor mij nogal veel. Geen idee wat er voor jouw motor en banden aangeraden word maar meestal is 2.5 voor en 2.9 achter. In sommige gevallen, zoals bij mijn motor is het 2.5 voor en achter. 2.9 voor kan ik niet voorstellen dat dat de bedoeling is. 2.6 achter lijkt mij voor jouw motor aan de lage kant.
Ik vermoed dat voor jouw motor en banden 2.5 voor en 2.9 achter het beste zou zijn.
Yiff yiffVrijdag schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 23:58:
[...]
Maar kattenoortjes of konijnenoortjes vind ik eigenlijk best grappig
Oslik blyat! Oslik!
Waarom zouden die vizieren niet mogen? Belangrijkste is of je zicht niet belemmerd wordt, tevens is het ook niet handig met een donker vizier rond te rijden in t donker.Vrijdag schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 23:58:
[...]
Eigenlijk wil ik zo'n berenmuts van de Bezorgbeer maar ik heb een systeemhelm dus daar kan het niet op![]()
Nou, ik dacht dat zoiets niet zo mogen ivm niet goedgekeurd. Net als dat sommige helmen/vizieren die wel in het buitenland zijn toegestaan hier dat niet zijn. Maar misschien ben ik gewoon niet goed ingelicht.
Dit soort (customized) helmen bijvoorbeeld:
[afbeelding]
Of zoiets (voor de nerd in mij)
[afbeelding]
Die Predator helm lijkt me ook niet praktisch, da's wel een erg extreem iets. Maar kattenoortjes of konijnenoortjes vind ik eigenlijk best grappig
Bij motoport kreeg ik de tip (en die heb ik ook gekocht) om een helm te nemen met ingebouwde 'zonnebril'. Knopje duwen en je hebt een dubbel, donker vizier dat naar beneden komt. Ideaalnoes schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 07:23:
[...]
Waarom zouden die vizieren niet mogen? Belangrijkste is of je zicht niet belemmerd wordt, tevens is het ook niet handig met een donker vizier rond te rijden in t donker.
Ik denk ook dat de meeste politieagenten je helm laten voor wat het is als ze zien dat de helm er gewoon degelijk en normaal uitziet. Heb er zelf geen ervaring mee, maar kan me niet voorstellen dat agenten bij een standaard controle bij alle motorrijders gaan checken welke helm het is en welke keurmerken deze heeft....noes schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 07:23:
[...]
Waarom zouden die vizieren niet mogen? Belangrijkste is of je zicht niet belemmerd wordt, tevens is het ook niet handig met een donker vizier rond te rijden in t donker.
Helmen hebben wel een keurmerk (ece voor europa, dot voor amerika) maar ik weet eigenlijk niet of daar iets over staat in de wet. Als je met een dot gekeurde (dus niet ece) en onbeschadigde helm wordt aangehouden kan ik me niet voorstellen dat een agent zn boekje erbij pakt. Ongekeurde helmen zou ik zelf nooit mee rijden, maar als het veilig is voor een Amerikaan (dot gekeurd) zie ik niet in waarom het hier onveilig zou zijn
Bumperklevende auto's achter me heb ik ook al vaak meegemaakt in m'n eerste paar honderd kilometer. Heel irritant, in de auto kan het me niks schelen, maar op de motor ben je toch een stuk kwetsbaarder.HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 09:51:
[...]
Bij motoport kreeg ik de tip (en die heb ik ook gekocht) om een helm te nemen met ingebouwde 'zonnebril'. Knopje duwen en je hebt een dubbel, donker vizier dat naar beneden komt. Ideaal.
De rit van vandaag (voornamelijk snelweg) met max 100km/h op de teller gedaan, behalve af en toe inhalen. Dat rijd een stuk rustiger, ontspannender en dus prettiger. Ik merk wel dat mensen dan toch minder rekening met je lijken te houden.. afsnijden, te kort op mij invoegen etc - nog beter opletten dus. Heb op een gegeven moment een vrachtwagen die vlot genoeg reed maar ingehaald omdat de wagen achter mij ging bumperkleven (why?!).
Vanavond bij terugkomst tanken en kijken hoeveel benzine ik met deze rijstijl gespaard heb.
Ach, die laat je dan toch gewoon lekker passeren...Erapaz schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:10:
[...]
Bumperklevende auto's achter me heb ik ook al vaak meegemaakt in m'n eerste paar honderd kilometer. Heel irritant, in de auto kan het me niks schelen, maar op de motor ben je toch een stuk kwetsbaarder.
Uiteraard, als je naar rechts kunt en je je daarvoor niet tussen 2 auto's moet proppen. In de trajectcontrole is het helemaal irritant, wat anders accelereer je gewoon weg.Dryhte schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:20:
[...]
Ach, die laat je dan toch gewoon lekker passeren...
FTFYErapaz schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:21:
[...]
Uiteraard, als je naar rechts kunt en je je daarvoor niet tussen 2 auto's moet proppen. In de trajectcontrole is het helemaal irritant, wat anders accelereer je gewoon weg.
IMO is het altijd een bepaald soort volk wat met zulke helmen en kleding (bodyprotectors voor de cross, wannabe batman pakken etc.) gaat rijden. Ik denk dan altijd bij mezelf, ga lekker meerijden in de carnavalsoptocht ofzoVrijdag schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 23:58:
[...]
Eigenlijk wil ik zo'n berenmuts van de Bezorgbeer maar ik heb een systeemhelm dus daar kan het niet op![]()
Nou, ik dacht dat zoiets niet zo mogen ivm niet goedgekeurd. Net als dat sommige helmen/vizieren die wel in het buitenland zijn toegestaan hier dat niet zijn. Maar misschien ben ik gewoon niet goed ingelicht.
Dit soort (customized) helmen bijvoorbeeld:
[afbeelding]
Of zoiets (voor de nerd in mij)
[afbeelding]
Die Predator helm lijkt me ook niet praktisch, da's wel een erg extreem iets. Maar kattenoortjes of konijnenoortjes vind ik eigenlijk best grappig
[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 03-02-2017 10:32 ]
Vaak bu'j te bang!
Mij Versys 650 met stock banden (Dunlop D222) geeft aan:PilatuS schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 23:23:
[...]
Sowieso even kijken wat er voor je motor aangeraden word en wat de bandenfabrikant zegt. Moderne banden hebben vaak een andere spanning nodig dan oude banden, dus wat de fabrikant van de banden aanraad voor je motor is het belangrijkste.
Even los van dat lijkt 2.9 voor mij nogal veel. Geen idee wat er voor jouw motor en banden aangeraden word maar meestal is 2.5 voor en 2.9 achter. In sommige gevallen, zoals bij mijn motor is het 2.5 voor en achter. 2.9 voor kan ik niet voorstellen dat dat de bedoeling is. 2.6 achter lijkt mij voor jouw motor aan de lage kant.
Ik vermoed dat voor jouw motor en banden 2.5 voor en 2.9 achter het beste zou zijn.
Anoniem: 249002
Op droog wegdek heb ik nooit last van bumperklevers maar ik de regen heb ik zat meegemaakt dat zo'n petje in een golfje zat te bumperkleven. Wat dat soort figuren niet schijnen te beseffen is dat als je onderuit gaat je meteen plat gereden wordt.Erapaz schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:10:
[...]
Bumperklevende auto's achter me heb ik ook al vaak meegemaakt in m'n eerste paar honderd kilometer. Heel irritant, in de auto kan het me niks schelen, maar op de motor ben je toch een stuk kwetsbaarder.
Mijn Mash 125cc: 1,6/2,0Anoshky schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:37:
[...]
Mij Versys 650 met stock banden (Dunlop D222) geeft aan:
< 150kg: 2.25/2.5 (wat ik ook altijd doe, geen koffers, geen bagage en weeg zelf 58kg)
> 150kg: 2.25/2.9
Toen ik een tijdje geleden van onderhoud terug kwam bij de officiële dealer, hadden ze hem 2.5/2.9 gezet.
Dus met wat je zegt Pilatus, ga ik ervan uit dat 2.5/2.9 zowat de 'industry standard' is?
Dan vraag ik mij af hoe ik best mijn banden zet... Bij Dunlop zelf vind ik er niet echt iets van terug.
[ Voor 4% gewijzigd door Dryhte op 03-02-2017 10:45 ]
Zowel Bridgestone als het WPH zeggen 2.5/2.9 voor de ZX-6R. Het lijkt dus inderdaad op dat dit veel voor komt.Anoshky schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:37:
[...]
< 150kg: 2.25/2.5 (wat ik ook altijd doe, geen koffers, geen bagage en weeg zelf 58kg)
Toen ik een tijdje geleden van onderhoud terug kwam bij de officiële dealer, hadden ze hem 2.5/2.9 gezet.
Dus met wat je zegt Pilatus, ga ik ervan uit dat 2.5/2.9 zowat de 'industry standard' is?
Dan vraag ik mij af hoe ik best mijn banden zet... Bij Dunlop zelf vind ik er niet echt iets van terug.
Dat ken (en heb) ikHTT-Thalan schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 09:51:
[...]
Bij motoport kreeg ik de tip (en die heb ik ook gekocht) om een helm te nemen met ingebouwde 'zonnebril'. Knopje duwen en je hebt een dubbel, donker vizier dat naar beneden komt. Ideaal.
Met linkerhand 'rustig an' gebaren helpt meestal wel. Veel mensen beseffen zich -denk ik- niet dat ze zo dicht op je zitten omdat ze om je heen kijken. Na gebaren gaan de meeste weer op een nette (vaak weer beetje grote) afstand rijden.Anoniem: 249002 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:40:
[...]
Op droog wegdek heb ik nooit last van bumperklevers maar ik de regen heb ik zat meegemaakt dat zo'n petje in een golfje zat te bumperkleven. Wat dat soort figuren niet schijnen te beseffen is dat als je onderuit gaat je meteen plat gereden wordt.
Ik laat dat soort figuren in praktijk gewoon zo snel mogelijk passeren.
[ Voor 3% gewijzigd door noes op 03-02-2017 10:49 . Reden: fixed quote ]
Ik denk niet zat ze heel veel problemen zullen hebben met de oortjes. Die 'mohawk' _lijkt_ dan weer heel erg gevaarlijk, dus het zou me niets verbazen als je daar continu mee aan de kant zou worden gezet.Vrijdag schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 22:28:
Mag zoiets eigenlijk op je helm?
https://www.amazon.com/Aw...t-Gear-Tail/dp/B008WDSIWY
En zoiets als dit? Het lijk op zacht rubber maar misschien is het onveiliger dan dat het er uitziet:
https://www.amazon.com/Wa...fRID=V0HP6JHSET3H3JCJCJ62
[ Voor 9% gewijzigd door mamorunl op 03-02-2017 10:58 ]
Volgens mij heeft de banden spanning te maken met het formaatband en soort gebruik.Anoshky schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:37:
[...]
Wat ook wel eens helpt is net iets meer naar links op de rijbaan gaan, zodat je recht voor de bestuurder zit. Dan kan diegene niet meer langs je kijken, en houden ze meestal wel wat meer afstand.noes schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:48:
[...]
Dat ken (en heb) ikHet ging om wat legaal mag/kan wbt die geschilderde helmen die eerder werden genoemd. Donker vizier in het donker was slechts voorbeeld/aanvulling omdat de geschilderde helmen/vizieren ook donker/spiegelend waren.
[...]
Met linkerhand 'rustig an' gebaren helpt meestal wel. Veel mensen beseffen zich -denk ik- niet dat ze zo dicht op je zitten omdat ze om je heen kijken. Na gebaren gaan de meeste weer op een nette (vaak weer beetje grote) afstand rijden.
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Ik haal nu gewoon de persoon voor mij in, inderdaad, en ga dan lekker relaxed een eind voor die persoon rijden.Chakotay schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 11:11:
[...]
Wat ook wel eens helpt is net iets meer naar links op de rijbaan gaan, zodat je recht voor de bestuurder zit. Dan kan diegene niet meer langs je kijken, en houden ze meestal wel wat meer afstand.
Wat echter het beste helpt tegen bumperklevers is wat meer gas geven
Of je geeft ze genoeg ruimte om je rechts in te halen op dezelfde baan, wat mij wel eens is overkomenChakotay schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 11:11:
[...]
Wat ook wel eens helpt is net iets meer naar links op de rijbaan gaan, zodat je recht voor de bestuurder zit. Dan kan diegene niet meer langs je kijken, en houden ze meestal wel wat meer afstand.
Wat echter het beste helpt tegen bumperklevers is wat meer gas geven
Het schijnt ook te maken te hebben met hoeveel cilinders je hebt, en meer specifiek de timing van de ontsteking. Tweecilinders hebben meer tijd tussen de 'klappen' zitten waardoor de band meer tijd heeft om af te koelen tot aan de volgende 'duw' vanuit het blok. Dus worden die banden minder warm, dus moet je met een lagere spanning rijden om hetzelfde gripniveau (= temperatuur) te halen. Anders blijven je banden te koud en ga je grip missen.Rody schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:58:
[...]
Volgens mij heeft de banden spanning te maken met het formaatband en soort gebruik.
Als ik op Versys zoek bij Michelin en Dunlop dan is het 2,25 voor en 2,5 achter bij beide fabrikanten voor alle banden die passen, dus van het zelfde formaat.
Het extra gewicht op de motor heeft niets te maken met bandenspanning, maar wel met de vering. Bij sommige motorfietsen met dynamic suspension kan je het zelfs instellen in de boardcomputer of je met een passagier en/of bagage rijdt (Super Duke GT bijv).
'04 FZ6 heeft inderdaad ook die spanningenErapaz schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:45:
[...]
Zowel Bridgestone als het WPH zeggen 2.5/2.9 voor de ZX-6R. Het lijkt dus inderdaad op dat dit veel voor komt.
Het gebeurt mij vrij weinig omdat ik altijd 10km/u te snel rijdt op de teller (en dat is voor veel mensen al heel eng, dus over het algemeen rijd ik al heel inhalend), maar ik zou bumperkleven zelf oplossen en niet door de bumperklever. Je zal maar net die ene opgefokte tegenkomen met haast, en dan kom jij met je achterlijke gebaar, en dan duwt ie je van de weg.noes schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:48:
[...]
Met linkerhand 'rustig an' gebaren helpt meestal wel. Veel mensen beseffen zich -denk ik- niet dat ze zo dicht op je zitten omdat ze om je heen kijken. Na gebaren gaan de meeste weer op een nette (vaak weer beetje grote) afstand rijden.
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Inderdaad, ik laat me dan altijd even extra terugzakken tov mijn voorganger zodat ik daar wat buffer heb. Daarmee geef ik blijkbaar vaak ook al aan dat ik vind dat degene achter mij aan het kleven is, want die neemt dan meestal ook al wat meer afstand. Ruimte creëren voor jezelf, dat is het allerbelangrijkst bij motorrijden!tdw schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:19:
[...]
Het gebeurt mij vrij weinig omdat ik altijd 10km/u te snel rijdt op de teller (en dat is voor veel mensen al heel eng, dus over het algemeen rijd ik al heel inhalend), maar ik zou bumperkleven zelf oplossen en niet door de bumperklever. Je zal maar net die ene opgefokte tegenkomen met haast, en dan kom jij met je achterlijke gebaar, en dan duwt ie je van de weg.
http://www.dumpert.nl/med..._renault_in_de_sloot.html
[ Voor 3% gewijzigd door Icephase op 03-02-2017 12:23 ]
Klinkt logisch, maar vanwaar dan ook de voorband verlagen? Die krijgt bij het overgrote deel van de motoren geen klappen van het blokIcephase schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 11:58:
[...]
Het schijnt ook te maken te hebben met hoeveel cilinders je hebt, en meer specifiek de timing van de ontsteking. Tweecilinders hebben meer tijd tussen de 'klappen' zitten waardoor de band meer tijd heeft om af te koelen tot aan de volgende 'duw' vanuit het blok. Dus worden die banden minder warm, dus moet je met een lagere spanning rijden om hetzelfde gripniveau (= temperatuur) te halen. Anders blijven je banden te koud en ga je grip missen.
Voor de meeste 4 cilinders is het 2,5 voor/2,9 achter
Voor de meeste 2 cilinders is het 2,2 voor/2,5 achter
[..]
Ligt ook beetje aan de situatie. Als je in de spits in treintjes rijdt en het compléét overduidelijk is dat het geen enkel nut heeft om door je heen te rijden, dan wíl ik heel soms nog wel eens een gebaar geven van "jonge, rustig aan a.u.b."tdw schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:19:
[...]
Het gebeurt mij vrij weinig omdat ik altijd 10km/u te snel rijdt op de teller (en dat is voor veel mensen al heel eng, dus over het algemeen rijd ik al heel inhalend), maar ik zou bumperkleven zelf oplossen en niet door de bumperklever. Je zal maar net die ene opgefokte tegenkomen met haast, en dan kom jij met je achterlijke gebaar, en dan duwt ie je van de weg.
Tuurlijk wel, de hele motor wordt toch in beweging gebracht? Als de achterband versnelt, versnelt de voorband ookChakotay schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:53:
[...]
Klinkt logisch, maar vanwaar dan ook de voorband verlagen? Die krijgt bij het overgrote deel van de motoren geen klappen van het blok
Zonder directe aandrijving echter, het leek me dat de losse klappen daardoor een stuk meer gedempt zijn.Icephase schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:56:
[...]
Tuurlijk wel, de hele motor wordt toch in beweging gebracht? Als de achterband versnelt, versnelt de voorband ook
[ Voor 20% gewijzigd door Osiris op 03-02-2017 13:21 ]
Ik ga geen complete rekenexercitie zitten doen, maar ik geloof best dat dat effect kleiner is. Je zegt dat het nihil/te verwaarlozen is, dat geloof ik echter niet. Maar goed, dat is een andere discussie wat mij betreft.Osiris schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:20:
Natuurlijk is er een effect, maar de weerstanden waar de voorband bij zo'n klap mee te maken krijgt, zijn ordes van grootte kleiner: de enige weerstand die de voorband dient te overbruggen (in de rijrichting gezien), is de weerstand van de wiellagers
De achterband daarentegen moet de gehele massa van motor en rijder vooruit zien te krijgen, wat een veel grotere weerstand is.
[ Voor 7% gewijzigd door Icephase op 03-02-2017 13:37 ]
Vind 2.2 voor wel aan de lage kant. Ben zelf eens naar het circuit gereden met 2.1 voor en dat voelde toch aardig slecht aan. Na een paar rondjes op het circuit tijdens een hete dag voelde het prima aan. Alleen voor op straat waar de band niet super heet word denk ik niet dat dit lekker rijd. Ik voelde met deze spanning de hele band bewegen wat erg onprettig aanvoelde.Icephase schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 11:58:
[...]
Voor de meeste 2 cilinders is het 2,2 voor/2,5 achter
Ik zeg nergens dat 't nihil/te verwaarlozen is, ik zeg slechts dat 't ordes van grootte kleiner isIcephase schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:32:
[...]
Ik ga geen complete rekenexercitie zitten doen, maar ik geloof best dat dat effect kleiner is. Je zegt dat het nihil/te verwaarlozen is, dat geloof ik echter niet. Maar goed, dat is een andere discussie wat mij betreft.
Dat wel natuurlijk. Qua kracht vanaf de motor is dat natuurlijk weer iets minder, aangezien het achterwiel over 't algemeen (zijn vast uitzonderingen
[ Voor 32% gewijzigd door Vrijdag op 03-02-2017 13:45 ]
Ik rijd vaak 10 tot 40km/u harder dan de vmax, maar... de meeste van mijn kilometers doe ik in de spits. Dus je rijdt al snel in een treintje. Ja, dan kan je wel terugzakken en weer aansluiten, maar vaak doet de de volger dat ook.tdw schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:19:
[...]
http://www.dumpert.nl/med..._renault_in_de_sloot.html
Om het nog complexer te maken heeft het achterwiel ook bijna altijd wel een klein beetje slip zolang het gas erop is, waardoor deze iets harder draait dan de voorband wat de temperatuur ook weer wat hoger maaktOsiris schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:42:
[...]
Ik zeg nergens dat 't nihil/te verwaarlozen is, ik zeg slechts dat 't ordes van grootte kleiner is
[...]
Dat wel natuurlijk. Qua kracht vanaf de motor is dat natuurlijk weer iets minder, aangezien het achterwiel over 't algemeen (zijn vast uitzonderingen) meer gewicht draagt, maar de voorband is wel smaller, waardoor 'ie weer wat meer rolweerstand voor z'n kiezen krijgt t.o.v. achteren.
Kun je die slip uitleggen/verklaren?Chakotay schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:54:
[...]
Om het nog complexer te maken heeft het achterwiel ook bijna altijd wel een klein beetje slip zolang het gas erop is, waardoor deze iets harder draait dan de voorband wat de temperatuur ook weer wat hoger maakt
~ James May
Om het nog mooier te maken:PilatuS schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:39:
[...]
Vind 2.2 voor wel aan de lage kant. Ben zelf eens naar het circuit gereden met 2.1 voor en dat voelde toch aardig slecht aan. Na een paar rondjes op het circuit tijdens een hete dag voelde het prima aan. Alleen voor op straat waar de band niet super heet word denk ik niet dat dit lekker rijd. Ik voelde met deze spanning de hele band bewegen wat erg onprettig aanvoelde.
Voor sportmotoren heb ik 2.2 voor nog nooit ergens gezien. Het is altijd 2.5 voor, ook met 2 cilinders.
De motor van jou is dan wel weer een apart verhaald, vooral omdat ie licht is. Voor motoren van 200 kilo en 50+pk is 2.5/2.9 wel de standaard.caesar1000 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:22:
[...]
Om het nog mooier te maken:
Voor mijn Duke raden ze 2.0 voor en 2.0 achter aan.![]()
Toen bij jou hebben we ze volgens mij op 2.5 bar gezet en toen viel de motor wel heel erg makkelijk in een bocht. Nu met 2.0 merk ik dat het duidelijk minder makkelijk gaat dan toen met 2.5.
Misschien is het ook wel weer een klein voordeel die 2.0 omdat de banden dan wel weer sneller warm zouden moeten worden dan bij 2.5 (of hoger).
[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 03-02-2017 14:29 ]
Of misschien gewoon doen wat de fabrikant van de banden aanbeveelt voor jouw specifieke motor, of (indien hier niets over te vinden is) wat er in de user manual van je motor staatTylen schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:33:
Banden spanning is per merk band per merk motor anders. En veer instellingn heeft er ook nog meer te maken. Gewoon erin doen wat jezelf het lekkerst vind rijden.
Dit voelt op mijn motor echt verschrikkelijk aan. Ik voel dan de banden bewegen wat de motor enorm slecht en onstabiel laat aanvoelen. Ben met die spanningen naar het circuit gereden. Prima voor op het circuit, maar voor op straat was het voor mij echt niet fijn.gebruikershaes schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:02:
Vrij hoge spanningen allemaal. In het boekje van mijn Monster 696 staat 2.1 voor en 2.2 achter. Dat heb ik ook opgevolgd. Dit is icm de Bridgestone Battlax Hypersport S21 banden.
Op papier misschien niet, maar in de praktijk wel. Net zoals caesar1000 aangeeft scheelt het een hoop in hoe de motor zich gedraagt en dat merk ik ook duidelijk. Zodra je onder de 2.3 komt is het verschil voor mij heel erg merkbaar. Of bijvoorbeeld achter 2.5 of 2.9 is merk ik totaal niet, maar 2.5 of 2.1 is heel goed merkbaar. Ik ga zelf nu niet meer lager dan 2.3 voor en achter wanneer ik naar het circuit ga. Op straat is de standaard 2.5 voor en achter.Icephase schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 17:26:
2.2/2.5 vs 2.5/2.9 is natuurlijk ook niet wereldschokkend he
[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 03-02-2017 17:53 ]
Olieverbruik was bij mijn SV altijd als ik er flink toeren mee draaide. Met rustig rijden was het verbruik zeer laag, met flink door rijden was het aardig hoog.
Misschien over een tijdje ze tot 2.5 pompen om nog is te vergelijken. Op de rotondes merkte je het toen vooral.PilatuS schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:27:
[...]
De motor van jou is dan wel weer een apart verhaald, vooral omdat ie licht is. Voor motoren van 200 kilo en 50+pk is 2.5/2.9 wel de standaard.
Ik zou trouwens even opzoeken wat er voor jouw motor aangeraden word met de banden die je nu hebt. Wat voor de banden aangeraden word is meestal belangrijker dan wat voor de motor aangeraden word.
Het zou best kunnen dat jouw oude banden heel stijf zijn waardoor je op 2.0/2.0 uitkomt. Of dat ze 2.0 aanraden zodat het slechte rubber voldoende grip geeft. Het kan best zijn dat je met je nieuwe banden beter op 2.5/2.5 kan rijden. Vind 2.0/2.0 sowieso erg laag, met welke banden dan ook. Zelfs mijn scooter doe ik 2.5/2.8 in. Ik vermoed dat je met 2.5/2.5 beter af bent dan met 2.0/2.0.
Als een hogere spanning fijner rijd zou ik dat gewoon doen. Je kan ook nog voor de middenweg gaan en voor 2.3 kiezen. Als het goed is voelt het dan vrijwel net zo goed aan als met 2.5.caesar1000 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:36:
[...]
Misschien over een tijdje ze tot 2.5 pompen om nog is te vergelijken. Op de rotondes merkte je het toen vooral.
Denk inderdaad dat het lage aantal bar vooral te maken heeft met het feit dat de motor sowieso nogal licht is en je de banden daarmee nog wat sneller op temperatuur krijgt/houdt.
Ja, is gewoon even proberen. Sowieso even kijken hoe dat straks gaat met het warmere weer. Als ik nu na een ritje (niet sportief) van 20 minuten terugkom zijn mijn banden nog steeds een beetje koud.PilatuS schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 21:03:
[...]
Als een hogere spanning fijner rijd zou ik dat gewoon doen. Je kan ook nog voor de middenweg gaan en voor 2.3 kiezen. Als het goed is voelt het dan vrijwel net zo goed aan als met 2.5.
[ Voor 4% gewijzigd door caesar1000 op 03-02-2017 22:07 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq