Het grote motortopic deel 18 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 104 Laatste
Acties:
  • 313.145 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Joopieboy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 18:04:
[...]

Mietje :P Als ik weer een motor had en het had even geregend had ik dit weekend alweer gereden hoor :P
Met alleen een pak van leer waar niets onder kan is alles onder de 15 graden koud. Verder wil ik mijn motor graag in goede staat houden en rij dus niet als er pekel ligt. Ik rij sowieso ook alleen voor de lol en ga graag lekker door de bochten wat met dit weer ook niet ideaal is. Veel vermogen en koppel zonder enige electronica is ook niet echt geweldig met dit weer. Voor mij is rijden met dit weer niet leuk en aangezien dat het enige doel is wacht ik nog wel even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Pekel is niks idd, daarom zeg ik had wel even mogen regenen. :P Maar ik snap je volledig, begrijpelijk ook. :D

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Joopieboy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 18:51:
Pekel is niks idd, daarom zeg ik had wel even mogen regenen. :P Maar ik snap je volledig, begrijpelijk ook. :D
Na een keer flink wat regen is de pekel wel weg idd. Bij mij begint het ook wel flink te kriebelen om weer te gaan rijden, daar heb ik iedere winter last van. Gelukkig hebben we hier in NL meer dan genoeg dagen om te rijden in het jaar. Zodra het weer goed genoeg is komt de motor natuurlijk wel gelijk weer buiten. Het moet dan alleen wel 15+ graden zijn en eigenlijk liever 18+. Met het pak wat ik heb is alles onder de 15 te koud en zelfs 16 of 17 graden is fris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Laagjes creëren maar idd met leer blijft je altijd koud. Mijn huidige textielen pak scheelt echt veel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

PilatuS schreef op zondag 29 januari 2017 @ 18:49:
Voor mij is rijden met dit weer niet leuk en aangezien dat het enige doel is wacht ik nog wel even :)
Voor mij is het de komende maand nog pretrijden, maar zodra de baby er is kan ik niet anders. Dat wil zeggen, hier kiezen we zelf voor uiteraard, we hadden ook gelijk een grotere auto kunnen kopen, nu hebben we gewoon 1 auto plus 1 motor, dus als we met het gezin weggaan gaat papa op twee wielen :9.

Voordeel voor mij is wel dat wanneer ik alleen wegga (wat nog steeds vaker voorkomt ivm mijn andere hobby, en ook zaken als even de stad inschieten om iets te halen etc het verbruik lager is en de pretfactor hoger, dan wanneer ik met de auto moest gaan.

En truth be told - ik kom inderdaad bar weinig andere motorrijders tegen op dit moment, ik kan ze per rit op één hand tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op zondag 29 januari 2017 @ 18:22:
[...]
Ik zie eerder een issue met heel lange motoren zoals sommige Harleys.
Nou ;)

[YouTube: https://youtu.be/M9MVY8swO5M]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Joopieboy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 18:59:
Laagjes creëren maar idd met leer blijft je altijd koud. Mijn huidige textielen pak scheelt echt veel. :)
Met wat moeite kunnen er misschien 2 of 3 t-shirts onder maar dat gaat al snel strak zitten. Als het weer goed is rij ik zodanig veel dat ik het soms aan het einde van het seizoen ook wel weer genoeg vind. Zo'n pauze van een paar maanden vind ik opzich niet zo heel erg al gaat het dus wel snel kriebelen.
HTT-Thalan schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:00:
[...]
En truth be told - ik kom inderdaad bar weinig andere motorrijders tegen op dit moment, ik kan ze per rit op één hand tellen.
Ik heb het idee dat minimaal 85% van de motorrijders in NL mooi weer rijders zijn. Voor de meeste mensen is het toch gewoon een stukkje hobby en puur voor de lol. Als ik met dit weer zou rijden zou ik er niets aan vinden. Doe mij maar een mooie avond met een graadje of 20 en een lege dijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ach ik zou zelf ook graag iets voor mooi weer willen, een dikke racer. Maar verder zit ik het liefst op de motor, hekel aan autorijden niet echt, maar wel de drukte, het parkeren, schades en krassen en ellende. Lekker het hele jaar op de motor zou ideaal zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Joopieboy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:07:
Ach ik zou zelf ook graag iets voor mooi weer willen, een dikke racer.
De 990 SD komt aardig in de richting toch ? Het is dan wel geen racer maar je kan er net zo leuk mee rijden :)

Edit: De 990 overal zomaar neerzetten is denk ik ook wel tricky. Dat is ook wel het nadeel van de mijne, ik durf dat ding nergens neer te zetten waar ik de motor niet kan zien. Daarom bij het vervangen van de tankdop ook maar 1tje gekozen zonder slot :P Overal met de 990 naar toe is wel relax en leuk, maar ook wel link ben ik bang.

[ Voor 36% gewijzigd door PilatuS op 29-01-2017 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

PilatuS schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:10:
[...]

De 990 SD komt aardig in de richting toch ? Het is dan wel geen racer maar je kan er net zo leuk mee rijden :)
Racer is voor mij geen doen ook. :P Compromis wil ik niet zeggen, wel iets wat beiden zou moeten kunnen doen. Ben echt benieuwd als ik ermee heb gereden en of we er ook uit komen verder, al denk ik het wel. *O*

En idd dat parkeren is nog een dingetje ja, valt wel op. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Joopieboy op 29-01-2017 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

PilatuS schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:05:
Doe mij maar een mooie avond met een graadje of 20 en een lege dijk :)
Oh maar daar kijk ik ook wel naar uit hoor :) ik kan alleen wat minder hard door de bochten.
Is geen probleem, ze is rap genoeg om bij te trekken op de rechte stukken :P.

Bij het slalommen vandaag merkte ik hoe fijn het is als je, inderdaad, zoals je op een dijk zou hebben heel veel bochtjes achter elkaar kunt maken, zeker als de motor zich zo fijn de bochten in laat sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

HTT-Thalan schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:13:
[...]

Oh maar daar kijk ik ook wel naar uit hoor :) ik kan alleen wat minder hard door de bochten.

Bij het slalommen vandaag merkte ik hoe fijn het is als je, inderdaad, zoals je op een dijk zou hebben heel veel bochtjes achter elkaar kunt maken, zeker als de motor zich zo fijn de bochten in laat sturen.
Ho ho, vraag ceaser maar eens wat ik uitspookte met de transalp. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Joopieboy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:12:
[...]

Racer is voor mij geen doen ook. :P Compromis wil ik niet zeggen, wel iets wat beiden zou moeten kunnen doen. Ben echt benieuwd als ik ermee heb gereden en of we er ook uit komen verder, al denk ik het wel. *O*

En idd dat parkeren is nog een dingetje ja, valt wel op. :+
Voor mij is het puur voor de lol en ga ik er misschien 2x per jaar ergens mee naar toe. Voor meer kilometers is mijn motor ook alles behalve ideaal, voor de lol echter is ie perfect vind ik :)
HTT-Thalan schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:13:
[...]

De motor die je hebt kan meer dan je denkt. Een goede rijder kan daarmee op een dijk genoeg racers er flink mee uit rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
Tis net andersom; met de juiste skillz kan je het in de bochten prima bijhouden, maar op het rechte stuk ben je verloren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Maegrim schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:26:
Tis net andersom; met de juiste skillz kan je het in de bochten prima bijhouden, maar op het rechte stuk ben je verloren :P
Hangt natuurlijk van de weg af. Het stuk dijk waar ik rij heeft niet heel veel lange rechte stukken. Zonder genoeg ruimte om hoge snelheden te halen blijft alleen de rijder over en boeit de machine weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
HTT heeft het over bochten en rechte stukken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Maegrim op 29-01-2017 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

PilatuS schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:10:
[...]

Edit: De 990 overal zomaar neerzetten is denk ik ook wel tricky. Dat is ook wel het nadeel van de mijne, ik durf dat ding nergens neer te zetten waar ik de motor niet kan zien. Daarom bij het vervangen van de tankdop ook maar 1tje gekozen zonder slot :P Overal met de 990 naar toe is wel relax en leuk, maar ook wel link ben ik bang.
KTM hé. Motormerk met de hoogste kans op diefstal. :(

Las toevallig laatst ergens dat KTM een diefstal risico van 0.9% heeft en dat dat bij bijvoorbeeld Ducati en Yamaha maar 0.2% is. :/
Joopieboy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:15:
[...]

Ho ho, vraag ceaser maar eens wat ik uitspookte met de transalp. ;)
Denk je dat je 'm kwijt bent, zit 'ie bijna naast je. Zo ging dat er toen aan toe. :+ :+

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Aschtra schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 18:20:
[...]

Ik ben nu 21 en ga binnenkort dus beginnen. Mijn moeder zou het dom vinden als ik het niet zou doen. Omdat zij zelf ook altijd wilde motorrijden maar het is er bij haar nooit van gekomen
PilatuS schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 18:23:
[...]

Toen ik begon met rijden was ik 21. Wou op mijn 18e al wel maar had geen zin in 2x examen doen en 25KW dus gewacht tot 21 voor volvermogen. In het begin waren ze er niet zo blij mee, maar toen het voor langere tijd goed ging vonden ze het wel prima. Ik denk dat er maar weinig ouders zijn die zich geen zorgen maken als iemand onder de 25 op iets met veel vermogen stapt.
caesar1000 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:39:
[...]

Nou ja, dat ik een klappert maakte op een rotonde na 2 maanden rijden was niet goed voor de gemoedsrust....

...dat ik daarna weer zo op de motor stapte en weer lekker ging rijden wel. :+
Ik heb het niet getroffen merk ik al |:( Eigenlijk stonden ze er beiden negatief tegenover, maar m'n vader is YouTube video's gaan kijken en besefte daarna dat je intens hard moet opletten, en het hele AVB vond ie ook maar een prestatie. Hij vindt het nu wel ongeveer oke.

M'n moeder doet dat soort dingen niet en laat zich puur ingeven door wat ze leest. Elke keer als er hier in de omgeving een motorrijder verongelukt, of als we op de weg zitten en de wat 'sportievere' motorrijders (of aso's, hoe je het wil noemen) is het weer van "En dat pleurisding van jou !!!! je rijdt jezelf dood!" :')

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mensen zonder ruggengraat, fijn. :X

Maar idd ceaser, en dat is wel een dingetje. Die gsx dropte ik overal, en die Transalp huurmotor nam ik niet eens de moeite voor het extra slot. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Maegrim schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:28:
HTT heeft het over bochten en rechte stukken ;)
Dat is waar :)

Maar dan nog, als de rechte stukken niet extreem lang zijn kan je op een langzamere machine alsnog wel voor blijven. Zelfs een motor met 60pk kan wel genoeg zijn. Hangt af van hoe hard de persoon op de snellere motor wil gaan. De meeste dijken zijn inmiddels 60 worden. De vraag is dan hoe ver je wil gaan. 120km/u waar je 60 mag ? Of nog even een stap verder en naar de 200km/u gaan ? Met flinke lange stukken kan je wel weer bijkomen, maar zelf ga ik echt niet de 200km/u aantikken waar je 60 mag. Die langzamere motor is dan misschien wel niet zo heel snel maar tot de 160km/u is iedere motor met 50pk of meer wel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Maegrim schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:26:
Ik heb het gevoel (maar wat weet ik nou, hè jongens ;)) dat dit ding best hard doortrekt. Op die zeldzame momenten dat het kan (zoals een oprit naar de snelweg) is mijn gevoel (ik kan het pas staven zodra er een camera met GPS op mijn helm hangt) dat ik onder de 5 seconden op de honderd zit. Mijn enige vergelijkingsmateriaal is de CB650F en die voelde net zo snel, maar dan vooral hoger in de toeren.

Het is pas zodra je op de 140 zit dat het doortrekken allemaal wat minder vlot gaat, maar die snelheden interesseren me weinig, het lawaai is dan al dusdanig dat het oncomfortabel word.

Op dit moment is de motor nog vele malen sneller dan de rijder, en die ingenaaide 'grip' vlakken in de broek ten spijt word ik gewoon in mijn duozit gedrukt bij volgas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mja pest is dat alle vermogen went, het gaat om de fun die een motor geeft en het gevoel. :) Daar zit veel meer imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:39:
[...]
Ik heb het gevoel (maar wat weet ik nou, hè jongens ;)) dat dit ding best hard doortrekt.
Iedere motor met meer dan 50pk is best snel. Je rijd er tot de 120 sowieso 90% van de auto's hier in NL er mee uit.

Dat ie vanaf de 140 niet zo snel is meer klopt wel. De luchtweerstand word dan zodanig hoog dat je veel pk's nodig hebt om verder te komen. Dat verschil merk ik ook wel tussen mijn oude motor en mijn huidige. Die 40pk meer merk je op hoge snelheden enorm. Bij de vorige motor was het rond de 200km/u wel klaar met hard optrekken, de huidige trekt dan nog als een beest.

Daarom zijn auto's op topsnelheid soms ook beter dan motoren. Je hebt als motor zo'n 170pk nodig om de 300 te halen. Wil je naar de 350 heb je al makkelijk 250pk nodig voor die laatste 50km/u sneller. Met een auto kom je met 300pk al wel naar de 300km/u terwijl ie een ton meer gewicht heeft.

[ Voor 52% gewijzigd door PilatuS op 29-01-2017 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:25
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met cursussen/trainingen. Ben van plan om deze zomer het buitenland op te zoeken om meerdere dagen te rijden. Voor ik dat ga doen wil ik graag mijn rij-techniek verbeteren.

Ik zie bijvoorbeeld VRO bochten van de KNMV op Lelystad en ook de ANWB biedt trainingen aan. Naast de bekende namen zijn er diverse ZZP'ers en kleine ondernemingen die, vaak tegen lagere tarieven, een dag training aanbieden.

Focus voor mij ligt op het bochtenwerk.

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
caesar1000 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:30:
[...]

KTM hé. Motormerk met de hoogste kans op diefstal. :(

Las toevallig laatst ergens dat KTM een diefstal risico van 0.9% heeft en dat dat bij bijvoorbeeld Ducati en Yamaha maar 0.2% is. :/
Dan mag ik mezelf gelukkig noemen dus. Al 4,5 jaar op dezelfde KTM.

die 0.9% komt mogelijk uit een bericht van 2012.

In dit bericht staat Suzuki boven aan (zijn weliswaar absolute getallen)
homemix25 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:54:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met cursussen/trainingen. Ben van plan om deze zomer het buitenland op te zoeken om meerdere dagen te rijden. Voor ik dat ga doen wil ik graag mijn rij-techniek verbeteren.

Ik zie bijvoorbeeld VRO bochten van de KNMV op Lelystad en ook de ANWB biedt trainingen aan. Naast de bekende namen zijn er diverse ZZP'ers en kleine ondernemingen die, vaak tegen lagere tarieven, een dag training aanbieden.

Ik heb twee jaar geleden VRO bochten gedaan. Dat is weinig theorie, veel rijden. Ik persoonlijk had er niet veel aan. Op het circuit daar ging ik steeds harder, steeds meer vertrouwen. Ik begon het circuit te kennen, de staat van de bochten verandert niet, na 20 rondjes weet je van elke bocht of er rotzooi ligt (niet natuurlijk) of andere onaangename verrassingen. Daarna ging ik weer de openbare weg op en daar is het weer een gok, elke bocht weer. Ik heb die dag als erg leuk ervaren, maar niet als echte aanvulling.

Ik heb ook een supermoto circuit cursus gedaan in valkenswaard, en dat vond ik wel erg nuttig. Daar heb ik geleerd wat een motorfiets kan, en in hoeverre ik zelf de beperking ben. Daar heb ik ook goed leren remmen.

[ Voor 48% gewijzigd door Derby op 29-01-2017 20:10 ]

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
homemix25 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:54:

Lelystad is voor mij wel heel goed geweest om beter door de bochten te gaan. Dit dan met Motor Circuit Training. Dit jaar is alleen wel het laatste jaar dat circuit Lelystad nog bestaat.

Moet er wel bij zeggen dat je met MCT niet heel veel info krijgt en je het toch voornamelijk zelf moet doen. Echt een cursus kan je het niet noemen. Het is meer rijden dan info krijgen. Het ging mij vooral om met de juiste houding op de motor te zitten. Zodra ik dat goed onder controle had ging het rijden op Lelystad erg lekker. Ik ga er nu ook meer naartoe voor de lol dan om te leren.

Lelystad is wel een heel goed circuit om de bochten te leren. De snelheid ligt niet heel hoog en de bochten zijn erg lang waardoor je veel tijd hebt om aan je houding te werken. Ik zou alleen wel naar het Politiecircuit gaan en niet naar Midland. Ik ben er nu iets van 6 keer geweest en dat heeft enorm geholpen voor de bochten rijden.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 29-01-2017 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
Aww gooien ze Lelystad dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Helaas door het vliegveld wat groter word voor internationale vluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

PilatuS schreef op zondag 29 januari 2017 @ 20:16:
[...]

Helaas door het vliegveld wat groter word voor internationale vluchten.
Idd, heel erg jammer. :) Veel mensen hebben daar een hoop herinneringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Joopieboy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 20:19:
[...]

Idd, heel erg jammer. :) Veel mensen hebben daar een hoop herinneringen.
Zeker. Het is dan ook een erg leuke baan om op te rijden. Het gaat niet super hard maar gewoon lekker plat door de bochten. Genoeg mensen die op Assen rijden die toch af en toe naar Lelystad gaan.

Dit jaar kunnen we gelukkig nog. Het programma van MCT staat online en reserveren is mogelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 29-01-2017 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:25
PilatuS schreef op zondag 29 januari 2017 @ 20:22:
[...]

Zeker. Het is dan ook een erg leuke baan om op te rijden. Het gaat niet super hard maar gewoon lekker plat door de bochten. Genoeg mensen die op Assen rijden die toch af en toe naar Lelystad gaan.

Dit jaar kunnen we gelukkig nog. Het programma van MCT staat online en reserveren is mogelijk.
Heb me ingeschreven voor 15 april!

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 22:15

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb natuurlijk makkelijk kletsen want ik ga zo op een dagje even op en neer naar de Eifel, maar dat is de plek waar wij (een groepje limburgse rijders) lekker rijden en onze bochten gaan oefenen. Als voorbereiding op een motorvakantie zou ik een lang weekendje Eifel/Luxemburg doen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
homemix25 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:05:
[...]

Heb me ingeschreven voor 15 april!
Cool :) Gaat je zeker bevallen daar. Ik wil zelf dit jaar ook zeker weer minimaal 2x gaan. Ik hou het altijd alleen even in de gaten qua weer. Soms moet ik wel beslissen zonder het weer te weten, maar vaak genoeg is er nog net plek vrij een paar dagen voordat het is en dan weet ik zeker goed weer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

tdw schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:30:
[...]

[...]

[...]

Ik heb het niet getroffen merk ik al |:( Eigenlijk stonden ze er beiden negatief tegenover, maar m'n vader is YouTube video's gaan kijken en besefte daarna dat je intens hard moet opletten, en het hele AVB vond ie ook maar een prestatie. Hij vindt het nu wel ongeveer oke.

M'n moeder doet dat soort dingen niet en laat zich puur ingeven door wat ze leest. Elke keer als er hier in de omgeving een motorrijder verongelukt, of als we op de weg zitten en de wat 'sportievere' motorrijders (of aso's, hoe je het wil noemen) is het weer van "En dat pleurisding van jou !!!! je rijdt jezelf dood!" :')
Bij mij weten ze dat ik verantwoord rijd, dat scheelt al veel. Daarnaast ook wel echt het nodige geld in bescherming gestoken. Dat is toch ook weer wat extra gemoedsrust voor mijn ouders. :>
Derby schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:57:
[...]

Dan mag ik mezelf gelukkig noemen dus. Al 4,5 jaar op dezelfde KTM.

die 0.9% komt mogelijk uit een bericht van 2012.

In dit bericht staat Suzuki boven aan (zijn weliswaar absolute getallen)

[...]
Daarin nemen ze alleen het aantal gestolen motoren per merk en zetten dat onder elkaar. Als je echt naar risico gaat kijken (dus X aantal gestolen per X merk met X aantal park) zit KTM er echt duidelijk boven helaas. :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/92iHX4Aq7J3JP3qhpMSn8W3D/full.png

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45
Ktm heeft veel goedkopere cross brommers die mensen makkelijker buiten laten staan gok ik. Zelfde geldt dus voor die scootermerken die nog hoger staan.

Harley D, Ducati en bmw verkopen alleen vrij dure modellen die vaker binnen gestald worden gok ik.

De cijfers zijn wel grappig, maar zonder analyse zegt het weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Requiem19 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:12:
Ktm heeft veel goedkopere cross brommers die mensen makkelijker buiten laten staan gok ik. Zelfde geldt dus voor die scootermerken die nog hoger staan.

Harley D, Ducati en bmw verkopen alleen vrij dure modellen die vaker binnen gestald worden gok ik.

De cijfers zijn wel grappig, maar zonder analyse zegt het weinig.
Denk dat het vooral diefstal is van de vele crossmotoren en de duurdere KTM's. Als je kijkt naar 2e hands KTM crossmotoren zijn die nou niet goedkoop te noemen. Nieuw zijn ze trouwens ook zeker niet goedkoop. Eerder de duurdere crossmotoren van de markt. Hetzelfde geldt voor de straatmotoren. De 690, 1290 en Adventure modellen zijn vaak de duurste in hun categorie. Dan is de keuze snel gemaakt.

Die crossmotoren staan vaak bij de crossbaan en zijn ook onverzekerd. Komt wel is langs dat er weer bij iemand 3 van die dingen zijn verdwenen. Makkelijke diefstal soms lijkt me. Denk dat die hoek zeker inderdaad ook heel wat diefstal heeft.

En uiteindelijk: oranje valt natuurlijk wel op (en wie wil er nou niet een KTM? >:) ). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

caesar1000 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:03:
[...]

Bij mij weten ze dat ik verantwoord rijd, dat scheelt al veel. Daarnaast ook wel echt het nodige geld in bescherming gestoken. Dat is toch ook weer wat extra gemoedsrust voor mijn ouders. :>
Mja in de auto heb ik er nogal een handje van wat steviger door te duwen, iets wat ik op de motor niet doe. Overigens rijd ik ook altijd met motorkleding aan.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de 5 gestolen derbi's, komen er 4 terug.. verast mij eigenlijk niks.. niks dan ellende met dat ding gehad ;w

Vooruit, snel was ie, maar wat zat dat waardeloos in elkaar zeg. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:32:
Van de 5 gestolen derbi's, komen er 4 terug.. verast mij eigenlijk niks.. niks dan ellende met dat ding gehad ;w

Vooruit, snel was ie, maar wat zat dat waardeloos in elkaar zeg. 7(8)7
Daarom snap ik ook niet dat KTM zoveel gejat wordt. Een constructie en ontwerpfout op wielen.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Derby schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:39:
[...]

Daarom snap ik ook niet dat KTM zoveel gejat wordt. Een constructie en ontwerpfout op wielen.
Ach, beter dan een husqvarna, als je die eentje jat moet je halverwege stoppen om de zuiger te vervangen :D :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Derby schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:39:
[...]
Jij hebt blijkbaar nooit gehoord van zoiets als de SuperDuke 1290R? :+

Afbeeldingslocatie: https://cdn.hiconsumption.com/wp-content/uploads/2016/11/2017-KTM-Super-Duke-1290R-004.jpg

Geen constructie-of ontwerpfout op wielen: nee; porno op wielen. ;)

De laatste aantal jaren aan motoren van KTM hebben veel minder last van de problemen die KTM's 15 jaar geleden hadden. Daarnaast is het design natuurlijk iets wat eigen smaak is, maar ik hoor eigenlijk alleen maar lovende reacties als ik met de KTM op pad ben. Van duimpjes in de lucht tot juichende kinderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

"Kijk mamma, een brommer!" :+ :D

En idd die R is echt porno ja, en goed om van je rbw af te raken, zeg maar zeker en vast en snel. En dan na een week nog afvragen wat je eigenlijk gedaan hebt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Joopieboy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:59:
"Kijk mamma, een brommer!" :+ :D

En idd die R is echt porno ja, en goed om van je rbw af te raken, zeg maar zeker en vast en snel. En dan na een week nog afvragen wat je eigenlijk gedaan hebt. ;)
Nee ja, dan komt het mooiste gedeelte:

Het gas vol opentrekken, kinderen helemaal enthousiast, en het toch legaal houden. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Niet eerlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
caesar1000 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:56:
[...]

[afbeelding]

De laatste aantal jaren aan motoren van KTM hebben veel minder last van de problemen die KTM's 15 jaar geleden hadden. Daarnaast is het design natuurlijk iets wat eigen smaak is, maar ik hoor eigenlijk alleen maar lovende reacties als ik met de KTM op pad ben. Van duimpjes in de lucht tot juichende kinderen. :)
Ik ben groot fan van KTM. Rij een SMC-r. Speelgoed, maar ik heb al meerdere onderdelen moeten vervangen waar een beetje ingenieur zich voor zou schamen. Echt slordige ontwerp fouten.
Als je eens in de spits bij 100 km/h zonder aandrijving komt te zitten omdat je kleppen krom zijn, en je moet naar de vluchtstrook drie banen opzij dan is KTM niet zoveel porno meer.
Aan de andere kant, elk merk heeft zo zijn eigenaardigheden.

[ Voor 0% gewijzigd door Derby op 30-01-2017 00:25 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Derby schreef op maandag 30 januari 2017 @ 00:19:
[...]

Ik ben groot fan van KTM. Rij een SMC-r. Speelgoed, maar ik heb al meerdere onderdelen moeten vervangen waar een beetje ingenieur zich voor zou schamen. Echt slordige ontwerp fouten.
Als je eens in de spits bij 100 km/h zonder aandrijving komt te zitten omdat je kleppen krom zijn, en je moet naar de vluchtstrook drie banen opzij dan is KTM niet zoveel porno meer.
Niet iedere KTM is slecht, hangt van het blok af. De LC8 is vrij betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Derby schreef op maandag 30 januari 2017 @ 00:19:
[...]

Nja okay, wat betreft de SMC is er sowieso best wel vaak gedoe bij de niet-allernieuwste modellen van wat ik lees. Het LC8 blok, zoals PilatuS ook al aangeeft, is in dat opzicht wel een stuk betrouwbaarder.

Met mijn Duke 125 ook wel veel gedoe gehad. Wel goed om te zien dat KTM deze problemen aanpakt want op de nieuwe 125's zitten bijvoorbeeld Metzeler M5's gemonteerd ipv die gevaarlijke MRF banden.

Dat laatste is trouwens ook zeker waar. ;)

Iemand nog tips voor het inrijden van nieuwe banden? Las dat het vooral belangrijk is om de band goed op temperatuur te krijgen en langzaam het oppervlak 'af te werken'. Maar hoe doe je dat met dit weer? Is voor mijn motor te koud om te banden echt goed op temperatuur te krijgen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09 16:35

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Tankiej schreef op zondag 29 januari 2017 @ 08:34:
[...]

Ik heb ze ook van Alpinestars in maat 50 :Y)

Zit wel eens te kijken naar andere, deze zijn ondertussen 6 jaar oud en opzich wel toe aan vervanging. Maar ik vind niet veel andere merken die motorlaarzen in die maat hebben. Heb jij nog andere merken gevonden toevallig, die motorlaarzen hebben in maat 50?
Had al eerder willen reageren, maar een computer typt iets fijner dan een telefoon...

De SMX-5 laarzen heb ik vorig jaar bij Kalsbeek motoren te Zwolle gehaald. Deze zaten krapjes met maat 50. Eigenlijk alles wat ze op voorraad hadden in 50 gepast en deze paste dan nog het beste. de rest te krap.

Bij onderstaande link heb ik de Alpinestars SMX-1 R gehaald twee maand terug. Ook eerst maat 50 besteld op eerdere ervaringen om voor het eerst schoenen via het internet te halen. Bleken deze ook nog eens te breed en iets te groot te zijn. Maatje 49 van dit model zit wel weer lekker. dus deze erbij besteld en 50 terug gedaan. (Zelfde met normale schoenen, zelfs eens twee paar tegelijk willen halen in maat 50 wandelschoenen. eerste paar zat goed, tweede paar blijkbaar op een andere leest geslagen en net te krap.) met wet koop op afstand doen ze ook niet heel moeilijk met deze maten. Omdat ik het lullig vind om een exotische maat klakkeloos te bestellen eerst contact opgenomen of ze er problemen mee hebben. Waarop ik een vriendelijk antwoord kreeg met geen enkel probleem.
Maat 50

Richa Vulcan staat bijvoorbeeld niet op bovenstaande site, maar is ook in maat 50 te krijgen.

De Alpinestars SP1 zijn echter het enigste model motorschoenen die enigszins lijken op normale schoenen in maat 50 waar ik tegen aan ben gelopen. Deze staat dan ook nog op mijn lijstje om eens te gaan passen. de "modieuze" op normale schoenen lijkende motorschoenen gaan echter maar tot 47.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

caesar1000 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:19:
Iemand nog tips voor het inrijden van nieuwe banden?
Ik zou daarvoor niet naar mij luisteren, want dankzij een nieuwe achterband ben ik afgelopen najaar onderuit gegaan. O-) (CodeCaster in "Het grote motortopic deel 18")

Afgelopen weekend heb ik weer wat geknutseld aan m'n Fazer:

Fazer koplamp 600x800

Binnenkort kan 'ie weer, maar dan moet ik dus alsnog die nieuwe achterband inrijden. Ik wacht wel op wat droger weer. :P

En ja, de tuin staat op de planning voor dit jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 30-01-2017 09:30 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:14

steveman

Comfortabel ten onder

caesar1000 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:56:
[...]

[afbeelding]

Dude, sommige mensen zitten op het werk te scrollen :(

:9~

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 17:26
Patrock schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:23:
[...]

Had al eerder willen reageren, maar een computer typt iets fijner dan een telefoon...

De SMX-5 laarzen heb ik vorig jaar bij Kalsbeek motoren te Zwolle gehaald. Deze zaten krapjes met maat 50. Eigenlijk alles wat ze op voorraad hadden in 50 gepast en deze paste dan nog het beste. de rest te krap.

Bij onderstaande link heb ik de Alpinestars SMX-1 R gehaald twee maand terug. Ook eerst maat 50 besteld op eerdere ervaringen om voor het eerst schoenen via het internet te halen. Bleken deze ook nog eens te breed en iets te groot te zijn. Maatje 49 van dit model zit wel weer lekker. dus deze erbij besteld en 50 terug gedaan. (Zelfde met normale schoenen, zelfs eens twee paar tegelijk willen halen in maat 50 wandelschoenen. eerste paar zat goed, tweede paar blijkbaar op een andere leest geslagen en net te krap.) met wet koop op afstand doen ze ook niet heel moeilijk met deze maten. Omdat ik het lullig vind om een exotische maat klakkeloos te bestellen eerst contact opgenomen of ze er problemen mee hebben. Waarop ik een vriendelijk antwoord kreeg met geen enkel probleem.
Maat 50

Richa Vulcan staat bijvoorbeeld niet op bovenstaande site, maar is ook in maat 50 te krijgen.

De Alpinestars SP1 zijn echter het enigste model motorschoenen die enigszins lijken op normale schoenen in maat 50 waar ik tegen aan ben gelopen. Deze staat dan ook nog op mijn lijstje om eens te gaan passen. de "modieuze" op normale schoenen lijkende motorschoenen gaan echter maar tot 47.
Modieus staat bij mij sowieso niet bovenaan het wensenlijstje, dat heb ik wel afgeleerd met deze schoenmaat :+
Motorschoenen zou leuk zijn, maar ik vind het geen enkel probleem om een paar schoenen mee te nemen en om te wisselen op plaats van bestemming. Dus dat die er eigenlijk niet zijn vind ik niet heel erg.

De SMX-5 ben ik ook een paar keer tegen gekomen, maar die vind ik zelf niet heel lekker zitten, Ik heb nu de Web Gore-Tex van Alpinestars, voldeden prima de afgelopen jaren. Maar ik wil nu wel iets meer richting een allroad motorlaars, gezien m'n motor (Tiger 800) en dat ik af en toe een zandpaadje pak. Daar is bij Ten Kate eigenlijk alleen deze die mij een beetje aanspreekt.

Ik haal m'n gewone schoenen vaak online of anders in Duitsland. Daar zijn veel meer winkels die wel ook nog normale maten hebben, ipv ophouden bij 47 (kindermaatjes :P ) zoals in Nederland eigenlijk overal het geval is. Misschien dat ze daar bij de motorwinkels ook meer keuze hebben t/m 50, als ik FC-moto.de bekijk dan lijkt daar in ieder geval al wel meer keuze te zijn in de grote schoenmaten dan bij de Nederlandse (web)winkels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans92
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-08 09:02

Frans92

VFR800

Tankiej schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:51:
[...]

Modieus staat bij mij sowieso niet bovenaan het wensenlijstje, dat heb ik wel afgeleerd met deze schoenmaat :+
Motorschoenen zou leuk zijn, maar ik vind het geen enkel probleem om een paar schoenen mee te nemen en om te wisselen op plaats van bestemming. Dus dat die er eigenlijk niet zijn vind ik niet heel erg.
Nu heb ik zelf ook vrij grote voeten, maat 50 voor motorlaarzen. (Sport)schoenen zijn 48.5-49.
Gelukkig had ik na twee keer passen goede motorlaarzen die lekker zitten en nog relatief mooi zijn.

In Fijnaart zit een winkel die sneakers en sportschoenen verkoopt in grote maten. Het was geweldig om daar eens alles te kunnen passen i.p.v. een modelletje dat ze toevallig hebben staan. In Rotterdam Centrum zit ook een zaak met grote maten. Dat zijn dan wel wat nettere/duurdere schoenen.

XBL: DonFrans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Even een screenshot van een filmpje gemaakt met mijn aardappelcamera:

CB500F - TA

Van de tourrit dit weekend :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
HTT-Thalan schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:18:

[afbeelding]

Schitterend dat verschil in grootte. Wat voor model is die kleine brommer links?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Erapaz schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:03:
[...]

Schitterend dat verschil in grootte. Wat voor model is die kleine brommer links?
Dat is een CB500F! Effectief deze motor als mijn lesmotor, maar dan net binnen de A2 classificatie. Geen klein ding hoor, het is gewoon dat die van mij nog uit een tijd komt dat de transistor nog niet was uitgevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoshky
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 12:35
[...]

Moest je niet beter weten, je zou gaan denken dat het een MSX of zo is naast die TA 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:07
[...]

Dat is de mijne en is een Honda CB500F. Hij lijkt inderdaad wel een miniatuur naast de Transalp, maar valt best mee in het echt. Hij is niet groot, dat is een feit :9 Hij is ook eigenlijk te klein voor mijn 1.84, maar het past wel allemaal.

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
HTT-Thalan schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:09:
[...]

Dat is een CB500F! Effectief deze motor als mijn lesmotor, maar dan net binnen de A2 classificatie. Geen klein ding hoor, het is gewoon dat die van mij nog uit een tijd komt dat de transistor nog niet was uitgevonden...
Had ik moeten weten, zelf ook op een CB650F les gehad, naast een CBF600. Die CB650F was echt heel erg lekker en makkelijk te rijden.

Ben benieuwd hoe die TA gaat bevallen als dagelijks vervoer, vooral met koude start en warmdraaien etc. Ik vind het eerlijk gezegd nogal een gedoe in de morgen. Mocht ik echt een daily gaan gebruiken dan heb ik liever iets moderners met injectie en een eigen koude start programma.

Vanochtend wilde de mijne niet starten op de choke (viel meteen weer uit), maar wel weer zonder choke en met een beetje gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

HTT-Thalan schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:18:

[afbeelding]

Ik snap wel dat je helemaal opnieuw moet wennen aan de TransAlp. Behoorlijk verschil in formaat!

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Erapaz schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:20:
Ben benieuwd hoe die TA gaat bevallen als dagelijks vervoer, vooral met koude start en warmdraaien etc. Ik vind het eerlijk gezegd nogal een gedoe in de morgen. Mocht ik echt een daily gaan gebruiken dan heb ik liever iets moderners met injectie en een eigen koude start programma.

Vanochtend wilde de mijne niet starten op de choke (viel meteen weer uit), maar wel weer zonder choke en met een beetje gas.
Het zal semi-dagelijks worden. Voor woon-werk verkeer heb ik de leasewagen, doch als de file hevig is en ik naar het kantoor in A'dam moet pak ik de motor wel, ondanks de benzine die ik dan zelf dok. Verder veel lange(re) ritten naar familie, touren etc..

Starten in de kou is bij mij (tot nu toe) nog appeltje eitje geweest. Ik trek de choke in (grendel bij de koppeling) en start hem met een klein trekje aan het gas, en klaar. Even een paar minuten laten pruttelen terwijl ik handschoenen en helm e.d. aantrek en opstap, en tegen die tijd kan ik al wegrijden met de choke uit.
w4rguy schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:32:
[...]

Ik snap wel dat je helemaal opnieuw moet wennen aan de TransAlp. Behoorlijk verschil in formaat!
Waar ik onder andere aan moet wennen is dat een v-twin (blijkbaar, of het is alleen de mijne) niet zo lekker stationair rijdt (zonder koppeling/gas, maar in de versnelling) omdat hij dan gaat bokken, de CB650F had daar geen moeite mee.

De vermogensafgifte is voor mij prettiger dan op de lesmotor (meer onderin/middengebied), evenals de 'bijterigheid' van het gas (die is stukker minder op de TA) maar inderdaad, dat formaat is de grootste 'wenner'. Niet zozeer de zit (die is comfortabel, hoog en overzichtelijk - precies waarom ik hem kocht) maar wel het feit dat het zwaartepunt hoger ligt, en je tegen een dichte kuip aan kijkt in plaats van een wiel. Het stuur is ook breder, en geeft daarom een heel ander stuurgevoel.

De koffers moet ik ook nog aan wennen, die zijn iets breder dan het stuur, dus ik moet altijd even oppassen dat ik fatsoenlijk door kleine doorgangen stuur (zoals paaltjes, of ons tuinhek).

Bij de rit met Leviathius dit weekend heb ik (met zijn hulp) mijn 'lean' bekeken in de bochten, en durfde ik door steeds een stapje verder te gaan steeds comfortabeler de bochten in te 'vallen'. Ik regelde dan een soepel verloop van de bocht door de aanvangssnelheid wat lager te pakken en heel langzaam op het gas te gaan naarmate de bocht vorderde. De lesmotor had voor mijn gevoel een hardere 'duw' op het stuur nodig om de bocht in te vallen, de TA gaat al als je de bocht doorkijkt.

[ Voor 13% gewijzigd door HTT-Thalan op 30-01-2017 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
caesar1000 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:19:
Iemand nog tips voor het inrijden van nieuwe banden? Las dat het vooral belangrijk is om de band goed op temperatuur te krijgen en langzaam het oppervlak 'af te werken'. Maar hoe doe je dat met dit weer? Is voor mijn motor te koud om te banden echt goed op temperatuur te krijgen. O-)
Wat ik de laatste keer gedaan heb, maar dat zal voor jou alleen wat lastiger zijn, is ze eerst heel heet krijgen en dan de rand er vanaf rijden.

Had nieuwe banden net voordat ik naar het circuit ging, dus was het wel handig ze snel in te rijden. Ben toen naar Duitsland gegaan toen het een graadje of 23 was. Op de Autobahn een kilometer of 20 met 250+ gereden en toen de op en afritten gelijk plat gegaan. De band is dan zo heet dat kleine steentjes er aan blijven plakken. Toen dus met een erg hete band gelijk plat om de randen er vanaf te rijden.

Hoe heter de band word hoe sneller het gaat. Dus warm weer is wel zo fijn en hoge snelheden helpen ook erg mee. Alleen zowel het weer als de hoge snelheden zijn nu voor jou lastig natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:05
Belangrijkste bij het inrijden van de banden zijn de opwarm- en afkoelingstijden.
Heet stoken, afkoelen, heet stoken, afkoelen, ... volgens bepaalde richtlijnen verschillend per band. Maar wel gericht voor circuit.

Als "gewone" straatartiest zou ik er niet echt teveel wakker van liggen. Ook de tijd dat de band vol siliconen zat, is lang voorbij en de verhaaltjes over "gladde" banden bij het buitenrijden zit veel meer tussen de oren dat je met nieuwe ovale banden zit ipv vierkanten en die sneller inkantelt.

Stuff genoeg te vinden online :)

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 17:02

Ethirty

Who...me?

HTT-Thalan schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:54:
[...]

Waar ik onder andere aan moet wennen is dat een v-twin (blijkbaar, of het is alleen de mijne) niet zo lekker stationair rijdt (zonder koppeling/gas, maar in de versnelling) omdat hij dan gaat bokken, de CB650F had daar geen moeite mee.
Karakter heet dat :+

Had ik met mijn 850cc twin ook bakken van. :9
En de reden dat ik weer voor een twin ga, maar dan wat dosseerbaarder.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01

Exigence

dnkroz

PilatuS schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:40:
[...]

Hoe heter de band word hoe sneller het gaat. Dus warm weer is wel zo fijn en hoge snelheden helpen ook erg mee. Alleen zowel het weer als de hoge snelheden zijn nu voor jou lastig natuurlijk.
Hoge snelheden is relatief natuurlijk. Een motor die qua top een veel minder hoge snelheid behaalt staat ook op smallere banden. Waardoor de hoge temperatuur al bij een veel lagere vermogen bereikt wordt.

Klein voorbeeldje is mijn eigen motor (een ZX6R +/- 105 pk, top van ~230) en de motor van een vriend van mij (Transalp 700 +/- 60 pk, top van ~173). Na een stuk snelweg in Duitsland (kruissnelheid 140 km/h gedurende 100 kilometer) waren zijn banden gloeiend heet (bijna niet aan te raken) en de mijne hoogstens lauw. Zijn motor pompte gedurende de rit bijna zijn hele vermogen door de achterband (laat het eens 50 pk zijn), bij dezelfde snelheid (en even van dezelfde luchtweerstand uitgaande) pompt mijn motor natuurlijk ook ongeveer diezelfde 50 pk door de achterband. Het enige verschil is dat ik dan op slechts ~45% van de bandencapaciteit zit qua vermogen, en de Transalp al op ~80%. En dat gedurende 100 kilometer zorgt voor een gloeiend hete band. Ik had continu boven de 200 moeten rijden om de band net zo warm te krijgen :)

Bovenstaande is natuurlijk erg versimpeld, maar wel hoe het zit :P

Even iets meer onderbouwd:
Flucht=½*ρ*v2*A*Cw

Per motor zijn ½, ρ, A en Cw constant, dus per motor geldt:
Flucht=C*v2

Vermogen is kracht vermenigvuldigd met snelheid:
Pmotor=C*v3

Voor mijn motor geldt een (door de fabrikant opgegeven) topsnelheid van 230 km/h bij 105 pk, dan wordt de constante voor mijn motor:
C = 105/2303 = 0,00000863

Voor de Transalp geldt een (door de fabrikant opgegeven) topsnelheid van 173 km/h bij 60 pk, dan wordt de constante voor zijn motor:
C = 60/1733 = 0,0000116

Lijkt er dus op dat de Transalp een (redelijk) hogere luchtweerstand heeft dan mijn ZX6R, wat wel te verklaren is door het grotere frontaaloppervlak en slechtere aerodynamica (koffers, rechte zit).

Bij een kruissnelheid van 140 km/h krijgt mijn band te verwerken:
Pmotor=0,00000863*1403=~24 pk

Bij een kruissnelheid van 140 km/h krijgt de Transalpband te verwerken:
Pmotor=0,0000116*1403=~32 pk

Daarbij heeft mijn motor een band met een breedte van 180, en de Transalp een band van slechts 130. Dus naast dat er een veel kleinere band onder zit, moet deze bij dezelfde kruissnelheid ook nog eens 33% meer vermogen verwerken!

Per breedteenheid (erg versimpeld):
ZX6R: 24 pk / 180 = 0,13
Transalp: 32 pk / 130 = 0,24

Heel erg versimpeld is bij dezelfde kruissnelheid (140 km/h) de belasting op zijn band bijna dubbel zo groot als op de mijne!

Dus nee, afhankelijk van je motor hoef je echt geen hoge snelheid te rijden om je band goed heet te krijgen ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Exigence op 30-01-2017 15:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anoshky
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 12:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Exigence schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:52:
[...]
Dus nee, afhankelijk van je motor hoef je echt geen hoge snelheid te rijden om je band goed heet te krijgen ;)
Kudos voor alle info :)

De motor van caesar1000 is een 125cc met een top van ik gok 130 ongeveer. Dacht dat het voor hem dan wel wat lastiger zou zijn de banden echt heet te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

kazzzdafke schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:52:
Ook de tijd dat de band vol siliconen zat, is lang voorbij en de verhaaltjes over "gladde" banden bij het buitenrijden zit veel meer tussen de oren dat je met nieuwe ovale banden zit ipv vierkanten en die sneller inkantelt.

Ik heb toch echt het tegendeel mogen meemaken: met een nieuwe achterband binnen vijf kilometer in een bocht onderuit, terwijl ik niet hard ging, niet extreem plat en al helemaal niet fel op het gas.

Er is inderdaad genoeg stuff te vinden online, maar kun je dan misschien linken naar wat je bedoelt?

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 30-01-2017 16:12 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:11:
[...]

Ik heb toch echt het tegendeel mogen meemaken: met een nieuwe achterband binnen vijf kilometer in een bocht onderuit, terwijl ik niet hard ging, niet extreem plat en al helemaal niet fel op het gas.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

CodeCaster schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:11:
[...]

Er is inderdaad genoeg stuff te vinden online, maar kun je dan misschien linken naar wat je bedoelt?
Als ik mijn vinger over de nog ongebruikte delen van mijn banden trek, voel ik toch wel degelijk verschil. Het midden gedeelte heeft ondertussen veel weerstand en is ruw, de buitenrand voelt nog trekkerig en plastic, veel minder weerstand.

Ik geloof dus dat het nog zeker waar is, dat nieuwe banden minder grip hebben tot ze ingereden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:07
HTT-Thalan schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:15:
[...]

Als ik mijn vinger over de nog ongebruikte delen van mijn banden trek, voel ik toch wel degelijk verschil. Het midden gedeelte heeft ondertussen veel weerstand en is ruw, de buitenrand voelt nog trekkerig en plastic, veel minder weerstand.

Ik geloof dus dat het nog zeker waar is, dat nieuwe banden minder grip hebben tot ze ingereden zijn.
Bij de meeste merken wordt het nog wel een beetje gebruikt die silica laag, maar bijvoorbeeld bij de topmodellen van Pirelli zit het al niet meer. Bij Metzeler ook niet volgens mij, komen uit dezelfde fabriek als Pirelli banden dacht ik. Bij de meeste banden van de overige merken wordt het dus nog wel gebruikt, maar minder dan vroeger het geval was.

Dus inderdaad, het is nog wel waar dat je je banden (meestal) in moet rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Leviathius op 30-01-2017 16:19 ]

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Bij mijn Dunlop SportSmart2 banden zit de gladde laag aardig diep in de banden. Als ik de randen er vanaf rij komt die vettige laag later weer terug uit de banden zetten. Rij je de schaamrand er vanaf, komt ie gewoon weer terug :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

PilatuS schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:26:
Bij mijn Dunlop SportSmart2 banden zit de gladde laag aardig diep in de banden. Als ik de randen er vanaf rij komt die vettige laag later weer terug uit de banden zetten. Rij je de schaamrand er vanaf, komt ie gewoon weer terug :+
Goeie smoes! "rij jij altijd rechtuit? Nee, mijn schaamranden regenereren zichzelf!" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Nou, fuck moment gisteravond }:| Ik zou dus een dezer dagen gaan rijden met de SD en dan wilden we alles afspreken en regelen Appt ie mij gister wat erop neerkwam dat ie geld wilde. 8)7

Verder niets meer van gehoord, ben er ook goed klaar mee...

De Alp die ik eind vorig jaar gezien had hier bij mijn garage staat er nog steeds, ben ik staat om daarheen te rijden en geld op de balie te flikkeren en dat ding mee te nemen, zo klaar mee. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Joopieboy schreef op maandag 30 januari 2017 @ 17:33:
Nou, fuck moment gisteravond }:| Ik zou dus een dezer dagen gaan rijden met de SD en dan wilden we alles afspreken en regelen Appt ie mij gister wat erop neerkwam dat ie geld wilde. 8)7

De Alp die ik eind vorig jaar gezien had hier bij mijn garage staat er nog steeds, ben ik staat om daarheen te rijden en geld op de balie te flikkeren en dat ding mee te nemen, zo klaar mee. :/
Wat voor alp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

700 met ABS uit 2008 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Vanwaar twee zulke uiteenlopende keuzes? Tenminste, ik neem zomaar aan dat SD voor SuperDuke staat :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

HTT-Thalan schreef op maandag 30 januari 2017 @ 18:22:
[...]

Vanwaar twee zulke uiteenlopende keuzes? Tenminste, ik neem zomaar aan dat SD voor SuperDuke staat :p.
Superduke is combinatie tussen fun en kilometers maken. Alp is gewoon voor de dagelijkse kilometers. Maar ik ben een beetje klaar met het zoeken en gedonder, wil nu eens gewoon met iets rijden en dikke kans er iets bij komt voor de zomer, maar dat zien wij nog wel.

Zithouding en positie komt wel overeen trouwens, en de 2 cilinder he. ;)

Maar zoiets als de SD is lastig een goeie en eerlijke te vinden, maar dat is met veel bij dat soort motoren. Zeker in eigenlijk het beperkte budget wat ik nu heb. Dan koop ik liever weer een Japanner bij de dealer die gewoon goed en eerlijk is.

[ Voor 17% gewijzigd door Joopieboy op 30-01-2017 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Joopieboy schreef op maandag 30 januari 2017 @ 17:33:

Nouja, ik snap t wel. Als je je motor verkoopt aan iemand die m 'ooit'* nog komt ophalen en betalen, heb je alleen de lasten (stallen, belasting en verzekeren) maar verder koop je er niks voor.

Wat let je nu een ritje te gaan maken, m te betalen en over te schrijven? Het is er prima weer voor en de pekel is alweer weg.

* ik chargeer een beetje

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Joopieboy schreef op maandag 30 januari 2017 @ 18:37:
[...]

Superduke is combinatie tussen fun en kilometers maken. Alp is gewoon voor de dagelijkse kilometers. Maar ik ben een beetje klaar met het zoeken en gedonder, wil nu eens gewoon met iets rijden en dikke kans er iets bij komt voor de zomer, maar dat zien wij nog wel.

Zithouding en positie komt wel overeen trouwens, en de 2 cilinder he. ;)

Maar zoiets als de SD is lastig een goeie en eerlijke te vinden, maar dat is met veel bij dat soort motoren. Zeker in eigenlijk het beperkte budget wat ik nu heb. Dan koop ik liever weer een Japanner bij de dealer die gewoon goed en eerlijk is.
Ik heb alleen vooronderzoek naar de 600 gedaan voor ik kocht dus ik kan je niks zinnigs over de 700 vertellen, maar volgens mij staan ook die bekend als retebetrouwbaar en fijn rijden :).

En op _een_ motor rijden is natuurlijk sowieso fijner dan _niet_ rijden :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

noes schreef op maandag 30 januari 2017 @ 18:46:
[...]

Nouja, ik snap t wel. Als je je motor verkoopt aan iemand die m 'ooit'* nog komt ophalen en betalen, heb je alleen de lasten (stallen, belasting en verzekeren) maar verder koop je er niks voor.

Wat let je nu een ritje te gaan maken, m te betalen en over te schrijven? Het is er prima weer voor en de pekel is alweer weg.

* ik chargeer een beetje
Helaas, we hadden samen in overleg besloten dat het een beter idee was om met wat beter weer te gaan rijden, nu dus waarvoor ik hem ook appte. Voor hem en de motor en omdat het voor mij ook een vreemde motor is met best veel vermogen. Zeker met die koude en pekel en rotzooi.

Dus dit is gewoon onzin. :)
HTT-Thalan schreef op maandag 30 januari 2017 @ 18:48:
[...]

Ik heb alleen vooronderzoek naar de 600 gedaan voor ik kocht dus ik kan je niks zinnigs over de 700 vertellen, maar volgens mij staan ook die bekend als retebetrouwbaar en fijn rijden :).

En op _een_ motor rijden is natuurlijk sowieso fijner dan _niet_ rijden :9.
Jup klopt gelukkig kan ik regelmatig wat huren, en ook regelmatig wat geleend maar ik maak het liefst ook de woon/werk kilometers met de motor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Iemand ervaring met extra grote motorhoezen? Ik heb gezocht naar "XXL" motorhoezen, maar krijg uit de foto's niet mogelijk of die nog steeds gaan passen terwijl de koffers er aan hangen. Ik heb binnen geen plek voor de koffers en ze zitten toch op slot, dus ik laat ze er gewoon aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:17
Ik heb dit weekend van het merk booster (heavy duty) een XXL hoes binnengekregen. Kun je vertellen dat hij iig voor een ZZR-1400 veel en veel te groot is, wellicht is dat iets voor je? Let wel dat ie dus op de grond hangt en dan ook eigenlijk niet meer ademend is, wat je toch wel wilt hebben ivm condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

ShininNL schreef op maandag 30 januari 2017 @ 19:21:
Ik heb dit weekend van het merk booster (heavy duty) een XXL hoes binnengekregen. Kun je vertellen dat hij iig voor een ZZR-1400 veel en veel te groot is, wellicht is dat iets voor je? Let wel dat ie dus op de grond hangt en dan ook eigenlijk niet meer ademend is, wat je toch wel wilt hebben ivm condens.
Ik vind online dat die motor 217 lang is, 120 hoog en 76 breed. Ik zou mijn motor even moeten meten, het probleem zit hem vooral in de koffers. De vorm is niet meer 'conventioneel' - zo heeft deze hoes een genaaide hoek aan de voor-bovenzijde voor de spiegels, maar de achterkant is gewoon op een coventionele 'kont' afgestemd, die ik dus niet heb vanwege de koffers.

Waar zou ik eventueel langs kunnen rijden om te passen, en wat vraag je er voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:17
Heb hem al retour gestuurd ;) Ga een maatje XL proberen.

Kijk anders ff bij tenkateshop? Ze hebben daar Verheul hoezen in de aanbieding, die schijnen best goed te zijn dus die heb ik nu besteld. Ze hebben speciale varianten voor motoren met koffers.

http://www.tenkateshop.co...bel#overzicht-motorhoezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

ShininNL schreef op maandag 30 januari 2017 @ 19:33:
Heb hem al retour gestuurd ;) Ga een maatje XL proberen.

Kijk anders ff bij tenkateshop? Ze hebben daar Verheul hoezen in de aanbieding, die schijnen best goed te zijn dus die heb ik nu besteld. Ze hebben speciale varianten voor motoren met koffers.

http://www.tenkateshop.co...bel#overzicht-motorhoezen
Da's een goeie tip, ik zie inderdaad dat ze rekening houden met koffers!

Ik ga eerst hier bij de outlet in Breda kijken want praktisch om de hoek, maar als ze niks hebben ga ik bij ten Kate kijken, thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HTT-Thalan schreef op maandag 30 januari 2017 @ 19:40:
[...]

Da's een goeie tip, ik zie inderdaad dat ze rekening houden met koffers!

Ik ga eerst hier bij de outlet in Breda kijken want praktisch om de hoek, maar als ze niks hebben ga ik bij ten Kate kijken, thanks!
Of je rijd even bij van Meel in Made langs. Is voor jou maar een paar kilometer van huis en ze zijn daar Yamaha Exclusive dealer ;)

Nou rijd jij dan wel géén Yamaha maar de huidige XT1200Z Tenere is qua formaat redelijk te vergelijken met jouw Honda TA, zéker in de Explorer uitrusting.

Denk dat Bjorn je vást wel kan en wil voorzien van goed advies én een passende hoes 8)

Om nou even ruim 200Km énkele reis voor een simpele hoes te gaan rijden ...... Ten Kate zit in nieuw Leusden, nét boven Zwolle :>

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 30-01-2017 20:47 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

wimmel_1 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:44:
[...]

Of je rijd even bij van Meel in Made langs. Is voor jou maar een paar kilometer van huis en ze zijn daar Yamaha Exclusive dealer ;)

Nou rijd jij dan wel géén Yamaha maar de huidige XT1200Z Tenere is qua formaat redelijk te vergelijken met jouw Honda TA, zéker in de Explorer uitrusting.

Denk dat Bjorn je vást wel kan en wil voorzien van goed advies én een passende hoes 8)

Om nou even ruim 200Km énkele reis voor een simpele hoes te gaan rijden ...... Ten Kate zit in nieuw Leusden, nét boven Zwolle :>
Hm, daar had ik nog niet naar gekeken :9.
Dan is Made inderdaad een beter idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:06

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Nieuwleusen (aan elkaar zonder d), inderdaad een eind van Brabant af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

gwystyl schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:34:
Nieuwleusen (aan elkaar zonder d), inderdaad een eind van Brabant af....
:>

Ik rijd er blindelings heen vanuit Brabant maar meestal moet ik een "paar" kilometer verderop zijn .... Assen óf Groningen (voor mij is 't iets minder ver, maar veel scheelt 't niet. Groningen is EXACT 250Km voor me).

Wel leuk om er een keer tijdens de Ten Kate Dagen te gaan kijken, overigens. Dan is het sowieso meestal wat beter weer om er op de motor heen te gaan.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

PilatuS schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:40:
[...]
Wat ik de laatste keer gedaan heb, maar dat zal voor jou alleen wat lastiger zijn, is ze eerst heel heet krijgen en dan de rand er vanaf rijden.

Had nieuwe banden net voordat ik naar het circuit ging, dus was het wel handig ze snel in te rijden. Ben toen naar Duitsland gegaan toen het een graadje of 23 was. Op de Autobahn een kilometer of 20 met 250+ gereden en toen de op en afritten gelijk plat gegaan. De band is dan zo heet dat kleine steentjes er aan blijven plakken. Toen dus met een erg hete band gelijk plat om de randen er vanaf te rijden.

kazzzdafke schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:52:
Belangrijkste bij het inrijden van de banden zijn de opwarm- en afkoelingstijden.
Heet stoken, afkoelen, heet stoken, afkoelen, ... volgens bepaalde richtlijnen verschillend per band. Maar wel gericht voor circuit.

Als "gewone" straatartiest zou ik er niet echt teveel wakker van liggen. Ook de tijd dat de band vol siliconen zat, is lang voorbij en de verhaaltjes over "gladde" banden bij het buitenrijden zit veel meer tussen de oren dat je met nieuwe ovale banden zit ipv vierkanten en die sneller inkantelt.

Ze gaan er een dezer dagen op dus zal denk ik vrijdag of zondag iig pakken als rijdag. Sowieso nog even online zoeken wat men vooral bij de 2CT aanraadt. Iig bedankt voor de tips! ;)

Edit

Lees net op verschillende fora dat deze generatie banden geen gebruik meer maakt van release agent en je na wat warmte in de banden gewoon full lean kunt gaan. Gekke Amerikanen ook he... :+

'They're just shiny because it's new rubber' 8)7
PilatuS schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:11:
[...]

Kudos voor alle info :)

De motor van caesar1000 is een 125cc met een top van ik gok 130 ongeveer. Dacht dat het voor hem dan wel wat lastiger zou zijn de banden echt heet te krijgen.
Net even ook die berekening gemaakt en daaruit kwam een waarde van 21.23 pk. Nog minder dan de ZX-6R, maar scheelt niet ontzettend veel. :)

[ Voor 5% gewijzigd door caesar1000 op 30-01-2017 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

Exigence schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:52:
[...]

Hoge snelheden is relatief natuurlijk. Een motor die qua top een veel minder hoge snelheid behaalt staat ook op smallere banden. Waardoor de hoge temperatuur al bij een veel lagere vermogen bereikt wordt.

Klein voorbeeldje is mijn eigen motor (een ZX6R +/- 105 pk, top van ~230) en de motor van een vriend van mij (Transalp 700 +/- 60 pk, top van ~173). Na een stuk snelweg in Duitsland (kruissnelheid 140 km/h gedurende 100 kilometer) waren zijn banden gloeiend heet (bijna niet aan te raken) en de mijne hoogstens lauw. Zijn motor pompte gedurende de rit bijna zijn hele vermogen door de achterband (laat het eens 50 pk zijn), bij dezelfde snelheid (en even van dezelfde luchtweerstand uitgaande) pompt mijn motor natuurlijk ook ongeveer diezelfde 50 pk door de achterband. Het enige verschil is dat ik dan op slechts ~45% van de bandencapaciteit zit qua vermogen, en de Transalp al op ~80%. En dat gedurende 100 kilometer zorgt voor een gloeiend hete band. Ik had continu boven de 200 moeten rijden om de band net zo warm te krijgen :)

Bovenstaande is natuurlijk erg versimpeld, maar wel hoe het zit :P

Even iets meer onderbouwd:
Flucht=½*ρ*v2*A*Cw

Per motor zijn ½, ρ, A en Cw constant, dus per motor geldt:
Flucht=C*v2

Vermogen is kracht vermenigvuldigd met snelheid:
Pmotor=C*v3

Voor mijn motor geldt een (door de fabrikant opgegeven) topsnelheid van 230 km/h bij 105 pk, dan wordt de constante voor mijn motor:
C = 105/2303 = 0,00000863

Voor de Transalp geldt een (door de fabrikant opgegeven) topsnelheid van 173 km/h bij 60 pk, dan wordt de constante voor zijn motor:
C = 60/1733 = 0,0000116

Lijkt er dus op dat de Transalp een (redelijk) hogere luchtweerstand heeft dan mijn ZX6R, wat wel te verklaren is door het grotere frontaaloppervlak en slechtere aerodynamica (koffers, rechte zit).

Bij een kruissnelheid van 140 km/h krijgt mijn band te verwerken:
Pmotor=0,00000863*1403=~24 pk

Bij een kruissnelheid van 140 km/h krijgt de Transalpband te verwerken:
Pmotor=0,0000116*1403=~32 pk

Daarbij heeft mijn motor een band met een breedte van 180, en de Transalp een band van slechts 130. Dus naast dat er een veel kleinere band onder zit, moet deze bij dezelfde kruissnelheid ook nog eens 33% meer vermogen verwerken!

Per breedteenheid (erg versimpeld):
ZX6R: 24 pk / 180 = 0,13
Transalp: 32 pk / 130 = 0,24

Heel erg versimpeld is bij dezelfde kruissnelheid (140 km/h) de belasting op zijn band bijna dubbel zo groot als op de mijne!

Volgens mij is dit verhaal ondergeschikt aan opwarming door vervorming en wrijving. Hierbij zijn bandenspanning, karkas, vering en geometrie de belangrijkste parameters. Simpelweg, rij je met een lage bandenspanning dan vervormt de band meer en heeft deze meer wrijving met het asfalt en warmt deze meer op. Een stijver karkas zorgt voor minder vervorming/wrijving en zorgt dus voor minder warmte. En niet goed afgestelde vering zorgt dat de band een deel van de vering voor haar rekening moet nemen en dus meer vervormt en opwarmt (en slijt). Dit geldt in zijn algemeenheid. Een uitzondering is als asfalt heel koud is en je krijgt de band niet goed op temperatuur dan kan het soms nodig zijn om juist wat lucht bij te pompen. De band zal hierdoor minder warmte genereren maar ook veel minder warmte afstaan aan het asfalt en daardoor netto warmer worden. Zeker een band met een slap karkas (Pirelli) moet je soms de "verkeerde" kant mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09 16:35

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

caesar1000 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:41:
[...]

[...]

Edit

Lees net op verschillende fora dat deze generatie banden geen gebruik meer maakt van release agent en je na wat warmte in de banden gewoon full lean kunt gaan. Gekke Amerikanen ook he... :+

[...]
Ligt aan de fabrikant, maar er zijn banden die reclame maken met het feit dat er met een extreem korte inrijperiode kan worden geknald. Dit omdat er geen losmiddelen meer worden gebruikt.
http://www.continental-ti.../technology/traction-skin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-09 01:05
caesar1000 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:41:
[...]

[...]

Ze gaan er een dezer dagen op dus zal denk ik vrijdag of zondag iig pakken als rijdag. Sowieso nog even online zoeken wat men vooral bij de 2CT aanraadt. Iig bedankt voor de tips! ;)

Edit

[...]

Net even ook die berekening gemaakt en daaruit kwam een waarde van 21.23 pk. Nog minder dan de ZX-6R, maar scheelt niet ontzettend veel. :)
Zelf ook altijd 2CT's erop liggen (nu niet meer). Gewoon rijden duurt paar honderd kilometer voordat het er echt uit/af is. Niet teveel mee bezig houden maar gewoon lekker rijden en niks geks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Joopieboy schreef op maandag 30 januari 2017 @ 18:55:
[...]

Helaas, we hadden samen in overleg besloten dat het een beter idee was om met wat beter weer te gaan rijden, nu dus waarvoor ik hem ook appte. Voor hem en de motor en omdat het voor mij ook een vreemde motor is met best veel vermogen. Zeker met die koude en pekel en rotzooi.

Dus dit is gewoon onzin. :)
Nouja, je hebt geen vaste datum afgesproken en (als ik t goed begrijp) geen aanbetaling gedaan. Niet vervelend bedoeld, maar ik zou het als verkoper ook niet fijn vinden als ik niet weet waar ik aan toe ben. Maar... als hij zijn geld wil en jij nog steeds die motor, blijft mijn punt staan: wat let je om zsm te gaan proefrijden?
Patrock schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 08:16:
[...]

Ligt aan de fabrikant, maar er zijn banden die reclame maken met het feit dat er met een extreem korte inrijperiode kan worden geknald. Dit omdat er geen losmiddelen meer worden gebruikt.
Klopt, dat werkt heel goed! Zowel mn Conti SportAttack III als de RaceAttack gaven al vanaf eerste meter vertrouwen. Hoewel de Dunlop Sportsmart die ik op mn Fazer heb ook heel snel 'klaar' waren, dus een groot probleem is het niet meer.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grr, sturen voelde al tijdje niet zo lekker. Dacht in eerste instantie aan banden, maar nee hoor, is weer eens raak met de balhoofdlagers :(

Ach, dan gelijk de rotte uitlaatcollector laten aanpakken en dan zijn we hopelijk voor komende maanden klaar. Oh, en de handvatverwarmignsschakelaar. Dat die het niet deed merkte ik onderweg naar garage al te goed :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Perongeluk remmen. Nogal een lullige actie.

Heb zelf wel altijd van iedere hand 1 vinger op de hendels liggen. Heeft er voornamelijk mee te maken dat mijn handen dan beter passen. Dit is dan met beide wijsvingers en ze liggen er op, niet er over. Werd met rijlessen altijd al over gezeurt, voor mij rijd het gewoon fijner.

Alle vingers op de hendels is niet zo slim, dan ga je druk geven op de remhendel om te sturen, dat is wat er hier fout gaat als ik het zo zie.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 31-01-2017 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Patrock schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 08:16:
[...]
Ja, klopt. Al vaker hier langsgekomen. Doelde meer op het feit dat die Amerikanen in dat topic lopen te verkondigen dat het bij nieuwe banden helemaal niet meer het geval is en je dus gelijk de motor met 50 graden de bocht in kunt gooien. En dat is natuurlijk weer iets teveel van het goede... ;)
Van wat je ziet in de video lijkt het er ook wel op of hij de remhendel volledig inknijpt. Dat is zonder ABS natuurlijk 100% garantie op neer gaan. :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RivZRYp5PjCMQClWS55AaaZ3/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

But why? Die andere rijder leek opeens heel dichtbij nadat ie z'n zicht weer terug had na het sluiten van z'n vizier? Heel rare actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

steveman schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 17:31:
But why? Die andere rijder leek opeens heel dichtbij nadat ie z'n zicht weer terug had na het sluiten van z'n vizier? Heel rare actie.
L-plates=learner...
Dus onervaren rijder.. en in Australia zijn de rijlessen niet zo streng als in NL..

Ik vermoed dat hij vergat dat hij zijn hand op de rem had en uit reflex zijn hand dicht kneep-> vol in de rem..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Pagina: 1 ... 75 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.