w4rguy schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:41:
Ik ben zelf van plan om een gereedschap set aan te gaan schaffen voor mijn nog-aan-te-schaffen motor. Ik zat zelf te kijken naar een dop- en sleutelset. Wellicht hier nog tips? Een momentsleutel is wel een must-have merk ik zo.
Op de lange termijn wil ik ook een elektro-meter kopen, mocht er elektrisch ooit iets mis zijn. Zover ik onderhoud zelf kan doen wil ik het ook zelf doen. Werkt ergens toch therapeutisch denk ik en krijg er meer voldoening van als ik de motorfiets zelf rijdend kan houden dan om hem aan iemand anders te geven.
Banden wisselen en handelingen aan het blok laat ik wel aan de profi's over denk ik.
Veel is al gezegd.... desalniettemin doe ik het graag nog eens over ;-)
bezuinig niet op het basis-gereedschap!!!
Dat spul moet goed zijn, en goed passen. De tijd die je kwijt bent met een een dolgedraaide kop van een bout verwijderen (omdat je doppen niet goed pasten) had je je kunnen besparen door een paar tientjes extra uit te geven aan een betere set doppen. (check wel vantevoren goed of jouw motor metrische maten doppen heeft (8-9-10-11-etc..) , of imperial (1/4-5/16-3/8, etc...). Een dop past NOOIT bijna. Als je de dop teveel kunt draaien op de moer, dan is het wachten op de eerste dolle kop.
Zelfde geldt voor schroevendraaiers. Veel mensen zijn geneigd om een te kleine schoevendraaier te pakken. Een goede schroevendraaier past PERFECT in de kop van de schroef, en heeft nagenoeg geen speelruimte.
Op een motor zit bijna alles vast met zeskantbouten, en met PH-schroeven.
Basis-set- werkplaatshandboek van je motor, liefst het echte werkplaatshandboek van de fabrikant.
- expleded views met alle onderdelen van je motor
- 1/4 zeskant doppenset (ca. 6-13)
- 1/2 zeskant doppenset (ca. 10-32)
- Heeft je motor veel torx of imbus, dan ook daar de juiste doppen voor aanschaffen.
- bougiesleutel die op je ratel past
- momentsleutel klein (ca. 5-25 Nm)
- momentsleutel groot (ca 20-150 Nm)
- setje (platte) ringsleutels (al dan niet met ratel) (gebruiken als je geen ruimte hebt om te werken met een dopsleutel)
- setje steeksleutels (alleen gebruiken in geval van uiterste nood! door het beperkte contactoppervlak sleutel>bout zul je een kop sneller dol draaien)
- diverse maten platkopschroevendraaiers
- diverse maten kruiskopschroevendraaiers (PH !!!)
- imbus-setje, met aan één kant een bolle kop (voor wanneer er onvoldoende ruimte is om de sleutel recht in het gat te steken.
- multimeter
- slagschroevendraaier (liefst ook met 1/2" aansluiting voor je doppen), dit scheelt (mits correct gebruikt) veel kapotte schroeven/bouten!!!
- een goede hamer
- houten hamer
- EHBO-set
- brandblussertje (de kans is weliswaar klein, maar de gevolgen groot... zorg dat je hem altijd in de buurt hebt)
- veiligheidsbril (omdat remvloeistof in je oog niet fijn is)
- werkplaatshandschoenen (tegen opengeschaafde knokkels en snijwondjes op vingertopjes)
- werkplaatszeep (omdat smeervet er zo slecht af gaat met alleen water en zeep)
leesvoer:
http://www.dansmc.com/MC_repaircourse.htm