Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote motortopic deel 18 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 104 Laatste
Acties:
  • 313.785 views

Onderwerpen

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-11 12:38
Hamza schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:39:
[...]

Haha tof, dat lijkt me interessant! Waar heb je de workshop gevolgd? En hoe is het je bevallen?
Ik heb je een bericht gestuurd. De workshop was me goed bevallen en veel geleerd o.a. hoe je remvloeistof kan vervangen, olie, oliefilter etc. En zelf hoe je band kan verwisselen zonder fancy apparatuur.

V-Strom 650

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

PilatuS schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:12:
[...]

Ik lees hier verschillende dingen er over: http://www.motor-forum.nl...hoe-gebruik-je-het-2.html

De ene zegt niet doen en de andere zegt geen probleem. Ook wel een goede, waarom heet die meuk remmenreiniger als je de remmen er niet mee mag reinigen :P

Edit: Nog even verder gezocht. Brembo raad ook water met afwasmiddel aan. Ga ik dat de volgende keer doen. Remmenreiniger word idd afgeraden.
Vind het maar een gek verhaal. Zowel remvloeistof als remmenreiniger zijn olieproduchten. Als het rubber tegen remvloeistof kan, dan moet het ook tegen remmenreiniger kunnen :?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:03
Xoxol schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:14:
[...]

Ik heb je een bericht gestuurd. De workshop was me goed bevallen en veel geleerd o.a. hoe je remvloeistof kan vervangen, olie, oliefilter etc. En zelf hoe je band kan verwisselen zonder fancy apparatuur.
Cool! Zou je mij ook kunnen laten weten waar je deze workshop hebt gevolgd?

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

Ik gok bij Eric van Lent. Daar heb ik iig ook een cursus gedaan en vond het ook nuttig. Nu doe ik dus ook de basis dingetjes zelf.

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-11 22:51
tdw schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:37:
[...]

Vind het maar een gek verhaal. Zowel remvloeistof als remmenreiniger zijn olieproduchten. Als het rubber tegen remvloeistof kan, dan moet het ook tegen remmenreiniger kunnen :?
Dus als het een olie product is kan rubber er meteen tegen?
Rubber en benzine zijn ook niet de grootste vrienden en dat is ook een olie product...

Het staat zelfs op de bus zelf.....

Slechte combi

Rubber en plastic zijn behoorlijk allergisch voor remmenreiniger. Ook bijvoorbeeld de O-ringetjes in je remklauwen en het rubber van je wielen zijn dus niet bestand tegen de grote hoeveelheid aceton die in dit goedje zit. Voorkom problemen en gebruik remmenreiniger met mate en met beleid.

http://www.tuning-gids.nl/remmenreiniger.htm

[ Voor 5% gewijzigd door joshje op 02-01-2017 23:01 ]

• tdw

tdw

Amai seg!

joshje schreef op maandag 2 januari 2017 @ 23:01:
[...]

Dus als het een olie product is kan rubber er meteen tegen?
Rubber en benzine zijn ook niet de grootste vrienden en dat is ook een olie product...

Het staat zelfs op de bus zelf.....

Slechte combi

Rubber en plastic zijn behoorlijk allergisch voor remmenreiniger. Ook bijvoorbeeld de O-ringetjes in je remklauwen en het rubber van je wielen zijn dus niet bestand tegen de grote hoeveelheid aceton die in dit goedje zit. Voorkom problemen en gebruik remmenreiniger met mate en met beleid.

http://www.tuning-gids.nl/remmenreiniger.htm
Dat is totaal niet wat ik zei.

Dat plastic, rubbers en remmenreiniger geen vriendjes zijn weet ik. Dat zijn namelijk olieproducten en olie lost olie op. Het gaat mij erom dat remolie ook een oliesoort is, en de rubbers dáár dus ineens wél tegen kunnen. Bovendien verdampt remmenreiniger onmeunig snel.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• joshje
tdw schreef op maandag 2 januari 2017 @ 23:08:
[...]

Dat is totaal niet wat ik zei.

Dat plastic, rubbers en remmenreiniger geen vriendjes zijn weet ik. Dat zijn namelijk olieproducten en olie lost olie op. Het gaat mij erom dat remolie ook een oliesoort is, en de rubbers dáár dus ineens wél tegen kunnen. Bovendien verdampt remmenreiniger onmeunig snel.
Ja daar kunnen ze tegen.

Lees:
Wikipedia: Remvloeistof

En ja Remmenreiniger verdampt erg snel maar droogt ook je rubbers uit.

• tdw

tdw

Amai seg!

joshje schreef op maandag 2 januari 2017 @ 23:14:
[...]

Ja daar kunnen ze tegen.

Lees:
Wikipedia: Remvloeistof

En ja Remmenreiniger verdampt erg snel maar droogt ook je rubbers uit.
Ho, shit, ik heb dus die wikipediapagina verkeerd zitten lezen |:( In dat geval heb je het helemaal bij het juiste eind en ik niet :D Excuus

Ik had dus gelezen dat remolie wél een petrochemische stof was

In dat geval klopt het: geen brake cleaner op rubbers spuiten (al denk ik persoonlijk dat de schade wel mee valt)

~ James May

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

joshje schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:49:
[...]

haha dat kan! komt ie:

De remcups zijn een soort keerringen tegen stof/vuil. Dit zijn B+C op de tekening. Deze zitten om de remzuigers heen.

Wat ook werkt tegen piepende remmen is een klein beetje kopervet/keramisch achter de remblokken smeren. Tenzij je ABS hebt of TC dan is dit niet aan te raden.

[afbeelding]
Daarvoor is keramisch vet dus. Maar idd. En de glijkant in de klauw schoonmaken en invetten is heel erg aan te raden. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Least Inkling
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-11 09:26

Least Inkling

Product of the cold war

Bommes schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:38:
http://www.alpenbutt.com
Hoe vet is dat... :o
Timing is een beetje vreemd, midden in het hoogseizoen maar wat een vet idee.
Zhenks for sharing. Hier ga ik wel even naar kijken, wellicht een ideetje voor 2018 *O* .
Even snel het reglement bekeken: je kunt niets winnen -O- :+

Een mix van asfalt en off road met een competitief tintje "zonder" risico in een van de mooiste gebieden van Europa: de Alpen!

Alsnog niet dit jaar: mei naar de Jura, juni/juli Noordkaap, Augustus Wales.

Zin an!

Droplets of yes and no in an ocean of maybe

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

PilatuS schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:12:
[...]

Ik lees hier verschillende dingen er over: http://www.motor-forum.nl...hoe-gebruik-je-het-2.html

De ene zegt niet doen en de andere zegt geen probleem. Ook wel een goede, waarom heet die meuk remmenreiniger als je de remmen er niet mee mag reinigen :P

Edit: Nog even verder gezocht. Brembo raad ook water met afwasmiddel aan. Ga ik dat de volgende keer doen. Remmenreiniger word idd afgeraden.
Die ringetjes zullen vast niks kosten dus mocht je ze ooit willen of moeten vervangen dan is het in ieder geval geen financieel pijnlijke fout geweest. ;)

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Binnenkort wil ik mijn eerste motor gaan aanschaffen. Nu heb ik nog kettingspray nodig. S100 schijnt goed te zijn, maar welke moet ik hebben? Wit of Dry Lube?
Heb ik ook kettingreiniger nodig?

Verwijderd

Erapaz schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:56:
Binnenkort wil ik mijn eerste motor gaan aanschaffen. Nu heb ik nog kettingspray nodig. S100 schijnt goed te zijn, maar welke moet ik hebben? Wit of Dry Lube?
Heb ik ook kettingreiniger nodig?
S100 schijnt inderdaad goed te zijn, ik zelf gebruik kettingspray van Motorex. Mijn ketting reinigen doe ik nooit (ik rij dagelijks) maar ik hou mijn ketting wel altijd goed vet.

Over het wel of niet reinigen van kettingen zijn al diverse discussies hier langsgekomen ;)

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:02
w4rguy schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:41:
Ik ben zelf van plan om een gereedschap set aan te gaan schaffen voor mijn nog-aan-te-schaffen motor. Ik zat zelf te kijken naar een dop- en sleutelset. Wellicht hier nog tips? Een momentsleutel is wel een must-have merk ik zo.

Op de lange termijn wil ik ook een elektro-meter kopen, mocht er elektrisch ooit iets mis zijn. Zover ik onderhoud zelf kan doen wil ik het ook zelf doen. Werkt ergens toch therapeutisch denk ik en krijg er meer voldoening van als ik de motorfiets zelf rijdend kan houden dan om hem aan iemand anders te geven.

Banden wisselen en handelingen aan het blok laat ik wel aan de profi's over denk ik.
Veel is al gezegd.... desalniettemin doe ik het graag nog eens over ;-)

bezuinig niet op het basis-gereedschap!!!
Dat spul moet goed zijn, en goed passen. De tijd die je kwijt bent met een een dolgedraaide kop van een bout verwijderen (omdat je doppen niet goed pasten) had je je kunnen besparen door een paar tientjes extra uit te geven aan een betere set doppen. (check wel vantevoren goed of jouw motor metrische maten doppen heeft (8-9-10-11-etc..) , of imperial (1/4-5/16-3/8, etc...). Een dop past NOOIT bijna. Als je de dop teveel kunt draaien op de moer, dan is het wachten op de eerste dolle kop.
Zelfde geldt voor schroevendraaiers. Veel mensen zijn geneigd om een te kleine schoevendraaier te pakken. Een goede schroevendraaier past PERFECT in de kop van de schroef, en heeft nagenoeg geen speelruimte.
Op een motor zit bijna alles vast met zeskantbouten, en met PH-schroeven.
Afbeeldingslocatie: https://thoughtfullyprepping.files.wordpress.com/2014/02/screwheads1.png

Basis-set
  • werkplaatshandboek van je motor, liefst het echte werkplaatshandboek van de fabrikant.
  • expleded views met alle onderdelen van je motor
  • 1/4 zeskant doppenset (ca. 6-13)
  • 1/2 zeskant doppenset (ca. 10-32)
  • Heeft je motor veel torx of imbus, dan ook daar de juiste doppen voor aanschaffen.
  • bougiesleutel die op je ratel past
  • momentsleutel klein (ca. 5-25 Nm)
  • momentsleutel groot (ca 20-150 Nm)
  • setje (platte) ringsleutels (al dan niet met ratel) (gebruiken als je geen ruimte hebt om te werken met een dopsleutel)
  • setje steeksleutels (alleen gebruiken in geval van uiterste nood! door het beperkte contactoppervlak sleutel>bout zul je een kop sneller dol draaien)
  • diverse maten platkopschroevendraaiers
  • diverse maten kruiskopschroevendraaiers (PH !!!)
  • imbus-setje, met aan één kant een bolle kop (voor wanneer er onvoldoende ruimte is om de sleutel recht in het gat te steken.
  • multimeter
  • slagschroevendraaier (liefst ook met 1/2" aansluiting voor je doppen), dit scheelt (mits correct gebruikt) veel kapotte schroeven/bouten!!!
  • een goede hamer
  • houten hamer
  • EHBO-set
  • brandblussertje (de kans is weliswaar klein, maar de gevolgen groot... zorg dat je hem altijd in de buurt hebt)
  • veiligheidsbril (omdat remvloeistof in je oog niet fijn is)
  • werkplaatshandschoenen (tegen opengeschaafde knokkels en snijwondjes op vingertopjes)
  • werkplaatszeep (omdat smeervet er zo slecht af gaat met alleen water en zeep)
leesvoer: http://www.dansmc.com/MC_repaircourse.htm

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Hele mooie uitleg, maar vergeet de JIS schroeven niet bij een japanse motor. :)

• breew
Joopieboy schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:31:
... vergeet de JIS schroeven niet bij een japanse motor. :)
goeie tip!

• breew
Het nieuwe jaar gaat beginnen; tijd voor goede voornemens mbt klussen ;-)

In navolging van de topics over gereedschap, hierbij wat algemene klustips:
  1. zorg voor een goed werkplaatshandboek. Vond je het vroeger leuk om met Lego te spelen? Met een goed WPHB is het sleutelen aan je motor net zo eenvoudig.
  2. zorg voor goed gereedschap. Goed gereedschap spaart tijd en geld (en frustratie).
  3. zorg voor voldoende tijd. Klussen onder tijdsdruk is ruk, bovendien kom je altijd iets tegen wat je niet op voorraad hebt, of je maakt iets stuk... aarghhh
  4. plan vooruit. Zorg dat je alle onderdelen die je nodig hebt / kunt hebben in huis hebt.
  5. Heb je een ruime garage/schuur: overweeg de aanschaf van een hefbrug. Zijn niet heel duur, en sleutelen op "normale" hoogte is ZOVEEL fijner dan steeds op je knieën/gebogen rondlopen. Voor een lichtere motor is een klein heftafeltje ook al een hele uitkomst.
  6. Zorg voor voldoende werk-ruimte. Haal liever wat meer onderdelen weg, zodat je er beter bij kunt. Als je niet lekker bij je werkoppervlak kunt, is dit vragen om gestripte/afgebroken boutjes.
  7. draai bouten, na verwijderen van een onderdeel, zo mogelijk weer terug op de plek waar ze horen. Zo kun je niet in verwarring raken welke bout waar hoort. Kan dit niet? Dan op volgorde leggen, en op papier erbij schrijven wat het is/waar het vandaan komt. Eierdozen zijn hiervoor erg handig. Maak ook foto's van elke stap.
  8. Zet bouten (behalve die van je remklauw) weer terug voorzien van een klein likje vet. Je zult jezelf de volgende keer dankbaar zijn.
  9. Vervang papieren pakkingen altijd, zorg dat rubberen pakkingen niet beschadigen, vervang rubberen o-ringen (kosten toch geen drol) en vervang koperen ringetjes (of gloei de oude weer uit).
  10. Bedenk: Als deze schroevendraaier nu uitschiet, waar gaat hij dan heen (in mijn hand??) Als deze bout nu ineens meegeeft, waar gaan mijn knokkels dan heen?

• Least Inkling

Least Inkling

Product of the cold war

Mooie tips;)

Had ik maar een ruime werkplaats....fiets staat buiten op de achterplaats. Daar ga je nu niet aan sleutelen..

Verwijderd

@breew

Nog een tip:

Nog een protip:

Zorg voor een schone werkruimte. Daarmee bedoel met allemaal ijzervijzel in de buurt is het niet verstandig om aan het inwendige van je motor te sleutelen. Hetzelfde had ik toen ik wat spuitwerk had verricht en mijn spuitwerk door de tocht onder het zaagsel zat.

• breew
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:43:
@breew
Nog een protip:
Zorg voor een schone werkruimte.
hele goeie :)
maak gereedschap ook schoon na gebruik..

en niet te vergeten: leg gereedschap op een vaste plek terug...
recentste voorbeeld: bij het naar de WC gaan per ongeluk een dop meegenomen en daar op de wastafel gelegd.. later op de avond een half uur lopen zoeken naar dat ding... }:O

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Least Inkling schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 10:54:
[...]

Zhenks for sharing. Hier ga ik wel even naar kijken, wellicht een ideetje voor 2018 *O* .
Even snel het reglement bekeken: je kunt niets winnen -O- :+

Een mix van asfalt en off road met een competitief tintje "zonder" risico in een van de mooiste gebieden van Europa: de Alpen!

Alsnog niet dit jaar: mei naar de Jura, juni/juli Noordkaap, Augustus Wales.

Zin an!
geef tegen de tijd dat je naar Wales gaat maar een seintje.. ik heb nog wel tips voor je.. en als het een beetje uitkomt kan ik misschien nog wel aanhaken ook :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Anoshky
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:55
Ik had graag een goeie werkplaatshandleiding gehad van de Versys, maar die van Kawa zelf is nogal sumier.
Staat niet eens in uitgelegd hoe je het kuipwerk losmaakt, voor mij als niet 100% handig met mechaniek is dit stap 1 om aan al de rest te beginnen :)

• Least Inkling

Least Inkling

Product of the cold war

@Toolkit: zal ik zeker doen! Lijkt me enorm mooi gedeelte daar over de plas.
En het stuurwerk ook

Zhenks!

• breew
Anoshky schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:01:
Ik had graag een goeie werkplaatshandleiding gehad van de Versys, maar die van Kawa zelf is nogal sumier.
Staat niet eens in uitgelegd hoe je het kuipwerk losmaakt, voor mij als niet 100% handig met mechaniek is dit stap 1 om aan al de rest te beginnen :)
staat er echt in. hoofdstuk 15 ;-)
5 pagina's vol over het verwijderen van alle soorten kuipdelen...
heb je het wel over het werkplaatshandboek (631 pagina's) ?

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/35mikwg.png

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
caesar1000 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:34:
[...]

Die ringetjes zullen vast niks kosten dus mocht je ze ooit willen of moeten vervangen dan is het in ieder geval geen financieel pijnlijke fout geweest. ;)
Alleen er bij komen om ze te vervangen is denk ik een erg lastig iets. Ik heb ze nu 1x schoon gemaakt met remmenreiniger en ga dat dus niet nog een keer doen. Hoop dat het geen probleem is. Zo'n remklauw uit elkaar halen is geen simpel klusje gok ik.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

breew schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:13:
[...]

[afbeelding]
Buiten dat is de kuip bij de versys erafhalen wel een fluitje van een cent... teminste bij de MkI uitvoering wel..
Je moet alleen wel ff het schermpje eraf halen..

• Anoshky
breew schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:13:
[...]

[afbeelding]
ToolkiT schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:24:
[...]

Buiten dat is de kuip bij de versys erafhalen wel een fluitje van een cent... teminste bij de MkI uitvoering wel..
Je moet alleen wel ff het schermpje eraf halen..
Het is het 'nieuwe' 2015 model ;)
Maar ik heb nu nog eens gezocht en nu heb ik het wel gevonden.
Ik was wellicht niet goed wakker toen ik hier een paar weken geleden naar zocht |:( |:( |:(

• joshje
caesar1000 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:34:
[...]

Bij niet brembo klauwen ja kost het idd niks.
Brembo. Brembo is redelijk lastig als het komt op onderdelen. Dit komt omdat zij jou willen dwingen om hun product op te sturen terug naar hun. Ze zeggen dan dat het "professioneel" moet gebeuren. En natuurlijk kost dat een hoop €

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:00

Secsytime

Automagisch

Bommes schreef op maandag 2 januari 2017 @ 07:55:
Ik rijd al een jaar of 3 met een dealextreme Bluetooth setje.
Is een rechtstreekse kopie van een of ander merk ding.
2 setjes waren iets van $70 samen.
http://www.motoravonturis...view-dealextreme-headset/
Weet niet of die nog te krijgen zijn maar mij bevalt het perfect.
Het communicatiesetje in de blogpost is helaas uitverkocht. Maar door je link heb ik wel een ander chinees setje besteld.

Was al een poosje naar een Sena aan het kijken, maar vind ze toch wel aan de prijs. En mocht het nou echt niks zijn, dan gebruik ik hem gewoon voor de pillion.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

joshje schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 18:16:
[...]

Bij niet brembo klauwen ja kost het idd niks.
Brembo. Brembo is redelijk lastig als het komt op onderdelen. Dit komt omdat zij jou willen dwingen om hun product op te sturen terug naar hun. Ze zeggen dan dat het "professioneel" moet gebeuren. En natuurlijk kost dat een hoop €
Mja gelukkig heb je revisiekitjes, maar dan moet je net ook het gereedschap hebben. :) Is wel te doen hoor, maar je moet al een goeie compressor hebben om de zuigers eruit te krijgen. Fietspomp werkt toch niet zo goed. :+

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-11 19:13
Anoshky schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:31:
[...]

[...]

Het is het 'nieuwe' 2015 model ;)
Maar ik heb nu nog eens gezocht en nu heb ik het wel gevonden.
Ik was wellicht niet goed wakker toen ik hier een paar weken geleden naar zocht |:( |:( |:(
Even lid worden van onderstaande fora.
http://www.kawasakiversys.com/index.php
http://www.versys.co.uk/index.php?action=forum
Meer dan voldoende informatie over de Versys. :)

Een quote is een gebrek aan originaliteit

• joshje
Joopieboy schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:07:
[...]

Mja gelukkig heb je revisiekitjes, maar dan moet je net ook het gereedschap hebben. :) Is wel te doen hoor, maar je moet al een goeie compressor hebben om de zuigers eruit te krijgen. Fietspomp werkt toch niet zo goed. :+
Revisiekitjes zijn nou net het probleem bij Brembo :')
Zelf verkopen ze die bijna niet.

Klauwen reviseren is vrij simpel. Compressor is je grootste vriend daarmee

• PilatuS
  • Niet online
joshje schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:34:
[...]

Revisiekitjes zijn nou net het probleem bij Brembo :')
Zelf verkopen ze die bijna niet.
Dat kwam ik dus ook al tegen. De spullen er voor zijn zo goed als niet te vinden.

• joshje
PilatuS schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:38:
[...]

Dat kwam ik dus ook al tegen. De spullen er voor zijn zo goed als niet te vinden.
Brembo leuk spul maar erg moeilijk met losse onderdelen.

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-11 10:45

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Voor de sleutel-boodschappenlijstjes, ik ben qua werkplaatshandboeken erg fan van Haynes manuals. Voor de meeste enigszins populaire motoren is er wel een, niet duur en duidelijke uitleg met hier en daar wat tips voor alternatief gereedschap als je het bij maanlicht gesmede linksdraaiende knippervloeistofreservoir-sleuteltje van de fabrikant niet wil aanschaffen.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• knoffy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-11 01:18
vandaag was het weer lekker warm op de motor beter dan de eerste 2 dagen van de week.
Vanochtend wel bijna achterop een rijtje auto's gereden maar gelukkig remkracht genoeg. Zat een beetje niet op te letten (vroeg, slaperig) staan ze opeens bijna stil op de uitvoegstrook uiteraard voor niks.

• Frans92
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-10 10:19

Frans92

VFR800

knoffy schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 08:50:
vandaag was het weer lekker warm op de motor beter dan de eerste 2 dagen van de week.
Vanochtend wel bijna achterop een rijtje auto's gereden maar gelukkig remkracht genoeg. Zat een beetje niet op te letten (vroeg, slaperig) staan ze opeens bijna stil op de uitvoegstrook uiteraard voor niks.
Na je remactie was je in ieder geval wel weer wakker denk ik :)

Maar ik vond de kou ook heel erg meevallen vandaag, had geen eens koude handen toen ik op mijn werk aan kwam.

XBL: DonFrans

• Anoshky
Secsytime schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:00:
[...]

Het communicatiesetje in de blogpost is helaas uitverkocht. Maar door je link heb ik wel een ander chinees setje besteld.

Was al een poosje naar een Sena aan het kijken, maar vind ze toch wel aan de prijs. En mocht het nou echt niks zijn, dan gebruik ik hem gewoon voor de pillion.
Ik ben bang voor zo'n dingen dat ze beschadiging zouden aanbrengen aan mijn +600 euro helm.
Iemand ervaring of die klem permanente schade veroorzaakt?

Ik zou eventueel wel zo'n goedkoop setje willen kopen maar zou die er niet permanent laten opzitten.
Op mijn dagelijkse commute heb ik dat niet nodig, misschien één keer per maand als ik eens met een vriend ga cruisen :)

Gisteren mezelf een paar Alpinestars SMX6 laarzen kado gedaan, leve de koopjes! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoshky op 04-01-2017 10:01 ]

• Least Inkling

Least Inkling

Product of the cold war

Vind het altijd knap dat mensen zo zuinig zijn op de helm. Mij lukt dat nooit, ding butst alle kanten op (niet vallen), loop altijd tegen de deurpost of bakstenen muur aan.

Nee, ik lig niet meer wakker van een kras of 20 :+

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:19
Ik probeer er wel zuinig op te zijn, maar als mijn vriendin achterop de motor zit krijgt ze het iedere keer voor elkaar om tegen mijn helm aan te tikken. Achterkant van de helm heeft dus inmiddels wat lichte krasjes :(

Heb der vriendelijk verzocht beter voor mijn hoofd op te passen :+

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:20

Vrijdag

De Zwarte

aidanl schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:17:
Ik probeer er wel zuinig op te zijn, maar als mijn vriendin achterop de motor zit krijgt ze het iedere keer voor elkaar om tegen mijn helm aan te tikken. Achterkant van de helm heeft dus inmiddels wat lichte krasjes :(

Heb der vriendelijk verzocht beter voor mijn hoofd op te passen :+
Misschien probeert ze je een seintje te geven?

"Een beetje sneller!"
"Een beetje langzamer!"
"OH KIJK! DIE SCHOENEN WIL IK OOK!"

:+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• aidanl
Vrijdag schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:20:
[...]
Misschien probeert ze je een seintje te geven?

"Een beetje sneller!"
"Een beetje langzamer!"
"OH KIJK! DIE SCHOENEN WIL IK OOK!"

:+
Denk dat het vooral die laatste is in combinatie met "DIE MOTOR WIL IK OOK!" :>
Al kan ik daar dan weer niet over klagen haha

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kan ook aan je schakelgedrag liggen natuurlijk ;)

• aidanl
pagani schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:16:
Kan ook aan je schakelgedrag liggen natuurlijk ;)
Klopt maar dan geef ik mijzelf ook de schuld. Maar op het moment dat ze tegen mijn helm aan zit te tikken terwijl ik rustig rem/schakkel/gas bij geef dan wordt ik er toch minder vrolijk van :O

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:20

Vrijdag

De Zwarte

aidanl schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:22:
[...]

Denk dat het vooral die laatste is in combinatie met "DIE MOTOR WIL IK OOK!" :>
Al kan ik daar dan weer niet over klagen haha
Pro-tip: Vraag haar ten huwelijk, gisteren ;)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• byn124
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-10 10:05

byn124

Thunderace

Vrijdag schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:00:
[...]
Anders doe jij het wel? :9

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk groter dan in theorie

• Anoshky
Ik zou graag eerst een fotootje zien. Indien positief bevonden, neem ik die taak wel op mij :+

• DragonSlayer666
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 08:42
Vragen staat altijd vrij toch? :+

Never ride faster than your guardian angel can fly.

• Ari Gold
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:52
Least Inkling schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:01:
Vind het altijd knap dat mensen zo zuinig zijn op de helm. Mij lukt dat nooit, ding butst alle kanten op (niet vallen), loop altijd tegen de deurpost of bakstenen muur aan.

Bakstenen muur nogwel. Kijk je niet waar je loopt dan? :P

• Least Inkling

Least Inkling

Product of the cold war

Ha! 8) ligt eraan wat voor schoons mijn aandacht trekt ;)

Verwijderd

Least Inkling schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:01:

Mij lukt het ook niet een helm krasvrij te houden, is ook lastig als je zo'n ding dagelijks gebruikt.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:58

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

oOo

Nu de duosteuntjes nog ophalen en dan kan ik alles bij de dealer binnengooien voor montage.

Valbeugels

• spruit89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-11 06:38
HTT-Thalan schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:06:
oOo

Nu de duosteuntjes nog ophalen en dan kan ik alles bij de dealer binnengooien voor montage.

[afbeelding]
Doe het vlug zelf, ga je veel meer geniet van hebben en dan is de motor weer iets persoonlijker. ;)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

spruit89 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:22:
[...]

Doe het vlug zelf, ga je veel meer geniet van hebben en dan is de motor weer iets persoonlijker. ;)
Klopt, maar ik wil dat ze er al op zitten vanaf de eerste rit, gezien mijn beperkte rij-ervaring op dat moment.

• Frans92

Frans92

VFR800

HTT-Thalan schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:35:
[...]

Klopt, maar ik wil dat ze er al op zitten vanaf de eerste rit, gezien mijn beperkte rij-ervaring op dat moment.
Mijn ervaring is dat sleutelen aan een stilstaande motor vele malen makkelijker is dan aan een bewegende, dus het zou moeten lukken om die dingen er zelf op te schroeven voor je eerste rit. :+

• w4rguy
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

[...]

Misschien gekke vraag maar, ben je heel bang dat je valt? Ik heb geleerd dat je niet te bang op een motor moet zitten. Dat kan zijn door gebrek aan rij-ervaring maar kan ook doordat je je motor zó graag nieuw houdt. Je gaat daardoor 'stijf' rijden wat je beweeglijkheid niet ten goede komt. Als het doorgaat waar ik mee bezig ben moet ik direct na aanschaf 200 km snelweg rijden. Ik weet dat het een pittig stukje is, maar ben er ook zeker niet bang voor :). Misschien ook dat de motor wat goedkoper is maak ik mij er niet zoveel zorgen om (en er zitten al wel valdoppen op gemonteerd).

All-Round nerd | iRacing Profiel

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

w4rguy schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:38:
[...]

Misschien gekke vraag maar, ben je heel bang dat je valt? Ik heb geleerd dat je niet te bang op een motor moet zitten. Dat kan zijn door gebrek aan rij-ervaring maar kan ook doordat je je motor zó graag nieuw houdt. Je gaat daardoor 'stijf' rijden wat je beweeglijkheid niet ten goede komt. Als het doorgaat waar ik mee bezig ben moet ik direct na aanschaf 200 km snelweg rijden. Ik weet dat het een pittig stukje is, maar ben er ook zeker niet bang voor :). Misschien ook dat de motor wat goedkoper is maak ik mij er niet zoveel zorgen om (en er zitten al wel valdoppen op gemonteerd).
Bang is niet het goede woord, je kan ook stellen dat het een gerust gevoel geeft: als hij een keer om gaat (en dat kan natuurlijk net zo goed gebeuren als je hem van de bok haalt of een glad stuk wegdek tegenkomt) is er minder kans op (grote) schade.
Frans92 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:37:
[...]

Mijn ervaring is dat sleutelen aan een stilstaande motor vele malen makkelijker is dan aan een bewegende, dus het zou moeten lukken om die dingen er zelf op te schroeven voor je eerste rit. :+
Wijsneus :+. Hij staat bij de dealer geparkeerd en ik zal hem na de proefrit zelf naar huis rijden (tenzij er naar voren komt dat er nog wat aan moet gebeuren uiteraard, maar dat verwacht ik niet).

Ik zal er zelf nog genoeg aan moeten sleutelen verwacht ik, het is en blijft een oud beestje :+.

[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-01-2017 13:42 ]

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

HTT-Thalan schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:41:
[...]

Bang is niet het goede woord, je kan ook stellen dat het een gerust gevoel geeft: als hij een keer om gaat (en dat kan natuurlijk net zo goed gebeuren als je hem van de bok haalt of een glad stuk wegdek tegenkomt) is er minder kans op (grote) schade.

[...]

Wijsneus :+. Hij staat bij de dealer geparkeerd en ik zal hem na de proefrit zelf naar huis rijden (tenzij er naar voren komt dat er nog wat aan moet gebeuren uiteraard, maar dat verwacht ik niet).

Ik zal er zelf nog genoeg aan moeten sleutelen verwacht ik, het is en blijft een oud beestje :+.
Ja, begrijpbaar. Ik heb me er bij neergelegd dat ik een keer om zal gaan. Doe er alles aan om het te voorkomen natuurlijk. We zullen zien hoe lang dat goed gaat. Met de lesmotor nog geen 1 keer onderuit gegaan.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Frans92 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:37:
[...]

Kan best!

of bij een auto:

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:04
[...]

Ik snap hoe je denkt, zoiets heb ik ook met bepaalde motordingen. Liever laten doen door iemand met kennis ervan, dan zelf wat aanklooien. Maar valbeugels is 6 boutjes vastzetten en klaar. Kost je misschien 10minuten als het tegen zit :P

YouTube: MotorcycleGeek

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Leviathius schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:52:
[...]

Ik snap hoe je denkt, zoiets heb ik ook met bepaalde motordingen. Liever laten doen door iemand met kennis ervan, dan zelf wat aanklooien. Maar valbeugels is 6 boutjes vastzetten en klaar. Kost je misschien 10minuten als het tegen zit :P
Mooi, dan hoeven ze er ook niet teveel geld voor te rekenen :9.

Ik heb gelezen dat sommige beugels niet direct 100% passen en er nog wel eens geduwd/gebogen/geslepen moet worden, en als ik daar achter kom bij het zelf monteren moet ik toch weer terug, nu ben ik er gewoon vanaf.

[ Voor 20% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-01-2017 13:59 ]

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-11 18:11
Secsytime schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:00:
[...]

Laat me weten hoe ze je bevallen. Indien ze goed bevallen zal ik ze denk ik ook uitproberen.

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:00

Secsytime

Automagisch

Hamza schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:23:
[...]

Laat me weten hoe ze je bevallen. Indien ze goed bevallen zal ik ze denk ik ook uitproberen.
Zal ik doen, maar afhankelijk van het weer, kan het wel even duren. Zolang er namelijk pekel op de weg ligt, blijft de motor in de schuur :P

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-11 18:11
YouTube: SuperBike Racer

Super tof hoe hij (veilig) over de straten van cyprus scheurt. Heb al een uur naar zitten kijken.

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

• Nielsjuhz
  • Laatst online: 19-10 10:32
Vorig jaar (oke begin December) mag ik mijzelf ook een motormuis noemen gezien ik mijn Motorrijbewijs heb behaalt.
En sinds vorig jaar (oke oke Midden December) mag ik mijzelf ook benoemen tot een trotse eigenaar van een Suzuki SV 650 motor uit 1999.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DkmFwOX.jpg

Helaas nog niet veel mee kunnen rijden en pech gehad met de aankoop qua koppeling die nu helemaal gerepareerd wordt. Maar dat gaat mijn pret niet bederven als ik eenmaal kan rijden.

Met deze introductie zeg ik Hallo :D

• PilatuS
  • Niet online
Nielsjuhz schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:36:
Vorig jaar (oke begin December) mag ik mijzelf ook een motormuis noemen gezien ik mijn Motorrijbewijs heb behaalt.
En sinds vorig jaar (oke oke Midden December) mag ik mijzelf ook benoemen tot een trotse eigenaar van een Suzuki SV 650 motor uit 1999.
[afbeelding]

Helaas nog niet veel mee kunnen rijden en pech gehad met de aankoop qua koppeling die nu helemaal gerepareerd wordt. Maar dat gaat mijn pret niet bederven als ik eenmaal kan rijden.

Welkom en leuke fiets :)

Maar is dat ding achter niet enorm verlaagd ?

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:49
Nielsjuhz schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:36:
[afbeelding]

Gefeliciteerd met je rijbewijs en de motor! Hoewel, dat was vorig jaar al dus beetje laat om je te feliciteren..

Maar zoals hierboven: Hij lijkt ontzettend verlaagd. Of er zit tot aan de rand lood in de koffer achterop :+

• Nielsjuhz
lolgast schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:13:
[...]

Gefeliciteerd met je rijbewijs en de motor! Hoewel, dat was vorig jaar al dus beetje laat om je te feliciteren..

Maar zoals hierboven: Hij lijkt ontzettend verlaagd. Of er zit tot aan de rand lood in de koffer achterop :+
PilatuS schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:02:
[...]

Welkom en leuke fiets :)

Maar is dat ding achter niet enorm verlaagd ?
Werkelijk waar geen idee. Denk ook dat het met camerahoek te maken heeft. Hij staat nu bij de garage en kan dus niet nog een foto maken. Maar eerste bike en in de advertentie stond niet "is verlaagd".

Maar hij rijdt wel fijn

• PilatuS
  • Niet online
Nielsjuhz schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:18:
[...]

[...]

Werkelijk waar geen idee. Denk ook dat het met camerahoek te maken heeft. Hij staat nu bij de garage en kan dus niet nog een foto maken. Maar eerste bike en in de advertentie stond niet "is verlaagd".

Maar hij rijdt wel fijn
Zou het even uitzoeken. Toevallig gekocht van een vrouw die 1.60 lang is ? Kan mij niet voorstellen dat ie niet verlaagd is. Als je zelf lang genoeg bent zou ik het terug laten zetten als het zo is. Daar gaat de motor sowieso beter van rijden want de geometrie is nu niet wat het moet zijn.

Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ie niet verlaagd is :P Het ziet er zo raar uit nu.

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:57
HTT-Thalan schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:06:
oOo

[afbeelding]
Iieeeeuww :9 :> Ik rijd nog liever met schade dan met die lelijke dingen >:)
Heb je je rbw al?

• Nielsjuhz
PilatuS schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:29:
[...]

Zou het even uitzoeken. Toevallig gekocht van een vrouw die 1.60 lang is ? Kan mij niet voorstellen dat ie niet verlaagd is. Als je zelf lang genoeg bent zou ik het terug laten zetten als het zo is. Daar gaat de motor sowieso beter van rijden want de geometrie is nu niet wat het moet zijn.

Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ie niet verlaagd is :P Het ziet er zo raar uit nu.
Wel van een vrouw maar zij was niet gek kleiner dan mij. Maar ik kan het navragen bij de garage.
Maar nu ik nog beter naar de foto kijk, kan ik mij eigenlijk niet herinneren dat hij zo laag is :O
Ach morgen of overmorgen kan ik hem als het goed is ophalen.

PS: hoe maken jullie de motor schoon als jullie geen tuinslang of hogedrukspuit tot jullie beschikking hebben?

• joshje
Nielsjuhz schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:40:
[...]

Wel van een vrouw maar zij was niet gek kleiner dan mij. Maar ik kan het navragen bij de garage.
Maar nu ik nog beter naar de foto kijk, kan ik mij eigenlijk niet herinneren dat hij zo laag is :O

PS: hoe maken jullie de motor schoon als jullie geen tuinslang of hogedrukspuit tot jullie beschikking hebben?
Met emmers water ;)

• PilatuS
  • Niet online
[...]

Als ie verlaagd is en het is niet nodig voor jou dan zeker even terug zetten :)

Schoonmaken doe ik nooit met de tuinslang. Hogedrukspuit moet je sowieso niet doen want dan blaas je vet weg waar het juist hoort te zitten. Vind de 2 emmer methode het beste werken :)

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
[...]

Wachten tot het goed regent en dan een stukje gaan rijden :+

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:31
[...]

Ik denk dat het door de hoek van de foto komt, en dat er een zwarte auto achter staat. Nu lijkt het net alsof er geen ruimte tussen achterwiel en kuipwerk zit, terwijl dat er wel is (als je beetje inzoomt zie je het wel).

Goede motor keuze trouwens! Heb er zelf ook eentje ruim 3 jaar gehad en heb er veel plezier aan beleefd! :)

• lolgast
Nielsjuhz schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:18:
[...]

[...]

Maar hij rijdt wel fijn
Heb net even wat andere foto's gekeken en bijvoorbeeld de uitlaatbeugel hangt wel vaker laag op de foto inderdaad. Wellicht toch een oorzaak van de hoek van de foto :z

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Gebruiken er mensen uit dit topic eigenlijk kettingoliesystemen? Ik zie mezelf niet iedere zoveel kilometer een paddockstand er bij pakken en een spuitbusje om die ketting te smeren.

Ik heb al gekeken naar drie verschillende smeersystemen:

OSCO (One Second Chain Oiler):
Eigenlijk een cylinder met een plunjer. Een slang loopt van de cylinder naar de rear-wheel hugger. Gaatje in de hugger boren, clip aan monteren, slangetje uit laten lopen en die lekt de olie op de ketting. Gaat ongeveer 5.000km mee op 1 gevulde cylinder.

ScottOiler V-system:
Dit systeem werkt met een cylinder en gebruikt het vacuüm van de motor om te draaien. Met een regelaar geef je aan hoeveel olie de ScottOiler af moet geven.Het nadeel van dit systeem is dat je rekening moet houden met de temperatuur en welke olie er in gaat. ALs het systeem teveel olie af geeft kan dit op je band terecht komen (met alle gevolgen van dien). Met dit systeem kun je tussen de 650 en 1400 km smeren op 1 gevulde cylinder. Het voordeel is dat je geen gaatje hoeft te boren in de rear-wheel hugger voor de smeernippel, dit systeem wordt geleverd met een klem.

Cobra Nemo2:
De Nemo2 is een cylinder die je aan het stuur kunt bevestigen. Door de bovenkant van de cylinder met de klok mee te draaien, draai je de top van de cylinder in de onderkant van de cylinder waardoor druk ontstaat. Deze druk duwt de olie in het slangetje richting de dispenser die wederom met een clip is bevestigd aan de rear-wheel hugger. Als voordeel kan je het systeem aan het stuur bedienen en kan je zien als de olie bijna op is. Nadeel is dat het systeem een beetje na kan lekken als die stil staat.

Wat gebruiken jullie? Of wat heeft jullie voorkeur? Ik kijk nu zelf naar de Nemo2, maar het lekken van de olie houdt me dan weer een beetje tegen. De Osco heeft dan weer wat voordelen, maar die lijkt me lastig te bedienen terwijl je rijdt...

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

w4rguy schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:23:
Gebruiken er mensen uit dit topic eigenlijk kettingoliesystemen? Ik zie mezelf niet iedere zoveel kilometer een paddockstand er bij pakken en een spuitbusje om die ketting te smeren.

Eigenlijk een cylinder met een plunjer. Een slang loopt van de cylinder naar de rear-wheel hugger. Gaatje in de hugger boren, clip aan monteren, slangetje uit laten lopen en die lekt de olie op de ketting. Gaat ongeveer 5.000km mee op 1 gevulde cylinder.

ScottOiler V-system:
Dit systeem werkt met een cylinder en gebruikt het vacuüm van de motor om te draaien. Met een regelaar geef je aan hoeveel olie de ScottOiler af moet geven.Het nadeel van dit systeem is dat je rekening moet houden met de temperatuur en welke olie er in gaat. ALs het systeem teveel olie af geeft kan dit op je band terecht komen (met alle gevolgen van dien). Met dit systeem kun je tussen de 650 en 1400 km smeren op 1 gevulde cylinder. Het voordeel is dat je geen gaatje hoeft te boren in de rear-wheel hugger voor de smeernippel, dit systeem wordt geleverd met een klem.

Cobra Nemo2:
De Nemo2 is een cylinder die je aan het stuur kunt bevestigen. Door de bovenkant van de cylinder met de klok mee te draaien, draai je de top van de cylinder in de onderkant van de cylinder waardoor druk ontstaat. Deze druk duwt de olie in het slangetje richting de dispenser die wederom met een clip is bevestigd aan de rear-wheel hugger. Als voordeel kan je het systeem aan het stuur bedienen en kan je zien als de olie bijna op is. Nadeel is dat het systeem een beetje na kan lekken als die stil staat.

Wat gebruiken jullie? Of wat heeft jullie voorkeur? Ik kijk nu zelf naar de Nemo2, maar het lekken van de olie houdt me dan weer een beetje tegen. De Osco heeft dan weer wat voordelen, maar die lijkt me lastig te bedienen terwijl je rijdt...
Als ik dat allemaal zo lees lijkt het mij vooralsnog eenvoudiger om om de zoveel kilometer, als de motor op de middenbok staat, gewoon even het achterwiel een paar keer te draaien terwijl je de ketting inspuit?

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter

[...]
Ik gebruik al een tijdje naar tevredenheid een OSCO-oiler. Lekker simpel, en doet wat het moet doen. Nadeel van alle smeersystemen is alleen wel dat de olie een stuk dunner is dan kettingvet uit een pot of spuitbus, waardoor je het schoonhouden van de achtervelg beter op kunt geven als je niet elke dag wil poetsen.

Ik zou overigens de nippel in de kettingbeschermer ipv de hugger monteren, je achterband smeren lijkt me minder ideaal :+
HTT-Thalan schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:27:
[...]

Als ik dat allemaal zo lees lijkt het mij vooralsnog eenvoudiger om om de zoveel kilometer, als de motor op de middenbok staat, gewoon even het achterwiel een paar keer te draaien terwijl je de ketting inspuit?
Veel motoren hebben geen middenbok. Voor thuis werkt een paddockstand prima voor dit soort werk, maar op langere ritten en vooral vakanties vind ik de oiler wel erg handig. Achterwiel even optillen over de standaard en met de hand ronddraaien werkt ook wel, maar blijft toch een beetje gedoe.

[ Voor 28% gewijzigd door Chakotay op 05-01-2017 09:30 ]

• Leviathius
Wat betreft de OSCO is het ook niet de bedoeling dat je het rijdend doet, maar vooral stapvoets. Ze geven zelf aan dat je het kunt doen wanneer je de motor lopend in je stalling zet of bij het tankstation even tientallen meters stapvoets moet rijden.

"Vlak voor een tankstop of voordat u de motor in de stalling zet is in de praktijk het meest ideale moment om uw ketting te smeren. De OSCO heeft slechts een flinterdun laagje olie op de ketting aangebracht, waardoor de olie er niet van af zal druipen. In de praktijk kunt u echter smeren waar en wanneer u wilt, mits u zich aan de aanbevelingen houdt (50 – 100 meter stapvoets rijden is meer dan voldoende)."

Ik ben zelf ook wel geinteresseerd in dit soort mechanismen, maar voorlopig nog niet de stap gemaakt om er daadwerkelijk voor te gaan.

• Frans92

Frans92

VFR800

*knip*
Hoeveel kilometer rijd je per jaar? Als je heel weinig kilometers maakt (alleen plezierritjes), zie ik het nut niet zo in van een oliesysteem.

Zelf heb ik de luxe van een middenbok, waardoor ik heel makkelijk de spuitbus pak en het wiel met de hand ronddraai.

Is het geen mogelijkheid om eens in de zoveel tijd - uitgaande van weinig kilometers per jaar - een vriend/vriendin te vragen om de ketting in te spuiten als jij langzaam de motor aan de hand voortduwt?

Maar mocht je toch zo'n oiler willen, dan lijkt OSCO mij op het eerste oog het makkelijkst in gebruik. Dat het monteren wat lastiger is, dat kost je wellicht een half uurtje extra.

[ Voor 4% gewijzigd door Frans92 op 05-01-2017 09:31 ]

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Frans92 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:31:
[...]

Hoeveel kilometer rijd je per jaar? Als je heel weinig kilometers maakt (alleen plezierritjes), zie ik het nut niet zo in van een oliesysteem.

Zelf heb ik de luxe van een middenbok, waardoor ik heel makkelijk de spuitbus pak en het wiel met de hand ronddraai.

Is het geen mogelijkheid om eens in de zoveel tijd - uitgaande van weinig kilometers per jaar - een vriend/vriendin te vragen om de ketting in te spuiten als jij langzaam de motor aan de hand voortduwt?

Maar mocht je toch zo'n oiler willen, dan lijkt OSCO mij op het eerste oog het makkelijkst in gebruik. Dat het monteren wat lastiger is, dat kost je wellicht een half uurtje extra.
Als je voor zo'n oiler stapvoets moet lopen, is dat al de helft van het werk. Kun je niet zelf een stuk ketting sprayen, stukje lopen, etc. todat je rond bent? Of moet het echt draaiend aangebracht worden?

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Erapaz schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:33:
[...]

Als je voor zo'n oiler stapvoets moet lopen, is dat al de helft van het werk. Kun je niet zelf een stuk ketting sprayen, stukje lopen, etc. todat je rond bent? Of moet het echt draaiend aangebracht worden?
Je hoeft niet met de motor aan de hand te lopen. Ik trek om de dag even aan de oiler terwijl de motor uitrolt naar een parkeerplek, al rijdend terwijl ik nog op de motor zit.

• Leviathius
Erapaz schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:33:
[...]

Dat wat je zegt van stukje sprayen tot je rond bent is de gebruikelijk methode volgens mij als je geen middenbok hebt. Tenminste dat is wat ik momenteel doe. Alleen dat is zo'n geklooi met duwen, ruimte op straat zoeken en je ziet niet exact waar je geweest bent. Dus zo'n oiler scheelt sjouwen en mensen zijn liever lui dan moe natuurlijk :9

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

HTT-Thalan schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:27:
[...]

Helaas, geen middenbok. Paddockstand moet ik nog regelen (sowieso).
Chakotay schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:28:
[...]

Ik gebruik al een tijdje naar tevredenheid een OSCO-oiler. Lekker simpel, en doet wat het moet doen. Nadeel van alle smeersystemen is alleen wel dat de olie een stuk dunner is dan kettingvet uit een pot of spuitbus, waardoor je het schoonhouden van de achtervelg beter op kunt geven als je niet elke dag wil poetsen.

Ik zou overigens de nippel in de kettingbeschermer ipv de hugger monteren, je achterband smeren lijkt me minder ideaal :+

[...]

Veel motoren hebben geen middenbok. Voor thuis werkt een paddockstand prima voor dit soort werk, maar op langere ritten en vooral vakanties vind ik de oiler wel erg handig. Achterwiel even optillen over de standaard en met de hand ronddraaien werkt ook wel, maar blijft toch een beetje gedoe.
Ik bedoel de kettingbeschermer, excuus. Uiteindelijk ga ik in de zomer met de motor op vakantie naar Oostenrijk. Het is ook een beetje als voorbereiding daar op.
Leviathius schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:28:
[...]

"Vlak voor een tankstop of voordat u de motor in de stalling zet is in de praktijk het meest ideale moment om uw ketting te smeren. De OSCO heeft slechts een flinterdun laagje olie op de ketting aangebracht, waardoor de olie er niet van af zal druipen. In de praktijk kunt u echter smeren waar en wanneer u wilt, mits u zich aan de aanbevelingen houdt (50 – 100 meter stapvoets rijden is meer dan voldoende)."
Stapvoets rijden zie ik ook als rijden. Je moet toch met je hand naar de plunjer (die vaak toch ergens onder het zitvlak zit). Ik ben niet superflexibel :P.
[...]

Naar verwachting 1x per week naar het werk (voor plezier) en in de weekenden voor de leuke ritjes en tours. Plus dus de motorvakantie. Dan heb ik wel mensen om me heen maar een oliesysteem is dan toch wel handiger denk ik.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dat bedoel ik, een beetje motor heeft toch een middenbok? 8)

• lolgast
Op mijn vorige motor had ik een scottoiler geïnstalleerd. Mede door ruimte gebrek, maar zeker ook door de beperkte meerwaarde ga ik daar op deze motor geen investering meer voor doen. Ik vergat dat ding ook nogal eens bij te vullen, dan doet hij meer kwaad dan het oplevert.
Ik rij met goed weer, best veel en ga dan ook met regelmaat met de motor naar kantoor (70km enkele reis). Bij die kilometers is eens per week de motor op de paddockstand om ff te spuiten is prima hoor.

• Frans92

Frans92

VFR800

HTT-Thalan schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:58:
[...]

Dat bedoel ik, een beetje motor heeft toch een middenbok? 8)
Nu heb ik natuurlijk ook wel de meest luxe en 17 jaar oude Fazer die er te vinden is :+

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Leviathius schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:37:
[...]

Dat wat je zegt van stukje sprayen tot je rond bent is de gebruikelijk methode volgens mij als je geen middenbok hebt. Tenminste dat is wat ik momenteel doe. Alleen dat is zo'n geklooi met duwen, ruimte op straat zoeken en je ziet niet exact waar je geweest bent. Dus zo'n oiler scheelt sjouwen en mensen zijn liever lui dan moe natuurlijk :9
Moet je van die witte spray pakken, zie je het héél exact :+

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Frans92 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:03:
[...]

Nu heb ik natuurlijk ook wel de meest luxe en 17 jaar oude Fazer die er te vinden is :+
27 jaar hiero, ik denk misschien wel het oudste beestje van dit topic!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

lolgast schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:01:
Op mijn vorige motor had ik een scottoiler geïnstalleerd. Mede door ruimte gebrek, maar zeker ook door de beperkte meerwaarde ga ik daar op deze motor geen investering meer voor doen. Ik vergat dat ding ook nogal eens bij te vullen, dan doet hij meer kwaad dan het oplevert.
Ik rij met goed weer, best veel en ga dan ook met regelmaat met de motor naar kantoor (70km enkele reis). Bij die kilometers is eens per week de motor op de paddockstand om ff te spuiten is prima hoor.
ditto hier.. ik blijf kettingen ondingen vinden.. qua onderhoud dan..

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 10:47

ScottOiler V-system:

Cobra Nemo2:

OSCO. En het werkt fantastisch! Ik vergat voorheen vaak om te smeren, da's nu wel verleden tijd. Onhandig? Ligt eraan waar je hem monteert. Ik kan hem tijdens het rijden (in een 30 zone) vrij gemakkelijk vinden links achter me :).

• Least Inkling

Least Inkling

Product of the cold war

noes schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:04:
[...]

Moet je van die witte spray pakken, zie je het héél exact :+
Wel dan een ander merk dan die van Histor... :+

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 10:47
By the way dit topic nog nooit gespot. Dus al bést lang aanwezig op Tweakers, maar nu voor 't eerst hier. Rijd al enige jaren motor (2004) en momenteel in het bezit van een Suzuki GSR600 (nieuw gekocht in 2011 als overjarig model) en een Honda VF500F van 1984. De laatstgenoemde heeft overigens beduidend minder kilometers gelopen dan de GSR *D

• Frans92

Frans92

VFR800

HTT-Thalan schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:05:
[...]

27 jaar hiero, ik denk misschien wel het oudste beestje van dit topic!
Zie hierboven, daar ga je al met de oudste motor :P

• lolgast
En bij mij in de berging staat een CB1 uit '89, dus die is ook ouder ;)

• aidanl
Vrijdag schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:00:
[...]
Anoshky schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:20:
[...]
Ik zou graag eerst een fotootje zien. Indien positief bevonden, neem ik die taak wel op mij :+
Ho ho, die laat ik natuurlijk niet lopen! Huwelijk staat op de todo lijst, maar het kopen van een motor voor haar en mijn eigen motor hebben natuurlijk prioriteit :+ Al stelde ze wel voor dat ik in plaats van een trouwring een motor zou geven... vrouwen kosten dan toch wel veel geld >:)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

lolgast schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:13:
En bij mij in de berging staat een CB1 uit '89, dus die is ook ouder ;)
Potverdrie, en dan heb ik nog het minst aantal PK's ook :P.

Maar wel een middenbok!

[ Voor 77% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-01-2017 10:16 ]

• Frans92

Frans92

VFR800

aidanl schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:14:

Ho ho, die laat ik natuurlijk niet lopen! Huwelijk staat op de todo lijst, maar het kopen van een motor voor haar en mijn eigen motor hebben natuurlijk prioriteit :+ Al stelde ze wel voor dat ik in plaats van een trouwring een motor zou geven... vrouwen kosten dan toch wel veel geld >:)
Pff, dat lijkt me behoorlijk zwaar om elke dag een motor om je vinger te dragen :+

• fivepack
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11 09:53
@kettingsmeren.

Ik heb er gelukkig geen last meer van op de FJR, maar op de VFR had ik een Pro Oiler. Niet de goedkoopste, maar wel superhandig en volautomatisch. 1 keer een tabel er in vast zetten en daarna 1x per jaar het oliebusje bijvullen.
Pagina: 1 ... 64 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.