Het grote motortopic deel 18 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 104 Laatste
Acties:
  • 313.120 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Beerkeeper schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:44:
Even een vraagje voor de wat technischere.
Ik zou het hier ook even vragen: http://www.motor-forum.nl...000-topic-deel-XI-63.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

SvenBravo7 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:18:
[...]

Oeh nice bike! Dat is zeker stukken beter dan wat er standaard op zit. Wat is trouwens die witte lus die bij je rechtervoet zit, gevaarlijk dichtbij de uitlaat en vering? Of is dat gewoon een stalen beugel wat je voet beschermt?
Thx! Dat is de beschermde achterremleiding. Verder geen last van tijdens het rijden. Eigenlijk nooit zo op gelet maar blijkbaar is het echt standaard hetzelfde bij elke Duke. :P

Afbeeldingslocatie: https://pictures.topspeed.com/IMG/crop/201202/2012-ktm-125-duke-10_600x0w.jpg
charrel schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:22:
Staal wel, maar dan een remleiding ommanteld met staal
Yup!

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 22:34
Thanks!

Intussen nog een rondje gereden om het nogmaals te checken. De olieradiator worde wel heet, dus ik denk dat ik iets te panisch was... :X :P

Nu dus alleen nog de chec melding zien te reproduceren....

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Beerkeeper schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:01:
[...]

Thanks!

Intussen nog een rondje gereden om het nogmaals te checken. De olieradiator worde wel heet, dus ik denk dat ik iets te panisch was... :X :P

Nu dus alleen nog de chec melding zien te reproduceren....
In het SV topic zitten wel een paar mensen die er verstand van hebben. Kan even duren dat er iemand langskomt, dat wel. Heb zelf daar ook genoeg goede info gekregen toen ik nog een SV had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenBravo7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-08 11:43
caesar1000 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:00:
[...]

Thx! Dat is de beschermde achterremleiding. Verder geen last van tijdens het rijden. Eigenlijk nooit zo op gelet maar blijkbaar is het echt standaard hetzelfde bij elke Duke. :P

[afbeelding]
Ahja, nu zie ik het inderdaad! Als het zo hoort, dan zal het wel goed zijn :) . Vond het zo out-of-place eruit zien.

Drop a gear and disappear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
SvenBravo7 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:04:
[...]

Ahja, nu zie ik het inderdaad! Als het zo hoort, dan zal het wel goed zijn :) . Vond het zo out-of-place eruit zien.
Het is dan ook maar raar gedaan. Zet er dan een 90 graden koppeling op ofzo. Geen idee wat ze dachten om het maar zo te doen. Niemand die dacht van, is dit nou een mooie nette manier om het zo te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 19:31

Ethirty

Who...me?

Wel een beetje gek inderdaad. Bij alle onderdelen van een KTM lijkt juist extra veel aandacht gegaan te zijn naar hoe het eruit ziet.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ethirty schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:13:
Wel een beetje gek inderdaad. Bij alle onderdelen van een KTM lijkt juist extra veel aandacht gegaan te zijn naar hoe het eruit ziet.
Bij mijn RC8 zit er een 90 graden koppeling op waardoor de remleiding netjes recht naar achteren loopt.

Misschien toch een stukje kostenbeparing ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:48

charrel

Cortisol4life..

Nee hoor, zo kan het gewoon meebewegen als de achterbrug veert. Zit wel vaker zo alleen dan zo niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
charrel schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:20:
Nee hoor, zo kan het gewoon meebewegen als de achterbrug veert. Zit wel vaker zo alleen dan zo niet zichtbaar.
Er moet idd wel speling op zitten met de achterbrug, maar dan nog is het lelijk gedaan.

Blijkbaar kan KTM het ook zo oplossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dZAVsBpAwxMAsRo3sDenhKIe/full.jpg

Wat naar boven gaat is voor het reservoir. De leiding loopt netjes naar achteren toe alleen met wat ruimte. Een complete cirkel maken vind ik maar raar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

PilatuS schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:25:
[...]

Er moet idd wel speling op zitten met de achterbrug, maar dan nog is het lelijk gedaan.

Blijkbaar kan KTM het ook zo oplossen.

[afbeelding]

Wat naar boven gaat is voor het reservoir. De leiding loopt netjes naar achteren toe alleen met wat ruimte. Een complete cirkel maken vind ik maar raar gedaan.
Hebben het in ieder geval wel aangepast in hun 2016 model. Waarschijnlijk dus gewoon een wat minder handige ontwerpfout in het eerste design. (Laten we ook niet vergeten dat dit KTM's eerste 125 en 390 modellen waren in 2011. Een geheel nieuw lijn. Daar valt genoeg aan te verbeteren vaak.)

Lijkt me dus niet puur kostenbesparing. :9

Afbeeldingslocatie: http://motosxst.com/WebRoot/Store24/Shops/9e3e1749-4eac-4237-8b2d-167b96743e7b/5668/09F8/D812/949D/258E/0A48/3568/7D9E/DUKE_125_NARANJA_2016.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door caesar1000 op 22-08-2016 22:47 ]

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
caesar1000 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:44:
[...]

Lijkt me dus niet puur kostenbesparing. :9
Lijkt dan meer op luidheid :P Het ziet er niet uit, maar het werkt, laat maar lekker zo zitten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

PilatuS schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:48:
[...]

Lijkt dan meer op luidheid :P Het ziet er niet uit, maar het werkt, laat maar lekker zo zitten :D
Yup. You can't have it all. ;)

Zou ook een beetje raar zijn als ze een motor van €10.000 bouwen waar een blokje van 125cc in zit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:49

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Waarschijnlijk waren dat gewoon standaardlengtes die ze nog hadden.

In de industrie leggen we ook wel eens zo'n lusje in (sensor)kabeltjes om die sensor makkelijk te kunnen demonteren zonder de kabel los te hoeven maken. Misschien zat hier een vergelijkbare gedachte achter?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-09 20:21

steveman

Comfortabel ten onder

Gisteren geleerd dat een voorremlichtschakelaar stroom doorlaat wanneer je juist het knopje niet induwt :+

Ging toch even met de nagels over de schedel...

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

steveman schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 08:43:
Gisteren geleerd dat een voorremlichtschakelaar stroom doorlaat wanneer je juist het knopje niet induwt :+

Ging toch even met de nagels over de schedel...
Dat verschilt overigens per motor. En dan kan het ook nog zo zijn dat het bij de koppeling (schakelaartje voor het al dan niet kunnen starten terwijl de motor in de versnelling staat) weer andersom zit. Zelfs binnen hetzelfde type kan dit verschillen omdat de fabriek blijkbaar de onderdelen van het ene model heeft gebruikt voor het andere model...

Dank u Ducati...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Icephase schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 08:53:
[...]

Dat verschilt overigens per motor. En dan kan het ook nog zo zijn dat het bij de koppeling (schakelaartje voor het al dan niet kunnen starten terwijl de motor in de versnelling staat) weer andersom zit. Zelfs binnen hetzelfde type kan dit verschillen omdat de fabriek blijkbaar de onderdelen van het ene model heeft gebruikt voor het andere model...

Dank u Ducati...
Italianen en elektronica... Fiat Panda's hadden ook altijd heel dim brandende koplampen, omdat ze zulk baggerkoper gebruikten :')

Ging bij mij over een CBRetje btw.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Begrijp me niet verkeerd, het werkt prima hoor. Alleen het is anders dan in het werkplaatshandboek staat én ik kan dus geen 'originele' koppelingshendel gebruiken als deze om wat voor reden dan ook stuk gaat of vervangen moet worden... best wel suf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:00

Vrijdag

De Zwarte

Ethirty schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:22:
[...]

Ik moet ook nog eens goed kijken wat ik met het enorme gevaarte achterop de Tracer wil, het lijkt wel alsof ze een bestuurbaar ruimteschip onder de kont hebben geschroefd. :/

[afbeelding]
Het ziet er een beetje zo uit: :o

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Honda gebruikt inderdaad vaak normally closed remlichtschakelaars. De reden is simpel: valt dit signaal weg (draadbreuk) dan gaat je remlicht aan. Is altijd beter dan dat je remlicht het helemaal niet meer doet.

Ik heb eens een remlichtschakelaar gehad op de hornet die het remlicht bij licht remmen deed oplichten, maar bij stevig doorknijpen ging het licht weer uit. Dat was niet zo'n leuke feature. Wel direct onder garantie vervangen, uiteraard.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 14:44
Mwah... wat een heerlijk weertje buiten... ik denk dat ik vandaag maar eens wat vroeger huiswaarts keer ('de lange route' ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Dryhte schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:05:
Mwah... wat een heerlijk weertje buiten... ik denk dat ik vandaag maar eens wat vroeger huiswaarts keer ('de lange route' ;) )
Have fun ;w Lekker warm in het pak....Ik zag vandaag al genoeg motorrijders in korte broek en t-shirt. :/ Dat gaan er meer worden deze week.

* Willem30 moet overwerken en kan pas vanavond laat een extra rondje rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Mogelijk dat ik vanavond rond 19:00 nog even ga rijden als het wat aan het afkoelen is. Verder ziet de rest van de week er zo heet uit dat rijden niet echt meer leuk is. Met dit weer rijden zou ik het liefst in een zwembroek doen maar dat is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
ach, mouwen open, helm ventilatie op maximum en gas geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:43
Vanochtend vroeg toen het nog koel was was het nog best lekker, maar zometeen door de file heen in warm pak is toch even iets minder.. rijwind is bij 30 graden ook niet echt meer koelend te noemen.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dryhte schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:41:
ach, mouwen open, helm ventilatie op maximum en gas geven ;)
Morgen en donderdag word het 31 graden waar ik woon. Dat is voor mij wel echt te heet om lekker te rijden. Tussen de 19 en 23 vind ik het fijnste. Boven de 25 word het al snel minder, maar boven de 28 houd het voor mij wel op. Voordat ik met 30 graden de straat uit ben is alles al nat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
PilatuS schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:45:
[...]

Morgen en donderdag word het 31 graden waar ik woon. Dat is voor mij wel echt te heet om lekker te rijden. Tussen de 19 en 23 vind ik het fijnste. Boven de 25 word het al snel minder, maar boven de 28 houd het voor mij wel op. Voordat ik met 30 graden de straat uit ben is alles al nat :P
Ik laat nog wel horen of ik jullie gelijk moest geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Rits iets open van de jas, V neck style, dan waait het nog lekker over je rug! Heb vanaf morgen een paar dagen vrij om lekker met de motor er op uit te gaan. Dus moet het maar vol gaan houden :)

Anders even kijken naar een goedkoop booster waai jasje ofzo. heb nu (geperforeerde stukken) leren jas. Tot nu toe geen last gehad tijdens het rijden.

Motorjeans waren vanmiddag met de lunch niet te doen om even stil buiten te zitten.

Tot en met dinsdag vrijgenomen. Genieten!

De echte vakantie komt later wel, heb nu toch even paar vrije dagen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Dryhte schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:48:
[...]

Ik laat nog wel horen of ik jullie gelijk moest geven ;)
Ok 't werd een beetje te warm na een half uurtje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dryhte schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 18:24:
[...]

Ok 't werd een beetje te warm na een half uurtje :)
Ik ga zo nog maar even rijden. Zal wel warm zijn, maar het de enige dag deze week dat het nog een beetje te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
't Is inderdaad echt snikheet.. Denk je: "Ooohh, woonwerkverkeer, snelweg, lekker met 150/160 km/h gassen, heulemaal niet warm!" Staat d'r een frikkin' file |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Rij je een Goldwing? :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Jij rijdt met 80 km/h tussen een stilstaande file door ten einde nog wat verkoeling te krijgen? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Osiris schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 20:13:
[...]

Jij rijdt met 80 km/h tussen een stilstaande file door ten einde nog wat verkoeling te krijgen? ;)
Nee maar als je nou een Goldwing had, dan kon je nog het raampje opendraaien of de airco aanzetten :+

slechte grap, ik weet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
:') :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 21:04
Of een Harley met ingebouwde radio :N

Vandaag trouwens prima gereden in de hete zon, enkel van de snelweg af is idd drama. Op de snelweg besloot m'n rechterspiegel ook onder de winddruk te bezwijken, bij thuiskomst maar even 1 van de schroefjes die de spiegel op het draaiballetje houdt maar even aangedraaid.

niet fijn als je links rijd op een vijfbaansweg en je rechterspiegel toont alleen asfalt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
bolleh schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 20:47:
Op de snelweg besloot m'n rechterspiegel ook onder de winddruk te bezwijken, bij thuiskomst maar even 1 van de schroefjes die de spiegel op het draaiballetje houdt maar even aangedraaid.

niet fijn als je links rijd op een vijfbaansweg en je rechterspiegel toont alleen asfalt :+
Yep da's kut, had ik onlangs ook. Kreeg ze trouwens met de hand niet vast genoeg gedraaid, moest een sleutel aan te pas komen

[ Voor 10% gewijzigd door Dryhte op 23-08-2016 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Net terug van een ritje. Prima te doen zo in de avond. Vanaf 19:00 tot 20:45 gereden. Je merkt wel dat het in de stad een stuk heter is dan er buiten. Alleen jammer dat het alweer zo snel donker word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Was inderdaad redelijk warm vanmiddag, zelfs met doorwaaijas niet koel, had ook sterk de neiging (toch maar niet gedaan) om met systeemhelmklep open te rijden.

Ondertussen is maat vol mbt gat in m'n uitlaat. Wil even de opties hier revue laten passeren en kijken wat jullie ervan vinden...

Situatie: beide uitlaatdempers zelf zijn in prima staat, de bochten vanaf de cylinders ook, maar er zit een soort pre-demper/balansdoos ("broodtrommel") tussen dat roestgevoelig is en uiteraard ook is gaan roesten, met ondertussen gat van 3cm ofzo aan achterzijde. Klinkt alsof ik een open uitlaat onder m'n zadel gemonteerd heb :X

Hier foto van onderdeel op eBay:
Afbeeldingslocatie: http://www.teilehorbank.de/templates/Bilder/89/89_B3_1.jpg
Deze kost EUR 36 maar heeft ook al roestgaten erin. Zinloos dus.

Nu, een nieuwe kost bijna EUR 500. Dat ga ik absoluut niet uitgeven (m'n motor, een youngtimer R80 monolever uit 1991, kostte EUR 1500...). Een 2e handsje in (hopelijk...) redelijke staat kost ook minimaal EUR 230. Alternatief is een verchroomd of RVS vervanging met simpele balansbuis. Er schijnt levendige discussie te zijn over hoe mooi ze blijven, maar dat boeit met geen steek. Ik wil iets wat niet roest en dan is RVS een pre. In NL kost zoiets EUR 225 ofzo, maar nu vind ik bij Keihan in de UK dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.keihan.co.uk/catalogue/3005_0.jpg
GBP 117, dus EUR 136. Daar komt wel nog verzendkosten en VAT bij, dus zal ws eerder richting 185 gaan.

Dat is haalbaar, maar nog steeds duurder dan me lief is. Iemand suggesties voor goedkopere optie of is zo'n RVS ding bij Keihan bestellen beste keus?

Edit:
Er is nog altijd de voordelige ghetto-optie -
Afbeeldingslocatie: http://www.itwconsumer.com/userfiles/images/product-image/VC-Product%20Images/00151WS.png
Leuk, maar gezien roest de boel van binnen opvreet is dit puur uitstel. Op enig moment verkruimelt die hele broodtrommel.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 23-08-2016 23:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 14-09 19:31

Ethirty

Who...me?

Ik hoor wel goede geluiden over Pajic, wellicht dat hij wat customs kan lassen?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

Je kunt ook contact opnemen met Jos Klomp. Hij heeft veel ervaring met het maken van uitlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
(post geïnspireerd door de recente discussie op het 'perpetual motorcycle topic' van Ars Technica: http://arstechnica.com/ci...wtopic.php?f=23&t=1181353 )

Hoe gaan de ervaren motorrijders in dit topic om met snelweg rijden? Ik lees hier en daar dat het veiliger zou zijn om op de snelweg sneller te zijn dan het andere verkeer (een beetje dan, neem ik aan), terwijl ik merk bij mezelf dat ik vaak tussen 120-130 blijf hangen (om geen boetes te vangen) met als gevolg dat ik rijd als een auto (met 300+ k km blijkbaar automatismen ingebouwd), met het verkeer mee. (mijn normale pendel-ritjes bevatten zo'n 50-70km snelweg, vaak zonder enige file)

Is het beter om niet te lang tussen het (snelle) verkeer te blijven rijden en dus sneller te gaan? Of geldt dit enkel voor erg druk verkeer (waar de snelheden dus lager liggen dan de maximum snelheid - in dat geval rijd ik wel dynamischer)

Ik verklaar de discussie geopend :)

[ Voor 14% gewijzigd door Dryhte op 24-08-2016 08:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spruit89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 22:32
Dryhte schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:19:
(post geïnspireerd door de recente discussie op het 'perpetual motorcycle topic' van Ars Technica: http://arstechnica.com/ci...wtopic.php?f=23&t=1181353 )

Hoe gaan de ervaren motorrijders in dit topic om met snelweg rijden? Ik lees hier en daar dat het veiliger zou zijn om op de snelweg sneller te zijn dan het andere verkeer (een beetje dan, neem ik aan), terwijl ik merk bij mezelf dat ik vaak tussen 120-130 blijf hangen (om geen boetes te vangen) met als gevolg dat ik rijd als een auto (met 300+ k km blijkbaar automatismen ingebouwd), met het verkeer mee. (mijn normale pendel-ritjes bevatten zo'n 50-70km snelweg, vaak zonder enige file)

Is het beter om niet te lang tussen het (snelle) verkeer te blijven rijden en dus sneller te gaan? Of geldt dit enkel voor erg druk verkeer (waar de snelheden dus lager liggen dan de maximum snelheid - in dat geval rijd ik wel dynamischer)

Ik doe elke dag 100km woon-werk en zorg er gewoon altijd voor dat ik zo snel mogelijk uit de dodehoek ben. Zeker daar nooit blijven rijden (ongeacht de snelheid die je rijdt). Ik blijf ook nooit achter bestelwagens of vrachtwagens omdat je dan echt geen zicht hebt op aankomend gevaar. (file of brokstukken op de weg)

En als laatste tip: Ga er gewoon vanuit dat het allemaal idioten zijn achter het stuur ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 23:45:
Was inderdaad redelijk warm vanmiddag, zelfs met doorwaaijas niet koel, had ook sterk de neiging (toch maar niet gedaan) om met systeemhelmklep open te rijden.

Ondertussen is maat vol mbt gat in m'n uitlaat. Wil even de opties hier revue laten passeren en kijken wat jullie ervan vinden...

Situatie: beide uitlaatdempers zelf zijn in prima staat, de bochten vanaf de cylinders ook, maar er zit een soort pre-demper/balansdoos ("broodtrommel") tussen dat roestgevoelig is en uiteraard ook is gaan roesten, met ondertussen gat van 3cm ofzo aan achterzijde. Klinkt alsof ik een open uitlaat onder m'n zadel gemonteerd heb :X

Hier foto van onderdeel op eBay:
[afbeelding]
Deze kost EUR 36 maar heeft ook al roestgaten erin. Zinloos dus.

Nu, een nieuwe kost bijna EUR 500. Dat ga ik absoluut niet uitgeven (m'n motor, een youngtimer R80 monolever uit 1991, kostte EUR 1500...). Een 2e handsje in (hopelijk...) redelijke staat kost ook minimaal EUR 230. Alternatief is een verchroomd of RVS vervanging met simpele balansbuis. Er schijnt levendige discussie te zijn over hoe mooi ze blijven, maar dat boeit met geen steek. Ik wil iets wat niet roest en dan is RVS een pre. In NL kost zoiets EUR 225 ofzo, maar nu vind ik bij Keihan in de UK dit:
[afbeelding]
GBP 117, dus EUR 136. Daar komt wel nog verzendkosten en VAT bij, dus zal ws eerder richting 185 gaan.

Dat is haalbaar, maar nog steeds duurder dan me lief is. Iemand suggesties voor goedkopere optie of is zo'n RVS ding bij Keihan bestellen beste keus?

Edit:
Er is nog altijd de voordelige ghetto-optie -
[afbeelding]
Leuk, maar gezien roest de boel van binnen opvreet is dit puur uitstel. Op enig moment verkruimelt die hele broodtrommel.
ik heb ooit de uitlaat van mijn Diversion van voor tot achter vervangen door een Engelse rvs set. Koste wat moeite om te monteren, want pastte eigenlijk net niet. Maar heeft sindsdien zonder problemen gefunctioneerd. En dat over zeker 70.000 km en zeker ook winters met veel pekel.

Kortom voor dat geld zou ik het gewoon doen. Je moet het alleen gemonteerd zien te krijgen. Als dat je is gelukt maakt het geen reet meer uit.
spruit89 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:26:
[...]

Ik doe elke dag 100km woon-werk en zorg er gewoon altijd voor dat ik zo snel mogelijk uit de dodehoek ben. Zeker daar nooit blijven rijden (ongeacht de snelheid die je rijdt). Ik blijf ook nooit achter bestelwagens of vrachtwagens omdat je dan echt geen zicht hebt op aankomend gevaar. (file of brokstukken op de weg)

En als laatste tip: Ga er gewoon vanuit dat het allemaal idioten zijn achter het stuur ;)
Sneller of niet, maakt niet veel uit. Er is altijd wel iemand die het geen reet uitmaakt of hij/zij een boete krijgt. Let vooral op je positie op de weg, zorg dat je kan zien en gezien worden. Zeker als ik achter een busje zit zit ik of helemaal tegen de redresseer strook (links van de weg) of, als het drukker is) juist tegen de middellijn. Dan kan ik langs het busje kijken en het busje kan mij zien (als de spiegel gebruikt wordt).

[ Voor 16% gewijzigd door Jelte op 24-08-2016 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sneller maakt wel degelijk uit, bij gelijke snelheid met je omgeving heb je eerder het risico dat je in een dode hoek blijft hangen én je brein ziet ook objecten die continu op dezelfde plek zitten al snel niet meer (de focus erop verdwijnt) waardoor je nog een dode hoek effect creëert.

(Overigens werkt een beetje bewegen binnen je baan hier ook al een hoop bij)

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 24-08-2016 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jelte schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:26:
[...]
ik heb ooit de uitlaat van mijn Diversion van voor tot achter vervangen door een Engelse rvs set. Koste wat moeite om te monteren, want pastte eigenlijk net niet. Maar heeft sindsdien zonder problemen gefunctioneerd. En dat over zeker 70.000 km en zeker ook winters met veel pekel.

Kortom voor dat geld zou ik het gewoon doen. Je moet het alleen gemonteerd zien te krijgen. Als dat je is gelukt maakt het geen reet meer uit.
Precies. Daarom RVS en daarom zsm vervangen. Montage maak ik me niet zo'n zorgen over, het gaat welgeteld om vier klemmen (twee voor, twee achter) en twee boutjes die het aan de frame. Tenzij die ook tot pasta vergaan zijn moet dit eenvoudig zijn.
pagani schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:14:
Sneller maakt wel degelijk uit, bij gelijke snelheid met je omgeving heb je eerder het risico dat je in een dode hoek blijft hangen én je brein ziet ook objecten die continu op dezelfde plek zitten al snel niet meer (de focus erop verdwijnt) waardoor je nog een dode hoek effect creëert.

(Overigens werkt een beetje bewegen binnen je baan hier ook al een hoop bij)
Op rustige wegen gaat dit op, maar in de spits op de drukkere wegen nadrukkelijk niet. Je krijgt dan in de meest linkerrijstrook doorlopend treintjes van auto's die allemaal werkelijk minimaal afstand houden en om de haverklap remgolven hebben. Een rijstrook daar rechts van is vaak veel rustiger, je hebt de mogelijkheid drie, vier keer zoveel afstand te houden (vaak nog steeds te weinig om echt veilig te zijn, maar scheelt rustig twee seconden met wat geheel links haalbaar is) en je hebt twee kanten op uitwijkmogelijkheden, waar je geheel links alleen naar links kunt als er een redresseerstrook is, wat bijv op de A10 een zeldzaamheid is. Je rijdt dan niet sneller dan verkeer links, maar niet noemenswaardig langzamer en IMHO stukken veiliger.

Maar goed, het is geen wet van Meden en Perzen, zoals hierboven geroepen, het is bovenal een kwestie van uit dode hoeken blijven, actief oogcontact zoeken en idioot gedrag voorzover mogelijk te anticiperen. Welkom op de motor ;)

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 24-08-2016 09:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dryhte schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:19:

Op de snelweg doe ik een aantal dingen:

- ik blijf nooit lang achter voertuigen die mijn zicht blokkeren (bijv. vrachtwagens).
- ik blijf uit alle mogelijke dode hoeken.
- ik blijf uit de buurt van voertuigen die eventueel lading zouden kunnen verliezen (auto's met aanhangers bijv.).
- ik blijf mijn snelheid vasthouden tussen de 120 - 140 km/h (uitzondering traject controles).
- ik blijf voldoende afstand houden tot mijn voorligger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

dion_b schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:43:
[...]

Precies. Daarom RVS en daarom zsm vervangen. Montage maak ik me niet zo'n zorgen over, het gaat welgeteld om vier klemmen (twee voor, twee achter) en twee boutjes die het aan de frame. Tenzij die ook tot pasta vergaan zijn moet dit eenvoudig zijn.

[...]

Op rustige wegen gaat dit op, maar in de spits op de drukkere wegen nadrukkelijk niet. Je krijgt dan in de meest linkerrijstrook doorlopend treintjes van auto's die allemaal werkelijk minimaal afstand houden en om de haverklap remgolven hebben. Een rijstrook daar rechts van is vaak veel rustiger, je hebt de mogelijkheid drie, vier keer zoveel afstand te houden (vaak nog steeds te weinig om echt veilig te zijn, maar scheelt rustig twee seconden met wat geheel links haalbaar is) en je hebt twee kanten op uitwijkmogelijkheden, waar je geheel links alleen naar links kunt als er een redresseerstrook is, wat bijv op de A10 een zeldzaamheid is. Je rijdt dan niet sneller dan verkeer links, maar niet noemenswaardig langzamer en IMHO stukken veiliger.

Maar goed, het is geen wet van Meden en Perzen, zoals hierboven geroepen, het is bovenal een kwestie van uit dode hoeken blijven, actief oogcontact zoeken en idioot gedrag voorzover mogelijk te anticiperen. Welkom op de motor ;)
Probeer het anders met "vloeibaar" metaal, soort sillyputty, 2 componenten samenkneden en dan erop drukken beetje aansmeren aandrukken en dicht is je uitlaat.

http://www.xtrack.nl/category/kneedbaar-metaal_ew/

Kost je de kop niet en mocht het niet werken is er ook geen man overboord.

[ Voor 4% gewijzigd door Flagg op 24-08-2016 10:23 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Flagg schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:21:
[...]

Probeer het anders met "vloeibaar" metaal, soort sillyputty, 2 componenten samenkneden en dan erop drukken beetje aansmeren aandrukken en dicht is je uitlaat.
Denk dat het te ver heen is daarvoor. Die broodtrommel is aan het roesten van binnenuit. Er is een groot gat maar de rest is ook dun en rottend. Met dit soort oplossing kan ik het gat dichten, maar over paar maanden en zeker na de pekel gaan de randen waar het ophoudt weg zijn en vliegt een plug vloeibaar metaal met een roestring eromheen eruit :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

dion_b schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:24:
[...]

Denk dat het te ver heen is daarvoor. Die broodtrommel is aan het roesten van binnenuit. Er is een groot gat maar de rest is ook dun en rottend. Met dit soort oplossing kan ik het gat dichten, maar over paar maanden en zeker na de pekel gaan de randen waar het ophoudt weg zijn en vliegt een plug vloeibaar metaal met een roestring eromheen eruit :o
"Nieuwe" motor kopen? :P

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Omdat één stuk (ooit verchroomd) staal roest een verder prima motor wegdoen? No way.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

dion_b schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:32:
[...]

Omdat één stuk (ooit verchroomd) staal roest een verder prima motor wegdoen? No way.
Tis vaak wel een teken, maar als de rest nog prima is gewoon die broodtrommel vervangen idd en lekker doortuffen.

Ik dacht ik geef je een "goede" reden om te gaan zoeken naar een nieuwe brommer. :P

[Edit] om een of andere reden zie ik jou wel op een Africa Twin ofzo rijden. Don't ask me why. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Flagg op 24-08-2016 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoshky
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 12:35
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:02:
[...]

- ik blijf nooit lang achter voertuigen die mijn zicht blokkeren (bijv. vrachtwagens).
- ik blijf uit de buurt van voertuigen die eventueel lading zouden kunnen verliezen (auto's met aanhangers bijv.).
- ik blijf mijn snelheid vasthouden tussen de 120 - 140 km/h (uitzondering traject controles).
- ik blijf voldoende afstand houden tot mijn voorligger houden.
Sluit ik me volledig bij aan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Flagg schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:35:
[...]

Tis vaak wel een teken, maar als de rest nog prima is gewoon die broodtrommel vervangen idd en lekker doortuffen.

Ik dacht ik geef je een "goede" reden om te gaan zoeken naar een nieuwe brommer. :P

[Edit] om een of andere reden zie ik jou wel op een Africa Twin ofzo rijden. Don't ask me why. :)
Mooie zithouding, brakke - te harde - zadel, even hoog verbruik als ik nu heb, en een ketting :r

Op zich zeker niet ergste motor die ik me kan voorstellen, maar combo van niet comfortabel met een (*^*&%$*&$-ketting is een overtuigde "nee". Als ik nu een andere motor zou moeten kopen zou ik ofwel een BMW F650CS Scarver danwel een naked K75 nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Laatst online: 08:53

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Vanwaar die extreme haat naar een ketting?

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
By the way, daarnet proef gereden op de nieuwe Suzuki SV650, geweldige fun, strak, mooi geluid, extreem handelbaar, tof tof tof... Zou ik er een willen voor dagelijks pendelen? Mmm niet echt. De CB is comfortabeler. Maar als motor voor 'ritjes'? Absoluut!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Chakotay schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:15:
Vanwaar die extreme haat naar een ketting?
1) heb geen zin steeds te moeten denken aan smering van een overbrenging dat open en bloot werkt.
2) heb geen zin te moeten kiezen tussen regelmatig de boel schoonmaken of werkelijk alles onder de prut te hebben.

Als je echt laatste pk uit een blok wilt persen is er geen alternatief voor een ketting, maar als iemand die jaar rond rijdt, echt niet wakker ligt van paar procent verlies en niet (buiten beurten) wil omkijken naar manier waarop blok verbonden is aan wiel wil ik gewoon iets dat werkt en klaar. Heb tot nu toe altijd cardan gehad, sta open voor riem, maar open ketting: no way.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:21:
[...]

1) heb geen zin steeds te moeten denken aan smering van een overbrenging dat open en bloot werkt.
2) heb geen zin te moeten kiezen tussen regelmatig de boel schoonmaken of werkelijk alles onder de prut te hebben.

Als je echt laatste pk uit een blok wilt persen is er geen alternatief voor een ketting, maar als iemand die jaar rond rijdt, echt niet wakker ligt van paar procent verlies en niet (buiten beurten) wil omkijken naar manier waarop blok verbonden is aan wiel wil ik gewoon iets dat werkt en klaar. Heb tot nu toe altijd cardan gehad, sta open voor riem, maar open ketting: no way.
Valt wat voor te zeggen inderdaad... Ik rij echter al bijna 10 jaar dagelijks door weer en wind met kettingfietsen, misschien is het gewenning :) 1x per week kost het me 2 minuten om het ding op de bok te zetten en even de spuitbus of kwast eroverheen halen. Ketting schoonmaken heb ik nog nooit gedaan, vies word alles toch wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
Chakotay schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:30:
[...]

Valt wat voor te zeggen inderdaad... Ik rij echter al bijna 10 jaar dagelijks door weer en wind met kettingfietsen, misschien is het gewenning :) 1x per week kost het me 2 minuten om het ding op de bok te zetten en even de spuitbus of kwast eroverheen halen. Ketting schoonmaken heb ik nog nooit gedaan, vies word alles toch wel :P
1x per week? Hoeveel km rijd je dan?

Ik ben panisch en smeer dat ding meer dan nodig is :9 .
Eigenlijk elke 400km wel.

Schoonmaken heb ik nog niet gedaan en lijkt me ook vrij nutteloos tenzij je echt offroad bent geweest ofzo.

Ik heb wel "vet" vlekken op mijn tegels waar ik mijn ketting regelmatig inspuit, iemand daar nog tips voor behalve een krant/plaat eronder? :)

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 24-08-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Automatische kettingsmeerders O+

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Volgens mij ook redelijk vaak "gedoe" . Plaatsing is vaak lastig, pompje kan natuurlijk ook weer stoppen met werken en je moet je reservoirtje in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
Ik houd 500km aan, misschien als ik veel in de regen heb moeten rijden nog iets eerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
GeeMoney schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:33:
[...]

Volgens mij ook redelijk vaak "gedoe" . Plaatsing is vaak lastig, pompje kan natuurlijk ook weer stoppen met werken en je moet je reservoirtje in de gaten houden.
Plaatsing was al gebeurt toen ik de motor kocht :P

In principe kan alles kapot gaan, je cardan kan ook lek...

Reservoir check ik eens in de 10.000km, zo weinig gebruikt zo'n systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
GeeMoney schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:31:
[...]

1x per week? Hoeveel km rijd je dan?

Ik ben panisch en smeer dat ding meer dan nodig is :9 .
Eigenlijk elke 400km wel.

Schoonmaken heb ik nog niet gedaan en lijkt me ook vrij nutteloos tenzij je echt offroad bent geweest ofzo.

Ik heb wel "vet" vlekken op mijn tegels waar ik mijn ketting regelmatig inspuit, iemand daar nog tips voor behalve een krant/plaat eronder? :)
Ik rijd zo'n 330 km per week aan woonwerkverkeer, daarnaast wat er nog bij komt aan losse ritjes / een keer binnendoor naar het werk gaan / etc. 1x per week smeren word het meestal wel. Er gaat dan ook geen dikke laag op, 1x de ketting rond laten gaan terwijl ik de spuitbus z'n werk laat doen.

Op de GSX-R & de GSXF die ik daarvoor had zit een Osco-oiler, dat was helemaal makkelijk. Om de paar dagen als ik thuiskom even naast het zadel grabbelen & aan de hendel trekken om weer wat olie te druppelen. Dat gaf echter wel meer bende, de olie die daarin gaat slingert een stuk sneller van de ketting af dan normaal vet.

Het enige onhandige aan handmatig kettingsmeren vind ik op vakantie waar ik geen paddockstand heb, dan roep ik er meestal iemand even bij om de boel in te spuiten terwijl ik de motor over de standaard trek om het acherwiel op te tillen.

[ Voor 9% gewijzigd door Chakotay op 24-08-2016 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hooglander1 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:35:
[...]

Cardan kan absoluut kapot. Op m'n eerste motor na 150k km, koste me middagje om nieuwe te monteren. Middagje per 150k km heb ik er wel voor over met m'n 7k km/j :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSlayer666
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 08:42
Betreffende kettingsmeren.

Zit zelf te twijfelen tussen een scottoiler(of tegenhanger) of paddockstand+bobbins halen. Ik rijd 340km per week aan woon-werk en daarbuiten nog ong 30km/week aan plezierritjes etc.

De fiets staat bij mij voor de deur, dus moet dan ook telkens met paddockstand sjouwen. Daarbuiten is het een nieuwe fiets, dus laat nu nog zoveel mogelijk doen door dealer ivm garantie...

qua kosten is het nagenoeg gelijk. Wat zouden jullie aanraden?

Never ride faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:38:
[...]

Cardan kan absoluut kapot. Op m'n eerste motor na 150k km, koste me middagje om nieuwe te monteren. Middagje per 150k km heb ik er wel voor over met m'n 7k km/j :z
Was meer om te illustreren dat het potentieel dat er iets kapot gaat inherent zit aan elke oplossing.

Ik snap wel dat je liever een cardan hebt, dat heb ik zelf ook namelijk. Maar ik ga er ook niet alles van af laten hangen. En tot nu toe (sinds september rijd ik ketting) maakt het voor mij ook nog geen zak uit. Af en toe de smeerder checken en thats it...

Je moet er ook geen groter punt van maken dan het is zeg maar. Heb ik twee gelijke fietsen, waarvan 1 met cardan, dan weet ik wel welke ik pak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:38:
[...]

ik heb een ton gereden met mijn div 900. Eén keer cardanolie ververst. Zeker onderhoudsloos.

Maar toch heb ik gekozen voor een kettingfiets. Waarom? Ik rijd nog maar zo'n 10.000km/j. En met een smeersysteem (ik heb een handmatige van €30), is er ook bijna geen omkijken naar. Voordeel is dat de keuze een stuk groter werd.
Ik wilde geen grote zware toermachine. En lichte machines met cardan en abs zijn heel zeldzaam.

Tot nu toe een goede keuze geweest. fantastisch ding zo'n Kawasaki Versys 650.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
DragonSlayer666 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:13:
Betreffende kettingsmeren.

Zit zelf te twijfelen tussen een scottoiler(of tegenhanger) of paddockstand+bobbins halen. Ik rijd 340km per week aan woon-werk en daarbuiten nog ong 30km/week aan plezierritjes etc.
http://www.loobman.co.uk/

40.000 KM in 3 jaar and werkt nog als een trein. Enige wat je moet doen is 1x per week even voor je gaat rijden op het knopje duwen voor een seconde. Echt geen geld.

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Elect schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:00:
[...]

40.000 KM in 3 jaar and werkt nog als een trein. Enige wat je moet doen is 1x per week even voor je gaat rijden op het knopje duwen voor een seconde. Echt geen geld.
Dat is een goed punt, ik heb nog zo'n ding in de schuur liggen... Misschien nog even op de RSV schroeven voor de vakantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Hooglander1 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:35:
[...]

Reservoir check ik eens in de 10.000km, zo weinig gebruikt zo'n systeem.
1 maal per 10k aan kilometers is zeker niet gek inderdaad.
Toch maar eens naar kijken dan :) .
Chakotay schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:38:
[...]

Ik rijd zo'n 330 km per week aan woonwerkverkeer, daarnaast wat er nog bij komt aan losse ritjes / een keer binnendoor naar het werk gaan / etc. 1x per week smeren word het meestal wel. Er gaat dan ook geen dikke laag op, 1x de ketting rond laten gaan terwijl ik de spuitbus z'n werk laat doen.

Op de GSX-R & de GSXF die ik daarvoor had zit een Osco-oiler, dat was helemaal makkelijk. Om de paar dagen als ik thuiskom even naast het zadel grabbelen & aan de hendel trekken om weer wat olie te druppelen. Dat gaf echter wel meer bende, de olie die daarin gaat slingert een stuk sneller van de ketting af dan normaal vet.

Het enige onhandige aan handmatig kettingsmeren vind ik op vakantie waar ik geen paddockstand heb, dan roep ik er meestal iemand even bij om de boel in te spuiten terwijl ik de motor over de standaard trek om het acherwiel op te tillen.
Ik heb zo'n "midden bok" daar zet ik hem dan op en draai met de hand mijn wiel rond.
Is nog geen 5minuten werk maar toch :P .

[ Voor 57% gewijzigd door GeeMoney op 24-08-2016 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
Jelte schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:57:
[...]
ik heb een ton gereden met mijn div 900. Eén keer cardanolie ververst. Zeker onderhoudsloos.

Maar toch heb ik gekozen voor een kettingfiets. Waarom? Ik rijd nog maar zo'n 10.000km/j. En met een smeersysteem (ik heb een handmatige van €30), is er ook bijna geen omkijken naar. Voordeel is dat de keuze een stuk groter werd.
Ik wilde geen grote zware toermachine. En lichte machines met cardan en abs zijn heel zeldzaam.

Tot nu toe een goede keuze geweest. fantastisch ding zo'n Kawasaki Versys 650.
heb nu ook een Versys 650, welk smeersysteem heb jij hiervoor aangeschaft? Zou het iets gemakkelijker maken als nu iedere keer door de straat heen te duwen. Ik laat het spuitwerk dan aan mijn vriendin over :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is hetzelfde als een auto inruilen omdat de asbakjes vol zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:09:
[...]

Dat is hetzelfde als een auto inruilen omdat de asbakjes vol zijn :P
Je moet excuses verzinnen om op zoek te gaan naar een nieuwe motor. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Flagg schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:11:
[...]

Je moet excuses verzinnen om op zoek te gaan naar een nieuwe motor. :)
Neuh, "ik heb er zin in" is excuus genoeg.

In dit geval paar weken terug nog gelegenheid gehad: iemand had al een vrijwel identieke R80 en wilde een tweede voor z'n vriendin, wilde erg graag weten of ik de mijne wilde verkopen. Heb geen prijs gevraagd, maar ws had ik een goede gekregen. Heb nee gezegd ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:02:
[...]

- ik blijf voldoende afstand houden tot mijn voorligger.
Dit, plus ofwel helemaal links rijden ofwel helemaal rechts (in de praktijk dus linkerbaan).
Op de middenbaan moet je auto's aan twee kanten in de gaten houden die van baan gaan wisselen.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSlayer666
[...]

Huhmmm, dat is ook een goede inderdaad! Eens kijken of ik die ergens mooi weg kan werken.

Nadeel van de nieuwere fietsen, alles is mooi strak weggewerkt. Zo'n scottoiler kan heel mooi in mijn buddy weggewerkt worden, maar als je een knopje hebt voor die Loobmann lijkt me dat geen optie? Vanavond eens even speuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
DragonSlayer666 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:24:
[...]

Huhmmm, dat is ook een goede inderdaad! Eens kijken of ik die ergens mooi weg kan werken.

Nadeel van de nieuwere fietsen, alles is mooi strak weggewerkt. Zo'n scottoiler kan heel mooi in mijn buddy weggewerkt worden, maar als je een knopje hebt voor die Loobmann lijkt me dat geen optie? Vanavond eens even speuren.
Dat is ook mijn probleem bij de RSV inderdaad, er is niet echt een voor de hand liggende plek om zo'n oiler op te hangen. Bij de GSX-R kon hij mooi onder het subframe dat open ligt, maar bij de RSV is alles weggewerkt achter het kuipwerk voor de stroomlijn. De onderkant van de buddy is helemaal vlak. Het enige dat uitsteekt is het duo-stepje, maar dat is een redelijk brede plaat ipv een smal stuk metaal waar makkelijk iets aan vast gemaakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als je woon/werk gaat doen is zo'n automatische wel een goed idee. Anders vind ik het maar wat overdreven. Voor mij is de ketting smeren binnen 1 minuut gedaan. Dat iedere 200 tot 400km doen vind ik wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Wat slepen jullie eigenlijk allemaal standaard mee voor vakantie-ritjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
aidanl schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:08:
[...]

heb nu ook een Versys 650, welk smeersysteem heb jij hiervoor aangeschaft? Zou het iets gemakkelijker maken als nu iedere keer door de straat heen te duwen. Ik laat het spuitwerk dan aan mijn vriendin over :+
De direct na mij al genoemde loobman.co.uk. Voor dat geld kun je wel een gok wagen, dus doen en overtuig jezelf.
PilatuS schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:35:
Als je woon/werk gaat doen is zo'n automatische wel een goed idee. Anders vind ik het maar wat overdreven. Voor mij is de ketting smeren binnen 1 minuut gedaan. Dat iedere 200 tot 400km doen vind ik wel prima.
Nu is het een paar uurtjes kloten (in mijn geval) en er daarna tijdens het rijden met een paar seconden vanaf te zijn. (Plus een keer in de zoveel tijd bijvullen, wat nog lang niet hoeft met al 2.000 gereden).
Ik vond het die €30 en paar uur klooien waard. Maar heb dan ook geen middenbok.

[ Voor 40% gewijzigd door Jelte op 24-08-2016 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSlayer666
Chakotay schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:32:
[...]

Dat is ook mijn probleem bij de RSV inderdaad, er is niet echt een voor de hand liggende plek om zo'n oiler op te hangen. Bij de GSX-R kon hij mooi onder het subframe dat open ligt, maar bij de RSV is alles weggewerkt achter het kuipwerk voor de stroomlijn. De onderkant van de buddy is helemaal vlak. Het enige dat uitsteekt is het duo-stepje, maar dat is een redelijk brede plaat ipv een smal stuk metaal waar makkelijk iets aan vast gemaakt kan worden.
Kwam deze manier tegen om de scottoiler weg te werken. Zag er wel extreem netjes uit!(behalve het stukje tie-wrap op de swingarm).

Voor de rest is er niet echt een plek om het weg te werken... Kan wel op mijn linker duo-stepje monteren(rechts zit achterremvloeistofresevoir gemonteerd). Maar dan steekt t ook zo uit en kwetsbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
DragonSlayer666 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:21:
[...]

Kwam deze manier tegen om de scottoiler weg te werken. Zag er wel extreem netjes uit!(behalve het stukje tie-wrap op de swingarm).

Voor de rest is er niet echt een plek om het weg te werken... Kan wel op mijn linker duo-stepje monteren(rechts zit achterremvloeistofresevoir gemonteerd). Maar dan steekt t ook zo uit en kwetsbaar...
De scottoiler is een vacuum-gestuurd systeem, daarbij kan je het reservoir ergens buiten bereik wegstoppen zoals ze hier ook doen. De Scott- & Osco-oilers die ik heb zijn handbediend, daarvoor moet het reservoir ergens zitten waar je op een rollende motor bij kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Fiets met cardan kopen. :Y) :P

[ Voor 5% gewijzigd door Flagg op 24-08-2016 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dan kom je helaas toch bij een bepaalde soort fiets uit. Een leuke supersport heb je niet met cardan.

Zojuist maar weer eens een dagje Lelystad geboekt. Zaterdag lekker sturen :) Kan ik eens goed gaan werken aan de bochten naar links omdat ze die dag linksom rijden. Bochten naar rechts gaan bij mij altijd veel beter dus wel handig om links eens goed te oefenen.

Qua weer ziet het er goed uit met 26 graden en licht bewolkt. Er zijn nog een paar plekken vrij als iemand anders er ook zin in heeft.

[ Voor 33% gewijzigd door PilatuS op 24-08-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
[...]

Welke olie gebruik je daarmee? 'k heb er ook zo eentje liggen, nog niet geinstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dryhte schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:51:
[...]

Welke olie gebruik je daarmee? 'k heb er ook zo eentje liggen, nog niet geinstalleerd.
Ik giet er zelf gewoon 10w40 in op advies van de site. Bij de laatste beurt zag ik dat Motoport er een blauw achtige olie had ingekieperd. Zal wel duur zijn geweest :+. Merk geen verschil iig.

Er is op de site een stukje FAQ over welke olie het beste is: http://www.loobman.co.uk/faqs.asp

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Ik gooi er zelf meestal kettingzaag-olie in. Dat is wat dikker & plakkeriger dan normale motor-olie, waardoor het minder snel van de ketting af vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 10:39

Exigence

dnkroz

Chakotay schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:59:
Ik gooi er zelf meestal kettingzaag-olie in. Dat is wat dikker & plakkeriger dan normale motor-olie, waardoor het minder snel van de ketting af vliegt.
En goed beter voor het milieu :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Maar niet vergeten dat reservoir tijdig te controleren/vullen... Nu al van meerdere garagisten gehoord dat die dingen vanwege het vergeten bij te vullen juist vaak averechts werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
steveman schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:12:
Maar niet vergeten dat reservoir tijdig te controleren/vullen... Nu al van meerdere garagisten gehoord dat die dingen vanwege het vergeten bij te vullen juist vaak averechts werken :+
Been there, done that... Vorig jaar op de GSX-R voor de vakantie vergeten dat ding te vullen. En zie dat ter plekke maar eens te doen als je geen injectiespuit / slangetje bij je hebt dat in de ingang van het reservoir past :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoshky
Nu het toch over ketting smeren gaat, ik vind het zo vreselijk moeilijk om te zien/voelen wanneer ik mijn ketting moet smeren.
Ik doe het nu om de twee tankbeurten, dat is tussen de 500 en 600km.
En na langer dan 10 minuten in een regenbui rijden.

Ik heb nu gewoon de S100 spray, maar ik zou liever iets gebruiken die minder rondspat bij het aanbrengen.
Voor de racefiets gebruik ik een duwflesje met relatief dikke (geelgroen gekleurde) olie die goed opvalt waar je hem aangebracht hebt.

Zou bij voorkeur iets gelijkaardigs willen voor de motorfiets.
Ik lees hier wel eens met kwast, met welk product is dat dan?
Ik denk dat ik dat veel gelijkmatiger kan aan brengen op de ketting :)

En een automatische oiler zegt mij voorlopig niets, geen zin om in te investeren of om het te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
Wanneer doe je het? Na of voor de rit?

S100 is een veelgebruikt goedje. Wel aanbrengen ná het rijden en ook zo af en toe eens je ketting reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Na het rijden gelijk doen inderdaad en alleen aan de binnenkant van de ketting. Ook niet te veel, een paar seconden spuiten is al meer dan zat. Dan het wiel nog even een paar keer flink rond laten draaien. Tuurlijk vliegt er altijd wat vanaf, maar op deze manier vind ik het best meevallen.

De velg schoonmaken met lampenolie en een oud t-shirt is bij mij ook altijd binnen een paar minuten gedaan.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 24-08-2016 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Elect schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:56:
[...]

Ik giet er zelf gewoon 10w40 in op advies van de site. Bij de laatste beurt zag ik dat Motoport er een blauw achtige olie had ingekieperd. Zal wel duur zijn geweest :+. Merk geen verschil iig.

Er is op de site een stukje FAQ over welke olie het beste is: http://www.loobman.co.uk/faqs.asp
Blauwe olie is de olie van Scottoiler zelf. En zo duur is die nou ook weer niet. De laatste keer dat ik daarvan een fles had gekocht was die 11 euro... Dat is 2 of 3 jaar geleden geweest en er is pas een kwart uit.

Ik controleer iedere rit of er nog genoeg olie in het reservoir zit. Deze zit bij mij in het kontje onder het zadel weggewerkt, met net genoeg ruimte ernaast voor het slot. Bij iedere keer het slot wegleggen kan ik het reservoir niet missen. :+
(ik heb de elektronische Scottoiler. Daarbij hoort ook nog een controller; die zit ook onder het zadel in. Die wil ik toch nooit aflezen, en er is ook geen noodzaak om die te bedienen tijdens het rijden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoshky
418O2 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:53:
Wanneer doe je het? Na of voor de rit?

S100 is een veelgebruikt goedje. Wel aanbrengen ná het rijden en ook zo af en toe eens je ketting reinigen.
Meestal na de rit.
Soms ook op koude ketting, maar dan laat ik hem sowieso nog een nachtje staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 10:39

Exigence

dnkroz

Anoshky schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:52:
Nu het toch over ketting smeren gaat, ik vind het zo vreselijk moeilijk om te zien/voelen wanneer ik mijn ketting moet smeren.
Ga niet af op kilometers, maar kijk naar de ketting. Het is vrij makkelijk te zien. Kijk naar rolletjes van de ketting, zijn deze matzwart/-grijs dan is de ketting nog goed gesmeerd. Begint het lichtgrijs te worden, of komt het blinkende metaal van het rolletje er doorheen dan dient er gesmeerd te worden :)

Gebruik zelf Putoline kettingspray, hardt snel uit en heeft een lange standtijd :) Even goed schutten en je spuit een mooie "rups" schuim op de binnenkant van de ketting, lijkt op mini PUR spray :P

Zelf spray ik het liefst ná een rit, maar meestal vergeet ik dat. Risico bij vlak voor een rit je ketting invetten is dat de oplosmiddelen uit het vet/spray nog niet goed verdampt zijn en het vet er meteen weer afslingert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Laatst online: 14-09 23:04

Fuelke

Forza Ferrari

Het ziet er naar uit dat morgen / overmorgen de vented boots zullen geleverd worden 8)

Kan ik ze toch meteen dragen met deze tropische temperaturen.

[ Voor 29% gewijzigd door Fuelke op 24-08-2016 18:32 ]

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Laatst online: 07:40

Bommes

Capo del formaggio

Of met een riem/snaar.. })
Afbeeldingslocatie: http://www.camperzone.nl/gky_uploads/2016/08/1472059508-800-x-1067px-IMG_20160822_140156.jpg

Eens per 20.000km kap er af, snaar vernieuwen (€60,-) en weer klaar :w

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:39
Chakotay schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:56:
Wat slepen jullie eigenlijk allemaal standaard mee voor vakantie-ritjes?
Erg benieuwd naar reacties.

Zelf ga ik een lang weekend richting de Eifel en nemen wij mee:
- Uitgeprinte route (navigatie vind ik op het moment veel te duur)
- Kaart Duitsland (gratis op te halen bij de ANWB, mits ANWB lid)
- Banden reparatie set (moet ik a.s. vrijdag op de heenweg nog even om :9 )
- WD40 (mijn vriendin haar tank (er6n) kregen wij voor het laatst niet open, WD40 was hier de oplossing voor)
- Kettingvet
- Standaard gereedschap wat bij de motor zit

En natuurlijk wat kleding e.d.

Misschien vrijdag ook nog even kijken voor zomerhandschoenen. Ieder geval iets wat meer ademt als mijn Alpinstars SP-1 handschoenen :X

[ Voor 8% gewijzigd door R0y. op 24-08-2016 19:28 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.