Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote motortopic deel 18 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 104 Laatste
Acties:
  • 313.796 views

Onderwerpen

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Requiem19 schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:36:
Toen ik in 2005 met motorrijden begon waren dit soort casual schoenen en Kevlar spijkerbroeken er nog helemaal niet. Mooi om te zien dat motorrijden steeds hipper wordt!

Ik denk zelf aan deze schoenen voor de tripjes naar werk etc:
[afbeelding]
[...]
Prima schoenen, waterdicht ook. Maar, na een jaartje gebruik is het leer toch aan het loskomen van de zool.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-11 13:58
Toen ik in 2005 met motorrijden begon waren dit soort casual schoenen en Kevlar spijkerbroeken er nog helemaal niet. Mooi om te zien dat motorrijden steeds hipper wordt!

Ik denk zelf aan deze schoenen voor de tripjes naar werk etc:
[afbeelding]

Overigens, na lang wikken en wegen heb ik (denk ik!) een knoop doorgehakt voor mezelf wat betreft mijn aankomende motor. Ik wilde echt heel graag de Multistrada 950, maar om deze naar mijn zin te krijgen (i.e. geschikt voor gave motorvakanties inclusief off-road secties), werd de prijs zo rond de € 20,000. Dat is me toch iets too much.

Daarom besloten voor de Honda Africa Twin te gaan. Dit model is nu 2e hands te koop voor ongeveer € 13,000 en doet eigenlijk al voor 80% wat ik wil.

M'n vriendin heeft me lief doch streng geadviseerd om er niet nu al een te kopen, maar even te wachten tot het voorjaar. Dan mag ik los. Maar uiteraard kan ik al wel beetje assecoires bij elkaar rapen...

Ik heb vandaag beetje uitlaat geshopt en twijfel over de Akrapovic, Termignoni of Arrow... genoeg tijd om youtubefilmpjes met geluid te checken in ieder geval >:)

Deze kleurstelling zal het vermoedelijk worden.
[afbeelding]
Heb zelf deze schoenen in het bruin en ben er dik tevreden over. Zijn goed waterdicht, winddicht en lekker warm. Zelfs nu met deze temperaturen! Ook zien ze er nu, na 8 a 9 maanden nog prima uit. Alleen wat verkleuringen door het metaal bij de footpegs.

Wat betreft je uitlaat is het van wat ik nu weet, en ik weet nog niet heel veel, dat de akra wat meer rauw klinkt (schreeuwen) en de Arrow wat meer gromt. Dat is tenminste als ik kijk naar de Akra van Dragonslayer666's Ninja en mijn Arrow op de CB500F. Dus het is maar net wat je voorkeur heeft.

YouTube: MotorcycleGeek

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

Joopieboy schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:35:
[...]

Mijn stoffen pak heeft helaas niet zulke protectoren erin, wel bij de knieën maar verder niet. :)

Die Forma Coopers waar heb je die vandaan trouwens, ook MKC? Lijken mij erg toffe motorschoenen. :)

[...]

Ha met jou kan ik praten, hier hetzelfde. 8)
De Coopers zijn waarschijnlijk nog wel ruim te verkrijgen bij Motozoom en hebben ze wss ook nog wel om te passen bij Motozoom Apeldoorn. Daar heb ik ze gekocht en ze hadden daar verschillende maten en versies (de lage en hoge versie).

Zijn zulke topschoenen omdat je ze tijdens de winter, maar ook zomer kunt gebruiken en ze echt van top kwaliteit zijn waardoor ze ook echt doen wat ze moeten doen (droge, warme, beschermde voeten bieden). :>

Oh en had ik al verteld dat je er ook prima de hele dag op kunt lopen? (Dat doe ik in ieder geval al 3 maanden en het bevalt me prima :9 )
Leviathius schreef op maandag 5 december 2016 @ 23:19:
[...]
Heb zelf deze schoenen in het bruin en ben er dik tevreden over. Zijn goed waterdicht, winddicht en lekker warm. Zelfs nu met deze temperaturen! Ook zien ze er nu, na 8 a 9 maanden nog prima uit. Alleen wat verkleuringen door het metaal bij de footpegs.

Wat betreft je uitlaat is het van wat ik nu weet, en ik weet nog niet heel veel, dat de akra wat meer rauw klinkt (schreeuwen) en de Arrow wat meer gromt. Dat is tenminste als ik kijk naar de Akra van Dragonslayer666's Ninja en mijn Arrow op de CB500F. Dus het is maar net wat je voorkeur heeft.
Volgens mij klinken Akra's over het algemeen wel wat rauwer ja. Mijn Arrow zorgt in vergelijking tot de Akra voor een dieper en voller geluid. De Akra is wat scherper.

In deze video is het verschil goed te horen. Aan het begin de Arrow en richting het einde de Akra.

(Zal vanzelfsprekend ook wel weer een beetje verschillen afhankelijk van het aantal cilinders)

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:36

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Geslaagd voor theorie examen met 3 fout oOo.

• Least Inkling
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-11 09:26

Least Inkling

Product of the cold war

Gratz:)

Droplets of yes and no in an ocean of maybe

• caesar1000

caesar1000

U want some?

HTT-Thalan schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 10:06:
Geslaagd voor theorie examen met 3 fout oOo.
Gefeliciteerd. Altijd handig om die alvast te hebben. ;)

http://autovisie.nl/2016/...os-moeten-250-kmh-kunnen/

Was vorige week in het nieuws dat de politie graag 80 snellere voertuigen (lees: auto's met een minimale topsnelheid van 250 km/h) wilt hebben zodat ze ook tijdens achtervolgingen met zeer hoge snelheid de criminelen de baas kunnen zijn.

Dan vraag ik mij ten eerste af waarom ze niet hun helikopter gebruiken aangezien dat ding zat snel is en ten tweede of het ook niet wat onveilig zou worden om bv. een motormuis met 250 km/h te achtervolgen. Moeten ook wel een beetje rekening houden met de rest van het verkeer natuurlijk...

Zo'n audi-bende zal dan misschien minder snel uit het oog verloren worden tijdens een achtervolging, een 200 pk SS kan met behulp van acceleratie en het overige verkeer alsnog tussen de mazen van het net glippen. :9

Mogen ook wel eerst even hun rijtrainingen op orde hebben voordat ze in zulke snelle bolides de weg onveilig gaan maken. :+

[ Voor 7% gewijzigd door caesar1000 op 06-12-2016 10:42 ]

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:52
Ik heb geweten dat er een "crimineel" net over de grens NL - BE op de E19 gespot werd in een Porsche. Eerst een paar wagens en motards erachter, maar geen match. Daarna de chopper derop af, en die Porsche is eigenlijk tot Luxemburg geraakt, maar de heli niet. Hij kon niet volgen en de benzine was op....

Dat ging (gaat) blijkbaar maar tot 220 hoorde ik. De nieuwe kunnen wss wel sneller, maar toen (ongeveer 10j geleden) niet.

Never ever financial advice...

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

caesar1000 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 10:40:
[...]

Gefeliciteerd. Altijd handig om die alvast te hebben. ;)
Dank! Over een maandje AVB examen, en vlot daarna de AVD. We gaan hem volgende week inplannen, zodra we weten hoe de eerste AVD les is verlopen, maar op basis van wat ik nu denk te weten/kunnen verwacht ik dat dit niet heel veel problemen gaat opleveren.

http://autovisie.nl/2016/...os-moeten-250-kmh-kunnen/

Was vorige week in het nieuws dat de politie graag 80 snellere voertuigen (lees: auto's met een minimale topsnelheid van 250 km/h) wilt hebben zodat ze ook tijdens achtervolgingen met zeer hoge snelheid de criminelen de baas kunnen zijn.

Dan vraag ik mij ten eerste af waarom ze niet hun helikopter gebruiken aangezien dat ding zat snel is en ten tweede of het ook niet wat onveilig zou worden om bv. een motormuis met 250 km/h te achtervolgen. Moeten ook wel een beetje rekening houden met de rest van het verkeer natuurlijk...

Zo'n audi-bende zal dan misschien minder snel uit het oog verloren worden tijdens een achtervolging, een 200 pk SS kan met behulp van acceleratie en het overige verkeer alsnog tussen de mazen van het net glippen. :9

Mogen ook wel eerst even hun rijtrainingen op orde hebben voordat ze in zulke snelle bolides de weg onveilig gaan maken. :+
Alle voorwaarden daargelaten (zoals terecht genoemd o.a. de rijtraining) heb ik meer respect voor autobahnpolizei (DE) of bobbies (UK) die gewoon een fatsoenlijke bimmer of merc onder de kont hebben, dan een opgefokte volvo. Niet omdat de een meer waard is of stoerder is, maar omdat die modellen in mijn beleving meer geschikt zijn voor het hoge snelheid raggen, en dat geeft mij het idee dat ze hun werk serieuzer nemen. De V70 is en blijft een 'gewone' sedan terwijl een 335d of e350 veel meer potentie heeft.

Ik heb voor dagdagelijkse begrippen ook een 'snelle' sedan met 224pk en ik hou zo'n V70 nog wel bij, maar op de autobahn merk je dat bij hogere snelheiden (210+) de rek er qua acceleratie gewoon ver uit is, en daar hebben de echt snelle modellen (zoals de genoemde Audi RS modellen) gewoon nog genoeg puf over voor een tandje bij.

Dit allemaal voor snelle wagens en criminelen die er gebruik van maken. Ik moet de eerste ramkraak met een motor/SS nog tegenkomen en die verdwaalde crimineel die er toch op een motor vandoor gaat rijd zich vanzelf dood zodra hij afgeleid word door een heli boven zijn kop. De 'gewone' lompe hardrijders: kenteken noteren en thuis opzoeken, heb je geen snelle(re) politiewagens voor nodig.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:21
Die KLPD V70s zijn volgens mij wel redelijk vlot hoor. En de gasten die daar in rijden weten hoe ook wel hoe ze moeten rijden.

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-11 11:00
Daar was van de week juist nog een bericht over, dat die training te weinig gevolgd wordt :X
http://www.ad.nl/dossier-...e-weinig-rijles~a0fbe7cc/

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

418O2 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:24:
Die KLPD V70s zijn volgens mij wel redelijk vlot hoor. En de gasten die daar in rijden weten hoe ook wel hoe ze moeten rijden.
http://www.autoblog.nl/kl...oor-highspeed-boevenjacht

de snelste uitvoering die ze hebben is de 3 liter T6. 300pk is inderdaad niet weinig, en ze zullen vast stuurmanskunsten hebben (het scheelt al dat je bij die snelheden je ogen recht vooruit kunt houden omdat ze een sidekick hebben die helpt met opletten) maar tegen brute PK's die vooral rechtuit hard moeten kunnen leg je het gewoon heel snel af.

De boef heeft dan een auto zoals een recente RS6 (genoemd in het artikel):
Audi announced the RS6 Avant performance on October 22, 2015.[26] It features the same 4.0-litre twin-turbo V8 engine as the standard RS6, but with the help of a retuned ECU mapping, it increased power output to 605 PS (445 kW; 597 bhp), and increased torque to 750 N·m (553 lbf·ft). While the top speed remains limited to 250 km/h (155.3 mph), or 305 km/h (189.5 mph) with Dynamic Plus package, the 0 to 100 km/h (62.1 mph) time has been reduced to just 3.7 seconds, and the car will get from 0 to 200 km/h (124.3 mph) in 12.1 seconds. Despite the improved performance, the fuel economy and CO2 are unchanged from the standard RS6 Avant.
(van wikipedia)

Zelfs als ik voor waar aanneem dat de gemiddelde agent net zo goed of beter kan rijden dan de boef in kwestie, een hoop mensen laten zich evengoed intimideren door een RS6 op hoge snelheid dan door een paar lichten in de spiegel en gaan wel aan de kant als hij aan komt stuiven. Met andere woorden: door overmatig lef (of domheid) te tonen (met de bijgehorende risico's) gebruikt hij de pure snelheid van de audi om tot het punt te komen waarop de politie de achtervolging afbreekt omdat het te gevaarlijk word, dat weten die criminelen donders goed. Op het circuit zal de agent ongetwijfeld winnen, maar op de openbare weg leggen ze het gewoon te vaak af.

Mijn gevoel is dat hoe sneller ze 'bij' kunnen trekken, hoe minder lang de achtervolging hoeft te duren, simpelweg omdat de crimineel ziet dat ze geen overwicht meer hebben (pk-gewijs). Dat betekent dat ze geen afstand meer kunnen winnen tijdens een achtervolging en een eventueel voordeel van risicovol rijgedrag zo veel mogelijk ingedrukt word.

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-11 22:51
HTT-Thalan schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:33:
[...]

Mijn gevoel is dat hoe sneller ze 'bij' kunnen trekken, hoe minder lang de achtervolging hoeft te duren, simpelweg omdat de crimineel ziet dat ze geen overwicht meer hebben (pk-gewijs). Dat betekent dat ze geen afstand meer kunnen winnen tijdens een achtervolging en een eventueel voordeel van risicovol rijgedrag zo veel mogelijk ingedrukt word.
Of ook wel agenten moeten RS6'jes krijgen?

RS6 is trouwens vrij makkelijk naar de 700+ pk te brengen (meeste zijn dit ook)

• 418O2
Die V70's zijn nog verder opgefokt he. En aangezien we hier geen neutralisaties uitvoeren zoals in de VS heeft de duur van de achtervolging niet gek veel te maken met rauwe snelheid. Je hebt echt geen RS6'en nodig om boeven te stoppen. Als iemand niet wil stoppen, dan stopt hij niet. Kan je een LaFerrari rijden of een Megane, maakt weinig uit

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

joshje schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:36:
[...]

Of ook wel agenten moeten RS6'jes krijgen?

RS6 is trouwens vrij makkelijk naar de 700+ pk te brengen (meeste zijn dit ook)
Het maakt me weinig uit welke auto's ze ervoor gaan gebruiken, als het maar duidelijk word dat ze iets neer hebben gezet dat 'up to the task' is en niet weer zo'n opgefokte familiebak. De kosten voor een V70 liggen uiteraard lager dan voor een RS6, Panamera of M3/M5/M550d, maar ik zou wel eens willen zien hoeveel geld ontsnapte/loslopende criminelen de maatschappij kosten, nog los van de immateriele schade.

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-11 15:58

Wootlock

Evilution

Waarom niet gewoon net zo als "vroegah" en aantal porsches :+

"Don't let your dreams be memes"

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Wootlock schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:40:
Waarom niet gewoon net zo als "vroegah" en aantal porsches :+
Panameras en Cayennes zijn ook porsches ;).

Vroegah gebruikte ze carrera's volgens mij, maar dat was in een tijdperk dat je nog geen vmax had op de snelweg en mensen nog ontzag hadden voor 'oom agent'. Die gasten deelden ook minder boetes uit dan dat ze mensen gewoon gezond advies gaven over hun rijgedrag.
418O2 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:38:
Die V70's zijn nog verder opgefokt he. En aangezien we hier geen neutralisaties uitvoeren zoals in de VS heeft de duur van de achtervolging niet gek veel te maken met rauwe snelheid. Je hebt echt geen RS6'en nodig om boeven te stoppen. Als iemand niet wil stoppen, dan stopt hij niet. Kan je een LaFerrari rijden of een Megane, maakt weinig uit
Dat ben ik niet met je eens. Een hoop stoppen volgens mij niet (direct) omdat ze een gecalculeerd risico nemen: Ze denken de politie wel kwijt te kunnen rijden. Soms lukt dat simpelweg niet, soms lukt het wel, en soms eindigt het slecht. Vaak genoeg breekt de politie af omdat de achtervolging te gevaarlijk word, en dat is vooral (denk ik) als de achtervolging te lang duurt. Er worden dan steeds meer risico's genomen, dus mijn gevoel is: gelijk indrukken die hap. Zorg ervoor dat je direct 'bij' de boef bent en hem klem kunt zetten. Als ze zien dat ze geen schijn van kans hebben om weg te rijden zullen ze (wederom, theorie) minder snel de gok nemen.

Uiteraard heb je de doorgewinterde criminelen die koste-wat-kost doorgassen, maar ook dan zeg ik: bijtrekken en banden lekschieten.

[ Voor 56% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-12-2016 11:46 ]

• caesar1000

caesar1000

U want some?

kazzzdafke schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:05:
Ik heb geweten dat er een "crimineel" net over de grens NL - BE op de E19 gespot werd in een Porsche. Eerst een paar wagens en motards erachter, maar geen match. Daarna de chopper derop af, en die Porsche is eigenlijk tot Luxemburg geraakt, maar de heli niet. Hij kon niet volgen en de benzine was op....

Dat ging (gaat) blijkbaar maar tot 220 hoorde ik. De nieuwe kunnen wss wel sneller, maar toen (ongeveer 10j geleden) niet.
Net even opgezocht en de topsnelheid van de helikopters van de Nederlandse politie valt me wel een beetje tegen. Een Eurocopter EC 135 met een top van 259 km/u. Iig redelijk genoeg om een snelle achtervolging bij te houden. (Ter vergelijking: Een AH-64 Apache haalt een top van 366 km/u :+ )

Van wat ik hoorde is het vaak tegenwoordig zo geregeld dat, indien heli 1 niet genoeg brandstof meer heeft, heli 2 al op weg is om af te lossen. Zo hebben ze nu ook betere samenwerking met de Duitse politie om tijdens een achtervolging richting Duitsland gelijk daar ook mens en materiaal klaar te hebben staan.

Met de helikopter kan je natuurlijk moeilijk een auto stoppen, maar volgen is even belangrijk. Op een gegeven moment zal die Porsche/Audi met 250 km/u ook wel leeg zijn. ;)
mr_zippey schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:32:
[...]
Daar was van de week juist nog een bericht over, dat die training te weinig gevolgd wordt :X
http://www.ad.nl/dossier-...e-weinig-rijles~a0fbe7cc/
Yup, vandaar dat ik dat er ook nog even bij had gezet. :D
HTT-Thalan schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:05:
[...]

Dank! Over een maandje AVB examen, en vlot daarna de AVD. We gaan hem volgende week inplannen, zodra we weten hoe de eerste AVD les is verlopen, maar op basis van wat ik nu denk te weten/kunnen verwacht ik dat dit niet heel veel problemen gaat opleveren.

[...]

Alle voorwaarden daargelaten (zoals terecht genoemd o.a. de rijtraining) heb ik meer respect voor autobahnpolizei (DE) of bobbies (UK) die gewoon een fatsoenlijke bimmer of merc onder de kont hebben, dan een opgefokte volvo. Niet omdat de een meer waard is of stoerder is, maar omdat die modellen in mijn beleving meer geschikt zijn voor het hoge snelheid raggen, en dat geeft mij het idee dat ze hun werk serieuzer nemen. De V70 is en blijft een 'gewone' sedan terwijl een 335d of e350 veel meer potentie heeft.

Ik heb voor dagdagelijkse begrippen ook een 'snelle' sedan met 224pk en ik hou zo'n V70 nog wel bij, maar op de autobahn merk je dat bij hogere snelheiden (210+) de rek er qua acceleratie gewoon ver uit is, en daar hebben de echt snelle modellen (zoals de genoemde Audi RS modellen) gewoon nog genoeg puf over voor een tandje bij.

Dit allemaal voor snelle wagens en criminelen die er gebruik van maken. Ik moet de eerste ramkraak met een motor/SS nog tegenkomen en die verdwaalde crimineel die er toch op een motor vandoor gaat rijd zich vanzelf dood zodra hij afgeleid word door een heli boven zijn kop. De 'gewone' lompe hardrijders: kenteken noteren en thuis opzoeken, heb je geen snelle(re) politiewagens voor nodig.
HTT-Thalan schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:33:
[...]

http://www.autoblog.nl/kl...oor-highspeed-boevenjacht

de snelste uitvoering die ze hebben is de 3 liter T6. 300pk is inderdaad niet weinig, en ze zullen vast stuurmanskunsten hebben (het scheelt al dat je bij die snelheden je ogen recht vooruit kunt houden omdat ze een sidekick hebben die helpt met opletten) maar tegen brute PK's die vooral rechtuit hard moeten kunnen leg je het gewoon heel snel af.

De boef heeft dan een auto zoals een recente RS6 (genoemd in het artikel):

[...]
(van wikipedia)

Zelfs als ik voor waar aanneem dat de gemiddelde agent net zo goed of beter kan rijden dan de boef in kwestie, een hoop mensen laten zich evengoed intimideren door een RS6 op hoge snelheid dan door een paar lichten in de spiegel en gaan wel aan de kant als hij aan komt stuiven. Met andere woorden: door overmatig lef (of domheid) te tonen (met de bijgehorende risico's) gebruikt hij de pure snelheid van de audi om tot het punt te komen waarop de politie de achtervolging afbreekt omdat het te gevaarlijk word, dat weten die criminelen donders goed. Op het circuit zal de agent ongetwijfeld winnen, maar op de openbare weg leggen ze het gewoon te vaak af.

Haha. Nam het voorbeeld van de motor omdat we natuurlijk in een motortopic zitten, vandaar. ;)

Zoals hier te zien zijn die V70's echt bij lange na niet krachtig genoeg om een motor bij te houden. Een rappe auto vanzelfsprekend ook niet.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=sQotudH-lQI]

Ze gaan daar 200-210. Heb je een crimineel die weet wat 'ie doet dan zal het al gauw richting de 250-300 km/u gaan. Zelfs al zou de politie niet uit de horizon verdwijnen dan nog zal de crimineel gewoon zo snel mogelijk rijden. Al is het met 300 km/u.

Dan lijkt het me toch een verstandige keuze van de politie om te zeggen 'we kappen ermee' aangezien je met die snelheden jezelf en andere weggebruikers (voor zover die er zijn op die tijdstippen) ernstig in gevaar brengt.

En wat snellere bak zou handig zijn, maar of het zoveel verschil gaat maken... Zoals hierboven vermeldt zullen ze bij gewone wegmisbruikers het kenteken gebruiken, motoren met geen kenteken lukt ze toch niet en criminelen zullen voor niemand stoppen. 8)7

We blijven dromen... :*)

[ Voor 15% gewijzigd door caesar1000 op 06-12-2016 11:49 ]

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-11 14:56
Langzaamaan toch maar eens beginnen met meelezen hier!
19 januari examen AVB en 16 januari Theorie Examen. Verwacht dat het AVD examen daarna niet heel veel problemen maar zal opleveren, inmiddels 2x de weg op geweest en dat ging redelijk tot goed :-).
Het 8-tje moet ik nog wel even oefenen ;-)

Het motorpak is er inmiddels, textiel want ga ook in de winter rijden.
Nog wel een helm, zal wel een systeemhelm worden. Iemand tips?

[ Voor 18% gewijzigd door Robbie T op 06-12-2016 11:49 ]

• 418O2
HTT-Thalan schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:41:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. Een hoop stoppen volgens mij niet (direct) omdat ze een gecalculeerd risico nemen: Ze denken de politie wel kwijt te kunnen rijden. Soms lukt dat simpelweg niet, soms lukt het wel, en soms eindigt het slecht. Vaak genoeg breekt de politie af omdat de achtervolging te gevaarlijk word, en dat is vooral (denk ik) als de achtervolging te lang duurt. Er worden dan steeds meer risico's genomen, dus mijn gevoel is: gelijk indrukken die hap. Zorg ervoor dat je direct 'bij' de boef bent en hem klem kunt zetten. Als ze zien dat ze geen schijn van kans hebben om weg te rijden zullen ze (wederom, theorie) minder snel de gok nemen.

Uiteraard heb je de doorgewinterde criminelen die koste-wat-kost doorgassen, maar ook dan zeg ik: bijtrekken en banden lekschieten.
Hoe wil je iemand met 220km/u klemzetten met een overlevingskans? Je overschat denk ik hoe het gaat.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Robbie T schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:46:
Langzaamaan toch maar eens beginnen met meelezen hier!
19 januari examen AVB en 16 januari Theorie Examen. Verwacht dat het AVD examen daarna niet heel veel problemen maar zal opleveren, inmiddels 2x de weg op geweest en dat ging redelijk tot goed :-).
Het 8-tje moet ik nog wel even oefenen ;-)
Achtje is makkelijker dan halve draai, vind ik, maar misschien ben ik een uitzondering. Gewoon op tijd doorkijken, dan focus je je minder op de pion die je dan krampachtig probeert te vermijden ;).

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

418O2 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:47:
[...]

Hoe wil je iemand met 220km/u klemzetten met een overlevingskans? Je overschat denk ik hoe het gaat.
Zoals ze dat op lagere snelheden ook doen: inboxen. En als dat niet lukt omdat ze gaan slingeren/drukken whatever gewoon bijblijven tot de tank leeg is. Dat duurt bij die snelheden nooit lang, en de politie laat als onderdeel van hun 'premium package' gewoon een grotere tank plaatsen natuurlijk, is bij mercedes vaak al een standaard optie :P.

• mr_zippey
HTT-Thalan schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:47:
[...]

Achtje is makkelijker dan halve draai, vind ik, maar misschien ben ik een uitzondering. Gewoon op tijd doorkijken, dan focus je je minder op de pion die je dan krampachtig probeert te vermijden ;).
Zijn beide makkelijk met de juiste techniek :+

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

mr_zippey schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:50:
[...]

Zijn beide makkelijk met de juiste techniek :+
Jaja, het is allemaal makkelijker vanachter een toetsenbord. Ik had in de praktijk toch moeite, geef ik grif toe. Ondertussen gaan ze prima, alleen de langzame slalom is nog een echte uitdaging voor me. Mijn uitblinkers zijn de stopproeven, en ook het stukje optrekken voor de vertragings- en uitwijkoefening :+.

• w4rguy
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

HTT-Thalan schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:52:
[...]

Jaja, het is allemaal makkelijker vanachter een toetsenbord. Ik had in de praktijk toch moeite, geef ik grif toe. Ondertussen gaan ze prima, alleen de langzame slalom is nog een echte uitdaging voor me. Mijn uitblinkers zijn de stopproeven, en ook het stukje optrekken voor de vertragings- en uitwijkoefening :+.
Om maar eens te verwijzen naar de racerij, gas geven is niet moeilijk. Iedereen kan immers gas geven. Snel rijden is veel moeilijker (bochtenwerk).

Maar, key bij alle oefeningen is wel echt 'over' de oefening heen kijken. En wat mij hielp bij het achtje is de koppeling er bij pakken tegen het bokken van de motor als je daar last van hebt.

All-Round nerd | iRacing Profiel

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

w4rguy schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:56:
[...]

Om maar eens te verwijzen naar de racerij, gas geven is niet moeilijk. Iedereen kan immers gas geven. Snel rijden is veel moeilijker (bochtenwerk).

Maar, key bij alle oefeningen is wel echt 'over' de oefening heen kijken. En wat mij hielp bij het achtje is de koppeling er bij pakken tegen het bokken van de motor als je daar last van hebt.
Mijn uitdaging is trekkend houden (en te kort voor me kijken) bij langzame slalom. Bij langzaam rijden is het geen probleem, alleen bij de slalom. Ik weet dat je jezelf moet dwingen in de verte te kijken, maar dat is verdomd lastig als ik probeer die pionnen niet omver te rijden.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:39

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

caesar1000 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:43:
[...]

Haha. Nam het voorbeeld van de motor omdat we natuurlijk in een motortopic zitten, vandaar. ;)

Zoals hier te zien zijn die V70's echt bij lange na niet krachtig genoeg om een motor bij te houden. Een rappe auto vanzelfsprekend ook niet.
Daar rijden ze in een Passat ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:32
HTT-Thalan schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:58:
[...]

Mijn uitdaging is trekkend houden (en te kort voor me kijken) bij langzame slalom. Bij langzaam rijden is het geen probleem, alleen bij de slalom. Ik weet dat je jezelf moet dwingen in de verte te kijken, maar dat is verdomd lastig als ik probeer die pionnen niet omver te rijden.
Vertrouw op je gevoel ook al lijkt het onnatuurlijk. Ik had ook heel veel moeite met de langzame slalom, juist omdat ik ook naar de pionnen keek. Dan rijd je ze juist omver. Eenmaal in de verte kijkend en op gevoel er doorheen, blijkt het een van de makkelijkste oefeningen te zijn.

• mr_zippey
HTT-Thalan schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:52:
[...]

Natuurlijk vanachter een tb is alles makkelijker :+ maar wat ook helpt is als je instructeur op bepaalde plekken gaat staan, en naar je roept 'naar mij kijken' om je zo inderdaad het perfecte achtje of halve draai te laten maken. Bij het oefenen van het achtje had hij mijn dochter zelfs meegenomen in het parcours, om te laten zien hoeveel ruimte je eigenlijk nog hebt.. Enige wat mij uiteindelijk niet lukte was die verdomde korte slalom..

Inmiddels ben ik zo'n 800 km verder en heb nog niet 1 keer het gevoel gehad dat ik iets mis aan hier niet goed kunnen uitvoeren van een korte slalom..

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-10 14:48
mr_zippey schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:06:
[...]
Inmiddels ben ik zo'n 800 km verder en heb nog niet 1 keer het gevoel gehad dat ik iets mis aan hier niet goed kunnen uitvoeren van een korte slalom..
Je rijdt niet vaak in de file in de stad? :+

• Frans92
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-10 10:19

Frans92

VFR800

Dryhte schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:20:
[...]

Daar vind ik de vertragingsproef toch meer tot zijn recht komen.
Flink gassen langs alle auto's, als het groen wordt hard remmen en de motor er tussen pleuren.

:+

XBL: DonFrans

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

mr_zippey schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:06:
[...]

Natuurlijk vanachter een tb is alles makkelijker :+ maar wat ook helpt is als je instructeur op bepaalde plekken gaat staan, en naar je roept 'naar mij kijken' om je zo inderdaad het perfecte achtje of halve draai te laten maken. Bij het oefenen van het achtje had hij mijn dochter zelfs meegenomen in het parcours, om te laten zien hoeveel ruimte je eigenlijk nog hebt.. Enige wat mij uiteindelijk niet lukte was die verdomde korte slalom..

Zou ik Levithius moeten aankijken of dat bij hem ook zo was, maar los van dat mijn instructeur een toffe peer is die echt wel weet wat hij doet, ben ik van mening dat hij net iets te vaak staat te whatsappen. Soms heb ik 3 of 4 complete 'rondjes' oefening gehad die overduidelijk niet goed gingen, maar zonder aanmerkingen, en bij de 5e komt hij dan een keer een aanwijzing geven.

De tips die hij geeft zijn spot on en werken ook echt (ver kijken, bocht doorkijken etc).

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-11 08:22

Ethirty

Who...me?

HTT-Thalan schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:37:
[...]

Zou ik Levithius moeten aankijken of dat bij hem ook zo was, maar los van dat mijn instructeur een toffe peer is die echt wel weet wat hij doet, ben ik van mening dat hij net iets te vaak staat te whatsappen. Soms heb ik 3 of 4 complete 'rondjes' oefening gehad die overduidelijk niet goed gingen, maar zonder aanmerkingen, en bij de 5e komt hij dan een keer een aanwijzing geven.

De tips die hij geeft zijn spot on en werken ook echt (ver kijken, bocht doorkijken etc).
Hij moet je natuurlijk ook de kans geven even zelf het gevoel te krijgen voor hij je adviezen geeft. Niet iedereen heeft het de eerste keer gelijk onder de knie.

Ik moest de eerste keren ook meerdere rondjes doen. Soms kreeg ik alleen te horen "nog een keer".
Op een gegeven moment klikt het en kijk je niet eens meer naar die pionnetjes maar "knal" je er zo tussendoor.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
[...]

De langzame slalom ging bij mij ook heel slecht en die heb ik op het examen niet gehaald. Maar in de praktijk heb ik totaal geen problemen om langzaam te rijden. In het echt langzaam moeten rijden en krappe bochten maken vind ik toch heel anders dan de langzame slalom.

• mr_zippey
[...]

Had ik bij 1 instructeur af en toe ook.. Maar als ik dan lekker brutaal tegen hem zei dat ik hem daar niet voor betaal, kwam er een kleine gniffel en ging de gsm weer weg..

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

mr_zippey schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:44:
[...]

Had ik bij 1 instructeur af en toe ook.. Maar als ik dan lekker brutaal tegen hem zei dat ik hem daar niet voor betaal, kwam er een kleine gniffel en ging de gsm weer weg..
Ik rij af en toe expres een pion omver als hij klaagt dat het zo koud is, dan heeft 'ie weer wat te doen. Als hij ons maant om ver naar voren te kijken, roept hij altijd dat we moeten doen alsof onze favoriete filmster aan het eind van de parking staat, ik zal wel eens roepen of hij weer mooie vrouwen aan het browsen is :).

• mr_zippey
[...]

In zeeland heb je bijna geen files en steden zijn hier ook niet zo groot 8)
Kan nog steeds filteren bij stoplichten e.d. maar weinig problemen mee hoor..Vindt de langzame slalom toch echt wat anders dan tussen 2 rijen auto's door gaan.

• w4rguy
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

HTT-Thalan schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:58:
[...]

Als je in de verte kijkt zul je merken dat je voor je gevoel verder van de pillonnen afstuurt. Juist omdat je de pillonnen niet ziet wil je namelijk "automatisch" verder van de pillonnen af draaien. Want als je vooruit kijkt lijkt de radius zo klein. Daar ben je niet bewust mee bezig maar je zal merken dat het werkt. Het was bij mij echt een wereld van verschil. En als je merkt dat het werkt zul je het ook vanzelf toepassen omdat je het graag goed wilt doen.

All-Round nerd | iRacing Profiel

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Tylen schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:25:
[...]
Daar rijden ze in een Passat ;)
Passat dan. Blijven niet de snelste bakken. :)
HTT-Thalan schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:46:
[...]
Ik rij af en toe expres een pion omver als hij klaagt dat het zo koud is, dan heeft 'ie weer wat te doen. Als hij ons maant om ver naar voren te kijken, roept hij altijd dat we moeten doen alsof onze favoriete filmster aan het eind van de parking staat, ik zal wel eens roepen of hij weer mooie vrouwen aan het browsen is :).
Kunt er ook gewoon bij gaan liggen. Dan trekken ze soms een sprintje. :+

Nog niet een keer omgevallen tijdens het oefenen (of was ik gewoon altijd iets te enthousiast?)? :D

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

caesar1000 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:09:
[...]

Passat dan. Blijven niet de snelste bakken. :)

[...]

Kunt er ook gewoon bij gaan liggen. Dan trekken ze soms een sprintje. :+

Nog niet een keer omgevallen tijdens het oefenen (of was ik gewoon altijd iets te enthousiast?)? :D
Omvallen is me ook nog niet gebeurt, voordat zoiets gebeurt heb je altijd de trainingswieltjes nog :+.

• Leviathius
[...]

Bij mij stond hij ook de heletijd op z'n telefoon inderdaad, maar gaf wel consequent na een paar keer klungelen van mij wat tips of uitleg. Dus ik denk inderdaad dat zoals Ethirty al zei dat hij je eerst zelf ff het laat proberen om vervolgens in te grijpen. Want tijdens het kletsen of op z'n telefoon zitten houd hij je wel in de gaten namelijk.

En anders zeg je er iets van of vraag je hem waarom ofzo. Hij bijt niet :+

• steef2
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-10 13:47
Hoihoi motorende tweakeraars,

Ik ben sinds 4 maanden de trotse eigenaar van een mooi rood monster. (Suzuki GS500)
En wil in de kerstvakantie de hele motor onder handen nemen, zodat ik er volgend jaar niet meer
naar om hoef te kijken. Ik weet niet precies wat de vorige eigenaar heeft vervangen dus eigenlijk wil ik zoveel mogelijk dingen die frequent onderhoud nodig hebben vervangen. Dan hoop ik volgend jaar hooguit wat banden te vervangen. (Ze zijn nu 3500km snelwegkilometers oud dus die kunnen nog wel even)

Ik heb al een lijstje gemaakt met de dingen die ik wil gaan doen, mijn vraag aan jullie is of ik nog iets over
het hoofd heb gezien.

Accu vervangen - oude is echt overleden helaas..(mag hem de laatste tijd aanrennen..)
Nieuwe brandstofleidingen - de huidige zijn helemaal broos en vertonen scheurtjes
Ketting reinigen - door de ketting eraf te halen en hem in de ontvetter te leggen voor een paar dagen
Olie + filter vervangen - spreekt voor zich
Kleppen stellen + Cabarateurs synchoniseren
Koppeling afstellen - deze slipt bij het doorschakelen zonder koppeling..(Of moeten er dan nieuwe koppelingsplaten op?)
Uitlaat schuren en opnieuw inspuiten met kachelpoets

Randzaken:
Nieuwe LED-knipperlichtjes monteren
Handvatverwarming monteren

Ben ik nog dingen vergeten?:)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

steef2 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:28:
Accu vervangen - oude is echt overleden helaas..(mag hem de laatste tijd aanrennen..)
Nieuwe brandstofleidingen - de huidige zijn helemaal broos en vertonen scheurtjes
Ketting reinigen - door de ketting eraf te halen en hem in de ontvetter te leggen voor een paar dagen
Koppeling afstellen - deze slipt bij het doorschakelen zonder koppeling..(Of moeten er dan nieuwe koppelingsplaten op?)

Randzaken:

De remmen?

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:39

bakvis

Tweakers.Nerd

Ik zou deze niet in ontvetter gooien, kijk even naar iets wat je ketting niet aantast:

[ Voor 10% gewijzigd door bakvis op 06-12-2016 14:48 ]

Mijn Specs

• Anoshky
  • Laatst online: 15-11 12:57

Ik ben sinds 4 maanden de trotse eigenaar van een mooi rood monster. (Suzuki GS500)
En wil in de kerstvakantie de hele motor onder handen nemen, zodat ik er volgend jaar niet meer
naar om hoef te kijken. Ik weet niet precies wat de vorige eigenaar heeft vervangen dus eigenlijk wil ik zoveel mogelijk dingen die frequent onderhoud nodig hebben vervangen. Dan hoop ik volgend jaar hooguit wat banden te vervangen. (Ze zijn nu 3500km snelwegkilometers oud dus die kunnen nog wel even)

Ik heb al een lijstje gemaakt met de dingen die ik wil gaan doen, mijn vraag aan jullie is of ik nog iets over
het hoofd heb gezien.

Randzaken:

Tandwielen en ketting controleren
Remschijven en remblokken controleren
Koppelingskabel en gaskabel?

• mr_zippey

Randzaken:

evt. brandstoffilter
Luchtfilter
Verlichting

zoals HTT-Thalan al aan geeft remmen, maar vergeet de leidingen en vloeistof niet :-)

• steef2
Dat is inderdaad wel iets essentieels.. :+
Anoshky schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:49:
[...]

Tandwielen en ketting controleren
Remschijven en remblokken controleren
Koppelingskabel en gaskabel?
Ze staan genoteerd!
Wat bedoel je met onderhoud voor de koppelings- en gaskabel? Smeerolie in de kabel gieten?
mr_zippey schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:50:
[...]

evt. brandstoffilter
Luchtfilter
Verlichting

zoals HTT-Thalan al aan geeft remmen, maar vergeet de leidingen en vloeistof niet :-)
Brandstofilter zit niet er niet op..en is zo ver ik weet ook niet nodig ;)
Het luchtfilter ziet er nog goed uit, heb die 2 maanden geleden nog schoongemaakt
En wat betreft de verlichting, alle lampjes werken, dus dat is toch genoeg? :P

• steef2

Overigens, na lang wikken en wegen heb ik (denk ik!) een knoop doorgehakt voor mezelf wat betreft mijn aankomende motor. Ik wilde echt heel graag de Multistrada 950, maar om deze naar mijn zin te krijgen (i.e. geschikt voor gave motorvakanties inclusief off-road secties), werd de prijs zo rond de € 20,000. Dat is me toch iets too much.

Daarom besloten voor de Honda Africa Twin te gaan. Dit model is nu 2e hands te koop voor ongeveer € 13,000 en doet eigenlijk al voor 80% wat ik wil.
En een tweedehands Multistrada is geen optie? Er zijn voor €13000 ook hele mooie Multi's te kijgen, die misschien nog wel méér dan die 80% van wat jij wil doet. :*) ;)

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:10
steef2 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:08:
[...]

En een tweedehands Multistrada is geen optie? Er zijn voor €13000 ook hele mooie Multi's te kijgen, die misschien nog wel méér dan die 80% van wat jij wil doet. :*) ;)
Je slaat de spijker precies op mn laatste twijfelpunt. ;-).

In mn hart wil ik liever de multi. Maar daar kan ik niet mee naar (bijv) Iran. De 17 inch voorband etc gaan dan een te grote belemnering worden.

Wat ik wel overweeg: in maart een 2e hands Multi kopen. En dan inruilen op een AT zodra ik een trip buiten Europa ga maken.

De vraag is, wat geeft een dealer na een jaar voor een Multi van 13.000? Iets van 11.000 ofzo?

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:11
Dat ligt er aan wat er van over is nadat hij in Iran is geweest denk ik :+

• Anoshky
  • Laatst online: 15-11 12:57
steef2 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:03:

[...]

Ze staan genoteerd!
Wat bedoel je met onderhoud voor de koppelings- en gaskabel? Smeerolie in de kabel gieten?
Vooral eerst kijken of ze nog in goede staat zijn, desnoods vervangen!

• mr_zippey
Vering al bekeken?

Zelf heb ik het idee dat het bij mij allemaal een beetje slap (kwaaltje van de bandits) is dus ga binnenkort eens kijken voor progressieve voorpootveren.

Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?

• steef2
Requiem19 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:11:
[...]

Je slaat de spijker precies op mn laatste twijfelpunt. ;-).

In mn hart wil ik liever de multi. Maar daar kan ik niet mee naar (bijv) Iran. De 17 inch voorband etc gaan dan een te grote belemnering worden.

Wat ik wel overweeg: in maart een 2e hands Multi kopen. En dan inruilen op een AT zodra ik een trip buiten Europa ga maken.

De vraag is, wat geeft een dealer na een jaar voor een Multi van 13.000? Iets van 11.000 ofzo?
Ik heb geen idee, heb je al gekeken om een AT of iets vergelijkbaars te huren voor die trip naar Iran? ;)

Peter Muurman, een avonturier op een 998, is volgens mij dit jaar ook door Iran getrokken. Ik weet niet of hij al thuis is maar zover ik weet heeft een 998 ook een 17 inch voorband. Ik weet niet precies waarom een 17 inch voorband voor jou een belemmering vormt. (iets met regelgeving misschien?) Maar je zou kunnen proberen met hem in contact te komen. Zijn hele verhaal staat in het ducatiblad, de Strada, maar die heb ik nu niet bij de hand. ;)

• Requiem19
steef2 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:48:
[...]

Ik heb geen idee, heb je al gekeken om een AT of iets vergelijkbaars te huren voor die trip naar Iran? ;)

Peter Muurman, een avonturier op een 998, is volgens mij dit jaar ook door Iran getrokken. Ik weet niet of hij al thuis is maar zover ik weet heeft een 998 ook een 17 inch voorband. Ik weet niet precies waarom een 17 inch voorband voor jou een belemmering vormt. (iets met regelgeving misschien?) Maar je zou kunnen proberen met hem in contact te komen. Zijn hele verhaal staat in het ducatiblad, de Strada, maar die heb ik nu niet bij de hand. ;)
Ik heb het verhaal van Peter gelezen (althans, zijn vorige trip die kant op). Bizar mooie onderneming!

Peter laat zien dat je zelfs met een Hayabusa de wereld kunt rondrijden, de vraag is echter (imo) op wat voor manier je dat doet. Een 17 inch voorwiel is heel erg geschikt voor asfalt. Stuurt snel in. Motorfietsen met meer off-road pretentie hebben een 19 inch voorwiel (vooral Adventurebikes die het midden houden tussen on-road en off-road) of een 21 inch voorwiel (meer off road gericht).

Met een 21 voorwiel is een motorfiets veel stabieler off-road, met name qua keien, stenen etc. Tevens wil je geen gegoten velgen, aangezien die bij harde impact gelijk kunnen breken, maar wil je eigenlijk spaakwielen.

Met de 998 zal je vaker moeten kiezen voor de 'makkelijkere weg', dan dat je dagen lang onverhard gaat rijden. Als je al onverhard rijdt, zal je echt heel kundig moeten zijn om de boel recht overeind te houden.

Gezien mijn situatie ga ik dus liever voor een motor die echt geschikt is voor dit doel. Ik ben helaas niet zo goed als Peter en daarnaast beleef ik er meer plezier aan als ik op een bike ga waarmee ik lekker kan rossen af en toe :D.

Maar wellicht een leuke Multi totdat zo'n grote trip echt op de agenda staat... dat lijkt me zeker wat!

Verwijderd

het hoofd heb gezien.

Randzaken:

nou, waarschijnlijk is het een kut klus, maar als ie "home serviced was" veel slaan de suspension linkage over.... en ik heb werkelijkwaar geen idee hoe je dat moet noemen in het nederlands.

maar dat is een soort van scharnier punt voor je achtervering, je kan die nalopen om te zien of dat nog een beetje netjes is (moet geloof ik officieel bij ieder beurt een blik op geworpen worden bij motoren, maar vraag me af of dat ook echt gebeurd)

mini edit, dit doen bedoel ik dus
YouTube: Motorcycle Shock Linkage Rebuild & Bearing Replacement

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2016 20:51 ]

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:39

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Whisbones toch? Of link systeem?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• caesar1000

caesar1000

U want some?

http://www.nieuwsmotor.nl...nd-stijgt-ook-in-november

Worden er zo weinig nakeds verkocht dat ze niet eens genoemd worden!?
(Of vallen ze in het 'toer segment'? - nakeds zijn niet primair voor toeren gemaakt :? )

http://www.motor.nl/nieuw...ijbewijzen-zijn-populair/

Goed om te zien dat er een stijgende lijn zit in de motorrijbewijzen. Alleen een beetje jammer dat A1 stagneert... Is sowieso ook niks vergeleken met A2 en A. 1/10 van A2 en 1/36 van A in aantallen wat betreft behaalde rijbewijzen. :+

Afbeeldingslocatie: http://www.motor.nl/media/m/Rijbewijzen.JPG

[ Voor 11% gewijzigd door caesar1000 op 06-12-2016 23:26 ]

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

caesar1000 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:22:
http://www.nieuwsmotor.nl...nd-stijgt-ook-in-november

Worden er zo weinig nakeds verkocht dat ze niet eens genoemd worden!?
(Of vallen ze in het 'toer segment'? - nakeds zijn niet primair voor toeren gemaakt :? )
[...]
Moet wel dat die in het toersegment vallen. Jammer dat de Supersport zo impopulair is, die tweedehands markt blijft zo klein ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• joshje
  • Laatst online: 09-11 22:51
Tylen schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:02:
Whisbones toch? Of link systeem?
Linksysteem heet het ;)

• steef2
mr_zippey schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:25:
[...]

Vering al bekeken?

Zelf heb ik het idee dat het bij mij allemaal een beetje slap (kwaaltje van de bandits) is dus ga binnenkort eens kijken voor progressieve voorpootveren.

Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?
De vering is idd niet de best in z'n klasse maar ik wil niet te veel geld in deze motor investeren, over 2 jaar heb ik hopelijk m'n volledige A en staat er hopelijk een mooie duc voor de deur. :*)

Olie met een hogere viscositeit zou ik nog kunnen overwegen maar ik betwijfel of ik dat allemaal wel overhoop wil gaan halen. De motor rijdt verder op dit moment prima!
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:42:
[...]

nou, waarschijnlijk is het een kut klus, maar als ie "home serviced was" veel slaan de suspension linkage over.... en ik heb werkelijkwaar geen idee hoe je dat moet noemen in het nederlands.

maar dat is een soort van scharnier punt voor je achtervering, je kan die nalopen om te zien of dat nog een beetje netjes is (moet geloof ik officieel bij ieder beurt een blik op geworpen worden bij motoren, maar vraag me af of dat ook echt gebeurd)

mini edit, dit doen bedoel ik dus
YouTube: Motorcycle Shock Linkage Rebuild & Bearing Replacement
Het ziet er wel uit als een klus die te doen is..als de ketting eraf is dan is het een kleine moeite om het achterwiel eruit te halen en hier even naar te kijken. Ik zet het op m'n lijstje, bedankt voor de tip! :)

• steef2
Requiem19 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:10:
[...]

Ik heb het verhaal van Peter gelezen (althans, zijn vorige trip die kant op). Bizar mooie onderneming!

Peter laat zien dat je zelfs met een Hayabusa de wereld kunt rondrijden, de vraag is echter (imo) op wat voor manier je dat doet. Een 17 inch voorwiel is heel erg geschikt voor asfalt. Stuurt snel in. Motorfietsen met meer off-road pretentie hebben een 19 inch voorwiel (vooral Adventurebikes die het midden houden tussen on-road en off-road) of een 21 inch voorwiel (meer off road gericht).

Met een 21 voorwiel is een motorfiets veel stabieler off-road, met name qua keien, stenen etc. Tevens wil je geen gegoten velgen, aangezien die bij harde impact gelijk kunnen breken, maar wil je eigenlijk spaakwielen.

Met de 998 zal je vaker moeten kiezen voor de 'makkelijkere weg', dan dat je dagen lang onverhard gaat rijden. Als je al onverhard rijdt, zal je echt heel kundig moeten zijn om de boel recht overeind te houden.

Gezien mijn situatie ga ik dus liever voor een motor die echt geschikt is voor dit doel. Ik ben helaas niet zo goed als Peter en daarnaast beleef ik er meer plezier aan als ik op een bike ga waarmee ik lekker kan rossen af en toe :D.

Maar wellicht een leuke Multi totdat zo'n grote trip echt op de agenda staat... dat lijkt me zeker wat!
De Multi 1200 Enduro heeft een 19 inch spaakwiel voor, misschien is het een optie te informeren naar de mogelijkheden op een oudere Multi? Je kunt er sowieso je afschrijving (~€2000) op stuk slaan. Voor dat geld zijn er vast wel mogelijkheden en rijd je gewoon op je droommotor. ;)

Ik weet ook niet hoelang de trip gaat worden maar je zou altijd nog kunnen overwegen een motor te huren, al heb ik geen idee wat die kosten zijn.

• Requiem19
steef2 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:20:
[...]

De Multi 1200 Enduro heeft een 19 inch spaakwiel voor, misschien is het een optie te informeren naar de mogelijkheden op een oudere Multi? Je kunt er sowieso je afschrijving (~€2000) op stuk slaan. Voor dat geld zijn er vast wel mogelijkheden en rijd je gewoon op je droommotor. ;)

Ik weet ook niet hoelang de trip gaat worden maar je zou altijd nog kunnen overwegen een motor te huren, al heb ik geen idee wat die kosten zijn.
Haha, dank voor het meedenken! Wat ik weet van motorhuur is dat het bijna niet mogelijk is voor zoveel KM en zoveel tijd. Misschien moet ik eens kijken naar Ducati leasen...

Een 19 inch voorwiel plaatsen op een 17 inch bike zorgt voor een wijziging in de geometrie. Dan moet je dus ook de achterkant evenredig verhogen en is de kans alsnog groot dat het niet stuurt zoals bedoeld helaas.

Als ik de jackpot win, zou ik ook gewoon de 1200 enduro kunnen kopen uiteraard. Misschien mooi sponsorplan in elkaar draaien...

• tdw
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Dan vraag ik mij ten eerste af waarom ze niet hun helikopter gebruiken aangezien dat ding zat snel is
Het gebruik van een helikopter is aan een berg regels gebonden in verband met geluidsoverlast. Bovendien hebben ze ook maar 8 helikopters en ze staan allemaal op Schiphol. Wanneer er dus in Groningen iets aan de hand is ben je dus al een uur aan het vliegen voordat je ook maar in de buurt bent en dan is het natuurlijk al te laat.
en ten tweede of het ook niet wat onveilig zou worden om bv. een motormuis met 250 km/h te achtervolgen. Moeten ook wel een beetje rekening houden met de rest van het verkeer natuurlijk...
Agenten zijn natuurlijk ook getraind om de veiligheid in het oog te houden, en ze breken ook wel eens gewoon een achtervolging af (afhankelijk van het gepleegde feit uiteraard). Verder heb ik persoonlijk erg weinig medelijden met iemand die zichzelf dood rijdt omdat ze onder een boete uit willen komen, maar dat kan aan mij liggen :+

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-11 17:19
tdw schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:42:
[...]

Het gebruik van een helikopter is aan een berg regels gebonden in verband met geluidsoverlast. Bovendien hebben ze ook maar 8 helikopters en ze staan allemaal op Schiphol. Wanneer er dus in Groningen iets aan de hand is ben je dus al een uur aan het vliegen voordat je ook maar in de buurt bent en dan is het natuurlijk al te laat.
Soms staan ze ook op Rotterdam (The Hague) Airport. Soms die dikke blauwe en anders de normale politie heli. Worden voornamelijk ingezet rond regio Rotterdam.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• caesar1000

caesar1000

U want some?

noes schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:48:
[...]
Moet wel dat die in het toersegment vallen. Jammer dat de Supersport zo impopulair is, die tweedehands markt blijft zo klein ;)
Tja, verschuiving van de markt omdat er steeds meer nakeds/toerfietsen zijn die qua ontwerp en features ver zijn en ook up-to-date elektronica hebben. Veel mensen kiezen dan liever voor zo'n motor.

Denk dat het in Nederland misschien ook een klein beetje te maken heeft met de rijbewijzen. Het systeem van nu moedigt niet aan om op jonge leeftijd te gaan rijden en doorgaans is het zo dat des te ouder iemand is, des te minder snel zullen ze een supersport kopen (uitzonderingen daar gelaten). Wetgeving wordt er ook niet bepaald beter op. ;(

Meer mensen met een toerfiets, minder mensen met een supersport.
Wishbones zie je ook vooral in de autowereld. :)
tdw schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:42:
[...]

[...]
Agenten zijn natuurlijk ook getraind om de veiligheid in het oog te houden, en ze breken ook wel eens gewoon een achtervolging af (afhankelijk van het gepleegde feit uiteraard). Verder heb ik persoonlijk erg weinig medelijden met iemand die zichzelf dood rijdt omdat ze onder een boete uit willen komen, maar dat kan aan mij liggen :+

[video]
Van wat ik weet hebben ze volgens mij ook wat gestationeerd in Volkel op de basis. Zo hebben ze ook in het zuiden/westen van het land helikoptersteun en dus als er via de snelweg weer een keer gevlucht wordt kunnen ze vanaf daar opstijgen. Zal inderdaad ook wel veel gedoe zijn met geluidsoverlast, maar als ze over een snelweg vliegen aka de A12 richting Duitsland denk ik dat daar zelfs toestemming voor is om 03:00 's nachts. :9

Maar inderdaad. Ze braken bij die achtervolging die ik een aantal dagen geleden postte af omdat daar de snelheid opliep tot 250+. Daarom denk ik ook dat snelle wagens niet perse zoveel beter zijn aangezien ze toch nooit met 300 achter iemand aangaan. :+
aidanl schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:57:
[...]
Soms staan ze ook op Rotterdam (The Hague) Airport. Soms die dikke blauwe en anders de normale politie heli. Worden voornamelijk ingezet rond regio Rotterdam.
Zullen daar ook wel meer nodig zijn. ;)

• Wootlock
  • Laatst online: 14-11 15:58

Wootlock

Evilution

Supersport motoren zijn ook vrij duur (600 cc supersport gaan rond de koers van 12-14k, de 1000cc vaak nog duurder)
Terwijl je al een behoorlijke naked hebt voor 10k :)

"Don't let your dreams be memes"

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Tering hee.... het is altijd sip als een ouder een kind verliest of zo zwaar gewond ziet raken, maar deze jongen wilde zo lijkt het niet eens naar een goed advies luisteren. Dat je de gevaren verkeerd inschat is één ding, maar hij wilde zo graag zijn gelijk/zin hebben dat hij zich ervoor in coma heeft gereden, dat vind ik echt erg :/.

Ik hoop echt heel erg dat ik mijn kinderen zo opvoed dat ze weten wanneer er ruimte is voor eigenwijs zijn en wanneer niet.

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Wootlock schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:47:
Supersport motoren zijn ook vrij duur (600 cc supersport gaan rond de koers van 12-14k, de 1000cc vaak nog duurder)
Terwijl je al een behoorlijke naked hebt voor 10k :)
Nieuw ja, maar 2e hands zijn ze prima te betalen. Dat zal denk ik niet de #1 reden zijn waarom men ze veel minder nieuw koopt. (Als je die 3.8% ziet zou je je bijna afvragen of er überhaupt nog nieuw verkocht worden. :+ )
HTT-Thalan schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:15:
[...]
Tering hee.... het is altijd sip als een ouder een kind verliest of zo zwaar gewond ziet raken, maar deze jongen wilde zo lijkt het niet eens naar een goed advies luisteren. Dat je de gevaren verkeerd inschat is één ding, maar hij wilde zo graag zijn gelijk/zin hebben dat hij zich ervoor in coma heeft gereden, dat vind ik echt erg :/.

Ik hoop echt heel erg dat ik mijn kinderen zo opvoed dat ze weten wanneer er ruimte is voor eigenwijs zijn en wanneer niet.
Net het filmpje bekeken en idd erg triest. Weet wel dat dat natuurlijk op jongeren leeftijd vaak zo is dat je toch de grenzen wilt opzoeken, maar zoiets als dit heb ik in mijn omgeving iig nog nooit meegemaakt. Meeste mensen die ik ken van rond de 18-21 hebben allemaal wel het geweten dat ze dat soort capriolen niet zomaar uithalen.

Dat is ook wel het gevaarlijke van beginnend motorrijders en ervaren motorrijders die samen rijden (of alleen kan ook natuurlijk). Soms willen de beginnende motorrijders zich 'bewijzen' of bijblijven en komen daardoor in gevaarlijke situaties zoals bijvoorbeeld inhalen, met weinig vermogen, waardoor je met pech bv. niet haalt en vol op een auto klapt. Of bijvoorbeeld met weinig ervaring even snel door de bochten willen en daardoor met motor en al in de vangrail belanden.

Toen ik in september met Pilatus en Dragonslayer666 naar Zelhem reed hadden we op een gegeven moment ook een stuk waarbij we rond de 90 gingen toen we gingen inhalen. Pilatus ging er als een raket voorbij, dragonslayer666 ook nog met zat snelheid en toen wou ik ook natuurlijk inhalen. In eerste instantie leek het veilig totdat ik ontdekte dat er gelijk daarna een bocht zat. Toch maar even besloten om erachter te blijven rijden en in de bocht zelf kwam er een truck en auto's tegemoet langs... O-)

Stel iemand die toch tot de grens wilt gaan en echt absoluut niet wilt achterblijven had op mijn motor gezeten dan was het waarschijnlijk afgelopen met een dodelijk ongeluk. Weinig vermogen helpt in zulke situaties absoluut niet mee...

Rijinstructeur en zelfs de examinator hebben ook allebei een keer gezegd dat ik moet opletten bij het invoegen/inhalen op de snelweg aangezien je te weinig vermogen hebt om 'm eruit te knijpen mocht het niet helemaal lopen zoals gepland. |:(

Is eigenlijk het grootste gevaar op 80 wegen aangezien je daar dus ook met tegenliggers te maken hebt.

• kazzzdafke
Zeg kom kom, hij was oud genoeg om te beseffen wat hij deed.. Er is verschillende keren hem gepoogd dit ook duidelijk te maken.
Wie niet horen wil, .......

Wel heel erg voor de moeder natuurlijk, maar ik ben blij dat hij op in coma ligt, en niet één of ander kindje dat hij met zijn domme kop omver zou gereden kunnen hebben.

• tdw
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

kazzzdafke schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:34:
Zeg kom kom, hij was oud genoeg om te beseffen wat hij deed..
Nee.

De hersencentra die instaan voor het herkennen van gevaar zijn op 18-jarige leeftijd nog niet volgroeid

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-11 08:19
#hoortniet #doehettoch!

Welkom!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• caesar1000

caesar1000

U want some?

kazzzdafke schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:34:
Zeg kom kom, hij was oud genoeg om te beseffen wat hij deed.. Er is verschillende keren hem gepoogd dit ook duidelijk te maken.
Wie niet horen wil, .......

Wel heel erg voor de moeder natuurlijk, maar ik ben blij dat hij op in coma ligt, en niet één of ander kindje dat hij met zijn domme kop omver zou gereden kunnen hebben.
In Engeland zou 'ie waarschijnlijk in de cel belanden voor dit roekeloze rijgedrag. Misschien nog wel een betere oplossing geweest.
tdw schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:59:
[...]
Nee.

De hersencentra die instaan voor het herkennen van gevaar zijn op 18-jarige leeftijd nog niet volgroeid
Ligt ook weer heel erg aan het persoon. Hebt gasten van 25 die nog steeds de gekste en gevaarlijkste capriolen uithalen terwijl er net zo goed iemand van 18 kan zijn die beheerst en zoals het hoort met de motor omgaat.

Ach wees blij. Met het nieuwe rijbewijzen systeem is er in ieder geval een deel al 'uitgefilterd'. ;)

Oh en hoe vaak ik al wel niet 'oudere' motorrijders in Wegmisbruikers heb langs zien komen. :+

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Tg6KjfrGzDI]

Voor iedereen die elke ochtend benieuwd is of er gestrooid is:

Zout Alarm - "Handig voor de motormuizen onder ons om pekelschade aan de motor te voorkomen."

Een app van Rijkswaterstaat om op je mobiel makkelijk de strooiroutes te kunnen zien/een melding te krijgen wanneer er op jou route gestrooid is. Misschien toch iets makkelijker dan naar de website gaan. :)

[ Voor 6% gewijzigd door caesar1000 op 07-12-2016 23:30 ]

• 418O2
https://www.skoften.net/i...ij_geen_sirenes_kan_horen

Deze wordt begonnen achter mijn huis en eindigt op mijn vast rijweggetje

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
caesar1000 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 23:25:
Voor iedereen die elke ochtend benieuwd is of er gestrooid is:

Zout Alarm - "Handig voor de motormuizen onder ons om pekelschade aan de motor te voorkomen."

Een app van Rijkswaterstaat om op je mobiel makkelijk de strooiroutes te kunnen zien/een melding te krijgen wanneer er op jou route gestrooid is. Misschien toch iets makkelijker dan naar de website gaan. :)
Nou, van Rijkswaterstaat issie toch écht niet hoor 8)7

Maar misschien wel handig idd.

• mr_zippey
418O2 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 23:41:
https://www.skoften.net/i...ij_geen_sirenes_kan_horen

Deze wordt begonnen achter mijn huis en eindigt op mijn vast rijweggetje
leuk weggetje :)

• steef2
caesar1000 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:39:
Rij-instructeur en zelfs de examinator hebben ook allebei een keer gezegd dat ik moet opletten bij het invoegen/inhalen op de snelweg aangezien je te weinig vermogen hebt om 'm eruit te knijpen mocht het niet helemaal lopen zoals gepland. |:(

Is eigenlijk het grootste gevaar op 80 wegen aangezien je daar dus ook met tegenliggers te maken hebt.
Heb je ook een A2-rijbewijs? Of houd je gewoon niet van snelle motoren? :P
Op de snelweg ervaar ik dat vermogenstekort ook weleens. Terugschakelen helpt daar meestal wel bij, maar als ik ook nog een passagier heb dan rijdt de motor gewoon net zo als de auto op de snelweg..rustig aan en er niet te veel van verwachten.. :9
DiedX schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:16:
[...]

#hoortniet #doehettoch!

Welkom!
Danku! :*)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

steef2 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 07:32:
Op de snelweg ervaar ik dat vermogenstekort ook weleens. Terugschakelen helpt daar meestal wel bij, maar als ik ook nog een passagier heb dan rijdt de motor gewoon net zo als de auto op de snelweg..rustig aan en er niet te veel van verwachten.. :9
Mijn eerste auto was ook een underpowered Peugootje 205, daar was inhalen ook een uitdaging mee.

Mijn eerste motor is een Transalp 600, met 50pk op ruwweg 200 kilo. Hij valt dus net 3pk uit de A2 classificatie, maar ze trekken hard zat op - het is alleen de topsnelheid die niet zoveel voorstelt, maar dat is voor een eerste motor niet zo'n probleem, zolang het maar voldoende trekt naar de 130/140 toe.

Ik hou zeer zeker wel van snelheid, maar ik wil me op de motor vooral op de techniek richten. Ik heb gezien wat je oefent tijdens de VRO cursussen en offroad courses, en het schijnt dat je hetgeen je daar leert ook allemaal kunt gebruiken op asfalt. Als je de techniek tot in de puntjes beheerst, gaat het vanzelf hard, zo heb ik het in de auto ook geleerd.

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Osiris schreef op donderdag 8 december 2016 @ 00:01:
[...]
Nou, van Rijkswaterstaat issie toch écht niet hoor 8)7

Maar misschien wel handig idd.
Foutje. Brugradar* :)
steef2 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 07:32:
[...]
[...]
Heb het nog moeilijker. Heb het A1 rijbewijs dus maar max 15 pk (alhoewel ik 17 pk heb) :+

Terugschakelen helpt zelfs bij 125cc al best want des te hoger ik in de toeren zit des te meer power. :*)
HTT-Thalan schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:25:
[...]

Mijn eerste auto was ook een underpowered Peugootje 205, daar was inhalen ook een uitdaging mee.

Mijn eerste motor is een Transalp 600, met 50pk op ruwweg 200 kilo. Hij valt dus net 3pk uit de A2 classificatie, maar ze trekken hard zat op - het is alleen de topsnelheid die niet zoveel voorstelt, maar dat is voor een eerste motor niet zo'n probleem, zolang het maar voldoende trekt naar de 130/140 toe.

Ik hou zeer zeker wel van snelheid, maar ik wil me op de motor vooral op de techniek richten. Ik heb gezien wat je oefent tijdens de VRO cursussen en offroad courses, en het schijnt dat je hetgeen je daar leert ook allemaal kunt gebruiken op asfalt. Als je de techniek tot in de puntjes beheerst, gaat het vanzelf hard, zo heb ik het in de auto ook geleerd.
Yup, zoals we weten gaat het echt om de rijder op de motor.

In dat opzicht, als je gaat vergelijken met auto's, valt 15 pk nog enigszins te relativeren:

KTM Duke 125
15 pk
138 kg (!)

Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech
82 pk
940 kg

=

KTM Duke 125
1 kg = 0.11 pk

1 kg = 0.09 pk

Als je er zo naar kijkt valt een A1 motor dus nog een beetje mee qua vermogen. :+

• Leviathius
Maar als zo'n zuinig koekblikje zijnde wordt er niet raar opgekeken als je er 30seconden over doet om een vrachtwagen in te halen. Als rebelse KTM motorrijder wordt van je verwacht dat je er maar 5seconden over doet ;) Verder heb je wel gelijk, je bent in principe nog steeds sterker dan zo'n groene auto, maar of je daar nou trots op moet zijn :9

• Nero22
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:59
Op mijn baby Ninja had ik soms ook problemen met invoegen op de snelweg... Mensen verwachten dat je er nog wel even voorlangs kan piepen op een motor. Maar ja, met 32 pk gaat dat niet altijd zo makkelijk. :D Wat dat betreft is het fijner dat ik mijn brommert tegenwoordig naar 160km/u kan brengen in zijn 2. :')

It's funny. But not ha-ha funny.

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:20

Rick-Jan

always connected

En dan heb je ook nog zoiets als koppel en topsnelheid. Ook is de versnelling na 100km per uur is bij de A1 motoren ook niet je van het, gevaarlijk zelfs. Ik ben 1x met mijn A1 motortje over de snelweg geweest en daar was ik heel snel weer vanaf. Levensgevaarlijk.

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• Dryhte
Nero22 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:13:
Op mijn baby Ninja had ik soms ook problemen met invoegen op de snelweg... Mensen verwachten dat je er nog wel even voorlangs kan piepen op een motor. Maar ja, met 32 pk gaat dat niet altijd zo makkelijk. :D Wat dat betreft is het fijner dat ik mijn brommert tegenwoordig naar 160km/u kan brengen in zijn 2. :')
'k Kan niet zeggen dat ik al gevoeld heb dat ik iets miste op de CB500X... Toch niet in vergelijking met auto's (proberen meekomen met andere moto's is soms wat minder simpel, al ligt dat waarschijnlijk voornamelijk aan gebrek aan ervaring, dan helpen pk's toch niet).

• Nero22
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:59
Dryhte schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:18:
[...]

'k Kan niet zeggen dat ik al gevoeld heb dat ik iets miste op de CB500X... Toch niet in vergelijking met auto's (proberen meekomen met andere moto's is soms wat minder simpel, al ligt dat waarschijnlijk voornamelijk aan gebrek aan ervaring, dan helpen pk's toch niet).
Het is naar mijn idee meer dat automobilisten eerder met elkaar rekening houden, dan met motoren. Wat ik zeg: de meesten denken dat een motor wel voldoende snelheid heeft om in te voegen/halen.

It's funny. But not ha-ha funny.

• Leviathius
Dryhte schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:18:
[...]

Ik mis inderdaad ook niks op mijn CB500F. Kan prima meekomen op de snelweg, alleen de wind is nogal wennen aangezien ik met woonwerk-verkeer max 70km wegen heb.

Wat ik wel vind, ik weet niet hoe dat bij jou is, dat de CB500 hoog in de toeren zit op de snelweg. Ik had op een forum gelezen dat iemand het achtertandwiel (41T) vervangen had met die van de NC750 (39T). Door het verminderen van het aantal tanden neemt het stijgen van de toeren af en scheelt het 1000rpm op de snelweg. Ook worden de versnellingen iets langer en hoef je dus minder snel door te schakelen. En als laatste bijkomend voordeel werd genoemd dat hij niet meer op zoek was naar een 7de versnelling.
Zijn er hier mensen met ervaring/kennis hierover? Raden jullie het aan of af om met de tandwielgroottes te klooien?

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Leviathius schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:06:
Maar als zo'n zuinig koekblikje zijnde wordt er niet raar opgekeken als je er 30seconden over doet om een vrachtwagen in te halen. Als rebelse KTM motorrijder wordt van je verwacht dat je er maar 5seconden over doet ;) Verder heb je wel gelijk, je bent in principe nog steeds sterker dan zo'n groene auto, maar of je daar nou trots op moet zijn :9
Ja, dat is waar. :D

Gelukkig zijn het geluid en vooral de lichtvoetigheid van de Duke wel prima in orde....

.... en gaat het onder de 80 wel nog een beetje rap waardoor je in de stad wel de KTM rebel kunt uithangen. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.asphaltandrubber.com/wp-content/uploads/2011/04/Rok-Bagoro%C5%A1-KTM-125-Duke-6.jpg
Rick-Jan schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:17:
En dan heb je ook nog zoiets als koppel en topsnelheid. Ook is de versnelling na 100km per uur is bij de A1 motoren ook niet je van het, gevaarlijk zelfs. Ik ben 1x met mijn A1 motortje over de snelweg geweest en daar was ik heel snel weer vanaf. Levensgevaarlijk.
Nou moet ik wel zeggen dat de KTM van mij wel echt alles eruit haalt wat erin zit en dat met een top van rond de 125-130 snelweg wel te doen is. Zit met rond de 12 seconde op de 100 en nog nooit echte problemen gehad met invoegen. Mocht ik niet kunnen invoegen, en het is mogelijk, dan rij ik gewoon een stuk over de vluchtstrook en voeg ik dan in. Ik ga echt niet met een 15 pk motor aan het einde van de invoegstrook staan wachten...

Natuurlijk is snelweg niet iets wat je bv. met WW moet willen met een A1 motor, maar voor soms een keer kan het wel (in ieder geval met de KTM).

[ Voor 3% gewijzigd door caesar1000 op 08-12-2016 10:40 ]

• bakvis
  • Laatst online: 19:39

bakvis

Tweakers.Nerd

Leviathius schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:27:
[...]

Ik mis inderdaad ook niks op mijn CB500F. Kan prima meekomen op de snelweg, alleen de wind is nogal wennen aangezien ik met woonwerk-verkeer max 70km wegen heb.

Wat ik wel vind, ik weet niet hoe dat bij jou is, dat de CB500 hoog in de toeren zit op de snelweg. Ik had op een forum gelezen dat iemand het achtertandwiel (41T) vervangen had met die van de NC750 (39T). Door het verminderen van het aantal tanden neemt het stijgen van de toeren af en scheelt het 1000rpm op de snelweg. Ook worden de versnellingen iets langer en hoef je dus minder snel door te schakelen. En als laatste bijkomend voordeel werd genoemd dat hij niet meer op zoek was naar een 7de versnelling.
Zijn er hier mensen met ervaring/kennis hierover? Raden jullie het aan of af om met de tandwielgroottes te klooien?
Veranderen van tandwiel wordt vaak gedaan, voornamelijk om juist meer acceleratie en "oemph" te krijgen van de motor.

Kleiner tandwiel achterop zal inderdaad het toerental bij een bepaalde snelheid (bijvoorbeeld 100kmh) met een x aantal toeren laten zakken, hier staat tegenover dat de acceleratie wel minder zal zijn.

Vergelijk het met een fiets met derailleur versnellingen. Een groot blad voor en een klein tandwiel achter betekend veel snelheid zonder dat je voeten vaak rond moeten. Een klein blad voor en een groot tandwiel achter betekend weinig snelheid omdat je voeten vaak rond moeten maar wel veel acceleratie!

Mijn Specs

• kazzzdafke
tdw schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:59:
[...]

Nee.

Wacht....!! Cynisme via fora ontgaat me nog al eens, daarom stel ik de vraag:

Is dit serieus bedoelt of als grappig antwoord?

• Leviathius
bakvis schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:38:
[...]

Veranderen van tandwiel wordt vaak gedaan, voornamelijk om juist meer acceleratie en "oemph" te krijgen van de motor.

Kleiner tandwiel achterop zal inderdaad het toerental bij een bepaalde snelheid (bijvoorbeeld 100kmh) met een x aantal toeren laten zakken, hier staat tegenover dat de acceleratie wel minder zal zijn.

Vergelijk het met een fiets met derailleur versnellingen. Een groot blad voor en een klein tandwiel achter betekend veel snelheid zonder dat je voeten vaak rond moeten. Een klein blad voor en een groot tandwiel achter betekend weinig snelheid omdat je voeten vaak rond moeten maar wel veel acceleratie!
Dat had ik ook al gelezen inderdaad. Je moet afwegen of je acceleratie wilt opofferen voor lagere toeren op hogere snelheid. Ik kijk het voor nu nog even aan in ieder geval. Ik zit misschien 1x per maand op de snelweg en dat is dan bij uitzondering. Dus het heeft voorlopig nog weinig zin. Maar minder te hoeven schakelen is ook wel prettig. Zit nu al in z'n 6 als ik 60-70 rijd.

• steef2
HTT-Thalan schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:25:
[...]

Wat een wijze woorden, hier kan ik mij alleen maar bij aansluiten. ;)

Het probleem is alleen dat ik jarenlang passagier ben geweest op motor die ook bij 140 nog makkelijk doortrokken. Ik ben dus verwend en die extra 'punch' mis ik wel een beetje op de snelweg. Al staat Ducati natuurlijk ook gewoon bekend om z'n heerlijke vroege koppel. Dat rijdt gewoon echt als een trein. :*)
caesar1000 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:56:

Heb het nog moeilijker. Heb het A1 rijbewijs dus maar max 15 pk (alhoewel ik 17 pk heb) :+

Terugschakelen helpt zelfs bij 125cc al best want des te hoger ik in de toeren zit des te meer power. :*)

[...]

Yup, zoals we weten gaat het echt om de rijder op de motor.

In dat opzicht, als je gaat vergelijken met auto's, valt 15 pk nog enigszins te relativeren:

KTM Duke 125
15 pk
138 kg (!)

82 pk
940 kg

=

KTM Duke 125
1 kg = 0.11 pk

1 kg = 0.09 pk

Als je er zo naar kijkt valt een A1 motor dus nog een beetje mee qua vermogen. :+
Ik heb ook een proefles gedaan op zo'n 'motor' maar heb toen besloten om toch maar even te wachten. Het is leuk dat je er op rond mag rijden maar ik vond de motor echt te licht..en een beetje power als je op de snelweg rijdt is geen overbodige luxe. Ik vind het nu al een hoop herrie als ik op de snelweg rijdt met 6500 toeren.. :9

Je berekening is mooi, dan valt het idd nog wel mee, maar je bent vergeten jezelf mee te rekenen. ;)

Berekening incl bestuurder

KTM =
17 pk (op het wiel?)
200 kg
->0.085 pk/kg

Citroën =
82 pk
1000 kg
->0.082 pk/kg

Wat zijn de kosten eigenlijk van een vermogensuitdraai? :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

caesar1000 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:56:

KTM Duke 125
15 pk
138 kg (!)

82 pk
940 kg

=

KTM Duke 125
1 kg = 0.11 pk

1 kg = 0.09 pk

Zal ik die rekensom ook even maken:

Honda Transalp XL600V:

0,2kw/kg (massa rijklaar, cijfers van RDW) = 40,2kilowatt ofwel ~54,8pk.
Dit kan wel kloppen, er zijn een aantal jaargangen geweest waar de Transalp meer dan de stock 50pk mee kreeg. Massa rijklaar is 201 kilo op kenteken, maar daar moet de rijder nog bij, en die weegt nu (na een streng dieet :*)) ongeveer 80 kilo, plus motorkleding en koffers, laten we zeggen 100 kilo erbij.

We hebben dus ~55pk op ~300 kilo, ofwel 0,18pk/kilo.

De Skoda doet 224pk, massa rijklaar 1482kg, maar daar komt de chaffeur (80kg) en de isolatie van de deuren plus de extra audioinstallatie nog bij, dus laten we zeggen 1600kg totaal.

~224pk op ~1600 kilo is ~0,14pk/kilo.

Ik ga er dus gelukkig nog niet op achteruit, ondanks dat mijn alpje in februari 27 jaren oud word B-).

De Skoda heeft nergens moeite mee, en omdat het een diesel is trekt hij vooral tussen de 2- en 4000 toeren vrij fel. De Transalp rijd wat dat betreft ook een beetje als een diesel, vooral koppel onderin en niet zoveel bovenin de toeren (hij gaat sowieso veel minder hoog/ver in de toeren dan veel andere motoren).
steef2 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:53:

(...)

Het probleem is alleen dat ik jarenlang passagier ben geweest op motor die ook bij 140 nog makkelijk doortrokken. Ik ben dus verwend en die extra 'punch' mis ik wel een beetje op de snelweg. Al staat Ducati natuurlijk ook gewoon bekend om z'n heerlijke vroege koppel. Dat rijdt gewoon echt als een trein. :*)
Ik vind het fijn als ik een voertuig op zijn piek (qua vermogen) nog 'in de hand' heb. Dan weet ik ook dat er niet snel situaties zullen zijn waarbij het apparaat mij de baas gaat zijn. Dat betekent dat ik toch langzaam zal moeten klimmen in vermogen. De Transalp is geenzins een langzaam apparaat, ik kan het alleen op de snelweg bij lange na niet winnen van zo'n beetje elk model met een kuip en volgens mij rijd een nieuwe CB500 mij ook nog zoek.

Daar staat tegenover dat de alp die snelheid ook fluitend volhoud door de bagger... en dat vind ik dan juist het aantrekkelijke aan zo'n 'go anywhere' machine. Over een paar jaar koop ik gewoon een mooie Africa twin (XRV750 = 60pk of de nieuwe 1000cc á 95pk) en dan kan ik daarmee leren rijden. Over de 180 hoef ik niet te gaan, voor dat soort snelheden heb ik toch liever gordijnairbags en een rolkooi om me heen.

[ Voor 28% gewijzigd door HTT-Thalan op 08-12-2016 11:00 ]

• Dryhte
Leviathius schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:27:
[...]

Stoort me niet. Op andere wegen dan snelwegen ga ik zelden boven de 5k rpm, maar op de snelweg blijf ik liefst de hele tijd boven 5k rpm (omwille van de trillingen rond 5k). De motor heeft er alvast geen last van (met redline op 8,5k). Verbruik blijft ook binnen de perken onder de 6k.

Ik ga alvast niet met tandwielen knutselen, want dan klopt de speedo/odo/... niet meer en dat willen we niet :)

EDIT: trouwens, met 1000 rpm verschil zit ik aan kruissnelheid net op een vibrator... nee dank je ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Dryhte op 08-12-2016 11:04 ]

• steef2
Dryhte schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:01:
[...]

Stoort me niet. Op andere wegen dan snelwegen ga ik zelden boven de 5k rpm, maar op de snelweg blijf ik liefst de hele tijd boven 5k rpm (omwille van de trillingen rond 5k). De motor heeft er alvast geen last van (met redline op 8,5k). Verbruik blijft ook binnen de perken onder de 6k.

Ik ga alvast niet met tandwielen knutselen, want dan klopt de speedo/odo/... niet meer en dat willen we niet :)
Is de snelheidsmeter bij jou dan gekoppeld aan een tachometer? Bij mij zit deze namelijk op het voorwiel en werkt hetzelfde als een fietstellertje. Ik kan dus wel gemakkelijk mijn tandwielen vervangen, mocht ik dat willen. :)

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Leviathius schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:51:
[...]

Dat had ik ook al gelezen inderdaad. Je moet afwegen of je acceleratie wilt opofferen voor lagere toeren op hogere snelheid. Ik kijk het voor nu nog even aan in ieder geval. Ik zit misschien 1x per maand op de snelweg en dat is dan bij uitzondering. Dus het heeft voorlopig nog weinig zin. Maar minder te hoeven schakelen is ook wel prettig. Zit nu al in z'n 6 als ik 60-70 rijd.
Ik zit 'pas' in z'n bij 90-100 km/u dus geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt. :+
steef2 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:53:
[...]

Ik heb ook een proefles gedaan op zo'n 'motor' maar heb toen besloten om toch maar even te wachten. Het is leuk dat je er op rond mag rijden maar ik vond de motor echt te licht..en een beetje power als je op de snelweg rijdt is geen overbodige luxe. Ik vind het nu al een hoop herrie als ik op de snelweg rijdt met 6500 toeren.. :9

Je berekening is mooi, dan valt het idd nog wel mee, maar je bent vergeten jezelf mee te rekenen. ;)

Berekening incl bestuurder

KTM =
17 pk (op het wiel?)
200 kg
->0.085 pk/kg

Citroën =
82 pk
1000 kg
->0.082 pk/kg

Wat zijn de kosten eigenlijk van een vermogensuitdraai? :)
Nja, vermogen is wel **** omdat dat nu al verveelt, maar zoals HTT-Thalan ergens hiervoor heeft gezegd kun je wel prima met lager vermogen motoren de techniek onder de knie krijgen. Dan zal het in ieder geval niet een intimiderende motor zijn die je daar van weerhoudt. ;)

En ja klopt. Iets te snel. Probeer toch leuk mee te praten terwijl ik stage heb. _/-\o_
Ik vraag me trouwens af of dat gewicht van die Citroen met of zonder vloeistoffen is. Is dat bij auto's standaard met?

Die dyno run was gratuit. MotoPort Days :)
HTT-Thalan schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:53:
[...]

Zal ik die rekensom ook even maken:

Honda Transalp XL600V:

0,2kw/kg (massa rijklaar, cijfers van RDW) = 40,2kilowatt ofwel ~54,8pk.
Dit kan wel kloppen, er zijn een aantal jaargangen geweest waar de Transalp meer dan de stock 50pk mee kreeg. Massa rijklaar is 201 kilo op kenteken, maar daar moet de rijder nog bij, en die weegt nu (na een streng dieet :*)) ongeveer 80 kilo, plus motorkleding en koffers, laten we zeggen 100 kilo erbij.

We hebben dus ~55pk op ~300 kilo, ofwel 0,18pk/kilo.

De Skoda doet 224pk, massa rijklaar 1482kg, maar daar komt de chaffeur (80kg) en de isolatie van de deuren plus de extra audioinstallatie nog bij, dus laten we zeggen 1600kg totaal.

~224pk op ~1600 kilo is ~0,14pk/kilo.

Ik ga er dus gelukkig nog niet op achteruit, ondanks dat mijn alpje in februari 27 jaren oud word B-).

De Skoda heeft nergens moeite mee, en omdat het een diesel is trekt hij vooral tussen de 2- en 4000 toeren vrij fel. De Transalp rijd wat dat betreft ook een beetje als een diesel, vooral koppel onderin en niet zoveel bovenin de toeren (hij gaat sowieso veel minder hoog/ver in de toeren dan veel andere motoren).

[...]

Ik vind het fijn als ik een voertuig op zijn piek (qua vermogen) nog 'in de hand' heb. Dan weet ik ook dat er niet snel situaties zullen zijn waarbij het apparaat mij de baas gaat zijn. Dat betekent dat ik toch langzaam zal moeten klimmen in vermogen. De Transalp is geenzins een langzaam apparaat, ik kan het alleen op de snelweg bij lange na niet winnen van zo'n beetje elk model met een kuip en volgens mij rijd een nieuwe CB500 mij ook nog zoek.

Daar staat tegenover dat de alp die snelheid ook fluitend volhoud door de bagger... en dat vind ik dan juist het aantrekkelijke aan zo'n 'go anywhere' machine. Over een paar jaar koop ik gewoon een mooie Africa twin (XRV750 = 60pk of de nieuwe 1000cc á 95pk) en dan kan ik daarmee leren rijden. Over de 180 hoef ik niet te gaan, voor dat soort snelheden heb ik toch liever gordijnairbags en een rolkooi om me heen.
Niet verkeerd om met een 'maar' 50pk motor toch erop vooruit te gaan. :9

Mijn Duke wordt in februari volgens mij 6 jaar. Wat een verschil. :Y)

Voordeel is wel dat ie in z'n 1,2 en 3 aardig oppakt omdat de toeren dan snel klimmen en dan daarna hoog in de toeren het meeste vermogen dus ook dan nog wat trekkracht. Vanaf 80-90 gaat het dan ook een stuk langzamer omdat de luchtweerstand dan langzamerhand teveel wordt.

• Leviathius
Dryhte schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:01:
[...]

Ik kom ook inderdaad nauwelijks boven de 5k rpm uit en zoals ik aangaf doe ik ook nauwelijks snelweg. Laat het voor nu dus lekker voor wat het is.

Wat betreft de speedo/odo meters.. Je motor heeft altijd een standaard afwijking. 70km/u op de teller is in werkelijkheid 66km/u ofzo. Het schijnt dat wanneer je dus van 41T naar 39T gaat je speedometer precies klopt. Dan is 70km/u op de meter ook echt 70km/u op de gps :*)
caesar1000 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:04:
[...]

Ik zit 'pas' in z'n bij 90-100 km/u dus geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt. :+
Dat is nou zuinig rijden :P. En de CB500 heeft max 8,5K rpm in tegenstelling tot bijvoorbeeld een ninja300 die tot de 14K rpm gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Leviathius op 08-12-2016 11:07 ]

• Dryhte
Leviathius schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:05:
[...]

Ik kom ook inderdaad nauwelijks boven de 5k rpm uit en zoals ik aangaf doe ik ook nauwelijks snelweg. Laat het voor nu dus lekker voor wat het is.

Wat betreft de speedo/odo meters.. Je motor heeft altijd een standaard afwijking. 70km/u op de teller is in werkelijkheid 66km/u ofzo. Het schijnt dat wanneer je dus van 41T naar 39T gaat je speedometer precies klopt. Dan is 70km/u op de meter ook echt 70km/u op de gps :*)

[...]

Dat is nou zuinig rijden :P. En de CB500 heeft max 8,5K rpm in tegenstelling tot bijvoorbeeld een ninja300 die tot de 14K rpm gaat.
Tja ik doe woon-werk vooral snelweg (eerste 40km doorrijden, dan 30km filteren ;) ). Ik vind de verhoudingen van de versnellingen prima.

• Leviathius
Dryhte schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:09:
[...]

Tja ik doe woon-werk vooral snelweg (eerste 40km doorrijden, dan 30km filteren ;) ). Ik vind de verhoudingen van de versnellingen prima.
Ik tot nu toe ook hoor, heb tenslotte pas 2 maanden echte ervaring met rijden en dan ook nog eens voornamelijk met nat wegdek... Dus van stevig doorjakkeren is het nog geeneens gekomen. Het was gewoon iets wat ik tegenkwam en beetje onderzoek naar ging doen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

caesar1000 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:04:
[...]

Dan schakel ik net naar zijn drie (maar dat is dan op 4 wielen :+).
Nja, vermogen is wel **** omdat dat nu al verveelt, maar zoals HTT-Thalan ergens hiervoor heeft gezegd kun je wel prima met lager vermogen motoren de techniek onder de knie krijgen. Dan zal het in ieder geval niet een intimiderende motor zijn die je daar van weerhoudt. ;)
Vermogen went snel, dat is waar. Ik was na een jaar alweer... uitgekeken is niet het goede woord, maar wel 'overly comfortable' met de 184pk in de Skoda, dus dat werd een tuning kitje. En ook dat is nu 'normaal' geworden, maar wel van dien aard dat ik er nog van kan genieten, ik gebruik het ook niet constant meer, en ben wonderbaarlijk ook rustiger gaan rijden - ik weet dat ik het leeuwendeel van mijn medeweggebruikers toch zoek zou rijden als ik dat zou willen, en daardoor verdwijnt vaak de noodzaak om dat ook daadwerkelijk te doen.
En ja klopt. Iets te snel. Probeer toch leuk mee te praten terwijl ik stage heb. _/-\o_
Ik vraag me trouwens af of dat gewicht van die Citroen met of zonder vloeistoffen is. Is dat bij auto's standaard met?
Yep. "Massa rijklaar" noemen ze het dan.
Niet verkeerd om met een 'maar' 50pk motor toch erop vooruit te gaan. :9

Mijn Duke wordt in februari volgens mij 6 jaar. Wat een verschil. :Y)

Voordeel is wel dat ie in z'n 1,2 en 3 aardig oppakt omdat de toeren dan snel klimmen en dan daarna hoog in de toeren het meeste vermogen dus ook dan nog wat trekkracht. Vanaf 80-90 gaat het dan ook een stuk langzamer omdat de luchtweerstand dan langzamerhand teveel wordt.
Ik heb de transalp niet op vermogen gekozen maar gewoon omdat ik vind dat hij er supervet uitziet, en hij lekker betaalbaar was. De volgende motor zal zeker meer vermogen hebben, maar dat is ook een beetje omdat ik er ook mee wil gaan kamperen (en b.v. paintball events bezoeken) en ik dan dus best wel wat bagage bij zal hebben.

Zo'n 125cc kan volgens mij prima meekomen als hij de volledige 15pk mee krijgt, maar om mij onverklaarbare redenen krijgt b.v. zo'n Yamaha YBR125 maar 11pk vanuit de fabriek, dus hij gebruikt de 'limieten' van de A1 klasse niet. Scheelt toch bijna 50%.

• Dryhte
Leviathius schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:51:
[...]

hier nog even op inpikken - ik vind dat de CB 't fijnste rijdt als je tegen 5000 toeren schakelt (plus, je 'voelt' het als hij het schakelpunt nadert ;) ).

Dus als je 'm de hele tijd tussen de 4-5k houdt, heb je 't meeste koppel beschikbaar zonder te hoog in de toeren te moeten gaan. Het lijkt me dat jij ruim voor de 5k al opschakelt?

Verwijderd

Net ook eens even de pk gewichtsverhouding van mijn motor nagekeken.

Gewicht met olie en brandstof: 254 kg
Pk: 85

Pk/gewichtsverhouding: 0.33

Hoewel het op papier misschien een log ding is gaat hij in praktijk best vooruit 8)

• Leviathius
Dryhte schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:35:
[...]

hier nog even op inpikken - ik vind dat de CB 't fijnste rijdt als je tegen 5000 toeren schakelt (plus, je 'voelt' het als hij het schakelpunt nadert ;) ).

Dus als je 'm de hele tijd tussen de 4-5k houdt, heb je 't meeste koppel beschikbaar zonder te hoog in de toeren te moeten gaan. Het lijkt me dat jij ruim voor de 5k al opschakelt?
Ik schakel meestal bij optrekken tussen de 4-5k, maar als ik tussen de auto's rijd dan al eerder. De weg naar mijn werk is 10min lang 60km/u en 10min lang 70km/u en meestal rijd ik dan in een treintje met de auto's mee... Op zulke momenten ga je op andere dingen letten, zoals het verbruik. Dan denk ik van, hmm eens kijken of ik nog een versnelling hoger kan. Dusja zodoende rijd je uiteindelijk in z'n 6 60km/u :+

Al ben ik er nog niet helemaal achter of het verbruik daadwerkelijk afneemt als je in een hoge versnelling rijd en dus lagere RPM... Want van dat getalletje op m'n toerenteller wordt ik ook niet veel wijzer.. Die staat bij constante snelheid dan weer op 3,5L/100km en dan weer op 4,5L/100 en doet zich volgens mij elke 30sec verversen ofzo

[ Voor 16% gewijzigd door Leviathius op 08-12-2016 13:33 ]

• Dryhte
Leviathius schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:31:
[...]

Ik schakel meestal bij optrekken tussen de 4-5k, maar als ik tussen de auto's rijd dan al eerder. De weg naar mijn werk is 10min lang 60km/u en 10min lang 70km/u en meestal rijd ik dan in een treintje met de auto's mee... Op zulke momenten ga je op andere dingen letten, zoals het verbruik. Dan denk ik van, hmm eens kijken of ik nog een versnelling hoger kan. Dusja zodoende rijd je uiteindelijk in z'n 6 60km/u :+

Al ben ik er nog niet helemaal achter of het verbruik daadwerkelijk afneemt als je in een hoge versnelling rijd en dus lagere RPM... Want van dat getalletje op m'n toerenteller wordt ik ook niet veel wijzer.. Die staat bij constante snelheid dan weer op 3,5L/100km en dan weer op 4,5L/100 en doet zich volgens mij elke 30sec verversen ofzo
Ik heb het gevoel dat je 't zuinigste rijdt op 90km/h in z'n 6, maar dat alles onder de 6k rpm prima zuinig is :) maar ik kan 't niet 'quantificeren' - ik heb nog nooit de proef op de som genomen, rijd binnen de grenzen van het verstandige gewoon zo snel als de baan toelaat (meestal max 130-140 op de teller). Zuinigste tankbeurt ooit: 3,35l/100km; minst zuinige: 4,34l/100km; gemiddelde: 3,80l/100km.
Pagina: 1 ... 57 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.