Het grote motortopic deel 18 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 104 Laatste
Acties:
  • 313.279 views

Onderwerpen

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
DragonSlayer666 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:41:
[...]

Een paar lessen? Hij had geen rijbewijs :+.
Precies.
kanonnen wat kan die agent rijden!
Als je als getrainde agent iemand zonder rijbewijs niet kan bijhouden doe je natuurlijk ook wel iets fout. Dat ie het op top niet kan bijhouden doe je niets aan, maar op binnenwegen mag het geen probleem zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door PilatuS op 24-11-2016 17:57 ]

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-10 21:53
En bedankt voor die dumpert link.. zit ik weer die hele website af te struinen. Kom ik ineens dit tegen:

http://www.dumpert.nl/med...rek_in_de_underpants.html

Het erge is dat ik ook van dat soort kanalen op YouTube volg waar precies hetzelfde gebeurt. Niet kijken, maar gaan...

• PilatuS
  • Niet online
mamorunl schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:52:
En bedankt voor die dumpert link.. zit ik weer die hele website af te struinen. Kom ik ineens dit tegen:

http://www.dumpert.nl/med...rek_in_de_underpants.html

Het erge is dat ik ook van dat soort kanalen op YouTube volg waar precies hetzelfde gebeurt. Niet kijken, maar gaan...
Die was vrij heftig idd. Genoeg motorrijders die dan naar rechts gaan en vol in de auto rijden.

Edit: Ik vind de motorrijder hier trouwens ook goed fout bezig zijn. Met 100+ over een kruising rijden is niet echt slim. Het is wel weer zo'n klassieke situatie. De auto let niet op en de motor rijd te hard.

Bij zulke situaties ga ik nooit met die snelheid over een kruising heen. Als er geen andere voertuigen zijn wel, maar als er auto's staan gaat de snelheid er bij mij flink uit.

[ Voor 26% gewijzigd door PilatuS op 24-11-2016 18:21 ]

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

[...]

Een paar lessen? Hij had geen rijbewijs :+.
Toen ik op ging voor m'n rijexamen had ik ook nog geen rijbewijs maar ik was wel in staat veilig een motor te besturen, dus dat zegt helemaal niets :+

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nero22
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:55
Om dan ook nog even leuk "nieuws" te delen. :D :+
Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/cuSokyTgxobIs/giphy.gif

It's funny. But not ha-ha funny.

• DragonSlayer666
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 08:42
tdw schreef op donderdag 24 november 2016 @ 18:00:
[...]

Toen ik op ging voor m'n rijexamen had ik ook nog geen rijbewijs maar ik was wel in staat veilig een motor te besturen, dus dat zegt helemaal niets :+
Jij ging op je eerste les ook met 220+ over N-wegen en bochten door met voetje aan de grond? :+

Never ride faster than your guardian angel can fly.

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:49
418O2 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:22:
http://www.dumpert.nl/med...kt_door_tijdens_file.html

ik wil wat lelijks over hem zeggen, maar weet niet waar te beginnen...
Wat een mongool, zal vast zo een Roof rijdertje zijn. Ik ga alleen filteren op het moment dat er ruimte voor is. De manier waarop hij er nu tussendoor forceert en ruimte eist slaat nergens op.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
DragonSlayer666 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 18:46:
[...]

Jij ging op je eerste les ook met 220+ over N-wegen en bochten door met voetje aan de grond? :+
Met een iets betere houding had ie op de oprit naar de snelweg een kneedown gemaakt, da's zonder rijbewijs toch best aardig gedaan. Grappig ook dat de agent daar met het stepje of iets anders ook aan de grond zit.

• DragonSlayer666
Nero22 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 18:33:
Om dan ook nog even leuk "nieuws" te delen. :D :+
[afbeelding]
Voor degene die het hele filmpje wilt zien: Klik
PilatuS schreef op donderdag 24 november 2016 @ 18:50:
[...]

Met een iets betere houding had ie op de oprit naar de snelweg een kneedown gemaakt, da's zonder rijbewijs toch best aardig gedaan. Grappig ook dat de agent daar met het stepje of iets anders ook aan de grond zit.
Dat is dan wel weer waar inderdaad. Maar het blijft een randebiel 8)7

[ Voor 38% gewijzigd door DragonSlayer666 op 24-11-2016 18:56 ]

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:59
PilatuS schreef op donderdag 24 november 2016 @ 18:50:
[...]

Sowieso zie je wel het onderscheid tussen de jongetjes en de mannen v.w.b. bochtenwerk in dat filmpje. Die agent is gewoon dik 3x zo snel door de bochten met die lochuh motor van hem

• PilatuS
  • Niet online
lolgast schreef op donderdag 24 november 2016 @ 18:57:
[...]

Sowieso zie je wel het onderscheid tussen de jongetjes en de mannen v.w.b. bochtenwerk in dat filmpje. Die agent is gewoon dik 3x zo snel door de bochten met die lochuh motor van hem
Dat is zeker zo. Mijn ervaring is ook wel dat het aardig wat tijd nodig heeft om het goed te doen. Met een motor hard door de bochten is wel even wat moeilijker dan met een auto.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
aidanl schreef op donderdag 24 november 2016 @ 18:49:
[...]

Wat een mongool, zal vast zo een Roof rijdertje zijn. Ik ga alleen filteren op het moment dat er ruimte voor is. De manier waarop hij er nu tussendoor forceert en ruimte eist slaat nergens op.
De manier waarop is inderdaad verkeerd, maar ben ik de enige die het opgevallen is dat bij een openstaande brug de auto's bijna altijd ongeveer op de middenstreep staan? In de file genoeg ruimte om te filteren, maar bij een brug... Of komen jullie geen bruggen tegen?

• lolgast
teigetjuh schreef op donderdag 24 november 2016 @ 19:02:
[...]

De manier waarop is inderdaad verkeerd, maar ben ik de enige die het opgevallen is dat bij een openstaande brug de auto's bijna altijd ongeveer op de middenstreep staan? In de file genoeg ruimte om te filteren, maar bij een brug... Of komen jullie geen bruggen tegen?
Zodat de fietsers niet meteen in je auto hangen? Tenminste, in Den Bosch in de stad sta ik met de auto ook niet strak langs de rechterkant. Er zijn meer fietsers dan motoren die schade kunnen aanbrengen ;)

Edit: filmpje nog eens bekenen. Op deze weg zijn geen fietsers :+. Maar ook niet bijzonder veel vrije ruimte rechts

[ Voor 9% gewijzigd door lolgast op 24-11-2016 19:11 ]

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
gwystyl schreef op donderdag 24 november 2016 @ 08:50:
Ik vind het wel handig als motorrijders die tussen de file doorrijden met gevarenlichten rijden, maar alleen links of rechts knipperen vind ik onduidelijk.

De laatste tijd komt het op mijn traject (o.a. stuk A12 Ede-Utrecht) steeds vaker voor dat motorrijders tussen de rechter en middelste baan door gaan ipv tussen de linker en middelste baan zoals hierboven genoemd wordt. Dat is pas verwarrend en zelfs gevaarlijk, omdat de meesten wel gewoon tussen de twee meest linkse banen doorrijden. Als je daar dan plaats voor wil maken kan het zijn dat je ineens een motor in je rechter deur hebt hangen :X
Dat zijn vooral de motorrijders met grootheidswaanzin ;-)
Ede-Utrecht heeft een spitsstrook aan de linkerzijde van de weg. Die rijstrook is smaller, en er is dus minder ruimte voor de motoren tussen rijstrook 1 en 2. Enkele motorrijders vinden dat te eng (in beide betekenissen van het woord ;-) ), en gaan dan maar tussen rijstrook 2 en 3 door.. Volkomen idioot uiteraard.

het zou uiteraard ook helepn als de automobilisten op rijstrook 1 wat verder naar links zouden gaan ;-)

• breew
  • Nu online
EBOOZ schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:15:
Ik snap het probleem met die knipperlichten niet zo eerlijk gezegd. Ik weet dat het niet mag, maar als mensen denken dat dat veiliger is ofzo, laat ze lekker.
Als je er als motorrijden achter zit, dan zijn die twee knipperende lichten gewoon verblindend. zeker in het donker in de regen. Ook valt hun remlicht minder op.
Zeker in combinatie met een motorrijder die wat meer onzeker is in de file (veel remmen, en soms zelfs voetjes aan de grond bij "smalle" doorgangen, zijn die alarmlichten op zijn minst zeeeer hinderlijk, en soms zelfs gewoon gevaarlijk voor de achteropkomende motorrijders.

Als je het psychisch echt persé nodig hebt om met alarmlichten te rijden, regel het dan zo dat de alarmlichten alleen je voorste knipperlichten aansturen, en niet die twee achterop.

[ Voor 3% gewijzigd door breew op 24-11-2016 19:30 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:16

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als het remlicht zo'n probleem is, zit je er dan niet te dicht op?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

noes schreef op donderdag 24 november 2016 @ 16:39:
[...]
"In controle houden" valt dus echt alles mee. Ja, hij reageert fel als je ineens het gas opentrekt, maar heeft niet echt een open/dicht response (zoals mijn Fazer veel meer heeft).
Ja, de elektronica op de superbikes maakt alles wel heel wat makkelijker (lees: veiliger) dan hoe het 'vroeger' (voor mijn tijd :+ ) was. Stel je zou als eerste motor een S1000RR hebben die 0 elektronica heeft dan denk ik dat het wel een ander verhaal is. :P

Blijft ook mooi dat je met modes kunt instellen hoe fel alles is en hoeveel vermogen je tot je beschikking hebt. Soort van tijdelijke restrictie totdat je aan de motor gewend bent en het weer wat verder kunt uitbouwen.
PilatuS schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:14:
http://www.dumpert.nl/med...ontsnapt_aan_politie.html

Toch wel slim om de snelweg te pakken, anders was wegkomen niet gelukt. Een paar lessen kan ie ook wel gebruiken :P
Geen idee of ik 'm al een keer heb gepost, maar deze gast heeft zeker geen lessen (in motorbeheersing) meer nodig:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=g735iRkhL7I]

Die piepende bandjes van de politieauto geven wel aan hoe hard ze door de bocht gaan. ;)
PilatuS schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:55:
[...]
Die was vrij heftig idd. Genoeg motorrijders die dan naar rechts gaan en vol in de auto rijden.

Edit: Ik vind de motorrijder hier trouwens ook goed fout bezig zijn. Met 100+ over een kruising rijden is niet echt slim. Het is wel weer zo'n klassieke situatie. De auto let niet op en de motor rijd te hard.

Bij zulke situaties ga ik nooit met die snelheid over een kruising heen. Als er geen andere voertuigen zijn wel, maar als er auto's staan gaat de snelheid er bij mij flink uit.
Zijn bij ongelukken bijna altijd combinaties van dingen. Heb 1 zo punt terug naar huis en daar ga ik altijd iets langzamer en wat bedachter langs. Vaak heb je ook gewoon geen kans als een auto plots naar voren rijdt.
[...]
Die man kende waarschijnlijk het onderscheid tussen een supersport en supermoto niet. ;)

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

• Ari Gold
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-10 10:50
Poeh, toch maar even van het weekend goedkope winter handschoenen halen voor de paar lessen die nog volgen.

• PilatuS
  • Niet online
caesar1000 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 19:54:
[...]

Stel je zou als eerste motor een S1000RR hebben die 0 elektronica heeft dan denk ik dat het wel een ander verhaal is. :P
Valt wel mee. Het meeste vermogen en koppel zit zo ver boven in de toeren dat als je normaal doet er prima mee te rijden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Ari Gold schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:00:
Poeh, 1 maar even van het weekend goedkope winter handschoenen halen voor de paar lessen die nog volgen.
Tip: ik heb bij de Decathlon onderhandschoentjes gehaald voor 6 euro.

Net heel hard gelachen, stond een Ducati Monster bij het stoplicht. De bestuurder had op elk van zijn uitlaten een hand om op te warmen, slim bezig ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Erapaz op 24-11-2016 20:07 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:55

Ethirty

Who...me?

Kom er net achter dat de officiële Akro die ze via Yamaha verkopen voor de Tracer geen uitneembare dB-killer meer heeft. :/

Leuk, die 2017 regelgeving.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Ari Gold
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-10 10:50
Erapaz schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:05:
[...]

Net heel hard gelachen, stond een Ducati Monster bij het stoplicht. De bestuurder had op elk van zijn uitlaten een hand om op te warmen, slim bezig ;)
Dat zit wel fijn met een andere handschoen erboven?

• lolgast
PilatuS schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:02:
[...]

Valt wel mee. Het meeste vermogen en koppel zit zo ver boven in de toeren dat als je normaal doet er prima mee te rijden is.
Ik heb het jou al vaker tegen zien spreken en zelf snap ik die uitspraken ook niet zo. Ok, ik begon niet op een s1000rr maar op een zx7r. Wat in mijn voordeel werkt is dat die geen elektronische hulpmiddelen had ;)
Je moet niet zo bang zijn en gewoon gasgeven naar gelang de situatie toelaat. Al dat bange gedoe. Lijkt wel een verkapte "ik rij mezelf dood" uitspraak :+

Verwijderd

[...]

Een paar lessen? Hij had geen rijbewijs :+. Maar hij kon meneer bromsnor niet van zich afschudden, kanonnen wat kan die agent rijden!

Nog erger nog (van de FB van Politie Oost-Fryslan):

Uit vervolgonderzoek en een oproep op social media komt een verdachte in beeld. Hij bekent de bestuurder van de motor te zijn en de motor wordt in beslag genomen. De verdachte moet nog voorkomen.
ander filmpje gekeken mischien? hij rijd de agent juist wel zoek op de snelweg (snap ook niet waarom ze met die BMW tractoren rijden, in mijn optiek zou een K1600GT een vele malen betere machine zijn als ze dan toch perse BWM willen)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
lolgast schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:19:
Ik heb het jou al vaker tegen zien spreken en zelf snap ik die uitspraken ook niet zo. Ok, ik begon niet op een s1000rr maar op een zx7r. Wat in mijn voordeel werkt is dat die geen elektronische hulpmiddelen had ;)
De BMW heeft 70% meer vermogen en 50% meer koppel.. en waarschijnlijk ook nog een bredere powerband.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 10:28

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Je moet niet zo bang zijn en gewoon gasgeven naar gelang de situatie toelaat. Al dat bange gedoe. Lijkt wel een verkapte "ik rij mezelf dood" uitspraak :+
Precies. Het zit tussen de oortjes.

En met elke motor kan je met 100 tegen een boom rijden.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• PilatuS
  • Niet online
[...]

Ik heb nog nooit een motor gehad met enige vorm van electronica. Nu zo'n 60.000km later loop ik nog vrolijk rond :)

Mijn eerste motor was een Hornet met zo'n 100pk, nooit problemen mee gehad. Toen der tijd was het nog 21 jaar voor volvermogen en heb ik dus gewacht tot ik 21 was. Had totaal geen zin 25kW, dan maar 3 jaar langer wachten.

Zeker met een 4 cilinder als je geen gekke dingen doet kan 180pk of wat dan ook prima. Gewoon geen volgas geven bij 9.000 toeren of meer en er is niets aan de hand.

Mijn RC8 zou ik een beginner niet aanraden, maar niet om het vermogen. Meer om het moeilijk lopende blok en dingen als een geblokkeerd achterwiel door terug te schakelen zonder tussengas. Ook de binaire gashendel zal voor een beginner niet zo fijn zijn. Opzich kan het wel als eerste motor, maar echt handig vind ik het niet. Het is best een lastige motor om re rijden zonder veel ruimte voor fouten. Voor een beginner is niet relax om er op te rijden. Juist een 4 cilinder rijd lekker makkelijk en het vermogen zit lekker hoog in de toeren. Als je daarmee een beetje verstandig bent is er niets aan de hand. Of ie dan 100pk of 200pk heeft maakt ook niet zoveel uit vind ik.

Electronica is natuurlijk wel erg handig met koud en nat weer met bladeren op de weg. Zelf rij ik nooit met dit weer dus heb dingen als ABS of TC ook niet echt nodig. Sowieso doe ik altijd aan het begin van het seizoen wat remoefeningen om niet bang te zijn flink door te knijpen.

• DragonSlayer666
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:27:
[...]

ander filmpje gekeken mischien? hij rijd de agent juist wel zoek op de snelweg (snap ook niet waarom ze met die BMW tractoren rijden, in mijn optiek zou een K1600GT een vele malen betere machine zijn als ze dan toch perse BWM willen)
Ik doelde op het stuk voor de snelweg. tourbuffel vs supersport is eigenlijk altijd wel oneerlijk, al helemaal als er zoveel verschil in vermogen tussen zit. Die had de agent nooit bij kunnen houden... Hell, Rossi had die kerel niet bij kunnen houden...

• Erapaz
Ari Gold schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:11:
[...]

Dat zit wel fijn met een andere handschoen erboven?
Ja, ik merk er niks van. De onderhandschoenen zijn heel dun, ik vind het fijner dan met dikke winterhandschoenen. Het enige nadeel is dat ze nog steeds niet waterdicht zijn. Mijn zomerhandschoenen zijn namelijk doorwaai (met gaatjes).

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-08 18:32
Er bestaan geen beginnersmotoren. Er bestaan wel beginnersfouten.
Eerste paar jaar gewoon relaxt rijden op de openbare weg en op het circuit grenzen opzoeken.

Verwijderd

DragonSlayer666 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:40:
[...]

Ik doelde op het stuk voor de snelweg. tourbuffel vs supersport is eigenlijk altijd wel oneerlijk, al helemaal als er zoveel verschil in vermogen tussen zit. Die had de agent nooit bij kunnen houden... Hell, Rossi had die kerel niet bij kunnen houden...
blok van meneer agent is bijna 2x zo groot kwa volume, hij had gewoon iets beter zijn best moeten doen, was het niet tot de snelweg gekomen.

waarschijnlijk is het ook nog een oud modelletje SRAD (waarschijnlijk een 750 omdat hij maar rustig uitloopt bij 220+kmh), van zo te zien rond 1996.
dus 20 jaar oud en ongeveer 130PK bij 12000 of meer toeren.

dwz dat de R1200RT van die agent heeft bijna het dubbele aan koppel en mischien 10pk minder..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2016 21:00 ]

• tdw

tdw

Amai seg!

[...]

Ja :? Hoezo niet?

:+
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:27:
[...]

Omdat de K1600 niet geschikt is voor achtervolgingen in smalle steegjes en door stadscentra (te groot en log). Daar is een F800/R1200 veel beter voor. Overigens haalt de K1600 ook niet de snelheden die een SS haalt, daar is ie niet voor gemaakt.
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:57:
[...]

blok van meneer agent is bijna 2x zo groot kwa volume, hij had gewoon iets beter zijn best moeten doen, was het niet tot de snelweg gekomen.

waarschijnlijk is het ook nog een oud modelletje SRAD (waarschijnlijk een 750 omdat hij maar rustig uitloopt bij 220+kmh), van zo te zien rond 1996.

dwz dat de R1200RT van die agent heeft bijna het dubbele aan koppel en mischien 10pk minder..
Dit was geen R1200 ;)Toch wel :+ Al zegt het vermogen ook niet alles. Een gedeelte van de topsnelheid ligt ook aan de gearing natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door tdw op 24-11-2016 21:11 ]

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Verwijderd

tdw schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:09:
[...]

Ja :? Hoezo niet?

:+

[...]

Omdat de K1600 niet geschikt is voor achtervolgingen in smalle steegjes en door stadscentra (te groot en log). Daar is een F800/R1200 veel beter voor. Overigens haalt de K1600 ook niet de snelheden die een SS haalt, daar is ie niet voor gemaakt.

[...]

Dit was geen R1200 ;)Toch wel :+
Waar rijd de NL politie nu mee dan?
zijn ze niet meer van de BMW R1200RT?

Overigens een K1600GT doet 160 PK en ik denk 160nm koppel. Die kunnen kwa top vast wel de 250 plus
halen. dan ga je het met een 750 of 600 niet winnen

• DragonSlayer666
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:57:
[...]

Klopt, helaas mag het in nederland echter niet met geweld oid. Doe mij maar zoals ze het in Guatemala doen. Ze trappen je van je motor en daarna worden vragen gesteld.

Verwijderd

DragonSlayer666 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:14:
[...]

Klopt, helaas mag het in nederland echter niet met geweld oid. Doe mij maar zoals ze het in Guatemala doen. Ze trappen je van je motor en daarna worden vragen gesteld.
en die techniek heeft 100% mijn goedkeuring

• tdw

tdw

Amai seg!

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:13:
[...]

Waar rijd de NL politie nu mee dan?
zijn ze niet meer van de BMW R1200RT?

Overigens een K1600GT doet 160 PK en ik denk 160nm koppel. Die kunnen kwa top vast wel de 250 plus
halen. dan ga je het met een 750 of 600 niet winnen
De politie rijdt vziw met een combinatie van motoren rond. K1600 GT's, F800 GS'en en R1200 RT's.

En zoals ik zei: het vermogen zegt niet zoveel. Een gedeelte van de topsnelheid ligt aan de gearing:

Veel harder dan 230 lopen die dingen dus ook niet. Dat heb je bij toeren (waar die dingen voor gemaakt zijn) ook helemaal niet nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door tdw op 24-11-2016 21:16 ]

~ James May

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

lolgast schreef op donderdag 24 november 2016 @ 09:08:
Volgens mij kun je beter zorgen dat je snelheid in orde is dan een paar extra lampjes hanteren. Mijn motoren hebben tot nu toe nooit een alarmlicht-functie gehad (leest u mee @DrivinUCrazy, ik voel me aangesproken ja) en ik heb nog nooit problemen gehad. In plaats van met je alarmlichten met 30+ km/u verschil kun je ook gewoon rustig rijden. Schrikken de automobilisten ook een stuk minder
Ooohw, zit dat zo :P

Ik dacht altijd dat zo'n motorrijder problemen met de remmen van z'n fiets had en dat 'ie niet kon stoppen en daarom die GEVAARLICHTEN voerde. Ik offer m'n auto dus iedere keen voor niets op als remzone door gewoon dichter naar de andere rijbaan te schuiven waardoor er geen ruimte meer overblijft om tussendoor te rijden.

Vond 't altijd al zo vreemd dat ze altijd wel op tijd stilstaan zonder achter op m'n bumper te klappen :9 >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• PilatuS
  • Niet online
tdw schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:16:
[...]
Veel harder dan 230 lopen die dingen dus ook niet. Dat heb je bij toeren (waar die dingen voor gemaakt zijn) ook helemaal niet nodig.
Dat verwacht je ook niet van 160pk. Had dan toch minimaal 260 verwacht.

Verwijderd

wimmel_1 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:32:
[...]

Ooohw, zit dat zo :P

Ik dacht altijd dat zo'n motorrijder problemen met de remmen van z'n fiets had en dat 'ie niet kon stoppen en daarom die GEVAARLICHTEN voerde. Ik offer m'n auto dus iedere keen voor niets op als remzone door gewoon dichter naar de andere rijbaan te schuiven waardoor er geen ruimte meer overblijft om tussendoor te rijden.

Vond 't altijd al zo vreemd dat ze altijd wel op tijd stilstaan zonder achter op m'n bumper te klappen :9 >:)
huh? blokkeer je express motorrijders die door de file proberen te rijden of begrijp ik je even verkeerd?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:55:
[...]

huh? blokkeer je express motorrijders die door de file proberen te rijden of begrijp ik je even verkeerd?
Smileys staan er niet voor niets :)

Uiteraard niet, dus

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
wimmel_1 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:59:
[...]

Uiteraard niet, dus
Sarcasme on the internet, it's like winking over the phone ;)

• tdw

tdw

Amai seg!

wimmel_1 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:59:
[...]

Uiteraard niet, dus
Iedereen die motorrijders blokkeert moet een boete krijgen voor artikel 5 (hinderen)!

* tdw wandelt snel naar de deur

~ James May

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

tdw schreef op donderdag 24 november 2016 @ 22:04:
[...]

Iedereen die motorrijders blokkeert moet een boete krijgen voor artikel 5 (hinderen)!

Veroordeling voor poging tot doodslag, poging tot moord als je het bewust doet. :+
sarcasme, voor het geval het niet duidelijk is

Maar goed, helaas ook genoeg motorrijders uit hun panty zien gaan, omdat ze er niet langs konden met hun kofferset. Iemand per ongeluk iets te dicht bij de auto ernaast staat en alles muurvast zit, tja, dan moet je óók als motorrijder even wachten tot er weer beweging in komt.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• tdw

tdw

Amai seg!

Ik ben nog beginner en wurm 'm nog niet tussen de krapste gaatjes (of voertuigen met slecht zicht als vrachtwagens en busjes). Jammer dan dat ik wel eens stil sta, de rest van de rit rijd ik wel vrolijk door >:)

~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

lolgast schreef op donderdag 24 november 2016 @ 09:08:
Volgens mij kun je beter zorgen dat je snelheid in orde is dan een paar extra lampjes hanteren. Mijn motoren hebben tot nu toe nooit een alarmlicht-functie gehad (leest u mee @DrivinUCrazy, ik voel me aangesproken ja) en ik heb nog nooit problemen gehad. In plaats van met je alarmlichten met 30+ km/u verschil kun je ook gewoon rustig rijden. Schrikken de automobilisten ook een stuk minder
Grappig, ik zag mijn naam net in een quote voorbij komen, maar had jouw post volledig gemist. Nog even over getwijfeld of ik wel zou reageren, maar je spreekt me zo specifiek aan:
Als ik daadwerkelijk met meer dan 15 km/h verschil* door de file zou rijden, zou ik blauwe lampjes op de motor hebben zitten. Dat zou ik overigens best wel eens willen, ik heb echt bewondering voor die mannen. Ik groet ze ook altijd.

*: ook ik ben niet roomser dan de paus. :+

Overigens, als ik een allroad zou hebben zou ik geen gevarenlichten gebruiken denk ik. Daar kun je tenminste met goed fatsoen een extra setje lampen op monteren waar je daadwerkelijk ook meer mee ziet in het donker.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-10 18:46
Haha ik ga het toch niet doen. De nadelen wegen zwaarder dan de voordelen:p

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

• lolgast
tdw schreef op donderdag 24 november 2016 @ 22:15:
Ik ben nog beginner en wurm 'm nog niet tussen de krapste gaatjes (of voertuigen met slecht zicht als vrachtwagens en busjes). Jammer dan dat ik wel eens stil sta, de rest van de rit rijd ik wel vrolijk door >:)
Ik heb een keer het volgende meegemaakt: verkeer staat muur en muurvast. Ik rij echt stapvoets tussen de auto's en vrachtwagens door en zie 10 auto's verderop iemand de laatste halve meter voor hem gebruiken om verder naar het midden te draaien vanuit de linkerbaan. Prima, toen ben ik achter hem langs links voorbij hem gereden. Even vriendelijk bedankt voor de extra ruimte en een auto later weer naar het midden gegaan.

Ik vind het niet erg om te wachten als ik er niet langs kan, verwacht niet van iedereen dat ze er altijd aan denken, maar sommige mensen gaan in geen 20km ruimte laten...

• tdw

tdw

Amai seg!

lolgast schreef op donderdag 24 november 2016 @ 22:31:
[...]

Ik vind het niet erg om te wachten als ik er niet langs kan, verwacht niet van iedereen dat ze er altijd aan denken, maar sommige mensen gaan in geen 20km ruimte laten...
Ik ook niet, maar dit was dan ook niet opzettelijk. Als ze echt naar me toe sturen dan vind ik er inderdaad wel een andere weg omheen.

~ James May

Verwijderd

hier in spanje is filteren gelukkig doodnormaal (strict genomen wel verboden)
en af en toe maken ze zelfs plek voor je.

de snelheid waarmee het hier gebeurd ligt ook een stukje hoger dan in NL

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

Erapaz schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:05:
[...]

Moet zeggen dat ik dat 1 keer heb gedaan en mijn handschoen daarna (gelukkig tijdelijk) nogal heel erg naar uitlaatgassen rook. Toch maar met m'n hand op 't frame naast het blok houden. _/-\o_
Ethirty schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:09:
Kom er net achter dat de officiële Akro die ze via Yamaha verkopen voor de Tracer geen uitneembare dB-killer meer heeft. :/

Leuk, die 2017 regelgeving.
Waren die niet met een klein lasje vastgemaakt? Eruit tikken die DB-Killer! Tracer is misschien ook niet de motor waar de DB-killer er perse uit zou moeten. :+

Vind die verplichte Euro4 relfectoren op de voorvork ook spuuglelijk. Eraf slopen die handel.

Met
Afbeeldingslocatie: http://www.maxxmoto.be/wp-content/uploads/2016/04/RC-390_90-1200x520.jpg
Zonder
Afbeeldingslocatie: http://www.quikr.com/cars-bikes/pitstop/wp-content/uploads/2016/01/India-spec-2016-KTM-RC390-might-miss-the-side-swung-exhaust.jpg
[...]
Juist daarom maakte mij het ook niet uit of de Duke wel of niet ABS had. Als je goed oefent zoals Pilatus aangeeft ben je ook (deels) voorbereid op situaties waarin ABS handig was geweest.
PilatuS schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:30:
[...]

Ik heb nog nooit een motor gehad met enige vorm van electronica. Nu zo'n 60.000km later loop ik nog vrolijk rond :)

Mijn eerste motor was een Hornet met zo'n 100pk, nooit problemen mee gehad. Toen der tijd was het nog 21 jaar voor volvermogen en heb ik dus gewacht tot ik 21 was. Had totaal geen zin 25kW, dan maar 3 jaar langer wachten.

Zeker met een 4 cilinder als je geen gekke dingen doet kan 180pk of wat dan ook prima. Gewoon geen volgas geven bij 9.000 toeren of meer en er is niets aan de hand.

Mijn RC8 zou ik een beginner niet aanraden, maar niet om het vermogen. Meer om het moeilijk lopende blok en dingen als een geblokkeerd achterwiel door terug te schakelen zonder tussengas. Ook de binaire gashendel zal voor een beginner niet zo fijn zijn. Opzich kan het wel als eerste motor, maar echt handig vind ik het niet. Het is best een lastige motor om re rijden zonder veel ruimte voor fouten. Voor een beginner is niet relax om er op te rijden. Juist een 4 cilinder rijd lekker makkelijk en het vermogen zit lekker hoog in de toeren. Als je daarmee een beetje verstandig bent is er niets aan de hand. Of ie dan 100pk of 200pk heeft maakt ook niet zoveel uit vind ik.

Electronica is natuurlijk wel erg handig met koud en nat weer met bladeren op de weg. Zelf rij ik nooit met dit weer dus heb dingen als ABS of TC ook niet echt nodig. Sowieso doe ik altijd aan het begin van het seizoen wat remoefeningen om niet bang te zijn flink door te knijpen.
Ik weet niet hoever je doorknijpt als je achterwiel bijna van de grond komt, heb nog niet echt remoefeningen met m'n eigen motor gedaan, maar sowieso goed om ook met ABS wat te oefenen. Las in de nieuwste MotoPlus dat je zelfs met de ABS van sommige merken je achterwiel in de lucht (te ver) kunt krijgen. Niet zo'n goede zaak dus... :?

En inderdaad wel waar van die 4-cil. Vriend met die 600RR kon ook prima meerijden over de Posbank en door wat kleine straatjes. Geen enkel probleem.

Qua geluid vind ik het heel mooi, maar geef mij maar koppel onderin/middengebied. Meeste fun. :)

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

caesar1000 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:35:
[...]

Waren die niet met een klein lasje vastgemaakt? Eruit tikken die DB-Killer! Tracer is misschien ook niet de motor waar de DB-killer er perse uit zou moeten. :+

Vind die verplichte Euro4 relfectoren op de voorvork ook spuuglelijk. Eraf slopen die handel.

Met
[afbeelding]
Zonder
[afbeelding]
Die vallen op zich nog mee, die ronde reflectoren zijn helemaal erg.

En die Tracer moet juist wat meer geluid hebben. MT-07 herrie, maar dan met wat meer comfort. :)

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

caesar1000 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 19:54:
[...]

Ja, de elektronica op de superbikes maakt alles wel heel wat makkelijker (lees: veiliger) dan hoe het 'vroeger' (voor mijn tijd :+ ) was. Stel je zou als eerste motor een S1000RR hebben die 0 elektronica heeft dan denk ik dat het wel een ander verhaal is. :P

Blijft ook mooi dat je met modes kunt instellen hoe fel alles is en hoeveel vermogen je tot je beschikking hebt. Soort van tijdelijke restrictie totdat je aan de motor gewend bent en het weer wat verder kunt uitbouwen.

[...]
Ja heel gaaf dat het kan, maar in praktijk staat ie altijd in Race, zelfs met zware regen en wind. In Sport, maar al helemaal in Rain wordt de gasrespons zo afgevlakt dat je het gevoel hebt hem steeds erg ver open te moeten draaien, en het geeft minder controle (of in ieder geval, zo voelt het).

Maar... nodig? Nee. Ben 1x blij geweest met ABS, maar dat had ik waarschijnlijk zonder ook kunnen redden. Ook slechts paar keer tractiecontrole aangesproken, kwestie van iets teveel gas op zeer nat dek. Dus nodig? Nee eigenlijk niet, zoals Pilatus ook zegt: vermogen komt hoog vrij. Onder de 5500rpm is ie vlot (je kan iedere auto eruittrekken als je voor de 6000 schakelt) en je voelt dat er altijd voldoende koppel is (niet horten of stoten als je eens een versnelling te hoog zit), maar rijdt ie eigenlijk relatief mak. Power heb je ook niet continue nodig, dus beetje vlot doorschakelen (yay, QS! :9 ) en je rijdt op n heel andere motor dan met 12000RPM jakkeren ;)

Oh en ABS zegt ook niks over al dan niet stoppies: het zorgt ervoor dat je voorwiel niet blokkeren kan. Anti-wheelie laat m ook gewoon loskomen bij powerwheelies, maar voorkomt dat je tever gaat.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• teigetjuh
  • Niet online
tdw schreef op donderdag 24 november 2016 @ 22:04:
[...]

Artikel 5 is gevaarlijk rijgedrag, er valt ook wat voor te zeggen om dat toe te passen op motorrijders met gevarenlichten aan in de file >:) >:) 8)7

Hoewel voeren van verkeerde lichten een meer correctere aanduiding zal zijn. Als je zonodig op wil vallen: flourgele motor, met reflectie stickers, of gewoon een setje dagrijverlichting monteren. Die laatste maakt je namelijk veel duidelijker zichtbaar als motor ook buiten de file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Waarom dagrijverlichting als m'n dimlicht sowieso altijd aanstaat? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

teigetjuh schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:48:
[...]

Artikel 5 is gevaarlijk rijgedrag, er valt ook wat voor te zeggen om dat toe te passen op motorrijders met gevarenlichten aan in de file >:) >:) 8)7

Hoewel voeren van verkeerde lichten een meer correctere aanduiding zal zijn. Als je zonodig op wil vallen: flourgele motor, met reflectie stickers, of gewoon een setje dagrijverlichting monteren. Die laatste maakt je namelijk veel duidelijker zichtbaar als motor ook buiten de file.
Dus je bent wel van mening dat dagrijverlichtng je beter zichtbaar maakt maar de alarmverlichting dan weer niet..?? :?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Drl is wel toepasselijker dan de alarmlichten. Bij file is er geen gevaar. Ben blij dat ik een setje drl heb gemonteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:29
Osiris schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 06:26:
Dat inderdaad. Ik kan dimlicht op m'n motor niet eens uitzetten; het is dimlicht of grootlicht, andere opties heb ik niet.
Dan nog eens DRL er aan toevoegen lijkt mij een beetje overdreven/onnodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
Bommes schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 06:43:
[...]

Dus je bent wel van mening dat dagrijverlichtng je beter zichtbaar maakt maar de alarmverlichting dan weer niet..?? :?
Filteren is zodat je geen gevaar loopt en daarmee in mijn ogen geen reden om je gevarenverlichting te voeren. Alarmverlichting voeren is gewoon foutieve verlichting voeren. Net zoals je ook geen roodlicht aan de voorkant mag voeren of wit aan de achterkant.
DRL (of mistlampen) werken goed in de file, maar doen ook heel veel voor je zichtbaarheid buiten de file. Daarmee is het in mijn ogen een veel betere en ook wettelijk toegestane oplossing. Zeker in de schemering of in het donker kun je als motorrijder snel wegvallen als je in een auto met maar 1 koplamp. Dat voorkom je met DRL. Als je je alarmlichten gebruikt in de file, tja naar mijn mening moet je dan maar niet gaan rijden. Mensen zien je wel, zien ze je niet, dan zullen ze je ook niet zien met alarmverlichting, of een fluor vestje.
DRL of mistlampen wil je eigenlijk ook in een patroon bevestigen dat jet duidelijk herkaanbaar geen auto bent. Driehoek vorm is het meest praktisch op een motor.

[ Voor 14% gewijzigd door teigetjuh op 25-11-2016 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Osiris schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 06:26:
Wat ik eerder ook al zei: je kunt bij een all-road dan zo'n driehoek van lampen maken. Dagrijverlichting is dan niet de goede term, maar het zijn eigenlijk ook geen mist-lampen. Toch zie je dat dan veel beter.

Maar goed. Gisteren reed ik in het donker (met de auto) naar huis. Op een gegeven moment kwam er een motor door het langzaamrijdende verkeer. Sterker nog, hij zat achter mij, wachtte tot ik nog maar 40 km/h reed, en ging er toen met 50 tussendoor. Heel netjes.

Vervolgens komt het verkeer weer op gang en slalomt er nog een tussendoor terwijl het verkeer al weer >100 km/h reed. Alarmlichten waren hier wel op zijn plaats. :X Op dat kleine stukje waar ik hem kon zien scheelde het al 2 keer niet veel of hij had ook een gele auto met blauwe feestverlichting nodig.
teigetjuh schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:06:
[...]

Filteren is zodat je geen gevaar loopt en daarmee in mijn ogen geen reden om je gevarenverlichting te voeren. DRL (of mistlampen) werken goed in de file, maar doen ook heel veel voor je zichtbaarheid buiten de file. Daarmee is het in mijn ogen een veel betere en ook wettelijk toegestane oplossing. Zeker in de schemering of in het donker kun je als motorrijder snel wegvallen als je in een auto met maar 1 koplamp. Dat voorkom je met DRL. Als je je alarmlichten gebruikt in de file, tja naar mijn mening moet je dan maar niet gaan rijden. Mensen zien je wel, zien ze je niet, dan zullen ze je ook niet zien met alarmverlichting, of een fluor vestje.
DRL of mistlampen wil je eigenlijk ook in een patroon bevestigen dat jet duidelijk herkaanbaar geen auto bent. Driehoek vorm is het meest praktisch op een motor.
De mensen die niet kijken gaan die driehoek van lampen ook niet zien. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door DrivinUCrazy op 25-11-2016 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[...]

DRL of mistlampen wil je eigenlijk ook in een patroon bevestigen dat jet duidelijk herkaanbaar geen auto bent.
En daarvoor kan je ook je alarmlichten aan doen in de file ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:09:
[...]

De mensen die niet kijken gaan die driehoek van lampen ook niet zien. ;)
Dat zijn vaak ook de mensen die een andere auto of zelfs een vrachtwagen over het hoofd zien. Voor dat soort mensen kan de evolutie niet snel genoeg gaan >:)
noes schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:25:
[...]

En daarvoor kan je ook je alarmlichten aan doen in de file ;)
Omdat jij met zo'n hoge snelheid daar tussendoor wil dat je een gevaar bent? :?
Het is foutief voeren van verlichting, dat er geen agent je een boete voor zal geven, is een ander verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door teigetjuh op 25-11-2016 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:44
Je kan denken in regels, of in veiligheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

teigetjuh schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:31:

[...]

Omdat jij met zo'n hoge snelheid daar tussendoor wil dat je een gevaar bent? :?
Het is foutief voeren van verlichting, dat er geen agent je een boete voor zal geven, is een ander verhaal.
Nee, om je herkenbaar te maken als bewegende motor ipv als stilstaande auto. Precies wat je zei.

Niet op de man spelen hè ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anoshky
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 12:35
Ik denk dat het na 15 pagina's discussiëren nu wel duidelijk is dat er geen consensus zal gevonden worden over alarmlichten.
Get over it, volgende onderwerp aub :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:50

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Gisteren even proefgezeten op de CB500X. Mooi ding, alles zit erop, goed bereikbaar... maar ik kan wel érg makkelijk met twee voeten aan de grond. Ik zal niet zo ver gaan als te zeggen dat hij mini is... maar het neigt er wel naar. Ik had gelezen dat hij niet aan de enorme kant is, maar hij voelt zelfs een beetje... klein.

Dit viel me pas op toen ik na het proefzitten weer ging lessen op de CB650F (deze keer dan even met de onbegrensde versie gereden). Ik ben nog steeds meer dan tevreden met 50pk, maar ik krijg toch het gevoel dat ik met mijn lengte (1m81) misschien naar een iets hogere motor moet kijken.

Tweede puntje daarbij is vervoer van spullen. Het blijkt nog best lastig om fatsoenlijke koffers te krijgen, ook bij motopoort was het zoeken. Ik wil harde (kunstof en/of metaal) koffers aan weerszijden, aan één topkoffer heb ik niet genoeg (en bovendien wil ik daar een bundel kunnen binden met kleding oid. De koffers moeten de inhoud beschermen maar ook de motor opvangen als hij om gaat.

Aangezien de CB500X de enige nieuwe motor is die enigzins betaalbaar is voor de 'eisen' die ik heb ben ik voor mijn gevoel weer een beetje terug bij af. Misschien toch maar gewoon een maar 2ehands koffers aan die Transalp hangen en het daar voorlopig bij laten...

De les gisteravond ging overigens verschrikkelijk goed en soepel :). Ik had veel meer vertrouwen in de motor en de grip van de banden, dat was ook het commentaar van de instructeur. Halve draai, achtjes, alle stop-oefeningen, slalom, en ook de langzame slalom. Ik heb lekker doorgetrokken en goed afgeremd, klaar voor de bocht, genoeg tijd om richting aan te geven en goed rond te kijken.

We doen volgende week alles nog dunnetjes over en daarna gaan we de weg op. AVB op 9 januari en wat hem betreft is een AVD examen in diezelfde maand prima te doen, maar we plannen pas definitief wat in op 10 december, want dan heb ik zowel mijn theorie examen als mijn eerste AVD les achter de rug.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-11-2016 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:39:
Je kan denken in regels, of in veiligheid...
Monteer dan iets ala mistlampen/DRL. Dan ben je altijd herkenbaar als motor (veilig), voer je geen verkeerde verlichting (regels) én kun je het niet vergeten aan/uit te zetten (rust in de kop).

Driedubbel voordeel :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jelte op 25-11-2016 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:36
Of een zwaailicht :+

Al zijn er genoeg mensen die je dan nog steeds van je sokken zullen rijden :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Potato42 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:09:
Of een zwaailicht :+

Al zijn er genoeg mensen die je dan nog steeds van je sokken zullen rijden :')
En dan voldoe je niet meer aan de regels ;)

En dat mensen niet kijken is niet op te lossen. Alleen op te anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoffy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:32
wat een gezeur over die alarm lichten :P je maakt in iedergeval duidelijk dat je iets bent wat door de file heen wilt rijden, zelf doe ik ze ook aan omdat je als het donker is niemand die koplamp(of 3hoek) ziet maar wat knipperend oranje wel. op klaar lichte dag doe ik ze niet altijd aan omdat het zicht dan goed genoeg is.

Het maakt de waarde van alarm lichten wel wat minder waard want wanneer weet de rest nou dat je pech hebt en naar de vluchtstrook wil of dat je door de file heen wilt :)

En voor de db killer in de tracer : YouTube: Yamaha MT-07 how to remove the baffle/db killer - Akrapovic Racing L...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 13:55
teigetjuh schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:48:
[...]

Om de discussie even nog meer te verwarren, in .be krijgen we volgende aanbevelingen:
(bron: https://emag.touring-verz...-motor-voorbijrijden.html )
Om als motorrijder op een preventieve manier <door de file> te rijden, moet u:
(...)
Uw richtingaanwijzers gebruiken om van rijstrook te veranderen of een inhaalmanoeuvre uit te voeren of uw 4 knipperlichten aanlaten, als uw motor hiervoor is uitgerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoffy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:32
Als je door de file heen rijd wissel je ook constant van baan dus dan moet je richting aan geven omdat makkelijker te doen gewoon alle 4 de knipperlichten aan laten #sarcasme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

[...]

Filteren is zodat je geen gevaar loopt en daarmee in mijn ogen geen reden om je gevarenverlichting te voeren. Alarmverlichting voeren is gewoon foutieve verlichting voeren. Net zoals je ook geen roodlicht aan de voorkant mag voeren of wit aan de achterkant.
DRL (of mistlampen) werken goed in de file, maar doen ook heel veel voor je zichtbaarheid buiten de file. Daarmee is het in mijn ogen een veel betere en ook wettelijk toegestane oplossing. Zeker in de schemering of in het donker kun je als motorrijder snel wegvallen als je in een auto met maar 1 koplamp. Dat voorkom je met DRL. Als je je alarmlichten gebruikt in de file, tja naar mijn mening moet je dan maar niet gaan rijden. Mensen zien je wel, zien ze je niet, dan zullen ze je ook niet zien met alarmverlichting, of een fluor vestje.
Mistlampen zijn net zo goed niet toegestaan als toegelaten verlichting en als ze je niet zien, zien ze je ook niet met de drl of mistlampen dus wat dat aangaat praat je jezelf en beetje klem ;)

Laten we het er ophouden dat we het niet eens worden :)
Ik denk dat we het zelfde nastreven, zo goed mogelijk opvallen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Jelte schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:22:

En dat mensen niet kijken is niet op te lossen. Alleen op te anticiperen.
+10.

Ik zie mensen die niet eens opmerken dat er een loeiende en flitsende ambulance achter ze rijd, laat staan dat ze jouw kerstlichtjes zien. Je lost hun probleem niet op door nog zichtbaarder te willen zijn. Ik snap de redenering achter de alarmlichten, maar jij doet niks verkeerd, zij moeten gewoon wat extra lesjes verkeersdeelname hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Bommes schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 10:30:
[...]

Mistlampen zijn net zo goed niet toegestaan als toegelaten verlichting [...]
Dat is wel toegstaan:
http://wetten.overheid.nl...Paragraaf10_Artikel5.4.57
1. Motorfietsen mogen zijn voorzien van:

Leden 1 tot en met 5: visuele controle.
a. één extra groot licht;
b. één extra dimlicht;
c. één extra stadslicht;
d. één of twee mistvoorlichten;
e. één of twee mistachterlichten;
f. waarschuwingsknipperlichten;
g. één of twee parkeerlichten;
h. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;
i. één witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig;
j. werklichten;
k. één extra achterlicht;
l. één extra remlicht;
m. één of twee dagrijlichten;
n. één of twee bochtlichten;
o. verlichte transparanten.
Zowel mistlicht als dagrijlichten mag.

[ Voor 11% gewijzigd door Jelte op 25-11-2016 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ja, het mag er op zitten. Maar als je ze uit moet laten hebben ze zo weinig nut.

Of heb jij in de auto ook altijd je breedstralers en je mistachterlicht aan staan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
Dryhte schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 10:19:
[...]

Om de discussie even nog meer te verwarren, in .be krijgen we volgende aanbevelingen:
(bron: https://emag.touring-verz...-motor-voorbijrijden.html )

[...]
En daar zitten dus de verschillen tussen Nederland en Belgie.... Inderdaad leuk om te verwarren.
Bommes schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 10:30:
[...]

Mistlampen zijn net zo goed niet toegestaan als toegelaten verlichting en als ze je niet zien, zien ze je ook niet met de drl of mistlampen dus wat dat aangaat praat je jezelf en beetje klem ;)

Laten we het er ophouden dat we het niet eens worden :)
Ik denk dat we het zelfde nastreven, zo goed mogelijk opvallen.
Mistlampen staan tussen ( ), omdat je deze officieel allen bij beperkt zicht (200m, voor de voorzijde)mag gebruiken. Naar mijn idee wil je altijd opvallen, niet alleen in de file, natuurlijk kan dat ook met lomp weggedrag, maar een setje DRL kost je de kop niet en biedt die zichtbaarheid zowel buiten de file als ook in de file.
En ja, je hebt altijd mensen die nooit door de evolutionaire selectie heen hadden mogen komen >:) Helaas zijn dat ook de mensen die een ambulance, politie of brandweer niet opmerken, of pas op het moment dat ie zo ongeveer hun neus er af rijdt. Zorgen voor goede zichtbaarheid (toegestane verlichting/fluor kleding) en anticiperen is het enige wat je kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
teigetjuh schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:24:
[...]

En daar zitten dus de verschillen tussen Nederland en Belgie.... Inderdaad leuk om te verwarren.

[...]
Al denk ik dat het strikt genomen gewoon verboden is volgens de Belgische wegcode:
http://www.wegcode.be/wet...s/kb/wegcode/202-art32bis
Artikel 32bis. Gelijktijdig gebruik van al de richtingsaanwijzers

De inrichting die toelaat al de richtingsaanwijzers van een voertuig gelijktijdig te laten werken, mag slechts gebruikt worden in de gevallen voorzien in artikelen 39bis.2 en 51 of om de andere weggebruikers te wijzen op een dreigend gevaar voor ongeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoshky
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 12:35
Over van die grote lampen die je aan de voorkant er onder hangt.
Wanneer gebruik je die op de openbare weg?
Altijd als het donker is? Of verblind je daarmee de andere weggebruikers?

Zou het op zich wel willen, maar is me nu even te duur.
Ik vind de lichtopbrengst van mijn versys een stuk minder dan van mijn xmax 125 vroeger.
En er zijn veel mensen die met hun grootlichten knipperen naar me... nochtans vorige week op onderhoud geweest bij de officiële dealer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Anoshky schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:40:
Over van die grote lampen die je aan de voorkant er onder hangt.
Wanneer gebruik je die op de openbare weg?
Altijd als het donker is? Of verblind je daarmee de andere weggebruikers?

Zou het op zich wel willen, maar is me nu even te duur.
Ik vind de lichtopbrengst van mijn versys een stuk minder dan van mijn xmax 125 vroeger.
En er zijn veel mensen die met hun grootlichten knipperen naar me... nochtans vorige week op onderhoud geweest bij de officiële dealer :)
Ik heb bij aliexpres LED stripjes gekocht en op mijn handkappen gemonteerd. Niet zo fel als mistlampen, wel duidelijk :)

Kosten? €3 voor 2 lampen.

edit Link geüpdatet.

[ Voor 11% gewijzigd door Jelte op 25-11-2016 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13:20

steveman

Comfortabel ten onder

Jelte schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:44:
[...]
Ik heb bij aliexpres LED stripjes gekocht en op mijn handkappen gemonteerd. Niet zo fel als mistlampen, wel duidelijk :)

Kosten? €3 voor 2 lampen.
http://m.aliexpress.com/item-desc/32319379900.html

Met die andere link kwam ik bij een inlogscherm terechte.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-10 21:53
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:23:
Ja, het mag er op zitten. Maar als je ze uit moet laten hebben ze zo weinig nut.

Of heb jij in de auto ook altijd je breedstralers en je mistachterlicht aan staan? ;)
Hoeveel mensen ik wel niet zie die gewoon geen goede verlichting voeren.. Vanochtend was het behoorlijk mistig en zie ik mensen rijden met de parkeerlichten cq stadslichten. Ook heel veel mensen die de mistlichten voor aan doen. Beter wordt het zicht er niet van overdag en t ziet er dom uit. Ook is t zo dat sommige lampen (vooral als het heeft geregend) gewoon verblindend werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Wordt er (dit weekend) al gestrooid in Belgisch Limburg?

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Besteld :) thanks. Goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Anoshky schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:56:
Ik denk dat het na 15 pagina's discussiëren nu wel duidelijk is dat er geen consensus zal gevonden worden over alarmlichten.
Get over it, volgende onderwerp aub :-)
dan moeten we vind ik nu stellen dat een luide uitlaat bij draagt aan de veiligheid in de file omdat de koekblikken je dan kunnen horen aankomen. (die discussie duurt vast ook wel 15 paginas :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
caesar1000 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:35:
[...]

Ik weet niet hoever je doorknijpt als je achterwiel bijna van de grond komt, heb nog niet echt remoefeningen met m'n eigen motor gedaan, maar sowieso goed om ook met ABS wat te oefenen. Las in de nieuwste MotoPlus dat je zelfs met de ABS van sommige merken je achterwiel in de lucht (te ver) kunt krijgen. Niet zo'n goede zaak dus... :?
Je voelt wel als de achterkant omhoog gaat komen. Is ook gelijk de reden dat ik de achterrem nooit gebruik. Zeker met hard remmen heb je dan de kans dat ie blokkeerd. Dat kleine beetje extra remkracht is het risico van blokkeren niet waard.

Nou komt het achterwiel bij mijn remoefeningen niet echt snel los. Het gaat mij ook meer om durven hard te remmen. Je kan zo enorm hard remmen zonder dat er iets met het voorwiel of achterwiel gebeurt. Ik wil weten dat ik enorm hard kan remmen zonder problemen. Als je de kracht en mogelijkheden van de remmen niet kent durf je bij een noodstop ook niet flink door te knijpen. Het is juist fijn om te weten wat er mogelijk is zonder bang te zijn. Genoeg mensen die bij een noodstop maar 50% van het remvermogen gebruiken omdat ze bang zijn harder te remmen.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 25-11-2016 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

PilatuS schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:19:
[...]

Je voelt wel als de achterkant omhoog gaat komen. Is ook gelijk de reden dat ik de achterrem nooit gebruik. Zeker met hard remmen heb je dan de kans dat ie blokkeerd. Dat kleine beetje extra remkracht is het risico van blokkeren niet waard.

Nou komt het achterwiel bij mijn remoefeningen niet echt snel los. Het gaat mij ook meer om durven hard te remmen. Je kan zo enorm hard remmen zonder dat er iets met het voorwiel of achterwiel gebeurt. Ik wil weten dat ik enorm hard kan remmen zonder problemen. Als je de kracht en mogelijkheden van de remmen niet kent durf je bij een noodstop ook niet flink door te knijpen. Het is juist fijn om te weten wat er mogelijk is zonder bang te zijn.
Ik kreeg het gisteren voor elkaar om de achterkant de laten 'glibberen' bij een noodstop. Als je zo hard in je voorrem knijpt verdwijnt er natuurlijk een hoop gewicht van de achterkant, dus blokkeert die ook veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
[...]

Daar kunnen we allicht OOK 15 pagina's over discussiëren :+
HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:20:
[...]

Ik kreeg het gisteren voor elkaar om de achterkant de laten 'glibberen' bij een noodstop. Als je zo hard in je voorrem knijpt verdwijnt er natuurlijk een hoop gewicht van de achterkant, dus blokkeert die ook veel sneller.
Daarom hebben ze mij geleerd: achterrem/voorrem (tegelijk of achterrem een fractie eerder).

[ Voor 34% gewijzigd door Dryhte op 25-11-2016 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Nou komt het achterwiel bij mijn remoefeningen niet echt snel los. Het gaat mij ook meer om durven hard te remmen. Je kan zo enorm hard remmen zonder dat er iets met het voorwiel of achterwiel gebeurt. Ik wil weten dat ik enorm hard kan remmen zonder problemen. Als je de kracht en mogelijkheden van de remmen niet kent durf je bij een noodstop ook niet flink door te knijpen. Het is juist fijn om te weten wat er mogelijk is zonder bang te zijn. Genoeg mensen die bij een noodstop maar 50% van het remvermogen gebruiken omdat ze bang zijn harder te remmen.
moet je ook gewoon een Aprilia gaan rijden.
dan heb je rear wheel lift mitigation (geen idee hoe het werkt, maar je motor stopt automagisch met stoppies maken)
hoe dan ook, je hebt mischien 20/30% remkracht achter. Ik denk dat het gros dat geen ABS gebruikt, niet goed durft door te remmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:23:
[...]

dan heb je rear wheel lift mitigation (geen idee hoe het werkt, maar je motor stopt automagisch met stoppies maken)
hoe dan ook, je hebt mischien 20/30% remkracht achter. Ik denk dat het gros dat geen ABS gebruikt, niet goed durft door te remmen
Ik had gisteren bij de stopproef een kortere remafstand dan bij de noodstop, en zo hoort het eigenlijk ook. ABS is een lapmiddel, in principe zou je het niet nodig moeten hebben (maar dat is erg lastig bij regen/gladheid of algehele glibberigheid van het wegdek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:44
HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:01:
Gisteren even proefgezeten op de CB500X. Mooi ding, alles zit erop, goed bereikbaar... maar ik kan wel érg makkelijk met twee voeten aan de grond. Ik zal niet zo ver gaan als te zeggen dat hij mini is... maar het neigt er wel naar. Ik had gelezen dat hij niet aan de enorme kant is, maar hij voelt zelfs een beetje... klein.

Dit viel me pas op toen ik na het proefzitten weer ging lessen op de CB650F (deze keer dan even met de onbegrensde versie gereden). Ik ben nog steeds meer dan tevreden met 50pk, maar ik krijg toch het gevoel dat ik met mijn lengte (1m81) misschien naar een iets hogere motor moet kijken.

Tweede puntje daarbij is vervoer van spullen. Het blijkt nog best lastig om fatsoenlijke koffers te krijgen, ook bij motopoort was het zoeken. Ik wil harde (kunstof en/of metaal) koffers aan weerszijden, aan één topkoffer heb ik niet genoeg (en bovendien wil ik daar een bundel kunnen binden met kleding oid. De koffers moeten de inhoud beschermen maar ook de motor opvangen als hij om gaat.

Aangezien de CB500X de enige nieuwe motor is die enigzins betaalbaar is voor de 'eisen' die ik heb ben ik voor mijn gevoel weer een beetje terug bij af. Misschien toch maar gewoon een maar 2ehands koffers aan die Transalp hangen en het daar voorlopig bij laten...

De les gisteravond ging overigens verschrikkelijk goed en soepel :). Ik had veel meer vertrouwen in de motor en de grip van de banden, dat was ook het commentaar van de instructeur. Halve draai, achtjes, alle stop-oefeningen, slalom, en ook de langzame slalom. Ik heb lekker doorgetrokken en goed afgeremd, klaar voor de bocht, genoeg tijd om richting aan te geven en goed rond te kijken.

We doen volgende week alles nog dunnetjes over en daarna gaan we de weg op. AVB op 9 januari en wat hem betreft is een AVD examen in diezelfde maand prima te doen, maar we plannen pas definitief wat in op 10 december, want dan heb ik zowel mijn theorie examen als mijn eerste AVD les achter de rug.
Niet de gehele discussie gevolgd over jouw motoren, maar is de Tracer 700 niet in je budget?

Overigens denk ik dat de Kawasaki Versys X-300 ook een mega hit gaat worden, maar wellicht is dat een iets te saaie motor (ongeveer 40PK, maar wel bij gewicht van 170KG).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:20:
[...]

Precies. Sowieso doet mijn achterrem maar heel weinig. Heb er wel eens mee geremt bij 80km/u en er gebeurt dan gewoon heel weinig. Voor remt zo enorm goed dat achter weinig nut heeft, met dus het risico dat ie snel blokkeerd, daarom gebruik ik de achterrem nooit.
Dryhte schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:20:
[...]

Daar kunnen we allicht OOK 15 pagina's over discussiëren :+
True :)
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:23:
[...]

Mijn achterrem doet echt heel weinig. Ik denk dat het eerder 10% is dan 20%. Er gebeurt gewoon bijna niets met remmen bij 80km/u.

Het niet hard durven remmen zonder ABS is dus juist iets wat ik vaak oefenen. Gewoon rustig beginnen en langzaam opbouwen. Dan kom je er wel achter hoe enorm hard je zonder ABS kan remmen. Ik wil voor mijzelf weten hoe hard het zonder problemen kan. Mocht het dan een keer nodig zijn ben ik ook niet bang het te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Requiem19 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:36:
Niet de gehele discussie gevolgd over jouw motoren, maar is de Tracer 700 niet in je budget?
Ziet er goed uit, beetje een zwaardere uitvoering van de CB500X als ik het zo zie.
Hij is wel wat duurder dan de Honda variant, en die was eigenlijk al duurder dan ik voorzien had (maar omdat hij nieuw vs 2ehands was, wilde ik hem toch overwegen).

Het blijkt dat hij toch wel erg laag is, dus ik kijk nu terug naar grotere motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:25:
[...]

Ik had gisteren bij de stopproef een kortere remafstand dan bij de noodstop, en zo hoort het eigenlijk ook. ABS is een lapmiddel, in principe zou je het niet nodig moeten hebben (maar dat is erg lastig bij regen/gladheid of algehele glibberigheid van het wegdek).
Mijn instructeur vond dat ik altijd een te korte afstand had bij de stopproef. Volgens hem moet er duidelijk verschil zijn tussen de noodstop en de stopproef qua remafstand. Bij mijn AVB was het zeiknat en de les direct ervoor remde ik hem vol in de ABS bij de noodstop, volgens de instructeur mocht dat niet op het examen.

Nu waren mijn instructeurs volgens mij een stuk strenger dan het examen, want als je de motor goed onder controle houdt kan ik me niet voorstellen dat het negatief wordt beoordeeld op je examen.

Bij mijn AVD was het overigens ook zeiknat en maakte ik een noodstop voor een stoplicht omdat er een roodlicht flitspaal stond. Tegen mij heeft de examinator er niks over gezegd. Later hoorde ik van mijn instructeur dat hij liever had gezien dat ik doorreed, maar dat hij het wel kon waarderen dat ik de noodstop goed uitvoerde in de regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

PilatuS schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:37:

Het niet hard durven remmen zonder ABS is dus juist iets wat ik vaak oefenen. Gewoon rustig beginnen en langzaam opbouwen. Dan kom je er wel achter hoe enorm hard je zonder ABS kan remmen. Ik wil voor mijzelf weten hoe hard het zonder problemen kan. Mocht het dan een keer nodig zijn ben ik ook niet bang het te gebruiken.
Dat. Zo'n Transalpje oid heeft geen ABS, je moet dan goed weten tot waar je kunt gaan, mocht het een keer nodig zijn. En dan ook de tegenwoordigheid van geest hebben, in zo'n situatie, om toch die fractie van een seconde te nemen om de rem goed aan te zetten. Je kunt dan veel harder remmen dan wanneer je hem ineens vol inknijpt (wat een begrijpelijke schrikreactie is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-10 11:56
HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:25:
[...]

Tja, dan moet je nog harder remmen voor je noodstop ;)

Qua benodigde remafstand was dit de verdeling volgen m'n instructeur: noodstop < remproef < precisiestop.

Net in de pauze m'n motor maar ff opgehaald van thuis, zo'n lekker weertje weer vandaag. Ga ik vanmiddag maar weer (gister en eergisteren ook al gedaan 8) ) wat eerder weg om een rondje te doen.

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
Foei... ga je motor leren beheersen, die rem zit er niet voor niets. Die draagt gewoon (een deel) bij aan het verkorten van je remweg. Als je die niet durft te gebruiken, omdat je bang bent voor een blokkerend achterwiel, dan kan dat het verschil zijn tussen "net op tijd stilstaan" en "stilstaan in de auto voor je".

Als je je daar zo'n zorgen over blokkerende wielen, zou ik eens een enduro-cursus van een dag gaan doen. Naast dat het onwijs leuk is om lekker over zandpaden te raggen, kom je er ook achter dat blokkerende wielen echt geen probleem zijn bij remmen.. Het is alleen vervelend als het in een bocht gebeurd, maar zelfs dan is een blokkerend achterwiel nog overkomelijk.

[ Voor 186% gewijzigd door breew op 25-11-2016 14:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 10:28

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

??? Achterrem is echt niet nodig bij een noodstop. Dat brengt alleen maar onbalans met zich mee.

En enduro is iets anders dan op een verharde ondergrond rijden.

[ Voor 25% gewijzigd door Tylen op 25-11-2016 13:51 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:41:
[...]

Dat. Zo'n Transalpje oid heeft geen ABS, je moet dan goed weten tot waar je kunt gaan, mocht het een keer nodig zijn. En dan ook de tegenwoordigheid van geest hebben, in zo'n situatie, om toch die fractie van een seconde te nemen om de rem goed aan te zetten. Je kunt dan veel harder remmen dan wanneer je hem ineens vol inknijpt (wat een begrijpelijke schrikreactie is).
Sowieso moet het gewicht eerst naar voren inderdaad. Gelijk vol inknijpen zonder ABS is een grote kans op onderuit gaan. Waar het oefenen mij meer omgaat is hoe hard je door kan knijpen na het aanleggen. Ook dat kan veel harder dan je denkt. Persoonlijk vind ik remmen oefenen iets wat iedereen eigenlijk ieder jaar wel eens zou moeten doen. Zelf doe ik het dus altijd aan het begin van het seizoen.
breew schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:46:
[...]

Foei... ga je motor leren beheersen, die rem zit er niet voor niets. Die draagt gewoon (een deel) bij aan het verkorten van je remweg. Als je die niet durft te gebruiken, omdat je bang bent voor een blokkerend achterwiel, dan kan dat het verschil zijn tussen "net op tijd stilstaan" en "stilstaan in de auto voor je".

Als je je daar zo'n zorgen over blokkerende wielen, zou ik eens een enduro-cursus van een dag gaan doen. Naast dat het onwijs leuk is om lekker over zandpaden te raggen, kom je er ook achter dat blokkerende wielen echt geen probleem zijn bij remmen.. Het is alleen vervelend als het in een bocht gebeurd, maar zelfs dan is een blokkerend achterwiel nog overkomelijk.
Nou nou :P

Ik rij een supersport met remmen aan de voorkant alsof je een anker uitgooit. De achterrem doet bijna niets en de remmen voor zijn zo goed dat je met 1 vinger een stoppie kan maken. Zeker bij een noodstop doet de achterrem meer kwaad dan goed. De achterrem met een noodstop wel gebruiken zorgt er echt niet voor dat je sneller stilstaat. Als het achterwiel geen contact heeft met de grond kan je er ook niet mee remmen. Als ie wel iets contact heeft is het zo weinig dat ie met beetje remmen al blokkeerd. Tijdens een noodstop heeft de achterrem bij mij vrijwel geen nut, ik ga er echt niet sneller door stoppen. Verder wil je gewoon geen blokkerend achterwiel bij een noodstop. Ik stop liever alle aandacht in de voorkant.

Edit: Ik heb trouwens al een keer een stoppie gemaakt bij een noodstop op lage snelheid. Wat doet de achterrem dan als het wiel in de lucht hangt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

PilatuS schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:57:
Persoonlijk vind ik remmen oefenen iets wat iedereen eigenlijk ieder jaar wel eens zou moeten doen. Zelf doe ik het dus altijd aan het begin van het seizoen.
Als voor/tijdens/na de rijles de instructeur bezig is met zetten/verplaatsen/ruimen van de pionnen, is de instructie altijd "gaan jullie maar even rondjes rijden".

Ik heb al een aantal keer medestudenten gehad die ook precies dat doen: rondjes rijden. In die 10 minuten (geschatte totaaltijd) kun je toch prima nog aan je zwakke punten werken, zoals die ene halve draai die niet lekker liep, of die noodstop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:38:
[...]

Ziet er goed uit, beetje een zwaardere uitvoering van de CB500X als ik het zo zie.
Hij is wel wat duurder dan de Honda variant, en die was eigenlijk al duurder dan ik voorzien had (maar omdat hij nieuw vs 2ehands was, wilde ik hem toch overwegen).

Het blijkt dat hij toch wel erg laag is, dus ik kijk nu terug naar grotere motoren.
Kijk dan ook naar een (tweedehands) Versys 650. Directe concurrent van de Tracer 700. En ik ben er erg blij mee :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0lvDvCrtZDlem1o8n1blpyW7/medium.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Jelte op 25-11-2016 14:03 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.