Het grote motortopic deel 18 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 104 Laatste
Acties:
  • 313.274 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:53
Ik had net ook een briljant moment. Ik wilde de accu toch even terugzetten in de motor om morgen nog een keertje met de motor naar de zaak te gaan. Sluit ik de accupolen verkeerd om aan -O-

Accu gelijk losgehaald uiteraard en correct aangesloten, motor deed natuurlijk niets.

Als je dan op Google zoekt zakt de moed je in de schoenen, tot aan hele elektrische bende kapot en alles. Alle zekeringen waren nog in orde, enkel de zekering van de startrelais was doorgebrand. Die vervangen en alles werkt gelukkig weer. :)

Alle lampen, indicatoren etc werken naar behoren. Starten van de motor ook weer zonder kik. Heeft iemand nog punten wat je verder zou controleren?

Had al een klote week achter de rug, dus dit kon er ook nog wel bij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:28

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

bolleh schreef op woensdag 23 november 2016 @ 20:34:
Alle lampen, indicatoren etc werken naar behoren. Starten van de motor ook weer zonder kik. Heeft iemand nog punten wat je verder zou controleren?
Je display? De toerenbegrenzer? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-10 21:12

Bommes

Capo del formaggio

HTT-Thalan schreef op woensdag 23 november 2016 @ 20:26:
[...]
Gelijk heb je! Bij ons worden wel criteria gesteld aan het type voertuig dat je zelf gebruikt, maar alleen indien jij volgens contract ook recht hebt op een leaseauto omdat je naar klanten moet. Administratief personeel (en iedereen die dus geen lease auto heeft) mag rijden wat hij/zij maar wil (helaas zijn onze parkeerplaatsen niet breed genoeg voor een camper, zelfs mijn Octavia is nét an).

Indien je een prive auto voor de zaak rijd (en dus kilometers declareert) verwachten ze dat deze representatief is (dus 4 deuren, airco, netjes van binnen en buiten, en geen klasse A zeg maar).
Ik ben aangenomen op een binnen/buiten functie, althans dat zegt mijn contract. Tijdens de gesprekken werd er gesproken over minimaal een half jaar in de binnendienst. Ik heb toen al aangegeven dat ik mijn privé vervoer eigenlijk niet voor klant bezoeken wilde inzetten.
Voor woon/werk krijg ik een cao vergoeding van dacht €0,19 p/km zelfde vergoeding geld ook voor zakelijke ritten.
Tot nu toe buiten de standaard woon/werk kilometers heb ik in de kleine 3 maanden nu iets van 1500km zakelijke kilometers gereden.
Gaat mij niet zo zeer om dat ik zakelijk met mijn privé auto moet rijden maar dan vind ik wel dat ik met deze magere vergoeding ik gewoon zelf mag bepalen waarmee ik die ritten rijd.
Zeker als het niet geplande klant bezoeken zijn maar voorkomen uit een storingmelding, als het om gepland installatie werk gaat en ik moet veel meenemen zorg ik dat ik met de auto ben.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
Deed ik laatst ook, moest een 30A hoofdzekering vervangen en alles weer in orde :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Tja voor 19 cent/km kun je tegenwoordig geen auto meer rijden, dus dan zou ik het ook wel weten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bommes schreef op woensdag 23 november 2016 @ 20:07:
Evengoed, ik vandaag op de motor omdat ik volgens planning op de zaak moest werken.
Echter om 12:00 en klant aan de Tel. met een storing.
Dus gereedschap koffer achter op de buddy, laptop in de "topkoffer" en gaan. :w
Haha, wat nu als je die dag met de camper naar het werk was gekomen?
De motor snap ik natuurlijk, maar waarom met de camper naar je werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:53
HTT-Thalan schreef op woensdag 23 november 2016 @ 21:03:
[...]

Je display? De toerenbegrenzer? :+
Display doet t ook, toerenbegrenzer ben ik nog niet in geweest met deze motor :P
Maegrim schreef op woensdag 23 november 2016 @ 21:13:
Deed ik laatst ook, moest een 30A hoofdzekering vervangen en alles weer in orde :')
Hier dus ook. Verder nadien nog ergens last van gehad?

Ik ga morgen gewoon lekker naar kantoor op de moto, en als er wat gebeurt dan merk ik dat snel genoeg onderweg.

[ Voor 43% gewijzigd door bolleh op 23-11-2016 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:09
Bommes schreef op woensdag 23 november 2016 @ 21:12:
[...]

Ik ben aangenomen op een binnen/buiten functie, althans dat zegt mijn contract. Tijdens de gesprekken werd er gesproken over minimaal een half jaar in de binnendienst. Ik heb toen al aangegeven dat ik mijn privé vervoer eigenlijk niet voor klant bezoeken wilde inzetten.
Voor woon/werk krijg ik een cao vergoeding van dacht €0,19 p/km zelfde vergoeding geld ook voor zakelijke ritten.
Tot nu toe buiten de standaard woon/werk kilometers heb ik in de kleine 3 maanden nu iets van 1500km zakelijke kilometers gereden.
Gaat mij niet zo zeer om dat ik zakelijk met mijn privé auto moet rijden maar dan vind ik wel dat ik met deze magere vergoeding ik gewoon zelf mag bepalen waarmee ik die ritten rijd.
Zeker als het niet geplande klant bezoeken zijn maar voorkomen uit een storingmelding, als het om gepland installatie werk gaat en ik moet veel meenemen zorg ik dat ik met de auto ben.
Voor €0,19/km reed ik echt geen meter. En ja, ik heb dezelfde situatie meegemaakt. Je baas verdient meer dan genoeg aan je. Heb aangegeven dat ik €2/km wilde. Absurd bedrag natuurlijk, maar dat was niet mijn probleem. Vanaf toen stond er bijna altijd een auto van een collega klaar om mee te rijden ;) En stond die er niet, dan ging ik niet, gebeurde ook wel eens.. :+

Het zijn in mijn ogen niet alleen de km's die je vergoed moet krijgen, maar ook een vergoeding voor het risico dat je een aanrijding krijgt. Gebeurd dat met een leaseauto: Belletje met de dealer en je krijgt vervangend vervoer. Gebeurd dat met je eigen auto: Als je geluk hebt brengt de ANWB je naar het schadebedrijf en van daar mag je het zelf uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

HTT-Thalan schreef op woensdag 23 november 2016 @ 21:14:
Tja voor 19 cent/km kun je tegenwoordig geen auto meer rijden, dus dan zou ik het ook wel weten :).
Mijn andere "binnen" collega's weigeren om deze reden om ook met hun privé auto zakelijke kilometers te rijden. Soms moeten ze wel eens iets ophalen, afgeven of inmeten of zo. Dat doen ze dus niet vanwege de lage vergoeding.
Ik heb een 10 jaar oude fiat punto die ik zelf onderhoud, waarbij ik onderdelen met erg hoge korting kan inkopen. Ik kom er dus wel mee uit met die €0,19 cent voor wat betreft woon/werk.
Zeker omdat het autootje er toch moet zijn voor privé ritten, en de vaste lasten er dus toch al zijn.
Zakelijk is het gewoon een onzin vergoeding er wordt immers gewoon €0,40 of zo per km gefactureerd aan de klanten.
lolgast schreef op woensdag 23 november 2016 @ 21:46:
[...]

Voor €0,19/km reed ik echt geen meter. En ja, ik heb dezelfde situatie meegemaakt. Je baas verdient meer dan genoeg aan je. Heb aangegeven dat ik €2/km wilde. Absurd bedrag natuurlijk, maar dat was niet mijn probleem. Vanaf toen stond er bijna altijd een auto van een collega klaar om mee te rijden ;) En stond die er niet, dan ging ik niet, gebeurde ook wel eens.. :+

Het zijn in mijn ogen niet alleen de km's die je vergoed moet krijgen, maar ook een vergoeding voor het risico dat je een aanrijding krijgt. Gebeurd dat met een leaseauto: Belletje met de dealer en je krijgt vervangend vervoer. Gebeurd dat met je eigen auto: Als je geluk hebt brengt de ANWB je naar het schadebedrijf en van daar mag je het zelf uitzoeken
Er is schijnbaar wel een speciale verzekering afgesloten door mij werkgever voor gebruik van privé auto's bij zakelijke ritten. Neemt niet weg dat bij ongeval er met anwb dagwaarde lijsten wordt gewerkt en dat 10 jaar oude fiatje dan wel ineens erg snel totalloss blijkt te zijn en ik zonder auto zit.

Maar ik dwaal af.. Dit is het motor topic.. :9

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik zocht naar onderhouds-ervaringen:

http://www.cb500x.com/index.php/topic,4354.0.html

deze poster beschrijft zijn eerste oliewissel, in zijn eigen garage.
Toen hij bij 'easy field goal' kwam had ik het niet meer _O-.

Moraal: Soms gewoon even de handleiding serieus nemen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

Leviathius schreef op woensdag 23 november 2016 @ 17:01:
[...]

Ahaaaa vandaar dat je wist dat bij 1-cil je daarop moet letten :+

Over spiegels gesproken, hebben andere naked bike rijders er ook last van dat de spiegels niet ver genoeg naar buiten zitten? Ik zie namelijk altijd me arm in de spiegel. Als ik hem naar buiten kiep, dan zie ik 2 rijbanen naast me wie er rijd, maar niets achter me 8)7
Yup, linker is kapot gegaan tijdens de val. Rechter begon opeens los te zitten. :+
HTT-Thalan schreef op woensdag 23 november 2016 @ 18:05:
[...]
Ik weet niet wat er stock onder ligt maar ik bespaar bij de auto ook niet op banden, dus bij de motor zeker niet...
Niet zo 123 kunnen vinden. Lijkt iig genoeg profiel op te zitten.

Afbeeldingslocatie: http://www.honda.nl/content/dam/central/motorcycles/adventure/cb500x/cb500x2016/honda-bikes-2016-adventure-cb500x-014-16x9.jpg/_jcr_content/renditions/c3.jpg
Naast een nieuwe linker spiegel een KTM SuperDuke 1290

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tO2SXk2IY2Cq8RBVtJndKMBc/full.jpg

...miniatuur. :+
Olaf van der Spek schreef op woensdag 23 november 2016 @ 18:45:
[...]

Linkerhand kun je ook onder het rijden opwarmen. ;)

Zelf vind ik de winter handschoenen van Rev'It op het moment wel wat. Zien er goed uit en werken hopelijk evengoed. De prijs valt ook wel mee. :P
[/quote]
Prijzen zitten toch tussen de 100 en 200 euro, of valt dat onder meevallen? Voor 200 heb je ook verwarmde handschoenen van Gerbing.
Ja, klopt. Doe ik ook altijd. Rechterhand bij het stoplicht als 'ie tenminste in z'n neutraal wil. Heb zelf Alpinestars Drystar SMX-6. Erg tevreden mee. Veel features en redelijk warme handen. Wel in combinatie met handkappen aan te raden.

[ Voor 6% gewijzigd door caesar1000 op 23-11-2016 23:42 ]

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
caesar1000 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 23:35:
Heb zelf Alpinestars Drystar SMX-6.
Zijn dat geen laarzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

***** het verkeerde gekopieerd uit een oude reactie. Lees: Alpinestars Rover ST Drystar ;)

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:53

Vrijdag

De Zwarte

Olaf van der Spek schreef op woensdag 23 november 2016 @ 17:30:
[...]

Daar wordt je stuur breder van toch? Lijkt mij niet handig in de file.
Ik heb de barends zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.motorcyclestore.us/triumph/images/Speed%20Triple_Bar%20End%20Mirror%20Black%20Anodised.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Vrijdag op 23-11-2016 23:52 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• knoffy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:59
[...]

[afbeelding]
Scorpion trail 1 of 2 liggen er standaard onder. (veel adventure modellen hebben dat als standaard band)

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 14:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

In de regen is het profiel minder van belang (ook wel natuurlijk, kale slicks helpen niet mee ;) ) dan de rubbersamenstelling. Dat zie je niet aan de band.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
[...]
Op mijn GS gaat het stuur ruim over de spiegels van personenauto's heen... spiegels van bestelbusjes zijn een ander verhaal ;-)

Wat trouwens fijn zou zijn, is wanneer motorrijders die tussen de file doorrijden ook eens in hun spiegels kijken. Gisteren weer 5 kilometer tegen de irritante alarmlichten van een voorganger aan zitten kijken.

en voor wie de schoen past: kappen met richting/alarmlichten aangeven bij tussen de file doorrijden!!!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

breew schreef op donderdag 24 november 2016 @ 08:15:
en voor wie de schoen past: kappen met richting/alarmlichten aangeven bij tussen de file doorrijden!!!
Dat! Compleet onnodig, ik zie jullie heus wel :>. Tenminste, als ze niet met een verschil van 30~50km/h erdoorheen komen zetten...

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
breew schreef op donderdag 24 november 2016 @ 08:15:
[...]

Op mijn GS gaat het stuur ruim over de spiegels van personenauto's heen... spiegels van bestelbusjes zijn een ander verhaal ;-)

Wat trouwens fijn zou zijn, is wanneer motorrijders die tussen de file doorrijden ook eens in hun spiegels kijken. Gisteren weer 5 kilometer tegen de irritante alarmlichten van een voorganger aan zitten kijken.

Richtingaanwijzers/alarmlichten uit tijdens het tussen de file doorrijden is zelfs onderdeel van de gedragscode motorrijders in de file:

"Naderen file
Verminder geleidelijk snelheid en waarschuw achterop komend verkeer met alarmlichten (of remlicht). Gebruik om verwarring bij automobilisten te voorkomen, geen richtingaanwijzers of alarmlichten wanneer je tussen de file doorrijdt. Kies bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, positie tussen de twee meest linke rijstroken."

[ Voor 3% gewijzigd door Erapaz op 24-11-2016 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Die schoen past mij ook. Enne, heel simpel gezegd: nee. Ik ben bekend met de filegedragscode, en dat is ook het puntje waar ik er bewust van afwijk.

Ik merk gewoon dat ik veel beter zichtbaar ben, en het is ook een manier om aan te geven dat je er tussendoor wil, of dat je er achter blijft hangen. Op mijn traject werkt dat prima.

Gevarenlichten aan betekent dat je er tussendoor komt. Je ziet de auto's dan ook extra plaats maken. Voor de ruimte natuurlijk compleet overbodig, maar het geeft wel aan dat ze je zien.
Gevarenlichten uit betekent dat je invoegt en daar blijft. Je ziet ook aan de auto's dat ze dan weer hun normale positie innemen.
Het stukje "verwarring bij automobilisten" heb ik dan ook nooit begrepen.

Inderdaad, ik gebruik bij normale harmonicafiles dan ook geen knipperlicht om in te voegen tussen de auto's als het weer begint te rollen. Is ook compleet overbodig, omdat ik al ben ingevoegd voordat het knipperlicht daadwerkelijk nut heeft gehad.

Voor de motoren zonder gevarenlicht: tja, helaas. Mijn motor heeft het wel, en ik rij voor mezelf, en zorg voor mijn eigen veiligheid. Dat iemand anders het niet heeft, is niet mijn probleem. Klinkt misschien asociaal, maar zo sta ik er in.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik zet ook mijn alarmlichten aan bij file filteren.
Ook bij het naar voren rijden bij lange rijen voor verkeerslichten gaan de alarmlichten aan.

• lolgast
DrivinUCrazy schreef op donderdag 24 november 2016 @ 08:45:
Die schoen past mij ook. Enne, heel simpel gezegd: nee. Ik ben bekend met de filegedragscode, en dat is ook het puntje waar ik er bewust van afwijk.

Ik merk gewoon dat ik veel beter zichtbaar ben, en het is ook een manier om aan te geven dat je er tussendoor wil, of dat je er achter blijft hangen. Op mijn traject werkt dat prima.

Gevarenlichten aan betekent dat je er tussendoor komt. Je ziet de auto's dan ook extra plaats maken. Voor de ruimte natuurlijk compleet overbodig, maar het geeft wel aan dat ze je zien.
Gevarenlichten uit betekent dat je invoegt en daar blijft. Je ziet ook aan de auto's dat ze dan weer hun normale positie innemen.

Inderdaad, ik gebruik bij normale harmonicafiles dan ook geen knipperlicht om in te voegen tussen de auto's als het weer begint te rollen. Is ook compleet overbodig, omdat ik al ben ingevoegd voordat het knipperlicht daadwerkelijk nut heeft gehad.

Voor de motoren zonder gevarenlicht: tja, helaas. Mijn motor heeft het wel, en ik rij voor mezelf, en zorg voor mijn eigen veiligheid. Dat iemand anders het niet heeft, is niet mijn probleem. Klinkt misschien asociaal, maar zo sta ik er in.
Ik snap die verwarring wel, vooral door je laatste stukje. Hoe moeten automobilisten nou snappen hoe het werkt als elke motorrijder zelf maar wat verzint voor de betekenis van het voeren van licht

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-10 15:21

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik vind het wel handig als motorrijders die tussen de file doorrijden met gevarenlichten rijden, maar alleen links of rechts knipperen vind ik onduidelijk.

De laatste tijd komt het op mijn traject (o.a. stuk A12 Ede-Utrecht) steeds vaker voor dat motorrijders tussen de rechter en middelste baan door gaan ipv tussen de linker en middelste baan zoals hierboven genoemd wordt. Dat is pas verwarrend en zelfs gevaarlijk, omdat de meesten wel gewoon tussen de twee meest linkse banen doorrijden. Als je daar dan plaats voor wil maken kan het zijn dat je ineens een motor in je rechter deur hebt hangen :X

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

De verwarring zit hem erin dat:

- je vaak maar half zichtbaar bent (en wij dus maar 1 lichtje zien knipperen)
- je vanuit je ooghoek niet direct ziet of het een auto of motor is die knippert

Tel die twee op en het lijkt alsof er ineens een auto of motor van baan wil gaan wisselen. Ja, als je wat langer kijkt en wat meer ervaring hebt zie je het verschil in de beweging van het voertuig wel en is er niet zo veel aan de hand, maar we weten allemaal dat 's lands wegen vol zitten met knuppels achter het stuur, die abrupt en geschrokken (kunnen) reageren op zo'n notie.

En dan krijg je ongelukken.
lolgast schreef op donderdag 24 november 2016 @ 08:49:
[...]

Ik snap die verwarring wel, vooral door je laatste stukje. Hoe moeten automobilisten nou snappen hoe het werkt als elke motorrijder zelf maar wat verzint voor de betekenis van het voeren van licht
Dat is dus het hele verhaal achter álle verkeersregels. Als iedereen zijn eigen methode hanteert krijg je juist enorme verwarring.

Dat je zichtbaar moet zijn is me ondertussen ook heel erg duidelijk worden, dat is zo'n beetje de essentie van motorrijden op alle wegen waar ook ander verkeer komt. Maar de alarmlichten dienen een hele andere functie.

[ Voor 30% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-11-2016 08:55 ]

• Anoshky
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 12:35
Vorige week is de motor voor een kleine beurt binnengeweest op 6k km.
Nu ruik ik iedere keer als ik er even mee gereden heb de geur van, ik denk, gesmolten/verbrand plastiek.
De geur lijkt ergens uit het blok te komen ter hoogte van de achtervering (Versys 650).
Ik kan visueel niets zien als ik het blok goed inspecteer met een zaklamp.

Sinds die oliewissel ziet mijn olievenstertje er trouwens ook zo uit, lijkt me toch ook vreemd?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SCdGHOe.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
Volgens mij kun je beter zorgen dat je snelheid in orde is dan een paar extra lampjes hanteren. Mijn motoren hebben tot nu toe nooit een alarmlicht-functie gehad (leest u mee @DrivinUCrazy, ik voel me aangesproken ja) en ik heb nog nooit problemen gehad. In plaats van met je alarmlichten met 30+ km/u verschil kun je ook gewoon rustig rijden. Schrikken de automobilisten ook een stuk minder

• Jelte
  • Niet online
Zo maar eens even kijken wat het verbruik van de Versys doet. Tot nu toe altijd rond de 1:20 gedaan. Vorige keer 1:18.5 (en 18.9l getankt op een 19l tank :X) en nu ineens onder de 300km al Fuel (normaal >325km). Vandaag ga ik weer een eind rijden, dus zo tanken en in de gaten houden.
Als het weer ruim onder de 1:20 is ga ik nog even op het nippertje op voor garantie (tot begin december).

Pfft, zul je net zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Jelte op 24-11-2016 09:25 ]

• Anoshky
Jelte schreef op donderdag 24 november 2016 @ 09:24:
Zo maar eens even kijken wat het verbruik van de Versys doet. Tot nu toe altijd rond de 1:20 gedaan. Vorige keer 1:18.5 (en 18.9l getankt op een 19l tank :X) en nu ineens onder de 300km al Fuel (normaal >325km). Vandaag ga ik weer een eind rijden, dus zo tanken en in de gaten houden.
Als het weer ruim onder de 1:20 is ga ik nog even op het nippertje op voor garantie (tot begin december).

Pfft, zul je net zien.
Heb ik de laatste maand ook met mijn Versys... ik denk dat het eerder te maken heeft met de temperatuur die zakt buiten en het feit dat ik veel meer file rijd en dat mijn commute nu 12km is ipv 21km, dus motor kan minder warm worden.

Of moet ik met toch zorgen maken? :) Zat deze maand zelfs op 6,4l ipv de gebruikelijke 5,4l / 100km :/

[ Voor 11% gewijzigd door Anoshky op 24-11-2016 09:38 ]

• Jelte
  • Niet online
Anoshky schreef op donderdag 24 november 2016 @ 09:32:
[...]

Heb ik de laatste maand ook met mijn Versys... ik denk dat het eerder te maken heeft met de temperatuur die zakt buiten en het feit dat ik veel meer file rijd.
Owh :( Dan is de Versys (mijne is uit 2010) een stuk gevoeliger voor temperatuur en file dan mijn Div 900. Dat scheelde hooguit een paar tienden van een liter.

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-10 17:12
Ik rijd ook altijd altijd met alarm lichten aan tussen de file door, maar dat doe ik puur voor extra zichtbaarheid. Ik rijd sochtends en savonds in het donker heen en weer. Als jij dan tussen de file door gaat rijden val je toch zeker minder op, je bent 1 van de vele koplampen die bestuurders in hun spiegels zien. Met alarm lichten val je veel meer op.

Merk het zelf ook als ik in het donker auto rijd, als er een motor aan komt met alarm lichten zie ik hem veel eerder en kan ik al ruimte maken. Zonder alarm lichten zie ik ze ook soms nog wel aankomen, maar andere keren schrik ik juist als er onverwachts een motor langs komt.

Ongeacht alarm lichten of niet, zie je savonds en sochtends een hoop bestuurders half slapend achter het stuur zitten. Een beetje opvallendheid kan in mijn mening geen kwaad dan. En daarnaast, als ik door de file heen rijd achter een andere motor rijder kan het mij echt geen zak boeien of hij wel/niet alarm lichten aan heeft staan. Ik ben veel meer bezig met wat de auto's om mij heen aan het doen zijn dan om me hier blind op te staren.
Anoshky schreef op donderdag 24 november 2016 @ 09:32:
[...]
Heb ik de laatste maand ook met mijn Versys... ik denk dat het eerder te maken heeft met de temperatuur die zakt buiten en het feit dat ik veel meer file rijd en dat mijn commute nu 12km is ipv 21km, dus motor kan minder warm worden.

Of moet ik met toch zorgen maken? :) Zat deze maand zelfs op 6,4l ipv de gebruikelijke 5,4l / 100km :/
Lijkt een algemeen iets te zien met de Versys. Ik ruik ook een soort verbrande lucht tegenwoordig als ik afstap. Daarnaast is mijn verbruik ook aardig gestegen.

[ Voor 22% gewijzigd door aidanl op 24-11-2016 10:12 ]

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• caesar1000

caesar1000

U want some?

[...]
Je hebt ook spiegels die je in hun geheel kunt inklappen tegen de kappen aan. _/-\o_
DrivinUCrazy schreef op donderdag 24 november 2016 @ 07:57:
[...]
In de regen is het profiel minder van belang (ook wel natuurlijk, kale slicks helpen niet mee ;) ) dan de rubbersamenstelling. Dat zie je niet aan de band.
Rubbersamenstelling is inderdaad ook heel belangrijk, anders was mijn band ook niet zomaar grip verloren. Combinatie van te harde compound en te weinig silica. Denk wel dat profiel op straat belangrijk is vanwege de plassen die er soms liggen. Zonder (lees: met te weinig) profiel verlies je dan continue controle over de motor en dat is niet bepaald handig. :P

Gewoon een fel oranje KTM kopen! Heb je geen gevarenlichten voor nodig! :+

Los van het feit dat ik sowieso niet zo hard ertussendoor rijd denk ik dat geluid toch ook best wat helpt. Omdat het geluid van je uitlaat tussen de auto's door weerkaatst is het vaak ook voor de motor al te horen. Ook al een paar keer gehad dat ik een klein beetje gas bij gaf en mensen daarna ook opzij gingen (alhoewel 75% gelijk opzij gaat als het nodig is). Prima te doen zonder gevarenverlichting.

Gisterochtend volgens mij de zwarte S1000RR van uit de buurt vol gas een leeg stuk op zien schieten. Wat een geluid toch weer.... O+

Vanochtend een Ford die wel klaar leek te staan om een wedstrijdje te doen. Onverwacht maakte ik een best goede start en nog nooit eerder zo goed weggekomen met de Duke. Wel een kick om met een 125 een auto eruit te rijden (voordat 'ie achter mij moest invoegen ;) ). })

Verwijderd

aidanl schreef op woensdag 23 november 2016 @ 20:31:
[...]

Dat hoeft mijn baas niet te proberen. Als die wilt dat ik wat anders rijd betaalt hij maar voor een auto. Zolang jij toch netjes op tijd bent en klanten beleefd beantwoord maakt het toch niet uit hoe jij aan komt? Ik zit nu geoutsourced bij een verzekeraar, daar kom ik ook gewoon met motor aan en in volledig motor pak. Vaak zorgt het er juist voor dat je een leuk gesprek hebt met een klant of collega's.
Bij mijn werkgever ook alleen maar positieve ervaringen als motorrijder, misschien ook omdat ik diverse collega's heb die ook motorrijden :)

• Anoshky
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 10:19:
[...]

Bij mijn werkgever ook alleen maar positieve ervaringen als motorrijder, misschien ook omdat ik diverse collega's heb die ook motorrijden :)
Mijn werkgever én zijn vrouw rijden motor :+

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

aidanl schreef op donderdag 24 november 2016 @ 10:10:
Ik rijd ook altijd altijd met alarm lichten aan tussen de file door, maar dat doe ik puur voor extra zichtbaarheid.
Je hebt voor- en achterlichten, en ik heb dan ook nog felle reflectorstrepen op mijn kleding + handschoenen en een knalgeel fluorescerende helm. Ik heb geen extra lampjes nodig om zichtbaar te zijn :9.

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:23
Mijn werkgever reed motor. Jaar geleden zijn motor verkocht vanwege geen tijd meer ervoor. Moet er nog achter komen wat voor motor het was..

Even wat anders, maar in mijn geval werk gerelateerd, een collega van mij zegt iedere keer van: 'motorrijden is niks voor mij, ik zou mezelf dood rijden'. Jullie zullen dit geheid ook regelmatig te horen krijgen. Wat geven jullie dan als antwoord? Ik zeg gewoon telkens, ligt eraan hoe hard je rijd. Of iets als, met de auto rijd je je toch ook niet te pletter?

YouTube: MotorcycleGeek

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik doe nooit de alarmlichten aan tussen de auto's door. a) het lijkt me het beste om als motorrijders één beleid te hanteren (de gedragscode) b) ik heb nooit last (gehad) van auto's die me niet zien, dus zie het nut er ook niet van in.
Leviathius schreef op donderdag 24 november 2016 @ 10:32:
Even wat anders, maar in mijn geval werk gerelateerd, een collega van mij zegt iedere keer van: 'motorrijden is niks voor mij, ik zou mezelf dood rijden'. Jullie zullen dit geheid ook regelmatig te horen krijgen. Wat geven jullie dan als antwoord? Ik zeg gewoon telkens, ligt eraan hoe hard je rijd. Of iets als, met de auto rijd je je toch ook niet te pletter?
Meestal zijn 't in mijn omgeving van die testosteron-mannetjes die zoiets claimen en zeg ik gewoon dat dat bullcrap is en dat 't pussies zijn die niet durven >:)

[ Voor 57% gewijzigd door Osiris op 24-11-2016 10:33 ]

• aidanl
Iets indezelfde trant, het zit in je rechter hand. En inderdaad, waarom kan je wel auto rijden maar zou het op een motor niet lukken?

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Mijn werkgever reed motor. Jaar geleden zijn motor verkocht vanwege geen tijd meer ervoor. Moet er nog achter komen wat voor motor het was..

Gewoon als antwoord gegeven dat hij dan beter een lager vermogen motor kon kopen of eentje die minder uitnodigt tot dat rijgedrag als hij echt wil motorrijden. Een beetje zo'n relaxte scrambler met niet al te veel pk's.

Natuurlijk ligt het helemaal aan de persoon zelf, met een 125 kun je jezelf ook te pletter rijden, maar koop dan sowieso niet een motor waarbij de kans nog veel hoger is dat het snel misgaat.

[ Voor 10% gewijzigd door caesar1000 op 24-11-2016 10:36 ]

• Leviathius
Osiris schreef op donderdag 24 november 2016 @ 10:32:
Ik doe nooit de alarmlichten aan tussen de auto's door. a) het lijkt me het beste om als motorrijders één beleid te hanteren (de gedragscode) b) ik heb nooit last (gehad) van auto's die me niet zien, dus zie het nut er ook niet van in.

[...]

Meestal zijn 't in mijn omgeving van die testosteron-mannetjes die zoiets claimen en zeg ik gewoon dat dat bullcrap is en dat 't pussies zijn die niet durven >:)
Haha dat is ook een goeie ja! In mijn geval is het een normale gast die collega, maar hij is ooit op z'n bek gegaan met een scooter van een vriend. Dus daar heeft hij zijn maniakale zelfbeeld op gebaseerd :+

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Ik zeg altijd dat de snelheid en het gevoel van kwetsbaarheid wel zorgen dat je blijft leven als je niet gestoord bent.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dat riep ik vroeger ook. Ik reed dan die MBX-80's en reed daar ook vreselijk hard op (zeker gezien het onbreken van een rijbewijs en verkeersinzicht). Ik riep het een paar jaar terug nog steeds, gezien mijn neiging om de 130 nogal eens (fors) te overschrijden in de auto.

Maar een paar weken terug zat ik op een motorscooter in Italie (125cc, daar mag dat gewoon met B :+) en het voelde gewoon goed. Ja, ik trok lekker mee met de rest bij het stoplicht, maar ik haalde geen gekke toeren uit en merkte dat ik ontzettend opmerkzaam moest zijn, ik was me ineens heel bewust van de ruimte om mij heen en de acties van automobilisten.

Ik besefte me dus, kort gezegd, dat ik ondanks mijn eigen uitspraken heel anders motorrij dan ik dacht dat ik zou doen. En ik vond het ook nog eens ontzettend leuk. Dus bij thuiskomst was binnen 24 uur mijn eerste les geboekt.

Uiteraard moet je nog omgaan met de reacties van familie/vrienden over 'de gevaren van motorrijden' maar ik heb in de auto ook al tientallen zo niet honderden ongelukken weten te vermijden in 10 jaar tijd, het word nu tijd om een nog betere chauffeur te worden en het ook op twee wielen te kunnen :).

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[...]
Ik zeg meestal: "Daarom moet je ook eerst lessen nemen". Over het algemeen maar stomme opmerking.

Van één collega weet ik dat hij zijn rijbewijs heeft gehaald en kort daarna nooit meer heeft gereden: hij merkte dat hij zich te weinig inhield en alleen maar aan het scheuren was. Dat was jaren terug, nu begint het wel weer te kriebelen bij hem :)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• lolgast

Ik krijg die opmerking ook regelmatig. Ik vraag meestal of hij ook niet meer in de auto wil stappen, want dan rijdt hij een ander dood ipv zichzelf >:)

Verwijderd

Even wat anders, maar in mijn geval werk gerelateerd, een collega van mij zegt iedere keer van: 'motorrijden is niks voor mij, ik zou mezelf dood rijden'. Jullie zullen dit geheid ook regelmatig te horen krijgen. Wat geven jullie dan als antwoord?
Wat leuke antwoorden die je kan geven:

- Rijd je in de auto ook altijd volgas?
- Waarom zou je op de motor ineens als een idioot rijden terwijl je dit in de auto ook niet doet?
- Ik koop geen bier meer: ik zou mezelf dooddrinken
- Daarom heb ik nooit sex. Ik zou mezelf doodneuken!

De toppers:

- Ben je depressief?
- Heb je moeite om je te beheersen?
- Verschrikt kijken en vragen, kan je zo slecht rijden dan?

• Leviathius
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 10:53:
[...]

Wat leuke antwoorden die je kan geven:

- Rijd je in de auto ook altijd volgas?
- Waarom zou je op de motor ineens als een idioot rijden terwijl je dit in de auto ook niet doet?
- Ik koop geen bier meer: ik zou mezelf dooddrinken
- Daarom heb ik nooit sex. Ik zou mezelf doodneuken!

De toppers:

- Ben je depressief?
- Heb je moeite om je te beheersen?
- Verschrikt kijken en vragen, kan je zo slecht rijden dan?
Ik zal ze eens uitproberen zodra ze er weer over beginnen, ben benieuwd hoe ze reageren. Zijn wel goeie comebacks idd d:)b

Ik geloof best dat er ook mensen zijn die hun A behalen en inderdaad dat beter niet hadden kunnen doen voor hun eigen veiligheid. Maar in de meeste gevallen wordt je beschaafd opgeleid door je instructeur en zijn het vaak de jongere gasten die straatrossi's denken te zijn. Nu met het A1/A2/A principe zal het de komende jaren misschien minder worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Leviathius schreef op donderdag 24 november 2016 @ 10:59:
Nu met het A1/A2/A principe zal het de komende jaren misschien minder worden?
Niet met mensen zoals Hamza :+.

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-10 09:00
[...]

Ik geloof best dat er ook mensen zijn die hun A behalen en inderdaad dat beter niet hadden kunnen doen voor hun eigen veiligheid.
Tja iedereen van die Wheelietime club en Brag en broekhoest? verpesten lekker de naam van motorrijders

[ Voor 32% gewijzigd door joshje op 24-11-2016 11:03 ]

Verwijderd

Hier nog zo'n mooi voorbeeldje van een (M/N)ederlander die het verpest voor alle motorrijders. Echt geen woorden voor :( :( :(

Scheveningen:

• caesar1000

caesar1000

U want some?

[...]
Ik zal ze eens uitproberen zodra ze er weer over beginnen, ben benieuwd hoe ze reageren. Zijn wel goeie comebacks idd d:)b

Ik geloof best dat er ook mensen zijn die hun A behalen en inderdaad dat beter niet hadden kunnen doen voor hun eigen veiligheid. Maar in de meeste gevallen wordt je beschaafd opgeleid door je instructeur en zijn het vaak de jongere gasten die straatrossi's denken te zijn. Nu met het A1/A2/A principe zal het de komende jaren misschien minder worden?
Hadden beter het 25kW systeem kunnen behouden. In principe een soort van A2-A systeem. Met het systeem van nu ontmoedigt de regering juist enthousiasten mensen om jong te beginnen. Is veel gedoe (3x AVD + lessen) en duur om nu vanaf je 18e te beginnen met rijden. Van iedereen van wie ik hoor dat ze ooit nog willen gaan motorrijden is het altijd pas vanaf hun 24e als ze horen van het A systeem.

Denk ook niet dat het je perse een rustigere motorrijder maakt. Degene die A1/A2/A heeft gedaan zal juist veel meer controle hebben over een motor wanneer hij een A motor mag gaan berijden dus misschien ook nog wel gevaarlijkere kunstjes uithalen. :+

Zullen ook sneller voor meer pk's gaan denk ik. Dat A systeem zorgt ervoor dat je wel wilt 'upgraden' na elke rbw (zijn namelijk ook alleen de echt enthousiastelingen die nu nog A1/A2 halen)
joshje schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:03:
[...]
Tja iedereen van die Wheelietime club en Brag en broekhoest? verpesten lekker de naam van motorrijders
Nu je het zegt! Toen ik bij de Red Bull Knock Out was kwam er over de aanliggende straat een groepje motorrijders langs rijden met allemaal Roof helmen, Kawasaki nakeds en reden nogal asociaal/belabberd. Nog nooit hier bij ons in Gelderland gezien, maar daar ben ik ook wel blij om. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door caesar1000 op 24-11-2016 11:15 ]

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-10 09:00
caesar1000 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:11:

[...]

Nu je het zegt! Toen ik bij de Red Bull Knock Out was kwam er over de aanliggende straat een groepje motorrijders langs rijden met allemaal Roof helmen, Kawasaki nakeds en reden nogal asociaal/belabberd. Nog nooit hier bij ons in Gelderland gezien, maar daar ben ik ook wel blij om. O-)
Ver weg houden die lui. Enige wat ze doen is overlast veroorzaken en stoer doen. Enige wat ze kunnen is veel lawaai maken en hard rechtdoor. Komen ze bij een bocht dan kan een fietser ze nog inhalen.

• Leviathius
caesar1000 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:11:
[...]

Hadden beter het 25kW systeem kunnen behouden. In principe een soort van A2-A systeem. Met het systeem van nu ontmoedigt de regering juist enthousiasten mensen om jong te beginnen. Is veel gedoe (3x AVD + lessen) en duur om nu vanaf je 18e te beginnen met rijden. Van iedereen van wie ik hoor dat ze ooit nog willen gaan motorrijden is het altijd pas vanaf hun 24e als ze horen van het A systeem.

Denk ook niet dat het je perse een rustigere motorrijder maakt. Degene die A1/A2/A heeft gedaan zal juist veel meer controle hebben over een motor wanneer hij een A motor mag gaan berijden dus misschien ook nog wel gevaarlijkere kunstjes uithalen. :+
Dat zijn een aantal goede punten waar ik nog niet had bij stilgestaan.. Dan had inderdaad het oude 25kw systeem nog beter geweest om te behouden.

Waar ik wel een voorstander van ben is om te verplichten dat iedere beginnende motorrijder moet beginnen op een 35kw motor. Dan kun je namelijk eerst 'rustig' leren de motor te beheersen en sturen voordat je over gaat op het grote werk.

Verwijderd

Leviathius schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:14:
[...]
Waar ik wel een voorstander van ben is om te verplichten dat iedere beginnende motorrijder moet beginnen op een 35kw motor. Dan kun je namelijk eerst 'rustig' leren de motor te beheersen en sturen voordat je over gaat op het grote werk.
Daar ben ik ook een grote voorstander van.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

Dat zijn een aantal goede punten waar ik nog niet had bij stilgestaan.. Dan had inderdaad het oude 25kw systeem nog beter geweest om te behouden.

Ik zit er een beetje tussenin. In principe zou inderdaad elke motorrijder op 'minder' vermogen moeten beginnen (wat dan precies 'minder' inhoud laat ik even in het midden) puur om eerst op techniek te trainen voor je aan snelheid begint. Ik ben echter ook geen tegenstander van de stappen A1-A2-A, maar vind wel dat de kosten daarvan veel te hoog zijn, dat moet simpeler en goedkoper worden.

Als je leert racen (nurburging en consorten) dan legt men de focus júist op techniek. De consensus is dat als je leert om soepel te schakelen, remmen en gassen, er vanzelf snelheid in komt. Als je eerst op de snelheid focust ben je zo bezig met het beteugelen daarvan dat techniek er bij inschiet. Mensen die leren racen beginnen ook niet gelijk in de formule 1 - vaak begint het zelfs bij zoiets simpels als een 50cc kart.

Iemand die op A1 begint en daar goed mee overweg kan zal maar één ding missen, en dat is power. En dat krijgt 'ie zodra hij beweegt naar A2 en A. Ja, je zet dan iemand op de weg die waarschijnljik al meer 'truukjes' kent dan iemand die net begint, maar ik zie dat niet als iets slechts. Het betekent alleen maar dat hij of zij meer controle heeft over zijn voertuig.

Als die persoon vervolgens besluit om met 100 door het centrum te gassen, zou hij dat toch wel gedaan hebben al begon hij met een A2 of A, en deed hij dat op zijn 125cc waarschijnlijk ook al.

Ik trek weer het vergelijk met paintball: Ik zie mensen beginnen met spelen en op dag 1 gelijk met het equivalent van een machinegeweer het veld op lopen. Een hoop van die beginners spelen na een jaar nog steeds als op dag één: ze lopen hun eigen vuur achterna en focussen niet op techniek, strategie of communicatie. Ze vertrouwen op vuurkracht en de snelheid daarvan om het overwicht te houden. Zodra ze iemand tegenkomen die technisch/strategisch heel sterk is zijn ze nergens meer, want ze hebben geen 'backup' als ballen-per-seconde de klus niet klaren. Gevolg is dat ze eruit geschoten worden door een gast met een pompmarkertje, of zelfs een pistooltje met 12 balletjes erin (:+).

Als met een handicap begint, in dit geval een handicap in de vorm van beperkt vermogen, dan móet je wel aan je techniek werken.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-11-2016 11:29 ]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

HTT-Thalan schreef op donderdag 24 november 2016 @ 08:51:
[...]

De verwarring zit hem erin dat:

- je vaak maar half zichtbaar bent (en wij dus maar 1 lichtje zien knipperen)
- je vanuit je ooghoek niet direct ziet of het een auto of motor is die knippert

Tel die twee op en het lijkt alsof er ineens een auto of motor van baan wil gaan wisselen. Ja, als je wat langer kijkt en wat meer ervaring hebt zie je het verschil in de beweging van het voertuig wel en is er niet zo veel aan de hand, maar we weten allemaal dat 's lands wegen vol zitten met knuppels achter het stuur, die abrupt en geschrokken (kunnen) reageren op zo'n notie.

En dan krijg je ongelukken.
Ik maak 3-4 keer zoveel kilometers in de auto als op de motor, dus ik bekijk het ook van beide kanten. ;)
Als je maar één lichtje ziet knipperen is dat imho juist een reden om NIET van baan te gaan wisselen. Immers, iemand anders in jouw buurt gaat ook iets doen. Hoe dan ook, ben ik er wel faliekant tegen om een knipperlicht te gebruiken. De betekenis daarvan is gewoon iets heel anders.

Alsnog begrijp ik dus niet hoe dit de kans op ongelukken vergroot. Iemand die zo oppervlakkig (of niet!) kijkt dat hij een gevarenlicht of knipperlicht niet ziet, ziet ook niet die enkele koplamp. Of mijn fluor hesje. Of mijn fluorgele helm. Voor de mensen die wél kijken, kan ik het wel veel makkelijker maken.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DrivinUCrazy schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:30:
[...]

Ik maak 3-4 keer zoveel kilometers in de auto als op de motor, dus ik bekijk het ook van beide kanten. ;)
Als je maar één lichtje ziet knipperen is dat imho juist een reden om NIET van baan te gaan wisselen. Immers, iemand anders in jouw buurt gaat ook iets doen. Hoe dan ook, ben ik er wel faliekant tegen om een knipperlicht te gebruiken. De betekenis daarvan is gewoon iets heel anders.

Alsnog begrijp ik dus niet hoe dit de kans op ongelukken vergroot. Iemand die zo oppervlakkig (of niet!) kijkt dat hij een gevarenlicht of knipperlicht niet ziet, ziet ook niet die enkele koplamp. Of mijn fluor hesje. Of mijn fluorgele helm. Voor de mensen die wél kijken, kan ik het wel veel makkelijker maken.
Puntje ergernis telt ook mee. Ik erken de gevaren voor een motorrijder achterop een file (en dat deed ik al jaren voordat ik er zelf eentje wilde worden) maar mijn sympathie voor een motorrijder die met een veel te hoge snelheid door de file gaat is snel weg. Je mag filteren voor je eigen veiligheid, dan moet je die niet opnieuw wegnemen door te hard te rijden.

Als je met alarmlichten door de file rijd vraag je in mijn ogen teveel aandacht, alsof je die plek op wil eisen. Je krijgt van mij lekker de ruimte (ik rij sowieso al in het midden van mijn baan) en ik zorg dat ik niet zomaar van baan wissel. Als je dan nog vind dat je recht om te filteren moet verdedigen door extra aandacht te vragen met alarmlichten ga ik me daar aan ergeren, net zo als ik het vervelend vind als ze te hard rijden, via de vlucht/busstrook rijden (komt ook érg vaak voor) of proberen koste-wat-kost naar het stoplicht te filteren terwijl daar op sommige momenten gewoon geen ruimte voor is.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik zie de link tussen te hard door de file rijden, of tussen de verkeerde banen door rijden, en alarmlichten niet helemaal. Wat je zegt is dat ik me niet zichtbaarder mag maken omdat andere mensen asociaal zijn. Mag ik dan ook geen reflecterende kleding aan of een gele helm op? :?

Er zijn ook rijders die groot licht op gaan zetten om zichtbaarder te worden. Het probleem is dan alleen dat mensen verblind worden en alsnog niets zien, dat ze mensen ergeren, en dat het dwingend overkomt. Dus ja, ik ben het volledig met je eens dat dat niet mag. Maar gevarenlichten, echt??

Hoe dan ook, hier gaan wij niet uit komen. :)

• aidanl
HTT-Thalan schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:36:
[...]

Puntje ergernis telt ook mee. Ik erken de gevaren voor een motorrijder achterop een file (en dat deed ik al jaren voordat ik er zelf eentje wilde worden) maar mijn sympathie voor een motorrijder die met een veel te hoge snelheid door de file gaat is snel weg. Je mag filteren voor je eigen veiligheid, dan moet je die niet opnieuw wegnemen door te hard te rijden.

Als je met alarmlichten door de file rijd vraag je in mijn ogen teveel aandacht, alsof je die plek op wil eisen. Je krijgt van mij lekker de ruimte (ik rij sowieso al in het midden van mijn baan) en ik zorg dat ik niet zomaar van baan wissel. Als je dan nog vind dat je recht om te filteren moet verdedigen door extra aandacht te vragen met alarmlichten ga ik me daar aan ergeren, net zo als ik het vervelend vind als ze te hard rijden, via de vlucht/busstrook rijden (komt ook érg vaak voor) of proberen koste-wat-kost naar het stoplicht te filteren terwijl daar op sommige momenten gewoon geen ruimte voor is.
Het heeft helemaal niets te maken met het recht hebben of verdedigen. Op het moment dat ik door een file heen rijd wil ik dat mensen mij zien en niet ineens hun auto opzij gooien of andere gekke stunts uit halen. Als jij mij er niet langs wilt laten, prima moet je zelf weten. Maar ik weet dan wel dat je mij gezien hebt. Dus ja, ik wil dan aandacht maar dan wel ivm mijn eigen veiligheid.

Ik ben het wel met je eens dat je niet met te hoge snelheid door een file heen moet knallen. Dat is vragen om ongelukken. Maar dat heeft dus ook weer niets te maken met alarmlichten gebruik.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

aidanl schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:51:
[...]

Het heeft helemaal niets te maken met het recht hebben of verdedigen. Op het moment dat ik door een file heen rijd wil ik dat mensen mij zien en niet ineens hun auto opzij gooien of andere gekke stunts uit halen. Als jij mij er niet langs wilt laten, prima moet je zelf weten. Maar ik weet dan wel dat je mij gezien hebt. Dus ja, ik wil dan aandacht maar dan wel ivm mijn eigen veiligheid.

Ik ben het wel met je eens dat je niet met te hoge snelheid door een file heen moet knallen. Dat is vragen om ongelukken. Maar dat heeft dus ook weer niets te maken met alarmlichten gebruik.
Voordat we elkaar verkeerd begrijpen - ik wil niemand voor het hoofd stoten of beweren dat je de verkeerde dingen om de verkeerde redenen doet.

Wat ik probeer te schetsen is het gevoel dat ik als automobilist krijg van dit soort acties. Jij wil graag (en terecht) dat ik me aan mijn kant van de gedragscode hou, voor jouw veiligheid. Dan verlang ik dat jij dat ook doet, want als 1 partij zich aan de afspraken onttrekt erodeert dat het begrip van de andere partij voor jouw situatie.

Even een addendum in de vorm van een voorbeeld:

Jij doet alarmlichten aan omdat je constateert dat je niet goed genoeg gezien word (ondanks dat 'de regels' voorschrijven dat de automobilist in de file altijd alert moet zijn op filterend verkeer). Je wijkt af van 'de regels' in een poging de situatie te verbeteren.

Stel dat ik, in een poging de situatie te verbeteren, besluit dichter op de wegas te gaan rijden om jou te dwingen de snelheid eruit te halen, omdat het nu nog maar nét gaat passen? Ik laat technisch gezien nog steeds genoeg ruimte om te passeren, maar comfortabel kan het niet meer zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-11-2016 12:24 ]

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 13:55
HTT-Thalan schreef op donderdag 24 november 2016 @ 12:13:
[...]
Even een addendum in de vorm van een voorbeeld:

Jij doet alarmlichten aan omdat je constateert dat je niet goed genoeg gezien word (ondanks dat 'de regels' voorschrijven dat de automobilist in de file altijd alert moet zijn op filterend verkeer). Je wijkt af van 'de regels' in een poging de situatie te verbeteren.

Stel dat ik, in een poging de situatie te verbeteren, besluit dichter op de wegas te gaan rijden om jou te dwingen de snelheid eruit te halen, omdat het nu nog maar nét gaat passen? Ik laat technisch gezien nog steeds genoeg ruimte om te passeren, maar comfortabel kan het niet meer zijn.
Ik volg je voorbeeld niet helemaal: de motorrijder belemmert de automobilist helemaal niet door de alarmlichten te voeren, hij zorgt er alleen maar voor dat hij zelf beter gezien wordt (of voelt zich beter gezien).

De automobilist wordt gehinderd door de file, niet door de motorrijder die hem (al dan niet aan een te hoge snelheid) voorbijrijdt. Als hij dichter bij de middellijn gaat rijden, dan is dat verkeersagressie, hij hindert met opzet een andere weggebruiker. Dat kan voor mijn gevoel echt niet, zou ik zelf als automobilist nooit doen, al zit ik soms hoofdschuddend te kijken naar de waanzinnige snelheden die andere motorrijders in de file (of vertraagd verkeer) hanteren.

• knoffy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:59
Ik doe zelf ook vaak mijn alarm lichten aan zodat ik beter gezien wordt niet voor mensen die geen ruimte maken maar voor mensen die eerst sturen en dan pas richting aangeven hopelijk kijken ze toch net even in de spiegel en zien ze mij aankomen. (anders ben je ook maar 1 van de 100 koplampen en zeker als het wat donkerder is of met wat regen)

[ Voor 16% gewijzigd door knoffy op 24-11-2016 12:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dryhte schreef op donderdag 24 november 2016 @ 12:48:
[...]

Ik volg je voorbeeld niet helemaal: de motorrijder belemmert de automobilist helemaal niet door de alarmlichten te voeren, hij zorgt er alleen maar voor dat hij zelf beter gezien wordt (of voelt zich beter gezien).

De automobilist wordt gehinderd door de file, niet door de motorrijder die hem (al dan niet aan een te hoge snelheid) voorbijrijdt. Als hij dichter bij de middellijn gaat rijden, dan is dat verkeersagressie, hij hindert met opzet een andere weggebruiker. Dat kan voor mijn gevoel echt niet, zou ik zelf als automobilist nooit doen, al zit ik soms hoofdschuddend te kijken naar de waanzinnige snelheden die andere motorrijders in de file (of vertraagd verkeer) hanteren.
In mijn beleving hinderen de alarmlichten mij wel. Als ik alarmlichten zie is mijn instinctieve reactie dat er wat aan de hand is. Die persoon (auto of motor) zou snel naar de vluchtstrook kunnen proberen te komen of proberen uit/af te stappen. Als hij half zichtbaar is kan het zijn dat ik hem verwar voor iemand die van baan probeert te wisselen (in je ooghoek zie je niet direct of het licht naast je, of vanuit je spiegel afkomstig is, ik begrijp dat we hier spreken over de eerste 'split second' reactie uiteraard).

Zodra ik in de gaten heb dat dit allemaal niet van toepassing is, en dat het simpelweg een motorrijder is die aandacht vraagt voor zijn positie, denk ik bij mezelf "was dat nou nodig" en heb ik weer een greintje minder sympathie, ik doe er immers al alles aan om hem/haar veilig doorgang te verlenen.

Dit is enigzins gechargeerd, ik koester echt geen wrok voor elke knipperende motorrijder en na 10 seconden ben je het alweer vergeten. Ik bedoel maar duidelijk te maken dat je niet loodrecht kan stellen dat je het mag doen omdat je anderen niet denkt te hinderen. Als jij besluit van de gedragscode af te wijken omdat je daar een reden voor ziet, moet je anderen niet veroordelen als zij dat ook doen. Je kunt wel proberen te differentieren ("wat jij doet is erger dan wat ik doe" etc) maar dat is imo besides the point: als iemand zich niet aan de regels houd (in dit geval het opletten voor filterende motorrijders) is dat geen vrijbrief voor jou om op je eigen manier af te wijken van diezelfde afspraken.

Ik besef me dat dit heel moraalridderig overkomt (en zo ben ik echt niet) maar ik wil even tegengas geven op het argument dat jij vind dat je kunt bepalen dat dit nodig is c.q. dat je mag afwijken omdat jij daar reden toe ziet.

• aidanl
HTT-Thalan schreef op donderdag 24 november 2016 @ 12:13:
[...]

Voordat we elkaar verkeerd begrijpen - ik wil niemand voor het hoofd stoten of beweren dat je de verkeerde dingen om de verkeerde redenen doet.
Ik voel me er zeker niet op aangevallen, en net als jij probeer ik uit te leggen waarom ik deze keuze maak.

De regels wat betreft file rijden zijn prima en behalve het gebruik van alarm lichten houd ik mij er ook verder aan. Als al het overige verkeer zich ook altijd aan de regels zou houden (de perfecte situatie) dan zouden alarm lichten ook niet nodig zijn. Helaas bestaat deze perfectie situatie niet, mensen die met hun telefoon lopen te kutten, mensen die zonder te kijken in spiegels of doode hoek te controleren van baan wisselen, U bocht maken op plaatsen waar het niet mag of kan. Zo kan ik nog even door gaan.

Niet om alle auto's en motoren over 1 kam te scheren, maar door de grote hoeveelheid mongolen op de weg moet je toch voor je zelf rijden en proberen een zo veilig mogelijke situatie voor jezelf te creeren. Als dit betekent dat je sneller gaat als toegestaan om ervoor te zorgen dat je niet naast een vrachtwagen blijft hangen of met alarm lichten gaat rijden om zichtbaarder te zijn, tja het is niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

aidanl schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:13:
[...]
Niet om alle auto's en motoren over 1 kam te scheren, maar door de grote hoeveelheid mongolen op de weg moet je toch voor je zelf rijden en proberen een zo veilig mogelijke situatie voor jezelf te creeren.
Allemaal waar. Ik zit (nu nog) dagelijks in de auto en zie hetzelfde: mensen doen steeds meer dingen die niks met autorijden te maken hebben, nemen steeds meer risico's/vrijheden en kunnen niks meer van elkaar verdragen.
Als dit betekent dat je sneller gaat als toegestaan om ervoor te zorgen dat je niet naast een vrachtwagen blijft hangen of met alarm lichten gaat rijden om zichtbaarder te zijn, tja het is niet anders.
Ja, en nee. Ik rij zelf ook wel eens sneller. Ik loop daarmee het risico dat mensen mij minder sympathiek vinden, en dat uit zich soms in voorgooi-acties, bijvoorbeeld. Ik kan dan niks anders doen dan afremmen, er iets van vinden, en daarna weer lekker optrekken. Mijn auto is meestal toch sneller dan de zijne, ik ben niet lang gehinderd, maar ik ga het niet oplossen met (bijvoorbeeld) bumperkleven, want dan maak ik het erger (en zien zij zichzelf bevestigd in hun beeld van mij, en dat gun ik ze niet).
aidanl schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:13:
De regels wat betreft file rijden zijn prima en behalve het gebruik van alarm lichten houd ik mij er ook verder aan. Als al het overige verkeer zich ook altijd aan de regels zou houden (de perfecte situatie) dan zouden alarm lichten ook niet nodig zijn.
Je zegt dat de regels prima zijn - behalve die alarmlichten. Direct erachteraan stel je dat 'als het overige verkeer zich aan de regels zou houden' jij dat ook zou kunnen doen (want dan had je die alarmlichten, naar eigen zeggen, niet nodig).

Dus wat je eigenlijk zegt is "ik hou me niet aan de regels, want zij doen dat ook niet". Dan zijn we het punt van samenspel op de (snel)weg eigenlijk al voorbij. Begrip is overboord, eigen rekenschap evenzo. Je bent al op het punt aangekomen waarop je alle automobilisten over één kam scheert, want je zet per definitie je alarmlichten aan bij het filerijden, overal waar je komt, en niet alleen bij die paar automobilisten waarvan je het vermoeden hebt dat ze je niet gezien hebben.

Ik weet dat ze ons op motorrijles leren dat je er vanuit moet gaan dat mensen je niet hebben gezien, maar dat is omdat ze willen dat je altijd rekening houd met het onverwachte. Dat betekent niet dat je preventief maatregelen moet gaan nemen waar anderen last van kunnen hebben.
Helaas bestaat deze perfectie situatie niet, mensen die met hun telefoon lopen te kutten, mensen die zonder te kijken in spiegels of doode hoek te controleren van baan wisselen, U bocht maken op plaatsen waar het niet mag of kan. Zo kan ik nog even door gaan.
Die perfecte situatie zal er ook niet komen. Zelfs als iedereen zich aan de regels houd heb je nog zoiets als 'ongelukjes'. Iemand die afgeleid is door een bus/politiewagen over de vluchtstrook, beetje naar links afwijkt en bam, daar lig je.

Wat je wel kan en mag (moet, zelfs) doen om jezelf te wapenen tegen automobilisten die plotseling naar de wegas komen (of van baan wisselen, of de deur opengooien) is je snelheid dermate aanpassen dat je vrijwel direct stil kunt staan, met andere woorden stapvoets rijden. Daarom schrijven ze dus die 10km/h verschil voor. Bij stilstaand verkeer kun je direct stoppen als iemand uit wil stappen (en als je ze toch raakt is de kans op serieus letsel een stuk kleiner) en bij langzaamrijden verkeer kun je ruim op tijd reageren op mensen die van baan willen wisselen.

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-11-2016 13:27 ]

• C-sharp
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-10 13:13
HTT-Thalan schreef op donderdag 24 november 2016 @ 12:57:
[...]

In mijn beleving hinderen de alarmlichten mij wel. Als ik alarmlichten zie is mijn instinctieve reactie dat er wat aan de hand is. Die persoon (auto of motor) zou snel naar de vluchtstrook kunnen proberen te komen of proberen uit/af te stappen. Als hij half zichtbaar is kan het zijn dat ik hem verwar voor iemand die van baan probeert te wisselen (in je ooghoek zie je niet direct of het licht naast je, of vanuit je spiegel afkomstig is, ik begrijp dat we hier spreken over de eerste 'split second' reactie uiteraard).

Zodra ik in de gaten heb dat dit allemaal niet van toepassing is, en dat het simpelweg een motorrijder is die aandacht vraagt voor zijn positie, denk ik bij mezelf "was dat nou nodig" en heb ik weer een greintje minder sympathie, ik doe er immers al alles aan om hem/haar veilig doorgang te verlenen.

Dit is enigzins gechargeerd, ik koester echt geen wrok voor elke knipperende motorrijder en na 10 seconden ben je het alweer vergeten. Ik bedoel maar duidelijk te maken dat je niet loodrecht kan stellen dat je het mag doen omdat je anderen niet denkt te hinderen. Als jij besluit van de gedragscode af te wijken omdat je daar een reden voor ziet, moet je anderen niet veroordelen als zij dat ook doen. Je kunt wel proberen te differentieren ("wat jij doet is erger dan wat ik doe" etc) maar dat is imo besides the point: als iemand zich niet aan de regels houd (in dit geval het opletten voor filterende motorrijders) is dat geen vrijbrief voor jou om op je eigen manier af te wijken van diezelfde afspraken.

Ik besef me dat dit heel moraalridderig overkomt (en zo ben ik echt niet) maar ik wil even tegengas geven op het argument dat jij vind dat je kunt bepalen dat dit nodig is c.q. dat je mag afwijken omdat jij daar reden toe ziet.
Ik heb het er met mijn rij-instructeur ook over gehad; zijn interpretatie was dat gevaarlichten dienen om een gevaar te signaleren (bv. als je langs de kant van de weg staat met een lekke band, ...). Als je gekozen rijstijl impliceert dat je een gevaar vormt ben je verkeerd bezig.

Wat mij al vaak is opgevallen, is dat lampen met hoge kleurtemperatuur (xenon, ...) in de spiegels van verder zichtbaar zijn. Ik heb nu daarom even als testje de kleine "pilot lights" (mini gloeilampjes W5W) vervangen door leds. Ze geven ongeveer evenveel licht maar net dat blauwe tintje maakt ze meer zichtbaar. Ik heb er nog geen negatieve reacties op gekregen (knipperen met grootlicht, toeteren, ...) en heb het idee dat de wagens pro-actiever uit de weg gaan (dat kan ook natuurlijk omdat het nu meestal donker is als ik rij en daardoor in de file meer opval, ongeacht het licht).

Ik ben er nog niet uit of ik ze hou of niet. Hier een beeldje tijdens de werken - een kant met LED en een kant met klassieke gloeilamp:

Afbeeldingslocatie: https://i948.photobucket.com/albums/ad326/C-sharp_bucket/trimmed.jpg

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

C-sharp schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:25:
[...]

Ik heb het er met mijn rij-instructeur ook over gehad; zijn interpretatie was dat gevaarlichten dienen om een gevaar te signaleren (bv. als je langs de kant van de weg staat met een lekke band, ...). Als je gekozen rijstijl impliceert dat je een gevaar vormt ben je verkeerd bezig.

Wat mij al vaak is opgevallen, is dat lampen met hoge kleurtemperatuur (xenon, ...) in de spiegels van verder zichtbaar zijn. Ik heb nu daarom even als testje de kleine "pilot lights" (mini gloeilampjes W5W) vervangen door leds. Ze geven ongeveer evenveel licht maar net dat blauwe tintje maakt ze meer zichtbaar. Ik heb er nog geen negatieve reacties op gekregen (knipperen met grootlicht, toeteren, ...) en heb het idee dat de wagens pro-actiever uit de weg gaan (dat kan ook natuurlijk omdat het nu meestal donker is als ik rij en daardoor in de file meer opval, ongeacht het licht).

Ik ben er nog niet uit of ik ze hou of niet. Hier een beeldje tijdens de werken - een kant met LED en een kant met klassieke gloeilamp:

[afbeelding]
Je zou eens naar het lichtbeeld moeten (laten) kijken. Ik vind de blauwe kleur inderdaad goed zichtbaar (en dat vind ik goed) maar sommige auto's/motoren (o.a. bij Range Rovers zie ik het vaak gebeuren) wijst de bundel veel te fel naar de baan naast ze, waardoor je dus via je binnenspiegel verblind word als er eentje links achter aan komt rijden. Ik weet niet wat hier de oorzaak van is, maar ik ervaar het bijna dagelijks. Als je zelf lampen gaat vervangen zou het wellicht kunnen dat de richting van de bundel verandert, en dat kun je dus controleren met zo'n apparaat wat ze bij de garage hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-11-2016 13:31 ]

• DragonSlayer666
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 08:42
HTT-Thalan schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:30:
[...]

Je zou eens naar het lichtbeeld moeten (laten) kijken. Ik vind de blauwe kleur inderdaad goed zichtbaar (en dat vind ik goed) maar sommige auto's/motoren (o.a. bij Range Rovers zie ik het vaak gebeuren) wijst de bundel veel te fel naar de baan naast ze, waardoor je dus via je binnenspiegel verblind word als er eentje links achter aan komt rijden. Ik weet niet wat hier de oorzaak van is, maar ik ervaar het bijna dagelijks.
Wat mij opvalt, vooral in het donker, is dat bij zeker 1 op de 6 auto's de lampen heel slecht zijn afgesteld. Vaak genoeg dat ze recht in je spiegel schijnen, ipv op het wegdek. Hierdoor heb ik in het donker zo'n "licht ster"(geen idee hoe anders te omschrijven) in mijn ooghoek, waardoor je snel afgeleid raakt en je veel minder ziet. Erger me er verschrikkelijk aan...

Never ride faster than your guardian angel can fly.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DragonSlayer666 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:32:
[...]

Wat mij opvalt, vooral in het donker, is dat bij zeker 1 op de 6 auto's de lampen heel slecht zijn afgesteld. Vaak genoeg dat ze recht in je spiegel schijnen, ipv op het wegdek. Hierdoor heb ik in het donker zo'n "licht ster"(geen idee hoe anders te omschrijven) in mijn ooghoek, waardoor je snel afgeleid raakt en je veel minder ziet. Erger me er verschrikkelijk aan...
Nou dimmen al mijn spiegels volautomatisch, gelukkig. Die optie kocht ik omdat ik vroeger heel veel in Belgie reed, en het dus al gewend was om regelmatig een grootlicht achter me te hebben (en een mistlamp voor me, maar automatisch dimmende voorruiten heb ik nog niet meegemaakt).

• DragonSlayer666
HTT-Thalan schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:34:
[...]

Nou dimmen al mijn spiegels volautomatisch, gelukkig. Die optie kocht ik omdat ik vroeger heel veel in Belgie reed, en het dus al gewend was om regelmatig een grootlicht achter me te hebben (en een mistlamp voor me, maar automatisch dimmende voorruiten heb ik nog niet meegemaakt).
Geen idee of dat uberhaupt een mogelijkheid is op motoren (vast wel bij de rijdende sofa's), maar op mijn ninja300 helaas niet, zou het wel fijn gevonden hebben!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DragonSlayer666 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:35:
[...]

Geen idee of dat uberhaupt een mogelijkheid is op motoren (vast wel bij de rijdende sofa's), maar op mijn ninja300 helaas niet, zou het wel fijn gevonden hebben!
Bij mijn auto heb ik het gevoel dat het een soort lichtgevoelige coating is die in het glas verwerkt is. Moet vast niet moeilijk zijn dat aftermarket aan te brengen?

- edit -

Google zoektochtje levert mij dat het een coating is die met een elektrische stroom geactiveerd word, aan de hand van de input van een lichtsensor (die je dan gewoon in het spiegelhuis of achterop de motor zou moeten monteren). Technisch lijkt het me mogelijk, maar er lijken geen kits voor te koop te zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-11-2016 13:39 ]

• aidanl
HTT-Thalan schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:24:

[...]

Ja, en nee. Ik rij zelf ook wel eens sneller. Ik loop daarmee het risico dat mensen mij minder sympathiek vinden, en dat uit zich soms in voorgooi-acties, bijvoorbeeld. Ik kan dan niks anders doen dan afremmen, er iets van vinden, en daarna weer lekker optrekken. Mijn auto is meestal toch sneller dan de zijne, ik ben niet lang gehinderd, maar ik ga het niet oplossen met (bijvoorbeeld) bumperkleven, want dan maak ik het erger (en zien zij zichzelf bevestigd in hun beeld van mij, en dat gun ik ze niet).
Dit heeft niets te maken met sneller zijn of associaal rij gedrag. Dit heeft er mee te maken dat als jij naast een vrachtwagen rijd met je motor is de kans heel erg groot dat hij jou niet kan zien. Zo heb ik dus bij rijlessen aangeleerd (en overigens ook door CBR examinator aangeraden!) dat je dan beter een beetje gas kan bij geven totdat je weer zichtbaar bent en dus uit de gevare zone weg bent. Natuurlijk is er dan een verschil met een beetje gas of dat je met 50+ langs rijd.
[...]

Je zegt dat de regels prima zijn - behalve die alarmlichten. Direct erachteraan stel je dat 'als het overige verkeer zich aan de regels zou houden' jij dat ook zou kunnen doen (want dan had je die alarmlichten, naar eigen zeggen, niet nodig).

Dus wat je eigenlijk zegt is "ik hou me niet aan de regels, want zij doen dat ook niet". Dan zijn we het punt van samenspel op de (snel)weg eigenlijk al voorbij. Begrip is overboord, eigen rekenschap evenzo. Je bent al op het punt aangekomen waarop je alle automobilisten over één kam scheert, want je zet per definitie je alarmlichten aan bij het filerijden, overal waar je komt, en niet alleen bij die paar automobilisten waarvan je het vermoeden hebt dat ze je niet gezien hebben.
Als motor rijder moet je absoluut niet vergeten dat jij een zwakkere deelnemer bent in het verkeer. Ik ga mijn veiligheid niet op offeren zodat ik mij aan de regels houd en 1 of andere malloot die nog even een appje wilt checken mij dood rijd. Als dat betekent dat ik daarmee een regel verbreek, jammer dan. Maar achterlijk rijgedrag door auto of motor waardoor je gevaarlijke situaties voor jou en anderen creert is heel iets anders.
[...]

Wat je wel kan en mag (moet, zelfs) doen om jezelf te wapenen tegen automobilisten die plotseling naar de wegas komen (of van baan wisselen, of de deur opengooien) is je snelheid dermate aanpassen dat je vrijwel direct stil kunt staan, met andere woorden stapvoets rijden. Daarom schrijven ze dus die 10km/h verschil voor. Bij stilstaand verkeer kun je direct stoppen als iemand uit wil stappen (en als je ze toch raakt is de kans op serieus letsel een stuk kleiner) en bij langzaamrijden verkeer kun je ruim op tijd reageren op mensen die van baan willen wisselen.
Dit is dan ook 1 van de regels wat betreft het file rijden en persoonlijk houd ik mijzelf hier aan. Heb het al eens gezien dat iemand zijn deur open gooide en de motor rijder voor mij maar net op tijd voor de deur tot stilstand kwam. Ik weet eigenlijk wel zeker dat hij te hard reed aangezien hij van mij weg reed terwijl ik niet meer als 10 km/h verschil er tussen reed.

Het is nu nog heel gemakkelijk om te zeggen dat je iets wel/niet zult doen, maar als jij straks dagelijks op de motor zit zal je zien dat je jezelf toch gaat aanpassen. Jij wilt immers ook veilig thuis komen niet?

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[...]

Ben ik niet helemaal mee eens: eerste motor was een Fireblade en nadat die (binnen één week) gestolen werd heb ik een BMW S1000RR gekocht. Supersport met achterlijk veel vermogen. Het wennen was primair aan de zithouding en alles wat daarbij kwam kijken: bochtentechniek, kijken, hangen etc. Vermogen is er, maar je hebt niet continue je gas open en is, vooral bij de BMW, erg goed te doseren. Bochten gingen eerst houterig en traag, na paar maanden werd het al vloeiender en langzaam kan je het tempo in de bocht opvoeren.

Punt is: overschat jezelf niet!

Op een 300cc kan je jezelf ook de bocht uit laten vliegen, sterker nog: de grote remmen , ABS en ESP van de BMW hebben me zeker meer dan eens goed geholpen, zaken die op een R3 niet zo vanzelfsprekend zijn.

• C-sharp
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-10 13:13
HTT-Thalan schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:30:
[...]

Je zou eens naar het lichtbeeld moeten (laten) kijken. Ik vind de blauwe kleur inderdaad goed zichtbaar (en dat vind ik goed) maar sommige auto's/motoren (o.a. bij Range Rovers zie ik het vaak gebeuren) wijst de bundel veel te fel naar de baan naast ze, waardoor je dus via je binnenspiegel verblind word als er eentje links achter aan komt rijden. Ik weet niet wat hier de oorzaak van is, maar ik ervaar het bijna dagelijks. Als je zelf lampen gaat vervangen zou het wellicht kunnen dat de richting van de bundel verandert, en dat kun je dus controleren met zo'n apparaat wat ze bij de garage hebben.
De lampen die ik door LEDs heb vervangen zijn niet regelbaar; het zijn van die kleine lampjes zoals het parkeerlichtje in de koplamp van een auto. De foto is getrokken met een aardappel.

Het nut ervan heb ik nooit begrepen want ze geven zo goed als geen licht. Ik kan alleen maar bedenken dat, door de assymetrische koplamp, ze een indicatie zijn voor tegenliggers van de volledige breedte van de kop.

Dit is een W5W lampje: http://www.autobulbsdirect.co.uk/images/D/501_new_dia-01.jpg; nu zit er zo iets in: http://i.ebayimg.com/images/g/0qoAAOSwU9xUTfPy/s-l300.jpg; ik heb ze in 6000K maar ze bestaan in nog verschillende tinten (2000K - amber, 4000K - warm white, 6000K - cool white, 6800K - ice blue).

Met LED vallen ze wat meer op en geven ze wat meer licht maar vervangen bijlange niet de H7 koplamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

aidanl schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:38:
Dit heeft niets te maken met sneller zijn of associaal rij gedrag. Dit heeft er mee te maken dat als jij naast een vrachtwagen rijd met je motor is de kans heel erg groot dat hij jou niet kan zien. Zo heb ik dus bij rijlessen aangeleerd (en overigens ook door CBR examinator aangeraden!) dat je dan beter een beetje gas kan bij geven totdat je weer zichtbaar bent en dus uit de gevare zone weg bent. Natuurlijk is er dan een verschil met een beetje gas of dat je met 50+ langs rijd.
Het is bedoeld als voorbeeld wanneer je iets doet wat een reactie bij een mede-weggebruiker kan uitlokken, meer niet.
Als motor rijder moet je absoluut niet vergeten dat jij een zwakkere deelnemer bent in het verkeer. Ik ga mijn veiligheid niet op offeren zodat ik mij aan de regels houd en 1 of andere malloot die nog even een appje wilt checken mij dood rijd. Als dat betekent dat ik daarmee een regel verbreek, jammer dan. Maar achterlijk rijgedrag door auto of motor waardoor je gevaarlijke situaties voor jou en anderen creert is heel iets anders.
Ik zeg ook niet dat je veiligheid moet opofferen om aan de regels te voordoen: ik zeg dat als je je aan de regels (van in dit geval de gedragscode) houd (er zijn ook wel regels/verkeersituaties te verzinnen die minder logisch zijn, dat geef ik direct toe) je al optimale veiligheid hébt. Die alarmlichten zijn in mijn beleving echt niet nodig.
Dit is dan ook 1 van de regels wat betreft het file rijden en persoonlijk houd ik mijzelf hier aan. Heb het al eens gezien dat iemand zijn deur open gooide en de motor rijder voor mij maar net op tijd voor de deur tot stilstand kwam. Ik weet eigenlijk wel zeker dat hij te hard reed aangezien hij van mij weg reed terwijl ik niet meer als 10 km/h verschil er tussen reed.
Je hebt dus zelf bevestigd gezien dat je met 10km/h eigenlijk overal op voorbereid bent, en toch acht je de alarmlichten noodzakelijk. Jij wilt de situatie voorkomen waarin die rijder voor jou terecht kwam, dat begrijp ik. De realiteit is dat een automobilist die niet spiegelt helemaal niks achter zich ziet, geen motorrijder en ook geen alarmlichten, dus je bent geen steek opgeschoten, ze gooien nog steeds die deur open. Met andere woorden: je kunt die situaties eigenlijk niet voorkomen, want het manco ligt niet bij jouw zichtbaarheid, maar bij hun afwezigheid.
Het is nu nog heel gemakkelijk om te zeggen dat je iets wel/niet zult doen, maar als jij straks dagelijks op de motor zit zal je zien dat je jezelf toch gaat aanpassen. Jij wilt immers ook veilig thuis komen niet?
Helemaal waar, ik ga mijn rijgedrag zeer zeker aanpassen om veilig thuis te komen. Maar daar hoort voor mij niet bij dat ik met alarmlichten ga rijden ;) (ook al heeft mijn glimmende nieuwe motor die uiteraard fabrieks-af al gemonteerd zitten :*)).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aidanl
Laten we verder discussiëren als je het rijbewijs hebt en inmiddels een tijdje gereden hebt. Het is nu veel te gemakkelijk om te zeggen of iets wel of niet kan, totdat je zelf aan het rijden bent. Vanuit de auto heb je een heel ander beeld als wanneer je dagelijks op de motor zit en verschillende situaties mee gemaakt hebt :)

Verwijderd

Hmmz, de drie belangrijkste zaken waarmee ik het al zo'n 20 jaar red op de motor:

- ver vooruit kijken
- afstand houden
- gezien worden

• aidanl
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:07:
Hmmz, de drie belangrijkste zaken waarmee ik het al zo'n 20 jaar red op de motor:

- ver vooruit kijken
- afstand houden
- gezien worden
Precies de 3 hoofdzaken die ik ook bij het lessen aangeleerd heb gekregen. Zijn die lessen toch ergens nuttig voor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EBOOZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 19:19
Ik snap het probleem met die knipperlichten niet zo eerlijk gezegd. Ik weet dat het niet mag, maar als mensen denken dat dat veiliger is ofzo, laat ze lekker.

Ik zie ze dagelijks voorbij hobbelen in de file, soms met 1 knipperlicht, soms beide, en ik kan me echt niet voorstellen dat mensen zich daar aan storen. Zeker aan de voorkant zie je ze amper, want de koplampen van alle auto's en de motor zelf zijn veel sterker en de achterkant zie ik alleen als de motor al voorbij is :+

Leven en laten leven, menschen. Scheelt een hoop irritatie! :>

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:07:

- ver vooruit kijken
- afstand houden
- gezien worden
Laten we hier geen misverstand over bestaan: diezelfde drie zaken worden je op het autorijbewijs ook aangeleerd. Dat een auto wat moeilijker te missen is dan een motor doet hier niks aan af: ook auto's worden over het hoofd gezien door raamstijlen, dode hoeken of objecten op de weg.
aidanl schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:07:
Laten we verder discussiëren als je het rijbewijs hebt en inmiddels een tijdje gereden hebt. Het is nu veel te gemakkelijk om te zeggen of iets wel of niet kan, totdat je zelf aan het rijden bent. Vanuit de auto heb je een heel ander beeld als wanneer je dagelijks op de motor zit en verschillende situaties mee gemaakt hebt :)
Mijn standpunt is gebaseerd op feiten en observaties die niks van doen hebben met het al of niet bezitten van een A-rijbewijs naast het B-rijbewijs. Ik rij al jaren samen met heel veel motorrijders op de weg en heb ondertussen bijna een half miljoen kilometer ervaring.

Ja, zodra ik motor ga rijden stel ik mezelf bloot aan de grillen van andere weggebruikers, en dan specifiek de groep automobilisten, waar ik er zelf eentje van ben. Maar de punten die jij noemt als ergernissen (en potentiele gevaren) als gevolg van slecht gedrag door mensen die een auto (pogen te) besturen, hinderen mij nu ook, dat mijn positie minder kwetsbaar is doet daar niks aan af. Ik heb ook last van plotselinge baanwissels, dode hoeken en ga zo maar door. En misschien kan een andere automobilist mij wat minder makkelijk ongelukkig rijden dan een een auto dat bij een motor kan, maar wat dacht je van een vrachtwagenchauffeur die zit te appen en/of slapen met 95km/h? Daar wil ik met mijn 1400 kilo ook niet tussen terecht komen... en die dingen hebben een dode hoek waar ik met mijn station 3 keer in pas.

Verwijderd

aidanl schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:10:
[...]

Precies de 3 hoofdzaken die ik ook bij het lessen aangeleerd heb gekregen. Zijn die lessen toch ergens nuttig voor :+
Als je het bovenstaande doet dan moet het wel raar lopen wil je je pensioen niet halen als motorrijder ;)

Overigens ik rij af en toe met een stel van die grijze ex bromsnorren (ex-leger, ex-politie motorrijders) maar samen met dat soort figuren motorrijden is wel goed voor je motorrijvaardigheid :)

• 418O2
  • Nu online
http://www.dumpert.nl/med...kt_door_tijdens_file.html

ik wil wat lelijks over hem zeggen, maar weet niet waar te beginnen...

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Zaterdag afspraak bij een dealer om een offerte te bespeken voor de Multistrada 950... ben benieuwd of er nog wat marge is op nieuwe motoren. Wat denken jullie?

Mogelijk om de prijs omlaag te krijgen, of moet ik het meer richten op accesoires / kleding?

• lolgast
418O2 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:22:

Schitterend hoe hij vind dat de hele wereld op 4 wielen tegen hem is. Wat een mannetje zeg :F

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Requiem19 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:30:
Zaterdag afspraak bij een dealer om een offerte te bespeken voor de Multistrada 950... ben benieuwd of er nog wat marge is op nieuwe motoren. Wat denken jullie?

Mogelijk om de prijs omlaag te krijgen, of moet ik het meer richten op accesoires / kleding?
Ik heb gemerkt dat er juist heel veel marge zit op accessoires.

Dat gezegd hebbende, ik zie motoren in de winkel voor dezelfde prijs aangeboden worden als bij de fabrikant op de site, met andere woorden: adviesprijs. En in de regel zit daar een hele 'veilige' marge in... in ieder geval wel bij zaken zoals electronica en apparatuur, dus waarschijnlijk ook wel bij voertuigen.

Ik heb ook het idee dat de motor toch als luxevoertuig word gezien en niet als noodzakelijk kwaad, dus hier kunnen ze meer 'pakken' dan de moordende concurrentie leaseauto's en boodschappenwagentjes toestaat.

[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-11-2016 14:38 ]

• DragonSlayer666
418O2 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:22:

Wow.. Dat is het soort volk waarvan ik zeg: Zak over t hoofd en afvoeren, nooit meer wat van laten horen.

Daarbuiten, hij noemt zich een biker, maar hoe het eruit ziet en klinkt lijkt het mij eerder een opgevoerde 50cc brommer? Hell, die 125cc van Caesar klinkt, zelfs met demper, nog spannender :+

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:20:
[...]
Laten we hier geen misverstand over bestaan: diezelfde drie zaken worden je op het autorijbewijs ook aangeleerd. Dat een auto wat moeilijker te missen is dan een motor doet hier niks aan af: ook auto's worden over het hoofd gezien door raamstijlen, dode hoeken of objecten op de weg.
En hoeveel mensen houden zich aan die drie zaken na het behalen van het rijbewijs? Gezien bijv. het aantal automobilisten dat te weinig afstand houdt vrijwel niemand.

Bovenstaande drie zaken zijn heel belangrijk om nog een beetje oud te worden als motorrijder. Te weinig afstand houden op de motor wordt je al vrij snel fataal in tegenstelling tot een auto.

In een stalen kooi met kreukelzones, airbags en een betere wegligging in lastige omstandigheden wegen bovenstaande zaken iets minder zwaar dan op een motor.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 15:12:
En hoeveel mensen houden zich aan die drie zaken na het behalen van het rijbewijs? Gezien bijv. het aantal automobilisten dat te weinig afstand houdt vrijwel niemand.

Bovenstaande drie zaken zijn heel belangrijk om nog een beetje oud te worden als motorrijder. Te weinig afstand houden op de motor wordt je al vrij snel fataal in tegenstelling tot een auto.

In een stalen kooi met kreukelzones, airbags en een betere wegligging in lastige omstandigheden wegen bovenstaande zaken iets minder zwaar dan op een motor.
Ik doe de positie van de motorrijder toch ook niet teniet? Ik geef alleen aan dat deze kernwaardes voor iedereen gelden. Het is zeer waarschijnlijk inderdaad aan de relatieve veiligheid van de automobilist te danken dat men hier minder serieus mee omgaat.

Juist onder automobilisten onderling zijn diezelfde 3 factoren een grote factor in veel ongelukken. Snelheid is een omstandigheid die een ongeluk erger maakt, maar het zijn deze 3 dingen die m.i. aan de basis liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-11-2016 15:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aidanl
HTT-Thalan schreef op donderdag 24 november 2016 @ 15:16:
[...]

Ik doe de positie van de motorrijder toch ook niet teniet? Ik geef alleen aan dat deze kernwaardes voor iedereen gelden. Het is zeer waarschijnlijk inderdaad aan de relatieve veiligheid van de automobilist te danken dat men hier minder serieus mee omgaat.
Als je op een motor gaat rijden zoals je in een auto doet, dan kan je bij het halen van je rijbewijs ook alvast je begrafenis gaan plannen.

Met een auto wil je ook geen aanrijdingen, maar op het moment dat jij van achter wordt aan gereden in een auto heb je misschien wel last van whiplash. Tja dat is kut, maar bij een aanrijding van achter met de motor mag je blij wezen als je het kan navertellen. Geld overigens voor welke mannier dan ook waarop je wordt aangereden ongeacht de gene die hierbij schuld heeft. Je bent en blijft minder beschermd als wanneer je op 4 wielen in een kooi met kreukelzone zit.

Verwijderd

aidanl schreef op donderdag 24 november 2016 @ 15:18:
[...]

Als je op een motor gaat rijden zoals je in een auto doet, dan kan je bij het halen van je rijbewijs ook alvast je begrafenis gaan plannen.
+1 Dit bedoel ik dus :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik begrijp niet welk punt je wilt maken. Ik onderken dat de motorrijder kwetsbaarder is, maar dat die 3 'tips' die je noemt net zo goed voor automobilisten gelden, m.a.w. ook zij kunnen onderling een hoop (dodelijke) ongelukken vermijden door zich hieraan te houden. Dat ze het niet doen is omdat ze zich veilig wanen.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:37:
[...]

Ik heb gemerkt dat er juist heel veel marge zit op accessoires.

Dat gezegd hebbende, ik zie motoren in de winkel voor dezelfde prijs aangeboden worden als bij de fabrikant op de site, met andere woorden: adviesprijs. En in de regel zit daar een hele 'veilige' marge in... in ieder geval wel bij zaken zoals electronica en apparatuur, dus waarschijnlijk ook wel bij voertuigen.

Ik heb ook het idee dat de motor toch als luxevoertuig word gezien en niet als noodzakelijk kwaad, dus hier kunnen ze meer 'pakken' dan de moordende concurrentie leaseauto's en boodschappenwagentjes toestaat.
Precies - veel marge op accesoires, dus waarschijnlijk makkelijker om korting te krijgen op accesoires dan op de motor zelf, leek mij.

Ik ben zelf helaas niet zo'n goede onderhandelaar...

• caesar1000

caesar1000

U want some?

[...]

Yup, helaas kwam er vanuit de EU de beslissing om een trapsgewijs motorrijbewijs in de EU in te voeren. Nederland, als braafste jongetje van de klas, besloot om 18-20 A1/20-22 A2/22-X A te doen terwijl veel andere landen 16-18 A1/18-20 A2/20-X A hanteren. Dat is zelfs al beter als je het mij vraagt aangezien je ook met auto lessen nu al vanaf 16.5 kunt gaan lessen.
HTT-Thalan schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:23:
[...]

Ik zit er een beetje tussenin. In principe zou inderdaad elke motorrijder op 'minder' vermogen moeten beginnen (wat dan precies 'minder' inhoud laat ik even in het midden) puur om eerst op techniek te trainen voor je aan snelheid begint. Ik ben echter ook geen tegenstander van de stappen A1-A2-A, maar vind wel dat de kosten daarvan veel te hoog zijn, dat moet simpeler en goedkoper worden.

Als je leert racen (nurburging en consorten) dan legt men de focus júist op techniek. De consensus is dat als je leert om soepel te schakelen, remmen en gassen, er vanzelf snelheid in komt. Als je eerst op de snelheid focust ben je zo bezig met het beteugelen daarvan dat techniek er bij inschiet. Mensen die leren racen beginnen ook niet gelijk in de formule 1 - vaak begint het zelfs bij zoiets simpels als een 50cc kart.

Iemand die op A1 begint en daar goed mee overweg kan zal maar één ding missen, en dat is power. En dat krijgt 'ie zodra hij beweegt naar A2 en A. Ja, je zet dan iemand op de weg die waarschijnlijk al meer 'truukjes' kent dan iemand die net begint, maar ik zie dat niet als iets slechts. Het betekent alleen maar dat hij of zij meer controle heeft over zijn voertuig.

Als die persoon vervolgens besluit om met 100 door het centrum te gassen, zou hij dat toch wel gedaan hebben al begon hij met een A2 of A, en deed hij dat op zijn 125cc waarschijnlijk ook al.

Ik trek weer het vergelijk met paintball: Ik zie mensen beginnen met spelen en op dag 1 gelijk met het equivalent van een machinegeweer het veld op lopen. Een hoop van die beginners spelen na een jaar nog steeds als op dag één: ze lopen hun eigen vuur achterna en focussen niet op techniek, strategie of communicatie. Ze vertrouwen op vuurkracht en de snelheid daarvan om het overwicht te houden. Zodra ze iemand tegenkomen die technisch/strategisch heel sterk is zijn ze nergens meer, want ze hebben geen 'backup' als ballen-per-seconde de klus niet klaren. Gevolg is dat ze eruit geschoten worden door een gast met een pompmarkertje, of zelfs een pistooltje met 12 balletjes erin (:+).

Als met een handicap begint, in dit geval een handicap in de vorm van beperkt vermogen, dan móet je wel aan je techniek werken.
Ik vind zelf dat je met een A2 motor net dat beetje vermogen hebt wat je bij een 125 mist om normaal mee te komen met het verkeer. Ja, je kunt goed oefenen op een 125, maar dat is voor de gemiddelde motorrijder beperkt tot het 'gewoon goed leren rijden en meekomen in het verkeer'.

Zoals je zelf ook al zegt "Mensen die leren racen beginnen ook niet gelijk in de formule 1 - vaak begint het zelfs bij zoiets simpels als een 50cc kart." Een A1 motor is in principe niet bedoelt om de perfecte lijn, apex, van de straat te oefenen en om het meeste momentum te houden terwijl je op straat goed leert rijden. De A1 motor is een beetje overbodig in het motorrijbewijs systeem vind ik. Moet zeggen dat ik op dit moment wel heel erg aan het focussen ben om de beste lijn te pakken, sneller en soepeler door de bochten te gaan etc. maar dat komt juist omdat er verder weinigs leuks aan de de 125 is wat betreft power. Bent zo beperkt dat je zelf dat soort dingen verder en verder gaat oefenen om het toch leuk te maken. (En ik weet niet of dat nou echt zo'n goede zaak is }) )

Laat ik het zo zeggen: die 'handicap' bij het A1 rijbewijs is gewoon teveel. Het A2 rijbewijs biedt een mooie tussenoplossing omdat je dan in ieder geval een motor kunt kopen waarop je ook als motorrijder goed mee kunt komen en jezelf hopelijk nog steeds iets minder makkelijk te pletter rijdt.
HTT-Thalan schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:24:
[...]
Wat je wel kan en mag (moet, zelfs) doen om jezelf te wapenen tegen automobilisten die plotseling naar de wegas komen (of van baan wisselen, of de deur opengooien) is je snelheid dermate aanpassen dat je vrijwel direct stil kunt staan, met andere woorden stapvoets rijden. Daarom schrijven ze dus die 10km/h verschil voor. Bij stilstaand verkeer kun je direct stoppen als iemand uit wil stappen (en als je ze toch raakt is de kans op serieus letsel een stuk kleiner) en bij langzaam rijden verkeer kun je ruim op tijd reageren op mensen die van baan willen wisselen.
Toevallig vanochtend een zware bouwvrachtwagen die stilstond op de vluchtstrook, en vanwege zijn breedte met het linker wiel op de witte lijn zat, en zijn deur opende aan de kant van de rijstroken. Aangezien ik hier een klein beetje rekening mee hield was ik al bezig met een rijstrook naar links gaan, had ik dat niet gedaan dan had ik een faceplant in die deur gehad. Goed opletten dus. ;)
noes schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:43:
[...]
Ben ik niet helemaal mee eens: eerste motor was een Fireblade en nadat die (binnen één week) gestolen werd heb ik een BMW S1000RR gekocht. Supersport met achterlijk veel vermogen. Het wennen was primair aan de zithouding en alles wat daarbij kwam kijken: bochtentechniek, kijken, hangen etc. Vermogen is er, maar je hebt niet continue je gas open en is, vooral bij de BMW, erg goed te doseren. Bochten gingen eerst houterig en traag, na paar maanden werd het al vloeiender en langzaam kan je het tempo in de bocht opvoeren.

Punt is: overschat jezelf niet!

Op een 300cc kan je jezelf ook de bocht uit laten vliegen, sterker nog: de grote remmen , ABS en ESP van de BMW hebben me zeker meer dan eens goed geholpen, zaken die op een R3 niet zo vanzelfsprekend zijn.
Voordeel van een motor met veel minder vermogen is dat je je meer kunt focussen op de techniek ipv het in controle houden van je 200 pk sterke motorblok. Al die elektronica zal wel heel veel schelen ja.

[ Voor 4% gewijzigd door caesar1000 op 24-11-2016 15:48 ]

• 418O2
  • Nu online
Heel midden-europa rijdt op 50-120cc brommers, your point is invalid.

• caesar1000

caesar1000

U want some?

418O2 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 15:34:
Heel midden-europa rijdt op 50-120cc brommers, your point is invalid.
Met als verschil dat het bij ons om een motor gaat waarvan mensen ook verwachten dat het de acceleratie enz heeft als een 'normale' motor en waarbij je ook een motorrijbewijs moet halen dat precies dezelfde eisen heeft als de zwaardere motorrijbewijzen.

Het gaat er ook even niet om of een 125 wel of niet mag worden gebruikt op de weg, maar of het beter is om een A1/A2/A systeem te hebben of een A2/A systeem waarbij je al direct de toegang hebt tot motoren die net dat handige extra beetje power hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door caesar1000 op 24-11-2016 15:44 ]

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Nu we het toch over filteren hadden ( :+ )

Ik rij altijd op de A4 richting Leiden de file in. Natuurlijk helemaal volgens de gedragscode op de twee meest linker banen. Maar nu weet iedereen ook wel dat er op een gegeven moment de linkerbaan vanaf gaat. Op dat moment rij je dus - als je gewoon door zou rijden - niet meer tussen de twee meest linker stroken, maar op de redresseerstrook.

Ik voeg zelf atlijd terug in op de baan die eraf gaat (in het midden rijden ipv langs de streep), 'rits', en als het daarna zich gestabiliseerd heeft ga ik terug tussen de file door. Doe ik dit goed of zijn er betere methoden?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-10 23:32
tdw schreef op donderdag 24 november 2016 @ 16:14:
Nu we het toch over filteren hadden ( :+ )

Ik rij altijd op de A4 richting Leiden de file in. Natuurlijk helemaal volgens de gedragscode op de twee meest linker banen. Maar nu weet iedereen ook wel dat er op een gegeven moment de linkerbaan vanaf gaat. Op dat moment rij je dus - als je gewoon door zou rijden - niet meer tussen de twee meest linker stroken, maar op de redresseerstrook.

Ik voeg zelf atlijd terug in op de baan die eraf gaat (in het midden rijden ipv langs de streep), 'rits', en als het daarna zich gestabiliseerd heeft ga ik terug tussen de file door. Doe ik dit goed of zijn er betere methoden?
Gewoon volledig rechts gaan rijden. Ruimte zat! :P

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

mamorunl schreef op donderdag 24 november 2016 @ 16:33:
[...]

Gewoon volledig rechts gaan rijden. Ruimte zat! :P
Ja maar dan moet je over die doorgetrokken streep en dat mag niet, anders had ik dat wel gedaan :+

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

caesar1000 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 15:33:
[...]

Voordeel van een motor met veel minder vermogen is dat je je meer kunt focussen op de techniek ipv het in controle houden van je 200 pk sterke motorblok. Al die elektronica zal wel heel veel schelen ja.
"In controle houden" valt dus echt alles mee. Ja, hij reageert fel als je ineens het gas opentrekt, maar heeft niet echt een open/dicht response (zoals mijn Fazer veel meer heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
http://www.dumpert.nl/med...ontsnapt_aan_politie.html

Toch wel slim om de snelweg te pakken, anders was wegkomen niet gelukt. Een paar lessen kan ie ook wel gebruiken :P

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Waarom gaat het beeld op zwart op een gegeven ogenblik?

• DragonSlayer666
PilatuS schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:14:
http://www.dumpert.nl/med...ontsnapt_aan_politie.html

Toch wel slim om de snelweg te pakken, anders was wegkomen niet gelukt. Een paar lessen kan ie ook wel gebruiken :P
Een paar lessen? Hij had geen rijbewijs :+. Maar hij kon meneer bromsnor niet van zich afschudden, kanonnen wat kan die agent rijden!

Nog erger nog (van de FB van Politie Oost-Fryslan):

Uit vervolgonderzoek en een oproep op social media komt een verdachte in beeld. Hij bekent de bestuurder van de motor te zijn en de motor wordt in beslag genomen. De verdachte moet nog voorkomen.

[ Voor 26% gewijzigd door DragonSlayer666 op 24-11-2016 17:45 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.