aidanl schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:13:
[...]
Niet om alle auto's en motoren over 1 kam te scheren, maar door de grote hoeveelheid mongolen op de weg moet je toch voor je zelf rijden en proberen een zo veilig mogelijke situatie voor jezelf te creeren.
Allemaal waar. Ik zit (nu nog) dagelijks in de auto en zie hetzelfde: mensen doen steeds meer dingen die niks met autorijden te maken hebben, nemen steeds meer risico's/vrijheden en kunnen niks meer van elkaar verdragen.
Als dit betekent dat je sneller gaat als toegestaan om ervoor te zorgen dat je niet naast een vrachtwagen blijft hangen of met alarm lichten gaat rijden om zichtbaarder te zijn, tja het is niet anders.
Ja, en nee. Ik rij zelf ook wel eens sneller. Ik loop daarmee het risico dat mensen mij minder sympathiek vinden, en dat uit zich soms in voorgooi-acties, bijvoorbeeld. Ik kan dan niks anders doen dan afremmen, er iets van vinden, en daarna weer lekker optrekken. Mijn auto is meestal toch sneller dan de zijne, ik ben niet lang gehinderd, maar ik ga het niet oplossen met (bijvoorbeeld) bumperkleven, want dan maak ik het erger (en zien zij zichzelf bevestigd in hun beeld van mij, en dat gun ik ze niet).
aidanl schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:13:
De regels wat betreft file rijden zijn prima en behalve het gebruik van alarm lichten houd ik mij er ook verder aan. Als al het overige verkeer zich ook altijd aan de regels zou houden (de perfecte situatie) dan zouden alarm lichten ook niet nodig zijn.
Je zegt dat de regels prima zijn - behalve die alarmlichten. Direct erachteraan stel je dat 'als het overige verkeer zich aan de regels zou houden' jij dat ook zou kunnen doen (want dan had je die alarmlichten, naar eigen zeggen, niet nodig).
Dus wat je eigenlijk zegt is "ik hou me niet aan de regels, want zij doen dat ook niet". Dan zijn we het punt van samenspel op de (snel)weg eigenlijk al voorbij. Begrip is overboord, eigen rekenschap evenzo. Je bent al op het punt aangekomen waarop je alle automobilisten over één kam scheert, want je zet per definitie je alarmlichten aan bij het filerijden, overal waar je komt, en niet alleen bij die paar automobilisten waarvan je het vermoeden hebt dat ze je niet gezien hebben.
Ik weet dat ze ons op motorrijles leren dat je er vanuit moet gaan dat mensen je niet hebben gezien, maar dat is omdat ze willen dat je altijd rekening houd met het onverwachte. Dat betekent niet dat je preventief maatregelen moet gaan nemen waar anderen last van kunnen hebben.
Helaas bestaat deze perfectie situatie niet, mensen die met hun telefoon lopen te kutten, mensen die zonder te kijken in spiegels of doode hoek te controleren van baan wisselen, U bocht maken op plaatsen waar het niet mag of kan. Zo kan ik nog even door gaan.
Die perfecte situatie zal er ook niet komen. Zelfs als iedereen zich aan de regels houd heb je nog zoiets als 'ongelukjes'. Iemand die afgeleid is door een bus/politiewagen over de vluchtstrook, beetje naar links afwijkt en bam, daar lig je.
Wat je wel kan en mag (moet, zelfs) doen om jezelf te wapenen tegen automobilisten die plotseling naar de wegas komen (of van baan wisselen, of de deur opengooien) is je snelheid dermate aanpassen dat je vrijwel direct stil kunt staan, met andere woorden stapvoets rijden. Daarom schrijven ze dus die 10km/h verschil voor. Bij stilstaand verkeer kun je direct stoppen als iemand uit wil stappen (en als je ze toch raakt is de kans op serieus letsel een stuk kleiner) en bij langzaamrijden verkeer kun je ruim op tijd reageren op mensen die van baan willen wisselen.
[
Voor 3% gewijzigd door
HTT-Thalan op 24-11-2016 13:27
]