Het grote motortopic deel 18 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 104 Laatste
Acties:
  • 313.269 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
charrel schreef op zondag 20 november 2016 @ 20:06:
[...]

Zie er ook op toe dat het aantal tanden van het achtertandwiel gedeeld door het aantal tanden van het voortandwiel nooit op 3 uitkomt -bijvoorbeeld 45/15- want dan komt dezelfde tanden steeds met hetzelfde deel van de ketting in contact, wat voor extra slijtage zorgt.

Bovenstaande, lengte van de ketting maakt daarin niet uit.
Stel: voortandwiel 15t
Ketting 30s
Tand 1 komt dan altijd en alleen maar in contact met schakel 1 en 16. Bij 15t en 29s komt tand 1 bij eerste omwenteling in contact met 1,16. Vervolgens met 2,17. Etc. Het aantal tanden achter heeft hier niets mee te maken (of ik mis iets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:20
HTT-Thalan schreef op zondag 20 november 2016 @ 20:47:
Even een vraagje - wat voor verbruik halen jullie gemiddeld? En welke motor hoort daarbij? :p.
Is hier al een aantal keer in het topic voorbij gekomen, ook in het vorige topic trouwens....

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:03

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Even een vraagje - wat voor verbruik halen jullie gemiddeld? En welke motor hoort daarbij? :p.
Honda Hornet CB600F 2012.

Continu snelweg: 1:14
B-wegen 1:20
B-wegen en lekker slingeren in de Eifel: 1:22

Gecombineerd dus tussen 1:18 - 1:19, waarbij ik dan de snelweg puur als verbindingsetappe gebruik naar de leuke wegen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:47
Interesseert me echt helemaal niets op mijn motor. Ik tank als het moet, geen idee na hoeveel km's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

lolgast schreef op zondag 20 november 2016 @ 21:23:
[...]

Interesseert me echt helemaal niets op mijn motor. Ik tank als het moet, geen idee na hoeveel km's :)
Ik kwam een review tegen van een nieuwe motor van Honda, dit naar aanleiding van die YBR125 en de ervaringen in dit topic. In die review gaven ze aan dat hij erg zuinig was, dus ik vraag me nu af in hoeverre het loont daarop te letten (ik weet nu ook dat er vrijwel geen diesels op twee wielen rondrijden, en een NL initatief daartoe is failliet gegaan :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zondag 20 november 2016 @ 21:26:
[...]

Ik kwam een review tegen van een nieuwe motor van Honda, dit naar aanleiding van die YBR125 en de ervaringen in dit topic. In die review gaven ze aan dat hij erg zuinig was, dus ik vraag me nu af in hoeverre het loont daarop te letten (ik weet nu ook dat er vrijwel geen diesels op twee wielen rondrijden, en een NL initatief daartoe is failliet gegaan :p).
Het hangt voornamelijk van het aantal cc's per cilinder af. Hoe groter de cilinders zijn hoe hoger het verbruik. Een 1000cc 4 cilinder is een stuk zuiniger dan een 1000cc 2 cilinder. Mijn motor zit zo tussen de 1:10 en 1:13 afhankelijk van hoe ik rij. Dit met een gemapte 2010 KTM RC8. Het verbruik voor het mappen was een stuk beter, maar voor het verbruik koop je zo'n motor niet. Voor veel kilometers maken zijn 600cc 4 cilinders prima geschikt. Ga je lager zitten qua vermogen zoals een 125cc of 300cc is het verbruik nog stukken beter. Het is maar net hoeveel lol en power je wil hebben tegenover het hogere verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

PilatuS schreef op zondag 20 november 2016 @ 21:31:
[...]

Het hangt voornamelijk van het aantal cc's per cilinder af. Hoe groter de cilinders zijn hoe hoger het verbruik. Een 1000cc 4 cilinder is een stuk zuiniger dan een 1000cc 2 cilinder. Mijn motor zit zo tussen de 1:10 en 1:13 afhankelijk van hoe ik rij. Dit met een gemapte 2010 KTM RC8. Het verbruik voor het mappen was een stuk beter, maar voor het verbruik koop je zo'n motor niet. Voor veel kilometers maken zijn 600cc 4 cilinders prima geschikt. Ga je lager zitten qua vermogen zoals een 125cc of 300cc is het verbruik nog stukken beter. Het is maar net hoeveel lol en power je wil hebben tegenover het hogere verbruik.
Wat ik zo in de reviews lees is dat een

- 125cc geen optie is voor alles buiten stadsverkeer (maar wel waanzinnig zuinig, tot 1 op 45)
- 250cc wel mee kan komen op de snelweg maar het houd niet over
- 300cc dat toch iets beter doet (o.a. Honda en Kawasaki verkopen zoiets)
- 500cc de sweet spot is voor een 'volwaardige' motor en toch een enigzins laag verbruik (1 op 20 ~ 30)

Alles daarboven heeft uiteraard meer potentie tot vermogen en de aanverwante mogelijkheden.
Het valt me op dat er veel motoren zijn die 'gewoon' 1 op 10 of 1 op 15 verbruiken, terwijl er auto's zijn met dezelfde vermogens die ondanks hun hogere gewicht dezelfde waardes halen.

Moet ik daaruit concluderen dat je met een moderne krachtige motor wel degelijk 1 op 30 kunt rijden, maar dat dit gewoon niet word gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zondag 20 november 2016 @ 21:37:
[...]

- 125cc geen optie is voor alles buiten stadsverkeer (maar wel waanzinnig zuinig)
- 500cc de sweet spot is voor een 'volwaardige' motor en toch een enigzins laag verbruik

Alles daarboven heeft uiteraard meer potentie tot vermogen en de aanverwante mogelijkheden.
Het valt me op dat er veel motoren zijn die 'gewoon' 1 op 10 of 1 op 15 verbruiken, terwijl er auto's zijn met dezelfde vermogens die ondanks hun hogere gewicht dezelfde waardes halen.

Moet ik daaruit concluderen dat je met een moderne krachtige motor wel degelijk 1 op 30 kunt rijden, maar dat dit gewoon niet word gedaan?
Vanaf 300cc heb je ruim vermogen om alles te doen wat je wil zonder in de problemen te komen.

Mijn motor kan geen 1:30 halen, never nooit niet. Een blok van een motor is ook niet te vergelijken met die van een auto. Mijn blok loopt minimaal 3.500 toeren om zonder koppeling te rijden. Bij kruissnelheden zit je zo rond de 5.200 toeren. Een blok van een auto loopt dan op 1.500 tot 3.000 toeren en gaat tot de 6.000 of 7.000 toeren. Mijn blok loopt tot de 10.500 toeren en er zijn blokken die meer dan 15.000 toeren draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De ZZR-250 die ik een tijdje heb gereden kon inderdaad bij rustig touren prima 1:30 halen _O- "Sportief" deed 'ie 1:20-1:25 :)

Qua verbruik was dat heerlijk :D En harder dan 160 km/h hoefde ik toentertijd toch niet :)

[ Voor 8% gewijzigd door Osiris op 20-11-2016 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Laatst online: 23-08 17:09
Afbeeldingslocatie: https://badges.fuelly.com/images/sig-metric2/277788.png
Afbeeldingslocatie: https://badges.fuelly.com/images/sig-metric2/440328.png

m'n vorige VFR800 reed ik 1 op 19 mee dus dit zal nog wel beter worden, tijd voor nieuwe bougies enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

- 125cc geen optie is voor alles buiten stadsverkeer (maar wel waanzinnig zuinig, tot 1 op 45)
- 500cc de sweet spot is voor een 'volwaardige' motor en toch een enigzins laag verbruik (1 op 20 ~ 30)

PK = brandstof verbruik

als je een laag verbruik wil. iets langszaam pakken of een blok dat slim in elkaar zit.
een F800 is bijvoorbeeld heel netjes met verbruik terwijl het toch vermogen leverd.
vergelijk je dat met die Honda NiX modellen, die zijn dan wel zuinig, maar die leveren dan ook nauwlijks vermogen gezien het aantal CC´s

maar...

ik zou NOOIT het verbruik heel zwaar mee laten wegen in je keuze, motorrijden is emotie... en dan maakt het geen fuck uit als je een liter meer nodig hebt in 100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2016 @ 22:18:
[...]
ik zou NOOIT het verbruik heel zwaar mee laten wegen in je keuze, motorrijden is emotie... en dan maakt het geen fuck uit als je een liter meer nodig hebt in 100km
Voor woon/werk wel vind ik. Dan boeit die emotie voor mij ook totaal niet meer. Ik zou echt gek zijn om met mijn motor woon/werk te doen. Ten eerste hoe de motor rijd en ten tweede het verbruik. 1:12 of 1:24 is nogal een verschil als je 800km in de week gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2016 @ 22:18:
Dat begrijp ik, en je standpunt is precies zoals het mijne over b.v. de zitpositie - je moet gewoon gaan voor wat je wil. Dat gezegd hebbende zie ik een hoop mensen vol lof schrijven over relatief bescheiden motorinhoud, en ook een 300cc wil blijkbaar de 160 wel halen. Aangezien de topsnelheid voor mij van ondergeschikt belang is (als ik de 150 maar haal) ben ik een beetje gaan rondzoeken of het de moeite loont hier uberhaupt op te letten.

Een Transalp schijnt 1 op 20 te kunnen halen, maar ik ga er van uit dat je dan een model moet treffen dat goed onderhouden is, geen issues heeft, en je erg rustig moet rijden. Ook zal ik geluk moet hebben met onderhoud en spontane kostenposten.

Waar ik eergisteren achtergekomen ben is dat o.a. Honda gewoon ontzettende betaalbare motoren nieuw verkoopt. Ze hebben een 300R of een 500X waarbij de laatste 7k kost als je hem nieuw wilt, maar al voor 5k in de winkels te vinden is met een paar kilometer erop.

Als ik zie dat bereid was tot 3k voor een AT te geven, moet ik misschien ook eens nadenken of het zin heeft een jonggebruikte te nemen en dan genoegen te nemen met wat minder CC's. Alhoewel ik mijn lesmotor niet geweldig vind, zijn ze wel lekker bereikbaar en makkelijk in de omgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoffy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:51
cb500x
haal 1:25 met w/w wat allemaal snelweg is helaas
en 1:30 als je rustig rijd/ binnendoor

500cc is inderdaad genoeg om snel te zijn maar ook lekker zuinig topsnelheid is 188 maar de laatste 20 a 30 km/h gaan zeer langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSlayer666
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 08:42
Kawasaki Ninja 300

average 20.726 km/l. Is met vrij vlot doortrekken binnendoor w/w. Snelweg doe ik ongeveer 1:25. Met hard doortrekken kom ik niet onder de 1:19.5.

Top ligt op 196kmh. Leuk speelgoed.

Never ride faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBurn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-10 21:42
Honda CBR 600F: 14 liter tank, om de 140 Mijl mag ik tanken. Dat ding haalt 1 op 10, 1 op 16 als je in KM's wilt weten. Alleen boeit me dat inderdaad verdomd weinig. Ik heb dat ding niet voor woon-werk verkeer maar om even alle gedachtes en beslommeringen opzij te gooien en even lekker uit te waaien. Voor hoe ik met dat ding omga, vind ik 1 op 16 nog heel netjes. Voornamelijk hard optrekken bij het stoplicht, veel inhalen e.d. (waar dat redelijkerwijs kan uiteraard). Dus er zal absoluut zuiniger mee gereden kunnen worden, but i don't care.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zondag 20 november 2016 @ 22:27:
[...]
Dat gezegd hebbende zie ik een hoop mensen vol lof schrijven over relatief bescheiden motorinhoud, en ook een 300cc wil blijkbaar de 160 wel halen. Aangezien de topsnelheid voor mij van ondergeschikt belang is (als ik de 150 maar haal) ben ik een beetje gaan rondzoeken of het de moeite loont hier uberhaupt op te letten.
Zo'n 300 is vergelijkbaar met een behoorlijk vlotte auto qua top en acceleratie. Aangezien driekwart van Nederland met zulke of langzamere auto's rijd is het ruim voldoende. Je bent sneller dan instapmodellen van nieuwe auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Yamaha FZ6 uit '04 doet ongeveer 1:19~20. Rij wel veel snelweg.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

Rody schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 13:05:
[...]

Ik heb momenteel de S20 Evo. Het rijdt opzich prima. Regen ervaring heb ik niet, alleen straat en circuit. Ruim 3k mee gereden en gaat nog wel een tijdje mee.
'Opzich prima' - nog mindere dingen of eigenlijk gewoon een goede band die ook wat meer levensduur heeft dan een Super Corsa? ;)
Joopieboy schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 14:42:
[...]

En ceaser, 200 euro voor een voorvork? Well fuck...

[...]
Yup, maar dat was wel een kleinere motorzaak. Denk dat het bij de dealer wel wat goedkoper zal zijn aangezien zij groter zijn/het vaker doen/KTM zaak etc. We zullen zien. :+
Olaf van der Spek schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:54:
[...]
Wat voor motor heb je?
Elke 7 Mm een beurt lijkt me best veel.
Ik heb elke 5.000 km een beurt en elke 10.000 km een grote beurt. Dan kom je pas vaak bij de dealer!

Las ergens dat iemand 35.000 km per jaar deed. Dat zijn sowieso 7 bezoekjes per jaar aka elke 7 weken. 8)7
[...]

*knip*
Voor een 80 weg ook nog prima te doen. Voor elke dag ww over de snelweg niet. Alhoewel je dan wel een 125 met 15 pk moet nemen. Daaronder schiet het echt niet op. :)

Jeffrey zal ook wel een nieuw kettinkje nodig hebben gehad na zijn ***** snelle Red Bull Knock Out race. Heeft behalve de 2e en 3e rijder iedereen op 1 lap achterstand gezet. }) })

Wat foto's die ik gisteren genomen heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YhLmlsXneMmSFUUSbmq7VSYE/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C7fBuuzdFLnJrNXCo9ee25UY/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5P0VRamedKdPJ4jZkTKMfUvh/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IGU4EtTG3yUSPBrXhOItpure/full.jpg

Ik vond het iig fantastisch. Cross FTW :*)

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:12

Bommes

Capo del formaggio

tdw schreef op zondag 20 november 2016 @ 23:34:
[...]

Yamaha FZ6 uit '04 doet ongeveer 1:19~20. Rij wel veel snelweg.
Paar jaartjes ouder en nog met carburateurs:
Yamaha Fazer 600 uit 2000, 1 op 19,5 gemiddeld verbruik over een paar weken woon werk.
51km enkele reis, snelweg/provinciaal/stad.
En dan rijd ik behoorlijk door, en trek flink hard op.

Mijn autootje doet op het zelfde traject 1 op 13,5. Voor wat betreft zuinigheid ben ik dus beter af met de motor.

[ Voor 12% gewijzigd door Bommes op 21-11-2016 07:38 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:55
knoffy schreef op zondag 20 november 2016 @ 22:35:
cb500x
haal 1:25 met w/w wat allemaal snelweg is helaas
en 1:30 als je rustig rijd/ binnendoor

500cc is inderdaad genoeg om snel te zijn maar ook lekker zuinig topsnelheid is 188 maar de laatste 20 a 30 km/h gaan zeer langzaam.
Hier kan ik me ook achter scharen:
CB500X - tot 160km/h gaat het heel vlot, sneller heb ik zelden zin in

Met hoofdzakelijk snelweg rijd ik gemiddeld 3,8l/100km (dat komt neer op zo'n 1:26). Dat is een gemiddelde over een 11k km. max verbruik in die tijd: 4,35l/100km, min verbruik: 3,38l/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
azt33 schreef op zondag 20 november 2016 @ 00:26:
Ik zal me hier ook maar voorstellen, lees al een tijdje mee. Ik ben onlangs ook begonnen voor mijn motorrijbewijs, alleen in mijn geval gaat het iets anders - ik woon in Zwitserland en moet mijn rijbewijs hier halen. De regels zijn hier iets anders, als je al een B rijbewijs hebt en ouder bent dan 24 of 25, dan vraag je een L-rijbewijs aan, koop je een motor, zet een 'L'-bordje naast je kenteken en begin je rond te rijden 8)7
Je hebt 4 maanden om drie Grundkurse te doen, waarna je L-rijbewijs wordt verlengd met een jaar. Binnen die 16 maanden moet je examen doen (examen bestaat uit 5 oefeningen en een half uurtje rondrijden met je examinator 15 minuten bij je achterop)

Ik heb in oktober in Nederland een kleine 20 uur gelesd en 2 wekend geleden hier in Zwitserland een Yamaha MT-07 gekocht. natuurlijk niet de ideale tijd om te leren rijden, maar tja, ik kon niet wachten :+ Ik had vanochtend mijn eerste Grundkurse, ging op zich best goed. Er waren andere deelnemers die niet eens normaal een bochtje konden maken, wat mij wel gelijk de ster maakte 8)

Ik heb er in de 2 weken 300km op zitten, gebruik het voor woon-werkverkeer (hoewel dat dagelijks amper 6km is, alle beetjes helpen!), en probeer in het weekend zoveel mogelijk te rijden. Vanavond nog 80km in de kou gedaan (is 2 graden hier :| ), als dat me lukt, dan lukt de rest me ook wel :9
Niet gelijk voor een wat minder gebruikelijke model gegaan? >:) Goldwing of duc 748? Kanton Zurich trouwens? Ik begreep dat de meeste kantons normaal gesproken je laten volgen door een examinator, Zurich is een van de weinige kantons waar er iemand achter op gaat. Tegen de tijd dat je voor je examen gaat moet je dus ook daar mee oefenen.

Ik was blij dat ik mijn motorrijbewijs al had.....
Trouwens al eens van iemand gehoord hoe het werkt met een A1 rijbewijs als je je B-rijbewijs al hebt?
Dat is namelijk nog eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dryhte schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:01:
[...]

Met hoofdzakelijk snelweg rijd ik gemiddeld 3,8l/100km (dat komt neer op zo'n 1:26). Dat is een gemiddelde over een 11k km. max verbruik in die tijd: 4,35l/100km, min verbruik: 3,38l/100km.
Ik vind hem wel erg vet, die 500x... En nog heel erg betaalbaar ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
HTT-Thalan schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:10:
[...]

Ik vind hem wel erg vet, die 500x... En nog heel erg betaalbaar ook!
Ja, ik twijfelde zelf ook tussen een Transalp en de X, maar bijj mij is 't dus de X geworden - en ik heb er geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:15
Dryhte schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:01:
[...]

Ik rijd dan wel op de 500F-versie, maar ik red het niet om eenvoudig boven de 1:26 uit te komen. Ik moet dan echt erop letten vroeg te schakelen en rustig op te trekken. Kan het zijn dat de afstelling anders is tussen de F/R/X versies? Waarschijnlijk zit het hem ook deels in de aerodynamica, want op de X heb je een ruitje en wat meer 'body'. Op de F zit je natuurlijk als bestuurder als een mega windvanger.

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Leviathius schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:12:
[...]

Ik rijd dan wel op de 500F-versie, maar ik red het niet om eenvoudig boven de 1:26 uit te komen. Ik moet dan echt erop letten vroeg te schakelen en rustig op te trekken. Kan het zijn dat de afstelling anders is tussen de F/R/X versies? Waarschijnlijk zit het hem ook deels in de aerodynamica, want op de X heb je een ruitje en wat meer 'body'. Op de F zit je natuurlijk als bestuurder als een mega windvanger.
Ik vind 'm niet bepaald aerodynamisch ;) maar die uitschieters naar beneden toe en naar boven toe zijn redelijk zeldzaam. Ik denk dat ik eerder een rustige rijstijl heb ;) aan mijn banden zie je ook niet dat er 11k km op gereden is (terwijl ik anderen hoor zeggen dat hun banden op zijn na 10k km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dryhte schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:11:
[...]

Ja, ik twijfelde zelf ook tussen een Transalp en de X, maar bijj mij is 't dus de X geworden - en ik heb er geen spijt van.
Dat dus. Alhoewel de Transalp een betrouwbaar apparaat is, je koopt wel X-dehands.

5.5/6k is veel geld, maar wel een hele nette prijs voor een nieuwe motor. Daar komen dan nog zijtassen bij, handverwarming, en misschien een beugeltje, maar met een nette financiering is dat prima te doen. Verzekering is natuurlijk duurder dan wanneer je een oud beestje hebt staan (en sowieso pak je dan full casco). Maandlasten zijn dus zeker hoger, maar dan heb je wel gelijk iets nieuws en betrouwbaars.

Enige waar ik over twijfel is of het slim is direct op een nieuwe motor te gaan rijden. Aan de ene kant begon ik na mijn rijbewijs ook met een 205 met 280k op de teller onder het mom 'dan kun je er nog eens een deukje in rijden' maar dat is uiteindelijk nooit gebeurd (rij al 10 jaar effectief schadevrij). Aan de andere kant is een motor toch een balansvoertuig en als ik wat nieuws heb is de kostenpost ook gelijk groter als ik iets verpruts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
HTT-Thalan schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:20:
[...]

Dat dus. Alhoewel de Transalp een betrouwbaar apparaat is, je koopt wel X-dehands.

5.5/6k is veel geld, maar wel een hele nette prijs voor een nieuwe motor. Daar komen dan nog zijtassen bij, handverwarming, en misschien een beugeltje, maar met een nette financiering is dat prima te doen. Verzekering is natuurlijk duurder dan wanneer je een oud beestje hebt staan (en sowieso pak je dan full casco). Maandlasten zijn dus zeker hoger, maar dan heb je wel gelijk iets nieuws en betrouwbaars.

Enige waar ik over twijfel is of het slim is direct op een nieuwe motor te gaan rijden. Aan de ene kant begon ik na mijn rijbewijs ook met een 205 met 280k op de teller onder het mom 'dan kun je er nog eens een deukje in rijden' maar dat is uiteindelijk nooit gebeurd (rij al 10 jaar effectief schadevrij). Aan de andere kant is een motor toch een balansvoertuig en als ik wat nieuws heb is de kostenpost ook gelijk groter als ik iets verpruts.
Tweedehands kun je de 500X ook wel vinden op de verschillende verkoopkanalen. De prijs ligt dan volgens mij tussen de 4,5K en 5K. Voordeel wat je daarbij hebt is dat de motor al ingereden is en er waarschijnlijk al een aantal aanpassingen aan gedaan zijn.

Wat betreft je vraag over een nieuwe motor aanschaffen. Dat is inderdaad een risico dat je moet overwegen. Mijn motor komt uit 2013, wat volgens sommigen als erg nieuw wordt gezien. Wat ik had bedacht waarom dat ik voor dit model ben gegaan is dat het een 'rustige' motor is. Je hoeft hem namelijk niet in de toeren te jagen oid. Ook rijd je daardoor rustiger (in principe natuurlijk) en zul je minder snel uit de bocht vliegen vanwege onverwachte snelheid. Tuurlijk is dit wel mogelijk, maar het zal minder snel gebeuren dan wanneer je met een 600cc supersport rijdt.

[ Voor 17% gewijzigd door Leviathius op 21-11-2016 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Leviathius schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:24:
[...]

Tweedehands kun je de 500X ook wel vinden op de verschillende verkoopkanalen. De prijs ligt dan volgens mij tussen de 4,5K en 5K. Voordeel wat je daarbij hebt is dat de motor al ingereden is en er waarschijnlijk al een aantal aanpassingen aan gedaan zijn.
Waar moet ik aan denken qua verzekering? Ik wilde het opzoeken op independer maar ik kan geen kenteken vinden (en zonder kenteken kan ik niks opzoeken blijkbaar). Ga uit van 10 jaar schadevrij, 34 jaar, woonplaats Breda, en full casco.

Wegenbelasting is een vast bedrag geloof ik? Iets van 80 euro/jaar?

2ehands is hij vanaf ~5500 te krijgen inderdaad. Ik zou in ieder geval koffers/tassen aan de zijkanten willen en handvatverwarming. Het nieuwe model (2016) heeft overigens wel o.a. instelbare voorvering, dat zou denk ik wel een pré zijn. En zelfs met een volledig nieuw model (a 7k) komt de financiering nog onder de 150eu/mnd uit.

Ik zal het vermogen niet missen in ieder geval, mijn lesmotor is dan wel een 650f, maar geknepen voor A2 :+.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 21-11-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
HTT-Thalan schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:29:
[...]

2ehands is hij vanaf ~5500 te krijgen inderdaad. Ik zou in ieder geval koffers/tassen aan de zijkanten willen en handvatverwarming. Het nieuwe model (2016) heeft overigens wel o.a. instelbare voorvering, dat zou denk ik wel een pré zijn. En zelfs met een volledig nieuw model (a 7k) komt de financiering nog onder de 150eu/mnd uit.
meh ik heb de mijne 4990 betaald bij de dealer, inclusief crash bars en topkoffer & gratis eerste service, met 200km op de teller (was demo motor geweest - model 2014, eind 2015 gekocht, incl volle 2j garantie)

Je moet dus wel beter kunnen vinden dan dat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
[...]

Waar moet ik aan denken qua verzekering? Ik wilde het opzoeken op independer maar ik kan geen kenteken vinden (en zonder kenteken kan ik niks opzoeken blijkbaar). Ga uit van 10 jaar schadevrij, 34 jaar, woonplaats Breda, en full casco.

2ehands is hij vanaf ~5500 te krijgen inderdaad, maar vergeet niet dat je in deze tijd van het jaar goed kunt afdingen op de vraagprijzen. Ik zou in ieder geval koffers/tassen aan de zijkanten willen en handvatverwarming. Het nieuwe model (2016) heeft overigens wel o.a. instelbare voorvering, dat zou denk ik wel een pré zijn. En zelfs met een volledig nieuw model (a 7k) komt de financiering nog onder de 150eu/mnd uit.
Ik heb hem verzekerd bij Univé met WA+ voor 29€/mnd. All risk heb ik niet gedaan, want dat was 5x zo duur :+ Ik ben trouwens 23 jaar en heb 0,0 schadevrije jaren momenteel.

Wegenbelasting was iets meer dan 23€/kwartaal volgens mij.

Ik heb even vlug gekeken en de 500X is idd vanaf ±5000+ te verkrijgen. Dan is het misschien het overwegen waard om voor een nieuwe te kiezen. Dan zijn er allerlei dingen doorontwikkeld t.o.v het 'oude' model. Nadeel is dan weer wel dat je het bijna wel moet all-risk verzekeren en dat is dan niet bepaald goedkoop denk ik.

Je zou trouwens gewoon een kenteken kunnen zoeken op een verkoopwebsite zoals autoscout of marktplaats en die gebruiken voor je verzekering berekeningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

HTT-Thalan schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:20:
[...]

Ik heb bewust niet voor een nieuwe Duke gekozen omdat ik, ook ivm het feit ik toch nog wel aardig lang na het seizoen WW blijf doen, een (flauwe) val wel inrekende. Daarnaast is All Risk wel heel duur voor een 18-jarige met 0 schadevrije jaren en maak ik niet teveel 'verlies' als ik 'm over 2 jaar weer verkoop. :>
[...]

Heb zelf een wegenbelasting van €120 per jaar. Gelderland. Verschilt per provincie. Als ik het goed begrijp is er een standaard bedrag en kunnen provincies dit 'opcenten' waardoor het nog iets duurder wordt voor de burger.

Net even opgezocht: Noord-Brabant is €29 per kwartaal. €116 per jaar dus.

Denk dat instelbare voorvering niet echt nodig is als je net je rijbewijs hebt en niet echt van plan bent om sportief te gaan rijden. Laat ik het zo zeggen: Leer eerst de basis, dan zul je vanzelf op een punt komen waarbij de motor wat meer naar je eigen lvl afgesteld 'moet' worden.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Leviathius schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:40:
[...]

Ik heb hem verzekerd bij Univé met WA+ voor 29€/mnd. All risk heb ik niet gedaan, want dat was 5x zo duur :+ Ik ben trouwens 23 jaar en heb 0,0 schadevrije jaren momenteel.

Wegenbelasting was iets meer dan 23€/kwartaal volgens mij.

Ik heb even vlug gekeken en de 500X is idd vanaf ±5000+ te verkrijgen. Dan is het misschien het overwegen waard om voor een nieuwe te kiezen. Dan zijn er allerlei dingen doorontwikkeld t.o.v het 'oude' model. Nadeel is dan weer wel dat je het bijna wel moet all-risk verzekeren en dat is dan niet bepaald goedkoop denk ik.

Je zou trouwens gewoon een kenteken kunnen zoeken op een verkoopwebsite zoals autoscout of marktplaats en die gebruiken voor je verzekering berekeningen?
Heb ik geprobeerd, maar ze hebben het kenteken allemaal niet zichtbaar.

Als ik toch voor de 500X zou gaan, wil ik liever het nieuwe model waar o.a. een grotere tank, ledverlichting en instelbare vering op zit.
caesar1000 schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:40:
Denk dat instelbare voorvering niet echt nodig is als je net je rijbewijs hebt en niet echt van plan bent om sportief te gaan rijden. Laat ik het zo zeggen: Leer eerst de basis, dan zul je vanzelf op een punt komen waarbij de motor wat meer naar je eigen lvl afgesteld 'moet' worden.
Dat ben ik met je eens, maar áls ik hem nieuw koop ga ik er wel gelijk een hele tijd mee doen, dus dan komt er vanzelf een moment dat ik voldoende ervaring heb om er wel een keertje het terrein mee op te zoeken. En dan is het fijn dat ik dat alvast heb. Bovendien vind ik extra bereik (tank) en meer zichtbaarheid (ledverlichting) belangrijk.

[ Voor 26% gewijzigd door HTT-Thalan op 21-11-2016 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
HTT-Thalan schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:41:
[...]

Als ik toch voor de 500X zou gaan, wil ik liever het nieuwe model waar o.a. een grotere tank, ledverlichting en instelbare vering op zit.
Alstu: http://ww3.autoscout24.nl/classified/284175335?asrc=st|as
Kenteken: 10-MG-JK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik dank u!

Volgens Independer kan ik bij Reaal voor 37 euro per maand terecht, en dan heb ik:

Full casco
Opzittenden + rechtsbijstand
500 euro kleding
10.000km per jaar

Best een nette prijs vind ik :).

Als ik daar de financiering, belasting en een volle tank benzine bij tel zit ik nog net onder de 200 euro per maand voor het hele grapje.

[ Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 21-11-2016 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
HTT-Thalan schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:46:
[...]

Ik dank u!

Volgens Independer kan ik bij Reaal voor 37 euro per maand terecht, en dan heb ik:

Full casco
Opzittenden + rechtsbijstand
500 euro kleding
10.000km per jaar

Best een nette prijs vind ik :).
Graag gedaan!

Dat is inderdaad een nette prijs ja. Kijk je niet meteen blind en zoek ook nog even wat andere motorverzekeraars op. Ik dacht er ook een gevonden te hebben, maar met nog wat extra diep graven uiteindelijk een betere, naar mijn mening, gevonden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:20

thijsco19

KTM 990 SMT

Zometeen om 12 uur theorie examen.
Eerste keer dus zou mooi zijn dat ik slaag (wat ik natuurlijk ga doen). 8)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSlayer666
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 08:42
thijsco19 schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:10:
Je mag 6 fouten maken, correct? Zoals mijn intructeur zei: Maximaal aantal fouten, maar toch geslaagd is perfecte score. Dat theoie examen slaat nergens op en als je die opvolgt op je praktijk, zak je. :+

Never ride faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
thijsco19 schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:10:
Idd zoals Dragonslayer666 zegt slaat het eigenlijk nergens op. Top tip die ik je kan geven is: denk als het CBR zou denken. Dus niet praktisch gaan denken of situaties gaan uitdenken als: 'wat zou ik hier doen als ik dit op de weg tegen kom?'. Dat werkt niet namelijk xD

Succes in ieder geval! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

6 Fouten inderdaad. Laat ik er nu net 8 maken....

Reden is eigenlijk dat ik net een mailtje kreeg dat mijn bestelde handschoenen pas halverwege januari worden verzonden terwijl ik ze deze week al nodig heb... :/ Was daardoor gelijk pissig en dat werkt natuurlijk niet mee. :(
(achteraf stond dat er gewoon bij maar moest je de tekst wel 'uitklappen')

Naja, later deze week nog eens proberen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-10 09:00
thijsco19 schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:38:
6 Fouten inderdaad. Laat ik er nu net 8 maken....
Toch 8 keer dat iemand dood had kunnen zijn :+ Gelukkig is het maar theorie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

En met 6 fout 6 keer iemand die dood had kunnen zijn? :o
Of maakt dat niet uit omdat je dan geslaagd bent? :+
Zeg dat maar niet te hard anders mag je dadelijk nog maar 0 fout hebben. :P.

Woensdag herkansing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

joshje schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:40:
[...]

_O-

Ik had 2 fouten op een proefexamen, maar ik wil mezelf niet gelukkig rekenen. Voor mij is het 6 december zo ver, en ik heb nog ~20 uur aan proefexamenwebtegoed (3x woordwaarde) om er zeker van te zijn dat ik alles uit mijn hoofd ken.

Ik maak me meer druk om de langzame slalom die ik donderdag moet gaan oefenen :p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans92
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-10 10:19

Frans92

VFR800

HTT-Thalan schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:47:
[...]

_O-

Ik had 2 fouten op een proefexamen, maar ik wil mezelf niet gelukkig rekenen. Voor mij is het 6 december zo ver, en ik heb nog ~20 uur aan proefexamenwebtegoed (3x woordwaarde) om er zeker van te zijn dat ik alles uit mijn hoofd ken.

Ik maak me meer druk om de langzame slalom die ik donderdag moet gaan oefenen :p.
Voor je uit blijven kijken, niet naar beneden of naar je dashboard.
Wat bij mij goed hielp was het stuurgewichtje beethouden om zo het gas continu open te houden. Ik had het probleem dat ik meer gas gaf als ik naar links stuurde.

XBL: DonFrans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

[...]
Dat ben ik met je eens, maar áls ik hem nieuw koop ga ik er wel gelijk een hele tijd mee doen, dus dan komt er vanzelf een moment dat ik voldoende ervaring heb om er wel een keertje het terrein mee op te zoeken. En dan is het fijn dat ik dat alvast heb. Bovendien vind ik extra bereik (tank) en meer zichtbaarheid (ledverlichting) belangrijk.
Iig mooi om te zien dat niet iedereen die een A rijbewijs haalt gelijk ook een A motor moet hebben! De combo van ABS, 500cc, grote tank, LED, koffers en wat windbescherming is zeker niet verkeerd voor WW. :)

PS: verstelbare vering voor off-road is iig wel fijn om te hebben als je bv. gaat adventure touren en daarbij niet mul zand/modder enz opzoekt maar op de onverharde paden blijft. Kun je 'm iets zachter zetten zodat je minder last hebt van de oneffenheden. ;)
joshje schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:40:
[...]
Naast het feit dat het natuurlijk niet handig is om fouten in het verkeer te maken is de kans bij motorrijden natuurlijk ook veel groter dat je het ongeluk zelf niet overleeft als je de fout maakt met bv. voorrang. O-)

Je mag er zeker niet van uit gaan, maar gelukkig letten sommige weggebruikers wel nog op en als je dan een fout maakt grijpen zij soms zelf in en voorkomen daarmee alsnog ernstige afloop.

Paddockstands zijn afgeleverd. Ben benieuwd. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

caesar1000 schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:51:
[...]

Iig mooi om te zien dat niet iedereen die een A rijbewijs haalt gelijk ook een A motor moet hebben! De combo van ABS, 500cc, grote tank, LED, koffers en wat windbescherming is zeker niet verkeerd voor WW. :)

PS: verstelbare vering voor off-road is iig wel fijn om te hebben als je bv. gaat adventure touren en daarbij niet mul zand/modder enz opzoekt maar op de onverharde paden blijft. Kun je 'm iets zachter zetten zodat je minder last hebt van de oneffenheden. ;)
Ik reed vroeger een MBX-80, een 'leichtfahrrad' van Honda waarvan ik tegenwoordig verbazingwekkend weinig kan terugvinden op internet. Ik vroeg me onlangs weer af hoe het zo kan zijn dat ik de 120 haalde met dat ding, maar een 125cc daar moeite mee heeft. Het ding had een aparte olie'tank' en ik tankte gewoon euro95 met dat apparaat. Waarschijnlijk was het stiekem gewoon een 2-takt (meer power ten opzichte van 4 takt) maar mengde hij de olie zelf bij (in plaats van mengsmering te hoeven tanken).

Er komt absoluut een grotere/zwaardere motor (wat mij betreft een nieuwe Africa Twin) maar daar moet ik nog flink wat jaartjes voor sparen (3 kinderen kosten ook geld) dus dan is dit een mooi compromis: Toch gelijk een rugged bike die wel wat 'kan', maar breekt de bank niet en is nog economisch om te rijden ook.

En dat hij A2 geschikt is komt me vast van pas als ik hem ooit weer van de hand doe :).
Naast het feit dat het natuurlijk niet handig is om fouten in het verkeer te maken is de kans bij motorrijden natuurlijk ook veel groter dat je het ongeluk zelf niet overleeft als je de fout maakt met bv. voorrang. O-)

Je mag er zeker niet van uit gaan, maar gelukkig letten sommige weggebruikers wel nog op en als je dan een fout maakt grijpen zij soms zelf in en voorkomen daarmee alsnog ernstige afloop.
Alleen dit weekend al heb ik weer enkele fikse ongelukken mogen voorkomen (met de auto, dat wel). Iemand die zat te slapen en de wegbelijning in de bocht niet volgde (bijna een 50km/h botsing, ik remde, week uit en gaf een beleefd claxonsignaal + boze blik), iemand die hem met 70km/h achter een invoegende vrachtwagen naar de linkerbaan smijt terwijl ik daar met 140 (op de teller, ~ 135 echte km's) aan kom zeilen... in alle gevallen zag ik het gebeuren en kon daarom corrigeren, maar dat hoeven zij niet te weten, dus die toeter + groot licht hadden ze verdiend wat mij betreft.

Ik kan me helemaal indenken dat dit op de motor x10 is. Je bent de hele tijd bezig met het spotten van gevaar: tegelijkertijd andere weggebruikers die onbedachtzaam rijden (ik erger me werkelijk waar kapot aan de hoeveelheid volk dat tegenwoordig 50% van de tijd op hun mobiel zit te spelen onder het rijden) maar ook het wegdek dat voorzien is van natte troep/bladeren, putdeksels, belijning, kapot asfalt, grind, zand (ook uit onafgedekte aanhangwagens) en tel daar uit het raam vliegend afval bij, regen, windvlagen....

in de praktijk doe je, nadat je wat meer rij-ervaring hebt, een hoop van dit gevaarvermijdende gedrag op de automatische piloot, net zoals ik dat in de auto ondertussen ook bijna blind doe en precies kan aanwijzen wie waarschijnlijk wat uit gaat spoken, maar dat is helaas een kwestie van dat gedrag opnieuw aanleren simpelweg omdat de manier van vervoer zo radicaal anders is dan wat je gewend bent.

Maar dat maakt het een uitdaging, en ik hou van uitdagingen :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:08:
[...]

Ik reed vroeger een MBX-80, een 'leichtfahrrad' van Honda waarvan ik tegenwoordig verbazingwekkend weinig kan terugvinden op internet. Ik vroeg me onlangs weer af hoe het zo kan zijn dat ik de 120 haalde met dat ding, maar een 125cc daar moeite mee heeft. Het ding had een aparte olie'tank' en ik tankte gewoon euro95 met dat apparaat. Waarschijnlijk was het stiekem gewoon een 2-takt (meer power ten opzichte van 4 takt) maar mengde hij de olie zelf bij (in plaats van mengsmering te hoeven tanken).

Er komt absoluut een grotere/zwaardere motor (wat mij betreft een nieuwe Africa Twin) maar daar moet ik nog flink wat jaartjes voor sparen (3 kinderen kosten ook geld) dus dan is dit een mooi compromis: Toch gelijk een rugged bike die wel wat 'kan', maar breekt de bank niet en is nog economisch om te rijden ook.

En dat hij A2 geschikt is komt me vast van pas als ik hem ooit weer van de hand doe :).

[...]

Alleen dit weekend al heb ik weer enkele fikse ongelukken mogen voorkomen (met de auto, dat wel). Iemand die zat te slapen en de wegbelijning in de bocht niet volgde (bijna een 50km/h botsing, ik remde, week uit en gaf een beleefd claxonsignaal + boze blik), iemand die hem met 70km/h achter een invoegende vrachtwagen naar de linkerbaan smijt terwijl ik daar met 140 (op de teller, ~ 135 echte km's) aan kom zeilen... in alle gevallen zag ik het gebeuren en kon daarom corrigeren, maar dat hoeven zij niet te weten, dus die toeter + groot licht hadden ze verdiend wat mij betreft.

Ik kan me helemaal indenken dat dit op de motor x10 is. Je bent de hele tijd bezig met het spotten van gevaar: tegelijkertijd andere weggebruikers die onbedachtzaam rijden (ik erger me werkelijk waar kapot aan de hoeveelheid volk dat tegenwoordig 50% van de tijd op hun mobiel zit te spelen onder het rijden) maar ook het wegdek dat voorzien is van natte troep/bladeren, putdeksels, belijning, kapot asfalt, grind, zand (ook uit onafgedekte aanhangwagens) en tel daar uit het raam vliegend afval bij, regen, windvlagen....

in de praktijk doe je, nadat je wat meer rij-ervaring hebt, een hoop van dit gevaarvermijdende gedrag op de automatische piloot, net zoals ik dat in de auto ondertussen ook bijna blind doe en precies kan aanwijzen wie waarschijnlijk wat uit gaat spoken, maar dat is helaas een kwestie van dat gedrag opnieuw aanleren simpelweg omdat de manier van vervoer zo radicaal anders is dan wat je gewend bent.

Ik had vroeger de MTX, in een grote doos gekocht, zelf opgebouwd en al vrij snel een 80cc setje er op geschroeft <3

Moet trouwens wel zeggen. Fijn om te zien dat je juist nu begint.
Er zijn zoveel mensen die juist stoppen met rijden omdat ze kinderen krijgen/hebben... echt de verkeerde reden naar mijn mening (want je gaat natuurlijk je kinderen haten omdat je niet meer kan/mag rijden dankzij hun :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:17:
[...]

Ik had vroeger de MTX, in een grote doos gekocht, zelf opgebouwd en al vrij snel een 80cc setje er op geschroeft <3

Er zijn zoveel mensen die juist stoppen met rijden omdat ze kinderen krijgen/hebben... echt de verkeerde reden naar mijn mening (want je gaat natuurlijk je kinderen haten omdat je niet meer kan/mag rijden dankzij hun :+ )
Mijn vrouw is daar geweldig in, ze geeft vaak aan dat er de ruimte moet zijn voor mijn eigen 'dingen' en support me daar ook in. Ik krijg voldoende tijd/mogelijkheid om dagjes te gaan paintballen bijvoorbeeld (mijn andere grote hobby) inclusief een jaarlijke lang weekend paintball in Engeland en ook voor dit project is ze 100% voor en ging ze gezellig samen met mij (en de aanhang) motorkleding winkelen bijvoorbeeld.

Op die manier gaat het bij haar ook meer leven en is het niet meer alleen 'mijn' dingetje waarbij zij maar moet toekijken. Ze komen af en toe ook kijken wanneer ik les heb, vinden de kinderen ook leuk :).

Mijn eerste MBX was er zo eentje, met proma uitlaat en aangepaste sproeiers, die liep ~130 op de teller:

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-Q56-MVqhZjA/Um6NGrEjvAI/AAAAAAAAClE/8xYgqbs2_xo/s1600/mbx80.jpg

nadat die helaas gejat werd (na meerdere mislukte pogingen overigens) kwam deze er, die stock was en 80 liep, dus die kreeg ook een andere pijp + sproeier, maar had alsnog moeite de 120 te halen (en de kuip zat op diverse plekken los, de dynamo gaf een te hoge stroom af waardoor mijn dimlichten vaak doorbrandden):

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/Honda_MBX80_rainbow.jpg

Ze zijn in NL nooit typegoedgekeurd geweest vziw en waarom zou je nu ook nog een A(1/2) halen om vervolgens met zo'n rijdend rookgordijn gaan rijden, er is ondertussen veel mooier spul te krijgen :).

[ Voor 26% gewijzigd door HTT-Thalan op 21-11-2016 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:12
Mijn vriendin wou ook altijd al motor gaan rijden, maar omdat ze nu mij mijn rijbewijs heeft zien halen en nu ziet rond rijden heeft haar er toe gezet ook voor haar rijbewijs te gaan :)

Toch prettig als partners het interesant vinden of zelf ook willen doen!

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
[...]
De rally raid uitvoeringen van de cb500x zijn heel erg gaaf :9~

http://www.rally-raidproducts.co.uk/honda-cb500x-cb500f

Afbeeldingslocatie: http://www.advpulse.com/wp-content/uploads/2016/03/Rally-Raid_CB500x-Adventure-Heritage-2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://adventuremotorcyclinghandbook.files.wordpress.com/2015/03/rp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aidanl schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:57:
Mijn vriendin wou ook altijd al motor gaan rijden, maar omdat ze nu mij mijn rijbewijs heeft zien halen en nu ziet rond rijden heeft haar er toe gezet ook voor haar rijbewijs te gaan :)

Toch prettig als partners het interesant vinden of zelf ook willen doen!
Hmmz mijn vriendin heeft helemaal niets met motorrijden maar ze vindt het wel heel leuk dat ik het doe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:28:
[...]

Mijn vrouw is daar geweldig in, ze geeft vaak aan dat er de ruimte moet zijn voor mijn eigen 'dingen' en support me daar ook in. Ik krijg voldoende tijd/mogelijkheid om dagjes te gaan paintballen bijvoorbeeld (mijn andere grote hobby) inclusief een jaarlijke lang weekend paintball in Engeland en ook voor dit project is ze 100% voor en ging ze gezellig samen met mij (en de aanhang) motorkleding winkelen bijvoorbeeld.

Op die manier gaat het bij haar ook meer leven en is het niet meer alleen 'mijn' dingetje waarbij zij maar moet toekijken. Ze komen af en toe ook kijken wanneer ik les heb, vinden de kinderen ook leuk :).

Mijn eerste MBX was er zo eentje, met proma uitlaat en aangepaste sproeiers, die liep ~130 op de teller:

[afbeelding]

nadat die helaas gejat werd (na meerdere mislukte pogingen overigens) kwam deze er, die stock was en 80 liep, dus die kreeg ook een andere pijp + sproeier, maar had alsnog moeite de 120 te halen (en de kuip zat op diverse plekken los, de dynamo gaf een te hoge stroom af waardoor mijn dimlichten vaak doorbrandden):

[afbeelding]

Ze zijn in NL nooit typegoedgekeurd geweest vziw en waarom zou je nu ook nog een A(1/2) halen om vervolgens met zo'n rijdend rookgordijn gaan rijden, er is ondertussen veel mooier spul te krijgen :).
ik had een wit+blauwe
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a2/Honda_Mtx80.jpg

Werd ook gejat... en terug gevonden. (Best was nog redelijk klein dorpje en binnen 1 dag wisten we wie hem gejat had)

had via via ook toegang tot 2takt raceolie (kwam van power speed boats)
en ik krijg nog steeds heimwee naar "vroagah" als ik 2takt olie ruik.

lekker crossen op de oirschotse hei enzo

Maar je kan tegen je vrouw zeggen dat in ieder geval 1 kompleet vreemde kerel van een of ander forum haar een goeie vind haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 15:56

MrN

caesar1000 schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:40:
[...]

Ik heb bewust niet voor een nieuwe Duke gekozen omdat ik, ook ivm het feit ik toch nog wel aardig lang na het seizoen WW blijf doen, een (flauwe) val wel inrekende. Daarnaast is All Risk wel heel duur voor een 18-jarige met 0 schadevrije jaren en maak ik niet teveel 'verlies' als ik 'm over 2 jaar weer verkoop. :>

[...]

Heb zelf een wegenbelasting van €120 per jaar. Gelderland. Verschilt per provincie. Als ik het goed begrijp is er een standaard bedrag en kunnen provincies dit 'opcenten' waardoor het nog iets duurder wordt voor de burger.

Net even opgezocht: Noord-Brabant is €29 per kwartaal. €116 per jaar dus.

Hoe zit dit als je meerdere motoren hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:44
MrN schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:19:
[...]

Wegenbelasting? Dat is per motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoshky
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 12:35
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:30:
[...]

Hmmz mijn vriendin heeft helemaal niets met motorrijden maar ze vindt het wel heel leuk dat ik het doe :)
Mijne zou het wel willen, maar ja, kost handenvol geld weer zo'n rijbewijs + outfit en eventueel motor.
En we hebben net een huis gekocht en kinderen komen er ook wel binnen 1 à 2 jaar aan....
Misschien als we ooit op pensioen kunnen gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:22
418O2 schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:21:
[...]

Wegenbelasting? Dat is per motor
yup

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Laatst online: 13-10 16:09
teigetjuh schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:02:
Niet gelijk voor een wat minder gebruikelijke model gegaan? >:) Goldwing of duc 748? Kanton Zurich trouwens? Ik begreep dat de meeste kantons normaal gesproken je laten volgen door een examinator, Zurich is een van de weinige kantons waar er iemand achter op gaat. Tegen de tijd dat je voor je examen gaat moet je dus ook daar mee oefenen.

Ik was blij dat ik mijn motorrijbewijs al had.....
Trouwens al eens van iemand gehoord hoe het werkt met een A1 rijbewijs als je je B-rijbewijs al hebt?
Dat is namelijk nog eenvoudiger.
Haha, nee nee, moet mijn rijbewijs nog wel halen (en de manoeuvres die ik moet doen) :) Plus, ik vind de MT-07 best wel stoer (voor een beginner). Yes, kanton Zurich! Ik weet het, dat moet ik heel veel oefenen. Vooral omdat de examinators hier redelijk lang (en zwaar) zijn :X wel goede oefening!

Ja, A1 is heel simpel, je volgt 2 Grundkurse en je krijgt het papiertje binnen. A gelimiteerd en A ongelimiteerd is 3 Grundkurse en het praktijkexamen (manoeuvres en rondrijden). Ik denk dat ik ergens volgende zomer zal afrijden, ik ben nu volop aan het rijden om praktijkervaring op te doen. Is wel leuk om in Zurich te rijden 8)

Kom je ook uit de buurt?

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

HTT-Thalan schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:08:
[...]

[...]

Zal wel een 2-takt zijn ja. De vroegere 125cc's in de 125cc klasse, tegenwoordig Moto3, waren ook 2-takten.
Denk ook dat het gewicht van een 125 4-takt niet mee zal helpen.

En ja, vooral nu met het slechte weer moet je echt op alles letten. Vooral als je op 80 wegen met veel rotondes en binnendoor stukjes rijdt is er non-stop aandacht vereist. Tov van de zomer is de herfst/winter echt wel anders rijden met veel meer factoren.
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:17:
[...]

Oudere vriend van me heeft toch maar een nieuw 1-piece pak gekocht omdat hij nu een kleine heeft. Toch ook wel iets voorzichtiger rijden tijdens het toeren. (Kan behoorlijk hard gaan als je dagelijks in Oostenrijk 'mag' rijden. :+ )
MrN schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:19:
[...]
Zoals hierboven vermeldt betaal je inderdaad per motor belasting. Veel mensen met meerdere motoren hebben vaak 1 of 2 motoren die het hele jaar ingeschreven staan en de rest is geschorst totdat ze er een keer mee willen gaan rijden. Scheelt best veel geld als je meerdere motoren hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Laatst online: 23-08 17:09
[...]

[...]
meer kentekens nodig?

https://voertuig.net/merk/honda/model/cb500xa :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
azt33 schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:38:
[...]

Haha, nee nee, moet mijn rijbewijs nog wel halen (en de manoeuvres die ik moet doen) :) Plus, ik vind de MT-07 best wel stoer (voor een beginner). Yes, kanton Zurich! Ik weet het, dat moet ik heel veel oefenen. Vooral omdat de examinators hier redelijk lang (en zwaar) zijn :X wel goede oefening!

Ja, A1 is heel simpel, je volgt 2 Grundkurse en je krijgt het papiertje binnen. A gelimiteerd en A ongelimiteerd is 3 Grundkurse en het praktijkexamen (manoeuvres en rondrijden). Ik denk dat ik ergens volgende zomer zal afrijden, ik ben nu volop aan het rijden om praktijkervaring op te doen. Is wel leuk om in Zurich te rijden 8)

Kom je ook uit de buurt?
Ik woon inderdaad in de buurt, Thalwil om precies te zijn. Dus we kunnen ook een keertje afspreken om een toertje te maken.
Ik had niet gehoord dat de examinatoren best lang en zwaar zijn, voordeel zal wel zijn dat ze het gewend zijn en dus als een goede passagier mee bewegen. Tip, rij op je examen niet te langzaam (65 op een 80 weg) als dat kan. Collega is daarop gezakt, terwijl hij al een aantal snelheidsboetes heeft gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Zo issie precies als ik hem zou willen, met de beugels, handkappen en zijkoffers (zo'n bult achterop vind ik niet mooi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Regen, windkracht 4 en windstoten tussen de 30 en 40 km/h.. Ben er toch niet zo'n fan van moet ik eerlijk zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:19:
[video]

Zo issie precies als ik hem zou willen, met de beugels, handkappen en zijkoffers (zo'n bult achterop vind ik niet mooi).
mooi niet nee, praktisch tijdens woon-werk verkeer en dus filerijden wel. Dan worden zijkoffers snel te breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Osiris schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:51:
Regen, windkracht 4 en windstoten tussen de 30 en 40 km/h.. Ben er toch niet zo'n fan van moet ik eerlijk zeggen..
Je bedoelt het weer van vandaag? Reed prima hoor, stelde weinig voor en heeft me weer een klein uur file rijden gescheeld ;)
Osiris schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:57:
[...]

Heb toch stukjes 100 km/h gereden moet ik zeggen. Wind van voren of van achteren: geen probleem. Stukje A28 tussen Amersfoort en Utrecht: geen probleem.

Maar Harderwijk -> Amersfoort is alleen maar weiland en bij grote stukken de wind pal van de zijkant. En als het nou alleen continue wind is: prima.. Maar steeds wel/niet/wel/niet/VLAAG/wel/niet/VLAAG... Dat vind ik gewoon onprettig rijden. Niet comfortabel zeg maar :P
Hier geen windvlagen gemerkt, maar was blij als ik ff 100 reed, was veel file. Ken je de truuc met knietje naar buiten?

[ Voor 48% gewijzigd door noes op 21-11-2016 19:59 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
noes schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:55:
[...]

Je bedoelt het weer van vandaag? Reed prima hoor, stelde weinig voor en heeft me weer een klein uur file rijden gescheeld ;)
Heb toch stukjes 100 km/h gereden moet ik zeggen. Wind van voren of van achteren: geen probleem. Stukje A28 tussen Amersfoort en Utrecht: geen probleem.

Maar Harderwijk -> Amersfoort is alleen maar weiland en bij grote stukken de wind pal van de zijkant. En als het nou alleen continue wind is: prima.. Maar steeds wel/niet/wel/niet/VLAAG/wel/niet/VLAAG... Dat vind ik gewoon onprettig rijden. Niet comfortabel zeg maar :P
noes schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:55:
[...]

Hier geen windvlagen gemerkt, maar was blij als ik ff 100 reed, was veel file. Ken je de truuc met knietje naar buiten?
Mja, ken het trucje wel inderdaad. Maar niet toegepast :+ Vraag me ook af of 't tegen windvlagen helpt.

Zoals ik zei, wind an sich vind ik geen probleem: beetje tegen 't stuur duwen (tegensturen), beetje in de wind hangen, kan allemaal prima. Maar als je lekker aan 't hangen bent en de wind valt opeens compleet weg, sja, dan hang je weer teveel 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Osiris op 21-11-2016 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Jelte schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:53:
[...]
mooi niet nee, praktisch tijdens woon-werk verkeer en dus filerijden wel. Dan worden zijkoffers snel te breed.
Bij de v-strom van mijn rijleraar dacht ik dat ook: sjee, wat is dat ding breed. Wat bleek: de koffers kwamen maar 2cm buiten de breedte van het stuur uit. Ik denk dat het wel meevalt, maar dit schijnt anders te zijn bij motoren waar de uitlaat hoog zit zoals bij de Africa twin, dan komt de rechter koffer verder naar buiten. Dit is niet het geval bij de 500X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:08

Secsytime

Automagisch

Osiris schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:51:
Ach, windkracht 4 valt best mee toch... moest gister 70 km naar huis rijden met windkracht 8 ):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Osiris schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:57:
[...]
Mja, ken het trucje wel inderdaad. Maar niet toegepast :+ Vraag me ook af of 't tegen windvlagen helpt.

Zoals ik zei, wind an sich vind ik geen probleem: beetje tegen 't stuur duwen (tegensturen), beetje in de wind hangen, kan allemaal prima. Maar als je lekker aan 't hangen bent en de wind valt opeens compleet weg, sja, dan hang je weer teveel 8)7
Ja, ook! Juist bij windvlagen is het handig, want dan is tegenhangen of tegensturen juist gevaarlijk. Knietje geeft veel meer controle: als de wind wegvalt is ie snel terug bij de tank te zetten en kan je evt je stuur nog gebruiken om het e.e.a. te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
noes schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:27:
[...]

Ja, ook! Juist bij windvlagen is het handig, want dan is tegenhangen of tegensturen juist gevaarlijk. Knietje geeft veel meer controle: als de wind wegvalt is ie snel terug bij de tank te zetten en kan je evt je stuur nog gebruiken om het e.e.a. te corrigeren.
Met de knie vind ik zelf ook een fijne manier. Maar soms is dat niet genoeg. Wat ik zelf altijd doe is eerst met de knie en wanneer dat niet genoeg is tegen de wind in hangen. Tegensturen heb ik nog nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoffy
voor degene die een cb500x hebben en de beugel voor de mistlampen hier te duur vinden hier is die het goedkoopst http://japan.webike.net/products/21290811.html bij mij kwam er nog wel import kosten bij maar dat scheelt nog steeds veel met hem hier in de buurt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:08:
[...]

Bij de v-strom van mijn rijleraar dacht ik dat ook: sjee, wat is dat ding breed. Wat bleek: de koffers kwamen maar 2cm buiten de breedte van het stuur uit. Ik denk dat het wel meevalt, maar dit schijnt anders te zijn bij motoren waar de uitlaat hoog zit zoals bij de Africa twin, dan komt de rechter koffer verder naar buiten. Dit is niet het geval bij de 500X.
klopt, maar het stuur zit voor me, die koffers achter me. En het wordt wel eens krap bij de spiegels. En dan zou ik het niet vertrouwen met zijkoffers. Ook al zijn ze iets smaller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Even terugkomend op de slotendiscussie:

Er word een beugel in de muur gemonteerd, uiteraard op hoogte, en chemisch verankerd, ART5.
Daar hoort een ketting bij. Ik vind o.a. deze:

http://www.slotenspeciaal...plus-16mm-art5-170cm.html

ART5, in verschillende lengtes verkrijgbaar, weegt helaas 7.5 kilo :p dus echt een koffer nodig om dit slot mee te slepen. De schakels zijn moeilijk bereikbaar met een tang, ik heb me laten adviseren dat vanaf 16mm de schakels zo dik zijn dat geen enkele handbetonschaar er nog wat mee kan, en de schakel van het slot is bij deze ketting zelfs helemaal onbereikbaar. Het slot zelf is ook niet te boren of 'picken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb m'n motorfiets hier inpandig in een berging staan (met vloerverwarming en alles er in), die berging sleep ik écht niet mee als ik ga rijden. Daarmee zeggende: Je hoeft die scheepsketting toch niet mee te nemen als je met de motor van huis gaat, voor onderweg heb je andere sloten :)

Met wat vloeibaar stikstof en een hamertje is ook zo'n scheepsketting zo stuque overigens.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:00:

Er word een beugel in de muur gemonteerd, uiteraard op hoogte, en chemisch verankerd, ART5.

ART5, in verschillende lengtes verkrijgbaar, weegt helaas 7.5 kilo :p dus echt een koffer nodig om dit slot mee te slepen. De schakels zijn moeilijk bereikbaar met een tang, ik heb me laten adviseren dat vanaf 16mm de schakels zo dik zijn dat geen enkele handbetonschaar er nog wat mee kan, en de schakel van het slot is bij deze ketting zelfs helemaal onbereikbaar. Het slot zelf is ook niet te boren of 'picken'.
ik had heel even een Art 5 kettingslot. Niet te doen hoe zwaar en lomp. Art4 was gelukkig voldoende voor de verzekering, dus Art 5 snel weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

wimmel_1 schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:13:
Ik heb m'n motorfiets hier inpandig in een berging staan (met vloerverwarming en alles er in), die berging sleep ik écht niet mee als ik ga rijden. Daarmee zeggende: Je hoeft die scheepsketting toch niet mee te nemen als je met de motor van huis gaat, voor onderweg heb je andere sloten :)

Met wat vloeibaar stikstof en een hamertje is ook zo'n scheepsketting zo stuque overigens.
Punt, ik ben even hard aan het denken op wat voor plaatsen ik kan verwachten dat ding te gaan stallen. Ik denk aan kantoor, mijn ouders, eventueel bij kennissen voor de deur, allemaal plaatsen waar ik in principe zicht op de motor kan houden. Wellicht dat ik voor die situaties wil voldoen met een schijfremslot?
Jelte schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:16:
[...]
ik had heel even een Art 5 kettingslot. Niet te doen hoe zwaar en lomp. Art4 was gelukkig voldoende voor de verzekering, dus Art 5 snel weer terug.
Check, maar voor de deur is dat niet zo'n issue denk ik, dan blijft die 'scheepsketting' gewoon bij de beugel achter aan het huis.

[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 21-11-2016 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik zou als ik jou was aan de minimale eisen van de verzekeraar gaan voldoen óf zelfs een verzekeraar zoeken welke géén absurde eisen stelt. Ik heb van mijn verzekeraar alleen de eis tot een gekeurd klasse 3 (SMC/KIWA) alarm. Op m'n motorfiets heb ik overigens ook geen enkele mogelijk tot het opbergen van een ketting óf zelfs ook maar een simpel schijfremslot.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:31
Die van mij is al een tijdje verzekert maar zag de vraag mbt kosten een aantal pagina's terug...

Hoe zit het nou met de aantal kilometers die je opgeeft ( wat je verwacht te rijden ). Hoe controleren ze dit of is dit een kwestie van altijd het laagste pakken ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

R0y. schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:55:
Die van mij is al een tijdje verzekert maar zag de vraag mbt kosten een aantal pagina's terug...

Hoe zit het nou met de aantal kilometers die je opgeeft ( wat je verwacht te rijden ). Hoe controleren ze dit of is dit een kwestie van altijd het laagste pakken ? :)
Bij ongeval wordt dit gecontroleerd, en bij onderhoud etc door dealer worden ook je km standen ingevoerd voor het NAP. Controle hierop zal, denk ik, niet heel streng zijn, maar als je een ongeval maakt en je hebt halverwege het jaar al meer gereden dan je voor het hele jaar zou gaan doen... kan je best eens problemen krijgen ;)

Trouwens, bij sommige verzekeraars is het niet eens zo dat meer km ook meer betalen is: sommigen nemen juist aan dat je met meer km, ook meer ervaring en dus minder risico hebt. Relatief veel schadegevallen komen van mensen die incidenteel rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wimmel_1 schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:24:
Ik zou als ik jou was aan de minimale eisen van de verzekeraar gaan voldoen óf zelfs een verzekeraar zoeken welke géén absurde eisen stelt. Ik heb van mijn verzekeraar alleen de eis tot een gekeurd klasse 3 (SMC/KIWA) alarm. Op m'n motorfiets heb ik overigens ook geen enkele mogelijk tot het opbergen van een ketting óf zelfs ook maar een simpel schijfremslot.
mijn verzekeraar heeft niet eens een eis tot slot.
die zijn gewoon zo realistisch om te zeggen, diefstal van motoren gaat op bestelling.

als ze de jouwe willen hebben.... dan krijgen ze hem toch wel mee (sloten zijn slechts ter vertraging)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Nou, tevreden met de Daytona MotoGP paddockstands. Toleranties waren niet helemaal 100% goed waardoor ik soms even met de zachte hamer een tikje moest geven om de 2 delen goed uitgelijnd te krijgen maar dat was niet zo'n groot probleem. Voor de rest een hele mooie set die ook goed werkt. Motor er toe straks al even op gehad en wat is dat handig! Makkelijker sleutelen, wielen eruit, ketting smeren. Top! :)

Met behulp van de paddockstands erachter gekomen dat de voorste remschijf echt wel sterk op een bepaald gedeelte aanloopt en de achterste schijf heel wat minder. Morgenochtend gelijk de KTM dealer bellen voor een afspraak.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=vR8nzgMnW7U&feature=youtu.be]

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=mL4UBXe53YY&feature=youtu.be]

Kunt er toch nog aardig mee door de bochten! Mist alleen wat vermogen op de rechte stukken. Voor fun is geen 1000cc motor nodig! :+

Die Pilot Power 2CT's doen het best goed, hij is weer bezig met zijn 'peg scraping' activiteit, dus weer aan het vergelijken met de S20 Evo's. Verschil zit 'm voornamelijk in levensduur. Heb nog even want hij gaat toch eerst naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-10 18:46
Voor degene die nog motorkleding voor een leuke prijs willen scoren:
https://www.bva-auctions.com/auction/index/22179

Ik ga een set laarzen proberen te scoren!

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 21:03

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

HTT-Thalan schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:00:

Kun je er met een sleutel in? Dan is een slot ook te picken. Jij weet alleen niet hoe.
Ze komen steeds vaker met accugereedschap, en zo'n muuranker trek je met een hydraulische krik gewoon uit de muur/vloer. Dan nemen ze hem wel met anker en al mee. Als ze hem willen hebben, en ze krijgen wat tijd, is 'ie weg.

Gewoon goed verzekeren, doen wat de verzekeraar eist, eventueel nog wat voor je gemoedsrust, en vervolgens lekker slapen. Ga hier vooral niet wakker van liggen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:30

Vrijdag

De Zwarte

Hamza schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 00:37:
Voor degene die nog motorkleding voor een leuke prijs willen scoren:
https://www.bva-auctions.com/auction/index/22179

Ik ga een set laarzen proberen te scoren!
http://www.nieuwsmotor.nl...rdam-getroffen-door-brand

Daar zit waarschijnlijk een luchtje aan...

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 07:47:
[...]

Kun je er met een sleutel in? Dan is een slot ook te picken. Jij weet alleen niet hoe.
Ze komen steeds vaker met accugereedschap, en zo'n muuranker trek je met een hydraulische krik gewoon uit de muur/vloer. Dan nemen ze hem wel met anker en al mee. Als ze hem willen hebben, en ze krijgen wat tijd, is 'ie weg.

Gewoon goed verzekeren, doen wat de verzekeraar eist, eventueel nog wat voor je gemoedsrust, en vervolgens lekker slapen. Ga hier vooral niet wakker van liggen.
Ik hoop stiekem dat ik het toch wel in de gaten heb als ze een stuk van de voormuur van mijn huis eruit aan het trekken zijn... chemische verankering betekent volgens mij dat het anker "for all thoughts and purposes" versmolten is met de muur.

De schakels zijn dan 16mm (of indien verkrijgbaar 18mm) dik dus aanzetten met een betonschaar heeft geen zin meer, sowieso omdat hij niet op de grond ligt. Dan blijft over het echt zware geschut, hopelijk verklein ik daarmee de jatkans ver genoeg dat ik niet 's morgens hoef te ontdekken dat ik met de auto weg moet die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoshky
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 12:35
HTT-Thalan schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:25:
[...]

Ik hoop stiekem dat ik het toch wel in de gaten heb als ze een stuk van de voormuur van mijn huis eruit aan het trekken zijn... chemische verankering betekent volgens mij dat het anker "for all thoughts and purposes" versmolten is met de muur.

De schakels zijn dan 16mm (of indien verkrijgbaar 18mm) dik dus aanzetten met een betonschaar heeft geen zin meer, sowieso omdat hij niet op de grond ligt. Dan blijft over het echt zware geschut, hopelijk verklein ik daarmee de jatkans ver genoeg dat ik niet 's morgens hoef te ontdekken dat ik met de auto weg moet die dag.
Woon je in the bronx of zo? :)
Gewoon even goed nadenken wat al dat extra werk en kosten waard zijn.
Zoals hierboven al gezegd, als je echt bang bent van diefstal, zorg dat je goed verzekerd bent.
Je doet alsof ze je motor tien keer in een dag proberen jatten.
De kans dat ze hem proberen mee te nemen is sowieso al heel klein en als je dan goed verzekerd bent, who cares.

Bij ons in West-Vlaanderen hoor je echt zelden iets over motordiefstal.
Ik ben trouwens niet verzekerd voor diefstal (kan zelfs niet bij mijn verzekeringsagent) en heb niet eens een slot :+

Btw, zo'n chemisch verankerde beugel had ik nog nooit iets over gehoord. Stel je wil die beugel weer weg, dan is dat wellicht niet meer mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans92
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-10 10:19

Frans92

VFR800

Anoshky schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:33:
[...]

Btw, zo'n chemisch verankerde beugel had ik nog nooit iets over gehoord. Stel je wil die beugel weer weg, dan is dat wellicht niet meer mogelijk?
Dan moet je aan het dievengilde vragen of ze je motor komen jatten, is je anker zo uit de muur getrokken :+

XBL: DonFrans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Anoshky schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:33:
[...]

Woon je in the bronx of zo? :)
Gewoon even goed nadenken wat al dat extra werk en kosten waard zijn.
Zoals hierboven al gezegd, als je echt bang bent van diefstal, zorg dat je goed verzekerd bent.
Je doet alsof ze je motor tien keer in een dag proberen jatten.
De kans dat ze hem proberen mee te nemen is sowieso al heel klein en als je dan goed verzekerd bent, who cares.

Bij ons in West-Vlaanderen hoor je echt zelden iets over motordiefstal.
Ik ben trouwens niet verzekerd voor diefstal (kan zelfs niet bij mijn verzekeringsagent) en heb niet eens een slot :+

Dat klopt, die beugel komt pas weer los als het huis gesloopt word.

En zoveel moeite is het niet, de klusjesman (die toch nog langs moest komen voor wat anders) hangt dat ding er in een half uurtje in. Kosten voor de beugel + een ART5 slot zijn ongeveer 200 euro, en daarvoor heb ik de gemoedsrust dat de kans een stuk hoger is dat mijn motor er de volgende ochtend nog staat.

Onze buurt staat (volgens mij) niet bekend om het jatten van motoren, maar daar staat tegenover dat er ook niet zoveel staan. De buurman, af en toe (in zijn voortuin, net als ik dan) en verderop staat nog een wat luxere scooter.

Maar als het echt op bestelling gaat: Er woont genoeg tokkievolk in de straat waarvan ik geen twijfel heb dat ze de juiste connecties hebben. Zodra ze weten dat er wat interessants staat... hopelijk is een A2 motor niet spannend genoeg voor ze :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 21:50

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Idd. Gewoon goed verzekeren. Het is maar een motor.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:39:
[...]

Dat klopt, die beugel komt pas weer los als het huis gesloopt word.

En zoveel moeite is het niet, de klusjesman (die toch nog langs moest komen voor wat anders) hangt dat ding er in een half uurtje in. Kosten voor de beugel + een ART5 slot zijn ongeveer 200 euro, en daarvoor heb ik de gemoedsrust dat de kans een stuk hoger is dat mijn motor er de volgende ochtend nog staat.

Onze buurt staat (volgens mij) niet bekend om het jatten van motoren, maar daar staat tegenover dat er ook niet zoveel staan. De buurman, af en toe (in zijn voortuin, net als ik dan) en verderop staat nog een wat luxere scooter.

Maar als het echt op bestelling gaat: Er woont genoeg tokkievolk in de straat waarvan ik geen twijfel heb dat ze de juiste connecties hebben. Zodra ze weten dat er wat interessants staat... hopelijk is een A2 motor niet spannend genoeg voor ze :+.
Je bent toch van plan om een oude Africa Twin te kopen? Die zijn niet veel waard en worden dus niet op bestelling gejat.
Hooguit dat wat joyriders je motor interessant vinden. Maar die laten zich al afschrikken door een ART4 ketting hoor.

Maar dat je lekker kan slapen is veel belangrijker. Dus koop dat ART 5 slot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Jelte schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:12:
[...]
Je bent toch van plan om een oude Africa Twin te kopen? Die zijn niet veel waard en worden dus niet op bestelling gejat.
Hooguit dat wat joyriders je motor interessant vinden. Maar die laten zich al afschrikken door een ART4 ketting hoor.

Maar dat je lekker kan slapen is veel belangrijker. Dus koop dat ART 5 slot :)
Ik wil ook heel graag een Twin, maar die kosten 2ehands bijna net zo veel als (zo heb ik nu ontdekt) een nieuwe CB500X, dus ik denk dat ik daar eerst voor ga en dan spaar voor een nieuwe Twin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:46
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 07:47:
[...]

dopsleutel 19 -> voor as eruit binnen 10 seconden. Met 2 man heb je een motor binnen 30 seconden achterin een busje liggen.... Het voorwiel zit dan gelukkig nog wel mooi vast met je dure slot, aan je lelijke, chemisch verankerde, muurbeugel...

Sloten helpen alleen tegen gelegenheidsdiefstal. Als ze je motor echt willen hebben, gaat 'ie gewoon mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
HTT-Thalan schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:13:
[...]
Ik wil ook heel graag een Twin, maar die kosten 2ehands bijna net zo veel als (zo heb ik nu ontdekt) een nieuwe CB500X, dus ik denk dat ik daar eerst voor ga en dan spaar voor een nieuwe Twin.
tweedehands vanaf €2.000,-
valt best mee, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Da's uit Duitsland, dus daar komen nog import, vervoer, aankoop controle en evt een onderhoudsbeurt bij (die laatste twee ook voor Nederlandse modellen). Daarbij nog eventuele missende accessoires zoals de koffers.

Als ik dat allemaal optel en bedenk dat de goedkoopste koopjes wss werk nodig hebben denk ik dat een realistische aanschafprijs wss richting de 3.5 a 4k gaat. En dan heb ik 2ehands en zonder garantie.

Daar heb ik dan, toegegeven, een iconisch en geweldig apparaat voor. Maar die 500X is ook vet, en een hele veilige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Voor de doorrijders: wat doen jullie om je motor te beschermen tegen pekel?

Ik hoor wel over inspuiten met Tectyl, maar ook over de hel die het is om het weer te verwijderen.
Ook ACF50 komt regelmatig voorbij, is het wat? En waar koop je het?

[ Voor 53% gewijzigd door Jelte op 22-11-2016 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Frans92 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:38:
[...]
Dan moet je aan het dievengilde vragen of ze je motor komen jatten, is je anker zo uit de muur getrokken :+
Hun kennende zetten ze gewoon een pick-up truck voor je huis, kabel ertussen en maar trekken met die boel. Als ze die motor niet als geheel kunnen verkopen dus ze het nog veel liever in onderdelen. :+
Jelte schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:45:

Ik hoor wel over inspuiten met Tectyl, maar ook over de hel die het is om het weer te verwijderen.
Op dit moment nog niks tegen gedaan. Als het echt zo koud en glad wordt dat er dagelijks gestrooid wordt zal ik de motor afspuiten, accu eruit, hoes eroverheen en gaat mijn motor in zijn hibernation stand. ;)

Wat ik lees van Tectyl is dat het echt ontzettend goed werkt, maar inderdaad de grootste kriem is om het er weer af te krijgen. Las ook op MF S100 als beschermer.

[ Voor 10% gewijzigd door caesar1000 op 22-11-2016 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Wat voor spul is dat tectyl dan? Waarom zou je het weer weghalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoffy
tectyl ken ik alleen voor op de onderkant van de auto en dat zal ik dus nooit op je motor spuiten want dat komt er gewoon nooit meer af, ik spuit er gewoon wat wd40 of teflon/cockpit spray op zodat er ieder geval een soort van vet laagje op zit.

misschien is plasti dip een goede om een keer te testen :9

[ Voor 11% gewijzigd door knoffy op 22-11-2016 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Die acf-50 komt er in de reviews wel goed vanaf... En het lijkt kleurloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Jelte schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:45:

Niets beschermt beter dan een stevig aangekoekt laagje vuil ;-)

als je tectyl gebruikt, dan moet je gaan voor amber tectyl. Beschermt erg goed, maar is idd na de winter wel een hele klus om overal weer vanaf te krijgen. Volgens mij werkt diesel aardig, maar dat meurt nogal ;-)

edit: Removal:
TECTYL AMBER can be removed with mineral
spirits or any similar petroleum solvent, hot alkaline
wash or low pressure steam. If dried and cured the
film of TECTYL AMBER can also be removed with
Tectyl Biocleaner.

Je kunt wellicht beter je motor wat vaker wassen, en een set "winterwielen" kopen als je je zorgen maakt over corrosie van het aluminium.
Sowieso: als je je motor altijd 100% schoon wilt hebben, dan kan je beter niet doorrijden.

Rijd je wel door: zorg dan dat alle zaken die gevoelig zijn voor roest, goed ingevet zijn. Denk aan koppeling-/gaskabels, maar ook aan de stekkerblokken in je kabelboom. Overal lekker veel zuurvrije vaseline op-/inkwakken, en je komt storingsvrij de winter door. (ow: zorg ervoor dat je accu tip-top in orde is. starten bij -10 is nogal zwaar voor dat ding).

[ Voor 8% gewijzigd door breew op 22-11-2016 11:08 . Reden: verwijderen van tectyl toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
plakkeringe, afstotende laag die je op je wielen/frame spuit.
Waarom zou je het weer weghalen?
het ziet er niet uit, en alle vuil blijft er aan plakken ;-) daarom beschermt het zo goed.
Pagina: 1 ... 48 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.