caesar1000 schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:51:
[...]
Iig mooi om te zien dat niet iedereen die een A rijbewijs haalt gelijk ook een A motor moet hebben! De combo van ABS, 500cc, grote tank, LED, koffers en wat windbescherming is zeker niet verkeerd voor WW.
PS: verstelbare vering voor off-road is iig wel fijn om te hebben als je bv. gaat adventure touren en daarbij niet mul zand/modder enz opzoekt maar op de onverharde paden blijft. Kun je 'm iets zachter zetten zodat je minder last hebt van de oneffenheden.

Ik reed vroeger een MBX-80, een 'leichtfahrrad' van Honda waarvan ik tegenwoordig verbazingwekkend weinig kan terugvinden op internet. Ik vroeg me onlangs weer af hoe het zo kan zijn dat ik de 120 haalde met dat ding, maar een 125cc daar moeite mee heeft. Het ding had een aparte olie'tank' en ik tankte gewoon euro95 met dat apparaat. Waarschijnlijk was het stiekem gewoon een 2-takt (meer power ten opzichte van 4 takt) maar mengde hij de olie zelf bij (in plaats van mengsmering te hoeven tanken).
Er komt absoluut een grotere/zwaardere motor (wat mij betreft een nieuwe Africa Twin) maar daar moet ik nog flink wat jaartjes voor sparen (3 kinderen kosten ook geld) dus dan is dit een mooi compromis: Toch gelijk een rugged bike die wel wat 'kan', maar breekt de bank niet en is nog economisch om te rijden ook.
En dat hij A2 geschikt is komt me vast van pas als ik hem ooit weer van de hand doe

.
Naast het feit dat het natuurlijk niet handig is om fouten in het verkeer te maken is de kans bij motorrijden natuurlijk ook veel groter dat je het ongeluk zelf niet overleeft als je de fout maakt met bv. voorrang.
Je mag er zeker niet van uit gaan, maar gelukkig letten sommige weggebruikers wel nog op en als je dan een fout maakt grijpen zij soms zelf in en voorkomen daarmee alsnog ernstige afloop.
Alleen dit weekend al heb ik weer enkele fikse ongelukken mogen voorkomen (met de auto, dat wel). Iemand die zat te slapen en de wegbelijning in de bocht niet volgde (bijna een 50km/h botsing, ik remde, week uit en gaf een beleefd claxonsignaal + boze blik), iemand die hem met 70km/h achter een invoegende vrachtwagen naar de linkerbaan smijt terwijl ik daar met 140 (op de teller, ~ 135 echte km's) aan kom zeilen... in alle gevallen zag ik het gebeuren en kon daarom corrigeren, maar dat hoeven zij niet te weten, dus die toeter + groot licht hadden ze verdiend wat mij betreft.
Ik kan me helemaal indenken dat dit op de motor x10 is. Je bent de hele tijd bezig met het spotten van gevaar: tegelijkertijd andere weggebruikers die onbedachtzaam rijden (ik erger me werkelijk waar kapot aan de hoeveelheid volk dat tegenwoordig 50% van de tijd op hun mobiel zit te spelen onder het rijden) maar ook het wegdek dat voorzien is van natte troep/bladeren, putdeksels, belijning, kapot asfalt, grind, zand (ook uit onafgedekte aanhangwagens) en tel daar uit het raam vliegend afval bij, regen, windvlagen....
in de praktijk doe je, nadat je wat meer rij-ervaring hebt, een hoop van dit gevaarvermijdende gedrag op de automatische piloot, net zoals ik dat in de auto ondertussen ook bijna blind doe en precies kan aanwijzen wie waarschijnlijk wat uit gaat spoken, maar dat is helaas een kwestie van dat gedrag opnieuw aanleren simpelweg omdat de manier van vervoer zo radicaal anders is dan wat je gewend bent.
Maar dat maakt het een uitdaging, en ik hou van uitdagingen

.