kazzzdafke schreef op woensdag 09 november 2016 @ 09:42:
[...]
Door de band genomen:
- 1 cyl:
* Heel erg bokkig en aan/uit gevoel, puur een korte ritten houligan masjien

* dorstig
- 2 cyl:
* Minder bokkig dan de 1 cyl broer, maar nog steeds in lage toeren heel wispelturig. Je kan het vergelijken dat als je in lage toeren rijdt, aan constante snelheid, hij altijd zegt van: "ik wil stilvallen, nee ik wil er vandoor als een gek, nee toch niet ik wil stilvallen, ah nee gas, ..."
* Verder, maar dat is persoonlijk dan, als je hoger in toeren gaat is het gedaan met de pret als het op een 4cyl begint. Je hebt dus een andere beleving, sneller schakelen als je graag in toeren rijdt, met de kans als je terugschakelt, door het koppel, je een zwabberend achterwiel krijgt. Sneller dan op een 4 cyl.
* Geluid klinkt meestal lager dan een 4 cyl, minder scherp
- 3 cyl:
* mix mijn antwoord van 2cyl en 4cyl samen en pak de beste eigenschappen voor 80% en de slechtste eigenschappen voor 20%
- 4 cyl:
* Je hebt op de meeste minder koppel onderin, waardoor je rustiger kan rijden wanneer het nodig is. Dus op je gemak in het stad 40 of 50 rijden is geen probleem in 1e, 2e of zelfs 3e. Hek, ik kan zelfs met mijn S1000R makkelijk 50 rijden in zijn 6e, zonder dat die moeilijk doet en als ik aan de gas kom, gaat hij er nog supervlot vandoor
* de eindspurt is op de meeste 4cyl een ware belevenis, zoiets als een raket met extra stampen onder, tov een 2cyl de belevenis al veel eerder begint en naar het einde wat afzwakt
* het snerpende geluid op hogere toeren, mmmmm
* het voelt, ook weer persoonlijk, sportiever aan om te rijden. Meer schakelen (niet altijd é, maar..) om hem netjes in de powerband te houden.
Conclusie:
4 cyl is door de band tov 2 cyl "makkelijker" te bereiden in de meeste omstandigheden, kalm wanneer het moet, snel wanneer het kan.
2 cyl is meestal minder schakelen omdat die koppel onderin genoeg heeft. Dus de Ardennen in zijn 2 of 3 en daarin blijven is geen probleem.
EDIT:
Ik vind de update van de SD1290R een echte update waardig! Al de rest is maar bwa.. (spreek over S1000R/R, MT10, ...)
Ik ben echt niet van plan mijn S1000R in te ruilen voor het nieuwe model. En was dat ook niet van plan voor één of andere motor omdat ik er zo tevreden van ben.
Maar ik ga wel een test rit op de SD1290R versieren. En heel mss....