PilatuS schreef op zondag 06 november 2016 @ 20:40:
[...]
Eigenlijk vind ik dit maar vreemde eisen voor iemand die nog nooit op een motor gereden heeft. Mogelijk denkt hij dat dit is wat hij wil, maar zonder ervaring kan je het eigenlijk niet zeggen.
Vooruit:
Ik ben op mijn 18e met mijn stuitje langs een vrachtwagenklep gevallen. Dat is nooit meer goed genezen, en diengevolge kan ik niet voor langere duur voorover gebogen zitten, dat gaat pijn doen. Ik heb dat o.a. ondervonden toen ik vroeger jarenlang op MBX-80's reed (want die waren goedkoop te krijgen en hadden weinig werk nodig om echt hard te gaan). Ik had daar ook een racekuip omheen.
Twee weken terug reed ik in Italie een weekje op een 125cc motorscooter die een flink windscherm had, en ik vond dat erg prettig op hogere snelheden. Ook omdat ik er hartje winter mee ga rijden is dit voor mij een eis geworden (ik weet vanuit mijn krantenwijk nog hoe koude wind om 6 uur 's morgens door je kleding kan snijden).
Ik begrijp dat mijn 'eisen' het misschien lastig maken om een motor te kiezen, maar ik heb een paar maanden om dit te beslechten, ik ga mijn eisen niet bijstellen omdat jij ontzettend gelukkig bent met een heel ander type motor.
Het is niet omdat ik nu pas ga lessen, dat ik nul ervaring heb waarop ik een mening kan vormen over wat ik wil. Hoge rechte zit dus, met een windscherm, genoeg pk's is genoeg, hoge topsnelheid niet nodig, veel draagvermogen wel gewenst. Budget is enigzins rekbaar, maar dat ligt aan het aanbod. Als ik een buitenkansje kan 'oppikken' voor 1000 euro prima, maar als ik voor wat ik wil perse 2500-3500 euro moet uitgeven neig ik eerder naar een financiering (en dus een winkel ipv particulier), en hoger wil ik niet gaan omdat ik er vanuit ga dat ik op mijn eerste motor nog brokken ga maken (o.a. laten vallen) dus ik wil me daar niet rot over voelen.
Dit is mijn uitspraak, en daar moeten jullie het mee doen

.
WiLLoW_TieN schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:10:
Een motor kiezen is erg persoonlijk. Denk maar eens aan de volgende punten ;
1 ) Beschikbaar budget ?
2 ) Hoe oud cq jong ben je ?
3 ) Hoe handig ben jezelf ? ( Onderhoud b.v )
4 ) Wat wil je ermee doen ? ( Just for FUN , Woon&-werkverkeer, Op vakantie, etc etc )
5 ) Wat voor type rijder ben je ?
6 ) ......
1 ) Zie hierboven
2 ) Word 35 in April (mocht je naar ervaring vragen: 10 jaar rijbewijs, gemiddeld 50.000km per jaar)
3 ) Ik kan een hele hoop zelf (bougies, olie, simpele reparaties) maar besteed vaak uit vanwege gemak (en tijd)
4 ) Woon/werk verkeer (woonplaats Breda, maar kom soms in heel NL, ik heb een leasewagen, maar als het qua verkeer een ramp is wil ik de files kunnen mijden), familiebezoeken, hobbies, af en toe een keertje een 'pret' rondje rijden zal misschien ook wel gebeuren. Ik reken nu op 10.000km per jaar max.
5 ) Overwegend rustig. Keertje doortrekken, maar zeker in mijn eerste jaar verwacht ik me heel gedeisd te gaan houden (ik heb al een snelle auto voor als ik gek wil doen, en daarin zit ik stukken veiliger). Ik wil me vooral richten op 'skills' en zal na behalen rijbewijs ook niet lang daarna een 'advanced' course gaan volgen.
[
Voor 24% gewijzigd door
HTT-Thalan op 06-11-2016 21:21
]