Zo, weer terug na 3000km bollen over Franse en Duitse wegen. Wat een feest blijft dat toch, zeker de K- en L-wegen in Duitsland (Zwarte Woud en de Eiffel)
Kzou nog mijn mening geven over mijn nieuwe bandenset, Conti's TKC70. Ben geen reviewer en ik moet oppassen dat ik geen verkeerde vergelijking maak met versleten Michelins Anakee 3 en de nieuwe TKC70, maar ik doe mijn best:
Omstandigheden:
-3000 km
-Bepakking 15+kg
-ESA ingesteld op 1 persoon met bepakking (BMW R1200 GSA)
-(errug) Nat (twee dagen) en droog (~23 graden)
-Aanbevolen bandenspanning 2.5 en 2.9
-Frans grof asfalt met de bekende (natte) gladde teerplekken
-Duits biljartlaken asfalt afgewisseld met af en toe stuiterwegen (K-wegen)
-zo'n 200 km op gravelwegen, geen modder of mul zand (ABS en tractiecontrol uit)
Eerste indruk:
-de nieuwe TKC70 geven vanaf de eerste meters rollend uit de werkplaats meteen vertrouwen, zowel voor als achter, meer dan dat ik had met de Anakees (zelfs na 12000km)
-hoewel technisch geen enkel nut, ze zien er stoer uit icm de GSA
Offroad:
-Daar waar de Anakees behoorlijk zoekerig waren op de losse gravel, blijft de TKC70 stug doorbuffelen. Ook in bochtjes (altijd leuk op gravel

) waar het met de Anakees altijd afwachten was wanneer ze zouden uitbreken, geeft de TKC70 op tijd de juiste feedback. Door het diepere profiel van de TKC70 ook betere tractie op het achterwiel.
Nat wegdek:
-HET probleem met de Anakee voorband. Totaal geen feedback of waarschuwingen dat het mis zou kunnen gaan. Achter geen probleem, maar ik heb liever dat achter uitbreekt dat de voorkant.
-TKC70 leveren de stabiliteit in natte omstandigheden (ik ben geen held in de regen

), hoewel ze wel beweeglijk zijn, maar over later meer. ik heb de snelheid erin weten te houden, dat is nooit gelukt met de Anakee.
Droog wegdek:
-De Anakee heeft me regelmatig verrast door uitstapjes van de voorband, zonder aanduidbare redenen. De TKC70 vreet bochtjes en laat duidelijk maar vergevingsgezind weten waar zijn grenzen liggen (twee keer schuivend op twee wielen door een bocht, maar niet abrupt en zichzelf weer corrigerend).
Beweeglijk:
-De TKC70 is wel gevoelig voor oneffenheden in de lengterichting (groeven, strepen, ed.)
Ze lijken flexibeler dan de Anakee (Michelins hebben in de regel zachtere wangen) waardoor je op snelheid wat rare wobbels krijgt, alsof de achterband uit alle macht probeert de voorband te volgen. Ook de "noppen" op de voorband geeft in een bocht het gevoel dat je inderdaad op stukjes rubber rijdt ipv de gehele band. Het rolt enigszins vreemd af als je het niet gewend bent.
Op hoge snelheden is de TKC70 ook wat onrustig (lichtjes zwabberen) maar niet hinderlijk, maar hier zal ook het extra gewicht van de bepakking meetellen.
Wat ook opvalt is dat de TKC70 langzamer instuurt dan de Anakee. je moet iets meer werken. Betekende voor mij dat ik mijn bochtentechniek ietwat moest aanpassen. Maar je bent nooit te oud om te leren toch?
Conclusie:
Ben blij dat ik van de Anakee af ben. De TKC70 is duidelijk meer mijn bandje, hoewel de beweeglijkheid wel een dingetje is. Juiste feedback is wel overtuigend en verkleint het nadeel van de beweeglijkheid.
Ben je een echte asfaltrijder en kijk je alleen maar jaloers naar gravelwegen, blijf dan van de TKC70 af. Daar zijn betere banden voor zoals de Pilot Road en anderen.
Voor een allroad band zeker geen verkeerd bandje, waar je wel rekening dient te houden dat je geen maximale grip hebt op asfalt, begrijpelijk door de opzet en intentie van de band: allroad dus compromissen.
Maar neemt niet weg dat de TKC70 een lekker bochtenband is voor de bovengemiddelde rijder, die weet om te gaan met de compromissen.
Ik ben er blij mee