caesar1000 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:55:
[...]
Dat is voor een groot deel ook gewoon gemak. Op een 125 moet je nou eenmaal vaker werken om goed met het verkeer mee te komen. Als je een 125 gewend bent is inhalen met een 300+ cc volgens mij een makkie.
Er rijden ook hele kuddes rond met auto's aangedreven (naja, aandrijven...) door 800, 900 en 1000cc motoren die soms de 130 niet eens halen. Die kunnen ook allemaal de snelweg op en iedereen doet dat ook gewoon.
Mijn eerste auto was een Peugeot 205 met een 1.1 carburateur blok, even zoeken:
http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=41613
50pk op ~780kg, laten we het nat gewicht op 830 kilo houden. Dan hebben we het over 16.6 kilo dat elke paardekracht (aangenomen dat ze nog allemaal meedoen) moet voorslepen. Het kostte je 17 seconden om de honderd te halen, en als je genoeg geduld had haalde je de 150 (op de teller) nog wel. Dit is overigens zonder bestuurder gerekend, want die is in dit voorbeeld identiek tussen beide voertuigen.
Daar kon ik dikke prima de snelweg mee op, en niemand kijkt raar op als je dat nu nog doet.
Als ik Caesar1000's tweewieler even als referentie neem:
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ktm/ktm_125_duke.htm
Dry weight 127 kilo, dus laten we het wet op 150 kilo houden. Je hebt misschien wat meer last van luchtweerstand, maar je hebt maar 10 kilo per pk mee te leuren voor een zelfde bestuurder.
Uiteraard weten we dat deze A1 motoren vrijwel nooit de 130 halen (alleen onder uitzonderlijke omstandigheden) maar ik rijd tot nu toe ook alleen nog maar incidenteel boven de 120 met mijn eigen motor (die de 180 met twee vingers in de neus haalt, maar daarna is het ook wel klaar) omdat het verkeer het vaak niet toelaat, het niet lekker rijd en het ook behoorlijk zuipt (in mijn geval ook olie, want oud beestje).
Dus ja, als je anticiperend rijd en je motor goed kent, kan een A1 motor voldoen. En ik denk dat dat nu precies is wat ze je aan willen leren, zodat je je straks ook goed thuis kan voelen op een zwaardere motor

. Ik zou alleen graag zien dat ze A1 gewoon verschuiven naar 16-18 jaar (is dat gezeik met die brommers ook gelijk afgelopen, leren ze gelijk fatsoenlijk rijden en is opvoeren ook niet meer nodig) en A2 beperking voor iedereen boven de 18 invoeren (voor de eerste 2 jaar, ongeacht leeftijd). Maak er dan desnoods 55pk van ipv de huidige 47 zodat je wat meer keuze hebt binnen de standaard modellen.