Moet genoeg zijn toch, ik bak hier vaak ook niet warmer dan 230, doe wel voorverwarmen tot 260 maar wanneer die de dutchoven ingaat verlaag ik tot 230 en daarna zonder deksel 190Highfive95 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:11:
Hier lukt het ook niet echt om brood mooi open te bakken. Wellicht ook omdat oven maar tot 230 graden gaat.
[Afbeelding]
Hier gaat hij ook in dutch oven. Dan 25 minuten 230 en 20/25 minuten zonder deksel op 200 graden. Voordat ik deksel erop doe spuit ik brood nog nat met plantenspuit. Dan bakt hij wel iets mooier. Nu bak ik gistbrood dus met desem bakt hij waarschijnlijk wel mooi open.
Dit weekend ook zaden brood gebakken. Erg lekker, maar 50% van de zaden ben je kwijt na snijden.![]()
Natuurlijk in brood ook zaden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit weekend maar eens een witbrood bakken. Vind mevrouw lekkerder als tosti.
Hoe warm je de oven? tot hij op temperattur is en dan erin of laat je hem nog dik 30 minuten met rust en dan bakken? 2e keus heeft voorkeur daar een oven ook de massa warm moet krijgen.Highfive95 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:11:
Hier lukt het ook niet echt om brood mooi open te bakken. Wellicht ook omdat oven maar tot 230 graden gaat.
[Afbeelding]
Hier gaat hij ook in dutch oven. Dan 25 minuten 230 en 20/25 minuten zonder deksel op 200 graden. Voordat ik deksel erop doe spuit ik brood nog nat met plantenspuit. Dan bakt hij wel iets mooier. Nu bak ik gistbrood dus met desem bakt hij waarschijnlijk wel mooi open.
Dit weekend ook zaden brood gebakken. Erg lekker, maar 50% van de zaden ben je kwijt na snijden.![]()
Natuurlijk in brood ook zaden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit weekend maar eens een witbrood bakken. Vind mevrouw lekkerder als tosti.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
@bvk met loeiheet doelde ik niet op een specifieke temperatuur maar meer dat de pan al een klein uurtje in de oven staat voor te verwarmen. Die is dan dus al helemaal verzadigd.
Ik doe er geen water bij, het deeg is in principe nat genoeg. 'Power' van de oven lijkt mij irrelevant, het gaat om de vochthuishouding. Het enige voordeel van een grote oven is dat het veel stabieler is en je niet zoals een klein thuismodel direct je boven- en onderwarmtestraling op je brood krijgt als hij na deur open weer bij probeert te verwarmen.
En het zal ook wel heel erg verschillen per broodsoort. Iets wat erg luchtig gaat worden en je net vers gevormd hebt zal allicht veel beter open gaan staan dan een half volkoren lel wat direct uit het reismandje in de pan gegooid wordt.
Al vond ik dat op zich ook nog wel oké gaan. Uit den ouden doosch:
Ik doe er geen water bij, het deeg is in principe nat genoeg. 'Power' van de oven lijkt mij irrelevant, het gaat om de vochthuishouding. Het enige voordeel van een grote oven is dat het veel stabieler is en je niet zoals een klein thuismodel direct je boven- en onderwarmtestraling op je brood krijgt als hij na deur open weer bij probeert te verwarmen.
En het zal ook wel heel erg verschillen per broodsoort. Iets wat erg luchtig gaat worden en je net vers gevormd hebt zal allicht veel beter open gaan staan dan een half volkoren lel wat direct uit het reismandje in de pan gegooid wordt.
![]() | ![]() |
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik warm de dutch oven op in de oven op 230 graden. Meet dan met infrarood thermometer de temperatuur. Bij 230 gaat hij eruit en meteen brood erin. Insprayen, deksel erop en terug in de oven.klump4u schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:58:
[...]
Hoe warm je de oven? tot hij op temperattur is en dan erin of laat je hem nog dik 30 minuten met rust en dan bakken? 2e keus heeft voorkeur daar een oven ook de massa warm moet krijgen.
Het duurt zeker wel een half uur voordat mijn dutch oven op temperatuur is. Eerste paar keer deed ik zonder temperatuur te meten, maar dan is het trial en error. Vandaar met infrarood meten. Gebruik ik toch voor pizza oven dus dat is net zo makkelijk.
En hier zit ook meteen een groot verschil in denk ik, de meesten hier bakken in een braadpan/dutch oven/bakblik en ik probeer vloerbroden te bakken. Met een pan heb je een bakkamer in een bakkamer zeg maar, dat werkt toch even anders.Gonadan schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:28:
@bvk met loeiheet doelde ik niet op een specifieke temperatuur maar meer dat de pan al een klein uurtje in de oven staat voor te verwarmen. Die is dan dus al helemaal verzadigd.
En waarom zou de "power" irrelevant zijn, het gaat er immers om dat je genoeg hitte in het brood wil krijgen (én houden) en dan maakt 1 kW vs 10 kW nogal een verschil?
En het type brood/deeg is uiteraard belangrijk, ik heb het in dit geval over een deeg van Sourbry bloem met 60% hydratatie en 5 uur rijstijd. Met een sterke meel/bloem, hoge hydratatie en een lange rijstijd krijg je ongetwijfeld weer een heel ander resultaat.En het zal ook wel heel erg verschillen per broodsoort. Iets wat erg luchtig gaat worden en je net vers gevormd hebt zal allicht veel beter open gaan staan dan een half volkoren lel wat direct uit het reismandje in de pan gegooid wordt.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Maar we blijven oefenen, uiteindelijk komt het goed al duurt het 40 jaar
Absoluut, maar niet voor één brood lijkt me. Een gewone oven waarvan de hele massa voorverwarmd is kan een brood al redelijk aan. Een oven met veel meer massa zoals die professionele van jou zal amper merken dat er een brood ingeschoten wordt. Die 11 kW zal tijdens het bakken totaal niet benut worden, dat is op zich wel handig maar meer als je de hele oven vol wil leggen.bvk schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 00:16:
[...]
En hier zit ook meteen een groot verschil in denk ik, de meesten hier bakken in een braadpan/dutch oven/bakblik en ik probeer vloerbroden te bakken. Met een pan heb je een bakkamer in een bakkamer zeg maar, dat werkt toch even anders.
En waarom zou de "power" irrelevant zijn, het gaat er immers om dat je genoeg hitte in het brood wil krijgen (én houden) en dan maakt 1 kW vs 10 kW nogal een verschil?
Maar je had het over stoom toevoegen, is het niet een idee om eens de luchtvochtigheid een stuk hoger te doen en te kijken of het open breken dan beter gaat? Want je hebt wel gelijk dat wij een soort kleine stoomcabine creëren en dat is wel zo'n beetje het tegenovergestelde van een enorme grote droge oven.
Overigens doen wij vaak ook die braadpannen omdat we meestal niet zo heet kunnen. Dat is meer een truc om toch voldoende ovenrijs te kunnen doen.
Wanneer de temperatuur hoger ligt is die ovenrijs soms nog wat explosiever voordat er een korst vormt, dus in die zin kan je de power wellicht nog wel eens gebruiken.
Je ziet namelijk ook vaak de werkwijze van op hoge temperatuur inschieten en dan op lagere temperatuur verder bakken.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Klopt helemaal natuurlijk, de oven houdt gewoon de ingestelde temperatuur aan, of die nou vol zit of niet. Daar zorgen de sensors wel voor.Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 01:11:
[...]
Absoluut, maar niet voor één brood lijkt me. Een gewone oven waarvan de hele massa voorverwarmd is kan een brood al redelijk aan. Een oven met veel meer massa zoals die professionele van jou zal amper merken dat er een brood ingeschoten wordt. Die 11 kW zal tijdens het bakken totaal niet benut worden, dat is op zich wel handig maar meer als je de hele oven vol wil leggen.
Daar ben ik dan ook mee aan het spelen, maar de sweetspot vinden is lastig, zeker als je deeg nog niet helemaal constant is. Het toevoegen van 0.18 of 0.20 Liter stoom kan dan net weer het verschil maken...Maar je had het over stoom toevoegen, is het niet een idee om eens de luchtvochtigheid een stuk hoger te doen en te kijken of het open breken dan beter gaat? Want je hebt wel gelijk dat wij een soort kleine stoomcabine creëren en dat is wel zo'n beetje het tegenovergestelde van een enorme grote droge oven.
Ik kan thuis ook niet zo heet en een pan past niet. Daarom richt ik me ook op vloerbroden die ik thuis op de pizzasteen bak. Zodat ik in ieder geval ook onderwarmte heb en hopelijk voor een voldoende ovenrijs kan zorgen.Overigens doen wij vaak ook die braadpannen omdat we meestal niet zo heet kunnen. Dat is meer een truc om toch voldoende ovenrijs te kunnen doen.
Wanneer de temperatuur hoger ligt is die ovenrijs soms nog wat explosiever voordat er een korst vormt, dus in die zin kan je de power wellicht nog wel eens gebruiken.
Je ziet namelijk ook vaak de werkwijze van op hoge temperatuur inschieten en dan op lagere temperatuur verder bakken.
Hoog beginnen en daarna in het bakproces de temperatuur verlagen doe ik sowieso, maar dat doet iedereen toch? Of toch niet?
Let op:
Vorige deel in TL: Het Grote Broodbaktopic
Vorige deel in TL: Het Grote Broodbaktopic
:strip_exif()/f/image/lJTrnFfxEw5QSkHUGK2nNba1.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/WllqCN7XPgrxSITu4TNFDHdN.jpg?f=fotoalbum_tile)