• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-02 17:21
@MikeyMan het zijn dan ook geen foutmeldingen maar informatieve meldingen voor een verlengde levensduur van het product. Als je de instelling uit zet, en de melding negeert dan gaat hij niet vanzelf weer aan.

Ik rijd de auto privé en kan me dus wel druk maken om brandstofkosten maar zelfs dan kom ik overal ongeacht 80% of 100%. Als ik weet dat ik een lange rit maak dan stel ik hem in op 100% en zorg dat hij dit net voor vertrek bereikt.

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

@GewoonWatSpulle Ik kan in de zomer met een volle accu enkele reis naar kantoor rijden. Daar laad ik op voor de terugweg. Naar een andere vestiging of privé rij ik grotere afstanden hybride. En als de batterij leeg is uiteraard op brandstof. Als het nu een eenmalige actie is om voor de eeuwigheid tot 100% te laden ben ik de eerste die dat doet. Maar bovenstaande reacties doen mij anders vermoeden… En nee, het is niet mijn auto, maar heb wel dagelijks de ergenis. Aan de ene kant weet ik mij gezegend dat ik deze auto mag rijden, aan de andere kant heb ik liever een auto die doet wat ik verwacht.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GewoonWatSpulle schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:23:
@MikeyMan het zijn dan ook geen foutmeldingen maar informatieve meldingen voor een verlengde levensduur van het product. Als je de instelling uit zet, en de melding negeert dan gaat hij niet vanzelf weer aan.

Ik rijd de auto privé en kan me dus wel druk maken om brandstofkosten maar zelfs dan kom ik overal ongeacht 80% of 100%. Als ik weet dat ik een lange rit maak dan stel ik hem in op 100% en zorg dat hij dit net voor vertrek bereikt.
Nogmaals... Ik heb een auto (ook prive) gekocht met 123k range. Niet met 20% minder of een beperkte levensduur en een melding op mn dash. Geregeld fullscreen. Dit is ongevraagd aangezet tijdens een update.

En hij is wel degelijk al meermaals werd aan gesprongen. Wat me onverwacht benzineverbruik op heeft geleverd.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 21-01-2026 18:17 ]

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 20:21
jongetje schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:38:
@Dj Neo Ziggy En dan verwacht je hier een magische manier om de fietsen te teleporteren?
Los van een trekhaak monteren, kun je dat geld ook op een aparte rekening zetten en fietsen huren...
Ik dacht jouw in te huren 8)7

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-02 16:56

Ethirty

Who...me?

MikeyMan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Skoda NL wijst naar dealer... Dealer naar Skoda...
PON bedoel je? Die houden voor mijn gevoel nooit zo van garantie of erkenning van een structureel probleem.

Een auto-dealer is steeds vaker een nutteloze verlenging van de importeur. De verkoper weet niets, de folders ouder dan de website, de monteur kan alleen de computer gebruiken voor gestandaardiseerde diagnose en voor garantie zijn ze afhankelijk van de importeur.

Als je privé gekocht hebt en je echt benadeeld voelt: koop ontbinden? Rigoreus maar het enige drukmiddel dat je hebt.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

In de Belgische car configurator zie ik nu de Fabia 130 Anniversary Edition met een kleine facelift en meer vermogen. Is dit nog steeds de 1.0 TSI? Pano dak lijkt geen optie meer.
Vraag me af hoe ze de extra pk's hebben gerealiseerd.

Edit: het is de 1.5 4-cil. 177 pk, 0-100: 7,4 sec. en max 228 km/u.
(De 1.0 TSI met DSG heeft 114 pk, 0-100: 9,7 sec. en max 202 km/u).

[Pon gaat hem helaas niet aanbieden aan dealers in Nederland]

[ Voor 41% gewijzigd door JJ Le Funk op 23-01-2026 08:25 ]

d:)b :henk d:)b

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

protip voor mensen met dit type sleutel..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLtVp09MjPeefaVg-HDIjWeIu4Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5e5lmegXm2kyBLNdn0u6ttFv.png?f=user_large

Gebruik dat ding niet als 'fidget spinner'.. i.e. op knopje drukken om mechanische sleutel te unlocken..
Ik doe dat soms.. maar gisterenmorgen zag ik dat aan mijn sleutelbos alleen de mechanische sleutel hing en niet de 'switchbox'.. dus niet goed vastgeklikt en was eraf gevallen... toen hele dag lopen zoeken naar dat ding |:( uiteindelijk gevonden in de achtertuin 8)7
IMHO is dit een slecht design (hoewel het natuulijk ook gewoon user error was).. veel beter was de sleutelring aan de 'switchbox' te hangen.. mechanische sleutel verliezen is minder erg IMHO...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Arunia
  • Laatst online: 21:43
@ToolkiT Dat is inderdaad een hele slimme.
Nu heb ik die ook, maar moet zeggen dat ik er niet mee zit te kutten zeg maar.
Mijn vrouw heeft zo'n "pas" voor haar auto. Die heeft hem een keer open gemaakt om te zien of die reservesleutel erin zit. Die zit erin, maar nu hoor je die sleutel schuiven en tikken. :+

Vandaag afspraak kunnen maken voor de twee klachten. Bedenk me net dat ik vergeten ben te vragen of ze ook meteen de software kunnen updaten in verband met de hoge toeren wanneer je even lekker door wil trekken. Hij blijft ook hangen namelijk als je het gas weer los laat.
De grap is, dat iedereen in mijn auto er een opmerking over maakt.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:29
ToolkiT schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:41:
[Afbeelding]

Gebruik dat ding niet als 'fidget spinner'.. i.e. op knopje drukken om mechanische sleutel te unlocken..
Ik doe dat soms.. maar gisterenmorgen zag ik dat aan mijn sleutelbos alleen de mechanische sleutel hing en niet de 'switchbox'.. dus niet goed vastgeklikt en was eraf gevallen... toen hele dag lopen zoeken naar dat ding |:( uiteindelijk gevonden in de achtertuin 8)7
IMHO is dit een slecht design (hoewel het natuulijk ook gewoon user error was).. veel beter was de sleutelring aan de 'switchbox' te hangen.. mechanische sleutel verliezen is minder erg IMHO...
Nog een pro-tip, als je de batterij gaan wisselen haal dan van de goede kant de rubberen lap los. De andere zijde krijg je er nooit meer fatsoenlijk op ;( .

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-02 16:17
ToolkiT schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:41:
[Afbeelding]

Op de Kamiq had ik nog een ander ontwerp maar deze zit ook bij de Elroq.
Heb er een "hoesje" voor gekocht uit China, bijkomend voordeel is kennelijk dat die sleutel er niet meer zo maar uitschiet.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Holzschuh schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:30:
[...]

Op de Kamiq had ik nog een ander ontwerp maar deze zit ook bij de Elroq.
Heb er een "hoesje" voor gekocht uit China, bijkomend voordeel is kennelijk dat die sleutel er niet meer zo maar uitschiet.
zoiets?
https://www.aliexpress.com/item/1005008036345935.html
https://www.aliexpress.com/item/1005008735814842.html

[ Voor 6% gewijzigd door ToolkiT op 22-01-2026 13:59 ]

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 16:30
eerste link lijkt het niet te doen,
tweede wel

Zelf heb ik deze (/vergelijkbare) geprobeerd,
maar hiervan is de omhulsel van metaal, en dat zorgde ervoor dat het signaal van de sleutel naar de auto (Elroq) heel slecht werd. Werkte de sleutel soms pas op 1 meter afstand. (dan kun je net zo goed geen remote hebben...)

Nu heb ik ongeveer zoeen (https://nl.aliexpress.com/item/1005007608489717.html) van TPU (kunststof). Dat werkt voor mij een stuk beter.

Leeg - Sinds 20180907

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zijn ondingen die sleutels. Krassen bij het minste of geringste. En losse nieuwe behuizingen zijn nog niet te krijgen dacht ik.

Ben zelf voor een rubberen cover gegaan. Met herkenbare lijn erop. Blauw streepje voor mij, wit streepje voor mijn vrouw.

Zoiets:
https://www.bol.com/be/nl...eatureOption#productTitle

Heb ook nog doorzichtig rubberen gehad, maar dat gaf geen herkenbaarheid.

• Holzschuh

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-02 17:03

Mimiix

Professioneel Prutser

Nog meer mensen waarbij je niet via de app de verwarming kan aan doen of de schemas kan aanpassen? Vergrendelen lijkt het ook niet te doen. Data ophalen werkt wel.

Kodiaq phev 2024

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
Hier komt een Octavia PHEV van 2023 best goed uit de accutest:

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ja, inderdaad. 90% na 100k is prima want die degradatie is niet lineair en vlakt heel erg af vanaf die 90%.

Wat die Aviloo man bazelt over dat ‘ie “300.000km mee kan” begrijp ik niet. De EV-stand gebruiken op de snelweg en hybride/verbrandingsmotor in de stad begrijp ik ook niks van.

• Alekz87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-02 14:59
MrAcid schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:32:
Ja, inderdaad. 90% na 100k is prima want die degradatie is niet lineair en vlakt heel erg af vanaf die 90%.

Wat die Aviloo man bazelt over dat ‘ie “300.000km mee kan” begrijp ik niet. De EV-stand gebruiken op de snelweg en hybride/verbrandingsmotor in de stad begrijp ik ook niks van.
EV is juist niet handig op de snelweg. Die is dan zo leeg. ICE op lange stukken en EV voor de boodschappen.

En 99/100 keer zet ik m op hybride en laat ik de auto dit “slim” regelen. Ik wil zo min mogelijk zelf klikken en instellen.

[ Voor 11% gewijzigd door Alekz87 op 23-01-2026 10:42 ]

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Mimiix schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:36:
Nog meer mensen waarbij je niet via de app de verwarming kan aan doen of de schemas kan aanpassen? Vergrendelen lijkt het ook niet te doen. Data ophalen werkt wel.

Kodiaq phev 2024
En uit het niets, na heel het weekend af en toe getest te hebben( zelfs vanochtend vroeg nog), werkt het ineens weer.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Had er ook al last van, aanzetten lukte wel, plannen niet.

Zal wel weer iets met de server zijn, maar daar wordt slecht over gecommuniceerd.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

MikeyMan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:30:
Had er ook al last van, aanzetten lukte wel, plannen niet.

Zal wel weer iets met de server zijn, maar daar wordt slecht over gecommuniceerd.
Ik heb via de HA addon een foutcode weten te bemachtigen.

aiohttp.client_exceptions.ClientResponseError: 500, message='Internal Server Error', url='https://mysmob.api.connect.skoda-auto.cz/api/v2/air-conditioning/VINNUMBER/timers'

Het domme is alleen, ik had skoda erover bericht. Die zegt dat alleen de dealer een melding mag maken van een storing.

rare service.

• Arunia
Net vanuit stilstand de rotonde op, verder geen verkeer. Halverwege de draai van de rotonde, piepen en vol, maar dan ook vol in de ankers. Kon met de dashcam ook niets zien wat de rede daarvan kon zijn.
Schrok me kapot. Achter me gelukkig iemand die ruim op afstand nog was, maar lees hier al meer van dat soort acties.

• rocket23
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:06
Kan iemand me vertellen of bij de Skoda Superb Combi IV MY25 de achterlichten op het kofferdeksel ook dienen te branden? Nu branden enkel de lichten op de body.

Het gaat over denk ik de basisuitvoering qua achterlichten (heb ook geen matrixkoplampen).

Kan dit geprogrammeerd worden of moeten de lichtunits dan vervangen worden?

• TomBraamhaar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:50
Arunia schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:55:
Net vanuit stilstand de rotonde op, verder geen verkeer. Halverwege de draai van de rotonde, piepen en vol, maar dan ook vol in de ankers. Kon met de dashcam ook niets zien wat de rede daarvan kon zijn.
Schrok me kapot. Achter me gelukkig iemand die ruim op afstand nog was, maar lees hier al meer van dat soort acties.
Door dit soort acties heb ik nog weinig vertrouwen in autonoom rijden.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Arunia schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:55:
Ik zou eens met de dashcam beelden naar de dealer / skoda gaan. Heel bizar.

• Arunia
Mimiix schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:18:
[...]

Ik zou eens met de dashcam beelden naar de dealer / skoda gaan. Heel bizar.
Is wel een idee ja. Heb die opgeslagen op mijn telefoon.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rocket23 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:58:
Kan iemand me vertellen of bij de Skoda Superb Combi IV MY25 de achterlichten op het kofferdeksel ook dienen te branden? Nu branden enkel de lichten op de body.

Het gaat over denk ik de basisuitvoering qua achterlichten (heb ook geen matrixkoplampen).

Kan dit geprogrammeerd worden of moeten de lichtunits dan vervangen worden?
Bij de kodiaq is het in ieder geval zo dat zonder het lichtpakket deze inderdaad uit blijven.

• GewoonWatSpulle
Nou we hebben voor het eerst getankt, 1883 km op 34 liter! Zie spritmonitor.

1,82 l/100km - ~34 liter
20,27 kWh/100km - ~382 kWh

Voor een PHEV niet gek denk ik zo, in vergelijking met een full-ev natuurlijk niet denderend. Nu wel duidelijk dat je per tankbeurt de tussentijds geladen kWh's bij elkaar op moet tellen want iedere laadbeurt geeft hele rare grafieken.

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 20:23
Pfff, zondag wilde ik naar winkel met de Superb IV, zat de laadkabel vast in de auto en wilde hij niet ontgrendelen. Dacht dat het de ijzel was dus beetje staan föhnen maar mocht niet baten. Kon de noodontgrendeling ook niet echt vinden dus de ANWB maar gebeld.

Beste man kwam, wipte een dopje eraf, duwde met een schroevendraaier op de noodontgrendeling eeennn… hij bleef vast zitten.

Na de boven kap van de bumper eraf geschroefd te hebben omdat hij dacht dat die motor stuk was bleek dat de documentatie niet klopt en je de pal omhoog moest wippen ipv naar beneden duwen, wat niet echt intuïtief is… denk dat de vergrendelingspin ergens halverwege was blijven steken en de auto in de war raakte want na hem helemaal teruggeduwd te hebben werkte het weer.

• MrAcid
  • Niet online
GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:43:
Nou we hebben voor het eerst getankt, 1883 km op 34 liter! Zie spritmonitor.

1,82 l/100km - ~34 liter
20,27 kWh/100km - ~382 kWh

Voor een PHEV niet gek denk ik zo, in vergelijking met een full-ev natuurlijk niet denderend. Nu wel duidelijk dat je per tankbeurt de tussentijds geladen kWh's bij elkaar op moet tellen want iedere laadbeurt geeft hele rare grafieken.
Met de huidige weersomstandigheden is dit wel gangbaar inderdaad. Blijft lastig om het verbruik goed uit te drukken/duiden voor een PHEV vind ik. Je voelt niet intuïtief aan of het (on)zuinig is vanwege de combinatie van twee verbruikscijfers die je op moet tellen.

Ter referentie over heel 2025 haalde ik met onze Superb IV (2020): 5,7L/100km plus 5,0kWh/100km

Poging om het vergelijkbaar(der) te maken omdat ik zelf benieuwd was:
1L benzine bevat ongeveer 8,9kWh aan energie.
Voor mij dus 55,67 kWh/100km (5,7L * 8,9 kWh + 5,0 kWh) en jij haalt nu 36,47 kWh/100km (1,82L * 8,9 kWh + 20,27 kWh).

Andersom het equivalent in L benzine:
5,7L + (5,0/8,9) = 6,262 L/100km
1,82 + (20,27/8,9) = 4,0975 L/100km

Afgelopen maand heb ik dan weer veel meer korte stukken gereden (dus relatief veel elektrisch) waardoor het 2,7L + 16,7 kWh/100km was = 40,73 kWh (of 4,5L/100km).

[/einde gedachte experiment]

• GewoonWatSpulle
@MrAcid ik heb precies hetzelfde experiment uitgevoerd.
  • Fiat Punto 4,84* L Diesel (10.7** kWh / L) op 100 km km is ongeveer ~52 kWh per 100 km
  • Skoda Superb 1,82 L E10 (9,2** kWh / L) + 20,27 kWh op 100 km is ongeveer ~ 38 kWh per 100 km
* over ruim 175.000 km bijgehouden
** Bron: https://wiki.marcluerssen.de/index.php/Fuel_Energy_Density

Dat maakt het vergelijk met een full-ev niet beter maar gezien de toename in luxe, comfort en formaat vind ik het helemaal niet gek. Kostentechnisch komt de energie behoefte nu ook uit € 3,47 benzine + € 4,81 elektriciteit dus bij elkaar € 8.28 per 100 km waar de Fiat Punto € 7,58 per 100 km deed. Maar goed het doel was dan ook niet goedkoper auto te rijden maar vooral comfort en formaat.

• Alekz87
BitBakker schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:37:
Pfff, zondag wilde ik naar winkel met de Superb IV, zat de laadkabel vast in de auto en wilde hij niet ontgrendelen. Dacht dat het de ijzel was dus beetje staan föhnen maar mocht niet baten. Kon de noodontgrendeling ook niet echt vinden dus de ANWB maar gebeld.

Beste man kwam, wipte een dopje eraf, duwde met een schroevendraaier op de noodontgrendeling eeennn… hij bleef vast zitten.

Na de boven kap van de bumper eraf geschroefd te hebben omdat hij dacht dat die motor stuk was bleek dat de documentatie niet klopt en je de pal omhoog moest wippen ipv naar beneden duwen, wat niet echt intuïtief is… denk dat de vergrendelingspin ergens halverwege was blijven steken en de auto in de war raakte want na hem helemaal teruggeduwd te hebben werkte het weer.
Het is dus anders dan ze hier aangeven?

https://support.skoda.nl/...ocedure-loskoppelen-skoda

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

• BitBakker
Ja, die is sowieso niet van toepassing op mijn auto aangezien de laadpoort in de voorbumper zit, niet op een achterscherm (Superb IV 2022). Maar de interne documentatie van de ANWB had staan dat je op de noodontgrendeling naar beneden moest duwen maar dat bleek dus niet te kloppen.

• MrAcid
  • Niet online
Dank voor het delen @BitBakker. Is mij nog niet gebeurd maar weet nu wel waar de info te vinden is. Onderstaande is dus wél hoe het klopt?

Link naar de handleiding: https://digital-manual.sk...5ac1445255e6eb58c_2_nl_NL

• BitBakker
MrAcid schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:53:
Dank voor het delen @BitBakker. Is mij nog niet gebeurd maar weet nu wel waar de info te vinden is. Onderstaande is dus wél hoe het klopt?

Link naar de handleiding: https://digital-manual.sk...5ac1445255e6eb58c_2_nl_NL
Kan helaas niet inloggen? Moet een account hebben. Kun je een screenshot delen?

• MrAcid
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T029S7oDI19B46yz8ZWlZj9heQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDEaTtSwAO4v5yKVuJSlJtOo.jpg?f=fotoalbum_large

• BitBakker
Yes, dat klopt!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:25
heb vandaag voor het eerst een voorverwarmtijd ingesteld op 8.00u (kodiaq iV 2025)

- Stuur en stoelverwarming aan
- 20 graden
- Laadkabel in de auto
-laadschema waarbij opladen tussen 4.00 en 8.00 mogelijk was.

Een paar vragen hierover die ik middels Gemini en handleiding niet helder krijg;

- De laadkabel zat in de auto. Auto zal waarschijnlijk rond een uur of 6/7 al wel vol zijn geweest. Toen de auto is gaan voorverwarmen ging da tvia de accu. Ik had verwacht dat dit wel via mijn laadpaal kon, of dat de laadpaal weer ging bijladen. Helaas niet het geval waardoor ik al 10% accu kwijt was.
Is hier iets in mogelijk?

- Stuur was warm, auto ook, stoel niet.... iemand een idee waarom stoelverwarming niet meeverwarmd? Is wel aangeklikt/groen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• GewoonWatSpulle
pentaw1nz schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:43:
- De laadkabel zat in de auto. Auto zal waarschijnlijk rond een uur of 6/7 al wel vol zijn geweest. Toen de auto is gaan voorverwarmen ging da tvia de accu. Ik had verwacht dat dit wel via mijn laadpaal kon, of dat de laadpaal weer ging bijladen. Helaas niet het geval waardoor ik al 10% accu kwijt was.

- Stuur was warm, auto ook, stoel niet.... iemand een idee waarom stoelverwarming niet meeverwarmd? Is wel aangeklikt/groen.
Als de laadpaal nog verbonden is en tenminste 5 kW kan leveren dan zou die iets moeten zien als "conserveren", bij ons deed hij dat niet op de granny charger (2.3 kW).

Stoel kan mogelijk een eco setting zijn dan wil hij wel dat er iemand in de stoel zit anders gaat ie uit, maar zou ik niet verwachten met voor klimatisering.

• pentaw1nz
GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:51:
[...]

Als de laadpaal nog verbonden is en tenminste 5 kW kan leveren dan zou die iets moeten zien als "conserveren", bij ons deed hij dat niet op de granny charger (2.3 kW).

Stoel kan mogelijk een eco setting zijn dan wil hij wel dat er iemand in de stoel zit anders gaat ie uit, maar zou ik niet verwachten met voor klimatisering.
mbt de stoel heb ik overal gekeken. het is aangevinkt, en stuur zou automatisch meegaan.
In praktijk echter alleen stuur warm, stoel niet.

De auto was waarschijnlijk al 100% ten tijde van voorverwarmen. Daarna laadpaal uitgebleven.
Is dan de enige optie later starten met laadsessie?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• pentaw1nz
MikeyMan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:05:
[...]

Ja klopt ook...

Vraag is wel, wat moet ik ermee...

Melding op het dash is fucking irritant. En soms schiet ie terug naar 80% zonder dat ik erom gevraagd heb. Op de lange termijn; als de accu inderdaad minder wordt; gaan ze met deze disclaimer mij de schuld geven...? Ligt compensatie voor de hand? Ze hebben in ieder geval met zoveel woorden toegegeven dat het nodig is om de accu te behouden.
als je battery care modus uitzet en laden op 100% zet blijft dat gewoon zo staan. Bij mij althans...

• GewoonWatSpulle
Ik weet niet hoe het bij de Peblar gaat maar bij Zaptec beëindigd de laadsessie pas écht bij het loshalen van de kabel. Dus ongeacht of ik laad tot 80% (meestal) of tot 100% (voornamelijk voor de werkdagen van mijn vrouw) gaat hij gewoon voorverwarmen en dus "door" laden, ook al was hij al om 4 uur 's nachts 80%.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pentaw1nz schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:09:
[...]

als je battery care modus uitzet en laden op 100% zet blijft dat gewoon zo staan. Bij mij althans...
Ja goed verhaal, het is al meermaals uit zichzelf aan gegaan. De dealer onderkent dat ook.

• pentaw1nz
GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:09:
Ik weet niet hoe het bij de Peblar gaat maar bij Zaptec beëindigd de laadsessie pas écht bij het loshalen van de kabel. Dus ongeacht of ik laad tot 80% (meestal) of tot 100% (voornamelijk voor de werkdagen van mijn vrouw) gaat hij gewoon voorverwarmen en dus "door" laden, ook al was hij al om 4 uur 's nachts 80%.
raar, bij mij bleef vermogen peblar echt op 0W staan, terwijl de auto 10% accu snoepte om voor te verwarmen

• GewoonWatSpulle
@pentaw1nz morgen ochtend zal ik het weer even controleren, maar in de app staat:

- Ruiten verwarming (aan)
- Stoelen verwarmen (Voorstoelen) >

Toen ik hem net aanzette (19%) ging hij niet gelijk bij laden (dook snel naar 15%) want de Zaptec is ingesteld om dat in de nacht te doen (starten).

• Richard P
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-02 10:19
heb vandaag voor het eerst een voorverwarmtijd ingesteld op 8.00u (kodiaq iV 2025)

- 20 graden
- Laadkabel in de auto

Een paar vragen hierover die ik middels Gemini en handleiding niet helder krijg;

Mijn stoel is ook nooit verwarmd, ondanks dat alles aangevinkt staat. Geen idee waarom.

• GEi
  • Niet online

GEi

Ik verwarm de auto ook voor, maar doe dat handmatig een half uur voor vertrek. Auto warm, niet hoeven krabben en stuur en stoel zijn ook warm.

• Alekz87
GEi schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 05:47:
Ik verwarm de auto ook voor, maar doe dat handmatig een half uur voor vertrek. Auto warm, niet hoeven krabben en stuur en stoel zijn ook warm.
Hangt van de ijslaag af, maar zonder ijs is die bij mij al 5 minuten behagelijk

• Holzschuh
In een Elroq verwarmt die de stoel ook niet voor. Ik zou verwachten dat dit een beveiligingsinstelling is om te voorkomen dat de stoel te warm wordt. Als die goed warm is en je gaat erop zitten kan de warmte ook nergens meer heen.
Een stuur heb je maar op <10% van het verwarmde oppervlakte vast en kun je schuiven. Zo'n stoel is wel binnen 1 min al merkbaar aan het opwarmen dus dat scheelt.

• GewoonWatSpulle
@pentaw1nz het lijkt er op dat de stoel(en) inderdaad niet warm waren en pas na het zitten warm werden.

Zie hier onder om 7 uur de stand van de auto, Zaptec gestopt met laden, en dan iets later dan gepland voorverwarmen en de "conserveren" modus.
06:59 Laden voltooid 100%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9KJpE2sPt_-E4hpNv2xQB-qbvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gdNaBSDE7M12cRBdPIQ0XLv.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDi-1dw1h55J351NTN_QROQXll8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPX6SohnG3DSlw69GaEdBDVv.jpg?f=fotoalbum_large
07:51 Voorverwarmen gestart, accu conserveren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/328cOqMHTgBcQ7ewdntGR2KmOxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ya6RG7p71Jtuqnh9ZgF4Fqj.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcLqwPc6_f8xEfizix27nOxtQ3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qf1V3pUQSdVOnegIq8QOLVge.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lXAv4qTH0AtTHukJ0HlEg6gjb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26x5TF2Z6a3wXzku11lOZmig.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door GewoonWatSpulle op 04-02-2026 09:47 . Reden: opmaak afbeeldingen ]

• pentaw1nz
Dank voor het testen. Ik zal eens in Peblar zoeken hoe dat zit met een 'conserveren modus'.

• zoetbb1
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-02 11:05

- 20 graden
- Laadkabel in de auto

Ik ondervind exact hetzelfde probleem (Kodiaq iV 2024):
Voorverwarmen gaat alleen via de laadpaal als deze de auto nog actief aan het laden is. Als de accu al vol was, dan gaat het voorverwarmen via de accu, ook al is de auto nog aangekoppeld.
Stoelverwarming staat bij mij ook ingested bij het voorverwarmen, maar die doet niets. Het interieur en het stuur zijn wel warm.
Issue bij de dealer voorgelegd en die twijfelt of deze optie wel zou moeten werken... :O
Over twee weken de eerste onderhoudsbeurt en zien we wat ze vinden en of het opgelost wordt.

Ook irritant: somming instellingen gaan soms spontaant terug naar de default, zoals laden van 100% naar 80% of erger, auto hold staat ineens uit.

• pentaw1nz
Klopt, die instellingen resetten soms wel eens. Gelukkig niet vaak bij mij.

Stoelverwarming ben ik uit andere autos gewend dat het alleen werkt als er wordt gedetecteerd dat er iemand op zit.
Denk dat bij niemand die stoel dus voorverwarmt?

Wil nog wel uitzoeken hoe ik de laadpaal weer actief krijg, als de laadsessie is beëindigd maar de auto wel stroom trekt voor voorverwarmen.
Bij koud weer kan dat zo 10% accucapaciteit kosten.

• Richard P
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-02 10:19
pentaw1nz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:09:

Stoelverwarming ben ik uit andere autos gewend dat het alleen werkt als er wordt gedetecteerd dat er iemand op zit.

Wil nog wel uitzoeken hoe ik de laadpaal weer actief krijg, als de laadsessie is beëindigd maar de auto wel stroom trekt voor voorverwarmen.
Maar dat is niet logisch, want als ik op de stoel zit hoef ik niet met de app voor te verwarmen. Je geeft expliciet aan dat de stoel verwarmd moet worden, dus het lijkt me niet dat er iemand op moet zitten. Het stuur wordt wel warm namelijk.

• pentaw1nz
Richard P schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:49:
[...]

Maar dat is niet logisch, want als ik op de stoel zit hoef ik niet met de app voor te verwarmen. Je geeft expliciet aan dat de stoel verwarmd moet worden, dus het lijkt me niet dat er iemand op moet zitten. Het stuur wordt wel warm namelijk.
Dus dan is die optie in de app foutief/vertekenend.

Of is er iemand hier met wel een voorverwarmde stoel?

Een stuur is lastiger te detecteren of iemand het vast heeft, en een stoel waar opeens 80kg op zit.

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 16:30
pentaw1nz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:52:
[...]

Een stuur is lastiger te detecteren of iemand het vast heeft...
Wanneer ik TravelAssist/ ACC aan heb, weet hij anders prima te vertellen wanneer ik mijn stuur niet (stevig) vast heb :D :D

Leeg - Sinds 20180907

• Holzschuh
Ik hoef in ieder geval niet meer op het knopje te drukken van de stoelverwarming :+

Dat ijskoude stuur opwarmen, dat lukt de auto niet met alleen de kachel. Maar als ik met voorverwarmen de auto heb opgewarmd en de stoel begint meteen te werken als ik erop ga zitten is die al niet meer koud.

Dit zal een veiligheidsinstelling zijn.

• pentaw1nz
Klinkt aannemelijk, wel verwarrend

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

zoetbb1 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:43:
[...]

Ik ondervind exact hetzelfde probleem (Kodiaq iV 2024):
Voorverwarmen gaat alleen via de laadpaal als deze de auto nog actief aan het laden is. Als de accu al vol was, dan gaat het voorverwarmen via de accu, ook al is de auto nog aangekoppeld.
Stoelverwarming staat bij mij ook ingested bij het voorverwarmen, maar die doet niets. Het interieur en het stuur zijn wel warm.
Issue bij de dealer voorgelegd en die twijfelt of deze optie wel zou moeten werken... :O
Over twee weken de eerste onderhoudsbeurt en zien we wat ze vinden en of het opgelost wordt.

Ook irritant: somming instellingen gaan soms spontaant terug naar de default, zoals laden van 100% naar 80% of erger, auto hold staat ineens uit.
Doet het in mijn Kodiaq wel.

Het bijladen werkt alleen fatsoenlijk als ie niet tot 100% geladen was bij het starten van de voorverwarming. Is ie dat wel, gaat ie in storing.

Maargoed, das al beter dan het was.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

pentaw1nz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:09:

Stoel zit een sensor in.. als je er niet in zit gaat ie niet aan..

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Chillz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:57:
[...]

Wanneer ik TravelAssist/ ACC aan heb, weet hij anders prima te vertellen wanneer ik mijn stuur niet (stevig) vast heb :D :D
stevig is het keyword.. soms heb ik het stuur wel losjes vast maar herkent hij dat niet.

• GewoonWatSpulle
Blijkbaar heeft het voor mensen in een Enyaq en Elroq vorig jaar wel gewerkt en nu niet meer, een update 5.x gooit waars roet in het eten voor voorverwarmen. Wij hebben het niet nodig aangezien het stoffenbekleding is (lounge) en na instappen binnen no time heet.

• Alekz87
pentaw1nz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:52:
[...]

Dus dan is die optie in de app foutief/vertekenend.

Of is er iemand hier met wel een voorverwarmde stoel?

Een stuur is lastiger te detecteren of iemand het vast heeft, en een stoel waar opeens 80kg op zit.
Ja hoor. Hier Octavia iv 2021 en de stoel stond netjes op standje 3 voor te verwarmen vorige week.

Edit. Auto niet aan de lader. Accu was 100%.

[ Voor 5% gewijzigd door Alekz87 op 04-02-2026 17:57 ]

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:43
Voor mensen met de Kamiq: klopt het dat deze nog een “ouderwetse”, geen elektrische handrem heeft??

• GewoonWatSpulle
@Uhmazing aldus de prijslijst en de configurator foto's krijg je altijd een handremgreep en bij de Business Edition en Monte Carlo is hij verfraaid:

- Lederen handremgreep en schakelpookknop met chromen details

• Akeshira
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:13
Vandaag iets raars meegemaakt, ik ga er maandag de dealer voor bellen, maar was benieuwd of er meer zijn die dat meegemaakt hebben.

Nadat ik een vriendin naar huis had gebracht via binnendoor weggetjes en een klein stukje snelweg (30 km afstand) en we nog een paar minuten op haar oprit hebben staan kletsen (met de motor aan), wil ik weer terug naar huis rijden.
Alleen op dat moment iedere keer als ik een klein beetje gas wilde geven leek het alsof hij uit de versnelling viel en hoorde je de motor gieren. Tot aan zo’n 30kmh rijdt ie rustig mits je niet wil accelereren. Maar zodra je daar overheen gaat en het gas iets verder in moet drukken om snelheid te kunnen maken, geen versnelling meer en een loeiende motor.
Ik heb dit een paar minuten geprobeerd in de hoop dat hij zichzelf zou herpakken, maar helaas. Nadat ik hem in de berm heb geparkeerd, helemaal uit heb gezet (en deur open en dicht gedaan) heb ik hem weer gestart en toen was het ineens weer goed.
Ik heb de hele tijd rustig gereden, ook toen hij raar deed totaal geen storingsmeldingen. Er is echt geen aanwijsbare oorzaak waarom hij dit zou kunnen doen.

Wel viel me de laatste tijd op dat hij niet altijd soepel schakelt, maar had in een eerdere post van iemand gelezen dat hij dat ervaarde met een lege phev accu, dus als hij puur op benzine rijdt. K ging er dus vanuit dat dat ook bij mijn auto de reden zou zijn, aangezien ik vrijwel nooit de kans heb om te laden. Ik begin daar nu echter over te twijfelen.

Weet iemand hier toevallig meer over? We gaan volgend weekend 550km verderop op vakantie, dus heb liever niet dat hij dan ineens onderweg problemen gaat geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Akeshira op 07-02-2026 18:15 ]

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:09
Akeshira schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:13:
Vandaag iets raars meegemaakt, ik ga er maandag de dealer voor bellen, maar was benieuwd of er meer zijn die dat meegemaakt hebben.

Nadat ik een vriendin naar huis had gebracht via binnendoor weggetjes en een klein stukje snelweg (30 km afstand) en we nog een paar minuten op haar oprit hebben staan kletsen (met de motor aan), wil ik weer terug naar huis rijden.
Alleen op dat moment iedere keer als ik een klein beetje gas wilde geven leek het alsof hij uit de versnelling viel en hoorde je de motor gieren. Tot aan zo’n 30kmh rijdt ie rustig mits je niet wil accelereren. Maar zodra je daar overheen gaat en het gas iets verder in moet drukken om snelheid te kunnen maken, geen versnelling meer en een loeiende motor.
Ik heb dit een paar minuten geprobeerd in de hoop dat hij zichzelf zou herpakken, maar helaas. Nadat ik hem in de berm heb geparkeerd, helemaal uit heb gezet (en deur open en dicht gedaan) heb ik hem weer gestart en toen was het ineens weer goed.
Ik heb de hele tijd rustig gereden, ook toen hij raar deed totaal geen storingsmeldingen. Er is echt geen aanwijsbare oorzaak waarom hij dit zou kunnen doen.

Wel viel me de laatste tijd op dat hij niet altijd soepel schakelt, maar had in een eerdere post van iemand gelezen dat hij dat ervaarde met een lege phev accu, dus als hij puur op benzine rijdt. K ging er dus vanuit dat dat ook bij mijn auto de reden zou zijn, aangezien ik vrijwel nooit de kans heb om te laden. Ik begin daar nu echter over te twijfelen.

Weet iemand hier toevallig meer over? We gaan volgend weekend 550km verderop op vakantie, dus heb liever niet dat hij dan ineens onderweg problemen gaat geven.
Toeren maken in hogere versnellingen met weinig toeren normaal klinkt als versleten koppeling.
Maar dat lost eigenlijk niet vanzelf op, maar probeer eens 50 in 5 ofzo en dan vol gas?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Akeshira
Nou, het voelde alsof hij helemaal uit de versnelling viel. Alleen als ik het gas helemaal los liet en de snelheid onder de 30kmh kwam pakte hij weer de versnelling. Ik kon alleen totaal geen tempo maken. Ik heb een Superb phev uit 2025, dus versleten kan hij niet echt zijn.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:09
Akeshira schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:44:
Nou, het voelde alsof hij helemaal uit de versnelling viel. Alleen als ik het gas helemaal los liet en de snelheid onder de 30kmh kwam pakte hij weer de versnelling. Ik kon alleen totaal geen tempo maken. Ik heb een Superb phev uit 2025, dus versleten kan hij niet echt zijn.
Ahh helemaal geen handbak, dat is handige info. Dan wordt het toch dealer ben ik bang .

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Akeshira schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:44:
Weet even niet welke dsg bak daar in zit, maar de laatste keer dat ik zoiets hoorde was er iets misgegaan bij een beurt en was de olie uit de bak gelopen. Dus idd langs de dealer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GewoonWatSpulle
Vandaag ook weer iets geleerd, een Skoda Superb met Lounge interieur heeft diepte verstelbare hoofdsteunen. Zat bijna perfect maar nu nog beter, voelde eerst net alsof de hoofdsteun niet hoog genoeg kon omdat hij een beetje in mijn nek zat, maar dat bleek dus de diepte te zijn. 8)7

• pentaw1nz
Rio schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:56:
[...]

Dit idd, dit zit zo treurig slecht in elkaar, zo ondoordacht. Welke tests zijn hieraan vooraf gegaan denk ik dan.
Ik reed gisteren op een 80 weg, waar een klein passeerhaventje aan de rechter kant zat voor landbouwverkeer. Werd afgescheiden door een flinke stoep en verhoging tussen weg en haven.
De auto trok opeens naar rechts en wilde me die baan laten volgen. Had gelukkig het stuur goed vast dus kon direct corrigeren, anders was ik zeker weten op die stoep geklapt.

Ik zet ook steeds meer van de 'veiligheidsopties' uit

• pentaw1nz
Alekz87 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:56:
[...]

Ja hoor. Hier Octavia iv 2021 en de stoel stond netjes op standje 3 voor te verwarmen vorige week.

Edit. Auto niet aan de lader. Accu was 100%.
Wb de stoel;
Ik heb iets in de handleiding gevonden waar je ook de stoel kunt aanvinken. Is te vinden onder auto-climatronic Standaard staat alleen stuur aangevinkt.
Mogelijk dat dit de oplossing is, maar weet het niet zeker.

Dit is overigens ook de setting die dan standaard je stoel en stuurverwarming aanzet bij aanzetten auto < bepaalde temp.
Dat wil ik dan eigenlijk weer niet per se. Heb niet altijd behoefte aan een warme stoel.

• Akeshira
pentaw1nz schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:54:
[...]

Ik reed gisteren op een 80 weg, waar een klein passeerhaventje aan de rechter kant zat voor landbouwverkeer. Werd afgescheiden door een flinke stoep en verhoging tussen weg en haven.
De auto trok opeens naar rechts en wilde me die baan laten volgen. Had gelukkig het stuur goed vast dus kon direct corrigeren, anders was ik zeker weten op die stoep geklapt.

Ik zet ook steeds meer van de 'veiligheidsopties' uit
Ja af en toe doet hij merkwaardige dingen. Ook met sneeuw en veel reflectie van de zon op natte wegen. Of zo’n drempel met lange lijnen. Of soms weet hij niet welke lijn hij moet aanhouden en dan gaat hij “ketsen” tussen de linker en rechter. Ik laat de lane assist alleen aan staan als ik veel op de snelweg zit. Als ik hoofdzakelijk over landwegen rijd gaat hij direct uit.

• pentaw1nz
Wat is jullie elektrisch verbruik nu in de winter?
Ik heb enkele honderden kilometers gereden, bijna alles elektrisch.
Zit op gecombineerd 1,6L / 23,5 kwh gemiddeld per 100km, laatste 30 dagen

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
pentaw1nz schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:03:
Wat is jullie elektrisch verbruik nu in de winter?
Ik heb enkele honderden kilometers gereden, bijna alles elektrisch.
Zit op gecombineerd 1,6L / 23,5 kwh gemiddeld per 100km, laatste 30 dagen
Misschien moet je er even bij vermelden in welk type Skoda je dat verbruik haalt, dat is nogal relevant....
Ook maakt het profiel nogal wat uit. Iemand die enkel 's nachts met 130 km/h over de snelweg rijdt verbruikt nogal wat meer als iemand die zonder stress tussen de vrachtwagens in de file naar zijn werk tokkelt...

Zonder dat soort info zegt een gemiddeld verbruik precies niets.

[ Voor 25% gewijzigd door Andrehj op 11-02-2026 20:00 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• pentaw1nz
Andrehj schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:58:
[...]

Misschien moet je er even bij vermelden in welk type Skoda je dat verbruik haalt, dat is nogal relevant....
Ook maakt het profiel nogal wat uit. Iemand die enkel 's nachts met 130 km/h over de snelweg rijdt verbruikt nogal wat meer als iemand die zonder stress tussen de vrachtwagens in de file naar zijn werk tokkelt...

Zonder dat soort info zegt een gemiddeld verbruik precies niets.
kodiaq phev 2025.

Afgelopen tijd veel korte stukken gereden (10-20km enkele reis)

Toen ik 200km snelweg deed zat ik op 21 kwh

• Arunia
Vandaag de achterklep sensor optie uitgeschakeld. Te vaak gaat dat ding open wanneer je langsloopt en dicht wanneer je bezig bent.

Eergisteren was de druppel toen mijn schoonmoeder iets pakte en buiten dat ze slecht hoort, we riepen dat ze weg moest van de achterklep. Ding ging dus maar beneden. Ging maar net goed.

Meteen uitgezet.

Mijn vrouw kwam met een goeie. Alleen open met sensor en dicht met de knop op de achterklep zelf. Maar dat kun je niet instellen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Arunia ik verwacht stiekem dat dat met een stukje coding wel kan. Even bij de buren in het vcds topic vragen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Arunia
The Eagle schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:28:
@Arunia ik verwacht stiekem dat dat met een stukje coding wel kan. Even bij de buren in het vcds topic vragen :)
Ik zal er eens naar kijken. Wellicht inderdaad. Maar dan moet ik kijken hoe dat als het kan erin gezet kan worden en weer uitgezet wanneer de auto ingeleverd wordt.

Is zeker een idee.

• MrAcid
  • Niet online
Arunia schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:42:
[...]

Ik zal er eens naar kijken. Wellicht inderdaad. Maar dan moet ik kijken hoe dat als het kan erin gezet kan worden en weer uitgezet wanneer de auto ingeleverd wordt.

Is zeker een idee.
Daar kraait echt geen haan naar bij het inleveren.

• GEi
  • Niet online

GEi

Bij mijn weten kunnen de jonge VAG-auto’s niet meer ‘makkelijk’ gecodeerd worden. Er zit een beveiliging op die zodanig is dat alleen de dealer apparatuur niet voldoet. Er is ook een wisselende code nodig. Dat maakte dat ik. In de vorige Kodiaq facelift veel anders kon laten instellen maar bij de huidige Kodiaq PHEV ik nog niets heb kunnen laten aanpassen.
En inderdaad, niet druk maken over andere settings bij inleveren…

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:07
GEi schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:51:
Bij mijn weten kunnen de jonge VAG-auto’s niet meer ‘makkelijk’ gecodeerd worden. Er zit een beveiliging op die zodanig is dat alleen de dealer apparatuur niet voldoet. Er is ook een wisselende code nodig. Dat maakte dat ik. In de vorige Kodiaq facelift veel anders kon laten instellen maar bij de huidige Kodiaq PHEV ik nog niets heb kunnen laten aanpassen.
En inderdaad, niet druk maken over andere settings bij inleveren…
Klopt met de nieuwe cybersecurity maatregelingen sinds juli 2025 is het tot nu toe heel moeilijk tot vrijwel onmogelijk. Zelfs de fabriek zelf krijg het amper geregeld want voor de meeste modellen VAG auto’s is pas sinds kort achter vrijschakelen van trekhaak bijvoorbeeld mogelijk.
Arunia schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:21:
Vandaag de achterklep sensor optie uitgeschakeld. Te vaak gaat dat ding open wanneer je langsloopt en dicht wanneer je bezig bent.

Eergisteren was de druppel toen mijn schoonmoeder iets pakte en buiten dat ze slecht hoort, we riepen dat ze weg moest van de achterklep. Ding ging dus maar beneden. Ging maar net goed.

Meteen uitgezet.

Mijn vrouw kwam met een goeie. Alleen open met sensor en dicht met de knop op de achterklep zelf. Maar dat kun je niet instellen.
Hoe dan? Normaal activeert die toch enkel door je voet onder de achterbumper te houden? Dan is er echt iets goed mis met het systeem.
Pagina: 1 ... 82 83 Laatste