Zo ver kwam ik ook. Maar ik heb geen sd kaart in de auto zitten.jongetje schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:15:
[...]
Voor de kaarten:
https://updateportal.skoda-auto.com/nl-nl
De software zelf moet officieel via de dealer.
Wat staat er in de handleiding van de auto en op die update website?TF schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:39:
[...]
Zo ver kwam ik ook. Maar ik heb geen sd kaart in de auto zitten.
SD kaartjes moeten (meestal) in het dashboardkastje zitten. En anders moet je updaten met een USB-C stick met de kaarten daarop. Dan zet je de kaarten erop en dan een paar dagen wachten (gebeurd tijdens het rijden) en dan is het opeens ge-update zonder enige melding (dat was met mijn Octavia4 met Columbus zo).
USB-C had ik nog niet aan gedacht. Uiteraard wel op de website geweest maar de update procedure beschrijft daar SD-kaart.jongetje schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:21:
[...]
Wat staat er in de handleiding van de auto en op die update website?
SD kaartjes moeten (meestal) in het dashboardkastje zitten. En anders moet je updaten met een USB-C stick met de kaarten daarop. Dan zet je de kaarten erop en dan een paar dagen wachten (gebeurd tijdens het rijden) en dan is het opeens ge-update zonder enige melding (dat was met mijn Octavia4 met Columbus zo).
Boekje zegt : Systeeminformatie --> Software updaten en dan "aanwijzingen op het scherm volgen" maar ja daar staat geen update klaar. Misschien dus wel met die usb-c stick.
Zal eens proberen met een USB-c Stick. Dank. Anders bel ik wel even met de dealer en laat het nog even weten
[ Voor 15% gewijzigd door TF op 02-10-2025 09:12 ]
Zeker gaaf, ik heb afgelopen vrijdag nog even contact gehad met de dealer. Hoewel ik wel een website heb om het e.e.a. te kunnen traceren met stappen stond deze al twee weken op vervoer naar Nederland. Tijdens het gesprek bleek deze begin vorige week in Nederland te zijn aangekomen en ze gaan hem nu plannen om klaar te maken voor aflevering. Deze week hoor wanneer dat gaat luken maar moest rekening houden met twee weken. Maar dat duurt gevoelsmatig inderdaad wel lang!Arunia schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:28:
@Take Dat is wel echt super gaaf. Ik heb voor augustus mijn Skoda Octavia Combi kunnen bestellen, maar die staat pas voor eind oktober. Dat duurt voor je gevoel zo lang.
Tijdelijke auto is een Volkswagen Polo en ben echt blij dat ik die auto niet in lease heb. Er rijden er zoveel van van rond in het zwart dat ik met regelmaat bij de verkeerde auto sta.
Denk dat ik net als @basjuhh contact op ga nemen met de dealer om te kijken of ik ook zelf wat kan volgen. Dan wordt het al iets anders.
Zal dan ook gaan vragen om zelf te kunnen kijken.Take schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:33:
[...]
Zeker gaaf, ik heb afgelopen vrijdag nog even contact gehad met de dealer. Hoewel ik wel een website heb om het e.e.a. te kunnen traceren met stappen stond deze al twee weken op vervoer naar Nederland. Tijdens het gesprek bleek deze begin vorige week in Nederland te zijn aangekomen en ze gaan hem nu plannen om klaar te maken voor aflevering. Deze week hoor wanneer dat gaat luken maar moest rekening houden met twee weken. Maar dat duurt gevoelsmatig inderdaad wel lang!
Die laatste loodjes duren inderdaad altijd heel lang. Maar verwacht dat er nog best wat nagelopen wordt in die tijd en ze natuurlijk meer te doen hebben.
Alvast veel plezier ermee!
Pff, van de week start ik de Octavia uit 2021 en is mijn profiel wel goed vernaggeld. De taal stond op Engels, mijn startschermen zijn gerest naar de default indeling en bijvoorbeeld mijn favoriete radio-zender-lijst is gewist. De koppeling van mijn telefoon is er nog gewoon en ook de instellingen van de tellers klopt nog. Het is dus geen algehele reset. Maar extreem irritant is het wel.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Dit is een algemene website of specifiek van je dealer?
Take schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:33:
[...]
Zeker gaaf, ik heb afgelopen vrijdag nog even contact gehad met de dealer. Hoewel ik wel een website heb om het e.e.a. te kunnen traceren met stappen stond deze al twee weken op vervoer naar Nederland. Tijdens het gesprek bleek deze begin vorige week in Nederland te zijn aangekomen en ze gaan hem nu plannen om klaar te maken voor aflevering. Deze week hoor wanneer dat gaat luken maar moest rekening houden met twee weken. Maar dat duurt gevoelsmatig inderdaad wel lang!
systeem softwareversie?Luuk1983 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:28:
Pff, van de week start ik de Octavia uit 2021 en is mijn profiel wel goed vernaggeld. De taal stond op Engels, mijn startschermen zijn gerest naar de default indeling en bijvoorbeeld mijn favoriete radio-zender-lijst is gewist. De koppeling van mijn telefoon is er nog gewoon en ook de instellingen van de tellers klopt nog. Het is dus geen algehele reset. Maar extreem irritant is het wel.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
In ieder geval 1985, dat is de laatste update die ik heb gedaan. Of hij moet in de tussentijd zelf een update hebben uitgevoerd, maar volgens mij kan je systeemupdates niet echt over het hoofd zien toch?
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Er is een nieuwere uitgekomen, wellicht dat je die OTA nog binnen gaat krijgenLuuk1983 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:13:
[...]
In ieder geval 1985, dat is de laatste update die ik heb gedaan. Of hij moet in de tussentijd zelf een update hebben uitgevoerd, maar volgens mij kan je systeemupdates niet echt over het hoofd zien toch?
Dit weekend toch weer gedoe gehad met de navigatie (Kodiaq PHEV 2024) die dacht dat ie 5km verderop reed. Na de updates is dit dus duidelijk niet opgelost. erger nog: De veiligheidssysteem instellingen waren teruggezet naar default (voornamelijk automatisch snelheid trajectverloop). Gevolg was dat de auto 50 wilde rijden op de snelweg, werd het dus toch even spannend. Hij haalt de snelheid dus van de GPS, niet vanuit de camera.
Ik begin het echt wel een beetje zat te worden.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Dat begrijp ik, Ik gebruik de af-fabriek al helemaal niet meer. Dat geeft echt rust.Mimiix schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:18:
<KNIP>
In november gaat mijn auto voor de software updates. Ik houd mijn hart nu al vast ;-)..
Ik ook niet, maar het probleem zit hem dus in het feit dat hij daar de snelheid op aanpast en dat hij zijn snelheids indicatie daar op baseert. Gevolg is dus ook dat je steeds een melding krijgt met een storing (omdat je in de middle of no-where lijkt te rijden) en hij dus op de snelweg ineens wat anders gaat doen.GEi schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:54:
[...]
Dat begrijp ik, Ik gebruik de af-fabriek al helemaal niet meer. Dat geeft echt rust.
In november gaat mijn auto voor de software updates. Ik houd mijn hart nu al vast ;-)..
Ah, ok. Denkend in oplossingen: dat 'hulpsysteem' uitzetten. Is iedere keer een extra handeling, maar daar kan je beter aan wennen dan aan onverwachts en ongecontroleerd handelen van de auto zelf. Vanuit EU moet het allemaal veiliger worden, maar ik heb het idee dat fabrikanten soms systemen op de markt zetten die nog niet eens af zijn. Verschillende merken binnen de VAG-Groep hebben hier last van. Wij als bestuurders hebben dit maar te accepteren, op de één of andere manier. De dealer heeft zijn handen er al van af getrokken. Blijf het bijzonder vinden dat dit allemaal kan met zo een dure aanschaf en de risico's in het verkeer. En niemand geeft thuis. Mijn vrouw is lid van de ANWB, die heeft de ANWB al eens over deze issues (hulpsystemen die niet doen wat je verwacht dat ze oen) gebeld; was een zinloos telefoontje; ANWB doet hier niet wat mee.
Deze website is van de dealer (a-point), dus weet niet zeker of alle dealers zoiets hebben.basjuhh schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:46:
Dit is een algemene website of specifiek van je dealer?
[...]
Hij gebruikt zowel gps als de camera. Maar dit gaat idd verre van feilloos. Borden op parallelwegen gaan ook lekker.Mimiix schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:18:
Dit weekend toch weer gedoe gehad met de navigatie (Kodiaq PHEV 2024) die dacht dat ie 5km verderop reed. Na de updates is dit dus duidelijk niet opgelost. erger nog: De veiligheidssysteem instellingen waren teruggezet naar default (voornamelijk automatisch snelheid trajectverloop). Gevolg was dat de auto 50 wilde rijden op de snelweg, werd het dus toch even spannend. Hij haalt de snelheid dus van de GPS, niet vanuit de camera.
Maar behalve de waarschuwing blijft de rest toch gewoon uit staan? Koersverloop voor cc en recuperatie worden niet opnieuw ingeschakeld bij starten.
Klopt, alleen na de software updates bij de dealer zijn ze blijkbaar wel opnieuw ingeschakeld. Zowel in mijn profiel als bij die van mijn vrouw.MikeyMan schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:50:
[...]
Koersverloop voor cc en recuperatie worden niet opnieuw ingeschakeld bij starten.
ja dat klopt. Er is -wat selectief- gereset.Mimiix schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:36:
[...]
Klopt, alleen na de software updates bij de dealer zijn ze blijkbaar wel opnieuw ingeschakeld. Zowel in mijn profiel als bij die van mijn vrouw.
Erger vind ik de battery care onzin.

hoe kan ik de spec vinden van benodigde accu voor mijn wagen? 2016 octavia 1.6tdi, momenteel zit er een (niet originele) 760A in, maar eigenlijk geen flauw idee of dit volgens spec is, of ondermaats. Op meerdere accu-webshops even gekeken maar "geschikt voor uw auto" loopt van 500 tot 760A en dat vind ik nogal een verschilletje..
En ja, er zijn tekenen van een accu die op z'n retour is dus zit eens te kijken naar vervanging
En ja, er zijn tekenen van een accu die op z'n retour is dus zit eens te kijken naar vervanging
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Ik heb een superb iV en vind dat de navigatie donker/lichtmodus zo gevoelig is. Ook met redelijk weer gaat ie snel op donker. Is dit subtieler te maken. Bij een golf 7 was dit een stuk aangenamer
Schakelt mee met je koplampen, toch? Zet in het auto-config menu bij verlichting de schakeling trager.deTuinman schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:06:
Ik heb een superb iV en vind dat de navigatie donker/lichtmodus zo gevoelig is. Ook met redelijk weer gaat ie snel op donker. Is dit subtieler te maken. Bij een golf 7 was dit een stuk aangenamer
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
ik kom van een Mazda6 station (2.5TD) naar Superb iV Station (PHev) en ben erg blij met de keuzeTake schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:49:
Volg het topic al een tijdje gezien ik weer een nieuwe lease auto mocht uitkiezen, komend van een Mazda 6 Sedan (2.5 turbo diesel) en nu een Toyota RAV4 ben ik toch wel een tijd aan het zoeken geweest naar iets leuks ervoor terug. Uit eindelijk viel mijn oog op de Skoda Kodiaq hier ook een proefrit mee gedaan maar na wat rekenwerk werd deze toch wel wat prijzig. De Superb stond ook op de lijst en daar dus ook een proefrit mee gedaan, en dat beviel mij wel heel erg en prijstechnisch toch een stukje voordeliger. Toch wat lekkerder op de weg dan de Kodiaq en nog steeds enorm veel ruimte in de auto.
Een aantal weken terug de Superb Business Edition besteld in Carmine Red welke nu onderweg is vanaf de fabriek richting Nederland. Dus nog even wachten en dan kan ik hem eindelijk gaan rijden
Heb jij de station of de sedan van de Superb besteld?
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Vol op de rem trappen op de linkerbaan is ook niet best hoor
Raar, vanacht kreeg ik 2x dit van de skoda app:
/f/image/g65bQiUMebuWeJhkxLrQvc7v.png?f=fotoalbum_large)
Maar in de app zelf kon ik niks vinden over die meldingen, ik zie alleen de notifications.. iemand een idee?
Auto stond nog gewoon op de drive.. dus misschien een kat of een vos die op de motorkap gesprongen is..
Maar ik zag geen footprints, wel deze rare markeringen (in de dauw, dus geen krassen)
/f/image/60Yz2dFWZNzhLFBiBovyym9A.png?f=fotoalbum_large)
Je zou bijna denken dat iemand zo'n key extender truuk aan het proberen was... maar een Superb ik nou ook weer niet zo premium dat ze dat willen doen lijkt me..
/f/image/g65bQiUMebuWeJhkxLrQvc7v.png?f=fotoalbum_large)
Maar in de app zelf kon ik niks vinden over die meldingen, ik zie alleen de notifications.. iemand een idee?
Auto stond nog gewoon op de drive.. dus misschien een kat of een vos die op de motorkap gesprongen is..
Maar ik zag geen footprints, wel deze rare markeringen (in de dauw, dus geen krassen)
/f/image/60Yz2dFWZNzhLFBiBovyym9A.png?f=fotoalbum_large)
Je zou bijna denken dat iemand zo'n key extender truuk aan het proberen was... maar een Superb ik nou ook weer niet zo premium dat ze dat willen doen lijkt me..
@ToolkiT Wat ik zo lees op internet, is dat alarm op zich best gevoelig. Het kan zelfs een mot zijn in de auto bijvoorbeeld.
Je moet hem met parkeren ook in de P zetten, niet in de drive.ToolkiT schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:24:
Auto stond nog gewoon op de drive..
LOL... de oprit dus in NLjongetje schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:59:
[...]
Je moet hem met parkeren ook in de P zetten, niet in de drive.
Maar de P knop gebruik ik nooit.. als ik parkeer druk ik altijd power off, dan zet hij hem automatisch op handrem en in P.. scheelt weer een actie
Kan dat eigenlijk ook uit? Hier staat de auto (in de garage) altijd in z'n vrij en niet op de handrem. Zo kan ik de auto naar behoefte gemakkelijk heen en weer rollen, al naar gelang ik voor, of achter de auto even wat meer ruimte nodig heb.ToolkiT schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:40:
LOL... de oprit dus in NL
Maar de P knop gebruik ik nooit.. als ik parkeer druk ik altijd power off, dan zet hij hem automatisch op handrem en in P.. scheelt weer een actie
Bij een (evt toekomstige) S4 zou ik dus niet willen dat ie zichzelf met voor- en achteras op de rem zet.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb de station besteld, de hondenbench past anders zo lastig in de autoToolkiT schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:32:
[...]
ik kom van een Mazda6 station (2.5TD) naar Superb iV Station (PHev) en ben erg blij met de keuze
Heb jij de station of de sedan van de Superb besteld?
Die heb ik ook wel eens met de Passat. Wil nog wel eens een vliegje binnen schieten en zich verstoppen. Met name rand van het open dak lijkt een gewilde verstopplek. En zeker als het een klein nacht beestje is gaat ie in het donker aan het vliegen en gaat je alarm af. Midden in de nachtToolkiT schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:24:
Raar, vanacht kreeg ik 2x dit van de skoda app:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Paar mm is al genoeg om te detecteren, ding is vrij gevoelig
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nee. Allemaal elektronisch, ook de handrem. Werkt samen met de automaat, en zelfs met de gasrespons.Andrehj schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:37:
[...]
Kan dat eigenlijk ook uit? Hier staat de auto (in de garage) altijd in z'n vrij en niet op de handrem. Zo kan ik de auto naar behoefte gemakkelijk heen en weer rollen, al naar gelang ik voor, of achter de auto even wat meer ruimte nodig heb.
Bij een (evt toekomstige) S4 zou ik dus niet willen dat ie zichzelf met voor- en achteras op de rem zet.
Handbak kun je nog in neutraal zetten maar automatische handrem ontkom je niet aan, tenzij die ook handmatig is. Zo werkt VAG nou eenmaal.
En wat jij wilt doet niet terzake (Nofi). Je bent afhankelijk van wat er wordt aangeboden door de fabrikanten. Dit is veiliger, of wordt veiliger geacht.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Jij hebt inmiddels een knopje voor de stand van de automaat. Ik heb in de Passat nog een stengel, als ik die niet in P zet en de auto uit zet begint ie te piepen dat de automaat niet in P staatToolkiT schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:40:
[...]
LOL... de oprit dus in NL
het lijkt erop dat de GPS ontvanger niet genoeg satelieten ziet. Bij normale GPS ontvangst heb je al snel 6 of meer satelieten in beeld, als het er veel minder zijn wordt de GPS nauwkeurigheid slecht en denkt ie inderdaad dat je ergens anders bent. Heb je zelf electronische apparaten aanstaan als je rijdt? Die mogelijk je ontvangst storen. Probeer eens om die uit te zetten of het wat uitmaakt. Laptop enzo.Mimiix schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:18:
Dat doet mijn Superb uit 2011 ook, maar daar trek ik mij nooit iets van aan. Gaat prima.The Eagle schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:58:
Jij hebt inmiddels een knopje voor de stand van de automaat. Ik heb in de Passat nog een stengel, als ik die niet in P zet en de auto uit zet begint ie te piepen dat de automaat niet in P staat
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Alleen de telefoonspauldaytona schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:16:
[...]
het lijkt erop dat de GPS ontvanger niet genoeg satelieten ziet. Bij normale GPS ontvangst heb je al snel 6 of meer satelieten in beeld, als het er veel minder zijn wordt de GPS nauwkeurigheid slecht en denkt ie inderdaad dat je ergens anders bent. Heb je zelf electronische apparaten aanstaan als je rijdt? Die mogelijk je ontvangst storen. Probeer eens om die uit te zetten of het wat uitmaakt. Laptop enzo.
Overigens: Dit gebeurt vaak later tijdens de rit. Soms helpt een herstart.
Omdat de wereld buiten nederland niet plat is.. en je auto dan dus weg kan rollen..Andrehj schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:37:
[...]
Kan dat eigenlijk ook uit? Hier staat de auto (in de garage) altijd in z'n vrij en niet op de handrem. Zo kan ik de auto naar behoefte gemakkelijk heen en weer rollen, al naar gelang ik voor, of achter de auto even wat meer ruimte nodig heb.
Heb altijd geleerd dat dsg bakken met fluwelen handschoenen moeten worden geparkeerd. Eerst stoppen. Dan handrem. Dan P. Dan uit.
iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.
Krijg net een mail dat mijn auto gefabriceerd is en onderweg naar Nederland. Ze geven aan binnen 5 weken een afleverafspraak te maken mits er geen rare dingen zijn.
Zucht, te lang!!!!!
Wordt als ik het zo zie over 2 weken niet met de nieuwe auto naar Essen toe.
Eerst volgende lange rit is dan naar Berlijn in december.
Zucht, te lang!!!!!
Eerst volgende lange rit is dan naar Berlijn in december.
Als je hem prive rijdt mischien. Lease maakt niet uitAlekz87 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:53:
Heb altijd geleerd dat dsg bakken met fluwelen handschoenen moeten worden geparkeerd. Eerst stoppen. Dan handrem. Dan P. Dan uit.
Note to self: koop nooit ex lease auto’s. ✔️✅The Eagle schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:37:
[...]
Als je hem prive rijdt mischien. Lease maakt niet uit
iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.
Meeste rijden hem met het motto: Don't be gentle, it's a rental..Alekz87 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:18:
[...]
Note to self: koop nooit ex lease auto’s. ✔️✅
Dus voor mij geen oud leaserts idd...
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Tja bij elke andere auto heb je ook geen idee, terwijl de lease auto's gegarandeerd het benodigd onderhoud gehad hebben en relatief veel op de snelweg gereden worden.skai21 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 21:24:
[...]
Meeste rijden hem met het motto: Don't be gentle, it's a rental..
Wat een onzin, ik rij al een aantal jaar lease van de zaak en ga er gewoon netjes mee om. Zie niet in waarom ik de auto zou moeten afraggen. Dat doe ik ook niet met mijn laptop en telefoon van de zaak of als ik op vakantie ga met het huisje.skai21 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 21:24:
[...]
Ik behandel de mijne ook alsof hij van mij is, maar bij sommige collega's zie ik anders. Het blijft gokken met een tweede hands auto.jongetje schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:37:
[...]
Wat een onzin, ik rij al een aantal jaar lease van de zaak en ga er gewoon netjes mee om. Zie niet in waarom ik de auto zou moeten afraggen. Dat doe ik ook niet met mijn laptop en telefoon van de zaak of als ik op vakantie ga met het huisje.
En van de goede onderhoudshistorie is ook wel weer een punt.
Ik heb a.s. zaterdag een proefrit gepland in de Kodiaq PHEV Business. Dat was eigenlijk de reden dat ik in dit forum kwam neuzen. Mijn Kuga PHEV is bijna 4 jaar, dus ik mag wat nieuws uitzoeken

De 2.5 motor combinatie hybride uit mijn huidige auto loopt heerlijk met een CVT, ben benieuwd hoe ik de 1.5 met DSG ga vinden. Ben al sinds mijn Kamiq geen schakelmomenten meer gewend.
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Hier exact hetzelfde. Zelfs de met 50k op de teller tijdelijke auto behandel ik alsof het mijn eigen auto is. Jammer dat mijn voorgangers van de verhuurder dit niet hebben gedaan. Stinkt naar verdoezeld roken (heb dit wel aangegeven en dat er olie in de bak van het reservewiel ligt en hij smerig afgeleverd was, dit om te voorkomen dat ik er straks gezeik over krijg). Ik rook zelf niet en dan is dat echt niet lekker. Het is dan maar 250 euro om het schoon te laten maken. Geloof mij, dat betalen menig rokers gewoon om in de auto te raken en dan nog dat geld lost het probleem wat diegene hiermee gecreëerd heeft absoluut niet. Denk dat je lijken stank er nog beter uit krijgt dan dit. En dat krijg je er al niet uit.jongetje schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:37:
[...]
Wat een onzin, ik rij al een aantal jaar lease van de zaak en ga er gewoon netjes mee om. Zie niet in waarom ik de auto zou moeten afraggen. Dat doe ik ook niet met mijn laptop en telefoon van de zaak of als ik op vakantie ga met het huisje.
Voorgaande twee leaseauto's ook behandeld alsof het mijn eigen auto is. En straks de Octavia ook. Snap mensen echt niet.
Dit. Ik behandel hem vaak beter dan de auto van m'n vrouw. Netjes onderhouden en gewoon er mee rijden zoals je dat hoort te doen.jongetje schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:37:
[...]
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Ik vind het hoofdscherm (achter het stuur) echt heel erg donker. Voor zover ik kon vinden heb ik alles op brightness 100 (of vol) staan. Ik blijf hem heel donker vinden, mis ik iets?
Van welke auto?Boterham71 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:47:
Ik vind het hoofdscherm (achter het stuur) echt heel erg donker. Voor zover ik kon vinden heb ik alles op brightness 100 (of vol) staan. Ik blijf hem heel donker vinden, mis ik iets?
En wat gebeurt er als je je verlichting aan zet, maakt dat verschil?
Kodiaq PHEV van 2024.
Overdag valt het mee, maar als ik 's avonds rijd (dus met verlichting aan) is de backlight van het scherm gewoon teveel gedimd. Ik wil de brightness veel hoger, maar dat lukt dus niet.
Overdag valt het mee, maar als ik 's avonds rijd (dus met verlichting aan) is de backlight van het scherm gewoon teveel gedimd. Ik wil de brightness veel hoger, maar dat lukt dus niet.
Dat is wel bijzonder, ik heb alle binnen verlichting in mijn Kodiaq 2025 juist volledig gedimd, omdat het anders net lijkt alsof ik in de zonnebank zitBoterham71 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:43:
Kodiaq PHEV van 2024.
is verkeersbordenherkenning iets wat later nog toe te voegen is bij een Superb iV Combo business sportline uit 2021?
Wat ik zo lees hier, denk ik dat je juist blij moet zijn dat je het niet hebt 😅deTuinman schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:03:
is verkeersbordenherkenning iets wat later nog toe te voegen is bij een Superb iV Combo business sportline uit 2021?
Jazeker en je kan het ingrijpen bij verkeersbordherkenning gewoon uitschakelen.deTuinman schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:03:
AMD Ryzen 9 5900X @4.8Ghz, ASUS ROG Strix X570-E Gaming, G.Skill F4-360016-32GTZNC, ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC Edition 12GB GDDR6X, Lian Li PC-O11 Dynamic (evo) 2x 240 Rad.
Kan ik dat zelf of via een dealer?stigma schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:02:
[...]
Jazeker en je kan het ingrijpen bij verkeersbordherkenning gewoon uitschakelen.
vreemd dat je het niet hebt. Stuur me eens je chassisnummer, dan kijk ik even.deTuinman schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:03:
Laat even weten wat eruit komt, ben namelijk ook wel benieuwd, Octavia 2021
on that topic.. is de optie die speed cameras aangeeft ook uit te zetten? of iig in te stellen dat hij alleen dat doet als je te hard rijd?Luuk1983 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:21:
[...]
Wat ik zo lees hier, denk ik dat je juist blij moet zijn dat je het niet hebt 😅
Speed warning kan ik makkelijk via stuur uitzetten (elke rit, maar inmiddel muscle memory), maar MrsT word ram gek van die speed camera warning..
Ditto met de forward crash warning.. die is ook veel te gevoellig..
Ik snap niet echt het verschil wat je bedoelt tussen optie 'speed cameras' en 'speed warning'? Wil je eens wat duidelijker zijn?ToolkiT schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:00:
[...]
on that topic.. is de optie die speed cameras aangeeft ook uit te zetten? of iig in te stellen dat hij alleen dat doet als je te hard rijd?
Speed warning kan ik makkelijk via stuur uitzetten (elke rit, maar inmiddel muscle memory), maar MrsT word ram gek van die speed camera warning..
Ditto met de forward crash warning.. die is ook veel te gevoellig..
Denk dat dat echt wel reuze mee valt hoor. Gros van de autorijders in NL zijn echt geen scheurijzers en rijden net zo rustig/normaal als dat de auto volledig van hunzelf zou zijn.skai21 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 21:24:
[...]
[ Voor 25% gewijzigd door Scrtz op 21-10-2025 10:14 ]
Als ik de speed warning uitzet krijg ik geen ping meer als ik te hard rijd.. maar bij de camera om de hoek krijg ik wel een stem die zegt: "caution speed camera ahead, watch your speed"Scrtz schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:12:
[...]
Ik snap niet echt het verschil wat je bedoelt tussen optie 'speed cameras' en 'speed warning'? Wil je eens wat duidelijker zijn?
Oh op die manier. Zal ergens in navigatie instellingen staan lijkt mij? Heb een hele hoop VAG auto's gereden en nog steeds van meerdere merken maar dat heb ik zelf nog nooit gehoord.ToolkiT schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:03:
[...]
Als ik de speed warning uitzet krijg ik geen ping meer als ik te hard rijd.. maar bij de camera om de hoek krijg ik wel een stem die zegt: "caution speed camera ahead, watch your speed"
ah goed idee.. in nav heb ik nog niet in de settings gekeken..Scrtz schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:06:
[...]
Oh op die manier. Zal ergens in navigatie instellingen staan lijkt mij? Heb een hele hoop VAG auto's gereden en nog steeds van meerdere merken maar dat heb ik zelf nog nooit gehoord.
In de Elroq zit dat in de "Traffication" app. Weet niet of die app in alle modellen zit of alleen de nieuwere.ToolkiT schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:18:
[...]
ah goed idee.. in nav heb ik nog niet in de settings gekeken..
TMBJW9NP2N7010301Rainesh schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:52:
[...]
vreemd dat je het niet hebt. Stuur me eens je chassisnummer, dan kijk ik even.