Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 21:27
Boeie schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:27:
In dit topic wat meegelezen en ik ben benieuwd, nu er al een aantal mensen zijn die met de 'nieuwe' aandrijflijn rijden (PHEV met grotere accu, nieuwe Kodiaq of Superb), wat je gebruikerservaring is qua rijden op langere afstanden (100+ km). Hoe voelt het aan?

Natuurlijk zijn er een aantal mensen die zoveel mogelijk elektrisch proberen te rijden, maar mij lijkt het ook dat je tijdens het rijden echt hybride wil rijden.

Reden van vragen; heb nu een EV (Enyaq) en overweeg deze aandrijflijn. Mijn usecase is dat ik een eigen laadpaal thuis heb en daarmee de auto zou kunnen laden. Alleen rijd ik 1 a 2x per week ook langere afstanden (250+ op een dag waarbij ik onderweg niet wil laden).

Daarom ben ik benieuwd naar verbruikscijfers en rijgedrag op langere afstand, dat kan ik niet uit een (korte) proefrit halen.
Met mijn vorige Golf 8 GTE haalde ik ong 1 op 15 en dat was met overwegend veel sportief rijgedrag en afentoe stekkeren. Nadeel van deze garantie was dat binnen 30-40km de accu al leeg was.

Ik heb nu sinds begin dit jaar een Cupra Terramar 272pk en stekker nu eigenlijk elke dag via de snellader op de zaak (hoef ik zelf geen kabel meer uit kofferbak te halen, heel fijn!) en bijna 1.000km gereden en nog niet hoeven tanken. Maargoed met circa 100km range en elke dag stekkeren is dat dan al snel niet meer zo heel moeilijk.

Qua gevoel is de aandrijving/versnellingsbak nu ook meer afgestemd op elkaar, vond die in de Golf afentoe nog eens wat twijfelachtig. Maar wel nog erg vroeg om nu al conclusies over te trekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Scrtz schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:59:
Ik heb nu sinds begin dit jaar een Cupra Terramar 272pk en stekker nu eigenlijk elke dag via de snellader op de zaak (hoef ik zelf geen kabel meer uit kofferbak te halen, heel fijn!)
Snelladen van zo'n kleine accu is niet bepaald bevorderlijk voor de levensduur...
en bijna 1.000km gereden en nog niet hoeven tanken. Maargoed met circa 100km range en elke dag stekkeren is dat dan al snel niet meer zo heel moeilijk.
Had je dan niet beter een EV kunnen uitzoeken?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
In dit topic wat meegelezen en ik ben benieuwd, nu er al een aantal mensen zijn die met de 'nieuwe' aandrijflijn rijden (PHEV met grotere accu, nieuwe Kodiaq of Superb), wat je gebruikerservaring is qua rijden op langere afstanden (100+ km). Hoe voelt het aan?

Natuurlijk zijn er een aantal mensen die zoveel mogelijk elektrisch proberen te rijden, maar mij lijkt het ook dat je tijdens het rijden echt hybride wil rijden.

Reden van vragen; heb nu een EV (Enyaq) en overweeg deze aandrijflijn. Mijn usecase is dat ik een eigen laadpaal thuis heb en daarmee de auto zou kunnen laden. Alleen rijd ik 1 a 2x per week ook langere afstanden (250+ op een dag waarbij ik onderweg niet wil laden).

Daarom ben ik benieuwd naar verbruikscijfers en rijgedrag op langere afstand, dat kan ik niet uit een (korte) proefrit halen.
De hybride aandrijving is bij VAG eigenlijk 'sinds het begin' (ik reed een Golf GTE van 2014-2019) al heel goed: soepel en pakt mooi over. Doordat er ook met de elektrische aandrijving altijd geschakeld wordt is het gevoel nagenoeg gelijk of je EV, hybride of benzine rijdt. Dit gold voor de GTE uit 2014 net zo goed als voor mijn huidige Superb van de vorige generatie (feitelijk dezelfde techniek als de Golf GTE van 2014 met een iets grotere accu). De nieuwe Superb zal niet anders zijn.

Wanneer je de batterij echt helemaal naar 0 hebt gereden is het met een koude motor wel even wat meer schokkerig, je merkt dan ook dat de 1.5 wat harder moet werken en hij is iets luidruchtiger. Zolang je er niet mee gaat lopen trappen heb je daar echter totaal geen last van en is het voldoende stil, soepel en comfortabel. Op lange ritten stel ik de hybride aandrijving daarom altijd in op "10-20% behouden" en niet op helemaal automatisch (want dan rijdt 'ie 'm leeg en wordt het dus wat minder geraffineerd, vooral op lage snelheden).

Overigens kun je dit tijdens een proefrit prima testen? Je hoeft niet eerst de hele batterij leeg te rijden maar kunt 'm gewoon in verschillende hybride-modussen zetten waarbij je het kunt ervaren. Door tijdens een proefrit eerst de batterij wat leger te rijden en 'm daarna in te stellen op de hybride-modus waarbij je het batterijniveau hóger zet dan het huidige niveau (niet zeker of dat nog kan met de nieuwste modellen) kun je zelfs (grotendeels) simuleren hoe hij rijdt als de batterij niet meer gebruikt zou worden voor de aandrijving.

Ik zou het vooral tóch gaan proberen in een proefrit en hiermee experimenteren. Waarom gaat de Enyaq weg trouwens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boterham71
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 15:38
Ik ben van Tesla naar Kodiaq PHEV overgestapt. Tesla had geen versnellingen en was dus veel soepeler. De PHEV rijdt als een benzine auto. Hij schakelt dus ook mee in de elektrische stand. Je Kodiaq wil constant op elektriciteit rijden, ook op lange stukken. Pas als hij leeg begint te raken begint de hybride na te denken over benzine. Je kunt dat met de hand aanpassen, maar helemaal zonder elektriciteit rijden kan niet.

Iemand stelde de vraag waarom geen EV... Voor mij is dit de oplossing voor mijn caravan. Hiervoor moest ik altijd wisselen met een benzine auto van een collega, dit is vele malen praktischer. Woonwerk op elektriciteit, lange ritten lekker tanken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Ik weet niet wat precies je vraag is, maar hieronder een aantal langere ritten met een Kodiaq 2. Voornamelijk snelweg en in hybride stand.

Rit van 200+ km in hybride stand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_KGc_Ag1EYUvKdmGyRlsIdqxbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rpzs3UXPBAJDaC0EyYS8Elji.jpg?f=fotoalbum_large

Terugrit met lege accu. Opladen ter plaatse was onhandig en duur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwSxVWe-S0IJK2728AsBTJiXsR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Y4TjyQoXDCgss3n2IUkUJVf.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een langere snelwegrit met volle accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JgZ0HiNR5L1JnAFi2H3Rf9x_mQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pq7uSiI0lI0gQJAsw8uoysl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het prima rijden, of het nou volledig elektrisch, hybride of met (zo goed als) lege accu is.

Als ik voornamelijk electrisch wil rijden moet ik wel bijna elke dag stekkeren. Met dit weer is mijn broek zo'n 80 km.

[ Voor 3% gewijzigd door VanRoyal op 15-01-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
avotar schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:15:
[...]

In mijn karoq zit er bij mijn versnellingspook links onder een knopje met het remsysteem. Als het brandt, zal hij automatisch de handrem erop zitten als je stil staat en de rem een keer ingedrukt hebt.
Die heb ik gevonden. Ik kan alleen niet verklaren wanneer het aan of uit staat. Ik ga vanavond eens testen met gebruikersprofielen. Ik ben inmiddels in staat om alle gebruikersprofielen weg te gooien en mijn vrouw gewoon haar stoel op haar memory stand te laten zetten en de rest af te blijven. Ik heb het idee dat er veel meer in de profielen wordt vastgehouden dan het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Andrehj schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:35:
[...]

Snelladen van zo'n kleine accu is niet bepaald bevorderlijk voor de levensduur...

[...]

Had je dan niet beter een EV kunnen uitzoeken?
Lease dus die levensduur maakt mij niet heel veel uit. Als het maar makkelijk is voor mij :)

Nee ben geen voorstander van elektrisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 12:19
Bedankt allemaal voor de reacties! Dit geeft mij een aardig beeld

@Mimiix Verbruikscijfers etc, en hoe de auto zich gedraagt, maar als jouw vorige auto een normale benzine was heb je wellicht minder referentie :)
@Scrtz Ik heb wel eens een vorige generatie Passat GTE gereden, zelfde aandrijflijn, wat mij met name aanspreekt aan de vernieuwde aandrijflijn is de verhoogde EV range, maar ik weet dat je je daar niet op blind moet staren.
@MrAcid De Enyaq gaat weg omdat deze richting de 100.000 gaat, en ik na straks 3 jaar met deze en hiervoor 3 jaar een andere (Tesla) EV, toch denk dat een Phev met een goed afgestemde aandrijflijn, mij blijer maakt dan een pure EV.
@Boterham71 Dat vind ik wel raar, dat de auto veel alleen elektrisch probeert te rijden, want als ik het goed begrijp laadt hij niet rijdende weg het elektro systeem op?
@VanRoyal Bedankt, dat zijn hele duidelijke overzichten! En dat verbruik (ook al is hij praktisch leeg) valt mij mee.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Superb, maar eerst maar eens proefrijden en kijken wat ik nog terug krijg voor de Enyaq.... Mogelijk ook kijken voor een (Duitse) import want ik wil eigenlijk een L&K uitvoering, en die is hier niet leverbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxXiHiqcpRB2TpN3Sw9W7KGsy-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1f06m5qt9jtwZbl2AYzhOyT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
Boeie schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:39:

@Mimiix Verbruikscijfers etc, en hoe de auto zich gedraagt, maar als jouw vorige auto een normale benzine was heb je wellicht minder referentie :)
@Scrtz Ik heb wel eens een vorige generatie Passat GTE gereden, zelfde aandrijflijn, wat mij met name aanspreekt aan de vernieuwde aandrijflijn is de verhoogde EV range, maar ik weet dat je je daar niet op blind moet staren.
@MrAcid De Enyaq gaat weg omdat deze richting de 100.000 gaat, en ik na straks 3 jaar met deze en hiervoor 3 jaar een andere (Tesla) EV, toch denk dat een Phev met een goed afgestemde aandrijflijn, mij blijer maakt dan een pure EV.
@Boterham71 Dat vind ik wel raar, dat de auto veel alleen elektrisch probeert te rijden, want als ik het goed begrijp laadt hij niet rijdende weg het elektro systeem op?
@VanRoyal Bedankt, dat zijn hele duidelijke overzichten! En dat verbruik (ook al is hij praktisch leeg) valt mij mee.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Superb, maar eerst maar eens proefrijden en kijken wat ik nog terug krijg voor de Enyaq.... Mogelijk ook kijken voor een (Duitse) import want ik wil eigenlijk een L&K uitvoering, en die is hier niet leverbaar.

[Afbeelding]
Echte lange ritten moet ik ook nog maken. Maar met de GTE haalde ik al vrij makkelijk 1 op 15 bij lange ritten. Dan was het met volle accu heenrijden. Dat zal met de nieuwe generatie ivm de stuk grotere accu nog veel makkelijker te evenaren zijn omdat er ook veel langer in hybride modus kan worden gereden.

Bijkomend voordeel is ook dat je veel makkelijker genoeg capaciteit hebt om de standkachel te starten, bij de GTE was bij mij om de haverklap de accu te leeg. (omdat bijv de vrouw de auto had gepakt voor 20-30km en dit vrijwel volledig elektrisch deed)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online

[Afbeelding]
Hier dan ook nog wat overzichten van verbruik op lange ritten voor de Superb (2020 dus niet de nieuwste accucapaciteit). Of er lading in de accu zat kun je zien aan het verbruik in kWh (indien bijna 0 was ‘ie vanaf het begin leeg, anders 100%).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pgxFSx4rGPwUzEw3wXGDKrg-3g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eFwnyshSa0ymuZFgJh8kC75O.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyJM4vEHWMpnMe8KjVhdUhncXHY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MYmDy1YhzRbkmIEnBtDqbwlI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxCm1t2230RC9m6rW3YCWEhM5Zs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KxlSDXhkd13aLMnrQnVFccLG.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLHyK2flSsDDRGvENzBRtn6zdOY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uf0oBTag43IZDsDyhw5UIsYU.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:36
Scrtz schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:00:
[...]

Echte lange ritten moet ik ook nog maken. Maar met de GTE haalde ik al vrij makkelijk 1 op 15 bij lange ritten.
Is dat zuinig? Mijn Octavia station (met 1.0 benzine motortje) deed 1:20 op langere ritten. En dat was gen plugin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boterham71

Hij laadt zo goed als niet op bij het rijden. Soms heb ik na een tijdje op benzine kachelen ineens weer een procent of 2 beschikbaar (recharge op basis van teruglevering bij gas los).

En ja ik ben er ook niet zo tevreden mee, want zo rij je heel vaak je accu leeg. Ik had hier al eerder vragen over gesteld, maar je kunt het niet stoppen. Maak een proefrit en probeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:28
Boterham71 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:55:
[...]

Hij laadt zo goed als niet op bij het rijden. Soms heb ik na een tijdje op benzine kachelen ineens weer een procent of 2 beschikbaar (recharge op basis van teruglevering bij gas los).

En ja ik ben er ook niet zo tevreden mee, want zo rij je heel vaak je accu leeg. Ik had hier al eerder vragen over gesteld, maar je kunt het niet stoppen. Maak een proefrit en probeer.
Dus eigenlijk resulteert dit in vaker stekkeren dan met een EV die 600-700 WLTP heeft..

Ik ben aan het twijfelen om Kodiaq phev te nemen ter vervanging van mijn EV6, ik heb namelijk geen eigen laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Voor mij was niet zelf bij huis kunnen opladen ook een overweging om hybride te gaan rijden. Ik kan alleen op het werk opladen. Ik heb binnen drie maanden gemerkt dat de buitentemperatuur erg veel invloed heeft. Gaf het dashboard in de eerste weken nog >120km elektrisch aan, nu ben ik al blij dat er een getal staat dat met een 8 begint. In het begin kon ik elektrisch op en neer rijden, en thuis nog een keer de supermarkt op en neer ofzo. Nu, in de winter red ik dat niet. Hybride rijden voorkomt dat ik >250m moet lopen naar dichtstbijzijnde publieke laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
GEi schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:02:
Voor mij was niet zelf bij huis kunnen opladen ook een overweging om hybride te gaan rijden. Ik kan alleen op het werk opladen. Ik heb binnen drie maanden gemerkt dat de buitentemperatuur erg veel invloed heeft. Gaf het dashboard in de eerste weken nog >120km elektrisch aan, nu ben ik al blij dat er een getal staat dat met een 8 begint. In het begin kon ik elektrisch op en neer rijden, en thuis nog een keer de supermarkt op en neer ofzo. Nu, in de winter red ik dat niet. Hybride rijden voorkomt dat ik >250m moet lopen naar dichtstbijzijnde publieke laadpaal.
Is het de moeite waard? Of had je achteraf toch liever een EV gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
GEi schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:02:
Ja dat klopt, temperatuur en weersomstandigheden kunnen zomaar 20/25% schelen (vertel mij wat :o).

Maar als je dan een Hybride hebt die ook nog slim omgaat met het opladen van de accu terwijl je rijdt. Ik ga binnenkort eens een proefrit maken en het onderzoeken. Eens kijken of ik misschien een dagje kan ruilen van auto bij een dealer en een echt lange rit maken.

Het voordeel van de Superb (Kodiaq weet ik niet) tov. andere PHEV's met een lange range is dat ze zo'n 200kg lichter zijn (Volvo V60 bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
DG90 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:18:
[...]

Dus eigenlijk resulteert dit in vaker stekkeren dan met een EV die 600-700 WLTP heeft..
Ja, met een PHEV sta je altijd aan een laadpaal. Met een EV is dat echt veel minder. Dat was voor mij ook weer even wennen na de Tesla die ik de afgelopen 5 jaar gereden heb, maar ik doe het braaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
MrAcid schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:29:
[...]

Ja, met een PHEV sta je altijd aan een laadpaal. Met een EV is dat echt veel minder. Dat was voor mij ook weer even wennen na de Tesla die ik de afgelopen 5 jaar gereden heb, maar ik doe het braaf.
Het zet mij toch aan het twijfelen. Weet je hoeveel km je ongeveer op hybride mode kan rijden totdat de accu geheel leeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TsiisSkaaf
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:52
Boterham71 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:16:
Net mijn Kodiaq opgehaald. Bij de dealer binnen nog allerlei storingen op de sensor voor wat ze niet direct konden oplossen. Gelukkig reed ik daar weg en werkte alles gewoon. Storingen bleven ook weg. Hopelijk kwam dat omdat hij al een hele tijd stil stond en vandaag maar 4km had gereden... we gaan het zien. Hij reed wel erg lekker. Hij zat ook beter dan mijn Tesla trouwens.

[Afbeelding]
Mooie auto.
Welke kleur is dit?

As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TsiisSkaaf schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:17:
[...]

Mooie auto.
Welke kleur is dit?
Race Blue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MrAcid schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:29:
[...]

Och... Of nooit... Ik laad thuis, zet hem savonds aan de kabel en hij is sochtends opgeladen. Elders laden is een stuk minder aantrekkelijk. Dus dat doen we eigenlijk niet. Resulteert tot nu toe in een verbruik van 1,2 op 100.

Had het met een EV voor 90% van het jaar ook wel gered. Maar dan was ik ofwel nog 30k extra kwijt geweest ofwel een enorme bak bijtelling. Die EV komt er wellicht als tweede auto. We zaten aan een Elroq te denken. Hoewel ik inmiddels meer neig naar een Karoq.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 15-01-2025 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Niet online
DG90 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:40:
[...]

Het zet mij toch aan het twijfelen. Weet je hoeveel km je ongeveer op hybride mode kan rijden totdat de accu geheel leeg is?
Met dit weer (!) kan ik met mijn Kodiaq denk ik zo'n 250 km hybride rijden tot de accu leeg is. Volledig EV zou nu zo'n 85 km zijn.

Ik heb er overigens nog geen spijt van dat ik voor een PHEV ben gegaan ipv een EV. Ik vind elektrisch rijden echt heel fijn en zodra hij de motor gaat gebruiken voelt dat opeens een beetje ouderwets, maar ik weet niet of ik het (nu) zou willen inruilen voor volledig EV. Je hoort vaak mensen roepen dat PHEV 'worst of both worlds' is, maar ik ben wel blij met de flexibiliteit en zie het toch echt meer als best of both worlds. Voor mijn deur zijn twee publieke laadpalen waar ik nog voor 39 cent kan laden en er eigenlijk altijd wel plek is, maar ik ben vaak genoeg op plekken geweest waar ik wellicht zou willen laden maar vervolgens of geen vrije paal kan vinden, of het tarief ligt boven de 60 cent en dan is benzine al snel voordeliger. Het niet druk hoeven maken over het moeten laden vind ik heel fijn. Dat ik daardoor wat vaker moet laden neem ik op de koop toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 15:31
Hierbij deel wat screenshots uit de user manual van de nieuwe Kodiaq & Superb. Het is toch echt een standkachel. Die van de superb werkt prima tijdens het laden in mijn ervaring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rz2gB-rpyveyVPCqL8NCU7yRGHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/laqT5kKogIHXi3tOGC4iTZ2i.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUztTNTpNi9McITvNmgVDpJmavg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SeEuC4HH5lI9SAN3l0iaUzpa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:31:
[...]

Och... Of nooit... Ik laad thuis, zet hem savonds aan de kabel en hij is sochtends opgeladen. Elders laden is een stuk minder aantrekkelijk. Dus dat doen we eigenlijk niet. Resulteert tot nu toe in een verbruik van 1,2 op 100.
Dat is waar, als je gewoon thuis een oprit + vaste kabel hebt is het heel weinig werk en heel relaxed. Ik ben na elke rit een plekje in de straat aan het zoeken (zo niet: publieke paal) en als ik die heb dan ga ik in de weer met verlengkabel over de stoep + mat om de kabel netjes af te dekken. Vervolgens ook 'zsm' weer weghalen als hij vol is, want het ligt toch over de stoep. Dus dan merk je het laden best wel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
DG90 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:40:
[...]

Als je boven de 130km/h blijft: totdat de tank leeg is. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DG90
VanRoyal schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:50:
[...]

Met dit weer (!) kan ik met mijn Kodiaq denk ik zo'n 250 km hybride rijden tot de accu leeg is. Volledig EV zou nu zo'n 85 km zijn.

Ik heb er overigens nog geen spijt van dat ik voor een PHEV ben gegaan ipv een EV. Ik vind elektrisch rijden echt heel fijn en zodra hij de motor gaat gebruiken voelt dat opeens een beetje ouderwets, maar ik weet niet of ik het (nu) zou willen inruilen voor volledig EV. Je hoort vaak mensen roepen dat PHEV 'worst of both worlds' is, maar ik ben wel blij met de flexibiliteit en zie het toch echt meer als best of both worlds. Voor mijn deur zijn twee publieke laadpalen waar ik nog voor 39 cent kan laden en er eigenlijk altijd wel plek is, maar ik ben vaak genoeg op plekken geweest waar ik wellicht zou willen laden maar vervolgens of geen vrije paal kan vinden, of het tarief ligt boven de 60 cent en dan is benzine al snel voordeliger. Het niet druk hoeven maken over het moeten laden vind ik heel fijn. Dat ik daardoor wat vaker moet laden neem ik op de koop toe.
Bedankt voor je reactie!

Dus in de zomer kun je wel zo’n 300km hybrid rijden, dus elke dag laden is dan zeker niet nodig.

Ik vind phev ook niet het slechtste van beide, ondanks dat EV’s heerlijk rijden. Ik vond de Kodiaq ook net verkeerd rijden en best goede aandrijving, vooral omdat het wegrijden altijd EV is.

Het niet “moeten” laden lijkt mij dus ook weer heerlijk. Ik heb openbare laadpalen in de buurt, maar het is toch telkens weer spannend als je ‘s avonds laat thuis komt en de volgende ochtend weer vroeg moet vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
MrAcid schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:24:
[...]

Als je boven de 130km/h blijft: totdat de tank leeg is. :+
Ik weet niet of ze dat in mijn woonwijk fijn vinden 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
DG90 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:27:
[...]

Ik weet niet of ze dat in mijn woonwijk fijn vinden 😂
Ik hoop dat je geen 300km door je woonwijk rijdt. Per dag. :+
Ok, ik zal hier stoppen met de licht offtopic smalltalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sourcey schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:09:
Hierbij deel wat screenshots uit de user manual van de nieuwe Kodiaq & Superb. Het is toch echt een standkachel. Die van de superb werkt prima tijdens het laden in mijn ervaring.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Of ie tijdens het laden verwarmt weet ik niet. Weet wel dat ie niet bijlaadt om het verwarmen te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:23

Mimiix

Professioneel Prutser

Sourcey schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:09:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het spijt me echt, maar ik kreeg toch echt een notificatie dat ik niet mocht voorverwarmen onder de 25% accuspanning.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

DG90 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:27:
[...]
Is het de moeite waard? Of had je achteraf toch liever een EV gehad?
Psychisch ben ik nog niet toe aan een EV. Ik vind het een fijne gedachte dat ik voor het werk naar de andere kant van NL kan rijden, en weer terug, zonder te tanken e/o laden.
Praktisch is het op dit moment ook niet omdat wij geen eigen grond hebben waar we de auto kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Net even in mijn boekje gekeken. Hier staat alles duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkxLkUakcNzMa483o237AZw0TNU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y9AMTzGWUDlMLaZah9Layakk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mimiix schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:28:
Net even in mijn boekje gekeken. Hier staat alles duidelijk:
[Afbeelding]
Ja de theorie is heel duidelijk. De praktijk heel duidelijk anders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Boterham71 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:55:
[...]

Je kan hem zelf handmatig in hybride modus zetten. Of een accu behoud % instellen.

En als je een navi adres invult bijv 200km verder dan zal ie ook veel eerder in hybride modus gaan rijden omdat de meest zuinige route/rijmodus berekend wordt.
jongetje schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:30:
[...]

Is dat zuinig? Mijn Octavia station (met 1.0 benzine motortje) deed 1:20 op langere ritten. En dat was gen plugin.
Nee klopt ook, had erbij moeten vermelden met overwegend sportieve rijstijl. Dus dan is 1 op 15 vrij knap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

MikeyMan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:37:
[...]

Ja de theorie is heel duidelijk. De praktijk heel duidelijk anders :P
Hoezo? Bij mij komt t overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mimiix schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 05:45:
[...]

Hoezo? Bij mij komt t overeen.
Nouja, goed, het is een half verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sourcey
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 15:31
Ah ik zie nu dat de niet-PHEV versie van de kodiaq & superb een standkachel heeft, en de PHEV versie inderdaad een warmtepomp. Ik had de boekjes van de niet-iV versie ipv de iV versies geopend

[ Voor 65% gewijzigd door Sourcey op 16-01-2025 08:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boterham71
TsiisSkaaf schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:17:
[...]

Mooie auto.
Welke kleur is dit?
Thanks. Het is Race Blue. Grappig is dat ik een zwarte of staalgrijze wilde... maar ik heb mijn 4-jarige laten kiezen haha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZQnKSNLCGLY8HQR3JsBhF-ukfg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5X6NZK1wFWGSdDQWEyH66gFX.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83xOO0yYYv216-fhSIwkZVJhJrc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0rq9iTY0Ehggpj3ndEp5Vl46.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Boterham71 op 16-01-2025 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
DG90 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:18:
[...]

Ik ben aan het twijfelen om Kodiaq phev te nemen ter vervanging van mijn EV6, ik heb namelijk geen eigen laadpaal.
Ja, ik kom van een model 3 af en die stekkerde ik max 1 keer per week. Deze elke dag. Ik heb geen laadpaal, maar wel gewoon publieke laadpleinen/laders in de buurt en ik kan bij kantoor laden. Nu 1500 km er op en tank geeft voor het eerst een warning. De enige reden dat ik voor PHEV ben gegaan is voor onze caravan. Anders had ik een i4 geleaset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
Boterham71 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:11:
[...]

Ja, ik kom van een model 3 af en die stekkerde ik max 1 keer per week. Deze elke dag. Ik heb geen laadpaal, maar wel gewoon publieke laadpleinen/laders in de buurt en ik kan bij kantoor laden. Nu 1500 km er op en tank geeft voor het eerst een warning. De enige reden dat ik voor PHEV ben gegaan is voor onze caravan. Anders had ik een i4 geleaset.
Ik stekker nu met mijn EV6 ook wel 3 keer per week (openbaar), soms zelfs 2 dagen achter elkaar. Straks wel mogelijkheid om op het werk te laden. Het grote voordeel is gewoon dat je niet “moet” laden denk ik. Geen 5 min lopen naar een laadpaal is die in de buurt bezet zijn.

Ik heb geen caravan (ook niet van plan). Maar wel 2 kleine kinderen, dus veel meenemen en wel van plan om dan met de auto op vakantie te gaan. Nu met EV wil ik die laadstress niet met huilende kinderen op de achterbank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 14:59

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

MikeyMan schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:52:
Liep vanochtend langs de auto met de hond, terwijl hij aan het voorverwarmen was. Dus de stekker eruit en erin gedaan. Laden ho maar.

Dus vertrokken met 87%. :X
Ik heb de afgelopen dagen ook wat geexperimenteerd met het voorverwarmen. Mijn voorlopige concludsie is dat onze Kodiaq voorverwarmd met stroom van de laadpaal, mits de laadsessie nog loopt.

Mijn dagelijkse routine is dat ik na thuiskomen van werk de Kodiaq aan de laadpaal (Peblar Home) hang, en dat de auto dan geladen wordt tot 80%. Het laden heb ik gecapped op 3 fase 10 ampere en duurt ongeveer 3 uur. Het laden is dus typisch rond 21:00 klaar, maar ik koppel de auto pas de volgende ochtend voor vertrek los.

Als de laadsessie op de Peblar wordt gestart, dan veranderd de LED op de Peblar van groen naar blauw. S'ochtends is de LED nog steeds blauw, dus ik neem aan dat de laadsessie ook nog steeds actief is. Als ik de auto dan voorverwarm zie ik in het dashboard van de Peblar ook dat er opnieuw stroom van de paal afgenomen wordt.

De auto heeft een instelling om de laadkabel te ontgrendelen als het opladen voltooid is (in mijn geval bij 80% rond 21:00). Deze optie had ik eerst aan staan en ik heb het idee dan de laadsessie beeindigd wordt als de kabel wordt ontgrendeld en dat er dan stroom uit de accu wordt gebruikt voor voorverwarmen, ondanks dat de stekker nog in de auto zit.

[ Voor 4% gewijzigd door -bolio- op 16-01-2025 09:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
-bolio- schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:43:
Het laden heb ik gecapped op 3 fase 10 ampere en duurt ongeveer 3 uur. Het laden is dus typisch rond 21:00 klaar, maar ik koppel de auto pas de volgende ochtend voor vertrek los.
Je zou de netbeheerder een stuk blijer maken als je het laden wat later zou starten. Rond 18 uur is precies de piek van het elektriciteitsverbruik. En dan trek jij even 7 kW extra uit het net...
Het wordt hoog tijd dat iedereen (zeker de eigenaren van EV's) verplicht een dynamisch contract krijgt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 18:23

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Andrehj schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Je zou de netbeheerder een stuk blijer maken als je het laden wat later zou starten. Rond 18 uur is precies de piek van het elektriciteitsverbruik. En dan trek jij even 7 kW extra uit het net...
Het wordt hoog tijd dat iedereen (zeker de eigenaren van EV's) verplicht een dynamisch contract krijgt.
ik heb geen zonnepanelen en geen EV, dus wat moet ik dan met zo'n contract.
Ga echt niet in de nacht wakker worden om de was uit de trommel te halen en aan de lijn te hangen.
want dat laatste kan ik helaas niet automatiseren, en ik gok niet dat jij langs komt om te strijken :P

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:06
Weet iemand hoe ik bij een Skoda Octavia 4 kan controleren of er nieuwe updates zijn? Volgens mij moet ik OTA updates krijgen, maar dit is best een oude versie volgens mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7lXlCqOa54htEDvqJQTdbBJx3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0YTK1ntBQSZuKSUAxG99r73.jpg?f=fotoalbum_large

Je hebt nergens een knop iets van: controleer op updates ofzo he?

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Luuk1983 Skoda bepaald wie ze wanneer een update geven. Deze is wat ouder, maar skoda brengt maar 2 a 3 versies per jaar uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 14-09 10:07
Luuk1983 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:08:
Weet iemand hoe ik bij een Skoda Octavia 4 kan controleren of er nieuwe updates zijn? Volgens mij moet ik OTA updates krijgen, maar dit is best een oude versie volgens mij:

[Afbeelding]

Je hebt nergens een knop iets van: controleer op updates ofzo he?
Op deze versie krijg je geen OTA updates....want je systeem is wel verschrikkelijk oud. Stuur maar een berichtje dan help ik je ermee.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMen
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 08:03
Maar hoe boeiend zijn die updates nou echt? Vandaag update naar 1985 gehad. Maar ik merk verder niks. Zijn het echt alleen maar kleine onderwater fixes of zou ik er ook wat van moeten merken?

Learn from yesterday, Live for today, Hope for tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 14-09 10:07
FlyingDutchMen schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:23:
Maar hoe boeiend zijn die updates nou echt? Vandaag update naar 1985 gehad. Maar ik merk verder niks. Zijn het echt alleen maar kleine onderwater fixes of zou ik er ook wat van moeten merken?
ligt eraan vanaf welk versie je komt.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Rainesh schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:38:
[...]

1803?. :*)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMen
Rainesh schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:38:
[...]

1941 dus valt mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FlyingDutchMen schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:23:
Wat had je willen merken?

Tis normaal gesproken bugfixing. Geen nieuwe features ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
MikeyMan schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:19:
Tis normaal gesproken bugfixing. Geen nieuwe features ofzo.
Inderdaad. @FlyingDutchMen Voor steeds nieuwe features moet je een Tesla kopen, maar dan loop je wel het risico dat een of andere gekke roerganger daar ineens besluit om al je parkeersensoren (waar je nota bene voor betaald hebt) bij een SW-upgrade uit te schakelen, omdat ie heeft verzonnen dat dat ook wel met een camera kan... 8)7 |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 17:02

Ethirty

Who...me?

Andrehj schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:13:
[...]

Inderdaad. @FlyingDutchMen Voor steeds nieuwe features moet je een Tesla kopen, maar dan loop je wel het risico dat een of andere gekke roerganger daar ineens besluit om al je parkeersensoren (waar je nota bene voor betaald hebt) bij een SW-upgrade uit te schakelen, omdat ie heeft verzonnen dat dat ook wel met een camera kan... 8)7 |:(
Oh en veel “nieuwe” features zijn bij de VAG-groep al jaren standaard.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMen
Allemaal goede punten en inderdaad fijn dat het niet een Tesla is. Al weet ik niet of een VAG auto met security leaks beter is 😅. Maar wat Tesla wel doet en skoda blijkbaar niet. Is release notes geven. Als het inderdaad alleen maar bugs zijn, top dat het is opgelost, maar wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Wat ik vanmorgen meemaakte… na het wegrijden ging een hele kerstboom aan lampjes en piepjes af en werd de hulpdienst gebeld. Dat telefoontje kon ik op tijd annuleren, maar hij bleef proberen de hulpdienst te bellen. Volgens de sensoren had ik een ongeluk gehad oid. Geen idee welke sensor en kon daarom ook niet de sensor vrijmaken oid. De hele weg bezig geweest om iedere keer het belletje naar de hulpdienst te annuleren. Op de terugweg hetzelfde, maar gedurende de rit naar huis hield het op. Eindelijk rust in de auto. Maar ik vraag mij wel twee dingen af: is dit hoe Skoda regels van Brussel heeft geïnterpreteerd en uitgevoerd, en waar ging dit mis en 2 hoe kan ik een volgende keer het beste reageren; welk ‘hulpsysteem’ moet ik wanneer uitzetten om uit zo een loop te komen dat de hulpdienst wordt gebeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@GEi Ik zou ermee naar de garage gaan, lijkt me niet de bedoeling dat die elke keer gaat bellen. Is wel een bekend probleem met de auto's van VAG van na 2020. Programmeren en elektronica maken is nu niet hun sterkste kant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvank
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 21:12
Ivm einde lease contact van Skoda Kodiaq Sportline, moet ik een nieuwe bestellen, keuze is nu uit Kodiaq PHEV Sportline of NEW Enyaq 85 Sportline. Ik rij 3x per week woon<>werk 150KM (stug doorijden) en rij ong 600-750 km per week. op jaar basis rond 30.000/35.000 km. Bij de auto komt ook een laadpaal aan huis. Aangezien ik nog geen EV/PHEV heb gereden voor dagelijks gebruik is het erg lastig inschatten waar ik beter aan doe. De kodiaq heeft 80-100 km electrisch bereik. De Enyaq 85 zou naar schatting 35kW gebruiken voor 150KM (https://praktijkverbruik.nl/). 77kW levert dan een max van 335KM, voor Kodiaq is dit ong 650KM.

Ik ben erg benieuwd naar andere hun ervaring met de Kodiaq PHEV en/of Enyaq 85? en of je de keuze voor PHEV of EV opnieuw zou maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:58

Gast1981

room with a moose!

mvank schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:04:
Ivm einde lease contact van Skoda Kodiaq Sportline, moet ik een nieuwe bestellen, keuze is nu uit Kodiaq PHEV Sportline of NEW Enyaq 85 Sportline. Ik rij 3x per week woon<>werk 150KM (stug doorijden) en rij ong 600-750 km per week. op jaar basis rond 30.000/35.000 km. Bij de auto komt ook een laadpaal aan huis. Aangezien ik nog geen EV/PHEV heb gereden voor dagelijks gebruik is het erg lastig inschatten waar ik beter aan doe. De kodiaq heeft 80-100 km electrisch bereik. De Enyaq 85 zou naar schatting 35kW gebruiken voor 150KM (https://praktijkverbruik.nl/). 77kW levert dan een max van 335KM, voor Kodiaq is dit ong 650KM.

Ik ben erg benieuwd naar andere hun ervaring met de Kodiaq PHEV en/of Enyaq 85? en of je de keuze voor PHEV of EV opnieuw zou maken?
Ben van diesel sindskort over op PHEV (Kodiaq 2024 model). Bevalt tot dusver prima.
Ritjes in de stad allemaal elektrisch, langere stukken laat ik de benzine bijspringen.
Laadpaal bij huis is ideaal, maar ik laad ook regelmatig een straatje verder bij zo'n gemeentepaal omdat die 4 tot 5 keer sneller laadt dan thuis.
Die range van 123km is natuurlijk totale BS, het houdt (zeker in de wintermaanden) wel op bij 70km... daar valt ongetwijfeld winst te behalen door "Eco" stand te rijden, zonder (stoel)verwarming etc, maar comfort is ook wat waard :)
Voor mij werkt PHEV prima. Volledig EV vond ik nog een stap te ver..
Daarnaast is de Kodiaq op zichzelf natuurlijk een slagschip met zee aan ruimte d:)b
Rijdt vrij smooth, zelfs op benzine, weinig herrie binnen. Panoramadak zeer mooi, infotainment even wennen maar prima.
Zitten wel wat ruwe randjes aan links en rechts die je bij een premium merk wellicht niet hebt. Zoals bij koud starten meldingen van opties die niet zouden werken, werken na 2 minuten alsnog. En veel piepjes door de park en safety assist..

[ Voor 10% gewijzigd door Gast1981 op 18-01-2025 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Gast1981 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:27:
[...]

Ben van diesel sindskort over op PHEV (Kodiaq 2024 model). Bevalt tot dusver prima.
Ritjes in de stad allemaal elektrisch, langere stukken laat ik de benzine bijspringen.
Laadpaal bij huis is ideaal, maar ik laad ook regelmatig een straatje verder bij zo'n gemeentepaal omdat die 4 tot 5 keer sneller laadt dan thuis.
Die range van 123km is natuurlijk totale BS, het houdt (zeker in de wintermaanden) wel op bij 70km... daar valt ongetwijfeld winst te behalen door "Eco" stand te rijden, zonder (stoel)verwarming etc, maar comfort is ook wat waard :)
Voor mij werkt PHEV prima. Volledig EV vond ik nog een stap te ver..
Daarnaast is de Kodiaq op zichzelf natuurlijk een slagschip met zee aan ruimte d:)b
Rijdt vrij smooth, zelfs op benzine, weinig herrie binnen. Panoramadak zeer mooi, infotainment even wennen maar prima.
Zitten wel wat ruwe randjes aan links en rechts die je bij een premium merk wellicht niet hebt. Zoals bij koud starten meldingen van opties die niet zouden werken, werken na 2 minuten alsnog. En veel piepjes door de park en safety assist..
Ik rijd nu in de winter 90 km met een volle accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boterham71
Mimiix schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:33:
[...]

Ik rijd nu in de winter 90 km met een volle accu.
Ik ook maar wel op 100% geladen. Ik verwacht in de zomer wel degelijk vrij gemakkelijk 100 te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Boterham71 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:12:
[...]

Ik ook maar wel op 100% geladen. Ik verwacht in de zomer wel degelijk vrij gemakkelijk 100 te halen
Ah ja, ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:58

Gast1981

room with a moose!

Goede aanvulling idd, accu 100% geladen pakt zo 20km erbij.

Ik hou hem doorgaans op 80%, tenzij een langere rit voor de boeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk1983
Boterham71 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:07:
[...]

Thanks. Het is Race Blue. Grappig is dat ik een zwarte of staalgrijze wilde... maar ik heb mijn 4-jarige laten kiezen haha.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik vind racing blue echt een gave kleur. Heb zelf een Octavia in racing blue en icm de grotere velgen en led matrix vind ik het wel gaaf! Een octavia kan naar mijn mening wel echt heel saai zijn, zoals degene die toevallig hier op de foto naast die van mij staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g06yp5nDTcWzrTq5cNemHqlu7lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7F2FzfZs9S84p00iQkE999U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
Luuk1983 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:51:
[...]

Ik vind racing blue echt een gave kleur. Heb zelf een Octavia in racing blue en icm de grotere velgen en led matrix vind ik het wel gaaf! Een octavia kan naar mijn mening wel echt heel saai zijn, zoals degene die toevallig hier op de foto naast die van mij staat.
[Afbeelding]
Ik respecteer je mening haha. In de zon vind ik hem mooi, maar in deze grijze dagen vind ik het net niets. First world problem I know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvank
Weet toevallig iemand of HUD Head-up display via Wireless Smartlink met Apple Carplay werkt in een Skoda Kodiaq PHEV 2024?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Laatst online: 03:58

Bob Popcorn

Plop!

Ik ben aan het orienteren op een nieuwe leaseauto, en ik heb een gezin met bijna 3 kinderen. De Kodiaq is dan natuurlijk een goede kanshebber, echter kan ik de 7 zitter niet configureren? Is deze nog niet uit?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:27:
Ik ben aan het orienteren op een nieuwe leaseauto, en ik heb een gezin met bijna 3 kinderen. De Kodiaq is dan natuurlijk een goede kanshebber, echter kan ik de 7 zitter niet configureren? Is deze nog niet uit?
Dan kijk je waarschijnlijk naar de plug-in hybride: dat kan niet in combinatie met de 3e zitrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

MrAcid schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:44:
[...]

Dan kijk je waarschijnlijk naar de plug-in hybride: dat kan niet in combinatie met de 3e zitrij.
Ooh, das balen. Dan valt de Kodiaq af helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:45:
[...]

Ooh, das balen. Dan valt de Kodiaq af helaas.
Ja precies, je hebt gewoon een flinke station nodig en geen SUV. ;)

Kijk eens naar de KIA Sorento.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Leaseauto uitzoek topic is om de hoek @Bob Popcorn ;)
En als je drie kinderzitjes nodig hebt heb je zelfs bij een grote station een uitdaging. Maar ook daar zijn aftermarket oplossingen voor :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

MrAcid schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:49:
[...]

Sorento staat op de shortlist ;) Station als in Superb valt af, die is te lang en icm lage zit niet overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Niet online
mvank schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:14:
Weet toevallig iemand of HUD Head-up display via Wireless Smartlink met Apple Carplay werkt in een Skoda Kodiaq PHEV 2024?
Het werkt in ieder geval wel met Android Auto. Ik krijg netjes route-instructies te zien, net als in de virtual cockpit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 07:30
“Nieuwe” Skoda Octavia 4 VRS (phev) uit 2021. Ben nog echt zoekende in full ev, hybrid (automatisch/% instellen), recuperatie etc.

Ik pas deze settings per rit met enige regelmaat handmatig aan. Of kan de auto dit veel slimmer zelf reguleren?

Tevens ook m’n eerste plug in. Dus ben ook echt mezelf aanleren om te moeten stekkeren. Heb geen eigen laadpaal. Wel 2 tot onze beschikking 15 meter naast m’n huis.

[ Voor 28% gewijzigd door Alekz87 op 22-01-2025 23:05 ]

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
VanRoyal schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:21:
[...]

Het werkt in ieder geval wel met Android Auto. Ik krijg netjes route-instructies te zien, net als in de virtual cockpit.
Krijg jij Google maps in je virtual cockpit of gewoon de standaard nav? Ik heb een Apple, maar ik kan de cockpit navi niet gebruiken omdat ik via google maps navigeer. Dat is volgens mij helemaal niet mogelijk.
Welke auto heb jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Niet online
Ik heb een Kodiaq 2 Sportline. Als ik Google Maps gebruik dan werkt de kaart niet in het dashboard, maar de instructies wel (over 300 meter rechtsaf). Die instructies zie ik dus ook in de HUD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvank
VanRoyal schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:30:
Ik heb een Kodiaq 2 Sportline. Als ik Google Maps gebruik dan werkt de kaart niet in het dashboard, maar de instructies wel (over 300 meter rechtsaf). Die instructies zie ik dus ook in de HUD.
Is HUD een meerwaarde ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMen
VanRoyal schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:30:
Hiero een octavia Combi style uit 2021. Zelfde verhaal inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvank
Dag @Gast1981 , @Mimiix wat is jullie maximale gecombineerde actieradius van de Kodiaq PHEV?
En hoe rijd de kodiaq als de batterij leeg is?
Mijn kodiaq 2020 1.5tsi met 1581kg rijd gewoon goed. Maar een Kodiaq PHEV van 1913kg op alleen de motor, welke ruim 300kg zwaader is lijkt mij toch wat meer moeite te zullen hebben.
Gezien mijn woon werk 150km is twijfel ik of een PHEV wel de juiste keuze zou zijn, gezien electrisch tussen 70km en 90km ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Niet online
Ik twijfelde of ik die optie moest aanvinken, omdat ik de HUD nog nooit in het echt had gezien. Ik ben achteraf blij dat ik het heb gedaan, want ik vind het enorm handig. De belangrijkste info (snelheid, route, hulp systemen) kun je duidelijk zien zonder omlaag te kijken. Ik was bang dat het me zou storen, maar dat is dus niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

mvank schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:21:
Dag @Gast1981 , @Mimiix wat is jullie maximale gecombineerde actieradius van de Kodiaq PHEV?
En hoe rijd de kodiaq als de batterij leeg is?
Mijn kodiaq 2020 1.5tsi met 1581kg rijd gewoon goed. Maar een Kodiaq PHEV van 1913kg op alleen de motor, welke ruim 300kg zwaader is lijkt mij toch wat meer moeite te zullen hebben.
Gezien mijn woon werk 150km is twijfel ik of een PHEV wel de juiste keuze zou zijn, gezien electrisch tussen 70km en 90km ligt.
Hoi. Ik heb zelf ook 150 km per dag (Bunnik Eerbeek) en het bevalt me heel goed. Comfortabel en rijd soepel met het verkeer mee. Ik kan in principe elektrisch rijden heen en terug, al heb ik thuis geen paal. Ik vind hem goed rijden als ie leeg is, al komt dat weinig voor.. Soepel, allicht wat meer herrie maar dat komt omdat ie maar 6 versnellingen heeft dus je hoort hem wat meer.. Ik heb hiervoor een scala gehad dus dat is heel anders.

Ik kan nu 90 km rijden als ie 100% geladen is. Ik verwacht dat dat wel meer wordt als het warmer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvank
Mimiix schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:43:
[...]

allicht wat meer herrie maar dat komt omdat ie maar 6 versnellingen heeft dus je hoort hem wat meer..
Oh? Mijn huidige Kodiaq vind ik redelijk stil, op uitzondering de wind geruis... (is danwel een DSG 7versn)
Mocht ik de Kodiaq PHEV kiezen, is het de sportline, welke akoestisch (gelaagd) glas heeft. zou een stuk stiller moeten zijn (hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

mvank schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:51:
[...]

Oh? Mijn huidige Kodiaq vind ik redelijk stil, op uitzondering de wind geruis... (is danwel een DSG 7versn)
Mocht ik de Kodiaq PHEV kiezen, is het de sportline, welke akoestisch (gelaagd) glas heeft. zou een stuk stiller moeten zijn (hoop ik)
De PHEV is een 6 bak dsg. Je kan eens kijken hoe jouwe klinkt als je in zn 6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:18
Als die hetzelfde is als in de nieuwe Elroq, zeker weten. Ik heb in de Elroq, EV3 en Explorer EV gereden en die van Skoda was de meest uitgebreide.

Ik heb wat foto's erbij proberen te maken wat een uitdaging is omdat de camera niet goed ziet wat de ogen wel zien.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81241480

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

mvank schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:51:
[...]

Wat ook nog kan uitmaken is of er een Wikipedia: Soundaktor in zit. Da's een VAG dingetje. Als die er wel in zit staat ie by default aan, en genereert ie extra motorgeluid over de speakers.
Met iets als obdeleven redelijk makkelijk te checken en evt uit te zetten. Al leek het vroeger meer standaard te zijn dan bij de hedendaagse auto's. Maar is ook even afhankelijk van het bouwjaar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
The Eagle schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Wat ook nog kan uitmaken is of er een Wikipedia: Soundaktor in zit. Da's een VAG dingetje. Als die er wel in zit staat ie by default aan, en genereert ie extra motorgeluid over de speakers.
Met iets als obdeleven redelijk makkelijk te checken en evt uit te zetten. Al leek het vroeger meer standaard te zijn dan bij de hedendaagse auto's. Maar is ook even afhankelijk van het bouwjaar :)
De Tiguan PHEV en Cupra Terramar PHEV hebben iig wel een soundaktuator, dus denk de Skoda Kodiaq PHEV ook. Maar dat is enkel in sportstand. Dus je hoeft niet met OBD11 te werken om het uit te zetten. Gewoon in een normale stand rijden. (als het al op de Kodiaq zit)
Mimiix schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:26:
[...]

De PHEV is een 6 bak dsg. Je kan eens kijken hoe jouwe klinkt als je in zn 6.
Is geen vergelijk want de overbrengingen zijn anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Ik rij de Kodiaq PHEV, vaak in de S-mode, maar heb nog nooit een soundaktuator geluid gehoord. Zit dat er echt op? En hoe klinkt dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
GEi schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:04:
Ik rij de Kodiaq PHEV, vaak in de S-mode, maar heb nog nooit een soundaktuator geluid gehoord. Zit dat er echt op? En hoe klinkt dat dan?
Dat weet ik niet, was een aanname maar geen zekerheid omdat de broertjes Tiguan/Terramar het wel hebben. Maar als ik jou zo hoor dan dus niet. Het klinkt in de Terramar alsof ik een V6/V8 onder de motorkap heb zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
MrAcid schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:49:
[...]

Ik ben lang aan het vergelijken geweest met onze 3e op komst. Ik was bijna overtuigd van een Superb, maar ondanks dat ik ook een voorkeur heb voor een station en je er als een koning zit achterin viel de vorm van de achterbank wel tegen zodra je iemand op de middelste plek wil zetten, laat staan een kinderstoel. Komt nog een hoge transmissietunnel bij ook.

De Kodiaq is dan praktischer, een meer rechte achterbank, in delen verschuifbaar, minder last van de tunnel, gordelpunten zijn veel beter bereikbaar. En de 7 zitter geeft natuurlijk een pak meer flexibiliteit.

Heb wel particulier gekocht dus heb het lekker bij een 4x4 variant gehouden ;)

De Sorento nam ik ook mee in de vergelijking, maar is toch best duur en je moet houden van het interieur design en vooral bediening. De 1.6 Hybride zou ook vooral zuinig zijn in stadsverkeer maar op langere stukken tegenvallen.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:39

Keida

dr.

Ik lees vooral ook heel veel over (software) problemen bij de Kodiaq uit 2024. Iemand hier ook ervaring mee?

(bijv https://www.skodaforum.nl...oringen-enz.49744/page-19)

Daar wordt je toch wat onrustig van als je denkt over het kopen van een auto...

IJsdikte op de Elfstedentocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Keida schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:37:
Ik lees vooral ook heel veel over (software) problemen bij de Kodiaq uit 2024. Iemand hier ook ervaring mee?

Nee, niet echt. Alleen wisselen van profielen is irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Mimiix schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:40:
[...]

Nee, niet echt. Alleen wisselen van profielen is irritant.
Dat heeft volgens mij nog nooit goed gewerkt. Op mijn vorige octavia IV kreeg ik dan heel lang een draaiend icoontje. Wij reden altijd met hetzelfde profiel, de stoelen en spiegels zijn toch al aan de stoelinstelling gekoppeld (bij elektrisch verstelbare stoelen).

Verder blijft software een zorgenkindje, maar dat lees is ook bij andere merken. Zeker bij elektrische en hybride auto's.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Niet online

Daar lees je alleen de rampverhalen. Ik was n.a.v. dat topic ook wat huiverig, maar heb eigenlijk nauwelijks problemen. Het enige irritante is dat de auto af en toe roept dat er nieuwe instellingen zijn die ik moet overnemen. Als ik dat niet doet blijft hij er om vragen. Doe ik het wel dan staat opeens side assist uit of is mijn menu-indeling onderaan mijn scherm gewijzigd.

Mijn vrouw heeft met haar profiel wat meer issues geloof ik, dan wordt het profiel soms niet geladen en kan ze hem ook niet handmatig wijzigen. Hij raakt volgens mij ook een beetje in de war als je met twee sleutels in de buurt bent, of als je hem met de ene sleutel opent en met de andere afsluit.

Voor de rest is het een heerlijke auto.

Ik heb overigens nog een foto gemaakt van de HUD voor de geïnteresseerden, waarbij de navigatie instructies van Google Maps komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyJUkaOV-BIBU1pttuvIizETh4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bp7E4QOyINMJ7i2Ur3NZthqQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Nu online

Heeft me ook even doen twijfelen, maar rationeel gezien, het is een nieuw model, inmiddels bijna een jaar oud (dus hopelijk de grootste kemels al uit de software). En als je dan over het muurtje gaat kijken bij andere merken is het inderdaad niet veel beter. Zoals met alles dat je tegenwoordig koopt hopen dat het meevalt.

Op vlak van autorijden nog altijd liever een software dan een hardware fout..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Darks schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:15:
[...]

Ik ben lang aan het vergelijken geweest met onze 3e op komst. Ik was bijna overtuigd van een Superb, maar ondanks dat ik ook een voorkeur heb voor een station en je er als een koning zit achterin viel de vorm van de achterbank wel tegen zodra je iemand op de middelste plek wil zetten, laat staan een kinderstoel. Komt nog een hoge transmissietunnel bij ook.

De Kodiaq is dan praktischer, een meer rechte achterbank, in delen verschuifbaar, minder last van de tunnel, gordelpunten zijn veel beter bereikbaar. En de 7 zitter geeft natuurlijk een pak meer flexibiliteit.

Heb wel particulier gekocht dus heb het lekker bij een 4x4 variant gehouden ;)

De Sorento nam ik ook mee in de vergelijking, maar is toch best duur en je moet houden van het interieur design en vooral bediening. De 1.6 Hybride zou ook vooral zuinig zijn in stadsverkeer maar op langere stukken tegenvallen.
Wel goed om te weten; de Kodiaq heeft achterin maar 2 isofix punten. In tegenstelling tot de 5008 die ik hiervoor had. Zit er dan wel weer eentje op de voorstoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yup, geregeld. En een nutteloze ingreep heeft er ook al voor gezorgd dat er eentje achterin klapte.
Er zit gewoon teveel meuk op die auto's tegenwoordig. Je hebt een softwarebedrijf nodig inmiddels, geen autobouwer. Op de duitse en engelse fora is het overigens hetzelfde verhaal.

Heb geregeld last van plotselinge storingen in hulpsystemen. De snelheidswaarschuwing is echt bizar slecht, en gaat elke keer opnieuw aan bij starten. Voor de rest is het rijdbaar, maar ik kijk met angst en beven uit naar de volgende keer dat ie onterecht op de rem trapt. Heb daarvoor ook een claim ingediend bij Skoda, die in ieder geval serieus genomen lijkt te worden. Heb al drie ochtenden bij de dealer gezeten om in verschillende niveaus de computer uit te laten lezen.

Morgen naar de schadehersteller om de achterkant weer te repareren.

Bevalt goed, voor het eerst in tijden weer een eigen auto... :X

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 26-01-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Wel goed om te weten; de Kodiaq heeft achterin maar 2 isofix punten. In tegenstelling tot de 5008 die ik hiervoor had. Zit er dan wel weer eentje op de voorstoel.
Ja, als je drie kids hebt van een erg jonge leeftijd zijn je opties tegenwoordig zeer schaars. Vroeger was er nog een heel aanbod aan MPV's met drie volwaardige achterstoelen met isofix.

Bij mij zijn de twee oudsten al groep 3 stoelwaardig, dus die kunnen zowel met isofix als gordel prima vastgemaakt. Voordeel van de extra zitplaatsen is vooral voor langere trajecten (vakanties) zodat ze dan niet met 3 naast elkaar gepropt zitten ruzie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
VanRoyal schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:34:
[...]

Daar lees je alleen de rampverhalen. Ik was n.a.v. dat topic ook wat huiverig, maar heb eigenlijk nauwelijks problemen. Het enige irritante is dat de auto af en toe roept dat er nieuwe instellingen zijn die ik moet overnemen. Als ik dat niet doet blijft hij er om vragen. Doe ik het wel dan staat opeens side assist uit of is mijn menu-indeling onderaan mijn scherm gewijzigd.

Mijn vrouw heeft met haar profiel wat meer issues geloof ik, dan wordt het profiel soms niet geladen en kan ze hem ook niet handmatig wijzigen. Hij raakt volgens mij ook een beetje in de war als je met twee sleutels in de buurt bent, of als je hem met de ene sleutel opent en met de andere afsluit.

Voor de rest is het een heerlijke auto.

Ik heb overigens nog een foto gemaakt van de HUD voor de geïnteresseerden, waarbij de navigatie instructies van Google Maps komen:

[Afbeelding]
Als ik dit zie baal ik dat t er bij mij niet inzit. Achteraf installeren lijkt mij een dure grap…

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Alekz87 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:30:
[...]

Als ik dit zie baal ik dat t er bij mij niet inziet. Achteraf installeren lijkt mij een dure grap…
De kans dat dat lukt lijkt me sowieso klein. Zal e.e.a. voor geprogrammeerd moeten worden en dat krijgt VAG momenteel zelf nieteens voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
MikeyMan schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:48:
[...]

De kans dat dat lukt lijkt me sowieso klein. Zal e.e.a. voor geprogrammeerd moeten worden en dat krijgt VAG momenteel zelf nieteens voor elkaar.
Ja ik merk dat tegenwoordig achteraf iets “installeren” vrij lastig gaat. Denk aan een trekhaak alleen al bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
@mvank ik heb nu een Enyaq (IV 80 sportline). Zou wel gaan, EV rijden, maar In jouw situatie zou ik de Kodiaq PHEV kiezen. Weet niet of je hem ook privé rijdt (neem aan van wel). Het verschil in bijtelling is verwaarloosbaar en ik vind de PHEV met langer bereik beter inzetbaar. Je moet er dan wel vanuit gaan dat je niet puur EV rijdt met de Kodiaq, maar ook dat is niet erg want je hebt toch een tankpas? ;)
Pagina: 1 ... 72 ... 79 Laatste