Just my two cents over de hulpsystemen van mijn Octavia uit 2021:
Lane assist vind ik niet zo heel interessant. Bij normaal gebruik zit het niet echt in de weg, maar dat systeem raakt al snel in de war bij bijvoorbeeld een weg zonder middenlijn, maar met fietspaden links en rechts. Ook wegwerkzaamheden gaan eigenlijk nooit goed. Dat het systeem af en toe een beetje tegenduwt, ok, das nog wel prima. Maar soms krijg je een knetter harde piep met de melding: blijf in het midden van je strook rijden, terwijl er echt niks aan de hand is. Dit systeem heb ik standaard aan, maar ik zet 'm uit als ik in bepaalde situaties kom.
De forward collision warning geeft redelijk vaak false positives. Een auto die stapvoets rijdt omdat deze aan het afslaan is en waarvan je weet dat hij al lang weg is tegen de tijd dat je er bent triggert standaard een melding. Maar als je weet hoe het systeem werkt moet ik zeggen dat er prima omheen te werken is. Ik voorzie soms al dat de auto gaat remmen voor een situatie waarbij dat niet nodig is en dan is even een beetje gas geven voldoende. Heel af en toe wil die in de ankers omdat hij vindt dat ik te dicht langs een fietsen rijdt, maar dat is zeldzaam. Ideaal is het dus niet. Maar ik heb liever 98% false positives waar ik wel mee kan leven en waarbij weet ik weet wat de beperkingen van het systeem zijn, dan dat ik een dikke aanrijding krijg.
Wat hierbij een een extreme irritatie is, is dat wanneer het maar een beetje sneeuwt er blijkbaar genoeg sneeuw op de sensor blijft zitten waardoor de auto al snel vind dat het radarbeeld niet beschikbaar meer is. En zonder radar is het geen forward collision meer, maar belangrijker: helemaal geen cruise control meer. Skoda heeft adaptive cruise control, maar geen mogelijk om deze op 'gewone' cruisecontrol te zetten. Geen radar = geen cruise control.
De parkeersensoren hebben in een jaar tijd twee of drie keer ingegrepen terwijl ik weet dat het paste. Maar dat komt alleen in hele krappe situaties voor waarbij ik in mijn spiegel kan zien dat ik er net langs kan. De auto remt dat wel zo abrupt dat ik mijn oprecht opvroeg of ik toch tegen iets aangereden was haha. Ik heb er niet zoveel problemen mee moet ik zeggen.
Er zit blijkbaar vermoeidheidsherkenning op, maar ik heb echt geen flauw idee waar dat systeem zit of hoe het werkt. Dat heeft tot nu toe één keer een piep gegeven en that's it.
Verder heeft mijn Octavia geen extra systemen. Zo te horen mag ik blij zijn dat ik geen verkeersbordherkenning heb in ieder geval.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3