Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:30
Als ik de wasstraat in ga met de Octavia automaat:

Automatisch "vasthouden" rem uit;
Emergency assist uit (mocht de auto gekke dingen doen als er een borstel bij de sensor komt);
Start stop uit;
Ruitenwissersensor uit;
Buitenspiegels naar binnen;
Auto in neutraal als je op de band staat.

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:55
Padje87 schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:35:

Emergency assist uit (mocht de auto gekke dingen doen als er een borstel bij de sensor komt);
Start stop uit;
Ruitenwissersensor uit;
Bedankt, ga ik dat onthouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 11:46

avotar

P0werd by Black Coffee

Start stop uit;
Ruitenwissersensor uit;
Spiegels laat ik wel open staan, worden ze tenminste ook meegepakt.
Tuurlijk klappen ze soms door, maar daar kunnen ze tegen inmiddels.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 15:38

Start stop uit;
Ruitenwissersensor uit;
Je hillhold en emergency assist zal niet werken in Neutral mag ik hopen? Bij mijn Tesla zette ik de auto in neutral en ruitenwissers uit, meer niet.

Ik ga vrijdag mijn Kodiaq PHEV ophalen, ben benieuwd. Hopelijk worden mij de software-issues bespaard, na 5 jaar ellende met mijn Tesla zou ik omgekeerde karma moeten hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:23

Mimiix

Professioneel Prutser

Had mijn Kodiaq nog niet gepost. twee verschillende fotos, want heb nog geen mooie kunnen maken ivm het weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QonEK3oUqVWR2va3fQaBLOZyCEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c91OE0WC9dHZaLarOVJHOuFc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaT4J1G391AkT6pr1ipN3Xo_aM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WUjcRCc3RYiqPcxy6iMVlkzy.png?f=fotoalbum_large

Merk wel dat de app relatief traag is. Daarnaast ben ik nog aan het uitvogelen hoe ik hem minder vaak elektrisch kan laten rijden zodat ik genoeg accu overhoud om de kachel aan te kunnen zetten de volgende dag.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 21:27
Mimiix schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:50:
Had mijn Kodiaq nog niet gepost. twee verschillende fotos, want heb nog geen mooie kunnen maken ivm het weer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Merk wel dat de app relatief traag is. Daarnaast ben ik nog aan het uitvogelen hoe ik hem minder vaak elektrisch kan laten rijden zodat ik genoeg accu overhoud om de kachel aan te kunnen zetten de volgende dag.
Je kan in het menu van aandrijving kiezen of ie accu moet behouden, of juist volladen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Nog een tip: op de middelste knop heb ik onder de ‘rijstijl-persoonlijke voorkeur’ de hybride modus gezet. Als ik denk dat ik de accu ga leeftijden, schakel ik hier op over, dan spaart hij ook de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:39
Boterham71 schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:29:
[...]

Je hillhold en emergency assist zal niet werken in Neutral mag ik hopen?
Klopt, maar je moet wel de wegrolbeveiliging uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel

Start stop uit;
Ruitenwissersensor uit;
Ruitenwissers is een goeie. Die stond vorige keer dus onbewust uit.
Verder doe ik de achterbak "virtual pedal" nog uit, zoals in de handleiding aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:53
barrymossel schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:19:
[...]

Ruitenwissers is een goeie. Die stond vorige keer dus onbewust uit.
Verder doe ik de achterbak "virtual pedal" nog uit, zoals in de handleiding aangeraden.
virtual pedal doet het toch niet als hij op slot zit?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:46
@Mimiix Wat een mooie. Onze bestelbon ligt klaar, moeten alleen nog gaan tekenen na de feestdagen. Nu doe je me toch weer twijfelen over de zwarte kleur, komt mooier uit met de rode balk ook. Was redelijk overtuigd van Steel Grey ivm onderhoud.

[ Voor 4% gewijzigd door Darks op 23-12-2024 17:14 ]

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Darks schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:13:
@Mimiix Wat een mooie. Onze bestelbon ligt klaar, moeten alleen nog gaan tekenen na de feestdagen. Nu doe je me toch weer twijfelen over de zwarte kleur, komt mooier uit met de rode balk ook. Was redelijk overtuigd van Steel Grey ivm onderhoud.
Ik had hiervoor een steel grey scala, alleen ik vond het minder mooi op de kodiaq. Wel top met autowassen ja. Je weet pas als ie vies is als je broek / handen vies worden bij de achterbumper en iets inladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Scrtz schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:45:
[...]

Je kan in het menu van aandrijving kiezen of ie accu moet behouden, of juist volladen etc.
Waar exact?

Ik kom alleen maar dingen tegen als hybride maar niets concreets bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Snowhite0901 schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:36:
[...]

virtual pedal doet het toch niet als hij op slot zit?
Haha, je hebt gelijk. Dan lees ik de handleiding en dan lees ik hem gewoon totaal verkeerd. Er staat alleen dan je denkt auto moet vergrendelen als je een automatische achterklep hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPu4GcobNdNLL5TZqzSe2cFzFl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4PvZEMCHe1x1ZFetSfqBro4D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 21:27
Mimiix schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:55:
[...]

Waar exact?

Ik kom alleen maar dingen tegen als hybride maar niets concreets bijhouden.
Ik heb zelf een golf 8, maar onderliggend zelfde techniek.

Zal lijken op onderstaand menu:
Afbeeldingslocatie: https://www.jamessmitszoetermeer.nl/media/images/gallery_item_526945.2e16d0ba.fill-1920x1440-c100.format-webp.webpquality-75.webp
Als je aandrijfmodus op hybride zet kun je vervolgens met pijltjes naar onder of naar boven de laadstand bepalen. Dus stel je hebt 20% en je wilt dat ie vollaad tot 40% kun je dat instellen. Of juist volledig volladen onder het rijden, etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Scrtz op 24-12-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Scrtz schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:09:
[...]

Ik heb zelf een golf 8, maar onderliggend zelfde techniek.

Zal lijken op onderstaand menu:
[Afbeelding]
Als je aandrijfmodus op hybride zet kun je vervolgens met pijltjes naar onder of naar boven de laadstand bepalen. Dus stel je hebt 20% en je wilt dat ie vollaad tot 40% kun je dat instellen. Of juist volledig volladen onder het rijden, etc.
Ik zie net in het boekje dit staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpg1nUrWEkc7vEeN8k8UcTK3Z2A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oTb235oMXMWp6mFUaUh8rU9k.png?f=fotoalbum_large

Het was me niet duidelijk waar die balk onderaan voor was.

Ik ga eens testen! Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sourcey
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 15:31
Ik heb de nieuwe superb PHEV. @Mimiix Die extra kachel gaat niet op de accu, maar werkt door direct benzine te verbranden (buiten de motor om).

Verder, mijn Superb (en zeer wss ook de kodiaq) kan (helaas) niet zichzelf opladen zonder aan een laadpaal te hangen. De instelling voor laadniveau behouden kan je alleen instellen op het huidige niveau of lager, niet hoger. Waarschijnlijk door EU regelgeving, want technisch gezien is die wel in staat om de accu aan de benzinemotor op te laden. Ik zie het hem doen als ik op de snelweg rijd en hij probeert zijn laadniveau te behouden (het blauwe charge balkje op de toerenteller geeft dit aan).

Daar komt dan nog bij dat hij altijd start in E-modus ondanks eerder gekozen instellingen, dus als je niet uitkijkt gaat je batterij gewoon naar de nul procent en moet je hem aan een laadpaal hangen. Ook EU regeltjes. Niet goed voor de batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boterham71
Net mijn Kodiaq opgehaald. Bij de dealer binnen nog allerlei storingen op de sensor voor wat ze niet direct konden oplossen. Gelukkig reed ik daar weg en werkte alles gewoon. Storingen bleven ook weg. Hopelijk kwam dat omdat hij al een hele tijd stil stond en vandaag maar 4km had gereden... we gaan het zien. Hij reed wel erg lekker. Hij zat ook beter dan mijn Tesla trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNiDPBjDJsTS-xSdVIWX8syIJhU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gcS7NXhSQ6OC714vqqjYrg81.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
Boterham71 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:16:
Net mijn Kodiaq opgehaald. Bij de dealer binnen nog allerlei storingen op de sensor voor wat ze niet direct konden oplossen.
Gefeliciteerd met je nieuwe auto. Ik hoop dat je weinig last hebt van storingen, ik had dat de afgelopen 4 jaar ook op mijn Octavia en ken iemand met een gloednieuwe suberb die nu ook vol met storingen rondrijd. Ik ben blij dat ik nu wel een Tesla heb zonder allemaal sensoren die continue in storing vliegen, sturen die vervangen moeten worden, SOS modules die uitvallen etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
jongetje schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:52:
[...]

Gefeliciteerd met je nieuwe auto. Ik hoop dat je weinig last hebt van storingen, ik had dat de afgelopen 4 jaar ook op mijn Octavia en ken iemand met een gloednieuwe suberb die nu ook vol met storingen rondrijd. Ik ben blij dat ik nu wel een Tesla heb zonder allemaal sensoren die continue in storing vliegen, sturen die vervangen moeten worden, SOS modules die uitvallen etc..
Jij hetzelfde dan... Mijn Tesla was een maandagochtendje helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:02

Ethirty

Who...me?

jongetje schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:52:
[...]

Bij Tesla geeft het gebrek aan sensoren dan weer andere issues. Ik mis de ultrasoon en radar sensoren van mijn Skoda :-(

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
Ethirty schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:29:
[...]

Bij Tesla geeft het gebrek aan sensoren dan weer andere issues. Ik mis de ultrasoon en radar sensoren van mijn Skoda :-(
Ik wil je niet bang maken maar de ruitenwisser sensor is ook dramatisch. Camera's werken hier gewoon niet goed op.. maar goed terug naar het topic Skoda.

Straks alles uitvogelen. Ik heb me nog niet geërgerd aan de speedwarning, die is zachtjes en vind ik eerlijk gezegd meevallen na alle heisa hieromheen. Wellicht laat ik hem aan, maar hij is in ieder geval supersnel uit te schakelen via het stuur. En die kofferbak 8)7 - die is echt achterlijk groot. Ik heb de auto van een plaatje af aangeschaft... maar als je hem dan in het echt ziet is bizar. De trekhaak is ook superfijn met de aansluiting van de stekker óp de trekhaak zelf. Niet meer op je knietjes onder de auto zoeken. Ben volledig elektrisch naar huis gereden vanaf waalwijk, toch zo'n goede 80km. 90% accu verbruikt. Prima resultaat voor de winter, zeker omdat ik wellicht hypothetisch niet overal 100 heb gereden. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Sourcey schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:22:
Ik heb de nieuwe superb PHEV. @Mimiix Die extra kachel gaat niet op de accu, maar werkt door direct benzine te verbranden (buiten de motor om).

Verder, mijn Superb (en zeer wss ook de kodiaq) kan (helaas) niet zichzelf opladen zonder aan een laadpaal te hangen. De instelling voor laadniveau behouden kan je alleen instellen op het huidige niveau of lager, niet hoger. Waarschijnlijk door EU regelgeving, want technisch gezien is die wel in staat om de accu aan de benzinemotor op te laden. Ik zie het hem doen als ik op de snelweg rijd en hij probeert zijn laadniveau te behouden (het blauwe charge balkje op de toerenteller geeft dit aan).

Daar komt dan nog bij dat hij altijd start in E-modus ondanks eerder gekozen instellingen, dus als je niet uitkijkt gaat je batterij gewoon naar de nul procent en moet je hem aan een laadpaal hangen. Ook EU regeltjes. Niet goed voor de batterij.
Dus er zit een standkachel in?

Mbt het opladen: vandaag met de kodiaq een flink stuk(150km) gereden en hij laad wel degelijk de accu op. Ik ben van 55 naar 67% gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boterham71
Mijn batterij staat nu op 0% en dan werkt verwarmen niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Mimiix schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:17:
[...]
Mbt het opladen: vandaag met de kodiaq een flink stuk(150km) gereden en hij laad wel degelijk de accu op. Ik ben van 55 naar 67% gegaan.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Welke settings gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

GEi schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:23:
[...]

Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Welke settings gebruik je?
Handmatig, en dan gewoon het balkje rechts gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Boterham71 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:21:
[...]

Ik wil je niet bang maken maar de ruitenwisser sensor is ook dramatisch. Camera's werken hier gewoon niet goed op.. maar goed terug naar het topic Skoda.
offtopic:
I know, en na 10 jaar eigenwijs klungelen gaat de software het verschil ook echt nooit meer maken :')

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:03

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Misschien nog een vraag voor de kenners: de phev start eigenlijk altijd elektrisch en draait de motor niet. Is er een mogelijkheid om de motor stationair te laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
Ik ben de optie niet tegengekomen, maar ik begrijp ook niet zo goed waarom dat wenselijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiiSIM7jBTKRbfAxDqycm_IPAtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgxrFW2Xzl1GAUfXUu0Am0pl.jpg?f=fotoalbum_large
Weet iemand waarom dit balkje rood is en doet voorkomen alsof de batterij leeg is? De batterij heeft 83%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
De meldingen zijn definitief weg lijkt het klopt af.. maar heb wel een volgend issue gevonden. Het open dak wil niet sluiten. Pas na 10 keer opnieuw geprobeerd te hebben sloot hij uiteindelijk... is nieuwigheid hoop ik. Bij de dealer functioneerde dit binnen wel, dus wellicht iets met de kou te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Boterham71 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:35:
Ik ben de optie niet tegengekomen, maar ik begrijp ook niet zo goed waarom dat wenselijk is?
Ik heb al vaak gedacht dat het handig zou zijn als het zou kunnen. Waarom. Dan rij ik elektrisch in de stad, richting snelweg. Op de invoegstrook doet opeens de verbrandingsmotor mee, gelijk op 4 tot 5000 toeren, koude motor… daar kan je dus niets aan sturen. Ik heb al meer dan 30 jaar mijzelf aangeleerd om met een koude motor rustig aan te doen tot hij een beetje op temperatuur is. Nu kan ik 0 komma 0 invloed uitoefenen en dat voelt niet goed. Juist in de winter krijgt de motor zo bijna iedere dag flink op zijn donder. En dat het een lease auto is maakt mij niet uit; ik had er graag anders mee omgegaan dan nu het geval is…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Boterham71 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:47:
[Afbeelding]
Weet iemand waarom dit balkje rood is en doet voorkomen alsof de batterij leeg is? De batterij heeft 83%.
Dat balkje is je benzinetank. Kwam ik ook laat achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Boterham71 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:35:
Gewoon een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
Mimiix schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:07:
[...]

Dat balkje is je benzinetank. Kwam ik ook laat achter.
Oooooooh lol dat had ik er niet uit gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwVJjlB6CRmTOU9i_PEKWr5Nx7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USFbJ9ZNEGYoAj1Y9mKTICJp.jpg?f=fotoalbum_large

De setting hier wordt constant teruggezet naar automatisch. Hoe kan ik er voor zorgen dat het op handmatig blijft staan na een herstart? Ik wil dat als de batterij lager dan 20% komt dat hij dan stopt met ontladen. Nu staat mijn batterij heel de tijd op 0%, dat kan niet de bedoeling zijn toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Boterham71 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:39:
Hoe kan ik er voor zorgen dat het op handmatig blijft staan na een herstart?
Volgens mij kan dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

@Rainesh @Antera Is er bij een van jullie bekend wat er in de nieuwe kodiaq aangepast kan worden?

Ik kan er bar weinig over vinden op internet, behalve dat het lastiger is door SFD. OBDeleven heeft ook niets hier over staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Mimiix op 02-01-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:05
Boterham71 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:39:
[Afbeelding]

De setting hier wordt constant teruggezet naar automatisch. Hoe kan ik er voor zorgen dat het op handmatig blijft staan na een herstart? Ik wil dat als de batterij lager dan 20% komt dat hij dan stopt met ontladen. Nu staat mijn batterij heel de tijd op 0%, dat kan niet de bedoeling zijn toch.
Stekker erin doen helpt! :+

Maar zonder gekheid....PHEV's houden een buffer aan, zelfs al toont hij 0% zal er nog steeds een kleine reservebuffer in de accu zitten zodat al het vermogen beschikbaar is indien noodzakelijk. Als je vol gas geeft met een accu op 0% zal je zien dat hij als nog de elektro "boost" heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antera
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:31

Antera

VCDS/obd11 en Odis coderingen

Mimiix schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:52:
@Rainesh @Antera Is er bij een van jullie bekend wat er in de nieuwe kodiaq aangepast kan worden?

Ik kan er bar weinig over vinden op internet, behalve dat het lastiger is door SFD. OBDeleven heeft ook niets hier over staan.
Helemaal niks.

Dit vanwege de nieuwe SFD2. Er zou eind vorig jaar een oplossing voor komen maar helaas is dit door VAG alweer uitgesteld voor onbekende tijd

Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
Hier rijden we nu een paar dagen rond in de nieuwe Kodiaq (MHEV), maar er zijn toch wel een aantal irritatie puntjes ten opzichte van de vorige kodiaq.

De achteruitrij camera heeft en soort hele smalle lens erop zitten lijkt wel. Ziet er in ieder geval erg raar uit en maakt het niet makkelijker om diepte te zien in het beeld. Ook met regen erbij zie je nagenoeg niks op het beeld.

Heb nu al meerder keren ingrepen gehad, bijv. in de Coentunnel bij Amsterdam. Er reed niemand voor of achter mij, maar de auto gaat vol in de ankers. Dan denkt de auto dat ik tegen een muur ga rijden of zo. Dat had ik met de vorige Kodiaq echt niet zo vaak meegemaakt.

Verder is het wel een fijne auto om in te rijden. Stoelen zitten ook erg lekker en ik heb eindelijk geen last meer van crashende infotainment als je navigeerd met Apple Carplay en ook muziek via Spotify afspeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0V437fa1nBb8ci01iTk7RS7GmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puVZ4uhhW8b2KFbtUTcx1iPW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Meekoh op 02-01-2025 12:51 ]

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Meekoh schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:37:
[...]
Heb nu al meerder keren ingrepen gehad, bijv. in de Coentunnel bij Amsterdam. Er reed niemand voor of achter mij, maar de auto gaat vol in de ankers. Dan denkt de auto dat ik tegen een muur ga rijden of zo. Dat had ik met de vorige Kodiaq echt niet zo vaak meegemaakt.
[...]
ik meen dat je de gevoeligheid van de botsing-detectie kan relaxen (naar 'laat'?), minder veilig maar ook minder valse meldingen.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Mijn Karoq van 6 jaar geleden had ook dat soort gedrag uit het niks. Bij de dealer achter gelaten met de melding dat ik er zo niet mee wilde rijden. Uiteindelijk is de computer opnieuw geflashed of vervangen en daarna eigen nooit meer dat soort spontane remacties gehad. (Was wel lease, dus misschien heeft dat iets geholpen met het vinden van een oplossing)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
Nog iets irritants gevonden... de auto vergrendelt niet altijd als ik wegloop. Mééstal wel..

Niks aan te doen vrees ik? Iemand anders met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JJ Le Funk schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:00:
[...]

ik meen dat je de gevoeligheid van de botsing-detectie kan relaxen (naar 'laat'?), minder veilig maar ook minder valse meldingen.
Nope... Helaas...

Je kunt de doorwerking van de snelheid op de cruise control (blijvend) uitzetten, maar de noodrem functie is of aan of uit.
De snelheidsherkenning is vrij dramatisch overigens. Halve A12 staat op 50. Heeft me de eerste dag al bijna een ongeluk opgeleverd.

Gelukkig op dag vijf een noodrem actie op een kruispunt die er alsnog succesvol voor zorgde dat er iemand achterin knalde.

@Meekoh Vind de achteruitrijd camera ook een beetje rare resolutie/beeldverhoudingen hebben. Je kunt hem wel breder zetten (180graden). En als je de achterruit sproeit, wordt ook de camera meegenomen. Scheelt vaak een hoop voor het zicht. Zeker in de regen.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 06-01-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
MikeyMan schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:09:
[...]

Nope... Helaas...

Je kunt de doorwerking van de snelheid op de cruise control (blijvend) uitzetten, maar de noodrem functie is of aan of uit.
De snelheidsherkenning is vrij dramatisch overigens. Halve A12 staat op 50. Heeft me de eerste dag al bijna een ongeluk opgeleverd.

Gelukkig op dag vijf een noodrem actie op een kruispunt die er alsnog succesvol voor zorgde dat er iemand achterin knalde.

@Meekoh Vind de achteruitrijd camera ook een beetje rare resolutie/beeldverhoudingen hebben. Je kunt hem wel breder zetten (180graden). En als je de achterruit sproeit, wordt ook de camera meegenomen. Scheelt vaak een hoop voor het zicht. Zeker in de regen.
Ja die snelheidsherkenning zit er vaak naast. Ook op basis van Kaart Data, zo denkt hij dat je op de hele A8 130 mag na 19:00, maar de A8 is ALTIJD 100 km/u. Daar is geen hogere snelheid in de avond. Soms rij je ook op een flauwe bocht af in de snelweg en dan zie je in het scherm dat hij een bocht van 50km/h ziet en dus gaat afremmen. Terwijl iedereen op dat stuk gewoon met 120 door die bocht gaat 8)7

Zal zo even kijken of ik die camera kan veranderen. Kon die settings niet zo makkelijk vinden

[ Voor 3% gewijzigd door Meekoh op 06-01-2025 16:13 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Meekoh schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:10:
[...]

Ja die snelheidsherkenning zit er vaak naast. Ook op basis van Kaart Data, zo denkt hij dat je op de hele A8 130 mag na 19:00, maar de A8 is ALTIJD 100 km/u. Daar is geen hogere snelheid in de avond. Soms rij je ook op een flauwe bocht af in de snelweg en dan zie je in het scherm dat hij een bocht van 50km/h ziet en dus gaat afremmen. Terwijl iedereen op dat stuk gewoon met 120 door die bocht gaat 8)7

Zal zo even kijken of ik die camera kan veranderen. Kon die settings niet zo makkelijk vinden
Staan een paar knoppen op het scherm als de camera actief is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boterham71
De Kodiaq remt echt bijzonder vroeg/houdt in op de TACC voor rijders voor je. Ik kan daar geen instelling voor vinden. Mis ik iets, want er kunnen met 100km pu rustig 4 vrachtwagens tussen. Met file sluit hij wel netjes aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Boterham71 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:07:
De Kodiaq remt echt bijzonder vroeg/houdt in op de TACC voor rijders voor je. Ik kan daar geen instelling voor vinden. Mis ik iets, want er kunnen met 100km pu rustig 4 vrachtwagens tussen. Met file sluit hij wel netjes aan.
Aan de bovenkant van je CC pookje zit een schuifje. Daarmee kan je het aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Boterham71 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:07:
Bij VAG is de afstand tijd-gebaseerd was mijn ervaring. Dus hogere snelheid is meer meters afstand.

4 vrachtwagens is nauwelijks 2 seconde, dus klinkt als een prima default :)

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boterham71
Mimiix schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Aan de bovenkant van je CC pookje zit een schuifje. Daarmee kan je het aanpassen.
Ik ga morgen gelijk kijken dit zou top zijn. Ik zit me soms rot te zoeken via schermen dat ik dit soort zaken vergeet.

[ Voor 12% gewijzigd door Boterham71 op 07-01-2025 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
Ethirty schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:36:
[...]

Bij VAG is de afstand tijd-gebaseerd was mijn ervaring. Dus hogere snelheid is meer meters afstand.

4 vrachtwagens is nauwelijks 2 seconde, dus klinkt als een prima default :)
Ik zie een soort streepje op mijn dashboard wat aangeeft hoe ver de afstand is. Ik zeg 4 vrachtwagens maar het waren er eerder 10. In ieder geval veel te groot waardoor ik demonstratief rechts ingehaald wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boterham71
Mimiix schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Dit werkt perfect, hij stond op t verste streepje inderdaad. Gek dat alles digitaal is maar dat dan weer een schuifje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-09 23:51
Straks wordt mijn eerste leasebak geleverd: een Octavia Combi e-tec 1.0 uit 2023. Die kwam stil te staan in het wagenpark en ik weet nog niet of ik mijn nieuwe werk leuk genoeg vind om me aan een leasecontract te binden, dus prima oplossing. Ik ben echt héél benieuwd. Ik rij momenteel een fantastische Yaris uit 2004, dus er gaat wel eea veranderen :'). Ik lees veel over overijverige hulpsystemen als de lane assist en onnodige noodgrepen tijdens het parkeren, heeft iemand daar ervaring mee? Ik zit niet te wachten op onnodige schrikmomenten. Ook de ACC schijnt een aandachtspuntje te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Pussolini Als je de lane assist vervelend vindt zet je die toch uit? Verder zou ik het gewoon ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
jongetje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:13:
@Pussolini Als je de lane assist vervelend vindt zet je die toch uit? Verder zou ik het gewoon ervaren.
Ja, uiteraard, maar lezen over ervaringen is ook leuk.

en ik zit te wachten tot de dealer hem aflevert dus dan ga je alle mogelijke informatie opzoeken, blijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Pussolini Als je je echt wilt onderdompelen zou je op het skoda-forum.nl kunnen lezen, daar zijn ze enorm actief en is veel informatie en ervaringen over specifieke modellen te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 08:09

Smurf

Detri

@Pussolini 2020 Kodiaq hier. Ik vind juist dat laneassist op de achtergrond rustig z'n ding doet en heb er eigenlijk weinig last van. Enige moment dat hij een beetje tegenwerkt is als ik vergeet te knipperen bij het wisselen van rijstrook. Of de waarschuwing als ik m'n stuur weer eens te los vast heb: Handen op schoot met alleen de duim op/tegen het stuur aan en de auto vooral zelf z'n weg laten zoeken. Deed ik in m'n vorige auto (2008 Mondeo) ook al, maar nu met lane-assist gaat dat nog makkelijker natuurlijk. Maar in beide gevallen vind ik het wel terecht dat hij op z'n minst een beetje klaagt/tegenwerkt :) .

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
@Pussolini Superb uit 2020 en ook geen klachten over de lane assist of ACC. Komend uit een Tesla Model 3 (2019) zelfs een enorme verbetering: werkt lekker op de achtergrond en doet eigenlijk nooit iets raars (in tegenstelling tot de Tesla).

Ingrepen tijdens het parkeren heb ik nog nooit gehad - en ik ben regelmatig krap aan het fileparkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
@Smurf klinkt niet onredelijk inderdaad. Ik weet nog wel dat ik de lane-assist tijdens de rijlessen machtig irritant vond hier in de omgeving (=landelijk). Dan besloot hij dat ik midden op de polderweg moest blijven rijden, tegenligger of niet, en ik schrok toch even van het rukje aan het stuur. Maar goed, dat wordt ook gewoon ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Op dat soort wegen zeg ik ‘m met twee klikjes op het stuur/scrollwieltje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:03
Smurf schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:35:
@Pussolini 2020 Kodiaq hier. Ik vind juist dat laneassist op de achtergrond rustig z'n ding doet en heb er eigenlijk weinig last van. Enige moment dat hij een beetje tegenwerkt is als ik vergeet te knipperen bij het wisselen van rijstrook. Of de waarschuwing als ik m'n stuur weer eens te los vast heb: Handen op schoot met alleen de duim op/tegen het stuur aan en de auto vooral zelf z'n weg laten zoeken. Deed ik in m'n vorige auto (2008 Mondeo) ook al, maar nu met lane-assist gaat dat nog makkelijker natuurlijk. Maar in beide gevallen vind ik het wel terecht dat hij op z'n minst een beetje klaagt/tegenwerkt :) .
Idem hier met 2020 Kodiaq, zeker noodstops zijn eigenlijk altijd terecht/logisch en hebben me in de regen met slecht zicht al eens gered. Maar ik krijg het idee dat er op de nieuwere modellen aan geknutseld is, zeker met het automatisch opvolgen van (vaak verkeerde geinterpreteerde) snelheden van verkeersborden. Om nou elke rit eerst alle settings te moeten nalopen en dingen aan-/uitzetten lijkt me ook niks als ik tzt een nieuwe mag uitzoeken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben niet heel onder de indruk van de hulpsystemen om eerlijk te zijn. Het spul reageert of te vroeg, of te laat, of onnodig.

Vanmorgen ivm de schade die veroorzaakt is door de noodstop een paar uurtjes bij de dealer gezeten. Kwamen een hele berg foutmeldingen uit. Dus dump naar skoda gestuurd. Update is nog niet geïnstalleerd omdat dat de foutmeldingen zou kunnen resetten.

Schademelding ingediend. Eens kijken wat ze ermee doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

dajappie schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:39:
[...]

Idem hier met 2020 Kodiaq, zeker noodstops zijn eigenlijk altijd terecht/logisch en hebben me in de regen met slecht zicht al eens gered. Maar ik krijg het idee dat er op de nieuwere modellen aan geknutseld is, zeker met het automatisch opvolgen van (vaak verkeerde geinterpreteerde) snelheden van verkeersborden. Om nou elke rit eerst alle settings te moeten nalopen en dingen aan-/uitzetten lijkt me ook niks als ik tzt een nieuwe mag uitzoeken....
Ik heb ook het genoegen gehad een Kodiaq 2020 te mogen rijden. Heerlijke auto. Qua hulpsystemen prefereer ik die boven de Kodiaq PHEV waar ik nu in mag rijden. Heb dat bij de laatste vragenlijst nav de bandenwissel ook aangegeven, toen aan het einde van de vragenlijst specifiek naar de auto zelf werd gevraagd (dealer kan hier natuurlijk ook niets aan doen). Ik heb niet de illusie dat de wereld daar anders van wordt, maar kon iig even mijn ei kwijt :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Laatst online: 19:03
Just my two cents over de hulpsystemen van mijn Octavia uit 2021:

Lane assist vind ik niet zo heel interessant. Bij normaal gebruik zit het niet echt in de weg, maar dat systeem raakt al snel in de war bij bijvoorbeeld een weg zonder middenlijn, maar met fietspaden links en rechts. Ook wegwerkzaamheden gaan eigenlijk nooit goed. Dat het systeem af en toe een beetje tegenduwt, ok, das nog wel prima. Maar soms krijg je een knetter harde piep met de melding: blijf in het midden van je strook rijden, terwijl er echt niks aan de hand is. Dit systeem heb ik standaard aan, maar ik zet 'm uit als ik in bepaalde situaties kom.

De forward collision warning geeft redelijk vaak false positives. Een auto die stapvoets rijdt omdat deze aan het afslaan is en waarvan je weet dat hij al lang weg is tegen de tijd dat je er bent triggert standaard een melding. Maar als je weet hoe het systeem werkt moet ik zeggen dat er prima omheen te werken is. Ik voorzie soms al dat de auto gaat remmen voor een situatie waarbij dat niet nodig is en dan is even een beetje gas geven voldoende. Heel af en toe wil die in de ankers omdat hij vindt dat ik te dicht langs een fietsen rijdt, maar dat is zeldzaam. Ideaal is het dus niet. Maar ik heb liever 98% false positives waar ik wel mee kan leven en waarbij weet ik weet wat de beperkingen van het systeem zijn, dan dat ik een dikke aanrijding krijg.

Wat hierbij een een extreme irritatie is, is dat wanneer het maar een beetje sneeuwt er blijkbaar genoeg sneeuw op de sensor blijft zitten waardoor de auto al snel vind dat het radarbeeld niet beschikbaar meer is. En zonder radar is het geen forward collision meer, maar belangrijker: helemaal geen cruise control meer. Skoda heeft adaptive cruise control, maar geen mogelijk om deze op 'gewone' cruisecontrol te zetten. Geen radar = geen cruise control.

De parkeersensoren hebben in een jaar tijd twee of drie keer ingegrepen terwijl ik weet dat het paste. Maar dat komt alleen in hele krappe situaties voor waarbij ik in mijn spiegel kan zien dat ik er net langs kan. De auto remt dat wel zo abrupt dat ik mijn oprecht opvroeg of ik toch tegen iets aangereden was haha. Ik heb er niet zoveel problemen mee moet ik zeggen.

Er zit blijkbaar vermoeidheidsherkenning op, maar ik heb echt geen flauw idee waar dat systeem zit of hoe het werkt. Dat heeft tot nu toe één keer een piep gegeven en that's it.

Verder heeft mijn Octavia geen extra systemen. Zo te horen mag ik blij zijn dat ik geen verkeersbordherkenning heb in ieder geval.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Net ruim 2.5 uur gereden in het ruimteschip en over het algemeen ben ik kinderlijk enthousiast. Hij rijdt heel soepel. Wat betreft de hulpsystemen valt het me alleszins mee, ook de ACC deed het prima, al zet die ik die alleen aan als ik rustig over de rechterbaan kan tuffen. Ik heb wel een stukje file gereden met acc aan, dat gaat ook wel heel grappig. Je hoeft in feite niets meer te doen, maar ik doe het wel met mn voet bij de rem om in te grijpen zodra het moet. Het enige wat nu al ergernis wekte is het verkeersborden signaleringssysteem inderdaad. Ben je lekker aan het rijden op cc, besluit hij hem ineens naar 130 te knallen of terug te gooien naar 90. Straks even uitzoeken hoe ik dat uitzet, want daar zit ik niet op te wachten. Het gebeurde ook echt een keer of 4 in die korte periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 07:38

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Heb sinds April 2024 een Skoda Scala (2024 editie) wat een drama in combi met de erbij bestelde wegklapbare trekhaak, die kan de dealer nog steeds niet monteren, omdat Skoda problemen heeft met de software, die nog steeds niet geupdate is…

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 11:58
Een van jullie een verwachting wanneer de superb plugin lift back gaat komen? Skoda zelf niet lijkt het

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 18:23

Mr-D.

interpunctie? no hero here

MrAcid schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:42:
@Pussolini Superb uit 2020 en ook geen klachten over de lane assist of ACC. Komend uit een Tesla Model 3 (2019) zelfs een enorme verbetering: werkt lekker op de achtergrond en doet eigenlijk nooit iets raars (in tegenstelling tot de Tesla).

Ingrepen tijdens het parkeren heb ik nog nooit gehad - en ik ben regelmatig krap aan het fileparkeren.
hier een Superb uit 2022, in begin wel last gehad bij file parkeren, dacht echt even wat is dit dan, en later een rem ingreep op de snelweg door een auto die naast mij reed op de meest rechterbaan en hij ging naar de middenbaan en ik zat op de meest linkerbaan, en dat vond de Skoda blijkbaar toch eng.

settings op zijn laagst gezet en geen last meer gehad.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Laatst online: 22:39
Mimiix schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:50:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mag ik vragen welke uitvoering / velgen je hebt?

Ziet er erg goed uit. Ik twijfel tussen Sport Business of alleen Business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Electromonkey schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:36:
[...]

Mag ik vragen welke uitvoering / velgen je hebt?

Ziet er erg goed uit. Ik twijfel tussen Sport Business of alleen Business.
Tuurlijk!

Ik heb business. Sport business was er nog niet toen

Ik heb de volgende opties:
VOERTUIG OPTIES
  • Light & View pakket
  • Sunset
  • Trekhaak met Trailer assist, wegklapbaar
  • Elektrisch bedienbaar panoramisch glazen schuif-/kanteldak
  • 18" lichtmetalen velgen Soira aero, zilver
  • Comfort Pakket
  • Interieur 'Loft' zwart stof
  • Black magic metallic
  • Parkeer Pakket
  • Metallic lak

[ Voor 7% gewijzigd door Mimiix op 11-01-2025 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Mimiix sportline ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:16
GEi schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:28:
Ik verlang eerlijk gezegd nog wel eens terug naar de vorige Kodiaq. Met name alle ‘hulpsystemen’ irriteren mij. Ook de wegligging vind ik minder; deze dagen met wat meer wind ben ik voortdurend aan het corrigeren, dat ben ik helemaal niet gewend. CarPlay integratie en Canton vind ik wel weer beter. Dus gelukkig ook een plusje 😃..
Welk jaar betrof dit? Ik ben zelf op zoek nu naar een auto waar ik als lang persoon goed kan zitten en een kind ook prettig in een kinderstoel er achter past.

Ik ben een beetje op zoek naar wat de sweet spot is qua jaar van de kodiaq. Wij willen geen elektrische of hybrid omdat we met twee jonge kinderen echt laadruimte nodig hebben. Ook vraag ik me af wat het nu is van zo’n halve hybrid?

Ik zie nu een uit 2019 (90k op teller) staan en een 2022(60 k op teller) met 5k verschil in prijs. Ik heb echter vrij weinig verstand van auto’s dus ben nu als een malle dit topic aan het doorspitten. Ik zie vaak dat mensen toch een beetje teleurgesteld gesteld posten over de nieuwere versies?

Welk jaar en Max km is een beetje de sweetspot als je kijkt naar een budget van max 36/37k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Dag mannowlahn, ik zal je eerst teleurstellen; ik heb nog minder verstand van auto’s dan jij 😀. De auto waar ik heel tevreden over was en ben betrof een Kodiaq uit 2020, business edition met bijna alle opties. Heel veel plezier van deze auto gehad. De oudste stapte er in met 13 jaar en was 17 toen de PHEV kwam. De jongste heeft er in meegereden van zijn 6de tot zijn 10de. Ruimte en hoge zit was motivatie 1. Beide zijn goed bevallen. Maar wat nou de sweet spot ed is; geen idee. Dat is het nadeel als zakelijke rijder; je bent alleen bezig met wat er in het budget past en wat de bijtelling gaat worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
Ben ik weer… hoe komt het dat de auto soms automatisch na het parkeren de parkeerrem aantrekt en soms niet? Ik heb het idee dat het komt na een gebruikerswissel maar vindt geen instelling hiervoor. Volgende vraag: soms komt de stekker niet los van de auto. Ik moet dan wachten en paar keer op slot doen en openen. Wellicht ook na een gebruikerswissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Boterham71 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:03:
Ben ik weer… <KNIP> soms komt de stekker niet los van de auto. Ik moet dan wachten en paar keer op slot doen en openen. Wellicht ook na een gebruikerswissel.
Dat herken ik ook. Is de auito ontgrendeld, komnt de laadstekker niet los. Nog een keer de auto ontgrendelen en dan kan ik de laadstekker wel uit de auto nemen.
Op het moment dat ik de sleutel in de broekzak heb, sla ik er verder geen acht op. Maar meestal zit de sleutel in de tas (Keyless entry) en dan is het wel irritant dat ik eerst de auto in moet om uit de tas de sleutel te pakken, te ontgrendelen en dan de stekker uit nemen. Heb nog niet gedetermineerd waar dit door zou kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Even terugkomende op de vraag of de nieuwe kodiaq een warmtepomp gebruikt: antwoord is ja. Je mag niet voorverwarmen als de accu onder de 25% is. Werd mooi krabben vanochtend...

Weet iemand hoe dat zit met op temperatuur houden en laden tegelijk? Kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Mimiix ook met aangesloten kabel kost het accucapaciteit... Erg jammer :X

@mannowlahn tsjah, het nut van een hybride. Ik rij nu met de phev voor nog geen 10ct per kilometer. En beperk mn uitstoot als het goed is ook nog. We rijden vrijwel alles electrisch. Vond full electric nog een brug te ver, maar dit wekt m.i. prima. Kost je wel wat bagageruimte, maar verkijk je niet op hoe praktisch bruikbaar die missende liters zijn.

[ Voor 70% gewijzigd door MikeyMan op 13-01-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@mannowlahn tsjah, het nut van een hybride. Ik rij nu met de phev voor nog geen 10ct per kilometer. En beperk mn uitstoot als het goed is ook nog. We rijden vrijwel alles electrisch. Vond full electric nog een brug te ver, maar dit wekt m.i. prima. Kost je wel wat bagageruimte, maar verkijk je niet op hoe praktisch bruikbaar die missende liters zijn.
[/quote]
Ben wel nieuwsgierig waarom een volledig elektrische auto je tegenhoud als je met een auto met 60km bereik al zo goed als volledig elektrisch kunt rijden. Dan kan dat toch juist nog enorm veel makkelijker met een auto met 400 a 500km daadwerkelijk bereik?
Mijn buurman heeft ook zo'n plugin geval en staat elke dag te laden, ik 1 keer per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:38
Hoeveel km kun je met de Kodiaq phev in hybride mode rijden, voordat de accu leeg is (dit is denk ik eerder dan de benzine tank leeg is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

MikeyMan schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:30:
@Mimiix ook met aangesloten kabel kost het accucapaciteit... Erg jammer :X
Niet als ie nog aan het laden is lijkt me? Bij snelladen kan ik hem verwarmen als ik erin zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
DG90 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:04:
Hoeveel km kun je met de Kodiaq phev in hybride mode rijden, voordat de accu leeg is (dit is denk ik eerder dan de benzine tank leeg is).
Je hebt er heel weinig invloed op. Puur elektrisch haal ik nu 80km met 90%. In de zomer zal dit meer zijn. De hybride mode kiest toch heel vaak voor e-mode en die zal altijd eerder leeg zijn. Ik heb nu 1200 km op de teller en nog niet getankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mimiix schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:50:
[...]

Niet als ie nog aan het laden is lijkt me? Bij snelladen kan ik hem verwarmen als ik erin zit te wachten.
Geloof niet dat ik dat scenario al aan de hand heb gehad. Hang hem 'savonds aan de lader, 'sochtends eraf.
Dan is ie al lang opgeladen als de verwarming aan zou moeten.
Zou ook niet weten hoe dat te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jongetje schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:15:
[/quote]
Ben wel nieuwsgierig waarom een volledig elektrische auto je tegenhoud als je met een auto met 60km bereik al zo goed als volledig elektrisch kunt rijden. Dan kan dat toch juist nog enorm veel makkelijker met een auto met 400 a 500km daadwerkelijk bereik?
Mijn buurman heeft ook zo'n plugin geval en staat elke dag te laden, ik 1 keer per week.
Ik heb zelf een laadpaal onder de carport. Kost vijf seconden om het ding eraan te houden.
Publiek laden is wat mij betreft ook echt de moeite niet. Ik rij zelf 25km woon/werk, wat ik makkelijk red op een halve accu. Mijn vrouw moet 55km enkele reis. Die gebruikt op de snelweg de hybrid mode. Geloof dat we nu na 2000km op 1,1liter op 100km zitten.

Vanaf volgend jaar moeten we in de schoolvakanties op vakantie, en ik heb geen zin om op anderen te gaan staan wachten om te laden.

Had full electric mogen leasen, maar wil je een beetje range en ruimte, loopt die bijtelling ook enorm uit de klauwen.

De totale chaos aan prijzen van de combinatie laadpaal/laadpas was mij bij die beslissing overigens nog nieteens bekend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

MikeyMan schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:16:
[...]

Geloof niet dat ik dat scenario al aan de hand heb gehad. Hang hem 'savonds aan de lader, 'sochtends eraf.
Dan is ie al lang opgeladen als de verwarming aan zou moeten.
Zou ook niet weten hoe dat te plannen.
Ja daar gaat ie bij mij ook fout. Als je hem dus aan zet als ie vol is. Ik vermoed dat dit komt omdat de paal de transactie al heeft afgesloten en je hem niet opnieuw kunt starten vanaf de app. Ik heb thuis geen paal dus kan het niet testen.

Een collega zei overigens dat hij pas ging laden bij 96% al geloof ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mimiix schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:21:
[...]

Ja daar gaat ie bij mij ook fout. Als je hem dus aan zet als ie vol is. Ik vermoed dat dit komt omdat de paal de transactie al heeft afgesloten en je hem niet opnieuw kunt starten vanaf de app. Ik heb thuis geen paal dus kan het niet testen.

Een collega zei overigens dat hij pas ging laden bij 96% al geloof ik dat niet.
Paal? Transactie? Dit is zelfs op mn eigen unrestricted lader ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

MikeyMan schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:29:
[...]

Paal? Transactie? Dit is zelfs op mn eigen unrestricted lader ;)
Dan is er nog steeds een sessie die eindigt in een transactie. Dat die gratis is, is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mimiix schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:44:
[...]

Dan is er nog steeds een sessie die eindigt in een transactie. Dat die gratis is, is wat anders.
Ik heb helemaal geen enkele autorisatie of administratie erachter zitten. Inpluggen is laden. Hij kan dus gewoon stroom pakken wanneer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Liep vanochtend langs de auto met de hond, terwijl hij aan het voorverwarmen was. Dus de stekker eruit en erin gedaan. Laden ho maar.

Dus vertrokken met 87%. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Superb PHEV pakt wél stroom van de lader (heb een 'live meter' op het reguliere stopcontact dat ik gebruik voor laden) als ik hem voorverwarm via de app. De 2,4kW die geleverd wordt via het stopcontact is niet voldoende om hem niet óók de batterij te laten gebruiken (althans, niet bij het maximaal aanspringen bij de start van het verwarmen).
Volgende vraag: soms komt de stekker niet los van de auto. Ik moet dan wachten en paar keer op slot doen en openen. Wellicht ook na een gebruikerswissel.
Dit heb ik inderdaad ook vaak met gebruik van keyless entry (kessy), openen met de sleutel ontgrendelt wél altijd de laadkabel, maar niet heel erg lang (na een paar minuten, misschien zelfs eerder ,is hij weer vergrendelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Laatst online: 17-09 11:46

avotar

P0werd by Black Coffee

Ben ik weer… hoe komt het dat de auto soms automatisch na het parkeren de parkeerrem aantrekt en soms niet? Ik heb het idee dat het komt na een gebruikerswissel maar vindt geen instelling hiervoor. Volgende vraag: soms komt de stekker niet los van de auto. Ik moet dan wachten en paar keer op slot doen en openen. Wellicht ook na een gebruikerswissel.
In mijn karoq zit er bij mijn versnellingspook links onder een knopje met het remsysteem. Als het brandt, zal hij automatisch de handrem erop zitten als je stil staat en de rem een keer ingedrukt hebt.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Boterham71 @MrAcid Het openen en sluiten zou toch niet de laadkabel moeten ontgrendelen? Dat is met mijn EV teminste (gelukkig) niet zo. Dan moet ik het laden stoppen en dan ontgrendelt pas de kabel (en stopt de laadsessie). Anders zou ik elke keer als ik iets uit de auto pak opnieuw de laadsessie moeten starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
jongetje schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:32:
@Boterham71 @MrAcid Het openen en sluiten zou toch niet de laadkabel moeten ontgrendelen? Dat is met mijn EV teminste (gelukkig) niet zo. Dan moet ik het laden stoppen en dan ontgrendelt pas de kabel (en stopt de laadsessie). Anders zou ik elke keer als ik iets uit de auto pak opnieuw de laadsessie moeten starten.
Nee. Je moet natuurlijk eerst je druppel/laadpas "uitklokken", anders ontgrendelt hij natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

MikeyMan schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:46:
[...]

Ik heb helemaal geen enkele autorisatie of administratie erachter zitten. Inpluggen is laden. Hij kan dus gewoon stroom pakken wanneer nodig.
Nee snap ik. Maar de paal stopt als de auto aangeeft dat ie vol is. Dan is de transactie dus afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

MikeyMan schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:52:
Liep vanochtend langs de auto met de hond, terwijl hij aan het voorverwarmen was. Dus de stekker eruit en erin gedaan. Laden ho maar.

Dus vertrokken met 87%. :X
Wat nou als je hem aanzet, op 99% de stekker erin doet en daarna wegloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Mimiix schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:34:
[...]

Nee snap ik. Maar de paal stopt als de auto aangeeft dat ie vol is. Dan is de transactie dus afgerond.
Ligt dat dan aan de auto of aan de paal?
Als ik met mijn Tesla aan de paal hang en de auto is vol gaat het lampje op groen. Maar als ik dan aangeef dat hij verder mag laden (bijv. tot 90 ipv 80 procent) of ik zet op afstand de kachel/airco aan dan floept de paal weer op blauw omdat de auto die energie dan in eerste instantie uit de paal haalt en zo min mogelijk uit de batterij.
Maar ik weet niet hoe dit bij VAG is geïmplementeerd of die de sessie helemaal beëindigd, maar dan zou je de stekker ook uit de paal kunnen trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

jongetje schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Ligt dat dan aan de auto of aan de paal?
Als ik met mijn Tesla aan de paal hang en de auto is vol gaat het lampje op groen. Maar als ik dan aangeef dat hij verder mag laden (bijv. tot 90 ipv 80 procent) of ik zet op afstand de kachel/airco aan dan floept de paal weer op blauw omdat de auto die energie dan in eerste instantie uit de paal haalt en zo min mogelijk uit de batterij.
Maar ik weet niet hoe dit bij VAG is geïmplementeerd of die de sessie helemaal beëindigd, maar dan zou je de stekker ook uit de paal kunnen trekken...
Geen idee. De reden dat ik dit weet is dat ik wel eens met een laadpalenfabrikant heb gewerkt en de messages die de palen uitzenden.

Ik weet niet of hier een verschil zit in de implementatie of dat de auto een nieuwe sessie kan starten. Je zou denken van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 12:19
In dit topic wat meegelezen en ik ben benieuwd, nu er al een aantal mensen zijn die met de 'nieuwe' aandrijflijn rijden (PHEV met grotere accu, nieuwe Kodiaq of Superb), wat je gebruikerservaring is qua rijden op langere afstanden (100+ km). Hoe voelt het aan?

Natuurlijk zijn er een aantal mensen die zoveel mogelijk elektrisch proberen te rijden, maar mij lijkt het ook dat je tijdens het rijden echt hybride wil rijden.

Reden van vragen; heb nu een EV (Enyaq) en overweeg deze aandrijflijn. Mijn usecase is dat ik een eigen laadpaal thuis heb en daarmee de auto zou kunnen laden. Alleen rijd ik 1 a 2x per week ook langere afstanden (250+ op een dag waarbij ik onderweg niet wil laden).

Daarom ben ik benieuwd naar verbruikscijfers en rijgedrag op langere afstand, dat kan ik niet uit een (korte) proefrit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Boeie schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:27:
In dit topic wat meegelezen en ik ben benieuwd, nu er al een aantal mensen zijn die met de 'nieuwe' aandrijflijn rijden (PHEV met grotere accu, nieuwe Kodiaq of Superb), wat je gebruikerservaring is qua rijden op langere afstanden (100+ km). Hoe voelt het aan?

Natuurlijk zijn er een aantal mensen die zoveel mogelijk elektrisch proberen te rijden, maar mij lijkt het ook dat je tijdens het rijden echt hybride wil rijden.

Reden van vragen; heb nu een EV (Enyaq) en overweeg deze aandrijflijn. Mijn usecase is dat ik een eigen laadpaal thuis heb en daarmee de auto zou kunnen laden. Alleen rijd ik 1 a 2x per week ook langere afstanden (250+ op een dag waarbij ik onderweg niet wil laden).

Daarom ben ik benieuwd naar verbruikscijfers en rijgedrag op langere afstand, dat kan ik niet uit een (korte) proefrit halen.
Tja, wat wil je weten? Ik vind het prima rijden. Ik kom van een scala.

Ik heb geen laadpaal, dus ik speel nog wel eens met hybride. Het enige wat ik jammer vind is dat ie wat meer herrie maakt als de scala, maar ik vermoed dat dat door de winterbanden + wind komt en doordat ik een 7e versnelling mis.

Pagina: 1 ... 71 ... 79 Laatste