Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:29
Luuk1983 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:41:
[...]

https://www.anwb.nl/exper...uwbaarheid-vw-tsi-motoren

Je hebt bij een 2011 model wel risico op hoog olieverbruik. Mogelijk kan je hier garantieafspraken over maken.

Hier hebben ze een lijstje met motorcodes:
https://techservicecenter.nl/olieverbruik-vag-1-2-tsi/
De motor in de Fabia waar ik interesse in heb heeft de code CBZA. Wel schrikbarend die kosten onderaan de webpagina van techservicecenter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:03
Willem30 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:15:
[...]

De motor in de Fabia waar ik interesse in heb heeft de code CBZA. Wel schrikbarend die kosten onderaan de webpagina van techservicecenter...
Het probleem zijn de zuigerveren, dus de hele motor moet uit elkaar...

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Luuk1983 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:48:
[...]

Het probleem zijn de zuigerveren, dus de hele motor moet uit elkaar...
Wat me net bij onderzoek naar TSI problemen opviel bij deze Fabia waar ik interesse in heb;
Volgens kentekencheck op skoda.nl is het bouwjaar 2012. Bij de RDW vind ik net dat de auto in 2014 is geimporteerd naar NL.
Verkoper adverteerde dat dit een 2011 Fabia is wat op zich wel klopt want 2011 is eerste toelating in NL van dit type.

Wat moet ik hier van denken? Als Skoda gelijk heeft is dit er een van 2012 die minder kans heeft op problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:29

Rio

Ik heb al een boek

Ik heb dus die nieuwe, gefacelifte Octavia IV (begin vorige week opgehaald) en heb de tijdelijke, pre-facelift Octavia IV huurauto ingeleverd.

1 ding dat meteen opviel: wireless charging van mijn S24 Ultra werkt niet in het nieuwe model, heel apart.

Verder zou de standverwarming via de app beschikbaar moeten zijn volgens Skoda zelf (selecteer NL, skip VIN nummer, selecteer Octavia, selecteer navigation 13"), maar kan ik dat in de app niet vinden. Iemand een idee hoe ik dat aan de praat krijg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:18
Tijdje geleden vroeg ik hier al naar ervaringen met de 1.5 TSI, omdat ik aan het lonken was naar de nieuwe Superb.

Vandaag is er al een concrete stap gezet en net terug van de dealer met twee offertes; eentje met 1.5 TSI MHEV 150 pk en de andere 1.5 TSI PHEV 204 pk. Verder identieke configuraties.

Prijsverschil; exact 5.000 EUR. (België, particuliere aankoop).

Ik was relatief overtuigd van de PHEV (eigen oprit, zonnepanelen, meestal korte afstanden behalve de autovakanties…) maar om het zo droog op papier te zien staan is het wel een smak geld. Komt daarbij dat je wel wat kofferruimte verliest, extra leeggewicht van toch 300 kg en complexere technologie aan boord (gevoelsmatig). Ben ik weer aan de twijfel. Testrit met de PHEV was helaas nog niet mogelijk.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:53
Ik heb met een 1.0 Skoda Octavia tot nu toe ongeveer 12600 euro aan benzine uitgegeven (aldus spritmonitor). Dat is over 154k km, ik verwacht er nog 50-100k mee te rijden. Dus neem rond de 20.000 totaal. Puur financieel kan het dus uit als je met zonnestroom laadt welke binnenkort niet meer gesaldeerd kan worden. Zou zelf echter voor de MHEV gaan puur uit gebruiksgemak. Zeker als je nog op zen Belgisch die zonnestroom kan terugleveren met analoge teller zoals mijn ouders doen. Daarnaast zijn mijn ritten anders waardoor er ook veel zou gereden worden op benzine met PHEV. Als je echt zeker weet dat je 80% op stroom kan rijden komt het misschien uit.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:02

Ethirty

Who...me?

Darks schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:53:
Tijdje geleden vroeg ik hier al naar ervaringen met de 1.5 TSI, omdat ik aan het lonken was naar de nieuwe Superb.

Vandaag is er al een concrete stap gezet en net terug van de dealer met twee offertes; eentje met 1.5 TSI MHEV 150 pk en de andere 1.5 TSI PHEV 204 pk. Verder identieke configuraties.

Prijsverschil; exact 5.000 EUR. (België, particuliere aankoop).

Ik was relatief overtuigd van de PHEV (eigen oprit, zonnepanelen, meestal korte afstanden behalve de autovakanties…) maar om het zo droog op papier te zien staan is het wel een smak geld. Komt daarbij dat je wel wat kofferruimte verliest, extra leeggewicht van toch 300 kg en complexere technologie aan boord (gevoelsmatig). Ben ik weer aan de twijfel. Testrit met de PHEV was helaas nog niet mogelijk.
Kijk even naar de brandstofkosten de komende jaren vs de meerprijs. Als je verwacht veel elektrisch te rijden zou het best wel eens gunstig uit kunnen pakken in je running costs.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik snap dat de economische overwegingen zwaar wegen, maar kan het kwaad om daarbij ook wat persoonlijke klimaatambitie op te nemen? ;)
cedrix5 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:38:
Ik heb met een 1.0 Skoda Octavia tot nu toe ongeveer 12600 euro aan benzine uitgegeven (aldus spritmonitor). Dat is over 154k km, ik verwacht er nog 50-100k mee te rijden. Dus neem rond de 20.000 totaal. Puur financieel kan het dus uit als je met zonnestroom laadt welke binnenkort niet meer gesaldeerd kan worden. Zou zelf echter voor de MHEV gaan puur uit gebruiksgemak. Zeker als je nog op zen Belgisch die zonnestroom kan terugleveren met analoge teller zoals mijn ouders doen. Daarnaast zijn mijn ritten anders waardoor er ook veel zou gereden worden op benzine met PHEV. Als je echt zeker weet dat je 80% op stroom kan rijden komt het misschien uit.
Gebruiksgemak is wat mij betreft ook dat je heel weinig staat te tanken op dagelijkse/wekelijkse basis. Zéker met een eigen oprit/laadpaal.

[ Voor 77% gewijzigd door MrAcid op 11-09-2024 15:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• philippw
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 09:17
Heb de Octavia PHEV en woon in Rotterdam, in een wijk zonder eigen supermarkt op fietsafstand. Wij doen (noodgedwongen) heel veel met de auto. Zelfs met met mast 60km elektrisch, doen wij bijna alles elektrisch. Ik ging pas na 2500km voor de eerste keer tanken (met nog een halfvolle tank).

De kofferbak is idd iets kleiner, maar nog ruim genoeg voor 2 volwassenen en een kind op vakantie.

• Darks
philippw schreef op donderdag 12 september 2024 @ 07:52:
Heb de Octavia PHEV en woon in Rotterdam, in een wijk zonder eigen supermarkt op fietsafstand. Wij doen (noodgedwongen) heel veel met de auto. Zelfs met met mast 60km elektrisch, doen wij bijna alles elektrisch. Ik ging pas na 2500km voor de eerste keer tanken (met nog een halfvolle tank).

De kofferbak is idd iets kleiner, maar nog ruim genoeg voor 2 volwassenen en een kind op vakantie.
Bedankt,

Zo zou het bij ons ook zijn eigenlijk.

Met uitzondering van de vakanties, dan is het soms wel 1.000 km of meer op een dag. Hoe zijn de prestaties als je voorbij de accu range gaat? Heb toch wat ‘PHEV anxiety’ om dan met te weinig vermogen te blijven zitten, net wanneer je kar tot de nok geladen is op de autobahn. 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
Darks schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:38:
[...]

Bedankt,

Zo zou het bij ons ook zijn eigenlijk.

Met uitzondering van de vakanties, dan is het soms wel 1.000 km of meer op een dag. Hoe zijn de prestaties als je voorbij de accu range gaat? Heb toch wat ‘PHEV anxiety’ om dan met te weinig vermogen te blijven zitten, net wanneer je kar tot de nok geladen is op de autobahn. 😜
Ik kan je alleen zeggen dat de 1.5 MHEV met 150pk extreem adequaat aanvoelt op snelweg. Kan me niet voorstellen dat het met de PHEV anders is als de accu leeg is, ondanks wat extra gewicht. Plus de accu wordt natuurlijk continue opgeladen.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

1000km rijden met 200km/h is sowieso niet haalbaar. Gewoon je vakantie beginnen zodra je wegrijdt ipv aankomt. ;)

Zonder PHEV ondersteuning zal je iets minder vlot kunnen rijden, maar ik denk dat een volle auto een groter effect heeft op de prestaties dan het wegvallen van de elektrische ondersteuning.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Luuk1983 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:56:
[...]
<KNIP>Plus de accu wordt natuurlijk continue opgeladen.
Is dat echt zo? Ik had begrepen dat er af en toe wat elektriciteit in de accu druppelt als je regeneratief remt (remmen door rempedaal los te laten), maar dat op een andere manier de accu niet wordt bijgeladen. Als dat zo is is dat natuurlijk heel erg fijn.

• Luuk1983
GEi schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:26:
[...]

Is dat echt zo? Ik had begrepen dat er af en toe wat elektriciteit in de accu druppelt als je regeneratief remt (remmen door rempedaal los te laten), maar dat op een andere manier de accu niet wordt bijgeladen. Als dat zo is is dat natuurlijk heel erg fijn.
Zoveel details weet ik niet, maar voor een (P)HEV lijkt me dat onlogisch omdat niet te doen. Zou verwachten dat een PHEV een gewone hybride wordt zodra de meegebrachte stroom op is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:05
[...]

Het systeem probeert altijd een "buffer" in de accu te houden voor als je ineens veel vermogen nodig hebt.

In principe zal bij (kortstondige) piek belasting de PHEV dus sneller zijn dan de MHEV.

Ideaal dus voor een snelle inhaalactie... Hij zelf daarna middels regenereren of benzine motor als generator zichzelf weer opladen naar het gewenste "buffer" niveau.

Als je je accu leeg rijd is hij dus feitelijk niet volledig leeg omdat hij de buffer beschikbaar houd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• philippw
Yep. En de buffer is de 12V batterij, niet de hoogvoltageaccu. ;-)

Je hoeft er in principe niet over na te denken. De 1.4 150pk leveren echt voldoende kracht. Zeker bij inhaalacties, waar de boost uit de 12V batterij komt (die gebruikt hij als buffer voor recuperatie). Als je hem in de sportmodus schakelt, dan recupereert hij knoerthard (je hoeft er bijna niet meer voor te remmen) én hij laadt de batterij op als de motor aanstaat, maar hij niet alle kracht nodigt heeft. Het laden vanuit de benzinemotor is meer een zuinigheidsfeature dan iets wat je voor het laden moet willen gebruiken.

Je kunt deze PHEV zien als een benzineauto met een range extender batterij, die groot genoeg is om er lokaal volledig elektrisch mee te rijden.

Ik merk wel, dat het een zware auto is. Dus iets minder goed opgepompte banden merk je meteen. Een voordeel is wel dat hij net iets hoger zit en dat goed in de bocht ligt (zeker in tegenstelling tot dat slachtschip-gevoel, dat je bij een SUV krijgt).

Al in al is het een heerlijke auto in de overgang naar volledig elektrisch rijden. En de 7,2 seconden van 0-100 km/h zijn waanzinnig als bij een stoplicht staat. :-)

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:25

MLLL

Palm Treo 650

philippw schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:33:
Kan mij dat bijna niet voorstellen, die accu is binnen 100 meter leeg als je vol vermogen vraagt en daar is die accu volgens mij ook niet op ontworpen om die binnen no time leeg te trekken en weer bij te laden.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

philippw schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:33:

Al in al is het een heerlijke auto in de overgang naar volledig elektrisch rijden. En de 7,2 seconden van 0-100 km/h zijn waanzinnig als bij een stoplicht staat. :-)
12V lijkt me sterk, dat kan nauwelijks genoeg stroom leveren voor een flinke electro motor. Dan heb je enorm dikke kabels nodig. Zelfs een MHEV gebruikt een 48V batterij als ik me goed herinner.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:10

vanDaal

-ismeereentje

Wij zijn op zoek naar een tweede auto. Doel is er mee op wintersport te gaan en te gebruiken voor de aanhanger. Ik ga zaterdag een proefrit rijden in deze Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Greentech Businesline uit 2018. Om toch een beetje de berg op te kunnen, wil ik de motor laten chiptunen van 86pk naar 140pk. Daarmee heb ik denk ik toch een prima auto voor mijn twee doelen, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
Met een proefrit kom je er vanzelf achter.

Ik vraag me wel af of dit een businessline versie is. Ik heb een businessline uit 2016 gehad en die had geen raamslingers achter en ook navigatie. Volgens mij is dit een kale ambition die door particulieren werd gekocht. Daar kon je namelijk op afdingen en de businessline was maar iets duurder met meer opties maar vaste prijs (beter voor de bijtelling).

Verder gewoon prima auto denk ik.

• Darks
Bedankt voor de ervaringen.

Ik sprak ook een familielid die voor zijn zakelijke auto de overstap maakte van een Audi A6 2.0 benzine naar de facelift A6 met 2.0 maar dan PHEV en hij zweert erbij dat hij bijna altijd in sportstand rijdt en ook op lange afstanden makkelijk aanzienlijk lager zit in verbruik dan in zijn vorige ICE variant.

Denk dat ik wel overtuigd ben van de aandrijflijn. Nu even laten bezinken en nadenken over de cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
vanDaal schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:43:
Wij zijn op zoek naar een tweede auto. Doel is er mee op wintersport te gaan en te gebruiken voor de aanhanger. Ik ga zaterdag een proefrit rijden in deze Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Greentech Businesline uit 2018. Om toch een beetje de berg op te kunnen, wil ik de motor laten chiptunen van 86pk naar 140pk. Daarmee heb ik denk ik toch een prima auto voor mijn twee doelen, toch?
Wat een treurige knaken uitvoering.... Is een "normaal" uitgevoerde Octavia zoveel duurder? Doe jezelf een plezier en kijk verder...

Raamslingers achter, geen climate control, geen cruise control, geen stuurwielbediening en een 5-bak... In een C segment station uit 2018??!! |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Veel te kaal, zeker voor 2018. Maar het is een importbak zie ik al. Is zeker geen business line pakket zoals ze in NL geleverd werden.
Daarnaast verbaast de 1.2 TSI me nogal. Het is volgens de RDW een 4 cylinder. Die motor wordt in NL al even niet geleverd en is vervangen door de doorontwikkelde 1.0 TSI. Die is prima te chippen. Voor de 1.2 TSI durf ik het je niet te zeggen, maar ik denk dat een chipje daarvoor iets zeldzamer is.

Ik zou hem lekker laten staan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:10

vanDaal

-ismeereentje

Thanks, volgens mij hebben jullie gelijk. Het klopt inderdaad niet wat er op de advertentie staat. Ik ga hem inderdaad maar eens heroverwegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Sinds gister de eigenaar geworden van een Skoda Fabia Combi Scout 1.2 FSI uit 2011 waar ik eerder wat vragen over stelde in dit topic.
Met twee nieuwe banden erop (er zaten namelijk 2 banden op die qua profiel maar net door de APK waren gekomen) en een trekhaak die erop gemonteerd werd kon ik tot een leuke deal komen met de verkoper. Een puntje waar ik wel na de koop achter kwam was dat de gemonteerd Admunsen+ de versie is zonder Bluetooth. Ik zit er aan te denken om dit zelf te gaan inbouwen: https://autoradioplaza.nl...eat-skoda-carplay-android
The Eagle schreef op donderdag 12 september 2024 @ 23:52:
[...]
Voor de 1.2 TSI durf ik het je niet te zeggen, maar ik denk dat een chipje daarvoor iets zeldzamer is.
Chippen van de 1.2 TSI kan gewoon. Ik ga mijn 85pk versie laten tunen naar of stage 1(130pk) of naar fabrieksupdate(105pk). Verschil tussen 1.2 TSI 85pk en 105pk is slechts softwarematig.

[ Voor 4% gewijzigd door Willem30 op 13-09-2024 09:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 22:02
Ik heb mijn nieuwe leasebak uitgezocht, een Kodiaq Sportline business PHEV (204pk) versie.
De auto nog niet in het echt kunnen aanschouwen en rijden (wel de business edition)
Deze uitvoering was pas te configureren sinds 3 september.

Dit is de samenstelling van het geheel: https://configurator.skod...samenvatting?code=SK01Z6C

Ben erg benieuwd :) ik rijd nu rond in een Skoda Karoq sportline business, leasebak is bijna einde contract en het is dus tijd voor wat nieuws!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:31
[...]

Ik heb de Octavia PHEV en de accu wordt wel degelijk opgeladen door de benzinemotor als de accu leeg is. Juist wanneer deze 100% leeg is, zorgt de motor er wel voor dat je altijd genoeg hebt voor de eerste meters bij een stoplicht. Als de accu écht leeg is, gaat de benzinemotor een stabiel toerental pakken (bv 2000). Ook al fluctureer je je eigen rijsnelheid, het toerental blijft stabiel. Op dat moment zie ik op het dashboard dat de accu bijgeladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
LoeWn schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:26:
[...]

Ik heb de Octavia PHEV en de accu wordt wel degelijk opgeladen door de benzinemotor als de accu leeg is. Juist wanneer deze 100% leeg is, zorgt de motor er wel voor dat je altijd genoeg hebt voor de eerste meters bij een stoplicht. Als de accu écht leeg is, gaat de benzinemotor een stabiel toerental pakken (bv 2000). Ook al fluctureer je je eigen rijsnelheid, het toerental blijft stabiel. Op dat moment zie ik op het dashboard dat de accu bijgeladen wordt.
Geen idee of dit dezelfde aandrijflijn is zoals ik die krijg in mijn nieuw bestelde Kodiaq, maar ik vroeg mij af of je er ook voor kunt kiezen om de auto bij te laden tijdens het rijden. Dit dan tenkoste van iets meer benzine verbruik.

Het scenario dat ik voor ogen heb is namelijk met de caravan en lange ritten. Ik ga dan niet laden langs de snelwegen (afkoppelen etc.) maar ik zou dan wel als ik bijvoorbeeld weet dat ik ga tanken over een half uur of langer ervoor kunnen kiezen om zoveel als mogelijk de accu bij te vullen (en dan bij de tankbeurt het extra verbruik gewoon weer mee te nemen)

Ik weet dat dit bij een bmw X1 gewoon kan (wel met een max van 12km bereik) maargoed, het is iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:31
@KnuCha Bij mijn auto kan dit met een trucje. Je kunt een batterijniveau 'claimen'. Deze staat standaard op 0%, waardoor hij alleen doet wat ik bovenstaand heb beschreven. Maar als je dit niveau naar 50% zet, dan gaat hij dus extra bijladen tot 50% en zorgt hij dus dat de batterij altijd minimaal dit is. Je kunt dus deze op 100% zetten, waarna hij dus gaat opladen tot 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

KnuCha schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:17:
Ik heb mijn nieuwe leasebak uitgezocht, een Kodiaq Sportline business PHEV (204pk) versie.
De auto nog niet in het echt kunnen aanschouwen en rijden (wel de business edition)

Dit is de samenstelling van het geheel: https://configurator.skod...samenvatting?code=SK01Z6C

Ben erg benieuwd :) ik rijd nu rond in een Skoda Karoq sportline business, leasebak is bijna einde contract en het is dus tijd voor wat nieuws!
Mooie kleur :) .. Nu de Sportline uit is kan ook de zwarte grillomlijsting worden besteld. Ik laat die lelijke matchromen omlijsting vervangen door een de zwarte van de Sportline. Ook het Skoda-logo op de motorkap wordt zwart, samen met de letters SKODA op de achterkant. De letters KODIAQ en iV gaan er af.
Veel voorpret!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

vanDaal schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 07:58:
Thanks, volgens mij hebben jullie gelijk. Het klopt inderdaad niet wat er op de advertentie staat. Ik ga hem inderdaad maar eens heroverwegen...
Doe jezelf een plezier en kijk of je een 1.4/1.5 ACT kan vinden. Die hebben rond de 150pk en zijn bij rustig gebruik vrijwel net zo zuinig als die kleine blokjes. En met aanhanger of in de bergen hoeft de auto ook niet keihard te werken.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
Als je zo'n klein blokje gaat tunen en dat vermogen ook daadwerkelijk gaat gebruiken om met die aanhanger snel de berg op te rijden (wat een langdurige belasting is), bedenk dan dat koelsysteem en interne motorkoeling (oliesproeiers onder de zuigers etc) niet voor die 140 pk zijn uitgelegd.
Ook meen ik mij te herinneren dat deze een 5-bak heeft, terwijl de sterkere exemplaren een 6-bak hebben die voor een hoger koppel is uitgelegd.

Als je wat langer met je auto wilt doen is die tuning dus bepaald niet aan te raden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:11

Magic666

No one's neighbour!

Zoals beloofd wat foto's :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohntTfr-oJ64nIoPGvxWTTkvTRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CyLtnvqHgrXPzoslbmqxMzHa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DndtFmltdJBjqV76aMk7u-S90xU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFYroCIwGwn3whTTf7NhUjpE.jpg?f=fotoalbum_large

• Luuk1983
Ik vind het wel een mooie uitvoering hoor! Blij mee?

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:11

Magic666

No one's neighbour!

Tot nu toe zeer blij mee! Maar dat is logisch na 2 dagen ;)

tov van de Seat Ibiza ST echt een vooruitgang. Moderner en meer ruimte.

Zit nog wel te prutsen met wat instellingen enzo maar dat is de charme van iets nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Laatst online: 10-09 10:37
Nog niemand hier die wacht op de nieuwe Elroq?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Andrehj schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:13:
[...]

Als je zo'n klein blokje gaat tunen en dat vermogen ook daadwerkelijk gaat gebruiken om met die aanhanger snel de berg op te rijden (wat een langdurige belasting is), bedenk dan dat koelsysteem en interne motorkoeling (oliesproeiers onder de zuigers etc) niet voor die 140 pk zijn uitgelegd.
Ook meen ik mij te herinneren dat deze een 5-bak heeft, terwijl de sterkere exemplaren een 6-bak hebben die voor een hoger koppel is uitgelegd.

Als je wat langer met je auto wilt doen is die tuning dus bepaald niet aan te raden.
Bij VAG techniek kreeg ik het advies om voor stage 1 te gaan ipv de fabrieksupdate. Dat zou mooier lopen. Nou heb ik geen caravan en bergen kom ik zelden tegen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

:Y

Vooral benieuwd hoe ruim hij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
Willem30 schreef op zondag 15 september 2024 @ 01:00:
Bij VAG techniek kreeg ik het advies om voor stage 1 te gaan ipv de fabrieksupdate. Dat zou mooier lopen. Nou heb ik geen caravan en bergen kom ik zelden tegen :P
VAG techniek is zelf tuner. Die zal uiteraard altijd hun eigen product aanprijzen. Niet bepaald een onafhankelijk advies dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

K!K

LoeWn schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:18:
@KnuCha Bij mijn auto kan dit met een trucje. Je kunt een batterijniveau 'claimen'. Deze staat standaard op 0%, waardoor hij alleen doet wat ik bovenstaand heb beschreven. Maar als je dit niveau naar 50% zet, dan gaat hij dus extra bijladen tot 50% en zorgt hij dus dat de batterij altijd minimaal dit is. Je kunt dus deze op 100% zetten, waarna hij dus gaat opladen tot 100%.
Zou je eens een foto kunnen maken waar jij dit dan instelt? Ik kan alleen iets vinden van minimale accu lading deze kan een waarde tussen 0 en 50% bevatten… ik kan deze dus niet op de door jou besproken 100% instellen, maar mischien zit ik in een verkeerd menu. Hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippw
Ethirty schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:25:
[...]

12V lijkt me sterk, dat kan nauwelijks genoeg stroom leveren voor een flinke electro motor. Dan heb je enorm dikke kabels nodig. Zelfs een MHEV gebruikt een 48V batterij als ik me goed herinner.
Het is maar de buffer/de boost diende ziet. Daarna wordt de hoogvoltage-accu gebruikt. Lees je in, daar zijn de nieuwe 12V-batterijen ook voor gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

MikeyMan schreef op zondag 15 september 2024 @ 07:37:
[...]

Een Karoq was al niet extreem ruim, voeg daar een accu aan toe en er zal niet ineens veel meer ruimte zijn.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ethirty schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:39:
[...]

Een Karoq was al niet extreem ruim, voeg daar een accu aan toe en er zal niet ineens veel meer ruimte zijn.
Ja das op zich als tweede auto best prima.
Grootste uitdaging is het stel kinderstoelen en mn lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

MikeyMan schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:02:
[...]

Ja das op zich als tweede auto best prima.
Grootste uitdaging is het stel kinderstoelen en mn lengte.
Kinderstoel en Karoq was geen feest, aldus de knieën van mijn vriendin. Zodra ze niet meer achteruit zitten wordt het ietsje beter.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Andrehj schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:48:
[...]

VAG techniek is zelf tuner. Die zal uiteraard altijd hun eigen product aanprijzen. Niet bepaald een onafhankelijk advies dus.
Inmiddels wel bij meerdere tuners nagevraagd en die komen met dezelfde reactie. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 13:44
philippw schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:35:
[...]

Het is maar de buffer/de boost diende ziet. Daarna wordt de hoogvoltage-accu gebruikt. Lees je in, daar zijn de nieuwe 12V-batterijen ook voor gebouwd.
Heb je een linkje waar dit beschreven wordt? Ik vind dit namelijk erg onwaarschijnlijk. Heb zelf even gezocht en niets kunnen vinden anders dan dat de 12V accu alleen voor de hulp systemen (radio, verlichting etc.) wordt gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik heb nog nooit gehoord over een 12V batterij die genoeg power kan leveren voor zoiets, maar volgens philippw moet ik zelf maar onderzoeken. Bij deze

https://www.volkswagen.co...-voltage-and-current.html

100A DC op 12V doet maar 1,2kW, dat is veel te weinig om 1500kg in beweging te krijgen. Kabels gaan dan al richting 35mm2.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
[...]

De eerste Skoda met SKODA uitgeschreven op het stuur, en ook de eerste Skoda met (optionele) oranje riemen? (de hint zat al in de Flamingo afbeeldingen op de wraps)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HImIulvZEVg-RWxvhUp8Gu-aiiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RbNCiD7K58ZFSmK8fvP6bRpl.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tu-ozWQ-7TNSNPap9j2VgCrG6Fo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hIyFSTUPF21AfuCF21oCK2Y7.webp?f=fotoalbum_large

Alleen zo jammer dat Skoda geen zwarte hemelbekleding lijkt aan te bieden. Doen ze volgens mij op geen enkel model?

[ Voor 7% gewijzigd door Tristan op 16-09-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
KnuCha schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:17:

Mooie keuze, mag ik vragen waarom toch de Kodiaq?

In mijn hele zoektocht ben ik ben ik aan het landen bij een Superb PHEV, simpel gezegd omdat ik nooit iets gevoeld heb voor SUV's en al helemaal niet voor hoe ze zich op de weg gedragen.

Maar met een gezin van straks 5 moet ik toegeven dat Kodiaq toch minstens een subjectief gevoel geeft dat hij ruimer is. En het is opboksen tegen alle vrienden, familie en zelfs de auto verkoper die me richting een Kodiaq willen sturen.

Ik las ook ergens dat ze ongeveer gelijk geprijsd zijn (Superb - Kodiaq), maar met vergelijkbare opties is de laatste toch wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Overigens wel irritant dat ze het leveringsprogramma van de kodiaq zo snel aanpassen. Voordat ze goed en wel uitgeleverd worden ligt alles al overhoop. Had misschien ook wel liever een Sportline gewild.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnuCha
Darks schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:49:
[...]

In mijn hele zoektocht ben ik ben ik aan het landen bij een Superb PHEV, simpel gezegd omdat ik nooit iets gevoeld heb voor SUV's en al helemaal niet voor hoe ze zich op de weg gedragen.

Maar met een gezin van straks 5 moet ik toegeven dat Kodiaq toch minstens een subjectief gevoel geeft dat hij ruimer is. En het is opboksen tegen alle vrienden, familie en zelfs de auto verkoper die me richting een Kodiaq willen sturen.

Ik las ook ergens dat ze ongeveer gelijk geprijsd zijn (Superb - Kodiaq), maar met vergelijkbare opties is de laatste toch wat duurder.
We rijden nu rond in een Karoq, die is prima en eigenlijk ruim genoeg. We rijden 3 vakanties per jaar met de caravan rond en ik vind de combinatie van een SUV met caravan lekkerder rijden dan met een stationwagen (voor de Karoq had ik een 308sw en daarvoor 2 x een Megane station gereden) allemaal met diezelfde caravan :)

Als de Karoq niet zo verouderd zou zijn, dan had ik die weer gekozen. Maar er is nog steeds geen phev versie van (zelfs geen mild hybride) en dat is voor de leaseprijs funest. (De kodiaq is qua leasebedrag bijna 60 euro voordeliger per maand dan de Karoq)

De kodiaq rijdt heerlijk, heeft weer meer vermogen en kan 100+km elektrisch rijden. De sportline is wel een must voor mij, die ziet er gewoon zoveel beter uit wat mij betreft (mening, oogt sportiever en veel minder zwart plastics van buiten)

We hebben ook nog naar de tiguan R-line phev gekeken, mooie bak! Wel minder ruim dan de Karoq die we nu rijden en dan toch weer 6K duurder dan de kodiaq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
MikeyMan schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:50:
Overigens wel irritant dat ze het leveringsprogramma van de kodiaq zo snel aanpassen. Voordat ze goed en wel uitgeleverd worden ligt alles al overhoop. Had misschien ook wel liever een Sportline gewild.
Ja precies, was voor mij de reden om te wachten tot 3 september met samenstellen. Viel uiteindelijk mee qua lanceringsdatum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

KnuCha schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:01:
[...]

Ja precies, was voor mij de reden om te wachten tot 3 september met samenstellen. Viel uiteindelijk mee qua lanceringsdatum
Ja alleen gaat mn huidige lease auto eruit. En het zou het zo zijn dat per 1 januari de bpm omhoog gaat. Hoewel dat door lobby werk lijkbaar weer uitgesteld is. Dus had niet alle tijd helaas.

Maar nu al drie gewijzigde prijslijsten sinds bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
[...]

Paar pagina's terug had ik die Elroq ook benoemd. Mijn Kamiq lease loopt volgend jaar juni af en ben ook wel benieuwd hiernaar.

Van wat ik gezien en gelezen heb is het voornaamste wat de Elroq met de Karoq te maken heeft de naam. Voor de rest is het een Enyaq waar ze 15-20cm van de kont af hebben getikt. Dat maakt de kofferbak een stuk kleiner maar aangezien ik van een Kamiq afkom is de kofferbak van de Elroq zelfs een tikkeltje groter.

Ik geef zelf liever de voorkeur aan een ruimere achterbank waar je normaal zitten kunt. Zelf net geen 2 mtr maar kan achter mijn eigen ingestelde bestuurdersstoel zitten in die Kamiq (wat toen wel belangrijk was). Met 2 pubers heb ik ook geen zin in knieën in mijn rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Holzschuh hier ook ongeveer 2m. Nu met 1 stoeltje achterstevoren en eentje recht. En een hond.

Maar zoals gezegd, het zou als tweede auto zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tristan schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:11:
[...]

Alleen zo jammer dat Skoda geen zwarte hemelbekleding lijkt aan te bieden. Doen ze volgens mij op geen enkel model?
Weet niet hoe het nu is, maar de Karoq Sportline had zwarte hemelbekleding, 5 jaar van genoten. Nu helaas weer licht grijs om me heen :/

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Ethirty schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:14:
[...]

Weet niet hoe het nu is, maar de Karoq Sportline had zwarte hemelbekleding, 5 jaar van genoten. Nu helaas weer licht grijs om me heen :/
Ik vind dat echt minder luxe uitstralen. Zou dat vanuit de VW groep gestuurd worden, zodat Volkswagen zelf "luxer" is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
[...]

Dan zal ik even terugboksen: lekker voor die Superb gaan en als die belachelijke SUV's en 'cross-overs' laten staan. Ook met een Superb verplaats je meer warme lucht dan nodig maar de vormfactor is veel mooier/eleganter, hij is van binnen praktisch even groot en je kunt nog steeds lekker afgeven op iedereen die denkt een SUV nodig te hebben voor het lokale woonerf met klinkertjes. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:53
Slechte knieën? Kodiaq.
Anders Superb.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[...]

Ik trigger op het straks 5. Je moet dus een kinderstoeltje kwijt. In de Superb kan dat zonder meer en heeft de bijrijder geen last van zijn of haar rugleuning, of stoel naar voren. Kodiaq is dat bij mij een vraagteken.

En uiteindelijk moet je er 4 of 5 jaar in rijden. Dan is het veel fijner als je naar de auto loopt met het idee "mooie bak", dan "had ik maar". Snap je keuze wel. De Superb heeft een hoekig maar gestroomlijnd design en oogt daardoor sportief, zeker in de juiste trim.
Een kodiaq is zelfs in een sportieve trim gewoon hoekig en vierkant.

Nou is design iets persoonlijks. Niet dat ik moet kiezen, maar ipv een kodiaq zou ik dan nog altijd voor de huidige Tiguan Allspace zijn gegaan. In R line trim.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

(jarig!)
ex-Kodiaq (1e model) en huidig Superb 3 (dus het voorlaatste model) rijder meldt zich. :P

Kodiaq en Superb hebben achterin beide even veel ruimte tot de rugleuning van de voorstoel, gezien vanaf de voorkant van de achterbankzitting. Letterlijk zeeën, oceanen, melkwegen, universums (volg je hem? ;) ) aan ruimte.

E.e.a. is natuurlijk subjectief, maar om je een indicatie te geven: ik ben 1.78 met normale lengte bovenbenen, redelijk gemiddeld dus. In beide heb ik vanaf mijn knieën bijna 15cm tot aan de rugleuning van de voorstoel.

In de Kodiaq (in elk geval het 1e model) kun je de achterbank in delen naar voren of achteren schuiven. Dat heeft de Superb niet. Bij zowel de Kodiaq als de Superb is 3 kinderstoeltjes naast elkaar achterin geen probleem.

Bij de Kodiaq sta je "rechter" bij het inladen van kindergrut of andere spullen op de achterbank, dat spaart je rug. Daarentegen is de tildrempel van de kofferbak wel vervelend.

Kodiaq heeft het voordeel van een hoger dak (dus hogere laadruimte) en een redelijk haaks naar beneden lopende kofferklep. Die van de Superb is best schuin dus bij de Superb scheelt dat wat praktische ruimte in de hoogte.

Kodiaq was een fijne auto, maar mij te sponzig en log. Voelde echt alsof ik met een flatgebouw onderweg was.

Superb is af-fabriek ook geen bochtenwonder, maar een KW schroefset i.p.v. de standaard veel te zachte dempers heeft dat gefixed.

Moest ik weer kiezen: Superb.

[ Voor 3% gewijzigd door max op 17-09-2024 21:12 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Sidenote: die KW schroefset (of welk merk dan ook) kun je dealer-af vergeten, zeker in de lease. Pon laat het ze al jaren niet meer leveren of bestellen.
Als je toevallig een dealer treft met een stel oude rotten als monteurs èn de mogelijkheid om buiten Pon om onderdelen te bestellen heb je kans. Anders niet.

En ja, dat heb ik ooit nagevraagd want een Octavia 3 met verlaging rijdt onwijs veel lekkerder (merkte ik bij een proefrit).

• canth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 13:44
Eens! Ik rij nu wegens een werkgever switch een prive Octavia, en het eerste wat ik gedaan heb is de vering aanpassen. Met nieuwe dempers (Bilstein B6) en een set verlagingsveren (Eibach pro kit) rijdt de auto eindelijk normaal.
Overigens heb ik van één van de lease octavia's ook de vering aangepakt. Die auto is gewoon met de verlaagde veren ingeleverd. Het zou natuurlijk kunnen dat ik daarmee gewoon mazzel heb gehad :)
Beter is het om gewoon 4/5 jaar met verlaging rijden en dan de oorspronkelijk veren terug laten zetten. Het bedrag dat het terugbouwen kost verdien je weer terug met de verkoop van de verlaagde veren.

[ Voor 20% gewijzigd door canth op 18-09-2024 08:16 ]

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:18
Ik wil eens rond gaan kijken voor een Superb Combi 4x4, denk uit 2021 - hier in Duitsland. Het geld groeit niet op m’n rug, dus twee vragen:

- is die tsi motor een beetje betrouwbaar? 280pk uit een 2 liter motor lijkt me een beetje enthousiast…?
- tot welk kilometerstand zijn die dingen nog een beetje goed? Ik zie ze staan met 140.000km en dat vind ik best veel..

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
iamerwin schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:24:
Ik wil eens rond gaan kijken voor een Superb Combi 4x4, denk uit 2021 - hier in Duitsland. Het geld groeit niet op m’n rug, dus twee vragen:

- is die tsi motor een beetje betrouwbaar? 280pk uit een 2 liter motor lijkt me een beetje enthousiast…?
- tot welk kilometerstand zijn die dingen nog een beetje goed? Ik zie ze staan met 140.000km en dat vind ik best veel..
Die 2.0TSI's zijn prima blokken, stage 1 chiptuning bij een gerenommeerde tuning zit je op 350PK voor dit blok...zit wel wat marge op >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
nooberke schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:21:
[...]

Die 2.0TSI's zijn prima blokken, stage 1 chiptuning bij een gerenommeerde tuning zit je op 350PK voor dit blok...zit wel wat marge op >:)
Dat wil deze ouwe lul helemaal niet. :P

• nooberke
iamerwin schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:31:
[...]

Dat wil deze ouwe lul helemaal niet. :P
Het hebben van "voldoende" vermogen is ook een mate van comfort, het maakt bijvoorbeeld invoegen gemakkelijker omdat je minder ruimte nodig hebt en bij een inhaalactie hoef je de motor niet uit te wringen voor wat extra voorwaartse beweging.

Wat betreft de kilometerstand is het wat mij betreft ook slim om goed te kijken hoeveel kilometers je zelf rijd en hoelang je met een auto wilt doen.

• MrAcid
  • Niet online

Heb deze ook “overwogen”/onderzocht maar schrok wel van de rest BPM (€3800 uit m’n hoofd). Iets om rekening mee te houden. Wel gave bak!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
MrAcid schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:26:
[...]

Heb deze ook “overwogen”/onderzocht maar schrok wel van de rest BPM (€3800 uit m’n hoofd). Iets om rekening mee te houden. Wel gave bak!
Ik woon in Duitsland :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

(jarig!)

@iamerwin

Ik rij een 2.0TSI 206kw/280pk 4x4 (modeljaar 2018).

EA888 gen3 motor heeft eigenlijk maar 1 groot aandachtspunt en dat is de waterpomp. Dat is dus over de hele linie, van Golf 7R tot Seat Leon Cupra en Skoda Superb. Die waterpomp gaat hoe dan ook lekken. De ene keer heb je pech en gaat die bij 50k al, de andere keer rij je 150k en doet ie het probleemloos. Vervangen kost je incl. materiaal ongeveer 1500 euro. Er is wel een revisie waterpomp inmiddels, maar de meningen/ervaringen zijn erover verdeeld. Er zijn mensen waarbij het ding alsnog opnieuw begint te lekken.

Verder: elke 45k/3 jaar je haldex (4x4) koppeling servicen (nieuwe olie en filter, ik was laatst voor 180 euro klaar).
Elke 60k/4 jaar de olie/filter van de automaatbak wisselen. Kost ook de wereld niet, zelfde idee qua kosten als de haldex.

Neem er een (als je wilt en kunt) zonder pano-dak. Die gaan allemaal lekken, niet alleen bij een Superb, maar gewoon bij alle VAG-producten is dat huilen met de pet op. Afwateringskanalen raken verstopt wanneer je ze niet regelmatig schoon maakt (of laat schoonmaken, dealer rekent er graag een uur werk voor). Dak zelf lekt dus niet letterlijk, maar het water kan niet meer weg en komt dan via je interieurverlichting naar beneden.

Long life beurten (30k/2 jaar): doe maar niet (niet alleen bij zo’n Superb, maar uberhaupt niet bij welke auto dan ook). De ezel die dat verzonnen heeft moeten ze afschieten. Gewoon elke 15k/1 jaar olie en filter wisselen. Kost je (als je het zelf doet) minder dan 100 euro.

Die EA888 gaat met een chip makkelijk en veilig naar de 350pk/450Nm. Ik heb wat aanbouwdelen en draai 400pk/500Nm. En zou ik een andere downpipe plaatsen, dan is er nog ruimte.

Tot welke kmstand die probleemloos zijn, dat is een vraag zonder concreet en eenduidig antwoord.

Goed onderhoud is alles. En ‘dealer-onderhouden’ betekent niet altijd ‘goed onderhouden’. Probeer er een te vinden van een liefhebber. Dat is lastig te achterhalen van buitenaf, maar A-merk banden vind ik altijd een goede graadmeter. Zitten er linglongdingdong banden op…loop dan maar weg. Dan is op de rest ook bespaard.

De soort garage/dealer waar die in onderhoud is geweest kun je ook wel iets aan afleiden. Ik prefereer een autobedrijf/specialist die meer hebben staan en (meer merken) doen dan alleen nieuwe (lease)auto’s afleveren. Is het een 13 in een dozijn dealer, dan betekent dat niet direct ‘slecht onderhouden’. Maar als ik moet kiezen tussen een auto afkomstig van “VAG-dealer 385” of “Specialist 3”, dan weet ik wat ik kies.

Leuke auto. Leuk blok. Ik ben er blij mee. Al 45k km (gekocht met 73k). :)

[ Voor 16% gewijzigd door max op 18-09-2024 22:42 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks

Hier (België) worden er veel Octavia RS ingezet bij de politiediensten (2.0 TSI 245 pk). Ze draaien met gemak 300.000 kilometer en ze worden niet bepaald lief behandeld. Goed onderhoud is natuurlijk altijd belangrijk.

• Tristan
Ik heb net even met de Skoda dealer gebeld. 1 oktober is de wereld launch van de Elroq. 2 oktober zijn de Selection en Business uitvoeringen te bestellen, maar nu komt het. Hij staat pas vanaf 2 januari 2025 in de showroom. De sportline uitvoering is er vanaf maart 2025.

Om in aanmerking te komen voor de tot dit jaar geldende subsidie moet ik hem dus vanaf papier bestellen. En ondanks dat met alles wat ik tot nu toe gezien heb wel overtuigd ben dat het de perfecte auto voor ons is, is dat toch wel een dingetje..

• jongetje
Tristan schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:02:
Om in aanmerking te komen voor de tot dit jaar geldende subsidie moet ik hem dus vanaf papier bestellen.
Moet ie niet geleverd worden om in aanmerking te komen voor de subsidie (en wordt hij dan ook dit jaar nog geleverd)?

Daarnaast komen er volgend jaar veel meer kleinere EV's de markt op.

• Tristan
jongetje schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:20:
[...]

Moet ie niet geleverd worden om in aanmerking te komen voor de subsidie (en wordt hij dan ook dit jaar nog geleverd)?

Daarnaast komen er volgend jaar veel meer kleinere EV's de markt op.
Nee, hij wordt sowieso pas in Februari of later geleverd. Om in aanmerking te komen moet je de datum van tekenen/opdracht kunnen overhandigen welke in 2024 is gegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
Tristan schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:23:
[...]

Nee, hij wordt sowieso pas in Februari of later geleverd. Om in aanmerking te komen moet je de datum van tekenen/opdracht kunnen overhandigen welke in 2024 is gegeven.
VAG kennende zal er dan nog wel een prijsverhoging per 1 januari overheen komen dus zet die iig goed vast in je overeenkomst dat je die niet betaald.

• nooberke
Tristan schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:02:
Ik heb net even met de Skoda dealer gebeld. 1 oktober is de wereld launch van de Elroq. 2 oktober zijn de Selection en Business uitvoeringen te bestellen, maar nu komt het. Hij staat pas vanaf 2 januari 2025 in de showroom. De sportline uitvoering is er vanaf maart 2025.

Om in aanmerking te komen voor de tot dit jaar geldende subsidie moet ik hem dus vanaf papier bestellen. En ondanks dat met alles wat ik tot nu toe gezien heb wel overtuigd ben dat het de perfecte auto voor ons is, is dat toch wel een dingetje..
Verwacht je met de gewenste uitvoeringen/opties überhaupt onder de subsidie grens te blijven? Auto's worden steeds duurder....

• Tristan
nooberke schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:43:
[...]

Verwacht je met de gewenste uitvoeringen/opties überhaupt onder de subsidie grens te blijven? Auto's worden steeds duurder....
In het geval van de Elroq zou deze naar verluidt beginnen bij €35.000, dus dan valt hij er nog prima binnen.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Begint bij, dus als je een kleurtje en 3 opties kiest komt er zo 8k bij :')

#team_UTC+1

• Boterham71
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 15:38
Het is geen Audi hè. Ik heb een stuk of 5 opties voor bij elkaar 3.000 euro op een nieuwe Kodiaq. Bij Audi betaalde ik hiervoor inderdaad 10k aan opties.

• nooberke
Boterham71 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:08:
Het is geen Audi hè. Ik heb een stuk of 5 opties voor bij elkaar 3.000 euro op een nieuwe Kodiaq. Bij Audi betaalde ik hiervoor inderdaad 10k aan opties.
Maar was die Kodiaq ook de basis aandrijflijn en de basis uitvoering ;)

Een Cupra Born bijvoorbeeld, die begint rond de 36/37 maar als je een Business wilt met de grote accu zit je direct al op 45k

Als je het niet te bont maakt red je het waarschijnlijk wel onder de subsidiegrens gezien bovenstaand.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik keek naar een Enyaq maar toen ik alle opties selecteerde die mijn Y nu standaard heeft was ik volgens mij zelfs bijna 10k verder vanaf de basis.

De businessline of sportline varianten zijn vaak wel interessant maar in dit geval komen die niet op tijd voor Tristan.

#team_UTC+1

• Tristan
Ethirty schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:15:
Ik keek naar een Enyaq maar toen ik alle opties selecteerde die mijn Y nu standaard heeft was ik volgens mij zelfs bijna 10k verder vanaf de basis.

De business edition of sportline varianten zijn vaak wel interessant maar in dit geval komen die niet op tijd voor Tristan.
De Selection en Business Edition zouden juist wel op tijd moeten zijn.

We gaan het zien, als hij standaard super kaal is en ik moet alles bij plussen met opties houdt het snel op.

Ik hoop dat de paar opties die ik op het oog heb zoals dodehoek, keyless entry, parkeercamera en Apple CarPlay al in het pakket zitten want dan komen we een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:46

avotar

P0werd by Black Coffee

Hoe valt die Elroq qua maat dan in de huidige uitvoeringen?

Elyaq = kodiaq en elroq = karoq?

edit: laat maar, als ik de moeite even de pagina van skoda te lezen.... daar staat het gewoon letterlijk. :+

[ Voor 37% gewijzigd door avotar op 20-09-2024 08:34 ]

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holzschuh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJWfuH_sXAwFY7T94ZwRVO1sFhA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xGBtTbEyPTJDHweSSIZ45jpS.png?f=user_large

Had er voor mezelf een paar naast elkaar gezet 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:54
Wij zijn aan het overwegen om een Octavia PHEV uit 2021/2022 aan te schaffen. En nu vroeg ik me af: zijn er bepaalde issues met de auto waarop ik moet letten tijdens de aanschaf? Verder nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippw
smeerbartje schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:52:
Wij zijn aan het overwegen om een Octavia PHEV uit 2021/2022 aan te schaffen. En nu vroeg ik me af: zijn er bepaalde issues met de auto waarop ik moet letten tijdens de aanschaf? Verder nog tips?
Heb deze sinds een half jaar. Dingen die mij opvielen:

- Je hebt 50 - 60km elektrisch bereik; dat is ideaal voor korte ritjes
- In de D rij-modus, schakelt hij zelf tussen de ICE en de elektrische aandrijflijn; in de S modus staat de ICE altijd aan en recupereert hij heel erg sterk (je hoeft bijna niet meer te remmen, lijkt op one-pedal-driving)
- De auto houdt rekening met voorliggend verkeer (houdt afstand tot je voorligger ook zonder Cruise Control); je krijgt ook suggesties om je voet van het gaspedaal te nemen om zo min mogelijk energie te verbuiken
- In S-modus en met een volle batterij trek je met scheurende banden weg bij een stoplicht 8)

In de kofferbak heb ik de standaardverlichting vervangen door LED-lichtjes van Kopacek. Het is echt een wereld van verschil en kost je geen minuut per licht!

Omdat de laadbodem verhoogd is, passen geen standaard O4 vloermatten erin. Deze dubbelzijdige is wel zo handig als je tegen water en viezigheid wil beschermen. Je trekt hem er zo uit en maakt hem schoon - super handig!

Tip: houd de bandenspanning goed bij. Door het hoge gewicht, merk je meteen, als die iets te laag is.

Veel plezier met je nieuwe auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 21:27
smeerbartje schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:52:
Hou er rekening mee dat de wegenbelasting vanaf volgend jaar omhoog gaat op PHEV's. En deze motoren moeten elke 15k oliewissel ipv elke 30k zoals bij een normale 1.5 tsi bijvoorbeeld. Voor de rest rijdt het heerlijk met voldoende vermogen. Maar echt voor de actieradius hoef je zo'n auto niet te kopen vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4l_KLZa1MH4asmI5kn545LoZKsA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ivsypvvh8HJnULIvfC6IPQdr.png?f=user_large

Ik rijd al jaren een Octavia 1.5 TSI (2018) en heb ook overwogen om over te stappen op deze plugin-hybride
Maar @Scrtz heeft inderdaad een punt. Het verschil in wegenbelasting in de nabije toekomst heft het voordeel deels op. Scheelt denk ik grofweg zo'n 200 euro per jaar.
Lagere onderhoudskosten (beurten om de 30k) is ook lekker.
Daarnaast rij ik met de 1.5 gemiddeld 1:18. Dus redelijk zuinig omdat de 1.5 TSI bij lage belasting overschakelt naar 2 cilinders.
Succes met je keuze!

[ Voor 62% gewijzigd door Taatort op 23-09-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 21:27
Taatort schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:52:
[Afbeelding]

Ik rijd al jaren een Octavia 1.5 TSI (2018) en heb ook overwogen om over te stappen op deze plugin-hybride
Maar @Scrtz heeft inderdaad een punt. Het verschil in wegenbelasting in de nabije toekomst heft het voordeel deels op. Scheelt denk ik grofweg zo'n 200 euro per jaar.
Lagere onderhoudskosten (beurten om de 30k) is ook lekker.
Daarnaast rij ik met de 1.5 gemiddeld 1:18. Dus redelijk zuinig omdat de 1.5 TSI bij lage belasting overschakelt naar 2 cilinders.
Succes met je keuze!
Ik zou er prive ook niet meer snel voor kiezen, denk dat je in jou geval de beste keus hebt gemaakt. Plus die 1.5 TSI met cilinderuitschakeling kan ook echt rete zuinig rijden, makkelijker om daar zuiniger mee te rijden dan met een hybride vind ik, mits je echt heel consequent stekkert, maargoed stroom kost ook geld dus vraag me af of het uberhaupt nog wat oplevert.

• Tristan

• jongetje
Tja, achterlichten, velgen en een Skoda logo...

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 18:23

Mr-D.

interpunctie? no hero here

jongetje schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:35:
[...]

Tja, achterlichten, velgen en een Skoda logo...
Hoho begon met de lampen voor hé :+
Nah zegt niet veel dit filmpje.

sneller usenet? tips en tricks

• Holzschuh
Mr-D. schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:23:
[...]

Hoho begon met de lampen voor hé :+
Nah zegt niet veel dit filmpje.
Voorafgaand aan de wereldpremière delen we graag een voorproefje van de belangrijkste exterieurdetails in een korte video. Hierin maak je kennis met de nieuwe Tech-Deck Face van de Elroq, met vernieuwde LED Matrix-koplampen en het nieuwe opschrift op de motorkap als vervanging voor het merklogo.

In de mail van Skoda stond in 1 zin de samenvatting. Stuur dan niks als Skoda want dit zegt net niks over de auto :')

[ Voor 3% gewijzigd door Holzschuh op 26-09-2024 07:24 ]

• jongetje
Ik kreeg gister een brief dat de APK in januari afloopt, blijkbaar is er geen personeel te vinden in de garages dat ik daar nu al een afspraak voor moet maken...
(Of zijn er zoveel mensen die graag voor de hoofdprijs bij de dealer het onderhoud doen???)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
jongetje schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:46:
Ik kreeg gister een brief dat de APK in januari afloopt, blijkbaar is er geen personeel te vinden in de garages dat ik daar nu al een afspraak voor moet maken...
(Of zijn er zoveel mensen die graag voor de hoofdprijs bij de dealer het onderhoud doen???)
Tsja speelt al best wel een tijd, gisteren afspraak voor reguliere beurt gemaakt en ben over 7 weken aan de beurt als eerste mogelijkheid. Interessante uitleg https://www.autoweek.nl/a...he-zit-iedereen-in-de-weg over het waarom. Wel behoorlijk irritant.

• jongetje
@dajappie Daarom gaat mijn auto naar een vakgarage of andere garage die het onderhoud uitvoeren. Ga echt niet 7 weken op een dealer zitten wachten waarbij de service bij een kleinere garage ook vaak beter is.
(en dat met mijn zakelijke lease auto).

• dajappie
  • Nu online
jongetje schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:09:
@dajappie Daarom gaat mijn auto naar een vakgarage of andere garage die het onderhoud uitvoeren. Ga echt niet 7 weken op een dealer zitten wachten waarbij de service bij een kleinere garage ook vaak beter is.
(en dat met mijn zakelijke lease auto).
Klopt, de Kodiaq is ook lease, maar eerst mocht ik van Alphabet naar James/Profile wat hier in TIlburg ook vaak al 4-5 weken wachttijd had, en nu moet het blijkbaar weer bij de dealer volgens de app. Maakt ook niet zoveel uit voor regulier onderhoud, niet dat hij ondertussen uit elkaar valt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mip
  • Laatst online: 15-09 07:55

Mip

dajappie schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:53:
[...]

Tsja speelt al best wel een tijd, gisteren afspraak voor reguliere beurt gemaakt en ben over 7 weken aan de beurt als eerste mogelijkheid. Interessante uitleg https://www.autoweek.nl/a...he-zit-iedereen-in-de-weg over het waarom. Wel behoorlijk irritant.
Hier ook, onderhoud volgens de auto nodig over 40 dagen. Kan terecht over 8 weken :F

Op vakantie helaas een probleem met infotainment systeem van mijn Scala. Blijft zichzelf om de paar minuten rebooten. Zonder navigatie, radio etc 1000km naar huis gereden ;( aftellen tot de afspraak

Overigens discussie onderhoud bij dealer: mobiliteitsgarantie is het wat mij betreft wel waard. ANWB lidmaatschap is ook €180 per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:23

Mimiix

Professioneel Prutser

Mip schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:34:
[...]

Hier ook, onderhoud volgens de auto nodig over 40 dagen. Kan terecht over 8 weken :F

Op vakantie helaas een probleem met infotainment systeem van mijn Scala. Blijft zichzelf om de paar minuten rebooten. Zonder navigatie, radio etc 1000km naar huis gereden ;( aftellen tot de afspraak

Overigens discussie onderhoud bij dealer: mobiliteitsgarantie is het wat mij betreft wel waard. ANWB lidmaatschap is ook €180 per jaar
Bij mij hielp het om de traffication app er af te gooien :)

Na een update in de garage kon dat weer.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boterham71
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 15:38
Mip schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:34:
[...]

Heb je de uit-knop wel eens 15 seconden ingedrukt gehouden?
Pagina: 1 ... 68 ... 79 Laatste