Mag ik vragen wat bij jou de verwachte levertijd is? Ik overweeg hem ook namelijk.
Stond op augustus. Maar ik heb nog de uitdaging dat mijn lease auto tot januari doorloopt.Timmetjuh schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:49:
Mag ik vragen wat bij jou de verwachte levertijd is? Ik overweeg hem ook namelijk.
Heb hem nu op november laten zetten.
De kans dat er een Seat PHEV komt is denk ik vrijwel nihil. Medio 2030 stop VAG met Seat en gaat de focus op Cupra als merk. Dus er zal tot die tijd nog wel gebouwd worden, maar Seat als merk zal op den duur gaan verdwijnen. Dan ga je ook niet nog nieuwe modellen ontwikkelen, hooguit facelifts.Deismyna schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:57:
[...]
Daar was ik al een beetje bang voor. Was inderdaad ook al een beetje bij 'de buren' van VW en SEAT aan het kijken, maar daar zag ik ook niet zo snel iets wat me aansprak. De nieuwe Golf komt wel als PHEV, maar alleen in de hatchback, dat vind ik eerlijk gezegd een beetje een sjonnie wagenDe Golf Variant kan er nog wel mee door, maar die komt dus weer niet als PHEV. Daarnaast zal je met een paar leuke opties bij VW waarschijnlijk toch snel in Superb prijsgebied komen.
Wel erg jammer, want dan wordt het waarschijnlijk toch weer ouderwets "dino's" verbranden in een Octavia.
En als je dan moet kiezen wat er voorrang krijgt in waar je je hybride aandrijflijnen gaat leveren, is dat niet je dode paard
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
@The Eagle Dat denk ik ook. Ze krijgen het al niet voor elkaar om de octavia als phev te leveren vanwege te korten. Laat staan nog een extra model...
VAG heeft zijn hybride aandrijflijn al sinds de eerste GTE. Hebben ze daar dan echt zó zitten slapen dat ze die capaciteit niet hebben meegeschaald? 
Had best een Octavia PHEV willen rijden als volgende auto, maar nu is de Superb PHEV de logischere keuze - gezien het relatief kleine verschil met een aangeklede Octavia Sportline. En voor dat geld rijdt je ook in iets als een Model Y. Voor het eerst in 20 jaar wat anders dan VAG, zal mij benieuwen.
In ieder geval wat vaker een software update
Had best een Octavia PHEV willen rijden als volgende auto, maar nu is de Superb PHEV de logischere keuze - gezien het relatief kleine verschil met een aangeklede Octavia Sportline. En voor dat geld rijdt je ook in iets als een Model Y. Voor het eerst in 20 jaar wat anders dan VAG, zal mij benieuwen.
In ieder geval wat vaker een software update
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Mijn Octavia 3 FL HB, heeft helaas een gat in het linker achterlicht. Nu is dat volgens mij makkelijk te vervangen, maar ik mijn zoektocht voor welk onderdeel raak ik verloren. (volgens mij heeft FL altijd LED, dat maakt het al iets makkelijker)
Nu zie ik:
5E5 945 111 B, 5E5 945 095 B
of
5E5 945 711, 5E5 945 207
maar geen idee wat het verschil is tussen de 2.
Ook weet ik dat Hella inprincipe zelfde is als origineel, maar zit er veel verschil tussen bijv van wezel/Diederichs.
De vraag is dus, welk onderdeel nummer heb ik nodig en kan ik veilig genoeg naar niet originele onderdelen gaan?
Nu zie ik:
5E5 945 111 B, 5E5 945 095 B
of
5E5 945 711, 5E5 945 207
maar geen idee wat het verschil is tussen de 2.
Ook weet ik dat Hella inprincipe zelfde is als origineel, maar zit er veel verschil tussen bijv van wezel/Diederichs.
De vraag is dus, welk onderdeel nummer heb ik nodig en kan ik veilig genoeg naar niet originele onderdelen gaan?
[ Voor 6% gewijzigd door barellron op 28-05-2024 20:00 ]
Zoals eerder vermeld 14 maart bestelling doorgegeven aan de dealer.Rio schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:43:
Gefacelifte Ocatvia besteld (lease). Iemand beeld bij de levertijden?
Gisteren een telefoontje dat de Octavia binnen is en 7 juni kan ik de auto halen.
<leeg>
Ter info: Vorige week vrijdag, de 24ste, is de Kodiaq PHEV die ik mag gaan rijden besteld. Levertijd staat nu op eind augustus / begin september.Timmetjuh schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:49:
Hier een 7 persoons Kodiaq besteld via de lease mij. Begin mei besteld.
Voor bestellen gaf de dealer aan een levertijd van 3, max 4 maanden. In de app stond ook netjes dat de verwachtte levering begin augustus zou zijn.
Sindsdien schuift de verwachtte levering iedere week 2 weken naar achteren. Nu wordt de levering verwacht in wk42. Zien meer mensen dit gebeuren, of ligt dit aan mijn specifieke configuratie? (Business Line, 7p, trekhaak en accoustic in grijs metallic)
Voor bestellen gaf de dealer aan een levertijd van 3, max 4 maanden. In de app stond ook netjes dat de verwachtte levering begin augustus zou zijn.
Sindsdien schuift de verwachtte levering iedere week 2 weken naar achteren. Nu wordt de levering verwacht in wk42. Zien meer mensen dit gebeuren, of ligt dit aan mijn specifieke configuratie? (Business Line, 7p, trekhaak en accoustic in grijs metallic)
Ik heb nog geen andere leverdatum ontvangen. In welke app krijg jij de updates? De app van de leasemaatschappij. Ik hoor zelf liever niets. Ikzelf stel mij nu in op na de zomervakantie, ergens in september. Verder wil ik er niet al te veel mee bezig zijn; genoeg andere dingen aan mijn hoofd 😀
Weet iemand toevallig de breedte van de dakraills van een Skoda fabia 3 Combi ?
Zojuist akkoord gegeven op het bestellen van de nieuwe kodiaq! Heb deze uitvoering gekozen https://configurator.skod...samenvatting?code=SKKXL4L
Hoop dat ze hem volgende week bestellen en dan kan ik ook een levertijd melden
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Ik heb ook stoffen stoelen voor mij Octavia PHEV besteld. Vindt ik fijner zitten. Vergeleken met de stoelen in mijn vorige Mazda, zitten ze echt heerlijk!Mimiix schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:10:
Zojuist akkoord gegeven op het bestellen van de nieuwe kodiaq! Heb deze uitvoering gekozen https://configurator.skod...samenvatting?code=SKKXL4L
Het panoramisch schuifdak heb ik me ook gegund. Maak de binnenkant lekker licht en het is heerlijk met mooi weer. De passagiers op de achterbank genieten er natuurlijk veel meer van dan ik als bestuurder. 🤣
Nice!philippw schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:15:
[...]
Ik heb ook stoffen stoelen voor mij Octavia PHEV besteld. Vindt ik fijner zitten. Vergeleken met de stoelen in mijn vorige Mazda, zitten ze echt heerlijk!
Het panoramisch schuifdak heb ik me ook gegund. Maak de binnenkant lekker licht en het is heerlijk met mooi weer. De passagiers op de achterbank genieten er natuurlijk veel meer van dan ik als bestuurder. 🤣
Ik hoor dat het dak wel warm kan zijn, dus dat gaan we nog zien. Maar ik ben heel erg benieuwd.
Heb jij ook dat parkeervakken met 360 graden camera?
Met dat extra scherm dat eroverheen kan, valt het wel best mee. Je bent juist snel die warme lucht kwijt, als je even alles open gooit. Scheelt met de airco. Die kun je ook goed met een open pano laten draaien.
360° camera was bij mij geen optie, maar ik mis het eigenlijk niet. Voor zo’n grote wagen is hij heel overzichtelijk en goed te manoeuvreren.
Als de parkeersensoren vinden dat je ergens tegenaan zit (bv. hoog gras), dan gaat ie wel knijterhard op de remmen. Is dus even schrikken. 😎
Vindt het een fijne wagen om in te rijden. PHEV heeft behoorlijk veel voordelen. We rijden veel korte ritjes en kunnen dat allemaal met de elektrische akku doen. Zit nu op 2134km en was nog maar 1 keer tanken (verbruik 2.5l/100km en 10.9 kWh/100km).
En als je hem in de sportstand zet, trek ie als de tierelier op! 🤘🏻
360° camera was bij mij geen optie, maar ik mis het eigenlijk niet. Voor zo’n grote wagen is hij heel overzichtelijk en goed te manoeuvreren.
Als de parkeersensoren vinden dat je ergens tegenaan zit (bv. hoog gras), dan gaat ie wel knijterhard op de remmen. Is dus even schrikken. 😎
Vindt het een fijne wagen om in te rijden. PHEV heeft behoorlijk veel voordelen. We rijden veel korte ritjes en kunnen dat allemaal met de elektrische akku doen. Zit nu op 2134km en was nog maar 1 keer tanken (verbruik 2.5l/100km en 10.9 kWh/100km).
Ik rij al een tijdje met het pano-schuif dak in de Octavia '21. Maar dat is niet per se warm. Als je echt in de volle zon parkeert gooi je dat doek dicht. Op warme dagen in de file gooi het ik het dak wel eens helemaal open, maar dan merk je ook pas hoe goed het de temperatuur tegenhoud, de zon op je huid is super warm en achter het glas valt het echt reuze mee. Het is 350 dagen in het jaar een toevoeging en die 15 andere dagen heb je het doek dicht en dit schat ik nog conservatief in.Mimiix schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:26:
[...]
Nice!
Ik hoor dat het dak wel warm kan zijn, dus dat gaan we nog zien. Maar ik ben heel erg benieuwd.
Heb jij ook dat parkeervakken met 360 graden camera?
Wel twijfel ik over pano-dakjes die niet te openen zijn, ik weet niet of dat mij de meerprijs waard is.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Word!True schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:42:
[...]
Ik rij al een tijdje met het pano-schuif dak in de Octavia '21. Maar dat is niet per se warm. Als je echt in de volle zon parkeert gooi je dat doek dicht. Op warme dagen in de file gooi het ik het dak wel eens helemaal open, maar dan merk je ook pas hoe goed het de temperatuur tegenhoud, de zon op je huid is super warm en achter het glas valt het echt reuze mee. Het is 350 dagen in het jaar een toevoeging en die 15 andere dagen heb je het doek dicht en dit schat ik nog conservatief in.
Wel twijfel ik over pano-dakjes die niet te openen zijn, ik weet niet of dat mij de meerprijs waard is.
Niet kunnen openen zou mij weerhouden om er eentje te nemen.
Het is een van mijn favoriete onderdelen op mijn Karoq. Het dak gaat ook open zodra het weer er maar enigszins naar neigt. Met 10 graden en een zonnetje kantel ik hem open. En met met temperaturen tot je echt niet meer zonder airco kan blijft deze door het dak meestal ook gewoon uit.
Het gaat een groot gemis zijn in mijn volgende auto.
Het gaat een groot gemis zijn in mijn volgende auto.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik heb nu een scala, die heeft de paniekrem ook. Heel herkenbaar!philippw schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:34:
Met dat extra scherm dat eroverheen kan, valt het wel best mee. Je bent juist snel die warme lucht kwijt, als je even alles open gooit. Scheelt met de airco. Die kun je ook goed met een open pano laten draaien.
Nu kan ik al helemaal niet wachtenTrue schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:42:
[...]
Ik rij al een tijdje met het pano-schuif dak in de Octavia '21. Maar dat is niet per se warm. Als je echt in de volle zon parkeert gooi je dat doek dicht. Op warme dagen in de file gooi het ik het dak wel eens helemaal open, maar dan merk je ook pas hoe goed het de temperatuur tegenhoud, de zon op je huid is super warm en achter het glas valt het echt reuze mee. Het is 350 dagen in het jaar een toevoeging en die 15 andere dagen heb je het doek dicht en dit schat ik nog conservatief in.
Ik krijg updates via de website van de dealer waar de auto besteld is en via ALD. ( ALD loopt wat achter qua updates) Intussen levering verwacht in wk 39GEi schreef op maandag 3 juni 2024 @ 07:03:
Ik heb nog geen andere leverdatum ontvangen. In welke app krijg jij de updates? De app van de leasemaatschappij. Ik hoor zelf liever niets. Ikzelf stel mij nu in op na de zomervakantie, ergens in september. Verder wil ik er niet al te veel mee bezig zijn; genoeg andere dingen aan mijn hoofd 😀
Ah doet ALD(AYVENS) dat? Dan kan ik ook volgen straks hoop ikpeter13579 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:07:
[...]
Ik krijg updates via de website van de dealer waar de auto besteld is en via ALD. ( ALD loopt wat achter qua updates) Intussen levering verwacht in wk 39
Voor de kofferbak van mijn Octavia iV heb ik naast deze (blijkbaar enige) kofferbakmat ook nog deze LED lichten besteld.
En jongens, wat een verschil! Geen schemerig, geel lichtje, maar vel, wit, modern LED licht!
Opeens zie je nog wat in je kofferbak! Een absolute aanrader!!!
En jongens, wat een verschil! Geen schemerig, geel lichtje, maar vel, wit, modern LED licht!
AYVENS inderdaad... Ik loop dus zelf ook wat achter qua updatesMimiix schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:00:
[...]
Ah doet ALD(AYVENS) dat? Dan kan ik ook volgen straks hoop ik
Mag ik vragen: wat is ALD e/o AYVENS? Kan ik dat ook aan de dealer vragen die mijn aanstaande auto heeft besteld en gaat leveren?
Leasemaatschappij:)GEi schreef op zondag 9 juni 2024 @ 07:41:
Mag ik vragen: wat is ALD e/o AYVENS? Kan ik dat ook aan de dealer vragen die mijn aanstaande auto heeft besteld en gaat leveren?
Ayvens is de leasemaatschappij die mijn auto heeft besteld bij de dealer. Zij hebben een eigen omgeving waar ik in kan loggen en updates kan zien over de verwachtte leverdatum.GEi schreef op zondag 9 juni 2024 @ 07:41:
Zij hebben de auto besteld bij Ames Skoda dealer, via Ames heb ik rechtstreeks een link ontvangen waar de geplande lever week in staat.
Jouw dealer zal zeker informatie hebben over de verwachtte lever datum, en mogelijk ook een online omgeving om het zelf bij te houden.
Als je achteruitrijlicht nog gloeilamp ipv led is kan je die ook vervangen. Was bij mij een wereld van verschil om ook daadwerkelijk wat te zien als je achteruit rijdt ipv slechts een indicatie voor achterop komend verkeer.philippw schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:34:
Voor de kofferbak van mijn Octavia iV heb ik naast deze (blijkbaar enige) kofferbakmat ook nog deze LED lichten besteld.
En jongens, wat een verschil! Geen schemerig, heel lichtje, maar vel, wit, modern LED licht!
#team_UTC+1
Ik heb ook een raar probleem met mijn rapid uit 2016.
Ik moet ongeveer elke 6 weken mijn linker knipperlicht voor vervangen.
En dan boeit het niet of je een goed merk neemt of 10 stuks uit China. Draadje is dan ook echt door.
En ik las dan vervangen voor amber led niet straat legaal is.
En dan boeit het niet of je een goed merk neemt of 10 stuks uit China. Draadje is dan ook echt door.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
apk afkeur wellicht maar als het goed werkt en de juiste kleur heeft, zou een garage daar echt over struikelen?Dj Neo Ziggy schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:00:
[...]
~
Waarom zou dat niet legaal zijn
#team_UTC+1
Omdat regels.
Heb je weleens geprobeerd om alle knipperlichten in 1x te vervangen?Dj Neo Ziggy schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:00:
Dat doe ik eigenlijk altijd.MikeyMan schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:56:
[...]
Heb je weleens geprobeerd om alle knipperlichten in 1x te vervangen?
En dan heb ik het over links en rechts tegelijk
https://apk-handboek.rdw....en/kleurverplichtelichten
Enige is de kleur voor zover mij bekend. Daarom vroeg ik me af welke regel dat dan is. Ik zie het ook nergens in de andere artikelen over APK terug (of ik heb het gemist).
Amber led is tegenwoordig standaard op een groeiend aantal auto's dus ik zie niet in welke regel je dan verbiedt dat te retro-fitten.
#team_UTC+1
Pak ze dan eens een keer echt allemaal mee. Dus voor en achter en evt blinkers aan de zijkant of spiegel.Dj Neo Ziggy schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:58:
[...]
Dat doe ik eigenlijk altijd.
En dan heb ik het over links en rechts tegelijk
Typisch voor lampjes die snel stuk gaan is dat er ergens een piekspanning komt. Met name Peugeot met zijn H7 reguliere verlichting staat er om bekend, maar kan natuurlijk ook prima bij
Als biuj jou links telkens stuk gaat zou ik ergens aan de linkerkant een ander knipperlicht verwachten dat stuk is. Of misschien achter verkeerd aangesloten is waardoor het een te lichte of zware lamp meeschakelt ofzo.
Vwb regels: het moet een enkele kleur uitstralen. Als jij een gloeilampje met oranje coating als knipperlicht hebt en die coating is er deels af, dan is dat afkeur want straalt niet enkelkleurig licht uit (maar ook een beetje wit).
Als je een LED hebt die echt alleen amber uitstraalt mag dat APK wise geen probleem zijn vziw. Maar de vraag is of ze dat idd doen en niet even snel erst wit worden en dan pas oranje.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Met auto's van Skoda heb ik geen ervaring. Vanwege zakelijke leasemogelijkheid is dit merk wel interessant voor me. Nu zie ik verschillende motoren met transmissie; bijvoorbeeld een 95pk 5-handbak en een 115pk 7-traps DSG. Wat is jullie ervaring met de DSG van dit merk? Is het kiezen voor DSG die extra 20pk waard?
Je kiest die DSG omdat het een hele prettige automaat is om mee te rijden, die 20 pk interesseert mij echt geen ene drol.Willem30 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:49:
Met auto's van Skoda heb ik geen ervaring. Vanwege zakelijke leasemogelijkheid is dit merk wel interessant voor me. Nu zie ik verschillende motoren met transmissie; bijvoorbeeld een 95pk 5-handbak en een 115pk 7-traps DSG. Wat is jullie ervaring met de DSG van dit merk? Is het kiezen voor DSG die extra 20pk waard?
Gelukkig heb ik al LED-achterlichten (die animatie bij het inschakelen blijf ik leuk vinden), maar bedankt voor de tip.Ethirty schreef op zondag 9 juni 2024 @ 20:47:
[...]
Als je achteruitrijlicht nog gloeilamp ipv led is kan je die ook vervangen. Was bij mij een wereld van verschil om ook daadwerkelijk wat te zien als je achteruit rijdt ipv slechts een indicatie voor achterop komend verkeer.
Jammer dat de puddle/ghost lights niet makkelijk te retrofitten zijn.
Die 20pk valt wel mee, maar dsg is veel relaxter rijden, en met een (mild) hybrid is een automaat niet eens mogelijk iirc.Willem30 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:49:
Verder volgens mij zelfde 3 cylinder blokje, bewezen technologie.
Ook met DSG geen ervaring; binnenkort proefrit plannen
Keuze voor DSG zou vooral zijn vanwege regelmatig in de file rijden.
Ik heb nu een golf met DSG en hiervoor een Karoq met DSG, allebei zelfde aandrijflijn, 1.0TSI 115 PK.Willem30 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:49:
Ik wil nooit meer anders.
New Superb plugin hybride besteld ter vervanging van Octavia 4 (2.0 TDI) van 2020. Gezien de gefacelifte Octavia niet in hybride beschikbaar kwam, kon ik niet anders dan upgraden naar Superb ivm verplichting naar minimum Superb als ik bij Skoda wilde blijven.
Wat extra's zoals Pack Climate(zetelverwarming achter, stuurverwarming, verwarmde voorruit) en Pack Assisted Drive Plus(360° camera, ACC, Trained parking) en 17" Alrakis velgen erbij. Fijne upgrade wel tov nu wat ik nu niet heb, naast de standaard aanwezige uitrusting waar nu wel wat extra op zit.
Enige wat ik een minpuntje vind is het standaard interieur met dat langwerpige stuk stof onder het dashboard. Vind persoonlijk mijn huidige Octavia qua interieur net iets mooier.
Blijkbaar ook geen mistlichten voor meer mogelijk?
Dynamische knipperlichten achter en sfeerverlichting binnen zou blijkbaar ook weg zijn, jammer, maar was meer voor de gein dan dat het nuttig was.
Let wel: is België
Levering september
Wat extra's zoals Pack Climate(zetelverwarming achter, stuurverwarming, verwarmde voorruit) en Pack Assisted Drive Plus(360° camera, ACC, Trained parking) en 17" Alrakis velgen erbij. Fijne upgrade wel tov nu wat ik nu niet heb, naast de standaard aanwezige uitrusting waar nu wel wat extra op zit.
Enige wat ik een minpuntje vind is het standaard interieur met dat langwerpige stuk stof onder het dashboard. Vind persoonlijk mijn huidige Octavia qua interieur net iets mooier.
Blijkbaar ook geen mistlichten voor meer mogelijk?
Dynamische knipperlichten achter en sfeerverlichting binnen zou blijkbaar ook weg zijn, jammer, maar was meer voor de gein dan dat het nuttig was.
Let wel: is België
Levering september
Dan nobrainer idd, voor de DSG gaan. En Travel Assist of Traphic Jam assist meebestellen als dat een optie is. Dan is het in de file alleen maar een kwestie van stuur vasthouden en de auto doet de restWillem30 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:04:
Ook met DSG geen ervaring; binnenkort proefrit plannen![]()
Overigens zou het me niks verbazen als een DSG model tegenwordig goedkoper is in de lease (ivm hogere restwaarde).
De DSG-7 (DQ200) bak heeft in het verleden overigens vele problemen gekend ivm droge koppeling en doorslippen, maar die lijken inmiddels wel zo goed als allemaal opgelost. Hoor er een stuk minder van iig. En indien lease: niet spannend
Vraag me eerder af of er nog verschil is op basis van opties. De grotere leasemaatschappijen kijken volgens mij alleen nog maar naar de prijs en de beweging naar automaat is al een tijd gaande. Ben eerder verbaasd dat ze nog een handbak met onderbemeten motor leveren. Dan moet je echt geen haast in je leven hebben, want auto’s worden wel steeds zwaarder.The Eagle schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:26:
[...]
Dan nobrainer idd, voor de DSG gaan. En Travel Assist of Traphic Jam assist meebestellen als dat een optie is. Dan is het in de file alleen maar een kwestie van stuur vasthouden en de auto doet de rest
Overigens zou het me niks verbazen als een DSG model tegenwordig goedkoper is in de lease (ivm hogere restwaarde).
De DSG-7 (DQ200) bak heeft in het verleden overigens vele problemen gekend ivm droge koppeling en doorslippen, maar die lijken inmiddels wel zo goed als allemaal opgelost. Hoor er een stuk minder van iig. En indien lease: niet spannend
Een Suberb PHEV zit op >1800kg

#team_UTC+1
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Kodiaq uit 2023. Nu ga ik binnenkort op vakantie met 2 kleine kinderen en ben ik op zoek naar een dakkoffer en dakdragers.
Ik heb gekeken naar het huren van een set, maar dat wordt toch al snel erg duur voor een paar weken. Dan koop ik liever een nieuwe/gebruikte set. Door alle verschillende mogelijkheden zie ik door de koffers het dak niet meer. Ik heb echt geen idee wat een 'goede' keuze is.
Ik twijfel nu over de Thule Pacific (S of M) of de Hapro Traxxer 6.6. Ik denk dat circa tussen de 400 en 500L voldoende is. Eerder heb ik een koffer van 470L gehuurd en dat was ruim voldoende (op een Octavia).
De keuze is voornamelijk ingegeven op 'merk' en ik las wel dat de Hapro Traxxer een populaire keuze was qua prijs en inhoud. Ik zie ook wel andere merken zoals Twinny Load en Farrad, goedkoper maar daar heb ik toch enige twijfels over qua kwaliteit.
Iemand nog tips om naar te kijken?
Ik heb gekeken naar het huren van een set, maar dat wordt toch al snel erg duur voor een paar weken. Dan koop ik liever een nieuwe/gebruikte set. Door alle verschillende mogelijkheden zie ik door de koffers het dak niet meer. Ik heb echt geen idee wat een 'goede' keuze is.
Ik twijfel nu over de Thule Pacific (S of M) of de Hapro Traxxer 6.6. Ik denk dat circa tussen de 400 en 500L voldoende is. Eerder heb ik een koffer van 470L gehuurd en dat was ruim voldoende (op een Octavia).
De keuze is voornamelijk ingegeven op 'merk' en ik las wel dat de Hapro Traxxer een populaire keuze was qua prijs en inhoud. Ik zie ook wel andere merken zoals Twinny Load en Farrad, goedkoper maar daar heb ik toch enige twijfels over qua kwaliteit.
@Rhahyrion Wat ga je allemaal meenemen dan? (die auto is al enorm) Je kunt wel een 500liter of nog grotere dakkoffer kopen, maar de daklast van een Kodiaq is 75 kilo. Als de dragers en de koffer al ruim 20 kilo zijn dan mag je hem niet meer helemaal volduwen (of je moet er lichte matrassen in vervoeren
)
[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 11-06-2024 13:29 ]
Ik heb zowel mijn dakkoffer als dragers van marktplaats gehaald, dat scheelt echt flink in de kosten >50% voordeliger dan nieuw. Er kan weinig stuk aan een Thule. (Heb zowel de dragers als koffer van Thule)Rhahyrion schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:01:
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Kodiaq uit 2023. Nu ga ik binnenkort op vakantie met 2 kleine kinderen en ben ik op zoek naar een dakkoffer en dakdragers.
Ik ben het eens dat het een forse wagen is en er al veel ruimte in zit.jongetje schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:28:
@Rhahyrion Wat ga je allemaal meenemen dan? (die auto is al enorm) Je kunt wel een 500liter of nog grotere dakkoffer kopen, maar de daklast van een Kodiaq is 75 kilo. Als de dragers en de koffer al ruim 20 kilo zijn dan mag je hem niet meer helemaal volduwen (of je moet er lichte matrassen in vervoeren)
Voornamelijk spullen voor op de camping en de kinderen. Zoals stoelen, fietsje, buggy. Geen hele zware items maar wel volume, dus ik verwacht niet dat we nog 50KG aan spullen erin gaan stoppen.
Goede tip, ga het eens in de gaten houden.Nachtapotheker schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:36:
[...]
Ik heb zowel mijn dakkoffer als dragers van marktplaats gehaald, dat scheelt echt flink in de kosten >50% voordeliger dan nieuw. Er kan weinig stuk aan een Thule. (Heb zowel de dragers als koffer van Thule)
Lijkt mij meer te duiden op sluiting ergens?Dj Neo Ziggy schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:00:
Neem wat gereedschap mee, draai stuur vana het fietsje los, kwartslag draaien en vast. Trappers er af en de boel kan plat liggen.Rhahyrion schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:49:
[...]
Ik ben het eens dat het een forse wagen is en er al veel ruimte in zit.
Voornamelijk spullen voor op de camping en de kinderen. Zoals stoelen, fietsje, buggy. Geen hele zware items maar wel volume, dus ik verwacht niet dat we nog 50KG aan spullen erin gaan stoppen.
[...]
Goede tip, ga het eens in de gaten houden.
Protip: kijk eens wat je kunt doen als je de dubbele bodem er uit haalt en dat wat in de ruimte van het reservewiel zit, weghaalt. Is toch vnl vulling. Durf te wedden dat een kinderfietsje er zo in past. En de rest met wat passen en meten ook prima. Kofferdekzeil ook thuis laten en je kunt verticaal stapelen.
sluiting lijkt me niet. dan gaat het namelijk of niet door het lampje of het is na het lampje, en het lampje moet al de accuspanning kunnen hebben. Kan juist eerder slecht contact naar aarde zijn ofzo waardoor de spanning opgezwiept wordtBvZwolle schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:56:
[...]
Lijkt mij meer te duiden op sluiting ergens?
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Met bv. een hondenhok en een grote katoenen tent zit een 620l achterbak van een Kodiaq ook best snel vol kan ik je verklappen. En alles bij de kids op de achterbank of tot het dak volbouwen vind ik ook niet heel prettig op lange ritten. Truc is zeker om met kamperen alle lichte maar volumineuze zooi in de Thule te mikken zoals slaapzakken, kussens, matjes etc. dan valt het gewicht prima mee. Maar moet eerlijk bekennen dat we de afgelopen jaren de koffer in de schuur hebben staan en een bagagewagentje meenemen.jongetje schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:28:
@Rhahyrion Wat ga je allemaal meenemen dan? (die auto is al enorm) Je kunt wel een 500liter of nog grotere dakkoffer kopen, maar de daklast van een Kodiaq is 75 kilo. Als de dragers en de koffer al ruim 20 kilo zijn dan mag je hem niet meer helemaal volduwen (of je moet er lichte matrassen in vervoeren)
Slaapzakken, kussens en matjes heb je een vacuüm zak voor. En met een (al dan niet electrische) pomp die ook kan zuigen trek je die met het juiste verloop ook zo weer vacuüm bij vertrek. Hond had ie het niet over
Ik heb vorig jaar een Thule motion XT XL gekocht voor op de 5008. Vooral omdat ik aan twee kanten sluiting wilde en comfort sluiting.Rhahyrion schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:01:
En wingbars. Stuk stiller dan de meeste andere dragers. Bijbehorende tassen set ook wel prettig. Hoef je niet na te denken over het formaat.
Met hond achterin en twee Isofix stoeltjes achterin gaat het inderdaad hard.
Ik gebruik deze tot grote tevredenheid:Rhahyrion schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:01:
https://dakdragerland.nl/...modula-mod-pfa-500-748773
En met 3 kinderen op de achterbank en al hun spullen mee gaat het hard met de ruimte inderdaad.
[ Voor 3% gewijzigd door avotar op 12-06-2024 08:14 ]
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
vandaag eens geprobeerd en als ik switch naar gastgebruiker dan raken alle services verbonden met de hoofdbestuurder gedisable'd (skoda connect stuurt daar ook een mail over).Mimiix schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:31:
[...]
Ja, want dan kan je naar gastgebruiker.
Geen idee of je dan ook alles uit kan zetten.
en de gastgebruiker uitschakelen lijkt geen optie te zijn.
jammer want als eigenaar van de auto wil je toch af kunnen dwingen dat er maar 1 gebruiker is en dat die S-Pin nodig heeft om bijvoorbeeld GPS tracking uit te schakelen.
~
Om even terug te komen op mijn knipperlichtrel.. lampje. Was vol goede moed begonnen aan de achterkant. En na een schroef en de handleiding drie keer lezen dacht ik, hier ga ik meer kapot aan maken dan repareren.The Eagle schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:52:
[...]
Pak ze dan eens een keer echt allemaal mee. Dus voor en achter en evt blinkers aan de zijkant of spiegel.
Typisch voor lampjes die snel stuk gaan is dat er ergens een piekspanning komt. Met name Peugeot met zijn H7 reguliere verlichting staat er om bekend, maar kan natuurlijk ook prima bij
Als biuj jou links telkens stuk gaat zou ik ergens aan de linkerkant een ander knipperlicht verwachten dat stuk is. Of misschien achter verkeerd aangesloten is waardoor het een te lichte of zware lamp meeschakelt ofzo.
Vwb regels: het moet een enkele kleur uitstralen. Als jij een gloeilampje met oranje coating als knipperlicht hebt en die coating is er deels af, dan is dat afkeur want straalt niet enkelkleurig licht uit (maar ook een beetje wit).
Als je een LED hebt die echt alleen amber uitstraalt mag dat APK wise geen probleem zijn vziw. Maar de vraag is of ze dat idd doen en niet even snel erst wit worden en dan pas oranje.
Dus dacht doen we eerst de voorkant, haal het lampje wat volgens de auto defect is eruit. En die is in perfecte staat. Schroef het lampje terug, plop melding uit, en een werkend knipperlicht.
Of je stop de stekker er inDj Neo Ziggy schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:58:
[...]
Om even terug te komen op mijn knipperlichtrel.. lampje. Was vol goede moed begonnen aan de achterkant. En na een schroef en de handleiding drie keer lezen dacht ik, hier ga ik meer kapot aan maken dan repareren.
Dus dacht doen we eerst de voorkant, haal het lampje wat volgens de auto defect is eruit. En die is in perfecte staat. Schroef het lampje terug, plop melding uit, en een werkend knipperlicht.
Aldus een hele oude IBM reclame
Vanaf vandaag mag ik mij hier melden. 
Vanmorgen een Skoda Octavia 3 Kombi (2017, FL) opgehaald. Fijne wagen.
Heeft het meerwaarde om de software van de Amundsen (volgens mij zit dat erin) bij te werken? Ik download sowieso even de nieuwste kaarten maar misschien is er ook nieuwe firmware oid? Ik kon het 123 niet vinden. Onderdeelnummer is een 5Q0035864C, hardware H41 en software 0456.
Vanmorgen een Skoda Octavia 3 Kombi (2017, FL) opgehaald. Fijne wagen.
Heeft het meerwaarde om de software van de Amundsen (volgens mij zit dat erin) bij te werken? Ik download sowieso even de nieuwste kaarten maar misschien is er ook nieuwe firmware oid? Ik kon het 123 niet vinden. Onderdeelnummer is een 5Q0035864C, hardware H41 en software 0456.
Ik ga mij hier ook maar melden, ik krijg een scala 2024, zijn er nog dingen die ik echt moet weten? (staat al 3 weken bij dealer, wordt komende week naar wrapper gebracht, en dan ga ik hem ophalen)
[ Voor 33% gewijzigd door CrankyGamerOG op 20-06-2024 10:46 ]
KPN - Vodafone Ziggo Partner
@Beekforel welke versie van de kaarten-database heb je momenteel?
~
Nou, vandaag te horen gekregen dat de lease-Skoda (Superb III combi uit 2019, DSG7) met nog 3 maanden op het leasecontract total loss is.
Snelweg, accelereren voor inhaalactie. Plof, zwarte en grijze rook, EPC en uitlaat gele lampjes, wonder boven wonder draaide de motor nog en door kunnen rijden naar de afrit. Helaas vergeten start&stop uit te zetten dus die "stop" was ook echt de laatste snik van het motorblok. Op de afrit wilde 'ie niet meer starten, takelwagen, monteur van garage voor verder afslepen.. stuk in het motorblok afgebroken, gat in de wand van de motor geslagen, overal olie maar gelukkig geen brand.
Jammer, was een fantastische auto voor zowel lange afstanden zakelijk als vakanties. Prima mobiliteitsservice trouwens, binnen twee uur rijdend verder met een Octavia Combi. Nu op zoek naar een (tijdelijke) vervanging met de zomervakantie (autovakantie) in aantocht...
Snelweg, accelereren voor inhaalactie. Plof, zwarte en grijze rook, EPC en uitlaat gele lampjes, wonder boven wonder draaide de motor nog en door kunnen rijden naar de afrit. Helaas vergeten start&stop uit te zetten dus die "stop" was ook echt de laatste snik van het motorblok. Op de afrit wilde 'ie niet meer starten, takelwagen, monteur van garage voor verder afslepen.. stuk in het motorblok afgebroken, gat in de wand van de motor geslagen, overal olie maar gelukkig geen brand.
Jammer, was een fantastische auto voor zowel lange afstanden zakelijk als vakanties. Prima mobiliteitsservice trouwens, binnen twee uur rijdend verder met een Octavia Combi. Nu op zoek naar een (tijdelijke) vervanging met de zomervakantie (autovakantie) in aantocht...
"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)
Wow heftig! Benzine? Hoeveel km op de teller?AtomicWing schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:02:
Nou, vandaag te horen gekregen dat de lease-Skoda (Superb III combi uit 2019, DSG7) met nog 3 maanden op het leasecontract total loss is.
Benzine, 106994 op eigen kracht en nog 2 km gesleept..Snowhite0901 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:23:
[...]
Wow heftig! Benzine? Hoeveel km op de teller?
"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)
5L0051236TJJ Le Funk schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:48:
@Beekforel welke versie van de kaarten-database heb je momenteel?
Had al wel gevonden dat je vrij eenvoudig nieuwe kaarten kunt downloaden dus dat regel ik vanmiddag even. Denk dat ik het niet gebruiken ga maar toch.
En @jongetje ok eens, het werkt inderdaad prima nu.
@Beekforel Je kunt op https://updateportal.skoda-auto.com/ de laatste kaarten downloaden. Deze week zijn er weer de nieuwe halfjaarlijkse uitgekomen.
Dat is ook best wel vlot....AtomicWing schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:29:
[...]
Benzine, 106994 op eigen kracht en nog 2 km gesleept..
Narigheid. En wel erg rap moet ik zeggenAtomicWing schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:02:

Vervangend vervoer mag ik aannemen regelt de leasemij? Hebben ze geen vergelijkbare Superb staan?
Ligt ook aan de LM-contracten, een segment lager is meestal de standaard bij vervangend vervoer.The Eagle schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:45:
[...]
Narigheid. En wel erg rap moet ik zeggen1.5 TSI blok?
Vervangend vervoer mag ik aannemen regelt de leasemij? Hebben ze geen vergelijkbare Superb staan?
Met nog een paar maanden wilden ze eigenlijk niets meer doen. Leasecontract opgezegd zonder verdere kosten, nu even een shortlease en nieuwe auto maar eens gaan zoeken.. kan even duren met de levertijden.The Eagle schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:45:
[...]
Narigheid. En wel erg rap moet ik zeggen1.5 TSI blok?
Volgens mij zijn de levertijden bij Skoda nu een maand of 4 dus dat valt wel mee toch?
Bij mij was hij er in 3 maanden, custom opties.jongetje schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:51:
Volgens mij zijn de levertijden bij Skoda nu een maand of 4 dus dat valt wel mee toch?
KPN - Vodafone Ziggo Partner
Half maart een Skoda kamiq (PL)besteld. Levering werd toen geschat half juni, afspraak gemaakt voor begin juli. Maar dealer wist me laatst te vertellen dat dit niet gehaald werd. Zoals ze mij vertelden rolt die 1e week juli waarschijnlijk van de band. Dealer is optimistisch dat we voor onze vakantie (22 juli) nog kunnen rijden, ik heb de verwachting maar bijgesteld in niet 😊
Maar al met al lijkt het dus inderdaad zo'n 4 maand levertijd ongeveer te zijn nu.
Maar al met al lijkt het dus inderdaad zo'n 4 maand levertijd ongeveer te zijn nu.
Beste Tweakers,
Heb recent een nieuwe Skoda octavia gekocht. Een aantal verzekeringsopties bekeken waarvan onderstaande twee voorstellen het beste uit de bus komen. Ik vind de vergelijking tussen lager eigen risico en langere gegarandeerde nieuwwaarde bij total-loss een moeilijke. Wat zouden jullie doen?
Heb recent een nieuwe Skoda octavia gekocht. Een aantal verzekeringsopties bekeken waarvan onderstaande twee voorstellen het beste uit de bus komen. Ik vind de vergelijking tussen lager eigen risico en langere gegarandeerde nieuwwaarde bij total-loss een moeilijke. Wat zouden jullie doen?
/f/image/pKawxiwSEkV8h41CfG03dqnC.png?f=fotoalbum_large)
Houdt er rekening mee dat een moderne auto zoveel techniek in alleen al de bumpers en grill heeft zitten dat een kleine tik voor of achter al serieuze bedragen kunnen zijn.
#team_UTC+1
Ja, dus bij elk incident mag je dan bijna gegarandeerd die volle 1000 euro eigen risico aftikken. Vind dat best nog wel een hoog bedrag bovenop die premie eigenlijk.
Maar 5 jaar aanschafwaarde is dan wel weer een fijn idee, mits je van plan bent zo lang met deze auto rond te blijven rijden natuurlijk.
Voorbeeld schade: Vorig jaar met mijn Kodiaq een vogel tegen de mistlamp aan gehad. Hierdoor was het ruitje gebroken. Lamp moest dus vervangen worden. Bleek dat koplamp+mistlamp 1 unit is. Zag bij het aftekenen van de bon (ging naar de leasemaatschappij gelukkig) snel wat bedragen: Alleen de nieuwe koplampunit was al 1400 euro.
Maar 5 jaar aanschafwaarde is dan wel weer een fijn idee, mits je van plan bent zo lang met deze auto rond te blijven rijden natuurlijk.
Voorbeeld schade: Vorig jaar met mijn Kodiaq een vogel tegen de mistlamp aan gehad. Hierdoor was het ruitje gebroken. Lamp moest dus vervangen worden. Bleek dat koplamp+mistlamp 1 unit is. Zag bij het aftekenen van de bon (ging naar de leasemaatschappij gelukkig) snel wat bedragen: Alleen de nieuwe koplampunit was al 1400 euro.
)
Precies wat ik bedoelde. En moderne matrix lampen gaan al snel over de €2500/stuk hoorde ik laatst. Lelijk tikje op de neus kan dan zomaar ineens 10k+ aan schade zijn.Smurf schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:08:
Ja, dus bij elk incident mag je dan bijna gegarandeerd die volle 1000 euro eigen risico aftikken. Vind dat best nog wel een hoog bedrag bovenop die premie eigenlijk.
Voorbeeld schade: Vorig jaar met mijn Kodiaq een vogel tegen de mislamp aan gehad. Hierdoor was het ruitje gebroken. Lamp moest dus vervangen worden. Bleek dat koplamp+mistlamp 1 unit is. Zag bij het aftekenen van de bon (ging naar de leasemaatschappij gelukkig) snel wat bedragen: Alleen de nieuwe koplampunit was al 1400 euro.
Steeds vaker zijn auto’s eerder economisch total loss dan technisch, zelfs al binnen een paar jaar. Goed om de voorwaarden daar even op uit te pluizen.
#team_UTC+1
Nog een voorbeeldje, kop-staart in de file met lage snelheid. Paar strepen op mijn achterbumper door de achterligger die met de telefoon zat te pielen. Via de LM naar schadeherstel voor poetsen + controle. Twee dagen vervangend vervoer, achterbumper demonteren en controleren binnenkant te samen met poetsen 950€.Smurf schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:08:
Ik heb de dame in kwestie nog even hartelijk uitgelachen nadat ik die factuur zag.
Ik rij momenteel een Skoda Fabia uit 2019. Krijg mijn iPhone helaas niet verbonden (bekabeld) via CarPlay. Zowel boordcomputer als telefoon gereset. Iemand een idee?
Misschien een overbodige vraag, maar al een nieuwe kabel geprobeerd? Van apple zelf?rockerpoet schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:35:
Ik rij momenteel een Skoda Fabia uit 2019. Krijg mijn iPhone helaas niet verbonden (bekabeld) via CarPlay. Zowel boordcomputer als telefoon gereset. Iemand een idee?
Ja, geprobeerd inderdaad. Hij lijkt wel iets te detecteren op het moment ik de kabel inprik "Apparaat verbonden via USB....", vervolgens een Smartlink welkomst melding.Nachtapotheker schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:43:
[...]
Misschien een overbodige vraag, maar al een nieuwe kabel geprobeerd? Van apple zelf?
Ik heb dat incidenteel wel eens, maar na een reset van de iPhone is dat altijd weer opgelost. Het lijkt beter te blijven werken als ik de deur eerst open (dan gaat de radio uit) alvorens ik de telefoon los koppel 🙈 net of die iPhone er niet tegen kan om al draaiende losgekoppeld te worden.rockerpoet schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:57:
[...]
Ja, geprobeerd inderdaad. Hij lijkt wel iets te detecteren op het moment ik de kabel inprik "Apparaat verbonden via USB....", vervolgens een Smartlink welkomst melding.
Dus, afgelopen zondag naar de Hornbach. En ik zie de exact dezelfde Rapid rijden, tot aan de velgen aan toe.
Wat doe ik, ik zet hem er zowat naast, stap uit met mijn vrouw.
En op dat moment komt er echt een popje uit die Rapid. Maar wel volledig in van plastic.
Veel te grote voorgevel voor dat lijfje.
Maar ja ik zet me er overheen en zeg tegen die dame. Wat een ontzettend mooie auto heb je, wijzend naar mijn auto.
En ze lacht en kijkt en zegt: Ohh hahaha ja heerlijke auto.
Dus ik een heel verhaal over dat ik de auto een "duwtje" heb gegeven.
Niet veel later zegt mijn vrouw:
Nou jij hebt iets aan je auto gedaan, zei heeft ook iets onder de motorkap laten doen.
Wat doe ik, ik zet hem er zowat naast, stap uit met mijn vrouw.
En op dat moment komt er echt een popje uit die Rapid. Maar wel volledig in van plastic.
Veel te grote voorgevel voor dat lijfje.
Maar ja ik zet me er overheen en zeg tegen die dame. Wat een ontzettend mooie auto heb je, wijzend naar mijn auto.
En ze lacht en kijkt en zegt: Ohh hahaha ja heerlijke auto.
Dus ik een heel verhaal over dat ik de auto een "duwtje" heb gegeven.
Niet veel later zegt mijn vrouw:
Nou jij hebt iets aan je auto gedaan, zei heeft ook iets onder de motorkap laten doen.
Kan het zijn dat Carplay niet wordt ondersteund? Ik zie in het scherm alleen een Mirrorlink en Android car icoon.Nachtapotheker schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:40:
[...]
Ik heb dat incidenteel wel eens, maar na een reset van de iPhone is dat altijd weer opgelost. Het lijkt beter te blijven werken als ik de deur eerst open (dan gaat de radio uit) alvorens ik de telefoon los koppel 🙈 net of die iPhone er niet tegen kan om al draaiende losgekoppeld te worden.
[edit] smartlink gereset en nu werkt het

[ Voor 4% gewijzigd door rockerpoet op 30-06-2024 22:40 ]
Ik gok dat je meerdere usb aansluitingen hebt. Bij mij in de Passat werkt de ene wel met AA / CarPlay en de andere niet. Raar maar waar. Dus als je er meerdere hebt, probeer eens een andererockerpoet schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:35:
Sinds dit weekend rij ik er ook daadwerkelijk in: wat een fijne wagen!MrAcid schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:31:
Ik heb net deze week een Skoda Superb Sportline iV gekocht in Duitsland (via een NL tussenpersoon/garage). Net onder de 100d km uit 8-2020, maar wat ik ervan gelezen heb kun je prima wat hoger gaan zitten nog qua kilometers. De Superb heeft in 2019/2020 een facelift gehad, welliswaar beperkt maar mocht je dat interessant vinden dan zou ik daar even op letten - de iV is er pas sinds de facelift dus daarbij hoef je daar niet naar te kijken.
Foto van mijn aankoop:
[Afbeelding]
Komende uit een Tesla Model 3 LR 2019 (lease):
➕ Stil(!); comfortabel(!); fysieke knopjes; station; hele fijne/subtiele lane assist + ACC.
➖ Infotainment is niet het snelste (gebruik nu vooral Carplay, dat lijkt m'n voorkeur te hebben ondanks de mooie navigatie in het scherm achter je stuur); zitpositie zou ik liever wat lager hebben; ik vergeet 'm steeds op slot te doen...

Range op de accu valt voorlopig wat tegen, denk dat ik 30-35 snelwegkilometers haal en dan is het nu nog zomer. Had gehoopt dat dat tov de Golf GTE (van 2014 tot 2019 gereden) beter zou zijn. Dat is het wel, maar had gehoopt het richting de 45-50 op te kunnen rekken. Verder is het interieur nagenoeg gelijk aan die Golf van toen.
Vandaag eindelijk de tijd genomen om het te updaten!MK_ schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:39:
[...]
Handige website!
Ik heb onze Karoq eens gecontroleerd:
MHI2_ER_SKG13_P4514_1
Hardware: H54
Software: 1163
[...]
Blijkbaar is er een update beschikbaar. De update video is duidelijk, alleen het laatste puntje m.b.t firmware updates baart me zorgen: external amplifier might need dataset after update. Onze Karoq heeft het Canton systeem. Moet ik daar iets bijzonders voor doen?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3D8EqbkkyhvqBFzjM3u0LES1.jpg?f=user_large)
Van MHI2_ER_SKG13_P4514_1 naar MHI2_ER_SKG13_P4526 (MU: 1440)... eigenlijk zo gepiept. Heeft in totaal niet meer dan 15 minuten geduurt denk ik. Blij mee

Tevens zag ik dat er nieuwe kaartdata beschikbaar was: Navi 2024/2025 voor MIB2 High (Discover Pro/Columbus):
https://infotainment-cdn..../HIGH2_P370_EU_202425.zip
P370, CW25 2024.
MIB1 support lijkt hiermee te zijn gedropped...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GbreG2x8tgHZfYl0CMIRMI2e.jpg?f=user_large)
Hij lijkt te werken... zal morgen verder geupdatet worden tijdens het rijden
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Hallo allemaal,
Sinds een paar maanden ben ik eigenaar van een Octavia 4 uit 2021, dus een goede moment om eens in dit forum te gaan lurken. En daarnaast heb ik meteen de eerste vraag.
Ik heb op dit moment geen navigatie van Skoda zelf omdat de vorige eigenaar daar nooit afgenomen heeft. Op zich is dat niet zo erg, want wireless android auto werkt echt heel goed. Om navigatie van Skoda toe te voegen kost dat eenmalig 390 euro en dat vind ik wel erg veel geld.
Puur voor navigatie hoef ik het niet te doen, maar één van de dingen die ik nu mis, is dat ik geen uitgebreide navigatie in het digitale intrumentarium kan weergeven. Dat is jammer, maar op zich geen 390 euro waard.
De grote vraag is: 'mis' is nog meer features waardoor het mogelijk nog interessant is om de Skoda navigatie te nemen? Wat ik zo begrijp kan de 'predictive adaptive cruisecontrol' gebruik maken van de kaartinformatie om op tijd af te remmen bijvoorbeeld. Zijner nog meer dingen dat jullie weten?
Sinds een paar maanden ben ik eigenaar van een Octavia 4 uit 2021, dus een goede moment om eens in dit forum te gaan lurken. En daarnaast heb ik meteen de eerste vraag.
Ik heb op dit moment geen navigatie van Skoda zelf omdat de vorige eigenaar daar nooit afgenomen heeft. Op zich is dat niet zo erg, want wireless android auto werkt echt heel goed. Om navigatie van Skoda toe te voegen kost dat eenmalig 390 euro en dat vind ik wel erg veel geld.
Puur voor navigatie hoef ik het niet te doen, maar één van de dingen die ik nu mis, is dat ik geen uitgebreide navigatie in het digitale intrumentarium kan weergeven. Dat is jammer, maar op zich geen 390 euro waard.
De grote vraag is: 'mis' is nog meer features waardoor het mogelijk nog interessant is om de Skoda navigatie te nemen? Wat ik zo begrijp kan de 'predictive adaptive cruisecontrol' gebruik maken van de kaartinformatie om op tijd af te remmen bijvoorbeeld. Zijner nog meer dingen dat jullie weten?
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Mijn iV maakt idd gebruikt van dienaars en remmen voordat je een rontonde nadert, hoort bij ACC.
Echter gebruik ik die kaarten zelf nooit. Met Apple Maps krijg je ook turn-by-turn instructies in je dashboard.
Waarschijnlijk doet de MyŠkoda-app het bij jou ook niet helemaal. Bijvoorbeeld kun je daar je parkeerlocatie inzien. Maar dat is ook weer een betaalde dienst.
Vraag anders een Škoda dealer?
Echter gebruik ik die kaarten zelf nooit. Met Apple Maps krijg je ook turn-by-turn instructies in je dashboard.
Waarschijnlijk doet de MyŠkoda-app het bij jou ook niet helemaal. Bijvoorbeeld kun je daar je parkeerlocatie inzien. Maar dat is ook weer een betaalde dienst.
Vraag anders een Škoda dealer?
Weet niet hoe dit systeem van jou werkt, maar bij mij is de navigatie óf van Skoda óf Android/Apple, maar nooit tegelijk.Luuk1983 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:30:
Hallo allemaal,
Enige waarvoor ik de ingebouwde navigatie gebruik is de maximale snelheid weergave waar de camera deze mist (die kaarten lopen steevast een jaar achter, dus beperkt nut) en op langere vakantie reizen. Al is dat laatste tegenwoordig ook geen probleem meer omdat je nu in de meeste landen gewoon je eigen databundel mag gebruiken.
#team_UTC+1
de vw/skoda navigatie integreert inderdaad erg mooi met de digitale cockpit. en ziet er verder grafisch beter uit dan Google Maps vind ik persoonlijk.
echter moet je weer apart abonneren op updates en verkeersinfo, iets wat standaard en waarschijnlijk beter werkend (door groot aantal gebruikers) al in Google Maps zit. eerlijk gezegd: ik zou niet extra willen betalen voor de fabrieksnavi maar leuk dat het er al in zat, het veiligheidsvoordeel met ACC lijkt mij ook te verwaarlozen.
echter moet je weer apart abonneren op updates en verkeersinfo, iets wat standaard en waarschijnlijk beter werkend (door groot aantal gebruikers) al in Google Maps zit. eerlijk gezegd: ik zou niet extra willen betalen voor de fabrieksnavi maar leuk dat het er al in zat, het veiligheidsvoordeel met ACC lijkt mij ook te verwaarlozen.
~
Precies! Net als de sfeerverlichting - leuk als hem hebt, maar mis je een essentiële feature? Niet echt, de wagen rijdt nog gewoon van A naar B.JJ Le Funk schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:40:
de vw/skoda navigatie integreert inderdaad erg mooi met de digitale cockpit. en ziet er verder grafisch beter uit dan Google Maps vind ik persoonlijk.
ACC werkt vooral met de met de ingebouwde radarsensor (afstand tot de auto voor je) en de camera (herkennen uitlijning achterkant auto/vrachtwagen). Side Assist (dodehoekassistent) voegt hier nog een soort Traffic Monitoring aan toe.
Baal zeg een beetje dat ik geen Side Assist kon kiezen. Want ACC heb ik wel. En dodehoek-beveiliging was ook handig geweest.
Maar ja, inbouw kost > 1k € en dat is het me niet waard.
Ik had deze: 'Wat ik zo begrijp kan de 'predictive adaptive cruisecontrol' gebruik maken van de kaartinformatie om op tijd af te remmen bijvoorbeeld.' uitgezet toen ik de eerste week op een 80 weg werd afgeremd doordat de parallelweg een bocht had of zo.Luuk1983 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:30:
Hallo allemaal,
Ik ben een groot fan van de TA opties van de VAG wagens, maar dit is 'm nog niet. Ik drukte 'm gewoon uit voor een rotonde (oid) liet 'm uitlopen en gaf zelf een beetje gas om de rotonde over te komen en daarna klik je 'm weer aan.
In aanvulling op bovenstaande posts. Ik had AA met Gmaps en kreeg dan in de cockpit en HUD wel de route(pijltjes) te zien i.c.m. de afstanden. Ik weet niet of het hebben van navi daarin wat deed/activeerde.
[ Voor 6% gewijzigd door True op 08-07-2024 23:28 ]
Ja die werken inderdaad gewoon met android auto, die heb ik ook. Ik vind het vooral jammer dat ik nu niet de virtual cockpit met (bijna) full screen navigatie kan gebruiken. Die abonnementskosten van een paar tientjes per jaar had ik er nog wel voor over gehad, maar die eenmalige kosten van 390 euro echt niet. Dat is mij wel duidelijk geworden uit de reacties hier. Bedankt allemaal!True schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:25:
In aanvulling op bovenstaande posts. Ik had AA met Gmaps en kreeg dan in de cockpit en HUD wel de route(pijltjes) te zien i.c.m. de afstanden. Ik weet niet of het hebben van navi daarin wat deed/activeerde.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Top om te zien dat dit zelf geupdate kan worden en niet zoals audi je hier per jaar X moet betalen om de nieuwste kaarten te krijgen.jongetje schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:24:
@Beekforel Je kunt op https://updateportal.skoda-auto.com/ de laatste kaarten downloaden. Deze week zijn er weer de nieuwe halfjaarlijkse uitgekomen.
Nog een vraag die ik heb:
Ik heb in de shop gezien dat ik veel zaken kan 'kopen' om te activeren.. Dat gaat van extra kleuren sfeerverlichting tot high beam control,...
Is het mogelijk zoals ik vroeger nog gedaan had om een kabel in te pluggen en zaken zelf te activeren ?
Steeds minder en minder. Maar dat verschilt per model en kun je beter in het VCDS topic vragen als je een specifiek model op het oog hebt.jinks26 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:09:
[...]
Top om te zien dat dit zelf geupdate kan worden en niet zoals audi je hier per jaar X moet betalen om de nieuwste kaarten te krijgen.
Nog een vraag die ik heb:
Ik heb in de shop gezien dat ik veel zaken kan 'kopen' om te activeren.. Dat gaat van extra kleuren sfeerverlichting tot high beam control,...
Is het mogelijk zoals ik vroeger nog gedaan had om een kabel in te pluggen en zaken zelf te activeren ?
Juist VCDS was het programma! Ik had mijn kabel toen verkochtThe Eagle schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:13:
[...]
Steeds minder en minder. Maar dat verschilt per model en kun je beter in het VCDS topic vragen als je een specifiek model op het oog hebt.