Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zL9Owf7j8uOYAXAQOAbAPxSNV6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E45tLksRZr0Aj5Cl1iBXEJir.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wat ik krijg tenzij als in ‘menu’ ingedrukt houdt en ie naar servicemodus gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Smithkj op 12-03-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:35

K!K

Afgelopen week mijn Skoda SuperB uit 2021 het media systeem kunnen updaten naar SW330. Echter zou ik de navigatie kaarten ook willen updaten maar krijg het niet voor elkaar dat het systeem de usb stick herkend

Software gedownload via Skoda met het VIM nummer.

Onderstaande handleiding van Skoda gevolgd maar er komt geen melding en ook zie ik geen update verschijnen in Systeem -> Systeem informatie -> Update.

Handleiding:
https://updateportal.skod...load/Map-updates-mib3.pdf

Gebruikte materialen:
USB Sandisk Extreme 64GB NTFS en exFat geprobeerd
USB C naar USB A verloop voor USB c aansluiting voor in de auto.

Zijn er mensen die het wel gelukt is en zo ja wat doe jij anders dan de handleiding van Skoda omschrijft?

Root USB Stick:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BljoX-KjkzHCMAIf4Wl0tO-7Lfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exHHHaDGGATcokW0j3gJkcgk.jpg?f=fotoalbum_large

Nog veel meer MIB31 mappen tussen beide screenshots.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QgZt9PPIRXk9fEqDqgdAg6eclQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBKPDEa7utEwiwa0SKf8pynp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dlanor80
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-06 22:19
K!K schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:43:
Afgelopen week mijn Skoda SuperB uit 2021 het media systeem kunnen updaten naar SW330. Echter zou ik de navigatie kaarten ook willen updaten maar krijg het niet voor elkaar dat het systeem de usb stick herkend
In mijn auto zit een SDkaart. Het is mij alleen gelukt door de SDcard uit mijn auto te halen en via de laptop nieuwe kaarten en software te copieren. Software wilde ook niet laden vanaf de usbstick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Dlanor80 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:50:
[...]

In mijn auto zit een SDkaart. Het is mij alleen gelukt door de SDcard uit mijn auto te halen en via de laptop nieuwe kaarten en software te copieren. Software wilde ook niet laden vanaf de usbstick.
In mijn auto zit geen SD kaart en ook geen SD Slot. In het dashboard kastjes zit een blindplaat voor een CD wisselaar en of SD slot aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dlanor80
Smithkj schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:58:
[Afbeelding]

Dit is wat ik krijg tenzij als in ‘menu’ ingedrukt houdt en ie naar servicemodus gaat.
Zie de link!
https://mib-helper.com/in...I2_ER_SKG13_P4523#details

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dlanor80
K!K schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:52:
[...]
In mijn auto zit geen SD kaart en ook geen SD Slot. In het dashboard kastjes zit een blindplaat voor een CD wisselaar en of SD slot aansluitingen.
Helaas dan weet ik even geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

K!K schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:52:
[...]

Heel misschien is het de USB C > USB A adapter. Ik heb zelf (voor een normale update) een uitvoering: Sandisk Ultra Dual Drive USB Type-C 64GB Zilver gedaan dat werkte bij mij prima.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K

K!K

True schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:49:
[...]

Heel misschien is het de USB C > USB A adapter. Ik heb zelf (voor een normale update) een uitvoering: Sandisk Ultra Dual Drive USB Type-C 64GB Zilver gedaan dat werkte bij mij prima.
Ook maar besteld om te proberen! Moest toch nog wat usb stickers bij bestellen :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Na 9 jaar na volle tevredenheid een 2015 Skoda Octavia combi 1.2 tsi dsg business ambition te hebben gereden, komt er nu een 2e hands Superb iV Sportline uit 2021.

_/-\o_

Ben zeer benieuwd!

Ook benieuwd of deze nu wel of niet DCC heeft....? In bijv. de Duitse pdf folder lijkt DCC standaard op de Sportline?

Veel opties, stuurverwarming, achterbankverwarming, standkachel - zal het in elk geval niet koud hebben. :D Ziet er ook van binnen top uit, met sportstoelen, alcantara bekleding en zwarte dakbekleding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNjFs1CB_tvoysB8ETM4NOgwmbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cH88yXn5NmeAizhmsdXsM789.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 13-03-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:07
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:54:
Na 9 jaar na volle tevredenheid een 2015 Skoda Octavia combi 1.2 tsi dsg business ambition te hebben gereden, komt er nu een 2e hands Superb iV Sportline uit 2021.
Gefeliciteerd! Maar of er DCC op zit: Dat kun je toch zo zien aan de dempers? Als er een draadje aan zit is het DCC anders niet.
En ook in het menu kun je toch wel zien of er DCC op zit? Dan zou er ergens een item moeten zijn waar je dit kunt instellen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Andrehj schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:04:
[...]

Gefeliciteerd! Maar of er DCC op zit: Dat kun je toch zo zien aan de dempers? Als er een draadje aan zit is het DCC anders niet.
En ook in het menu kun je toch wel zien of er DCC op zit? Dan zou er ergens een item moeten zijn waar je dit kunt instellen.
Vrijdag krijg ik m pas...! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Maar je hebt toch wel een proefrit gemaakt of de auto op zijn minst gezien voor de koop? Ook zou ik een tweedehands altijd even ergens op een brug willen zien. De onderkant van een auto zegt veel... En dan zie je ook gelijk de dempers.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Andrehj schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:12:
[...]

Maar je hebt toch wel een proefrit gemaakt of de auto op zijn minst gezien voor de koop? Ook zou ik een tweedehands altijd even ergens op een brug willen zien. De onderkant van een auto zegt veel... En dan zie je ook gelijk de dempers.
Ik heb een proefrit gemaakt en vond de auto lekker comfortabel veren voor 19 inch velgen.

Heb dit toen wel gevraagd, en de verkoper zij dat DCC er niet op zat. Maar in het lezen hierover beweren veel mensen dat het toch erop moet zitten. Geen groot issue, maar wil gewoon weten hoe het zit.

En ik was al zo flabbergasted van alle opties... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomBraamhaar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:35
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:54:

_/-\o_

Ben zeer benieuwd!

Ook benieuwd of deze nu wel of niet DCC heeft....? In bijv. de Duitse pdf folder lijkt DCC standaard op de Sportline?

Veel opties, stuurverwarming, achterbankverwarming, standkachel - zal het in elk geval niet koud hebben. :D Ziet er ook van binnen top uit, met sportstoelen, alcantara bekleding en zwarte dakbekleding.

[Afbeelding]
Erg mooie auto, gefeliciteerd. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

JAHRASTAFARI schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:19:
[...]

Ik heb een proefrit gemaakt en vond de auto lekker comfortabel veren voor 19 inch velgen.

Heb dit toen wel gevraagd, en de verkoper zij dat DCC er niet op zat. Maar in het lezen hierover beweren veel mensen dat het toch erop moet zitten. Geen groot issue, maar wil gewoon weten hoe het zit.

En ik was al zo flabbergasted van alle opties... :o
Even je VIN nummer door een option decoder halen. VIN zal op je factuur / koopovereenkomst staan verwacht ik. Voorbeeld van een dergelijke decoder: https://carinfo.kiev.ua/cars/vin/skoda

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Hij (zij?) is er, heerlijke wagen, wat een rust en fijne stoelen... meer foto's volgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xo_7_JgnHHfLjumvPhc70m_JhQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wQdrHuaBLAfXloXVhJFzuCUb.png?f=fotoalbum_large

En ik heb helaas geen DCC. Was hierover nieuwsgierig omdat ik de vering zo comfortabel vond ondanks 19 inch velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:48
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:34:
Hij (zij?) is er, heerlijke wagen, wat een rust en fijne stoelen... meer foto's volgen.

[Afbeelding]

En ik heb helaas geen DCC. Was hierover nieuwsgierig omdat ik de vering zo comfortabel vond ondanks 19 inch velgen.
Ziet er strak uit!
Weet je zeker dat er geen DCC opzit? Alle Superb IV's hebben namelijk standaard DCC.
Als ik het goed heb is deze uit Duitsland geïmporteerd, toch?

[ Voor 4% gewijzigd door denuz op 15-03-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
denuz schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:11:
[...]

Ziet er strak uit!
Weet je zeker dat er geen DCC opzit? Alle Superb IV's hebben namelijk standaard DCC.
Als ik het goed heb is deze uit Duitsland geïmporteerd, toch?
Deze is uit Luxemburg.

Ik zie de optie niet in het menu en via de connect app kan ik ook geen opties zien. Via het vin nummer lukt niet, ik kom alleen betaalsites tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Laatst online: 14:48
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:38:
[...]
Deze is uit Luxemburg.

Ik zie de optie niet in het menu en via de connect app kan ik ook geen opties zien. Via het vin nummer lukt niet, ik kom alleen betaalsites tegen.
In het menu/app zit dit ook niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PF3dYxzt052RHbBgxxPpDy9dHEM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g8GpajnwTDnu493j2Nrgh2OP.png?f=user_large
Welke knop zit bij jou links, 2e van onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
denuz schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:16:
[...]

In het menu/app zit dit ook niet.
[Afbeelding]
Welke knop zit bij jou links, 2e van onder?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6EDgyzvcW19wB_cehXOkHeJRkI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vFcDwrXRP3oL3I1yWTj108lx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:29
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:38:
[...]
Deze is uit Luxemburg.

stuur maar een pb met je vin, dan stuur ik je wel je speclijst.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Handige website!

Ik heb onze Karoq eens gecontroleerd:
MHI2_ER_SKG13_P4514_1
Hardware: H54
Software: 1163
1. Firmware details:
Generation and tier: MIB2 High
Region: Europe & Rest of the World
Brand: Skoda
Version: 9.2-inch display (a.k.a. MIB2.5)
Trade Name: Skoda Columbus
Firmware version: P4514 (MU: 1163)
Firmware type: Production
Hardware vendor: Harman or Aisin (target market dependent)

2. Latest available firmware updates:
Latest official firmware update: MHI2_ER_SKG13_P4526 (MU: 1440, details).
Latest possible firmware update: MHI2_ER_SKG13_P4526 (MU: 1440, details).
External amplifier (Bose, Bang&Olufsen) might need dataset after update.
Blijkbaar is er een update beschikbaar. De update video is duidelijk, alleen het laatste puntje m.b.t firmware updates baart me zorgen: external amplifier might need dataset after update. Onze Karoq heeft het Canton systeem. Moet ik daar iets bijzonders voor doen?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

Ik weet even niet of dit een Skoda vraag moet zijn of een Android Auto, maar here goes.

Ik heb een Skoda Karoq 1.0 TSI Greentech Business Edition Plus uit eind 2021.
Zowel mijn vrouw als ik gebruiken in de auto allebei Android Auto op onze telefoon.

Alleen vinden we het eigenlijk ook wel handig dat als we samen in de auto rijden, we onze eigen telefoon verbonden hebben als we aan het rijden zijn. We hebben eigenlijk wel gemerkt dat het vrij random lijkt welke telefoon hij mee zal verbinden als we er allebei zijn.

We zijn al een tijdje op zoek naar het knopje om te kunnen wisselen van telefoon. Voor de "phone" zelf onder de telefoon interface zit die er inderdaad, maar dat heeft geen invloed op de "app". We komen niet verder als even de wifi en bluetooth uit op de telefoon waarmee je niet verbonden wil zijn, maar het moet makkelijker kunnen lijkt ons.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

avotar schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:18:
Ik weet even niet of dit een Skoda vraag moet zijn of een Android Auto, maar here goes.

Zowel mijn vrouw als ik gebruiken in de auto allebei Android Auto op onze telefoon.

Alleen vinden we het eigenlijk ook wel handig dat als we samen in de auto rijden, we onze eigen telefoon verbonden hebben als we aan het rijden zijn. We hebben eigenlijk wel gemerkt dat het vrij random lijkt welke telefoon hij mee zal verbinden als we er allebei zijn.

We zijn al een tijdje op zoek naar het knopje om te kunnen wisselen van telefoon. Voor de "phone" zelf onder de telefoon interface zit die er inderdaad, maar dat heeft geen invloed op de "app". We komen niet verder als even de wifi en bluetooth uit op de telefoon waarmee je niet verbonden wil zijn, maar het moet makkelijker kunnen lijkt ons.
Ik heb in mijn 2021 Octavia hiervoor een klein pijltje rechtsbovenin bij de bluetooth toestelnaam. Hier klik ik op en kan ik de andere telefoon selecteren.
Dit valt bij mij onder de widget van telefoon op het hoofdscherm. M'n vriendin is met de auto weg, anders had ik gelijk even voor je gekeken.

edit: ah wacht, je bedoelt dat je beide AA kunt gebruiken en dat die at-random één van de twee telefoons hiervoor gebruikt?
Ik schakel meestal AA uit als ik die niet gebruik: menu, settings (even op de eerste plek zetten), scroll halve pagina, mobiele telefoons, AA-knopje indrukken.

Wellicht is dit anders voor een Karoq.

Je kunt overwegen om met een NFC sticker en iets van Tasker de BT-connectie geforceerd te maken of uit te schakelen, wellicht is dat iets dat in jullie workflow past.

[ Voor 9% gewijzigd door True op 18-03-2024 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06:50

Mr-D.

interpunctie? no hero here

ik heb in Android Auto de functie Wireless uitstaan dus degene die Met USB is aangesloten gebruikt dan de App

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

True schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:27:
[...]

Ik heb in mijn 2021 Octavia hiervoor een klein pijltje rechtsbovenin bij de bluetooth toestelnaam. Hier klik ik op en kan ik de andere telefoon selecteren.
Dit valt bij mij onder de widget van telefoon op het hoofdscherm. M'n vriendin is met de auto weg, anders had ik gelijk even voor je gekeken.

edit: ah wacht, je bedoelt dat je beide AA kunt gebruiken en dat die at-random één van de twee telefoons hiervoor gebruikt?
Ik schakel meestal AA uit als ik die niet gebruik: menu, settings (even op de eerste plek zetten), scroll halve pagina, mobiele telefoons, AA-knopje indrukken.

Wellicht is dit anders voor een Karoq.

Je kunt overwegen om met een NFC sticker en iets van Tasker de BT-connectie geforceerd te maken of uit te schakelen, wellicht is dat iets dat in jullie workflow past.
Je bedoel ik. Gewoon wireless en automatisch.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

avotar schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:06:
[...]

Je bedoel ik. Gewoon wireless en automatisch.
Automatisch starten van AA uitschakelen (op de telefoon).
Dan via dat knopje wisselen tussen telefoons (indien nodig) en dan de smartlink knop drukken om AA met de hand te starten vanuit de auto. Volgens mij pak je dan altijd de geselecteerde telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:18

Sabbi

je denkt aan mij.

Vanuit Android Auto kan je de app 'Skoda' opstarten en je gaat terug naar het keuze scherm van de navigatie. Die gebruik ik altijd om tussen Android Auto en Carplay te wisselen.

Weet alleen niet of je bij 2 Android telefoons ook 2 opties ziet staan, (bij android en IOS wel).
Voor mij was het ook even zoeke voordat ik doorkreeg dat je android auto af moet sluiten door een app te starten. ( Windows 95 flashbacks :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Komend van iemand met min of meer het zelfde systeem (Passat 2022) en standaard twee telefoons op zak:
Wireless AA is eigenlijk de functie die hem de nek om doet. Want hoe moet je auto weten welke telefoon prio moet hebben?
Meest simpele oplossing: op beide telefoons wireless AA uit zetten, en als je zelf de bestuurder bent je telefoon aan het kabeltje hangen. Dan is de fysieke koppeling de trigger, want op de niet fysiek gekoppelde telefoon kan ie dan geen AA vinden (want draadloos kan / mag niet).
De andere telefoon wordt dan ook gekoppeld, maar alleen via BTvoor gesprekken.

Wireless AA voor beiden kan ook, maar volgens mij onthoudt ie dan degene die het laatst gekoppeld is en blijf je dus switchen via software. Snie handig nie :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

The Eagle schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:17:
[...]

Komend van iemand met min of meer het zelfde systeem (Passat 2022) en standaard twee telefoons op zak:
Wireless AA is eigenlijk de functie die hem de nek om doet. Want hoe moet je auto weten welke telefoon prio moet hebben?
Meest simpele oplossing: op beide telefoons wireless AA uit zetten, en als je zelf de bestuurder bent je telefoon aan het kabeltje hangen. Dan is de fysieke koppeling de trigger, want op de niet fysiek gekoppelde telefoon kan ie dan geen AA vinden (want draadloos kan / mag niet).

Wireless AA voor beiden kan ook, maar volgens mij onthoudt ie dan degene die het laatst gekoppeld is en blijf je dus switchen via software. Snie handig nie :P
Wij hebben dit probleem dus niet, en volgens mij komt dat dus door: instelling op Android telefoons: start automatically: default (by car) i.c.m. handmatig starten van AA in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand toevallig al een babbeltje gemaakt met een dealer over de levertijden van de nieuwe (plug-in) Kodiaq? Zou in 'het voorjaar' bij de dealers staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

True schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:43:
[...]

Wij hebben dit probleem dus niet, en volgens mij komt dat dus door: instelling op Android telefoons: start automatically: default (by car) i.c.m. handmatig starten van AA in de auto.
Dat kan ook nog idd, maar dan moet je iedere keer op het dashboard de bewuste telefoon aantikken. En dat gaat in de combi met bedraad en wireless AA ook lang niet altijd goed. Want er zit in AA ook een optie om de instellingen over te nemen als ze verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

The Eagle schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:43:
[...]

Dat kan ook nog idd, maar dan moet je iedere keer op het dashboard de bewuste telefoon aantikken. En dat gaat in de combi met bedraad en wireless AA ook lang niet altijd goed. Want er zit in AA ook een optie om de instellingen over te nemen als ze verschillen.
Bij mij is dit geen probleem en ik gebruik AA zowel bedraad (langere ritten) als draadloos (korte ritten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
Ik ben voorzichtig richting Skoda aan het kijken voor onze volgende gezinswagen. Ik rijd op het werk geregeld met een Skoda Octavia combi en ben bijzonder verrast met de kwaliteit van de laatste generatie.

Privé zou ik kijken voor een Octavia Combi of misschien de nieuwe Superb, ligt nog wat aan het prijsverschil en verschil in weggedrag.

Maar ik twijfel een over plug-in hybrid. De nieuwe generatie met de 1.5 TSI gaat gecombineerd 204 pk hebben waaronder een accupakket van meer dan 19 KWh.

Klinkt allemaal prima maar eenmaal je accupakket leeg is ben je dan niet met een zware auto met minder vermogen onderweg?

Voor een Octavia zou ik de mild hybrid 1.5 TSI met 150pk ook zeker nog overwegen.

Ons gebruik is gemengd, laat zeggen 20.000 km per jaar waarvan veel kleine ritjes, wekelijks 3x een rit van 50-60 km voor de vrouw haar werk en 3-4 autovakanties per jaar naar Scandinavië of Zuid-Europa.

Oh en ik ben Belg dus qua autobelasting bij aankoop zit dat ook wel iets anders.

Maar goed, ik zoek dus vooral advies en ervaringen van mensen die al met dit soort hybride gereden hebben. Bedankt!

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Darks schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:05:
Ik ben voorzichtig richting Skoda aan het kijken voor onze volgende gezinswagen. Ik rijd op het werk geregeld met een Skoda Octavia combi en ben bijzonder verrast met de kwaliteit van de laatste generatie.

Privé zou ik kijken voor een Octavia Combi of misschien de nieuwe Superb, ligt nog wat aan het prijsverschil en verschil in weggedrag.

Maar ik twijfel een over plug-in hybrid. De nieuwe generatie met de 1.5 TSI gaat gecombineerd 204 pk hebben waaronder een accupakket van meer dan 19 KWh.

Klinkt allemaal prima maar eenmaal je accupakket leeg is ben je dan niet met een zware auto met minder vermogen onderweg?

Voor een Octavia zou ik de mild hybrid 1.5 TSI met 150pk ook zeker nog overwegen.

Ons gebruik is gemengd, laat zeggen 20.000 km per jaar waarvan veel kleine ritjes, wekelijks 3x een rit van 50-60 km voor de vrouw haar werk en 3-4 autovakanties per jaar naar Scandinavië of Zuid-Europa.

Oh en ik ben Belg dus qua autobelasting bij aankoop zit dat ook wel iets anders.

Maar goed, ik zoek dus vooral advies en ervaringen van mensen die al met dit soort hybride gereden hebben. Bedankt!
PHEV's houden altijd een buffer in de accu, mocht je flink gas geven kan hij alsnog de buffer aanspreken voor extra vermogen. Uiteraard kan zo'n buffertje ook leegraken als je met 1500kg aan de haak een lange snelweghelling met 100km/h probeert te bedwingen, maar in de praktijk loop je daar niet zo snel tegenaan.

De PHEV is inderdaad zwaar...maar die TSI motoren zijn best vlot en leveren veel koppel over een breed toerenbereik, 't is niet direct behelpen met 200/300KG extra.

Persoonlijk zou ik vooral kijken of een PHEV past binnen je gebruik. Als je GEEN eigen oprit met laadmogelijkheid hebt is de toegevoegde waarde al een heel stuk kleiner. De korte ritjes en werk ritjes van je vrouw zijn ideaal om elektrisch te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 13:23

WoBBeL

*zwaai*

K!K schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:33:
[...]

Ook maar besteld om te proberen! Moest toch nog wat usb stickers bij bestellen :)
En nog gelukt? Hier hetzelfde probleem...USB stick met de update erop erin gedaan maar er lijkt niks te gebeuren ;( heb meerdere USB-C -> USB-A connectors gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

WoBBeL schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:54:
[...]

En nog gelukt? Hier hetzelfde probleem...USB stick met de update erop erin gedaan maar er lijkt niks te gebeuren ;( heb meerdere USB-C -> USB-A connectors gebruikt.
Mij is het gelukt met de genoemde usb stick wel van 128gb geformatteerd als ntfs ik heb deze in de auto gedaan uur of zo laten staan lijkt niks te gebeuren maar opeens was deze toch up to date. Na een paar dagen nog een gecontroleerd en was nog steeds zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 13:23

WoBBeL

*zwaai*

@K!K ah top! Dan ga ik dat ook eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:50
Ik zou een usbc stick gebruiken. Hier ook alleen maar gedoe met converters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:53
The Eagle schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:17:
[...]

Telefoon onthoudt de laatst verbonden en pakt die. Althans, zo gaat het in mijn Golf (2023). Telefoonsituatie hier is Samsung privé en iPhone zakelijk voor mij en Samsung voor mijn vriendin. Alle drie draadloos verbonden. Auto pakt elke keer de laatst verbonden op, in situaties:
- Ik alleen op pad: Mijn Android.
- Vriendin alleen op pad: Haar Android
- Samen op pad: Wie als laatste de auto alleen mee heeft gehad
Als mijn vriendin de auto als laatste mee heeft gehad zoekt hij eerst naar haar telefoon en dan pas die van mij, duurt daardoor een paar tellen langer voor Android Auto opgestart is. Toen ik de auto net had wilde hij in dat scenario nog wel eens met CarPlay verbinden, intussen kiest hij altijd voor Android Auto, lijkt dus een soort lering in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Voor de skoda rijders met MIB3 systemen, er zijn wat nieuwe updates uitgekomen.

SW 0330 voor de Kodiaq, Kamiq, Karoq etc

1969 voor de Octavia! Dit zou heel wat issues op moeten lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Rainesh schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:02:
Heb je daar ook een lijst van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
jongetje schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:46:
[...]

Heb je daar ook een lijst van?
Nog niet maar is vergelijkbaar met die van Seat en VW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

MK_ schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:39:
Ik heb onze Karoq eens gecontroleerd:
MHI2_ER_SKG13_P4514_1
Hardware: H54
Software: 1163

[...]

Blijkbaar is er een update beschikbaar. De update video is duidelijk, alleen het laatste puntje m.b.t firmware updates baart me zorgen: external amplifier might need dataset after update. Onze Karoq heeft het Canton systeem. Moet ik daar iets bijzonders voor doen?
@Rainesh weet jij toevallig of een update van MHI2_ER_SKG13_P4514_1 naar MHI2_ER_SKG13_P4526 (MIB2.5) problemen oplevert voor het Canton systeem?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
MK_ schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:00:
[...]

@Rainesh weet jij toevallig of een update van MHI2_ER_SKG13_P4514_1 naar MHI2_ER_SKG13_P4526 (MIB2.5) problemen oplevert voor het Canton systeem?
Kan probleemloos geupdate worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Rainesh schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:04:
[...]
Kan probleemloos geupdate worden.
Dankjewel! Dan gaan we een poging wagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Laatst online: 10-06 23:25
Rainesh schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:02:
Voor de skoda rijders met MIB3 systemen, er zijn wat nieuwe updates uitgekomen.

SW 0330 voor de Kodiaq, Kamiq, Karoq etc

Moet zeggen dat ik sinds 1941 niet veel issues meer heb, af en toe eens parkeerhulp storing, meer niet. Komt deze OTA, of moet deze via de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:49
Romius schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:26:
[...]

Moet zeggen dat ik sinds 1941 niet veel issues meer heb, af en toe eens parkeerhulp storing, meer niet. Komt deze OTA, of moet deze via de dealer?
Via dealer AFAIK. of via @Rainesh, die kan je de data geven. Heel erg simpel om zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Romius schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:26:
[...]

Geen idee wanneer deze OTA komt. Bij de dealer zal het voorlopig denk ik nog wel even duren voordat het er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:04

Mimiix

Professioneel Prutser

MikeyMan schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:50:
Iemand toevallig al een babbeltje gemaakt met een dealer over de levertijden van de nieuwe (plug-in) Kodiaq? Zou in 'het voorjaar' bij de dealers staan.
Kreeg een mail dat er op 13 april een event is bij Muntstad in de Meern (Utrecht).

De configurator is ook online:
https://configurator.skoda.nl/kodiaq

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mimiix schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:30:
[...]

Kreeg een mail dat er op 13 april een event is bij Muntstad in de Meern (Utrecht).

De configurator is ook online:
https://configurator.skoda.nl/kodiaq
Yup, vanaf de 19e bij verschillende dealers. Maar nog weinig over de PHEV helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-06 19:50

Ethirty

Who...me?

Laat me raden, ook - net als de Octavia en Superb - alleen als "first edition" terwijl de buren aan beide kanten gewoon alles te koop hebben? :-(

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ethirty schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:18:
Laat me raden, ook - net als de Octavia en Superb - alleen als "first edition" terwijl de buren aan beide kanten gewoon alles te koop hebben? :-(
Dan koop je je S4 toch gewoon bij de buren? Ik zie het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Andrehj schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:20:
[...]

Dan koop je je S4 toch gewoon bij de buren? Ik zie het probleem niet.
Nog even los van het gedoe en kosten rondom het importeren van een gloednieuwe auto, bij een leasemaatschappij hoef je daar sowieso niet mee aan te komen ;)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ethirty schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:38:
Nog even los van het gedoe en kosten rondom het importeren van een gloednieuwe auto, bij een leasemaatschappij hoef je daar sowieso niet mee aan te komen ;)
Kosten vallen wel mee. Mijn huidige auto heb ik ook nieuw geïmporteerd en incl de keuringskosten bij de RDW, het Duitse Ausfuhrkennzeichen, de bijbehorende verzekering en een overnachting daar was ik altijd nog duizenden euro's goedkoper uit dan het beste aanbod in NL. Bovendien had ik door import meer keus in verkrijgbare opties.
Gedoe is maar net wat je ervan maakt. Ik moest nog BPM over de opties betalen, wat het wat ingewikkelder maakte, maar dat heb je tegenwoordig niet meer. Het kost je alleen wat uitzoekwerk en een dag tijd.
En over leasen: Je schreef hierboven "te koop hebben", dus ik ging even uit van koop.

Maar idd, als gebruiker van een leasebak heb je deze vrijheid niet. Daarentegen heb je wel elke vier jaar een gloednieuwe auto, dus ik denk niet dat je veel recht van zeuren hebt. Je hebt tenslotte ook alle vrijheid om die leasebak te weigeren en gewoon je eigen auto aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ethirty schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:38:
[...]

Ligt aan je leeasemij. De grote jongens niet, die hebben afspraken met de importeurs. De kleintjes hebben voorkeurs dealers, maar als jij ergens een auto ziet staan die te koop is willen ze daar best achteraan hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-06 21:03
Hier bij Pon ook op 13 april.

Kodiaq 2024 is vooralsnog alleen leverbaar als first edition met de 1.5 (4-cilinder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vandaag nog een stukje in DE gereden. Wat is die Octavia toch een genot om in te rijden. Of je nu 140 of 190 rijdt het comfort is gewoon gelijk, echt een degelijke auto waar je die hoge snelheid niet in merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:00
zijn er mensen met een superb IV of passat GTE?

Ik heb sinds kort regelmatig de melding: 'controleer acculaadklep' als ik aan het rijden ben.

Het klepje is gewoon dicht. Ontgrendelen e.d. gaat verder prima van het laadklepje, dat is een vaker voorkomend probleem lees ik op internet.

ben benieuwd of ergens contactspray nog zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Ik heb een Skoda Octavia Combi uit 2023. Andere ook ervaring met het volgende, zodra ik mijn iPhone (12) in de draadloze lader leg wordt hij vrij snel warm. Ook geeft de auto binnen korte tijd ook aan dat hij niet meer gaat of kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb weer een nieuwe 'storing keuzehendel bezoek werkplaats, doorrijden mogelijk'. Afspraakje gepland v.d. week. Dag van te voren werd ik gebeld door de dealer om te verplaatsen, ze hadden het onderdeel 7x in backorder bij de importeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06:50

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Woudloper schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:28:
Ik heb een Skoda Octavia Combi uit 2023. Andere ook ervaring met het volgende, zodra ik mijn iPhone (12) in de draadloze lader leg wordt hij vrij snel warm. Ook geeft de auto binnen korte tijd ook aan dat hij niet meer gaat of kan laden.
zou dit sowieso niet meer doen ;)
https://tweakers.net/nieu...ellere-slijtage-accu.html

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

dikkiedik schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 18:20:
zijn er mensen met een superb IV of passat GTE?

Ik heb sinds kort regelmatig de melding: 'controleer acculaadklep' als ik aan het rijden ben.

Het klepje is gewoon dicht. Ontgrendelen e.d. gaat verder prima van het laadklepje, dat is een vaker voorkomend probleem lees ik op internet.

ben benieuwd of ergens contactspray nog zin heeft.
Ik zpok eens beginnen met gewoon een busje spuitlucht, zal wel wat vuil zin zitten. Pinnetje even goed in en uit rauzen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Ik ben aan het kijken voor een occasion Skoda Super combi vanaf bouwjaar 2019 en had wat vragen voor jullie.
  • iV of 1.5 TSI en chiptunen; ga ik veel verschil merken tussen de twee?
  • Kilometerstanden tussen de 120K en 210K; uiteraard prefereer ik een lagere stand, maar wat zijn de pijnpunten bij beide uitvoeringen?
  • Bij welke uitvoeringen was DCC standaard?
Zal waarschijnlijk de auto in Duitsland kopen, dus wil een goede shortlist maken voor ik daar heen ga ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb net deze week een Skoda Superb Sportline iV gekocht in Duitsland (via een NL tussenpersoon/garage). Net onder de 100d km uit 8-2020, maar wat ik ervan gelezen heb kun je prima wat hoger gaan zitten nog qua kilometers. De Superb heeft in 2019/2020 een facelift gehad, welliswaar beperkt maar mocht je dat interessant vinden dan zou ik daar even op letten - de iV is er pas sinds de facelift dus daarbij hoef je daar niet naar te kijken.

iV of 1.5TSI lijkt me vooral een afweging die losstaat van de prestaties... Als je gaat/wilt stekkeren neem je de iV en anders zou ik het vooral niet complexer maken en voor de 1.5 gaan?

Voor de iV is DCC volgens mij altijd standaard, ongeacht de uitvoering. Hier kun je oudere brochures vinden om het te bekijken: https://autocatalogarchive.com/skoda/ Bijna elke verkoper in DE is vrij volledig met z'n foto's en informatie, dus op Mobile.de vind je vaak in de tekst en/of op de foto's terug dat er DCC op zit.

Foto van mijn aankoop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNtwLbzl8HUy5C-2HwdLoQbM9EU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRtjDSrw0jnRTajpE790Kl4i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
MrAcid schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:31:
Ik heb net deze week een Skoda Superb Sportline iV gekocht (via een NL tussenpersoon/garage). Net onder de 100d km uit 8-2020, maar wat ik ervan gelezen heb kun je prima wat hoger gaan zitten nog qua kilometers. De Superb heeft in 2019/2020 een facelift gehad, welliswaar beperkt maar mocht je dat interessant vinden dan zou ik daar even op letten - de iV is er pas sinds de facelift dus daarbij hoef je daar niet naar te kijken.

iV of 1.5TSI lijkt me vooral een afweging die losstaat van de prestaties... Als je gaat/wilt stekkeren neem je de iV en anders zou ik het vooral niet complexer maken en voor de 1.5 gaan?

Voor de iV is DCC volgens mij altijd standaard, ongeacht de uitvoering. Hier kun je oudere brochures vinden om het te bekijken: https://autocatalogarchive.com/skoda/ Bijna elke verkoper in DE is vrij volledig met z'n foto's en informatie, dus op Mobile.de vind je vaak in de tekst en/of op de foto's terug dat er DCC op zit.

Foto van mijn aankoop:
[Afbeelding]
Thanks voor je input. En inderdaad de facelift heeft de voorkeur.

Mobile.de is de website die ik het meeste bekijk inderdaad en de informatie is bijna altijd vrij compleet.

Complimenten voor je mooie aankoop, heerlijke kleur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waverider
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-05-2024
Mijn vierde Skoda is een Kamiq 1.0 110 pk DSG van 2023 geworden. Ik zoek daarvoor een goede tuner in de wijde omgeving (Antwerpen). De vorige was een Fabia combi 1.2 110 pk DSG, chiptuning bij BR. in Willebroek, heel tevreden van ging van 111 naar 129 pk en van 180 naar 223 Nm. Het probleem is nu dat de software voor de Kamiq van na 2021 blijkbaar nog in ontwikkeling is. Ik doe niet zozeer voor de pk's maar voor het koppel, dan schakelt die vanaf 60 - 65 km in 7e en nu moet ik handmatig schakelen. Kent er iemand een degelijke tuner die dat kan uitvoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Eli3l schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:02:
Ik ben aan het kijken voor een occasion Skoda Super combi vanaf bouwjaar 2019 en had wat vragen voor jullie.
  • iV of 1.5 TSI en chiptunen; ga ik veel verschil merken tussen de twee?
  • Kilometerstanden tussen de 120K en 210K; uiteraard prefereer ik een lagere stand, maar wat zijn de pijnpunten bij beide uitvoeringen?
  • Bij welke uitvoeringen was DCC standaard?
Zal waarschijnlijk de auto in Duitsland kopen, dus wil een goede shortlist maken voor ik daar heen ga ;)
Tuning: https://www.vagtechniek.n...skoda/superb/3v-facelift/
Zit nogal wat verschil tussen de iv en de 1.5 tsi na tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

waverider schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:09:
Mijn vierde Skoda is een Kamiq 1.0 110 pk DSG van 2023 geworden. Ik zoek daarvoor een goede tuner in de wijde omgeving (Antwerpen). De vorige was een Fabia combi 1.2 110 pk DSG, chiptuning bij BR. in Willebroek, heel tevreden van ging van 111 naar 129 pk en van 180 naar 223 Nm. Het probleem is nu dat de software voor de Kamiq van na 2021 blijkbaar nog in ontwikkeling is. Ik doe niet zozeer voor de pk's maar voor het koppel, dan schakelt die vanaf 60 - 65 km in 7e en nu moet ik handmatig schakelen. Kent er iemand een degelijke tuner die dat kan uitvoeren?
Als je 't hier niet kunt vinden kun je sowieso bij https://www.skodaforum.nl/ kijken. In NB heb je natuurlijk: https://www.vagtechniek.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

waverider schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:09:
Als je het niet voor het koppel doet zou ik een dsg tuner zoeken. Dat kan ook gewoon namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
Ben nog wat op zoek naar ervaringen met de 1.5 TSI 150 pk.

Skoda staat nog steeds op de lijst voor volgende gezinsauto (nieuw of zeer jonge tweedehands) en ik neig steeds meer naar een superb gezien we best wel veel vakanties en uitstappen doen met het gezin. Een ruimteschip dus.

Met de introductie van het nieuwe model zijn er wel wat aanbiedingen van het aflopende model. Echter steeds met 1.5 TSI 150pk uitvoering. Dat het een prima motor is ben ik wel zeker van na al mijn opzoekwerk, maar m’n gevoel zegt dat je in een superb, die je dan ook wel eens vol wenst te laden net iets meer nodig hebt. Of kan iemand dit tegenspreken?

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik rij een Passat met de 1.5 en das vergelijkbaar. Motor heeft er totaal geen problemen mee. Sowieso, die dingen worden met een automaat uitgevoerd en als ie het wat lastiger krijgt schakelt ie gewoon zelf terug. Geen centje pijn met die bak, ook niet vol beladen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Darks schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:37:

Skoda staat nog steeds op de lijst voor volgende gezinsauto (nieuw of zeer jonge tweedehands) en ik neig steeds meer naar een superb gezien we best wel veel vakanties en uitstappen doen met het gezin. Een ruimteschip dus.

Met de introductie van het nieuwe model zijn er wel wat aanbiedingen van het aflopende model. Echter steeds met 1.5 TSI 150pk uitvoering. Dat het een prima motor is ben ik wel zeker van na al mijn opzoekwerk, maar m’n gevoel zegt dat je in een superb, die je dan ook wel eens vol wenst te laden net iets meer nodig hebt. Of kan iemand dit tegenspreken?
Ik rij een 1.0 DSG Octavia uit '21 en die komt met vier volwassen en wat weekendspullen ook prima mee in het verkeer. Denk dat je met een 1.5 echt niets te vrezen hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• creapYYY
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-11-2024
Zo, ik mocht na 4 jaar weer een nieuwe lease auto kiezen en ben van een Karoq naar een Octavia Combi gegaan. Keuze Karoq toen was erg simpel gezien ik het toen een erg dikke auto vond, hoge instap was ook comfortabel.

Enkel, nu gezin is uitgebreid met een grote hond en een prachtige dochter was een grotere auto gewenst. Kodiaq in een leuke sportieve uitvoering was redelijk onbetaalbaar binnen mijn lease budget, maar een Sportline Business 1.5 met automaat ging net. Nu een aantal dagen in bezit en ritje naar Frankrijk mogen maken, persoonlijk vind ik dit echt een stap omhoog. Met ruimte, maar ook luxe en rijcomfort. Ik ben er blij mee! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xA610A_4lvm7o_E-ct2RZ8N-6Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLBEO89wjbJBynLkSMXHRWm9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgOD9SNnB3Oh2e9DwZ-sRhN5co0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmpoY82LxSMXjaAFnFDQHNJz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biP6l1UNfAln4z47fUE0L4OWT98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NpKj4hBZPbSMEZo0CHrxJijq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@creapYYY Gefeliciteerd, hoe lang heb je erop moeten wachten van bestellen tot levering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creapYYY
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-11-2024
jongetje schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:23:
@creapYYY Gefeliciteerd, hoe lang heb je erop moeten wachten van bestellen tot levering?
Ja, helemaal niet lang eigenlijk. Begin januari besteld en kreeg eind april bericht van de dealer dat hij binnen was! Had rekening gehouden met eventuele vertragingen, gezien een collega op een nieuwe Karoq echt belachelijk lang heeft moeten wachten. Mijn contract liep tot juli, maar vanwege flexibiliteit van de huidige lease maatschappij (Leaseplan) kon ik de oude auto eerder inleveren en de Octavia dus 3 maanden voor contract ophalen zonder extra kosten 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Darks schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:37:
Hier een 1.5 rijder. Met een kleine aanhanger vol puin erachter trekt het nog steeds vlot op. Er zullen best grenzen zijn, maar ik heb in Nederland zelden het gevoel dat meer nódig is.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:58
Hier een eigenaar van een Kodiaq met de 1.5 TSI, ben zelf niet iemand die de straatstenen uit de grond trekt, maar voor dagelijks gebruik prima motor. Ben er net mee naar Zuid Frankrijk gereden (4 personen, bagage, dakkoffer) en hij pakt de hellingen makkelijker dan mijn vorige Leon met 1.2 TSI motor. Denk dat het hogere koppel hieraan bijdraagt. In een (iets lichtere) Superb zal het alleen maar beter gaan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Nachtapotheker op 05-05-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:15
Hier ook al paar jaar een 1.5 tsi (met automaat), bevalt super. Met regelmatig zware aanhangwagens erachter en ook hier in het limburgse heuvelland nooit problemen met trekkracht. Hele steile hellingen zet ik de automaat in sport stand zodat hij net wat meer toeren maakt, maar dat is meer om te voorkomen dat hij steeds schakelt haha.

Heerlijke motor, heerlijke wagen. Blij dat ik hem nog een jaartje heb kunnen verlengen in de lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En anders zijn er meestal nog altijd de flippers aan het stuur. Tikje links en hij schakelt naar M en een versnelling terug. Wil je weer in D ruik je een keer aan de pook (of hou je je rechtse flipper langer in). En als je lang genoeg in de M stand rijdt gaat ie vanzelf wel weer terug naar D :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:25
The Eagle schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:49:
Wil je weer in D ruik je een keer aan de pook (of hou je je rechtse flipper langer in)
Die laatste is nieuw voor mij, die ga ik straks meteen proberen.
Ik rij veel in de eco stand en als ik dan toch op de motor wil afremmen gebruik ik de linker flipper om weer in een evrsnelling te komen. Ook regelmatig nog een tikje extra om in manueel te komen en nog iets harder af te remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
tlpeter schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:53:
[...]

Dat staat ook gewoon in het boekje wat je bij de auto krijgt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

tlpeter schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:53:
[...]

Ik rij veel in de eco stand en als ik dan toch op de motor wil afremmen gebruik ik de linker flipper om weer in een evrsnelling te komen. Ook regelmatig nog een tikje extra om in manueel te komen en nog iets harder af te remmen.
Eco stand op een VAG? Voor de adaptive cruise control misschien, of met een DCC (Driving profiles). Wat bedoel je precies dan? Ben zoiets eigenlijk nog nooit tegengekomen bij een DSG bak.

Maar ik vraag me af of wat je doet nou echt goed is. Die DSG bak heeft niet voor niks software en kan jou volgens mij economischer laten rijden dan wanneer je zelf schakelt. Er is een reden dat je met 50 al in zijn 7 zit zeg maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

The Eagle schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:01:
[...]

Eco stand op een VAG? Voor de adaptive cruise control misschien, of met een DCC (Driving profiles). Wat bedoel je precies dan? Ben zoiets eigenlijk nog nooit tegengekomen bij een DSG bak.

Maar ik vraag me af of wat je doet nou echt goed is. Die DSG bak heeft niet voor niks software en kan jou volgens mij economischer laten rijden dan wanneer je zelf schakelt. Er is een reden dat je met 50 al in zijn 7 zit zeg maar :P
Ja dat heb ik ook, naast dat het mini-pookje ook D en S heeft kan ik ook via 'mode' knop op het dashboard de ECO-mode selecteren. Dan verandert de letter in de console ook van D/Sx (of Mx) naar E. Maar ik heb dit menu na de eerste week niet meer aangeraakt, gezien ze niet persistent zijn over starts én je ze niet gemakkelijk genoeg kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

The Eagle schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:49:
En anders zijn er meestal nog altijd de flippers aan het stuur. Tikje links en hij schakelt naar M en een versnelling terug. Wil je weer in D ruik je een keer aan de pook (of hou je je rechtse flipper langer in). En als je lang genoeg in de M stand rijdt gaat ie vanzelf wel weer terug naar D :)
Ik ruik liever niet aan mijn pookje, moet ik zo lang mijn ogen van de weg halen :+

#team_UTC+1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• philippw
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-06 09:08
Op 29 februari nog op de valreep een Octavia Station iV kunnen bestellen en 3 dagen geleden opgehaald.

Veel opties vielen er helaas op dat moment niet meer te kiezen (hadden graag nog het functie-pakket met 230V-aansluiting erbij gehad). Het is een Business Edition mét Pano dak, trekhaak en Travel Assist.

De eerste 500km zitten erop. Tot nu toe blijkt het een fijne gezinsauto met de voordelen van het laden en het bereik van een ICE.

Blij ermee! :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nu0bk04yPgle0lQfEoiDo1ROAIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1IWFLALybTzq3mCPTn5UiLey.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:03

Rio

Ik heb al een boek

Gefacelifte Ocatvia besteld (lease). Iemand beeld bij de levertijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Rio schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:43:
Wat geeft de dealer aan? De facelift is nog maar net uit dus weet niet in hoeverre de productie al volledig gestart is of dat ze eerst nog een restant pre-facelift moeten bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:03

Rio

Ik heb al een boek

jongetje schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:45:
[...]

Wat geeft de dealer aan? De facelift is nog maar net uit dus weet niet in hoeverre de productie al volledig gestart is of dat ze eerst nog een restant pre-facelift moeten bouwen...
Papierwerk is gedaan via leasemij., nog niets gehoord van de uiteindelijke dealer, vandaar dat ik dacht ik vraag het hier even :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mario007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:04
Rio schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:43:
Ik heb 1 dag voor de laatste productiedag van het "oude" model nog de optie gekregen om een sportline business plugin te bestellen. Dit was op 14-03. Dealer gaf aan minimaal 12 tot 15 weken levertijd.

Ik denk dat je ook zoiets in gedachte kan houden.

<leeg>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vooralsnog is de nieuwe plugin nog niet online te vinden. Veel meer dan de mHEV zit nog niet in de configurator.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippw
mario007 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:22:
[...]

Ik heb 1 dag voor de laatste productiedag van het "oude" model nog de optie gekregen om een sportline business plugin te bestellen. Dit was op 14-03. Dealer gaf aan minimaal 12 tot 15 weken levertijd.

Ik denk dat je ook zoiets in gedachte kan houden.
Bofkont! :-)

Bij mijn bestelling viel er helaas niet zoveel meer te kiezen. Productie van deze modellen gaat heel rap. Er zijn immers niet veel bestellingen binnen gekomen, omdat ie een hele lange tijd niet leverbaar was.

Ik ben er alsnog heel blij mee. De dealer zei, dat binnen VAG de VWs en Audi’s voorrang krijgen op de elektrische onderdelen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:30
Iemand enig idee of de nieuwe Octavia ook nog als PHEV uit gaat komen? Die +- 130km elektrische range op dat nieuwe platform klinkt best interessant, maar om daarvoor nou gelijk weer te upgraden naar een Suberb :X

Sowieso natuurlijk maar de vraag of ze zo'n ding nog dit jaar kunnen leveren, vanaf 2025 vervalt het BPM voordeel en is het sowieso niet interessant meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippw
Volgens de dealer (Hoogenboom Rotterdam) is de kans klein, dat er dit jaar nog een Skoda PHEV komt. De 100-130km en 11kW laden is idd erg interessant, alleen vallen de onderdelen niet aan te slepen en gaan eerst naar VW (nieuwe Passat en Tiguan) of Audi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
philippw schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:38:
Volgens de dealer (Hoogenboom Rotterdam) is de kans klein, dat er dit jaar nog een Skoda PHEV komt. De 100-130km en 11kW laden is idd erg interessant, alleen vallen de onderdelen niet aan te slepen en gaan eerst naar VW (nieuwe Passat en Tiguan) of Audi.
Daar was ik al een beetje bang voor. Was inderdaad ook al een beetje bij 'de buren' van VW en SEAT aan het kijken, maar daar zag ik ook niet zo snel iets wat me aansprak. De nieuwe Golf komt wel als PHEV, maar alleen in de hatchback, dat vind ik eerlijk gezegd een beetje een sjonnie wagen :X De Golf Variant kan er nog wel mee door, maar die komt dus weer niet als PHEV. Daarnaast zal je met een paar leuke opties bij VW waarschijnlijk toch snel in Superb prijsgebied komen.

Wel erg jammer, want dan wordt het waarschijnlijk toch weer ouderwets "dino's" verbranden in een Octavia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Deismyna schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:54:
Iemand enig idee of de nieuwe Octavia ook nog als PHEV uit gaat komen? Die +- 130km elektrische range op dat nieuwe platform klinkt best interessant, maar om daarvoor nou gelijk weer te upgraden naar een Suberb :X

Sowieso natuurlijk maar de vraag of ze zo'n ding nog dit jaar kunnen leveren, vanaf 2025 vervalt het BPM voordeel en is het sowieso niet interessant meer.
Als die al komt en de verwachting lijkt van niet, de Superb is op het nieuwe platform gebouwd, de Octavia nog op het oude. Dus sowieso niet die range waar je op hoopt ;)

Gisteren offertes laten maken. Voor het eerst dat een Superb vrijwel even duur uit komt als een Octavia, met de door mij gewenste extra's :X

De Octavia is echt veel te duur geworden voor de "verstandige keuze" :-(

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Ethirty schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:21:
[...]
Als die al komt en de verwachting lijkt van niet, de Superb is op het nieuwe platform gebouwd, de Octavia nog op het oude. Dus sowieso niet die range waar je op hoopt ;)
Golf Mk8 is ouder dan de Octavia 4 en die heeft ook de nieuwe aandrijflijn gekregen :p Die staan allebei op hetzelfde MQB Evo.

En daar staan de Superb en Passat ook op :+

De Cupra Leon heeft ondertussen ook de update aangekondigd gekregen. Dus het zal een kwestie van tijd zijn voordat ze ook in de Octavia worden aangekondigd. Alleen de vraag wat dan de levertijd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
MK_ schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:50:
[...]
De Cupra Leon heeft ondertussen ook de update aangekondigd gekregen. Dus het zal een kwestie van tijd zijn voordat ze ook in de Octavia worden aangekondigd. Alleen de vraag wat dan de levertijd wordt.
Die Cupra Leon is inderdaad nog wel een mogelijk alternatief, maar op dit moment nog geen prijzen en configurator, dus daar valt dan nog niet zoveel over te zeggen.

Maar goed, uiteindelijk valt of staat alles inderdaad met de levertijd. Ik verwacht niet dat dealers er happig op zijn om zwart-op-wit garanties te geven dat hun plug-in voor 2025 geleverd wordt, dus dan is het eigenlijk sowieso een no-go voor mij. Ik ga echt niet het risico lopen om opeens (wat zal het zijn, 5k?) extra BPM af te tikken als ze te laat leveren. Die wagens zijn al duur zat :X

Die 5k baseer ik dan even op het BPM verschil van de normale en de plug-in versie van de Superb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5-YOtECaHLUq03juUYTjGk_JvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pwCcGvexEhuD77E72WKRwC2E.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Deismyna op 17-05-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Deismyna schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:23:
[...]
Die Cupra Leon is inderdaad nog wel een mogelijk alternatief, maar op dit moment nog geen prijzen en configurator, dus daar valt dan nog niet zoveel over te zeggen.

Maar goed, uiteindelijk valt of staat alles inderdaad met de levertijd. Ik verwacht niet dat dealers er happig op zijn om zwart-op-wit garanties te geven dat hun plug-in voor 2025 geleverd wordt, dus dan is het eigenlijk sowieso een no-go voor mij. Ik ga echt niet het risico lopen om opeens (wat zal het zijn, 5k?) extra BPM af te tikken als ze te laat leveren. Die wagens zijn al duur zat :X

Die 5k baseer ik dan even op het BPM verschil van de normale en de plug-in versie van de Superb:
[Afbeelding]
Zo hoog zal de BPM ook niet worden vermoed ik.

Ik ben nog niet helemaal bekend met de BPM berekening van PHEV's voor 2025, maar als ik even deze grafiek interpreteer:
Afbeeldingslocatie: https://assets.autoweek.nl/m/4f7yxg2b8qaw.jpg
Dan zou je momenteel iets van een utility factor hebben van 94-95% op zo'n nieuwe Superb iV, en vanaf 2025 ~75% utility factor. Vanaf 2027 wordt dat ~55%.

Dat komt ook ongeveer overeen met de 1.5 MHEV en 1.5 iV: 8g/km vs 122g/km = 93.4% utility factor.

Dus, als we dan uitgaan van een mobility factor van 75% voor komend jaar: 122g/km * 0.25 = 30.5g/km. Ik rond het af naar 31g/km :+

Als ik aan de hand daarvan de BPM bereken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MjztR9IHp18Yz8meOiuZYtJkvs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A6iNmU1wp9JZi5IoDDM1QnPB.png?f=user_large
Ruim een verdriedubbeling van de huidige BPM :o Maar in harde euro's komt het neer op 644 euro, dat valt te overzien :+

[ Voor 7% gewijzigd door MK_ op 20-05-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Eind dit jaar sluit ik hier ook weer aan. Afgelopen zaterdag een krabbel gezet voor een Kodiaq PHEV in Race Blue. Full option. Kreeg er ook zonder inruil niet heel veel vanaf, maar volgens mij heb ik een goede deal gemaakt.

Komen gelijk all seasons onder ook.
Lichtgevende grille had van mij niet gehoeven, en de zilveren achterpanelen worden zwart gewrapped.

Ben benieuwd, levertijden lijken mee te vallen, maar mn lease auto loopt nog tot januari.

[ Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 20-05-2024 11:16 ]

Pagina: 1 ... 65 ... 75 Laatste