Toon posts:

Het grote ŠKODA topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 59 60 61 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:38
D-SkyLimit schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:25:
[...]

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de DSG bergafwaarts in zijn vrij wordt gezet. Dan zou je altijd met een noodgang naar beneden gaan. :9

Ik heb een 1.0 TSI (DSG) en deze blijft bergafwaarts altijd in de hoogste versnelling staan. Drive of Sport maakt geen verschil. Ik zet hem altijd in manueel zodat ik zelf kan afremmen op de motor met de flippers. Dat werkt toch het best vind ik persoonlijk. En als het dan alsnog te hard gaat, dan kun je het laatste stukje bij remmen. ;)
Hij gooit hem echt uit zn versnelling. Waar je normaal D7 ziet, gaat ie terug naar D en versnelt inderdaad als een malle. En hoewel er in Portugal nog grindstroken liggen bij elke bocht hoop ik die toch niet te gebruiken :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:55
D-SkyLimit schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:27:
[...]

Dank je wel, Rainesh. Heb jij enig idee wat er aan de hand kan zijn als hij regelmatig random reboots geeft? Het valt mij op dat het voornamelijk is als de telefoon is aangesloten via Apple CarPlay. Via Android Auto hetzelfde verhaal.

Ik maak altijd gebruik van originele kabels die bij de telefoon zitten geleverd. :)
Klik eens je navi sd eruit. Kijk of ie dan random reboots geeft.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:01
[...]

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de DSG bergafwaarts in zijn vrij wordt gezet. Dan zou je altijd met een noodgang naar beneden gaan. :9

Ik heb een 1.0 TSI (DSG) en deze blijft bergafwaarts altijd in de hoogste versnelling staan. Drive of Sport maakt geen verschil. Ik zet hem altijd in manueel zodat ik zelf kan afremmen op de motor met de flippers. Dat werkt toch het best vind ik persoonlijk. En als het dan alsnog te hard gaat, dan kun je het laatste stukje bij remmen. ;)
Mijn Kodiaq 1.5 met DSG gaat ook vlot in D als je bergaf gaat en niet zelf gas geeft. Iets met brandstofbesparing gok ik. Zodra je gas geeft schiet hij in de bijbehorende versnelling. Op wat langere afdalingen zet ik de pook in de handmatige stand zodat je netjes op de motor kan afremmen, soms net als bij een handbak af en toe beetje bijremmen. Met de flippers of de up/down op de pook evt. naar hogere of lagere versnelling.

[Voor 4% gewijzigd door dajappie op 22-05-2023 11:36]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:45
dajappie schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:32:
[...]
Met de flippers of de up/down op de pook evt. naar hogere of lagere versnelling.
Hij heeft volgens mij een Octavia4 en dan heb je geen up/down op de pook (is ook geen pook meer maar een schakelaar). Daarom hebben die standaard flippers achter het stuur en is dat geen optie zoals bij de eerdere versies.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:39

Mimiix

Professioneel Prutser

[...]

Helaas, doet mijn Scala (2021) ook. Ik heb geen flippers en heb op de DSG geremd dmv de versnellingspook. Had erg warme remmen na de Grossglockner :+ . Hij gooit hem in zijn vrij onder het mom van "eco stand". Sport stand werkt, maar is ook niet alles.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:26
Mijn Leon 5F 1.2TSI DSG schakelde netjes terug als je even kort maar stevig remt helling af. Dat werkte in de praktijk prima...Begin van de hele even stevig remmen dan schakelde hij terug. Die had geen hippe zuinige vrijloop optie. Zou wel een enorme misser zijn als dat bij de nieuwe modellen niet meer werkt op deze manier.

Overigens heeft mijn Polo GTI 2.0TSI DSG de vrijloop alleen in "ECO", kan je hier bij Skoda ook niet om heen door bijvoorbeeld andere rijmodus te kiezen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Michel
  • Laatst online: 13:50
MisterEagle schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:51:
Er staat hier over enkele weken weer een mooi ritje gepland met de octavia. (2000km) Daarin kom ik een hoop bergen tegen. Wat mij vorig jaar opviel is dat de dsg hem vrij snel in z'n vrij gooit op het moment dat ik bergafwaarts rij. Nu kan ik 2x kort remmen, dan lijkt hij dat niet te doen en in de hoogste versnelling te blijven, maar dan blijf ik ook versnellen. Is er een manier waarop ik beter op de motor kan remmen, of kom ik dan echt uit op flipperen? Gaat om een 1.5 dsg benzine.
Ik rij zelf voornamelijk in de sportstand in de bergen, zowel berg op als af gaat het toch wat lekkerder met wat meer toeren. De flippers tot op heden nooit hoeven gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:38
Michel schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:06:
[...]

Ik rij zelf voornamelijk in de sportstand in de bergen, zowel berg op als af gaat het toch wat lekkerder met wat meer toeren. De flippers tot op heden nooit hoeven gebruiken.
Ik ga de sportstand proberen. Opzich berg op vind ik sowieso geen probleem, het is vooral bergafwaarts waar die m in zn D gooit en ik geen toeren meer draai. (Dus denk zn vrij)

Edit: het gaat overigens om een octavia uit 2019, net voordat het nieuwe model kwam. Ik heb eerlijk gezegd geen idee welk type dat t is

[Voor 12% gewijzigd door MisterEagle op 22-05-2023 12:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:21
nooberke schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:46:
Mijn Leon 5F 1.2TSI DSG schakelde netjes terug als je even kort maar stevig remt helling af. Dat werkte in de praktijk prima...Begin van de hele even stevig remmen dan schakelde hij terug. Die had geen hippe zuinige vrijloop optie. Zou wel een enorme misser zijn als dat bij de nieuwe modellen niet meer werkt op deze manier.

Overigens heeft mijn Polo GTI 2.0TSI DSG de vrijloop alleen in "ECO", kan je hier bij Skoda ook niet om heen door bijvoorbeeld andere rijmodus te kiezen?
Mijn scala (wel flippers) Doet het in D een heel stuk minder maar gaat soms nog steeds in neutraal bij gas los.
Bij E is het bijna altijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:38

Smurf

Detri

Ik heb het idee dat hij vanaf een bepaald toerental wel in de versnelling blijft als je gas (of rem) los laat. En omdat de S-stand hem over het algemeen wat hoger in de toeren houd merk je dat dan vaker. Om die reden heb ik in de bergen hem bijna altijd in S.

Bij een wat langer recht stuk laat ik hem meestal tot een bepaalde snelheid uitrollen, dan 10-20 km eraf remmen, en daarna weer uitrollen. Na die eerste remactie blijft hij eigenlijk altijd wel in de versnelling.

De flippers gebruik ik eigenlijk nooit.

-insert charnames+lvl's here-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jongetje
MisterEagle schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:56:
[...]
het gaat overigens om een octavia uit 2019, net voordat het nieuwe model kwam. Ik heb eerlijk gezegd geen idee welk type dat t is
Dan heb je een Octavia 3 FL (facelift) met de gespleten koplampen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rainesh
Ik zoek Skoda rijders met mib3 low erin :) graag een PB als je eentje hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:56
Hallo allen,

Ik heb net Skoda Amsterdam (A Point) aan de lijn gehad.
Heb mijn Fabia Combi 2018 vanochtend voor onderhoud weg gebracht
Longlife servicebeurt
Remolie vervangen
Filter vervangen
Inspectiebeurt

Gaat mij ongeveer 488 euro kosten.

Maar met het belletje zegt de verkoper het volgende;
- Startstop knop doet het slecht, dus vervangen
- Motor storing, lambdasonde moet vervangen worden
- Remmen vertonen wat slijtage (lekker vaag)

De rekening zou 1000 euro meer worden, of dit incl of excl remmen was kreeg ik niet duidelijk.

Is dit iets wat ik voor deze prijs moet laten doen? Of kan dit op een economischere manier? Want een 3voud van kosten had ik niet verwacht.

Daarbij, de auto is 6 mei 2022 gekocht, (via Alphabet, met inspectie van Skoda Zwolle)
Zouden deze zaken deels onder een garantie kunnen vallen?

We hebben in de tussentijd 4000km ermee gereden.

--edit--
Ik zie net een filmpje met een how-to om de start/stop knop zelf te vervangen, ik ben wel handig, maar is dit goed te doen en/of aan te raden?
Wil ook nog enkele verborgen opties zoals Android Auto ontgrendelen, dus misschien eens icm iemand dat dat kan.

--UPDATE--
Prijsspecificatie gevraagd;
Vervangen remblokken en schijven, voor, links en rechts - +/- 430 euro incl btw
Vervangen Lambda sensor, 223 euro incl btw
Start/stopknop 105 euro incl btw

Voor de snelle rekenaar, bovenstaande is geen 1000 euro maar +/- 750 euro.
Ook hier heb ik gevraagd waar dit verschil vandaan komt, 2 uur geleden was het nog 250 euro meer. Maar hij kon niet vinden waarom er eerder dus een hoger bedrag genoemd werd.

Hebben ook contact gehad met de verkopende partij, die monteur gaf aan dat dit nog de originele remmen zijn en dat het hem verbaasde dat ze nog niet eerder vervangen waren.

[Voor 34% gewijzigd door RedRayMann op 26-05-2023 13:52]

• RedRayMann
En losse post ipv een edit.
Gisteren de Fabia weer opgehaald, meneer was erg vriendelijk maar voor mij gevoel erg onzeker (nieuw? Of geen kritische vragen gewend?)

Ik had diverse vragen waar hij geen antwoord op had, zoals;
De geschiedenis van de auto.
Hij had een uitdraai, 2 a4tjes met uiteindelijk 4 momenten, namelijk 0km/30.000km/60.000km en de nieuwe 90.000km beurt.
Bij de laatste stond ook "trekhaak" maar hij had geen idee wat ze daarmee doen en bedoelen. Er waren geen kosten voor berekend.

Het oranje motor signaal op het dashboard is verdwenen, maar de lambdasonde is niet vervangen. Geen extra kosten maar hij had ook geen idee hoe dit verholpen is.

In grote lijnen tevreden over de gedane onderhoud.

De start / stopknop / contactknop is eenvoudig zelf te vervangen of in eerste instantie schoon te maken.
Diverse links zijn te vinden op briskoda en Skodaforum. Vervangend onderdeel wel op AliExpress gevonden, nog niet bij Nederlandse magazijnen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jongetje
@RedRayMann Hoe moet deze garage weten wat er is gebeurd in het verleden. Of hebben ze altijd al onderhoud uitgevoerd?

Daarnaast, zonder te weten wat het vervangen van de startknop kost door de garage weet je ook niet of je goedkoper bent als je het zelf regelt...

Verder niet zo handig dat degene die je sprak niet weet wat er is gebeurd. Dan had hij de monteur er even bij moeten roepen.

• RedRayMann
jongetje schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:53:
@RedRayMann Hoe moet deze garage weten wat er is gebeurd in het verleden. Of hebben ze altijd al onderhoud uitgevoerd?

Daarnaast, zonder te weten wat het vervangen van de startknop kost door de garage weet je ook niet of je goedkoper bent als je het zelf regelt...

Verder niet zo handig dat degene die je sprak niet weet wat er is gebeurd. Dan had hij de monteur er even bij moeten roepen.
Misschien verkeerde interpretatie van mij, dat kan zeker.
Ik begreep dat de auto altijd onderhouden is door Skoda dealers en dat ik daar de geschiedenis kon opvragen.
Nu weet ik niet of Apoint en bijvoorbeeld PON de zelfde info kunnen leveren. Ik ben niet bekend hoe zo'n intern auto systeem werkt. Heb nu wel de adressen/dealer info van de vorige momenten. Kan eventueel daarmee verder als ik meer info wil.

En kosten van de startstop knop is 105 euro.
Overige prijzen heb ik ook gekregen.
Ze lijken goed te doen.
Ik ben gewoon erg wantrouwend door eerdere ervaringen, accu vervangen Renault Megane, 250 euro, max half uur werk, terwijl het probleem niet de accu was maar een kabelbreuk en daardoor lekstroom, maar dit wilde ze niet van mij aannemen.
Raam mechaniek tegen de 1000 euro
Beide deed ik zelf tegen een fractie van de kosten, rekening houdend met bijvoorbeeld 100 euro per uur qua montagekosten.

Ervaring Skoda is tot zo ver wel veel beter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

6V0 905 217 WHS

Start/stop knop voor een Skoda Superb 3. Geen idee of die ook in een Fabia 3 past, maar voor 47,18 euro incl. BTW heb ik die afgelopen juli gewoon bij de dealer besteld.

Op Ali kost die incl. verzenden 20/25 euro, maar ik rij liever door met een origineel onderdeel, dan dat ik niet kan rijden door een imitatie Chinese prul.

Onderdelen die niet bedrijfskritisch zijn…inderdaad wel ‘hallo Ali’. :)

@RedRayMann

[Voor 36% gewijzigd door max op 28-05-2023 16:04]

Bald by design, beard by choice.

Weten dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RedRayMann
max schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:01:
6V0 905 217 WHS

Start/stop knop voor een Skoda Superb 3. Geen idee of die ook in een Fabia 3 past, maar voor 47,18 euro incl. BTW heb ik die afgelopen juli gewoon bij de dealer besteld.

Op Ali kost die incl. verzenden 20/25 euro, maar ik rij liever door met een origineel onderdeel, dan dat ik niet kan rijden door een imitatie Chinese prul.

Onderdelen die niet bedrijfskritisch zijn…inderdaad wel ‘hallo Ali’. :)

@RedRayMann
Tnx voor je reactie en het artikelnummer.
Wilde zelf inderdaad niet voor China replica's gaan.
Soms staan er wel artikelnummers bij als referentie.

Zal ook dit nummer checken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rainesh
Afgelopen weekend een Karoq geupdate. Systeem is nu eindelijk lekker vlot.

Snap echt niet waarom ze zo slecht geworden zijn in het ontwikkelen van software bij VAG. Vroeger was het veel beter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 21:04

Pubbert

random gestoord

Pubbert schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:18:
Rij intussen al ruim 3 jaar een Octavia Combi III DSG 1.0, bij de laatste beurt stond ik even bij de "nieuwe" 4 te kijken, kreeg te horen dat er nu 12 maanden levertijd op zat :o Moest nog een jaar met deze in de lease, dus nu toch maar een nieuwe samengesteld :-)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is de Business Edition Plus geworden, kleur metallic lava blue, met weer de 1.0 DSG (mild hybrid wel). Heb verder nog trekhaak, travel assistant pakket en nog flink wat accesoires erbij besteld.

Hoe zit het met jullie Skoda bestellingen afg. tijd, kan ik uitgaan van de jaar levertijd, of zal dit nog oplopen (of minder worden zelfs?)

Verder heb ik nu 18" i.p.v. 17" velgen. Vond ik toch net wat mooier passen, ga ik dat merken in rijcomfort ?(Dealer had alleen modellen met 16 en 17" staan voor proefrit helaas) dus daar twijfel ik nog een heel klein beetje over.
Levertijd is onlangs aangepast van week 28-2023 (daar stond hij vlak na bestelling vorig jaar Juli al op) naar week 35.. het uitstellen is begonnen.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mimiix
  • Laatst online: 15:39

Mimiix

Professioneel Prutser

Rainesh schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:04:
Afgelopen weekend een Karoq geupdate. Systeem is nu eindelijk lekker vlot.

Snap echt niet waarom ze zo slecht geworden zijn in het ontwikkelen van software bij VAG. Vroeger was het veel beter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan jij dus nu ook updaten?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Pagina: 1 ... 59 60 61 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee