Ik kan je niet helpen (rij zelf sinds 2011 een S2 1.8 TSI met DSG), maar ik zou gewoon dat E-rijbewijs halen als ik jou was. De trend gaat toch naar steeds zwaardere auto's, al was het maar vanwege de accu's van elektrische auto's. Een volgende auto zal toch nog zwaarder zijn, en uitstel van je E-rijbewijs lijdt er alleen maar toe dat het halen daarvan (door inflatie) duurder wordt.Jazzper schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:38:
Aan het kijken naar een tweedehands Skoda Superb Combi III 150PK.
We zoeken een gezinsauto waar zware caravan achterkan maar samen niet de 3500 overschrijd.
Onze S2 trekt de 1500 kg caravan (ook de max wat er achter mag) in ieder geval op zijn gemak. Motor leverde op de rollenbank zelfs 186 pk, dus dat mag ook wel.
Qua DSG moet je er gewoon met beleid mee omgaan. Wij hebben na een jaar via een actie op het skodaforum nieuwe SW in de DSG laten zetten, waardoor deze nu een echte eerste versnelling heeft en niet meer met slippende koppeling in de twee rijdt.
Dat rijden met slippende koppeling moet je sowieso altijd vermijden, het is geen automaat met koppelomvormer, dus je moet wat meer opletten. Ik ben daar altijd best scherp op, met als resultaat dat we nog steeds gewoon met de eerste koppelingset rijden (km nu ca 135.000).
Toch zou ik in een volgende auto lever een conventionele automaat willen, zoals de 8-traps van Aisin, die ook voor dwars voorin geplaatste motoren geschikt is. Zo'n automaat is vooral bij rangeren met een caravan veel geschikter. Dat probeer ik met onze S2 compleet te vermijden, omdat het je koppeling sloopt. Dat doen we dus op de mover.
Nog beter is de aandrijflijn zoals Toyota die nu toepast in de Rav4. Die staat echt bovenaan mijn verlanglijstje voor een volgende auto. Helaas is die (als plugin) alleen maar leverbaar in die foeilelijke en veel te hoge Rav4. Zo'n mooie aandrijflijn hoort gewoon in een aerodynamische station, maar helaas is dat bij Toyota nog niet doorgedrongen.
[Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 12-08-2022 12:15]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.