Toon posts:

Het grote ŠKODA topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 57 ... 60 Laatste
Acties:

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:57
Jazzper schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:38:
Aan het kijken naar een tweedehands Skoda Superb Combi III 150PK.

We zoeken een gezinsauto waar zware caravan achterkan maar samen niet de 3500 overschrijd.
Ik kan je niet helpen (rij zelf sinds 2011 een S2 1.8 TSI met DSG), maar ik zou gewoon dat E-rijbewijs halen als ik jou was. De trend gaat toch naar steeds zwaardere auto's, al was het maar vanwege de accu's van elektrische auto's. Een volgende auto zal toch nog zwaarder zijn, en uitstel van je E-rijbewijs lijdt er alleen maar toe dat het halen daarvan (door inflatie) duurder wordt.

Onze S2 trekt de 1500 kg caravan (ook de max wat er achter mag) in ieder geval op zijn gemak. Motor leverde op de rollenbank zelfs 186 pk, dus dat mag ook wel.
Qua DSG moet je er gewoon met beleid mee omgaan. Wij hebben na een jaar via een actie op het skodaforum nieuwe SW in de DSG laten zetten, waardoor deze nu een echte eerste versnelling heeft en niet meer met slippende koppeling in de twee rijdt.
Dat rijden met slippende koppeling moet je sowieso altijd vermijden, het is geen automaat met koppelomvormer, dus je moet wat meer opletten. Ik ben daar altijd best scherp op, met als resultaat dat we nog steeds gewoon met de eerste koppelingset rijden (km nu ca 135.000).

Toch zou ik in een volgende auto lever een conventionele automaat willen, zoals de 8-traps van Aisin, die ook voor dwars voorin geplaatste motoren geschikt is. Zo'n automaat is vooral bij rangeren met een caravan veel geschikter. Dat probeer ik met onze S2 compleet te vermijden, omdat het je koppeling sloopt. Dat doen we dus op de mover.

Nog beter is de aandrijflijn zoals Toyota die nu toepast in de Rav4. Die staat echt bovenaan mijn verlanglijstje voor een volgende auto. Helaas is die (als plugin) alleen maar leverbaar in die foeilelijke en veel te hoge Rav4. Zo'n mooie aandrijflijn hoort gewoon in een aerodynamische station, maar helaas is dat bij Toyota nog niet doorgedrongen.

[Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 12-08-2022 12:15]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:03

Jazzper

BB4E^Guerilla

Thanks! Vond de automaat voor mijn doen sowieso veel te 'modern' rijden. Kon de S stand zo snel niet vinden (neem aan dat het die D/S stand was, bij mijn Golf GTE paar jaar terug was dat verschil normaal en opladen downhill).

BE kan, maar dan moet mijn vrouw ook. We rijden beiden. Voor keren en manouvreren is het niet per se nodig. Heb jaren geleden toen ik nog vouwwagen had zaterdagmiddag net zo lang geoefend tot ik als een perfectionist kon keren en manouvreren. Sindsdien op campings en dorpjes zowel met toen de klapper als daarna lange caravan soepeltjes draaiend. Wel lekker voor de keuze van auto's. Kan een V70 of S-max ook ineens weer.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:11

Ethirty

Who...me?

Andrehj schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:13:
[...]

Nog beter is de aandrijflijn zoals Toyota die nu toepast in de Rav4. Die staat echt bovenaan mijn verlanglijstje voor een volgende auto. Helaas is die (als plugin) alleen maar leverbaar in die foeilelijke en veel te hoge Rav4. Zo'n mooie aandrijflijn hoort gewoon in een aerodynamische station, maar helaas is dat bij Toyota nog niet doorgedrongen.
offtopic:
Toyota heeft sowieso niet door dat de gemiddelde station hybride-rijder ook graag een trekhaak aan zijn auto heeft waar je meer dan een fietsendrager op kan zetten. Ongelooflijk dat je anno 2022 met 180pk maar 750kg geremd mag trekken 8)7

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

De Superb III is naast andere motoren geleverd in 1.4 ACT en 1.5 ACT. Beiden 150PK. De 1.4 was iets eerder en is zelfs iets sneller. Na wat googlen lijkt het niet heel veel uit te maken welke van de twee er in ligt toch? Of is het meer dan geneuzel in de marge?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik was altijd in de veronderstelling dat de 1.4 beter en nieuwer was dan de 1.5 maar weet niet meer wat de reden was.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jazzper schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:08:
De Superb III is naast andere motoren geleverd in 1.4 ACT en 1.5 ACT. Beiden 150PK. De 1.4 was iets eerder en is zelfs iets sneller. Na wat googlen lijkt het niet heel veel uit te maken welke van de twee er in ligt toch? Of is het meer dan geneuzel in de marge?
De 1.5 is zuiniger en heeft een variabele turbo die bij lager toerental beschikbaar is. Zie https://www.autokopen.nl/...lkswagen-volgt-1-4-tsi-op
De snelheid lijkt hem met name in de top en de sprint naar de 100 te zitten (0,1 sec verschil :') ), dus weinig dingen waar je echt iets aan hebt. Volledig koppel al eerder beschikbaar is dan wel weer lekker.

Either way, als je een Superb overweegt, pak er een met automaat. En pas de gasrepons aan naar Audi, voelt ie nog wat sneller.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• rinuspw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-03 09:29
Sinds vorige week rijd ik in een Skoda Scala uit 2021. Ik heb een OnePlus Nord telefoon en maak graag gebruik van Android Auto. Nou valt tijdens de draadloze verbinding vaker de verbinding weg tijdens het rijden. Met een USB-verbinding lijkt dit niet het geval te zijn.

Ik heb het Bolerosysteem software 1310
Android auto v3.2.33 + MIB3_v1.1.26

Is dit een bekend probleem en kan ik hier iets aan doen?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:25
@rinuspw Ik heb het precies andersom in mijn Octavia4. Daar laad ik op met de USB poorten van de achter passagiers want met de USB-poorten voor valt Android Auto juist weg omdat die dan blijkbaar via de kabel en draadloos wil verbinden. Heb ook geen zin om het verder uit te zoeken (heb ook al genoeg problemen gehad met dit ding).

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:02

Mimiix

Professioneel Prutser

@rinuspw @jongetje Dat is exact de reden waarom ik enkel met de kabel werk. Ik heb op mijn telefoon draadloos verbinden uitgezet. Sindsdien geen problemen meer.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• rinuspw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-03 09:29
jongetje schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:19:
@rinuspw Ik heb het precies andersom in mijn Octavia4. Daar laad ik op met de USB poorten van de achter passagiers want met de USB-poorten voor valt Android Auto juist weg omdat die dan blijkbaar via de kabel en draadloos wil verbinden. Heb ook geen zin om het verder uit te zoeken (heb ook al genoeg problemen gehad met dit ding).
Mimiix schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:49:
@rinuspw @jongetje Dat is exact de reden waarom ik enkel met de kabel werk. Ik heb op mijn telefoon draadloos verbinden uitgezet. Sindsdien geen problemen meer.
Dank voor jullie antwoord. Dat is inderdaad beter dan geen AA-verbinding, maar ik vind het juist zo ideaal dat hij direct draadloos verbind. Zou op één of andere manier toch goed moeten kunnen werken.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

rinuspw schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:49:
[...]

[...]

Dank voor jullie antwoord. Dat is inderdaad beter dan geen AA-verbinding, maar ik vind het juist zo ideaal dat hij direct draadloos verbind. Zou op één of andere manier toch goed moeten kunnen werken.
Het probleem waar ik ook tegen aan liep was oververhitting met als gevolg muziek die vertraagde. De telefoon werd dermate warm van draadloos, dat ie niet lekker meer werkte.

Ik gebruik de draadloze charging pad daarom ook niet, want het wordt allemaal veel te heet.

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

rinuspw schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:44:
Sinds vorige week rijd ik in een Skoda Scala uit 2021. Ik heb een OnePlus Nord telefoon en maak graag gebruik van Android Auto. Nou valt tijdens de draadloze verbinding vaker de verbinding weg tijdens het rijden. Met een USB-verbinding lijkt dit niet het geval te zijn.

Ik heb het Bolerosysteem software 1310
Android auto v3.2.33 + MIB3_v1.1.26

Is dit een bekend probleem en kan ik hier iets aan doen?
Ik rij een Scala uit 2019 met zelfde software/systeem (heb klein issue dat contacten via bluetooth soms niet worden geïmporteerd. Telefoon verwijderen en opnieuw verbinden werkt)

Ik vroeg me alleen af of er software/firmware updates zijn voor dit systeem? @Rainesh kan jij daar misschien iets over zeggen?

CM 690 II Advanced, Corsair 520Watt, Gigabyte X48t-DQ6,C2Q 9450, Sapphire 6790, 2x2048MB G.Skill(DDR3,7-7-7-18), Creative X-Fi Extreme Gamer, Logitech MX510 + MS Curve 2000, Samsung 957MB+T240, WD 500+160+200+500GB

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:24
Ventrigo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:23:
[...]

Ik rij een Scala uit 2019 met zelfde software/systeem (heb klein issue dat contacten via bluetooth soms niet worden geïmporteerd. Telefoon verwijderen en opnieuw verbinden werkt)

Ik vroeg me alleen af of er software/firmware updates zijn voor dit systeem? @Rainesh kan jij daar misschien iets over zeggen?
Versie 1760 is zover ik zie de nieuwste versie.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Rainesh schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:46:
[...]
Versie 1760 is zover ik zie de nieuwste versie.
Kan je daar in adviseren?

CM 690 II Advanced, Corsair 520Watt, Gigabyte X48t-DQ6,C2Q 9450, Sapphire 6790, 2x2048MB G.Skill(DDR3,7-7-7-18), Creative X-Fi Extreme Gamer, Logitech MX510 + MS Curve 2000, Samsung 957MB+T240, WD 500+160+200+500GB

• Rainesh
Bij dealer even zeuren om te updaten. Ik heb de update wel maar nog niet getest

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

The Eagle schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:46:
[...]
Either way, als je een Superb overweegt, pak er een met automaat. En pas de gasrepons aan naar Audi, voelt ie nog wat sneller.
en waarom de automaat? ik kom ook aantal handbakken tegen. Net weer bij auto's die best aantrekkelijk zijn.

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Rainesh schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:32:
[...]
Bij dealer even zeuren om te updaten. Ik heb de update wel maar nog niet getest
Heb je een changelog van alle versies? Misschien dat ik dan er wel/niet voor kies.

• Rainesh
Ventrigo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:33:
[...]

Heb je een changelog van alle versies? Misschien dat ik dan er wel/niet voor kies.
Nee helaas niet. Maar je kunt ervan uitgaan dat iedere firmware update van VAG een verbetering is.

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:06

avotar

P0werd by Black Coffee

Jazzper schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:33:
[...]

en waarom de automaat? ik kom ook aantal handbakken tegen. Net weer bij auto's die best aantrekkelijk zijn.
Ik zou zeggen omdat een automaat superrelaxed rijdt.

"The H in Engineering stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• The Eagle

The Eagle

Jazzper schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:33:
[...]

De combinatie ACC en handbak wil je niet, om meerdere redenen. Met gewone ACC is het te overwegen nog. Sowieso, automaat rijdt veel relaxter. En doet ook meer voor een evt restwaarde, dus minder afschrijving. Je ziet in NL wat dat betreft echt een shift richting automaat. Bij brandstof in een Eder geval, en de EV of hybrids zijn eigenlijk allemaal automaat. Dus mensen willen straks ook geen handbak meer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Alleen heeft VAG een naam als het gaat om slechte automaten. Als je particulier koopt zou ik in ieder geval zeker willen zijn dat ik een model koop met het goede type DSG bak, of eentje die gereviseerd en aangepast is.

#team_UTC+1

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Het maakt mij ook niet zo heel veel uit of het handbak of automaat is. Beiden voor en nadelen.

Heb nu een tweakerstyle-nerderig-shortlistje gemaakt. Lastig hoor!
https://docs.google.com/s...P-I5PwDg/edit?usp=sharing

heb die in de bilt gereden en die was erg fijn. Wel tegen de ton aan helaas. Maar ja je moet ergens concessies doen. Nog die ik weg kan strepen?

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
Jazzper schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:03:
Het maakt mij ook niet zo heel veel uit of het handbak of automaat is. Beiden voor en nadelen.

Heb nu een tweakerstyle-nerderig-shortlistje gemaakt. Lastig hoor!
https://docs.google.com/s...P-I5PwDg/edit?usp=sharing

heb die in de bilt gereden en die was erg fijn. Wel tegen de ton aan helaas. Maar ja je moet ergens concessies doen. Nog die ik weg kan strepen?
Niemand kan voor jou oordelen of bepaalde meer/minder opties het verschil voor jou waard zijn of niet, neem de automaat of handbak discussie hierboven als voorbeeld, dat zegt al direct genoeg.

Kies wat voor jou het belangrijkste is. Budget stellen voor jezelf is altijd belangrijk, maar net de mindere auto pakken waar je binnen een jaar spijt van krijgt en denkt 'had ik toch maar' moet je ook niet willen. Blijft lastig. Ik zou echter ook altijd een automaat pakken met ACC en evt ook lane assist. Rijdt super ontspannen. Zoals hierboven ook wordt aangegeven, er is echt een behoorlijke shift gaande naar automaten. Ik vermoed ook dat de restwaarde van automaten alleen maar hoger wordt de komende jaren tov een handbak. Zeker bij een auto als de Superb.

• erikjenniskens
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-03 15:13
Beste

Weten jullie toevallig op de DSG 7 speed van een Kamiq 1.0 tsi uit 2021 een natte of een droge koppeling is ?
kan het nergens vinden :)

dat zou de geluiden uit de bak kunnen verklaren met afremmen en schakelen

bedankt

• jongetje
@erikjenniskens
(Je hoeft niet te groeten, anders krijg je iedereen die elke keer hallo zegt en dat leest niet lekker).

De DSG7 is zover ik weet altijd een droge koppeling. Op wat voor geluiden doel je dan?

[Voor 8% gewijzigd door jongetje op 17-08-2022 13:16]

• Andrehj
jongetje schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:15:
De DSG7 is zover ik weet altijd een droge koppeling.
Dat klopt niet. Vroeger had je de dsg-6 (dq-250) met natte koppeling, maar die is al jaren geleden vervangen door een versie met 7 versnellingen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• jongetje
Andrehj schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:22:
[...]

Dat klopt niet. Vroeger had je de dsg-6 (dq-250) met natte koppeling, maar die is al jaren geleden vervangen door een versie met 7 versnellingen.
Wat klopt er dan niet, ik zeg toch geen DSG6 maar DSG7? De DSG 6 met natte koppeling is er nog steeds voor de zwaardere motoren en hybrides.

• Andrehj
jongetje schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

Wat klopt er dan niet, ik zeg toch geen DSG6 maar DSG7? De DSG 6 met natte koppeling is er nog steeds voor de zwaardere motoren en hybrides.
Dat de 7-traps opvolger van de DQ250 ook natte koppelingen heeft. Sterker nog, de DQ200 is de enige met droge koppelingen. Alle andere varianten hebben natte.
Verder vraag ik me af welk model de dq250 nog gebruikt zoals jij zegt. Alleen in de hybrides zit nog een 6-traps, maar die verschilt door de ingebouwde elektromotor enorm van de standaard DQ250.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik zit nog even met die Superb III combi te puzzelen. Nu tipte iemand mij op, excusez le mot, een MB C-klasse rond 2018. Nu lijkt die nagenoeg even duur en soms zelfs goedkoper bij zelfde specs. Ik snap er niets van. De Superb heeft iets meer bagageruimte maar verder ontloopt het elkaar niet veel.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Denk dat je een Superb qua ruimte eerder tegenover een E klasse moet zetten. Alleen niet qua afwerking.

En premium merken schrijven vaak keihard af de eerste jaren.

#team_UTC+1

• Andrehj
Jazzper schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:39:
Ik zit nog even met die Superb III combi te puzzelen. Nu tipte iemand mij op, excusez le mot, een MB C-klasse rond 2018. Nu lijkt die nagenoeg even duur en soms zelfs goedkoper bij zelfde specs. Ik snap er niets van. De Superb heeft iets meer bagageruimte maar verder ontloopt het elkaar niet veel.
Vergeet niet dat de Superb op de achterbank veeeeeel meer ruimte biedt. Vooral met opgroeiende kinderen een niet te onderschatten voordeel.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik was nieuwsgierig en vanochtend toch maar gaan kijken bij een C-klasse uit 2018. Even duur als soortgelijke Superb en zelfs nog minder km.

Zoals voorspeld, maar nu ervaren in praktijk: het oogt allemaal helemaal premium. Dit was nog AMG line ook (style dan). Wat een dikke bak en vond hem eerder sportief dan oubollig ogen. Ik begon al lichtelijk te balen dat ik nu op een ander spoor kwam qua zoektocht.

maar dan... Open de deuren en schrik... Voorin valt het mee maar achterbank en deels ook de kofferbak; holy cow... Van ruimtewagen Superb III naar ienieminie met ook nog zo'n cardanas bult in het midden. En het is natuurlijk ook een segment onder de Superb. Ik was weer genezen voor nu.

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@Jazzper wel logisch ja, de Superb is echt heel ruim, dan moet je toch echt wel in een hogere klasse gaan zoeken. Prijs/ruimte verhouding van de Superb ga je niet snel evenaren.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• The Eagle

The Eagle

Enige wat bij de superb station in de buurt komt is een V70/90, MB E klasse station, Passat variant, wellicht een A6 Avant al is die kleiner.
Tiguan Allspace en daarboven de Skoda Kodiaq kan ook nog, maar is SUV.

• D-SkyLimit
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-03 11:47
jongetje schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:15:
@erikjenniskens
(Je hoeft niet te groeten, anders krijg je iedereen die elke keer hallo zegt en dat leest niet lekker).

De DSG7 is zover ik weet altijd een droge koppeling. Op wat voor geluiden doel je dan?
@jongetje Ik denk dat @erikjenniskens refereert naar de mechanische geluiden die de versnellingsbak maakt tijdens het terugschakelen van de DQ200 of een constant fluittoon bij bijvoorbeeld 4 duizend toeren in de 5e versnelling. :X

• erikjenniskens
D-SkyLimit schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:55:
[...]

@jongetje Ik denk dat @erikjenniskens refereert naar de mechanische geluiden die de versnellingsbak maakt tijdens het terugschakelen van de DQ200 of een constant fluittoon bij bijvoorbeeld 4 duizend toeren in de 5e versnelling. :X
klopt helemaal is echt een rammelbak soms :P het fluiten bij het gas geven valt mee maar de turbo fluit is wel altijd aanwezig bij gas los en dat hoort bij de motor :D

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:49
The Eagle schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:28:
Enige wat bij de superb station in de buurt komt is een V70/90, MB E klasse station, Passat variant, wellicht een A6 Avant al is die kleiner.
Tiguan Allspace en daarboven de Skoda Kodiaq kan ook nog, maar is SUV.
Kodiaq en Tiguan zijn behoorlijk krapper tussen 1e en 2e zitrij. Ik ben van een Superb naar een Sharan gegaan omdat ik drie kinderstoelen met isofix op rij wilde kunnen plaatsen, maar ook daar is de ruimte minder. Zit nu te kijken naar een hybride opvolger, maar een fatsoenlijke hybride MPV bestaat nog niet (laat staan EV). Als de benzine en wegenbelasting helemaal onbetaalbaar wordt maar weer naar een Superb IV, alleen dan ruzie wie in het midden moet zitten achterin :+

Ik ben toch malle pietje niet!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:04
The Legend schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:05:
[...]

Kodiaq en Tiguan zijn behoorlijk krapper tussen 1e en 2e zitrij. Ik ben van een Superb naar een Sharan gegaan omdat ik drie kinderstoelen met isofix op rij wilde kunnen plaatsen, maar ook daar is de ruimte minder. Zit nu te kijken naar een hybride opvolger, maar een fatsoenlijke hybride MPV bestaat nog niet (laat staan EV). Als de benzine en wegenbelasting helemaal onbetaalbaar wordt maar weer naar een Superb IV, alleen dan ruzie wie in het midden moet zitten achterin :+
Nieuwe Multivan Phev?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
Die heb ik gezien, zou inderdaad ook een optie zijn. Alleen is dat écht een bus :p

Ik ben toch malle pietje niet!

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-01 19:38
Wat is android auto en skoda een gezeur.
Heb een skoda scala, had een xiaomi telefoon en die deed het prima.
Nu hebben we 3 nieuwe telefoons een geen enkele wil meer verbinding maken met android auto. Opladen gaat wel prima, maar data transfer/android auto is niet meer beschikbaar. We hebben al 7 verschillende kabels geprobeerd, maar geen 1 werkt, zelfs niet mijn oude kabel die wel werkte.

Ik had de dealer gebeld of te vragen of er misschien een update is voor de infotainment maar die zei dat er eerst een werkplaats bezoek gemaakt moest worden om te kijken of het aan de telefoons lag... terwijl ik graag een update wil, als die er al is. Hij kon dit niet controleren, dat zou via een werkplaats bezoek moeten? Weet iemand dat? Heb nu Hardware H12 en software 0156.

Wat doet trouwens de knop Software updaten? Want hij blijft eeuwen naar een software update zoeken en lijkt verder niets te doen.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Och, CarPlay is niet veel beter hoor. Regelmatig houdt hij er halverwege de rit mee op, soms connect hij niet zonder een geforceerde reboot etc.

VAG en software is gewoon een beroerde combi.

#team_UTC+1

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:10

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb gezocht in dit topic maar kon geen antwoord vinden; ik heb sindskort een 2022 Octavia Combi met een gekoppelde MySkoda app die -vreemd genoeg- goed werkt. Ik ben op zoek naar een eenvoudige manier om rittenadministratie te doen. Hij slaat de ritten wel op, maar een export maken en onderscheid maken tussen zakelijk/privé zie ik geen mogelijkheden voor. Hoe doen jullie dit?

This too shall pass

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:16
Sharky schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:09:
Ik heb gezocht in dit topic maar kon geen antwoord vinden; ik heb sindskort een 2022 Octavia Combi met een gekoppelde MySkoda app die -vreemd genoeg- goed werkt. Ik ben op zoek naar een eenvoudige manier om rittenadministratie te doen. Hij slaat de ritten wel op, maar een export maken en onderscheid maken tussen zakelijk/privé zie ik geen mogelijkheden voor. Hoe doen jullie dit?
Gebruik zelf de ritregistratie van Flitsmeister; werkt prima via Carplay en heeft mij tot nu toe niet in de steek gelaten.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• Sharky
  • Registratie: September 1999

Sharky

Skamn Dippy!

AtomicWing schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:11:
[...]

Gebruik zelf de ritregistratie van Flitsmeister; werkt prima via Carplay en heeft mij tot nu toe niet in de steek gelaten.
Wist niet eens dat dit kan in FM, bedankt voor de tip. Maakt het wel lastig als mijn vrouw de auto een keer heeft aangezien ze geen FM gebruikt.

This too shall pass

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Sharky schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Wist niet eens dat dit kan in FM, bedankt voor de tip. Maakt het wel lastig als mijn vrouw de auto een keer heeft aangezien ze geen FM gebruikt.
Allicht een telefoon vast er in laten liggen?

• Michel
  • Laatst online: 17:52
Aangezien ik al jaren nieuwe auto's rijd ben ik aan het twijfelen gebracht over het gebruik van startkabels. Hopelijk hebben jullie het juiste advies :)

Mijn vriendin heeft een Seat Ibiza uit 2011 waarvan de accu kuren begint te vertonen, deze moet vervangen worden. Nu moet ze straks weg en hebben we geen tijd om de accu te vervangen. Stel, worst case scenario, ze wil terug en de auto start niet meer, kan ik die dan starten via degelijke startkabels met mijn Skoda Octavia 4 (2022)? Ik lees vanalles over wel of niet doen bij nieuwe auto's en over speciale aanslutingen voor startkabels bij start/stop systemen.

Kort gezegd, kan ik mijn auto in zetten om een andere auto te starten en zo ja, waar sluit ik de startkabels op aan zodat mijn auto heel blijft?

• Demonicbrood
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-03 23:29
Ik kan me met mijn Seat Leon uit 2018 niet herinneren dat ik iets speciaals moest doen.

Gewoon startkabels op de accu polen en starten. Wat ik wel altijd doe, is eerst min op min, auto starten en dan plus op de gestarte auto en daarna pas op de accu van de te starten auto. Kan me niet heugen ooit problemen gehad te hebben verder.

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:06

avotar

P0werd by Black Coffee

Daar hebben wij de wegenwacht voor.

"The H in Engineering stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:01

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Michel schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:09:
Aangezien ik al jaren nieuwe auto's rijd ben ik aan het twijfelen gebracht over het gebruik van startkabels. Hopelijk hebben jullie het juiste advies :)

Mijn vriendin heeft een Seat Ibiza uit 2011 waarvan de accu kuren begint te vertonen, deze moet vervangen worden. Nu moet ze straks weg en hebben we geen tijd om de accu te vervangen. Stel, worst case scenario, ze wil terug en de auto start niet meer, kan ik die dan starten via degelijke startkabels met mijn Skoda Octavia 4 (2022)? Ik lees vanalles over wel of niet doen bij nieuwe auto's en over speciale aanslutingen voor startkabels bij start/stop systemen.

Kort gezegd, kan ik mijn auto in zetten om een andere auto te starten en zo ja, waar sluit ik de startkabels op aan zodat mijn auto heel blijft?
als je bovenstaand gaat uitvoeren, dan na het aansluiten even 10 minuten wachten zodat je accu al een beetje is opgeladen van je Seat, blijft alles lekker heel zo ook je kabels.
meestal zijn de kabels te dun.(lijken dik maar meer plastic dan koper)

sneller usenet? tips en tricks

• jongetje
Sharky schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:13:
[...]
Maakt het wel lastig als mijn vrouw de auto een keer heeft aangezien ze geen FM gebruikt.
Ze kan toch gewoon de standen noteren bij het in en uitstappen op een blaadje? Zo deden wij dat 20 jaar geleden ook met de bedrijfsbus die het hele bedrijf gebruikte. Daar lag gewoon een formulier waarop je op de volgende lege regel de rit(ten) noteerde. Als je dat wekelijks/maandelijks in excel zet.

En daarbij moet je voor die skoda app betalen na een jaar, de vraag is of dat het je waard is.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Michel schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:09:

Kijk in je boekje :) Staat het waarschijnlijk in.

Kleine google leverde dit op:
https://www.gebruikershan...ing-574468.html?page=0199

• Michel
Mr-D. schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:54:
[...]

als je bovenstaand gaat uitvoeren, dan na het aansluiten even 10 minuten wachten zodat je accu al een beetje is opgeladen van je Seat, blijft alles lekker heel zo ook je kabels.
meestal zijn de kabels te dun.(lijken dik maar meer plastic dan koper)
Goede tip, thanks!

Ik heb al eens dikkere startkabels gehaald ivm diesel motoren. Dus dat zit wel goed denk ik. Maar zal ze sowieso langer gekoppeld laten en weet nog dat het handig is om stroomverbruikers aan te zetten bij het loskoppelen.
Demonicbrood schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:19:
Ik kan me met mijn Seat Leon uit 2018 niet herinneren dat ik iets speciaals moest doen.

Gewoon startkabels op de accu polen en starten. Wat ik wel altijd doe, is eerst min op min, auto starten en dan plus op de gestarte auto en daarna pas op de accu van de te starten auto. Kan me niet heugen ooit problemen gehad te hebben verder.
Oke dankje!
avotar schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:04:
Daar hebben wij de wegenwacht voor.
Heel fijn dat je wegenwacht hebt, die hebben we bewust niet omdat de auto weinig gebruikt wordt en voornamelijk voor kortere afstanden. Dus mocht hij stranden hebben we hem zo weer thuis en besparen we een abonnement op de Wegenwacht. Daarbij vind ik het onnodig om iemand te laten komen voor het starten van de auto terwijl we het in geval van nood ook met startkabels kunnen doen tot de nieuwe accu binnen is.

• Michel
Mimiix schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:10:
[...]

Kijk in je boekje :) Staat het waarschijnlijk in.

Kleine google leverde dit op:[Afbeelding]
https://www.gebruikershan...ing-574468.html?page=0199
Waarom heb ik daar niet aan gedacht. Ik ga het boekje even opzoeken maar hier kan ik al wat mee. Bedankt voor het opzoeken!

• Khil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:59
erikjenniskens schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:02:
Weten jullie toevallig op de DSG 7 speed van een Kamiq 1.0 tsi uit 2021 een natte of een droge koppeling is ?
kan het nergens vinden :)

dat zou de geluiden uit de bak kunnen verklaren met afremmen en schakelen
Mijn Kamiq 1.0 heeft die geluiden ook… producteigenschap >:)

Toon de skills in je profiel.

• Snowhite0901
  • Laatst online: 22:40
Michel schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:54:
[...]

Waarom heb ik daar niet aan gedacht. Ik ga het boekje even opzoeken maar hier kan ik al wat mee. Bedankt voor het opzoeken!
Ik heb wel eens ergens gelezen dat het schade aan je eigen computer op kan leveren. Want grote gebruikers zijn er tegenwoordig wat minder (led lampen etc).

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Mip
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-03 06:12
MeneerKrab schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:58:
Wat is android auto en skoda een gezeur.
Heb een skoda scala, had een xiaomi telefoon en die deed het prima.
Nu hebben we 3 nieuwe telefoons een geen enkele wil meer verbinding maken met android auto. Opladen gaat wel prima, maar data transfer/android auto is niet meer beschikbaar. We hebben al 7 verschillende kabels geprobeerd, maar geen 1 werkt, zelfs niet mijn oude kabel die wel werkte.

Ik had de dealer gebeld of te vragen of er misschien een update is voor de infotainment maar die zei dat er eerst een werkplaats bezoek gemaakt moest worden om te kijken of het aan de telefoons lag... terwijl ik graag een update wil, als die er al is. Hij kon dit niet controleren, dat zou via een werkplaats bezoek moeten? Weet iemand dat? Heb nu Hardware H12 en software 0156.

Wat doet trouwens de knop Software updaten? Want hij blijft eeuwen naar een software update zoeken en lijkt verder niets te doen.
Balen van de verbindingsproblemen

Software updaten: Ben je verbonden aan wifi als je het probeert?
Was bij mijn Scala het euvel, daarna update binnen gehaald

• nooberke
Snowhite0901 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 06:23:
[...]

Ik heb wel eens ergens gelezen dat het schade aan je eigen computer op kan leveren. Want grote gebruikers zijn er tegenwoordig wat minder (led lampen etc).
Exact, ik zou mijn privé auto er niet voor gebruiken. Alternatief kan aanduwen zijn, daar kan je enkel lichamelijke klachten aan overhouden }:O

• Snowhite0901
  • Laatst online: 22:40
nooberke schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:13:
[...]

Exact, ik zou mijn privé auto er niet voor gebruiken. Alternatief kan aanduwen zijn, daar kan je enkel lichamelijke klachten aan overhouden }:O
Een dat is dan weer slecht voor de katalysator.... Beste is wegenwacht of externe lader

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:15
[...]

Nooit problemen gehad met mn Kodiaq om iemand anders met de startkabels te helpen en toch echt al meermaals gedaan. Let wel op idd goede startkabels en iig op de Kodiaq moet de minpool op een aparte massaklem en niet op de accu. Gewoon de volgorde volgen in het boekje en zorgen dat de helpende auto de motor al heeft gestart zodat die niet (ook) leegloopt

• Inspired
  • Registratie: November 2018
Zijn hier mensen die een Superb PHEV in bestelling hebben staan, of recent afgeleverd hebben gekregen. De lokale dealer geeft 10-14 maand aan. Is dit in lijn met wat anderen horen? Of anders mensen met een ICE Superb?

• Dennis__
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:56
Inspired schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:17:
Zijn hier mensen die een Superb PHEV in bestelling hebben staan, of recent afgeleverd hebben gekregen. De lokale dealer geeft 10-14 maand aan. Is dit in lijn met wat anderen horen? Of anders mensen met een ICE Superb?
Wij hebben 1 jaar moeten wachten op de Octavia combi PHEV.

• Inspired
Dennis__ schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Wij hebben 1 jaar moeten wachten op de Octavia combi PHEV.
Heb je ook al ervaring met de app? En dan koelen/verwarmen in bijzonder? Werkt dit goed en foutloos? Gaat dit via de accu of springt dan ook de verbrandingsmotor aan? Auto hoeft niet aan de paal te zitten daarvoor?

• Michel
[...]

Zolang het moet kunnen heb ik er niet zoveel problemen mee. Het testen en jullie de resultaten laten weten (tussen succes of afgebrande Octavia), is niet nodig geweest omdat de Seat zelfs na een paar uur laden niet meer dan een kuchje kon opbrengen. Nieuwe accu is reeds onderweg dus dan maar even paar dagen zonder tweede auto.

• Joris222
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-03 06:36
Inspired schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:17:
Yes, hier twee weken geleden besteld.
Week 14/20 zou hij geleverd moeten worden.
Ik ga zelf al uit van 12 maanden dan hoop ik dat het mee gaat vallen..

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-01 19:38
Mip schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 07:34:
[...]
Balen van de verbindingsproblemen

Software updaten: Ben je verbonden aan wifi als je het probeert?
Was bij mijn Scala het euvel, daarna update binnen gehaald
verbonden met wifi en zonder blijft hij zoeken. Ook de optie onlinedownload doet verder niets dan behalve een pulldown menu tonen met daarin wat termen.

• Digimusic
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-03 14:26
Inspired schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:21:
[...]

Heb je ook al ervaring met de app? En dan koelen/verwarmen in bijzonder? Werkt dit goed en foutloos? Gaat dit via de accu of springt dan ook de verbrandingsmotor aan? Auto hoeft niet aan de paal te zitten daarvoor?
Ik heb een Octavia PHEV. Het verwarmen wanneer het vriest werkt prima. Dan hoef je alleen nog maar de zijkanten een beetje te krabben. Ik heb de optie voorruitverwarming.

Ook de airco werkt in de zomer goed. Al maakt de compressor best wel even een herrie wanneer je hem aanzet. Daarna begint de fan voorin de auto te draaien wat dat geluid uiteindelijk een beetje overstemd.

Je kunt beide opties aan de paal of direct vanaf de accu doen. In die laatste optie vreet hij wel direct aan je bereik. Meestal staat de optie een half uurtje aan. Je kunt het ook inplannen in de vertrektijden.

Regelmatig lag afgelopen jaar het Skoda Connect-platform eruit. Koel- of verwarmingsopdrachten kwamen dus niet altijd bij de auto aan. Of navigatiebestemmingen (verstuurd via de app) verschenen een week later. Het lijkt inmiddels wat stabieler, maar reken er niet op dat het altijd werkt.

• Michel
Heeft iemand hier de gouden tip om de afneembare trekhaak fatsoenlijk te bewaren? Vanwege de klodder vet heb ik er nu even een zakje omheen gedaan maar erg praktisch is het niet.

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

@Michel doe er een trekhaakdop op...

Zo'n ding:

In allerlei soorten en kleuren te krijgen, desnoods jat je een tennisbal van je buurman. ;)

[Voor 20% gewijzigd door max op 22-08-2022 09:53]

Bald by design, beard by choice.

Weten dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Michel
max schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:52:
@Michel doe er een trekhaakdop op...

Zo'n ding:

[Afbeelding]

In allerlei soorten en kleuren te krijgen, desnoods jat je een tennisbal van je buurman. ;)
Al geprobeerd! Past helaas niet want het uiteinde wat in de auto verdwijnt is vierkant en net te groot voor de dop! :X

• erikjenniskens
Khil schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 01:52:
[...]

Mijn Kamiq 1.0 heeft die geluiden ook… producteigenschap >:)
dan heb je ook vast zon stoere turbo fluit bij gas los :o 8)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Michel schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:22:
Heeft iemand hier de gouden tip om de afneembare trekhaak fatsoenlijk te bewaren? Vanwege de klodder vet heb ik er nu even een zakje omheen gedaan maar erg praktisch is het niet.
Vet :? Ik was in de veronderstelling dat trekhaken al jarenlang droog horen te zijn.

#team_UTC+1

• Michel
Ethirty schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:36:
[...]

Vet :? Ik was in de veronderstelling dat trekhaken al jarenlang droog horen te zijn.
De kogel zelf is inderdaad droog, die hoort ook droog te zijn. Het andere uiteinde wat in de auto verdwijnt, zit wel vet op (net als in de aansluiting zelf). Voor de opening in de auto heb ik wel een mooi afdek kapje gekregen wat beschermt tegen troep maar voor de trekhaajk zelf dus niet.

Wel het dopje voor op de kogel zelf, niet voor het uiteinde van in de auto verdwijnt.

• jongetje
Ethirty schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:36:
[...]

Hij bedoelt de andere kant van de trekhaak die je in de auto steekt.
Ik heb daarom altijd een vaste trekhaak, die is bij mijn Octavia ook niet zo groot en heeft me al eens beschermt tegen iemand achter me die te laat remde in de file...

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ah, ik wist niet dat een afneembare trekhaak aan de auto-zijde in het vet zat. Dat is inderdaad wel lastig bewaren dan. Maar dan is een plastic zak nog geeneens een hele gekke optie.

Anders zou je nog kunnen kijken naar een plastic bakje met deksel. Stapelbaar en doorzichtig, dus makkelijk terug te vinden.
jongetje schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Ik heb daarom altijd een vaste trekhaak, die is bij mijn Octavia ook niet zo groot en heeft me al eens beschermt tegen iemand achter me die te laat remde in de file...
Dat is ook maar relatief, als de klap meer is dan een duwtje heb je kans dat je kreukelzone alsnog een tik krijgt.

#team_UTC+1

• Khil
erikjenniskens schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:22:
[...]

dan heb je ook vast zon stoere turbo fluit bij gas los :o 8)
Nee, gewoon niet als een idioot rijden :>

• Digimusic
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-03 14:26
Ethirty schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:49:
Ah, ik wist niet dat een afneembare trekhaak aan de auto-zijde in het vet zat. Dat is inderdaad wel lastig bewaren dan. Maar dan is een plastic zak nog geeneens een hele gekke optie.
Ik heb dezelfde afneembare trekhaak. Inderdaad ook met een klodder vet aan de plek waar hij met de auto verbonden is. Ik doe altijd een boterhamzakje om het deel waar het vet zit en doe de hele trekhaak in een VW-opbergzakje. Dat zakje op maat is onderdeelnummer 8V0012007 .

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

@Michel ik dacht ook dat je het over de kogel had waar het vet op zat.

Wellicht niet te moeilijk denken: kleine voorraad plasticzakjes en tiewraps in je auto leggen.

Trekhaak erop > zakje/tiewrap weggooien. Trekhaak eraf > nieuw zakje/tiewrap erom.

Bald by design, beard by choice.

Weten dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Michel
max schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:09:
@Michel ik dacht ook dat je het over de kogel had waar het vet op zat.

Wellicht niet te moeilijk denken: kleine voorraad plasticzakjes en tiewraps in je auto leggen.

Trekhaak erop > zakje/tiewrap weggooien. Trekhaak eraf > nieuw zakje/tiewrap erom.
Ik hoopte op een wat nettere oplossing :+
Digimusic schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:26:
[...]

Ik heb dezelfde afneembare trekhaak. Inderdaad ook met een klodder vet aan de plek waar hij met de auto verbonden is. Ik doe altijd een boterhamzakje om het deel waar het vet zit en doe de hele trekhaak in een VW-opbergzakje. Dat zakje op maat is onderdeelnummer 8V0012007 .
Bedankt voor de tip! Zakje ga ik eens opzoeken bij de dealer.

• RedPixel
  • Laatst online: 19-03 13:51
Omdat de Fiesta te klein aan het worden was, en bovendien diesel niet meer uit kan:

Een Skoda Octavia hatchback uit mei 2018, benzine, 87.500 km, met o.a. de LED voorlichten, privacy-glas en verwarmde voorstoelen. O+

I see red pixels.

• Drukkert
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:47
Mooie wagen!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

The Eagle schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:46:
[...]

De 1.5 is zuiniger en heeft een variabele turbo die bij lager toerental beschikbaar is. Zie https://www.autokopen.nl/...lkswagen-volgt-1-4-tsi-op
De snelheid lijkt hem met name in de top en de sprint naar de 100 te zitten (0,1 sec verschil :') ), dus weinig dingen waar je echt iets aan hebt. Volledig koppel al eerder beschikbaar is dan wel weer lekker.

nog steeds aan het speuren. Het aantal SSC III's met 150PK 1.5 ACT, bij niet teveel km's en te hoog budget en in een goede kleur zijn echt op 1 hand te tellen. Elke keer als ik denk: hé ik heb hem is hij wit, blijkt het een handbak, moet er nog een trekhaak onder (must) of is het een mega kale uitvoering met bv Bolero unit (staat er een bij Vortkamp bijvoorbeeld die alles mee heeft maar dan weer skeere uitvoering). Als ik de 1.4 ACT ook meeneem net iets meer keuze maar houdt niet op. In Bilthoven een topper gezien en gereden maar gewoon 98.000km op de teller al. En dan voor 27K vind ik dat nogal wat. En moet er ook nog trekhaak onder.

In Groningen nu een op het oog die op alle parameters goed zit, behalve dat het dus een 1.4 ACT is. Zou niet veel uit moeten maken (margecijfers qua prestatieverschil), maar met al die TSI ellende uit het verleden neig ik toch naar die nieuwere generatie 1.5 ipv 1.4.

• SkodaNL95
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-10-2022
heb een kamiq met een electrische achterklep en heb wat raars ondekt

maakt niet uit waar de staat maar soms piept die aan een stuk 2 seconden als die volledig open is. ( niet tijdens openen )
in de handleiding niks te vinden. maar is niet altijd en overal

iemand ideeën ?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Jazzper schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:59:
[...]

nog steeds aan het speuren. Het aantal SSC III's met 150PK 1.5 ACT, bij niet teveel km's en te hoog budget en in een goede kleur zijn echt op 1 hand te tellen. Elke keer als ik denk: hé ik heb hem is hij wit, blijkt het een handbak, moet er nog een trekhaak onder (must) of is het een mega kale uitvoering met bv Bolero unit (staat er een bij Vortkamp bijvoorbeeld die alles mee heeft maar dan weer skeere uitvoering). Als ik de 1.4 ACT ook meeneem net iets meer keuze maar houdt niet op. In Bilthoven een topper gezien en gereden maar gewoon 98.000km op de teller al. En dan voor 27K vind ik dat nogal wat. En moet er ook nog trekhaak onder.

In Groningen nu een op het oog die op alle parameters goed zit, behalve dat het dus een 1.4 ACT is. Zou niet veel uit moeten maken (margecijfers qua prestatieverschil), maar met al die TSI ellende uit het verleden neig ik toch naar die nieuwere generatie 1.5 ipv 1.4.
Kennelijk is de combinatie van jouw wensen nogal lastig en daarmee de spoeling dun.
98k is tegenwoordig toch niks bijzonders meer? Dan zou ik eerder kijken naar de onderhoudsgeschiedenis en evt bekende problemen.

VAG heeft nog wel eens modellen gehad die bij Xkm duur onderhoud nodig hadden. Maar als dat gedaan is, no problemo.

Trekhaak is een paar 100, dat kan je er misschien nog wel bij onderhandelen. Op die 2 punten zou ik het in jouw geval niet laten schieten als verder al je boxjes geticked zijn.

#team_UTC+1

• nooberke
Ethirty schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

Kennelijk is de combinatie van jouw wensen nogal lastig en daarmee de spoeling dun.
98k is tegenwoordig toch niks bijzonders meer? Dan zou ik eerder kijken naar de onderhoudsgeschiedenis en evt bekende problemen.
Dit...

Over het algemeen lease/koop je ook geen D-segment auto om vervolgens 10000 kilometer per jaar te gaan rijden.

Zelf ben ik eerder "bang" voor hele lage kilometerstanden dan een relatief hoge. Zeker bij import heb ik al gauw het vermoeden dat er teruggedraaid is...

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ben ik niet oneens. Het is wel zo dat het soms is, fictief voorbeeld:

1.5 ACT - zwart - automaat - 2019 - 95.000km - trekhaak - 26.000 euro
1.4 ACT - wit - automaat - 2018 - 38.000km - trekhaak - 26.000 euro
1.4 ACT - zwart - handbak - 2018 - 38.000km - trekhaak - 26.000 euro
1.4 ACT - zwart - automaat - 2016 - 50.000km - trekhaak - 21.000 euro

spot de verschillen en wat kies je dan? Ik vermoed dat we 15K per jaar gaan doen (het is niet de enige auto, maar wel de familie/vakantie/trekauto). 40.000km meer op de teller rijden we 3 jaar voor.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dan moet je kiezen: kleur of km-stand. Een moderne auto haalt met goed onderhoud makkelijk 3 ton. Juist te weinig km's betekent waarschijnlijk veel korte ritjes en start/stops wat meer slijtage geeft dan ritjes van 100km.

Ik zou uit jouw fictieve lijstje dan denk ik kiezen voor de 2016 en het verschil steken in een flinke onderhoudsbeurt, software aanpassingen en dan de rest apart te houden voor onvoorzien. Als de 1.4 echt een dealbreaker is, dan lekker gaan voor de 1.5 met wat meer km's.

#team_UTC+1

• Andrehj
Ethirty schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:47:
Dan moet je kiezen: kleur of km-stand. Een moderne auto haalt met goed onderhoud makkelijk 3 ton.
Das war einmal....
Vooral bij VAG is het drama (denk aan de 1.8 en 2.0 TSI blokken die rond de 100.000 km een complete motorrevisie nodig hebben, of de 2.0 TDI blokken die vooral in de T6 minder dan 100.000 km meegaan doordat ze thermisch overbelast raken (olie geregeld boven de 130 graden), kijk maar eens naar YouTube: YouTube en YouTube: YouTube).
Maar ook bij BMW en PSA (met de beroemde 1.6 THP motor die minder dan 100.000 km haalt) is het drama.
Grootste oorzaak van alle ellende zijn de componenten die gebruikt worden om de emissie-eisen te halen, maar zelf door vervuiling vroegtijdig overlijden en voor hoge kosten zorgen (denk aan EGR, EGR-koelers, roetfilters (nu ook bij benzine) etc).

3 ton met goed onderhoud lukte prima met mijn vorige auto, een Laguna 1.9 dTi, die al die zaken niet had, met de huidige generatie is dat helaas niet meer mogelijk.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ja ho, stop, ze hebben wel stappen gemaakt he (afkloppen:)
PSA: VTI/THP > e-THP > Puretech.
VAG: TSI updates
Vooral 2007-2013 naar wat ik begreep.

Denk wel met weemoed terug aan al mijn oude brikken stammend van jaren 90 die doorreden alsof er geen morgen was.

• nooberke
Jazzper schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:34:

spot de verschillen en wat kies je dan? Ik vermoed dat we 15K per jaar gaan doen (het is niet de enige auto, maar wel de familie/vakantie/trekauto). 40.000km meer op de teller rijden we 3 jaar voor.
Zijn die onderste drie origineel Nederlandse auto's? 10000 kilometer per jaar met een D-segmenter?

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

nee die waren fictief maar bestaan zeker (ok, dat klinkt als een tegenstelling, maar bedoel ik spendeer paar uur per dag met het doorakkeren van het aanbod. Ken ze momenteel allemaal haha).

Hier bijvoorbeeld:
1.4 ACT / automaat / goede uitvoering (style business) / 56.000km in 6 jaar tijd (nog geen 10K per jaar met een d-segmenter dus). Nadelen: wit, importer, 1.4 motor, onbekend bedrijf, net te duur.

https://www.autoscout24.n...6e-4b7b-b819-f68cc028ceb9

• ardana123
  • Laatst online: 13-03 22:01
Eventjes een vraagje i.v.m. garantie:

Ik heb op 23/03/22 een tweedehands Skoda Octavia van 1 jaar met 14k km oud gekocht (bouwdatum 03/21) in een garage voor tweedehands auto's. Ik heb dus nog zowel fabrieksgarantie als wettelijke 1 jarige garantie van de tweedehands garage(ik zit ook nog onder de 6 maand waar de bewijslast dat het defect al bestond bij de verkoop nog bij de garage ligt).

Onlangs merkte ik dat bij het koud starten in de ochtend de auto stottert (schokken) eenmaal ik vertrek. Als ik in 1ste of in 2de gas geef bij het vertrekken, stottert of schokt hij en is het geen vlotte rit voor de eerste 2-3 minuten. Met stotteren bedoel ik dat hij wel vooruit gaat, maar niet vlot, hij gaat op en neer snel, alsof de benzine niet goed toekomt in de motor ofzo. Hij gaat ook veel sneller in het begin dan normaal, wat ik ook raar vind. Na 2 3 minuten verdwijnt dit fenomeen. De laatste paar weken laat ik de motor eerst 2-3 minuten draaien voor ik vertrek, en dan heb ik dat probleem niet. Maar dit is natuurlijk geen lange termijn oplossing dus ik ga naar de garage waar ik hem gekocht heb. De man zegt na gecontroleerd te hebben dat "het geen nut heeft" dat hij ervoor betaalt en gaat prutsen eraan, als hij nog onder fabrieksgarantie valt.

Dus hij wilt dat ik eerst naar de een officiële Skoda garage ga luisteren of zij het willen herstellen onder fabrieksgarantie. Hij zei dat hij niet weet wat het probleem is, maar ik denk dat hij het wel weet, maar gewoon er niet voor wil betalen. Hij zei ook dat voor sommige auto's dit normaal kan zijn (dat gestotter), maar daar geloof ik natuurlijk niets van.

Wat zou dit probleem kunnen zijn? En kan dit allemaal zomaar van die garagehouder?

Nog iets: op de factuur staat er dat je enkel recht hebt op de 1 jaar garantie indien je ook op onderhoud langskomt bij hen: kan dat zomaar? Is het niet onwettig om eisen te stellen aan de verplichte 1 jarige garantie?

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
ardana123 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:23:

Ik heb op 23/03/22 een tweedehands Skoda Octavia van 1 jaar met 14k km oud gekocht (bouwdatum 03/21) in een garage voor tweedehands auto's. Ik heb dus nog zowel fabrieksgarantie als wettelijke 1 jarige garantie van de tweedehands garage(ik zit ook nog onder de 6 maand waar de bewijslast dat het defect al bestond bij de verkoop nog bij de garage ligt).

Onlangs merkte ik dat bij het koud starten in de ochtend de auto stottert (schokken) eenmaal ik vertrek. Als ik in 1ste of in 2de gas geef bij het vertrekken, stottert of schokt hij en is het geen vlotte rit voor de eerste 2-3 minuten. Met stotteren bedoel ik dat hij wel vooruit gaat, maar niet vlot, hij gaat op en neer snel, alsof de benzine niet goed toekomt in de motor ofzo. Hij gaat ook veel sneller in het begin dan normaal, wat ik ook raar vind. Na 2 3 minuten verdwijnt dit fenomeen. De laatste paar weken laat ik de motor eerst 2-3 minuten draaien voor ik vertrek, en dan heb ik dat probleem niet. Maar dit is natuurlijk geen lange termijn oplossing dus ik ga naar de garage waar ik hem gekocht heb. De man zegt na gecontroleerd te hebben dat "het geen nut heeft" dat hij ervoor betaalt en gaat prutsen eraan, als hij nog onder fabrieksgarantie valt.

Dus hij wilt dat ik eerst naar de een officiële Skoda garage ga luisteren of zij het willen herstellen onder fabrieksgarantie. Hij zei dat hij niet weet wat het probleem is, maar ik denk dat hij het wel weet, maar gewoon er niet voor wil betalen. Hij zei ook dat voor sommige auto's dit normaal kan zijn (dat gestotter), maar daar geloof ik natuurlijk niets van.

Wat zou dit probleem kunnen zijn? En kan dit allemaal zomaar van die garagehouder?

Nog iets: op de factuur staat er dat je enkel recht hebt op de 1 jaar garantie indien je ook op onderhoud langskomt bij hen: kan dat zomaar? Is het niet onwettig om eisen te stellen aan de verplichte 1 jarige garantie?
Als de auto nog fabrieksgarantie heeft is daar niks geks aan, al had de garage wel kunnen aanbieden om de auto zelf aan te bieden bij de dealer ipv jij als klant. Het heeft geen zin voor de garage om er dan zelf aan te gaan sleutelen want hij kan de gemaakte kosten niet terugkrijgen via de dealer.

Jij hoeft ons niet te overtuigen hoor, de enige die tevreden moet zijn met de nog te maken beslissing ben jij zelf. Wij kunnen hooguit vrijblijvend adviseren.

[Voor 15% gewijzigd door Scrtz op 25-08-2022 18:42]

• nooberke
Jazzper schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:52:
nee die waren fictief maar bestaan zeker (ok, dat klinkt als een tegenstelling, maar bedoel ik spendeer paar uur per dag met het doorakkeren van het aanbod. Ken ze momenteel allemaal haha).

Hier bijvoorbeeld:
1.4 ACT / automaat / goede uitvoering (style business) / 56.000km in 6 jaar tijd (nog geen 10K per jaar met een d-segmenter dus). Nadelen: wit, importer, 1.4 motor, onbekend bedrijf, net te duur.

https://www.autoscout24.n...6e-4b7b-b819-f68cc028ceb9
Geïmporteerd... Oftewel mogelijk dat hij teruggedraaid is...

Ik geloof nog steeds niet in die 10dkm per jaar voor een auto als dit.

Anyhow, uiteindelijk maakt je de beslissing toch echt zelf en moet het "goed" voelen.

• Khil
Jazzper schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:42:
Denk wel met weemoed terug aan al mijn oude brikken stammend van jaren 90 die doorreden alsof er geen morgen was.
Xantia 2.0 turbo :9

• jongetje
nooberke schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:20:
[...]
Ik geloof nog steeds niet in die 10dkm per jaar voor een auto als dit.
Tja, hangt er ook een beetje vanaf. Mijn huidige octavia is 20 maanden oud en heeft 16duizend km op de teller.
Mijn vorige octavia (diesel...) had ik na ruim 4 jaar ingeleverd met 60k km. Dat is natuurlijk niets voor een diesel van 4 jaar oud maar kon door de opdrachten veel op de fiets en door corona stond mijn huidige veel stil.

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
The Legend schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:05:
[...]

Zit nu te kijken naar een hybride opvolger, maar een fatsoenlijke hybride MPV bestaat nog niet
jawel , S-max en galaxy hybrid 2.5 190pk . Echter niet in NL geleverd

https://www.autoweek.nl/o...-s-max&sortering=oplopend

En anders de explorer :+

• nuffy

de bovenste , lekker veel km's in korte tijd is goed voor t blok en randdelen . En daarbij het nieuwste blok en heb je mischien nog een faceliftje te pakken .

Stel je plakt die 95.000 km stand voor jezelf af EN je verteld iedereen dattie maar 25k heeft gelopen . Niks of niemand die t verschil ziet 9/10 mensen heeft geen idee en zegt slechts o leuk o mooi uit fatsoen :+ .

Kmstand is slechts een getal + die lage kmstand is er waarschijnlijk slechter aan toe aan inwendige motorslijtage . Olien niet warm geweest , vocht verdampt niet en je hebt smurrie .

Handbak zou ik in het algemeen bij kleinere motoren in grote auto's goed over nadenken vanwege de kleine powerband en je dus veel zal moeten schakelen.

[Voor 7% gewijzigd door nuffy op 25-08-2022 20:53]

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ze waren fictief maar die bovenste komt in de buurt van deze. Ik heb die daadwerkelijk gereden (woon vlakbij) en vond hem tof. Vond de motor koud wat rauw lopen, maar kan verbeelding zijn. Reed van de week een C4GP (ook optie) en die PSA motor 1.6 e-THP was fluisterstil (en 15pk meer :p). Helaas net geen facelift-model. Ook nog geen trekhaak.

https://www.autowereld.nl...sg7-36808734/details.html

@Khil correct! Xantia break 2.0 150PK Turbo CT (constant torque). Sleeper wagen. Echt nul gedoe mee gehad terwijl ik hem kocht bij 208.000km.

• nuffy
ardana123 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:23:

Onlangs merkte ik dat bij het koud starten in de ochtend de auto stottert (schokken) eenmaal ik vertrek. Als ik in 1ste of in 2de gas geef bij het vertrekken, stottert of schokt hij en is het geen vlotte rit voor de eerste 2-3 minuten. Met stotteren bedoel ik dat hij wel vooruit gaat, maar niet vlot, hij gaat op en neer snel, alsof de benzine niet goed toekomt in de motor ofzo. Hij gaat ook veel sneller in het begin dan normaal, wat ik ook raar vind. Na 2 3 minuten verdwijnt dit fenomeen. De laatste paar weken laat ik de motor eerst 2-3 minuten draaien voor ik vertrek, en dan heb ik dat probleem niet.
Das net als de ouderwetse choke bij koude start hij loopt dan even ( jou 2-3 min ) extra rijk alleen bij jou dan TE rijk. Dat verklaart ook dat snelle zelf rijden en dat het na 3 min over is.
Het is bedacht om in alle omstandigheden ( kou ) te blijven lopen en sneller op te warmen tot bedrijfstemp .

Kunnen echter heel veel dingen zijn en zal je moeten beginnen met uitlezen .
Van tempsensor , slechte injector(en) tot bougies tot luchtmassameter etc. en nog tig andere sensoren die ( ook verkeerde ) waardes door kunnen geven .

Dit kan je garage ook allemaal prima doen maar voor hem is het inderdaad onbetaalde onderzoeks tijd .

• nuffy
Jazzper schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:24:
Ze waren fictief maar die bovenste komt in de buurt van deze. Ik heb die daadwerkelijk gereden (woon vlakbij) en vond hem tof. Vond de motor koud wat rauw lopen, maar kan verbeelding zijn.

https://www.autowereld.nl...sg7-36808734/details.html
Leuke uitvoering wel wat braaf , vind die digitale tellers wel echt een must hoor in 2019 maakt het een stuk moderner . Grappig dat ze de stoelen naar voor en achter schuiven voor de foto om het ruimer te laten lijken . Ja het is bovengemiddeld ruim maar ook weer niet wereld schokkend . Kofferbak slim gebruikt gemaakt van hoe ze de liters meten ( onder afdekzeil ) maar zijkanten dicht wat niet praktisch is .

Tegenwoordig klinken de benzines koud ook als een halve diesel dusse producteigenschap
Pagina: 1 ... 57 ... 60 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee