Qua systeem is die volgens mij hetzelfde als mijn Kamiq, die heeft ook al wel wat kuren op dat gebied gehad. Bijna alles is er toch al wel uit geüpdatet, heb eigenlijk nooit meer false positives. En de updates komen netjes OTA binnen. Melding tijdens het rijden, installeren als je de auto parkeert, volgende keer is ie geüpdatet.skelleniels schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:53:
Hmm de laatste week krijg ik toch behoorlijk wat storingen met de Octavia 4(er is volgens mij wel een update gebeurd van het systeem).
- 2 keer melding cruisecontrol niet beschikbaar(vorige week zondag)
- Vandaag melding parkeersensoren niet beschikbaar
- 2 keer melding gehad deze week front assist niet beschikbaar
- Spraaktechnologie werkt ene moment wel, ander moment niet.
Smartphone verbinding lijkt wel aan de smartphone zelf te liggen, met een oude Windows phone geen problemen.
Leuke auto, maar de softwareproblemen zijn toch een doorn in het oog.
Laatst wel storing in het noodhulp systeem gehad, heeft een keer uit zichzelf 112 gebeld en twee keer groot SOS ga naar een werkplaats. Nu zit er blijkbaar een nieuw regelapparaat in, en is de melding weg.
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Zeker, en aangezien Skoda gaat stoppen met de Citigo is deze straks zeldzaamksborg schreef op maandag 14 september 2020 @ 07:25:
Mag ik ook meedoen met alle grote jongens? Na een half jaar vertraging te hebben opgelopen is een aantal weken geleden eindelijk mijn CITIGOe iV geleverd
[Afbeelding]
Probeer eens een ander kabeltje. Als een van je datakabeltjes breuk heeft geleden werkt alleen opladen nog.RnB schreef op zondag 13 september 2020 @ 18:59:
Sinds kort werkt CarPlay niet meer in onze Fabia Combi uit 2019.
Wanneer we de iPhone aansluiten, zien we kort in beeld het volgende staan: "Apparaat wordt verbonden". De iPhone wordt op dat moment opgeladen, maar CarPlay start niet op. Het heeft tot de voorlaatste rit altijd gewerkt en er is niks veranderd aan de configuratie van het infotainment systeem of onze iPhones.
We hebben verschillende officiële Apple kabels geprobeerd, ook eentje nieuw uit de doos, maar dit mocht niet baten.
Het infotainment systeem getracht te resetten, echter een andere optie dan terug naar factory default via de settings en de aan/uit knop lang ingedrukt houden, heb ik niet kunnen vinden. Ik heb niet het gevoel dat ik daardoor het infotainment systeem goed gereset heb.
Iemand enig idee wat ik nog kan proberen voordat we naar de dealer rijden?
Ik kan de naam van het systeem niet vinden, het lijkt op het Swing systeem:
[Afbeelding]
Heeft hij toch gedaan? Zelfs een nieuweDr Pro schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:32:
[...]
Probeer eens een ander kabeltje. Als een van je datakabeltjes breuk heeft geleden werkt alleen opladen nog.
Ik zou het doen!
Dit is niet op basis van ervaring maar slechts uitsluiten van alle variabelen.
Ik had een tijdje geleden dat na aansluiten het werkt, maar zodra ik begin te rijden en draai.. dat de verbinding verbroken werd.RnB schreef op zondag 13 september 2020 @ 18:59:
Sinds kort werkt CarPlay niet meer in onze Fabia Combi uit 2019.
Wanneer we de iPhone aansluiten, zien we kort in beeld het volgende staan: "Apparaat wordt verbonden". De iPhone wordt op dat moment opgeladen, maar CarPlay start niet op. Het heeft tot de voorlaatste rit altijd gewerkt en er is niks veranderd aan de configuratie van het infotainment systeem of onze iPhones.
We hebben verschillende officiële Apple kabels geprobeerd, ook eentje nieuw uit de doos, maar dit mocht niet baten.
Het infotainment systeem getracht te resetten, echter een andere optie dan terug naar factory default via de settings en de aan/uit knop lang ingedrukt houden, heb ik niet kunnen vinden. Ik heb niet het gevoel dat ik daardoor het infotainment systeem goed gereset heb.
Iemand enig idee wat ik nog kan proberen voordat we naar de dealer rijden?
Ik kan de naam van het systeem niet vinden, het lijkt op het Swing systeem:
[Afbeelding]
Het opladen bleef dan wel nog werken.
Na de iPhone connector eens zuiver te maken met een tandenstoker, werkt deze wel terug goed.
Dus het is mogelijk ook de iPhone in plaats van de kabel.
YT - Use a toothpick to clean out your iPhone
Ze staan op voorraad volgens de skoda site (check de voorraad via de link bovenin). Enige nadeel is dat je misschien moet reizen naar een dealer wat verder dan normaal.G.Scholtens schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:52:
Is de octavia sportline helemaal nog nergens leverbaar? Kom namelijk nergens beeld materiaal tegen? OP YT genoeg normale reviews etc. Maar niks over de sportline van het nieuwe model
Zal eens kijken of ik zo wat kan vinden. Maakt opzich niet heel veel uit, maar vind het altijd leuk om beetje dingen te zien / bekijkenjongetje schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:15:
[...]
Ze staan op voorraad volgens de skoda site (check de voorraad via de link bovenin). Enige nadeel is dat je misschien moet reizen naar een dealer wat verder dan normaal.
https://www.skoda.nl/stocklocator#/voorraad?brandAndModel[model][0]=skoda%2Foctavia-combi&version=sportG.Scholtens schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:23:
[...]
Zal eens kijken of ik zo wat kan vinden. Maakt opzich niet heel veel uit, maar vind het altijd leuk om beetje dingen te zien / bekijken
(moet je wel even het oude model negeren, maar zie je snel genoeg aan de foto's)
Had ik er niet bij gezet, maar inderdaad geprobeerd. De Skoda komt daarna niet meer in de CarPlay lijst, lijkt dus geen verbinding te maken.smeerbartje schreef op zondag 13 september 2020 @ 20:01:
[...]
Probeer op je iphone de auto even te “verwijderen” in het carplay menu. Daarna opnieuw toevoegen.
Ik heb inderdaad meerdere iPhones gebruikt, op alle iPhones geen connectie met de Fabia. Deze doen het prima in mijn Golf.Erik070 schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:29:
Er is natuurlijk de mogelijkheid dat niet de kabel maar het contact van je telefoon niet helemaal goed meer werkt. Als je de mogelijkheid hebt, test eens met andere iPhone.
Dit is niet op basis van ervaring maar slechts uitsluiten van alle variabelen.
Omdat de iPhones het prima deden in onze andere auto, heb ik hier niet aan gedacht. Ik zal dit nog even proberen, kan geen kwaad.Stinu schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:59:
[...]
Ik had een tijdje geleden dat na aansluiten het werkt, maar zodra ik begin te rijden en draai.. dat de verbinding verbroken werd.
Het opladen bleef dan wel nog werken.
Na de iPhone connector eens zuiver te maken met een tandenstoker, werkt deze wel terug goed.
Dus het is mogelijk ook de iPhone in plaats van de kabel.
YT - Use a toothpick to clean out your iPhone
Dan vind je alleen dus dit soort plaatjes:jongetje schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:29:
[...]
https://www.skoda.nl/stocklocator#/voorraad?brandAndModel[model][0]=skoda%2Foctavia-combi&version=sport
(moet je wel even het oude model negeren, maar zie je snel genoeg aan de foto's)
/f/image/ZAkfSP7o2s7Z08sOrNHDxr5v.png?f=fotoalbum_large)
RnB schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:57:
[...]
Had ik er niet bij gezet, maar inderdaad geprobeerd. De Skoda komt daarna niet meer in de CarPlay lijst, lijkt dus geen verbinding te maken.
[...]
Ik heb inderdaad meerdere iPhones gebruikt, op alle iPhones geen connectie met de Fabia. Deze doen het prima in mijn Golf.
[...]
Omdat de iPhones het prima deden in onze andere auto, heb ik hier niet aan gedacht. Ik zal dit nog even proberen, kan geen kwaad.
Dan ben ik er een beetje bang voor....
@vinom Bij Van den Udenhout? Hoe kun je je daar hiervoor aanmelden? Ik zie geen formulier op hun site.vinom schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:28:
@rammes Hmm, waar heb jij je aangemeld? Ik kan hem 3 oktober bekijken in Den Bosch.
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
https://udenhout.nl/actie...5%A0KODA&M_BT=19799803776Claude schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:00:
[...]
@vinom Bij Van den Udenhout? Hoe kun je je daar hiervoor aanmelden? Ik zie geen formulier op hun site.
Ik rij momenteel een VW Polo als voorloop leaseauto in afwachting van de definitieve bestelling van mijn nieuwe leaseauto. Hierbij gaat eventueel de voorkeur uit naar de nieuwe Octavia Combi.
Echter, in de VW Polo is het niet mogelijk om tegelijkertijd een iPhone via USB aangesloten te hebben voor CarPlay en een andere iPhone via Bluetooth voor de telefoongesprekken. Zodra je de iPhone via USB aansluit, ontkoppelt hij de iPhone die via Bluetooth is aangesloten.
Werkt dit wél tegelijkertijd in de Octavia?
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Jup beide kan niet:Rivanov schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:08:
Vraag voor diegene met een nieuwe / recente Skoda Octavia.
Ik rij momenteel een VW Polo als voorloop leaseauto in afwachting van de definitieve bestelling van mijn nieuwe leaseauto. Hierbij gaat eventueel de voorkeur uit naar de nieuwe Octavia Combi.
Echter, in de VW Polo is het niet mogelijk om tegelijkertijd een iPhone via USB aangesloten te hebben voor CarPlay en een andere iPhone via Bluetooth voor de telefoongesprekken. Zodra je de iPhone via USB aansluit, ontkoppelt hij de iPhone die via Bluetooth is aangesloten.
Werkt dit wél tegelijkertijd in de Octavia?
Nouja in mijn octavia kan ik wel carplay en via blutooth bellen, alleen media kan niet met beide
[ Voor 6% gewijzigd door rammes op 16-09-2020 07:17 ]
Ik zou het doen!
Crap. Was dit altijd gewend in mijn vorige leaseauto (Mercedes A-Klasse)
Zie nu je edit, bedoel je dat met hetzelfde toestel? Of met twee aparte toestellen.
Ik wil dus ook geen media met beide.. ik wil media via de iPhone 7 die middels USB is aangesloten. En bellen via mijn iPhone 11 Pro die middels Bluetooth is verbonden.
[ Voor 37% gewijzigd door Rivanov op 16-09-2020 07:19 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Dat kan dus niet, kan enkel met hetzelfde toestel.Rivanov schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:18:
[...]
Crap. Was dit altijd gewend in mijn vorige leaseauto (Mercedes A-Klasse)
Zie nu je edit, bedoel je dat met hetzelfde toestel? Of met twee aparte toestellen.
Ik wil dus ook geen media met beide.. ik wil media via de iPhone 7 die middels USB is aangesloten. En bellen via mijn iPhone 11 Pro die middels Bluetooth is verbonden.
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Dat is jammer.MerijnB schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:04:
[...]
Dat kan dus niet, kan enkel met hetzelfde toestel.
Dat kan niet (zonder een usbc sd-adapter) in de nieuwe Octavia 4, wel in de Octavia 3.sparks schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:45:
Je kan in de skoda wel een sd kaartje stoppen waarop je muziek staat en die laten afspelen. Misschien is dat nog een optie voor je?
Ik luister in de auto vrijwel enkel podcasts.sparks schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:45:
Je kan in de skoda wel een sd kaartje stoppen waarop je muziek staat en die laten afspelen. Misschien is dat nog een optie voor je?
Dus SD kaartje is geen optie in deze situatie. Toch bedankt voor het meedenken!
Of de simpele optie: je zakelijke telefoon gewoon niet aansluiten / op stil zetten en in je tas. Woon/werk is je prive tijd enzo
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Aangezien het hier om een lease-auto gaat is de kans groot dat Rivanov buiten woon-werk ook nog andere zakelijke kilometers maakt. Dat geldt dan niet als privétijd.The Eagle schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:11:
Podcasts via SPotify? Installer je toch op beide toestellen spotify, kun je kiezen waar je vanaf luistert
Of de simpele optie: je zakelijke telefoon gewoon niet aansluiten / op stil zetten en in je tas. Woon/werk is je prive tijd enzo
Ik denk inderdaad dat een goede optie zou zijn om de podcasts dan ook op de andere telefoon te luisteren. Als je aan een datalimiet vast zit: volgens mij hebben de meeste podcast-apps de mogelijkheid om de podcasts te downloaden (via Wifi) om ze vervolgens gewoon vanaf je telefoon af te spelen. Je zou dan ook kunnen instellen dat de betreffende Podcast-app geen mobiele data mag gebruiken.
Ik snap dat het wennen is aan een nieuwe situatie, we proberen te helpen door te denken in oplossingen
PSN - ps4 : sir_kowlier
Hoe komt het dat je weer voor de Octavia hebt gekozen? Gewoon uit interessejongetje schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:13:
@kowlier Ik ben bang dat je beter even de dealer kunt bellen. Er zijn op dit moment weinig mensen met de Octavia 4. Ik ben op dit moment bezig met het bestellen van een Octavia 4. Hopelijk kan de order er deze week nog uit.
Ik wilde graag een auto in dezelfde klasse:vinom schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:22:
[...]
Hoe komt het dat je weer voor de Octavia hebt gekozen? Gewoon uit interesse
C4 grand tourer: Die tellers in het midden, niet mooi
Megane: Ook weer raar display in het midden
Golf: de variant is nog het oude model en duurder dan de Octavia bij dezelfde samenstelling (en het is een Golf en ik heb geen petje
Astra: Opel is niet mijn ding en is met wat configureren ook best prijzig
Focus: Weet niet, op een of andere manier spreekt de Octavia me toch meer aan.
Ceed: Was zeker een kans hebber maar door het niet meer leverbaar zijn van de CEED SW dit jaar is deze afgevallen.
Ook is een van de wensen om weer een panoramadak te hebben. Daarnaast ben ik tevreden over mijn Octavia 3 en is de 4 een enorme upgrade in pakketten (en prijs

Het ding is nieuw, je hebt nog garantie. Ga nou gewoon niet zelf zitten kloten maar laat de dealer dat oplossen.kowlier schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:18:
bummer, zal kijken of ik die update manueel kan downloaden. zitten wel nog een paar bugs in de software op dit moment
Ik ga er vanuit dat dat ding bedacht heeft dat je er wel een datasim plus abo bij hebt genomen danwel wia je telefoon een hotspot oid opzet, wat denk ik niet het geval is. Assumption is the mother of all fuckups, dus nu kost het de dealer geld
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Updates werken altijd ook zonder data abbo dacht ikThe Eagle schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:01:
[...]
Het ding is nieuw, je hebt nog garantie. Ga nou gewoon niet zelf zitten kloten maar laat de dealer dat oplossen.
Ik ga er vanuit dat dat ding bedacht heeft dat je er wel een datasim plus abo bij hebt genomen danwel wia je telefoon een hotspot oid opzet, wat denk ik niet het geval is. Assumption is the mother of all fuckups, dus nu kost het de dealer geld
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Welke bugs loop jij tegenaan? Mijne wordt morgen uitgelezen ivm meldingen cruisecontrol, parkeersensoren en spraakbediening die maar half werkt.kowlier schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:18:
bummer, zal kijken of ik die update manueel kan downloaden. zitten wel nog een paar bugs in de software op dit moment
de sensoren gaan inderdaad at random af (melding dat ik op het punt sta te botsen terwijl ik helemaal alleen op het derde rijvak rij bvb), opstarten van de console duurt soms 5 minuten, spraakbediening die at random opstart, android auto die niet altijd wil connecteren, en indien wel pas na 10 minuten werkbaar is.skelleniels schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:40:
[...]
Welke bugs loop jij tegenaan? Mijne wordt morgen uitgelezen ivm meldingen cruisecontrol, parkeersensoren en spraakbediening die maar half werkt.
zijn wel een paar dingen. ze komen niet frequent voor en so far is het enkel android auto die mij wat stoort.
welke cruise control issues heb je wel? ik gebruik die dagelijks, als daar wat mee zou schelen zou dat wel tegenvallen.
Van mij is het eerder dat ik ineens de melding heb dat CC, PDC of front assist niet beschikbaar, maar over het algemeen werken ze wel goed.kowlier schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:53:
[...]
de sensoren gaan inderdaad at random af (melding dat ik op het punt sta te botsen terwijl ik helemaal alleen op het derde rijvak rij bvb), opstarten van de console duurt soms 5 minuten, spraakbediening die at random opstart, android auto die niet altijd wil connecteren, en indien wel pas na 10 minuten werkbaar is.
zijn wel een paar dingen. ze komen niet frequent voor en so far is het enkel android auto die mij wat stoort.
welke cruise control issues heb je wel? ik gebruik die dagelijks, als daar wat mee zou schelen zou dat wel tegenvallen.
Nu goed, de auto heeft de hele dag in de garage gestaan voor diagnose en hercalibratie. Ben benieuwd. Ze zijn er van overtuigd dat het opgelost is.
Nice, ik heb vandaag ook een lave blue besteld!
https://configurator.skoda.nl/samenvatting?code=GHNNOQ
Worden de kinderen meegeleverd met de Octavia?
[ Voor 60% gewijzigd door WoBBeL op 19-09-2020 10:50 ]
[ Voor 7% gewijzigd door GerCor op 19-09-2020 12:24 ]
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Die USB C in de binnenspiegel, gaat die ook uit samen met het contact? Heb de nieuwe dashcam al besteld namelijk. Zie dat inmiddels Virtual Pedal er ook bij is gekomen, kan je die nog achteraf monteren of is dat niet te doen?
[ Voor 30% gewijzigd door WoBBeL op 21-09-2020 16:57 ]
Op de business edition plus is een electrische verstelbare stoel te bestellen.
is deze stoel ook kantelbaar?
Bij leaseplandirect wordt dit aangegeven, op de skoda-website niet.
Goede vraag. In mijn bestelde scala zit ook een electrisch verstelbare stoel.pitchdown schreef op donderdag 24 september 2020 @ 07:12:
even een vraag voor de karoq-rijders.
Op de business edition plus is een electrische verstelbare stoel te bestellen.
is deze stoel ook kantelbaar?
Bij leaseplandirect wordt dit aangegeven, op de skoda-website niet.
Wat bedoel je hiermee?tlpeter schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:27:
[...]
George vraag. In mijn bestelde scala zie ook een electrisch verstelbare stoel.
De warmtepomp viel mij ook op. Verder viel me op dat de Founders Edition niet te kiezen is.
Als VW Golf (Variant) 7.5 rijder ..zonder petje.. vind ik dit soort reacties toch altijd wel jammer.jongetje schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:43:
[...]
[..]
Golf: de variant is nog het oude model en duurder dan de Octavia bij dezelfde samenstelling (en het is een Golf en ik heb geen petje)
[..]
*sowieso
Ik zou het doen!
Als ik helemaal nog niets selecteer (geen lak etc.) dan zit ik al op € 48.190. Maar dat is met een Tesla niet anders. Daar heb je een model 3 ook pas vanaf 49k. En dan vind ik dit persoonlijk een veel mooiere wagen.rammes schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:33:
Jammer veel opties moet je achteraf erbij vinken, gaat al snel naar de 50k
Er komt binnenkort(?) ook de 60 versie uit met minder bereik, die zal wel goedkoper zijn.
Klopt, qua range zit de Enyaq 80 tussen de standard range plus en de long range in. De prijs van de Long Range begint bij 58.980 en inclusief metallic lak en een trekhaak (iets met fietsen mee) zit je boven de 62k. Als ik de Enyaq zo samenstel als ik 'm zou willen zit ik rond de 56k. Voor dat geld heb je een ruimere auto met afwerking met hoogwaardigere materialen (minder hard plastic), maar zonder de Tesla-features (die zijn volgens mij nog ongeëvenaard). Die overweging is voor de mensen zelf (wordt al veel te veel over gediscussieerd op dit forum).jongetje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:45:
[...]
Als ik helemaal nog niets selecteer (geen lak etc.) dan zit ik al op € 48.190. Maar dat is met een Tesla niet anders. Daar heb je een model 3 ook pas vanaf 49k. En dan vind ik dit persoonlijk een veel mooiere wagen.
Er komt binnenkort(?) ook de 60 versie uit met minder bereik, die zal wel goedkoper zijn.
Onderaan de streep valt de prijs me wel wat tegen, maar hoop ik alsnog dat ik deze erdoorheen krijg bij m'n werkgever.
Mijn lokale dealer had ook al wel bestellingen binnen van leasemaatschappijen, dus ik denk dat Alphabet of Leaseplan snel zullen volgen.Dipsausje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:56:
Ik mis in de configurator nog info over Apple Carplay/Android Auto (zit dat er nou standaard op, ook als je de Navi niet besteld?). En ik zie 'm nog niet bij Alphabet of LeasePlan, dus helaas nog geen idee of het in de lease haalbaar is of niet...
Als je in de prijslijst kijkt, staat daar de hele standaard optielijst. Op de modelpagina naar Prijzen en je komt bij de brochure en prijslijst downloadpagina uit.Dipsausje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:56:
Ik mis in de configurator nog info over Apple Carplay/Android Auto (zit dat er nou standaard op, ook als je de Navi niet besteld?). En ik zie 'm nog niet bij Alphabet of LeasePlan, dus helaas nog geen idee of het in de lease haalbaar is of niet...
Korte antwoord: Apple CarPlay heeft de Enyaq standaard, evenals het 13" scherm, dat is dan weer fijn.1 Paraplu in opbergvak in deur
AC oplaadmogelijkheid tot 11 kW (Wallbox en publiek laden)
12V aansluiting
2 USB-C aansluitingen vóór
3 hoofdsteunen achter
Tot 6 jaar onderhoud
8 luidsprekers
ABS (Anti-Blokkeer remSysteem)
Ambiance ledverlichting in 10 kleuren in voorruimte en achter deurpanelen Automatisch dimmende binnenspiegel
Bandenreparatie kit
Bandenspanningscontrole systeem
Bestuurders en passagiersairbag (uitschakelbaar)
Bluetooth telefoonvoorbereiding
Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
Chromen interieurlijsten
ESC elektronisch stabiliteit controle
Chromen radiator omlijsting interieur
Climatronic, elektronische airconditioning met 2 klimaatzones,
pollenfilter, vochtigheidssensor
Cruise control met speed limiter
DAB+ - Digital Audio Broadcasting
Dagrijverlichting met coming & leaving home functie
Aansluitpunt voor DC snelladen tot 50kW
Digital Cockpit met 5.3" kleurendisplay
Easy start (Kessy GO), start/stop knop
Elektrisch bedienbare ramen voor en achter
Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels met boarding spots Elektronische parkeerrem
Opbergvakken in voordeuren
Front assist met voetgangersbescherming
Handmatig in hoogte verstelbare voorstoelen
Handmatig verstelbare lendensteun vóór
In delen neerklapbare achterbank inclusief middenarmsteun achter Infotainment display van 13" incl. draadloos Smartlink+** en touch-slider Interieurverlichting bij voeten
iV logo op achterklep
iV remote acces voor remote charging/airconditioning
Kofferbak afdekking
Lane assist
LED achter verlichting
LED koplampen
Lichtmetalen velgen 19" PROTEUS
Loft interieur design selectie
Middenarmsteun vóór
Multifunctioneel 2 spaaks stuurwiel
IJskrabber aan de binnenzijde van de achterklep
Oplaadkabel mode 3 type 2 voor 16A (voor wallbox of publiek laden) Parkeersensoren achter
Regen en licht sensor
Ruitenwissers
ŠKODA Connect - met oa: eCall (noodoproep), voorverwarming via de app* Startonderbreking
Voice control
Zij airbags voor incl. gordijnairbag
Zwarte dakrailing
* In een later stadium zullen meerdere functies beschikbaar komen
** Smartphone integratie met Apple Carplay voor o.a. navigatie.
Informeer bij de dealer naar Compatibiliteit.
Ik zou het doen!
Factor 5 efficienter koelen en verwarmen t.o.v. standaard electrisch koelen/verwarmen.rammes schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:00:
waarvoor is die warmtepomp dan in de Enyaq, waarom wil ik dat hebben?
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Rotterdam
Veel merken bieden dit aan, sommige standaard en sommige als optie. Weer anderen bieden het helemaal niet aan, Tesla bijvoorbeeld. Op de Model 3 is geen warmtepomp verkrijgbaar, al gebruiken Tesla's wel het kleine beetje restwarmte van de elektrische motor om mee te helpen.rammes schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:00:
waarvoor is die warmtepomp dan in de Enyaq, waarom wil ik dat hebben?
Wat qadn hieronder schrijft klopt, maar dat zegt eigenlijk niks over de praktijk. Een warmtepomp zorgt ervoor dat je sneller en efficiënter koelt en verwarmt (wat qadn dus al zegt) en in de praktijk betekent dit dat met name bij écht koud weer (onder de 7 graden wordt algemeen aangehouden, maar de verschillen lopen onder het vriespunt nog harder op) je wat rijbereik terugwint wat je zonder warmtepomp kwijt was geraakt. In de zomer is het effect veel minder en praktisch alleen significant bij 30+ graden.
Bij koud weer kan een EV zo'n 30-40% actieradius kwijtraken. 300 km in de zomer kan (zonder warmtepomp) zomaar 200 km worden in de winter. Een warmtepomp pakt hier een deel van terug en afhankelijk van het type auto en het weer kan je daarmee zomaar 250 km overhouden.
Kortom: als je in de winter (zelfs de NL winters van 5 graden kou) lange afstanden moet afleggen of van wintersportvakanties houdt, dan is een warmtepomp een absolute must. Ben je iemand die in de winter naar Bali vliegt en in de zomer naar Zuid-Frankrijk rijdt en heb je een gemiddelde woon-werkveer afstand van 100 km heen én terug, dan kan je prima zonder warmtepomp af in auto's zoals de Enyaq IV 60 die 300+ km range hebben.
En hier is nog een goed achtergrondartikel hierover.
Zie hierboven, beetje meer uitleg was welkom geweest want jouw uitleg omschrijft alleen de technische werking, niet de praktische resultaten.qadn schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:01:
[...]
Factor 5 efficienter koelen en verwarmen t.o.v. standaard electrisch koelen/verwarmen.
Nee, de Kodiaq maakt gebruik van het MQB platform waar ook o.a. de Tiguan Allspace op staat. Alle elektrische modellen die we de komende ±2 jaar gaan zien bij VW, Skoda en Seat staan op het MEB platform, net als de ID.3 en ID.4.GS88 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:02:
Is de Enyaq nou op de 'basis' van de Kodiaq gemaakt? De afmetingen komen grotendeels overeen.. jammer dat het geen 7-zits als optie heeft.
Ook ik overweeg de enyaq
Gaat onze voorkeur naar uit,
gr,
goeie, en dan ook meteen maar de zakelijke lease bedragen aubdanielsondepina schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:31:
Hi Guys,
Ook ik overweeg de enyaqheeft imand al de Private Lease bedragen al ergens voorbij zien komen?
Gaat onze voorkeur naar uit,
gr,
Ik zou het doen!
Lijkt me erg langzaam. Klopt dat wel
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ignorance is bliss!! (- The Matrix)
Je zal er dan een moeten vinden die hier in NL ergens staat die je dan direct kan gaan rijden. Geen keuze om er dan een op maat te bestellen als de levertijden zo zijn als je zegtDr C schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:59:
weet iemand al iets meer te vertellen over of de Enyaq IV toch nog dit jaar op kenteken kan gaan komen? ik had de dealer een aantal weken aan de lijn en die vertelde dat Skoda dat zo proberen maar hijzelf had daar niet veel vertrouwen in. misschien heeft iemand inmiddels al meer duidelijke informatie hieromtrent?
Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl
Erg langzaam? 1. Het is een EV. 2. Het ding weegt met mij erbij 2.000 kg. 3. Het is en blijft een slechts gemiddelde motor (ééntje ook maar gewoon) die voor de ID.3 meer dan voldoende is, maar de Skoda Enyaq zou prima meer kunnen gebruiken. 4. In NL mag je nergens harder dan 100 km/u meer, behalve op bepaalde wegen in de avond/nacht. 5. Ook al ben je in Duitsland, 120 of harder rijden is funest voor je bereik. Als je 17 kW/100 km verbruikt bij 100 km/u dan is dat minstens 20-21 kW/100km bij 120 en reken maar tegen de 40 kW/100km bij 140-160 km/u. En jij wilt nog harder? Wat is je doel? Zo hard mogelijk van snellader naar snellader?Help!!!! schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:39:
In de enyag configurator wordt een topspeed van 160km/h aangegeven.![]()
Lijkt me erg langzaam. Klopt dat wel
7 zitters zijn sowieso vrij schaars tegenwoordig helaas.GS88 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:02:
Is de Enyaq nou op de 'basis' van de Kodiaq gemaakt? De afmetingen komen grotendeels overeen.. jammer dat het geen 7-zits als optie heeft.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Vanmiddag de Kodiaq inleveren (lease) en daarna permanent aan de rol met de Superb.

Eerste 2 tanks benzine zijn erdoor. Trap in je rug bij kickdown is erg lekker, de eerste keer schrok ik van hoe heftig die erin komt. S-mode van de DSG bak heb ik nog niet uitgeprobeerd, dus ben benieuwd hoe dat gaat aanvoelen.
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Bedankt voor de open deuren.MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:56:
[...]
Erg langzaam? 1. Het is een EV. 2. Het ding weegt met mij erbij 2.000 kg. 3. Het is en blijft een slechts gemiddelde motor (ééntje ook maar gewoon) die voor de ID.3 meer dan voldoende is, maar de Skoda Enyaq zou prima meer kunnen gebruiken. 4. In NL mag je nergens harder dan 100 km/u meer, behalve op bepaalde wegen in de avond/nacht. 5. Ook al ben je in Duitsland, 120 of harder rijden is funest voor je bereik. Als je 17 kW/100 km verbruikt bij 100 km/u dan is dat minstens 20-21 kW/100km bij 120 en reken maar tegen de 40 kW/100km bij 140-160 km/u. En jij wilt nog harder? Wat is je doel? Zo hard mogelijk van snellader naar snellader?
Ik heb in ieder geval liever zelf de keuze.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Het is een extra maatregel om accupack slijtage binnen de perken te houden. Je ziet het bij wel meer auto's die prima veel harder zouden kunnen.Help!!!! schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:30:
[...]
Bedankt voor de open deuren.Tesla beperkt je ook niet in topsnelheid vandaar dat het mij een foutje leek.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
- ze gaan leveren eind april 2021
- first edition / founders edition -> komen er niet, de edities zoals nu bekend zijn die worden het.
vraagje:
heeft iemand al lease prijzen gekregen voor rond de 35 / 40K ? Ben benieuwd waar je op moet rekenen..
https://www.zakelijkelekt...koda-enyaq/?step=5#configoeroe.b schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:30:
ter info over de Enyaq wat ik heb gehoord, doe er je voordeel mee
- first edition / founders edition -> komen er niet, de edities zoals nu bekend zijn die worden het.
vraagje:
heeft iemand al lease prijzen gekregen voor rond de 35 / 40K ? Ben benieuwd waar je op moet rekenen..
Ik kom uit op 1008 euro. En dan heb ik het super basic gehouden. Alleen ander kleurtje, andere velgen en snelladen 125kW).
Een Model 3 is goedkoper

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Wat mij betreft kan ook gewoon aangegeven worden dat gebruik X meer slijtage oplevert en wellicht kunnen ze accuslijtage zelfs inzichtelijk maken terwijl je rijdt. Ik heb liever zelf de keuze wat topsnelheid betreft. 160 vind ik veel te laag. 200 zou ik nog kunnen begrijpen.Inspired schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:00:
[...]
Het is een extra maatregel om accupack slijtage binnen de perken te houden. Je ziet het bij wel meer auto's die prima veel harder zouden kunnen.
Al met al vind ik de Enyaq een mooie en interessante auto echter wij gaan denk ik toch nog maar een rondje benzine leasen en over 4 jaar eens kijken hoe de vlag erbij hangt qua bereik/accu's etc.
PC Specs
Ik heb liever de keuze ook, en heb die gelukkig ook met een Tesla. Maar VAG geeft garanties op de accu. Als ze die met max 160 km/h makkelijker waar kunnen maken snap ik wel dat ze dat doen.Help!!!! schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:39:
[...]
Wat mij betreft kan ook gewoon aangegeven worden dat gebruik X meer slijtage oplevert en wellicht kunnen ze accuslijtage zelfs inzichtelijk maken terwijl je rijdt. Ik heb liever zelf de keuze wat topsnelheid betreft. 160 vind ik veel te laag. 200 zou ik nog kunnen begrijpen.
Al met al vind ik de Enyaq een mooie en interessante auto echter wij gaan denk ik toch nog maar een rondje benzine leasen en over 4 jaar eens kijken hoe de vlag erbij hangt qua bereik/accu's etc.
Deze week hopelijk, heb de vraag uitstaan bij 3 leasemaatschappijen van ons bedrijf.oeroe.b schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:30:
ter info over de Enyaq wat ik heb gehoord, doe er je voordeel mee
vraagje:
Leveren vanaf april was eigenlijk al bekend, aangezien Q2 dan begint en hier ook heel de tijd mee geadverteerd is. Echter is het nog onbekend hoeveel auto's Nederland gaat krijgen. Plus de enorme populariteit van deze wagen is groot, dus het zal mij benieuwen wat de levertijden gaan worden.
Ik kom op 1020 en dan heb ik hem zoals ik hem zou willen. Hopelijk zijn de leasemaatschappijen van mijn werkgever net wat scherper met de offertes en dan kan het misschien.Jeroenneman schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:36:
[...]
https://www.zakelijkelekt...koda-enyaq/?step=5#config
Ik kom uit op 1008 euro. En dan heb ik het super basic gehouden. Alleen ander kleurtje, andere velgen en snelladen 125kW).
Een Model 3 is goedkoper
Ik vraag me af of de vraag zo groot is. COVID helpt niet, en de bijtelling klimt ook weer wat hoger. Als ik zie dat er nu nog bijvoorbeeld P8s te krijgen zijn voor 2020 dan zie ik het niet zo'n storm lopen. Dit jaar is de verkoop van EVs ook al flink minder en die trend zal volgend jaar weer doorzetten denk ik.vinom schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:43:
[...]
Deze week hopelijk, heb de vraag uitstaan bij 3 leasemaatschappijen van ons bedrijf.
Leveren vanaf april was eigenlijk al bekend, aangezien Q2 dan begint en hier ook heel de tijd mee geadverteerd is. Echter is het nog onbekend hoeveel auto's Nederland gaat krijgen. Plus de enorme populariteit van deze wagen is groot, dus het zal mij benieuwen wat de levertijden gaan worden.
Het hangt er ook vanaf hoe hij die topsnelheid bereikt. Schiet hij vlot door naar de 160 en blijft hij daar hangen is het heel wat anders dan wanneer hij vanaf de 130 al begint in te houden en accelereren dan al erg lastig wordt.Help!!!! schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:39:
[...]
Wat mij betreft kan ook gewoon aangegeven worden dat gebruik X meer slijtage oplevert en wellicht kunnen ze accuslijtage zelfs inzichtelijk maken terwijl je rijdt. Ik heb liever zelf de keuze wat topsnelheid betreft. 160 vind ik veel te laag. 200 zou ik nog kunnen begrijpen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Wil je elektrisch rijden voor een beter milieu of lagere bijtelling? Als je wilt scheuren 'pas de problem', maar pak dan een 22%'er.... Overigens is 160 een prima Vmax, alleen in DLD en op isle of man mag je harder;Help!!!! schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:39:
[...]
Even mezelf quoten: van vrijdag 18/09 tot maandag 28/09 geen meldingen meer gezien, dus had goeie hoop dat het opgelost was, maar helaas maandagavond toch weer meldingen Parking distance control niet beschikbaar en dag erna ook weer even de CC niet beschikbaar. Maar het lijkt wel effect te hebben gehad... Wagen mag binnen 2 weken weer eens binnen bij de dealer hiervoor en mag zelfs voor 2 dagen op de vakantie. Het lot van een early adopter zekerskelleniels schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:54:
[...]
Van mij is het eerder dat ik ineens de melding heb dat CC, PDC of front assist niet beschikbaar, maar over het algemeen werken ze wel goed.
Nu goed, de auto heeft de hele dag in de garage gestaan voor diagnose en hercalibratie. Ben benieuwd. Ze zijn er van overtuigd dat het opgelost is.
Ook nog maar eens vermeld dat ze die ratel in het dashboard bij het opschakelen(handbak diesel) van 1 naar 2 en 2 naar 3 eens moeten aanpakken. Vorige keer gingen ze het navragen bij D'ieteren, maar heb er helaas niets meer van gehoord. Vind dit eigenlijk nog vervelender dan bovenstaande.
Maar je accu vervangen hebben ze nog niet?skelleniels schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:22:
[...]
Even mezelf quoten: van vrijdag 18/09 tot maandag 28/09 geen meldingen meer gezien, dus had goeie hoop dat het opgelost was, maar helaas maandagavond toch weer meldingen Parking distance control niet beschikbaar en dag erna ook weer even de CC niet beschikbaar. Maar het lijkt wel effect te hebben gehad... Wagen mag binnen 2 weken weer eens binnen bij de dealer hiervoor en mag zelfs voor 2 dagen op de vakantie. Het lot van een early adopter zeker![]()
Ook nog maar eens vermeld dat ze die ratel in het dashboard bij het opschakelen(handbak diesel) van 1 naar 2 en 2 naar 3 eens moeten aanpakken. Vorige keer gingen ze het navragen bij D'ieteren, maar heb er helaas niets meer van gehoord. Vind dit eigenlijk nog vervelender dan bovenstaande.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Misschien in absolute aantallen, maar dat komt doordat er sowieso weinig auto's worden verkocht. Wat ik kon zien was dat 2019 ev's een marktaandeel van 13.7% hadden en in augustus 2020 (kon geen jaarcijfers zien) 16.3%. Dus de opmars is niet te stoppen (denk ik).Inspired schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:51:
[...]
Ik vraag me af of de vraag zo groot is. COVID helpt niet, en de bijtelling klimt ook weer wat hoger. Als ik zie dat er nu nog bijvoorbeeld P8s te krijgen zijn voor 2020 dan zie ik het niet zo'n storm lopen. Dit jaar is de verkoop van EVs ook al flink minder en die trend zal volgend jaar weer doorzetten denk ik.
https://www.rvo.nl/onderw...n/stand-van-zaken/cijfers
Grappig, ik ga precies andersom... Binnenkort de Superb inleveren, dan even een paar maanden een tussenauto (hadden we nog rijden) en dan een Kodiaq...max schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:11:
Ik vergeet steeds dat er een Skoda topic is...
Vanmiddag de Kodiaq inleveren (lease) en daarna permanent aan de rol met de Superb.![]()
[Afbeelding]
Eerste 2 tanks benzine zijn erdoor. Trap in je rug bij kickdown is erg lekker, de eerste keer schrok ik van hoe heftig die erin komt. S-mode van de DSG bak heb ik nog niet uitgeprobeerd, dus ben benieuwd hoe dat gaat aanvoelen.
https://configurator.skoda.nl/samenvatting?code=KOCCF2
Redelijk standaard gehouden, paar opties, en het lijkt mij wel weer leuk een SUV te rijden... Die Superbs worden ook maar steeds duurder...
Instellen was zo gebeurd, en iedere keer als ik nu instap wordt er automatisch een draadloze verbinding gemaakt met m'n iPhone voor Carplay. Bijkomend voordeel is dat ik nu eindelijk ook eens de Qi lader gebruik
De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !
Hoe kom je in bezit van carplay 2 air? Heb een nieuw Superb maar dacht dat het daar nog niet opzatreuzekind schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:34:
Sinds gisteren ben ik in het bezit van CPLAY2air (Carplay 2 air) en de eerste ervaringen van draadloze Carplay in combinatie met mijn Superb zijn erg positief.
Instellen was zo gebeurd, en iedere keer als ik nu instap wordt er automatisch een draadloze verbinding gemaakt met m'n iPhone voor Carplay. Bijkomend voordeel is dat ik nu eindelijk ook eens de Qi lader gebruik
Help!!!! schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:30:
[...]
Bedankt voor de open deuren.Tesla beperkt je ook niet in topsnelheid vandaar dat het mij een foutje leek.
Keuzes heb je inderdaad altijd: Tesla, Kia, Skoda of toch maar geen EV voorlopig.Help!!!! schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:39:
[...]
Wat ik echter niet kan begrijpen is waarom je om die ene reden de Enyaq iV zou laten staan en dan toch maar voor een Kodiaq bijv. zou gaan? Nogmaals: het is je eigen keuze natuurlijk en daar is niks mis mee, maar ik mis oprecht het nut van een hogere topsnelheid en zeker de reden waarom je een EV dan zou laten staan? Als de topsnelheid slechts 90 km/u zou zijn geweest, had ik het begrepen, maar wanneer ga je meer dan 160 km/u nodig hebben of willen gebruiken?
Misschien heb ik het verkeerd, maar ik krijg het gevoel dat er meer achter zit dan alleen de topsnelheid. Want "de keuze willen hebben om harder dan 160 te gaan" is jezelf voor de gek houden. Tenzij je regelmatig naar Duitsland moet reizen voor werk bijv. en daar gewend bent 200 te rijden, dan kan ik het snappen, maar dan is ook een Tesla niet bepaald een verstandige keuze gezien het extreme verbruik op die snelheden. Dan redt je het Nederland amper in bij wijze van spreken, vandaar dat ik oprecht benieuwd ben.
Gebeld naar bedrijf dat trekhaak had geplaatst, volgens hen was het de zekering.
Na controle bleek die intact dus naar dealer gebracht. (is ook dezelfde als 12v voor)
Zij hebben het gemaakt maar wilden er wel 50 euro voor gezien het trekhaak bedrijf de kabel hadden losgetrokken (begrijpelijk).
Moest direct afrekenen, gezien ze hem direct hebben vastgemaakt. Dus gaat nu leuk zijn om dat bedrag terug te vragen aan trekhaak plaatsers.
Kon ook direct terug naar daar gaan natuurlijk, maar dat was 60km verder ipv om de hoek.
Achterruitwisser heeft ook kuren (blijft soms halverwege staan), daar gaan ze wel onder garantie de motor vervangen.
De DSG is nog goed gelukkig
Las recent dat Volvo blijkbaar tegenwoordig beperkt tot 180. Das dus heel simpel, die komt er bij niet meer in.
Vast genoeg mensen die zich er op voor laten staan dat ze zo'n auto kopen maar ik ga niet vrijwillig tralies in mijn ramen zetten.
Mate van betutteling en zelfcensuur is al erg genoeg in de huidige maatschappij. Maar sommigen houden ervan. Tja.
PC Specs
Door een aparte dongle (https://carplay2air.com/). Wordt helaas niet standaard ondersteund op het moment, wat ik best een gemis vond. Kabels zijn zo 1990, en wat heb je dan bovendien aan je Qi lader?!matty___ schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:54:
[...]
Hoe kom je in bezit van carplay 2 air? Heb een nieuw Superb maar dacht dat het daar nog niet opzat
De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !
Interessant ding; alleen op de één of andere manier heb ik het gevoel dat het na elke iOS update maar weer de vraag is of het nog steeds werkt. Of denk ik te negatief over Apple?reuzekind schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:14:
[...]
Door een aparte dongle (https://carplay2air.com/). Wordt helaas niet standaard ondersteund op het moment, wat ik best een gemis vond. Kabels zijn zo 1990, en wat heb je dan bovendien aan je Qi lader?!
Je telefoon op leggen om op te laden en eventueel bellen via je carkit. Niet iedereen rijdt continue met de navigatie aan.reuzekind schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:14:
[...]
en wat heb je dan bovendien aan je Qi lader?!