Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso
In welke hatchbak versie kan je het panoramodak nemen danjongetje schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:54:
@G.Scholtens Ik begrijp je, alleen ik wil een panoramadak en dat kan dan weer niet op de sportline...
Plak een VW, Audi, BMW of Mercedes logo erop en ik had er zelfs 10 duizend meer voor willen betalen.
Beneden de 5 graden werkt airco niet en is het gewoon een blower. Op de momenten dat de ruit beslagen is beneden de 5 graden is de voorruitverwarming ideaal!Jeroenneman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:17:
[...]
Ik heb echt nooit last van beslagen ruiten, behalve misschien als er 4 man in de auto zitten, en dan is de airco ff aan ook genoeg om er in luttele seconden klaar mee te zijn. Daarvoor zou ik geen optie aanvinken.
Je had er meer geld voor neergelegd omdat er een logo op zit?ThaddeusX schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:57:
Ik vind alle Skoda's echt spuuglelijk. Maar ik ben hier om te zeggen dat de nieuwe Enyaq echt mooi is! Vooral de interieur.
Plak een VW, Audi, BMW of Mercedes logo erop en ik had er zelfs 10 duizend meer voor willen betalen.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ja klopt. Noem mij maar een gekke consument.Jeroenneman schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:10:
[...]
Je had er meer geld voor neergelegd omdat er een logo op zit?
Maar als ik een mooie Audi, Mercedes of BMW zie draai ik om en zeg ik "wow mooie bak!". Dat heb ik nog nooit gehad bij een Skoda\Seat.
Behalve de Enyaq blijkbaar. Maar de naam Skoda of het logo daarvan geeft mij niet een trots of wow gevoel.
Dus vandaar dat ik zo een wagen eerder zou kopen en zelfs meer voor zou betalen als het van een ander merk was geweest.
Stom weet ik

Aan de ene kant had ik hem waarschijnlijker ook hoger ingeschat met een andere badge voorop, aan de andere kant ben je dan vooral jezelf gek aan het maken.ThaddeusX schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:13:
[...]
Ja klopt. Noem mij maar een gekke consument.
Maar als ik een mooie Audi, Mercedes of BMW zie draai ik om en zeg ik "wow mooie bak!". Dat heb ik nog nooit gehad bij een Skoda\Seat.
Behalve de Enyaq blijkbaar. Maar de naam Skoda of het logo daarvan geeft mij niet een trots of wow gevoel.
Dus vandaar dat ik zo een wagen eerder zou kopen en zelfs meer voor zou betalen als het van een ander merk was geweest.
Stom weet ik
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
https://nl.skoda.be/models/enyaq/enyaq-iv
Apart dat daar prijzen vanaf november staat, terwijl dat bij ons oktober is.
Dan is nl eens een keer eerder. De octavia was in belgie al maanden eerder te bestellen.vinom schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:49:
De Enyaq kun je configureren op de Belgische site, staan alleen geen prijzen bij.
https://nl.skoda.be/models/enyaq/enyaq-iv
Apart dat daar prijzen vanaf november staat, terwijl dat bij ons oktober is.
Ik wil wel een dealtje met je maken hoor! Voor 10.000 euro plak ik wel een logo op je auto haha!ThaddeusX schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:57:
Ik vind alle Skoda's echt spuuglelijk. Maar ik ben hier om te zeggen dat de nieuwe Enyaq echt mooi is! Vooral de interieur.
Anyway ik vind Skoda’s echt steeds mooier worden! De octavia is echt een dikke upgrade en nu deze Enyaq.
Ik mag mijn huidige auto doorschuiven en twijfel echt tussen een Polestar nu of later de Skoda Octavia Combi of Enyaq!

Edit: als ik op die Belgische site kijk, lijkt de Skoda Enyaq niet echt heel compleet te komen. Zoals een Tesla of Polestar wel is. Dit kan dus nog wel eens een dure grap worden in 2021
[ Voor 12% gewijzigd door crimby op 05-09-2020 13:14 ]
Wat me verbaasd is de verschillen in uitstoot voor de octavia combi met 1.0 handgeschakeld per land.
Links Duitsland en rechts Nederland:
:strip_exif()/f/image/VQNsL6TNiJjUsmV5IyBQeB48.jpg?f=fotoalbum_large)
En voor België:
:strip_exif()/f/image/ztERNWGXvLc3UsRkGgj5S8gq.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe kan het nu zo zijn dat in Duitsland de uitstoot 107 g/km is, in Nederland 120 g/km en in Belgie 121 g/km . Het idee was toch juist om dit europees of zelfs wereldwijd gelijk te trekken?
[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 06-09-2020 13:45 ]
https://www.skoda-auto.de/news/news-detail/enyaq
Uitstoot en verbruik ligt hoger in België dan in Duitsland. Verschillende software parameters in het motormanagement misschien?jongetje schreef op zondag 6 september 2020 @ 13:44:
Ben erg benieuwd naar de NL prijzen voor de 1.0 DSG. In belgie is die 2500euro duurder en ben benieuwd of ie in NL echt "maar" 1500euro duurder is. In Duitsland is de 1.4 Plugin al te configureren maar die schiet enorm omhoog in prijs.
Wat me verbaasd is de verschillen in uitstoot voor de octavia combi met 1.0 handgeschakeld per land.
Links Duitsland en rechts Nederland:
[Afbeelding]
En voor België:
[Afbeelding]
Hoe kan het nu zo zijn dat in Duitsland de uitstoot 107 g/km is, in Nederland 120 g/km en in Belgie 121 g/km . Het idee was toch juist om dit europees of zelfs wereldwijd gelijk te trekken?
't Is jammer dat de Duitsers niet kunnen profiteren van de (tijdelijk) verlaagde BTW.BDelamontagne schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:01:
De Enyaq is ook op de DE website te configureren met prijzen erbij!
Die angegebenen Preise sind unverbindliche Preisempfehlungen inkl. 19% MwSt. (da die Auslieferungen der Fahrzeuge ab 2021 erfolgen können)
https://www.bundesfinanzm...atzsteuersatzsenkung.html
Zeker jammer, haha! Al kun je in de configurator wel een Umweltbonus van €3.570,- selecteren bestaande uit een Skoda- en overheidsaandeel. Wordt tot 31/12/2021 verhoogd naar maximaal €6.000,-. Zou leuk zijn om zo'n bonus hier ook te kunnen krijgen....ehtweak schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:10:
[...]
't Is jammer dat de Duitsers niet kunnen profiteren van de (tijdelijk) verlaagde BTW.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rVLholQqc37xKr7oTJM4MRyY.jpg?f=user_large)
Warmtepomp, 125kW laden en Skoda Sound System heb ik er ook bijgeklikt. Je kan ook voor €120,- extra de aero velgen nemen, maar ik weet niet hoeveel range dat gaat opleveren. Ik heb hem nu ieder geval geconfigureerd dat ik de opties die ik in mijn O3 FL ook heb, hier ook op zitten plus wat extra dingen. En jammer dat ze geen steel grey als kleur hebben
Voor de rest Convenience basic, Climate basic, Zitcomfort basic, wegassistent basic en licht pakket basic.
/f/image/fDevVEV8IaGpvZl1A3w4URDg.png?f=fotoalbum_large)
Eerst volgende week nog maar eens praten met mijn baas of ik hem uberhaupt mag bestellen

Mooie backup als de polestar 2 niet meer lukt dit jaar. 51k met 12% is nog wel te doen volgens mij :-)vinom schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:43:
Nou bestellen maar hoor! Zo zou die van mij zijn. Veel basic pakketten, maar je tikt toch al snel de 50k aan.
Warmtepomp, 125kW laden en Skoda Sound System heb ik er ook bijgeklikt. Je kan ook voor €120,- extra de aero velgen nemen, maar ik weet niet hoeveel range dat gaat opleveren. Ik heb hem nu ieder geval geconfigureerd dat ik de opties die ik in mijn O3 FL ook heb, hier ook op zitten plus wat extra dingen. En jammer dat ze geen steel grey als kleur hebben
Voor de rest Convenience basic, Climate basic, Zitcomfort basic, wegassistent basic en licht pakket basic.
[Afbeelding]
Eerst volgende week nog maar eens praten met mijn baas of ik hem uberhaupt mag bestellenEn dat de NL prijzen niet hoger gaan zijn.
Ziet er goed uit. Wel jammer dat hij pas volgend jaar geleverd wordt toch ? Dan is de bijtelling helaas alweer gestegen met 4% naar 12%.vinom schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:43:
Nou bestellen maar hoor! Zo zou die van mij zijn. Veel basic pakketten, maar je tikt toch al snel de 50k aan.
[Afbeelding]
Eerst volgende week nog maar eens praten met mijn baas of ik hem uberhaupt mag bestellenEn dat de NL prijzen niet hoger gaan zijn.
Wij zijn thuis ook aan het kijken naar nieuwe leaseauto. Eerst dachten we aan een goedkopere Octavia Combi of Karoq qua aanschaf anderzijds is een elektrische auto stuk goedkoper qua bijtelling zeker als je hem dit jaar nog afneemt. Maar bijna geen palen hier in de straat en actieradius is ook nog wel punt van aandacht.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
In Nederland niet eens te koop, want die zou waarschijnlijk 75k gaan kosten ofzo
Ik snap wel waarom over de grens 9 vd 10 Octavia's een RS is.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Bijtelling is dit jaar 8% tot 45k, daarboven, 22% en volgend jaar 12% tot 40k en daarboven 22%.Help!!!! schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:54:
[...]
Ziet er goed uit. Wel jammer dat hij pas volgend jaar geleverd wordt toch ? Dan is de bijtelling helaas alweer gestegen met 4% naar 12%.
Wij zijn thuis ook aan het kijken naar nieuwe leaseauto. Eerst dachten we aan een goedkopere Octavia Combi of Karoq qua aanschaf anderzijds is een elektrische auto stuk goedkoper qua bijtelling zeker als je hem dit jaar nog afneemt. Maar bijna geen palen hier in de straat en actieradius is ook nog wel punt van aandacht.
Achteraf toch bij met de keuze voor mijn nog te leveren karoq.
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117
Maar maar maar...vinom schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:43:
[Afbeelding]
52.130,- hier
Ik vind de kleuren ook niet helemaal overeenkomen met de kleuren uit de persberichten en presentaties die ik tot nu toe gezien heb.
Maar goed, nu hier thuis moeder de vrouw maar eens overtuigen om die 52k uit te geven

Baas boven baasTIGER1125 schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:38:
[...]
Maar maar maar...![]()
52.130,- hieriets met knopjes... dan loopt het toch wel op. Ik heb overigens wel het gevoel dat ik iets mis, vanaf de 80 versie zou er, volgens het introductie, toch standaard Crystal Face en 13 inch scherm op de Enyaq zitten? Waarom zit ik die nu dan als optie toe te voeg á 3500 euro?
![]()
Ik vind de kleuren ook niet helemaal overeenkomen met de kleuren uit de persberichten en presentaties die ik tot nu toe gezien heb.
Maar goed, nu hier thuis moeder de vrouw maar eens overtuigen om die 52k uit te gevennu heb ik in ieder geval een richting om naartoe te masseren
Oh ja ik zie het, het zal waarschijnlijk de "optie" navigatiesysteem geweest zijn.vinom schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:41:
[...]
Baas boven baasDe 13 inch is ook standaard. Kijk bij het einde maar bij de standaarduitrusting. Crystal face is inderdaad niet standaard. Volgens mij heb je ook nog een founders edititie ofzo waar het wel standaard op is.
Ach uiteindelijk scheelt maar een kleine 2000 euro dus dat valt nog wel mee, er zullen vast daar boven nog aanzienlijk grotere bazen zijn. (AWD en RS versie)
Ik ben al lang blij dat er eindelijk iemand met een elektrische en praktische gezinsauto komt waar ook gewoon alles in past (niveautje station) en een goede actieradius heeft.
Ik zou het doen!
Grootste problemen:
- Smartphone verbindt helft van tijd niet via bluetooth(kan aan het toestel liggen, maar met andere bluetooth devices nooit problemen. Moet er dus telkens op letten dat mijn telefoon verbonden is. Telkens kabeltje aansluiten vind ik zo vervelend, vooral omdat het in mijn vorige auto's nooit hoefde.
- Helft van de tijd herkent de spraakbediening het adres niet die ik uitspreek, zelfs niet als ik het 10 keer herhaal of een ander adres probeer dat de dag ervoor in 1 keer lukte. Zelfs bij "Werkadres" durft ze dan zeggen dat er geen adres ingesteld staat. Enkele uren later als ik terug in de auto stap werkt alles feilloos, maar dag er op is het weer raak. In mijn vorige Octavia werkte spraakbediening 95% goed. Ik begin te denken dat die spraakbediening online adressen gaat opzoeken en dat ik op het moment dat het niet werkt, ik mogelijks geen goeie verbinding heb.
Ik zou het doen!
Ik heb het euvel zelf ook met mijn huidige telefoon. Een huawei p20 lite.skelleniels schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:01:
Ik blijf wat ruzie hebben met het multimediasysteem in de nieuwe Octavia(Columbus), weet niet of die ook in andere modellen zit?
Grootste problemen:
- Smartphone verbindt helft van tijd niet via bluetooth(kan aan het toestel liggen, maar met andere bluetooth devices nooit problemen. Moet er dus telkens op letten dat mijn telefoon verbonden is. Telkens kabeltje aansluiten vind ik zo vervelend, vooral omdat het in mijn vorige auto's nooit hoefde.
De samsung van mijn vrouw gaat altijd goed.
Op de een of andere manier moet ik hem altijd forceren door hem handmatig te kiezen of door het systeem te resetten.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Ik heb een Octavia van eind 2013 met een Columbus Infotainment Systeem.
Sinds gisteren heb ik helemaal geen geluid meer, niet van de navigatie, niet van de radio en ook niet als ik een CD afspeel.
Heeft iemand dit al eens gehad?
Binnenkoort heb ik voor een weekend weg de navigatie nodig, zonder geluid is dit best lastig.
Bvd,
Max

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
Combi of hatchbackJP_S schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:27:
Volgende week vrijdag wordt mijn octavia 4 First edition geleverd in de kleur Lava Blue![]()
![]()
Pfft, sodeknetter inderdaad. Voor 45K heb je een afgeladen RS First Edition, met een 2.0 TSi motor.Ethirty schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:59:
Eigenlijk wel schunnig die Nederlandse belastingen. In Duitsland rijdt je de nieuwe Octavia RS voor rond de €40k en voor 5k meer heb je een hybride RS.
In Nederland niet eens te koop, want die zou waarschijnlijk 75k gaan kosten ofzo
:strip_exif()/f/image/lJOuDCBSNpUoemO2J5fiqSvQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Die Europese markt hé, wanneer stappen we af van belachelijke importheffingen?
Enne: prijsdiscriminatie?
https://europa.eu/youreur...ing-payments/index_nl.htm
Wat ik me nu wel opeens afvraag: Duitse auto's naar Nederland halen, is minder gunstig, omdat je nog een sloot BPM mag afrekenen. Maar op een Enyaq zit geen BPM bij import. Is dat niet de ideale loophole? EV's in Duitsland kopen, importeren, en dan alleen even de importkosten aftikken?
[ Voor 11% gewijzigd door Jeroenneman op 08-09-2020 15:56 ]
Combi
Dan kan de 308SW de deur uit.
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
Klinkt plausibel.Jeroenneman schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:39:
[...]
Wat ik me nu wel opeens afvraag: Duitse auto's naar Nederland halen, is minder gunstig, omdat je nog een sloot BPM mag afrekenen. Maar op een Enyaq zit geen BPM bij import. Is dat niet de ideale loophole? EV's in Duitsland kopen, importeren, en dan alleen even de importkosten aftikken?
Ook als je dit zo leest:
https://www.rijksoverheid...elasting-elektrische-auto
Wellicht dat iemand genegen is een rekenvoorbeeld met b.v. de Enyaq te maken?
(oeps, is lastig, skoda.nl heeft nog geen prijsconfigurator)
[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 08-09-2020 16:29 ]
Heb momenteel even een oude Windows phone gekoppeld en in de auto laten liggen om te zien of die het ook doet. Tot nu toe connecteert die wel telkens... Zelf moet ik gewoon even bluetooth aan en af zetten. Maar vervelende is ook dat je niet ergens een bluetooth icoontje ziet staan, ik laat nu op mijn digitaal dashboard het telefoonicoon op 1 van de 2 kolommen staan, maar had daar liever andere informatie gezet.avotar schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 07:48:
[...]
Ik heb het euvel zelf ook met mijn huidige telefoon. Een huawei p20 lite.
De samsung van mijn vrouw gaat altijd goed.
Op de een of andere manier moet ik hem altijd forceren door hem handmatig te kiezen of door het systeem te resetten.
[ Voor 20% gewijzigd door skelleniels op 08-09-2020 16:29 ]
Ben benieuwd naar de foto's! Ik hoop deze op kleur op heel korte termijn ook te mogen bestellen.JP_S schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:27:
Volgende week vrijdag wordt mijn octavia 4 First edition geleverd in de kleur Lava Blue![]()
![]()
Weet jij of er nog een SD kaart lezer in zit voor de muziek of moet dat via USB-C?
Geen idee, ik hoop alles via Carplay te doen, dan heb ik geen losse SD kaart nodig. Maar via USB C zou inderdaad ook moeten werken.jongetje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:40:
[...]
Ben benieuwd naar de foto's! Ik hoop deze op kleur op heel korte termijn ook te mogen bestellen.
Weet jij of er nog een SD kaart lezer in zit voor de muziek of moet dat via USB-C?
Volgens mij werd jarenlang de netto prijs ex belastingen gedrukt door de importeur, zodat de consumenten prijs nog enigszins vergelijkbaar was met net over de grens.Jeroenneman schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:39:
[...]
Maar de regels zijn tegenwoordig zo complex dat ik me afvraag of dat nog realistisch is.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
In mijn Ambition in ieder geval geen SD kaart lezer/CD speler meer. Volgens mij in geen enkele O4 meer.jongetje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:40:
[...]
Ben benieuwd naar de foto's! Ik hoop deze op kleur op heel korte termijn ook te mogen bestellen.
Er zijn zo ver ik weet geen importheffingen?Jeroenneman schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:39:
[...]
Pfft, sodeknetter inderdaad. Voor 45K heb je een afgeladen RS First Edition, met een 2.0 TSi motor.
[Afbeelding]
Die Europese markt hé, wanneer stappen we af van belachelijke importheffingen?
Ja, maar nieuw (<6maanden of onder de 6k km is typisch de grens) betaal je gewoon BTW in Nederland, dus komt er het verschil in BTW nog bij, wat wel enkele procenten zijn.Enne: prijsdiscriminatie?
https://europa.eu/youreur...ing-payments/index_nl.htm
Best van allemaal is dat je gewoon zonder problemen vandaag je koffers kan pakken en in Duitsland gaan wonen en werken, waar wacht je nog op?
FYI: Al de grijze import (=letterlijk nieuwe stockauto's uit een ander land halen) komt zo wat allemaal bij de autosupermarkten terecht, dus dat is gewoon een businessmodel (Dex, Cardoen, et al.).
bv. https://www.autoscout24.b...ldtidx=1&cldtsrc=listPage
[ Voor 11% gewijzigd door AndRo555 op 08-09-2020 20:14 ]
Weet je zeker dat deze niet verkrijgbaar zijn?Dracula schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:43:
Wel jammer dat er zo te zien geen stoelen in zitten met zitting verlenging. Toch wel een gemis voor mensen met lange benen (ik dus)
Zojuist officiële offerte aangevraagd bij de dealer
Afgelopen zaterdag aangekomen in Nederland, meteen even een stuk gereden. Voelt alsof ik een stel oude vertrouwde sneakers aan trek. In alle opzichten de overstijgende trap van mijn ex-Passat.

3.6 v6 met 4x4 goes VROAAAAAARP!!!
Komende 2 weken onderhoud, poetsen, polijsten, kenteken erop en dan eens kijken wanneer de lease-Kodiaq ingeleverd kan worden.

Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
BIj het vorige model waren dat de sportstoelen met geintegreerde hoofdsteun. Gezien de prijs lijkt het me sterk dat het de AGR stoelen zijn...
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Precies deze vraag heb ik ook! Ik heb het voor nu even meegenomen in de offerte maar de dealer had ook geen idee. En de configurator zegt niets (en staat niet in de prijslijst). De dealer gaat het navragen maar als iemand het al weet.bonyuri schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:10:
Iemand enig idee van de "comfortstoelen" op de Octavia?
BIj het vorige model waren dat de sportstoelen met geintegreerde hoofdsteun. Gezien de prijs lijkt het me sterk dat het de AGR stoelen zijn...
De sportstoelen zitten op de sport versie dus die zijn het denk ik niet.
[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 09-09-2020 12:54 ]
Kun je hier iets mee?
https://www.skoda-media.de/press/detail/3428/
Als je hier: https://auto.focus.de/sko...-2020-konfigurator-check/ een ctrl+f doet op AGR krijg je 1 resultaat. AGR is een aparte optie.
[ Voor 47% gewijzigd door max op 09-09-2020 15:41 ]
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Deze waren in de Belgische configurator iets van 2500 euro.
In de Nederlandse configurator heb ik ze wel gevonden bij Interieur:

[ Voor 7% gewijzigd door bonyuri op 09-09-2020 16:06 ]
[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 09-09-2020 16:30 ]
Zouden dit dezelfde stoelen zijn als op skoda.be ter waarde van 2500 euro?bonyuri schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:05:
Vrij zeker dat het niet de AGR stoelen zijn.
Deze waren in de Belgische configurator iets van 2500 euro.
In de Nederlandse configurator heb ik ze wel gevonden bij Interieur:
[Afbeelding]
Erg groot verschil met 590 euro.
De AGR-stoelen hebben bv. ook stoelventilatie.
Mijn lokale dealer gaf n.a.v. de belgische link aan dat deze stoelen voorlopig niet naar NL komen. Nu weten de dealers ook vaak niet alles, maar ik zou het wel zonde vinden.
https://configurator.skod...ition-plus?stap=interieur
https://cc.skoda-auto.com...ges=trimlines%7Cinteriors
naam : Elektrische zetels vooraan, ergonomisch (AGR certificaat) en massagezetels
2 580 €
Inhoudelijk:
Ergonomisch ontworpen voorstoelen bieden eersteklas zitcomfort voor bestuurder en passagier. Ze zijn gemaakt van leder, zijn elektrisch verstelbaar, verwarmd, hebben een massage- en ventilatiefunctie en handmatige zitdiepteverstelling, wat ze het AGR-keurmerk heeft opgeleverd.
Opties die in het pack inbegrepen zijn:
Lendesteun in de rugleuning van de voorzetels, elektrisch verstelbaar, met geheugenfunctie
Zetelbekleding in leder
Elektrisch verstelbare zetels vooraan met geheugenfunctie en zitdiepte verstelling
Geventileerde voorzetels
Ja heel irritant is dat. Al gekeken of ik oude brochure kon vinden van vorig model, maar helaas.bonyuri schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:07:
De "stoel situatie" is bij Skoda altijd al lastig geweest. Ik heb mijn huidige Skoda met Dynamic Pakket ook op de gok gekocht zonder dat ik de stoelen gezien of gevoeld had. Er was geen dealer in de buurt die een auto met die stoelen had staan...
Was benieuwd hoe de stoelen er dan uitzagen.
In de huidige configurator en brochure zie ik namelijk geen enkel rood iets op de sportstoelen. Maar bij de voorgaande modellen dus wel

Nu wachten tot de leasetoko hem in de lijst zet

Eerste wereld problemen
Ja zie op de sites van de meeste lm nog niks, heb mijn offerte van de dealer in ieder geval wel doorgestuurd. Nu hopen dat deze snel komt en ik de auto kan en mag bestellenWoBBeL schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:53:
De DSG is beschikbaar voor de nieuwe Octavia
Nu wachten tot de leasetoko hem in de lijst zet![]()
Eerste wereld problemen
Hoezo in de lijst? Is toch kwestie van een offerte laten maken en opsturen? Voor mij ligt ie ook al sinds gister bij 3 leasemaatschappijen, met nog even het voorbehoud van de comfort stoelen. Vanmiddag maar weer eens bellen met Skoda.WoBBeL schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:53:
De DSG is beschikbaar voor de nieuwe Octavia
Nu wachten tot de leasetoko hem in de lijst zet![]()
Eerste wereld problemen
Klopt, mijn partner is half Duits en heeft dus ook een groot deel van de familie in Duitsland wonen. Als je dan de verhalen hoort hoe er daar vanuit overheden gekeken wordt naar vervoer ten opzichte van Nederland, dan wordt pijnlijk duidelijk hoe erg Nederland dit als melkkoe gebruikt.Ethirty schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:59:
Eigenlijk wel schunnig die Nederlandse belastingen. In Duitsland rijdt je de nieuwe Octavia RS voor rond de €40k en voor 5k meer heb je een hybride RS.
Zo is het bij particulier gebruik goed mogelijk om voor een auto 120-150 euro per jaar aan wegenbelasting te betalen. Op dit vlak is Nederland echt één van de slechtste landen om te wonen.
Ik heb nu dus de sportstoelen met geintegreerde hoofdsteun in mijn O3 (Stof, uit Dynamic Pakket) en daar zitten op geen enkele manier rode stiksels in verwerkt.G.Scholtens schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:16:
[...]
Ja heel irritant is dat. Al gekeken of ik oude brochure kon vinden van vorig model, maar helaas.
Was benieuwd hoe de stoelen er dan uitzagen.
In de huidige configurator en brochure zie ik namelijk geen enkel rood iets op de sportstoelen. Maar bij de voorgaande modellen dus wel
De O3 vRS had leren sportstoelen met rode stiksels, misschien daar mee in de war?
had gezocht op google naar octavia sportline, en bij alle wagens die ik tegen kom van o3 zit er dus rode in de stoelen.bonyuri schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:48:
[...]
Ik heb nu dus de sportstoelen met geintegreerde hoofdsteun in mijn O3 (Stof, uit Dynamic Pakket) en daar zitten op geen enkele manier rode stiksels in verwerkt.
De O3 vRS had leren sportstoelen met rode stiksels, misschien daar mee in de war?
Maarja als je op de brochure geen rode ziet, zullen ze dat ook vast niet alsnog leveren. Je koopt toch iets volgens het boekje lijkt me
Het verschil met een 1.0 handgeschakeld €9.000...
Oh en bij de Business Edition staat de aardgas 1.5 tsi er ook tussen
[ Voor 21% gewijzigd door JP_S op 10-09-2020 13:07 ]
Ik heb wel een O3 pre-facelift. Toen bestond de "Business Sportline" nog niet als model. Ik heb een Style Business met o.a. Dynamic Pakket.G.Scholtens schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:55:
[...]
had gezocht op google naar octavia sportline, en bij alle wagens die ik tegen kom van o3 zit er dus rode in de stoelen.
Maarja als je op de brochure geen rode ziet, zullen ze dat ook vast niet alsnog leveren. Je koopt toch iets volgens het boekje lijkt me
Wat je ziet op de website en in de brochure is inderdaad wel wat je verwacht van de uiteindelijke levering
Dat stoelen verhaal begint wel interessant te worden :-)jongetje schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:04:
[...]
Hoezo in de lijst? Is toch kwestie van een offerte laten maken en opsturen? Voor mij ligt ie ook al sinds gister bij 3 leasemaatschappijen, met nog even het voorbehoud van de comfort stoelen. Vanmiddag maar weer eens bellen met Skoda.
De comfort-stoelen staan ook bij de octavia PHEV als optie (business edition plus)
Octavia bedoel je toch? Het grootste issue met de Octavia is voor mij dat je alleen een 110pk automaat kan krijgen (benzinemotor). Die Hybride heeft wel voldoende pk en automaat maar is weer veel duurder.JP_S schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:05:
Voor de liefhebbers, de 1.4 TSI Hybride staat nu ook in de configurator.
Het verschil met een 1.0 handgeschakeld €9.000...
Oh en bij de Business Edition staat de aardgas 1.5 tsi er ook tussen
Lever gewoon de starter 150pk versie ook met automaat.

Het viel me nl. op dat bij peugeot, citroen ed. ook alleen een 130pk versie te leveren is terwijl er wel een 180pk versie bestaat.
[ Voor 10% gewijzigd door Help!!!! op 10-09-2020 13:22 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Hoe meer PK's is vaak ook een hogere uitstoot en dat merk je in dat de BPM dus omhoog schiet (en een zwaardere motor is gewoon duurder).
Qua uiterlijk leken de stoelen in mijn Superb ook wel lekker te zitten. Na 2000km kan ik zeggen dat het zeker niet het geval is in vergelijking met een stoel uit de Passat die ik eerst had.bonyuri schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:07:
De "stoel situatie" is bij Skoda altijd al lastig geweest. Ik heb mijn huidige Skoda met Dynamic Pakket ook op de gok gekocht zonder dat ik de stoelen gezien of gevoeld had. Er was geen dealer in de buurt die een auto met die stoelen had staan...
Omdat ik achteraf leer liet inbouwen heeft dat bedrijf de stoelen verder opgevuld met schuim waardoor ze nu wel iets beter zitten.
Dus ja wellicht dat in de toekomst er wel fatsoenlijkere stoelen in kunnen.
Thanks maar voor mij blijft het onlogisch om wel een vrij compleet uitgeruste first edition met 150pk aan te bieden maar geen 150pk met automaat. Wat normaal gesproken een relatief kleine meerprijs van max 2k is.jongetje schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:30:
@Help!!!! Dat heeft met prijzen te maken. De 1.5 (en die komt eind februari) is gewoon een stuk duurder. Kijk maar eens naar de nieuwe Leon, als je die wilt aankleden gelijk aan de Octavia schiet je meteen naar de 40k omdat het duurder start door de 1.5.
Hoe meer PK's is vaak ook een hogere uitstoot en dat merk je in dat de BPM dus omhoog schiet (en een zwaardere motor is gewoon duurder).
Denk dat de meeste octavia's ook gewoon zakelijk geleased worden.
PC Specs
Pure speculatie door het rondstruinen op andere Skoda landen sites bracht me op de duitse site (vertaald met google translate want mijn Duits is niet meer wat het geweest ispitchdown schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:12:
[...]
Dat stoelen verhaal begint wel interessant te worden :-)
De comfort-stoelen staan ook bij de octavia PHEV als optie (business edition plus)
:strip_exif()/f/image/6iaLtG94Wad6WtGXD9OownAH.jpg?f=fotoalbum_large)
(de stoel die nu standaard geleverd wordt is ook een ergo stoel, niet te verwarren met de AGR stoel!)
Dit zou verklaren dat de stoel in de Nederlandse configurator er ongeveer gelijk uit ziet, maar je de zitting dus kunt verlengen en een massage functie hebt. Als dit zo is dan laat ik deze in mijn configuratie staan.
[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 10-09-2020 16:41 ]
Ik heb nu grootlicht assistent en dat is handig maar zit dat niet ingebakken bij die full led matrix koplampen?
Met andere woorden, je kunt maar 1 van de 2 kiezen
Goed gevonden!jongetje schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:39:
[...]
Pure speculatie door het rondstruinen op andere Skoda landen sites bracht me op de duitse site (vertaald met google translate want mijn Duits is niet meer wat het geweest is) aangezien de meerprijs ook niet heel groot is zou het best deze kunnen zijn:
[Afbeelding]
(de stoel die nu standaard geleverd wordt is ook een ergo stoel, niet te verwarren met de AGR stoel!)
Dit zou verklaren dat de stoel in de Nederlandse configurator er ongeveer gelijk uit ziet, maar je de zitting dus kunt verlengen en een massage functie hebt. Als dit zo is dan laat ik deze in mijn configuratie staan.
Het wordt nu zelfs nog mooier, je kunt op de Skoda website de comfortstoelen niet meer kiezen, ze zullen wel veel vragen hebben gehad bij Skoda die ze niet konden beantwoorden.
Ja klopt. Zojuist contact gehad met de dealer (en die weer met Skoda NL) en die geven aan dat het een fout was in de configurator. Is dus standaard stoel, op de Business Line PLus de elektrisch verstelbare als optie en de sportstoelen op de sport business.bonyuri schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:51:
[...]
Goed gevonden!
Het wordt nu zelfs nog mooier, je kunt op de Skoda website de comfortstoelen niet meer kiezen, ze zullen wel veel vragen hebben gehad bij Skoda die ze niet konden beantwoorden.
In eerste instantie zat ik te kijken naar modellen uit 2016. Maar in 2017 heeft de octavia een facelift gehad en er zal vast meer veranderd zijn dan alleen uiterlijk. Wat is jullie ervaring? Is het waard om iets meer te besteden en voor en 2017 model te gaan of zijn die aanpassingen dusdanig klein dat het de kosten niet waard is?
Eventueele tips waarop ik moet letten bij 2de hands Octavia's zijn natuurlijk welkom. Dit zal mijn eerste auto zijn die ik zelfs koop (altijd lease gereden maar huidige werkgever bied mij geen lease aan), dus nog beetje aan aftasten waar ik op moet letten.
Budget voor de auto is max 16.000, maar daar zit wel wat speling in naar boven als dat het waard is.
Oopsbonyuri schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:49:
Als je in de configurator Full LED kiest en je kiest daarna Groot licht assistent dan zal Full LED worden verwijderd.
Met andere woorden, je kunt maar 1 van de 2 kiezen
Weet iemand of de de O3 FL dakdragers ook op de O4 passen? Ik zie in de webshop nog geen dakdragers staan, ik kan ze wel als accessoire meebestellen maar ik weet dus niet of dat dezelfde zijn.
Maar dus wel de ErgoSeats, maar zonder massage en zitvlak verlenging?jongetje schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:19:
[...]
Ja klopt. Zojuist contact gehad met de dealer (en die weer met Skoda NL) en die geven aan dat het een fout was in de configurator. Is dus standaard stoel, op de Business Line PLus de elektrisch verstelbare als optie en de sportstoelen op de sport business.
Ik zou dus gewoon kijken naar een auto die de features heeft die jij zoekt want het verschil lijkt niet zo heel groot.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Sabbi schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:14:
@Erik070 Ik ben van een Octavia 3 Combi uit 2013 naar een gefacelifte 3 Combi uit 2019 gegaan, en er is echt zo goed als niets aangepast. Echt alleen de koplampen/grill. Binnen is ook alles hetzelfde gebleven.
Dank voor de info. Als het verschil zo klein is dan neig ik inderdaad naar het "oudere" model van voor 2017. Ik ben er ook niet helemaal over uit of ik de gesplitste koplampen voor nou mooi vind.jjkester schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:31:
Ik heb (nog 1 dag) een 2016 Skoda Octavia Combi, en ik ken mensen met een van na de facelift. Er zitten wat verschillen in opties qua veiligheidssystemen (na facelift meer al dan niet optioneel beschikbaar) en het navigatiesysteem is anders (kan verbinden met internet). Volgens mij zitten daar de grootste verschillen in.
Ik zou dus gewoon kijken naar een auto die de features heeft die jij zoekt want het verschil lijkt niet zo heel groot.
Wellicht is het dan een betere keus om wat meer uit te geven aan een pre 2017 model en voor DSG te gaan, dat zou ik namelijk wel heel relaxt vinden. Degene die ik zie met DSG zijn sowieso altijd al wat beter uitgerust qua features.
[ Voor 3% gewijzigd door Erik070 op 11-09-2020 13:07 ]
Dan ben ik wel benieuwd waar en wanneer jij er in hebt gereden. Zou hem ook graag willen ervaren maar ken geen dealer die hem heeft staan.kw_nl schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:58:
Geen idee of het al bekend is, maar valt er wat te chippen aan de 1.0 dsg? Ik vind hem nu net te traag.
Kijkend naar de specs. De handbak doet er bijna 11 seconden over naar de 100. Laat de dsg er een halve seconden vanaf halen...jongetje schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:08:
[...]
Dan ben ik wel benieuwd waar en wanneer jij er in hebt gereden. Zou hem ook graag willen ervaren maar ken geen dealer die hem heeft staan.
Misschien is de Octavia 1.0 geen geschikte auto voor je om snel op te trekken, kun je beter een sportievere wagen nemen ipv een gezinsbak.
[ Voor 20% gewijzigd door jongetje op 11-09-2020 13:37 ]
- 2 keer melding cruisecontrol niet beschikbaar(vorige week zondag)
- Vandaag melding parkeersensoren niet beschikbaar
- 2 keer melding gehad deze week front assist niet beschikbaar
- Spraaktechnologie werkt ene moment wel, ander moment niet.
Smartphone verbinding lijkt wel aan de smartphone zelf te liggen, met een oude Windows phone geen problemen.
Leuke auto, maar de softwareproblemen zijn toch een doorn in het oog.
[ Voor 8% gewijzigd door skelleniels op 11-09-2020 14:54 ]
Ik neem aan dat dingen als Audi gasrespons en het sneller er af gaan van de automatische handrem via OBD11 nog wel moeten kunnen. WOrdt je auto niet sneller van, wel responsiever. Als in: hij gaat niet meer eerst koffie halen en dan pas wat doen als je het gaspedaal intraptkw_nl schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:58:
Geen idee of het al bekend is, maar valt er wat te chippen aan de 1.0 dsg? Ik vind hem nu net te traag.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik heb deze problemen ook gehad binnen een half jaar met mijn O3. Toen was de accu gaar en blijkbaar een hele batch want er zijn toen meerdere mensen met deze klachten geweest.
Hoe gaat trouwens zo'n update, via een eigen ingebouwde verbinding of moet je verbinden met je (thuis) Wi-Fi?
Heb het na 2 jaar ook gehad met mijn O3 dat de accu defect was, maar ervoor had ik nooit zoiets. Kan natuurlijk daar terug aanliggen(buiten de spraakbediening, dat lijkt me sterk)jongetje schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:57:
@skelleniels Dat geeft dan weer weinig hoop (en ik ben ook in de race voor de O4).
Ik heb deze problemen ook gehad binnen een half jaar met mijn O3. Toen was de accu gaar en blijkbaar een hele batch want er zijn toen meerdere mensen met deze klachten geweest.
Hoe gaat trouwens zo'n update, via een eigen ingebouwde verbinding of moet je verbinden met je (thuis) Wi-Fi?
Die updates komen automatisch binnen volgens mij. Heb wel eens gezocht naar updates en hij bleef daar een half uur draaien, maar vond niets. Einde van de dag zei hij wel ineens dat hij geüpdate was. Hoeft niet via thuiswifi verbonden te worden, zit continu op 4g. Had bvb via mijn smartphone ingesteld dat ik op 130/kmh een waarschuwing zou krijgen zoals op mijn O3. Krijg ik die waarschuwing op de app ipv op mijn dashboard
Volgende week vrijdag gaan ze hem uitlezen bij de dealer, maar vraag me af of daar iets gaat uitkomen.
Nuja ik wist wel bij het kiezen van die auto(besteld in januari) dat er risico was op kinderziektes en hoop dan ook dat dit inderdaad kinderziektes zijn die met updaten zullen verdwijnen.
[ Voor 8% gewijzigd door skelleniels op 11-09-2020 15:55 ]
Ik wilde het ook net zeggen, laat ze de accu eens controleren.skelleniels schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:05:
[...]
Heb het na 2 jaar ook gehad met mijn O3 dat de accu defect was, maar ervoor had ik nooit zoiets. Kan natuurlijk daar terug aanliggen(buiten de spraakbediening, dat lijkt me sterk)
Die updates komen automatisch binnen volgens mij. Heb wel eens gezocht naar updates en hij bleef daar een half uur draaien, maar vond niets. Einde van de dag zei hij wel ineens dat hij geüpdate was.
Volgende week vrijdag gaan ze hem uitlezen bij de dealer, maar vraag me af of daar iets gaat uitkomen.
Nuja ik wist wel bij het kiezen van die auto(besteld in januari) dat er risico was op kinderziektes en hoop dan ook dat dit inderdaad kinderziektes zijn die met updaten zullen verdwijnen.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Ik heb gelukkig nog eventjes. Eind maart gaat mijn huidige auto eruit.jongetje schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:36:
@kw_nl Ach ja. De meeste tijd rijd ik constante snelheid op de snelweg. Als ik dan een of twee secondes langer bezig ben om naar de 100 te komen dan kan ik mij daar persoonlijk niet zo druk over maken. Maar anders moet je de plugin nemen, daarmee kun je strepen trekken.
Misschien is de Octavia 1.0 geen geschikte auto voor je om snel op te trekken, kun je beter een sportievere wagen nemen ipv een gezinsbak.
Uiteindelijk is een proefrit het beste. Ik vind de Leon ook echt een mooie bak. Die is een stuk sportiever. Maar de Octavia heeft een leuke lijst opties die me ook wel trekken.
Aan de andere kant, m’n huidige Astra is nog langzamer. Met ruim 11 seconden naar de 100. Een vooruit gang is het sowieso.
Hierbij bevestigen wij dat uw Exclusieve preview ŠKODA Enyaq iV is ingepland op vrijdag 16 oktober 2020, om 13:30.
Zin in!
Ik zou het doen!
Dago.nlvinom schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:28:
@rammes Hmm, waar heb jij je aangemeld? Ik kan hem 3 oktober bekijken in Den Bosch.
Ik zou het doen!
Ziet uit als een doordachte wagen, pluspunten voor hoe mooi ie is.vinom schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:55:
Om het wachten nog maar wat draagelijker te makenBeter komen de Nederlandse prijzen snel naar buiten.
[YouTube: Skoda Enyaq short review]
Begint er toch een beetje op te lijken dat VW het budgetmerk van Skoda wordt als je beide EV's naast elkaar zet
Wanneer we de iPhone aansluiten, zien we kort in beeld het volgende staan: "Apparaat wordt verbonden". De iPhone wordt op dat moment opgeladen, maar CarPlay start niet op. Het heeft tot de voorlaatste rit altijd gewerkt en er is niks veranderd aan de configuratie van het infotainment systeem of onze iPhones.
We hebben verschillende officiële Apple kabels geprobeerd, ook eentje nieuw uit de doos, maar dit mocht niet baten.
Het infotainment systeem getracht te resetten, echter een andere optie dan terug naar factory default via de settings en de aan/uit knop lang ingedrukt houden, heb ik niet kunnen vinden. Ik heb niet het gevoel dat ik daardoor het infotainment systeem goed gereset heb.
Iemand enig idee wat ik nog kan proberen voordat we naar de dealer rijden?
Ik kan de naam van het systeem niet vinden, het lijkt op het Swing systeem:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BKXwIqkZk7N8MT7BmIR7JQfK.jpg?f=user_large)
Gokje.RnB schreef op zondag 13 september 2020 @ 18:59:
Sinds kort werkt CarPlay niet meer in onze Fabia Combi uit 2019.
Wanneer we de iPhone aansluiten, zien we kort in beeld het volgende staan: "Apparaat wordt verbonden". De iPhone wordt op dat moment opgeladen, maar CarPlay start niet op. Het heeft tot de voorlaatste rit altijd gewerkt en er is niks veranderd aan de configuratie van het infotainment systeem of onze iPhones.
We hebben verschillende officiële Apple kabels geprobeerd, ook eentje nieuw uit de doos, maar dit mocht niet baten.
Het infotainment systeem getracht te resetten, echter een andere optie dan terug naar factory default via de settings en de aan/uit knop lang ingedrukt houden, heb ik niet kunnen vinden. Ik heb niet het gevoel dat ik daardoor het infotainment systeem goed gereset heb.
Iemand enig idee wat ik nog kan proberen voordat we naar de dealer rijden?
Ik kan de naam van het systeem niet vinden, het lijkt op het Swing systeem:
[Afbeelding]
Menu en dan helemaal naar beneden scrollen?
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Probeer op je iphone de auto even te “verwijderen” in het carplay menu. Daarna opnieuw toevoegen.GerCor schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:16:
[...]
Gokje.
Menu en dan helemaal naar beneden scrollen?