Float like a butterfly, sting like a bee.

[ Voor 8% gewijzigd door NoepZor op 12-03-2019 16:56 ]
De wijzen komen uit het Oosten!
Of het is een fout in de configuratie op de website, maar bijv. bij die first edition kun je het niet eens als optie kiezenNoepZor schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:52:
Dat zou je er wel standaard op verwachten anno 2019, of zou je daarvoor een Amundsen moeten aanschaffen voor 1000 euro?!

Pagina 6 staan de opties voor navigatie. Ik vind dat anno 2019 belangrijker dan een standaard driver assistance functie. Wellicht weet Skoda dat ook erg goed en vangen ze zo mooi een paar eurootjes meer.
Edit: lijkt ook alleen leverbaar als optie op de style en ambition

[ Voor 29% gewijzigd door NoepZor op 12-03-2019 17:09 ]
Aan de andere kant, die configuratietool stond toen ik vorig jaar aan het oriënteren was voor een Octavia ook vol met fouten.
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Alleen voor het scherm zou ik al een Columbus willen hebben, of ik er nu mee navigeer of niet
Ik gok er op dat die configurator nog niet op orde is.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Lijkt me heerlijk, scheelt betalen voor iets wat je niet gebruikt. Lang leve waze. Zelfde met dab+, gebruiken we niet omdat er Spotify gebruiken via Android Auto. Dus geef de consument de keus. Prima.Martinusz schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:47:
[...]
Wat mij opvalt is dat geen 1 versie navigatie heeft?
Gok dat de configurator idd brak is. De 1.0 doet 9.8 sec over de 100m sprint maar de 1.5 ook. Scheelt zo'n kleine 45 pk, dus lijkt me abuis.
[ Voor 15% gewijzigd door Oekol op 12-03-2019 20:45 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Vind het wel wat duur had gehoopt dat hij met een dsg meer richting de 20 dan de 30k zou gaan.
Rijden de lease rijders hier allemaal nogsteeds diesel? Ik ben nieuw in het hele lease rijden gebeuren maar aangezien benzine tegenwoordig ook zuinig rijd vroeg ik mij af of diesel nog steeds noodzakelijk is.
Die kamiq zit kwa prijsklasse nog boven de scala zeker?
Mijn lease auto’s waren allemaal benzine, zegt dus niets.kaasaanfiets schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 22:53:
Nog geen scala diesels ?
Vind het wel wat duur had gehoopt dat hij met een dsg meer richting de 20 dan de 30k zou gaan.
Rijden de lease rijders hier allemaal nogsteeds diesel? Ik ben nieuw in het hele lease rijden gebeuren maar aangezien benzine tegenwoordig ook zuinig rijd vroeg ik mij af of diesel nog steeds noodzakelijk is.
Die kamiq zit kwa prijsklasse nog boven de scala zeker?
Kamiq kan niet veel duurder zijn anders is ie net zo duur als de Karoq.
Ik kies bewust niet voor de Columbus maar voor de goedkopere versie in de Karoq, omdat ik het echt heel onhandig vind dat er zo weinig knoppen op zitten en je elke keer naar het menu moet om een andere functie te kiezen. Dan maar een iets kleiner scherm..Chaoss schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:30:
Alleen voor het scherm zou ik al een Columbus willen hebben, of ik er nu mee navigeer of niet
Ik ga over van een Ecodiesel (14%) naar Benzine.. Diesels zijn gewoonweg niet meer te betalen, zeker als je ook nog de 22% bijtelling erbij optelt.. Baas geeft ons ook gelukkig alle keuze ondanks dat ik best wat kilometers maak (40.000)kaasaanfiets schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 22:53:
[ Voor 37% gewijzigd door M@cer op 13-03-2019 09:18 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Lijkt wel te kunnen op de sport business. Op de active en de first edition is het niet leverbaar.NoepZor schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 19:17:
Nouja, in de prijslijst staan bij de style en ambition een open rondje (optie) bij een van de twee navipakketten. Bij de andere uitvoeringen een streepje, dus niet eens een optie. Dit vind ik vooral ten aanzien van de 1.5TSI versie vreemd.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Wat betalen jullie aan netto bijtelling en wat koste de auto daarbij ?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Bezoek eens de Skoda site en stel eens samen. Het is nu namelijk geen 2 jaar geleden. Een Style BL combi met 1.0 dsg is al 32k, zonder andere lak of extra optie...vinom schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 20:49:
Althans twee jaar geleden....
[ Voor 14% gewijzigd door jongetje op 14-03-2019 21:11 ]
Hmn, dat is hard gegaan dan. Al zou ik hem zo weer bestellen, want het is nog steeds ontiegelijk veel auto voor het geld.jongetje schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 21:08:
[...]
Bezoek eens de Skoda site en stel eens samen. Het is nu namelijk geen 2 jaar geleden. Een Style BL combi met 1.0 dsg is al 32k, zonder andere lak of extra optie...
@kaasaanfiets Dat antwoord heb je dus nu
[ Voor 5% gewijzigd door vinom op 14-03-2019 21:56 ]

o wacht....
UNOX: The worst operating system
Daar zijn genoeg websites voor met rekentools om de bijtelling in jouw situatie te berekenen.kaasaanfiets schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 21:20:
Het gaat mij meer om wat ben als bijtelling betaald dan of het nou een Octavia, scala of Kamiq is.
*knip* Ik zeg toch juist dat ik zie dat daar per site veel verschil in zit.jongetje schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 07:45:
[...]
Daar zijn genoeg websites voor met rekentools om de bijtelling in jouw situatie te berekenen.
[ Voor 5% gewijzigd door deepbass909 op 15-03-2019 11:25 . Reden: Houden we het wel een beetje gezellig? ]
Dan vul je andere gegevens in. Bijtelling is bijzonder overzichtelijk maar wel afhankelijk van je inkomen en de daaruit volgende belastingschaal.kaasaanfiets schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 08:26:
[...]
*knip*Ik zeg toch juist dat ik zie dat daar per site veel verschil in zit.
[ Voor 5% gewijzigd door deepbass909 op 15-03-2019 11:25 ]
Door de knip mag ik m'n eigen reactie niet meer wijzigen, maar ik bedoel natuurlijk dat het netto-effect afhankelijk is van inkomen/schaal. De bijtelling zelf blijft natuurlijk gewoon 22% voor een benzine- of dieselauto.Korvaag schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:03:
[...]
Dan vul je andere gegevens in. Bijtelling is bijzonder overzichtelijk maar wel afhankelijk van je inkomen en de daaruit volgende belastingschaal.
Op die site kun je dus aangeven dat de gevolgen van de heffingskortingen meeberekend moeten worden. En idd, dat komt dan redelijk overeen is mijn ervaring. Geen idee waar jij die berekening los hebt geladen en of ze die dan wel of niet meenemen. Maar dikke kans dat daar het verschil zit.De bijtelling van de auto van de zaak zorgt ervoor dat er belasting wordt geheven over een hoger inkomen. Als gevolg hiervan kunnen de arbeidskorting en algemene heffingskorting, die beide inkomensafhankelijk zijn, ook wijzigen. Zij zullen dan, bij bepaalde inkomens, dalen. U krijgt dan minder korting op de te betalen belasting en betaalt daardoor effectief meer belasting.
Kies 'ja' als u de gevolgen van de bijtelling op de heffingskortingen wilt meenemen in de berekening. Als u 'nee' kiest wordt er alleen gerekend met het verschil in te betalen loonbelasting.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Je hebt helemaal gelijk. Ik zie het.The Eagle schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:39:
@kaasaanfiets Even een quote van berekenhet.nl:
[...]
Op die site kun je dus aangeven dat de gevolgen van de heffingskortingen meeberekend moeten worden. En idd, dat komt dan redelijk overeen is mijn ervaring. Geen idee waar jij die berekening los hebt geladen en of ze die dan wel of niet meenemen. Maar dikke kans dat daar het verschil zit.
Overigens had dit niks met Skoda te maken natuurlijk
Een week geleden besteld. 1 november leveringMartinusz schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:06:
[...]
Geloof op zijn vroegst ergens eind augustus levering?
Vorige week de auto ook laten aanpassen, software op stage 1 en de dsg op stage 1,5 zeg maar
Van Remus heb ik wel iets gezien, maar ik zie maar bar weinig ervaringen terug.. Misschien iemand hier?
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Dus ja dat mag gewoon, mits binnen de wettelijke grenzen.
Overigens weet ik dat van de RS er uitlaatsystemen met 1 en met 2 einddempers waren afhankelijk van het model en MY. Welke heb jij?
Vorige vrijdag mijn auto mogen gaan halen.Stinu schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:04:
Ik mag mij binnen kort hier ook melden. Dit word mijn nieuwe (belgische) lease wagen.
Skoda SuperB Combi
Style 2,0 TDI 110 kW 7-speed automat.Lever termijn weet ik nog niet. Dealer zei maart-april ergens. Maar mijn huidige lease loopt tot begin mei. Dus mogelijk dat ik daar op moet wachten.
- Quartz Grey
- Pack Corporate Plus (Pack Style GPS, Pack Style Comfort)
- Pack Style Premium II
- Pack Safety
- PACK LED PLUS
- Digital Instrument Panel (DIP)
- Elektrische opening en sluiting van het kofferdeksel
- Zijdelingse ruiten vooraan van warmtewerend glas en met geluidsdemping - voor SUNSET achteraan
Maar er zijn 2 dingen dat ik niet gevonden heb.
In Vlaanderen is een paar jaar geleden de standaard snelheid buiten bebouwde kom, indien er niets staat, aangepast van 90 naar 70. Maar blijkbaar staat de auto nog op 90 ingesteld. Ik heb verkeersborden herkenning. Kan dit aangepast worden naar 70? GPS kaarten zegt geen update.
Als ik de parkeerassistent activeer, dan staat deze op file parkeren.
Maar hoe kan ik wisselen naar vooruit haaks parkeren, of achteruit haaks parkeren?

Parkeerassistent: zie je boekje. Hint: het zijn die icoontjes naast het scherm, daar zitten verschillende functies achter
Phoe loopt aardig op dusVolture schreef op woensdag 3 april 2019 @ 00:03:
[...]
Een week geleden besteld. 1 november levering
Je bedoelt de knopjes op het scherm langs de camera? Dit wisselt bij mij alleen de weergave van de camera lijnen. Knopjes van 1e foto hieronder.The Eagle schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:52:
Verkeersbordenherkenning kun je volgens mij in de boodcomputer uitzetten. Voegt toch niks toe
Parkeerassistent: zie je boekje. Hint: het zijn die icoontjes naast het scherm, daar zitten verschillende functies achter
In de handleiding staat "De parkeermodus kan worden gewisseld, door op de toets te drukken". Dit is toch de knop langs de versnellingspook, die je gebruikt om de modus te activeren? Als ik 1 maal hierop druk, dan activeer ik de hulp. En staat hij op file parkeren. Druk ik nogmaals, dan krijg ik dat parkeren beëindigd is.
Lang indrukken doet ook niets.
Als ik op file parkeren laat, en voorbij een 5tal auto's rijd, dan schakelt hij automatisch over naar de andere modus. Maar enkel achteruit haaks inparkeren. En dan moet ik ook al voorbij een hele reeks auto's gereden zijn. Dus als er 1 of 2 staan, lukt dat niet.

In het kort:
1.0 TSI 95pk
Metallic zwart
16" zwarte velgjes
pano dak
Geblindeerde ruiten
Full LED koplampen
Op zaterdag gelijk lekker een leuke rit gepland!
Die met 2 uitlaten, een RS uit 2017 maar al wel het FL modelThe Eagle schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:15:
Typegoedkeuring zegt "produceert x dB" en dat ligt bij de RDW vast. Wettelijke regel is "max y dB" en daar toetst de politie bij aanhouding en wellicht een evt keuring (apk? WOK status) ook op.
Dus ja dat mag gewoon, mits binnen de wettelijke grenzen.
Overigens weet ik dat van de RS er uitlaatsystemen met 1 en met 2 einddempers waren afhankelijk van het model en MY. Welke heb jij?
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Als het goed is herkent de auto zelf of het fileparkeren of haaks parkeren is. Wil je vooruit parkeren, dan moet je eerst een stukje in de parkeerplaats rijden totdat de 'assistent' merkt dat je vooruit wilt parkeren.Stinu schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:22:
Als ik de parkeerassistent activeer, dan staat deze op file parkeren.
Maar hoe kan ik wisselen naar vooruit haaks parkeren, of achteruit haaks parkeren?
[Afbeelding] [Afbeelding]
TIP: kijk ook even op YouTube.
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Levering begin november

Uiteraard begint mijn Octavia nu aan allerlei kanten te piepen, lampje stuk, banden versleten, beurtje nodig. Hopelijk mag ik deze nog een half jaar rijden van de leasemij, geen zin in een tussenauto.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Super mooie wagen ook. Vorige week vrijdag ook even naar staan kijken bij de dealer 😄Ethirty schreef op donderdag 11 april 2019 @ 20:31:
Hey een Skoda topic. Mijn nieuwe Karoq 1.5 DSG sportline (MY2020) staat eindelijk in bestelling.
Levering begin november![]()
Uiteraard begint mijn Octavia nu aan allerlei kanten te piepen, lampje stuk, banden versleten, beurtje nodig. Hopelijk mag ik deze nog een half jaar rijden van de leasemij, geen zin in een tussenauto.
Ik kwam alleen niet bij de dealer voor de Karoq, maar om onderstaande op te halen.
Forum | ||
![]() |
Wat een ontzettend fijne auto. Rijd geweldig en wat een ontzettend fijn motortje is de 95pk TSI toch!
Ik zal binnenkort nog een paar foto's schieten als mensen daarin geïnteresseerd zijn 😄 deze foto was een beetje mislukt. In de zin van dat ik hem aan het bewerken was op mijn telefoon en ik de originele overschreef...
FYI, het zelfde "probleem" ervaar ik met een Kodiaq MY18 met ParkeerAssistent 3.0. Die schakelt ook parkeerhulp uit wanneer ik op de door jou genoemde toets druk, i.p.v. over te schakelen naar een andere parkeermodus.Stinu schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:13:
[...]
Je bedoelt de knopjes op het scherm langs de camera? Dit wisselt bij mij alleen de weergave van de camera lijnen. Knopjes van 1e foto hieronder.
In de handleiding staat "De parkeermodus kan worden gewisseld, door op de toets te drukken". Dit is toch de knop langs de versnellingspook, die je gebruikt om de modus te activeren? Als ik 1 maal hierop druk, dan activeer ik de hulp. En staat hij op file parkeren. Druk ik nogmaals, dan krijg ik dat parkeren beëindigd is.
Lang indrukken doet ook niets.
Als ik op file parkeren laat, en voorbij een 5tal auto's rijd, dan schakelt hij automatisch over naar de andere modus. Maar enkel achteruit haaks inparkeren. En dan moet ik ook al voorbij een hele reeks auto's gereden zijn. Dus als er 1 of 2 staan, lukt dat niet.
[Afbeelding][Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door max op 15-04-2019 16:47 ]
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Je kan alleen schakelen tussen andere parkeer-modi (haaks of file), als die in het scherm worden weergegeven. Dat staat dan links in het klein aangegeven. Anders gaat inderdaad park-assist weer uit. Als je links wilt inparkeren moet je je knipperlicht naar links aanzetten, hij gaat dan aan die kant kijken.
Ik zit ook te kijken naar een kodiaq, maar ik twijfel gezien de levertijden ellende. Dan toch misschien maar een Grand Scenic of een C5 aircross... Ik hoop dat die van jou op tijd is.Ethirty schreef op donderdag 11 april 2019 @ 20:31:
Hey een Skoda topic. Mijn nieuwe Karoq 1.5 DSG sportline (MY2020) staat eindelijk in bestelling.
Levering begin november![]()
Mijn huidige Octavia moet er ook in oktober uit. Nouja nu lekker proefrijden en vergelijken!
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Als het klopt krijgt hij aan het eind van het jaar ook een groter broertje bij in de vorm van een supurb station.
Er gaan nog wel wat aanpassingen komen, bizar dat er nog auto's zijn zonder achteruitrij sensoren in 2016 worden uitgeleverd bijvoorbeeld
PSN & XBL: Denkoyugo
Parkeersensoren is voor mietjesDenko schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:25:
Nou, ik mag mij ook officieel melden. Gisteren een skoda rapid opgehaald. Hele fijne (vertrouwde) auto.
[Afbeelding]
Als het klopt krijgt hij aan het eind van het jaar ook een groter broertje bij in de vorm van een supurb station.
Er gaan nog wel wat aanpassingen komen, bizar dat er nog auto's zijn zonder achteruitrij sensoren in 2016 worden uitgeleverd bijvoorbeeld
Nee even serieus, ik verbaas mij daar soms ook over, wanneer worden sommige zaken gewoon standaard?
Een airbag is standaard, maar een zij-airbag bijvoorbeeld vaak weer niet, dan denk ik waarom niet
Zo is cruise control eigenlijk wel weer standaard geworden inmiddels, maar waarom dan idd bijvoorbeeld niet parkeersensoren?
We waren aan het kijken voor een Karoq, zijn ineens de uitvoeringen veranderd

Man man man dat wordt weer opnieuw configureren, maar dan als basis de style en dan maar aanvullen

Net als een flink aantal andere veiligheidssystemen.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Ja, het is apart, ik ging proefrijden, ding heeft in principe bergen luxes (zoals CC, regen en lichtsensor etc) maar dan achteruitrij sensoren niet. Ik had eigenlijk aangenomen toen ik ging kijken. Maar om de auto nou niet te nemen op 1 puntje ging me wat ver.Martinusz schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:33:
[...]
Parkeersensoren is voor mietjes![]()
![]()
Nee even serieus, ik verbaas mij daar soms ook over, wanneer worden sommige zaken gewoon standaard?
Een airbag is standaard, maar een zij-airbag bijvoorbeeld vaak weer niet, dan denk ik waarom nietje wilt toch dat je rijders veilig zijn.
Zo is cruise control eigenlijk wel weer standaard geworden inmiddels, maar waarom dan idd bijvoorbeeld niet parkeersensoren?
Onze Octavia heeft het ook niet, moet zeggen dat met sensoren ik meer heb geraakt dan zonderDenko schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:47:
[...]
Ja, het is apart, ik ging proefrijden, ding heeft in principe bergen luxes (zoals CC, regen en lichtsensor etc) maar dan achteruitrij sensoren niet. Ik had eigenlijk aangenomen toen ik ging kijken. Maar om de auto nou niet te nemen op 1 puntje ging me wat ver.
Wij hadden zo'n momentje met de radio/navigatie, dochter wilde der K3 cd opzetten....not...er zat geen cd speler meer in

De business edition is toch op basis van de Style? Of is er inhoudelijk heel veel veranderd?Martinusz schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:33:
We waren aan het kijken voor een Karoq, zijn ineens de uitvoeringen veranderdhadden heel de tijd een Style business geconfigureerd, maar die is er nu dus niet meer
![]()
Man man man dat wordt weer opnieuw configureren, maar dan als basis de style en dan maar aanvullen
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik kreeg inderdaad te horen dat de business edition de vervanger is, maar volgens mij kloppen die specs nog niet overal.Ethirty schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:25:
[...]
De business edition is toch op basis van de Style? Of is er inhoudelijk heel veel veranderd?
Als de huidige specs kloppen, kun je bijvoorbeeld geen Columbus navigatie meer hebben/nemen (terwijl die standaard was bij Style business), maar alleen de admundson. De velgen lijken ook standaard kleiner (17inch versus 18inch) dan het was.
Heb wel even gekeken en in princiepe als je de Style pakt en alsnog aankleed zoals de style business was, kom je op dezelfde prijs uit, dus uiteindelijk komen we er toch wel denk ik
Wel irritant dat ze het gewoon niet op orde hebben, de site is maar half aangepast zo lijkt het, oude prijslijsten staan er nog op, terwijl je de oude versie al 2 weken niet meer kan bestellen. Je zou zeggen je zorgt dat je alles klaar hebt en knalt alles gelijk goed op de site, update je brochures etc.
[ Voor 16% gewijzigd door Martinusz op 16-04-2019 12:33 ]
Idem voor de Kodiaq, deze is sinds 4 april (nieuwe prijslijst) niet meer als Style (de Style naam vervalt) te krijgen.Martinusz schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:31:
[...]
Ik kreeg inderdaad te horen dat de business edition de vervanger is, maar volgens mij kloppen die specs nog niet overal.
Als de huidige specs kloppen, kun je bijvoorbeeld geen Columbus navigatie meer hebben/nemen (terwijl die standaard was bij Style business), maar alleen de admundson. De velgen lijken ook standaard kleiner (17inch versus 18inch) dan het was.
Heb wel even gekeken en in princiepe als je de Style pakt en alsnog aankleed zoals de style business was, kom je op dezelfde prijs uit, dus uiteindelijk komen we er toch wel denk ik
Wel irritant dat ze het gewoon niet op orde hebben, de site is maar half aangepast zo lijkt het, oude prijslijsten staan er nog op, terwijl je de oude versie al 2 weken niet meer kan bestellen. Je zou zeggen je zorgt dat je alles klaar hebt en knalt alles gelijk goed op de site, update je brochures etc.
Ze hebben alles hernoemd, het is nu:
- "Gewoon"/Ambition/naamloos
- Business Edition
- Business Edition Plus
- Sportline Business
- RS Business
Verkoper kon mij niet vertellen wanneer de configurator is aangepast.
Computer says no
Martinusz schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:31:
[...]
Bedank Pon maar, de website loopt vaak weken achter. En ook genoeg fouten: zo zou je 19" als optie hebben op de Karoq Sportline Business, maar die keuze heb je helemaal niet.Meekoh schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:35:
[...]
Idem voor de Kodiaq, deze is sinds 4 april (nieuwe prijslijst) niet meer als Style (de Style naam vervalt) te krijgen.
...
Verkoper kon mij niet vertellen wanneer de configurator is aangepast.
Sowieso vreemd dat je in januari de modellen op de schop gooit vanwege WLTP en dan vervolgens halverwege maart al weer voor MJ2020 dat normaal pas in de zomer ingaat.

Ik baal er nu van dat ik eind vorig jaar nog niet mocht bestellen. Had ik meer auto gehad voor minder geld én ook gewoon de auto op tijd gehad.
#team_UTC+1
Na 1200-1300 km valt mij het verbruik wel iets tegen. Ik rij voornamelijk op de snelweg met gemiddeld 100-130 stukken. Ik rij redelijk rustig. Bij de laatste tankbeurt was het verbruik 1:15,6 en de tankbeurt daarvoor 1:15,3. Ik had eigenlijk iets beter verwacht. Als ik op de Autoweek verbruiksmonitor kijk naar vergelijkbare auto's zie ik voornamelijk Greentech versies met een lager verbruik (https://www.autoweek.nl/v...?merk=Skoda&model=octavia).
Had ik te hoge verwachtingen of is het slim om nog eens met de dealer te gaan praten?
Benzine 247stuks 6,37L/100 is 1 op om en nabij 15,7. Je zit dus precies in het midden. Sterker nog, als je bedenkt dat jij een automaat hebt zit je waarschijnlijk zelfs aan de zuinige kant.Flippie Flink schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:07:
Sinds enkele weken ben ik een trotste bezitter van een Skoda! Het is een witte Octavia combi 1.2 elegance met automaat uit 2014 en 47.000 km op de teller. De auto bevalt erg goed, rijdt lekker en ziet er goed uit van binnen en buiten.
Na 1200-1300 km valt mij het verbruik wel iets tegen. Ik rij voornamelijk op de snelweg met gemiddeld 100-130 stukken. Ik rij redelijk rustig. Bij de laatste tankbeurt was het verbruik 1:15,6 en de tankbeurt daarvoor 1:15,3. Ik had eigenlijk iets beter verwacht. Als ik op de Autoweek verbruiksmonitor kijk naar vergelijkbare auto's zie ik voornamelijk Greentech versies met een lager verbruik (https://www.autoweek.nl/v...?merk=Skoda&model=octavia).
Had ik te hoge verwachtingen of is het slim om nog eens met de dealer te gaan praten?
[ Voor 0% gewijzigd door Denko op 16-04-2019 16:12 . Reden: Rare zin ]
Diesel of benzine?Flippie Flink schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:07:
Sinds enkele weken ben ik een trotste bezitter van een Skoda! Het is een witte Octavia combi 1.2 elegance met automaat uit 2014 en 47.000 km op de teller. De auto bevalt erg goed, rijdt lekker en ziet er goed uit van binnen en buiten.
Ik heb een langdurig verbruik van 1 op 16 ongeveer met een Octavia Combi 1.0 TSI handbak (benzine dus) uit 2015.
Voor de auto's vanaf 2014 in combi uitvoering zit het wel een stuk lager 1 op 17,6.Denko schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:11:
[...]
Benzine 247stuks 6,37L/100 is 1 op om en nabij 15,7. Je zit dus precies in het midden. Sterker nog, als je bedenkt dat jij een automaat hebt zit je waarschijnlijk zelfs aan de zuinige kant.
Benzine inderdaad. En bedankt, mogelijk moet ik mijn verwachtingen iets temperenMartinusz schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:12:
[...]
Diesel of benzine?
Ik heb een langdurig verbruik van 1 op 16 ongeveer met een Octavia Combi 1.0 TSI handbak (benzine dus) uit 2015.
Probleem is alleen dat op die site er letterlijk geen 1 2014 octavia met 1.2 tsi en automaat is op die site. Maar 1 op 17,6 is extreem optimistisch. Hou er ook een beetje rekening mee dat mensen die hun verbruik op dat soort sites bijhouden (daar of spritmonitor) sowieso in de zuinige reeks zitten over het algemeen.Flippie Flink schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:18:
[...]
Voor de auto's vanaf 2014 in combi uitvoering zit het wel een stuk lager 1 op 17,6.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)
Ik heb de 1.0 met automaat. Mijn broer heeft de 1.2 handbak en ervaart hetzelfde. Het scheelt bij deze blokjes ENORM of je 100 of 130 rijdt.Flippie Flink schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:07:
Ik rij momenteel bijna dagelijks op en neer naar Apeldoorn.
Heenweg:
- Stukje A2 100, Stukje A12 100, Stuk A28 met 100 en stuk 130. Stuk A1 met 100 en flink stuk 130. Gemiddelde snelheid 94,3 km/h
Terugweg:
- Binnendoor naar A50 die open is met spitsstrook 100. A12 eerste ministukje 120, daarna 100 en 80 naast Utrecht. A2 weer 100. Gemiddelde snelheid volgens de app 71,4 km/h (laatste stukje wat meer file gehad dan normaal).
Mijn heenweg is 5,7 liter/100km. Mijn terugweg vandaag was 4,7 liter/100km. Die paar stukjes 130 zijn echt funest voor je verbruik. Dat is bij elke auto overigens zo, maar ik was me vandaag weer aan het verbazen over het feit dat dit al 1 liter/100km scheelt op bovenstaande rit.
Overigens heb ik een rustige rijstijl op de snelweg. Adaptive cruisecontrol in een rijtje en de auto regelt het maar
Ik moet zeggen dat de terugweg vandaag wel extreem zuinig was. Meestal is dat net iets boven de 5 liter/100km.
Edit: gemiddeld zit ik trouwens op 5,7 a 5,8liter/100km wat overeenkomt met ruim 1:17. Daar zitten ook kortere ritjes naar de sportschool/zwembad bij waarmee ik de zuinige terugweg vanuit Apeldoorn 'compenseer'.
Ter vergelijking. Vanochtend kon ik geen 130 rijden op de heenweg door drukte. Meteen 5,4 liter/100km in plaats van de 5,7.
[ Voor 8% gewijzigd door Korvaag op 17-04-2019 08:17 ]
Het verbruik tussen de 1.0 driecilinder of 1.2 viercilinder verschilt nauwelijks, of was dat je punt niet ?The Eagle schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:59:
Die 1.0 is een driepitter en die moet op hogere snelheden gewoon harder werken en meer toeren maken, automaat of niet. Heb een tijdje 260km per dag met gemiddelde snelheden van 140/150 gedaan en dan zuipt ie wel ja. Is ook logisch. Maar daar heb je een tankpas voor.
Huh? Ik heb juist een nieuwe ? Dit ook met de verbeteringen in het login- en registratieproces.WoBBeL schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:20:
Ik kreeg een email dat de oude Skoda Connect app weer is opgetuigd....gaat lekker daar bij Skoda of ligt dat aan mij?
Het ligt hem niet zozeer in dat die harder moeten werken en toeren maken (een 1.0 is quasi even lang in bakverhoudingen als de 1.4/1.5), maar in het feit dat die downsize motoren juist een stuk efficiënter zijn bij deellast dan de groteren evenknieën.The Eagle schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:59:
Die 1.0 is een driepitter en die moet op hogere snelheden gewoon harder werken en meer toeren maken, automaat of niet. Heb een tijdje 260km per dag met gemiddelde snelheden van 140/150 gedaan en dan zuipt ie wel ja. Is ook logisch. Maar daar heb je een tankpas voor.
Het verschil tussen 100 en 130 is 69% extra energie die je nodig hebt op de zelfde afstand. Dat zie je heel erg bij de EV's waar de efficiëntie van de aandrijflijn vrij constant is. Voor de 69% meer energie verbruik je ook ongeveer 69% meer. Bij verbrandingsmotoren komt de efficiëntie van de motor zelf daarbij om de hoek kijken en die is afhankelijk van de belasting. Een 1.0 zet efficiënter brandstof om in bruikbare rotatie bij 130 dan bij 100, doordat die zwaarder belast is. Echter heb je ook gewoon meer (69% meer) mechanische energie nodig, dus je verbruik gaat alsnog de hoogte in (maar minder dan 69% tussen 130 en 100).
De reden dat mensen denken dat die downsize blokken "zuipen bij hoge snelheden" is niet omdat die niet efficient zijn, maar omdat het alternatief (groter blok) gewoon minder efficient is bij lage belasting/snelheden daardoor lijkt het verschil met hogere snelheden minder.
Dat is ook de reden dat er cilinderuitschakeling bestaat, dan laat je een 1.5TSI op 0.75l lopen bij deellast wat efficiënter is (door de zwaardere belasting).
Als je 130 (of 140-150) wilt rijden kost dat nu eenmaal erg veel energie, zie heel het EV topic
Dit was dus de oude app want ik had die nog geinstalleerd staan, deze gebruikte ik toen i kde auto in 2018 januari ophaaldeKorvaag schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:38:
[...]
Huh? Ik heb juist een nieuwe ? Dit ook met de verbeteringen in het login- en registratieproces.

[ Voor 6% gewijzigd door WoBBeL op 17-04-2019 10:46 ]
Die oude was van een andere leverancier voor zover ik weet. Het kan hoor, dat ze alles weer hebben teruggedraaid maar het lijkt mij sterkWoBBeL schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:45:
[...]
Dit was dus de oude app want ik had die nog geinstalleerd staan, deze gebruikte ik toen i kde auto in 2018 januari ophaaldetoen zijn we een tijdje naar die baggerapp geweest waar de helft van de ritten niet in kwam en nu zijn we terug bij de oude lijkt het
Bottom line: als het maar werkt
Ja precies. Het verschil is gewoon groter bij downsize blokken. Wat je ook meteen enorm veel controle geeft over je portemonneeAndRo555 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:40:
[...]
De reden dat mensen denken dat die downsize blokken "zuipen bij hoge snelheden" is niet omdat die niet efficient zijn, maar omdat het alternatief (groter blok) gewoon minder efficient is bij lage belasting/snelheden daardoor lijkt het verschil met hogere snelheden minder.
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Was ik jouw werkgever dan zou je gemiddelde verbruik toch een puntje van gesprek worden vroeg of laatThe Eagle schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:59:
Bevalt de brodit? Ik wil er 1tje voor m'n Octavia 3FLPeaceNlove schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 16:36:
Iemand interesse in een gratis brodit voor een Octavia 2014? Komt met een Lumia 1520 houder, maar daar blijkt een iPhone 8plus met leren hoes ook erg goed in te passen. DM me even als je interesse hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door WoBBeL op 25-04-2019 13:12 ]
Gelukkig overigens nog garantie, dus ik ga er morgenochtend gelijk langs, want dit klinkt niet echt cool zeg maar. Een metallic rasp achtig geluid.
[ Voor 18% gewijzigd door Denko op 01-05-2019 11:14 ]
Ik hoor het al: vriendin met haar voet op het gaspedaal.Denko schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:13:
Nou, ik heb mijn rapid nu zo'n 2 weken. En ik had gehoopt dat ik er onderuit zou komen. Maar ligt het aan mij of klinkt dit heel erg als een rekkende distributieriem? Vanochtend klonk het al best een stuk stiller. Maar dit filmpje was gisteren gemaakt met een warme motor.
Gelukkig overigens nog garantie, dus ik ga er morgenochtend gelijk langs, want dit klinkt niet echt cool zeg maar. Een metallic rasp achtig geluid.
[YouTube: Skoda rapid 1.2 tsi]
Ik heb een Golf gehad met dezelfde motor en uitgerekte riem, maar die ratelde vooral de eerste paar (5?) seconden na het starten. Daarna niet echt meer eigenlijk.Denko schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:13:
Nou, ik heb mijn rapid nu zo'n 2 weken. En ik had gehoopt dat ik er onderuit zou komen. Maar ligt het aan mij of klinkt dit heel erg als een rekkende distributieriem?
Dit is een Skoda Octavia Combi 1.2 TSI is.
Het klopt dan toch dat dit een Skoda Octavia Combi II is voor als ik bijvoorbeeld zonneschermen wil hebben of een hondenrek/bagagerek?
Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Charge-only kabel kopen.
/edit
Of dit: https://www.instructables.com/id/USB-Condom/
[ Voor 47% gewijzigd door max op 02-05-2019 20:31 ]
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Lol, nou, voor het eerst dat ik hier van hoormax schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:23:
@St@m
Charge-only kabel kopen.
/edit
Of dit: https://www.instructables.com/id/USB-Condom/

Een charge only apple kabel
Kabel werkte overigens normaal in mijn Peugeot 308SW (2016) en Opel Astra (2018)
Edit: die bestaan dus niet.. nu alweer spijt dat ik een ‘B-merk’ auto heb gekozen, kan me echt ergeren aan deze onzin

[ Voor 24% gewijzigd door St@m op 02-05-2019 20:47 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Hehe, je kan bij android gewoon aangeven dat ie alleen laad en niet data doorlaat. Kunnen de "B-merk" telefoons dat niet?St@m schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:32:
[...]
Lol, nou, voor het eerst dat ik hier van hoor![]()
Een charge only apple kabelik zal eens kijken, tnx
Kabel werkte overigens normaal in mijn Peugeot 308SW (2016) en Opel Astra (2018)
Edit: die bestaan dus niet.. nu alweer spijt dat ik een ‘B-merk’ auto heb gekozen, kan me echt ergeren aan deze onzin
[ Voor 3% gewijzigd door Denko op 02-05-2019 21:05 ]
Die melding verdwijnt toch? Als ik mijn antieke iPhone SE aansluit krijg ik die melding hooguit 10 seconden waarna hij overschakelt op Carplay.St@m schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:22:
Heb sinds een paar weken een nieuwe Rapid. Als ik mijn telefoon (iPhone 6S plus) heb aangesloten op de USB om op te laden, blijft het systeem constant ‘het USB apparaat scannen’ bloedirritant. Ik wil dat uit hebben, iemand enig idee hoe dat moet?
Gelukkig volgende week geen iPhone meer hoop ikDenko schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:04:
[...]
Hehe, je kan bij android gewoon aangeven dat ie alleen laad en niet data doorlaat. Kunnen de "B-merk" telefoons dat niet?
En geen idee of ik iets specifieks kan instellen op die telefoon, denk het niet.
Ik heb geen carplay, en ja.. na 10 sec verdwijnt de melding, om vervolgens iedere minuut weer 10 seconden tevoorschijn te komen.WoBBeL schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:25:
[...]
Die melding verdwijnt toch? Als ik mijn antieke iPhone SE aansluit krijg ik die melding hooguit 10 seconden waarna hij overschakelt op Carplay.
[ Voor 5% gewijzigd door St@m op 02-05-2019 21:46 ]
Heb je al een andere kabel geprobeerd? Lijkt wel of de kabel niet goed aansluit op de connector van óf de telefoon óf de auto. Ik zou zelf niet kunnen bedenken wat er mis zou moeten zijn met een datakabel.St@m schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:45:
Ik heb geen carplay, en ja.. na 10 sec verdwijnt de melding, om vervolgens iedere minuut weer 10 seconden tevoorschijn te komen.
Hoezo B-merk, Volkswagen, als je dat een A- merk vind heeft hetzelfde entertainment systeem. Blijkbaar iets van je telefoon van dit heb ik nooit gehoord en ik heb al 3 verschillende Android telefoons aan mijn amundsen gehad.St@m schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:32:
[...]
Als ik me niet vergis kun je in het menu ook ergens gewoon aangeven welke bronnen je wel en niet wilt hebben. Jij wilt dus duidelijk geen USB bron. Die uit zetten en hij zou volgens mij niet meer moeten scannenSt@m schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:22:
Heb sinds een paar weken een nieuwe Rapid. Als ik mijn telefoon (iPhone 6S plus) heb aangesloten op de USB om op te laden, blijft het systeem constant ‘het USB apparaat scannen’ bloedirritant. Ik wil dat uit hebben, iemand enig idee hoe dat moet?
Ik weet alleen ff niet waar het zit, maar verwacht in de settings van de Mediabronnen
Buiten het verschil in prijzen tussen dealer en onafhankelijke garage(zo'n 500 euro) weet ik niet in hoeverre ik de diagnose kan vertrouwen.
Op internet zie je vaak beduidend lagere prijzen voor het vervangen van een koppeling of mechatronic. Ook de onafhankelijke garage leek de diagnose te betwijfelen.
Iemand hier ervaring met vergelijkbare reparaties. Vraag me nu af of we eerst voor een second opinion moeten gaan of de keuze moeten maken tussen reparatie en een nieuwe auto.
Bedankt!
In de straat hier heeft iemand een Monte Carlo. Net bevallen, dus nu stikt het van de jonge Monte Carlootjes. Schieten alle kanten op, een vrolijke janboel. Dat wel.MoldyInko schreef op zondag 5 mei 2019 @ 08:45:
Zijn hier Monte Carlo rijders? En hoe bevalt deze uitvoering, techniek en opties?
Bedankt!

NB: ik ben een beetje melig. Komt ervan als je de hele tijd aanpassingen aan het doen bent in een database.
De 2019 heeft een facelift gekregen. Zijn het wel zijn kinderen?GerCor schreef op zondag 5 mei 2019 @ 11:56:
[...]
In de straat hier heeft iemand een Monte Carlo. Net bevallen, dus nu stikt het van de jonge Monte Carlootjes. Schieten alle kanten op, een vrolijke janboel. Dat wel.![]()
NB: ik ben een beetje melig. Komt ervan als je de hele tijd aanpassingen aan het doen bent in een database.
Misschien is de naam wel Carlo.
Ik wacht de reacties af.
Ja maar wat is stuk, mechatronic of de platen versleten?erik23 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:04:
Mijn vader heeft een Octavia 2 FL 1.8tsi met DSG. Nu kwam die "met stotterende eerste versnelling" stil te staan en is afgesleept naar de lokale skoda dealer. Offerte voor een nieuwe 7-traps bak kwam uit rond 5400 euro. Natuurlijk een hoop geld voor een wat oudere auto.
Buiten het verschil in prijzen tussen dealer en onafhankelijke garage(zo'n 500 euro) weet ik niet in hoeverre ik de diagnose kan vertrouwen.
Op internet zie je vaak beduidend lagere prijzen voor het vervangen van een koppeling of mechatronic. Ook de onafhankelijke garage leek de diagnose te betwijfelen.
Iemand hier ervaring met vergelijkbare reparaties. Vraag me nu af of we eerst voor een second opinion moeten gaan of de keuze moeten maken tussen reparatie en een nieuwe auto.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Dat is dus niet geheel duidelijk. Zouden we kunnen navragen. Offerte spreekt enkel van een nieuwe bak.Rainesh schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:56:
[...]
Ja maar wat is stuk, mechatronic of de platen versleten?
Ik ben geen expert maar ik vind persoonlijk de prijs vrij fors. Als ik rond kijk naar een standaard DQ200 automaat wat vaak in Skoda’s te vinden zijn dan kom ik via TVS Engineering op het volgende prijzenschema uit:erik23 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:54:
[...]
Dat is dus niet geheel duidelijk. Zouden we kunnen navragen. Offerte spreekt enkel van een nieuwe bak.
Deze prijzen gelden voor TVS Engineering/DSG Dokter in Nederland. Contacteer uw lokale Distributeur/Dealer voor de prijzen in uw regio. excl. btw incl. btw
DSG Software update uitvoeren (fabrieksupdate) € 57,03 € 69,-
Custom DSG software: volg link
Oliewissel incl. filter + DSG Check ACTIE! € 189,26 € 229,-
Diepgaande diagnose (kosten worden volledig verrekend bij reparatie/software € 123,14 € 149,-
Basis afstelling doorvoeren (inleren) € 20,66 € 25,-
DSG bak compleet, nieuw, exclusief montage € 2478,51 € 2999,-
DSG bak compleet, nieuw, inclusief montage € 2726,45 € 3299,-
DSG bak nieuw, met koppeling en ZONDER mechatronic, exclusief montage € 1982,65 € 2399,-
DSG bak nieuw, met koppeling en ZONDER mechatronic, inclusief montage € 2313,22 € 2799,-
DSG bak nieuw, zonder koppeling en zonder mechatronic, exclusief montage € 1404,13 € 1699,-
DSG bak nieuw, zonder koppeling en zonder mechatronic, inclusief montage € 1652,17 € 1999,-
DSG bak compleet, REVISIE, exclusief montage € 2230,58 € 2699,-
DSG bak compleet REVISIE, inclusief montage € 2478,51 € 2999,-
DSG bak compleet, GEBRUIKT, exclusief montage € 1404,13 € 1699,-
DSG bak compleet, GEBRUIKT, inclusief montage € 1652,07 € 1999,-
DSG koppeling vernieuwen € 784,30 € 949,-
DSG koppeling reviseren € 742,98 € 899,-
DSG vliegwiel vervangen origineel VAG € 825,62 € 999,-
DSG vliegwiel vervangen, OEM/LUK € 825,62 € 999,-
Mechatronic nieuw, inclusief montage € 1073,55 € 1299,-
Mechatronic nieuw, exclusief montage € 904,96 € 1095,-
Mechatronic fully rebuild, ruil-systeem, 100km getest, inclusief montage € 908,27 € 1099,-
Mechatronic fully rebuild, ruil-systeem, 100km getest, exclusief montage € 799,- € 966,79
Mechatronic "zo goed als nieuw" + modificatie, inclusief montage € 825,62 € 999,-
Mechatronic "zo goed als nieuw" + modificatie, exclusief montage € 660,33 € 799,-
Mechatronic gebruikt, inclusief montage € 660,33 € 799,-
Mechatronic gebruikt, exclusief montage € 699,- € 845,79
Mechatronic revisie, inclusief montage € 701,65 € 849,-
Mechatronic revisie, exclusief montage € 536,36 € 649,-
Mechatronic reparatie (elektronisch), inclusief montage € 536,36 € 649,-
Mechatronic reparatie (elektronisch), exclusief montage
M.a.w. kijk eerst welke bak type in de auto te vinden is. Met een beetje zoekwerk vind je hier en daar wel prijzen van andere aanbieders. Second opinion lijkt mij altijd goed gezien de prijzen?